- - Waalwijkse en Langsiraaise Courant VERENIGING VOOR HEEMKUNDE KAATSHEUVEL Het Hof te Giersbergen Gemeenteraad RAAMSDONK. k De K.J.M.V. vierde feest W" Wlf f WffPfff fWv èMééMMèUV V mm LANGSTRAAT E.O. WAALWIJK in. Een kamp verrijst XXX V V 17 DONDERDAG 28 APRIL 1949 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANXOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Redacteur-Verslaggever W. v. d. MEE Jr. DE ECHO HET ZUIDEN 72e JAARGANG No. 35. Abonnement 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p. p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. OPGERICHT 1878. BureauxGROTE STRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. TEL.-ADRES: „ECHO". Te Sienna is het „giostra della Bandiera" nog verbonden aan het paarden rennen. In Duitsland en in Frankrijk bracht men het in verband met de Groet aan de Al lerhoogste in de grote processies. Het trommelen in de Gilden is eveneens traditioneel. Als er nieu we broeders bijkomen, worden zij met veel genoegen in het gelid ge trommeld, maar eveneens1 ging het met het royeren van gildebroe- ders. Zij werden dan „uit-" of „op'getrommeld. Naast deze eigenschappen in het volksleven, krijgen wij even eens de kunst die hieraan ver bonden is. In het GildeweZen is de kunst op hoge trap beoefend, dat blijkt uit de vele oude vaandels, oude koningsschilden, zilveren drink bekers of schalen, de oorkonden van Stichtingsacten. 1) hoeden en uniformen. Deze volkskunst illus treert de mooiste folklore, die men zich denken kan. Naast het schuttersgilde heeft men nog de Gilden der diverse standen: de Ambachtsgilden. Ook zij hadden hun eigen Patroon en schaarden zich eveneens onder het religieuze vaandel om hun be langen te behartigen. Er was een sterke band tussen de leden van een ambachts- of handelaarsgilde; hun reglementen waren streng. Alles werd gedaan om een orde lijke en gezonde Maatschappij te krijgen, wat ook in de Gouden Eeuw is gelukt. Toen, vierden de ze gilden hoogtij. Elke streek had z'n eigen am bacht en z'n eigen gilde, b.v. St. Crispijn en Crispinianus (schoen makers en leerlooiers), St. Lucas (Timmerlui en metselaars, ook artsen), St. Ambrosius (bijenhan- del), St. Barbara (Torenbouw), St. Nicolaas (schippers) St. Eloy (smeden) enz. Zij zijn evenals de schutterijen een uiting van de volksaard die de streek kenmerkt. De ambachtsgilden of handels gilden zijn thans verdwenen, doch de schutterijen en schuttersgilden zijn nu nog een voorbeeld van so lidariteit uit vroeger eeuwen. Zij geven ons het mooiste voorbeeld van folklore. 1) Papagaaien. Gebruiken, Uit vroeger tijden zijn ons thans nog vele gebruiken overgebleven. Ook deze zijn weer typerend voor elke streek in folklorische beteke nis. Zo kennen wij nog in Brabant (Middelbeers) „De Overtrek", d.i. het overhuizen van iemand door de buren. De nieuwe buren van zo'n iemand, komen de verhuizer halen en brengen alles over, on der de gebruikelijke volksliederen die dan gezongen worden. Deze liederen vertolken de betekenis van de burènplicht in deze streek. In Twenthe komt voor: het be groeten en zegenen van een nieuw dienstmeisje in een nieuwe be trekking, of in een woning, door de buurt. Elke streek heeft zijn eigen ge bruiken zowel in goede, als in kwade zin, want naast het ge noemde voorbeeld kent men de volksstraffen. In Den Bosch werd in de M.E. de z.g. „Huik" ge bruikt, waarin een overspelige vrouw op de markt werd gezet, voor 't „volks"-gerecht. Zij werd bespot, gegooid met al wat vuil was, geplaagd e.d. In Den Haag zag men de z.g. „Drilkooi", met dezelfde bedoeling. De volksgebruiken zijn ook weer een uitvloeisel van hun reli gieuze oorsprong. De Palmwijding, de palmprocessie, de Processies op Sacramentsdag, in de Kruisda gen door de akkers en velden zijn van kerkelijke oorsprong. Bij deze processies toonde het volk weer z'n kunst door het opstellen van erepoorten, rustaltaren en bloe- mentapijten (Asselt). De vanen bij deze processies ziet men in de volkskunst als de vaantjes van bedevaarten, die een driehoekige vorm hebben van hun oorsprong. De Gotische stam der Therovin- giers (376 voerden vanen (vexil- la) mede, met symbolen versierd. Constantijn de Gróte heeft eens een visioen gehad, in welks licht schijnsel hij een lans zag, waar aan hij een doek zag, waar op stond: „In hoe signo vinces" (in dit teken zult gij overwinnen). De Driehoekvorm is afkomstig van 't heidense driehoekige dierenvaSn- tje. De voormannen hadden deze nog. Op deze vanen waren dan de Heilige dieren afgebeeld; het waren strijdvanen. De heidense driehoekvanen wer den door het Rituale Romanum in processies verboden. In de folk lore is dus het bedevaartsvaantje in deze oorspronkelijke vorm ge bleven. Andere gebruiken, als de St. Janstros, St. Jans- of St. Maar tensvuur, Paasvuur, ziet men in Brabant en Limburg nog. Het Joel- of Zonnëwendefeest is van heidense oorsprong en van onze Germaanse voorouders. Later ge kerstend in Kerstmis. Het halen en planten van de Meiboom, alsmede het dauw- trappen zijn eveneens nog zeer in zwang, respectievelijk in Limburg en Brabant. De Mens. Tot besluit het voornaamste in de volkskunde, want van hem komt immers elk gebruik, elke kunst, elke overlevering. Het is de mens. De mens drukt zijn stempel op 't landschap, maar zoals we reeds in het begin zagen, drukt het landschap zijn afdruk op de mens, die er in thuis hoort. In ons land onderscheidt men 2 grote groepen, n.l. het Noorsé- en het Alpine-type. De eerste groep heeft een lange smalle ge- laatsvorm. Het haar is blond en weinig of niet gekruld. De ogen zijn blauw. Het voorhoofd is lang en iets naar achter lopend. De tweede heeft een bredere en ron dere gezichtsvorm. Het haar is donker en meer gekruld dan de eerste groep. De ogen zijn don ker (bruin) en 't voorhoofd is korter, door de rondere vorm v. h. hoofd. Het ernstige uiterlijk van een mens kan aanleiding zijn om het harde werken van een persoon vast te stellen. Men noemt dit een „gedrukt" uiterlijk. De tegenstel ling „open", minder gedrukt, is de typering van een blij uiterlijk. Deze beide gevallen kan men in de volksaard van onze streken aantreffen, waarop men voor volkskundige studie kan bouwen. De Nationale Cultuur. De streekcultuur verhoudt zich niet tot de nationale cultuur. De ene volksgroep heeft een grotere invloed dan de andere in ons land, hetgeen niet het gehele karakter weergeeft. Dit is daaraan niet te beoordelen, daarom moet men de streken onderling zien, niet als provincies, doch als streken of bevolkingscentra. Men neemt dus de gehele bevolkingsgroep Friezen, Brabanders, Sallanders, Zeeuwen, enz. Over het gehele land en daarbuiten is het gehele volksleven onderhevig aan wis selwerkingen van zeden en ge woonten, door verhuizing, indus trialisatie .toerisme, in de goede zin, maar ook door oorlog e.d. in de slechte zin van deze beteke nis. De nationale cultuur is toon aangevend voor het culturele le ven van Nederland. Besluit. Elke Heem kan zijn eigen cul tuur vaststellen door een verzame ling van gewoonten en gebruiken, dialect, klederdracht, industrie, bodemopbrengst e.d. aan te leg gen, om hierdoor alle gewenste .inlichtingen te verschaffen voor het Rijksmuseum voor .Volkskun de te Arnhem. Gemeente koopt enkele stukken grond. De raad besloot 'n nieuwe muziekkiosk te bouwen. De gemeenteraad van Raams- donk kwam Zaterdagavond te 8 uur in openbare vergadering bij een. Van de heer v. Strien was bericht van verhindering ingeko men. De notulen van de vergadering van 31 Jan. werden onder goed keuring getekend. Er was een request ingekomen namens een 25-tal ondertekenaars inzake het dempen van het ha ventje op het Sandoel; een verslag van de commissie tot wering van schoolverzuim; een goedkeuring raadsbesluit lening bij de Bank van Nederl. gemeenten; raadsbe sluit overname grond van Mej. Kieboom uit de Kerkstraat; dank betuigingen van Kath. Gezins zorg en Kon. Harmonie De Een dracht voor verleende subsidies. Een schrijven van de inspec teur van volkshuisvesting. De bijzondere lagere scholen kregen een voorschot over '49 op de exploitatie vergoeding als be doeld in de lager onderwijswet 1920. Van de Ned. Herv. Bijzondere scholen voor lager en uitgebreid lager onderwijs te Raamsdónks- veer was een verzoek ingekomen om een voorschot op de uitgaven voor het vakonderwijs in nuttige handwerken. Het betreft hier slechts 1 per soon. De raad keurde z.h.st. 660 per jaar goed. De nota van aanmerkingen op de gemeente-begroting dienst 1949 met ontwerp-antwoord kwam vlot onder de hamer door. Vervolgd werd met een voor stel met ontwerp besluit, strek kende tot extra aflossing van een gedeelte van de geldlening aan gegaan met de Rijkspostspaar bank per 2 3/9 groot 125.000, hierbij inbegrepen een bedrag van' 24500 voor electrisch net. Het restant per 1 Jan. bedroeg 18500. De raad had geen be zwaar om dit restant extra af te lossen per 1 Juli.. Punt 6 was ook weer een extra aflossing van een gedeelte van de geldlening aangegaan met het Burg. Armbestuur. Van de 144732.— wordt 24.000.— afgelost. Het voorstel met ontwerp-be- sluit tot onderhandse verpachting van enige percelen weiland te Raamsdonkdorp aan J. L. Ver- schure, zijnde 65 a 68 c are, dat gekocht werd van de geëmigre- rende landbouwer, van Dongen werd door de raad voorlopig voor een jaar goedgekeurd. De gemeente wil een 4-tal wo ningen kopen van de erven Schul- ler in verband met het uitbrei dingsplan in de Irenestraat. De huuropbrengst van deze wonin gen bedraagt 359 per jaar. Voor 4750 keurde de raad 't besluit goed. Aan de Wed. A. H. de Bont te Waspik werd 25 in minde ring gebracht op de pacht voor de Kerkdijk. In verband met de uitvoering van het uitbreidingsplan van de gemeente zal men overgaan tot aankoop van een 2-tal percelen grond van A. P. Dank, groot zijnde 34.7 are en 1.29 are voor 85 cent per c. are. Ten behoeve van de bouw van een nieuwe R.K. Ulo school voor jongens en van 5 duplex wonin gen langs de ontworpen verbin dingsweg KoningstraatWilhel- minalaan, wil de gemeente grond aankopen van de erven Sagt e.a. De aankoop van deze gronden is zeer noodzakelijk. De grond van de erven Sagt is groot 56 are 80 c. are. Van Mevr. Simonis-v. Laarhoven 1 are 20 c. are en van de Eerw Zusters 45 are 5 c. are. Met de erven Sagt is reeds ac- coord bereikt, ook het prijsbureau keurde 1 per c. a. goed. De prijs van 4.50 per c. a. met mevrouw Simonis-v. Laarhoven, daarover is nog geen accoord. De heer v. Woerden drong er op aan om bij de duplexwonin- gen de gronden niet te diep te nemen. De voorzitter deelde mede dat de diepte is 30 a 35 m„ dan blijft er circa 20 m over voor grond. De heer Verschuren was even eens een groot voorstander van veel grond. De heer Zijlmans sloot zich hierbij aan, doch meer dan 20 m. achtte hij niet' gewenst. De raad keurde deze grond aankopen z.h.st. goed. V oorstel met ontwerp-besluit tot het verlenen van een crediet voor de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de Ko ningstraat en Wilhelminalaan. De totale onkosten belopen 28621.50, voor straataanleg 25771 en voor grond 2850.50. Z.h.st. goedgekeurd. De raad stemde toe tot het verlenen van een crediet van 10.150 voor de vernieuwing van het laatste gedeelte van de Nieuweweg te Raamsdonk. Dhr, Lankhuizen merkte op dat men beter de sloot kon dem pen en een betonnen omheining er neer kon zetten. De sloot deed als zodanig nu ook geen dienst. De voorzitter beloofde dat de zaak zal worden onderzocht. Van het Waterschap De Be neden Donge was een verzoek ingekomen tot verlening van een bijdrage in de kosten van de af damming van het Zuidergat en het haventje naar Sandoel. Als bijdrage was geraamd 750. Zoals wij in het begin van dit vecslag mededeelden, was er een request ingekomen van een 25-tal belanghebbenden, die tegen de af damming ten zeerste waren ge kant, daar zij nu hun ligplaats kwijt raakten. De heer Zijlmans was bereid het een en ander toe te lichten. Deze mensen werken de hele week in de Biesbosch en zij willen natuurlijk zo dicht mogelijk bij huis meren, het betreft hier me rendeels roeiboten en enkele klei ne aakjes. Er is overigens weinig aanlegplaats in onze omgeving. De voorzitter meende dat er misschien iets gemaakt kon wor den aan de ingang van de haven dat ook goed geschikt is voor kleine jachten e.d. De heer v. Woerden drong er op aan dat de voorzitter een on derhoud zal toestaan aan enkele belanghebbende ondertekenaars van voornoemd request, om te bemiddelen. Overigens gaat het geheel buiten de gemeente om, want het plan gaat uit van het waterschap. De gemeente heeft grote be hoefte aan een muziekkiosk. Bij verjaardagen van leden van het Kon. Huis, feesten e.d., moeten de Harmonie en Zangvereniging zich behelpen met lege biervaten met enkele planken, wat ook grote kosten met zich mede brengt. Een plan voor de bouw is ge reed, waarbij een tekening ge toond werd. De leden van de Kon. Harmo nie de Eendracht zijn bereid de kiosk zelf in hun vrije tijd te bouwen. Voor hulp van specia listen komt er 800 bij. De kos ten worden nu geraamd op, 8500.—. 1 Onze gemeente had voorheen drie windmolens; twee gingen ver loren. De molen van A. Rom- bouts is thans nog de enige; deze wil men per se behouden. De raad stemde hier ten volle mee in en stond een crediet toe van 25% der totale restauratie kosten, welke 3355 belopen; Voorstel met ontwerp-besluit tot terugbetaling van van het vergunningsrecht aan W. G. de Rijer over 1948/49 leverde geen bezwaren op. Ook het ontwerp-besluit tot wijziging van de begroting over de dienstjaren 1948/'49 werd z.h. st. aanvaard. Van de rondvraag werd ge bruik gemaakt door de heer Ro denburg. Het verheugde hem dat de raad had toegestemd wat be^ treft de muziek-kiosk, doch wilde ook graag zien dat het zwembad 'n voldongen feit werd. De volks gezondheid is er ten zeerste mee gebaat. De voorzitter beloofde nog maals zijn best te zullen doen in deze urgente kwestie. Ook wat betreft het overgaan van 't G.E.B. naar de P.N.É.M. wilde de heer Rodenburg particu lier inschakelen bij het leveren van aparaten e.d. De voorzitter zeide een onder houd te hebben gehad met enkele ingenieurs die beloofden zoveel mogelijk ter wille te zijn. De paak heeft de volledige aandacht. Bijzondere vragen werden in dit laatste punt van de agenda niet meer behandeld en burgemeester Prinssen sloot de vergadering. Een vorige keer konden we onze lezers iets verklappen over de vaeantie-plannen van de Kath. Arbeiders Jeugdbe weging. En nu hebben wij enige interessante bijzonder heden. Allereerst het kamp. Als gij, lezer, Oirschot kent" dap weet gij dat in de onmid dellijke omgeving veel schoons te genieten yalt. Daar vindt men het prach tige terrein van „De Witte Bergen", met hei, bos, ven, vlak en geaccidenteerd ter rein. Het is een kostelijk goed midden tussen lieflijke Bra bantse dorpen en bekende, séhone landgoederen. Een kampplaats bij uitnemend heid. Wie zich gedrongen voelt om alle contact met de luid ruchtige wereld af te breken, vindt hier de gelegenheid. Maar zij die niet zo radicaal zijn in dit opzicht, kunnen ge makkelijk Eindhoven, Boxtel, Tilburg, Den Bosch en vele dorpen bereiken, om te genie ten van wat deze plaatsen bieden. Oirschot en omgeving bezit historie en men vindt er vele herinneringen aan, maar ook rijkdom van natuur en koste lijke volksgebruiken. Het is welhaast niet moge lijk Jn een kort bestek al de voordelen van Oirschot als vacantie-centrum op te som men. In ieder geval is dit alleen al een waarborg voor een on vergetelijke vacantie. Maar daar komt iets bij en dat mogen wij niet verzwij gen. De kampstaf is er één van het hoogste gehalte. Toon Michels is er de aanvoerder van. En voor de leden van de Kajottersbeweging zegt dit genoeg. Maar wie niet mocht weten wie dit is, diene het volgende: Toon Michels is de sinds kort benoemde leider van de Dienst Vrije Tijdsbesteding van de K.A.J. in het Bisdom Den Bosch. Van huis uit door gewinterd jeugdleider, met rij ke ervaring op het gebied van kampleven. Wat hij voorstaat en altijd verzorgt is „stijl" bij alles wat hij leidt. En hij is niet alleen, zijn assistenten zijn zo geko zen dat elk onderdeel van 't program deskundig zal wor den geleid. Het devies van deze staf is „dienen". In deze zin, dat de leiding niet opgedrongen zal worden, maar wel vriendelijk aangeboden. Wel zal een behaalde geest moeten heersen en T. Michels met zijn mannen zullen alles moeten doen om die geest te bereiken. En hier valt onder de discipline, maar dan één van een prettig soort. Voorts zal de hand dienen te worden gehouden aan eisen betreffen de hygiëne, welgevoeglijkheid etc. Heel veel werk is er nog te verzetten om deze vacantie voor te bereiden. Maar het zal in orde komen en straks zullen honderden jonge arbeiders genieten van vrijheid en blijheid in frisse geest. Ieder bewoner van de gemeente Drunen weet, dat voor enige eeu wen geleden in zijn woonplaats een klooster gestaan heeft van de Cisterciënsers, n.l. Mariëndonk te Elshout. Het actieve gemeentebe stuur heeft dan ook zeer terecht gemeend bij het veranderen van de straten aldaar de Mariëndonk- straat als naam te geven. Minder of beter gezegd wel in het geheel niet weten ze, dat ook het ge hucht Giersbergen zulk efen ne derzetting heeft gehad. Deze was niet zo groot en daarom ook uit den aard van de zaak heeft het niet zulk een vermaard verleden. Was Mariëndonk een klooster (priory)Giersbergen daarente gen was maar een uithof. Alvorens dan met de geschie denis verder te gaan, lijkt het mij wel zeer nuttig even stil te staan bij de benaming uithof. Zovele mensen hebben hiervan wel eens iets gehoord, maar het juiste er niet van kunnen vatten. Luistert! In de Middeleeuwen kregen de diverse kloosters afzonderlijk èn van de stichter van 't klooster èn van diverse weldoeners uitge strekte landerijen. In deze tijd lijkt nu eenmaal zo iets wel on gehoord, maar we moeten niet vergeten, we spreken hier nog van een tijd van vóór de middel eeuwen van 1200. In dien tijd dusr kreeg ieder i klooster landerijen ten geschenke. Zulk een schen king geschiedde niet altijd in die vorm, dat deze landerijen in de onmiddellijke nabijheid van het klooster lagen. Verre vandaar. Er waren landheren met een on noemlijk groot grondgebied, die hiervan schenkingen deden, die honderden kilometers verwijderd lagen van he t klooster, dat ze ontving. In den beginne namen de Cisterciënsers zulke geschenken niet aan, vanwege de verre af stand. Dit duurde echter niet lang, want ze zagen spoedig de grote schadepost hiervan in en wisten ook hierin weldra een op lossing te vinden. Zodra weder om een behoorlijke schenking van grondgebied werd gegeven, bouw de men op dit gebied een klein kloostertje, bestaande uit enige woonvertrekken,! als eetzaal, slaapzaal en leeszaal. Daarbij een klein kapelletje. Dit was het ver blijf van de zusters. Een afzon derlijk gebouwtje werd ingericht voor de bijbehorende lekebroe- ders, waar ook een aan vastge- bouw patorie behoorde. Vervol gens kreeg men dan de verschil lende gebouwen betreffende de boerderij. Ziedaar dus een kloos tertje in miniatuur vorm. Nu zult U zich mogelijk afvragen uit- hoe veel personen hu zulk een com muniteit bestond. Dit was natuur lijk zeer verschillend, gezien de uitgebreidheid van zulk een ne derzetting. Men had grote en kleine uithoven. Giersbergen had dus een uithof. We vinden hiervan verschei dene oude acten, waarin het Hof van Giersbergen werd genoemd. Als eerste vinden we vermeld in een leenbrief van 1387 van Jo hanna, hertogin van Brabant. Het Hof van Giersbergen behoorde toe aan de abdis van Terkame- ren in België. Wanneer dit aan deze abdij is gekomen ligt totaal in het duister. Hierna vinden we nog herhaalde malen Giersber gen genoemd met het Hof erbij in verschillende oude stukken. Maar zoals het gekomen is, zo is het ook teniet gegaan. Alle na sporingen leidden tot heden toe tot niets. l Vreemd is echter, dat we en kel uit oude charters iets van de ze uithof weten. In later uitgege ven literatuur hoort men niets er over. Monasticon Batavum, dat een zeer grote opsomming geeft van kloosters, refugiehuizen en uithoven der Cisterciënsers in deel III, zwijgt over het Hof van Giersbergen. Ook afzonderlijke geschiedenisboeken over de abdij Terkameren zelf, zwijgen over het Hof van Giersbergen. Resten van grachten en wallen geven toch nog enige sporen van deze stichting, terwijl de heerlij ke rechten die ze bevat, onafhan kelijk van de heerlijkheid Drunen, tegelijk met de opheffing van dit Hof verloren zijn geraakt. Giersbergen had geen communi catie met Mariëndonk te Heus- den. Het was bij de Cisterciën sers eenmaal zo, dat alleen een dochterklooster of een nederzet ting als uithof communicatie hield met haar moederklooster, dat haar gesticht had. Hieruit is dus ge makkelijk te verklaren, dat al we ten we meer van Mariëndonk, we daardoor nog niet veel verder zijn met de opsporing van de ge schiedenis van het Hof van Giersbergen. i-\ 'Burgemeester Mr. v. d. Heijden had mogelijk g.elijk Donderdag avond, op de feestavond van de K.J.M.V., dat hij voor een ver eniging een 12/gjarige herden king geen feit van betekenis noemde, of deze viering moet de bedoeling inhouden een stimulans te zijn om met de activiteit, die momenteel de K. J. M. V. bezielt op de goede weg voort te gaan. Ja, er z;t momenteel sprankelend leven in deze jeugd-standsorga- nisatie, goed geleid door een ener gieke voorzitter, bijgestaan door een ijverige secretaris en in de goede banen gestuurd door een kundige moderator, om van de goede capaciteiten van de overi ge bestuurs- en andere leden niet te spreken. Dat de R.K.M.V. weer goed functionneert kwam door 't initiatief der jongeren; bij de plan nen voor onze komende tentoon stelling gaf ook de K.J.M.V. een succesvolle stoot in de goede richting. En waar successen geboekt worden is reden tot feesten en... de K.J.M.V.'ers hebben waardig en prettig gefeest in de stamp volle Apollo-zaal. Stampvpl, want daar waren behalve alle leden met hunne meisjes, de heren geestelijken van de pastorie St. Jan, met Deken v. d. Brekel aan het hoofd, met nog verschillende Kapelaans uit de omgeving; daar was Burgemeester Mr. v. d. Heij den; het bestuur van de R.K.M.V., van de Handelsavondschool, van de K.A.J., van de R.K.J.B., van „Wij jongeren", van verschillen de zusterverenigingen uit de om geving; verder de ouders der le den en meerdere genodigden en vele oud-K.J.M.V.-ers. Het keurig verzorgde program ma bood stof voor ernst en luim. Met de jeugdwet en het K. J. M. V.-gebed werd geopend. Dan sprak de voorzitter, de heer R. Heijs, een keurig wel komstwoord, waarin hij benadruk te de samenwerking die nodig is om tot succes te komen, de vor ming van de eigen leden tot man nen van karakter, en katholieken van de daad, daarnaast tot dege lijke, goed onderlegde midden standers. Hij zegt de steun van de K.J.M.V. toe in alles wat de plaats kan belangen. Hij brengt dank aan de oud-K.J.M.V.-ers voor wat zij deden voor de ver eniging. Hij dankt het Diocesaan bestuur voor de steeds genoten medewerking en waardering. Hij waardeert de tegenwoordigheid van de besturen der zustervereni gingen uit de omgeving, die een belofte inhoudt in onderlinge sa menwerking nog veel tot stand te brengen. Hij richt zich tot de besturen der andere jeugdstands- organisaties, met wiens voortdu rende medewerking reeds zoveel tot stand kwam. Hij roept de medewerking in van de verloofden der jongens en de ouders der leden, die zoveel kunnen bijdragen tot het slagen van de acties der vereniging. Hij eindigt met een warm woord van dank aan de ijverige Moderator, de ziel van 't K.J.M.V.-leven. Even een mooi intermezzo van de heer A. Ververs met een goed aangevoelde declamatie en de se cretaris, de heer H. v. Dun, gaf zijn uitvoerig verslag over de ge passeerde 12J-2 jaar- Hij resumeer de de oprichting op 20 October 1936, de groei der vereniging, de .aTlUBl—i^. l-u l-l -i - .i, 4i iJ i, i 'I la in i besturen die de leiding gaven, de grote sprekers als Henri de Gree- ve, Borromeus de Greeve, Pater Peters, Pater Adam, Drs. van Miert en anderen, die voor de jongeren optraden ,en verder al les wat de K.J.M.V. in die 12jg jaar beleefde, organiseerde en tot stand bracht. Een verdiend applaus bracht de secretaris dank voor zijn over zichtelijk werk. De heren Frederiks: en Roelofs brachten even afwisseling met goed verzorgde muziek voor pia no en viool. Als dan de voorzitter gelegen heid bood voor een felicitatie woord, meldden zich een tiental sprekers aan. De Hoogeerw. heer Deken, kreeg als oudste en pries ter de eerste beurt, wat hij appre cieerde, omdat hij daarin de ouderdom en het priesterschap zag gewaardeerd. Hij nam als inlei ding de tekst van het 3e couplet van het K.J.M.V.-feestlied, door de heer Heijs gedicht: Als mannen van karakter, Katholieken van de daad, Strijden wij voor idealen En blijven steeds paraat. Burgemeester Mr. v. d. Heijden feliciteerde namens de gemeente (zie aanvang van dit verslag). De heer J. Frederiks, voorzitter R.K.M.V., mocht, als hij de balans van de K.J.M.V. opmaakte, een mooie netto-winst constateren; hij hoopt bij het 25-jarig bestaan een doorslaande balans te mogen ont vangen. KapelaanStrijbosch sprak na mens „Wij Jongeren", waarna nog 't woord gevoerd werd door de K.A.J.-voorzitter, de voorzitter van de R.K.J.B., de afdelingen Waalwijk en Dongen enz. Na deze rij van sprekers volg de een geestig spel van Thomas- vaer en Pieternel, ontworpen door voorzitter Heijs en door verschil lende K.J.M.V.-leden met hun meisjes vlot gespeeld en geregi- seerd door de Moderator. In het K.J.M.V.-Feestlied zongen alle aanwezigen hun enthóusiasme met volle longen uit. Dan kreeg de Weleerw. Pater Martiales O.F.M. cap. het woord, 't Was ademloos stil in de zaal, vol met opgeruimde, blije mensen, want Pater MartialiS wist direct de toon te treffen die hier klonk als aangename muziek. Hij sprak over: hoe moeten wij onze mo derne tijd aankijken. Hij was het volkomen eens met de grote kar dinaal-Aartsbisschop van Parijs, waar deze in zijn Vastenbrief hen prijst die met moed de tijd dur ven aanvaarden. Wij moeten de moeilijkheden willen begrijpen, die de tijd biedt, doch deze niet schuwen of er voor terugdeinzen. Onze tijd scheelt enorm met 30 of 40 jaren geleden. Wij leven haast te vlug om ons zelf bij te houden. Wij moeten onze jongens helpen de tijd te beleven en hun stuwend optimisme niet remmen. Wij moeten niet spreken van een tijd van verval en destructie, 't Is geen tijd van verval, aldus de Kardinaal, doch een tijd die met een reuzenvaart naar een nieuwe wereld voert. Er mogen dan vele dingen zijn die ons ontstellen, doch wij moeten ze beschouwen als de barensweeën die de nieu we tijd doen geboren worden. Dit is het optimisme, wat de jongeren nodig hebben. Met pes simisme kunnen we niets berei ken.'Met de laatste oorlog is de oude tijd gestorven. Er wordt al zijdig gestreefd naar eenheid. Het nationaal-socialisme was daartoe een 'poging, zij het dan van ver keerd beginsel. Het communisme beoogt niets anders. Doch ook wij moeten de richting van eenheid uit. 't Is een pogen van- alle lan den en alle regeringen. De mo derne techniek brengt de wereld bijeen. Radio, vliegwezen, pers. Wij beleven alles in zeer korte tijd. Doch wij als kotholieken moeten ook onze tijd durven be leven. Wij moeten ons deze gro te tijd waardig maken. Wij moe ten het klein egoisme uitbannen en ons zelf verbeteren. Elke verbe tering moet innerlijk zijn oor sprong hebben. Als we streven naar innerlijkheid, kunnen we mensen van actie worden. We kunnen echter niet geven wat we zelf niet bezitten, daarom moet ons inwendig leven gezond en sprankelend zijn. We moeten het leven door met een blije kijk op de toekomst en met een zonnig optimisme, doch we kunnen dat als jongens van de daad alleen als we katholiek van de daad zijn. Laat de grote K. in uw ver- enigingsnaam zijn betekenis in waarde hebben, dan zal daaruit vanzelf de actie voortspruiten, die uwe bloeiende vereniging nog tot vele grote daden zal leiden en doen bloeien. Aanpassend aan dit mooie be toog van de bezielende spreker, waarvoor de voorzitter hartelijk dank bracht, speelde een char mant kwartet daarna het rake toneeltje van Godfr. Bomans: Moderne tijdmoderne men sen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1949 | | pagina 5