LUCHTBRUG deun seen risico!! Bias en Verf. Het fouis van v&i&icuwett it&iejtéiïfuven in orote fontf; J BRAND5T0FFFNHANDEI A-C0PPEHS CENTRALE VERWARMING ANTWERPEN o/soJt fans Seséxaf u)yAunnen etan maaJj Op6, 1 2 AANKOMENDE SNIJDERS. ST OOMINSTALLATIES Firma BURMANJE, üondseiftal-Engeland B. Op Oondsidag 26 Mei cluó..... 8 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 23 MEI 1949 8 Een dubbele victorie ZOEKT KOSTHUIS Vrije Inschrijving MOTORVER MARIJKE, Oriënteringsrit Ondergetekenden betuigen hiermede hun hartelijke dank aan de voor de prettige dag welke onder meer inhield een bezoek aan de wedstrijd HET PERSONEEL. maaar Stationsstraat 158, tel. 443 WAALWIJK. 1 MEfSJÊSFSETSJE 1 JONGENSFIETSJE Hemelvaartsdag naar Reisbureau „Musa Express" JAN VERAA Stationsstraat bij de Markt WAALWIJK - Telef. 529 Heren- en Jongenscostuums Herenpantalons in alle maten en dessins Jongensplusfours in alle maten en dessins Velvet Jongensbroekjes Kinder-galgbroekjes Kamgaren herenstoffen Heren- en Jongensriemen Heren- en Jongensbretels Zelfbinders in alle mode-tinten - 1 "V-* - - Bon 06,f elfjeenheden TELEFOON 282 GROOTÊSTR. SALON AMEUBLEMENT N.V. WENNEKES SCHOENFABRIEKEN heeft plaats voor PRIMA STIKSTERS PRIMA OMBOEKSTERS PRIMA THUISSTIKSTERS. Meisjes voor de stikkerij 1 schifster of schifter 1 uitsnijder voor de finish-afd. Op Schoenfabriek GEVRAAGD AANKOMENDE KANTOORBEDIENDE en EEN JONGEN voor de Finish-afdeling. Brieven onder No. 2895 Bureau van dit blad- GEVRAAGD: F. J. OOSTERWAAL, Schoenfabriek Kruisstraat 29 KAATSHEUVEL VISSER v. d. GIESEN AANBESTEDING. Brieven onder No. 2894 Bureau van dit blad. Blokkade door Angelsaksische techniek verslagen. Berlijn een lichtend voorbeeld. De luchtbrug heeft een gewel dige overwinning behaald en een dubbele: een .technische en een politieke. Beide zijn van onberekenbaar, hoewel zeker nog niet te overzien belang voor geheel Europaa En misschien is wel de diepste bete kenis van deze gang van zaken de spectaculaire prestige-winst, welke de Angelsaksische volken, die het kunststuk van de bevoor rading van een millioenenstad door de lucht hebben volbracht, er door hebben verkregen, niet alleen in Berlijn en West-Duits- land, maar zeer zeker ook bij de satellietstaten van Rusland en zelfs in Rusland zelf. Wat dit voor het behoud van de vrede, of, zo men zich nog scherper wil uitdrukken, voor het voorkomen van een derde wereld oorlog uitmaakt, behoeven we nauwelijks nogmaals te vermel den: de,- sterkste oefent op de zwakkere steeds een grote aan trekkingskracht uit, waaraan de ze laatste nauwelijks of niet kan weerstaan. En de Verenigde Sta ten zijn in deze strijd om de be voorrading van de Berlijnse be volking verreweg de sterkste ge bleken. „Wij zijn en blijven in Berlijn". Wij zijn en blijven in Berlijn, omdat wij door de gemeenschap pelijke overwinning het recht heb ben daar te zijn, verklaarden de Westelijke bezetters, toen de Rus sen door de afkondiging van de blokkade van Berlijn hun bedoe ling toonden het Westen uit de Duitse hoofdstad te ^verdrijven. De Amerikaanse militaire gou verneur, generaal Clay, een echte vuurvreter, had die vastberaden heid het liefst willen demonstreren door de weg met militair geweld te forceren. Maar (min of meer) toevallig vertoefden te Berlijn juist drie Amerikaanse luchtvaart specialisten; generaal Wedemeyer, Harald Harris, directeur-generaal van de American Overseas Air ways, en generaal Le May, com mandant van de Amerik. lucht strijdkrachten in Europa. Zij wis ten generaal Clay te overtuigen, dat het minder gevaarlijk was een technisch dan een militair avon tuur te wagen. Zij meenden, dat het mogelijk was Berlijn geduren de een paar maanden door de lucht van het allernodigste te voorzien; daarna kon men altijd nog straffer maatregelen treffen. Het besluit om een luchtbrug te organiseren werd snel en reso luut genomen. Echt Amerikaans. Vier dagen na de afkondiging ar riveerden de eerste Amerikaanse vliegtuigen met voorraden op de vliegvelden in de Westelijke sec toren van Berlijn. Gerekend werd op een dage lijks transport van 500 tot 700 ton van het allernoodzakelijkste. En daarvoor waren op dat ogen blik in totaal 110 tweemotorige Dakota's beschikbaar. Spoedig echter zag men in, dat men er met deze machines niet kwam; vlieg tuigen werden uit alle delen der wereld bijeengebracht, uit Guam, Hawaii, Panama, Texas en Alas ka; de Engelsen kwamen te hulp; zij zetten hun dienst op Singapore stop. Later werden de twee- door viermotorige vliegtuigen vervan gen en men meent, dat momenteel meer dan de helft van de viermo torige Skymasters en 'n 8ste deel van het personeel van de Ameri kaanse militaire luchtvaart op de luchtbrug is. Naar schatting wer ken een vierhonderd Amerikaan se en een honderd Engelse vlieg tuigen aan de bevoorrading van Berlijn. Elke drie minuten landt een vliegtuig op de Berlijnse vlieg velden, maar de plannen waren reeds gereed om het op 45 secon den te brengen. Bovendien expe rimenteren de Amerikanen in Duitsland op het ogenblik met stratosfeer-straalvliegtuigen, die 'n lading van 26}4 ton kunnen ver voeren, tegen een Dakota 3% ton en een Skymaster 10 ton. Wat vervoerd werd. De laatste officiële cijfers over RETRAITE VOOR MEISJES DIE ROEPING HEBBEN VOOR HET KLOOSTER. Deze retraite is vooral be doeld voor meisjes, die, nei ging hebbende voor het kloos terleven, niet tot een besluit kunnen komen. De pijnigende vragen; heb ik nu wel echt roeping? zal ik wel volhouden? of naar welk klooster zal ik gaan?' blijven reeds lang onopgelost. Een op lossing nu geeft deze speciale retraite, welke een dieper in zicht geeft in het kloosterle ven en in de kentekenen van een ware roeping. En 't is me de daarom dat deze retraite ook zó geschikt is voor meis jes die reeds besloten Zijn, om dat zij door het juiste begrip dat zij in deze retraite krijgen van de religieuze staat, een laatste en degelijke voorberei ding ontvangen voor hun toe komstige leven. Deze retraite wordt gegeven van 1821 Juni in het Cena- kel te Tilburg. de via de luchtbrug naar Berlijn vervoerde goederen dateren van iviaart, en iopen van 28 juni iy-t8 tot Zö rebru'ari iyiy. iNaar Joer- njn werden in deze periode ge bracht öü/.ilZ ton goederen (net to, zonder verpakking j, waarvan ongeveer drie kwart door de .Ame rikanen en de rest door de Üngei- sen. Liemiddeid werden per dag aan de Duitse economie afgeleverd aanvankeiijk gemiddeld ióoy.y ton einde Jrebruari 561U.6. De lucht brug had de winter fors en tier doorstaan; zij had van het weer practisch geen last gehad; slechts op enkeie mistdagen werd niet of veel minder gevlogen, maar er waren voldoende voorraden om aan deze kleine tegensiagen het hoofd te bieden. bovendien werden in de acht vermelde maanden meer dan 50.000 passagiers, onder wie dui zenden zieke en zwakke kinderen vervoerd. Uit Berlijn naar West- Duitsland gingen hovendien 12.454.6 ton industriegoederen en 12.539.5 ton pakketpost. Sinds einde Eebruari is echter de capaciteit van de luchtbrug nog geweldig opgevoerd. De laat ste tijd was zij »groter dan de 12.000 ton goederen, welke vóór de blokkade per trein, schip en auto per dag naar Berlijn werden getransporteerd en er bestonden plannen, om dit kwantum zo mo gelijk te verdubbelen. Het is een groot voordeel ge weest, dat de in West-Berlijn aan wezige voorraden levensmiddelen, kolen en grondstoffen, in de Juni dagen veel groter waren dan de officiële schattingen aanwezen; dat heeft hen over de eerste moei lijkheden heengeholpen; en later, toen de aanvoer steeds groter werd, sloeg men zich te gemak kelijker door alle bezwaren heen. Maar dit aanvankelijke voordeel tje verkleint de volkomen onver wachte prestaties van de lucht brug in het minst niet. En de kosten? Men schat ze, voor Amerika en Engeland sa men, tot dusverre op een kwart millioen dollars. Maar staatssecre taris Acheson heeft verklaard, dat één jaar luchtbrug goedkoper is dan één dag oorlog. En dat al leen al financieel. Want al heeft de luchtbrug 27 Amerikanen het leven gekost, een zeer kostbare prijs, men moetr zich niet inden ken, hoeveel slachtoffers negen maanden oorlog zouden geëist hebben, een oorlog welke niets doet dan vernielen, terwijl de luchtbrug slechts constructief werk heeft verricht. Berlijn hield zich dapper. Amerikanen en Engelsen heb ben een prestatie geleverd, welke de bewondering van de gehele wereld heeft gewekt. Dit neemt niet weg, dat' van de West-Ber- lijnse bevolking heel wat offers zijn geëist. Zij heeft ze gebracht; en men moet zeggen, dat Berlijn zich dapper, zeer dapper heeft gedragen. Gelijk een Berlijner ons zeide: „wij houden vol, we zul len volhouden, al moesten we een hongerperiode doormaken, als jul lie hongerwinter; in het bewust zijn, dat we voor het Westen vechten." Met de levensmiddelen is het tamelijk wel gegaan, en de rant soenen voor de West-Berlijners hebben niet veel onder die van de West-Duitsers gelegen. Maar de voeding was zeer eentonig: in blik en gedroogd. Maar de eerste trein die de Britse zone in de richting Berlijn verliet; vervoerde o.m. een wagon verse aardappe len voor de West-Berlijners, die de volgende dag weer eens een echte bloemige aardappel op ta fel zagen. Ze hebben het ver diend. Met de kolen was het heel wat penibeler gesteld; weinig industrie, practisch geen huisbrand. Weinig electriciteit en gas voor de huis houding, geen voor de straatver lichting. Wel heeft Burgemeester Friedensburg gepoogd in Berlijn zelf bruinkolen te delven, maar de resultaten zijn tot dusverre zeer povertjes, al zou wellicht de W.- Berlijner in de komende winter een, paar dagen stookmateriaal gekregen hebben. Een der grote vreugden der Berlijners zal, naast de verse aardappelen, zeker zijn het weer aangaan, zij het aanvan kelijk nog zeer matigjes, van de straatverlichting. Vooral ook om dat daardoor de in de duisternis steeds bedreigde veiligheid zal worden hersteld. Het zwaarst heeft natuurlijk de industrie door gebrek aan kolen, grondstoffen en... afzetgebied (dit mede door de geallieerde tegen- blokkade) geleden. Rond Novem ber waren er in West-Berlijn 100.000, in Maart 147.000 en ein de April 170.000 werklozen, of 8 procent der bevolking, waarbij nog moeten worden gerekend de minstens 60.000 personen met min of meer sterk verkorte werkdag. Natuurlijk zal de opheffing van blokkade en tegenblSkkade dit euvel niet in een handomdraai kunnen wegwerken. Maar toch hoopt men op een spoedige ver betering, waarbij echter als voor waarde moet worden gesteld, dat een bevredigende oplossing voor de monetaire verhoudingen tussen West en Oost spoedig wordt ge vonden. Toen die Woensdagnacht één mi nuut na het middernachtelijk uur, de Russen de blokkade ophieven, was één faze in de koude oorlog voorbij, door het Westen gewon nen. Echter, dat is niet, zeker niet op zich, het einde van die koude oorlog. De gedachten zullen nog sterker gaan naar die andere da tum: 23 Mei. Ook daar kan het Westen in volle werke lijkheid eigenlijk de gehele wereld winnen, als het Wes ten met geduldige vastberadenheid en in eensgezindheid het boven alles staande doel: de vrede scherp in het oog houdt. En bo vendien zich niet door tijdelijke Russische concessies laat aflei den om een noodlottig compromis zoals te Teheran, Yalta en Pots dam te sluiten. Berlijn kan een lichtend voor beeld zijn. ONDERTROUWD: MIA VERSCHUREN en KEES DE JONG. De plechtige huwelijksinzegening zal plaats hebben op Dinsdag 14 Juni as. te 10 u. in de Parochiekerk van St Jan's Onthoofding te Loon op Zand Gelegenheid tot gelukwensen van 1—2 uur, Kloostei straat 61, Loon op Zand. Loon op Zand, 19 Mei 1949. Toekomstig adres: Oroote Kerkstr. 2 Raamsdonksveer Tot onze diepe droefheid over leed heden zacht en kalm, na een langdurig en geduld g ge dragenlijden, meermalen gesterkt door de H.H. Sacramenten der Stervenden, mijn inniggeliefde Echtgenoot, onze lieve Vader, Behuwd- en Urootvader de Heer CORNELIS HENDRI* US DE JONGH, Echtgenoot van Mevrouw Johanna Maria Lansman In de ouderdom van 73 jaar. Waalwijk J. VI. de Jongh-Lansman Kerkdriel: G Coumans-de Jongh Th. Couinans en kind Waalwijk C, de Jongh A. de Jongh-Spapens en kinderen G. de Jongh M. de Jongh-Remkes en kinderen s-Hertogenbosch A. de Jongh A. de Jongh-Hooymaayer en kinderen Waalwijk, 22 Mei 1949 Grotestraat 315 De plechtige Requiem-Mis, ge volgd door de begiafenis, zal plaats hebben op Woensdag 25 Mei a.s. te 10 uur in de Parochie kerk van St. Jan Bapt.te Waalwijk Heden overleed in het St. Elisa beth Ziekenhuis te Tilburg, voor zien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze geliefde echtgenoot en vader GERARDUS ANTGNIUS LAROS echtgenoot van Cornelia Dingemans in de leeftijd van 53 jaren. Kaatsheuvel, Wed. C. Laros-Dingemans Bets en Verloofde Jan Indonesië Cor Kaatsheuvel, 22 Mei 1949 Sprangsestraat 28 De plechtige uitvaart en be grafenis vinden plaats Woens dag 25 Mei a.s. om 9 uur in de parochiekerk van de H. Joannes Onthoofding. Voor de zeer vele bewijzen van deelneming ondervonden tijdens de ziekte en bij het overlijden van mijn lieve Vrouw HENDRIKA DE ROON geb. DALM V1JER betuig ik mijn oprechte dank, spe ciaal aan Dr. Langemeijer. Zusters van het Groene en Wit-Gele Kruis K. H. DE ROON. Waalwijk, Mei 1949. Putstraat 90. NET R.K. MEISJE 25 jr. met huiselijk verkeer. Is genegen om ra kantoortijd huis houdelijke bezigheden mede te verrichten. Wie helpt haar? Brieven onder No. 2893 Bureau van dit blad. SPRANG-CAPELLE houdt op 25 Juni 1949 een over c. a. 160 km. Inschrijvingsformulieren voor auto's en motoren vóór 4 Juni a.s. te ver krijgen bij H MICHAÉL, Stations weg C 164, te 'sCAPELLE. Inschrijving sluit 11 Juni 1949. HET BESTUUR. Bekendmaking. Burgemeester en Wethouders van LOON OP ZAND MAKEN BEKEND dat het ophalen van huisvuil in ver band met Hemelvaartsdag (26 Mei a.s) te Loon op Zand zal plaats hebben op Woensdagnamiddag 25 Mei '49. Kaatsheuvel, 19 Mei 1949. Burgemeester en Wethouder» voornoemd, Mr. R. J. Th van der Heijden De Secretaris. M. H van Nieuwstad. Speciaal adres voor: ALLE SOORTSN GLAS, GLAS IN LOOD, AUTO- EN MEUBELLAKKEN, AMSTELL1N MUURVERF, GEREEDSCHAPPEN, BEHANGSELPAPIER, BEHANGSEL LINNEN. Off.: verk. Atlas-Diesel spuitcompr en revolvers alsmede verffabrlek N.V. v.h. Fa. J. G. KOSTER te Bursem. TE KOOP zoo goed als nieuw maat 20 x 1 Vj maat 16 x 15/» Binnenhaven C 181 CAPELLE par persoon fl 5 geen pas nodig. Reizigers zonder paspoort kunnen zich tot DINSDAG AVOND opgeven. Stationsstr. 95 Telef. 141 W A A L W IJ K BIEDT U voor de komende Feestdagen aan L-."-.-' L.v. Lr' b;'," TE KOOP: bestaande uit: 4 clubs en ronde tafel met glasplaat. Te bevragen Kerkstraat 43 WASPIK. Fa. J. DE GOUW ZnSchoenfabriek, KAATSHEUVEL WIJ VRAGEN VOOR DIRECT (moet le klas kracht zijn) DORDRECHT Groenmarkt 31 TEL. 3150 Namens het Gemeentebestuur van LOON-OP-ZAND zal ondergetekende op Dinsdag 7 Juni a.s om 1 O 30 uur, op het Gemeentehuis te KAATSHEUVFL in het openbaar trachten aan te besteden, overeenkomsttg het Aanbestedingsreglement W.B.: Het bouwen van 24 Duplex-woningen in massa of in 4 percelen, te weten Perceel Ia, 11 duplex-woningen In de julianastraat te Kaatsheuvel. Ib, 5 Leostraat Ic, 2 aan de Loonsedijk II, 6 in de Gasthuisstraat te Loon-op-Zand Bestek en tekeningen zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Directie, tegen betaling van f 12.50 per stel, of worden, na ontvangst van f 12.75 per postwissel, per post toegezonden. Resthutte, op de dag der aanbesteding, f 10.— per stel. ANTOON VAN STOKKUM, Architect Mr. v. Coothstraat 10, Telefoon 74. Waalwijk, 23 Mei 1949. TE KOOP: SCHOENFABRIEKJE met kantoorruimte en bergplaats (centr. schoenindustrie, oppervlakte 67 M2 met machines (9 stuks inventaris en voorraad all«s zoo goed als nieuw, r desgewenscht in EEN koop of in gedeelten. Gebruik van vergunning kan in onderling overleg gere geld worden. Koopsom f 14000.— Verkcoper kan desgewenscht financieel geïnteresseerd blijven.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1949 | | pagina 8