LUCHTBRUG
deun seen risico!!
Bias en Verf.
Het fouis van v&i&icuwett
it&iejtéiïfuven
in orote fontf;
J
BRAND5T0FFFNHANDEI A-C0PPEHS
CENTRALE VERWARMING
ANTWERPEN
o/soJt fans Seséxaf
u)yAunnen
etan maaJj Op6,
1
2 AANKOMENDE SNIJDERS.
ST OOMINSTALLATIES
Firma BURMANJE,
üondseiftal-Engeland B.
Op Oondsidag 26 Mei
cluó.....
8
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 23 MEI 1949
8
Een dubbele victorie
ZOEKT KOSTHUIS
Vrije Inschrijving
MOTORVER MARIJKE,
Oriënteringsrit
Ondergetekenden betuigen
hiermede hun hartelijke
dank aan de
voor de prettige dag welke
onder meer inhield een
bezoek aan de wedstrijd
HET PERSONEEL.
maaar
Stationsstraat 158, tel. 443
WAALWIJK.
1 MEfSJÊSFSETSJE
1 JONGENSFIETSJE
Hemelvaartsdag
naar
Reisbureau
„Musa Express"
JAN VERAA
Stationsstraat bij de Markt
WAALWIJK - Telef. 529
Heren- en Jongenscostuums
Herenpantalons in alle maten en dessins
Jongensplusfours in alle maten en dessins
Velvet Jongensbroekjes
Kinder-galgbroekjes
Kamgaren herenstoffen
Heren- en Jongensriemen
Heren- en Jongensbretels
Zelfbinders in alle mode-tinten
- 1 "V-* - -
Bon 06,f elfjeenheden
TELEFOON 282
GROOTÊSTR.
SALON AMEUBLEMENT
N.V. WENNEKES SCHOENFABRIEKEN
heeft plaats voor
PRIMA STIKSTERS
PRIMA OMBOEKSTERS
PRIMA THUISSTIKSTERS.
Meisjes voor de stikkerij
1 schifster of schifter
1 uitsnijder voor de finish-afd.
Op Schoenfabriek GEVRAAGD
AANKOMENDE KANTOORBEDIENDE
en
EEN JONGEN voor de Finish-afdeling.
Brieven onder No. 2895 Bureau van dit blad-
GEVRAAGD:
F. J. OOSTERWAAL, Schoenfabriek
Kruisstraat 29 KAATSHEUVEL
VISSER v. d. GIESEN
AANBESTEDING.
Brieven onder No. 2894 Bureau van dit blad.
Blokkade door Angelsaksische
techniek verslagen.
Berlijn een lichtend voorbeeld.
De luchtbrug heeft een gewel
dige overwinning behaald en een
dubbele: een .technische en een
politieke.
Beide zijn van onberekenbaar,
hoewel zeker nog niet te overzien
belang voor geheel Europaa En
misschien is wel de diepste bete
kenis van deze gang van zaken
de spectaculaire prestige-winst,
welke de Angelsaksische volken,
die het kunststuk van de bevoor
rading van een millioenenstad
door de lucht hebben volbracht,
er door hebben verkregen, niet
alleen in Berlijn en West-Duits-
land, maar zeer zeker ook bij de
satellietstaten van Rusland en
zelfs in Rusland zelf.
Wat dit voor het behoud van
de vrede, of, zo men zich nog
scherper wil uitdrukken, voor het
voorkomen van een derde wereld
oorlog uitmaakt, behoeven we
nauwelijks nogmaals te vermel
den: de,- sterkste oefent op de
zwakkere steeds een grote aan
trekkingskracht uit, waaraan de
ze laatste nauwelijks of niet kan
weerstaan. En de Verenigde Sta
ten zijn in deze strijd om de be
voorrading van de Berlijnse be
volking verreweg de sterkste ge
bleken.
„Wij zijn en blijven in Berlijn".
Wij zijn en blijven in Berlijn,
omdat wij door de gemeenschap
pelijke overwinning het recht heb
ben daar te zijn, verklaarden de
Westelijke bezetters, toen de Rus
sen door de afkondiging van de
blokkade van Berlijn hun bedoe
ling toonden het Westen uit de
Duitse hoofdstad te ^verdrijven.
De Amerikaanse militaire gou
verneur, generaal Clay, een echte
vuurvreter, had die vastberaden
heid het liefst willen demonstreren
door de weg met militair geweld
te forceren. Maar (min of meer)
toevallig vertoefden te Berlijn
juist drie Amerikaanse luchtvaart
specialisten; generaal Wedemeyer,
Harald Harris, directeur-generaal
van de American Overseas Air
ways, en generaal Le May, com
mandant van de Amerik. lucht
strijdkrachten in Europa. Zij wis
ten generaal Clay te overtuigen,
dat het minder gevaarlijk was een
technisch dan een militair avon
tuur te wagen. Zij meenden, dat
het mogelijk was Berlijn geduren
de een paar maanden door de
lucht van het allernodigste te
voorzien; daarna kon men altijd
nog straffer maatregelen treffen.
Het besluit om een luchtbrug
te organiseren werd snel en reso
luut genomen. Echt Amerikaans.
Vier dagen na de afkondiging ar
riveerden de eerste Amerikaanse
vliegtuigen met voorraden op de
vliegvelden in de Westelijke sec
toren van Berlijn.
Gerekend werd op een dage
lijks transport van 500 tot 700
ton van het allernoodzakelijkste.
En daarvoor waren op dat ogen
blik in totaal 110 tweemotorige
Dakota's beschikbaar. Spoedig
echter zag men in, dat men er met
deze machines niet kwam; vlieg
tuigen werden uit alle delen der
wereld bijeengebracht, uit Guam,
Hawaii, Panama, Texas en Alas
ka; de Engelsen kwamen te hulp;
zij zetten hun dienst op Singapore
stop. Later werden de twee- door
viermotorige vliegtuigen vervan
gen en men meent, dat momenteel
meer dan de helft van de viermo
torige Skymasters en 'n 8ste deel
van het personeel van de Ameri
kaanse militaire luchtvaart op de
luchtbrug is. Naar schatting wer
ken een vierhonderd Amerikaan
se en een honderd Engelse vlieg
tuigen aan de bevoorrading van
Berlijn. Elke drie minuten landt
een vliegtuig op de Berlijnse vlieg
velden, maar de plannen waren
reeds gereed om het op 45 secon
den te brengen. Bovendien expe
rimenteren de Amerikanen in
Duitsland op het ogenblik met
stratosfeer-straalvliegtuigen, die 'n
lading van 26}4 ton kunnen ver
voeren, tegen een Dakota 3% ton
en een Skymaster 10 ton.
Wat vervoerd werd.
De laatste officiële cijfers over
RETRAITE VOOR MEISJES
DIE ROEPING HEBBEN
VOOR HET KLOOSTER.
Deze retraite is vooral be
doeld voor meisjes, die, nei
ging hebbende voor het kloos
terleven, niet tot een besluit
kunnen komen.
De pijnigende vragen; heb
ik nu wel echt roeping? zal ik
wel volhouden? of naar welk
klooster zal ik gaan?' blijven
reeds lang onopgelost. Een op
lossing nu geeft deze speciale
retraite, welke een dieper in
zicht geeft in het kloosterle
ven en in de kentekenen van
een ware roeping. En 't is me
de daarom dat deze retraite
ook zó geschikt is voor meis
jes die reeds besloten Zijn, om
dat zij door het juiste begrip
dat zij in deze retraite krijgen
van de religieuze staat, een
laatste en degelijke voorberei
ding ontvangen voor hun toe
komstige leven.
Deze retraite wordt gegeven
van 1821 Juni in het Cena-
kel te Tilburg.
de via de luchtbrug naar Berlijn
vervoerde goederen dateren van
iviaart, en iopen van 28 juni iy-t8
tot Zö rebru'ari iyiy. iNaar Joer-
njn werden in deze periode ge
bracht öü/.ilZ ton goederen (net
to, zonder verpakking j, waarvan
ongeveer drie kwart door de .Ame
rikanen en de rest door de Üngei-
sen. Liemiddeid werden per dag
aan de Duitse economie afgeleverd
aanvankeiijk gemiddeld ióoy.y ton
einde Jrebruari 561U.6. De lucht
brug had de winter fors en tier
doorstaan; zij had van het weer
practisch geen last gehad; slechts
op enkeie mistdagen werd niet of
veel minder gevlogen, maar er
waren voldoende voorraden om
aan deze kleine tegensiagen het
hoofd te bieden.
bovendien werden in de acht
vermelde maanden meer dan
50.000 passagiers, onder wie dui
zenden zieke en zwakke kinderen
vervoerd. Uit Berlijn naar West-
Duitsland gingen hovendien
12.454.6 ton industriegoederen en
12.539.5 ton pakketpost.
Sinds einde Eebruari is echter
de capaciteit van de luchtbrug
nog geweldig opgevoerd. De laat
ste tijd was zij »groter dan de
12.000 ton goederen, welke vóór
de blokkade per trein, schip en
auto per dag naar Berlijn werden
getransporteerd en er bestonden
plannen, om dit kwantum zo mo
gelijk te verdubbelen.
Het is een groot voordeel ge
weest, dat de in West-Berlijn aan
wezige voorraden levensmiddelen,
kolen en grondstoffen, in de Juni
dagen veel groter waren dan de
officiële schattingen aanwezen;
dat heeft hen over de eerste moei
lijkheden heengeholpen; en later,
toen de aanvoer steeds groter
werd, sloeg men zich te gemak
kelijker door alle bezwaren heen.
Maar dit aanvankelijke voordeel
tje verkleint de volkomen onver
wachte prestaties van de lucht
brug in het minst niet.
En de kosten? Men schat ze,
voor Amerika en Engeland sa
men, tot dusverre op een kwart
millioen dollars. Maar staatssecre
taris Acheson heeft verklaard, dat
één jaar luchtbrug goedkoper is
dan één dag oorlog. En dat al
leen al financieel. Want al heeft
de luchtbrug 27 Amerikanen het
leven gekost, een zeer kostbare
prijs, men moetr zich niet inden
ken, hoeveel slachtoffers negen
maanden oorlog zouden geëist
hebben, een oorlog welke niets
doet dan vernielen, terwijl de
luchtbrug slechts constructief werk
heeft verricht.
Berlijn hield zich dapper.
Amerikanen en Engelsen heb
ben een prestatie geleverd, welke
de bewondering van de gehele
wereld heeft gewekt. Dit neemt
niet weg, dat' van de West-Ber-
lijnse bevolking heel wat offers
zijn geëist. Zij heeft ze gebracht;
en men moet zeggen, dat Berlijn
zich dapper, zeer dapper heeft
gedragen. Gelijk een Berlijner ons
zeide: „wij houden vol, we zul
len volhouden, al moesten we een
hongerperiode doormaken, als jul
lie hongerwinter; in het bewust
zijn, dat we voor het Westen
vechten."
Met de levensmiddelen is het
tamelijk wel gegaan, en de rant
soenen voor de West-Berlijners
hebben niet veel onder die van de
West-Duitsers gelegen. Maar de
voeding was zeer eentonig: in blik
en gedroogd. Maar de eerste
trein die de Britse zone in de
richting Berlijn verliet; vervoerde
o.m. een wagon verse aardappe
len voor de West-Berlijners, die
de volgende dag weer eens een
echte bloemige aardappel op ta
fel zagen. Ze hebben het ver
diend.
Met de kolen was het heel wat
penibeler gesteld; weinig industrie,
practisch geen huisbrand. Weinig
electriciteit en gas voor de huis
houding, geen voor de straatver
lichting. Wel heeft Burgemeester
Friedensburg gepoogd in Berlijn
zelf bruinkolen te delven, maar de
resultaten zijn tot dusverre zeer
povertjes, al zou wellicht de W.-
Berlijner in de komende winter
een, paar dagen stookmateriaal
gekregen hebben. Een der grote
vreugden der Berlijners zal, naast
de verse aardappelen, zeker zijn
het weer aangaan, zij het aanvan
kelijk nog zeer matigjes, van de
straatverlichting. Vooral ook om
dat daardoor de in de duisternis
steeds bedreigde veiligheid zal
worden hersteld.
Het zwaarst heeft natuurlijk de
industrie door gebrek aan kolen,
grondstoffen en... afzetgebied (dit
mede door de geallieerde tegen-
blokkade) geleden. Rond Novem
ber waren er in West-Berlijn
100.000, in Maart 147.000 en ein
de April 170.000 werklozen, of 8
procent der bevolking, waarbij
nog moeten worden gerekend de
minstens 60.000 personen met min
of meer sterk verkorte werkdag.
Natuurlijk zal de opheffing van
blokkade en tegenblSkkade dit
euvel niet in een handomdraai
kunnen wegwerken. Maar toch
hoopt men op een spoedige ver
betering, waarbij echter als voor
waarde moet worden gesteld, dat
een bevredigende oplossing voor
de monetaire verhoudingen tussen
West en Oost spoedig wordt ge
vonden.
Toen die Woensdagnacht één mi
nuut na het middernachtelijk uur,
de Russen de blokkade ophieven,
was één faze in de koude oorlog
voorbij, door het Westen gewon
nen.
Echter, dat is niet, zeker niet
op zich, het einde van die koude
oorlog. De gedachten zullen nog
sterker gaan naar die andere da
tum: 23 Mei. Ook daar kan
het Westen in volle werke
lijkheid eigenlijk de gehele
wereld winnen, als het Wes
ten met geduldige vastberadenheid
en in eensgezindheid het boven
alles staande doel: de vrede
scherp in het oog houdt. En bo
vendien zich niet door tijdelijke
Russische concessies laat aflei
den om een noodlottig compromis
zoals te Teheran, Yalta en Pots
dam te sluiten.
Berlijn kan een lichtend voor
beeld zijn.
ONDERTROUWD:
MIA VERSCHUREN
en
KEES DE JONG.
De plechtige huwelijksinzegening
zal plaats hebben op Dinsdag 14
Juni as. te 10 u. in de Parochiekerk
van St Jan's Onthoofding te Loon
op Zand
Gelegenheid tot gelukwensen van
1—2 uur, Kloostei straat 61, Loon
op Zand.
Loon op Zand, 19 Mei 1949.
Toekomstig adres:
Oroote Kerkstr. 2 Raamsdonksveer
Tot onze diepe droefheid over
leed heden zacht en kalm, na
een langdurig en geduld g ge
dragenlijden, meermalen gesterkt
door de H.H. Sacramenten der
Stervenden, mijn inniggeliefde
Echtgenoot, onze lieve Vader,
Behuwd- en Urootvader
de Heer
CORNELIS HENDRI* US
DE JONGH,
Echtgenoot van Mevrouw
Johanna Maria Lansman
In de ouderdom van 73 jaar.
Waalwijk
J. VI. de Jongh-Lansman
Kerkdriel:
G Coumans-de Jongh
Th. Couinans en kind
Waalwijk
C, de Jongh
A. de Jongh-Spapens
en kinderen
G. de Jongh
M. de Jongh-Remkes
en kinderen
s-Hertogenbosch
A. de Jongh
A. de Jongh-Hooymaayer
en kinderen
Waalwijk, 22 Mei 1949
Grotestraat 315
De plechtige Requiem-Mis, ge
volgd door de begiafenis, zal
plaats hebben op Woensdag 25
Mei a.s. te 10 uur in de Parochie
kerk van St. Jan Bapt.te Waalwijk
Heden overleed in het St. Elisa
beth Ziekenhuis te Tilburg, voor
zien van de H.H. Sacramenten
der Stervenden, onze geliefde
echtgenoot en vader
GERARDUS ANTGNIUS
LAROS
echtgenoot van
Cornelia Dingemans
in de leeftijd van 53 jaren.
Kaatsheuvel,
Wed. C. Laros-Dingemans
Bets en Verloofde
Jan
Indonesië
Cor
Kaatsheuvel, 22 Mei 1949
Sprangsestraat 28
De plechtige uitvaart en be
grafenis vinden plaats Woens
dag 25 Mei a.s. om 9 uur in de
parochiekerk van de H. Joannes
Onthoofding.
Voor de zeer vele bewijzen van
deelneming ondervonden tijdens de
ziekte en bij het overlijden van mijn
lieve Vrouw
HENDRIKA DE ROON
geb. DALM V1JER
betuig ik mijn oprechte dank, spe
ciaal aan Dr. Langemeijer. Zusters
van het Groene en Wit-Gele Kruis
K. H. DE ROON.
Waalwijk, Mei 1949.
Putstraat 90.
NET R.K. MEISJE 25 jr.
met huiselijk verkeer.
Is genegen om ra kantoortijd huis
houdelijke bezigheden mede te
verrichten. Wie helpt haar?
Brieven onder No. 2893 Bureau
van dit blad.
SPRANG-CAPELLE
houdt op 25 Juni 1949 een
over c. a. 160 km.
Inschrijvingsformulieren voor auto's
en motoren vóór 4 Juni a.s. te ver
krijgen bij H MICHAÉL, Stations
weg C 164, te 'sCAPELLE.
Inschrijving sluit 11 Juni 1949.
HET BESTUUR.
Bekendmaking.
Burgemeester en Wethouders van
LOON OP ZAND
MAKEN BEKEND
dat het ophalen van huisvuil in ver
band met Hemelvaartsdag (26 Mei
a.s) te Loon op Zand zal plaats
hebben op
Woensdagnamiddag 25 Mei '49.
Kaatsheuvel, 19 Mei 1949.
Burgemeester en Wethouder»
voornoemd,
Mr. R. J. Th van der Heijden
De Secretaris.
M. H van Nieuwstad.
Speciaal adres voor:
ALLE SOORTSN GLAS,
GLAS IN LOOD,
AUTO- EN MEUBELLAKKEN,
AMSTELL1N MUURVERF,
GEREEDSCHAPPEN,
BEHANGSELPAPIER,
BEHANGSEL LINNEN.
Off.: verk. Atlas-Diesel spuitcompr
en revolvers alsmede verffabrlek
N.V. v.h. Fa. J. G. KOSTER
te Bursem.
TE KOOP
zoo goed als nieuw
maat 20 x 1 Vj
maat 16 x 15/»
Binnenhaven C 181 CAPELLE
par persoon fl 5
geen pas nodig.
Reizigers zonder paspoort
kunnen zich tot DINSDAG
AVOND opgeven.
Stationsstr. 95 Telef. 141
W A A L W IJ K
BIEDT U voor de komende
Feestdagen aan
L-."-.-' L.v. Lr' b;',"
TE KOOP:
bestaande uit:
4 clubs en ronde tafel met
glasplaat.
Te bevragen Kerkstraat 43
WASPIK.
Fa. J. DE GOUW ZnSchoenfabriek, KAATSHEUVEL
WIJ VRAGEN VOOR DIRECT
(moet le klas kracht zijn)
DORDRECHT Groenmarkt 31 TEL. 3150
Namens het Gemeentebestuur van LOON-OP-ZAND zal ondergetekende
op Dinsdag 7 Juni a.s om 1 O 30 uur,
op het Gemeentehuis te KAATSHEUVFL in het openbaar trachten
aan te besteden, overeenkomsttg het Aanbestedingsreglement W.B.:
Het bouwen van 24 Duplex-woningen in
massa of in 4 percelen, te weten
Perceel Ia, 11 duplex-woningen In de julianastraat te Kaatsheuvel.
Ib, 5 Leostraat
Ic, 2 aan de Loonsedijk
II, 6 in de Gasthuisstraat te Loon-op-Zand
Bestek en tekeningen zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar
bij de Directie, tegen betaling van f 12.50 per stel, of worden, na
ontvangst van f 12.75 per postwissel, per post toegezonden. Resthutte,
op de dag der aanbesteding, f 10.— per stel.
ANTOON VAN STOKKUM, Architect
Mr. v. Coothstraat 10, Telefoon 74.
Waalwijk, 23 Mei 1949.
TE KOOP:
SCHOENFABRIEKJE met kantoorruimte en
bergplaats
(centr. schoenindustrie, oppervlakte 67 M2 met machines (9 stuks
inventaris en voorraad all«s zoo goed als nieuw,
r
desgewenscht in EEN koop of in gedeelten.
Gebruik van vergunning kan in onderling overleg gere
geld worden.
Koopsom f 14000.—
Verkcoper kan desgewenscht financieel geïnteresseerd
blijven.