UIT DE PROVINCIE p&uünme Officiële Bonnenlijst IJS HEDEN BIOSCOOP-PROGRAMMA Land- en Tuinbouw. Over onze Nationale vliegtuigindustrie AFWEZIG BELANGRIJK IN WASPIK. Aardbeien. met Slagroom en ^K)aat tast mal toast maat toast #aari tast batakaat (>THAS"-jas. 7 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAG 16 JUNI 1949 7 kippenvriend. Met bezorgdheid vervuld TANDARTS W. VAN BEURDEN TE KOOP: 1 Vissersboot 2 Waterpompen (1 ijzeren en 1 koperen) Hebt U onze IJS CHOCO's al eens geprobeerd ZE ZIJN OVERHEERLIJK! Alleen bij den IJsspecialist B. DE BONT. ALLE LEER is geen THAS LEER! Centrale Verwarming AMSTERDAM (C.) tot drie uur in de consistorie kamer van de Ned. Herv. kerk te v.m. Besoijen. Een reglement voor een commissie van toezicht maak te in deze vergadering 'n punt van bespreking uit, terwijl verder mededeling werd ge daan dat aan de benoeming van leraren druk wordt ge werkt. De scheidende voorzitter sprak dan zijn beste wensen uit voor deze in oprichting zijnde school en hoopt v&n harte dat deze onderwijsin richting onder de goedertie renheid des Heren een bron van Zegen zal mogen zijn in zonderheid voor de Protes tantse bevolking van deze Ds. Moll sloot daarna de vergadering met dankgebed. PAARD OP HOL. Maandagmiddag omstreeks half drie sloeg het paard van de heer B., dat voor een maai- machine stond, op hol. Het brak door de prikkeldraad van de wei langs de Parallel weg en gelukkig holde 't weg in de richting van de Put straat, want van jde andere kant naderden twee dames met een kind. Werklieden aan de nieuwbouw wisten 't paard tot stilstand te brengen. De machine was geheel vernie tigd. GOED AFGELOPEN. Een vrachtwagen van de fa. T. alhier was met een zware vracht van 6 ton geladen. Op de smalle dijk onder Capelle kwamen twee bussen van de Spoorwegen aan; de eerste werd rakelings gepas seerd. Toen de chauffeur van de vrachtwagen de tweede bus voorbij reed, had hij alle moeite om op de weg te blij ven. De wegberm daar is zo zacht dat de wagen weg zakte en met de achter-as op een betonnen paal terecht kwam, waardoor de as brak. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. GEVONDEN en VERLOREN. Gevonden: lederen koffer met inhoud; een goed heren rijwiel, gummilaars; blauwe ceintuur. Verloren: zonnebril; bruin lederen portemonnaie m. in houd; gebreid vestje; rode vulpen; bril in etui; gekleur de hoofddoek; gouden kettink je; gummi-jas; gewicht; hand doek; zwembroek; damespor- tenrionnaie; colbertjasje; gum mi-regenjas. MUSIS SACRUM. Vrijdag t./m. Maandag ver schijnt op het scherm van Mu sis „Oliver Twist", de verfil ming van de beroemde roman van Charles Dickens. Een boeiende, aangrijpende ge schiedenis, die zich afspeelt in de achterbuurten van Londen, die de sociale wantoestanden die daar heersten een scherp relief geeft. In de film komen al de kwaliteiten van de ro man goed tot hun recht. Voor personen boven 18 jaar. Een spannend verhaal van spionnage en contra-spionnage wordt verteld in de film „Het huis aan de 92ste straat". De geschiedenis speelt zich af in Amerika, waar Duitse agen ten een uitgebreid spionnage- net hebben uitgelegd, waar tegenover de Amerikanen het F.B.I. plaatsen. De geschiede nis berust op authentieke do cumenten van het Amerikaans bureau voor contra-spionnage. LUXOR. „Het Lokkende Leven" is de titel van een film, die uit voerig het verhaal vertelt van ,een meisje dat door slechte invloed lid wordt van een op lichtersbende, in welke hoe danigheid zij deelneemt aan alle mogelijke slechte prak tijken. De liefde en het moe derschap echter brengen haar tot inkeer en geven ook haar het geluk, dat aanvankelijk niet voor haar scheen wegge legd. Het spannende relaas dat de inhoud van de film „Vliegen de Duivels" uitmaakt, speelt zich af rondom een door een geheim complot gebruikte hel se machine, een vernietigings wapen waartegen niets be stand schijnt. Twee officieren weten echter na veel avontu ren deze machine te vernie tigen. PROVINCIALE STATEN. Bij de opening der zomerzit- ting van de Provinciale Staten heeft Prof. de Quay, een belang rijke rede gehouden, waarbij hij tot uiting bracht dat hij het over leg van Gedeputeerde Staten met de Provinciale Staten te sober acht. Zolang de resultaten van 't werk van de Staatscommissie nog niet bekend zijn, stelt het Provin ciaal bestuur zich voor het con tact met de Staten te verstevigen door voort te gaan met het doen zitting nemen van de leden in verschillende provinciale com missies en door buiten de beide zittingen om bij tijd en wijle aan de Staten een uiteenzetting te ge ven van de verschillende bestaan de provinciale problemen en de oplossing, die het provinciaal be stuur zich ervoor gedacht heeft. Daarna werden enige agenda punten behandeld en de vlogen- de vergadering bepaald op Dins dag 19 Juli. BRABANTS ORKEST. Gedeputeerde Staten van Nrd.- Brabant stellen aan de Provin ciale Staten voor in te gaan op het verzoek van de stichting „Vrienden van het Brabants or kest" te 's-Hertogenbosch om een jaarlijkse subsidie uit de provin ciale kas ten bedrage van 3.5 ct. per inwoner ten behoeve van de oprichting en instandhouding van een Brabants orkest. De stichting heeft aan de raden der vier grote gemeenten Breda, Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Tilburg om een subsidie van 35 cent per in woner gevraagd. Blijkens het ontwerp-besluit zal de gemeente, die Ged. Staten als plaats van vestiging van het Bra bants orkest aanwijzen, boven dien een subsidie van 20.000 moeten verlenen, in de eerste vier opeenvolgende jaren telkens te verhogen met een bedrag van 1250 tot een totaal van 25.000. DRANKWET. Tot uitvoering van artikel 20 der Drankwet hebben Ged. Sta ten een lijst van gemeenten vast gesteld, waarin een bebouwde kom is met meer dan 5000 inwo ners. Dit zijn: Bergen op Zoom, Boxtel, Bre da, Dongen, Eindhoven, Geldrop, Gemert, Helmond, 's-Hertogen bosch, Loon-op-Zand, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Tilburg, Valkenswaard, Veghel, Veldhoven, Vught en Waalwijk. Onkruidbestrijding in weilanden. Men ziet in ons land nog maar al te veel weilanden, die rijk be zet zijn met boterbloemen, paar de bloemen, zuring en distels. Deze kleurenpracht trekt welis waar grote belangstelling van de zijde der stadsmensen, doch voor de boer is dit een minder aan genaam verschijnsel. De ruimte, die door de onkruiden wordt in genomen, had immers beter be nut kunnen worden, wanneer er in plaats van onkruid gras zou groeien. Het feit, dat tal van weilanden door een sterke onkruidbezetting niet volledig productief gemaakt worden, wijst erop, dat velen nog te weinig doordrongen zijn van het grote nut van een goed uit gevoerde onkruidbestrijding. De ze toch is een belangrijk onder deel van de cultuurmaatregelen, die genomen moeten worden om een goed verzorgde gezuiverde en gesloten grasmat te verkrijgen en een betere grasopbrengst mo gelijk te maken. In verband hiermede is het van belang de aandacht te vestigen op een methode van onkruidbestrij ding, die in de laatste jaren zowel het buitenland als onder de vooruitstrevende boeren in Ne derland grote opgang gemaakt heeft. Wij bedoelen hier de toe passing van groeistoffen als on kruidbestrijdingsmiddel. Bij een goede en op de juiste tijd uitge voerde bespuiting kunnen hier mede prachtige resultaten bereikt worden. Vooral de groeistof M. C. P. A. heeft bewezen een zeer sterkdodende werking op zowel overjarige (b.v. boterbloemen, distels) als zaadonkruiden (b.v. herik, melde, zuring) te bezitten, terwijl de grasmat absoluut niet onder de behandeling lijdt. Over jarige klaver lijdt iets, doch her stelt zich spoedig. Daar de gevoeligheid van de onkruiden voor groeistof het grootst is in een stadium waarin de planten sterk groeien, be- sproeie men op warme, groeizame dagen liefst met hoge luchtvoch tigheid. Spuit nimmer bij regen of op tijden als regen binnen 6 uur te verwachten is. De eis is voor al nauwkeurig te spuiten en de onkruiden goed te raken liefst 1000 Ltr. water/Ha.) In graslanden kan de behande ling de gehele zomer met succes worden uitgevoerd, bij voorkeur nadat het grasland 10 dagen te voren een stikstofgift gehad heeft. Voorts kan de onkruidbestrijding onder de zelfde voorwaarden plaats vinden na het weiden of hooien, als het gras weer goed begint te groeien. Dat deze methode van onkruid bestrijding in het middelpunt van de belangstelling staat, blijkt wel uit het feit, dat onlangs het Ne derlandse groeistof-product NO- LACHIET (M.C.P.A.) zelfs door middel van een hélicoptère ver spoten is. Tenslotte moge er tot goed be grip van zaken op gewezen wor den, dat de chemische onkruidbe strijding nimmer mag leiden tot het achterwege laten van de nood zakelijke verzorgingsmaatregelen als structuurverbetering, ontwate ring en bemesting. Voorgesteld wordt een re organisatie van 't Hooger Onder wijs. We komen hierop nader terug. De K. A. B. telt momenteel 290.000 leden. In Tilburg is bij de juwelier Bressers in de Gasthuisstraat voor 3000.aan gouden ringen ge stolen. Tegen het uitkomen der kui kens heeft de nieuwsgierighed haar toppunt bereikt, doch we be dwingen die en laten de a.s. pleegmoeders volkomen met rust. Dus geen hand er onder steken omte voelen of er al kuikens zijn, want dan zou er telkens 'n stroom koude lucht onder die kip op de eieren schieten, en de warme vochtige lucht zou verdwijnen. Bij 't uitkomen is er nodig: flin ke warmte en veel vocht. En die is er vanzelf, als de kloek maar rustig blij ft zitten en zich niet op richt. De kip weet dit uit instinct. Zelfs de meest schuwe kippen zijn op dit moment niet bang; ze weten wat er op 't spel staat en ze laten zich niet intimideren. 't Gebeurt vaak, dat er een of meer voorlopertjes zijn, d.w.z. kuikentjes, die reeds lang droog zijn, terwijl d'r zusjes of broertjes zich nog uit de enge kluis moe ten worstelen. Dié voorlopers brengen sommigen in de bekoring om maar gauw wat eten en drin ken bij het broednest te zetten. - „Ach, ze piepen zo Weet echter wel, dat ze 't niet van honger of dorst doen, maar. van koude. Laat de broedhen maar kalmpjes begaan, d. w. z. blijf er vandaan, zet er desnoods een deur of schot voor, zodat het licht er niet op valt. Dan blijven de kuikens die wat eerder uitkwa men, wel rustig onder de vleugels van moeder. Een pas geboren kuiken heeft niets anders nodig dan rust en warmte. RUST en WARMTE Onthoudt dat. NOG EENS LEVERTRAAN. In een van mijn vorige arti keltjes wees ik op het gevaar dat verbonden is dan het toedienen van te veel levertraan en noemde als vervangingsmiddel Dohyfral. Het is geenszins mijn bedoeling om reclame te maken voor dit product; ik geef slechts advies naar mijn beste weten. Men maakt mij attent op het „Vipro A D concentraat" dat door het Bedrijf schap voor Veevoeder mede in de mengvoeders is voorgeschre ven ter vervanging van lever traan en wel in de verhouding van 1 10. „Vipro A D con centraat is in kleinverpakking verkrijgbaar met nauwkeurige ge bruiksaanwijzing. Een attest van een gebruiker kreeg ik ter inzage waaruit blijkt, dat de resultaten verrassend zijn. aangeslotenen op het Rijksradio- distributienet tegen 512.857 op 1 April. KOMINFORM- VERGADERING IN POLEN? Een zeer hevoegd zegsman heeft aan A.P. meegedeeld, dat de Kominform op het ogenblik ver gadert om een grootscheepse cam pagne tegen het regiem van maar schalk Tito uit te werken. De communistische leiders van alle Oost-Europese landen zouden op het ogenblik in Karpaczy, t.w. van Wroclaw het vroegere Bres- lau in zitting zijn. AANKLACHT VAN DR. BEEL TEGEN „DE WAARHEID". Naar. wij vernemen, zal dr. L. J. M. Beel in verband met het ar tikel „Geruchten over dr. Beel", voorkomend in „De Waarheid" van Zaterdag 11 Juni j.L, bij de officier van justitie een aanklacht indienen. VERGIFTIGING TE RIJNSBURG. 300 mensen ziek na het eten van leverworst. In Rijnsburg (Z.H.) zijn onge veer zestig gezinnen, bijna drie honderd personen omvattende, min of meer ernstig ziek gewor den door het eten van leverworst. De worst is in beslag genomen en voor onderzoek doorgezonden. Men heeft te doen met een bac teriologische vergiftiging. De eind conclusie van het onderzoek, dat nog steeds gaande is, zal nader bekend gemaakt worden. ZONDAGSRIJVERBOD BLIJFT NOG. In verband met de versterkte actie, die de laatste tijd is ge voerd om te komen tot opheffing van het Zondags-rijverbod, heeft de minister, naar de KNAC meldt, medegedeeld, dat die maatregel nog niet kan worden ingetrokken omdat de motor-brandstofpositie dit niet toelaat. (door onze luchtvaartmedewerker) Ongeveer twee jaar hield men hiermede gemiddeld zeven wa gens op de weg, totdat het wer kelijk niet meer kon. De L.T.D. kwam er bij en prompt werden alle motorvoertuigen afgekeurd. Leiden was in last, want waar haalde je zo gauw nieuw mate riaal vandaan. Besprekingen, uit gebreide brieven, boze en lieve telefoongesprekken, niets had re sultaat. Medewerking was er ge noeg, maar de troepen buiten gin gen voor. Eindelijk, op 24 Febr. vein dit jaar, ging het hek van de dam. Dan maar weer naar de dumps en bij tientallen werden de oude roesthopen naar de werkplaats gesleept. Soms waren zes kar kassen nodig om er een glimmen de truck „van op rolletjes" te krijgen. De monteurs van 42 A.A.T.-G. Brig., welk onderdeel voorlopig geheel zonder auto's zat, waren voor de commandant aan de S.O.B.M. IV uitgeleend. Temidden van de oude rotten weerden ze zich op waarlijk on navolgbare wijze. Eind Maart, dus ruim één maand nadat de eerste „schroevendraaier gezet was", stonden er weer 24 geheel gereviseerde wagens gereed voor de cursus. De klasse-leider, de Adj. O. O. H. E, J. van Essen, een S.O.B.M. IV-veteraan in hart en nieren, sprak hierover met een trots wel ke die van een moeder ten op zichte van haar kind verre over trof. „Wij krijgen het druk met al die Hollandse Nieuwe, die nog met zo'n Nederlands rijbewijs in d'r lui zak lopen. Ik houd mijn hart vast hier met dat linkse ver keer, want dat rijdt nu maar rond of er niets aan de hand is", zei hij. De S.O.B.M. IV blijft niet lang meer in Soerabaja; een deel is reeds naar Malang verhuisd, wie weet zijn daar nog betere auto kerkhoven. Als de omstandigheden daar gunstig zijn, zal de capaciteit wel dra tot 300 leerlingen per cursus zijn opgevoerd; met dat plan lo pen ze nu al tijden rond. En wat de S.O.B.M. IV van plan is, zit wel snor. Denk dan nog eens aan die dumps. X Nadruk verbpden. VRACHTAUTO DOOR DIESEL GERAMD. Op de onbewaakte spoor- overgang op de Lankhorster- weg, even voorbij het station Meppel, is Dinsdagmorgen kort voor het middaguur een Diesel-electrische trein op een met stenen geladen vrachtauto gereden. De chauffeur van de auto, L. uit Zwolle, werd uit zijn wagen geslingerd, doch bekwam wonderlijk genoeg geen noemenswaardig letsel. De gevolgen voor de twee be stuurders van de Diesel wa ren ontzettend. De stuurcabine werd geheel ingedrukt en zij moesten met behulp van snij branders worden bevrijd. Met zeer ernstige verwondingen werden beiden in het Diaco- nessenhuis te Meppel opgeno men, waar één van hen, K. S. uit Utrecht, later is overleden. De toestand van treinbestuur der M. A., eveneens uit Utrecht, is zorgelijk. EEN DODE EN DRIE GEWONDEN bij autobotsing in Badhoevedorp. Wat wil de regering met Fok ker doen? Drie jaar geleden wis ten wij dat wel, ,want toen heeft de regering er krachtig op aan gedrongen, dat de vliegtuigindus trie in ons land onder één lei ding verenigd werd. In feite kwam dat neer op een combinatie van Fokker, De Schelde en Aviolan- da. Deze drie belanghebbenden hebben in het begin ijverig ge werkt aan de samensmelting van hun belangen, waarvan men al leen maar profijt verwachtte. Ons land is te klein voor een aantal snipperbedrijven, die zich allen bezighouden met de bouw en re paratie van vliegtuigen, doch voor één groot bedrijf waren wel de gelijk goede kansen. Zo werd in het begin van 1947 besloten tot de oprichting van N.V. Verenigde Vliegtuigfabrie ken Fokker. Dat de naam Fokker erbij geschreven werd was niet alleen een historische rechtvaar diging, doch ook een erkenning, dat Fokker het enige bedrijf in ons land is dat naar eigen ont werpen en modellen vliegtuigen bouwt. Aviolanda is altijd veel eer een montage- en reparatiebe drijf geweest. Omdat bij de op richting van de pieuwe vennoot schap staatsbelangen geïnvesteerd zouden worden, ljet het zich aan zien, dat het uiteindelijk passeren van de acten npg wel tijd zou vergen, zodat reeds een directo rium benoemd werd van vier mensen. De zaak marcheerde dus. Kort geleden werd men echter opgeschrikt dpör de mededeling, dat de samensmelting van onze vliegtuigindustrie niet zou door gaan, althans „voorlopig niet, doch het werd een ieder duidelijk, dat de plannen van de baan wa ren. Waarom? Het is nooit ge noegzaam gemotiveerd geworden. Wel hebben wij gemerkt, dat er plotseling geen bestaansbasis meer was voor de leiding van de Verenigde Vliegtuigfabrieken N. V,. in oprichting, zodat nu in feite Fokker al twee maanden zonder directie ,,!zit Vraagt men aan de huidige leiders van de fa briek, wanneer de nieuwe direc tie verwacht kan worden, dan weet men het niet. De aandeel houders moeten daarover beslis sen. Maar wie zijn die aandeel houders thans? Het schijnt dat de fusieplannen de staat in hoge mate financieel geïnteresseerd heeft ge maakt in de Fokkerfabriek. Dat Fokker thans directieloos genoemd kan worden komt ons wel zeer ongewenst voor. Fokker moet 300 Gloster Meteor straal vliegtuigen in licentie bouwen, waaruit de kern van onze defen sieve luchtmacht zal worden op getrokken. Langer dan twee jaar wordt hierover onderhandeld. Waarom? Doordat deze voor on- verdediging onontbeerlijke jacht vliegtuigen in eigen land gemaakt kunnen worden zorgt Fokker voor een belangrijke deviezenbesparing en voor een behoorlijke werkver schaffing aan een groot aantal ge specialiseerde arbeiders en inge nieurs. Indirecte voordelen zijn nog, dat wij met dergelijke orders een nationale vliegtuigindustrie kunnen opbouwen. Waarom deze zaak nog niet de finitief geregeld is blijft dns een raadsel. Het luchtvaartblad „Vliegwereld" schrijft in. een op vallend goed ingelicht artikel juist over deze materie: „Wanneer komt het er nu eens van? De af spraak met België ligt vast: de F. N. fabriek vervaardigt de be nodigde Rolls Royce straalmoto ren in licentie, 600 stuks, en daar tegenover neemt België via de Nederlandse regering van Fokker de helft der te bouwen Meteors over, 150 van de 300 vliegtuigen. Kan het mooier? De Benelux op zijn best. Van Belgische zijde ver nemen wij dan ook, dat de fa bricage der motoren goede voort gang heeft en dat de vertraging in het geven van de definitieve opdracht zeker niet van die kant komt. Dat er jaren lang moet worden gedelibereerd, als er nu eenmaal principieel is beslist om met een combinatie van Neder landse regering en Belgische rege ring, F.N. en Fokker in zee te gaan, toch nog weer maand na maand wordt onderhandeld en ge praat, terwijl de leveringstermij nen daardoor natuurlijk voortdu rend verder in de toekomst wor den verschoven, dat gaat boven ons verstand." Tot zover de „Vliegwereld". Onze luchtmacht wacht met groot ongeduld op deze vliegtui gen, Fokker wil niet liever, dan aanstonds aan de arbeid gaan om de 300 Glosters te bouwen, de Beneluxpartner ziet zich in ver legenheid raken door het onbe grijpelijk getalm in Den Haag. Dat zijn de redenen waarom wij vragen: 1. Waarom precies is de fusie van de Nederlandse vliegtuigin dustrie niet doorgegaan? 2. Wat gebeurt er nu met Fokker? 3. Wie houdt de bouw van de 300 straaljagers tegen en waarom? Wij menen, dat het van groot belang is, dat op deze drie vra gen van regeringswege een ant woord wordt gegeven. Terzijde van het viaduct van de Haagse weg over de Vijf- huizerweg heeft Dinsdagavond omstreeks kwart over zeven een personenauto in volle vaart een tienwielige vracht auto in de flank gereden. De chauffeur van de luxe auto, de 26-jarige instrumentenslij per J. L. Brummer uit Den Haag, werd bij de botsing vrijwel op slag gedood. Van de drie overige inzittenden, 2 jeugdige vrouwen en een man, werden de, vrouwen zwaar en de man licht gewond. De slachtoffers zijn overge bracht naar het Wilhelmina- gasthuis in Amsterdam. SCHUUR INGESTORT. Een meisje gedood. In de nacht van Maandag op Dinsdag stortte een schuur in, ten gevolge waarvan het drie jarig dochtertje van de fami lie Van Hagen werd gedood, terwijl de heer Van Hagen zelf met een verbrijzeld .been in het Diaconessenhuis te Naar den moest worden opge nomen. RADIO'S. Het aantal aangegeven radio toestellen van Nederland bedroeg op 1 Juni j.l. 1.237.499 tegen 1.221.011 op 1 Mei. Op 1 Mei waren er 514.828 Het was 1 Februari j.l. twee jaar geleden, dat ergens in het Zuiden van Soerabaja de S.O. B.M. IV tot stand kwam. De le luit. J. R. Grool uit Vlissingen kreeg daar met zijn mannen wel een zeer zware taak toegedacht. Een school beginnen, chauffeurs en monteurs opleiden. Uitstekend, dat zouden zij wel eens even fik sen. Het steeds als een donkere wolk boven ons Nederlandse le ger hangende spook van de ma- teriaalschaarste had in die dagen nog het formaat van een fikse donderwolk. Er waren geen les lokalen, geen borden of lesmodel- len, geen motoren en geen auto's. Zo, waar anderen misschien met de handen in het haar had den gezeten, togen deze mannen aan het werk. In de avonduren prutste eenieder aan modellen of opgewerkte tekeningen en over voor het tijdvak van 19 Juni tot en met 2 Juli. Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van: VOEDINGSMIDDELENKAA RTEN 905 (A, B, D) 100 gram vlees (A, B) 300 gram vlees (D) 100 gram vlees (A, B, D) 250 gram boter, margarine of vet 181 Vlees 182 Vlees 183 Vlees 185 Algemeen 186 Algemeen 187 Algemeen 188 Algemeen 192 Algemeen 194 Algemeen 195 Algemeen (A, B) 500 gram boter, margarine of vet (A, B,) 200 gram kaas of 250 gram korst - loze kaas (A, B) 125 gram koffie (B) 200 gram kaas of 250 gram korst- loze kaas (D) 250 gram boter, margarine of vet (D) 100 gram kaas of 125 gram korst- loze kaas TABAKSKAARTEN 903 88 Tabak (QA) 2 rants, sigaretten of kerftabak 90 Tabak (QC) 2 rants, sigaretten of kerftabak BONKAARTEN ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MF, MH 907 (bijz. arbeid, a.s. moeders en zieken): Geldig zijn de bonnen, gemerkt met de letter Q. De bonnen 168, 169, 170, 171, 173, 176, 177, 178 en 179 Algemeen van de bonkaarten voor voedingsmiddelen kunnen vernietigd worden. van. ZATERDAG 18 JUNI tot en mat WOENSDAG 22 JUNI. A. DUIJVEKAM Min. Loeffstr. 1 5, WAALWIJK BH DE S.O.B.M. IV. dag zat iedereen in de werkplaats waar de eerste leswagens reeds op stapel stonden. In de nabij heid van het kamp lagen name lijk een aantal grote dumps, die zich al gauw in de grootst moge lijke belangstelling mochten ver heugen. Op het terrein waren koelies bezig aan de opbouw van het kamp en enige maandén later reeds konden de eerste leerlingen worden aangenomen. Hoe ze het klaar speelden, dat deed er niet toe, maar zeker is het, dat het niet zo gemakkelijk ging als hier in enkele woorden wel werd ge schreven. Enige tijd later vond er een commando-wisseling plaats. De lt. Grool demobiliseerde en de ritmeester W. A. H. de Wit nam het van hem over. De klassen die aanvankelijk uit slechts 35 man bestonden, konden al gauw wor den uitgebreid tot 70 man. Speciaal bereid leder wordt na keuring ver sneden tot prachtige jassen. De hoge eisen worden door ons hieraan ge steld. Daaróm kunt ook U veel eisen en veel verwachten van die prettige warme leren Bij: Fa. JAN VAN MIL, Grootestr. 243, Waalwijk Fa. H. VERHULST, Markt 5, Den Bosch Fa. |AN VAN OLPHEN, Veemarkt 34, Breda. Ollestook - Ventilatie Luchtbehandeling Sanitair Zwananburgwal 82 84. Tel. 49133 (K 2900)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1949 | | pagina 3