UIT DE PROVINCIE
p&uünme
Officiële Bonnenlijst
IJS
HEDEN
BIOSCOOP-PROGRAMMA
Land- en Tuinbouw.
Over onze
Nationale vliegtuigindustrie
AFWEZIG
BELANGRIJK IN WASPIK.
Aardbeien.
met Slagroom en
^K)aat tast mal toast
maat toast #aari tast batakaat
(>THAS"-jas.
7
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAG 16 JUNI 1949
7
kippenvriend.
Met bezorgdheid vervuld
TANDARTS
W. VAN BEURDEN
TE KOOP:
1 Vissersboot
2 Waterpompen
(1 ijzeren en 1 koperen)
Hebt U onze IJS CHOCO's al eens geprobeerd
ZE ZIJN OVERHEERLIJK!
Alleen bij den IJsspecialist B. DE BONT.
ALLE LEER is geen THAS LEER!
Centrale Verwarming
AMSTERDAM (C.)
tot drie uur in de consistorie
kamer van de Ned. Herv. kerk
te v.m. Besoijen.
Een reglement voor een
commissie van toezicht maak
te in deze vergadering 'n punt
van bespreking uit, terwijl
verder mededeling werd ge
daan dat aan de benoeming
van leraren druk wordt ge
werkt.
De scheidende voorzitter
sprak dan zijn beste wensen
uit voor deze in oprichting
zijnde school en hoopt v&n
harte dat deze onderwijsin
richting onder de goedertie
renheid des Heren een bron
van Zegen zal mogen zijn in
zonderheid voor de Protes
tantse bevolking van deze
Ds. Moll sloot daarna de
vergadering met dankgebed.
PAARD OP HOL.
Maandagmiddag omstreeks
half drie sloeg het paard van
de heer B., dat voor een maai-
machine stond, op hol. Het
brak door de prikkeldraad
van de wei langs de Parallel
weg en gelukkig holde 't weg
in de richting van de Put
straat, want van jde andere
kant naderden twee dames
met een kind. Werklieden aan
de nieuwbouw wisten 't paard
tot stilstand te brengen. De
machine was geheel vernie
tigd.
GOED AFGELOPEN.
Een vrachtwagen van de fa.
T. alhier was met een zware
vracht van 6 ton geladen.
Op de smalle dijk onder
Capelle kwamen twee bussen
van de Spoorwegen aan; de
eerste werd rakelings gepas
seerd. Toen de chauffeur van
de vrachtwagen de tweede bus
voorbij reed, had hij alle
moeite om op de weg te blij
ven. De wegberm daar is zo
zacht dat de wagen weg
zakte en met de achter-as op
een betonnen paal terecht
kwam, waardoor de as brak.
Persoonlijke ongelukken
deden zich niet voor.
GEVONDEN en VERLOREN.
Gevonden: lederen koffer
met inhoud; een goed heren
rijwiel, gummilaars; blauwe
ceintuur.
Verloren: zonnebril; bruin
lederen portemonnaie m. in
houd; gebreid vestje; rode
vulpen; bril in etui; gekleur
de hoofddoek; gouden kettink
je; gummi-jas; gewicht; hand
doek; zwembroek; damespor-
tenrionnaie; colbertjasje; gum
mi-regenjas.
MUSIS SACRUM.
Vrijdag t./m. Maandag ver
schijnt op het scherm van Mu
sis „Oliver Twist", de verfil
ming van de beroemde roman
van Charles Dickens. Een
boeiende, aangrijpende ge
schiedenis, die zich afspeelt in
de achterbuurten van Londen,
die de sociale wantoestanden
die daar heersten een scherp
relief geeft. In de film komen
al de kwaliteiten van de ro
man goed tot hun recht. Voor
personen boven 18 jaar.
Een spannend verhaal van
spionnage en contra-spionnage
wordt verteld in de film „Het
huis aan de 92ste straat". De
geschiedenis speelt zich af in
Amerika, waar Duitse agen
ten een uitgebreid spionnage-
net hebben uitgelegd, waar
tegenover de Amerikanen het
F.B.I. plaatsen. De geschiede
nis berust op authentieke do
cumenten van het Amerikaans
bureau voor contra-spionnage.
LUXOR.
„Het Lokkende Leven" is
de titel van een film, die uit
voerig het verhaal vertelt van
,een meisje dat door slechte
invloed lid wordt van een op
lichtersbende, in welke hoe
danigheid zij deelneemt aan
alle mogelijke slechte prak
tijken. De liefde en het moe
derschap echter brengen haar
tot inkeer en geven ook haar
het geluk, dat aanvankelijk
niet voor haar scheen wegge
legd.
Het spannende relaas dat de
inhoud van de film „Vliegen
de Duivels" uitmaakt, speelt
zich af rondom een door een
geheim complot gebruikte hel
se machine, een vernietigings
wapen waartegen niets be
stand schijnt. Twee officieren
weten echter na veel avontu
ren deze machine te vernie
tigen.
PROVINCIALE STATEN.
Bij de opening der zomerzit-
ting van de Provinciale Staten
heeft Prof. de Quay, een belang
rijke rede gehouden, waarbij hij
tot uiting bracht dat hij het over
leg van Gedeputeerde Staten met
de Provinciale Staten te sober
acht. Zolang de resultaten van 't
werk van de Staatscommissie nog
niet bekend zijn, stelt het Provin
ciaal bestuur zich voor het con
tact met de Staten te verstevigen
door voort te gaan met het doen
zitting nemen van de leden in
verschillende provinciale com
missies en door buiten de beide
zittingen om bij tijd en wijle aan
de Staten een uiteenzetting te ge
ven van de verschillende bestaan
de provinciale problemen en de
oplossing, die het provinciaal be
stuur zich ervoor gedacht heeft.
Daarna werden enige agenda
punten behandeld en de vlogen-
de vergadering bepaald op Dins
dag 19 Juli.
BRABANTS ORKEST.
Gedeputeerde Staten van Nrd.-
Brabant stellen aan de Provin
ciale Staten voor in te gaan op
het verzoek van de stichting
„Vrienden van het Brabants or
kest" te 's-Hertogenbosch om een
jaarlijkse subsidie uit de provin
ciale kas ten bedrage van 3.5 ct.
per inwoner ten behoeve van de
oprichting en instandhouding van
een Brabants orkest. De stichting
heeft aan de raden der vier grote
gemeenten Breda, Eindhoven,
's-Hertogenbosch en Tilburg om
een subsidie van 35 cent per in
woner gevraagd.
Blijkens het ontwerp-besluit zal
de gemeente, die Ged. Staten als
plaats van vestiging van het Bra
bants orkest aanwijzen, boven
dien een subsidie van 20.000
moeten verlenen, in de eerste vier
opeenvolgende jaren telkens te
verhogen met een bedrag van
1250 tot een totaal van
25.000.
DRANKWET.
Tot uitvoering van artikel 20
der Drankwet hebben Ged. Sta
ten een lijst van gemeenten vast
gesteld, waarin een bebouwde
kom is met meer dan 5000 inwo
ners. Dit zijn:
Bergen op Zoom, Boxtel, Bre
da, Dongen, Eindhoven, Geldrop,
Gemert, Helmond, 's-Hertogen
bosch, Loon-op-Zand, Oisterwijk,
Oosterhout, Oss, Roosendaal,
Tilburg, Valkenswaard, Veghel,
Veldhoven, Vught en Waalwijk.
Onkruidbestrijding in weilanden.
Men ziet in ons land nog maar
al te veel weilanden, die rijk be
zet zijn met boterbloemen, paar
de bloemen, zuring en distels.
Deze kleurenpracht trekt welis
waar grote belangstelling van de
zijde der stadsmensen, doch voor
de boer is dit een minder aan
genaam verschijnsel. De ruimte,
die door de onkruiden wordt in
genomen, had immers beter be
nut kunnen worden, wanneer er
in plaats van onkruid gras zou
groeien.
Het feit, dat tal van weilanden
door een sterke onkruidbezetting
niet volledig productief gemaakt
worden, wijst erop, dat velen nog
te weinig doordrongen zijn van
het grote nut van een goed uit
gevoerde onkruidbestrijding. De
ze toch is een belangrijk onder
deel van de cultuurmaatregelen,
die genomen moeten worden om
een goed verzorgde gezuiverde
en gesloten grasmat te verkrijgen
en een betere grasopbrengst mo
gelijk te maken.
In verband hiermede is het van
belang de aandacht te vestigen op
een methode van onkruidbestrij
ding, die in de laatste jaren zowel
het buitenland als onder de
vooruitstrevende boeren in Ne
derland grote opgang gemaakt
heeft. Wij bedoelen hier de toe
passing van groeistoffen als on
kruidbestrijdingsmiddel. Bij een
goede en op de juiste tijd uitge
voerde bespuiting kunnen hier
mede prachtige resultaten bereikt
worden. Vooral de groeistof M.
C. P. A. heeft bewezen een zeer
sterkdodende werking op zowel
overjarige (b.v. boterbloemen,
distels) als zaadonkruiden (b.v.
herik, melde, zuring) te bezitten,
terwijl de grasmat absoluut niet
onder de behandeling lijdt. Over
jarige klaver lijdt iets, doch her
stelt zich spoedig.
Daar de gevoeligheid van de
onkruiden voor groeistof het
grootst is in een stadium waarin
de planten sterk groeien, be-
sproeie men op warme, groeizame
dagen liefst met hoge luchtvoch
tigheid. Spuit nimmer bij regen of
op tijden als regen binnen 6 uur
te verwachten is. De eis is voor
al nauwkeurig te spuiten en de
onkruiden goed te raken liefst
1000 Ltr. water/Ha.)
In graslanden kan de behande
ling de gehele zomer met succes
worden uitgevoerd, bij voorkeur
nadat het grasland 10 dagen te
voren een stikstofgift gehad heeft.
Voorts kan de onkruidbestrijding
onder de zelfde voorwaarden
plaats vinden na het weiden of
hooien, als het gras weer goed
begint te groeien.
Dat deze methode van onkruid
bestrijding in het middelpunt van
de belangstelling staat, blijkt wel
uit het feit, dat onlangs het Ne
derlandse groeistof-product NO-
LACHIET (M.C.P.A.) zelfs door
middel van een hélicoptère ver
spoten is.
Tenslotte moge er tot goed be
grip van zaken op gewezen wor
den, dat de chemische onkruidbe
strijding nimmer mag leiden tot het
achterwege laten van de nood
zakelijke verzorgingsmaatregelen
als structuurverbetering, ontwate
ring en bemesting.
Voorgesteld wordt een re
organisatie van 't Hooger Onder
wijs. We komen hierop nader
terug.
De K. A. B. telt momenteel
290.000 leden.
In Tilburg is bij de juwelier
Bressers in de Gasthuisstraat voor
3000.aan gouden ringen ge
stolen.
Tegen het uitkomen der kui
kens heeft de nieuwsgierighed
haar toppunt bereikt, doch we be
dwingen die en laten de a.s.
pleegmoeders volkomen met rust.
Dus geen hand er onder steken
omte voelen of er al kuikens zijn,
want dan zou er telkens 'n stroom
koude lucht onder die kip op de
eieren schieten, en de warme
vochtige lucht zou verdwijnen.
Bij 't uitkomen is er nodig: flin
ke warmte en veel vocht. En die
is er vanzelf, als de kloek maar
rustig blij ft zitten en zich niet op
richt. De kip weet dit uit instinct.
Zelfs de meest schuwe kippen
zijn op dit moment niet bang; ze
weten wat er op 't spel staat en
ze laten zich niet intimideren.
't Gebeurt vaak, dat er een of
meer voorlopertjes zijn, d.w.z.
kuikentjes, die reeds lang droog
zijn, terwijl d'r zusjes of broertjes
zich nog uit de enge kluis moe
ten worstelen. Dié voorlopers
brengen sommigen in de bekoring
om maar gauw wat eten en drin
ken bij het broednest te zetten. -
„Ach, ze piepen zo
Weet echter wel, dat ze 't niet
van honger of dorst doen, maar.
van koude. Laat de broedhen
maar kalmpjes begaan, d. w. z.
blijf er vandaan, zet er desnoods
een deur of schot voor, zodat het
licht er niet op valt. Dan blijven
de kuikens die wat eerder uitkwa
men, wel rustig onder de vleugels
van moeder.
Een pas geboren kuiken heeft
niets anders nodig dan rust en
warmte. RUST en WARMTE
Onthoudt dat.
NOG EENS LEVERTRAAN.
In een van mijn vorige arti
keltjes wees ik op het gevaar dat
verbonden is dan het toedienen
van te veel levertraan en noemde
als vervangingsmiddel Dohyfral.
Het is geenszins mijn bedoeling
om reclame te maken voor dit
product; ik geef slechts advies
naar mijn beste weten. Men maakt
mij attent op het „Vipro A D
concentraat" dat door het Bedrijf
schap voor Veevoeder mede in
de mengvoeders is voorgeschre
ven ter vervanging van lever
traan en wel in de verhouding
van 1 10. „Vipro A D con
centraat is in kleinverpakking
verkrijgbaar met nauwkeurige ge
bruiksaanwijzing. Een attest van
een gebruiker kreeg ik ter inzage
waaruit blijkt, dat de resultaten
verrassend zijn.
aangeslotenen op het Rijksradio-
distributienet tegen 512.857 op 1
April.
KOMINFORM-
VERGADERING
IN POLEN?
Een zeer hevoegd zegsman
heeft aan A.P. meegedeeld, dat de
Kominform op het ogenblik ver
gadert om een grootscheepse cam
pagne tegen het regiem van maar
schalk Tito uit te werken. De
communistische leiders van alle
Oost-Europese landen zouden op
het ogenblik in Karpaczy, t.w. van
Wroclaw het vroegere Bres-
lau in zitting zijn.
AANKLACHT VAN DR. BEEL
TEGEN „DE WAARHEID".
Naar. wij vernemen, zal dr. L.
J. M. Beel in verband met het ar
tikel „Geruchten over dr. Beel",
voorkomend in „De Waarheid"
van Zaterdag 11 Juni j.L, bij de
officier van justitie een aanklacht
indienen.
VERGIFTIGING TE
RIJNSBURG.
300 mensen ziek na het eten
van leverworst.
In Rijnsburg (Z.H.) zijn onge
veer zestig gezinnen, bijna drie
honderd personen omvattende,
min of meer ernstig ziek gewor
den door het eten van leverworst.
De worst is in beslag genomen en
voor onderzoek doorgezonden.
Men heeft te doen met een bac
teriologische vergiftiging. De eind
conclusie van het onderzoek, dat
nog steeds gaande is, zal nader
bekend gemaakt worden.
ZONDAGSRIJVERBOD
BLIJFT NOG.
In verband met de versterkte
actie, die de laatste tijd is ge
voerd om te komen tot opheffing
van het Zondags-rijverbod, heeft
de minister, naar de KNAC meldt,
medegedeeld, dat die maatregel
nog niet kan worden ingetrokken
omdat de motor-brandstofpositie
dit niet toelaat.
(door onze luchtvaartmedewerker)
Ongeveer twee jaar hield men
hiermede gemiddeld zeven wa
gens op de weg, totdat het wer
kelijk niet meer kon. De L.T.D.
kwam er bij en prompt werden
alle motorvoertuigen afgekeurd.
Leiden was in last, want waar
haalde je zo gauw nieuw mate
riaal vandaan. Besprekingen, uit
gebreide brieven, boze en lieve
telefoongesprekken, niets had re
sultaat. Medewerking was er ge
noeg, maar de troepen buiten gin
gen voor. Eindelijk, op 24 Febr.
vein dit jaar, ging het hek van de
dam.
Dan maar weer naar de dumps
en bij tientallen werden de oude
roesthopen naar de werkplaats
gesleept. Soms waren zes kar
kassen nodig om er een glimmen
de truck „van op rolletjes" te
krijgen. De monteurs van 42
A.A.T.-G. Brig., welk onderdeel
voorlopig geheel zonder auto's
zat, waren voor de commandant
aan de S.O.B.M. IV uitgeleend.
Temidden van de oude rotten
weerden ze zich op waarlijk on
navolgbare wijze. Eind Maart,
dus ruim één maand nadat de
eerste „schroevendraaier gezet
was", stonden er weer 24 geheel
gereviseerde wagens gereed voor
de cursus.
De klasse-leider, de Adj. O. O.
H. E, J. van Essen, een S.O.B.M.
IV-veteraan in hart en nieren,
sprak hierover met een trots wel
ke die van een moeder ten op
zichte van haar kind verre over
trof. „Wij krijgen het druk met
al die Hollandse Nieuwe, die nog
met zo'n Nederlands rijbewijs in
d'r lui zak lopen. Ik houd mijn
hart vast hier met dat linkse ver
keer, want dat rijdt nu maar rond
of er niets aan de hand is", zei
hij.
De S.O.B.M. IV blijft niet lang
meer in Soerabaja; een deel is
reeds naar Malang verhuisd, wie
weet zijn daar nog betere auto
kerkhoven.
Als de omstandigheden daar
gunstig zijn, zal de capaciteit wel
dra tot 300 leerlingen per cursus
zijn opgevoerd; met dat plan lo
pen ze nu al tijden rond.
En wat de S.O.B.M. IV van
plan is, zit wel snor.
Denk dan nog eens aan die
dumps.
X
Nadruk verbpden.
VRACHTAUTO DOOR
DIESEL GERAMD.
Op de onbewaakte spoor-
overgang op de Lankhorster-
weg, even voorbij het station
Meppel, is Dinsdagmorgen
kort voor het middaguur een
Diesel-electrische trein op een
met stenen geladen vrachtauto
gereden. De chauffeur van de
auto, L. uit Zwolle, werd uit
zijn wagen geslingerd, doch
bekwam wonderlijk genoeg
geen noemenswaardig letsel.
De gevolgen voor de twee be
stuurders van de Diesel wa
ren ontzettend. De stuurcabine
werd geheel ingedrukt en zij
moesten met behulp van snij
branders worden bevrijd. Met
zeer ernstige verwondingen
werden beiden in het Diaco-
nessenhuis te Meppel opgeno
men, waar één van hen, K. S.
uit Utrecht, later is overleden.
De toestand van treinbestuur
der M. A., eveneens uit
Utrecht, is zorgelijk.
EEN DODE
EN DRIE GEWONDEN
bij autobotsing in
Badhoevedorp.
Wat wil de regering met Fok
ker doen? Drie jaar geleden wis
ten wij dat wel, ,want toen heeft
de regering er krachtig op aan
gedrongen, dat de vliegtuigindus
trie in ons land onder één lei
ding verenigd werd. In feite kwam
dat neer op een combinatie van
Fokker, De Schelde en Aviolan-
da.
Deze drie belanghebbenden
hebben in het begin ijverig ge
werkt aan de samensmelting van
hun belangen, waarvan men al
leen maar profijt verwachtte. Ons
land is te klein voor een aantal
snipperbedrijven, die zich allen
bezighouden met de bouw en re
paratie van vliegtuigen, doch voor
één groot bedrijf waren wel de
gelijk goede kansen.
Zo werd in het begin van 1947
besloten tot de oprichting van
N.V. Verenigde Vliegtuigfabrie
ken Fokker. Dat de naam Fokker
erbij geschreven werd was niet
alleen een historische rechtvaar
diging, doch ook een erkenning,
dat Fokker het enige bedrijf in
ons land is dat naar eigen ont
werpen en modellen vliegtuigen
bouwt. Aviolanda is altijd veel
eer een montage- en reparatiebe
drijf geweest. Omdat bij de op
richting van de pieuwe vennoot
schap staatsbelangen geïnvesteerd
zouden worden, ljet het zich aan
zien, dat het uiteindelijk passeren
van de acten npg wel tijd zou
vergen, zodat reeds een directo
rium benoemd werd van vier
mensen. De zaak marcheerde dus.
Kort geleden werd men echter
opgeschrikt dpör de mededeling,
dat de samensmelting van onze
vliegtuigindustrie niet zou door
gaan, althans „voorlopig niet,
doch het werd een ieder duidelijk,
dat de plannen van de baan wa
ren. Waarom? Het is nooit ge
noegzaam gemotiveerd geworden.
Wel hebben wij gemerkt, dat er
plotseling geen bestaansbasis
meer was voor de leiding van de
Verenigde Vliegtuigfabrieken N.
V,. in oprichting, zodat nu in
feite Fokker al twee maanden
zonder directie ,,!zit Vraagt men
aan de huidige leiders van de fa
briek, wanneer de nieuwe direc
tie verwacht kan worden, dan
weet men het niet. De aandeel
houders moeten daarover beslis
sen. Maar wie zijn die aandeel
houders thans? Het schijnt dat de
fusieplannen de staat in hoge mate
financieel geïnteresseerd heeft ge
maakt in de Fokkerfabriek.
Dat Fokker thans directieloos
genoemd kan worden komt ons
wel zeer ongewenst voor. Fokker
moet 300 Gloster Meteor straal
vliegtuigen in licentie bouwen,
waaruit de kern van onze defen
sieve luchtmacht zal worden op
getrokken. Langer dan twee jaar
wordt hierover onderhandeld.
Waarom? Doordat deze voor on-
verdediging onontbeerlijke jacht
vliegtuigen in eigen land gemaakt
kunnen worden zorgt Fokker voor
een belangrijke deviezenbesparing
en voor een behoorlijke werkver
schaffing aan een groot aantal ge
specialiseerde arbeiders en inge
nieurs. Indirecte voordelen zijn
nog, dat wij met dergelijke orders
een nationale vliegtuigindustrie
kunnen opbouwen.
Waarom deze zaak nog niet de
finitief geregeld is blijft dns een
raadsel. Het luchtvaartblad
„Vliegwereld" schrijft in. een op
vallend goed ingelicht artikel juist
over deze materie: „Wanneer
komt het er nu eens van? De af
spraak met België ligt vast: de
F. N. fabriek vervaardigt de be
nodigde Rolls Royce straalmoto
ren in licentie, 600 stuks, en daar
tegenover neemt België via de
Nederlandse regering van Fokker
de helft der te bouwen Meteors
over, 150 van de 300 vliegtuigen.
Kan het mooier? De Benelux op
zijn best. Van Belgische zijde ver
nemen wij dan ook, dat de fa
bricage der motoren goede voort
gang heeft en dat de vertraging
in het geven van de definitieve
opdracht zeker niet van die kant
komt. Dat er jaren lang moet
worden gedelibereerd, als er nu
eenmaal principieel is beslist om
met een combinatie van Neder
landse regering en Belgische rege
ring, F.N. en Fokker in zee te
gaan, toch nog weer maand na
maand wordt onderhandeld en ge
praat, terwijl de leveringstermij
nen daardoor natuurlijk voortdu
rend verder in de toekomst wor
den verschoven, dat gaat boven
ons verstand."
Tot zover de „Vliegwereld".
Onze luchtmacht wacht met
groot ongeduld op deze vliegtui
gen, Fokker wil niet liever, dan
aanstonds aan de arbeid gaan om
de 300 Glosters te bouwen, de
Beneluxpartner ziet zich in ver
legenheid raken door het onbe
grijpelijk getalm in Den Haag.
Dat zijn de redenen waarom wij
vragen:
1. Waarom precies is de fusie
van de Nederlandse vliegtuigin
dustrie niet doorgegaan?
2. Wat gebeurt er nu met
Fokker?
3. Wie houdt de bouw van
de 300 straaljagers tegen en
waarom?
Wij menen, dat het van groot
belang is, dat op deze drie vra
gen van regeringswege een ant
woord wordt gegeven.
Terzijde van het viaduct van
de Haagse weg over de Vijf-
huizerweg heeft Dinsdagavond
omstreeks kwart over zeven
een personenauto in volle
vaart een tienwielige vracht
auto in de flank gereden. De
chauffeur van de luxe auto,
de 26-jarige instrumentenslij
per J. L. Brummer uit Den
Haag, werd bij de botsing
vrijwel op slag gedood. Van
de drie overige inzittenden, 2
jeugdige vrouwen en een man,
werden de, vrouwen zwaar en
de man licht gewond.
De slachtoffers zijn overge
bracht naar het Wilhelmina-
gasthuis in Amsterdam.
SCHUUR INGESTORT.
Een meisje gedood.
In de nacht van Maandag op
Dinsdag stortte een schuur in,
ten gevolge waarvan het drie
jarig dochtertje van de fami
lie Van Hagen werd gedood,
terwijl de heer Van Hagen
zelf met een verbrijzeld .been
in het Diaconessenhuis te
Naar den moest worden opge
nomen.
RADIO'S.
Het aantal aangegeven radio
toestellen van Nederland bedroeg
op 1 Juni j.l. 1.237.499 tegen
1.221.011 op 1 Mei.
Op 1 Mei waren er 514.828
Het was 1 Februari j.l. twee
jaar geleden, dat ergens in het
Zuiden van Soerabaja de S.O.
B.M. IV tot stand kwam. De le
luit. J. R. Grool uit Vlissingen
kreeg daar met zijn mannen wel
een zeer zware taak toegedacht.
Een school beginnen, chauffeurs
en monteurs opleiden. Uitstekend,
dat zouden zij wel eens even fik
sen. Het steeds als een donkere
wolk boven ons Nederlandse le
ger hangende spook van de ma-
teriaalschaarste had in die dagen
nog het formaat van een fikse
donderwolk. Er waren geen les
lokalen, geen borden of lesmodel-
len, geen motoren en geen auto's.
Zo, waar anderen misschien
met de handen in het haar had
den gezeten, togen deze mannen
aan het werk. In de avonduren
prutste eenieder aan modellen of
opgewerkte tekeningen en over
voor het tijdvak van 19 Juni tot en met 2 Juli.
Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van:
VOEDINGSMIDDELENKAA RTEN 905
(A, B, D) 100 gram vlees
(A, B) 300 gram vlees
(D) 100 gram vlees
(A, B, D) 250 gram boter, margarine of vet
181 Vlees
182 Vlees
183 Vlees
185 Algemeen
186 Algemeen
187 Algemeen
188 Algemeen
192 Algemeen
194 Algemeen
195 Algemeen
(A, B) 500 gram boter, margarine of vet
(A, B,) 200 gram kaas of 250 gram korst -
loze kaas
(A, B) 125 gram koffie
(B) 200 gram kaas of 250 gram korst-
loze kaas
(D) 250 gram boter, margarine of vet
(D) 100 gram kaas of 125 gram korst-
loze kaas
TABAKSKAARTEN 903
88 Tabak (QA) 2 rants, sigaretten of kerftabak
90 Tabak (QC) 2 rants, sigaretten of kerftabak
BONKAARTEN ZA, ZB, ZC, ZD, ZE, MD, MF, MH 907
(bijz. arbeid, a.s. moeders en zieken):
Geldig zijn de bonnen, gemerkt met de letter Q.
De bonnen 168, 169, 170, 171, 173, 176, 177, 178 en 179
Algemeen van de bonkaarten voor voedingsmiddelen
kunnen vernietigd worden.
van. ZATERDAG 18 JUNI
tot en mat
WOENSDAG 22 JUNI.
A. DUIJVEKAM
Min. Loeffstr. 1 5, WAALWIJK
BH DE S.O.B.M. IV.
dag zat iedereen in de werkplaats
waar de eerste leswagens reeds
op stapel stonden. In de nabij
heid van het kamp lagen name
lijk een aantal grote dumps, die
zich al gauw in de grootst moge
lijke belangstelling mochten ver
heugen. Op het terrein waren
koelies bezig aan de opbouw van
het kamp en enige maandén later
reeds konden de eerste leerlingen
worden aangenomen. Hoe ze het
klaar speelden, dat deed er niet
toe, maar zeker is het, dat het
niet zo gemakkelijk ging als hier
in enkele woorden wel werd ge
schreven. Enige tijd later vond er
een commando-wisseling plaats.
De lt. Grool demobiliseerde en de
ritmeester W. A. H. de Wit nam
het van hem over. De klassen die
aanvankelijk uit slechts 35 man
bestonden, konden al gauw wor
den uitgebreid tot 70 man.
Speciaal bereid leder wordt na keuring ver
sneden tot prachtige jassen.
De hoge eisen worden door ons hieraan ge
steld. Daaróm kunt ook U veel eisen en veel
verwachten van die prettige warme leren
Bij:
Fa. JAN VAN MIL, Grootestr. 243, Waalwijk
Fa. H. VERHULST, Markt 5, Den Bosch
Fa. |AN VAN OLPHEN, Veemarkt 34, Breda.
Ollestook - Ventilatie
Luchtbehandeling Sanitair
Zwananburgwal 82 84. Tel. 49133 (K 2900)