WAALWYK
Waalwijkse en Langstraatse Courant
■■nr
De Kamer van Koophandel
Behangselpapier
jjQL'fcaidpaski.Zcér QOCÓl-
en de opheffing van
het personenvervoer
's-Bosch-Lage Zwaluwe
W. van der Heijden Zonen
VI U r>AG 81 MAART 1950
Uitgever
Waal wij kso StoomdrakkcrU
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
DE ECHQ VAN HET ZUIDEN
72e JAARGANG No. 24
Abonnement
18 cent per week
1.98 per kwartaal
2.28 franco p.p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
OPGERICHT 1878.
Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66.
TEL.-ADRES „ECHO".
De Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor de Lang
straat verzond aan de Minister
van Verkeer het navolgende
adres:
Excellentie,
Eerst onlangs is ons geble
ken dat de N.V. Nederlandse
Spoorwegen zich tot Uwe Ex
cellentie heeft gewend ter
verkrijging van de vereiste
toestemming, om met ingang
van de zomerdienstregeling
1950 het personenvervoer per
trein over de lijn 's-Hertogen-
boschLage-Zwaluwe geheel
te mogen opheffen. Dit ver
zoek der Nederlandse Spoor
wegen, dat een volkomen ver
rassing was, heeft ons zeer
pijnlijk getroffen.
Reeds onmiddellijk na de
bevrijding toch is door de Ka
mer bij herhaling en met de
meest-klemmende argumen
ten aangedrongen op een
spoedige hervatting van het
toen geheel stilgelegde trein
verkeer op dit baanvak.. Niet
slechts wendde zich onze Ka
mer daartoe tot de directie
van de Nederlandse Spoorwe
gen, ook aan Uwe Excellentie
werd bij schrijven van 7
Maart 1946 en van 7 Novem
ber 1946 ons standpunt uit
voerig kenbaar gemaakt.
Dit standpunt heeft sinds
dien geen wijziging kunnen
ondergaan. Het geldt hier im
mers niet een chauvinistische
verdediging van ter wille van
de argumentatie opgeschroef
de streekbelangen, doch een
louter objectieve beoordeling
van de noodzakelijkheid van
het behoud van de spoorlijn,
gegrond op overwegingen,
welke steunen op behoeften,
welker bevrediging voor een
minimale economische activi
teit van de gehele streek van
primair belang is. De reacties
op de boven genoemde beto
gen van onze Kamer getuig
den dan ook van instemming
en volledig begrip. Slechts de
precaire materiaalpositie werd
als oorzaak aangevoerd van 't
uitblijven van een onmiddel
lijk en van een volledig her
stel van het verkeer op ge
noemde lijn.
Zo werd zelfs bijvoorbeeld
aan onze Kamer bij 'n schrij
ven van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor
Zuid-Holland van 21 April
1947 medegedeeld, dat naar
aan deze Kamer door de Ne
derlandse Spoorwegen was
bericht de met ingang van
4 Mei 1947 ingestelde auto
bus-verbinding 's-Hertogen-
boschLage-ZwaluweDor
drecht zo spoedig mogelijk
door een motortrein-verbin-
ding zou worden vervangen.
Ook de toezegging van Uw
Ministerie bij schrijven van
8 Januari 1947, dat een even
tuele beslissing tot opheffing
nooit zal worden genomen
dan na een zeer nauwkeurige
afweging van de door onze
Kamer aangevoerde argumen
ten, sterkte ons in de over
tuiging, dat verbetering van
de materiaal-positie automa
tisch een aanzienlijke uitbrei
ding van het spoorwegvervoer
tengevolge zou hebben.
In tegenstelling met het bo
venstaande ondernemen thans
de Spoorwegen stappen om te
komen tot opheffing van het
personenvervoer langs de
rails zelfs worden reeds
voorbereidingen getroffen tot
't grotendeels stopzetten van
alle ver/oer en tot het opbre
ken van een belangrijk deel
van de betrokken lijn zon
der dat daarover met onze
Kamer voeling is gehouden,
zonder dat zelfs maar mede
deling van het tot Uwe Excel
lentie gericht verzoek werd
gedaan. Het behoeft dan ook
geen betoog dat wij zeer pijn
lijk werden verrast door te
dezer zake in de pers versche
nen berichten en door ons na
dien ter oi e gekomen bespre
kingen van de Spoorwegen
met een grootbedrijf, dat be
lang heeft bij het goederen
vervoer per spoor.
Wij menen daarom Uwe Ex
cellentie nogmaals een korte
uiteenzetting te moeten geven
van de betekenis van een
goede spoorwegverbinding
voor de gehele streek van de
Langstraat.
De Langstraat is een be
langrijk industrie-centrum,
dat in zijn bestaan en nog
meer bij de zo noodzakelijke
ontwikkeling er van ernstig
te kampen heeft met het ver
keersprobleem. Een goede
verkeersweg is in de Lang
straat niet aanwezig en kan
er ook gezien de water
staatkundige toestand
vooreerst niet komen.
De verbindingen te water
zijn al even slecht als die
langs de weg, daar de havens
op het oude Maasje zowel
door de onvoldoende capaci
teit van dit riviertje als om
de deplorabele toestand van
de getij-haventjes zelf voor 't
verkeer van uiterst geringe
betekenis zijn. Ook hier is het
wederom de waterstaatkundi
ge tqestand, die aanleg van
goede havens op de Bergse
Maas onmogelijk maakt. De
enige verkeersmogelijkheid
welke onze streek kent en
welke haar voor volledig iso
lement kan behoeden is de
spoorweg 's-Hertogenbosch
Lage-Zwaluwe, zowel voor 't
personen- als voor het goe
derenvervoer.
De zeer ver gaande plannen
van de Nederlandse Spoorwe
gen nu zouden bij verwezen
lijking ervan onze nijvere
streek, die reeds tientallen
jaren met ernstige verkeers
moeilijkheden te kampen
heeft, een zware, vernietigen
de slag toebrengen. De indu
strie toch is dan van ieder be
hoorlijke verkeersmogelijk
heid verstoken. Die plannen
immers beogen onze streek de
onmisbare schakel met het
overige deel van Nederland
te ontnemen zonder daarvoor
ook maar iets in de plaats te
stellen. Het spoorwegverkeer
met het Westen en Noorden
des lands vervangen door au
tobus-vervoer, is voor ons ten
enenmale ondoelmatig en on
voldoende. Een industrie-ge
bied als het onze is niet ge
holpen met vervoer per auto-
bus_over een grote afstand
met vele stopplaatsen en langs
een slechte weg met vele
bochten. Afgezien nog van de
omstandigheid dat een op
deze wijze onderhouden ver
keer tijdrovend is, uitermate
vermoeiend en weinig bevor
derlijk voor blijvend contact
met het bedrijfsleven elders,
biedt het vervoer per autobus
zeer weinig zekerheid voor
regelmatig verkeer. Mist,
sneeuw en gladheid van de
weg zijn hindernissen, welke
het verkeer onverwacht en
volledig kunnen stilleggen.
Geringe verkeersopstoppin
gen, verkeersongevallen en
andere vaak voorkomende
storingen brengen grote ver
traging en doen noodzakelijke
verbindingen in andere plaat
sen verloren gaan.
Bovendien moet opheffing
van personenvervoer langs de
rails noodzakelijk leiden tot
uitbreiding van het autobus-
vervoer. De overbelasting van
de smalle, bochtige, door be
bouwde kommen lopende
hoofdverkeersweg door de
Langstraat is nu reeds zoda
nig niet in het minst door
het groot aantal autobussen
dat van het begrip „verkeers
weg" weinig meer overblijft.
Opvoering van het aantal au
tobussen zal die overbelasting
nog groter maken en de toe
stand volledig onhoudbaar
doen zijn. We spreken hierbij
dan nog niet van het gevaar,
dat voetganger en wielrijder
in de bebouwde kommen gaan
lopen.
Wij kunnen tenslotte voor
de door de Nederl. Spoorwe
gen te deze gevoerde ver-
voers- en bedrijfspolitiek
maar weinig waardering heb
ben. Immers, door 't gebruik
van volledig verouderd, soms
zelfs uitgesproken slecht, ma
terieel en door een ondoel
matige indeling van de dienst
op deze lyn wordt sterk de
indruk gevestigd, dat het pu
bliek stelselmatig van het
spoorwegverkeer afkerig ge
maakt wordt en gedwongen
wordt gebruik te maken van
autobussen. Zo wordt vanzelf
een toestand geschapen waar
in met een beroep op onren
dabele exploitatie kan worden
aangedrongen op opheffing
van het betrokken vervoer.
Dit geldt niet alleen voor het
personenvervoer, doch even
eens m.m. voor een deel van
het goederenvervoer.
Met het inleggen van goede
treinstellen op tijden, waarin
het verkeer daaraan behoefte
heeft, en bij een beperking
van het bussenvervoer tot 't
strikt noodzakelijke des
noods met algehele opheffing
van autobusdiensten zal
zonder twijfel een meer be
vredigende exploitatie wor
den bereikt.
Vertrouwend, dat wij Uwe
Excellentie met het boven
staande nogmaals hebben
overtuigd van het grote be
lang dat hier voor ons op het
spel staat, menen wij U met
klem te mogen verzoeken, de
voorstellen, welke U van de
zijde van de Nederl. Spoor
wegen terzake hebben be
reikt, onvoorwaardelijk af te
wijzen.
Mocht Uwe Excellentie re
denen aanwezig achten om
aan ons dringend verzoek niet
te voldoen, dan zouden wij 't
zeer op prijs stellen, indien
U ons in de gelegenheid zoudt
willen stellen de belangen van
het gebied onzer Kamer in
persoonlijk onderHbud breed
voeriger aan U uiteen te zet
ten.
De Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Noord-
Brabant, kantoor Waalwijk,
w.g. J. W. van Heesbeen
Voorzitter
w.g. Van der Heijden
Secretaris.
ZONDAGSDIENST
2 April 1950.
Dr. Kolster
Apotheek: Nijman.
NED. HERV. KERK
WAALWIJK.
Zondag 2 April 1950.
10 uur: Ds. W. L. Jens
Bevestiging lidmaten.
EEN KERK GEVRAAGD.
Voor de kerk te Salatiga:
294.75
2.—
2.50
2.50
Vorig bedrag
N.N.
J.
N'.N. uit Waalwijk
L. Zonneveld,
Heemskerk 2.50
de Lange,
de Weere
C.
15.—
Totaal ƒ319.25
JAARVERGADERING
„HET GROENE KRUIS".
De heer J. Wildeman
tot ere-lid benoemd.
Maandagavond hield de af
deling Waalwijk van de Alg.
Vereniging ,,'t Groene Kruis"
haar jaarvergadering in haar
wijkgebouw in de Mr. van
Coothstraat.
Na een welkomswoord van
de voorzitter, de heer P. Tref
fers, en voorlezing der notu
len door de secretaris de heer
W. Hoogendoorn, kwamen al
lereerst de jaarverslagen aan
de orde, waaruit bleek dat
Het Groene Kruis van Waal
wijk in 1949 weer op velerlei
gebied en met grote activiteit
zijn zegenrijk werk heeft ver
richt en op gezonde financiële
basis staat.
Aan het uitvoerig jaarver
slag van de secretaris ontle
nen wij, dat het aantal leden
per 31 Dec. j.l. 486 bedroeg
tegenover 482 op 31 Dec. '48
Er werd 310 keer een verple-
gings-artikel uitgeleend. De
wijkverpleegster, Zuster v. d
Hoeven, die sinds 1944 aan de
afdeling verbonden was, vroeg
per 1 Sept. 1949 ontslag en
werd opgevolgd door Zuster
F. J. v. Veen. In totaal wer
den door de wijkverpleegsters
3369 bezoeken afgelegd. Het
consultatiebureau voor zuige
lingen hield 47 zittingen en
gaf 369 consulten. Door het
ontbreken van een kinderarts
kon kleuterbureau in 1949
niet gehouden worden. Ge
lukkig kon dit kleuterbureau
begin Januari 1950 zijn werk
zaamheden weer hervatten.
Het wijkgebouw beantwoord
de weer aan zijn doel en had
een veelzijdige, nuttige be
stemming. Er werden 24 kin
deren naar vacantie-kolonies
uitgezonden, waar zij 1008
dagen werden verpleegd.
De voorzitter bracht de heer
Hoogendoorn hartelijk dank
voor zijn keurig jaarverslag.
Uit het zeer gedetailleerd
finantiëel overzicht van de
penningmeester, de heer J.
Bonis, bleek dat gewone ver-
enigings-uitgaven 5010.95
hadden bedragen en de ont
vangsten 4358.91. Een na
delig saldo dus van 652.04,
hetgeen verklaarbaar was,
daar de rijkssubsidie over '49,
van ruim 600.nog niet
ontvangen werd.
Het finantiëel verslag van
het wijkgebouw sloot met een
nadelig saldo van 813.79,
wat evenmin verontrustend
was, daar in 1949 1396.56
werd uitgegeven aan repara
ties die al jarenlang waren
uitgesteld.
Rekening houdend met het
batig saldo van vorige jaren
was er in de verenigingskas
nog een batig saldo van
1287.36 en in die van het
wijkgebouw van 854.76.
De kas-commissie, bestaan
de uit de heren Brouwer en
v. Veen, had alle bescheiden
keurig in orde bevonden.
Na een dankwoord van de
voorzitter werd de penning
meester voor zijn beheer ge
dechargeerd.
Door de wijkverpleegster
Zr. F. J. v. Veen werd hierna
een zeer interessante en nut
tige causerie gehouden over
de ontwikkeling van het
Groene Kruis-werk en Eerste
Hulp bij Ongelukken in het
huisgezin. Met verbazing
hoorden de aanwezigen hoe
primitief in vroeger eeuwen
de gezondheidszorg was. Ruim
een eeuw geleden moest in
Den Haag een gasthuis reeds
na enkele jaren gesloten wor
den vanwege het ongedierte.
Voor verpleegster, „zaalmei
den" genoemd, leende zich
geen enkele fatsoenlijke
vrouw. Operaties geschiedden
in dezelfde zaal waar de an
dere patiënten lagen, zonder
toepassing van narcose, zodat
het gegil van het gemartelde
slachtoffer alle patiënten door
merg en been drong.
In 1844 werd in Utrecht 't
eerste Diaconessenhuis ge
sticht en in 1878 werd te Am
sterdam de vereniging voor
ziekenverpleging „Het Witte
Kruis" opgericht.
Nadien is de ziekenverple
ging en de preventieve ge
zondheidszorg met sprongen
vooruitgegaan en staat Neder
land in dit opzicht mede aan
de spits. De prachtige resul
taten hiermede bereikt, heb
ben alle verwachtingen over
troffen.
Zeer leerzaam waren ook de
wenken van Zr. v. Veen in
verband met eerste hulpver
lening bij huishoudelijke on
gevallen als snij-wonden, ver
branden enz: Zij waarschuw
de voor verschillende in
zwang zijnde hulpmiddeltjes
en spoorde vooral aan tot
reinheid en voorzichtigheid.
Het hartelijk dankwoord
van de voorzitter aan Zr. v.
Veen was hier wel op zijn
plaats.
Bij het punt „Bestuursver
kiezing" werd medegedeeld
dat de heer J. Wildeman, die
aan de beurt van aftreden
was, zich niet meer beschik
baar stelde.
De voorzitten bracht, na
mens de vereniging, de heer
J. Wildeman dank voor het
vele dat hij gedurende zijn
24-jarig bestuurslidmaatschap
voor het Groene Kruis had
gedaan en stelde voor, hem
wegens zijn grote verdiensten
tot ere-lid te benoemen.
Met een krachtig applaus
gaf de vergadering haar in
stemming met dit voorstel te
kennen.
De heer Wildeman sprak
een hartelijk dankwoord, ook
voor de prettige samenwer
king in het bestuur. Nooit
was er in die 24 jaar verschil
van mening geweest. Daarom
kon er zoveel bereikt worden.
Hij hoopte dat die eensgezind
heid in de vereniging steeds
zou blijven en uitte de beste
wensen voor verdere groei en
bloei.
De heren L. Both en M. v.
Zeist, die eveneens periodiek
aftraden, werden met nage
noeg algemene stemmen her
kozen, terwijl in twee vaca-
als koeien antwoorden. Nadat
hij dan op de eerste plaats had
vastgesteld dat wij willen le
ven en daardoor streven naar
geluk, zette pater Nathanaël
zeer helder uiteen langs wel
ke weg het geluk door ieder
een gezocht moet worden. Zo
kwam hij voor de katholieke
fabrieksarbeiders logischerwijs
tot de dringende eis van een
eigen stands- en vakorganisa
tie. Speciaal wees hij op de
macht van het getal naar aan
leiding van de instelling der
organen in de P.B.O. Maar
ook legde de pater nog eens
de nadruk op de noodzaak van
de studie, want om de begin
selstrijd goed te kunnen voe
ren moest men beginselken
nis hebben. Als middelen
daartoe wees hij aan het vor
men van clubs, het bijwonen
van vergaderingen en 't lezen
van krant en vakblad. Eerst
moest men dienen en dan pas
verdienen, om daardoor het
leven menswaardiger te ma
ken voor iedereen.
Na deze spreekbeurt en het
dankwoord van de voorzitter
was het de beurt van de se-
cretaris-penningm. Jos v. Well
om zijn verslagen voor te
lezen. Volgens het financiëel
verslag had de afdeling in '49
22152.95 inkomsten gehad en
21949.42 uitgaven, een batig
slot dus van 203.53. Samen
met het batig saldo over 1948
van 179.68 was er op 1 Jan.
1950 dus in kas 383.21.
In zijn jaarverslag als se
cretaris wees de heer Van
Well op het vele dat in de
laatste 10 jaar was bereikt.
Na de jaren van afbraak tot
1944 waren de jaren van op
bouw gevolgd (Waalwyk was
één van de mooiste afdelin
gen) en hij noemde speciaal
de C.A.O. die in die tijd was
tot stand gekomen. Verder
memoreerde hij de gebeurte
nissen van het afgelopen jaar.
Waalwijk.
Tal. 443
werknemers. In het bestuur
zouden beide paritair verte
genwoordigd zijn. Er stond
een vergadering op het pro
gram waarop ter sprake zou
komen: de premie, waarvan
de helft door het rijk, een
kwart door de werkgever en
een kwart door de werknemer
zou betaald worden; de uit
kering van wachtgeld: of er
meer dan het wettelijk aantal
dagen en een groter percen
tage uitbetaald zou worden;
de wachtdagen en de mel
dingsplicht. Wanneer er meer
bijzonderheden bekend zou
den zijn, zou er een aparte
vergadering over dit onder
werp gehouden worden. De
heer Buykx vond het een uit
stekende gedachte van het be
stuur om dit binnenkort te
doen.
Na een opwekkend woord
van de voorzitter werd ver
volgens de vergadering geslo
ten met de christelijke groet.
Last van aeimwent
Mijnhardt's Zcnuwtabletten
helpen U er overheen.
tures werden benoemd de
heren C. v. d. Hoven en A. v.
Gent.
Van de rondvraag werd
geen gebruik gemaakt, waar
na de voorzitter met 'n dank
woord deze geanimeerde ver
gadering besloot.
JAARVERGADERING
R.K. FABRIEKS-
ARBEIDERSBOND.
Maandagavond hield de af
deling Waalwijk van de Ne
derlandse R.K. Fabrieksarbei-
dersbond „St. Willibrordus"
haar jaarvergadering in de
café-zaal van de Gildenbond.
Als spreker trad op de Zeer-
eerwaarde Pater Nathanaël,
capucijn.
Na de opening door voorz.
Van Seters kreeg eerst deze
spreker het woord. Op de
vraag „wat willen wij?" zou
hij met een aantal waarheden
Het ledental was ondanks
de activiteit van de Credo-
Pugno-club achteruit gegaan:
tegenover een aanwinst van
60 nieuwe leden stond een
verlies van 75, die om aller
lei redenen hadden bedankt.
Bovendien waren er 15 naar
andere takken overgegaan.
Op 1 Januari 1949 bedroeg 't
ledental 765 en op 31 Decem
ber 1949 718, hetgeen dus een
achteruitgang betekende van
47. De voorz. vertolkte de
dank van de vergadering aan
de secretaris-penningmeester
voor zijn verslagen en 't vele
werk dat hij deed.
Aan de beurt van aftreden
in het bestuur waren de leden
Jos van Well en J. Koedijk,
de tweede secretaris. Daar er
geen candidaten gesteld wa
ren, werden ze als herkozen
beschouwd. In de controle
commissie trad het lid Van
Huiten af, en in zijn plaats
werd het lid Duquesnoy be
noemd.
Dan had de voorzitter nog
enkele mededelingen. Over de
missietentoonstelling: aan de
arbeiders zou verzocht wor
den om een uur over te wer
ken en het loon voor de mis
sie af te staan. Er zouden nog
nadere mededelingen volgen,
maar de voorz. riep de arbei
ders toch vast op om spon
taan mee te werken.
Er was een circulaire rond
gestuurd van de Bedrijfsraad
over het verzuim bij dokters
bezoek. De organisatie had
nog weten te bereiken dat dit
werd uitbetaald, maar er werd
ellendig veel misbruik van ge
maakt, zei de voorzitter. Hij
vroeg allen mee te werken
om dit misbruik uit de weg
te ruimen.
Bij de rondvraag vroeg één
van de leden gelukkig eens de
aandacht voor de stoelen in
de grote zaal, waar niemand
behoorlijk enige tijd op kan
zitten. Maar deze kwestie
vormde al een punt van be
spreking in het bestuur van
de K.A.B.; dit was er ook van
overtuigd dat het zo geen
doen was. Ook werd er ge
klaagd over de vele kinderen
die altijd in de uitvoeringen
voor de leden aanwezig wa
ren en de voorzitter deelde
mee dat in het vervolg de toe
gang onherroepelijk gewei
gerd zou worden.
Tenslotte sprak de hoofd
bestuurder, de heer Buykx
nog over de nieuwe werkloos
heidswet. Hij deelde mee dat
er een verplichte vakbedrijfs
vereniging voor de uitvoering
van deze wet in voorbereiding
was. Iedere werkgever in de
leder- en lederverwerkende in
dustrieën zou automatisch ko
men te behoren tot deze vak
bedrijfsvereniging en ook de
wat eten. Er zijn niet veel
gelegenheden waar je je bo
terham op mag eten met ge
bruik van een kop koffie.
Maar de chauffeur van Mul-
ders-Sars wist er al heel gauw
een te vinden. Daarna zijn
we naar de Hembrig gegaan
om de artillerie-inrichtingen
te bezichtigen. Nu, dat over
trof verre de verwachtingen.
Eerst naar de leerschool wel
ke aan het bedrijf is verbon
den. Hier komen de jongens
i van de Ambachtsschool en na
2 jaar moeten zij examen
doen en bij goede cijfers wor
den zij dan overgeplaatst in
de fabriek, maar als ze op die
school zitten, verdienen ze
toch ook al als ze pas komen
35 cent per uur en krijgen 1
dag teken-onderwijs en 1 mid
dag lichamelijke opvoeding.
Vandaar naar de gieterij. Hier
waren ze aan 't bankschroe
ven maken en als je nu ziet
hoe makkelijk en vlug alles
AANBESTEDING.
Maandag had in Hotel „De
Twee Kolommen" de aanbe
steding plaats van een woon
huis voor rekening van dhr.
J. Mombers aan de Burgem.
Moonenlaan, onder architec
tuur van de heer A. v. Stok-
kum. De inschrijving was als
volgt:
A. Kleijngeld, W.wijk 27.248
J. Kooien, Waalwijk ƒ24.300
Fa. Vermeer, W.wyk 23.873
Fa. Spuibroek, R'veer ƒ23.716
A. Hoefnagel,
Vrijh.-Capelle 23.700
Fa. Kramer,
Genderen 23.600
H. Maas, Waalwijk ƒ23.000
H. v. Hulten-v. Bladel,
Waalwijk ƒ22.900
Fa. Vlaanderen,
Muiden ƒ22.205
Fa. Pepping,
Kaatsheuvel 21.880
VEDEHOV A-NIEUWS.
De heer J. Sjekking heeft
om persoonlijke redenen ont
slag genomen als voorzitter
van Vedehova. Wij betuigen
hem onze dank voor de pret
tige samenwerking en voor
alles wat hij voor de vereni
ging gedaan heeft.
J. M. Theeuwes van de
looierij-afdeling is hem opge
volgd als voorzitter met het
gevolg dat er zich enkele wij
zigingen hebben voorgedaan
in het bestuur. Vice-voorzitter
werd A. Govaerts, terwijl W.
Roes de functie van secretaris
op zich genomen heeft. Als
5e bestuurslid werd verkozen
F. van Hilst, commissaris.
Het Stambestuur, dat reeds
vorig jaar zijn ontslag aange
diend heeft, zal na Pasen af
treden. Er zijn candidaten
aangeschreven voor het nieu
we bestuur. Deze 10 candida
ten werden door het Stambe
stuur in samenwerking met
het bestuur, ingediend.
Op het programma staan
nog een lezing van de heer
Heesters, de K.L.M. en een
lezing over Rusland.
Op 18 Mei wordt een ex
cursie georganiseerd, waar
voor zich 32 studenten hebben
opgegeven.
EXCURSIE
NIJVERHEIDSSCHOOL.
Een leerling zendt ons daar
over 't volgende verslag
Donderdag 23 Maart zijn de
leerlingen 3e klas bankwer
kers op excursie geweest,
's Morgens 7.15 uur vertrok
ken we bij Mulders-Sars in
de Stationsstraat en gingen op
weg naar Amsterdam. Eerst
bezochten we de Kromhout-
motorenfabriek. Hier werden
we ontvangen door de heer
Storm. We werden in de fa
briek rondgeleid en kregen
een kijkje in de fabricage van
de auto diesselmotoren. Er
waren er wel een 24-tal tege
lijk in de maak en we zagen
de complete motor op proef-
stand proefdraaien. Hier werd
gecontroleerd of de machine
voldoet aan de gestelde eisen
en of zij goed draait. Ook
•waren er veel draaibanken,
zowel liggende als staande en
waar de beitel ronddraait en
het werkstuk stilstaat. Er
stond een boormachine waar
zij 8 gaten tegelijk mee aan 't
boren waren. Er konden 24
boren tegelijk in. Ook zagen
we het controleren of er haar
scheurtjes in zitten, wat bij
een volwaardig product niet
mag en zo er wel scheurtjes
in het materiaal zitten, wordt
het afgekeurd.
Om 12 uur verlieten we de
Kromhoutmotorenfabriek, na:
dat we eerst de heer Storm
bedankt hadden en gingen we
gaat, kun je maar niet begrij
pen hoe zo'n bankschroef nog
zo duur kan zijn. Vandaar
naar de gereedschapmakerij,
waar al het benodigde gereed
schap -voor de fabriek ge
maakt wordt en vervolgens
kregen we de verschillende
bewerkingen te zien van Het
maken van draaibanken,
scnaai banken enz. Iedere
werkman stond met 'n meet-
kiok te meten, waarop tot op
1/lUO m.m. zuiver gewerkt
kan worden, wat voor ons na
tuurlijk geweldig was. Doch
we kregen allemaal zoveel te
zien dat we moeite hebben
om alles nog eens na te gaan
en daar er zoveel bij de ar-
tilleriefabrieken te zien is,
moesten we wel opschieten
en konden we niet te lang
blijven staan. Dan kwamen
we nog in een paar kamers,
die op constante temperatuur
worden gehouden om werk
tot op 1/luOO m.m. zuiver te
maken. Een boutje werd ons
getoond van 3 m.m. dik met
draad er op gesneden, wat
haast niet zichtbaar was met
't blote oog, maar op een toe
stelletje lieten ze zien hoe de
draad gecontroleerd werd en
toen leek het wel een 3/4"
bout. Noodgedwongen moes
ten we wegens de tijd ver
trekken en gmgen op weg
naar Hilversum. Onze leraar
had gedaan gekregen om de
studio van de N.C.R.V. te be
zichtigen. Te 5 uur arriveer
den we daar en werden ont
vangen door de heer Veer,
chef van de studio. Toen
mochten we de studio bezich
tigen, waar de heer Schou
ten ons alles van zo'n studio
vertelde. Eerst de studio
waar de kamermuziek uitge
zonden werd. Hier vertelde
hij wat er zoal nodig is, alvo
rens een uitzending kan be
ginnen. Toen naar de spre
kerskamer en vandaar door
lange gangen naar beneden.
Wie had ooit gedacht dat daar
een complete werkplaats zou
zijn, waarin 2 draaibanken,
schaafbank, fraisbank, boor-
bank en slijpsteen aanwezig
zou zijn. Op onze vraag waar
dat voor was kregen we ten
antwoord voor het maken en
repareren van apparaturen.
Jammer voor jullie dat ze net
aan het repeteren zijn voor
de steravond, want nu kun
nen jullie de grote studio-zaal
niet zien. Dat was natuurlijk
een strop, doch na veel ge
praat vroeg hij aan de studio
chef of het mocht en zo waar
het mocht, onder voorwaarde
dat we absoluut stil zouden
zijn. In de zaal was de mili
taire kapel met Schiedams
mannenkoor aan het repete
ren en hielden daar nu hun
slotrepetitie. Dus genoten we
van een le klas concert, ge
geven door een koor van 120
mannen en 100 muzikanten
en dat was dan ook een waar
genot om er naar te luisteren.
Nu wij dat alles gezien heb
ben, kunnen we ons een voor
stelling maken hoe het alles
in zijn werk gaat met zo'n
uitzending. Wij waren dan
ook zeer blij dat we dat had
den mogen zien en horen.
Vandaar gingen we naar de
koffiekamer waar we nog een
kop koffie gebruikten en on
ze geleiders hartelijk dank
gebracht hebbende, togen we
naar Waalwijk, waar we om
kwart over acht arriveerden.
We hebben heel veel gezien
die dag en waren 's avonds
wel moe, maar we waren nu
in de gelegenheid dit alles te
zien en die gelegenheid heb
ben we goed benut en voor
ons allen was het dan ook een
goed geslaagde excursie.