Waalwijkse en Langstraatse Courant
WAARTOE MANOEUVRES MET EEN
OORLOGSVLOOT.
Gemeenteraad SPRANG-CAPELLE
Gemeenteraad LOON OP ZAND
If
Benoeming Onderwijzeres
NIEUW GEBOUW GEMEENTEWERKEN
NIEUWE BRANDWEERGARAGE
VRIJDAG 2 JUNI 1950.
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TEELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
DE ECHO VM HET ZUIDEN
72e JAARGANG No. 45
Abonnement
15 cent per week
1.95 per kwartaal
2.25 franco p.p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
OPGERICHT 1878.
Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 88. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66
TEL.-ADRES „ECHO".
Aan boord Hr. Ms. Marnix I.
Weer worden marine-ma
noeuvres gehouden van de
West-Europese Unie en weer
zijn de eerste dagen, althans
voor de Nederlandse schepen,
amper meer dan een vacan-
tie. De Nederlandse schepen,
dat zijn het vliegkampschip
Karei Doorman, de lichte
kruiser Jacob van Heems-
kerck en de jagers Johan
Maürits en Marnix. Eigenlijk
zijn het geen van beide tor
pedoboot jagers: de Johan
Maurits is te licht om die
naam te rfiogen dragen en de
Marnix is van bijna alle bo
venwatersbewapening ont
daan. Maar dat doet er op "t
ogenblik allemaal niet veel
toe. Zo lang de eigenlijke ma
noeuvres in het West-Euro
pees verband niet begonnen
zijn, is de reis immers een
pleziertripje, waarbij de hoe
danigheden en kwaliteiten
van de deelnemende schepen
maar weinig gewicht in de
schaal leggen. Met de Door
man is het natuurlijk anders,
omdat men het daar nu een
maal niet laten kan om tel
kens weer vliegtuigen te la
ten opstijgen en na korte tijd
weer op het vliegdek te laten
landen. De Marnix vervult
bij die oefeningen steeds de
functie van oppikker. De Mar
nix moet dan vlak naast de
Doorman blijven om reddings
pogingen in het werk te kun
nen stellen wanneer één van
de vliegtuigen het dek van de
Doorman zou missen. Dat
hoort natuurlijk geheel bij de
verrichtingen die oorlogssche
pen moeten kunnen doen,
maar toch is dat niet de ei
genlijke taak van de Marnix.
Die bestaat uit onderzeeboot-
bestrijding, waartoe het schip
speciaal is ingericht.
Dat alles lijkt op oorlog,
vooral wanneer thans oefenin
gen gehouden worden die zo
veel mogelijk heuse gevechten
moeten nabootsen. En toch is
al dat varen geen gevaar.
Juist het tegendeel is het ge
val. Wanneer Rusland de vrije
hand zou hebben die onder
zeeboten te gebruiken, zal het
daartoe gemakkelijker beslui
ten, dan wanneer het weet dat
die boten slechts voor een ge
ring deel aan hun doel zullen
toekomen tengevolge van de
afdoende verdediging, onder
andere door Nederlandse ja
gers.
Ook in het groot gezien, is
het doel van deze oefeningen
het bewaren van de vrede.
Het lijkt een omweg, maar 't
is de enige methode die in
druk maakt.
Een oorlogsvloot vaart.
Natuur en techniek
op zee.
Nog leeft de zeeman in de
twintigste eeuw in de natuur,
in de voortdurende omrin
ging van water en wolken,
maar niet langer, als in de tij
den van de roemruchte zeil
vaart, leeft en vaart hij ook
door die natuur. Het laat hem
thans betrekkelijk koud of t
waait of stormt en uit welke
richting die natuurkrachten
op hem loskomen. Zeestromen
en golven als huizen zo hoog
kunnen van invloed zijn op
zijn humeur, maar ze beïn
vloeden in slechts geringe ma
te de uitslag van zijn reis.
Te sterker spreken die ver
schillen aan boord van een
modern oorlogsschip. Dat is
een brok drijvende techniek.
Wanneer De Ruyter destijds
op zijn campagne staande een
zeeslag leidde,' dan had hij te
derne zeeman hog plezier
hebben van aangeboren zee
manschap, waarmede de be
manning van een Nederlands
oorlogsschip in rijke mate ge
zegend is.
Wanneer wij dit sterke ver
schil tussen de eenvoudige
boord-aan-boord oorlogs-uit-
voering uit vroeger eeuwen
en de geperfectionneerde be
strijding van een dikwijls on
zichtbare vijand overpeinzen
op het zon-overgoten voordek
van de Marnix, dan zien we
op enige kabellengten voor
ons uit de Karei Doorman als
een strijkijzer over de golven
gaan. Daar aan boord is de
techniek nog veel verder
doorgevoerd omdat de mens
zich daar ook in het lucht
ruim meet met de natuur. We
zien hoe de radio-masten ter
zijde van het reusachtige
vliegdek gestreken worden
tot een horizontale positie en
we kunnen daaruit opmaken
dat de vliegtuigen actief zul
len worden. Wanneer even
later een brommend geloei
naar ons overwaait, weten we
dat de motoren warm ge
draaid worden en weer enige
tijd later zien we de vlieg
tuigen vlak achter elkaar zich
losmaken van het vliegdek.
Van enige afstand lijkt het zo
eenvoudig. Je stapt in een
vliegtuig, rijdt zo hard je kunt
naar het einde van het dek
en als je daar bent aangeko
men, begint je machine te
zweven. Maar als het tijdstio
van landen gekomen is, wordt
het duidelijker dat de mens,
die zich zo ver gewaagd heeft
buiten zijn natuurlijk element,
de technische middelen, die
hem daartoe in staat stellen,
maar nauwelijks beheerst.
Dan brommen de vliegtuigen
laag over de Marnix heen,
van het schip kan veroorzaakt
worden door kleine haperin
gen in de bediening van welk
onderdeel dan ook. Dat is
duidelijk genoeg wanneer we
alleen naar de voelhorens
voor vliegtuigen en onderzee
boten zien. Maar het is zeker
ook het geval voor de bedie
ning van de seinlamp. Is de
seiner tweede klasse, met dit
misschien wel eenvoudigste
apparaat aan boord, niet
kwiek genoeg, dan kan een
bevel van het vlaggeschip
verkeefd begrepen worden,
met misschien fatale gevol
gen.
Last Tan «ennwenf
Mijnhardt's Zenuwtabletten
helpen U er overheen.
Eh toch wordt een mens in
het zonnetje op het voordek
van een onderzeeboot] ager
niet verwaand. Hij heeft mis
schien reden om met trots om
zich heen te zien en vast te
stellen hoe al die ingewikkel
de techniek bediend en ge
deeltelijk zelfs uitgevonden
wordt door Nederlanders. Hij
kan zich zelfs herinneren hoe
deugdelijk en hoe dapper die
Nederlanders die technische
middelen gebruikt hebben om
de belagers van hun rechten
ter zee te bestrijden. En toch
is dat alles betrekkelijk. Dat
blijkt zeker op volle zee,
waar de mens met al zijn
techniek weer verkeert temid
den van de natuur. Daar kan
hij zien, van diezelfde zonni
ge plaats op het voordek, hoe
de meeuwen met meesterlijke
beheersing van eigen kracht
en door de invloed van de
wind meezweven met die
kostbare menselijke middelen
om zich over zee te verplaat
sen. Die meeuwen kennen
geen be.nzine-gebrek, maar
wanneer zij honger krijgen,
zoeken ze niet het land en
zelfs niet het vliegdek van de
Karei Doorman. Zé cirkelen
omlaag en strijken net buiten
de boeggolf van de Marnix
neer op zee. Zè eten wat de
zee hen biedt en rusten wat.
Dan vliegen ze weer verder.
En de mens zwoegt naarstig-
lijk op de Karei Doorman om
een paar vliegtuigen weer
klaar te maken voor 'n vlucht
van zeer beperkte duur
K.
(Nadr. verboden).
Spoedeisende vergadering van
de raad der gemeente Sprang-Ca-
pelle, gehouden op Dinsdag 30
Mei 1950, des namiddags 7.30 u.
Afwezig de heren Kuijsten,
Oerlemans en Ros.
Na opening met gebed stelt de
voorzitter aan de orde het enige
agendapunt
Voorstel van 3. en W. tot het
benoemen van een onderwijzeres
van bijstand in vaste dienst aan
de openbare lagere school te Ca-
pelle.
Prae-advies
In verband met Het ontslag van
mej. Oldekamp per 1 Juni a.s. is
het noodzakelijk voorzieningen te
treffen ter verzekering van de
goede gang van het onderwijs aan
de openbare lagere school te Ca-
pelle. Er hebben zich drie solli
citanten aangemeld; t.w.
1. Mej. J. H.' Donker te Cu-
lemborg
2. Mej. J. C. Schenk te Breda;
3. Mevr. M. J. M. Schrijvers-
v. d. Loo te Nijmegen.
B en W. leggen II de volgende
voordracht voor, ten aanzien
waarvan de inspecteur van het
lager onderwijs in de inspectie
Waalwijk telefonisch heeft mede
gedeeld zich daarmede te kunnen
verenigen
1. Mej. J. H. Donker te Cu-
lemborg
2. Mej. J. C Schenk te Breda;
3 Mevr. J. M. J. Schrijvers-
v d. Loo te Nijmegen.
Het ligt in de bedoeling Mej.
Schenk te benoemen in tijdelijke
dienst voor het tijdvak Juni t.m.
Juli 1950. Deze onderwijzeres
komt naar de mening van B. en
W. niet voor een vaste benoe
ming in aanmerking, aangezien zij
niet in het bezit is van de akte
nuttige handwerken en mej. Don
ker daarentegen wel. Waar mej.
Donker te Culemborg in vaste
dienst is aangesteld, zal zij niet
eerder in dienst kunnen treden
dan 1 Augustus a.s. en dient der
halve een eventuele benoeming in
te gaan per genoemde datum.
Nadat de voorzitter nog een
korte toelichting gegeven heeft,
vraagt de heer Timmerman of dit
dezelfde vacature betreft, waaro
ver in een vorige spoedeisende
vergadering werd gehandeld; hij
zou het niet juist vinden als een
benoemde onderwijzeres weer
haar ontslag zou krijgen om een
enkele leerling, die men te kort
komt aan het vastgestelde aantal.
De voorzitter antwoordt dat
mej. Donker hiervan op de hoog
te gebracht is en dus weet dat t
zwaard van Damocles steeds bo
ven haar hoofd hangt.
Uit de gehouden stemming
bleek dat mej. Donker met acht
stemmen is benoemd.
Hierna sluiting.
ting te heffen. Voor deze ge
vallen is dus niet de organi
sator, doch de bezoeker be
lastingplichtig, en van hem
heft de gemeente rechtstreeks
zonder tussenkomst van de
ondernemer der vermakelijk
heid de belasting.
Vrijgesteld dienen uiteraard
te worden zy, die woonachtig
z\jn aan de openbare wegen
waarop de wedstrijden zullen
worden gehouden, alsmede
personen die aan deze ver
makelijkheid deelnemen, met
de organisatie daarvan zijn
belast of hierbij behulpzaam
zijn.
8. Verzoek van het bestuur
der R. K. Meisjesschool
„St. Maria" te Kaatsheu
vel om ingevolge art. 72
der Lager Onderwijswet
1920 medewerking te ver
lenen tot de bouw van een
nieuwe 5-klassige school
voor gewoon lager onder
wijs in de St. Jozef-paro
chie te Kaatsheuvel.
Prae-advies:
Deze school is in 1930 „tij
delijk" in een zeer oude, be
staande school ondergebracht.
De huidige onderwijsgelegen-
heid staat in geen verhouding
meer tot de in verband met
de grote toename van leerlin
gen nodige ruimte.
De bouw van een nieuwe
school voor g.l.o. is derhalve
dringend noodzakelijk, nog te
meer daar het thans in ge
bruik zijnde gebouw niet ge
legen is in de parochie, waar
voor de school bestemd is.
Blijkens schrijven van de
Minister van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen van
25 Oct. 1949, M. 45.350, Afd.
L.O. komt deze school voor
op de urgcntielijst, waarop al
le scholen zijn geplaatst die
in 1950 zullen worden ge
bouwd of verbouwd in ver
band met de te geringe ruim
te die zij bieden of de slechte
toestand, waarin zij verkeren.
Daarbij is voor de onderhavi
ge school bepaald, dat voor de
aanbouw der nieuwe lesloka
len maximaal f 60.000.zal
mogen worden besteed.
De Inspecteru van 't Lager
Onderwijs in de Inspectie
Waalwijk verzoekt bij_ zijn
schrijven van 13 Mei 1950, nr.
C. 575 te willen bevorderen,
dat aan het bestuur der St.
Maria-school de gevraagde
medewerking wordt verleend
en deelt voorts mede, dat de
bouwkosten ad maximaal
60.000.de normale eisen
aan het geven van lager on
derwijs te stellen niet over
schrijden.
B. en W. stellen voor de ge
vraagde medewerking te ver
lenen.
7. Verzoek van het bestuur
der R. K. Jongensschool
St. Emilius te Loon op
Zand om ingevolge art. 72
der Lager Onderwijswet
1920 gelden beschikbaar
te stellen voor de aan
schaffing van een aantal
nieuwe schoolbanken.
Ook aan deze manoeuvres
nemen weer onderzeeboten
deel en wanneer de schijnge
vechten een aanvang gaan ne
men, zal de Marnix dus een
belangrijke taak krijgen in t
tijdig opsporen van die slui
pende aanvallers.
Wanneer wij hierbij aanha
len wat de Nederlandse vice-
admiraal, jhr. van Holthe, on
langs vertelde, dan blijkt dat
die oefening in de onderzee-
bootbestrijding rechtstreeks
gericht is op de oorlogsprac-
tijk, ook al zijn het nu nog
bevriende schepen en zelfs
goede kennissen die onder de
zeespiegel loeren op buit. De
gehele West-Europese Unie
heeft, evenals het Noord-At
lantisch Pact, een zuiver de
fensieve broeiing, maar de
onderzeeboot is een aanvals
wapen. Vandaar ook dat in 't
Nederl. aanbouw-programma
meer onderzeeboot jagers voor
komen dan onderzeeërs. Om
voor die jagers geoefend per
soneel te leveren, vaart nu de
Marnix. Hier worden de man
nen opgeleid, die specialisten
moeten worden in de onder-
zeeboot-bestrijding. Nederland
heeft de nadruk op deze zijde
van de zee-oorlog gelegd, om
dat hét bekend is dat Rusland
werkt aan een vloot van on
derzeeboten, aanzienlijk gro
ter dan de Duitse, die in het
begin van de jongste oorlog
zo..belangrijk bijdroeg tot de
Duitse successen. Tegenover
die' enige honderden Russi
sche onderzeeboten stelt Ne
derland straks een aantal per
fect uitgeruste en goed be
mande onderzeeboot jagers.
maken met de wind en de zee
en hij had verder de beschik
king over zijn gezond zee
mansverstand en zijn goed
ontwikkeld stemgeluid voor
zijn bevelvoering. Hoe anders
is dat nu. De officieren op de
brug vinden zich omringd
door talloze knoppen, draden,
verklikkers, wijzers, telefoons
en te midden van dat alles
staat daar de commandant, die
of hij wil of niet van al
die techniek gebruik moet
maken om succes in de strijd
ter zee te behalen. Op 't eer
ste gezicht zou men dus zeg
gen dat die brug met al die
moderne snufjes om de zee
oorlog te vervolmaken vrese
lijk belangrijk is in het leven
van een schip. Dat is evenwel
alleen juist, zolang het een
vaartochtje geldt. In ernsti
ger omstandigheden wordt er
geploeterd en gerekend ach
ter vele stalen deuren boven
hoge drempels. In die kamer
tjes zitten de meest ingenieu
ze instrumenten die in con
tact staan met bijv. de radar
zenders in de mast of de on
derzeeboot-opsporingsappara
ten onder het schip. Die voel
horens van een moderne oor
logsbodem zijn zo ingewik
keld en zo geperfectionneerd
dat voor elke soort een stel
specialisten opgeleid moet
worden voor de bediening er
van. Slechts de resultaten van
al dat specialistenwerk ko
men ter kennis van de com
mandant, die aan de hand
daarvan zijn bevelen geeft.
Bevelen ondertussen, die voor
een groot deel onvermijdelijk
zijn; voor het overschietende
kleinere deel kan ook de mo
terwij 1 ze hun landingsgestel
naar buiten draaien. Halver
wege de Marnix en de Door
man gaan ook de remklappen
uit en door de kijker is zicht
baar hoe een in het wit ge
klede man terzijde van het
vliegdek zich inspant om met
zijn witte „bats" aanwijzin
gen te geven aan zijn collega
in het vliegtuig. Die hangt in
de lucht dank zij een machine
en hij kan landen op zee,
dank zij een andere, veel gro
tere machine, maar op dit mo
ment helpt de techniek niet
verder. De man in het vlieg
tuig kan het landingsdek niet
zien: hij ziet slechts de witte
plankjes gebaren en op een
bepaald teken daarvan laat
hij zijn machine doorzakken
tot hij een bons voelt. Zeker
slaakt hij dan een diepe zucht
want elke landing is een sen
satie, een waagstuk tot op ze
kere hoogte. Niet voor niets
vaart één van de andere sche
pen van het smaldeel vlak
achter de Doorman, evenzeer
heeft het een bedoeling dat
aan boord van dat „oppik-
vaartuig" een sloep buiten
boord gedraaid hangt met be
manning en dokter compleet
om hulp te gaan bieden als
dat nodig zou zijn
Het is rustig peinzen daar
op de windingen van een pols-
dikke tros op het voordek van
de Marnix. Maar dat landen
met vliegtuigen op een vlieg
dek dat toch maar heel klein
is in verhouding tot al 't om
ringende water, dat is ener
verend werk. De hele oorlogs
vaart ter zee is veel ener-
verender geworden door al
die techniek. De ondergang
Openbare vergadering van
de raad der gemeente Loon
op Zand op Maandag 5 Juni
1950, des avonds om 7 uur ten
gemeentehuize.
Agerida:
openstaande
1. Vaststelling
notulen.
2. Ingekomen stukken.
3. Voorstel tot vaststelling
der verordening tot hef
fing van opcenten op de
hoofdsom der personele
belasting voor het belas
tingjaar 1950/'51. Voorge
steld wordt 150% als vo
rig jaar.
4. Voorstel tot terugkoop van
gronden aan de Gasthuis
straat te Loon op Zand.
Prae-advies:
In de vergadering van 20
April 1949 besloot de Raad
tot aankopen van grond, ge
legen aan de Gasthuisstraat te
Loon op Zand en aan diverse
eigenaars in eigendom toebe
horend. Deze eigenaars heb
ben bedoelde percelen in de
jaren 1943 en 1944 van de ge
meente aangekocht, waarbij
zij o.a. de verplichting aan
gingen hierop woningen te
bouwen. Aan deze verplich
ting hebben betrokkenen bui
ten hun schuld niet kunnen
'voldoen.
Voor de gemeente bleek
deze grond van belang om de
gewenste uitbreiding van de
bebouwing ter plaatse te kun
nen doen plaats hebben. De
eigenaars werden bereid ge
vonden hun grond weer aan
de gemeente te verkopen voor
de prijs, waarvoor zij deze in
dertijd hadden gekocht, ver
meerderd met de samenge
stelde interest a 3% over de
periode gedurende welke de
grond in hun bezit was ge
weest. De raad besloot hier
toe, doch de directeur-gene
raal voor de prijzen had hier
tegen bezwaren; overdracht
mocht alleen plaats vinden
tegen dezelfde prijs waarvoor
deze in de jaren 1943/'44 had
plaats gehad.
Na lang onderhandelen zijn
de meeste eigenaars bereid
gebleken hun grond overeen
komstig de zienswijze van de
prijsbeheersing te verkopen.
5. Voorstel tot wijziging van
de verordening op de hef
fing ener belasting op to
neelvertoningen en andere
vermakelijkheden in deze
gemeente.
Prae-advies:
Nu sedert enige tijd in onze
gemeente een wielerclub is
gevestigd, die jaarlijks één of
meer wedstrijden van meer
dan plaatselijk belang organi
seert, blijkt het noodzakelijk
speciale voorzieningen te tref
fen in verband met de hef
fing van vermakelijkheidsbe
lasting voor die gelegenheden.
Het is immers, wanneer
wedstrijden op de openbare
weg worden gehouden, onmo
gelijk de belasting te heffen
van de persoon of de perso
nen, die de vermakelijkheid
organiseren. Niet alleen in
deze, doch ook in andere ge
meenten is gebleken dat deze
wijze van heffing voor de ge
meente niet het gewenste re
sultaat oplevert.
B. en W. zijn voornemens
bij een zich voordoende ge
legenheid het gedeelte van de
openbare weg, waarop de
wedstrijd wordt gehouden, te
doen afzetten om daarna van
elke bezoeker zelf de belas-
Prae-advies:
De kosten worden begroot
op 595.45.
B. en W. stellen voor de ge
vraagde medewerking te ver
lenen.
8. Voorstel tot uitkering van
5% van de wedde of het
loon voor het personeel in
dienst der gemeente over
het tweede kwartaal 1950.
9. Verzoek van het bestuur
der R. K. Meisjesschool
„St. Gerlachus", Gast
huisstraat 11 te Loon op
Zand, om ingevolge art.
72 der Lager Onderwijs
wet 1920 medewerking te
verlenen tot het bouwen
van 4 leslokalen en het
treffen van een aantal an
dere voorzieningen.
Prae-advies:
Genoemd worden:
a. de bouw van vier les
lokalen;
b. de extra-inrichting van
een huishoudlokaal;
c. de aanleg van een gas-
verwarming in 9 klassen;
d. financiering van de uit 't
voorgaande voortvloeien
de architecten-, opzich
ters- en bestedingskosten.
Blijkens schrijven van de
Minister van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen van
25 Oct. 1949, M. 45.350, Afd.
L.O. komt deze school voor op
de urgentielij st, waarop alle
scholen zijn geplaatst die in
1950 zullen worden gebouwd
of verbouwd in verband met
de te geringe ruimte die zij
bieden of de slechte toestand
waarin zij verkeren. Daarbij
is voor de onderhavige school
bepaald, dat voor de aanbouw
der leslokalen 39.000.zal
mogen worden besteed.
Het voorstel om gelijktijdig
de gehele school van gasver-
warming te voorzien, werd
eveneens door de Bouwkun
dig Hoofdinspecteur goedge
keurd.
De kosten daarvan zijn ge
raamd op 8.500.
Voorts wordt medegedeeld
dat de inrichting van het
huishoudlokaal de normale
eisen aan het geven van on
derwijs te stellen niet over
schrijdt. Daarvoor is een be
drag van 4.500.benodigd.
Verhoogd met f 5.670.we
gens architecten- en beste
dingskosten, loopt de aanvraag
over een totaal bedrag van
62.670.—,
B. en W. stellen voor de
gevraagde medewerking te
verlenen.
10. Voorstel tot 't doen ver
leggen enverbeteren van
de speelplaats en 't aan
leggen van een school
tuin bij de Openbare La
gere School te De Moer,
alsmede 't doen verrich
ten van andere daarmede
in verband staande voor
zieningen.
Prae-advies:
Bij schrijven van 11 Juli
1949, nr. B. 814 deelde de In
specteur van 't Lager Onder
wijs in de Inspectie Waalwijk
mede, dat verbetering en ver
legging van de speelplaats bij
de Openbare Lagere School
te De Moer wenselijk is.
De bestaande speelplaats
ligt aan de openbare weg en
is derhalve niet de ideale ver-
pozings- en ontspanningsge
legenheid, die ze voor de
schoolkinderen bedoelt te
zijn, terwijl de ligging in ver
band met het aldaar te geven
onderwijs in lichamelijke oe
feningen eveneens minder
gunstig is.
De Inspecteur voornoemd
adviseerde het college de
speelplaats te doen verleggen
naar een gedeelte van de tuin
van het Hoofd der School en
haar aan de eisen des tijds
aan te passen. Aansluitend
aan de speelplaats is 'n sport
veld geprojecteerd.
De ruimte, die door de hui
dige speelplaats wordt inge
nomen, is te benutten voor 't
aanleggen van een school- en
proeftuin. Zulk een tuin zal
van zeer veel nut zijn voor 't
in de zeer nabije toekomst te
geven land- en tuinbouwon-
derwijs. Immers dit onderwijs
is in een plaats met een zui
ver landelijk karakter en een
uitsluitend landbouwende be
volking onmisbaar te achten.
Voorts zullen zowel speel
terrein, sportveld als school
tuin van een passende af
scheiding worden voorzien.
Aan de straatzijde zal het
schoolcomplex van een solied
gemetseld hekwerk worden
voorzien, waardoor een en an
der een .fraaier aanzicht zal
krijgen.
Door de dienst Gemeente
werken is dit plan in détails
uitgewerkt. De kosten van
uitvoering worden geraamd
op 9.000.
11. Voorstel tot uitbreiding
van de bij raadsbesluit
van 20 Februari 1950 ex
art. 72 der Lager Onder
wijswet 1920 verleende
medewerking aan het be
stuur van de bijzondere
school met de Bijbel,
Loonsedijk te Kaatsheu
vel.
Prae-advies:
In het op deze school be
trekking hebbende prae-ad
vies dat in de vergadering van
20 Febr. 1950 werd behandeld,
is verzuimd een aantal door
het schoolbestuur aangevraag
de voorzieningen op te ne
men. Het daaruit voortvloei
ende raadsbesluit moest der
halve noodzakelijkerwijs even
eens onvolledig zijn.
De abusievelijk niet opge
nomen punten waren:
1. het aankopen van een
stuk grond, het aanleggen
van een speelplaats daar
op, het doen aanbrengen
van een overdekte rijwiel
bergplaats en de noodza
kelijke afrastering daar
van.
2. het aanleggen van een
gasverwarming in de
nieuw te bouwen en de
bestaande lokalen.
3. het doen aanbrengen van
grotere ramen in de gang,
het laten aanbrengen van
ramen aan de West-zijde
van de reeds bestaande
lokalen en het doen op
schilderen van de reeds
bestaande lokalen en de
gang.
B. en W. stellen derhalve
voor om alsnog de op deze
punten betrekking hebbende
gevraagde medewerking te
verlenen.
12. Voorstel tot aankoop van
gronden aan de Stations
straat te Kaatsheuvel.
Prae-advies:
Bij de herziening van het
partiële uitbreidingsplan voor
Kaatsheuvel, zal aan weers-