Waalwijkse en Langstraatse Courant WAARTOE MANOEUVRES MET EEN OORLOGSVLOOT. Gemeenteraad SPRANG-CAPELLE Gemeenteraad LOON OP ZAND If Benoeming Onderwijzeres NIEUW GEBOUW GEMEENTEWERKEN NIEUWE BRANDWEERGARAGE VRIJDAG 2 JUNI 1950. Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TEELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHO VM HET ZUIDEN 72e JAARGANG No. 45 Abonnement 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. OPGERICHT 1878. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 88. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66 TEL.-ADRES „ECHO". Aan boord Hr. Ms. Marnix I. Weer worden marine-ma noeuvres gehouden van de West-Europese Unie en weer zijn de eerste dagen, althans voor de Nederlandse schepen, amper meer dan een vacan- tie. De Nederlandse schepen, dat zijn het vliegkampschip Karei Doorman, de lichte kruiser Jacob van Heems- kerck en de jagers Johan Maürits en Marnix. Eigenlijk zijn het geen van beide tor pedoboot jagers: de Johan Maurits is te licht om die naam te rfiogen dragen en de Marnix is van bijna alle bo venwatersbewapening ont daan. Maar dat doet er op "t ogenblik allemaal niet veel toe. Zo lang de eigenlijke ma noeuvres in het West-Euro pees verband niet begonnen zijn, is de reis immers een pleziertripje, waarbij de hoe danigheden en kwaliteiten van de deelnemende schepen maar weinig gewicht in de schaal leggen. Met de Door man is het natuurlijk anders, omdat men het daar nu een maal niet laten kan om tel kens weer vliegtuigen te la ten opstijgen en na korte tijd weer op het vliegdek te laten landen. De Marnix vervult bij die oefeningen steeds de functie van oppikker. De Mar nix moet dan vlak naast de Doorman blijven om reddings pogingen in het werk te kun nen stellen wanneer één van de vliegtuigen het dek van de Doorman zou missen. Dat hoort natuurlijk geheel bij de verrichtingen die oorlogssche pen moeten kunnen doen, maar toch is dat niet de ei genlijke taak van de Marnix. Die bestaat uit onderzeeboot- bestrijding, waartoe het schip speciaal is ingericht. Dat alles lijkt op oorlog, vooral wanneer thans oefenin gen gehouden worden die zo veel mogelijk heuse gevechten moeten nabootsen. En toch is al dat varen geen gevaar. Juist het tegendeel is het ge val. Wanneer Rusland de vrije hand zou hebben die onder zeeboten te gebruiken, zal het daartoe gemakkelijker beslui ten, dan wanneer het weet dat die boten slechts voor een ge ring deel aan hun doel zullen toekomen tengevolge van de afdoende verdediging, onder andere door Nederlandse ja gers. Ook in het groot gezien, is het doel van deze oefeningen het bewaren van de vrede. Het lijkt een omweg, maar 't is de enige methode die in druk maakt. Een oorlogsvloot vaart. Natuur en techniek op zee. Nog leeft de zeeman in de twintigste eeuw in de natuur, in de voortdurende omrin ging van water en wolken, maar niet langer, als in de tij den van de roemruchte zeil vaart, leeft en vaart hij ook door die natuur. Het laat hem thans betrekkelijk koud of t waait of stormt en uit welke richting die natuurkrachten op hem loskomen. Zeestromen en golven als huizen zo hoog kunnen van invloed zijn op zijn humeur, maar ze beïn vloeden in slechts geringe ma te de uitslag van zijn reis. Te sterker spreken die ver schillen aan boord van een modern oorlogsschip. Dat is een brok drijvende techniek. Wanneer De Ruyter destijds op zijn campagne staande een zeeslag leidde,' dan had hij te derne zeeman hog plezier hebben van aangeboren zee manschap, waarmede de be manning van een Nederlands oorlogsschip in rijke mate ge zegend is. Wanneer wij dit sterke ver schil tussen de eenvoudige boord-aan-boord oorlogs-uit- voering uit vroeger eeuwen en de geperfectionneerde be strijding van een dikwijls on zichtbare vijand overpeinzen op het zon-overgoten voordek van de Marnix, dan zien we op enige kabellengten voor ons uit de Karei Doorman als een strijkijzer over de golven gaan. Daar aan boord is de techniek nog veel verder doorgevoerd omdat de mens zich daar ook in het lucht ruim meet met de natuur. We zien hoe de radio-masten ter zijde van het reusachtige vliegdek gestreken worden tot een horizontale positie en we kunnen daaruit opmaken dat de vliegtuigen actief zul len worden. Wanneer even later een brommend geloei naar ons overwaait, weten we dat de motoren warm ge draaid worden en weer enige tijd later zien we de vlieg tuigen vlak achter elkaar zich losmaken van het vliegdek. Van enige afstand lijkt het zo eenvoudig. Je stapt in een vliegtuig, rijdt zo hard je kunt naar het einde van het dek en als je daar bent aangeko men, begint je machine te zweven. Maar als het tijdstio van landen gekomen is, wordt het duidelijker dat de mens, die zich zo ver gewaagd heeft buiten zijn natuurlijk element, de technische middelen, die hem daartoe in staat stellen, maar nauwelijks beheerst. Dan brommen de vliegtuigen laag over de Marnix heen, van het schip kan veroorzaakt worden door kleine haperin gen in de bediening van welk onderdeel dan ook. Dat is duidelijk genoeg wanneer we alleen naar de voelhorens voor vliegtuigen en onderzee boten zien. Maar het is zeker ook het geval voor de bedie ning van de seinlamp. Is de seiner tweede klasse, met dit misschien wel eenvoudigste apparaat aan boord, niet kwiek genoeg, dan kan een bevel van het vlaggeschip verkeefd begrepen worden, met misschien fatale gevol gen. Last Tan «ennwenf Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen. Eh toch wordt een mens in het zonnetje op het voordek van een onderzeeboot] ager niet verwaand. Hij heeft mis schien reden om met trots om zich heen te zien en vast te stellen hoe al die ingewikkel de techniek bediend en ge deeltelijk zelfs uitgevonden wordt door Nederlanders. Hij kan zich zelfs herinneren hoe deugdelijk en hoe dapper die Nederlanders die technische middelen gebruikt hebben om de belagers van hun rechten ter zee te bestrijden. En toch is dat alles betrekkelijk. Dat blijkt zeker op volle zee, waar de mens met al zijn techniek weer verkeert temid den van de natuur. Daar kan hij zien, van diezelfde zonni ge plaats op het voordek, hoe de meeuwen met meesterlijke beheersing van eigen kracht en door de invloed van de wind meezweven met die kostbare menselijke middelen om zich over zee te verplaat sen. Die meeuwen kennen geen be.nzine-gebrek, maar wanneer zij honger krijgen, zoeken ze niet het land en zelfs niet het vliegdek van de Karei Doorman. Zé cirkelen omlaag en strijken net buiten de boeggolf van de Marnix neer op zee. Zè eten wat de zee hen biedt en rusten wat. Dan vliegen ze weer verder. En de mens zwoegt naarstig- lijk op de Karei Doorman om een paar vliegtuigen weer klaar te maken voor 'n vlucht van zeer beperkte duur K. (Nadr. verboden). Spoedeisende vergadering van de raad der gemeente Sprang-Ca- pelle, gehouden op Dinsdag 30 Mei 1950, des namiddags 7.30 u. Afwezig de heren Kuijsten, Oerlemans en Ros. Na opening met gebed stelt de voorzitter aan de orde het enige agendapunt Voorstel van 3. en W. tot het benoemen van een onderwijzeres van bijstand in vaste dienst aan de openbare lagere school te Ca- pelle. Prae-advies In verband met Het ontslag van mej. Oldekamp per 1 Juni a.s. is het noodzakelijk voorzieningen te treffen ter verzekering van de goede gang van het onderwijs aan de openbare lagere school te Ca- pelle. Er hebben zich drie solli citanten aangemeld; t.w. 1. Mej. J. H.' Donker te Cu- lemborg 2. Mej. J. C. Schenk te Breda; 3. Mevr. M. J. M. Schrijvers- v. d. Loo te Nijmegen. B en W. leggen II de volgende voordracht voor, ten aanzien waarvan de inspecteur van het lager onderwijs in de inspectie Waalwijk telefonisch heeft mede gedeeld zich daarmede te kunnen verenigen 1. Mej. J. H. Donker te Cu- lemborg 2. Mej. J. C Schenk te Breda; 3 Mevr. J. M. J. Schrijvers- v d. Loo te Nijmegen. Het ligt in de bedoeling Mej. Schenk te benoemen in tijdelijke dienst voor het tijdvak Juni t.m. Juli 1950. Deze onderwijzeres komt naar de mening van B. en W. niet voor een vaste benoe ming in aanmerking, aangezien zij niet in het bezit is van de akte nuttige handwerken en mej. Don ker daarentegen wel. Waar mej. Donker te Culemborg in vaste dienst is aangesteld, zal zij niet eerder in dienst kunnen treden dan 1 Augustus a.s. en dient der halve een eventuele benoeming in te gaan per genoemde datum. Nadat de voorzitter nog een korte toelichting gegeven heeft, vraagt de heer Timmerman of dit dezelfde vacature betreft, waaro ver in een vorige spoedeisende vergadering werd gehandeld; hij zou het niet juist vinden als een benoemde onderwijzeres weer haar ontslag zou krijgen om een enkele leerling, die men te kort komt aan het vastgestelde aantal. De voorzitter antwoordt dat mej. Donker hiervan op de hoog te gebracht is en dus weet dat t zwaard van Damocles steeds bo ven haar hoofd hangt. Uit de gehouden stemming bleek dat mej. Donker met acht stemmen is benoemd. Hierna sluiting. ting te heffen. Voor deze ge vallen is dus niet de organi sator, doch de bezoeker be lastingplichtig, en van hem heft de gemeente rechtstreeks zonder tussenkomst van de ondernemer der vermakelijk heid de belasting. Vrijgesteld dienen uiteraard te worden zy, die woonachtig z\jn aan de openbare wegen waarop de wedstrijden zullen worden gehouden, alsmede personen die aan deze ver makelijkheid deelnemen, met de organisatie daarvan zijn belast of hierbij behulpzaam zijn. 8. Verzoek van het bestuur der R. K. Meisjesschool „St. Maria" te Kaatsheu vel om ingevolge art. 72 der Lager Onderwijswet 1920 medewerking te ver lenen tot de bouw van een nieuwe 5-klassige school voor gewoon lager onder wijs in de St. Jozef-paro chie te Kaatsheuvel. Prae-advies: Deze school is in 1930 „tij delijk" in een zeer oude, be staande school ondergebracht. De huidige onderwijsgelegen- heid staat in geen verhouding meer tot de in verband met de grote toename van leerlin gen nodige ruimte. De bouw van een nieuwe school voor g.l.o. is derhalve dringend noodzakelijk, nog te meer daar het thans in ge bruik zijnde gebouw niet ge legen is in de parochie, waar voor de school bestemd is. Blijkens schrijven van de Minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen van 25 Oct. 1949, M. 45.350, Afd. L.O. komt deze school voor op de urgcntielijst, waarop al le scholen zijn geplaatst die in 1950 zullen worden ge bouwd of verbouwd in ver band met de te geringe ruim te die zij bieden of de slechte toestand, waarin zij verkeren. Daarbij is voor de onderhavi ge school bepaald, dat voor de aanbouw der nieuwe lesloka len maximaal f 60.000.zal mogen worden besteed. De Inspecteru van 't Lager Onderwijs in de Inspectie Waalwijk verzoekt bij_ zijn schrijven van 13 Mei 1950, nr. C. 575 te willen bevorderen, dat aan het bestuur der St. Maria-school de gevraagde medewerking wordt verleend en deelt voorts mede, dat de bouwkosten ad maximaal 60.000.de normale eisen aan het geven van lager on derwijs te stellen niet over schrijden. B. en W. stellen voor de ge vraagde medewerking te ver lenen. 7. Verzoek van het bestuur der R. K. Jongensschool St. Emilius te Loon op Zand om ingevolge art. 72 der Lager Onderwijswet 1920 gelden beschikbaar te stellen voor de aan schaffing van een aantal nieuwe schoolbanken. Ook aan deze manoeuvres nemen weer onderzeeboten deel en wanneer de schijnge vechten een aanvang gaan ne men, zal de Marnix dus een belangrijke taak krijgen in t tijdig opsporen van die slui pende aanvallers. Wanneer wij hierbij aanha len wat de Nederlandse vice- admiraal, jhr. van Holthe, on langs vertelde, dan blijkt dat die oefening in de onderzee- bootbestrijding rechtstreeks gericht is op de oorlogsprac- tijk, ook al zijn het nu nog bevriende schepen en zelfs goede kennissen die onder de zeespiegel loeren op buit. De gehele West-Europese Unie heeft, evenals het Noord-At lantisch Pact, een zuiver de fensieve broeiing, maar de onderzeeboot is een aanvals wapen. Vandaar ook dat in 't Nederl. aanbouw-programma meer onderzeeboot jagers voor komen dan onderzeeërs. Om voor die jagers geoefend per soneel te leveren, vaart nu de Marnix. Hier worden de man nen opgeleid, die specialisten moeten worden in de onder- zeeboot-bestrijding. Nederland heeft de nadruk op deze zijde van de zee-oorlog gelegd, om dat hét bekend is dat Rusland werkt aan een vloot van on derzeeboten, aanzienlijk gro ter dan de Duitse, die in het begin van de jongste oorlog zo..belangrijk bijdroeg tot de Duitse successen. Tegenover die' enige honderden Russi sche onderzeeboten stelt Ne derland straks een aantal per fect uitgeruste en goed be mande onderzeeboot jagers. maken met de wind en de zee en hij had verder de beschik king over zijn gezond zee mansverstand en zijn goed ontwikkeld stemgeluid voor zijn bevelvoering. Hoe anders is dat nu. De officieren op de brug vinden zich omringd door talloze knoppen, draden, verklikkers, wijzers, telefoons en te midden van dat alles staat daar de commandant, die of hij wil of niet van al die techniek gebruik moet maken om succes in de strijd ter zee te behalen. Op 't eer ste gezicht zou men dus zeg gen dat die brug met al die moderne snufjes om de zee oorlog te vervolmaken vrese lijk belangrijk is in het leven van een schip. Dat is evenwel alleen juist, zolang het een vaartochtje geldt. In ernsti ger omstandigheden wordt er geploeterd en gerekend ach ter vele stalen deuren boven hoge drempels. In die kamer tjes zitten de meest ingenieu ze instrumenten die in con tact staan met bijv. de radar zenders in de mast of de on derzeeboot-opsporingsappara ten onder het schip. Die voel horens van een moderne oor logsbodem zijn zo ingewik keld en zo geperfectionneerd dat voor elke soort een stel specialisten opgeleid moet worden voor de bediening er van. Slechts de resultaten van al dat specialistenwerk ko men ter kennis van de com mandant, die aan de hand daarvan zijn bevelen geeft. Bevelen ondertussen, die voor een groot deel onvermijdelijk zijn; voor het overschietende kleinere deel kan ook de mo terwij 1 ze hun landingsgestel naar buiten draaien. Halver wege de Marnix en de Door man gaan ook de remklappen uit en door de kijker is zicht baar hoe een in het wit ge klede man terzijde van het vliegdek zich inspant om met zijn witte „bats" aanwijzin gen te geven aan zijn collega in het vliegtuig. Die hangt in de lucht dank zij een machine en hij kan landen op zee, dank zij een andere, veel gro tere machine, maar op dit mo ment helpt de techniek niet verder. De man in het vlieg tuig kan het landingsdek niet zien: hij ziet slechts de witte plankjes gebaren en op een bepaald teken daarvan laat hij zijn machine doorzakken tot hij een bons voelt. Zeker slaakt hij dan een diepe zucht want elke landing is een sen satie, een waagstuk tot op ze kere hoogte. Niet voor niets vaart één van de andere sche pen van het smaldeel vlak achter de Doorman, evenzeer heeft het een bedoeling dat aan boord van dat „oppik- vaartuig" een sloep buiten boord gedraaid hangt met be manning en dokter compleet om hulp te gaan bieden als dat nodig zou zijn Het is rustig peinzen daar op de windingen van een pols- dikke tros op het voordek van de Marnix. Maar dat landen met vliegtuigen op een vlieg dek dat toch maar heel klein is in verhouding tot al 't om ringende water, dat is ener verend werk. De hele oorlogs vaart ter zee is veel ener- verender geworden door al die techniek. De ondergang Openbare vergadering van de raad der gemeente Loon op Zand op Maandag 5 Juni 1950, des avonds om 7 uur ten gemeentehuize. Agerida: openstaande 1. Vaststelling notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Voorstel tot vaststelling der verordening tot hef fing van opcenten op de hoofdsom der personele belasting voor het belas tingjaar 1950/'51. Voorge steld wordt 150% als vo rig jaar. 4. Voorstel tot terugkoop van gronden aan de Gasthuis straat te Loon op Zand. Prae-advies: In de vergadering van 20 April 1949 besloot de Raad tot aankopen van grond, ge legen aan de Gasthuisstraat te Loon op Zand en aan diverse eigenaars in eigendom toebe horend. Deze eigenaars heb ben bedoelde percelen in de jaren 1943 en 1944 van de ge meente aangekocht, waarbij zij o.a. de verplichting aan gingen hierop woningen te bouwen. Aan deze verplich ting hebben betrokkenen bui ten hun schuld niet kunnen 'voldoen. Voor de gemeente bleek deze grond van belang om de gewenste uitbreiding van de bebouwing ter plaatse te kun nen doen plaats hebben. De eigenaars werden bereid ge vonden hun grond weer aan de gemeente te verkopen voor de prijs, waarvoor zij deze in dertijd hadden gekocht, ver meerderd met de samenge stelde interest a 3% over de periode gedurende welke de grond in hun bezit was ge weest. De raad besloot hier toe, doch de directeur-gene raal voor de prijzen had hier tegen bezwaren; overdracht mocht alleen plaats vinden tegen dezelfde prijs waarvoor deze in de jaren 1943/'44 had plaats gehad. Na lang onderhandelen zijn de meeste eigenaars bereid gebleken hun grond overeen komstig de zienswijze van de prijsbeheersing te verkopen. 5. Voorstel tot wijziging van de verordening op de hef fing ener belasting op to neelvertoningen en andere vermakelijkheden in deze gemeente. Prae-advies: Nu sedert enige tijd in onze gemeente een wielerclub is gevestigd, die jaarlijks één of meer wedstrijden van meer dan plaatselijk belang organi seert, blijkt het noodzakelijk speciale voorzieningen te tref fen in verband met de hef fing van vermakelijkheidsbe lasting voor die gelegenheden. Het is immers, wanneer wedstrijden op de openbare weg worden gehouden, onmo gelijk de belasting te heffen van de persoon of de perso nen, die de vermakelijkheid organiseren. Niet alleen in deze, doch ook in andere ge meenten is gebleken dat deze wijze van heffing voor de ge meente niet het gewenste re sultaat oplevert. B. en W. zijn voornemens bij een zich voordoende ge legenheid het gedeelte van de openbare weg, waarop de wedstrijd wordt gehouden, te doen afzetten om daarna van elke bezoeker zelf de belas- Prae-advies: De kosten worden begroot op 595.45. B. en W. stellen voor de ge vraagde medewerking te ver lenen. 8. Voorstel tot uitkering van 5% van de wedde of het loon voor het personeel in dienst der gemeente over het tweede kwartaal 1950. 9. Verzoek van het bestuur der R. K. Meisjesschool „St. Gerlachus", Gast huisstraat 11 te Loon op Zand, om ingevolge art. 72 der Lager Onderwijs wet 1920 medewerking te verlenen tot het bouwen van 4 leslokalen en het treffen van een aantal an dere voorzieningen. Prae-advies: Genoemd worden: a. de bouw van vier les lokalen; b. de extra-inrichting van een huishoudlokaal; c. de aanleg van een gas- verwarming in 9 klassen; d. financiering van de uit 't voorgaande voortvloeien de architecten-, opzich ters- en bestedingskosten. Blijkens schrijven van de Minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen van 25 Oct. 1949, M. 45.350, Afd. L.O. komt deze school voor op de urgentielij st, waarop alle scholen zijn geplaatst die in 1950 zullen worden gebouwd of verbouwd in verband met de te geringe ruimte die zij bieden of de slechte toestand waarin zij verkeren. Daarbij is voor de onderhavige school bepaald, dat voor de aanbouw der leslokalen 39.000.zal mogen worden besteed. Het voorstel om gelijktijdig de gehele school van gasver- warming te voorzien, werd eveneens door de Bouwkun dig Hoofdinspecteur goedge keurd. De kosten daarvan zijn ge raamd op 8.500. Voorts wordt medegedeeld dat de inrichting van het huishoudlokaal de normale eisen aan het geven van on derwijs te stellen niet over schrijdt. Daarvoor is een be drag van 4.500.benodigd. Verhoogd met f 5.670.we gens architecten- en beste dingskosten, loopt de aanvraag over een totaal bedrag van 62.670.—, B. en W. stellen voor de gevraagde medewerking te verlenen. 10. Voorstel tot 't doen ver leggen enverbeteren van de speelplaats en 't aan leggen van een school tuin bij de Openbare La gere School te De Moer, alsmede 't doen verrich ten van andere daarmede in verband staande voor zieningen. Prae-advies: Bij schrijven van 11 Juli 1949, nr. B. 814 deelde de In specteur van 't Lager Onder wijs in de Inspectie Waalwijk mede, dat verbetering en ver legging van de speelplaats bij de Openbare Lagere School te De Moer wenselijk is. De bestaande speelplaats ligt aan de openbare weg en is derhalve niet de ideale ver- pozings- en ontspanningsge legenheid, die ze voor de schoolkinderen bedoelt te zijn, terwijl de ligging in ver band met het aldaar te geven onderwijs in lichamelijke oe feningen eveneens minder gunstig is. De Inspecteur voornoemd adviseerde het college de speelplaats te doen verleggen naar een gedeelte van de tuin van het Hoofd der School en haar aan de eisen des tijds aan te passen. Aansluitend aan de speelplaats is 'n sport veld geprojecteerd. De ruimte, die door de hui dige speelplaats wordt inge nomen, is te benutten voor 't aanleggen van een school- en proeftuin. Zulk een tuin zal van zeer veel nut zijn voor 't in de zeer nabije toekomst te geven land- en tuinbouwon- derwijs. Immers dit onderwijs is in een plaats met een zui ver landelijk karakter en een uitsluitend landbouwende be volking onmisbaar te achten. Voorts zullen zowel speel terrein, sportveld als school tuin van een passende af scheiding worden voorzien. Aan de straatzijde zal het schoolcomplex van een solied gemetseld hekwerk worden voorzien, waardoor een en an der een .fraaier aanzicht zal krijgen. Door de dienst Gemeente werken is dit plan in détails uitgewerkt. De kosten van uitvoering worden geraamd op 9.000. 11. Voorstel tot uitbreiding van de bij raadsbesluit van 20 Februari 1950 ex art. 72 der Lager Onder wijswet 1920 verleende medewerking aan het be stuur van de bijzondere school met de Bijbel, Loonsedijk te Kaatsheu vel. Prae-advies: In het op deze school be trekking hebbende prae-ad vies dat in de vergadering van 20 Febr. 1950 werd behandeld, is verzuimd een aantal door het schoolbestuur aangevraag de voorzieningen op te ne men. Het daaruit voortvloei ende raadsbesluit moest der halve noodzakelijkerwijs even eens onvolledig zijn. De abusievelijk niet opge nomen punten waren: 1. het aankopen van een stuk grond, het aanleggen van een speelplaats daar op, het doen aanbrengen van een overdekte rijwiel bergplaats en de noodza kelijke afrastering daar van. 2. het aanleggen van een gasverwarming in de nieuw te bouwen en de bestaande lokalen. 3. het doen aanbrengen van grotere ramen in de gang, het laten aanbrengen van ramen aan de West-zijde van de reeds bestaande lokalen en het doen op schilderen van de reeds bestaande lokalen en de gang. B. en W. stellen derhalve voor om alsnog de op deze punten betrekking hebbende gevraagde medewerking te verlenen. 12. Voorstel tot aankoop van gronden aan de Stations straat te Kaatsheuvel. Prae-advies: Bij de herziening van het partiële uitbreidingsplan voor Kaatsheuvel, zal aan weers-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 1