Wijde Wereld
Waalwijkse en Langstraatse Courani
NABESCHOUWING
VLOOTMANOEUVRES
UIT DE
Bij 'n meerderheid van k zetels
v.J
JOS VAN DE VEN
VAN ONZE SPECIALE VERSLAGGEVER BIJ DE
HET HUIS VOOR GOEDE KLEDING
Belangrijke bedragen toegestaan voor
Scholen, Industrieterrein en Gebouw
voor Gemeentewerken annex Brand
weergarage
Verzorg Uw huid I
VRIJDAG 9 JUNI 1950
Uitgever
Waal wij kse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
DE ECHO \M HET ZUIDEN
72e JAARGANG No. 47.
Abonnement
15 cent per week
1.95 per kwartaal
2.25 franco p.p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
OPGERICHT 1878.
Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66.
TEL.-ADRES „ECHO".
Toen vorig jaar de eerste geza
menlijke manoeuvres gehouden
zouden worden van de oorlogs
vloten der landen, aangesloten bij
de West-Europese Unie, heeft de
politiek een belangrijke drijfveer
gevormd bij het uitwerken van
het denkbeeld. Die eerste manoeu
vre was voor een groot deel een
demonstratie. Aan de wereld
werd getoond, dat het mogelijk
was de vrij heterogene verzame
ling schepen, waarover die lan
den beschikten, bijeen te brengen
in een vloot en die als een een
heid te laten optreden. De kracht
van die vloot kon het duidelijkst
blijken uit de tot de buitenwereld
het meest sprekende getallen van
de grote aantallen schepen. Aan
het eind van die eerste manoeu
vres (gehouden onder de verza
melnaam Verity) zijn er com
mandanten van alle deelnemende
bodems, alsmede de staven der
verschillende marines, bijeengeko
men om de resultaten te bespre
ken. Wederom was er een poli
tieke kleur aan die conferentie.
Over en weer werden complimen
tjes gemaakt en de commandant
van het geheel, de Engelse ad
miraal McGrigor, noemde met na
me enige bodems, die zich bijzon
der verdienstelijk geweerd had
den. Daarbij waren toen ook twee
Nederlandse schepen (Vulkaan en
Tijgerhaai). De algemene conclu
sie moest evenwel zijn, dat de
practische bruikbaarheid van de
ervaringen, opgedaan in Verity,
niet groot was. Er was alleen ge
bleken en dat was ook de (po
litieke) hoofdzaak dat de wil
en de moqelijkheid tot samenwer
king in West-Europees verband
inderdaad aanwezig was, dat de
verbindingsmogelijkheid tussen
verschillend-talige marines be
stond.
De marinemanoeuvres, welke
in de afgelopen twee weken onder
de naam Activity gehouden zijn,
hebben een geheel andere doel
stelling gehad. Wij prijzen ons
gelukkig uit eigen aanschouwing
een vergelijking te kunnen maken,
waartoe wij in staat zijn door de
gelegenheid, ons geboden door de
Koninklijke Nederlandse Marine,
beide manoeuvres mee te maken.
Dat men daar genegen is het pu
bliek door middel van de pers te
laten delen in de verrichtingen der
oorlogsschepen, opent een rijk
verschiet met aan de horizont een
vloot, die kon steunen op het Ne
derlandse Volk, ook in zijn West-
Europese taak. Zich voor die
taak voor te bereiden, was het
doel van Activity. Daarom was
deze keer een oorlogsvloot bijeen
gebracht, zoals die in werkelijk
heid ook zou moeten opereren en
die zichzelf moet kunnen bescher
men tegen de vernietigingspogin
gen van de vijand. Reeds eerder
hebben wij uiteengezet, dat een
belangrijk deel van de oorlogs-
taak der West-Europese vloten
en met name van de Koninklijke
Marine zal bestaan in de bescher
ming van de scheepvaart tegen
onderzee-aanvallen. Het leeuwen
deel van de oefeningen bestond
dan ook daaruit, waarbij de om
standigheden zo dicht mogelijk de
werkelijkheid nabij gebracht wer
den.
Die werkelijkheidszin duurde
voort toen na afloop de resulta
ten besproken werden. Dit keer
heeft men zich niet, zoals na Ve
rity, uitgeput in beleefdheden,
maar men heeft zich bepaald tot
de hoofdzaken. De grootste en be
langrijkste ontdekking voor de
buitenlandse marines was, dat de
voorbereiding en de leiding van
de oefeningen zo perfect georga
niseerd waren door de Neder
landse marinestaf. Een oude rot
in het vak, als de opperbevelheb
ber van de Engelse thuisvloot,
admiraal Vian, die de oefeningen
als toeschouwer had meegemaakt,
stak niet onder stoelen of banken
dat de Koninklijke marineleiding
daarmede een prestatie geleverd
had, die zelfs door grote en er
varen admiraliteiten als de En-
I gelse en de Franse, nauwelijks
verbeterd kon worden. Misschien
is het bestaan van deze grote ca
paciteiten in Den Helder ook een
nieuwtje voor het Nederlandse
volk. Het mag zich dan trots to
nen op die marine. Zij is het
waard.
De tweede conclusie, waartoe
de verzamelde zeeofficieren bij de
besprekingen in de haven van
Brest moesten komen, was dat
het, ondanks de verregaande per
fectie van de opsporingsappara
ten, nog steeds mogelijk is met 'n
onderzeeboot een beschermde bo-
venwatervloot aan te vallen. Wel
iswaar moest daarbij in aanmer
king genomen worden, dal enige
veiligheidsmaatregelen getroffen
waren, die de verhouding iets ten
gunste van de onderzeeboten wij
zigden, bovendien moest men er
mede rekening houden, dat de
aanvallende onderzeeboten be
mand waren met bijzonder kun
dig (Nederlands of Engels) per
soneel, maar toch zou het inder
daad mogelijk gebleken zijn enige
schepen van de vloot te torpede
ren. Daartegenover staat, dat 'n
aanzienlijk percentage van de po
gingen der onderzeeboten bekocht
zouden zijn met de ondergang van
de onderzeeër zelf en dit percen
tage zou wellicht nog hoger zijn,
wanneer minder kundig personeel
onder de zeespiegel aan het werk
is, maar altijd blijft er nog een
mogelijkheid voor een drieste aan
valler, zij het met enorme verlie
zen, gevoelige slagen toe te bren
gen aan de West-Europese bo-
venwatervloot.
Men heeft die waarheid niet
verdoezeld. Integendeel, de con
clusies zullen er uit getrokken
worden, die nodig zijn.
De admiraliteiten, nauw samen
werkend. zullen zich inspannen
en hun gebleken grote vaardig
heid ten dienste stellen om te be
reiken, "dat het onderzeebootge
vaar nog verder wordt vermin-
ded. Laat het Nederlandse volk,
dat in twee oefeningen Verity en
Activity de kans gekregen heeft
op internationaal gebied achter
eenvolgens te bewijzen hoe vaar
dige bemanningen en staven het
kunnen leveren, laat dat volk be
wijzen, dat de oorlogsvloot in
derdaad leeft in en deel uitmaakt
van het Nederlandse volk.
K.
(Nadruk verboden).
Daar is het tenslotte op neergekomen, want bij de
eerste officieuze tellingen zijn nogal enkele fouten
gemaakt: de C.V.P. heeft alleen 108 zetels, tegen-
over de andere partijen samen 104, als volgt ver
deeld: socialisten 77, liberalen 20 en communisten 7.
C.V.P. en socialisten zijn dus met de winst gaan
strijken, resp. 3 en 11 zetels, liberalen en commu
nisten zijn het kind van de rekening geworden met
een verlies van resp. 5 en 9 zetels.
Deze uitslag baant dan ein
delijk de weg voor de oplos
sing van de koningskwestie,
die natuurlijk aanstonds aan
de orde komt. Maar bij die
oplossing rijzen ook proble
men, b.v. in hoeverre er reke
ning moet gehouden worden
met de wensen van de min
derheid. De socialisten heb
ben tenslotte een fikse winst
behaald, en het feit dat dit
vooral aan het Walenland te
danken is en de absolute
meerderheid van de C.V.P.
aan Vlaanderen, maakt voor
zichtigheid geboden om te
genstellingen niet onnodig te
verscherpen. Hetgeen van de
andere kant niet wil zeggen
dat de koning zijn terugkeer
uitsluitend aan de Vlamingen
zou te danken hebben; dat dit
niet zo is, bleek overduidelijk
bij de volksraadpleging in
Maart, toen ook in Wallonië
gemiddeld nog 30% Voor de
koning bleek. Dat het percen
tage dat de C.V.P. bij de ver
kiezingen behaalde niet zo
froot was, had andere oorza-
en. Hier ging het nu een
maal niet alleen over een
persoon, maar allereerst om
partijen. Dat de communisten
in West-Europa telkens op
nieuw weer harde klappen
krijgen, is haast vanzelfspre
kend; de aantrekkelijkheid is
voor de weldenkende van de
rode ideologie wel af. De li
beralen hebben ook een lelij
ke duikeling gemaakt, nadat
ze bij de voorafgaande gele
genheden zowel in België als
elders aanzienlijke winst had
den behaald. Maar de voort
durend halfslachtige houding
die ze aangenomen hebben,
heeft hen de sympathie van
de kiezers doen verspelen.
Wie van twee walletjes tege
lijk wil eten, krijgt in de re
gel van geen van beide kan
ten veeL
Gaston Eyskens heeft na de
verkiezingen het ontslag van
zijn kabinet ingediend en de
prins-regent heeft onmiddel
lijk besprekingen geopend
over de vorming van 'n nieuw
kabinet, dat geheel uit C.V.P.-
ministers zal bestaan. Men
verwachtte dat het zeer spoe
dig tot stand zou komen.
Koning Leopold zal, in af
wachting van de politieke
stabilisatie in België, vandaag
standpunt wel goed om Duits
land weer te bewapenen,
maar politiek achtte hij het
onmogelijk.
Een andere autoriteit, mi
nister Johnson, de minister
van defensie, sprak in dezelf
de geest voor de militaire
academie van Penssylvanië.
Volgens hem kan Amerika
alleen een oorlog tegen Rus
land winnen, maar als de an
dere leden van het Atlantisch
Pact met Amerika samenwer
ken, is de gezamenlijke macht
zo groot dat zelfs de dreiging
van agressie moet verdwij
nen. Verder zal de Ameri
kaanse regering haar tactiek
in zoverre gaan veranderen,
dat er minder gesproken zal
worden over het winnen van
de koude oorlog, als wel over
de opbouw van de vrede.
Maar het zal dan voorlopig
nog wel een gewapende vrede
blijven. Enfin, beter een ge
wapende dan geen vrede.
De minister voor het leger,
Pace, heeft gezegd dat Ame
rika de verdedigingswapens
sneller ontwikkelt dan de
Sovjet-Unie haar aanvalswa
pens. Naar zijn mening kon
den daardoor de grote Rus
sische legers met betrekkelijk
EN ZEER VOORDELIGE PRIJZEN
GROTESTRAAT 178 - WAALWIJK
op reis gaan. Prof. Pirenne,
zijn secretaris, heeft hem ver
slag uitgebracht. De koning
brengt een bezoek aan Rome,
waar Z.H. de Paus hem in
audiëntie zal ontvangen.
Een hart onder de riem.
Generaal Bradley, de op
perbevelhebber van de Ame
rikaanse strijdkrachten, heeft
voor de commissie voor bui
tenlandse zaken van 't Ame
rikaanse Huis van Afgevaar
digden West-Europa een hart
onder de riem gestoken. Hij
verklaarde dat hij een jaar
geleden meende dat het mis
schien mogelijk was West-Eu
ropa te verdedigen tegen de
Russen, nu is hij er zeker van
dat het gaat. De Amerikaan
se luchtmacht, het leger en de
vloot zouden hun volledige
medewerking moeten geven.
De generaal zag weinig ver
andering in de militaire
sterkte van Rusland. Mis
schien was het van militair
kleine strijdkrachten tegen
gehouden worden. De atoom
bom neemt niet meer de be
langrijkste plaats in, maar an
dere wapens, als plastic-mij
nen, nieuwe anti-tankwapens
en nieuwe V-bommen.
Harriman verklaarde voor
de commissie voor buiten
landse betrekkingen van de
Senaat, dat Europa het vol
gend jaar voor één milliard
80 millioen gulden meer oor
logsmateriaal dan in 1948 zal
produceren.
Ondertussen heeft Trygve
Lie, de secretaris van de UNO
zijn plan voor een 20-jarige
vrede gepubliceerd en aan al
le leden van de UNO voorge
legd met het doel de steun
van al deze landen te ver
werven. Hoe jammer het ook
is, het lijkt ons dat de plan
nen van Amerika ons een
veiliger gevoel kunnen geven
dan de voorstellen van Lie,
hoe goed die ook bedoeld zijn.
De wereld schijnt er echter
niet rijp voor te zijn.
Amerikaans vliegtuig
te water.
Een tweemotorig vliegtuig
van een „wilde" Amerikaan
se maatschappij heeft met 65
personen aan boord 'n nood
landing op zee gemaak, 450
kilometer buiten de kust van
Florida. Dit gebeurde in de
nacht van Maandag op Dins
dag. Kort voor middernacht
raakte het toestel in moeilijk
heden doordat een motor uit
viel. Korte tijd later meldde
de piloot dat zijn toestel be
gon te zakken en tenslotte
moest hij op zee dalen. Een
Amerikaanse torpedoboot-
jager pikte 37 overlevenden
op, die zich op reddingsvlot
ten, die het vliegtuig bij zich
had, bevonden. Ofschoon het
reddingswerk werd ingezet
met een groot aantal vliegtui
gen, had men niet veel hoop
dat er nog meer gered zouden
kunnen worden, omdat de
plaats waar het ongeluk ge
beurde, wemelt van haaien.
De drie leden van de be
manning horen tot de gered
den. Een luchtvaartdeskundi-
ge verklaarde dat het vlieg
tuig in goede conditie ver
keerde.
Nieuwe wetsontwerpen.
Bij de Tweede Kamer zijn
of worden verschillende be
langrijke wetsontwerpen in
gediend of in openbare be
handeling gebracht.
Op de eerste plaats zal
waarschijnlijk nog deze maand
de Huurwet in behandeling
worden genomen. Voorts is
onlangs een wetsontwerp in
gediend tot het verstrekken
van een lening van 280 mil
lioen gulden aan de V.S.I. om
ze in staat te stellen in Ne
derland betalingen te verrich
ten, en 'n wetsontwerp waar
in 37,5 millioen wordt ge
vraagd ten behoeve van de
K.L.M., o.a. ter tegemoetko
ming in het verlies dat deze
maatschappij heeft geleden op
de lijn Amsterdam-Djakarta.
Tenslotte wordt dezer dagen
de indiening verwacht van 'n
nieuw wetsontwerp tot ver
hoging van de pensioenen.
Het ontwerp dat nu bij de
Kamer aanhangig is, wordt
dan ingetrokken.
BELANGRIJKE DALING VAN
'T WERKLOOSHEIDSCIJFER.
Gedurende de maand Mïi daal
de het aantal ingeschreven man
nelijke werklozen van 86.244 tot
72.397, te weten 49.290 geheel
werklozen (vorige maand 54.803)
22.471 DUW-arbeiders (28.474)
en 636 wachtgelders (2967).
De belangrijke daling van de
werkloosheid in de maand Mei
kan o.m. worden toegeschreven
aan de minder gunstige weersom
standigheden in April, waardoor
verruiming der werkgelegenheid
toen werd geremd. De daling ma
nifesteerde zich in alle takken van
bedrijf, doch wel in het bijzonder
in de landbouw, waar het aantal
werklozen van 15.412 tot 9739
werd teruggebracht.
Sproeten? SPRUTOL
Onder de bouwvakarbeiders
daalde het aantal werklozen van
9586 tot 7665. Het aantal werk
loze arbeiders uit de voedings- cn
genotmiddelenindustrie verminder
de van 5067 tot 3910. De daling
in deze laatste bedrijfstak vloeit
voort uit het feit, dat aan sigaren
makers geen wachtgeld meer ver
strekt wordt wegens invoering
van beurtelingse arbeid. Ofschoon
zij aanvullende overbruggingsuit
kering genieten, werd om admi
nistratieve redenen afgezien van
hun inschrijving bij het arbeids
bureau.
Het aantal werkloze handels-
en kantoorbedienden daalde van
7849 tot 7460. Het aantal werk
lozen uit het Horecabedrijf daal
de van 1807 tot 1289.
De vraag naar mannelijk per
soneel sleeg van 18631 tot 19285.
Regionaal bezien blijkt de werk
loosheid het grootst te zijn in de
provincie Drente met 38 werklo
zen per 1000 mannelijke inwoners
en het geringst in de provincies
Overijssel, Zeeland en Limburg,
met elk 8 per 1000. Gemiddeld
zijn er in Nederland 15 werklozen
per 1000 mannelijke inwoners.
Het aantal geheel werkloze
vrouwen daalde van 4330 tot
4048. De vraag naar vrouwelijk
personeel daalde van 18.086 tot
17.885.
Gemeenteraad loonopzand.
Het was een lange en be
langrijke agenda, die de ge
meenteraad Maandagavond
te behandelen kreeg. Over
't algemeen had men geen
ernstige critiek op de voor
stellen van B. en W. en
de voorzitter kon de geop
perde bezwaren in de mees
te gevallen tot tevreden
heid ontzenuwen. B. en W.
zagen tenslotte al hun voor
stellen met algemene of 'n
flinke meerderheid van
stemmen goedgekeurd.
Alle raadsleden waren present
toen de voorzitter, burgemeester
Mr. R. J. Th. v. d. Heijden, met
de gebruikelijke christelijke groet
de vergadering opende.
A?.n de orde
1. Vaststelling openstaande no
tulen.
Worden zfcnder opmerking
vastgesteld.
2. Ingekomen stukken.
Diverse goedkeuringen van
vroegere raadsbesluiten worden
voor kennisgeving aangenomen,
terwijl een nota van aanmerkin
gen van Ged. Staten ter beant
woording in handen van B. en
W. wordt gesteld.
3. Voorstel tot vaststelling der
verordening tot heffing van op
centen op de hoofdsom der per
sonele belasting voor het belas
tingjaar 1950/51. Voorgesteld
wordt 150% als vorig jaar.
Wordt z.h.st. goedgekeurd.
4. Voorstel tot terugkoop van
gronden aan de Gasthuisstraat te
Loonopzand.
Blijkens prae-advies van B. en
W., afgedrukt in ons nummer van
2 Juni, kan de directeur-generaal
voor de prijzen zich niet vereni
gen met de koopsom, die met de
eigenaren was overeengekomen.
Overdracht mocht alleen plaats
vinden tegen dezelfde prijs waar
voor deze in de jaren 1943/'44
had plaats gehad. Bijna alle eige
naren hebben met deze lagere
prijs thans genoegen genomen.
De heer Mallens heeft in de
stukken gezien dat Ged. Staten er
bezwaar tegen maakten dat dit
voorstel aan hen ter goedkeuring
werd gezonden zonder dat eerst
de mening van de raad hierover
was gevraagd. Spr. zou graag
zien dat dit in de toekomst niet
meer voorkwam. Over een der
gelijk belangrijk afwijkend besluit
tot verkoop had opnieuw de me
ning van de raad behoren te wor
den gevraagd.
De voorzitter meent dat de hr.
Mallens de zaak niet juist voor
stelt. Als de raad besluit tot een
aankoop voor bijv. 5000.— en
men blijkt later te kunnen slagen,
voor 3500.—, dan zal de raad
daar nooit bezwaar tegen hebben
en het houdt z, i. ook geen prac
tische wijziging van het genomen
raadsbesluit in. Het zou wel een
afwijking zijn als men tegen een
hogere prijs ging kopen dan de
raad had goedgekeurd. In dat ge
val zouden B. en W. natuurlijk
een nieuwe goedkeuring hebben
gevraagd. Over de zienswijze van
Ged. Staten is men maar niet ver
der in correspondentie getreden,
omdat de raad thans toch bijeen
kwam. Daarom komt deze kwes
tie alsnog even in behandeling.
De heer Elshout vraagt hoe
veel eigenaars nog niet accoord
gegaan zijn met de prijs die de
prijsbeheersing thans heeft vast
gesteld en of deze verplicht zijn
tot verkoop voor die prijs.
De voorzitter antwoordt dat
slechts één eigenaar niet hierme
de accoord ging. Het betreft hier
een vrijwillige verkoop, zodat hij
niet verplicht is.
Z.h.st. wordt het voorsel hier
na goedgekeurd.
5. Voorstel tot wijziging van
de verordening op de heffing ener
belasting op toneelvertoningen en
andere vermakelijkheden in deze
gemeente.
Blijkens het reeds eerder in ons
blad opgenomen prae-advies, is
het de bedoeling voor de wieler
club de mogelijkheid te scheppen
in de toekomst belangrijke wieler
wedstrijden te organiseren en uit
de opbrengst daarvan de kosten
te bestrijden. De wielerclub mag
n.l. op de openbare weg geen en-
trée's heffen. De enige mogelijk
heid is dat de gemeente een ge
deelte van de openbare weg af
sluit, aldaar entrée heft en daar
van een gedeelte aan de club af
staat. De bedoeling is 1.— en
trée te heffen en daarvan 0.75
aan de wielerclub af te dragen.
De heer de Kok heeft na de
toelichting van de voorzitter een
betere kijk op de strekking van
dit voorstel gekregen dan bij de
lezing van het prae-advies. Toch
kan hij nog niet met het voorstel
accoord gaan. Hij vindt een en
trée van 1.te hoog voor de
gewone man, vooral als men met
meerdere personen uit een gezin
wil gaan kijken. Op een dergelijke
manier zou men de doodsteek toe
brengen aan alle wielercriteria.
Deze wijze van heffing lijkt spr.
practisch onuitvoerbaar. De men
sen die langs de betreffende we
gen wonen, kunnen enkele uren
tevoren hun huizen vol bezoekers
stoppen, die men dan niet meer
kan laten betalen. Ook zou men
een stuk provinciale weg kunnen
inschakelen waar de gemeente
geen zeggingschap over had. De
enige manier acht spr. om 'n deel
van de weg nabij de finish af te
zetten en daar 1.— entrée te
heffen. Die dat niet betalen kan,
kan dan op een andere plaats nog
gratis de wedstrijd volgen.
De heer Elshout heeft dezelfde
bezwaren als de heer de Kok.
Ook hij acht de entrée van 1.-
te hoog. De tijden worden steeds
mo0lijker. De gewone man moet
deze wedstrijden ook kunnen zien.
Ook het bezoek van buiten zou
er sterk onder lijden ten nadele
van verschillende middenstands
zaken. Hij zou de vaststelling van
de entrée's aan de organiserende
wielerclub overlaten en deze aan
raden niet te hoog te gaan.
De heer Mallens herinnert de
voorzitter aan diens belofte om
van alle verordeningen een exem
plaar te zenden. Na 9 maanden
heeft spr. nog geen exemplaar
van de onderhavige verordening
ontvangen, zodat hij niet kan be
oordelen of de redactie van de
voorgestelde wijziging wel de
meest geëigende is. Z.i. zou het
belastingobject nauwkeuriger moe
ten worden aangegeven om te
kunnen uitmaken wie bezoekers
zijn. Er kunnen verschillende ca-
fé's gelegen zijn langs de aange-
oeven route. De mensen die daar
Zondags na de Hoogmis hun
glaasje gaan drinken, zouden ver
plicht zijn daar 6 uur te blijven
zitten, om dan veel te laat bij hun
liefhebbende gade te arriveren,
want als ze op tijd naar huis gaan
kost hen dat 1.— entrée op de
weg. Andere mensen die naar 't
Lof willen gaan. moeten, behalve
2 cent voor de kerkschaal, nog
1.— meenemen om door hun
straat te mogen. Wanneer men
sen die langs de betrokken wegen
wonen, familie op bezoek krijgen
moeten deze 1.— betalen om er
te komen. Spr. vreest grote moei
lijkheden en het zou z.i. gemak
kelijk zijn de belasting te ontdui
ken. Hij meent voorts dat het on
mogelijk is om van belastinghef
fing een gedeelte aan de wieler
club af te staan. Er zou telkens
een nieuw raadsbesluit moeten ko
men dat toekenning van een be
paald bedrag aan de wielerclub
toestaat.
De heer v. Kuijk heeft geen be
zwaar tegen entréeheffing nabij
de finish, maar zou het overige
deel van de route willen vrijlaten.
De voorzitter beantwoordt
hierna de verschillende sprekers.
Allereerst wil hij er op wijzen,
dat deze gehele opzet is uitgegaan
van de wielerclub zelf. Zij willen
graag regelmatig een wielerronde
in deze gemeente organiseren,
doch dat kost geld en zij konden
geen entrée heffen tenzij de finish
op een afgesloten particulier ter
rein kon worden gereden. Maar
wielerronden worden steeds op de
weg verreden. Daarom hebben zij
het gemeentebestuur gevraagd om
een oplossing te zoeken zoals in
andere plaatsen. B. en W. hebben
deze gevraagde medewerking ver
leend, niet voor hun eigen plei-
zier, maar om het streven van de
wielerclub waarvoor zij wel waar
dering hebben, te bevorderen. B.
en W. hebben geïnformeerd hoe
andere gemeenten deze zaak heb
ben opgelost en het resultaat is
belichaamd in het ingediende
voorstel. Wil de raad hier niet
aan, dan zal daaruit voortvloeien
ctet dergelijke wedstrijden hier niet
meer gehouden kunnen worden.
Het is helemaal niet de bedoe
ling gehele straten af te zetten.
Slechts een gedeelte van 100 a
150 M. nabij de finish, tussen ge
sloten bebouwing. Vanzelf zal
daarvoor geen gedeelte uitgezocht
worden waar café's zijn of waar
een kerk staat. De bewoners van
het afgesloten weggedeelte zijn
vrij en langs het gehele parcours
kan men overigens gratis de wed
strijd volgen. Die beslist een zit
plaats bij de finish wil hebben,
zal er 1.— voor over moeten
hebben. Dat zijn slechts een paar
honderd mensen. Het argument
van te hoge entrérprijs acht spr.
dus niet steekhoudend en ook de
meeste andere bezwaren zullen na
deze toelichting wel ondervangen
zijn. De opzet is alleen geweest
de wielerclub te helpen. Een an
dere mogelijkheid om entrée te
heffen was er niet.
De heer Grootzwagers vraagt
of de wielerclub niet, evenals vo
rig jaar, door de verkoop van
steunkaartjes de benodigde gelden
bijeen kan krijgen.
De voorzitter meent dat men
op die manier van de goedwil
lendheid van de mensen afhanke
lijk is. Niemand behoeft 'n steytf^
kaartje te nemen.
De heer Mallens heeft met ge
noegen uit de toelichting van de
voorzitter gehoord dat verschil
lende bezwaren uit de weg zijn
geruimd, maar had het beter ge
vonden als een en ander duidelij
ker in het prae-advies had ge
staan. Hij zou liever zien dat het
voorstel werd ingetrokken en dat
aan de wielerclub werd duidelijk
gemaakt dat zij, wanneer zij met
verkoop van steunkaartjes e. d.
niet voldoende ontvangsten had
den, voor een eventueel tekort 'n
subsidie-aanvraag konden indie
nen.
De heer de Kok vreest dat die
tekorten dan wel eens lelijk kon
den tegenvallen. Hij kan zich na
de toelichting geheel met 't voor
stel verenigen.
De voorzitter zegt dat B. en
W. er niets voor voelen om hun
voorstel in te trekken en het idee
van de heer Mallens over te ne
men. Subsidieverlening bij even
tueel tekort zou een zuinig beleid
niet in de hand werken. Spr. acht
dit een gevaarlijk precedent, ook
tegenover andere verenigingen.
De heer Mallens meent dat het
gemakkelijk te voorkomen is dat
de organisatoren te royaal met
het geld zouden omspringen eti
niet voldoende de mogelijkheden
zouden benutten om zelf ont
vangsten te krijgen. Men zou n.l.
kunnen bepalen dat de subsidie
nooit groter zou kunnen zijn dan
het bedrag dat de club zelf aan
steunkaartjes geïnd had. Spreker
wenst stemming over 't voorstel.
Het voorstel van B. en W.
wordt hierna in omvraag gebracht
en aangenomen met 12 tegen 3
stemmen. Tegen stemden de he
ren Mallens, Elshout en Groot
zwagers.
6. Verzoek van het bestuur der
R.K. Meisjesschool ,.St. Maria"
te Kaatsheuvel om ingevolge art.
72 der Lager Onderwijswet 1920
medewerking te verlenen tot de
bouw van een nieuwe 5-klassige
school voor gewoon lager onder
wijs in de St. Jozef-parochie te
Kaatsheuvel.
In het prae-advies van B. en
W., dat wij reeds eerder afdruk
ten, wordt voorgesteld de ge
vraagde medewerking te verlenen
en 60.000 voor de aanbouw der
nieuwe leslokalen beschikbaar te
stellen.
Tegen zonnebrand, vervellen, stuk
lopen, doorzitten, schrijnen, smetten
en ter verbetering der huid: Purol.
De heer de Kok verklaart zich
er sterk voor. De school is hier
dringend nodig. De uitbreiding
der gemeente voltrekt zich in
hoofdzaak in de St. Jozefparochie.
De heer Beerens vraagt welke
bestemming aan de vrijkomende
school gegeven zal worden. Hij
acht een behoorlijke inrichting
voor huishoudelijk onderwijs wel
gewenst.
De voorzitter zegt dat hij voor
nemens was na afloop der open
bare vergadering in vertrouwelij
ke zitting hierover mededelingen
te doen.
De heer Mallens heeft bij de
stukken de vereiste garantiever
klaring gemist, alsmede een be
groting van de kosten. Mogelijk
zou voor een billijker bedrag te
bouwen zijn geweest.
De voorzitter antwoordt dat dc
architect zijn ontwerp heeft ge
baseerd op 't bedrag van 60000.
Blijkt zijn plan voor dat bedrag
niet uitvoerbaar, dan zal hij dat
moeten wijzigen. Ook de garan
tieverklaring is aanwezig.
Z.h.st. wordt het voorstel van
B. en W. aangenomen.
7. Verzoek van het bestuur der
R.K. Jongensschool St. Emilius te
Loonopzand om ingevolge art. 72
der Lager Onderwijswet 1920 gel
den beschikbaar te stellen voor
de aanschaffing van een aantal
nieuwe schoolbanken.
De kosten worden op 595.45
begroot. B. en W. stellen voor
de gevraagde medewerking te
verlenen.
De heer Beerens vraagt of de
ze uitgaven noodzakelijk zijn. Hij
krijgt de indruk, door de vele aan
vragen die er van de schoolbe
sturen komen, dat men de ge
meente als een melkkoetje gaat
beschouwen en misbruik maakt