Waalwijkse en Langsiraatse Courani
PIET VAN LOON
Officiële uitslag
GEPROMOVEERD.
Moskou maakt de Oostzee tot
een „mare nostrum".
Uit de provincie
SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66.
STRIJD TEGEN
VIER O's.
van de
SCHOENEN. RALLYE
4 JUNI TE WAALWIJK
1950
MAANDAG 26 JUNI 1950.
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
DE ECHO m HET ZUIDEN
OPGERICHT 1878.
Bureaux GKOTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. JX.
Donderdagmiddag promo
veerde aan de Kath. Econo
mische Hogeschool te Tilburg
de heer Piet van Loon tot
doctor in de economische we
tenschappen op het proef
schrift „Doelmatigheid van 't
Maatschappelijk Werk". Er
was voor deze promotie niet
alleen zeer veel (de aula van
de Hogeschool bleek eigenlijk
veel te klein) maar ook hoge
belangstelling.
Zij werd onder andere bij
gewoond door Mgr. Mutsaerts
bisschop van Den Bosch, de
vicarissen van de bisdommen
Den Bosch en Breda, Mgr.
Hendrikx en Mgr. Koenraadt,
Mr. Van Doorn, hoofd van de
afdeling Sociale Bijstand van
het Departement van Sociale
Zaken, Dr. C. Mol, president
van het Wit-Gele Kruis, Mej.
Hillen, directrice van de
School van Maatschappelijk
Werk te Sittard.
Namens het curatorium wa
ren aanwezig de heer Blom-
jous en de burgemeester van
Tilburg, baron P. van Voorst
tot Voorst.
Ook uit Waalwijk was er
veel belangstelling. Behalve
de familie van de promoven
dus waren er o.a. de burge
meester Mr. R. J. J. Lambooy
met zijn echtgenote, de Zeer-
eerwaarde Heer Pastoor Ras.
de secretaris de heer J. H. v.
Mierlo en Wethouder Smol
ders, de heer H. v. Well, di
recteur der Gewestelijke So
ciale Avondschool, de Wel
eerwaarde Heer P. Stevens,
Dr. Langemeijer, Dr. Bos,
burgemeester Snels van Dru-
nen en vele anderen.
Nadat de zitting was geo
pend, onderwierp de promo
tor, professor Van der Ven,
enkele hoofdpunten van het
proefschrift aan een critische
beschouwing, die de promo
vendus zeer slagvaardig be
antwoordde. Ook één der aan
wezigen en Prof. Heere maak
ten hun bedenkingen tegen
sommige opvattingen van de
heer v. Loon, maar terwijl
deze nog slaags was met Prof.
Heere, klonk het onverbidde
lijke „Hora est" van de pedel,
en hierop moest de promo
vendus zijn betoog eindigen,
hoewel hij het klaarblijkelijk
met tegenzin deed.
De Senaat trok zich enkele
ogenblikken terug en daarna
deelde de rector-magnificus
mede, dat de Senaat be
sloten had aan de candidaat
de graad van doctor in de
economische wetenschappen
te verlenen. De promotor,
Prof. v. d. Ven, hield een
korte toespraak waarin hij
zei dat het proefschrift de
vrucht was van een bewon
derenswaardige wils- en werk
kracht. Hij zwaaide de jonge
doctor hiervoor grote lof toe
en stelde hem ten voorbeeld
voor anderen, die meenden
onder gunstiger omstandig
heden er minder voor te hoe
ven doen. Hij wees er op hoe
het boek getuigde van een
hartstochtelijk streven om
practische arbeid wetenschap
pelijk te funderen. Het was
de verdienste van de heer v.
Loon met enkele anderen
hiermee een begin gemaakt
te hebben. Prof. v. d. Ven
vatte zijn oordeel samen door
het proefschrift te noemen
,,'n goed, verdienstelijk werk
stuk op een weinig geëxplo
reerd gebied." De litteratuur
was hierdoor verrijkt en hij
sprak de hoop uit dat de dis
sertatie een uitgangspunt zou
zijn voor verdere arbeid.
Na het diploma overhan
digd te hebben wenste de
promotor als eerste de gepro
moveerde geluk, waarna ook
de senaat zijn gelukwensen
aanbood. In het gebouw naast
de Hogeschool werd 'n druk
ke receptie gehouden.
Doctor Piet van Loon heeft
zich met zijn proefschrift
„Doelmatigheid van 't Maat
schappelijk Werk" ('s-Herto-
genbosch 1950) op een terrein
begeven dat nog practisch
braak lag. Hij heeft hier, zo
als Prof. v. d. Ven zei, een
goed werdstuk geleverd en
de litteratuur verrijkt.
In het voorwoord zet de
schrijver de motieven uiteen
die hem tot het schrijven van
deze studie hebben gebracht.
Hij wijst er op dat sinds eeu
wen de mensen uit liefde bij
stand hebben verleend in
maatschappelijke nood, zon
der dat daarbij de bedoeling
voorzat de oorzaken er van
weg te nemen. „Geleidelijk
aan", zegt hij dan, „breekt 't
inzicht baan, dat de sociale
hulpverlening aan de mens
in nood ook doelmatig dient
te zijn en zich consequent
moet richten op de bestrijding
van de oorzaken van de nood.
De beoefening van de caritas
nu, met deze doelstelling, is
maatschappelijk werk."
In een vijf-jarige praktijk
is het hem duidelijk gewor
den, dat in Nederland nog
geen eenstemmigheid bestaat
over de functie van het maat
schappelijk werk, over zijn
werkterrein en zijn plaats en
verhouding ten opzichte van
andere vormen van hulpver
lening.
De studie is geboren uit de
bezinning op de doelmatig
heid van de arbeid die ver
richt wordt. De schrijver
hoopt hiermee een uitgangs
punt te leveren voor een ge-
dachtenwisseling over de
hierboven genoemde aspecten
van het maatschappelijk werk
en zijn doelmatigheid.
Vooropgesteld wordt dat 't
inaatschappelijk werk ver
richt moet worden uit 't mo
tief van de caritas. In het bij
zonder bepaalt de schrijver
zijn houding tegenover de
tendentie om het maatschap
pelijk werk te zien als een
hulpmiddel, ondergeschikt
aan de gezondheidszorg en
tegenover de toenemende
overheidsactiviteit inzake het
maatschappelijk werk.
Dr. v. Loon, die het maat
schappelijk werk niet alleen
in theorie maar ook in de
practijk van verschillende ja
ren kent, heeft zijn boek in
gedeeld in vier hoofdstukken.
In hoofdstuk I bespreekt hij
de functie en het karakter
van 't maatschappelijk werk,
waarbij wordt ingegaan ener
zijds op de verhouding van 't
maatschappelijk werk tot de
gezondheidszorg en de ziel
zorg en anderzijds op de ver
houding van het maatschap
pelijk werk tot de welvaarts-
zorg, afgestemd op groepen
en op de gemeenschap. Hij
stelt een functieverdeling tus
sen Overheid en Particulier
Initiatief voor en schenkt
tenslotte aandacht aan de ont
wikkeling van de ideeën in
de Amerikaanse litteratuur.
In hoofdstuk II wordt de
doelmatigheid van "t maat
schappelijk werk behandeld,
waarbij ook aandacht wordt
geschonken aan de economi
sche waarde er van. In de
hoofdstukken III en IV wor
den de methoden en de orga
nisatie van het maatschappe
lijk werk behandeld vanuit 't
gezichtspunt van hun doel
matigheid en in een slot-op-
merking komt de publiek
rechtelijke organisatie van 't
maatschappelijk werk ter
sprake.
In alle bescheidenheid
spreekt Dr. v. Loon de wens
uit dat men deze publicatie
zal beschouwen „als een eer
ste proeve, die een uitgangs
punt wil leveren voor verde
re discussies". „Wij hebben
slechts getracht een richting
te beschrijven, een richting,
waarin het maatschappelijk
werk zich zal moeten ontwik
kelen om zijn taak ten opzich
te van het individu in maat
schappelijke nood doelmatig
te kunnen vervullen."
Wij hopen met dit overzicht
van de uiteenzetting die de
schrijver in zijn voorwoord
geeft, er toe te hebben bijge
dragen dat velen die in het
maatschappelijk werk betrok
ken zijn, deze belangwekken
de studie zullen lezen opdat
hierop verder gebouwd kan
worden en wij bieden hem en
z n familie en niet minder de
gemeente Waalwijk onze ge
lukwensen aan bij deze bij
zondere gebeurtenis.
Landelijke Veilig- Verkeers-weck
1950.
Onwetendheid, Onoplettendheid,
Onvoorzichtigheid en Onwelle
vendheid. Deze vier „O's" dienen
volgens de slagzin, waarmede het
Verbond voor Veilig Verkeer van
26 Juni tot en met 1 Juli de grote
landelijke verkeersweek 1950 gaat
houden, „in de kraag gegrepen te
worden."
„O, O, O, O zegt de slagzin,
„dat gaat niet langer zo". En dat
dit inderdaad zo is, wordt duide
lijk uit enkele cijfers. Per jaar ge
beuren er in ons land ca. 50.000
verkeersongevallen (80 pC. hier
van is te wijten aan eigen schuld)
waarbij ongeveer 900 personen
om het leven komen; een derde
hiervan, d.w.z. 300, zijn kinde
ren. Het aantal licht en zwaar
gewonden bedraagt 15.000. De
materiële schade ligt tussen de 90
en 100 millioen gulden.
Dit jaar ligt het zwaartepunt
van de verkeerscampagne op de
practijk door theoretisch en prac
tisch vrijwillig zelfonderzoek. De
theoretische O-proeven voor
alle weggebruikers bestaan uit
vouwbladen met series foto's van
juiste en verkeerde toepassingen
van eenvoudige verkeersregels,
waarop dan moet worden aange
streept wat goed en wat fout is.
Bovendien zijn er voor bestuur
ders van motorrijwielen en rij
wielen nog practische pro-even,
waarbij voldaan moet worden aan
de verschillende voorschriften.
Aan hen, die beide proeven met
goed gevolg afleggen, zullen „O-
attssten" worden uitgereikt.
Na deze verkeersweek zal de
politie gedurende enige dagen bij
zondere aandacht aan het verkeer
besteden in opvoedende zin. Aan
de overtreders van de verkeers
regels zal een papiertje worden
uitgereikt, waarop aangestreept
wordt hetgeen zij fout deden. Te
vens kunnen zij dan lezen hoe het
wel moet.
WILLEM DE ZWIJGER-PRIJS
voor Amerikaanse journalisten.
li". -Jtj ..li i- .1
Op initiatief van Albert Balink
hoofdredacteur van „The Knic
kerbocker" heeft een vijftigtal
Nederlandse industriële en zake
lijke ondernemingen een som geld
bijeengebracht voor de instelling
van een „Willem de Zwijger-
prijs" ter nagedachtenis van de
veertien Amerikaanse journalisten
die in Juli 1949 het slachtoffer
werden van het vliegongeluk met
de „Franeker".
De prijs bestaande uit een gou
den medaille en een bedrag van
2500 dollar, zal jaarlijks worden
uitgereikt aan het beste artikel,
door een Amerikaan in een Ame
rikaans dagblad of tijdschrift, in
het afgelopen jaar gepubliceerd,
over een onderwerp, dat een bij
drage beoogt tot een beter begrip
van Nederlandse problemen en de
Nederlandse levensopvatting. Op
28 September zal de prijs voor de
eerste maal worden toegekend tij
dens een diner in het Waldorf
Astoria hotel te Ne\v-York, in
tegenwoordigheid van vele Ame
rikaanse autoriteiten.
IN 1951 VERTREKKEN 7500
EMIGRANTEN NAAR
CANADA.
Het ligt in de bedoeling dat het
volgende jaar tussen Februari en
Juni /500 emigranten naar Cana
da zullen vertrekken. Teneinde
plaatsing van de emigranten al
daar te bespoedigen en te verge
makkelijken, moetA de emigran
ten voor het einde van dit jaar
hun aanvraag bij de katholieke
einigratiebureaux hebben inge
diend. De adressen van aanmel
ding luiden o.m. Vestigingscom-
missie van de N.C.B., Spoorlaan
50, Tilburg.
Emigranten, wier aanvrage na
midden Februari van het volgen
de jaar niet kan worden doorge
zonden, komen hoogstwaarschijn
lijk niet meer voor plaatsing in
aanmerking. Deze plaatsing is na
melijk absoluut noodzakelijk, om
dat de Canadese instanties geen
visum voor binnenkomst in Ca
nada verlenen, wanneer niet een
werkgever in Canada is gevon
den, die bereid is de Nederlandse
boer of tuinder of landbouwarbei-
der op te nemen. Vooral voor de
gezinnen vereist dit enige tijd,
omdat behalve 't werk ook huis
vesting voor hen aanwezig moet
zijn, terwijl de huisvesting moei
lijk te verkrijgen is. Tot nu toe is
het grootste gedeelte van de Ne
derlandse emigranten in de pro
vincie Ontario geplaatst. Er moet
echter rekening mee gehouden
worden, dat hiermede in de toe
komst niet meer zal kunnen wor
den doorgegaan op verzoek van
dt Canadese regering, maar dat
een groter percentage ook in an
dere provincies van Canada ge
plaatst zal worden.
CENTRALE
LANDBOUW-ONDERLINGE
Afd. Noord-Brabant.
Op 20 Juni 1950 werd te
Breda in Hotel „Het Wapen
van Nassau" onder voorzit
terschap van de heer C. van
Dis te Oudenbosch, de jaar
lijkse algemene ledenverga
dering gehouden van de On
der-afdeling Noord-Brabant
van de Centrale Landbouw-
Onderlinge.
Aan het ter vergadering uit
gebrachte verslag over het
boekjaar 1949 ontlenen wij 't
volgende:
Het aantal leden bedroeg
op 31 December 1949: 923.
Door de leden werd in dit
VRAGEN en MENINGEN
van onze lezers
NIJVERHEIDS
ONDERWIJS.
Een vader vraagt ons of, nu
het achtste leerjaar weer is
ingevoerd, hij zijn jongen pas
na deze leerplichtige grens
naar de Nijverheidsschool kan
zenden, of dat het blijft zoals
vroeger.
Wij kunnen daarop ant
woorden dat er niet de min
ste verandering is tgekomen
m de tijd van aangifte van
leerlingen aan het ambachts-
onderwijs. Als hij 12 jaar en
8 maanden is en minstens 't
zesde leerjaar heeft afge
maakt, kan hij op de Nijver
heidsschool worden geplaatst.
Deze cursus duurt twee jaar.
Het jongmens kan dus op 'n
leeftijd van 14 jaar en acht
maanden (zeg 15 jaar) naar
fabriek of bedrijf, met een
diploma van de volledige
cursus schoenmaken, smeden-
bankwerken, timmeren enz.
in de zak.
Ouders, denk daaraan en
outhoudt Uw jongen dit grote
goed voor de toekomst niet.
jaar 5.319.200.verloond
(vorig jaar 5.079.400.—
In 1949 werd aangifte ge
daan van 576 ongevallen,
waarvan 534 als bedrijfs-on-
geval in behandeling werden
genomen.
Voor 1948 waren deze ge
tallen resp. 581 en 460.
Met de leden kan worden
afgerekend op 1.58 waar
in begrepen een storting ad.
0.10 in de Reservekas
per 100.loon, benevens
1.50 per lid.
Het verslag en financiëel
overzicht werden door de
algemene ledenvergadering
goedgekeurd.
Tot leden van het bestuur
werden herkozen de heren:
A. Punt en Cors. Timmers.
Tot plaatsvervangende le
den werden herbenoemd de
heren: Joh. Bom Fzn. en J.
M. J. Potters.
Ter-vergadering werden de
heren: H. v. Andel Azn. te
Woudrichem, J. C. v. Dijk te
Dussen, G. de Jong Abrzn. te
Almkerk Dorp, J. A. van dei-
Schans te Drongelen, G. Stra-
ver te Babiloniënbroek en A.
v. d. Wiel te Woudrichem, die
gedurende 25 jaar een func
tie in een Plaatselijke Onge
vallen-Commissie hebben
vervuld, gehuldigd.
Uit handen van de directeur
van de Centrale Landbouw-
Onderiinge ontvingen zij als
blijk van waardering een
oorkonde met herinnerings
medaille.
HOGERE SUBSIDIERING
VAN HET
AMATEURTONEEL.
Gedeputeerde Staten v. Noord
brabant stellen voor de sub
sidiëring van het toneelleven met
5000.— te verhogen en 't hier
toe uitgetrokken bedrag terstond
te brengen op 10.000.—.
Ged. Staten achten zulks ver
antwoord omdat ten aanzien van
het amateurtoneel een steeds toe
nemende belangstelling geconsta
teerd mag worden. De zeer vele
gezelschappen in deze provincie
(ruim 70UJ trekken ieder jaar on
geveer 700.000 mensen naar hun
uitvoeringen. Vastgesteld is dat
de diverse verenigingen zich beij
veren om een steeds beter reper
toire te brengen en dikwijls moei
ten noch kosten sparen om een
leider van formaat te vinden.
Üok blijkt in steeds meer ge
meenten een bundeling te ont
staan van de beste amateur-to
neelkrachten, terwijl de bond van
het amateurtoneel „Die Soverey-
ne Camere" een grotere activiteit
gaat ontwikkelen door het geven
van spelerscursussen en het orga
niseren van concoursen.
BRUGGENBOUW
DER N.S.
Zes van de 21 in de oorlog
geheel of gedeeltelijk verniel
de grote spoorbruggen zijn
thans definitief hersteld of
vernieuwd.
Het algehele herstel van de
nog resterende 15 bruggen
vergt nog een termijn van 10
jaren in welke periode o.a.
de bruggen bij Mook,. Maas
tricht, Hedel, Venlo, Gennep,
Deventer, Westervoort, Baan-
hoek en de Moerdijkbrug her
steld moeten worden.
De brug bij Dordrecht over
de Oude Maas hoopt men dit
jaar gereed te hebben en in
1951 die over de Waal bij Nij
megen. In 1952 volgen dan:
Oosterbeek, Zaltbommel en
Zutphen.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
start.
nr.
28 J. Gompen-T v. Stokkum
36 H. v. Mil-A, Schaap
22 H. Spijkerman-H. Verwiel
25 P. Pot-D. Stibbc
29 P. Vloemans-W. Musters
44 Mevr. Sluimers-Sluimers
12 H, v. Tilburg-H. Verduijn
43 R. Braun-J. Slaats
8 G. Roorda-J. v. Haren
14 M. Elshout-A. v.d. Heijden
24 P. Schrauwers-
Sj. Raaymakers
15 J. v. Herpen-F. Baart
37 F. v.Tienhoven-A. Meyer
7 A. Hoffmans-
Mevr. M. Hoffmans
10 A. Savelkouls-J. Witlox
41 C. Vesters-L. Emmerins
5 G. v. Boxtel-W.v.Haaren
30 C. Corr.man-A. v. Oerle
20 A. Rox-J. Beekman
47 G. Roestenberg.
H. van Nieuwstadt
19 G. v, Wiick-J. v. d. Wee
21 F. Hoffmans-G. Hoffmans
33 De Munnik-G. de Wijs
42 Mv, Schalken-A. Schalken
40 W. Linthorst-W. Simons
45 J. de Brouwer-
C. v. d. Mortel
27 J. Tausch-A. van Osch
13 P. Smelt-L.v. Oudheusden
35 G. Slaats-H. Donkers
23 C. Vincken-Th. de Vaan
31 P. de Bont-C. Schapers
49 H. Mulders-H. Moonen
39 J. v. Loon-L. Vuls
9 A. Cox-P. v. Nieuwstadt
1 A. Smeulders-B. v. Hoof
2 M. Elshout-C. v. Iersel
26 Mevr, J. Schalken-
J. Schalken
48 W. Klerkx-Mevr. Klerkx
46 Ch. v. Wansem-
W. Vloemans
4 J. Mulders-J. Hoffmans
38 Eizas-Mevr. v. Stokkum
3 H. Leijtens-Niersman
16 M. v. d. Ven-J. Inklaar
11 W. J. Dupont-
A. Kwaaitaal
6 Mevr. Bergmans-
A. Bergmans
32 H. Fortuyn-Jonkergouw
17 A. Donkers-O. Donkers
18 Mr. Verhoeven-
Mr. van Leeuwen
34 Fr. Elbers-J. Eibers
met Plymouth
62 strafpnt.
met Morris
64
met Chevrolet
bó
met Ford
69
met Ford
79
met Pontiac
8b
met Chrysler
87
met Chevrolet
132
met Chevrolet
134
1'
met Chevrolet
3b
ff
i met Prefect
137
met Vauxhall
139
met Opel
lbO
ff
met Vauxhall
162
met Adler
168
f
met Opel
177
9f
met Citroën
182
met Citroën
184
met Skoda
194
ff
met Citroën
194
met Peugeot
196
met Vauxhall
197
met Opel
199
l|
met Chevrolet
201
i met Vauxhall
202
ff
met Prefect
207
1 f
met Morris
222
i met Minor
244
met Fiat
245
i met Peugeot
261
met Vedette
285
met' Nash
299
met Prefect
304
met Volkswagen
304
9%
met Ford
323
met Kaiser
356
*f
met Chevrolet
360
met Citroën
362
met Fiat
365
met Prefect
374
met Ford
429
met Citroen
458
met Peugeot
519
9
ff
met Renault
755
ff
mei Peugeot uitgevaHen.
met Opel uitgevallen
met Citroën niet
gestart.
met Peugeot niet
gestart.
met Pontiac niet
gestart.
VAN ROSTOCK JOT MEMEL VERRIJZEN MILITAIRE
VERSTERKINGEN ALS PAD DESTOELEN UIT DE GROND
MONGOOLSE SOLDATEN BEWAKEN EEN ENORME
„VERBODE N ZONE".
Het kon wel niet anders, of het
incident met de „Privateer", dat
aan tien man van de Amerikaan
se marine-luchtmacht het leven
kostte, moest tot een verhoogde
belangstelling voor de Oostzee
leiden. Wat hebben de Sovjets
daar voor bijzonders te verber
gen, dat zij er zelfs niet voor te
rugdeinzen een Amerikaans vlieg
tuig neer te schieten, kennelijk
met het doel voor nu en voor al
tijd vreemdelingen uit dit gebied
weg te houden
Het antwoord op deze vraag is
inmiddels gevonden door de ver
tegenwoordigers der Westerse
pers in Duitsland (de mannen van
de geallieerde geheime diensten
wisten het natuurlijk al veel eer
der, maar die zijn nu eenmaal
zwijgzaam). De Sovjets hebben
de Oostzee in een Russische „ma
re nostrum veranderd. Langs een
ruim duizend kilometer lange
kustlijn, van het vroegere Ko
ningsbergen in het Oosten tot
dicht bij Lübeck (Britse bezet
tingszone) in het Westen, be
heerst Rusland op het ogenblik
deze strategisch belangrijke wa
teren. De Russen hebben de Duit
sers vervangen in een gebied, dat
niet slechts een belangrijke basis
van de nazi-oorlogvoering in de
Noordelijke sectoren van de we-
reldstrijd was. Het was ook het
terrein, waarop Hitier zijn nieu
we wapens beproefde. De huidige
meesters van Mecklenburg, Pom-
meren en het vroegere Oost- en
West-Pruisen hebben in deze pro
vincies vele taken, die de Wéhr-
macht onvoltooid had gelaten, be
ëindigd. Wat vroeger de „Nord-
wall" der nazi's was, is nu stevig
opgenomen in het Russischs sy
steem van fortificaties. De admi
raliteit van de Rode Vloot heeft
van de Oostzee één van de sterkst
bewapende bassins ter wereld ge
maakt. Het is Moskou's antwoord
op de Anglo-Amerikaanse supe
rioriteit ter zee.
DUITSERS VERDREVEN.
De Russen hebben hun werk
grondig gedaan. Niet gesteld op
vreemde pottenkijkers, hebben zij
het gehele terrein door middel
van drastische evacuatie-orders
gezuiverd van „nutteloze" bewo
ners, Eilanden, schiereilanden,
vissersdorpen en havens langs de
kust zijn volkomen ontbloot van
de buigerbevolking. Gehele ba
taljons dwangarbeiders hebben de
plaats van vissers, boeren en ne
ringdoenden ingenomen. Op som
mige plaatsen loopt deze „totale
defensie-zone" vijftig kilometer
diep het binnenland in. In Ros
tock bijvoorbeeld, een belangrijke
binnenhaven, niet ver van de zee
haven Warnemünde, zijn tiendui
zenden Duitsers, die te oud of
onbekwaam waren oin de Russen
bij de uitvoering der militaire wer
ken van dienst te kunnen zijn, uit
hun huizen verdreven. Maar de
bevolking van Rostock (90.000)
is daardoor niet kleiner geworden.
Want uit andere steden zijn ar
beiders naar de werven van Ros
tock, die op volle kracht werken,
gehaald. Op de Neptunuswerf zijn
12.000 arbeiders bezig de Duitse
schepen Hansa, Oceana en Cor
dillera om te bouwen tot Russi
sche troepentransportschepen.
Met de „Deutschland'j, 't vroe
gere Kraft-durch-Freude-schip is
dat al geschied.
Warnemünde is geheel in be
slag genomen door arbeiders van
de Karl Liebknecht Werke, die
dag en nacht V1 de weer zijn met
ds constructie van 600-tons tor-
pedoboten en twee typen duik
boten (de XXI van 2000 ton en
de XVIII van 2500 ton).
Het eilandje Wollin (voor het
Stettiner Haff gelegen) en 't ver
der naar het Oosten gelegen stad
je Kolberg (beide behoren thans
tot Polen) vormen het Westelijke
en Oostelijke bruggehoofd van 'n
„fortificatiesysteem in een fortifi
catiesysteem dat als het cen
trum van het Sovjet-bastion aan
de Oostzee beschouwd kan wor
den. Dit centrum heeft tot taak
de uitmonding van de Oder en
het Stettiner Haff, Swinemünde,
hoofdkwartier van de Russische
Oostzeevloot en Stettin, de be-
73e JAARGANG No. 52.
Abonnement
15 cent per week
1.95 per kwartaal
2.25 franco p.p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
TEL.-ADKES „ECHO".
langrijkste constructiebasis van
de Rode Vloot in Centraal-Euro-
pa te beschermen. Het gebied is
tot „verboden zone" geprocla
meerd. Een speciale politie, ge
heel uit Russen bestaande, houdt
er streng toezicht. Een minder
heid van zorgvuldig uitgezochte
Duitsers werkt er onder Russische
militaire wetten.
Kolberg deelt thans de eer met
Peenemünde als het belangrijkste
proefstation voor raketwapens.
Peenemünde, het oude proefstati
on der nazi's, is aanzienlijk uit
gebreid in Kolberg zijn gehele
nieuwe installaties verrezen.
In de „verboden zone", die in
naam tot Polen behoort, vindt
men geen enkele Pool. Voor de
werkzaamheden, waarvoor geen
geschoolde arbeidskrachten nodig
zijn, gebruiken de Russen Duitse
gevangenen uit het kamp Neu-
brandenburg.
MONGOOLSE POLITIE.
De Russische veiligheidsmaat
regelen zijn in het gehele Oost
zeegebied uiterst streng. Er is een
speciale kustwachc georganiseerd
die geheel uit Mongolen bestaat.
Deze gele broeders van de Rus
sische steppen zijn betrouwbare
soldaten van het Rode Leger, die
een bijzondere opleiding hebben
genoten, onder meer in t gebruik
van uiterst snelle patrouilleboten.
Waarom de Sovjets Aziatische
politie in Europa gebruiken De
Duitsers zeggen met een grijns
omdat het moeilijker is een blan
ke man te vinden, indien hij met
een boot naar Zweden vlucht...
In hun streven, de gehele kust
lijn hermetisch af te sluiten, heb
ben de Russen reeds lang 't vroe
ger zo drukke verkeer per veer
boot tussen Warnemünde en het
eiland Rügen aan de ene zijde en
Denemarken en Zweden aan de
andere zijde, stop gezet. Rügen,
dat het Westelijk deel van de
Oostzee beheerst, is tot het Rus
sische „Gibraltar van de Ootzee
gemaakt.
De iiavens van Warnemünde,
Swinemünde. Rostock, Wismar
en Stralsund worden regelmatig
gedregd en kunnen thans schepen
«van 20.000 ton opnemen. Het ge
bied rond Schwerin, Stargard en
Gollnow, ten Oosten van de Oder
in Polen gelegen, is bezaaid met
munitieopslagplnatsen. Oost-Prui
sen, zelf een enorm Sovjet-fort, is
door een nieuwe spoorweg (dub
belspoor), die van Koningsbergen
r.aar Stettin 'oopt, met de ver
sterkte Duitse Oostzeek'ist ver
bonden. Het Piüau-kanaal is die.
per gemaakt. Tussen Pillau en
Memel zijn 20 sterke forten ge
bouwd. Dc haven van Menlel is
uitgerust als een enorme duik
boot-bunker.
DIESEL-MOTOREN.
De Russen hebben vele fabrie
ken uit het binnenland dichter
naar hun dcfensiegorJel aan de
Oostzee verplaatst. De Junker
Werke uit Dessau cn Schaeffer
6 Budenberg. specialisten in de
bouw van duikboot- en vliegtuig
motoren. hebben thans fabrieken
in Boizenburg en Schwerin. Dc
Russische regering heeft bij deze
firma's 8000 diesel-motoren be
steld, die voor 30 October 1950
afgeleverd moeten worden. De
Russen zeggen dat deze motoren
bestemd zijn voor de „Duitse
koopvaardijvloot
Tsaristisch Rusland beheerste
de 160.000 vierkante zeemijlen
van de Oostzee gedurende de re
gering van Peter de Grote, die
ervan overtuigd was dat zijn volk
'n toekomst op zee had. De Sov
jets, bezeten door dezelfde idee,
demonstreren nu, dat zij enkele
dingen met hun keizerlijke voor
ganger gemeen hebben. Somtijds
herhaalt de geschiedenis zich. In
dit geval heeft het twee en een
halve eeuw geduurd vóór zij zich
herhaalde.
SAMEN STERK.
De K.V.P. heeft, in samen
werking met de katholieke
sociale organisaties, een ge
schrift uitgegeven onder de
titel „Samen sterk in de pu
bliekrechtelijke bedrijlsorga-
nisatie". Deze brochure „oe-
oogt op bevattelijke en tevens
aantrekkelijke wijze 't groot
se pogen te schetsen om door
middel van de wet op de pu
bliekrechtelijke bedrijfs-orga-
nisatie aan het Nederlandse
bedrijfsleven de hechte basis
te verlenen voor een organi
sche samenwerking."
In het Voorwoord wordt
verder gezegd: „Het welsla
gen hangt voor een groot deel
af van de vraag, hoe in de
practijk op grond van deze
wet de samenwerking zal
worden bevorderd en de ge
zindheid zal worden versterkt
om in en door de gemeen
schappelijke belangenbehar
tiging het algemeen welzijn
te dienen. Het zijn ménsen,