Waalwijkse en Langsiraatse Courani PIET VAN LOON Officiële uitslag GEPROMOVEERD. Moskou maakt de Oostzee tot een „mare nostrum". Uit de provincie SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. STRIJD TEGEN VIER O's. van de SCHOENEN. RALLYE 4 JUNI TE WAALWIJK 1950 MAANDAG 26 JUNI 1950. Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHO m HET ZUIDEN OPGERICHT 1878. Bureaux GKOTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. JX. Donderdagmiddag promo veerde aan de Kath. Econo mische Hogeschool te Tilburg de heer Piet van Loon tot doctor in de economische we tenschappen op het proef schrift „Doelmatigheid van 't Maatschappelijk Werk". Er was voor deze promotie niet alleen zeer veel (de aula van de Hogeschool bleek eigenlijk veel te klein) maar ook hoge belangstelling. Zij werd onder andere bij gewoond door Mgr. Mutsaerts bisschop van Den Bosch, de vicarissen van de bisdommen Den Bosch en Breda, Mgr. Hendrikx en Mgr. Koenraadt, Mr. Van Doorn, hoofd van de afdeling Sociale Bijstand van het Departement van Sociale Zaken, Dr. C. Mol, president van het Wit-Gele Kruis, Mej. Hillen, directrice van de School van Maatschappelijk Werk te Sittard. Namens het curatorium wa ren aanwezig de heer Blom- jous en de burgemeester van Tilburg, baron P. van Voorst tot Voorst. Ook uit Waalwijk was er veel belangstelling. Behalve de familie van de promoven dus waren er o.a. de burge meester Mr. R. J. J. Lambooy met zijn echtgenote, de Zeer- eerwaarde Heer Pastoor Ras. de secretaris de heer J. H. v. Mierlo en Wethouder Smol ders, de heer H. v. Well, di recteur der Gewestelijke So ciale Avondschool, de Wel eerwaarde Heer P. Stevens, Dr. Langemeijer, Dr. Bos, burgemeester Snels van Dru- nen en vele anderen. Nadat de zitting was geo pend, onderwierp de promo tor, professor Van der Ven, enkele hoofdpunten van het proefschrift aan een critische beschouwing, die de promo vendus zeer slagvaardig be antwoordde. Ook één der aan wezigen en Prof. Heere maak ten hun bedenkingen tegen sommige opvattingen van de heer v. Loon, maar terwijl deze nog slaags was met Prof. Heere, klonk het onverbidde lijke „Hora est" van de pedel, en hierop moest de promo vendus zijn betoog eindigen, hoewel hij het klaarblijkelijk met tegenzin deed. De Senaat trok zich enkele ogenblikken terug en daarna deelde de rector-magnificus mede, dat de Senaat be sloten had aan de candidaat de graad van doctor in de economische wetenschappen te verlenen. De promotor, Prof. v. d. Ven, hield een korte toespraak waarin hij zei dat het proefschrift de vrucht was van een bewon derenswaardige wils- en werk kracht. Hij zwaaide de jonge doctor hiervoor grote lof toe en stelde hem ten voorbeeld voor anderen, die meenden onder gunstiger omstandig heden er minder voor te hoe ven doen. Hij wees er op hoe het boek getuigde van een hartstochtelijk streven om practische arbeid wetenschap pelijk te funderen. Het was de verdienste van de heer v. Loon met enkele anderen hiermee een begin gemaakt te hebben. Prof. v. d. Ven vatte zijn oordeel samen door het proefschrift te noemen ,,'n goed, verdienstelijk werk stuk op een weinig geëxplo reerd gebied." De litteratuur was hierdoor verrijkt en hij sprak de hoop uit dat de dis sertatie een uitgangspunt zou zijn voor verdere arbeid. Na het diploma overhan digd te hebben wenste de promotor als eerste de gepro moveerde geluk, waarna ook de senaat zijn gelukwensen aanbood. In het gebouw naast de Hogeschool werd 'n druk ke receptie gehouden. Doctor Piet van Loon heeft zich met zijn proefschrift „Doelmatigheid van 't Maat schappelijk Werk" ('s-Herto- genbosch 1950) op een terrein begeven dat nog practisch braak lag. Hij heeft hier, zo als Prof. v. d. Ven zei, een goed werdstuk geleverd en de litteratuur verrijkt. In het voorwoord zet de schrijver de motieven uiteen die hem tot het schrijven van deze studie hebben gebracht. Hij wijst er op dat sinds eeu wen de mensen uit liefde bij stand hebben verleend in maatschappelijke nood, zon der dat daarbij de bedoeling voorzat de oorzaken er van weg te nemen. „Geleidelijk aan", zegt hij dan, „breekt 't inzicht baan, dat de sociale hulpverlening aan de mens in nood ook doelmatig dient te zijn en zich consequent moet richten op de bestrijding van de oorzaken van de nood. De beoefening van de caritas nu, met deze doelstelling, is maatschappelijk werk." In een vijf-jarige praktijk is het hem duidelijk gewor den, dat in Nederland nog geen eenstemmigheid bestaat over de functie van het maat schappelijk werk, over zijn werkterrein en zijn plaats en verhouding ten opzichte van andere vormen van hulpver lening. De studie is geboren uit de bezinning op de doelmatig heid van de arbeid die ver richt wordt. De schrijver hoopt hiermee een uitgangs punt te leveren voor een ge- dachtenwisseling over de hierboven genoemde aspecten van het maatschappelijk werk en zijn doelmatigheid. Vooropgesteld wordt dat 't inaatschappelijk werk ver richt moet worden uit 't mo tief van de caritas. In het bij zonder bepaalt de schrijver zijn houding tegenover de tendentie om het maatschap pelijk werk te zien als een hulpmiddel, ondergeschikt aan de gezondheidszorg en tegenover de toenemende overheidsactiviteit inzake het maatschappelijk werk. Dr. v. Loon, die het maat schappelijk werk niet alleen in theorie maar ook in de practijk van verschillende ja ren kent, heeft zijn boek in gedeeld in vier hoofdstukken. In hoofdstuk I bespreekt hij de functie en het karakter van 't maatschappelijk werk, waarbij wordt ingegaan ener zijds op de verhouding van 't maatschappelijk werk tot de gezondheidszorg en de ziel zorg en anderzijds op de ver houding van het maatschap pelijk werk tot de welvaarts- zorg, afgestemd op groepen en op de gemeenschap. Hij stelt een functieverdeling tus sen Overheid en Particulier Initiatief voor en schenkt tenslotte aandacht aan de ont wikkeling van de ideeën in de Amerikaanse litteratuur. In hoofdstuk II wordt de doelmatigheid van "t maat schappelijk werk behandeld, waarbij ook aandacht wordt geschonken aan de economi sche waarde er van. In de hoofdstukken III en IV wor den de methoden en de orga nisatie van het maatschappe lijk werk behandeld vanuit 't gezichtspunt van hun doel matigheid en in een slot-op- merking komt de publiek rechtelijke organisatie van 't maatschappelijk werk ter sprake. In alle bescheidenheid spreekt Dr. v. Loon de wens uit dat men deze publicatie zal beschouwen „als een eer ste proeve, die een uitgangs punt wil leveren voor verde re discussies". „Wij hebben slechts getracht een richting te beschrijven, een richting, waarin het maatschappelijk werk zich zal moeten ontwik kelen om zijn taak ten opzich te van het individu in maat schappelijke nood doelmatig te kunnen vervullen." Wij hopen met dit overzicht van de uiteenzetting die de schrijver in zijn voorwoord geeft, er toe te hebben bijge dragen dat velen die in het maatschappelijk werk betrok ken zijn, deze belangwekken de studie zullen lezen opdat hierop verder gebouwd kan worden en wij bieden hem en z n familie en niet minder de gemeente Waalwijk onze ge lukwensen aan bij deze bij zondere gebeurtenis. Landelijke Veilig- Verkeers-weck 1950. Onwetendheid, Onoplettendheid, Onvoorzichtigheid en Onwelle vendheid. Deze vier „O's" dienen volgens de slagzin, waarmede het Verbond voor Veilig Verkeer van 26 Juni tot en met 1 Juli de grote landelijke verkeersweek 1950 gaat houden, „in de kraag gegrepen te worden." „O, O, O, O zegt de slagzin, „dat gaat niet langer zo". En dat dit inderdaad zo is, wordt duide lijk uit enkele cijfers. Per jaar ge beuren er in ons land ca. 50.000 verkeersongevallen (80 pC. hier van is te wijten aan eigen schuld) waarbij ongeveer 900 personen om het leven komen; een derde hiervan, d.w.z. 300, zijn kinde ren. Het aantal licht en zwaar gewonden bedraagt 15.000. De materiële schade ligt tussen de 90 en 100 millioen gulden. Dit jaar ligt het zwaartepunt van de verkeerscampagne op de practijk door theoretisch en prac tisch vrijwillig zelfonderzoek. De theoretische O-proeven voor alle weggebruikers bestaan uit vouwbladen met series foto's van juiste en verkeerde toepassingen van eenvoudige verkeersregels, waarop dan moet worden aange streept wat goed en wat fout is. Bovendien zijn er voor bestuur ders van motorrijwielen en rij wielen nog practische pro-even, waarbij voldaan moet worden aan de verschillende voorschriften. Aan hen, die beide proeven met goed gevolg afleggen, zullen „O- attssten" worden uitgereikt. Na deze verkeersweek zal de politie gedurende enige dagen bij zondere aandacht aan het verkeer besteden in opvoedende zin. Aan de overtreders van de verkeers regels zal een papiertje worden uitgereikt, waarop aangestreept wordt hetgeen zij fout deden. Te vens kunnen zij dan lezen hoe het wel moet. WILLEM DE ZWIJGER-PRIJS voor Amerikaanse journalisten. li". -Jtj ..li i- .1 Op initiatief van Albert Balink hoofdredacteur van „The Knic kerbocker" heeft een vijftigtal Nederlandse industriële en zake lijke ondernemingen een som geld bijeengebracht voor de instelling van een „Willem de Zwijger- prijs" ter nagedachtenis van de veertien Amerikaanse journalisten die in Juli 1949 het slachtoffer werden van het vliegongeluk met de „Franeker". De prijs bestaande uit een gou den medaille en een bedrag van 2500 dollar, zal jaarlijks worden uitgereikt aan het beste artikel, door een Amerikaan in een Ame rikaans dagblad of tijdschrift, in het afgelopen jaar gepubliceerd, over een onderwerp, dat een bij drage beoogt tot een beter begrip van Nederlandse problemen en de Nederlandse levensopvatting. Op 28 September zal de prijs voor de eerste maal worden toegekend tij dens een diner in het Waldorf Astoria hotel te Ne\v-York, in tegenwoordigheid van vele Ame rikaanse autoriteiten. IN 1951 VERTREKKEN 7500 EMIGRANTEN NAAR CANADA. Het ligt in de bedoeling dat het volgende jaar tussen Februari en Juni /500 emigranten naar Cana da zullen vertrekken. Teneinde plaatsing van de emigranten al daar te bespoedigen en te verge makkelijken, moetA de emigran ten voor het einde van dit jaar hun aanvraag bij de katholieke einigratiebureaux hebben inge diend. De adressen van aanmel ding luiden o.m. Vestigingscom- missie van de N.C.B., Spoorlaan 50, Tilburg. Emigranten, wier aanvrage na midden Februari van het volgen de jaar niet kan worden doorge zonden, komen hoogstwaarschijn lijk niet meer voor plaatsing in aanmerking. Deze plaatsing is na melijk absoluut noodzakelijk, om dat de Canadese instanties geen visum voor binnenkomst in Ca nada verlenen, wanneer niet een werkgever in Canada is gevon den, die bereid is de Nederlandse boer of tuinder of landbouwarbei- der op te nemen. Vooral voor de gezinnen vereist dit enige tijd, omdat behalve 't werk ook huis vesting voor hen aanwezig moet zijn, terwijl de huisvesting moei lijk te verkrijgen is. Tot nu toe is het grootste gedeelte van de Ne derlandse emigranten in de pro vincie Ontario geplaatst. Er moet echter rekening mee gehouden worden, dat hiermede in de toe komst niet meer zal kunnen wor den doorgegaan op verzoek van dt Canadese regering, maar dat een groter percentage ook in an dere provincies van Canada ge plaatst zal worden. CENTRALE LANDBOUW-ONDERLINGE Afd. Noord-Brabant. Op 20 Juni 1950 werd te Breda in Hotel „Het Wapen van Nassau" onder voorzit terschap van de heer C. van Dis te Oudenbosch, de jaar lijkse algemene ledenverga dering gehouden van de On der-afdeling Noord-Brabant van de Centrale Landbouw- Onderlinge. Aan het ter vergadering uit gebrachte verslag over het boekjaar 1949 ontlenen wij 't volgende: Het aantal leden bedroeg op 31 December 1949: 923. Door de leden werd in dit VRAGEN en MENINGEN van onze lezers NIJVERHEIDS ONDERWIJS. Een vader vraagt ons of, nu het achtste leerjaar weer is ingevoerd, hij zijn jongen pas na deze leerplichtige grens naar de Nijverheidsschool kan zenden, of dat het blijft zoals vroeger. Wij kunnen daarop ant woorden dat er niet de min ste verandering is tgekomen m de tijd van aangifte van leerlingen aan het ambachts- onderwijs. Als hij 12 jaar en 8 maanden is en minstens 't zesde leerjaar heeft afge maakt, kan hij op de Nijver heidsschool worden geplaatst. Deze cursus duurt twee jaar. Het jongmens kan dus op 'n leeftijd van 14 jaar en acht maanden (zeg 15 jaar) naar fabriek of bedrijf, met een diploma van de volledige cursus schoenmaken, smeden- bankwerken, timmeren enz. in de zak. Ouders, denk daaraan en outhoudt Uw jongen dit grote goed voor de toekomst niet. jaar 5.319.200.verloond (vorig jaar 5.079.400.— In 1949 werd aangifte ge daan van 576 ongevallen, waarvan 534 als bedrijfs-on- geval in behandeling werden genomen. Voor 1948 waren deze ge tallen resp. 581 en 460. Met de leden kan worden afgerekend op 1.58 waar in begrepen een storting ad. 0.10 in de Reservekas per 100.loon, benevens 1.50 per lid. Het verslag en financiëel overzicht werden door de algemene ledenvergadering goedgekeurd. Tot leden van het bestuur werden herkozen de heren: A. Punt en Cors. Timmers. Tot plaatsvervangende le den werden herbenoemd de heren: Joh. Bom Fzn. en J. M. J. Potters. Ter-vergadering werden de heren: H. v. Andel Azn. te Woudrichem, J. C. v. Dijk te Dussen, G. de Jong Abrzn. te Almkerk Dorp, J. A. van dei- Schans te Drongelen, G. Stra- ver te Babiloniënbroek en A. v. d. Wiel te Woudrichem, die gedurende 25 jaar een func tie in een Plaatselijke Onge vallen-Commissie hebben vervuld, gehuldigd. Uit handen van de directeur van de Centrale Landbouw- Onderiinge ontvingen zij als blijk van waardering een oorkonde met herinnerings medaille. HOGERE SUBSIDIERING VAN HET AMATEURTONEEL. Gedeputeerde Staten v. Noord brabant stellen voor de sub sidiëring van het toneelleven met 5000.— te verhogen en 't hier toe uitgetrokken bedrag terstond te brengen op 10.000.—. Ged. Staten achten zulks ver antwoord omdat ten aanzien van het amateurtoneel een steeds toe nemende belangstelling geconsta teerd mag worden. De zeer vele gezelschappen in deze provincie (ruim 70UJ trekken ieder jaar on geveer 700.000 mensen naar hun uitvoeringen. Vastgesteld is dat de diverse verenigingen zich beij veren om een steeds beter reper toire te brengen en dikwijls moei ten noch kosten sparen om een leider van formaat te vinden. Üok blijkt in steeds meer ge meenten een bundeling te ont staan van de beste amateur-to neelkrachten, terwijl de bond van het amateurtoneel „Die Soverey- ne Camere" een grotere activiteit gaat ontwikkelen door het geven van spelerscursussen en het orga niseren van concoursen. BRUGGENBOUW DER N.S. Zes van de 21 in de oorlog geheel of gedeeltelijk verniel de grote spoorbruggen zijn thans definitief hersteld of vernieuwd. Het algehele herstel van de nog resterende 15 bruggen vergt nog een termijn van 10 jaren in welke periode o.a. de bruggen bij Mook,. Maas tricht, Hedel, Venlo, Gennep, Deventer, Westervoort, Baan- hoek en de Moerdijkbrug her steld moeten worden. De brug bij Dordrecht over de Oude Maas hoopt men dit jaar gereed te hebben en in 1951 die over de Waal bij Nij megen. In 1952 volgen dan: Oosterbeek, Zaltbommel en Zutphen. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40. 41. 42. 43. 44. start. nr. 28 J. Gompen-T v. Stokkum 36 H. v. Mil-A, Schaap 22 H. Spijkerman-H. Verwiel 25 P. Pot-D. Stibbc 29 P. Vloemans-W. Musters 44 Mevr. Sluimers-Sluimers 12 H, v. Tilburg-H. Verduijn 43 R. Braun-J. Slaats 8 G. Roorda-J. v. Haren 14 M. Elshout-A. v.d. Heijden 24 P. Schrauwers- Sj. Raaymakers 15 J. v. Herpen-F. Baart 37 F. v.Tienhoven-A. Meyer 7 A. Hoffmans- Mevr. M. Hoffmans 10 A. Savelkouls-J. Witlox 41 C. Vesters-L. Emmerins 5 G. v. Boxtel-W.v.Haaren 30 C. Corr.man-A. v. Oerle 20 A. Rox-J. Beekman 47 G. Roestenberg. H. van Nieuwstadt 19 G. v, Wiick-J. v. d. Wee 21 F. Hoffmans-G. Hoffmans 33 De Munnik-G. de Wijs 42 Mv, Schalken-A. Schalken 40 W. Linthorst-W. Simons 45 J. de Brouwer- C. v. d. Mortel 27 J. Tausch-A. van Osch 13 P. Smelt-L.v. Oudheusden 35 G. Slaats-H. Donkers 23 C. Vincken-Th. de Vaan 31 P. de Bont-C. Schapers 49 H. Mulders-H. Moonen 39 J. v. Loon-L. Vuls 9 A. Cox-P. v. Nieuwstadt 1 A. Smeulders-B. v. Hoof 2 M. Elshout-C. v. Iersel 26 Mevr, J. Schalken- J. Schalken 48 W. Klerkx-Mevr. Klerkx 46 Ch. v. Wansem- W. Vloemans 4 J. Mulders-J. Hoffmans 38 Eizas-Mevr. v. Stokkum 3 H. Leijtens-Niersman 16 M. v. d. Ven-J. Inklaar 11 W. J. Dupont- A. Kwaaitaal 6 Mevr. Bergmans- A. Bergmans 32 H. Fortuyn-Jonkergouw 17 A. Donkers-O. Donkers 18 Mr. Verhoeven- Mr. van Leeuwen 34 Fr. Elbers-J. Eibers met Plymouth 62 strafpnt. met Morris 64 met Chevrolet bó met Ford 69 met Ford 79 met Pontiac 8b met Chrysler 87 met Chevrolet 132 met Chevrolet 134 1' met Chevrolet 3b ff i met Prefect 137 met Vauxhall 139 met Opel lbO ff met Vauxhall 162 met Adler 168 f met Opel 177 9f met Citroën 182 met Citroën 184 met Skoda 194 ff met Citroën 194 met Peugeot 196 met Vauxhall 197 met Opel 199 l| met Chevrolet 201 i met Vauxhall 202 ff met Prefect 207 1 f met Morris 222 i met Minor 244 met Fiat 245 i met Peugeot 261 met Vedette 285 met' Nash 299 met Prefect 304 met Volkswagen 304 9% met Ford 323 met Kaiser 356 *f met Chevrolet 360 met Citroën 362 met Fiat 365 met Prefect 374 met Ford 429 met Citroen 458 met Peugeot 519 9 ff met Renault 755 ff mei Peugeot uitgevaHen. met Opel uitgevallen met Citroën niet gestart. met Peugeot niet gestart. met Pontiac niet gestart. VAN ROSTOCK JOT MEMEL VERRIJZEN MILITAIRE VERSTERKINGEN ALS PAD DESTOELEN UIT DE GROND MONGOOLSE SOLDATEN BEWAKEN EEN ENORME „VERBODE N ZONE". Het kon wel niet anders, of het incident met de „Privateer", dat aan tien man van de Amerikaan se marine-luchtmacht het leven kostte, moest tot een verhoogde belangstelling voor de Oostzee leiden. Wat hebben de Sovjets daar voor bijzonders te verber gen, dat zij er zelfs niet voor te rugdeinzen een Amerikaans vlieg tuig neer te schieten, kennelijk met het doel voor nu en voor al tijd vreemdelingen uit dit gebied weg te houden Het antwoord op deze vraag is inmiddels gevonden door de ver tegenwoordigers der Westerse pers in Duitsland (de mannen van de geallieerde geheime diensten wisten het natuurlijk al veel eer der, maar die zijn nu eenmaal zwijgzaam). De Sovjets hebben de Oostzee in een Russische „ma re nostrum veranderd. Langs een ruim duizend kilometer lange kustlijn, van het vroegere Ko ningsbergen in het Oosten tot dicht bij Lübeck (Britse bezet tingszone) in het Westen, be heerst Rusland op het ogenblik deze strategisch belangrijke wa teren. De Russen hebben de Duit sers vervangen in een gebied, dat niet slechts een belangrijke basis van de nazi-oorlogvoering in de Noordelijke sectoren van de we- reldstrijd was. Het was ook het terrein, waarop Hitier zijn nieu we wapens beproefde. De huidige meesters van Mecklenburg, Pom- meren en het vroegere Oost- en West-Pruisen hebben in deze pro vincies vele taken, die de Wéhr- macht onvoltooid had gelaten, be ëindigd. Wat vroeger de „Nord- wall" der nazi's was, is nu stevig opgenomen in het Russischs sy steem van fortificaties. De admi raliteit van de Rode Vloot heeft van de Oostzee één van de sterkst bewapende bassins ter wereld ge maakt. Het is Moskou's antwoord op de Anglo-Amerikaanse supe rioriteit ter zee. DUITSERS VERDREVEN. De Russen hebben hun werk grondig gedaan. Niet gesteld op vreemde pottenkijkers, hebben zij het gehele terrein door middel van drastische evacuatie-orders gezuiverd van „nutteloze" bewo ners, Eilanden, schiereilanden, vissersdorpen en havens langs de kust zijn volkomen ontbloot van de buigerbevolking. Gehele ba taljons dwangarbeiders hebben de plaats van vissers, boeren en ne ringdoenden ingenomen. Op som mige plaatsen loopt deze „totale defensie-zone" vijftig kilometer diep het binnenland in. In Ros tock bijvoorbeeld, een belangrijke binnenhaven, niet ver van de zee haven Warnemünde, zijn tiendui zenden Duitsers, die te oud of onbekwaam waren oin de Russen bij de uitvoering der militaire wer ken van dienst te kunnen zijn, uit hun huizen verdreven. Maar de bevolking van Rostock (90.000) is daardoor niet kleiner geworden. Want uit andere steden zijn ar beiders naar de werven van Ros tock, die op volle kracht werken, gehaald. Op de Neptunuswerf zijn 12.000 arbeiders bezig de Duitse schepen Hansa, Oceana en Cor dillera om te bouwen tot Russi sche troepentransportschepen. Met de „Deutschland'j, 't vroe gere Kraft-durch-Freude-schip is dat al geschied. Warnemünde is geheel in be slag genomen door arbeiders van de Karl Liebknecht Werke, die dag en nacht V1 de weer zijn met ds constructie van 600-tons tor- pedoboten en twee typen duik boten (de XXI van 2000 ton en de XVIII van 2500 ton). Het eilandje Wollin (voor het Stettiner Haff gelegen) en 't ver der naar het Oosten gelegen stad je Kolberg (beide behoren thans tot Polen) vormen het Westelijke en Oostelijke bruggehoofd van 'n „fortificatiesysteem in een fortifi catiesysteem dat als het cen trum van het Sovjet-bastion aan de Oostzee beschouwd kan wor den. Dit centrum heeft tot taak de uitmonding van de Oder en het Stettiner Haff, Swinemünde, hoofdkwartier van de Russische Oostzeevloot en Stettin, de be- 73e JAARGANG No. 52. Abonnement 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. TEL.-ADKES „ECHO". langrijkste constructiebasis van de Rode Vloot in Centraal-Euro- pa te beschermen. Het gebied is tot „verboden zone" geprocla meerd. Een speciale politie, ge heel uit Russen bestaande, houdt er streng toezicht. Een minder heid van zorgvuldig uitgezochte Duitsers werkt er onder Russische militaire wetten. Kolberg deelt thans de eer met Peenemünde als het belangrijkste proefstation voor raketwapens. Peenemünde, het oude proefstati on der nazi's, is aanzienlijk uit gebreid in Kolberg zijn gehele nieuwe installaties verrezen. In de „verboden zone", die in naam tot Polen behoort, vindt men geen enkele Pool. Voor de werkzaamheden, waarvoor geen geschoolde arbeidskrachten nodig zijn, gebruiken de Russen Duitse gevangenen uit het kamp Neu- brandenburg. MONGOOLSE POLITIE. De Russische veiligheidsmaat regelen zijn in het gehele Oost zeegebied uiterst streng. Er is een speciale kustwachc georganiseerd die geheel uit Mongolen bestaat. Deze gele broeders van de Rus sische steppen zijn betrouwbare soldaten van het Rode Leger, die een bijzondere opleiding hebben genoten, onder meer in t gebruik van uiterst snelle patrouilleboten. Waarom de Sovjets Aziatische politie in Europa gebruiken De Duitsers zeggen met een grijns omdat het moeilijker is een blan ke man te vinden, indien hij met een boot naar Zweden vlucht... In hun streven, de gehele kust lijn hermetisch af te sluiten, heb ben de Russen reeds lang 't vroe ger zo drukke verkeer per veer boot tussen Warnemünde en het eiland Rügen aan de ene zijde en Denemarken en Zweden aan de andere zijde, stop gezet. Rügen, dat het Westelijk deel van de Oostzee beheerst, is tot het Rus sische „Gibraltar van de Ootzee gemaakt. De iiavens van Warnemünde, Swinemünde. Rostock, Wismar en Stralsund worden regelmatig gedregd en kunnen thans schepen «van 20.000 ton opnemen. Het ge bied rond Schwerin, Stargard en Gollnow, ten Oosten van de Oder in Polen gelegen, is bezaaid met munitieopslagplnatsen. Oost-Prui sen, zelf een enorm Sovjet-fort, is door een nieuwe spoorweg (dub belspoor), die van Koningsbergen r.aar Stettin 'oopt, met de ver sterkte Duitse Oostzeek'ist ver bonden. Het Piüau-kanaal is die. per gemaakt. Tussen Pillau en Memel zijn 20 sterke forten ge bouwd. Dc haven van Menlel is uitgerust als een enorme duik boot-bunker. DIESEL-MOTOREN. De Russen hebben vele fabrie ken uit het binnenland dichter naar hun dcfensiegorJel aan de Oostzee verplaatst. De Junker Werke uit Dessau cn Schaeffer 6 Budenberg. specialisten in de bouw van duikboot- en vliegtuig motoren. hebben thans fabrieken in Boizenburg en Schwerin. Dc Russische regering heeft bij deze firma's 8000 diesel-motoren be steld, die voor 30 October 1950 afgeleverd moeten worden. De Russen zeggen dat deze motoren bestemd zijn voor de „Duitse koopvaardijvloot Tsaristisch Rusland beheerste de 160.000 vierkante zeemijlen van de Oostzee gedurende de re gering van Peter de Grote, die ervan overtuigd was dat zijn volk 'n toekomst op zee had. De Sov jets, bezeten door dezelfde idee, demonstreren nu, dat zij enkele dingen met hun keizerlijke voor ganger gemeen hebben. Somtijds herhaalt de geschiedenis zich. In dit geval heeft het twee en een halve eeuw geduurd vóór zij zich herhaalde. SAMEN STERK. De K.V.P. heeft, in samen werking met de katholieke sociale organisaties, een ge schrift uitgegeven onder de titel „Samen sterk in de pu bliekrechtelijke bedrijlsorga- nisatie". Deze brochure „oe- oogt op bevattelijke en tevens aantrekkelijke wijze 't groot se pogen te schetsen om door middel van de wet op de pu bliekrechtelijke bedrijfs-orga- nisatie aan het Nederlandse bedrijfsleven de hechte basis te verlenen voor een organi sche samenwerking." In het Voorwoord wordt verder gezegd: „Het welsla gen hangt voor een groot deel af van de vraag, hoe in de practijk op grond van deze wet de samenwerking zal worden bevorderd en de ge zindheid zal worden versterkt om in en door de gemeen schappelijke belangenbehar tiging het algemeen welzijn te dienen. Het zijn ménsen,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 5