Toen Jan Olieslagers de luchtvaart bracht l Wijde Wereld Waalwijkse en Langstraatse Courant Kritiek op defensiebeleid UIT DE KOOLHOVEN, FOKKER, PLESMAN VOLGDEN Na 40 jaren voor velen een belangrijke bron van inkomsten NEDERLAND NOG STEEDS GOEDKOOP. Indonesië. MAANDAG 18 SEPT. 1950 Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN OPGERICHT 1878. DE ECHO VM HET ZUIDEN /•s - - 73e JAARGANG No. 76 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. Abonnement Bureaux GROTESTRAAT 295 WAALWIJK TEL. 18. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. TEL.-ADRES „ECHO". Het aantal vliegdemonstraties, dat in onze tijd wordt gegeven, is ;o groot dat de belangstelling er voor lang niet altijd een weerspiegeling geeft van de staaltjes van moed, durf en het doorzettingsvermogen van de piloten. Bovendien hebben wij in de oorlog zoveel ellende gezien, die door vliegtuigen werd ver oorzaakt, dat onze bewondering voor de vliegerij bijna in angst is verkeerd. Dat was allemaal heel anders in 1910, toen in Rotter dam de eerste vliegweek werd gehouden en Neder land kennis maakte met Jan Olieslagers, de vermaar de Belgische luchtvaartpionier, die door zijn moed en voorzichtigheid zoveel heeft bijgedragen tot een snelle ontwikkeling van de luchtvaart. Bovendien kon men toen nog spreken van een sport-evenement, wanneer er vliegdemonstraties werden georganiseerd. In de moderne tijd gaat het om technische snufjes en de vertoning van moordwerktui gen. Veertig jaar geleden was het nog een hele kunst om de lucht in te komen. Welnu, die kunst vertoonde Jan Oliesla gers enkele dagen achtereen op Woudesteyn in Rotterdam. De verbazing en bewondering voor de man, die met een si garenkist op wielen tot op een hoogte van 1000 meter wist te stijgen, was enorm. Overal werd hij met gejuich ontvan gen. Vrachtwagens vol kran sen werden aangevoerd, gou den medailles voor Oliesla gers aan de lopende band ge fabriceerd en heel Nederland zong het liedje, waarin de hoop werd uitgesproken dat Jan na zijn dood een deel van zijn gelden de vliegma chine aan de zanger van dit ontroerende refrein mocht vermaken. Jan Olieslagers was niet de eerste die boven ons land vloog. Die eer komt toe aan een andere Belg, graaf De Lambert, die op 27 Juni van hetzelfde jaar reeds 3% min. in de lucht was geweest boe ven Etten en Leur, waar wij ook Archer en Pimeke Bus een paar meter boven de bo men zagen vliegen. Deze luchtvertoning duurde echter maar één dag en de belang stelling was zó enorm, dat Rotterdam er een week voor uittrok. Tussen 19 en 25 September is het 40 jaar geleden dat in Nederland de eerste vlieg week werd gehouden. zend mensen naar hem te kij ken, hij bleef kalm en liet zich niet tot onverantwoorde daden bewegen. Hij liet die eerste dag eenvoudigweg be kend maken, dat hij niet zou opstijgen. De toeschouwers waren te leurgesteld en ten dele zelfs woedend. Men schold hem uit voor opschepper, terwijl hoon gelach en spotternij schering en inslag waren. Een meneer die vlak bij de vlieger stond, merkte op dat hij vroeger zijn vlieger altijd opliet, al was 't weer nog zo winderig. Olie slagers hoorde dit en zei rus tig: „Awel meneerke, ik ook, maar dan ben ik toch nooit met mijnen vlieger meege- vlogen!" 't Publiek ging mor rend naar huis. De volgende dag zou het wonder geschieden. Wel duur de het ook toen nog tot half zes eer Jan, gekleed in een korte leren jas met bont ge voerd, uit de „hanger" te voor schijn kwam, maar hij zat in een wip in zijn toestel met zijn onafscheidelijke pet op, waarvan de klep achterwaarts was gericht. Zijn broer bracht de houten schroef in beweging en daar gleed het „voertuig" over het plankier om zich en kele ogenblikken daarna in de lucht te verheffen, wel 50 M. en meer boven de bomen van 's Gravenweg. Het vliegwon- der was een feit geworden. Jan Olieslagers vloog en cir kelde viermaal rond het ter rein. Het enthousiasme van de menigte kende geen grenzen. Men verbrak de afzetting en omringde de vlieger, die ten slotte door de politie met blanke sabel uit het gedrang moest worden ontzet. Op één der eerste dagen van September stond er een groepje mannen te praten op Woudesteyn bij Rotterdam. Dit terrein had men uitgeko zen voor vliegdemonstraties, en niet zodra was dit bekend, of de man wiens naam weldra op aller lip zou liggen, kwam naar Nederland om zijn ope ratie-terrein te verkennen Men had immers nog hele maal geen ervaring opgedaan in het vliegwezen en men kon hem wel een stoppelveld of boomgaard hebben toegewe zen voor zijn lang niet onge vaarlijk experiment. Jan was niet ontevreden over het terrein, maar er moest nog een planken start- vloer komen van 8 M. breed en 40 M. lang. Een aantal bo men in de omgeving moest worden omgehakt om zijn vei ligheid te bevorderen en na dat men aan al deze wensen had voldaan, zag men Olie slagers op 19 September om zijn toestel draven, terwijl duizenden zich rond 't vlieg veld schaarden. Al afgedankt. Zijn toestel was een Blériot met een klein Anzani-motor, die door zijn sportbroeders reeds lang was afgedankt, maar waarvan Jan nog niet kon scheiden, omdat hij er de eerste prijs voor de langste afstand en de grootste hoogte mee behaald had en het wan kele ding reeds vele lange af- standsvluchten voor hem had gewonnen. Rond het toestel heerste een angstige spanning. Zou deze man het werkelijk in zijn hoofd halen met die onbe trouwbare kist de lucht in te gaan? Uur na uur verstreek, maar er gebeurde niets. De wind was erg ongunstig en Jan was niet tot opstijgen te bewegen. Vermoedelijk heeft hij aan zijn principe: veilig heid voor alles, te danken dat hij zo weinig ongelukken heeft gehad tijdens zijn carrière als sportvlieger. Al stond er ook een menigte van honderddui- Na hem volgden anderen. Met deze eerste vlucht werd de grondslag gelegd voor een vliegfeest met ongekend suc ces. De volgende dag steeg Olieslagers weer op en bereik te hij een hoogte van 800 M. De laatste dag van het festijn brak hij zelfs alle records door tot een hoogte van 1000 M. op te stijgen en liefst 54 minuten in de lucht te blijven. Voor die dagen een voortreffelijke prestatie, waarmee Oliesla gers alle twijfel wegnam over de toekomst, die het nieuwe vervoermiddel in de wereld wachtte. Het eerste grote vliegfeest in Rotterdam was in de eerste plaats bedoeld als attractie voor het publiek. Voor vele Nederlanders heeft het echter veel meer inhoud gekregen. Ondernemende lieden in ons volk gingen denken, rekenen en vliegtuigen1 bouwen. Zij zagen in de Blériot van Olie slagers een wonder van tech nisch vermogen en werden door zijn moed en onver schrokkenheid geïnspireerd tot grote daden. Uit die in spiratie is de grote naam van Nederland als natie van uit muntende vliegers gegroeid. Uit die daden kwam één der grootste luchtvaartmaatschap pijen ter wereld voort: de K.L.M. Daarna kregen we de vlucht over 't Kanaal van mannen als Wright, Blériot en ande ren, waarop we in Gilze-Rijen dagen en nachten zaten te wachten. 1 Mannen als Koolhoven, Fok ker en Plesman, zij hadden in die dagen plannen, die even dubieus in elkaar zaten als de vliegkist van Olieslagers. Maar die plannen zijn omge zet in daden, waarvan men de betekenis destijds niet heeft begrepen. Nu ziet men met ontzag op naar de kolossale bedrijven, die rond het vlieg tuig zijn gegroeid. Duizenden vinden werk en brood, dank zij de vooruitziende blik van enkelen. Tot die enkelen be hoorde ook Jan Olieslagers. In 1910 zong men in Neder land: „Als Olieslagers dood is, dan krijgen wij misschien de helft van zijn centen en ook zijn vliegmachien". Jan Olieslagers stierf in '42 de natuurlijke dood. Niemand had ooit gedroomd dat onze wens uit 1910 zo boven ver wachting in vervulling zou gaan. Want mede door 't voor beeld van „de Antwerpse dui vel" bezit de wereld niet al leen thans vliegmachines die, naast het vele verderf dat zij hebben uitgespuwd, ook op velerlei gebied een zegen zijn gebleken, maar bovenal is de luchtvaart voor ontelbaren 'n bron van inkomsten gewor den, die zij stellig niet willen ruilen met de helft van Jan Olieslagers' centen. en het opdoeken van de „Ka- rel Doorman" om daarvoor kleinere schepen aan te schaf fen die van meer nut zijn voor onze marine. De heer Ti- lanus (C.H.) tenslotte vond als enige, dat minister Schok king baanbrekend werk had verricht en dat veel critiek onbillijk was. Minister Schokking ver klaarde in zijn antwoord o.m. dat het 't standpunt van de Nederlandse regering is dat de verdediging bij een eventueel conflict zo ver mogelijk naar het Oosten gelegd moet wor den. Hij wees er op dat de W. Duitse politie wordt versterkt en dat er naar gestreefd wordt de bewapening zo te maken, dat de aanvaller afschrikt. Verder zei de minister dat Nederland als taak aanvaardt een evenredig aandeel te le veren in de vorming van de West-Europese strijdkrachten. Indien nodig, zouden de lich tingen worden vergroot en de diensttijd verlengd. Ook is de Nederlandse regering bereid haar troepen in Duitsland te laten legeren. Voorts wees de minister er op dat luchtmacht en marine op peil gehouden moeten wor den. Bij de uitbreiding zou de Nederlandse industrie in ver hoogde mate ingeschakeld worden» Ook beloofde hij dat de drie devisies er zullen ko men, maar alleen als er vol doende wapens zijn. Tenslot te nam hij zijn adviseurs in bescherming tegen aanvallen uit de Kamer. Dit was zo het beeld van de behandeling der begroting van Oorlog en Marine in de Tweede Kamer. „Rekenfoutje" bij de N.R.U. Het werk der Grote Drie. Bij het scheiden van het begrotingsjaar heeft de Tweede Kamer het defensiebeleid van minister Schokking onder de loupe genomen. Veel waardering schoot er vooral bij tie K.V.P.-fractie niet over. Het beleid van de minister werd gekwalificeerd als aar zelend en besluiteloos. Alleen de C.H. fractie had er wat meer waardering voor, de C.P.N. tapte uit een ander vaatje en liet het mes van haar critiek aan twee kanten snijden. In zijn antwoord zette minister Schokking uiteen welke bijdrage Nederland levert in de verdediging van het Westen. Namens de K.V.P. sprak de heer Fens, die zich afvroeg wat wij te stellen hebben te genover de geweldige macht die het Oosten op de been kan brengen. Hij vond dat we een Atlantisch leger moeten vor men en daarbij bereid moeten zijn onze souvereiniteit op verschillend gebied op te ge ven. Bovendien moet Duits land in dat leger opgenomen worden. Vervolgens sprak de heer Fens de bezorgdheid van zijn fractie uit over het be leid van de minister en noem de hierbij o.a. punten die be trekking hebben op de orga nisatie van ministerie en le ger. Hij vroeg waarom de mi nister de dienstplicht niet ver lengt, wat hij gevaarlijk acht te zolang er nog overvallen te wachten zijn zoals in Korea. Hij wilde de minister vier maanden de tijd geven om zijn zaken op orde te brengen. De heer Bruins Slot van de anti-revolutionairen vond dat ons defensie-apparaat wel wat laat op gang komt, want er moest eerst heel wat gebeu ren in de wereld. Verder wil de hij graag weten hoe de re gering staat tegenover de vor ming van een West-Europees leger, want van een bepaald standpunt had hij nog niet veel gemerkt. Wel kreeg hij de indruk dat de regering zo als de Engelsen weinig voelt voor een federatief leger. Ook van andere zijden was men van mening dat Duits land in de West-Europese verdediging moet worden op genomen, omdat het brugge- hoofd anders veel te klein is. De heer Vorrink van de P. v. d. A. .wilde weten hoe de divisies die gevormd worden, uitgerust zullen worden, met of zonder zwaar materiaal. Hij vond verder, ook met ande ren, de top van de legerlei ding te zwaar en de heer Korthals van de V.V.D. zei dat we veel generaals hebben, maar gebrek aan manschap pen. Andere wensen waren 't De drie ministers van bui tenlandse zaken hebben in 2 dagen tijd een eerbiedwaar dige lijst onderwerpen afge handeld, als men eens ziet: de centralisatie der Atlanti sche strijdmachten en de ver sterking van de strijdkrachten in Europa; uitbreiding en fi nanciering der wapenproduc tie; de militaire en economi sche herbewapening van Duitsland en het waarborgen der veiligheid van W.-Duits- land: de betrekkingen tussen de Westelijke Geallieerden en Duitsland; de veiligheid van Azië, in het bijzopder de ont wikkeling van Indo-China; de oorlog op Korea en het pro bleem Korea. Overeenstemming bereik ten ze over de centralisatie van de West-Europese verde diging, de benoeming van één opperbevelhebber voor de strijdkrachten van de Atlan tische Unie en de versterking van de West-Duitse politie. Een verzoek van Turkije om opgenomen te worden in de Atlantische Unie hebben de ministers niet ingewilligd. Niettemin zal het Turkse op perbevel nauw contact onder houden met de Atlantische generale staf en zal het via zijn verdrag met Engeland bij een eventuele agressie toch steun krijgen van de lan den van het Atlantisch Pact. Over het opnemen van Duitsland in de West-Euro pese verdediging konden de ministers het nog niet eens worden en ook niet over hun houding tegenover de regering van Mao Tse Tung. Frankrijk en Engeland erkennen die, de Verenigde Staten niet voor de oorlog in Korea ten einde is; zij blijven dus de nationalisti sche regering steunen. Vandaag, na de bijeenkomst van de twaalf ministers van buitenlandse zaken van de landen van het Atlantisch Pact, komen de Grote Drie weer bijeen. Zowel Bevin als Schuman hebben nieuwe in structies gevraagd aan hun regering. Nationalisatie der Britse De Nederlandse Radio-Unie heeft een „rekenfoutje" ge maakt dat haar op een tegen- vallertje van 7 millioen gul den komt te staan. Zij dacht in de afgelopen jaren een be drag van 4 millioen bijeen te hebben gespaard, maar kreeg nu van één der ministeries 't bericht dat er in plaats daar van een tekort was van niet minder dan drie millioen: verschil 7 millioen. Resultaat: bezuinigen. Eén der slachtoffers dreigt het Radio Philharmonisch Orkest te worden, één der beste din gen die de N.R.U. ons na de oorlog heeft geschonken. De musici van dit orkest zouden dan moeten overgaan naar or kesten van de verschillende omroepen; dan krijgen we ze ker weer een K.R.O.-sympho- nie-orkest, een N.C.R.V.-sym- phonie-orkest, een V.A.R.A.- symphonie-orkest, een A.V.- R.O.-symphonie-orkest enz. Dit zal het peil der uitzendin gen wel niet verhogen. Een ander gevolg van dat foutje met de daaraan vastzittende bezuiniging kon wel eens zijn dat we nog meer oudbakken muziek krijgen, waarvan we toch al zo overvloedig kun nen genieten. Als anderzijds het Concert gebouw-orkest, het Residen tie-orkest en het Utrechts Stedelijk Orkest meer concer ten voor de Radio zullen ver zorgen, gaan we er niet zo hard op achteruit. We zullen vooralsnog maar het beste hopen voor de Ne derlandse Radio Unie en wen sen dat haar tegenvaller een niet te grote verbrokkeling brengt. Ook de Wereldomroep zal moeten gaan bezuinigen, want de regering gaat haar bijdra ge met vier ton verminderen. Tengevolge daarvan zullen verschillende diensten inge krompen worden. Dan hebben K.R.O., V.A.- R.A. en A.V.R.O. nog een na vordering gekregen van de belasting over de winst die ze de afgelopen 10 jaar met hun omroepbladen hebben ge maakt. De K.R.O. exploiteert de gids in samenwerking met de Spaarnestad, de V.A.R.A. in samenwerking met de Ar beiderspers, de A.V.R.O. doet het zelf en moet nu anderhalf millioen betalen aan 's rijks schatkist. Er zal een mouw aangepast moeten worden, wil de A.V.R.O. haar werk zaamheden normaal kunnen voortzetten. De N.C.R.V. valt onder een andere inspectie. zelf vormen in het heteroge ne, vooral de buitenlanders bepaald rommelig aandoende, Nederlandse wegverkeer. Deze 50.000 semi-motoristen (wel ke per maand met 10.000 toe nemen) zijn plotseling ge plaatst in een speciale snel heidssfeer, waaraan zij zich, vooral indien zij „op jaren" zijn gekomen, niet voetstoots kunnen aanpassen, zodat veel vuldig risico's en conflicten ontstaan. Daarom raadt de K.N.A.C. bestuurders van deze vervoer middelen dringend aan, in dien het maar enigszins mo gelijk is, de rijbanen, uitslui tend bestemd voor snelver keer te vermijden en op de rijwielpaden met geen grote re snelheid dan 20 K.M. per uur te rijden. BEZINNING OP DE HEDENDAAGSE SOCIALE POLITIEK. Auto-dieven in actie. Staalindustrie. Churchill heeft aan de re gering in het Engelse Lager huis gevraagd of zij de staal industrie, ondanks de uitslag der verkiezingen, toch wil nationaliseren. Toen de minis ter van bevoorrading, Straus, bevestigde dat die met ingang van 1 Januari een feit zou zijn, was Churchill zeer ver ontwaardigd. Volgens Attlee hadden de laatste verkiezin gen niets met de zaak te ma ken omdat de wet vorig jaar al was goedgekeurd in 't par lement. Morgen volgt er een debat over deze kwestie, waarna de conservatieven proberen de regering ten val te brengen. Het zal er om houden of de regering de vereiste meerder heid haalt. Theoretisch heeft zij een overwicht van 7 stern- benoemen van een staats- zij een overwicht van I secretaris voor de luchtmacht men op de oppositie. Een 18-jarige slagersknecht uit Almelo en een 25-jarige fabrieks-.arbeider uit Adorp hadden Donderdagavond in Almelo een auto buitgemaakt, waarop echter een achter dochtig toeschouwer een re chercheur opmerkzaam maak te. Deze sommeerde de auto dieven te stoppen, wat ze weigerden. Hij sprong toen op de treeplank, waarop de man nen op een boom aanstuur den, waartegen ze de recher cheur probeerden te verplet teren. Dit mislukte doordat de man zich tijdig liet vallen. Hierbij werd hij ernstig ge wond aan hoofd en benen. De dieven wisten te ontkomen. Later op de avond werd de slagersknecht gearresteerd. Hij bekende dat hij met zijn kameraad met de auto naar Duitsland had willen rijden. Plaatsvervanger Kardinaal Mindszenty. Het Vaticaan heeft tot be stuurder van het aartsbisdom Esztergom benoemd, de zetel van Kardinaal Mindszenty, Mgr. Andreas Hamvas, apos tolisch administrator van dit bisdom. Tot nu toe werd het be stuur waargenomen door Mgr. Beresztoczy, die tegelijk met Kardinaal Mindszenty gevan gen werd genomen en ver oordeeld, doch later weer is vrijgelaten. De wettige plaats vervanger van de Kardinaal was Mgr. Drahos, maar deze is spoedig overleden en zijn opvolger, wiens naam niet is bekend geworden, is onder communistische druk afgetre den. Het optreden van Mgr. Beresztoczy heeft veel ver warring gesticht. NOGMAALS FIETSEN MET HULPMOTOR. Per maand een toename van 10.000. Meer en meer blijkt, zo schrijft de K.N.A.C., dat de berijders van fietsen met hulpmotor een klasse op zich- Bij de viering van het 7de lustrum van de Algemene Katholieke Werkgeversver eniging heeft prof. dr. F. v. d. Ven, hoogleraar aan de Ka tholieke Economische Hoge school te Tilburg, een feest rede uitgesproken onder de titel „Bezinning op de heden daagse sociale politiek". Op de eerste plaats betoog de de spreker dat de sociale politiek niet enkel groepsbe langen op het oog heeft, maar dat het ook in deze gaat om het algemeen menselijk wel zijn. Vanuit deze gezichtshoek moet de sociale politiek wor den beschouwd en moet de vraag worden bezien of de hedendaagse sociale politiek, vaak meer opportuum dan principiëel, zich altijd wel voldoende rekenschap geeft van hetgeen het algemeen welzijn vordert. Prof. Van der Ven stelde b.v. de vraag of in onze maat schappij niet te veel en uit sluitend de oplossing van de problemen wordt gezocht in een verhoging van de mate riële welvaart. Loonsverho ging of sociale verzekeringen leiden nu eenmaal niet auto matisch tot volledige ont plooiing van de menselijke persoonlijkheid, zei hij. Eetreffende de medezeggen schap der arbeiders merkte Prof. Van der Ven op, dat 't misschien heel fraai klinkt dat de arbeider in de onder neming sociaal-economisch medezeggenschap behoort te bezitten op grond van 't feit dat hij aan het doel der on derneming meewerkt. Maar, zo vroeg hij, zou het niet goed zijn eens te onderzoeken in hoeverre hij bewust aan dat doel medewerkt en zich voor het eindresultaat verantwoor delijk voelt? Inzake de nieuwe loonronde maakte Prof. Van der Ven op de eerste nlaats bezwaar tegen de rechtlijnige samenkoppe ling van lonen en prijzen, als of daarmee het verband tus sen lonen en algemene wel vaart was aangegeven. Hij meende dat ons volk als ge heel in de huidige economi sche en politieke situatie zijn eenmaal bereikte levensstan daard niet zal kunnen hand haven. Hij was van oordeel dat een koppeling van loons verhoging en verhoging der arbeidsproductiviteit een be tere weg zou zijn geweest. Beide keren heeft men ver zuimd dit denkbeeld te rea liseren, evenals men heeft verzuimd de arbeidende be volking te doordringen van de essentiële onjuistheid die ge legen is in de opvatting, dat een loonpolitiek, die in eco nomisch opzicht faalt, sociaal verantwoord zou zijn. Reis- en verblijfkosten het laagst van heel Europa. Hoe ongelooflijk het mis schien zal klinken voor wie niet veel in het buitenland reist en derhalve geen ver gelijkingen kan maken, maar voor reizigers en toeristen is Nederland nog steeds een ei land van goedkoopte in West- Europa. Na^r de Alg. Ned. Ver. voor Vreemdelingenverkeer mede deelt, heeft een recent onder zoek dit uitgemaakt. Hoe de diverse landen ten opzichte van elkaar staan, moge blij ken uit de volgende vergelij kende cijfers. Op de eerste plaats de kos ten van een treinreis 2e klas se. Deze zijn in Nederland het laagste en dan volgen 2. Oos tenrijk, 3. Italië, 4. Parijs, 5. Z.-Frankrijk, 6. Zwitserland, 7. Engeland. 8. Zweden, 9. België, 10. W.-Duitsland. Wat do verblijfkosten be treft, d.w.z. de kosten voor diner, logies en ontbijt ligt voor de steden Oostenrijk op ons voor, maar wij volgen di rect als goede tweede. Daarna komen achtereen volgens: 3. Zwitserland, 4. Zweden, 5. Italië, 6. Engeland, 7. Parijs, 8. W.-Duitsland, 9. Eelgië, 10. Z.-Frankrijk. Voor de vacantie-gebieden daarentegen zijn wij voor di ner, logies en ontbijt over de hele linie weer 't goedkoopst. De vergelijkende staatjes ge ven het volgende beeld: Middenklasse Lagere klassen. 1 Nederland Nederland 2 W-Duitsland W-Duitsland 3 Oostenrijk 4 Parijs 5 Italië 6 Zwitserland 7 Engeland 8 Zweden 9 België 10 Z-Frankrijk Oostenrijk Italië Zweden Engeland Parijs Zwitserland Z-Frankrijk België Wij spraken vorige week 'n officier, die per vliegtuig naar Nederland was gekomen. Ge vraagd hoe 't in Indonesië is, antwoordde hij kort, maar duidelijk: ,,'t Is er nog nooit zo'n rotzooi geweest". Dat klinkt weinig hoopvol. Toch kunnen wij niet al te pessimistisch gestemd zijn ten aanzien van de ontwikkeling van de Archipel. Dit land met zijn prachtige cultuur, met zijn bloeiende christelijke ker ken, met zijn meditatieve geest, kan niet ten onder gaan. Het is een bekend feit: In donesië, maar vooral Java, is ten prooi aan een grote on veiligheid. Honderden bendes zwerven over Java, rovend en moordend. En er schijnt geen macht te zijn die tegen hen op kan. Dat is ook zo. Indonesië heeft geen be trouwbaar machtsapparaat. Hier ligt de kern van het vei ligheidsvraagstuk. Talloze mi litairen van de Indonesische strijdkrachten leven nog in 't guerilla-strijdperk, toen alles geoorloofd was en geen auto riteit hen tot de orde riep als er wat gedaan werd, dat niet door de beugel kon. Nu zijn er vele constructie ve elementen, zowel in 't leger als in staatsdienst, die met alle kracht de uitspattingen van misdadige elementen te gen gaan, maar hun invloed is nog niet groot genoeg. Daarbij komt nog dat strijd groepen van de Darul Islam en andere organisaties be streden moeten worden. Er is gegronde hoop dat de nieuwe, in hoofdzaak Islamitische, re gering het vraagstuk van de Darul Islam zonder strijd kan oplossen. Als dit inderdaad t geval is, zal de aandacht van de A.P.R.I. meer gericht kun nen zijn op de bestrijding van de misdadigersbenden en de enorme smokkelhandel, die voor millioenen schade brengt aan de Indonesische economie. Ook met deze smokkel is het een moeilijk geval. Korte tijd geleden vormde de smokkel handel een onderdeel van de vrijheidsstrijd. Men denke aan de opium-affaire. Tot de 2e politiële actie was de opium smokkel een bron van inkom sten voor de republiek Djok- ja. Het valt niet mee om nu de smokkelaars te leren dat hun handelwijze nu een mis daad is. Een bestrijding van de smokkel, met behulp van Ne derlandse deskundigen, is dringend noodzakelijk. De bestrijding van het bende-wezen is een taak van het leger en zal eerst dan goed kunnen worden aangepakt als het leger een volkomen be trouwbaar apparaat is gewor den en dat is het voorlopig nog niet. De stakingen. Zoals bekend, staken sinds enige weken een groot deel van de ondernemings-arbei- ders op Java. De staking wordt geleid door de vakbond van arbeiders op de ondernemin gen, de Sarbupri. Het doel van de staking is een mini mum-loon te verkrijgen van drie gulden per dag in plaats van ƒ2.25 zoals het nu is. Zoals wij in een vorig ar tikel reeds opmerkten, is deze eis tot loonsverhoging zeker niet ongerechtvaardigd. Het leven op Java is, ook voor de Javaan in de Dessa, buiten gewoon duur. Ze kunnen er wel wat bij gebruiken. Maar de moeilijkheden voor de on dernemers zijn evenzeer ui termate groot. Vele onderne mingen liggen in puin. Het vervoer is enorm duur. De onveiligheid op de plantages is groot.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 5