i
Wijde Wereldj
Waalwijkse en Langsiraaise Courani
H&t GotnmuhCótne.
BEDRIJF STELLING 1950
Belasting-moeilijkheden
UIT DE
AZIË
IN
Dame, welke tandpasta? De beste: IVOROLI
VOLLEDIGE AANVAL
OP AMBON
HOOFDPIJN!^
VRIJDAG 6 OCTOBER 1950
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
DE ECHO \M HET ZUIDEN
73e JAARGANG No. 81
Abonnement
15 cent per week
1.95 per kwartaal
2.25 franco p.p
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
OPGERICHT 1873.
Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66.
TEL.-ADRES „ECHO".
Op 16 October van dit jaar
zal in Nederland een bedrijfs-
telling worden gehouden. Dit
zal de tweede maal zijn dat
in ons land zulk een telling
plaats vindt. De vorige telling
is in 1930 geschied. In 1940
was een bedrijfstelling in een
vergevorderd stadium van
voorbereiding, doch tengevol
ge van de oorlogsomstandig
heden kon deze telling geen
doorgang vinden.
Bij de Wet is voorgeschre
ven, dat elke 10 jaar een al
gemene bedrijfstelling moet
plaats vinden. Omdat de e_er-
ste jaren na de oorlog het be
drijfsleven nog niet voldoende
was gestabiliseerd om er een
kostbare moment-opname van
te maken, is de bedrijfstelling
niet zoals de volkstelling ver
vroegd.
Op een volks- en woning
telling kon na de oorlog niet
tot 1950 worden gewacht. De
bevolkingsregistratie en het
woonruimte-vraagstuk eisten
een spoedige telling van per
sonen en woningen. Aan de
volks- en woningtelling die in
Mei 1947 is gehouden, was
een beroepstelling verbonden,
waarvan de uitkomsten een
beeld van de structuur van de
werkgelegenheid op dat mo
ment hebben gegeven.
Sinds 1947 zijn ongetwijfeld
belangrijke wijzigingen in het
bedrijfsleven ingetreden met
betrekking tot personeels-
opbouw en -omvang, machi
ne-installatie, de producten
en handelswaren, enz.
Dagelijks worden aan het
Centraal Bureau voor de Sta
tistiek vragen gesteld met be
trekking tot de omvang en de
verspreiding van industrie-,
ambachts-, winkel-, handels-
en verkeersbedrijven; hoeveel
mannen en vrouwen daarin
werken, welke functie deze
personen vervullen (admini
stratief personeel, winkel-per
soneel, fabriekspersoneel enz.)
hoe de leeftijdsopbouw van 't
personeel in de verschillende
takken van het bedrijfsleven
is, hoeveel ondernemingen n
bepaald product maken of
verhandelen en in welke ge
meenten deze gelegen zijn.
Gegevens die voor de zaken
man van groot belang zijn bij
de markt-analyse, die de Re
gering nodig heeft bij het uit
oefenen van haar taak en die
de wetenschap niet kan ont
beren bij het uitvoeren van
vele economische onderzoe
kingen.
Nu worden er op korte ter
mijn (maandelijks, per kwar
taal, jaarlijks) gedetailleerde
statistieken samengesteld, die
betrekking hebben op bepaal
de branches van het bedrijfs
leven (b.v. productie-statistie
ken). In vele gevallen kan een
afdoend antwoord worden ge
geven op bovengenoemde vra
gen, doch vaak moet worden
verwezen naar gegevens van
de telling van 1930, die dus 20
jaar oud zijn en dus nauwe
lijks meer bruikbaar zijn. De
behoefte aan een algemene
bedrijfstelling is daarom zeer
dringend.
De bedrijfstelling heeft be
trekking op alle bedrijven op
het gebied van nijverheid,
handel en verkeer, ongeacht
of daarmede al dan niet het
maken van winst wordt be
oogd. De nijverheid omvat zo
wel de industrie als het am
bacht en onder verkeer zijn
ook de hotel-, café- en restau
rantbedrijven begrepen. De
vragenlijsten worden door de
zorg van de gemeente-bestu
ren en de landdrosten uitge-
reikt.
Omstreeks de eerste helft
van October zal aan alle ves
tigingen van bovengenoemde
bedrijven een vragenlijst door
tellers worden uitgereikt. El
ke fabriek, elke winkel, elke
werkplaats, elk kantoor enz.
zal door een teller vóór 16 Oc
tober (de teldatum) worden
bezocht.
In de tweede helft van Oc
tober worden de beantwoor
de vragenlijsten door de tel
lers verzameld.
De vragen, die gesteld wor
den, zijn beperkt in aantal en
zullen betrekkelijk eenvoudig
te beantwoorden zijn. De
voornaamste vragen, die zul
len worden gesteld, betreffen
de soorten van bedrijven die
worden uitgeoefend, de voor
naamste vervaardigde of ver
handelde producten, het aan
tal personen dat in de vesti
ging en in de verschillende
bedrijfsonderdelen werkzaam
is, onderscheiden naar het ge
slacht en de functie in 't be
drijf, de verdeling van het to
taal dezer personen naar drie
leeftijdsgroepen en 't aantal,
de soort en het vermogen der
krachtwerktuigen.
Er worden geen omzetcij
fers gevraagd.
Het volledig en naar waar
heid verstrekken der gevraag
de gegevens is wettelijk ver-
plich': gesteld.
De tellers en al degenen,
die betrokken zijn bij de ver
zameling der gegevens voor
de bedrijfstelling, zijn wette
lijk verplicht deze geheim te
houden.
De statistische verwerking
van de opgaven en inlichtin
gen is opgedragen aan de Di
recteur van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek.
In de eerste helft van No
vember zullen vragenlijsten
millioen in aantal) bij
het Centraal Bureau voor de
Statistiek binnenstromen.
Eén van de voornaamste be
werkingen die de vragenlijs
ten zullen ondergaan, is het
typeren der vestigingen, waar
op de gegevens van de vra
genlijsten betrekking hebben,
naar bedrijfsklasse en be
drijfsgroepen volgens de no
menclatuur van het Centraal
Bureau voor de Statistiek.
Om te onderzoeken of de
vragen en de toelichting daar
op voor iedereen voldoende
duidelijk zijn, is in Maart van
dit jaar een proeftelling ge
houden in Voorburg en in een
deel van 's-Gravenhage. Bij
het ontwerp van de definitie
ve vragenlijst en de toelich
ting is met de ervaringen bij
de proeftelling opgedaan, reke
ning gehouden. Wanneer de
kwaliteit van de verzamelde
gegevens niet tegenvalt, hoopt
het Centraal Bureau voor de
Statistiek reeds in het eerste
kwartaal van 1951 enkele
voorlopige gegevens te kun
nen publiceren, teneinde aan
de voornaamste vragen van 't
bedrijfsleven, de Overheid en
Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. 45 ct
MijohardtHoofdpijntablcttcn. 75ct
de wetenschap te kunnen vol
doen. In de loop van 1951 en
de eerste helft van 1952 zul
len naar verwachting de defi
nitieve en meer gedetailleer
de gegevens gereedkomen.
Nu de communistische aanval op Zuicl-Korea eeia
debacle dreigt te worden, dringt zich de vraag of er
ergens anders een nieuw communistisch offensief zal
losbreken en waar dit eventueel zal gebeuren.
Na de rode overwinning in
China, waarmee 400.000.000
mensen onder de invloeds
sfeer van het communisme
kwamen, is het communisme
de sterkste macht in Azie.
Wanneer Moa Tse Tung in
derdaad wil, kan hij elk land,
dat aan China grenst, zonder
veel militaire inspanning be
zetten.
Laten we even het rijtje
langs gaan:
Tibet, met een enorme
grens. Een land zonder een
leger van betekenis met ern
stige interne moeilijkheden.
Wis en zeker een dankbaar
land voor „een militaire wan
deling".
India ligt geheel voor de
communistische legers open,
zodra Tibet is bezet. Ook dit
land heeft geen macht om met
succes een oorlog tegen China
te beginnen. Het is te begrij
pen dat in deze omstandig
heden India een neutraliteits
politiek voert en voorlopig
vriendschapsbanden met Mao
zal onderhouden.
Het Zuid-Oosten van 't vas
teland, Birma, Malakka, Siam
Indo-China, heeft al heel
wat gezien van de communis
tische methoden. In Indo-Chi
na heeft het Franse Légion
étrangère de orde en rust nog
niet kunnen herstellen. De
troepen van Ho Chi Minh, ge
steund door de Chinezen, heb
ben grote delen vast in han
den, terwijl de Fransen
slechts moeizaam voorwaarts
komen door een verschrikke
lijke rimboe, en keizer Bao
Dai zich vermaakt aan de Ri-
vièra.
Hoewel er overal in China
en Siberië grote militaire
voorbereidingen worden ge
troffen, is men in het Zuiden
van China, vooral in de pro
vincies Yunnan en Kwangsi,
koortsachtig bezig troepen op
te leiden, zowel geregelde als
guerilla-eenheden. In Han
kow, waar het hoofdkwartier
voor Zuid-China is gevestigd,
zijn Russische adviseurs aan
wezig.
In het Noorden grenst Chi
na aan Siberië en Korea. Over
beide landen behoeven wij
niets tö zeggen.
Dan volgen de landen aan
de overzijde van de Chinese
.en Gele Zee, Japan, Formosa
en de Philippijnen.
Japan heeft een communis
tische partij, maar die heeft
weinig practische betekenis
door de aanwezigheid van
Amerikaanse troepen.
Ernstig is de toestand op de
Philippijnen, waar de rege
ringstroepen al jarenlang
strijden tegen opstandelingen,
die misschien niet bewust
communist zijn, maar in ieder
geval in de rode kaart spelen.
Manilla is een centrum van
rode kanalen.
Formosa is, zoals bekend, 't
laatste bolwerk van de Chi
nese nationalisten en zal on
getwijfeld sterke verdedi
gingswerken hebben.
Indonesië, een practisch niet
te verdedigen eilandenrijk.
Zeker niet met 't leger, waar
over Indonesië thans beschikt.
Het is voor Indonesië onmo
gelijk een buitenlandse vij
and te weerstaan, zelfs met
buitenlandse hulp. 'De rege
ring in Djakarta houdt er re
kening mee dat bij een even
tueel gewapend conflict ge
heel Voor-Indië in korte tijd
door de communistische legers
wordt overstroomd, waarna
Indonesië open ligt voor de
rode agressor.
En Indonesië heeft zelf
enorme interne moeilijkheden,
die het zelf nog wat vergroot
door de aanval op de Zuid-
Molukken. Er is een sterke
communistische partij in In
donesië, die over grote hoe
veelheden wapens kan be
schikken. De communistische
partij beschikt over vele ac
tie-centra in alle grote steden
op Java en Sumatra en ver
der aan de Westkust van Bor
neo, Makassar, Lombok en de
E-anka-Biliton archipel. De
voornaamste haard is aan Su
matra's Oostkust, die 't dichtst
bij Malakka ligt.
De Indonesische regering
wenst een neutrale politiek te
voeren, omdat zij niet anders
kan. Ongetwijfeld zou zij zich
gaarne meer op Amerika
oriënteren, maar de omstan
digheden beletten dit. Zij kan
nu niet anders doen dan het
voeren van een politiek van
„policy of appeasement", met
India, Pakistan en ook de En
gelse regering.
De Indonesische regering is
zich zeer wel bewust van de
toenemende infiltraties van
communisten en is door ge
brek aan adviseurs en een
goed functionerende inlich
tingendienst niet in staat de
infiltraties te verhinderen. De
regering is nu bereid tot de
volgende concessie: zo de
USSR toestemt in de Indone
sische eis tot 't abandonneren
van elke vorm van subversie
ve activiteit op Indonesisch
grondgebied, is de regering
bereid tot de erkenning, de
facto en de jure, van het re
giem Ho Chi Minh en tot on
dersteuning van de eis tot toe
lating van communistisch Chi
na in de U.N.O.
Uit bovenstaande blijkt dui
delijk welk een enorme macht
het rode China betekent. Te
meer waar de staten rondom
China militair weinig beteke
nen en dientengevolge een
neutraliteitspolitiek ten op
zichte van het Chinese com
munisme in acht nemen.
Daarom zal men rondom dit
grote rijk een enorm verdedi
gingsfront moeten leggen van
af Alaska, via Japan, de
Philippijnen, Nieuw-Guinea
(waarvoor Ambon een buiten
gewoon belangrijke basis is),
Australië, het Nabije Oosten
en Afrika. Als deze gordel er
inderdaad is met een macht
even sterk als het communis
me in Azië kan opbrengen,
zal iedere agressor in Azië de
lust vergaan om welk land
dan ook aan te> vallen.
van plan zijn het op een tweede
Praag te laten aankomen, blijkt
wel uit het feit dat een woord
voerder van het Amerikaanse mi
nisterie van buitenlandse zaken
heeft verklaard, dat de Westelijke
bezettingstroepen geweld zullen
gebruiken als de Oostenrijkse
communisten een staatsgreep zou
den proberen.
De regering verwacht, dat de
stakingsactie tien dagen zal duren,
maar noch zij, noch de geallieerde
legerleiding is van plan ook maar
een duimbreed te wijken voor ge
weld en terreur.
Drie vredesplannen
voor Korea.
Niet minder dan drie plannen
zijn er ingediend om in Korea de
vrede te herstellen. Over het En
gelse plan, dat 4 punten omvat en
dat gesteund wordt door 7 andere
leden, hebben we al eerder ge
meld. Daartegenover staan de
Russische voorstellen, gesteund
door 4 satellieten, die o.a. beogen
DE WET BELASTING-
HoRZIENING 1950.
Dc Wet Belastingherziening
1950 wacht nog steeds op aan
neming door de le Kamer der
Staten-Generaal.
Wijzigingen kan de le Ka
mer niet aanbrengen, zodat
daar aanvaarding algemeen
wordt aangenomen het nu
wel zin heeft de nieuwe be
palingen eens te bezien.
De beide hoofdbestanddelen
van het ontwerp zijn:
a. tegemoetkomingen aan het
bedrijfsleven met betrek
king tot de berekening van
de belastbare winst;
b. bijzondere fiscale voorzie
ningen voor door de oorlog
getroffenen.
Aan deze twee hoofdonder
werpen zijn nog enkele neven
onderwerpen toegevoegd, wei
van het toegevoegde bedrag
in een onbelaste reserve.
2. Bijzondere fiscale voorzie
ningen voor schade, vorde
ring in eigendom e.d. ge
durende de jaren 1940'45
worden wettelijk vastge
steld en uitgebreid.
3. De mogelijkheid wordt ge
opend tot vervroegde af
schrijving op na 1 Januari
1949, doch vóór 1 Januari
1953 aangeschafte bedrijfs
middelen.
4. De onbelaste reserve neemt
een einde.
5. De termijn voor de norma
le verrekening van verlie
zen met inkomen of winst
van volgende jaren wordt
gebracht van 2 jaar op 4
jaar.
6. Loon, betaald aan eigen
kinderen, als waren zij
Indonesië heeft „een volledige aanval" op het eiland
Ambon ingezet. Eenheden van leger, luchtmacht en
marine hebben hel eiland geheel ingesloten en lan
dingstroepen zijn op enige plaatsen aan land gegaan.
Deze operaties zijn op 26 September begonnen en
staan onder leiding van kolonel Kawilarang.
De actie is voor de Nederland
se regering aanleiding geweest om
een telegram te richten tot de In
donesische minister-president, mr.
Moh. Natsir, waarin zij haar te
leurstelling uitspreekt over de ac
tie tegen Ambon. In het telegram
zegt de minister-president, dr. W.
Drefes
„Met grote verontrusting nam
de Nederlandse regering kennis
van de militaire actie, welke door
de regering van de republiek In
donesië tegen Ambon is ingezet.
De teleurstelling over dit bericht
was te groter, omdat tot op het
laatste ogenblik niet slechts de
hoop, maar ook de verwachting
mocht worden gekoesterd, dat uw
regering met het voornemen was
bezield om het conflict met Am-
bon zonder geweld van wapenen
tot oplossing te brengen. De zen
ding van minister Leimena recht
vaardigde deze verwachting.
Ik mag niet nalaten Uwe excel
lentie mede te delen, dat deze mi
litaire actie niet alleen de Neder
landse regering, maar het gehele
Nederlandse volk diep heeft ge
schokt en niet het minst hen, die
gedreven door oprechte sympa
thie voor de nationale aspiraties
van het Indonesische volk de ont
wikkeling van de onafhankelijke
Indonesische staat met grote be
langstelling hebben gevolgd.
Het Nederlandse volk kan niet
onverschillig staan tegenover deze
strijd. Niet alleen is Nederland
nog steeds belast met de verant
woordelijkheid voor een aantal
nog niet gerepatriëerde Ambonesë
militairen, bij wie deze nieuwe
ontwikkelingen de grootste onrust
kunnen verwekken, maar vooral
gevoelt ons volk zwaar de ver
antwoordelijkheid voor het feit,
dat het door overdracht van de
souvereiniteit de zorg voor het
welzijn van de Ambonese bevol
king uit handen heeft gegeven.
Met het oog op de ernst van de
situatie, welke door deze ontwik
keling is ontstaan, acht ik het
mijn plicht een openlijk persoon
lijk beroep te doen op uwe excel
lentie om alsnog er toe mede te
werken, dat de strijd wordt gfe-
staakt en langs vreedzame weg
naar een oplossing gestreefd
wordt."
Krachtproef voor
Oostenrijkse regering.
Precies om 12 uur in de nacht
van Dinsdag op Woensdag is in
Oostenrijk de stakingsactie begon
nen die door de communisten met
behulp van de Russische bezfet-
tingsautoriteiten is op touw gezet.
De regering heeft echter maatre
gelen genomen om tegen eventu
ele onwettige acties te kunnen op
treden. De staatssecretaris van
binnenlands»; zaken verklaarde dat
Oostenrijk sinds het einde van de
oerlog nog niet zo goed voorbe
reid was geweest als thans om
een communistische greep naar de
macht te keren.
De minister-president heeft het
Oostenrijkse volk aangespoord
kalm te blijven en moedig het
hoofd te bieden aan „de misdadi
ge poging van de communisten
om het economisch herstel van
Oostenrijk te vernietigen" en de
leider van het socialistische vak
verbond, Böhm, heeft de arbeiders
opgeroepen zich achter de rege
ring te scharen „om te verhinde
ren, dat de communisten de macht
met geweld overnemen. Zij koes
teren sinds lang het denkbeeld
van Oostenrijk een tweede Tsje-
cho-Slowakije te maken.
De Britse en Amerikaanse troe
pen zijn in de kazernes samenge
trokken, alle ministeries en open
bare gebouwen in Wenen staan
onder speciale bewaking, alsook
de verschillende energiebedrijven
in het land.
In een proclamatie van kanselier
Figl wordt gezegd: „Het econo
misch herstel van het land is een
doorn in het oog der communisten.
Zij spreken over loonsverhoging,
maar bedoelen geweld, straatge
vechten en vernietiging der demo
cratie. Geef geen gehoor aan de
communistische oproep tot staken,
vernietig de versperringen op de
wegen en jaag onruststokers de
fabrieken uit."
Dat ook de gealliëerden niet
het onmiddellijk staken van het
vuren en het terugtrekken van al
le vreemde troepen van Koreaan
se bodem. Jwfego -Slavië heeft toen
een compromis-voorstel inge
diend dat ook het staken van het
vuren omvat, maar als voorlopige
administratieve grens tijdens de
wapenstilstand de 38ste breedte
graad wil vaststellen.
India steunde in de politieke
commissie aanvankelijk het Russi
sche voorstel, maar had toch be
zwaar tegen het terugtrekken van
alle troepen, omdat dan de Noord-
Koreanen gelegenheid zouden krij
gen zich voor te bereiden op een
nieuwe aanval.
De 'Australische en Canadese
afgevaardigden steunden krachtig
het Engelse voorstel. Zij meen
den dat de enig logische interpre
tatie van de resolutie van de Vei
ligheidsraad op 27 Juni was, dat
de vijand ook over de 38ste
breedtegraad achtervolgd moest
worden.
Ondertussen rukken de Zuid-
Koreanen steeds verder op over
het Noordelijk gebied, terwijl de
i U.N.O. luchtmacht militaire doe
len bestookt. De Zuidkoreaanse
bevelhebber verklaarde dat zijn
troepen pas aan de grens van
Mandsjoerije zullen halt houden;
het kon een of twee maanden
duren, maar hij wilde er voor de
winter zijn. De opmars gaat zo
snel dat de Amerikaanse adviseurs
bevreesd worden voor de verbin
dingslijnen en voor een mogelijke
flankaanval. Bovendien zijn de
mannen zeer vermoeid, maar het
moreel is uitstekend.
HET KLEUTERONDERWIJS.
Bij de Tweede Kamer is een
wetsontwerp ingediend tot rege
ling van het kleuteronderwijs en
van de opleiding van de leidsters
bij dat onderwijs. Het is „een
eerste stap in de richting van een
volledige sanering van het kleu
teronderwijs." Ook aan dit ont
werp ligt de financiële gelijkstel
ling van openbaar en bijzonder
onderwijs ten grondslag.
Oe regeling houdt het volgende
in le. Het rijk keert aan de ge
meenten die kleuterscholen in
stand houden, jaarlijks een bij al
gemene maatregel van bestuur
vast te stellen bedrag per leerling
uit 2e. een gelijk bedrag keert
het Rijk uit aan de bijzondere
kleuterscholen 3. gemeente die
kleuterscholen in stand houden,
keren jaarlijks aan de besturen
van bijzondere kleuterscholen per
leerling een gelijk bedrag uit als
dc kosten voor exploitatie-uitga
ven van het openbaar kleuteron
derwijs, na aftrek van de rijksbij
drage per leerling bedragen
4. de gemeenten die kleuterscho
len in stand houden, keren aan de
bijzondere kleuterscholen ook
voor de gebouwen een vergoeding
uit 5. de gemeente die geen
openbare kleuterscholen in stand
houden, doch wel subsidie verle
nen aan een of meer bijzondere
kleuterscholen, besluiten tot op
richting van een openbare kleu
terschool, als aan de gestelde
voorwaarden wordt voldaan.
Doordat de gemeente die open
baar onderwijs in stand houden,
aan de schoolbesturen ook een
vergoeding zullen uitkeren voor
het gebruik der legaliteiten, wordt
de mogelijkheid 'geschapen de
huisvesting van de kleuterscholen
te verbeteren en de salarissen
van het bevoegde personeel op
een redelijk peil te stellen. Veran
dering ten goede in de opleidings
cursussen zal worden bevorderd,
als van rijkswege overeenkomstig
het bepaalde in het onderhavige
wetsontwerp zal worden bijge
dragen in de kosten van een aan
tal opleidingsscholen.
De kosten die voor het rijk uit
het wetsontwerp voortspruiten,
zullen voorlopig ten hoogste 11.5
millioen bedragen waarvan 11.2
millioen als bijdrage aan de kleu
terscholen en 300.000 als bijdra
ge aan de opleidingsscholen
ke ten dele een verlichting
van druk betekenen voor het
bedrijfsleven in het algemeen,
ten dele een speciale verlich
ting inhouden voor woning
bouw door lichamen (N.V.'s
enz.).
Aan een en ander gaat voor
af een andere formulering van
het winstbegrip van de in
komstenbelasting, een formu
lering, die geen materiële ver
andering beoogt, doch welke
is opgenomen met de bedoe
ling, de bepalingen nopens 't
winstbegrip, ook na het tref
fen van de hierboven bedoel
de regelingen, minder onover
zichtelijk te doen zijn dan de
thans geldende bepalingen.
De bepalingen welke zake
lijk van belang zijn, worden
hieronder vermeld:
1. Mogelijk gemaakt wordt
een voorlopig belastingvrije
herwaardering van vóór
oorlogse machines en in
stallaties en van gebouwen
die, blijkens het snelle tem
po van afschrijving dat er
op moet worden toegepast,
in karakter nabij komen
aan installaties en werk
tuigen (hiermee b.v. be
doeld loodsen en schuren,
van hout opgetrokken). Het
voorlopig karakter van de
belastingvrijdom vindt zijn
uitdrukking in 't opnemen
vreemden, zal voor de va
der of moeder, voortaan
ook dan tot de bedrijfs- of
beroepskosten worden ge
rekend, indien de kinderen
minderiarig zijn; van 1 Ja
nuari 1951 af vallen ook die
minderjarigen in beginsel
in de Loonbelasting.
7. Vrijstelling voor wat de
Vennootschapsbelasting be
treft van een zeker bedrag
aan rente van eigen kapi
taal wordt verleend aan
N.V.'s en Coöp. Verenigin
gen, die zich bezig houden
met de exploitatie van
nieuwe woningen.
8. Toegestaan wordt het on
belast reserveren van boek
winsten op bedrijfsmidde
len, welke een gevolg zijn
van uitkeringen bij brand,
onteigening en dergelijke.
9. Technische herzieningen
van de Inkomstenbelasting
op het punt van vererving
van bedrijfs- of beroeps
vermogens.
10. Het winstbegrip wordt
nieuw geformuleerd.
11. Trapsgewijze afschaffing
van de Ondernemingsbe
lasting, gepaard gaande
met verhoging van de
Vennootschapsbelasting.
v. Loon.
(Wordt vervolgd).
WESTERLING
DESAVOUEERT THIESSEN.
In een interview in zijn hotel
kamer „ergens in België" heeft
ex-kapitein Westerling tegenover
een verslaggever van „Trouw"
verklaard, dat de Bandoengse fo
tograaf Thiessen, die zich steeds
heeft uitgegeven als de persoon
lijke vertegenwoordiger van Wes
terling, dit doet zonder zijn voor
kennis. Westerling verklaarde dat
alleen zijn advocaat, jhr. mr. C.
B. Beelaerts van Blokland uit Den
Haag voor hem mag optreden.
Verder sprak Westerling de
beweringen van Thiessen tegen
dat hij financieel aan de grond
zou zitten. Hij wordt geholpen
door vrienden in België en zei dat
hij geen cent wilde hebben van de
collecten die voor hem in Neder
land werden gehouden.
Ook ontkende Westerling dat
de actie in Bandoeng zonder zijn
voorkennis zou zijn ontketend en
dat hij zijn diensten aan MacAr-
thur zou hebben aangeboden. Dat
deed Thiessen
Tenslotte verklaarde Wester
ling dat hij de propagandastunts
van Thiessen allerminst op prijs
stelde.
WERKING VAN
VAN PLAN-SCHUMAN.
Jules Monnet, de leider van de
Franse delegatie bij de conferen
tie over het plan-Schuman te Pa
rijs, heeft een uiteenzetting gege
ven hoe het plan in de praktijk
zal werken
Het hoge gezagsorgaan zal be
staan uit 6 tot 9 leden, door de
gezamenlijke regeringen van de
deelnemende landen gekozen, die
na hun verkiezing geen verant
woording meer verschuldigd zijn
aan hun regering, daar zij inter
nationale gezagsdragers zullen
zijn. Hun taak zal zijn toezicht te
houden op de werking van de
„pool", waarbij zij de bevoegd
heid hebben boeten op te leggen
aan de industrieën, die zich niet
aan hun beslissingen houden.
Verder moeten zii er voor zorgen
dat alle belemmeringen die met de
vrije concurrentie onverenigbaar
zijn, verdwijnen, en moeten zij de
prijzen en investeringen regelen.
Het Hoge Gezagsorgaan zal bij
gestaan worden door een Consul
tatieve Commissie, waarin ook
vertegenwoordigers van de vak
beweging en de consumenten zit
ting zullen hebben. Dan komt er
nog een gerechtshof dat waakt
over de naleving van het verdrag
en de besluiten van het Hoge Ge
zagsorgaan ongeldig kan verkla
ren. Een raad van ministers zal
onderhandelingen voeren over
handelsverdragen en adviseren
inzake de douanepolitiek.
De prijzen van kolen en staal
hoeven niet in alle landen gelijk
te zijn, maar mogen niet hoger
zijn dan de laagste prijs binnen de
zes landen, vermeerderd met de
vrachtkosten.
SCHOOL VOOR MAAT
SCHAPPELIJK WERK
TE EINDHOVEN.
Maandag is het gebouw van de
R.K. scholen voor maatschappe
lijk werk te Eindhoven plechtig
ingezegend en in gebruik geno
men. De eerste plechtigheid werd
verricht door Mgr. W. Mutsaerts
bischop van Den Bosch, de twee
de door Prof. Rutten, minister
van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen.
Verder waren o.a. aanwezig de
commissaris der koningin in N.
Brabant, prof. J. de Quay, deken
Heezemans en burgemeester Kolf
schoten.
Zowel Mgr. Mutsaerts als prof.
Rutten wezen op de hoge taak die
de school heeft te vervullen in de
vorming van de sociale werkers.
Prof. de Quay vestigde de aan
dacht op de noodzaak van de
jeugdzorg in Noorbrabant, waar
een vijfde van de Nederlandse
jeugd rondloopt. Deken Heeze
mans tenslotte legde er de nadruk
op dat ook degenen die de school
hebben verlaten, nog veel moeten
leren.
LOONGRENS VERPLICHT
VERZEKERDEN VER
HOOGD.
De minister van sociale zaken
zal in verband met de loonsver
hoging per 1 September 1950 een
wetsontwerp indienen strekkende
o.m. tot verhoging van de loon
grens die geldt voor de Ziektewet
en het Ziekenfondsenbesluit, van
4500.- tot 4680.—
Daar er zich gevallen kunnen
voordoen dat iemand die op 31
loonsverhoging niet meer binnen
Aug. wel verzekerd was, door de
de verplichte verzekering valt,
ligt het in het voornemen van de
minister te bevorderen dat voor
de werknemers die op 31 Aug.
verplicht verzekerd waren, aan de
verhoging van de loongrens tot
4680.— terugwerkende kracht
wordt verleend tot 1 Sept. 1950.
Ook voor de verzekering krach
tens de Invaliditeitswet zullen be
palingen worden gemaakt om een
tijdelijke onderbreking te voorko
men.