l. Wijde Wereld K. R. O. Waalwijkse en Langstraatse Courant UIT DE Algemene Beschouwingen Minister-President Drees Koningin en Prins Bernhard bezochten Zuid-Holland Belasting-moeilijkheden. Het woord is aan Vijf en Twintig jaar MAANDAG 20 NOV. 1950. Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHO \M HEI ZUIDEN V, 73e JAARGANG No. 94 Abonnement 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p.p Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. OPGERICHT 1873. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUWL TEL. 66. TEL.-ADRES „ECHO". De Tweede Kamer heeft zicli in de afgelopen we ken bezig gehouden met de algemene beschouwin gen over de rijksbegroting 1951, waaruit wij al enkele punten besproken hebben, zoals de mening van prof. Romme over de Europese federatie tegen over het standpunt van de Engelse regering, en de basis van het kabinet voor en na het aftreden van minister Schokking; dit is een nog al donkere kwestie. Ondertussen was de kous met de mening van prof. Romme „dan maar een Euro pese federatie zonder Enge land" niet af. Minister-presi dent Drees hield zich bij zijn antwoord op de vlakte: er waren gebieden waarop men met Engeland zou kunnen samenwerken en andere ge bieden waarop dit niet zou gaan; in ieder geval moet men niet te gauw zeggen: dan maar een federatie zonder Engeland. Toen de Kamer weer aan het woord kwam was het prof. Romme die grif toegaf dat samenwerking op bepaalde gebieden wel mo gelijk was, maar daarmee had men nog geen federatie. En op een federatie, met supra nationale gezagsorganen, was Engeland vierkant tegen. De voorzitter der P. v. d. A.-frac- tie was het niet eens met prof. Romme. Jhr. Van der Goes van Naters meende dat er mogelijkheden tot samen werking bestond omdat het comité van ministers in Rome de aanbevelingen van mej. Klompé had aanvaard, maar de professor had daar een zwaar hoofd in. Zoals gezegd is de kwestie van de samenstelling van het kabinet een beetje duister. De K.V.P. had, zoals de V.V.D., bij monde van haar fractie voorzitter verbreding van de basis gevraagd, omdat haars inziens door het uittreden van de C.H.U. minister Schokking en het optreden van de on- duidelijke minister s'Jacob de samenstelling gewijzigd en de basis versmald was. Nu liet dr. Drees in zijn antwoord uitkomen dat bij de vervan ging van Mr. Schokking op de eerste plaats de deskun digheid van zijn opvolger de doorslag had gegeven en niet zijn politieke kleur, wat men een zeer gezond standpunt kan noemen. Over dit laatste zei de minister trouwens dat minister s'Jacob de ch. begin selen is toegedaan. Nochtans is hij geen lid van de partij. Als de gelegenheid zich voor doet, zullen de oorspronke lijke verhoudingen hersteld worden, maar de voorwaar den daartoe wil de regering niet kunstmatig scheppen. De K.V.P. toonde zich over deze opvatting niet tevreden. Prof. Romme betoogde dat het de wens is van zijn fractie dat de samenstelling van het ka binet voor 1952 wordt her steld tot* de verhoudingen die het in 1948 had. Hij was n.l. van mening dat het kabinet zoals 't nu is, toen geen kans gehad zou hebben. De per soonlijke kanten mochten daarbij niet ontzien worden. Ook mr. Oud, de voorzitter van de V.V.D.-fractie, gaf nu niet veel meer om het kabi net, maar het merkwaardige was dat de voorzitter van de C.H.U.-fractie, de heer Tila- nus, geen bezwaar maakte tegen de huidige oplossing en de nieuwe minister van oor log zijn vertrouwen schonk. Dat onthielden hem echter ook de andere partijen niet. Ondertussen zaten er twee partijloze ministers achter de regeringstafel, de excellenties Götzen en Spitzen. En men heeft ze beiden al aangeke-- ken wie het slachtoffer zou kunnen worden van dit stre ven naar een bredere basis. In het parlement werden geen suggesties gedaan, maai de parlementaire redacteur van „De Tijd" kwam via een zeer vernuftige redenering tot de conclusie dat het minister Spitzen zou moeten zijn. Hij zei: „De heer Götzen zal naar onze mening niet aftreden, aangezien dan zou blijken dat hij niet meer vervangen behoeft te worden. Der halve richtten aller ogen zich na weinige ogenblikken op minister Spitzen, die zat te lezen. Het is geen alledaags verschijnsel dat prof. Romme de publieke opinie zo goed vooruit informeert". Daaruit zou men dus kunnen conclu deren, als men met deze re denering meegaat, dat in de Kamer wel suggesties zijn ge daan. Maar er is nog al wat voor nodig om zover te ko men. Aangaande de kwestie Am. bon had minister Drees op gemerkt dat hij het princi- piëel onjuist achtte dat de voorzitter van de Veiligheids raad de. Amerikaan Aus tin! deze zaak niet op de agenda had geplaatst. Mr. Oud was van mening dat de regering Ambon voor het Unie-hof van Arbitrage had moeten brengen en ook prof. Romme had daaraan gedacht, maar achteraf was hij tot de overtuiging gekomen dat het goed was dat het niet was ge beurd. Waarom, zo vraagt men zich af. De heer Weiter wilde de parlementaire en quête-commissie een onder zoek laten instellen naar het hele Indonesië-beleid. Daar door kon de regering, zo zei hij, zich ontlasten van haar verschrikkelijke verantwoor delijkheid. Over de souverei- niteitsoverdracht had hij nog een paar opmerkingen die nu wel erg aandeden als mosterd na de maaltijd. Vrijdag heeft de regering in tweede instantie geant woord. Frankrijk voor verenigd Europa. De Franse Nationale Ver gadering heeft een resolutie aangenomen waarin de rege ring wordt uitgenodigd te streven naar vergroting van het politieke gezag van de Raad van Europa. Alleen de communisten stemden tegen. Leiders van de rechtse en gematigde partijen hebben zich uitgesproken voor een verenigd Europa „desnoods zonder Engeland", maar de socialisten willen dit niet zonder hun Labourbroeders De regering spreekt zich er niet over uit. Bevin naai Bonn. De Britse minister van bui tenlandse zaken, Ernest Be- vin, zal 9 December a.s. naar West-Duitsland vertrekken om in Bonn met de West. Duitse regering besprekingen te voeren over de verdediging van Europa. Ondertussen heeft de West- Duitse bondsdag zich ook uit gesproken voor de resoluties van de Raad van Europa te Straatsburg, die o.a. de vor ming van een Europees leger en het plan-Schuman voor staan. Tegen stemden de so cialisten, communisten en de links-katholieke centrumpar tij. De Beierse partij, 't Cen trum en de Duitse rijkspartij waren tegen het voorstel voor een Europees leger. Noodregering in Suriname? Dc Landsregering van Su riname heeft besloten aan de Nederlandse regering te vra gen de bevoegdheid van de Staten over te dragen aan 'n ander orgaan. Onlangs moest de zitting van de Staten wor den geschorst in verband met een rel, die aanleiding was tot onwaardige tonelen. Het wordt onmogelijk geacht dat de Staten hun werk normaal kunnen hervatten. De lands regering heeft daarom beslo ten art. 174 van de landsrege- ling toe te passen; hierdoor wordt bepaald dat, wanneer een orgaan niet kan werken, het bij de wet kan worden vervangen door een ander or gaan. De bouw van scholen. Officiëel wordt medegedeeld dat in 1951 voor de bouw van scholen waarschijnlijk vol doende bouwvolume beschik baar is, om elke aanvraag in te willigen. Daarom wordt voorlopig geen urgentielijst samenge steld en zal de goedkeuring worden gegeven voor ieder plan betreffende de bouw van een schopl. Dit geldt ook voor de bouw van kleuterscholen en gym nastieklokalen. Mocht in de loop van 1951 blijken dat het beschikbare bouwvolume dreigt te worden overschreden, dan zal weel een urgentielijst worden vast gesteld. In zijn antwoord op de bij de algemene beschouwingen gemaakte opmerkingen ver klaarde de ministerpresident, dr. Drees, met nadruk dat ook de financiële sector een onderdeel is van de kabinets- politiek. Deze verklaring achtte hij nodig, omdat de mogelijkheid niet uitgesloten moest worden geacht dat er juist op dit terrein nog wel eens conflicten tussen rege ring en Kamer zouden rijzen. Wat de financiën betreft, verkeerde de regering steeds in een onaangename positie. Bij wetsontwerpen als de re geling van de oorlogsschade, voorzieningen voor ambtena ren uit Indonesië etc., had de regering aan de aandrang moeten weerstaan om nog hogere bedragen uit te trek ken. Waren voorzieningen als deze tenslotte geregeld, dan kwam de Kamer echter weer met het verwijt, dat de re gering niet zuinig genoeg zou zijn geweest. Uit de latere mededelingen van minister Lieftinck bleek intussen wel, dat de regering nu in elk geval het gevreesde hakmes zal gaan hanteren. De bewindsman van finan ciën wees andermaal op het begrotingstekort, dat inmid dels is opgelopen tot 257 mil- lioen. Waren de heren Schou ten (A.R.) en Lucas (K.V.P.) van mening geweest dat de middelen te laag waren ge raamd, de minister bleef er bij dat het de meest realisti sche waren die gemaakt kon den worden. Daarnaast blij ven de vooruitzichten som ber. Kon de regering nog lan ger in deze toestand berus ten? Het antwoord was neen. Er is bereids besloten om tot een herziening van de uit. gaven te komen, zowel wat de gewone dienst als 't Land bouw Egalisatiefonds betreft, een herziening die 100 a 150 millioen zal moeten op leveren. Deze besparingen zullen liggen in het vlak van een efficiënter apparaat, maar ook in dat van de beleidsuitgaven. Wel was de regering van mening dat deze besparingen sociaal-economisch verant woord zullen moeten zijn. De minister-president sprak ruim twee uur en in deze uit voerige rede liet hij tal van onderwerpen de revue pas seren. In de discussies tussen de politieke partijen wilde de regering zich niet mengen. Zij blijft zich voorstellen als een program-kabinet. Dr. Drees wees de opmerking van de hand dat dit kabinet geen nationale politiek zou hebben gevoerd. Een derge lijke politiek sluit niet uit dat wel eens besluiten moeten worden genomen die niet de algemene instemming hebben. Bij de ministers-wisseling is het zeker niet de bedoeling geweest om de basis van het kabinet te wijzigen. Bij de vervulling van de vacature aan „Oorlog" en „Marine" moest echter op de eerste plaats op de bekwaam heid van de candidaat wor den gelet. Intussen blijft het ook nu zo, dat de opvolger van minister Schokking be paaldelijk de ch. hist, begin selen is toegedaan. Doet zich een mogelijkheid voor om 't ch. hist, element te verster ken, dan zal deze kans zeker niet onbenut worden gelaten, voor kunstmatige wijzigingen voelde de minister-president echter niets. Geen politieke ver moeidheid. Terugkomend op de motie van de V.V.D. tegen minister Van Maarseveen, bleef de minister-president erbij dat hier terecht de kabinetskwes tie was gesteld omdat 't hier kabinetspolitiek betrof. Was het kabinet moe? Dr. Drees was van oor- nisters zeker extra vacantie verdiende, maar van ver moeidheid in politieke zin was zeker geen sprake. Wat de Indonesië-politiek betreft, wees de minister-president deel dat een deel van zijn mi- nog eens op de gevolgen die uit een voortzetting van het conflict zouden zijn voortge vloeid. Leger na leger zouden wij hebben moeten uitzenden en desondanks zou de verwoes ting van de bedrijven zijn voortgegaan enook de gueril la zou geen einde hebben ge nomen. In dit verband wees de minister-president ook naar Indo-China, waar nog steeds de wapens spreken. Wel gaf dr. Drees toe, dat de regering in meerdere opzich ten in haar verwachtingen is teleurgesteld, maar ook mag niet vergeten worden dat ac ties als die van Westerling de nieuwe samenwerking ten zeerste hebben geschaad. Inzake Ambon gaf dr. Drees andermaal als de mening van de regering, dat hier geen mogelijkheden aanwezig wa ren voor de vorming van een zelfstandige staat. Wel heeft de regering gepleit voor een grote mate van autonomie en voor amnestie. Ook Ambon zou hier wel voor gevoeld hebben, mits de nodige waar borgen werden gegeven. Leek het aanvankelijk alsof de In donesische regering, mede als gevolg van de stap van de Ünci, wel gehoor zou willen geven aan deze wensen, de militaire actie die tenslotte werd begonnen, was voor de regering een pijnlijke teleur stelling. Dr. Drees gispte de handel wijze van de Amerikaanse voorzitter van de Veiligheids raad, die eerst op de dag van zijn aftreden deze aangele genheid ter sprake had ge bracht. De regering blijft van mening, dat zij in de kwestie- Ambon gedaan heeft wat mo gelijk was. Zij, die een mili tair optreden zouden hebben begeerd, hadden naar de me ning van dr. Drees onvol doende begrip voor de gevol gen. Hiervoor verantwoordelijk heid dragen zou voor ieder een te zwaar zijn. Prof. Rom me was bij de debatten van oordeel geweest, dat na de uitspraak van het Lagerhuis gekozen moest worden tussen geen federalisme of federali- satie zonder Engeland. Dr. Drees meende echter dat er nog wel tussenmogelijkheden waren. Op verschillende ter reinen zal er in elk geval sa menwerking moeten komen. Weer naar het binnenland se terrein overspringend, ver klaarde de minister-president naar aanleiding van opmer kingen van de heer v. d. Goes van Naters, dat de Staat geen invloed heeft uit te oefenen op het aantal geboorten. In dit verband zeide dr. Drees dat de regering zich nader wilde beraden over de instel ling van een Gezinsraad. Een deel van de in een dergelijk college te behande len onderwerpen zou intus. sen reeds bestreken kunnen worden door de Sociaal-Eco nomische Raad. De minister-president sloot zijn rede met een oproep om bemoediging te putten uit hetgeen reeds bereikt werd en voor de toekomst wilde hij vertrouwen op de kracht en het initiatief, dat ons volk in al zijn geledingen ten toon spreidt. De reeks bezoeken van H.M. Koningin Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard aan Neder landse provincies is Donder dag j.l. besloten met een offi ciëel bezoek aan Zuid-Hol land, met name aan de hoofd stad van dit gewest: 's-Gra- venhage. Deze „kennismaking met 't gewestelijk eigen leven" het doel van de koninklijke rondreis door Nederland droeg een geheel ander ka rakter dan de daaraan voor afgaande in andere provincies. Daar kreeg n.l. de bevolking van vele plaatsen gelegenheid haar liefde en haar eerbied voor het Koninklijk Paar tot uitdrukking te brengen. En de wijze waarop de bevolking dat deed, maakte de reizen van H.M. en Z.K.H. tot jubel- tochten. In Zuid-Holland bleef het koninklijk bezoek beperkt tot de hoofdstad. Daar had de ontmoeting plaats met de provincie, 's Morgens in het gebouw van de Eerste Kamer, werden de leden van Provin ciale Staten en afgevaardig den van het personeel der Provinciale Griffie aan Hare Majesteit en Zijne Konink lijke Hoogheid voorgesteld, 's Middags volgde op 't stad huis de kennismaking met ge meentebestuur en gemeente raad van 's-Gravenhage en met een deputatie van de Haagse burgerij. Hier defi leerden ook een zeshonderd tal schoolkinderen voor Ko ningin en Prins en werd sa- mens de Haagse Jeugdactie een partij van 25.000 stuks speelgoed aangeboden, be stemd voor kinderen in Zuid- Oost-Drenthe en Oost-Gro- nlngen als blijk van dank baarheid der Haagse bevol king voor de hulp, die in de laatste oorlogsjaren door Drentenaren en Groningers werd geboden. Later in de middag kwamen in de Trêveszaal de Zuid-Hol landse burgemeesters hun op wachting maken. En het be zoek werd besloten met een gala-avond in de Koninklijke Schouwburg, die een zuiver porvinciaal karakter droeg. Daar traden n.l. vier Zuid- Hollandse amateur-verenigin gen op met speciaal voor deze gelegenheid geschreven één- acters van resp. A. den Her tog, Anna Blaman, Ben van Eysselsteyn en Bob van Leer- sura, auteurs, die in deze pro, vincie wonen. De één-acters behandelden Zuid-Hollandse onderwerpen, de regie en de verzorging der décors waren toevertrouwd aan jonge Zuid- Hollandse kunstenaars. Op deze avond werd ook 't nieu we „Lied van Zuid-Holland" uitgevoerd door een gemengd koor van personeel in dienst van de Provincie. En als waardige omlijsting van dit geheel werd de gala-avond geopend met het Wilhelmus, ten gehore gebracht door de Koninklijke Militaire Kapel in ceremoniëel tenue. On deze wijze èn door on gedwongen gesprekken met vertegenwoordigers van de Provincie -—waarbij de grote belangstelling van H.M. en Z.K.H. voor provinciale vraag stukken tot uitdrukking kwam kreeg 't Koninklijk Paar een indruk van wat er leeft in Zuid-Holland. „Het is een goede dag van daag" had Mr. L. A. Kesper, commissaris van de Koningin in deze provincie, 's morgens tot de leden van de Provin ciale Staten gezegd, die in de vergaderzaal van de Eerste Kamer bijeen waren in af wachting van de komst van Koningin en Prins. „Het is een dag van betekenis voor de democratie, die wij teza men in de provincie vertegen woordigen. Deze dag geeft ons een bewijs temeer voor de gelukkige ontwikkeling die Koningin en volk naar functie gescheiden naar de geest dichter bij elkaar brengt". Met deze woorden schetste de Commissaris van de Ko ningin de betekenis van dit bezoek aan Zuid-Holland. Maar die woorden gelden evenzeer voor de daaraan voorafgaande reeks van be zoeken aan de andere pro vincies. Deze reeks is thans besloten. En het is goed te constateren, dat deze ont moetingen er toe hebben bij gedragen de band, die Oran jehuis en volk reeds eeuwen lang tezamen bindt, te ver stevigen en dat het Neder landse volk deze gelegenhe den heeft benut om zoals Mr. Kesper het uitdrukte „uiting te geven aan onze er kenning van de hoge positie der Kroon als sereen middel punt van ons nationale leven". De Amsterdamse recht bank heeft de 23-jarige H. B. uit Haarlem, die op 6 Mei j.l. een 25-jarige verpleegster van het Diaconessenhuis te Haar lem met een messteek in de hals van het leven beroofde, veroordeeld tot 15 jaar met aftrek. De eis was 20 jaar. Nabij 't vliegveld Twen- the is de 22-jarige L. S. K- soldaat P. v. G. uit Valkens- waard, toen hij in de nacht naar het vliegveld terugkeer de en een brug over een beek wilde passeren, in het water gevallen en verdronken. De auto, die Woensdag avond in het Hoendiep nabij Groningen is gereden, blijkt bestuurd te zijn do«r de 40- jarige lijstenfabrikant L. P. A. J. uit Voorburg. Het twee de slachtoffer is geïdentifi ceerd als de 41-jarige mevr. E. E. J. S. te Groningen. WET BELASTINGHERZIENING 1950. (vervolg 4.) Vervolg winstbepaling. Sub 2. Deze formulering voorkomt o.m., dat het ver mogen, gestoken in een door een gehuwde vrouw uitgeoe fend bedrijf of beroep, bij het overlijden van haar echtge noot, op de geldswaarde zou moeten worden herleid en ondanks voortzetting van het bedrijf of beroep, stille en open reserves zouden worden belast. Een en ander dient te worden gezien in verband Hier wordt dus het lek ge stopt, dat ontstond door het arrest van de Hoge Raad dd. 2 April 1947 (zie nogmaals mijn artikel „Balanscontinuï teit"). De inhoud van dit Ar rest komt hierop neer: bij vererving van een bedrijf, dat door de erfgenamen word KOU GEVAT... voortgezet, zijn de erfgena Bedek keel en borst met de men niet gebonden aan di we?dAd^dwn^\ir^°,fènl: de slotbalans van de overledene koudheid. rjaagt ver- Zij kunnen de activa op hun beginbelans opnemen voor 't bedrag dat zij zouden hebben opgeofferd voor de verkrij ging van het bedrijf, indien de waarde langs zuiver zake lijke weg was bepaald. Veel al dus hoger dan op de slot balans van de overledene. P.edraagt dus het kapitaal saldo, uit de boeken blijkend op het moment van overlij den 50.000.terwijl het werkelijke kapitaal (in ver band met stille reserves) ƒ70.000.bedraagt, dan valt de belasting over ƒ70.000. minus 50.000.tussen wal en schip. Ik breng in herin nering dat, vanuit fiscaal oogpunt, stille reserves zijn: verschillen tussen de gelds waarde en de fiscale boek waarde van activa (b.v. een gebouw met een fiscale boek waarde van 60.000.—, doch met een geldswaarde van 150.000.en verschillen tussen de constante waarde van de schulden en het be drag, waarvoor zij tot op dat ogenblik bij het bepalen van de winst in aanmerking zijn genomen. Het „lek" wordt nu als volgt gestopt: bedraagt op 't moment van overlijden het kapitaalsaldo volgens de boe ken 50.000.doch 't wer kelijke kapitaal 70.000. dan wordt het kapitaal opge trokken tot 70.000.en be hoort het verschil tussen ƒ50.000.— en ƒ70.000.— 20.000.tot de winst van 't laatste jaar waarover hier te lande belastbare winst wordt genoten door degene voor wiens rekening het bedrijf of beroep wordt uitgeoefend. Twee punten verdienen na dere bespreking: 1. Het laatste jaar etc. 2. Voor wiens rekening het bedrijf wordt uitgeoefend. Sub 1. Hiervan is o.a. sprake bij: a. overlijden van de onder nemer; b. staking bedrijfsuitoefening c. het metterwoon verlaten van het Rijk en de winst van het bedrijf of beroep niet hier te lande belast baar blijft. Het bedrijf of beroep wordt in dit geval dus niet een binnenlandse bron voor een niet-binnen- het-Rijk wonende. met het feit, dat in alle ge vallen zolang de toestand van samenleving tussen man en vrouw voortduurt de man belastingplichtig is voor de winst uit het bedrijf of be roep van de vrouw. Overlijdt dus de man en zet de vrouw de uitoefening van haar be drijf of beroep voort, hetwelk zij ook gedurende haar huwe lijk heeft uitgeoefend, dan heeft het belasten van de stil le reservens niet plaats. In dit geval is er immers geen sprake van een laatste jaar, waarover hier te lande be lastbare winst wordt genoten door degene voor wiens reke ning het bedrijf of beroep wordt uitgeoefend. Hetzelfde geldt bij echtscheiding en scheiding van tafel en bed. Deze hier bedoelde winst wordt, op daartoe gedaan ver zoek, belast naar een tarief van 20%. Bovendien kan de belasting over deze winst worden voldaan in 5 gelijke jaarlijkse termijnen (dus te betalen in 5 jaar). De voor waarde is: het zuiver vermo gen, zoals dit wordt berekend voor de vermogensbelasting, moet voor tenminste de helft als bedrijfsvermogen worden aangemerkt. Zit men dik in de duiten en betaalt men de belasting vóór of op de eerste verval dag van de eerste termijn in haar geheel, dan wordt een korting van 8% verleend. (In navolging van de adverten ties van sommige winkelbe drijven, krijgen wij straks wellicht een reclame-folder van Financiën, waarop een al-zijn-tanden-bloot-lachende zakenman afgebeeld, die ons in een ballonnetje aan zijn mond vertelt: „Ha-ha, bof ik effen, ik heb al mijn belas ting ineens betaald en van mijn korting a contant, ga ik straks een week met vacantie vissen. Doe net als ik en ga eens met de Ontvanger pra ten). v. Loon. (Wordt vervolgd). Bij het jubileum van een vereniging, een stichting die in het openbaar optreedt, gaat men zich vanzelf afvra gen: wat is de waarde van deze instelling? En dit zeker als het gaat over een katho lieke radio omroep die een machtig apparaat tot haar be schikking heeft en, wil zij haar naam waar maken, aan hoge eisen moet voldoen. Daarvoor is het jubileum dat de K.R.O. deze week viert, haar vijf en twintig jarig be staan, een gerede aanleiding. Men zou haast radio-man moeten zijn, minsténs een kijkje achter de schermen moeten kunnen nemen, om de K.R.O. op haar juiste waarde te schatten. Immers, eerst dan kent men de finesses van de zaak, weet men iets van de ideële en technische moeilijk heden en weerstanden die overwonnen moeten worden om het doel van een katho lieke radio omroep te berei ken. Maar kan men ander zijds niet juist als luisteraar nagaan wat een eigen omroep betekent, wat 't streven van een organisatie heeft uitge werkt op 't katholieke volks deel en mogelijk daarbuiten. Uiteraard is het dan niet in alle gevallen zijn eigen waar dering als maatstaf aanleg gen, doch denken vanuit een ruimer, een katholiek stand punt. De Katholieke Radio Om roep is een stichting die zich tot doel gesteld heeft de ka tholieke levensbeschouwing met al zijn uitingen door de aether kenbaar te maken. In weinig woorden schuilt ook hier veel zins. Want het wordt steeds weer opnieuw betoogd, het gaat niet enkel om enkele godsdienstige uit zendingen één of meer keren per week, nee, het betreft „de katholieke levensbeschouwing met al zijn uitingen". Daar horen dus, behalve godsdienst, ook onder wetenschap, kunst, sport en andere ontspanning, om maar enkele gebieden te noemen. Stel U eens voor dat wij een z.g. nationale omroep hadden: het zou dan ten enen male onmogelijk zijn dat de katholieke levensbeschou wing met al zijn uitingen door de aether kenbaar ge maakt zou worden. Zeker, ook de katholieken zouden hun zendtijd krijgen, maar waar het ene ogenblik de stem van een christelijke le vensovertuiging klonk, zou 't volgende moment een lijn recht tegenovergestelde op vatting verkondigd kunnen worden. Het gevolg zou mo gelijk een eindeloze verwar ring zijn. Het spreekt van zelf dat de andere omroep organisaties eenzelfde mening huldigen. Daarom is het t' begrijpen en toe te juichen dat de K.R.O. vanaf zijn op richting en vooral in de jaren na de oorlog voor zichzelf op de bres heeft gestaan, niet om haar zelfs wil, maar ter- wille van de christelijke en katholieke levensovertuiging. Dat het Nederlandse Episco paat prijs stelt op de katho lieke radio-omroep is zonne-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 1