Wijde Wereld 3 GROTE PRIJSVERLAGING 'i'l L±ll Waalwijkse en Langstraatse Courant I N Ce.uwjaaKi&oO'dsc&app&n, De Prins als vlieger Uit Loon-op-Zand's verleden UIT DE Ssiuifen wrijf SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. OOK* IN 1951, ALBERT HEIJN WEER No. 1. ZAANSE BESCHUIT GROTE ONTBIJTKOEK ZAANSE KOEKEN x. Ged. Staten gaan 6679 woningen verdelen. VRIJDAG 5 JANUARI 1951. Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. DE ECHO mHEI ZUIDEN 74e JAARGANG No. 3 Abonnement 17 cent per week 2.15 per kwartaal 2.40 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. OPGERICHT 1S78. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. TEL.-ADRES: „ECHO". Bij dc jaarwisseling zijn weer de Nieuwjaarsbood schappen van staatslieden en andere vooraanstaande persoonlijkheden over de wereld uitgegaan. In al deze wensen hoorde men het verlangen naar vrede en dc verwachting dat er nog veel offers gebracht zullen moeten worden eer die bereikt is. In Zijn Nieuwjaarsrede tot het Corps Diplomatique heeft Z.H. de Paus weer een beroep gedaan op alle mensen om de vrede te bewaren. Hij beschouwde het H. Jaar niet als een afsluiting van» een tijdperk, maar veeleer als de eerste stap op een nieuwe weg. In de voortdurend weer betoonde wil van de volkeren om de vrede te bewaren zag de Paus de be langrijkste uitinq van het H. Jaar. Er kunnen geen volksoorlogen bestaan, in die zin dat deze oor logen zouden beantwoorden aan de wil van een volk. De H. Va der zag dan ook in de imposante opkomst naar Rome gedurende t H. Jaar een volksstemming voor de vrede, niet alleen uit naam van de Christenheid maar van de hele mensheid .Met die gedachte en die hoop wenste de. Paus de diplomaten een goed en gelukkig Nieuwjaar, terwijl Hij de be scherming van de Almachtiqe af smeekte over de volkeren die door de diplomaten werden vertegen woordigd. Alle landen die diplomatieke betrekkingen onderhouden met 't Vaticaan waren op de Nieuw jaarsreceptie van de Paus verte genwoordigd, uitgezonderd Joego slavië en India. Minister-president Drecs heeft op Oudejaarsavond via de We reldomroep de Nederlanders over zee toegesproken. Van de Neder landers in Indonesië zei hij dat niet aUecn een groot aanpassings vermogen van hen wordt qe- vraagd, maar dat ook hun moed en uithoudingsvermogen op zware proef worden gesteld. Hij prees hen echter ook omdat ze op hun- post zijn gebleven, waardoor ze Nederland en Indonesië de grootst mogelijke dienst bewijzen. Be treffende Suriname en de Antillen, nog deel van het koninkrijk ge bleven, wees minister Drees op de moeilijkheden die daar zijn ontstaan nadat ze volle zeggen schap in eiqen zaken hadden ge kregen. Hij sprak echter het ver trouwen uit dat men over die moeilijkheden heen zou groeien. Ook voor de emigranten op di verse plaatsen in de w'ereld sprak dr. Drees zijn waardering uit voor hun energie en durf. Tenslotte groette hij alle Nederlanders, waar ook ter wereld, hoe verschillend ook in denken en voélen, als zo nen en dochters van één volk en wenste hun zegen toe voor hun persoon en hun arbeid. Hij sprak de hoop uit dat het ons gegeven zal zijn ons volk in vrede en vrijheid tot nieuwe bloei te zien komen. Op Nieuwjaarsdag heeft de mi nister-president een korté rede gehouden tot het Nederlandse volk, waarin hij er op wees dat wij ons tot het uiterste zullen moeten inspannen om te bescher men wat ons dierbaar is en om te zorgen dat de onvolkomen resul taten die wij na de oorlog heb ben 'bereikt niet verloren gaan. Daarin zullen wij slagen als wij weer vervuld zijn van de geest die het verzet bezielde en van de wil tot aanpakken, die grote din gen tot stand kan brengen. Daar toe moeten wij ons ook bewust worden van de verantwoordelijk heid van Nederland in de rij der volkeren. Goéde samenwerking in eigen volk en met andere volke ren in internationaal verband zijn onmisbare voorwaarden voor een gezonde ontwikkeling, nationaal en internationaal. De minister president besloot met de wens uit te spréken dat het ons gege ven zal zijn oïïs volk in v(;ede en vrijheid tot nieuwe bloei te zien komen. De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Dean Ache- son, paste Churchill's woorden in 1940 ten opzichte van Engeland toe op het Amerika van nu, n.l. dat alleen bloed, zweet en tra nen de oplossing zullen kunnen brengen. Daarnaast achtte hij echter ook geloof noodzakelijk, geloof in het land en geloof dat de grootse taak die wacht vol bracht kan en zal worden. Vier voordelen die Amerika heeft som de hij op: zijn zaak is rechtvaar dig; het heeft vrienden dié gelo ven in dezelfde zaak: het heeft met zijn bondgenoten het groots'e productievermogen ter wereld; zijn vloot is onovertroffen, het heeft een krachtige luchtmacht en zijn leqer is de kérn waaromheen het een geduchte strijdmacht te land kan opbouwen. Zowel president Truman, als zijn minister van defensie, Geor ge Marshall, spraken de hoop uit dat 1951 vrede aan de wereld zou brengen. Generaal Franco heeft op Ou dejaar verklaard dat Spanje graag zou worden ingeschakeld in de plannen der Westerse wereld om het communisme een halt toe te roepen. Hij vindt dat de geallieer den er Spanje dankbaar voor moeten zijn dat het het communis me uit Europa's westelijké hoek heeft gehouden. Op grond hier van is Spanje gerechtigd te ver wachten, dat het tegenover het land begane onrecht ongedaan zal worden gemaakt, aldus Fran co. Uw verkoudheic keel of borst van neus, weg met Pandit Néhru tenslotte ver klaarde dat India, ingeval gevaar dreigt, zich zal bedienen van le ger, vloot en luchtmacht. Ander zijds zei hij: „Wanneer men van vrede spreekt zijn er die menen, dat men de eisen van nooit ver zadigde staten wenst in te willi gen, maar de vrede kan niet ver zekerd worden door methodes die zelf een uiting zijn van vredesaf- wijzing". De Grote Vier. Enige tijd geleden heeft Mos kou voorstellen gedaan voor een conferentie tussen de Vereniqde Staten, Engéland, Fra.Arijk en de Sovjet-Unie over de Duitse kwes tie. Daarop hebben de westelijke mogendheden op 22 December te genvoorstellen gedaan, waarbij zij méedeelden bereid te zijn sa men met de Sovjet-Unie een aan vaardbare basis te zoeken voor een conferentie. Zij achtten ech ter een bespreking van Duitslands demilitarisatie niet voldoende om de spanningen op te heffen. Ove rigens merkten zij op dat de eni ge militairé macht in Duitsland op het ogenblik de door de Sov jets in de Oostelijke zone gevorm de is. Zij legden er de nadruk op dat de kern van het probleem schuilt in de algemene houding die de Sovjet-Unie sinds het ein de van de oorlog heeft aangeno men. Op Nieuwjaarsdag is in Lon den, Parijs en Washington het Russische antwoord op deze te genvoorstellen ontvangen. De Sovjets stemmen in met voorbereidende besprekingen om een agenda voor een conferentie vast te stellen, doch ze willen niet dan over de Duitse hérbewa pening spreken. De conferentie zou niet in New-York of Lake Success moeten plaats hebben, maar in Londen, Parijs of Mos kou. Natuurlijk worden de be schuldigingen over een Oost-Duits leger van de hand gewezen als onwaar. Van de andere kant ma ken de Sovjets uit de bekend ge maakte feiten op dat de Westerse mogendheden een geregeld Duits leger in West-Duitsland op de bèen willen brengen. Als basis voor onderhandelingen wordt vastgehouden aan de besluiten van Praag. In Washington wordt spoedig een bespreking verwacht tussen Amerika, Engeland en Frankrijk over het antwoord op deze nota. Korea. Op Korea bleef het verwachte Kerstoffensief uit, maar de Chi nezen maakten er 'n Nieuwjaars offensief van. Dit kwam met zul ke hevigheid neer op de verbon den troepen ten zuiden van de 38ste breedtegraad, dat die hun stellingen niet konden houden. Het hevigst vielen de Chinezen aan in de middensector in de richting van Seoel. Verschillen de plaatsen werden al spoedig prijsgegeven. Daar de communis ten het front trachtten te door breken. moesten de troepen over de hele brpedte (220 km.) terug trekken daar ze anders gevaar lopen van Pusan en Taegoe te worden afgesneden. Dit verloop van de hernieuwde strijd is voor velen wel uitermate teleurstellend. Aan de 38ste breedtegraad waren sterke stel lingen opgeworpen en men meen de die wel te kunnen houden. Zelfs Amerikaanse officieren ver borgen hun teleurstelling niet toen bleek dat er al spoedig een bres in werd geslagen. Nu is het wel zo dat de Chinezen hun sol daten zonder consideratie de dood injagen, terwijl er van de andere kant natuurlijk nog enige reke ning mee gehouden wordt dat men met mensen te doen heeft. Mijnenvelden, draadversperrin gen noch bombardementen ver tragen de opmars der Noordelij ken. De reserves zijn practisch onbeperkt. Al met al ziet het er naar uit dat de laatste faze vqn de strijd in Korea is ingetrëden en dat de troepen der Verenigde Naties er kwaadschiks uitgedrongen zullen worden. Een volkomen mislukte actie dus om gewapenderhand een agressor op de knieën te dwin gen? Het gaat er sterk op lijken, al moet men in aanmerking ne men dat de situatie sinds Juni heel wat is gewijzigd. Wat ove rigens de ernstiqe nederlaag die menselijkerwijs gesproken op han den is, aan gevolgen zal mee brengen valt nog moeilijk te voor spellen. Dat de situatie er niet rooskleuriger op zal worden is wel zeker. 81 doden bij mijnramp in Hongarije. Reddingsploegen hebben 40 mijnwerkérs gered, die Zaterdag, als gevolg van een ontploffing ingesioten werden in een mijn in Tatabarnya (Hongarije). 81 Mijnwerkers werden bij de ontploffing gedood. MAÏZENA per pak 15 ct BAK-en BRAADVET per pak 36 ct SPERCIEBONEN. per groot blik 72 ct DOPERWTEN groot blik vanaf 64 ct PRUIMENJAM per pot 39 ct HUISHOUDJAM perpot 65 - 47 ct DROOGKOKENDE RIJST 500 gram 49 ct GROENE ERWTEN 500 gram vanaf 27 ct SPLITERWTEN 500 gram vanaf 33 ct BRUINE BONEN 500 gram vanaf 39 ct A.H. THEE - De krachtigste en de geurigste NU per 100 gram 64 - 72 - 76 - 80 - 85 grote rol 26 ct per stuk 38 ct per bus 50 ct „Avia", Officiëel Orgaan van de Kon. Ned. Vereniging voor Luchtvaart, bevat een zeer interessant artikel over de bijzondere prestaties van Prins Bernhard als vlieger. Wij zijn zo vrij daaraan een en ander te ontlenen, niet twijfelende, of ook onze lezers zullen het met interesse vol gen: Toen Prins Bernhard 't plan opvatte zijn goodwill-tocht door de Nieuwe Wereld achter het stuur der Regerings-Da- kota PBA te maken, werden daartegen bezwaren geopperd. Men was bang dat het te ver moeiend zou worden: zelf te vliegen en steeds, onmiddel lijk daarop, de lange verwel komingsceremoniën en recep ties mee te maken. De Prins hééft zelf gevlogen en alles is uitstekend gegaan. „Ik geloof, dat hij het anders niet had volgehouden; elke reis als pas sagier is voor hem vermoeien der dan zelf te vliegen", zei ons één der leden van het Prinselijk gezelschap. Dat is tekenend voor een vlieger tekenend voor de Prins als vlieger. Eén onzer beste piloten, Parmentier, heeft wel eens gesproken van dat gevoel van bevrijding, dat je als vlieger krijgt, wanneer je in de lucht letterlijk los van alle aard se beslommeringen baas bent over die grote mechani sche vogel, die vliegtuig heet. Voor een vlieger, een geboren vlieger, is vliegen geen in spanning, maar ontspanning. En voor de hoogstgeplaatste der Nederlandse piloten is dat net zo daarom kwam de Prins op die lange rondreis door Midden-, Zuid- en Noord- Amerika telkens frisser aan dan hij was vertrokken. Om dat voor hem elke vlucht een bron was van nieuwe kracht. Gezagvoerder. Vliegen is voor de Prins een genoegen maar allerminst een spelevaren. Het zou best zo kunnen zijn en niemand zou dat de Koninklijke vlieger kunnen aanrekenen dat hij vloog wanneer dat geen moei te kost, met stralend weer, op grondzicht, „huisje-boompje beestje", zoals dat in vlieger latijn een beetje kleinerend heet en dat hij de netelige kanten van 't moeilijke vak (mét het risico) aan zijn par ticuliere piloot overliet. Zeker op die Amerikaanse tocht, waar de plichten op de grond toch al zoveel van zijn aan dacht en energie vroegen, zou dat niet verwonderlijk zijn geweest. Het zou alleen die- Spaart onze Cinderella plaatjes genen verwonderd hebben, die Prins Bernhard van nabij kennen en die weten, dat een hindernis in hem slechts een sportieve prikkel wekt om die te overwinnen; dat hij let terlijk, zowel als figuurlijk geen Zondagsruiter is. De Prins was die gehele reis door, net als altijd, gezagvoerder van zijn kist óók als het er om spande. Een moeilijke vlucht is voor hem aantrek kelijker dan één, waarover hij in zijn logboek slechts dat nuchtere woordje „unevent ful" kan noteren! „Proficiency as pilot exceptional". De Prins heeft de beste scholing ter wereld gehad: hij leerde vliegen bij de R.A.F. Na de ontgoochelende Meida gen van het rampjaar 1940 was in Engeland één zijner eerste daden zich te laten in schrijven bij de Elementary Flying Training School; op 23 September 1940, dus toen de luchtslag om Engeland nog in volle hevigheid woedde, kwam hij bij de eerste Unit van deze school in opleiding. Op 14 No vember maakte hij zijn eerste solovlucht en reeds in April van het volgend jaar droeg Z.K.H. de R.A.F.-Wings. In structeur Payn, die hiervan in 's Prinsen logboek aanteke ning deed, schreef daarbij: „Proficiency as pilot exceptio nal", de hoogste waardering die hij kon geven. En we ge loven niet, dat die waardering werd geïnspireerd door de ho ge rang van deze leerling de R.A.F. had in die dagen wel andere zaken te behar tigen dan buitenlandse vorste lijke personen vleiende be oordelingen te geven en bo vendien heeft de toenmalige „Air Commodore Prince Bern hard of the Netherlands" tij dens zijn latere vliegerloop baan Flight Lieutenant Payns oordeel allerminst beschaamd! 65 verschillende typen als le bestuurder! In de bijna tien jaren die verstreken sinds het behalen van zijn brevet, heeft Prins Bernhard een opmerkelijk veelzijdige vlieger-ervaring verworven. Het aantal vlieg tuigen dat hij als le bestuur der vloog, wordt alleen door test-piloten overtroffen: het zijn er niet minder dan vijf en zestig! Een merkwaardig gevariëerde volière heeft de Prins op zijn lijstje staan: van de snelle Vampire V, Mosqui to, Thunderbolt, Spitfire en Hurricane tot de gemoedelijke Piper Cub, Storch en Ercoupe ONS HEEM IN DE ROMEINSE TIJD. Bij velen van ons hangt er mis schien hier of daar nog een kleine herinnering aan het jaartallen le ren op school. Een van de jaar tallen die we zeker moesten ken nen, was 100 jaar voor Christus de Romeinen in ons land. Maar hoe we het ons ook voorgesteld mogen hebben, zeker hebben we er niet aan gedacht, dat in deze tijd voor onze streken de histori sche tijd begint, d.w.z. dat we van deze tijden de eerste spaar zame, geschreven bronnen héb ben, waaruit de geschiedenis is op te bouwen. Ofschoon Posei- donios de eerste schijnt te zijn ge weest, die iets over onze meer Noordelijke streken heeft geschre ven, toch is eigenlijk Julius Cae sar, die van de werken van dc bovengenoemde schrijver gebruik maakte, de meest bekende. Cae sar heeft immers over dc oorlogen die hij in Gallië heeft gevoerd, een boek geschreven, dat nog steeds tot het gewone klassieke vertaalwerk behoort, wat iedere gymnasiast moet doorwerken. Het is n.l. ,,De Bello Gallico", over de Gallische oorlog. Het bevat 'n aantal mededelingen over de volksstammen, die kort vóór het midden der eerste eeuw voor Chr. in ons land woonden. Volgens Prof. Dr. A. W. Byvanck was het in het jaar 57 voor Christus, dat voor het eerst leden van volksstammen, die ons land be woonden, in aanraking kwamen met de Romeinen. Welke waren deze volksstammen en welke woonden In ons heem In onze streken, dus hier ook van de grote, viermotorige Liberator via de tweepitters Scandia, Dakota, Mitchell, Beech en Cessna naar de één- rnotorige Goodyear Duck, Vi gilant, Bücker, KZ-7 en Tip sy. Vijf en zestig typen en nog is Z.K.H., als hij maar enigszins de gelegenheid ertoe kan vinden, op elk tijdstip be reid een nieuw vliegtuig te leren kennen en zo de lange lijst achterin zijn logboek te verlengen. Wat de vliegvelden betreft, heeft de vlieger-Prins een zeker even grote erva ring: tussen „Rockliffe" in Ca nada en Tripolis' „Castel Be nito", Stockholms „Bromma" en „Moron" bij Buenos Aires, Los Angelos' „San Diego" en Cairo's „Almaza", zijn er wei nig luchthavens waar dc Prins niet landde. Min 29° Celsius. Die grote ervaring werd goeddeels verworven in de oorlogsjaren. Vele van de vluchten die Z.K.H. toen maakte, leidden over de Oce aan, naar zijn gezin in Otta wa. En in die dagen was een transatlantische vlucht nu niet bepaaldelijk een genoegen; qua comfort en qua veiligheid zijn die van thans, in een Constellation-cabine, waar druk en temperatuur voor 's passagiers welzijn angstval lig op een aangename con stantheid worden gehouden en die bijna alle motorengeraas buitensluit, verre te verkie zen. Bij één dezer ferry- vluchten, in April '42, heerste in de Liberator op 20.000 ft. een temperatuur van 29° (buitentemperatuur 40° Cel sius!). Het overigens óók nog al barre Canadese lentekli maat moet na dat tochtje wel subtropisch hebben gesche nen. In Mei ging de Prins weer en ditmaal vroor het in de bommenwerper „maar 15°, hetgeen hem in zijn log boek de laconieke opmerking „much better than in April deed neerschrijven. De Prins had die verstijvend-koude tochten een jaar later nog niet vergeten; toen, in een ver warmde Liberator boven de Oceaan, tekende hij aan: „Sa- me plane, only modified, hea ted". De Prins bleef in training Aan de overkant van de grote haringvijver is Prins Bernhard overigens allerminst aan het huiselijk haardvuur gebleven; hij vloog naar de Ver. Staten om in Jackson nieuwe Vultee- en Fairchild trainers te vliegen; met Te Roller vloog hij in de herfst van 1942 naar de West en naar Midden-Amerika en in Cana da hield hij zijn vliegtraining (evenals trouwens in Enge land) geregeld op peil. Een bijzonderheid was dat Z.K.H. daar, even na de geboorte van Prinses Margriet, in Januari 1943, op het bevroren Lake Tremblant per Norseman een ski-landing maakte, waarbij hem zijn ervaring op de glad de latten wellicht mede te pas kwam. Van Februari tot eind Maart van datzelfde jaar maakte de Prins zijn grote rondreis per Mitchell met KLM-gezagvoerder Moll: van Canada via de Ver. Staten en Zuid-Amerika naar de Noord- Afrikaanse fronten, waar hij, na landing op het nog niet van mijnen gezuiverde Castel Benito, in Tripolis een onder houd had met Veldmaar schalk Montgomery, om van daar door te vliegen naar Al giers voor een ontmoeting met Generaal Eisenhower. Toen, in 1943, kwamen de geallieerde fronten eindelijk goed in beweging en begon 't er waarlijk naar uit te zien dat het Vaderland binnen af zienbare tijd vrij zou zijn. De invasie naderde en in Vrij- Europa's arsenaal en bastion: Engeland, werd koortsachtig geoefend. De Prins maakte tijdens vlootoefeningen als waarnemer een deklanding per Swordfish op een Neder lands MAC-schip mee. In Sep tember kreeg hij de bevoegd heid om als eerste bestuurder Liberators te vliegen; met dat type bommenwerper maakte hij in de zomer van 1944 bom- bardementsvluchten boven Frankrijk. Per Stinson en Mitchell maakte Z.K.H. ver kenningsvluchten boven de linies in Italië. Reeds op 18 September landde de Prins voor het eerst op Nederlandse bodem dat was op Beek bij Maastricht; tien dagen latei- geraakte hij met zijn Beech bij Eindhoven midden in de Duitse tegenaanval een avontuur dat gelukkig goed afliep. Wel vond Z.K.H. in die dagen een kogelgat in de romp van de Vigilant. Tijdens Von Rundstedts berucht Kerstoffensief werden op Nieuwjaarsdag 1945 de Beech PB-1 en de Vigilant HL-432 op het Brusselse Eve- re zwaar door bommen be schadigd en alleen de Vigi lant kon hersteld worden. Met dat toestel vloog de Prins op 7 Mei, twee dagen dus na de capitulatie der Duitse troepen in de Westelijke provincies, met Overste van Houten als passagier, voor het eerst van Teuge naar Amsterdam. In z\jn logboek tekende Z.K.H. die dag aan: „First flight over liberated West-Holland Great!" (Wordt vervolgd). in de omgeving van onze gemeen te, woonde een volk, dat volgens Julius Caesar niet van Keltische oorsprong was, zoals andere vol ken in ons land, maar het was "n aenigszins gekcltiseerd Germaanse volksstam. Caesar noemt ze dc Menapiërs. Hun land was moe rassig en bosrijk, met dicht, maar niet hoog geboomte. Het was slechts dun bevolkt. Steden ken den ze waarschijnlijk niet, al heb ben ze wel een religieus raiddel- punt gehad. Ze stonden op een lagere trap van economische be schaving, dan de andere grote volksstammen in de buurt. Ze hadden kudden en leefden ook van hun primitieve landbouw. Ten zuiden van de Menapiërs woonden de Nerviërs, in de Ar dennen en Belgisch Brabant. Langs de kust in Vlaanderen woonde nog een volk dat Caésar de Morini noemt. Tussen Rijn en Maas woonde de grote volks stam van de Eburonen. Dat is dus in het kort een over zicht van de eerste, met name ge noemde bewoners van onze stre ken. Deze volken zou Caesar gaan onderwerpen aan het Romeinse gezag. Ons interesseert hier voor lopig alleen, hoe onze streek werd onderworpen. In het jaar 53 voor Christus trekt Caesar, zoals hij zelf beschrijft, met vijf legioenen vanuit de omstreken van Amiëns in N.-Frankrijk op. Door het ge bied van de Morini in Vlaande ren bereikt hij de Menapiërs in onze streken. Deze woonden, zo als we reeds gezegd hebben, in een land van bossen en moeras sen, waarin zij zich dan ook bij de nadering van de Romeinen, met al hun hebben en houden te rugtrekken. Het was voor de Ro meinse legers geen gemakkelijke taak om dit land te verovéren. Zij hebben het dan ook nooit he lemaal en intensief bezet kunnen houden, maar zich bepaald tot versterkte plaatsen langs de heer banen, Maar laten we de zaak niet vooruit lopen. Caesar ziet zich geplaatst voor de taak, dit onherbergzame land te veroveren. Hij verdeelt z'n leger in drie co lonnes, waarvan hij er zelf één aanvoert, terwijl de beide andere resp. door Gajus Fabius cn Mar cus Crassus worden gecomman deerd. Deze colonnes beginnen langzaam voort te trékken langs de knuppelwegen, die de soldaten zelf door de moerassen aanleggen en op deze wijze worden de ne derzettingen van de Menapiërs bereikt. Nadat de Romeinen al verschillende hoéven en dorpen hebben verbrand en veel mensen en vee buitgemaakt, zenden de Menapiërs gezanten, om vrede tc vragen. Caesar willigt dit verzoek in en trekt dan verder naar de Rijn. En zo waren dan onze stre ken in de macht van de Roméinen. Het volk van de Menapiërs ech ter, dat in deze tijd in ons heem woont, blijft hier niet. Wat er ge beurt is, is niet duidelijk, maar de Menapiërs trekken hier weg en gaan naar het Zuiden. Later ko men zé nog voor in het gebied van Cassel en verdwijnen dan voorgoed. Uit de tijd van de Romeinen zijn in Loon op Zand nog wel enkele, zij het heel vage, sporen te ontdekken. Laten we alleen noemen de oude Romeinse heer baan on Heusden, die nu de oude Waalwijksé baan heet, vanaf Loon naar het zuiden gaat ze naar Antwerpen. Speciale onderzoekin gen naar de oude wegen, waar mede ot> het ogenblik een begin is gemaakt, zullen misschien noq na dere bijzonderheden aan het licht kunnen brengen. Tot slot kam ik noq even vermelden, dat bij 's-Gravenmoer enkele Roméinse munten werden gevonden. Naar wij vernemen zijn Gede puteerde Staten van Noord-Bra bant overgegaan tot verdeling van het contingent van 6679 wo ningen, dat door de Minister van Wederopbouw en Volkshuisves ting voor het jaar 1951 aan deze provincie is toegewezen. Het systeem van de precies uitgemeten verdeling van wonin gen en kubieke meters is daarbij verlaten, aangezien de ontwikke ling van de situatie op het ge bied van de bouwnijverheid zo danig is, dat een dergelijk nauw lettend afwegen van mogelijkhe den niet meer noodzakelijk is. In tegenstelling met dc vorige jaren zijn door de minister geen reserves aangehouden, noch aan andere ministeries bepaalde con tingenten beschikbaar gesteld, be halve een reserve voor te ver wachten bijzondere ontwikkelin gen in bepaalde gebieden of ge meenten, zoals bij vestiging van nieuwe industrieën. Gedeputeerde Staten hebben de helft van het toegewezen contin gent bestemd voor de opheffing van de woningachterstand naar de mate van het relatief tekort, door de gemeente met het hoog ste relatief tekort zoveel wonin gen toe te wijzen, dat zij in te kort gelijk komt met dc naast- volgende gémeente en zo vervol gens. De andere helft van het con tingent is bestemd voor het op vangen van de te verwachten groei in elke gemeente in de eerstvolgende drie jaren. Het voor 1951 toegewezen contingent zal dus ook gelden voor elk der ja ren 195? en 1953.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1951 | | pagina 5