Hier is de Koningin
van afwas en schoonmaak:
KWALITEIT
PRIJS
c
WERKSTER
NETTE WERKSTER
m vloeibare vorm
s
sp/eGiïsC'
Een product
der Sunlight Fabrieken
flinke Dienstbode
GEMEENTE-BODE
u
NET PERSOON
FLINKE
SLA6ERSBEDIENDE
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 2 MAART 1951
Presteert 50% meer!
't Schuimt rijk! U heeft minder nodig,
U werkt goedkoper!
Heerlijk frisse geur!
Ook dit maakt het afwassen
tot een genoegen
Dit prachtige, nieuwe product
staat onder volledige garantie van
de Sunlight Fabrieken. Uw win
kelier heeft het.
Prijs slechts
Uiterst zacht voor
de handen
Geen schrale handeö meer
na de afwas!
Talrijke
gebruiksmogelijkheden
Vatenwas, allerlei schoonmaak-
werkjes, tapijten reinigen enz.
Het middel voor het wassen van
wol en zijde!
CHRIST J. KLERKX
Getrouwd persoon
34 jaar R.K., sinds zes
jaar inkoper van O rer-
leder en Zooileder voor
grote schoenfabriek,
met rijke ervaring en
kennis op dit gebied,
tevens administratief
goed onderlegd,
wonsft van betrekking
te veranderen.
gevraagd.
Jonge Werkster
biedt zich aan
BIEDT ZICH AAN:
en
spelen thans een
grote rol
BESTELT NU
MAATCORSET
zult er veel plezier
en
van hebben
PLAN VAN UITBREIDING
en Bebouwingsvoorschriften.
B. z. a.
TUIN-HUISKNECHT.
L.P.H.M.VAN BAAR
SCHOENSTIKKER
vraagt
werk aan huis.
"TOTTf
van belang hiervoor zo goed mo
gelijk te zorgen.
De heer Duyvelaar merkte naar
aanleiding van de woorden van
de heer Verdoorn nog op dat er
bij de getroffen regeling geen ri
sico was voor de gemeente, wat
de voorzitter bevestigde. Theore
tisch bestond het wel als de prij
zen der industriehallen plotseling
zouden dalen, maar dat geloofde
ook de heer Verdoorn niet.
Nadat de voorzitter tenslotte
nog de laatste vraag van de heer
Van den Hoven bevestigend had
beantwoord, kon het voorstel ge
acht worden met algemene instem
ming te zijn aangenomen.
Punt 6 omvatte enkele begro
tingswijzigingen 1950 naar aan
leiding van besluiten in vorige
vergaderingen genomen en voor
1951 hetzélfde, terwijl het hier
ook ging over besluiten in deze
vergadering genomen. Niemand
had op- of aanmerkingen.
Punt 7 werd even overgeslagen
en voor de behandeling van de
punten 8 en 9 ging de raad over
in gehtime beraadslaging. Na de
heropening werd zonder meer aan
genomen het voorstel tot aan
koop van 3823 m2 grond tussen
Mr. van Coothstraat en Kerk
straat van de kinderen P. J. Mom
bers. tot aankoop van 9265 m2
grond ten Oosten van de Kerk
straat van F. Mombers en tot
ruiling van 1392 m2 grond tussen
Mr. Van Coothstraat en Kerk
straat met de kinderen P. J. Mom
bers. Eveneens zonder discussie
werd aangenomen het voorstel
tot verkoop van bouwterrein aan
de Zuidzijde van de Burg. Moo-
nenlaan, groot 35 x 37 m aan P.
A. M. de Cock of een door hem
aan te wijzen derde, en tot ver
koop van bouwterrein ten Noor
den en Noordwesten van het ter
rein van J. Mombers, groot 850
m2, aan P. L. B. Smelt.
Bezwaren tegen
uitbreidingsplan.
Het laatste punt was het voor
stel tot vaststelling van het uit
breidingsplan en de bebouwings
voorschriften. De voorzitter deel
de mee dat er bezwaren waren
ingekomen van de Eerw. Broe
ders, van de Ned. Spoorwagen,
van de erven Verwiel, van C. A.
L. de Louw en van de firma J.
Zeegers. De bezwaren van de
eerw. Broeders, dat de nieuwe
verbinding Mr. van Coothstraat
Stationsstraat door hun tuin zou
komen te lopen, waren gegrond
bevonden. Ook aan de wensen der
Nfed. Spoorwegen zou tegemoet
worden gekomen, maar de be
zwaren van de erven Verwiel wa
ren te licht bevonden. Aan het
bezwaar van C. de Louw tegen
de loop van de straat die vanuit
het Oosten de verbinding met de
Besoijensestraat tot stand zou
brengen over zijn gebied zou kun
nen worden ondervangen door die
straat iets naar het Zuiden te ver
leggen over het gebied van de
Woningbouwvereniging. Het be
zwaar van de firma J. Zeegers
was in overweging genomen.
De heer Méys opende daarna
de waarlijk indrukwekkende rij
sprekers met een beschouwing
over uitbreidingsplan en industri
alisatie in het algemeen. Hij meen
de dat de gemeente een ruim oog
moest hebben voor de gevestigde
en niet gevestigde industrie, door
het verschaffen van industrieter
rein en door het aantrekken van
goede verbindingen, waaronder
spoorwegen. Nadat het personen
vervoer in de Langstraat was op
geheven, had men met verwonde
ring vernomen dat ook de Maas
buurtspoorweg was opgeheven.
Daar was echter onmiddellijk met
resultaat een actie ingezet. In de
Langstraat hadden acties van de
Kamer van Koophandel e.a. geen
succes gehad. Nu was er een
nieuwte actie ingezet door de ver
eniging „Waalwijks Belang" en
de heer Meys vond het teleur
stellend dat niet alle gemeentebe
sturen daaraan meewerkten. Met
belangstelling had hij de richtlij
nen van Ged. Staten voor de in
dustrialisatie gelezen ook aan
gaande de verbindingen en hij
vond dat de Langstraat ook goe
de verbindingen moest hebben.
Naar aanleiding van het voor
stel zelf zei de heer Meys dat hij
met genoegen had bemerkt dat
veel bezwaren waren opgelost, al
leen nog niet dat van de door
braak tegenover de Mr. van
Coothstraat naar de nieuw ge
projecteerde weg door de polder.
Kon die niet komen over het in
dustrieterrein van de fa. Van
Gent als dit in de industriehal
zou trekken? Anders zou dit punt
aangehouden moeten worden. Het
zou toch nog wel even duren
eer de weg werd aangelegd en
er waren nog genoeg verbindin
gen met het Noorden.
De heer Van den Hoven vond
het eerst gestelde door de erven
Verwiel wel juist. Er waren wel
meer straten die niet precies met
ezn hoek van 90 liepen en hij
zou het zeer op prijs stellen als
het loodrecht doortrekken van de
Mr. Van Coothstraat zou komen
te vervallen.
De heer Brouwer bevreemde
het dat B. en W. een straat gin
gen doortrekken en een gevaarlijk
kruispunt scheppen. Het zou voor
het snelverkeer geen bezwaar zijn
50 100 m terug of verder af te
slaan. Zouden de kosten opwegen
tegen het nut? Hij raadde aan te
trachten het gevaar te ondervan
gen. Tot de heer Meys zei hij dat
de vrijkomende gebouwen van
Van Gent 6 Co. wel zouden wor
den overgenomen door Gerolanda.
Ook de heer Ktmperman vroeg
speciale- aandacht voor het ver
zoek van Verwiel en ook uit ver
keerstechnisch oogpunt achtte hij
het kruispunt niet juist.
De heer Mombers vond het niet
juist dat er een zeer gunstige ver
binding kwam tussen een grote
weg en een secundaire weg.
De heer Duyvelaar sloot zich
aan bij de heer Meys en vroeg of
het B. en W. bekend was dat bij
aanleg van de verbindingsstraat
met de Besoijensestraat het huis
van de heer De Louw door ver
bouwing tot een hoekpand zou
worden dat er zijn mag.
De heer Van Heeswijk betuig
de zijn erkentelijkheid voor de
medewerking van de burgerij aan
het uitbreidingsplan, want er wa
ren toch verschillende mensen die
een veer hadden moeten laten.
Het verdwijnen van de firma Ver
wiel, een oude Waalwijkse zaak,
zou zeer te betreuren zijn. En als
het tot een proces kwam, zou
het kunnen uitlopen op bedragen
die niet te overzien waren. Ook
hij was er voor deze zaak uit te
stellen, misschien zouden zich de
omstandigheden nog wel wijzigen.
Trouwens, indertijd had de voor
zitter gezegd dat de Wilhelmina-
straat niet recht werd doorge
trokken om verkeerstechnische re
denen. Waarom golden die hier
niet?
De heer Van Heesbeen vroeg
of het B. en W. bekend was dat
de nieuwe verkeersweg definitief
door de Waalwijkse en Baard-
wijkst polder zou komen.
Verdediging
Verbindingen.
Bij zijn beantwoording van de
vele opponenten begon de voor
zitter met er op te wijzen dat het
punt van de doorbraak tegenover
de Mr. Van Coothstraat niet
nieuw was; de raad had dit een
voorgaande vergadering aanvaard.
Het eerst was de heer Meys
aan de beurt. De spoorlijn zou
niet worden opgebroken, zei de
voorzitter. Nu was het de vraag
wat er verder moest gebeuren.
Deze zaak kon van verschillende
kanten bekeken worden. De tijden
van nu zijn echter niet meer te
vergelijken met voor de oorlog,
sinds er een intensieve busverbin
ding is. De voorzitter was er van
overtuigd dat, als er een enquête
werd gehouden onder de bevol
king over de keuze tussen het her
stel van de treinverbinding of de
frequente busverbinding midden
door de diverse plaatsen, dat men
dan de busverbinding zou kiezen.
Het gemeentebestuur had geen
adhaesie betuigd aan het adres
van Waalwijks Belang, omdat het
niet op de weg van het gemeen
tebestuur, en zeker niet van de
burgemeester ligt adhaesie te be
tuigen aan een request van een
particuliere vereniging. De juiste
gang van zaken zou zijn als er
een protest uitging van de ge
meenteraad of in enger verband
van B. en W., waaraan dan de
bevolking adhaesie betuigde. De
voorzitter was er van overtuigd
dat andere burgemeesters in de
Langstraat hetzelfde standpunt in
nemen. Bovendien achtte hij het
niet juist besprekingen die nog
volop aan de gang waren tussen
burgemeesters, de Commissaris
der Koningin, de N.S. en de
Planologische dienst te doorkrui
sen met 'n officiéél protest, alwas
er geen bezwaar tegen acties van
particuliere zijde.
De doorbraak tegenover de Mr.
Van Coothstraat was geprojec
teerd met het oog op de Noorder
ringbaan. Deze weg zou er mis
schien niet komen, maar toch
drong de voorzitter er op aan
geen wijziging in het plan te bren
gen. Andere plaatsen hadden be
zwaar tegen weinig contactpunten
met de grote weg. Bovendien,
zelfs als de straat in het plan zou
blijven bestaan, bleef de uitein
delijke beslissing nog bij de raad
in verband met eventuele onteige
ning of aankoop. Voor de eige
naar bleef nog wel de moeilijk
heid dat hij geen mogelijkheid had
tot nieuwbouw. Daar zou echter
van de kant van B. en W. geen
bezwaar tegen bestaan op voor
waarde dat er bij eventuele ont
eigening geen rekening mee zou
worden gehouden bij de bereke
ning der schade. B. en W. had
den geen bezwaar tegen het hand
haven van het perceel van Vtr-
wiel als de Noorder ringbaan er
niet zou komen. Dan zou de zaak
opnieuw bekeken kunnen worden.
Kwam de weg er wel dan bleef
de beslissing nog bij de raad, al
dus resumeerde de voorzitter.
De heer Meys was wel een eind
tevreden gesteld, maar hij bleef
er bezwaar tegen koesteren dat er
praktisch geen mogelijkheid be
stond tot uitbreiding van de zaak.
De he'er Van den Hoven vroeg
of het wel van belang was nu
een besluit te nemen. Hij had er
bezwaar tegen en zou dan ook
tegenstemmen.
De voorzitter achtte het scha
delijk als men tussen Wilhelmina-
straat en Haven niet in Waalwijk
zou kunnen komen, juist op het
gedeelte waar veel grote zaken
liggen. Overigens vond hij het 'n
kwfestie van feeling.
De heer Mombers dacht dat de
Hertog Janstraat waarschijnlijk
wel breder zou worden, zodat die
eerder door het grote verkeer ge
nomen zou worden. De financiële
zijde van een eventuele doorbraak
zou niet het voordeligst zijn.
De heer Kemperman begreep
het bezwaar van B. en W. tegen
het uitstel niet en wees er boven
dien op dat de doorbraak nooit
een mooi entrée voor Waalwijk
zou vormen. k
Naar aanleiding van 's voor
zitters eerste opmerking zei de
heer Brouwer dat uit het veran
derde standpunt van de raad blfeek
dat die de moeilijkheden aanvan
kelijk niet allemaal onder de voet
gehad had. In de doorbraak zag
hij een mogelijkheid om zo gauw
mogelijk weer uit Waalwijk te
komen, terwijl het juist een voor
deel was als het verkeer zoveel
mogelijk dóór Waalwijk moest.
De heer Van Seters besloot uit
al het voorafgaande dat de raad
niet helemaal tevreden was over
de uiteenzetting van de voorzit
ter. De bezwaren van de raad
bleven dezelfde. Daarom meende
hij in naam van de raad te spre
ken als hij voorstelde de verbin
dingsweg voorlopig af te voeren
en later een andere oplossing te
zoeken.
Toen kwam de kaart ter tafel
en de voorzitter wees er op dat
ten Noorden van de Winterdijk
huizen zouden gebouwd worden
met het gezicht naar het Noorden.
Dat zou dan een zeer lange be-
bouwingsvorm worden zonder on
derbreking.
Daarmee was de heer Van
Heeswijk het weer niet eens, want
volgens hem waren er in de Post-
straat en de Hooisteeg twee mo
gelijkheden voor eenrichtingver
keer.
Dit achtte de voorzitter van
zijn kant weer niet verstandig. Hij
meende dat als men het bestaan
van de weg als hypothese aan
vaardde. wat toch moest gebéu
ren, er geen bezwaar was tegen
de doorbraak.
De heer Mombers vond het niet
juist het snelverkeer de gelegen
heid te geven van een primaire
weg af te slaan, terwijl hij het
verkeerstechnisch ook niet juist
achtte het aantal doorbraken te
verhogen van drie tot vijf.
Voor de heer Duyvelaar lag de
grootste moeilijkheid in het uit
breidingsverbod. Was daar iets
aan te doen. De voorzitter her
haalde dat hieraan enig risico
voor de eigenaar bleef verbon
den.
Wethouder Smolders dacht dat
de raadsleden te weinig kennis
hadden genomen van het prae-
advies van B. en W., dat zij sa
men met de ontwerper van het
uitbreidingsplan, die de doorbraak
niet alleen wenselijk, maar zelfs
noodzakelijk achtte, hadden ont
worpen.
Nu was de uitdrukking in het
begin van het prae-advies „Uit
stedebouwkundig oogpunt" de heer
Brouwer juist een doorn in het
oog. De ontwerper was een kun
dig man, maar hij was niet op de
hoogte met de speciale moeilijk
heden ter plaatst. Van de Put
straat tot de Baardwijksestraat wa
ren er ook geen tussenwegen. Men
moest de zaak even laten rusten,
misschien kon later een andere
ideale oplossing gevonden wor
den.
Vier tegen negen.
De voorzitter tenslotte zei
dat B. en W. het niet juist acht
ten wijziging te brengen in hun
plan en vroeg of er stemming
verlangd wtrd. Dat verlangden
tenminste de heren Brouwer, Van
den Hoven en Van Seters.
De heer Verdoorn wilde zijn
stem nog even toelichten. Hij was
er van overtuigd, dat als de weg
er kwam, ook de doorbraak
noodzakelijk was. Nu was er de
aan zekerheid grenzende waar
schijnlijkheid dat de weg er niet
kwam, welnu dan was er nog
geen bezwaar tegen dat het plan
voor de straat bleef bestaan. Hij
was in ieder geval een voorstan
der van zoveel mogelijk toegangs
wegen.
Bij de stemming die toen volg
de stemden de heren Verdoorn,
Smolders, Duyvelaar en Van
Hcesbeen voor het voorstel van
B. en W., de 9 andere aanwezige
leden stemden tegen, zodat het
was verworpen.
Ovtr de rest van het uitbrei
dingsplan merkte de heer Brou
wer op dat er misschien een mo
gelijkheid was om ten Noorden
van het perceel van de heer De
Louw in de Besoijensestraat een
doorbraak te maken, waarop de
voorzitter antwoordde dat het de
bedoeling was zoveel mogelijk de
particulieren te sparen en dat
men daarom de doorbraak over
het terrein van de Bouwvereni
ging wilde leggen, waarmee deze
zich accoord had verklaard.
Na het uitgebreide dispuut had
verder niemand nog iets over het
uitbreidingsplan te zeggen en
evenmin verlangde iemand nog
stemming, zodat het geacht kon
worden aangenomen te zijn, be
houdens de wijziging die de raad
had aangebracht. Daarna sloot de
voorzitter de openbare vergade
ring op de gebruikelijke wijze.
Met grote vreugde geven wij
kennis van de geboorte van ons
dochtertje en zusje
JOANNEKE.
Bij het H. Doopsel ontving zij de
namen
Johanna Maria Angola.
B. Pulles
F. Pulles—Bergmans
Tiny en Plet.
Waalwijk, 27 Februari 1951.
Mr. v. Coothstr. 69
Tijd. St. NIcoIaaszlekenbuis.
ALKAUVRUE
Su*UCHT GA*a
Het nieuwe vloeibare
Presto komt uit
hetzelfde gezin als
Presto in poedervorm,
het populaire afwas-
middel, dat 27 ct.
per royaal pak ver
krijgbaar is.
i <0.2.31
mto
Met dankbaarheid geven wij
kenns dat onze dierbare Vader,
Behuwd- en Grootvader
de Heer
op Zondag 4 Maart a.s. zijn 80ste
verjaardag hoopt te vieren.
Jan Klerkx
Marie Klerkx-Aart»
Louis Klerkx
Jo Klerkx-Strikkers
Walter Klerkx
Rie Klerkx-v. Velzen
Piet Klerkx
Jo Klerkx-NlIIessen
Willem Klerkx
Adrl Klerkx v. d. Sluys
Frans Klerkx
Lena Klerkx-v. Hooydonk
Thera Gullkx-KIerkx
Anton Gullkx
Chrlstlaan Klerkx
en Kinderen.
'Receptie Zondag 4 Maart van
1—2.30 uur Hotel Verwiel Waalwijk.
Brieven onder No. 3558 bureau
van dit blad.
Wegens huwelijk der tegen
woordige per 1 April
Voor dag of dag en nacht,
J. VAN WEES
Julianaatr. 21 WAALWIJK
voor 3 hole of halve dagen In
de week. Liefst Waalwijk of
omgeving.
Brievsn onder Nio. 356f Bureau
van dit blad.
4 dagen per week.
Adres: P. A RENDS E
A 25 E EETHEN
Burgemeester en Wethouders van WAALWIJK roepen
sollicitanten op naar de betrekking van
Salaris-grenzen: f 1788.tot 12508.plus I0'/iü/o- ver_
hoglng. Aantal periodieke verhogingen: 6 een-jaarlijkse
van f120.
Sollicitaties te zenden vóór 15 Maart a s.
Persoonlijk bezoek alleen na oproeping.
Waalwijk, 28 Februari 1951.
Burgemeester en Wethouders van Waalwijk.
jGorsetlère Movr. A. Stork
Is aanwezig te:
WAALWIJK. Noord Parallel
weg 101, dagelijks;
LOONOPZAND, p/a. Mej.
J. Schoenmakers, Manufactu
ren 2e en 4e Maandag van
de maand.
Het hoofd van het gemeentebe
stuur van WAALWIJK
MAAKT BEKEND,
dat het door de gemeenteraad vast
gestelde plan van uitbreiding in
hoofdzaak en het plan tot herziening
van het plan van uitbreiding dezer
gemeente In onderdelen, In uitvoe
rige kaarten uitgewerkt, met be-
bouwingsvoorschriftcn, ter secreta
rie dezer gemeente voor een leder
ter inzage liggen van 3 Maart 1951
tot en met 16 Maart 1951.
Belanghebbenden, die zich met
bezwaren tot de gemeenteraad
hebben gewend, kunnen vóór 28
April 1951 hun bezwaren tegen het
plan en de bebouwingsvoorschriften
indienen bij Gedeputeerde Staten
der provincie
Waalwijk, 2 Maart 1951.
Het hoofd van het gemeen
tebestuur voornoemd,
Mr. R. J. J. LAMBOOY.
voor
v.g.g.v.
Brieven onder No. 3559 Bureau
van dit blad.
WORDT GEVRAAGD 1
voor het schoonhouden
van lunchroom.
BIJ voorkeur Maandag.
JAC. SARS, Lunchroom
Grotestr. 319 WAALWIJK
NOTARIS
TE KAATSHEUVEL
zal op Dinsdag 6 Maart 1951 des
nam. om 1 uur ten verzoeke van de
VER. TOT BEHOUD v. NATUUR
MONUMENTEN IN NEDERLAND,
te Amsterdam, in het café A. VUGTS
Eftellng, Kaatsheuvel,
publiek verkopen:
11 kopen UITGEKAPTE MAST,
zoals lichte sparren, boonsta
ken en ruiterhout, gelegen langs
de Waalwijkse Baan nabij
Loon-op-Zand,
140 kopen UITGEKAPTE en UIT
GEZAAGDE MAST geschikt
voor alle boerengerief, zoals
schoorbomen, palen, heining
hout, boonstaken en ruiterhout,
alles gelegen langs de Provin
ciale wegLoon-op-Zand-Kaats-
heuvel, op het terrein M.A.S.T.
en achter de boerderij en het
café .Eftellng",
Alles vooraf te bezichtigen aan
wijzing door de Heer J. C.Peijnen-
burg, boswachter, Loon-op-Zand.
Betaling contant.
GEVRAAGD:
moet goed met klanten
kunnen omgaan.
Modelslagerij
C. SNELS—VAN DONGEN
Kerkstraat WASPIK
Telef. 12
In bexlt van machine.
Brieven onder No. 3562 Bureau
van dit blad.