Hier is de Koningin van afwas en schoonmaak: KWALITEIT PRIJS c WERKSTER NETTE WERKSTER m vloeibare vorm s sp/eGiïsC' Een product der Sunlight Fabrieken flinke Dienstbode GEMEENTE-BODE u NET PERSOON FLINKE SLA6ERSBEDIENDE DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 2 MAART 1951 Presteert 50% meer! 't Schuimt rijk! U heeft minder nodig, U werkt goedkoper! Heerlijk frisse geur! Ook dit maakt het afwassen tot een genoegen Dit prachtige, nieuwe product staat onder volledige garantie van de Sunlight Fabrieken. Uw win kelier heeft het. Prijs slechts Uiterst zacht voor de handen Geen schrale handeö meer na de afwas! Talrijke gebruiksmogelijkheden Vatenwas, allerlei schoonmaak- werkjes, tapijten reinigen enz. Het middel voor het wassen van wol en zijde! CHRIST J. KLERKX Getrouwd persoon 34 jaar R.K., sinds zes jaar inkoper van O rer- leder en Zooileder voor grote schoenfabriek, met rijke ervaring en kennis op dit gebied, tevens administratief goed onderlegd, wonsft van betrekking te veranderen. gevraagd. Jonge Werkster biedt zich aan BIEDT ZICH AAN: en spelen thans een grote rol BESTELT NU MAATCORSET zult er veel plezier en van hebben PLAN VAN UITBREIDING en Bebouwingsvoorschriften. B. z. a. TUIN-HUISKNECHT. L.P.H.M.VAN BAAR SCHOENSTIKKER vraagt werk aan huis. "TOTTf van belang hiervoor zo goed mo gelijk te zorgen. De heer Duyvelaar merkte naar aanleiding van de woorden van de heer Verdoorn nog op dat er bij de getroffen regeling geen ri sico was voor de gemeente, wat de voorzitter bevestigde. Theore tisch bestond het wel als de prij zen der industriehallen plotseling zouden dalen, maar dat geloofde ook de heer Verdoorn niet. Nadat de voorzitter tenslotte nog de laatste vraag van de heer Van den Hoven bevestigend had beantwoord, kon het voorstel ge acht worden met algemene instem ming te zijn aangenomen. Punt 6 omvatte enkele begro tingswijzigingen 1950 naar aan leiding van besluiten in vorige vergaderingen genomen en voor 1951 hetzélfde, terwijl het hier ook ging over besluiten in deze vergadering genomen. Niemand had op- of aanmerkingen. Punt 7 werd even overgeslagen en voor de behandeling van de punten 8 en 9 ging de raad over in gehtime beraadslaging. Na de heropening werd zonder meer aan genomen het voorstel tot aan koop van 3823 m2 grond tussen Mr. van Coothstraat en Kerk straat van de kinderen P. J. Mom bers. tot aankoop van 9265 m2 grond ten Oosten van de Kerk straat van F. Mombers en tot ruiling van 1392 m2 grond tussen Mr. Van Coothstraat en Kerk straat met de kinderen P. J. Mom bers. Eveneens zonder discussie werd aangenomen het voorstel tot verkoop van bouwterrein aan de Zuidzijde van de Burg. Moo- nenlaan, groot 35 x 37 m aan P. A. M. de Cock of een door hem aan te wijzen derde, en tot ver koop van bouwterrein ten Noor den en Noordwesten van het ter rein van J. Mombers, groot 850 m2, aan P. L. B. Smelt. Bezwaren tegen uitbreidingsplan. Het laatste punt was het voor stel tot vaststelling van het uit breidingsplan en de bebouwings voorschriften. De voorzitter deel de mee dat er bezwaren waren ingekomen van de Eerw. Broe ders, van de Ned. Spoorwagen, van de erven Verwiel, van C. A. L. de Louw en van de firma J. Zeegers. De bezwaren van de eerw. Broeders, dat de nieuwe verbinding Mr. van Coothstraat Stationsstraat door hun tuin zou komen te lopen, waren gegrond bevonden. Ook aan de wensen der Nfed. Spoorwegen zou tegemoet worden gekomen, maar de be zwaren van de erven Verwiel wa ren te licht bevonden. Aan het bezwaar van C. de Louw tegen de loop van de straat die vanuit het Oosten de verbinding met de Besoijensestraat tot stand zou brengen over zijn gebied zou kun nen worden ondervangen door die straat iets naar het Zuiden te ver leggen over het gebied van de Woningbouwvereniging. Het be zwaar van de firma J. Zeegers was in overweging genomen. De heer Méys opende daarna de waarlijk indrukwekkende rij sprekers met een beschouwing over uitbreidingsplan en industri alisatie in het algemeen. Hij meen de dat de gemeente een ruim oog moest hebben voor de gevestigde en niet gevestigde industrie, door het verschaffen van industrieter rein en door het aantrekken van goede verbindingen, waaronder spoorwegen. Nadat het personen vervoer in de Langstraat was op geheven, had men met verwonde ring vernomen dat ook de Maas buurtspoorweg was opgeheven. Daar was echter onmiddellijk met resultaat een actie ingezet. In de Langstraat hadden acties van de Kamer van Koophandel e.a. geen succes gehad. Nu was er een nieuwte actie ingezet door de ver eniging „Waalwijks Belang" en de heer Meys vond het teleur stellend dat niet alle gemeentebe sturen daaraan meewerkten. Met belangstelling had hij de richtlij nen van Ged. Staten voor de in dustrialisatie gelezen ook aan gaande de verbindingen en hij vond dat de Langstraat ook goe de verbindingen moest hebben. Naar aanleiding van het voor stel zelf zei de heer Meys dat hij met genoegen had bemerkt dat veel bezwaren waren opgelost, al leen nog niet dat van de door braak tegenover de Mr. van Coothstraat naar de nieuw ge projecteerde weg door de polder. Kon die niet komen over het in dustrieterrein van de fa. Van Gent als dit in de industriehal zou trekken? Anders zou dit punt aangehouden moeten worden. Het zou toch nog wel even duren eer de weg werd aangelegd en er waren nog genoeg verbindin gen met het Noorden. De heer Van den Hoven vond het eerst gestelde door de erven Verwiel wel juist. Er waren wel meer straten die niet precies met ezn hoek van 90 liepen en hij zou het zeer op prijs stellen als het loodrecht doortrekken van de Mr. Van Coothstraat zou komen te vervallen. De heer Brouwer bevreemde het dat B. en W. een straat gin gen doortrekken en een gevaarlijk kruispunt scheppen. Het zou voor het snelverkeer geen bezwaar zijn 50 100 m terug of verder af te slaan. Zouden de kosten opwegen tegen het nut? Hij raadde aan te trachten het gevaar te ondervan gen. Tot de heer Meys zei hij dat de vrijkomende gebouwen van Van Gent 6 Co. wel zouden wor den overgenomen door Gerolanda. Ook de heer Ktmperman vroeg speciale- aandacht voor het ver zoek van Verwiel en ook uit ver keerstechnisch oogpunt achtte hij het kruispunt niet juist. De heer Mombers vond het niet juist dat er een zeer gunstige ver binding kwam tussen een grote weg en een secundaire weg. De heer Duyvelaar sloot zich aan bij de heer Meys en vroeg of het B. en W. bekend was dat bij aanleg van de verbindingsstraat met de Besoijensestraat het huis van de heer De Louw door ver bouwing tot een hoekpand zou worden dat er zijn mag. De heer Van Heeswijk betuig de zijn erkentelijkheid voor de medewerking van de burgerij aan het uitbreidingsplan, want er wa ren toch verschillende mensen die een veer hadden moeten laten. Het verdwijnen van de firma Ver wiel, een oude Waalwijkse zaak, zou zeer te betreuren zijn. En als het tot een proces kwam, zou het kunnen uitlopen op bedragen die niet te overzien waren. Ook hij was er voor deze zaak uit te stellen, misschien zouden zich de omstandigheden nog wel wijzigen. Trouwens, indertijd had de voor zitter gezegd dat de Wilhelmina- straat niet recht werd doorge trokken om verkeerstechnische re denen. Waarom golden die hier niet? De heer Van Heesbeen vroeg of het B. en W. bekend was dat de nieuwe verkeersweg definitief door de Waalwijkse en Baard- wijkst polder zou komen. Verdediging Verbindingen. Bij zijn beantwoording van de vele opponenten begon de voor zitter met er op te wijzen dat het punt van de doorbraak tegenover de Mr. Van Coothstraat niet nieuw was; de raad had dit een voorgaande vergadering aanvaard. Het eerst was de heer Meys aan de beurt. De spoorlijn zou niet worden opgebroken, zei de voorzitter. Nu was het de vraag wat er verder moest gebeuren. Deze zaak kon van verschillende kanten bekeken worden. De tijden van nu zijn echter niet meer te vergelijken met voor de oorlog, sinds er een intensieve busverbin ding is. De voorzitter was er van overtuigd dat, als er een enquête werd gehouden onder de bevol king over de keuze tussen het her stel van de treinverbinding of de frequente busverbinding midden door de diverse plaatsen, dat men dan de busverbinding zou kiezen. Het gemeentebestuur had geen adhaesie betuigd aan het adres van Waalwijks Belang, omdat het niet op de weg van het gemeen tebestuur, en zeker niet van de burgemeester ligt adhaesie te be tuigen aan een request van een particuliere vereniging. De juiste gang van zaken zou zijn als er een protest uitging van de ge meenteraad of in enger verband van B. en W., waaraan dan de bevolking adhaesie betuigde. De voorzitter was er van overtuigd dat andere burgemeesters in de Langstraat hetzelfde standpunt in nemen. Bovendien achtte hij het niet juist besprekingen die nog volop aan de gang waren tussen burgemeesters, de Commissaris der Koningin, de N.S. en de Planologische dienst te doorkrui sen met 'n officiéél protest, alwas er geen bezwaar tegen acties van particuliere zijde. De doorbraak tegenover de Mr. Van Coothstraat was geprojec teerd met het oog op de Noorder ringbaan. Deze weg zou er mis schien niet komen, maar toch drong de voorzitter er op aan geen wijziging in het plan te bren gen. Andere plaatsen hadden be zwaar tegen weinig contactpunten met de grote weg. Bovendien, zelfs als de straat in het plan zou blijven bestaan, bleef de uitein delijke beslissing nog bij de raad in verband met eventuele onteige ning of aankoop. Voor de eige naar bleef nog wel de moeilijk heid dat hij geen mogelijkheid had tot nieuwbouw. Daar zou echter van de kant van B. en W. geen bezwaar tegen bestaan op voor waarde dat er bij eventuele ont eigening geen rekening mee zou worden gehouden bij de bereke ning der schade. B. en W. had den geen bezwaar tegen het hand haven van het perceel van Vtr- wiel als de Noorder ringbaan er niet zou komen. Dan zou de zaak opnieuw bekeken kunnen worden. Kwam de weg er wel dan bleef de beslissing nog bij de raad, al dus resumeerde de voorzitter. De heer Meys was wel een eind tevreden gesteld, maar hij bleef er bezwaar tegen koesteren dat er praktisch geen mogelijkheid be stond tot uitbreiding van de zaak. De he'er Van den Hoven vroeg of het wel van belang was nu een besluit te nemen. Hij had er bezwaar tegen en zou dan ook tegenstemmen. De voorzitter achtte het scha delijk als men tussen Wilhelmina- straat en Haven niet in Waalwijk zou kunnen komen, juist op het gedeelte waar veel grote zaken liggen. Overigens vond hij het 'n kwfestie van feeling. De heer Mombers dacht dat de Hertog Janstraat waarschijnlijk wel breder zou worden, zodat die eerder door het grote verkeer ge nomen zou worden. De financiële zijde van een eventuele doorbraak zou niet het voordeligst zijn. De heer Kemperman begreep het bezwaar van B. en W. tegen het uitstel niet en wees er boven dien op dat de doorbraak nooit een mooi entrée voor Waalwijk zou vormen. k Naar aanleiding van 's voor zitters eerste opmerking zei de heer Brouwer dat uit het veran derde standpunt van de raad blfeek dat die de moeilijkheden aanvan kelijk niet allemaal onder de voet gehad had. In de doorbraak zag hij een mogelijkheid om zo gauw mogelijk weer uit Waalwijk te komen, terwijl het juist een voor deel was als het verkeer zoveel mogelijk dóór Waalwijk moest. De heer Van Seters besloot uit al het voorafgaande dat de raad niet helemaal tevreden was over de uiteenzetting van de voorzit ter. De bezwaren van de raad bleven dezelfde. Daarom meende hij in naam van de raad te spre ken als hij voorstelde de verbin dingsweg voorlopig af te voeren en later een andere oplossing te zoeken. Toen kwam de kaart ter tafel en de voorzitter wees er op dat ten Noorden van de Winterdijk huizen zouden gebouwd worden met het gezicht naar het Noorden. Dat zou dan een zeer lange be- bouwingsvorm worden zonder on derbreking. Daarmee was de heer Van Heeswijk het weer niet eens, want volgens hem waren er in de Post- straat en de Hooisteeg twee mo gelijkheden voor eenrichtingver keer. Dit achtte de voorzitter van zijn kant weer niet verstandig. Hij meende dat als men het bestaan van de weg als hypothese aan vaardde. wat toch moest gebéu ren, er geen bezwaar was tegen de doorbraak. De heer Mombers vond het niet juist het snelverkeer de gelegen heid te geven van een primaire weg af te slaan, terwijl hij het verkeerstechnisch ook niet juist achtte het aantal doorbraken te verhogen van drie tot vijf. Voor de heer Duyvelaar lag de grootste moeilijkheid in het uit breidingsverbod. Was daar iets aan te doen. De voorzitter her haalde dat hieraan enig risico voor de eigenaar bleef verbon den. Wethouder Smolders dacht dat de raadsleden te weinig kennis hadden genomen van het prae- advies van B. en W., dat zij sa men met de ontwerper van het uitbreidingsplan, die de doorbraak niet alleen wenselijk, maar zelfs noodzakelijk achtte, hadden ont worpen. Nu was de uitdrukking in het begin van het prae-advies „Uit stedebouwkundig oogpunt" de heer Brouwer juist een doorn in het oog. De ontwerper was een kun dig man, maar hij was niet op de hoogte met de speciale moeilijk heden ter plaatst. Van de Put straat tot de Baardwijksestraat wa ren er ook geen tussenwegen. Men moest de zaak even laten rusten, misschien kon later een andere ideale oplossing gevonden wor den. Vier tegen negen. De voorzitter tenslotte zei dat B. en W. het niet juist acht ten wijziging te brengen in hun plan en vroeg of er stemming verlangd wtrd. Dat verlangden tenminste de heren Brouwer, Van den Hoven en Van Seters. De heer Verdoorn wilde zijn stem nog even toelichten. Hij was er van overtuigd, dat als de weg er kwam, ook de doorbraak noodzakelijk was. Nu was er de aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid dat de weg er niet kwam, welnu dan was er nog geen bezwaar tegen dat het plan voor de straat bleef bestaan. Hij was in ieder geval een voorstan der van zoveel mogelijk toegangs wegen. Bij de stemming die toen volg de stemden de heren Verdoorn, Smolders, Duyvelaar en Van Hcesbeen voor het voorstel van B. en W., de 9 andere aanwezige leden stemden tegen, zodat het was verworpen. Ovtr de rest van het uitbrei dingsplan merkte de heer Brou wer op dat er misschien een mo gelijkheid was om ten Noorden van het perceel van de heer De Louw in de Besoijensestraat een doorbraak te maken, waarop de voorzitter antwoordde dat het de bedoeling was zoveel mogelijk de particulieren te sparen en dat men daarom de doorbraak over het terrein van de Bouwvereni ging wilde leggen, waarmee deze zich accoord had verklaard. Na het uitgebreide dispuut had verder niemand nog iets over het uitbreidingsplan te zeggen en evenmin verlangde iemand nog stemming, zodat het geacht kon worden aangenomen te zijn, be houdens de wijziging die de raad had aangebracht. Daarna sloot de voorzitter de openbare vergade ring op de gebruikelijke wijze. Met grote vreugde geven wij kennis van de geboorte van ons dochtertje en zusje JOANNEKE. Bij het H. Doopsel ontving zij de namen Johanna Maria Angola. B. Pulles F. Pulles—Bergmans Tiny en Plet. Waalwijk, 27 Februari 1951. Mr. v. Coothstr. 69 Tijd. St. NIcoIaaszlekenbuis. ALKAUVRUE Su*UCHT GA*a Het nieuwe vloeibare Presto komt uit hetzelfde gezin als Presto in poedervorm, het populaire afwas- middel, dat 27 ct. per royaal pak ver krijgbaar is. i <0.2.31 mto Met dankbaarheid geven wij kenns dat onze dierbare Vader, Behuwd- en Grootvader de Heer op Zondag 4 Maart a.s. zijn 80ste verjaardag hoopt te vieren. Jan Klerkx Marie Klerkx-Aart» Louis Klerkx Jo Klerkx-Strikkers Walter Klerkx Rie Klerkx-v. Velzen Piet Klerkx Jo Klerkx-NlIIessen Willem Klerkx Adrl Klerkx v. d. Sluys Frans Klerkx Lena Klerkx-v. Hooydonk Thera Gullkx-KIerkx Anton Gullkx Chrlstlaan Klerkx en Kinderen. 'Receptie Zondag 4 Maart van 1—2.30 uur Hotel Verwiel Waalwijk. Brieven onder No. 3558 bureau van dit blad. Wegens huwelijk der tegen woordige per 1 April Voor dag of dag en nacht, J. VAN WEES Julianaatr. 21 WAALWIJK voor 3 hole of halve dagen In de week. Liefst Waalwijk of omgeving. Brievsn onder Nio. 356f Bureau van dit blad. 4 dagen per week. Adres: P. A RENDS E A 25 E EETHEN Burgemeester en Wethouders van WAALWIJK roepen sollicitanten op naar de betrekking van Salaris-grenzen: f 1788.tot 12508.plus I0'/iü/o- ver_ hoglng. Aantal periodieke verhogingen: 6 een-jaarlijkse van f120. Sollicitaties te zenden vóór 15 Maart a s. Persoonlijk bezoek alleen na oproeping. Waalwijk, 28 Februari 1951. Burgemeester en Wethouders van Waalwijk. jGorsetlère Movr. A. Stork Is aanwezig te: WAALWIJK. Noord Parallel weg 101, dagelijks; LOONOPZAND, p/a. Mej. J. Schoenmakers, Manufactu ren 2e en 4e Maandag van de maand. Het hoofd van het gemeentebe stuur van WAALWIJK MAAKT BEKEND, dat het door de gemeenteraad vast gestelde plan van uitbreiding in hoofdzaak en het plan tot herziening van het plan van uitbreiding dezer gemeente In onderdelen, In uitvoe rige kaarten uitgewerkt, met be- bouwingsvoorschriftcn, ter secreta rie dezer gemeente voor een leder ter inzage liggen van 3 Maart 1951 tot en met 16 Maart 1951. Belanghebbenden, die zich met bezwaren tot de gemeenteraad hebben gewend, kunnen vóór 28 April 1951 hun bezwaren tegen het plan en de bebouwingsvoorschriften indienen bij Gedeputeerde Staten der provincie Waalwijk, 2 Maart 1951. Het hoofd van het gemeen tebestuur voornoemd, Mr. R. J. J. LAMBOOY. voor v.g.g.v. Brieven onder No. 3559 Bureau van dit blad. WORDT GEVRAAGD 1 voor het schoonhouden van lunchroom. BIJ voorkeur Maandag. JAC. SARS, Lunchroom Grotestr. 319 WAALWIJK NOTARIS TE KAATSHEUVEL zal op Dinsdag 6 Maart 1951 des nam. om 1 uur ten verzoeke van de VER. TOT BEHOUD v. NATUUR MONUMENTEN IN NEDERLAND, te Amsterdam, in het café A. VUGTS Eftellng, Kaatsheuvel, publiek verkopen: 11 kopen UITGEKAPTE MAST, zoals lichte sparren, boonsta ken en ruiterhout, gelegen langs de Waalwijkse Baan nabij Loon-op-Zand, 140 kopen UITGEKAPTE en UIT GEZAAGDE MAST geschikt voor alle boerengerief, zoals schoorbomen, palen, heining hout, boonstaken en ruiterhout, alles gelegen langs de Provin ciale wegLoon-op-Zand-Kaats- heuvel, op het terrein M.A.S.T. en achter de boerderij en het café .Eftellng", Alles vooraf te bezichtigen aan wijzing door de Heer J. C.Peijnen- burg, boswachter, Loon-op-Zand. Betaling contant. GEVRAAGD: moet goed met klanten kunnen omgaan. Modelslagerij C. SNELS—VAN DONGEN Kerkstraat WASPIK Telef. 12 In bexlt van machine. Brieven onder No. 3562 Bureau van dit blad.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1951 | | pagina 5