Waalwijkse en Langstraatse Courant
JntaKKatCanalaXeittaaititallLn^
V.O.O.K da J.c&aen- au
«5CadaKinduitKia ta Waalwijk
tföG'S&CitjQtiJLQ'CL*
Gemeenteraad Waalwijk
Moeilijkheden in de Schoen-
handel voorlopig opgelost.
Enorme taak voor de
Jeugd- en Standsorganisaties.
vermoedelijk in 1953.
Herstel normale handel medio September
Prae adviezen
MAANDAG 23 JULI 1951.
Uitgever
Waahvijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week.
DE ECHO mHET ZUIDEN
74e JAARGANG No. 59
Abonnement
17 cent per week
2.15 per kwartaal
2.40 franco p. p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
OPGERICHT 1878
SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121
TEL.-ADRES „ECHO'
Wij hebben in een vorig hoofd
artikel onze bezorgdheid uitge
sproken oyer de massa-jeugd in;
onze provincie, die ongrijpbaar n,
voor verenigingen en organisaties.
Het behoeft welhaast geen betoog
dat dit probleem ons allen raakt.
Het gaat hier om het behoud van
traditie en godsdienst, die in de
grote industriecentra in Noord-
Brabant in ernstig gevaar komen
door de apathie, de volkomen ge
voelloosheid voor hogere waarden
van deze jeugd.
Men kan zich ergeren over deze
jeugd, men kan zich opsluiten in
zijn eigen wereldje en zich niet in
laten met dit ontzaglijk probleem,
maar zo'n houding is in wezen on
christelijk en in het huidige tijds
bestel ontoelaatbaar. Wanneer men
deze jeugd aan z'n lot overlaat, dan
geeft men hun de grond om in hun
inertie en apathie te volharden.
Desondanks moeten wij constate
ren dat de noodzakelijkheid van
ons aller zorg voor dit deel van on
ze mede-christenen niet in aJ*e
kringen is doorgedrongen. Zelfs
niet in kringen van jeugd- en
standsorganisaties.
Wanneer wij dit constateren ont
kennen wij niet de grote arbeid die
er door geestelijken en leken, al of
niet in organisatieverband, ten be
hoeve van de jeugd is verricht.
Maar deze arbeid was nog te vaak
incidenteel en individueel. Men
kan en mag zich niet afzijdig hou
den van de nood waarin en groot
deel van de jongere generatie ver-
keert.
Wij mogen hun ook zelf de
schuld er niet van geven. De ka
raktervorming van de jeugd hangt
voor het grootste deel af van de
omgeving en de omstandigheden,
waarin zij leeft. Wij weten maar al
te goed hoe de omgeving en de om
standigheden vaak zijn geweest ge
durende de laatste 10 jaar. Het is
te begrijpen dat in vele gevallen
de jeugd derailleerde, niet in het
minst door de verbreking van de
gezinsband.
Het is evenwel in het bestek van
dit artikel niet mogelijk de oorza
ken van het probleem, zoals 't zich
nu aan ons voordoet, na tegaan.
Wij zitten ermee en het is een
Christenplicht alle krachten in te
schakelen om de jeugd en daarmee
de toekomst voor Brabant te bewa
ren.
Wij hebben hierboven al gezegd
dat het noodzakelijkheidsbesef om
mee te werken ten behoeve van de
jugd niet overal in de rijen van de
jeugdorganisaties is doorgedron
gen. Dit houdt geen veroordeling
in, want wij zijn er ons van bewust
dat zonder de jeugd- en standsor
ganisaties het probleem nog veel
moeilijker zou zijn. Nochtans hou
den wij vast aan de bewering dat
er nu nog te weinig gedaan wordt.
En het is evident dat er voor de
verenigingen grote mogelijkheden
zijn.
EJr zijn jeugdstandsorgamsaties;
c.q. afdelingen, die vaak te hoog
grijpen en daardoor geen vat krij-
gen op de massa-jeugd die in die
organisaties geen mogelijkheden
ziet van «een redelijke vervulling
bleken dat de waarde van een ge
zonde, vrije middenstand allerwege
wordt ingezien. De gedachte aan
eenheid heeft opnieuw baan gebro
ken, nu die eenheid dreigde ver
stoord te worden.
Sprekend over de toekomst, zeide
de heer de Jong, dat, nu de strijd
om de marge gestreden is, de nor
male handel tegen half September
zijn beslag weer zal krijgen. De op
heffing van de gewraakte marge
regeling is dan ook precies op tijd
gekomen. Want nu kunnen de win
keliers hun bestaande voorraad in
de uitverkoop lozen en kunnen zij
nog tijdig nieuwe goederen bestel
len voor de komende seizoensver
koop. Hij verwachtte geen prijsda-
nen betreft. Hij zag nog geen grote
verschuivingen op de internationa
le ledermarkt, die hij zelfs „stijf"
noemde. Een degelijke schoen zal
daarom voorlopig moeilijk goedko
per kunnen worden.
BENELUX BRACHT DE
LANDBOUW SLECHTS NADEEL.
Export kan niet op gang komen.
Het is een ramp dat de streefda
tum voor de totstandkoming van de
Benelux is losgelaten tijdens de be
sprekingen te Goes, aldus verklaar
de de secretaris van het Nederland
se Comité Benelux, de heer E. W. P.
van Dam van Isselt op een perscon-
van hun verlangens. Men dient na ling op korte termijn wat de schoe-
te gaan of de Jevolgde methodiek W"
wel de juiste is om de massa-jeugd
te bereiken.
Nagenoeg hetzelfde geldt voor de
verkennersbeweging die door haar
methodiek juist grote didactische
mogelijkheden in zich sluit, maai
anderzijds door haar zeer bijzon
dere organisatie beperkte moge
lijkheden heeft. Wanneer de ver
kennerij een groot aantal jonge
mensen wil grijpen zulen in elke
plaats meer groepen gesticht moe
ten worden. Dan doet zich evenwel
binnen deze beweging 'n probleem
voor dat bij de tegenwoordige fre
quentie zeer nijpend is: tekort aan
leiders.
Dit doet zich vanzelfsprekend
ook gevoelen bij de jeugdstands
orgamsaties, maar het lijkt ons dat
het 't grootst is in de verkenners
beweging. Weliswaar is de metho
diek van het spel van verkennen
erop gericht dat de jongens zelf
actief zijn en zelf de verantwoor
delijkheid dragen, maar het is toch
duidelijk dat hierbij deskundige
leiders noodzakelijk zijn. Ook on
der de leiders die nog actief in de
beweging zijn, zijn er tallozen aan
te wijzen die misschien niet tech
nisch, dan toch paedagogisch en
psychologisch onvoldoende ge-'
schoold zijn.
Niettemin is het leidersprobleem
niet de enige oorzaak van de onvol
doende activiteit ten aanzien van
de massa-jeugd.
Naast deze specifieke jeugdorga
nisaties hebben ook de sportver
enigingen speciaal de voetbalclubs,
een belangrijke taak te vervullen.
Dan moet evenwel ook in sport
kringen het besef doordringen dat
het niet alleen gaat om de sport,
maar dat die sport ook belangrijke
opvoedkundige waarde heeft.Waar-
schijnlijk zal een groot deel van de
massa-jeugd eerder door de sport
dan door de jeugdorganisatie wor
den gegrepen.
.Wanneer dit zo is en naar onze
mening hoeven wij daar niet aan te
twijfelen moeten ook de sport
verenigingen hun houding ten deze
bepalen en naar mogelijkheden
zoeken tot karakter- en persoon
lijkheidsvorming door de sport.
Alleen wanneer alle krachten
worden ingespannen om de jeugd
te helpen, kan gewerkt worden
aan het probleem van de massa-
jeugd. Dit geldt natuurlijk op de
eerste plaats voor de grote steden,
maar ook in de kleinere industrie
centra.
ferentie, waar enige mededelingen
gedaan werden over de huidige ex
portmoeilijkheden, welke zich met
België voordoen.
De heer Laarman, hoofd der eco
nomische afdeling van 't Centraal
Bureau voor de Tuinbouwveilingen,
critiseerde het landbouwprotocol
van 29 December 1950 en achtte de
minimumprijzen vaak exorbitant
hoog, waardoor de export wordt
lam gelegd of beperkt. Nu weer
heeft België de invoer van tomaten
stop gezet, zogenaamd wegens
marktverstoring. Dit argument kan
niet worden aanvaard, daar deze
export niet meer bedroeg dan 20 of
30 gram per hoofd der Belgische
bevolking per dag. Door de hoge
minimumprijzen zijn ook de heffin
gen veel te hoog.
De cijfers demonstreren duidelijk
dat voor Nederland de behoefte be
staat de handelsbalans met België
in evenwicht te brengen en nu
komt er ieder ogenblik, wanneer de
export op gang belooft te komen,
een verbod van invoer in België.
Hiertegenover bestaat een enorme
invoer van Belgische textiel, die
zonder enige heffing binnenstroomt.
De tuinbouw heeft reeds herhaal
delijk een offer willen brengen om
de factoren te willen gelijkschake
len, maar België reageert daarop
niet eens. De maat is vol aldus
spreker en daarom is het in hoge
mate te betreuren dat de conferen
tie van Goes niets positiefs heeft
opgeleverd.
Concurrentie eerder prijsbepalend
dan margeregelingen.
Een speciale correspondent van
„De Tijd" schrijft.
Nu de minister van Economische
Zaken de marge-regeling betreffen
de de schoenhandel heeft ingetrok
ken, zullen de moeilijkheden die,
door de actie van de schoenhande
laren uit protest tegen deze rege
ling, in de schoenindustrie waren
veroorzaakt, geleidelijk aan tot een
oplossing komen. Een oplossing, die
mede in de hand wordt gewerkt
door enkele grote opdrachten voor
het leger, die door de minister aan
de schoenfabrikanten konden wor
den verstrekt. De schoenhandelaren
zelf zijn niet weinig in hun schik
met het intrekken van de gewraak
te marge-regeling. Zij zien hierin
'n rehabiliteit van hun goede naam,
die door de reacties van de zijde
van het publiek op hun actie in niet
onbelangrijke mate geweld is aan
gedaan. In woord en geschrift is de
•schoenhandel de laatste weken da-
worden verhoogd met drie procent
wegens de gestegen bedrijfs-onkos-
ten. Deze algemene beschikking
werkt, naar de mening van de mid
denstand, nog remmend op 't nor
male handelsleven. Immers, is de
concurrentie die vooral de laatste
tijd de kop weer opsteekt, krachtig
genoeg om de middenstand te be
letten ongehoord hoge winsten te
maken en om de jongste uitver
koop bewijst dat immers sterk
de prijs niet hoger te doen zijn dan
een door een redelijke winst be
paald minimum.
De heer C. de Jong, voorzitter
van de Bond van Kath. Schoenhan
delaren, ziet in de gewonnen strijd,
die voor zijn bond voor het behoud
van een redelijk ondernemersloon
is gevoerd, een sterk pleidooi voor
de organisaties. Immers, door de ac
tie van deze bondt is de spits afge
beten voor de gehele middenstand,
waardoor duidelijk het nut van de
organisaties is bewezen. Bovendien,
aldus de heer de Jong, wanneer iets
tijdens deze actie duidelijk is ge-
scnoennanaei ae laatste wexen aa- kjeken, dan is dat wel: dat de Pu-
nig aangevallen. Maar nu de minis- j bliek Rechtelijke Bedrijfsorganisa-
ter op grond van conclusies uit een
deskundig en onpartijdig rapport,
de regeling heeft opgeheven, zijn al
deze aanvallen gepareerd.
Een goede schoen blijft duur.
Nu de minister deze regeling
heeft opgeheven, blijft ook de
schoenhandel nog gebonden door de
algemene bepaling, die voor de mid
denstand in zijn geheel is getroffen,
waarbij is vastgesteld dat het be
drag dat door de ondernemers over
dit jaar mag worden verdiend, niet
groter zal zijn dan dat van 't vorige
jaar Mei. Dit bedrag mag dan nog
tie een dringende noodzakelijkheid
is. Indien deze nieuwe organisatie
vorm voor het bedrijfsleven er
reeds was geweest, dan was deze-
strijd niet nodig gebleken omdat 't
marge-probleem dan in het kader
van de eigen bedrijfstak had kun
nen worden opgelost.
Volgens de heer de Jong is de
Nederlandse middenstand de laat
ste maanden in een verkeerd dag
licht geplaatst. Hij zal niet beweren
dat veel critiek, op de middenstand
geuit, geheel ten onrechte over het
hoofd van deze stand is uitgestort.
Maar thans is wel overduidelijk ge-
Openbare vergadering van de
raad der gemeente Waalwijk op
Donderdag 26 Juli 1951 om 7.30 uur
ten gemeentehuize.
Punten van behandeling:
1. Vaststelling van de notulen der
voorlaatste vergadering.
2. Ingekomen stukken.
a. Van de Ged. Staten.
1. Goedgekeurd raadsbesluit
van 30 November 1950 tot
verkoop van bouwterrein te
Besoyen aan de Vereniging
tot Stichting en Instandhou
ding van Scholen voor
U.L.O., M.O. en V.H.O. op
Prot.-Christelijke Grondslag,
gevestigd te Waalwijk.
2. Goedgekeurd raadsbesluit
van 5 Jan. 1951, nr. 5, tot
wijziging der begroting '51.
3. Goedgekeurde raadsbeslui
ten van 27 Febr. 1951 tot
ruiling van grond met de
Kinderen P. J. Mombers en
tot aankoop van grond van
F. J. L. Mombers.
4. Goedgekeurde raadsbeslui
ten van 29 Maart 1951 tot
verkoop van bouwterrein
aan P. G. Mombers, M. P. A.
v. d. Velden, L. J. J. Bijnen,
W. H. de Rooy en H. H. de
Rooy.
5. Goedgekeurd raadsbesluit
van 29 Maart 1951, nr. 18,
tot wijziging der begroting
1951.
6. Goedgekeurde raadsbeslui
ten van 26 April 1951, nrs.
20 en 21, tot wijziging der
begroting 1951.
7. Goedgekeurde raadsbeslui
ten van 31 Mei 1951, nrs. 25
en 26, tot wijziging der be
groting 1951.
8. Goedgekeurd raadsbesluit
van 26 Juni 1951 tot onder
handse verhuring van een
winkelpand aan H. J. M.
Sanders te Oss.
9. Goedgekeurd raadsbesluit
van 26 Juni 1951 tot 't aan
gaan ener geldlening, groot
66000.—.
10. Goedgekeurd raadsbesluit
van 26 Juni 1951 tot verho
ging van het bedrag der re
keningcourant-overeenkomst
met de N.V. Bank voor Ne
derlandse Gemeenten.
11. Goedgekeurd raadsbesluit
van 26 Juni 1951 tot verla
ging van het maximum-be
drag voor het aangaan van
kasgeldleningen op de dienst
1951.
12. Ontvangstbericht van de bij
raadsbesluit van 26 Juni '51
vastgestelde verordening be
treffende het doen van aan
gifte enz, ingeval van water
pokken.
b. Van de Minister van Econo
mische Zaken.
Mededeling goedkeuring van
de bij raadsbesluit van 31 Mei
1951 vastgestelde verordenin
gen op de winkelsluiting,
c. Van J. J. M. van Heeswij k,
alhier.
Ontslagname als lid der com
missie inzake vordering van
woonruimte.
d. Van de Directeur van het
Slachthuis en de Vleeskeu
ringsdienst.
Verslag over 1950.
e. Van de Directeur der Ge
meentelijke Licht- en Water
bedrijven.
Verslag over 1950.
3. Voorstel tot oprichting van een
gemeentelijke instelling voor
maatschappelijke zorg.
(Prae-advies no. 435).
4. Voorstel tot vaststelling van een
staat, aangevende de personeels
formatie ter gemeente-secreta
rie.
5. Voorstel tot wijziging der con
troleregeling voor rekenplich-
tige ambtenaren.
6. Voorstel tot vaststelling ener
nieuwe bouwcredietregeling.
7. Benoeming van een lid der
commissie van advies inzake
vordering van woonruimte.
8. Aanbieding gemeente- en be-
drijfsi'ekeningen over 1950.
9. Wijziging der begroting 1951.
10. Voorstel inzake verhoging van
het bedrag der rekeningcourant-
overeenkomst met de N.V. Bank
voor Nederlandse Gemeenten.
11. Voorstel tot vaststelling ener
nieuwe verordening op de hef
fing van slachthuisrechten enz.
(Prae-advies no. 440).
12. Voorstel tot ruiling van grond.
13. Voorstel tot verkoop van grond.
14. Voorstel tot verkoop van bouw
terrein.
15. Voorstel inzake uitgifte van een
industriehal.
16. Voorstel tot beschikbaarstelling
van gelden overeenkomstig art.
72 der lager onderwijswet aan
het bestuur der R.K. Jongens
school in de St. Antoniusparo-
chie te Waalwijk voor eerste in
richting van het 5e leerjaar aan
die school.
17. Voorstel tot beschikbaarstelling
van gelden overeenkomstig art.
72 der lager onderwijswet aan
het bestuur der R.K. Jongens-
en Meisjesscholen te Besoyen,
voor herstel van oorlogsschade
aan die scholen en voor aanleg
verwarming.
(Prae-advies nr. 435).
Oprichting gem. instelling voor
Maatsch. Zorg.
Zoals Uw Raad hekend is, wordt
de Armenverzorging in deze ge
meente verricht door drie burger
lijke instellingen van weldadigheid
t.w. het Burgerlijk Armbestuur van
Waalwijk, dat van Baardwijk en
dat van Besoyen, drie autonome,
door de gemeente gesubsidieerde
instellingen.
De Secretaris-penningmeester bij
deze drie instellingen, een ambte
naar der gemeente, voert drie af
zonderlijke administraties (3 be
grotingen en rekeningen, 3 kas
boeken, 3 girorekeningen ene.).
Dit nu kan niet meer bevorder
lijk geacht worden voor een juiste
overheidsarmenzorg in de tegen
woordige omstandigheden van het
maatschappelijk verkeer. Unifica
tie van de administraties der ar
menverzorging achten wij dan ook
dringend noodzakelijk.
Om administratieve redenen al
leen reeds zouden de drie bestaan
de burgerlijke armbesturen opge
heven dienen te worden en vervan
gen door één nieuw lichaam, maar
zeker ook als gevolg van de gewij
zigde opvattingen over de „armen
zorg", welke in geen vergelijkbare
verhouding meer staat tot de ar
menverzorging van vroegere tijden.
Wij hebben ons beraden en doen
voorlichten voor de Inspectie van
de Rijksdienst voor Maatschappe
lijke Zorg omtrent de meest ge
wenste instelling van een lichaam
dat de gemeentelijke armenverzor
ging verricht.
De Armenwet kent daartoe prak
tisch twee vormen, n.I. urmenyer-
Reeds enkele maanden geleden
werd door een aantal jongeren, de
heren H. Bergmans, P. v. Heesbeen,
H. Hoffmans, J. de Kort, Ant. Tie-
len, Arn. Verwiel Jr en B. Weijers
het initiatief genomen om in 1952
of 1953 in Waalwijk een grote
Internationale Tentoonstelling te
organiseren voor Schoen- en Leder
industrie, geheel in de geest van
de Tentonstellingen 1903 en 1925.
Zij nodigden een aantal ouderen,
die op dit gebied bij vorige gelegen
heden reeds ervaring hadden opge
daan, uit om met dezen nader te
bekijken of de bestaande plannen
enige kans van slagen zouden heb
ben.
Deze besprekingen leidden tot 't
samenstellen van een voorlopig
beknopt werkcomité, bestaande uit
de heren H. Bergmans, P. v. Hees
been, J. de Kort Jr., Jos J. Klijberg
en Jan Tielen, welk comité nadere
plannen zou uitwerken en deze zou
voorleggen aan het gemeentebe
stuur van Waalwijk en aan het be
stuur van de Federatie van Schoen
fabrikanten.
Het voorlopig werkcomité was
van mening dat de organisatie van
deze tentoonstelling op de eerste
plaats zou moeten worden gedragen
door de Federatie van Schoenfabri
kanten, die in December 1952 het
feit herdenkt dat voor 25 jaren de
Federatie werd opgericht en dat de
algemeen voorzitter en secretaris
door het bestuur der Federatie
moeten worden aangewezen en bij
voorkeur niet-Waalwij kers zijn.
Verder zou een Raad van Beheer
worden ingesteld die zeer van nabij
toezicht houdt op het doen en laten
van het hoofdbestuur, welke raad
zou bestaan uit bestuursleden van
de Federatie van Schoenfabrikan
ten voor iedere plaats waar de
schoenindustrie gevestigd is en ver
der uit bestuursleden van alle ove
rige aanverwante branches.
In een achttal werkcomité's zul
len naast personen uit Waalwijk,
ook inwoners van Dongen, Kaats
heuvel, Loon op Zand en Drunen
worden uitgenodigd, dus eerst die
plaatsen die slechts op korte afstand
van Waalwijk gelegen zijn.
De plannen zijn reeds voorgelegd
aan het College van B. en W. te
Waalwijk en verkregen de volledige
instemming van dit college,, terwijl
in de laatst gehouden bestuursver
gadering der Federatie van Schoen
fabrikanten de plannen eveneens
zijn besproken en de principiële in
stemming der bestuursleden ver
wierven, zodat op een volgende be
stuursvergadering het voorontwerp
nader in details kan worden be
sproken en worden overgegaan tot
aanwijzing van voorzitter en secre
taris.
Tengevolge van de vele moeilijk
heden die zich de laatste tijd in ver
band met de beschikking Handels
marges Schoenomzetten hebben
voorgedaan, is de bespreking der
tentoonstellingsplannen enigszins
vertraagd, zodat de tijd te kort
wordt om een tentoonstelling op
deze schaal nog in 1952 te houden,
zodat het vermoedelijke tijdstip zal
liggen tussen half Mei en half Au
gustus 1953.
Voegen wij daar nog bij dat in
1953 de gemeente Waalwijk het feit
herdenkt dat haar vóór 600 jaren
door hertog Jan van Brabant de
stedelijke rechten werden verleend.
zorging rechtstreeks bij het Colle
ge van Burgemeester en Wethou
ders in uitvoering, dus praktisch
een absoluut ambtelijk apparaat,
ofwel een burgerlijke instelling
niet een zelfstandig bestuur, zoals
de armbesturen.
Deze tweede vorm wordt, in te
genstelling met de zuiver ambtelij
ke, de meest geschikte geacht en
heeft in ieder geval tot voordeel,
dat de burgerij op meer bevredi
gende wijze en niet slechts advise
rend, aan de burgerlijke maat
schappelijke zorg deelneemt.
Prae-adviseurs op 't terrein der
maatschappelijke zorg, op welk
terrein in de tegenwoordige tijd
evoluties plaats grijpen en waarvan
de resultaten t.z.t. in een nieuwe
Wet verankerd zullen worden, blij
ven inschakeling der burgerij bij
de verzorging der sociale taak door
opneming van haar vertegenwoor
digers in het Bestuur der Instel
ling voorstaan, zeker in kleine en
middelgrote gemeenten, hoofdza
kelijk om een te ambtelijke behan
deling van zaken te voorkomen.
Een instelling met een bestuur
uit inwoners der gemeente kan
volledig autonoom zijn, zoals de
drie burgerlijke armbesturen dat
zijn, met een lid uit de burgerij tot
voorzitter, maar zij kan ook enigs
zins beperkt autonoom zijn, waar
mede bedoeld wordt, dat de voor
zitter van een dergelijke instelling
een lid van het College van Burge
meester en Wethouders behoort te
zijn, door dat College uit zijn mid
den aan te wijzen.
Omdat de tegenwoordige gemeen
telijke maatschappelijke zorg be
langrijke bedragen aan subsidie
vergt, komt het ons wel zeer ge
wenst voor, dat het gemeentebe
stuur voldoende invloed vtrkrygt
op de gestes van het bestuur van
een nieuw te creëren instelling en
zouden wij gaarne zien dat een in
stelling in het leven wordt geroe
pen, waarvan de voorzitter van het
bestuur door en uit het College van
Burgemeester en Wethouders wordt
aangewezen.
De administratie en boekhouding
zou, evenals voorheen, verricht be
horen te worden door een gemeen
te-ambtenaar van de afdeling So
ciale Zaken der Secretarie, opdat
de gemeentelijke bemoeiingen op
het sociale terrein (uitvoering Ar
menwet en uitvoering van rijksre
gelingen voor werklozenzorg e.d.),
in gecoördineerd verband kunnen
worden verricht. Er is immers tus-
hen de werkzaamheden ingevolge
de Armenwet en de overige sociale
bemoeiingen een onverbrekelijk
verband. Dit verband is reeds ver
scheidene jaren geleden gelegd,
doordat de ambtenaar ter secreta
rie, belast met de uitvoering van
sociale regelingen, tevens tot se
cretaris-penningmeester bij de drie
Burgerlijke Armbesturen werd aan
gewezen.
Wat nu de vertegenwoordigers
der burgerij in het bestuur der
nieuwe instelling betreft, achten
wij het de beste oplossing, dat hel
minimum aantal leden op vier
word gesteld, door Uw Raad te be
noemen uit dubbeltallen en wel uit
elk der vier gedeelten van de ge-
mqente één lid. Het maximum aan
tal leden zou zeven kunnen bedra
gen, waarbij de bedoeling voorzit,
dat dan reeds over drie plaatsen
beschikt wordt voor uitbreiding
van het bestuur met personen uit
kerkelijke of particuliere charita
tieve verenigingen, om daarmede
te bereiken, (lat eventuele activitei
ten van het kerkelijk en particu
lier initiatief bijtijds kunnen wor
den opgevangen.
De nieuw op te richten burger
lijke instelling van liefdadigheid,
ter vervanging van de drie burger
lijke armbesturen, zou genoemd
kunnen worden „Gemeentelijke In
stelling voor Maatschappelijke
Zorg", welke benaming in de te
genwoordige tijd meer en meer ge
bruikelijk wordt.
Er dient ook nog 'n enkel woord
gezegd te worden over de bezittin
gen van de drie burgerlijke arm
besturen. Van deze zeer oud in
stellingen zijn geen statuten of
stichtingsbrieven te vinden, zodat
de goederen niet overeenkomstig
deze fundamentele stukken bestem
ming kunnen vinden. De herkomst
der landerijen, de voornaamste be
zittingen, schijnt niet nagegaan te
kunnen worden, omdat, zoals de
Bewaarder der Hypotheken en van
het Kadaster te 's-Bosch ons heeft
bericht, bij de inrichting van het
kadaster in 1879 daaromtrent geen
gegevens zijn opgenomen. Volgens
art. 18 der Arménwet nu behoort
bij opheffing van een instelling
aan de goederen haar naastliggen
de bestemming te worden gegeven.
Het spreekt vanzelf dat deze geen
andere kan zijn dan overheveling
naar de nieuwe instelling, waartoe
wij Uw Raad voorstellen te beslui
ten. Een staat van eigendommen
aan landerijen, effecten enz. is ter
visie gelegd.
De opheffing der drie Burgerlij
ke Armbesturen en de oprichting
van een nieuwe instelling ware om
administratieve redenen te bewerk
stelligen met ingang van 1 Jan. a.s.
(Prae-advies nr. 440).
Wijziging verordening heffing
rechten voor gebruikmaking van
het slachthuis te Waalwijk.
Bij de samenstelling van de be
groting voor het jaar 1951 van het
slachthuis werd door de directeur
ons reeds te kennen gegeven, dat
het suitend maken van de betref
fende bedrijfsbegroting slechts mo
gelijk zou zijn bij een toename van
het aantal slachtingen. Deze toe
name, die in verband werd ge
bracht o.a. met het accres van de
bevolking, is uitgebleven, waar
door reeds over 1950 een nadelig
saldo is ontstaan van circa 2050,
terwijl er geen termen aanwezig