Waalwijkse en Langstraatse Courant JntaKKatCanalaXeittaaititallLn^ V.O.O.K da J.c&aen- au «5CadaKinduitKia ta Waalwijk tföG'S&CitjQtiJLQ'CL* Gemeenteraad Waalwijk Moeilijkheden in de Schoen- handel voorlopig opgelost. Enorme taak voor de Jeugd- en Standsorganisaties. vermoedelijk in 1953. Herstel normale handel medio September Prae adviezen MAANDAG 23 JULI 1951. Uitgever Waahvijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. DE ECHO mHET ZUIDEN 74e JAARGANG No. 59 Abonnement 17 cent per week 2.15 per kwartaal 2.40 franco p. p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878 SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121 TEL.-ADRES „ECHO' Wij hebben in een vorig hoofd artikel onze bezorgdheid uitge sproken oyer de massa-jeugd in; onze provincie, die ongrijpbaar n, voor verenigingen en organisaties. Het behoeft welhaast geen betoog dat dit probleem ons allen raakt. Het gaat hier om het behoud van traditie en godsdienst, die in de grote industriecentra in Noord- Brabant in ernstig gevaar komen door de apathie, de volkomen ge voelloosheid voor hogere waarden van deze jeugd. Men kan zich ergeren over deze jeugd, men kan zich opsluiten in zijn eigen wereldje en zich niet in laten met dit ontzaglijk probleem, maar zo'n houding is in wezen on christelijk en in het huidige tijds bestel ontoelaatbaar. Wanneer men deze jeugd aan z'n lot overlaat, dan geeft men hun de grond om in hun inertie en apathie te volharden. Desondanks moeten wij constate ren dat de noodzakelijkheid van ons aller zorg voor dit deel van on ze mede-christenen niet in aJ*e kringen is doorgedrongen. Zelfs niet in kringen van jeugd- en standsorganisaties. Wanneer wij dit constateren ont kennen wij niet de grote arbeid die er door geestelijken en leken, al of niet in organisatieverband, ten be hoeve van de jeugd is verricht. Maar deze arbeid was nog te vaak incidenteel en individueel. Men kan en mag zich niet afzijdig hou den van de nood waarin en groot deel van de jongere generatie ver- keert. Wij mogen hun ook zelf de schuld er niet van geven. De ka raktervorming van de jeugd hangt voor het grootste deel af van de omgeving en de omstandigheden, waarin zij leeft. Wij weten maar al te goed hoe de omgeving en de om standigheden vaak zijn geweest ge durende de laatste 10 jaar. Het is te begrijpen dat in vele gevallen de jeugd derailleerde, niet in het minst door de verbreking van de gezinsband. Het is evenwel in het bestek van dit artikel niet mogelijk de oorza ken van het probleem, zoals 't zich nu aan ons voordoet, na tegaan. Wij zitten ermee en het is een Christenplicht alle krachten in te schakelen om de jeugd en daarmee de toekomst voor Brabant te bewa ren. Wij hebben hierboven al gezegd dat het noodzakelijkheidsbesef om mee te werken ten behoeve van de jugd niet overal in de rijen van de jeugdorganisaties is doorgedron gen. Dit houdt geen veroordeling in, want wij zijn er ons van bewust dat zonder de jeugd- en standsor ganisaties het probleem nog veel moeilijker zou zijn. Nochtans hou den wij vast aan de bewering dat er nu nog te weinig gedaan wordt. En het is evident dat er voor de verenigingen grote mogelijkheden zijn. EJr zijn jeugdstandsorgamsaties; c.q. afdelingen, die vaak te hoog grijpen en daardoor geen vat krij- gen op de massa-jeugd die in die organisaties geen mogelijkheden ziet van «een redelijke vervulling bleken dat de waarde van een ge zonde, vrije middenstand allerwege wordt ingezien. De gedachte aan eenheid heeft opnieuw baan gebro ken, nu die eenheid dreigde ver stoord te worden. Sprekend over de toekomst, zeide de heer de Jong, dat, nu de strijd om de marge gestreden is, de nor male handel tegen half September zijn beslag weer zal krijgen. De op heffing van de gewraakte marge regeling is dan ook precies op tijd gekomen. Want nu kunnen de win keliers hun bestaande voorraad in de uitverkoop lozen en kunnen zij nog tijdig nieuwe goederen bestel len voor de komende seizoensver koop. Hij verwachtte geen prijsda- nen betreft. Hij zag nog geen grote verschuivingen op de internationa le ledermarkt, die hij zelfs „stijf" noemde. Een degelijke schoen zal daarom voorlopig moeilijk goedko per kunnen worden. BENELUX BRACHT DE LANDBOUW SLECHTS NADEEL. Export kan niet op gang komen. Het is een ramp dat de streefda tum voor de totstandkoming van de Benelux is losgelaten tijdens de be sprekingen te Goes, aldus verklaar de de secretaris van het Nederland se Comité Benelux, de heer E. W. P. van Dam van Isselt op een perscon- van hun verlangens. Men dient na ling op korte termijn wat de schoe- te gaan of de Jevolgde methodiek W" wel de juiste is om de massa-jeugd te bereiken. Nagenoeg hetzelfde geldt voor de verkennersbeweging die door haar methodiek juist grote didactische mogelijkheden in zich sluit, maai anderzijds door haar zeer bijzon dere organisatie beperkte moge lijkheden heeft. Wanneer de ver kennerij een groot aantal jonge mensen wil grijpen zulen in elke plaats meer groepen gesticht moe ten worden. Dan doet zich evenwel binnen deze beweging 'n probleem voor dat bij de tegenwoordige fre quentie zeer nijpend is: tekort aan leiders. Dit doet zich vanzelfsprekend ook gevoelen bij de jeugdstands orgamsaties, maar het lijkt ons dat het 't grootst is in de verkenners beweging. Weliswaar is de metho diek van het spel van verkennen erop gericht dat de jongens zelf actief zijn en zelf de verantwoor delijkheid dragen, maar het is toch duidelijk dat hierbij deskundige leiders noodzakelijk zijn. Ook on der de leiders die nog actief in de beweging zijn, zijn er tallozen aan te wijzen die misschien niet tech nisch, dan toch paedagogisch en psychologisch onvoldoende ge-' schoold zijn. Niettemin is het leidersprobleem niet de enige oorzaak van de onvol doende activiteit ten aanzien van de massa-jeugd. Naast deze specifieke jeugdorga nisaties hebben ook de sportver enigingen speciaal de voetbalclubs, een belangrijke taak te vervullen. Dan moet evenwel ook in sport kringen het besef doordringen dat het niet alleen gaat om de sport, maar dat die sport ook belangrijke opvoedkundige waarde heeft.Waar- schijnlijk zal een groot deel van de massa-jeugd eerder door de sport dan door de jeugdorganisatie wor den gegrepen. .Wanneer dit zo is en naar onze mening hoeven wij daar niet aan te twijfelen moeten ook de sport verenigingen hun houding ten deze bepalen en naar mogelijkheden zoeken tot karakter- en persoon lijkheidsvorming door de sport. Alleen wanneer alle krachten worden ingespannen om de jeugd te helpen, kan gewerkt worden aan het probleem van de massa- jeugd. Dit geldt natuurlijk op de eerste plaats voor de grote steden, maar ook in de kleinere industrie centra. ferentie, waar enige mededelingen gedaan werden over de huidige ex portmoeilijkheden, welke zich met België voordoen. De heer Laarman, hoofd der eco nomische afdeling van 't Centraal Bureau voor de Tuinbouwveilingen, critiseerde het landbouwprotocol van 29 December 1950 en achtte de minimumprijzen vaak exorbitant hoog, waardoor de export wordt lam gelegd of beperkt. Nu weer heeft België de invoer van tomaten stop gezet, zogenaamd wegens marktverstoring. Dit argument kan niet worden aanvaard, daar deze export niet meer bedroeg dan 20 of 30 gram per hoofd der Belgische bevolking per dag. Door de hoge minimumprijzen zijn ook de heffin gen veel te hoog. De cijfers demonstreren duidelijk dat voor Nederland de behoefte be staat de handelsbalans met België in evenwicht te brengen en nu komt er ieder ogenblik, wanneer de export op gang belooft te komen, een verbod van invoer in België. Hiertegenover bestaat een enorme invoer van Belgische textiel, die zonder enige heffing binnenstroomt. De tuinbouw heeft reeds herhaal delijk een offer willen brengen om de factoren te willen gelijkschake len, maar België reageert daarop niet eens. De maat is vol aldus spreker en daarom is het in hoge mate te betreuren dat de conferen tie van Goes niets positiefs heeft opgeleverd. Concurrentie eerder prijsbepalend dan margeregelingen. Een speciale correspondent van „De Tijd" schrijft. Nu de minister van Economische Zaken de marge-regeling betreffen de de schoenhandel heeft ingetrok ken, zullen de moeilijkheden die, door de actie van de schoenhande laren uit protest tegen deze rege ling, in de schoenindustrie waren veroorzaakt, geleidelijk aan tot een oplossing komen. Een oplossing, die mede in de hand wordt gewerkt door enkele grote opdrachten voor het leger, die door de minister aan de schoenfabrikanten konden wor den verstrekt. De schoenhandelaren zelf zijn niet weinig in hun schik met het intrekken van de gewraak te marge-regeling. Zij zien hierin 'n rehabiliteit van hun goede naam, die door de reacties van de zijde van het publiek op hun actie in niet onbelangrijke mate geweld is aan gedaan. In woord en geschrift is de •schoenhandel de laatste weken da- worden verhoogd met drie procent wegens de gestegen bedrijfs-onkos- ten. Deze algemene beschikking werkt, naar de mening van de mid denstand, nog remmend op 't nor male handelsleven. Immers, is de concurrentie die vooral de laatste tijd de kop weer opsteekt, krachtig genoeg om de middenstand te be letten ongehoord hoge winsten te maken en om de jongste uitver koop bewijst dat immers sterk de prijs niet hoger te doen zijn dan een door een redelijke winst be paald minimum. De heer C. de Jong, voorzitter van de Bond van Kath. Schoenhan delaren, ziet in de gewonnen strijd, die voor zijn bond voor het behoud van een redelijk ondernemersloon is gevoerd, een sterk pleidooi voor de organisaties. Immers, door de ac tie van deze bondt is de spits afge beten voor de gehele middenstand, waardoor duidelijk het nut van de organisaties is bewezen. Bovendien, aldus de heer de Jong, wanneer iets tijdens deze actie duidelijk is ge- scnoennanaei ae laatste wexen aa- kjeken, dan is dat wel: dat de Pu- nig aangevallen. Maar nu de minis- j bliek Rechtelijke Bedrijfsorganisa- ter op grond van conclusies uit een deskundig en onpartijdig rapport, de regeling heeft opgeheven, zijn al deze aanvallen gepareerd. Een goede schoen blijft duur. Nu de minister deze regeling heeft opgeheven, blijft ook de schoenhandel nog gebonden door de algemene bepaling, die voor de mid denstand in zijn geheel is getroffen, waarbij is vastgesteld dat het be drag dat door de ondernemers over dit jaar mag worden verdiend, niet groter zal zijn dan dat van 't vorige jaar Mei. Dit bedrag mag dan nog tie een dringende noodzakelijkheid is. Indien deze nieuwe organisatie vorm voor het bedrijfsleven er reeds was geweest, dan was deze- strijd niet nodig gebleken omdat 't marge-probleem dan in het kader van de eigen bedrijfstak had kun nen worden opgelost. Volgens de heer de Jong is de Nederlandse middenstand de laat ste maanden in een verkeerd dag licht geplaatst. Hij zal niet beweren dat veel critiek, op de middenstand geuit, geheel ten onrechte over het hoofd van deze stand is uitgestort. Maar thans is wel overduidelijk ge- Openbare vergadering van de raad der gemeente Waalwijk op Donderdag 26 Juli 1951 om 7.30 uur ten gemeentehuize. Punten van behandeling: 1. Vaststelling van de notulen der voorlaatste vergadering. 2. Ingekomen stukken. a. Van de Ged. Staten. 1. Goedgekeurd raadsbesluit van 30 November 1950 tot verkoop van bouwterrein te Besoyen aan de Vereniging tot Stichting en Instandhou ding van Scholen voor U.L.O., M.O. en V.H.O. op Prot.-Christelijke Grondslag, gevestigd te Waalwijk. 2. Goedgekeurd raadsbesluit van 5 Jan. 1951, nr. 5, tot wijziging der begroting '51. 3. Goedgekeurde raadsbeslui ten van 27 Febr. 1951 tot ruiling van grond met de Kinderen P. J. Mombers en tot aankoop van grond van F. J. L. Mombers. 4. Goedgekeurde raadsbeslui ten van 29 Maart 1951 tot verkoop van bouwterrein aan P. G. Mombers, M. P. A. v. d. Velden, L. J. J. Bijnen, W. H. de Rooy en H. H. de Rooy. 5. Goedgekeurd raadsbesluit van 29 Maart 1951, nr. 18, tot wijziging der begroting 1951. 6. Goedgekeurde raadsbeslui ten van 26 April 1951, nrs. 20 en 21, tot wijziging der begroting 1951. 7. Goedgekeurde raadsbeslui ten van 31 Mei 1951, nrs. 25 en 26, tot wijziging der be groting 1951. 8. Goedgekeurd raadsbesluit van 26 Juni 1951 tot onder handse verhuring van een winkelpand aan H. J. M. Sanders te Oss. 9. Goedgekeurd raadsbesluit van 26 Juni 1951 tot 't aan gaan ener geldlening, groot 66000.—. 10. Goedgekeurd raadsbesluit van 26 Juni 1951 tot verho ging van het bedrag der re keningcourant-overeenkomst met de N.V. Bank voor Ne derlandse Gemeenten. 11. Goedgekeurd raadsbesluit van 26 Juni 1951 tot verla ging van het maximum-be drag voor het aangaan van kasgeldleningen op de dienst 1951. 12. Ontvangstbericht van de bij raadsbesluit van 26 Juni '51 vastgestelde verordening be treffende het doen van aan gifte enz, ingeval van water pokken. b. Van de Minister van Econo mische Zaken. Mededeling goedkeuring van de bij raadsbesluit van 31 Mei 1951 vastgestelde verordenin gen op de winkelsluiting, c. Van J. J. M. van Heeswij k, alhier. Ontslagname als lid der com missie inzake vordering van woonruimte. d. Van de Directeur van het Slachthuis en de Vleeskeu ringsdienst. Verslag over 1950. e. Van de Directeur der Ge meentelijke Licht- en Water bedrijven. Verslag over 1950. 3. Voorstel tot oprichting van een gemeentelijke instelling voor maatschappelijke zorg. (Prae-advies no. 435). 4. Voorstel tot vaststelling van een staat, aangevende de personeels formatie ter gemeente-secreta rie. 5. Voorstel tot wijziging der con troleregeling voor rekenplich- tige ambtenaren. 6. Voorstel tot vaststelling ener nieuwe bouwcredietregeling. 7. Benoeming van een lid der commissie van advies inzake vordering van woonruimte. 8. Aanbieding gemeente- en be- drijfsi'ekeningen over 1950. 9. Wijziging der begroting 1951. 10. Voorstel inzake verhoging van het bedrag der rekeningcourant- overeenkomst met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten. 11. Voorstel tot vaststelling ener nieuwe verordening op de hef fing van slachthuisrechten enz. (Prae-advies no. 440). 12. Voorstel tot ruiling van grond. 13. Voorstel tot verkoop van grond. 14. Voorstel tot verkoop van bouw terrein. 15. Voorstel inzake uitgifte van een industriehal. 16. Voorstel tot beschikbaarstelling van gelden overeenkomstig art. 72 der lager onderwijswet aan het bestuur der R.K. Jongens school in de St. Antoniusparo- chie te Waalwijk voor eerste in richting van het 5e leerjaar aan die school. 17. Voorstel tot beschikbaarstelling van gelden overeenkomstig art. 72 der lager onderwijswet aan het bestuur der R.K. Jongens- en Meisjesscholen te Besoyen, voor herstel van oorlogsschade aan die scholen en voor aanleg verwarming. (Prae-advies nr. 435). Oprichting gem. instelling voor Maatsch. Zorg. Zoals Uw Raad hekend is, wordt de Armenverzorging in deze ge meente verricht door drie burger lijke instellingen van weldadigheid t.w. het Burgerlijk Armbestuur van Waalwijk, dat van Baardwijk en dat van Besoyen, drie autonome, door de gemeente gesubsidieerde instellingen. De Secretaris-penningmeester bij deze drie instellingen, een ambte naar der gemeente, voert drie af zonderlijke administraties (3 be grotingen en rekeningen, 3 kas boeken, 3 girorekeningen ene.). Dit nu kan niet meer bevorder lijk geacht worden voor een juiste overheidsarmenzorg in de tegen woordige omstandigheden van het maatschappelijk verkeer. Unifica tie van de administraties der ar menverzorging achten wij dan ook dringend noodzakelijk. Om administratieve redenen al leen reeds zouden de drie bestaan de burgerlijke armbesturen opge heven dienen te worden en vervan gen door één nieuw lichaam, maar zeker ook als gevolg van de gewij zigde opvattingen over de „armen zorg", welke in geen vergelijkbare verhouding meer staat tot de ar menverzorging van vroegere tijden. Wij hebben ons beraden en doen voorlichten voor de Inspectie van de Rijksdienst voor Maatschappe lijke Zorg omtrent de meest ge wenste instelling van een lichaam dat de gemeentelijke armenverzor ging verricht. De Armenwet kent daartoe prak tisch twee vormen, n.I. urmenyer- Reeds enkele maanden geleden werd door een aantal jongeren, de heren H. Bergmans, P. v. Heesbeen, H. Hoffmans, J. de Kort, Ant. Tie- len, Arn. Verwiel Jr en B. Weijers het initiatief genomen om in 1952 of 1953 in Waalwijk een grote Internationale Tentoonstelling te organiseren voor Schoen- en Leder industrie, geheel in de geest van de Tentonstellingen 1903 en 1925. Zij nodigden een aantal ouderen, die op dit gebied bij vorige gelegen heden reeds ervaring hadden opge daan, uit om met dezen nader te bekijken of de bestaande plannen enige kans van slagen zouden heb ben. Deze besprekingen leidden tot 't samenstellen van een voorlopig beknopt werkcomité, bestaande uit de heren H. Bergmans, P. v. Hees been, J. de Kort Jr., Jos J. Klijberg en Jan Tielen, welk comité nadere plannen zou uitwerken en deze zou voorleggen aan het gemeentebe stuur van Waalwijk en aan het be stuur van de Federatie van Schoen fabrikanten. Het voorlopig werkcomité was van mening dat de organisatie van deze tentoonstelling op de eerste plaats zou moeten worden gedragen door de Federatie van Schoenfabri kanten, die in December 1952 het feit herdenkt dat voor 25 jaren de Federatie werd opgericht en dat de algemeen voorzitter en secretaris door het bestuur der Federatie moeten worden aangewezen en bij voorkeur niet-Waalwij kers zijn. Verder zou een Raad van Beheer worden ingesteld die zeer van nabij toezicht houdt op het doen en laten van het hoofdbestuur, welke raad zou bestaan uit bestuursleden van de Federatie van Schoenfabrikan ten voor iedere plaats waar de schoenindustrie gevestigd is en ver der uit bestuursleden van alle ove rige aanverwante branches. In een achttal werkcomité's zul len naast personen uit Waalwijk, ook inwoners van Dongen, Kaats heuvel, Loon op Zand en Drunen worden uitgenodigd, dus eerst die plaatsen die slechts op korte afstand van Waalwijk gelegen zijn. De plannen zijn reeds voorgelegd aan het College van B. en W. te Waalwijk en verkregen de volledige instemming van dit college,, terwijl in de laatst gehouden bestuursver gadering der Federatie van Schoen fabrikanten de plannen eveneens zijn besproken en de principiële in stemming der bestuursleden ver wierven, zodat op een volgende be stuursvergadering het voorontwerp nader in details kan worden be sproken en worden overgegaan tot aanwijzing van voorzitter en secre taris. Tengevolge van de vele moeilijk heden die zich de laatste tijd in ver band met de beschikking Handels marges Schoenomzetten hebben voorgedaan, is de bespreking der tentoonstellingsplannen enigszins vertraagd, zodat de tijd te kort wordt om een tentoonstelling op deze schaal nog in 1952 te houden, zodat het vermoedelijke tijdstip zal liggen tussen half Mei en half Au gustus 1953. Voegen wij daar nog bij dat in 1953 de gemeente Waalwijk het feit herdenkt dat haar vóór 600 jaren door hertog Jan van Brabant de stedelijke rechten werden verleend. zorging rechtstreeks bij het Colle ge van Burgemeester en Wethou ders in uitvoering, dus praktisch een absoluut ambtelijk apparaat, ofwel een burgerlijke instelling niet een zelfstandig bestuur, zoals de armbesturen. Deze tweede vorm wordt, in te genstelling met de zuiver ambtelij ke, de meest geschikte geacht en heeft in ieder geval tot voordeel, dat de burgerij op meer bevredi gende wijze en niet slechts advise rend, aan de burgerlijke maat schappelijke zorg deelneemt. Prae-adviseurs op 't terrein der maatschappelijke zorg, op welk terrein in de tegenwoordige tijd evoluties plaats grijpen en waarvan de resultaten t.z.t. in een nieuwe Wet verankerd zullen worden, blij ven inschakeling der burgerij bij de verzorging der sociale taak door opneming van haar vertegenwoor digers in het Bestuur der Instel ling voorstaan, zeker in kleine en middelgrote gemeenten, hoofdza kelijk om een te ambtelijke behan deling van zaken te voorkomen. Een instelling met een bestuur uit inwoners der gemeente kan volledig autonoom zijn, zoals de drie burgerlijke armbesturen dat zijn, met een lid uit de burgerij tot voorzitter, maar zij kan ook enigs zins beperkt autonoom zijn, waar mede bedoeld wordt, dat de voor zitter van een dergelijke instelling een lid van het College van Burge meester en Wethouders behoort te zijn, door dat College uit zijn mid den aan te wijzen. Omdat de tegenwoordige gemeen telijke maatschappelijke zorg be langrijke bedragen aan subsidie vergt, komt het ons wel zeer ge wenst voor, dat het gemeentebe stuur voldoende invloed vtrkrygt op de gestes van het bestuur van een nieuw te creëren instelling en zouden wij gaarne zien dat een in stelling in het leven wordt geroe pen, waarvan de voorzitter van het bestuur door en uit het College van Burgemeester en Wethouders wordt aangewezen. De administratie en boekhouding zou, evenals voorheen, verricht be horen te worden door een gemeen te-ambtenaar van de afdeling So ciale Zaken der Secretarie, opdat de gemeentelijke bemoeiingen op het sociale terrein (uitvoering Ar menwet en uitvoering van rijksre gelingen voor werklozenzorg e.d.), in gecoördineerd verband kunnen worden verricht. Er is immers tus- hen de werkzaamheden ingevolge de Armenwet en de overige sociale bemoeiingen een onverbrekelijk verband. Dit verband is reeds ver scheidene jaren geleden gelegd, doordat de ambtenaar ter secreta rie, belast met de uitvoering van sociale regelingen, tevens tot se cretaris-penningmeester bij de drie Burgerlijke Armbesturen werd aan gewezen. Wat nu de vertegenwoordigers der burgerij in het bestuur der nieuwe instelling betreft, achten wij het de beste oplossing, dat hel minimum aantal leden op vier word gesteld, door Uw Raad te be noemen uit dubbeltallen en wel uit elk der vier gedeelten van de ge- mqente één lid. Het maximum aan tal leden zou zeven kunnen bedra gen, waarbij de bedoeling voorzit, dat dan reeds over drie plaatsen beschikt wordt voor uitbreiding van het bestuur met personen uit kerkelijke of particuliere charita tieve verenigingen, om daarmede te bereiken, (lat eventuele activitei ten van het kerkelijk en particu lier initiatief bijtijds kunnen wor den opgevangen. De nieuw op te richten burger lijke instelling van liefdadigheid, ter vervanging van de drie burger lijke armbesturen, zou genoemd kunnen worden „Gemeentelijke In stelling voor Maatschappelijke Zorg", welke benaming in de te genwoordige tijd meer en meer ge bruikelijk wordt. Er dient ook nog 'n enkel woord gezegd te worden over de bezittin gen van de drie burgerlijke arm besturen. Van deze zeer oud in stellingen zijn geen statuten of stichtingsbrieven te vinden, zodat de goederen niet overeenkomstig deze fundamentele stukken bestem ming kunnen vinden. De herkomst der landerijen, de voornaamste be zittingen, schijnt niet nagegaan te kunnen worden, omdat, zoals de Bewaarder der Hypotheken en van het Kadaster te 's-Bosch ons heeft bericht, bij de inrichting van het kadaster in 1879 daaromtrent geen gegevens zijn opgenomen. Volgens art. 18 der Arménwet nu behoort bij opheffing van een instelling aan de goederen haar naastliggen de bestemming te worden gegeven. Het spreekt vanzelf dat deze geen andere kan zijn dan overheveling naar de nieuwe instelling, waartoe wij Uw Raad voorstellen te beslui ten. Een staat van eigendommen aan landerijen, effecten enz. is ter visie gelegd. De opheffing der drie Burgerlij ke Armbesturen en de oprichting van een nieuwe instelling ware om administratieve redenen te bewerk stelligen met ingang van 1 Jan. a.s. (Prae-advies nr. 440). Wijziging verordening heffing rechten voor gebruikmaking van het slachthuis te Waalwijk. Bij de samenstelling van de be groting voor het jaar 1951 van het slachthuis werd door de directeur ons reeds te kennen gegeven, dat het suitend maken van de betref fende bedrijfsbegroting slechts mo gelijk zou zijn bij een toename van het aantal slachtingen. Deze toe name, die in verband werd ge bracht o.a. met het accres van de bevolking, is uitgebleven, waar door reeds over 1950 een nadelig saldo is ontstaan van circa 2050, terwijl er geen termen aanwezig

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1951 | | pagina 1