en daarna 14 dagen ter inzage worden gelegd op de gemeentesecretarie. Men kon dan bezwaren inbrengen b.v. tegen het niet vóórkomen op de lijsten. In Amsterdam werd van deze mogelijkheid slechts zeer sporadisch gebruik gemaakt. Na eventuele wijzigingen wer den de lijsten uiterlijk 25 april gesloten. Degenen die de 23-jarige leeftijd bereikten voor deze sluitingsdatum en die aan de vereisten om kiezer te worden voldeden, werden al op de lijsten vermeld. c. De interpretatie en de betrouwbaarheid van de gegevens uit de kiezerslijsten Voor een goede interpretatie van met name de belastinggegevens uit de kiezerslijsten is het zonder meer noodzakelijk nauwkeurig op de hoogte te zijn van de veranderingen in de belastingstructuur (belastingen zelf plus opcentheffing) en veranderingen in de grondslagen waarop deze belastingen berusten. Deze veranderingen beïnvloeden nl. de omvang en samenstelling van het electoraat. Bijvoorbeeld: de afschaffing van de rijks- opcenten op de grondbelasting in 1866 en de herziening van het kadaster in 1874/1875 deden de aanslagen in de grondbelasting met bijna 40% dalen, althans in Amsterdam. In andere gemeenten zal dit percentage anders hebben gelegen, wegens de plaatselijk va riërende uitkomsten van de kadastrale herziening. Daardoor haalden sommige kiezers de censusdrempel niet meer. In Amsterdam kromp het electoraat als gevolg van deze veranderingen met ±10 in.6 De betrouwbaarheid van gegevens zoals adres, geboortedatum en -plaats kan eenvoudig worden gecontroleerd aan de hand van het bevolkingsregister. De Amsterdamse lijsten blijken bij controle vrij betrouwbaar te zijn, al komt het vooral in de beginperiode (vóór 1860) voor dat reeds overleden of uit de gemeente vertrokken personen nog op de lijsten vóórkomen. Dit is voor ±3 van de namen het geval. De belastinggegevens kan men controleren aan de hand van de kohieren van de directe belastingen, voor zover deze be waard zijn gebleven. Uiteraard zijn deze belastinggegevens onderhevig aan enige mate van fraude. Een indicatie voor de redelijke betrouwbaarheid van de lijsten zou kunnen zijn het gering aantal bezwaarschriften dat werd ingediend, maar dit kan even goed duiden op een geringe belangstelling voor de verkiezingen.7 3. Verwijzende notities aVindplaatsen Gemeentearchieven. b. Aanvullende bronnen 1. Gerelateerde bronnen: Gemeenteverslag, hoofdstuk verkiezingen. 2. Toetsingsbronnen: Bevolkingsregister. Akten van de burgerlijke stand. Kohieren van de rijksbelastingen (soms kopieën in gemeentearchieven). c. Literatuur 1. Andere gidsen en commentaren: 2. Enkele recente historische studies (na 1945) van belang voor een goed begrip van de historische situering van de kiezerslijsten: L. Blok, 'Van eene wettelijke fictie tot eene waarheid. Beschouwingen over het kiesstel-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1951 | | pagina 15