Uil Loonopzand's verleden VOOR DE VROOM OKKESMAW H. SPEET BOEKBESPREKING GESCHENK-ARTIKELEN UURWERKEN - GOUD ZILVER - BRILLEN Voor de Eerste H. Communie ONTSPANNING HET HUIS, f 2 60 85° 7 5C DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 16 MEI 1952. Venloon onder protectie der Zeven Verenigde Gewesten. voor OORLOGSINVALIDEN. HEÏ WERK VA^J „MOVEO". C3nze afdelingen brengen een aan-i trekkelijke collectie zowel practische' als luxe communie geschenken. 1.30, 1.10, 80, 75 5¥ f95 ]50 2.75, 1.25 Verder enorme keus in kruisjes, medailles, colliers, ringen, broches en nog zovel andere leuke by jou geschenken.j DEN BOSCH EINDHOVEN TILBURG HELMOND k ■O flinke zelfstandige DIENSTBODE. een flink Net Dagmeisje. Communie dejeuner Communie beker Eierdopje 060 Rozenkransen Communie Kerkboeken Zilveren kruisje Communie lepeltje WITTE KINDERTASJES MARKT 3 WAALWIJK in. In ons vorig artikel noemden we terloops de naam van pastoor Bene- dictus van Kessel. Het lijkt me wel interessant om de lezer met aeze avontuurlijke, om niet te zeggen zonderlinge, figuur, die enige jaren zowel bij de bewindvoerders dqt Staatse als der Spaanse overheid geen onbekende was, kennis te doen maken. B. v. Kessel werd te 's-Bosch ge boren op 5 Febr. 1590 als tweede zoon van Hendrik v. Kessel en Cath. v. Wijk. Volgens zijn eigen mede deling waren zijn ouders welgestel de kooplieden. Zijn oudere broer Jan koos de geestelijke stand in de Norbertijner-abdij van Tongerlo en was enige tijd pastoor van 't dorpje Haren bij Oisterwijk. Benedictus ontving.zijn eerste lessen op de La tijnse school der Broeders van het Gemene Leven te Den Bosch. In 1605 wordt hij als student ingeschre ven van de „Alma Materte Leu ven, waar hij twee jaren later de titel van Magister Artium behaalde. In 1607 treedt, hij in de jonge Jezuï- ten-orde. Dan gaat hij naar Door nik, alwaar hij zijn noviciaat begint. In Maastricht geeft hij lessen aan het Jezuïtencollege in grammatica. In 1614 brengt hij een bezoek aan Venloon (Rentmeestersrek. Ven- loon). B. v. Kessel kende dus de Immerseels. In 1605, n.l. bij zijn overgang naar Leuven, schonk En- gelbrecht van Immerseel hem de „cappelrije" van het H. Kruis in het Koor van O.L. Vrouw in de kerk van Lier bij Antwerpen. Waar schijnlijk heeft hij bij zijn overgang naar de Jezuïten hiervan afstand moeten doen. Hoe weinig zal Bene dictus bij dit bezoek aan Loon heb ben gedacht dat hij dertien jaar la ter en nog wel als werelds priester naar dit afgelegen boerendorp zou worden „verbannen". In 1615 eindigden zijn werkzaam heden als leraar en op 29 Nov. 1619 wordt hij op 28-jarige leeftijd pries ter gewijd. Enkele jaren verblijft hij als zielzorger der stad in 't dorp Lier bij Antwerpen. In zijn biogra fieën wordt hij beschreven als ie mand met een gezond verstand en grote kennis van practische zaken. In het geheel genomen echter luidt het oordeel over hem niet erg geest driftig. Tot de voornaamste werk zaamheden van de Antwerpse Jezuï- ten behoorde het prediken op het platteland en ook wel in de stad. Of v. Kessel zich hiermee niet kon verenigen? Al spoedig volgt zijn uit treden uit de Orde. Dan volgen zijn juridische studiën tot 1626. Later noemt hij zich dan ook licentiaat en doctor in de beide rechten. Had men hem in Den Bosch, direct na zijn uittrede uit de Orde, niet met open armen ontvangen, in 1626 keren de kansen enigszins van onze ex-Je- zuiet. In 1625 was Bisschop Zoes van Den Bosch gestorven en werd Mi- chaël Ophovius tot diens opvolger gekozen. De secretaris van Zoes, Hegelsom, was kort tevoren bevor derd tot president van het Bossche College te Leuven. Vertrouwende op de capaciteiten van v. Kessel benoemde Mgr. Ophovius hem tot zijn secretaris. Wederom schijnt er iets te hebben plaatsgegrepen dat de positie van Benedictus onmoge lijk maakte, althans Mgr. ontsloeg zijn secretaris vrij plotseling (Beer man). Het was juist in die dagen (13 April 1627) dat te Loon gestor ven was pastoor Gerardus Otten. Het begevingsrecht van deze paro chie was toentertijd om beurten in handen van de kasteelheer en in die van de Abt van Tongerlo. Pastoor v. Kessel verklaarde dan ook later „dat het de abt van Tongerlo, Adri- aen Stalpaerts, was van wien de pastorij e aan mij vergonnen is' (Tax 1911). Waarschijnlijk is hier wel overleg gepleegd zowel met de heer van het kasteel van Loon, als met de Abt, die immers onder zijn paters de broer van Benedictus (Jan) telde. Bij zijn vertrek naar Loon vraagt hij de Bisschop nog eens om verge ving over wat hij mocht hebben misdaan en belooft door een stand vastige levenswandel en door zich tot het uiterste in te spannen voor de zielzorg, zijn leven te heiligen, Wat er van zij, Benedictus was dorpspastoor en had zich in zijn nieuwe leven te schikken. Al spoe dig kreeg hij het druk genoeg, ge lijk wij in ons vorig artikel gezien hebben, met de protestantizerings- actie, die, dank zij het beleid van onze pastoor, geen succes had. In tussen probeerde onze gewezen monnik nog promotie te maken en probeerde van Mgr. Ophovius ge daan te krijgen benoemd te worden tot Deken van de Dekenaten Box tel, Zaltbommel, Heusden en Geer. truidenberg. Hoewel hij op de me dewerking kon rekenen van ver schillende hooggeplaatste personen, zowel geestelijke als wereldlijke, was Mgr. niet genegen zijn oud secretaris te benoemen. (Tax. 1912). Buiten het feit dat onze pastoor en kele malen onenigheid had met de kasteelheer over „de tienden", ho ren we voorlopig weinig over hem. In 1632 klaagt hij er over dat zijn kerk noodlijdend is, van alle kanten zeer vervallen ende haere muren ende haere daeken", doch uit een lijst van de bezittingen der kerk opgemaakt op bevel van de kasteelheer, waarbij ook alle orna menten worden opgetekend, die be rusten inder kereke-kiste, die tot meerdere seeckerheijt ende concervatie.naar het kasteel werd overgebracht, blijkt toch wel duidelijk dat de kerk zeer goed van alles was voorzien. Inmiddels geraakte de retorsie- strijd op gang. Hierbij speelde de godsdienstkwestie de hoofdrol. Op 25 Nov. 1634 kwam opnieuw een godsdienstplacaat af, waarbij de Hoofdschout van Den Bosch uitge breide volmachten kreeg om tegen de priesters in de Meijerij op te tre den. Pastoor v. Kessel trok zich ner gens iets van aan en bleef rustig doorgaan met de uitoefening van de zielzorg. Spoedig was het gedrag van de „weerspannige" pastoor bij de Bos sche Hoofdschout bekend en hij wordt aangezegd binnen veertien dagen zich bij de hoofdschout te ko men verantwoorden. Naar 's-Bosch gaan deed hij in ieder geval niet, dan maar onderduiken. Enige tijd was de pastoor dan ook niet in zijn pastorie (het huis waarin voorheen dhr. Jac Bouman woonde), onveilig als hij zich voelde en ontevreden over het slappe optreden der Spaan se Overheid tegen het barre optre den der Hollanders. De pastoor ging rond die tijd gebruik maken van de gastvrijheid der Immerseelen en verblijven op het kasteel, waar hij zich veilig kon achten. Met instem ming van Ophovius las hij daar dan ook de H. Mis voor de bewoners uit de verre omtrek en toen de pastoors uit schier de gehele omtrek uit hun standplaatsen vluchtten en de ge lovigen geholpen moesten worden door in vermomming rondtrekken de kloostergeestelijken, bleef pas toor v. Kessel op zijn post. Men zal begrijpen dat deze houding niet on opgemerkt kon blijven. (Wordt vervolgd). is ill zi c Nederland heeft een groep Bel- .gische ernstig verminkten uit twee wereldoorlogen te gast gehad. De mentaliteit der Beigen is an ders dan die der Nederlanders. Ze schuiven daarheen op hun kruk ken, ze zitten in hun stoel, over dekt met medailles, die rinkelen bij iedere beweging en het is hen aan te zien dat ze daar trots op zijn. Het Belgische volk is trots op hen, beschouwt ze als helden en huldigt ze als zodanig. In Nederland is dat anders. Enerzijds is daar de afkeer van vertoon, anderzijds een wat nuch terder kijk op de oorlog en zijn gevolgen Wij kijken langs de me dailles heen en zien de mens die ze dragen. Mensen zonder benen, met slechts één arm, shock-patiënten die bij alles geholpen en als een kind moeten worden gevoerd, ver lamden die moeten worden gedra^ gen en gereden in wagentjes. De „glamour" van de oorlog heeft op. de Nederlanders nooit zoveel in druk gemaakt als de ellende daar van. Koninklijk werk. De Belgen laten het echter niet bij applaudiserenze proberen ook deze oorlogsverminkten zoveel mogelijk te doen gevoelen dat ze niet buiten het leven staan. Ze ha len ze er in. Het „Oeuvre Royale", het Koninklijk Werk, waarbij au tomobilisten zich in dienst stellen van de ernstig gewonden om hun ontspanning en vermaak te ver schaffen, bestaat daar reeds lang en heeft reeds zeer veel gedaan om deze oorlogsslachtoffers nog zoveel van het leven te doen genieten als maar mogelijk is. Deze organisatie kwam, onder leiding van de 85-jarige luitenant- generaal De Kempeneers, een vriendelijk heertje met 'n sneeuw witte baard en overdekt met rid derorden, naar Nederland en werd daar ontvangen door de zuster-or_ ganisatie Moveo (Meer Ontspan ning voor Ernstige Oorlogsgewon den). En deze invaliden zijn hier gastvrij onthaald, ze hebben (velen voor het eerst van hun leven) de wereld vanuit een vliegtuig gezien tijdens hun verblijf op Schiphol, ze vertoefden in de Noordzeebad plaats Noordwijk, ze voeren rond door de Rotterdamse havens. Ze kregen bezoek van Prins Bern- hard, die zich in één slag bij hen bovenmate populair maakte Ze vergeleken hem bij Koning Ablert, wiens nagedachtenis nog immer door de Belgen, vooral door de oud strijders, wordt geëerd. Ze constateerden met duidelijke vol doening, dat hij zo'n stevige hand gaf. „Een goede mens", zeiden de Vlamingen. En zo hebben deze mensen, zo ernstig gehandicapt, enkele dagen in het middelpunt van de belangstel ling gestaan, midden in het volle leven. Ze hebben gevoeld, dat ze niet als nutteloos werden terzij geschoven, maar dat men zich met hen bemoeit en zich voor hen in teresseert, dat ze meetellen en hun offer erkenning vindt. Dat is vooral moreel voor hen van grote betekenis. Ook in Nederland. In Nederland bleek de noodzaak van een dergelijke organisatie na de Tweede Wereldoorlog. En men kon daarbij dankbaar gebruik ma ken van de ervaringen van en de samenwerking met het Belgische „Oeuvre". Over en weer wisselde men bezoeken, Belgen kwamen naar Nederland, Nederlandse oor logsverminkten togen naar België en wederzijds onderging men sterk de indruk van vriendschap en ver bondenheid Niet alleen aan de verminkten rechtstreeks, maar ook aan de vriendschappelijke verhou- dingtussen de beide Benelux-part ners kwamen deze bezoeken ten goede. De Nederlandse stichting Moveo zorgt, zowel centraal als via haar afdelingen in verschillende plaat sen, dat onze Nederlandse oorlogs verminkten op allerlei wijze, door theaterbezoek, uitstapjes enz. de ontspanning geboden wordt die zij meer dan iemand ander nodig heb, ben. De noodzaak van dit werk blijkt wel hieruit dat in de stich ting, samenwerken het Ministerie van Oorlog, de KNAC en de ANWB, de KNV „Ons Leger", het Roode Kruis, de Bond van Ned. Mil. Oor logsslachtoffers en de Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel. De oorlogsverminkten vragen beklag noch medelijden, maar me deleven en morele steun En het zijn niet alleen de auto-bezitters, die hieraan kunnen medewerken, want hoeveel tegemoetkomendheid en belangeloze medewerking men ook allerwegen ondervindt, dit werk kost toclh geld en bijdragen op de postrekening 5400 van de Stichting Moveo te Den Haag dra gen er toe bij dat dit prachtige werk kan worden voortgezet. Voor velen die recht van lijf en leden zijn, is het een wonderlijke en soms aangrijpende ervaring, wanneer ze worden geconfronteerd met het lijden van deze medemen sen. Maar al spoedig overheerst de dankbaarheid, dat men zo de gele genheid krijgt iets anders te doen dan daadloos beklagen, dat men hun kan laten voelen dat zij niet uitgestoten zijn uit het leven, maar er bij horen en er midden in staan. Lk. Bij de N.V. Standaard-Boekhan del te Amsterdam verscheen dezer dagen een vlotte vertaling van P. G. Wodehouse's „Mr. Mulliner Spea king", onder de titel „Familie-Fes tival". In de kleine gelagzaal van de her berg „Vissersrust" komt iedere avond een groep ernstige denkers bij elkaar; mensen wier ideeën even veel van elkander verschillen als de dranken die in kleurige en alcoho lische verscheidenheid door deze ernstige mensen worden gedronken. De grote problemen van 't leven en de maatschappij worden daar besproken en het gebeurt wel eens dat de gemoederen verhit raken van de discussie en dat de woordenwis seling niet heel parlementair blijft en niet veel meer weg heeft van 'n academisch debat; maar dan is daar altijd de rustige, beheerste figuur van Mister Mulliner, die de verhitte gemoederen tot rust brengt en met 'groot gezag zich in de discussie brengt. 8 Wie is Mister Mulliner? We weten •het evenmin als U; we weten alleen dat hij een zeer Wijs man is en dat hij uit een zeldzame familie stamt. Ja, die familie van Mister Mulli ner, dat is inderdaad 'n familie om een boek over te schrijven. Niet al leen waren alle leden van die fa milie, niet alleen de vrouwelijke, maar vooral ook de mannelijke zeer schoon van uiterlijk, terwijl daar naast elk van die leden afzonderlijk nog een of andere bijzondere eigen schap bezat: de een kon zo hevig liefhebben dat hij er het roken voor liet, de ander had een kat enz.; in elk geval in „Vissersrust" kan niet zo'n vreemd onderwerp ter sprake komen, of de rustige stem van Mis ter Mulliner haalt hiervan een frap pant voorbeeld aan uit de eigen fa miliekring. En zo bestaat dit boek, dat we geen roman kunnen noemen, uit een aantal vertellingen, zoals Mijnheer Mulliner die iedere avond lanceert; en deze vertellingen zijn zeer ge noeglijk en zeer amusant. Geen diepgaand boek? Geen prachtige psychologische uiteenra feling van alle mogelijke en onmo- gelijke karakters? Neen, gelukkig niet. Fris en aantrekkelijk is dit boek geschreven; het heeft niet de pretentie om groots en geweldig te zijn, het wil U slechts enkele aan gename uren bezorgen, zoals het ons die ook heeft bezorgd, want we hebben het met genoegen gelezen. VERDIEPINGS-RETRAITE VOOR MEISJES. Zo dikwijls hoort men van meis jes, die al eens een retraite hebben meegemaakt: „Zijn er geen retrai tes voor meisjes, die graag iets die per op de grote waarheden van het geloof willen ingaan, die hun leven in de wereld tot iets moois willen maken, die op eenvoudige, onopval lende wijze een innig godsdienstig leven willen leiden?" Zo'n retraite wordt er in het Ce- nakel te Tilburg gegeven van 14— 17 Juni a.s. Op 24 Mei a.s. hopen onze geliefde Ouders A. SMITS M. J. SMITS-v. d. VELDEN hun 25-jarige Echtvereniging te herdenken. Op die dag zal te 9 uur een H. Mis van dankbaarheid worden opgedragen in de pa rochiekerk van St. Jozef. Dat God hen nog lang moge sparen is de wens van hun dankbare kinderen. Kaatsheuvel, 24 Mei '52. Achterste Hoeve 7. Gelegenheid tot feliciteren van 1.302.30 uur. Uit de hand te koop: in drie woningen, met Erl en Tuin te Capelle, Hoofdstraat 15, 17, 19, Kad. Capelle sectie H nr. 675, groot 10.14 Are, eigendom van den heer A. Konings c.s. Een woning is direct te aan vaarden de overige zijn ver huurd voor totaal f 5,60 p. week. Te bevragen bij Notaris WAVERIJN, Capelle ARBEIDSBUREAU WAALWIJK. WORDEN GEVRAAGD Bouwnijverheid Metselaars Timmerlieden Schoenv en Leder Machine-zwikker Kantenschrooier Prima Ophaler Jeugdige schoen- en lederwaren- fabrieksarbeiders. Schoenstiksters (fabriek) Plaksters Lederwarenstikster. Kleding, Reiniging gf Confectie-naaisters L.l. Naaisters Huish. Diensten: Dagmeisje (halve dagen) BIEDEN ZICH AAN Bouwnijverheid Grondwerkers L.l_ Timmerlieden (mét Ambachtsschool-opl.) L.l. machine bankwerker (met Ambachtsschool opl.) HoutKurk, Stro Meubelmakers Meubelstoffeerders Mach. houtbewerkers Kleding, Reiniging Kleermakers Schoen- en Leder Werkmeester Onderwerkafd. Stikmeester Stanzer Diverse arbeiders zwikkerfj Zolenschuurder Hakkenbouwers Leestensorteerder Uitpoetser Fournituren-monteerder Schaver Schuurder Uitzetter (hand en mach.) Glansstoter ot Huidenspanners o| Sjouwers looierij (nathuis en droogzolder) Metaalnijverheid Gereedschapmaker Machine-bankwerkers Metaaldraaiers Stoker Auto-monteurs L.l. Auto-monteur Electro-monteurs Vrije Beroepen Vr ouwel. Kantoor bed. Mannel. Kantoorbed. Voeding en Genot Slagersknechten Verkeer Div. Chauffeurs Bezorgers Landbouw: Tuinbouwknechten Landbouwknechten Deze bekendmaking is geldig t.m. 17 Mei 1952. V J m Mooie communiebeeldjes, diverse voorstellingen 2.60. 1.95.1.50,1.- 75 i Communie kerkboekjes, in grote verscheidenheid r Idem in celluloid gebon den, speciale prijs Communie lepeltjes, zwaar verzilverd Porseleinen communie dejeu ners, met mooie decors «yc 3.50 2.95 7. Communie schilderijtjes met religieuze voorstel lingen 2.45,1.95,1.45 Rozenkransen in verschillende soorten 95, 75, 59, 45, Rozenkransen in alpacca uitvoering, 4.75, 3.90, 2.90 Rozenkrans dopjes,leuke -c modellen 75, 59 T" J Alpacca doosjes, zeer fraai 1.75 Lederen schooletui's met inhoud Dito dubbel model ]45 2.25 Vulpenhouder met gou- <393 den pen (1 jaar garantie) O Vulpotlood, goed systeem Kinderarmbandjes, te kust en te keur in allerlei uitvoeringen Voor de a.s. H. Communie Een Keurcollectie- van blijvende herinnering in elke prijs. Wij tonen U gaarne onze collectie Ziet onze speciale etalage J. TAUSCH Grotestraat 231 Tel. 2625 GEVRAAGD G. J, SARS—RAAYMAKERS, Stationsstraat 40, WAALWIJK GEVRAAGD: Mevr. SCHOUTEN, Mr. v. Coothstr. 54, Waalwijk porselein voor Jongen of Meisje 0.90 met décor 2.50 Ruime keus in Grote sortering alle kleuren met witte band vanaf 50 ct. vanaf 2.90 Altijd een aardige herinnering is een met ketting 3.25 Blauw scapulier Wit metaal 1.60 Medaille met ketting Gero Zilvium 2. Alpacca 1.50 diverse modellen 1.60 vanaf

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 7