DE KEUZE.
De Schoenen-Rit 1952
MOEILIJKE MAAR GESLAAGDE RIT
MeiSf&s
HIER IS HET ANTWOORD
Glanzende kersen
No.
Startno.
Strafpnt.
1
21
181
2
68
201
3
47
226
4
27
240
5
30
262
6
8
304
7
4
312
8
19
328
9
3
334
10
72
338
11
1
353
12
69
356-3
13
59
356-6
14
50
363
15
64
371
16
63
413
17
6
440
18
10
442
19
79
443
20
61
454
21
38
459
22
9
466
23
14
472
24
15
476
25
5
485
26
33
498
27
80
501
28
44
507
29
60
516
30
46
518
31
12
525
32
75
526
33
26
529
34
37
541
35
7
553
36
42
554
37
57
557
38
11
579
39
58
588
40
13
598
41
88
624
42
82
632
43
49
637
44
22
641
45
66
651
46
17
657
47
28
660
48
73
665
49
48
670
50
35
677
rlAANDAG 23 JUNI 1952. -- r
DE ECHO H HEI ZUIDEN
JAN TIELEN - - - - - -
verschijnt 2 x per week Waaiwijkse en Langstraatse Courant
Bureaux GROTE STRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2821 OPGERICHT 187« SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. - TEL. 2121
15e JAARGANG No. 51
Abonnement
18 cent per week
2.35 per kwartaal
2.69 franco p. p.
Advertentie-prijs
10 cent per m,M,
Contract-advertenties
speciaal tarief.
TEL.-ADRES „ECHO"
De voorbereidingen tot de ver
kiezingen van 1952 zullen waar
schijnlijk in de herinnering blijven
voortleven als de rustigste sinds
mensenheugenis, en misschien wel
langer, althans in onze streken. Men
krijgt inderdaad de indruk dat het
gaat om iets heel onbeduidends. Een
enkele spreker, een enkel foldertje,
een paar biljetten en enkele arti
kelen in Uw krant, ziedaar de wel
heel schrale oogst van de laatste
weken voor de verkiezingen. En
toch, ja toch is het wel belangrijk
wat er op 25 Juni a.s. Woensdag
staat te gebeuren, want het gaat
om het bestuur van ons land, om
problemen dus die ons allemaal
aangaan.
Nu is het een onloochenbaar feit
dat het grote publiek, de grote
meerderheid zich van al die pro
blemen eigenlijk al heel weinig aan
trekt, terwijl men van de candida-
ten uit de eigen kieskring dikwijls
nauwelijks de naam kent, laat staan
iets van zijn persoonlijkheid. En
wat blijft er dan nog over om
zich voor te interesseren? Temeer
is het, dunkt ons, te betreuren dat
ook geen enkele candidaat zich de
moeite heeft gegeven om met zijn
kiezers in contact te komen, respec
tievelijk dat er geen enkele poging
is gedaan ze met de kiezers in con
tact te brengen. Dit neemt evenwel
niet weg dat het voor allen en ie
dereen van het grootste belang is
wie voor de a.s. vierjarige periode
het heft in handen krijgt.
Dat daarvoor niettemin weinig
belangstelling bestaat, is ongetwij
feld voor een groot deel te wijten
aan de overweging van velen dat 't
precies hetzelfde is of men van de
hond of van de kat wordt gebeten.
Dat is een voorstelling van zaken
die veel succes pleegt te oogsten,
waarschijnlijk niet in de laatste
plaats omdat ze ontslaat van de
verplichting zich in de problemen
te verdiepen en zich ernstig reken
schap te geven van zijn verant
woordelijkheid. Intussen is het wel
moeilijk dezulken die zo redeneren
te overtuigen dat dit een foutieve
defaitistische houding is, waardoor
men land en volk en zichzelf bena
deelt.
Toch is er niet zo verschrikkelijk
veel verbeeldingskracht voor nodig
om zich voor te stellen dat 't niet
precies hetzelfde is wie zal regeren,
wie zal mee-regeren, de wetten ma
ken of mee maken en hoe deze zul
len zijn. Dat er geen enkele rege
ring is die iedereen tevreden kan
stellen, is een heel gewoon ver
schijnsel. De een klaagt over te wei
nig, een ander over te veel sociale
voorzieningen; de industrie heeft
reden tot ontevredenheid om de
hoge financiële lasten die op de be
drijven rusten; de middengroepen
Kletterend sloeg de regen tegen
de ruiten van de voortjakkerende
wagens en het opspattende grint op
de Betuwse wegen rammelde onder
tegen de fords, de citroens, de
peugeots, de chevrolets en al die
andere wagens, negentig in getal,
die deelnamen aan de Schoenenrit
1952.
De zon bleef gepakt in het dikke
omhulsel van grijze wolken en liet
slechts iets van haar glans merken
in de stralende Betuwse kersen,
waarin haar weldoende warmte ge
vangen zat. Die kersen werden vlak
voor de pont in Tiel door Waalwijks
Belang aangeboden; en knerpend
knarsten de pitten, wanneer steeds
weer nieuwe wagens reden op de
drie ponten ,die daar de oeverver
binding onderhielden.
Vraagt men ons nu op dit ogen
blik of de Waaiwijkse Schoenenrit
geslaagd is, dan zeggen wij, na het
geen we tot nog toe zagen en mee
maakten, volmondig: ja. En nu is
ons nog niets bekend van strafpun-
ten, maar het sterke vermoeden
overheerst bij ons dat de strafpun-
ten in even grote hevigheid zijn
neergeregend als het overvloedige
hemelwater. Maar hangt hët wel
slagen van een rallye af van 't aan
hebben reden tot klagen om hun
positie en zo zou men kunnen door
gaan. Daartegenover staan veel goe
de dingen, die Nederland in de loop
van de laatste vier jaar een eind
verder op de goede weg hebben ge
bracht. Men denke b.v. aan de lof
die minister Van den Brink her
haaldelijk is toegezwaaid; die heeft
hij niet met vliegen vangen geoogst.
En dat terwijl toch de schaduwzij
den het eerst opvallen en 't drukst
besproken worden.
Daarbij vergete men niet dat in
ons land geen enkele partij sterk
genoeg is om alleen te regeren en
dat de regeringen dus altijd op een
min of meer brede of smalle basis
gebouwd moeten worden, wat on
vermijdelijk compromissen mee
brengt omdat niemand zijn eigen
wil kan doorvoeren. Bovendien zit
ten de regeringspartijen altijd in 't
hoekje waar de slagen vallen, en
wanneer men de K.V.P. verwijt dat
zij zich op sleeptouw heeft laten
nemen, kan dat voor een groot ge
deelte tot die ongelukkige positie
worden herleid. Men kan met meer
recht met haar betreuren dat ze
haar program niet volledig heeft
kunnen uitvoeren, dan haar verwij
ten dat ze met haar principes heeft
geschipperd. Dat beweren vooral de
mensen die niet zoveel verantwoor
ding hoeven te dragen voor hun
woorden als de K.V.P. voor haar
daden. Overigens is het voor haar
dan nog eervoller zoveel mogelijk te
doen dan voor de ander haar alleen
hard te vallen om wat door omstan
digheden niet uitvoerbaar of niet
op een bepaalde manier uitvoerbaar
was.
Dit bedenke men wel als men zijn
stem gaat uitbrengen en trekke er
de les uit dat het dientengevolge
noodzakelijk is dat er getracht
wordt in het geheel zo sterk, moge
lijk vertegenwoordigd te zijn. Dat
geldt voor iedgre partij, maar zeker
voor de K.V.P.', die de grootste min
derheid vormt. De katholieken van
Nederland hebben de plicht te zor
gen dat ze dat blijft, om haar kracht
te tonen in eenheid, vooral bij die
vraagstukken waarbij de katholie
ke opvattingen en zedenleer geen
schipperen toelaten. Het is goed
mogelijk dat men op onderdelen
een afwijkende mening heeft, maar
het is rechtvaardiger en nuttiger
die te coördineren binnen de gren
zen der partij, dan de krachten tê
versnipperen om bijkomstigheden.
Een krachtig eensgezind optreden
naar buiten is de eis van zelfbe
houd, verantwoordelijkheidsbesef
en staatsburgerschap. En dan kan
de heer Weiter zich het geweten
van de K.V.P. noemen, het lijdt
geen twijfel dat het nuttiger is zijn
geweten in zich te dragen, dan er
van buiten door bestookt te worden.
tal straf punten dat er wordt uitge
deeld? Ons inziens, zeer zeker niet.
Natuurlijk geldt de eer van 't win
naar zijn dermate, dat de meeste
deelnemers, zolang ze rijden, alleen
maar bezeten zijn van de idee: hoe
haal ik het minste strafpunten, hoe
zorg ik er voor dat de tijdcontröles
mij niets doen; maar achteraf over
wint toch steeds het louter sportie
ve genoegen, en dan gaat het niet,
tenminste niet in de eerste plaats
om de plaats in het klassement,
maar om het edele elkaar bekampen
op de gladde wegen van het Betuw
se en het Brabantse. En daarom, wie
nu in Hotel Verwiel komt, ziet er
slechts ontspannen gezichten, gere
signeerd in het afwachten van de
uitslag; hoort er het geanimeerde
gesprek van de rallye-rijder met
rallye-rijder: En hoe heb jij daar
gereden, en hoe was jou tijd? en al
die duizenden vragen die rallye
rijders elkander te stellen hebben.
DE HEL VAN BUURMALSEN.
Precies om één minuut over 12
uur zwaaide burgemeester Teijssen
nummer één van de startstreep weg
en met de regelmaat van een klok
volgde iedere minuut een deelne
mer. Tot Well reed men op een
route-beschrijving door de Waai
wijkse polders en de beide Heus-
dense bruggen; even voorbij de
En wat de P.v.d.A. betreft, wij ge
loven niet dat iemand die zijn belan
gen in haar sfeer meent te zien,
bevreesd behoeft te zijn dat ze in
de K.V.P. minder verzorgd zullen
worden, terwijl zij dit bovendien in
christelijke geest doet. Daarom kan
de keuze voor de katholieken soms
misschien wel niet zo gemakkelijk
zijn, maar als zij het zwaarst laten
wegen dat het zwaarst is, kan dat
niet anders zijn dan de partij die de
katholieke belangen met de meeste
kracht kan behartigen: de K.V.P.
Dus geldt voor hen het parool: no. 1
van lijst 1.
De andere christelijke partijen
zullen over het algemeen de men
sen die hun vaste aanhang uitma
ken, wel zo in de hand hebben dat
zij ook met gerustheid de verkiezin
gen kunnen tegemoet gaan.
NIEUW-GUINEA.
De oude regering gaat heen! Een
nieuwe wordt geboren. Dat zij door
Koningin en Volk met gejuich mag
worden begroet.
De nieuwe neemt de zware taak
op zich goed te maken wat verloren
is gegaan. Een verarmd land van
de schijn der welvaart te brengen
naar de voorspoed van weleer. De
oude laat het achter als een kikker
met een afgehakte poot, waarvan
het aangegroeide stompje zich reeds
aan ons oog vertoont.
De zwarte bladzijde in de geschie
denis ligt achter ons. De zwarte
bladzijde in het leven van onze
Vorstin en ons volk.
Zal de nieuwe Regering Haar het
„God save the Queen" brengen, ge
volgd door „Land of hope and Glo
ry"?
Nieuw-Guinea is Nederlands. Het
beeld op Nieuw-Guinea's postzegel
van Hare Majesteit zal gehandhaafd
blijven. Voor onze overbevolking
ligt een tweede vaderland in het
zicht. De Nederlandse voortrekkers
zetten het om in een rijk en vrucht
baar land. Als dit is volbracht, ligt
het open voor ons Nederland.
Holland, stoot U niet voor de
tweede maal aan dezelfde steen!
Dat de geschiedenis zich niet her-
hale. Willem de Zwijger heeft toch
niet voor niets geleefd? Onze oud
strijders hebben toch niet voor niets
onder Chassée de Citadel tot de
laatste steen verdedigd?
Hollands Glorie heeft zich toch
niet voor niets aan Indonesië geof
ferd? Wij, welbekende pioniers, zul-
len Nieuw-Guinea rijp maken tot
zelfbestuur, waarin de trouw van
Ambon zijn weerga vindt.
Waarom wordt er geen woord ge
rept over Engels-Borneo?
Dat in de nieuwe regering een
geest geboren mag worden, die voor
geen moeilijkheden op haar weg te
rugschrikt, waarin leeft: „Mijn
schild ende betrouwen, zijt Gij, o
God, mijn Heer"!
Kr.
laatste Heusdense brug stond al een
controle, die ook „heimelijk" de tijd
noteerde, om later in eventuele ex
aequo gevallen te kunnen beslissen.
We zeiden al, we hebben de
hele route niet meegereden; al
dus het gevaar ontwijkend om on
tijdig uitgeschakeld te worden of
vast te lopen in listig door de heren
van de Autoclub De Langstraat uit
gezette netten.
We hebben ons steekproefsgewijs
laten brengen naar de punten waar
we dachten dat wel iets te beleven
zou zijn, dus waar de meeste straf
punten zouden vallen.
En zo'n print was vooral Buur-
malsen, waar een stuk of vijf con
troles stonden opgesteld om straf
punten uit te delen aan al degenen,
die niet in de gaten hadden dat ze
in plaats van het eerste weggetje
van die dijk af, hat tweede moesten
hebben. Daar sjÉ?uvelden reeds ve
len, daar verdwenen illusies van
strafpuntenloos gereden ritten, daar
was het soms zo erg, dat de contro
leurs automatisch 'n dubbele stem
pel gaven, ook aan hem die bij wij
ze van uitzondering goed de con
trole binnenreed.
Dit kleine dorpje, 2 km. boven
Geldermalsen, waar de bevolking
met belangstelling de route volgde
en waar de remsporen diep stonden
in de grintwegen, was voor velen 't
eerste en het grootste struikelblok
van heel de rit. Van Buurmalsen
ging het nog meer Noordelijk, naar
Buuren, dan Oostelijk naar Tiel,
maar geen had oog voor het schone
landschap. Want dit moet ook weer
tot eer van de organisatoren gezegd
worden, dat zij schone gedeelten
van Brabant en Gelderland hebben
uitgezocht. Maar, o die regen en die
wind, die het genot van in de na
tuur te zijn zo zeer verstoorden.
In Tiel werden de eerste controle-
kaarten ingeleverd bij de tussen
tijdse rekenkamer, waar het resul
taat van het eerste gedeelte van de
route zou worden uitgerekend in
strafpunten. Hier ook kregen de
rijders en de kaartlezers de kersen,
waarin de zomerse zon van vroeger
dagen de zoetheid gebracht had; en
er waren er maar weinigen die zo
geagiteerd waren dat zij de weldaad
van dit geschenk van Waalwijks
Belang niet wisten te waarderen.
DE KIOSK IN ROSSUM.
Drie ponten zorgden voor een vrij
vlotte verbinding met de andere oe
ver van de Waal; de tijd echter, die
dit oponthoud kostte, werd, begrij
pelijkerwijs, niet meegeteld.
Het volgende punt, waar straks
veel slachtoffers vielen, was Ros-
sum, waar een muzieknis rechts ge
passeerd moest worden, en de mees
ten de kortere linkse weg namen en
bijgevolg een controle verkeerd
binnenreden. Het was niet wel mo
gelijk dit duidelijk op de kaart te
tekenen, zodat het kan gebeuren
dat deze controlepost vervalt. Ten
minste wij hoorden zo juist stem
men, die het hier over hadden; of
ficiéél is hiervan nog niets bekend.
En alsmaar verder raasden de wa
gens door het Betuwse, van een
volgorde was al lang geen sprake
meer, en bij iedere controle waren
weer andere wagens die goed sche
nen te „zitten"; maar och, het heeft
zo weinig zin hier op af te gaan bij
het doen van voorspellingen omdat
men bijna niet weet of ze alle con
troles gehad hebben enz.
Velddriel hier was de moeilijk
heid dat er een afrit was die niet op
de kaart stond aangegeven; maar
de deelnemers wisten dat ze met
deze mogelijkheid rekening hadden
te houden en al gauw genoeg kon
men hier, wanneer men een klein
beetje pienter was, de enige juiste
route vinden.
Van Velddriel naar Hedel en van
Hedel naar Den Bosch; in één ruk
Den Bosch door, over de grote weg
naar Vught, Oostelijk naar St. Mi-
chiels-Gestel, van St. Michiels-Ges-
tel naar Boxtel, waar een incident
plaats vond dat wonder boven won
der zeer goed afliep. De Waaiwijkse
deelnemer v. H. met kaartlezer V.
kon bij het gehucht Selissen op een
gegeven moment niet meer voorko
men dat zijn wagen enkele malen
over de kop sloeg en tenslotte op
z'n kop bleef liggen. Heel gelukkig,
bleek niemand van de inzittenden
gedeerd, de motor draaide nog en
de ruitenwisser zwaaide nog, toen
de passagiers enigszins ontdaan van
de schrik, maar toch blij er heel
huids afgekomen te zijn, uit de wa
gen kropen en met behulp van enige
andere deelnemers de wagen weer
op zijn wielen kregen. Zwaar was
de auto beschadigd, maar toch niet
zo zwaar, of men heeft, met afzien
van het overige gedeelte van de
route, slingerende de finish weten
te bereiken.
BOXTEL - BERLICUM -
ROSMALEN.
Bij Boxtel bleek ook niet alles
even gemakkelijk en velen hebben
ook daar een veer moeten laten,
evenals bij de bedrieglijke dubbele
route in den Doornhoek bij Berli-
cum en bij de lastige lus in Ros
malen. En even buiten Den Bosch
was er een controle waar maar één
wagen is doorgekomen. Deze con
trole zou later vervallen.
Wij spraken van een dubbele
route; neen, dat mogen wij zeker
niet vergeten te vermelden, vooral
ook omdat velen in dergelijke strik
ken gelopen zijn. Om het de rijders
moeilijk te maken en om te verhin
deren dat men elkaar achterna reed
en wanneer men dit toch deed dit
af te straffen, hadden de organisa
toren op verschillende punten een
dubbele route uitgezet; de helft van
de deelnemers reed route A, de an
dere route B. Dergelijke voet
angels waren er bij Ammerzoden,
bij Buuren, bij Waardenburg, bij
Rossum en bij Berlicum. Men kreeg
geen dubbele stempel, dan hadden
de wachtenden en de aarzelenden
kans uit het gebaar van de contro
leur hun al of niet goede positie af
te leiden; neen, men gebruikte hier
voor een stempel zonder punt.
Trouwens, wij zouden degenen
die uit het gebaar van de controleur
hun conclusies trokken, aan willen
raden, bij een volgende Schoenen-
Rit hier niet meer op af te gaan,
want er waren gehaaide controleurs
deze keer, die, wanneer zij zich op
de vingers voelden gekeken, twee
maal het gebaar maakten, maar
slechts één keer stempelden; en
prompt reden de wachtenden en
aarzelenden dan terug.
Het traject RosmalenDen Bosch
leverde, behoudens een tijdcontröle
in Vlijmen, geen moeilijkheden
meer op, maar gaf velen nog de ge
legenheid om iets van de verloren
tijd in te halen.
DE UITSLAG
EN WAT DIES MEER ZIJ.
Nu ligt de „Schoenen-Rit 1952"
in zijn geheel achter ons, neen, ei
genlijk nog niet helemaal; dat zal
straks wel blijken.
Het was kwart over elf toen de
uitslag van deze rit bekend werd
gemaakt; tot zolang werd het ge
duld van al die wachtenden in Ho
tel Verwiel en elders op de proef
gesteld; evenwel de stemming leed
er niet onder. Er heerste die typi
sche rallye-sfeer, moeilijk onder
woorden te brengen, maar prettig
om te ondergaan.
In elk geval om kwart over elf
kon de voorzitter van de Sportcom-
missie, de heer A. Schaap, die mee
deelde dat contróle no. 9 (dat was
III.
October 1940 was een belangrijke
datum voor onze oudere meisjes.
Een onderwijzeres, vol idealen en
bezield met liefde voor de vrouwe
lijke jeugd, begon te Kontich bij
Antwerpen een „Opleiding tot de
huishouding en het Moederschap".
Zij was getroffen door het feit dat
velen uit elke rang en stand hun
levenstaak van vrouw en moeder
beginnen, zonder daarvoor onder
legd te zijn.
Het werd een school voor meis
jes die zeventien en ouder waren.
Immers, juist in die leeftijd keert
bij het meisje de innerlijke rust te
rug en krijgt zij weer belangstel-
ling om nieuwe dingen in zich op
te nemen.
Het programma sloeg een hele
nieuwe weg in. Het moderne meis- j
je zit boordevol problemen die om j
een oplossing roepen, juist in ver
band met haar taak als vrouw en
moeder. Het doel der school was
dan ook haar een antwoord te ge
ven op de vele vragen die zij be
wust of onbewust in zich draagt.
En bij de verwerkelijking daarvan
gebruikte men de nieuwe metho
den die de wetenschap had uitge
zocht als gunstig voor het onder
richt.
De school ging rustig haar gang.
Na een jaar kwam er officiële sub
sidie, en jaar in jaar uit werden de
klassen gevuld met meisjes, die, al
vorens hun levenstaak te beginnen,
eerst weer eens wilden leren welke
de betekenis van het leven is en
hoe zij daar iets moois van konden
maken.
Wat heel bescheiden begonnen
was en heel bescheiden ook werd
voortgezet, zou na de oorlog plot
seling een grote bloei krijgen. Niet
in België, maar in Nederland. Het
was in Maastricht, waar in de be
drijven veel meisjes elke dag hun
bezigheid vinden, dat men van deze
school in Kontich hoorde, en met
een van de beruchte controles in
Buurmalsen) vervallen was, het
woord geven aan de Edelachtbare
Heer Burgemeester J. L. P. M.
Teijssen, die dank bracht aan de
genen die de mogelijkheid gescha
pen hadden dit evenement in Waal
wijk te doen gebeuren, de organi
satoren van de „Schoenen Rit". Het
was hem een grote vreugde op dit
late uur nog zo velen aanwezig te
zien bij de uitreiking van de prijzen
van de „Schoenen-Rit" die zo uit
stekend geslaagd was. Dit succes
bood de beste vooruitzichten voor
het jaar 1953, het jubileumjaar voor
Waalwijk.
Dan maakte de burgemeester het
voorlopige algemeen klassement be
kend. Hij werd met een kort woord
bedankt door de voorzitter van de
A. C. „De Langstraat", de heer H.
Hoffmans, voor zijn steun vóór de
rit, voor zijn bereidwilligheid het
startsein te geven en de prijsuitrei
king te verrichten. Dank bracht de
heer Hoffmans ook aan dhr. Cas-
pani, de Sportcommissaris van de
R.A.C.-Zuid, aan Waalwijks Belang
voor de leuke attentie van de ker-
instemming van de Bisschop ging
men er heen om na te gaan of er
een mogelijkheid zou bestaan een
soortgelijke stichting ook daar te
beginnen. Het was een hele durf
om daar in zulk een industrie-cen
trum te beginnen met iets nieuws,
een school voor meisjes die al jaren
niet meer op de banken hadden ge
zeten en die met hard werken hun
brood moesten verdienen.
Alvorens daarom te beginnen,
werd O. L. Vrouw met aandrang ge
smeekt het werk onder haar be
scherming te nemen. Zij is de idea
le Vrouw, naar welk voorbeeld elk
meisje zich moet vormen. En om
dat duidelijk uit te drukken, gaf
men de school de naam van „Mater
Amabilis", dat wil zeggen: „school
van de Beminnelijke Moeder". En
Maria nam de nieuwe vorm van on
derwijs onder haar bescherming.
De meisjes die de klassen volgden,
voelden hoe hun hier geboden werd
datgene waar zij -onbewust naar
hunkerden. En zelf werden zij de
grote propagandisten. De school
bleek in een werkelijke behoefte te
voorzien.
Het is dan niet te verwonderen
dat het aantal leerlingen steeds gro
ter werd en ook elders begonnen
werd met een zelfde succes. In en
kele jaren steeg het aantal meisjes
die daar hun vorming genoten tot
over de vijfduizend. En nog dage
lijks groeit hun aantal.
Deze school, in België begonnen
en in Nederland verder uitgebouwd,
is haar tocht over de wereld reeds
begonnen. Wenen en Parijs zullen
ook weldra hun Mater Amabilis-
school hebben, en ook voor Rome
zijn er plannen.
In officiële kringen werd zij be
groet als DE school voor onze tijd,
en ook kerkelijke instanties hebben
van hun goedkeuring blijk gegeven.
Meisje, dat je afvraagt hoe je je
klaar kunt maken voor je grote
taak van vrouw en moeder, daar
ligt het antwoord op je vraag.
sen en tenslotte voor heel 't naam
loze leger van controleuses en con
troleurs (een dankwoord dat zeer
zeker op zijn plaats was).
Het is een moeilijke rit geweest,
en gerenommeerde rijders zagen
zich een groot aantal strafpunten
toebedeeld; dat was o.i. ook de re
den dat er nog al enkelen waren
die het zo maar niet direct eens wa
ren met de uitslag van de commis
sie en hun belangen bepleitten bij
de Sportcommissie, wier hoofd ten
slotte wel omgelopen moet hebben.
In de loop van de avond, tenslotte,
werd meegedeeld door de voorzitter
van de Sportcommissie dat de dub
bele contróle bij Halderen, no. 18,
nog aan een onderzoek werd onder
worpen, zodat de uitreiking der
prijzen nog niet kon plaats hebben.
Dit echter verhindert ons niet
hieronder in elk geval het voorlo-
uige algemeen klassement te geven
en nogmaals te verklaren dat deze
Schoenen-Rit een belangrijk sport
evenement was, waaraan alle 90
deelnemers met genoegen hebben
deelgenomen en dat dus daarom al
leen al zeer goed is geslaagd.
Ligtvoet-Verlaan, Eindhoven
Houtman-Merks, Den Bosch
Ververs-Melis, Kaatsheuvel
Fourrech-Dee, Den Haag
v. d. Schoot-Bruisters, Tilburg
v. Lanschot-Swane, Den Bosch
v. d. Meulen-Smulders, Eindhoven.
Schalken-v. Mourik, Kaatsheuvel.
Burgers-Krijgsman, Nijmegen.
Janssen-Groen, Weert.
Segers-Huybregts, Riel.
Elzas-Dresens, Tilburg.
Hoffmans-Hoffmans, Waalwijk,
v. Rooy-Braat, Etten.
Jetten-Jetten, Boxmeer,
v. d. Wansem-Zwolle, Den Haag.
Klijn-v. Meeuwen, Waalwijk.
Mevr. v. d. Werff-v. d. Werff,
Den Haag.
Brands-Mej. Steenberghe, Tilburg.
Stibbe-Pot, Vught.
Rietema-Veening, Middelburg.
Dingemans-Dingemans, Roermond,
v. d. Berg-v. d. Braak, Veghel,
Geurts-Odijk, Venlo.
Mevr. Huurdeman-Hengst,
Swalmen.
Nierhorster-Mevr. Mundersloot,
Den Haag.
Brouwers-Reuver, Tilburg.
Riemersma;V. Oekel. Eindhoven.
Staal-v. Mil, Waalwijk,
de Graaf-v. Deijl, Heerlen.
Schoep-Klerkx, Waalwijk.
Mej. -v. Dongen-Brakel,
Oud-Beijerland.
Schulink-Mevr. Schulink,
Middelburg.
Luyckx-de Beer, Amsterdam.
Mevr. Schorer-Altena, Driebergen,
v. Wijck-v. Wijck, Asten.
Peels-Vérheugt, Budel.
Meibergen-Jansen, Nijmegen.
Pel-Pel, Middelburg,
v. d. Broek-Jacobs, Eindhoven.
Roxs-Vesters, Waalwijk.
Dr. Bakkers-Plass, Eindhoven,
v. Doorn-Mutsaerts, Tilburg,
v. Rooy-v. d. Meeren, Eindhoven.
Marx-Loman, Amsterdam.
Martin-Mevr. Martin.
Kuiper-Meijs, Eindhoven.
Lodewijks-Kessels, Eindhoven,
de Kort-de Kort, Waalwijk.
Mej. v. Haaren-v. Haaren,
Kaatsheuvel.
IDe officiële uitslag is nog niet bekend omdat een moeilijke
controle post ter elfde ure vervallen werd verklaard.
Het is nu Zondagavond half acht; zo juist zijn we teruggekomen
van de Schoenenrit 1952, die wij steekproefsgewijs hebben mee
gereden, Op twintig na, zijn alle deelnemers nu ook binnen.
Maar het is ons onmogelijk nu al te zeggen wie de mogelijke
winnaars zijn van deze opwindende rit. Want opwindend was
het, ontegenzeggelijk; opwindend, omdat de organisatoren de
deelnemers voor meer dan een raadsel hebben geplaatst, om
dat er gemeten en gezocht is moeten worden, omdat er terugge
reden is moeten worden, omdat de „grenzen" van de controles
aarzelend werden overschreden en men dan nog een dubbele
stempel bleek te krijgen; een vloek en een zucht en verder maar-
weer, door het mistroostige landschap van deze regenachtige
Zondag.