DE KEUZE. De Schoenen-Rit 1952 MOEILIJKE MAAR GESLAAGDE RIT MeiSf&s HIER IS HET ANTWOORD Glanzende kersen No. Startno. Strafpnt. 1 21 181 2 68 201 3 47 226 4 27 240 5 30 262 6 8 304 7 4 312 8 19 328 9 3 334 10 72 338 11 1 353 12 69 356-3 13 59 356-6 14 50 363 15 64 371 16 63 413 17 6 440 18 10 442 19 79 443 20 61 454 21 38 459 22 9 466 23 14 472 24 15 476 25 5 485 26 33 498 27 80 501 28 44 507 29 60 516 30 46 518 31 12 525 32 75 526 33 26 529 34 37 541 35 7 553 36 42 554 37 57 557 38 11 579 39 58 588 40 13 598 41 88 624 42 82 632 43 49 637 44 22 641 45 66 651 46 17 657 47 28 660 48 73 665 49 48 670 50 35 677 rlAANDAG 23 JUNI 1952. -- r DE ECHO H HEI ZUIDEN JAN TIELEN - - - - - - verschijnt 2 x per week Waaiwijkse en Langstraatse Courant Bureaux GROTE STRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2821 OPGERICHT 187« SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. - TEL. 2121 15e JAARGANG No. 51 Abonnement 18 cent per week 2.35 per kwartaal 2.69 franco p. p. Advertentie-prijs 10 cent per m,M, Contract-advertenties speciaal tarief. TEL.-ADRES „ECHO" De voorbereidingen tot de ver kiezingen van 1952 zullen waar schijnlijk in de herinnering blijven voortleven als de rustigste sinds mensenheugenis, en misschien wel langer, althans in onze streken. Men krijgt inderdaad de indruk dat het gaat om iets heel onbeduidends. Een enkele spreker, een enkel foldertje, een paar biljetten en enkele arti kelen in Uw krant, ziedaar de wel heel schrale oogst van de laatste weken voor de verkiezingen. En toch, ja toch is het wel belangrijk wat er op 25 Juni a.s. Woensdag staat te gebeuren, want het gaat om het bestuur van ons land, om problemen dus die ons allemaal aangaan. Nu is het een onloochenbaar feit dat het grote publiek, de grote meerderheid zich van al die pro blemen eigenlijk al heel weinig aan trekt, terwijl men van de candida- ten uit de eigen kieskring dikwijls nauwelijks de naam kent, laat staan iets van zijn persoonlijkheid. En wat blijft er dan nog over om zich voor te interesseren? Temeer is het, dunkt ons, te betreuren dat ook geen enkele candidaat zich de moeite heeft gegeven om met zijn kiezers in contact te komen, respec tievelijk dat er geen enkele poging is gedaan ze met de kiezers in con tact te brengen. Dit neemt evenwel niet weg dat het voor allen en ie dereen van het grootste belang is wie voor de a.s. vierjarige periode het heft in handen krijgt. Dat daarvoor niettemin weinig belangstelling bestaat, is ongetwij feld voor een groot deel te wijten aan de overweging van velen dat 't precies hetzelfde is of men van de hond of van de kat wordt gebeten. Dat is een voorstelling van zaken die veel succes pleegt te oogsten, waarschijnlijk niet in de laatste plaats omdat ze ontslaat van de verplichting zich in de problemen te verdiepen en zich ernstig reken schap te geven van zijn verant woordelijkheid. Intussen is het wel moeilijk dezulken die zo redeneren te overtuigen dat dit een foutieve defaitistische houding is, waardoor men land en volk en zichzelf bena deelt. Toch is er niet zo verschrikkelijk veel verbeeldingskracht voor nodig om zich voor te stellen dat 't niet precies hetzelfde is wie zal regeren, wie zal mee-regeren, de wetten ma ken of mee maken en hoe deze zul len zijn. Dat er geen enkele rege ring is die iedereen tevreden kan stellen, is een heel gewoon ver schijnsel. De een klaagt over te wei nig, een ander over te veel sociale voorzieningen; de industrie heeft reden tot ontevredenheid om de hoge financiële lasten die op de be drijven rusten; de middengroepen Kletterend sloeg de regen tegen de ruiten van de voortjakkerende wagens en het opspattende grint op de Betuwse wegen rammelde onder tegen de fords, de citroens, de peugeots, de chevrolets en al die andere wagens, negentig in getal, die deelnamen aan de Schoenenrit 1952. De zon bleef gepakt in het dikke omhulsel van grijze wolken en liet slechts iets van haar glans merken in de stralende Betuwse kersen, waarin haar weldoende warmte ge vangen zat. Die kersen werden vlak voor de pont in Tiel door Waalwijks Belang aangeboden; en knerpend knarsten de pitten, wanneer steeds weer nieuwe wagens reden op de drie ponten ,die daar de oeverver binding onderhielden. Vraagt men ons nu op dit ogen blik of de Waaiwijkse Schoenenrit geslaagd is, dan zeggen wij, na het geen we tot nog toe zagen en mee maakten, volmondig: ja. En nu is ons nog niets bekend van strafpun- ten, maar het sterke vermoeden overheerst bij ons dat de strafpun- ten in even grote hevigheid zijn neergeregend als het overvloedige hemelwater. Maar hangt hët wel slagen van een rallye af van 't aan hebben reden tot klagen om hun positie en zo zou men kunnen door gaan. Daartegenover staan veel goe de dingen, die Nederland in de loop van de laatste vier jaar een eind verder op de goede weg hebben ge bracht. Men denke b.v. aan de lof die minister Van den Brink her haaldelijk is toegezwaaid; die heeft hij niet met vliegen vangen geoogst. En dat terwijl toch de schaduwzij den het eerst opvallen en 't drukst besproken worden. Daarbij vergete men niet dat in ons land geen enkele partij sterk genoeg is om alleen te regeren en dat de regeringen dus altijd op een min of meer brede of smalle basis gebouwd moeten worden, wat on vermijdelijk compromissen mee brengt omdat niemand zijn eigen wil kan doorvoeren. Bovendien zit ten de regeringspartijen altijd in 't hoekje waar de slagen vallen, en wanneer men de K.V.P. verwijt dat zij zich op sleeptouw heeft laten nemen, kan dat voor een groot ge deelte tot die ongelukkige positie worden herleid. Men kan met meer recht met haar betreuren dat ze haar program niet volledig heeft kunnen uitvoeren, dan haar verwij ten dat ze met haar principes heeft geschipperd. Dat beweren vooral de mensen die niet zoveel verantwoor ding hoeven te dragen voor hun woorden als de K.V.P. voor haar daden. Overigens is het voor haar dan nog eervoller zoveel mogelijk te doen dan voor de ander haar alleen hard te vallen om wat door omstan digheden niet uitvoerbaar of niet op een bepaalde manier uitvoerbaar was. Dit bedenke men wel als men zijn stem gaat uitbrengen en trekke er de les uit dat het dientengevolge noodzakelijk is dat er getracht wordt in het geheel zo sterk, moge lijk vertegenwoordigd te zijn. Dat geldt voor iedgre partij, maar zeker voor de K.V.P.', die de grootste min derheid vormt. De katholieken van Nederland hebben de plicht te zor gen dat ze dat blijft, om haar kracht te tonen in eenheid, vooral bij die vraagstukken waarbij de katholie ke opvattingen en zedenleer geen schipperen toelaten. Het is goed mogelijk dat men op onderdelen een afwijkende mening heeft, maar het is rechtvaardiger en nuttiger die te coördineren binnen de gren zen der partij, dan de krachten tê versnipperen om bijkomstigheden. Een krachtig eensgezind optreden naar buiten is de eis van zelfbe houd, verantwoordelijkheidsbesef en staatsburgerschap. En dan kan de heer Weiter zich het geweten van de K.V.P. noemen, het lijdt geen twijfel dat het nuttiger is zijn geweten in zich te dragen, dan er van buiten door bestookt te worden. tal straf punten dat er wordt uitge deeld? Ons inziens, zeer zeker niet. Natuurlijk geldt de eer van 't win naar zijn dermate, dat de meeste deelnemers, zolang ze rijden, alleen maar bezeten zijn van de idee: hoe haal ik het minste strafpunten, hoe zorg ik er voor dat de tijdcontröles mij niets doen; maar achteraf over wint toch steeds het louter sportie ve genoegen, en dan gaat het niet, tenminste niet in de eerste plaats om de plaats in het klassement, maar om het edele elkaar bekampen op de gladde wegen van het Betuw se en het Brabantse. En daarom, wie nu in Hotel Verwiel komt, ziet er slechts ontspannen gezichten, gere signeerd in het afwachten van de uitslag; hoort er het geanimeerde gesprek van de rallye-rijder met rallye-rijder: En hoe heb jij daar gereden, en hoe was jou tijd? en al die duizenden vragen die rallye rijders elkander te stellen hebben. DE HEL VAN BUURMALSEN. Precies om één minuut over 12 uur zwaaide burgemeester Teijssen nummer één van de startstreep weg en met de regelmaat van een klok volgde iedere minuut een deelne mer. Tot Well reed men op een route-beschrijving door de Waai wijkse polders en de beide Heus- dense bruggen; even voorbij de En wat de P.v.d.A. betreft, wij ge loven niet dat iemand die zijn belan gen in haar sfeer meent te zien, bevreesd behoeft te zijn dat ze in de K.V.P. minder verzorgd zullen worden, terwijl zij dit bovendien in christelijke geest doet. Daarom kan de keuze voor de katholieken soms misschien wel niet zo gemakkelijk zijn, maar als zij het zwaarst laten wegen dat het zwaarst is, kan dat niet anders zijn dan de partij die de katholieke belangen met de meeste kracht kan behartigen: de K.V.P. Dus geldt voor hen het parool: no. 1 van lijst 1. De andere christelijke partijen zullen over het algemeen de men sen die hun vaste aanhang uitma ken, wel zo in de hand hebben dat zij ook met gerustheid de verkiezin gen kunnen tegemoet gaan. NIEUW-GUINEA. De oude regering gaat heen! Een nieuwe wordt geboren. Dat zij door Koningin en Volk met gejuich mag worden begroet. De nieuwe neemt de zware taak op zich goed te maken wat verloren is gegaan. Een verarmd land van de schijn der welvaart te brengen naar de voorspoed van weleer. De oude laat het achter als een kikker met een afgehakte poot, waarvan het aangegroeide stompje zich reeds aan ons oog vertoont. De zwarte bladzijde in de geschie denis ligt achter ons. De zwarte bladzijde in het leven van onze Vorstin en ons volk. Zal de nieuwe Regering Haar het „God save the Queen" brengen, ge volgd door „Land of hope and Glo ry"? Nieuw-Guinea is Nederlands. Het beeld op Nieuw-Guinea's postzegel van Hare Majesteit zal gehandhaafd blijven. Voor onze overbevolking ligt een tweede vaderland in het zicht. De Nederlandse voortrekkers zetten het om in een rijk en vrucht baar land. Als dit is volbracht, ligt het open voor ons Nederland. Holland, stoot U niet voor de tweede maal aan dezelfde steen! Dat de geschiedenis zich niet her- hale. Willem de Zwijger heeft toch niet voor niets geleefd? Onze oud strijders hebben toch niet voor niets onder Chassée de Citadel tot de laatste steen verdedigd? Hollands Glorie heeft zich toch niet voor niets aan Indonesië geof ferd? Wij, welbekende pioniers, zul- len Nieuw-Guinea rijp maken tot zelfbestuur, waarin de trouw van Ambon zijn weerga vindt. Waarom wordt er geen woord ge rept over Engels-Borneo? Dat in de nieuwe regering een geest geboren mag worden, die voor geen moeilijkheden op haar weg te rugschrikt, waarin leeft: „Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij, o God, mijn Heer"! Kr. laatste Heusdense brug stond al een controle, die ook „heimelijk" de tijd noteerde, om later in eventuele ex aequo gevallen te kunnen beslissen. We zeiden al, we hebben de hele route niet meegereden; al dus het gevaar ontwijkend om on tijdig uitgeschakeld te worden of vast te lopen in listig door de heren van de Autoclub De Langstraat uit gezette netten. We hebben ons steekproefsgewijs laten brengen naar de punten waar we dachten dat wel iets te beleven zou zijn, dus waar de meeste straf punten zouden vallen. En zo'n print was vooral Buur- malsen, waar een stuk of vijf con troles stonden opgesteld om straf punten uit te delen aan al degenen, die niet in de gaten hadden dat ze in plaats van het eerste weggetje van die dijk af, hat tweede moesten hebben. Daar sjÉ?uvelden reeds ve len, daar verdwenen illusies van strafpuntenloos gereden ritten, daar was het soms zo erg, dat de contro leurs automatisch 'n dubbele stem pel gaven, ook aan hem die bij wij ze van uitzondering goed de con trole binnenreed. Dit kleine dorpje, 2 km. boven Geldermalsen, waar de bevolking met belangstelling de route volgde en waar de remsporen diep stonden in de grintwegen, was voor velen 't eerste en het grootste struikelblok van heel de rit. Van Buurmalsen ging het nog meer Noordelijk, naar Buuren, dan Oostelijk naar Tiel, maar geen had oog voor het schone landschap. Want dit moet ook weer tot eer van de organisatoren gezegd worden, dat zij schone gedeelten van Brabant en Gelderland hebben uitgezocht. Maar, o die regen en die wind, die het genot van in de na tuur te zijn zo zeer verstoorden. In Tiel werden de eerste controle- kaarten ingeleverd bij de tussen tijdse rekenkamer, waar het resul taat van het eerste gedeelte van de route zou worden uitgerekend in strafpunten. Hier ook kregen de rijders en de kaartlezers de kersen, waarin de zomerse zon van vroeger dagen de zoetheid gebracht had; en er waren er maar weinigen die zo geagiteerd waren dat zij de weldaad van dit geschenk van Waalwijks Belang niet wisten te waarderen. DE KIOSK IN ROSSUM. Drie ponten zorgden voor een vrij vlotte verbinding met de andere oe ver van de Waal; de tijd echter, die dit oponthoud kostte, werd, begrij pelijkerwijs, niet meegeteld. Het volgende punt, waar straks veel slachtoffers vielen, was Ros- sum, waar een muzieknis rechts ge passeerd moest worden, en de mees ten de kortere linkse weg namen en bijgevolg een controle verkeerd binnenreden. Het was niet wel mo gelijk dit duidelijk op de kaart te tekenen, zodat het kan gebeuren dat deze controlepost vervalt. Ten minste wij hoorden zo juist stem men, die het hier over hadden; of ficiéél is hiervan nog niets bekend. En alsmaar verder raasden de wa gens door het Betuwse, van een volgorde was al lang geen sprake meer, en bij iedere controle waren weer andere wagens die goed sche nen te „zitten"; maar och, het heeft zo weinig zin hier op af te gaan bij het doen van voorspellingen omdat men bijna niet weet of ze alle con troles gehad hebben enz. Velddriel hier was de moeilijk heid dat er een afrit was die niet op de kaart stond aangegeven; maar de deelnemers wisten dat ze met deze mogelijkheid rekening hadden te houden en al gauw genoeg kon men hier, wanneer men een klein beetje pienter was, de enige juiste route vinden. Van Velddriel naar Hedel en van Hedel naar Den Bosch; in één ruk Den Bosch door, over de grote weg naar Vught, Oostelijk naar St. Mi- chiels-Gestel, van St. Michiels-Ges- tel naar Boxtel, waar een incident plaats vond dat wonder boven won der zeer goed afliep. De Waaiwijkse deelnemer v. H. met kaartlezer V. kon bij het gehucht Selissen op een gegeven moment niet meer voorko men dat zijn wagen enkele malen over de kop sloeg en tenslotte op z'n kop bleef liggen. Heel gelukkig, bleek niemand van de inzittenden gedeerd, de motor draaide nog en de ruitenwisser zwaaide nog, toen de passagiers enigszins ontdaan van de schrik, maar toch blij er heel huids afgekomen te zijn, uit de wa gen kropen en met behulp van enige andere deelnemers de wagen weer op zijn wielen kregen. Zwaar was de auto beschadigd, maar toch niet zo zwaar, of men heeft, met afzien van het overige gedeelte van de route, slingerende de finish weten te bereiken. BOXTEL - BERLICUM - ROSMALEN. Bij Boxtel bleek ook niet alles even gemakkelijk en velen hebben ook daar een veer moeten laten, evenals bij de bedrieglijke dubbele route in den Doornhoek bij Berli- cum en bij de lastige lus in Ros malen. En even buiten Den Bosch was er een controle waar maar één wagen is doorgekomen. Deze con trole zou later vervallen. Wij spraken van een dubbele route; neen, dat mogen wij zeker niet vergeten te vermelden, vooral ook omdat velen in dergelijke strik ken gelopen zijn. Om het de rijders moeilijk te maken en om te verhin deren dat men elkaar achterna reed en wanneer men dit toch deed dit af te straffen, hadden de organisa toren op verschillende punten een dubbele route uitgezet; de helft van de deelnemers reed route A, de an dere route B. Dergelijke voet angels waren er bij Ammerzoden, bij Buuren, bij Waardenburg, bij Rossum en bij Berlicum. Men kreeg geen dubbele stempel, dan hadden de wachtenden en de aarzelenden kans uit het gebaar van de contro leur hun al of niet goede positie af te leiden; neen, men gebruikte hier voor een stempel zonder punt. Trouwens, wij zouden degenen die uit het gebaar van de controleur hun conclusies trokken, aan willen raden, bij een volgende Schoenen- Rit hier niet meer op af te gaan, want er waren gehaaide controleurs deze keer, die, wanneer zij zich op de vingers voelden gekeken, twee maal het gebaar maakten, maar slechts één keer stempelden; en prompt reden de wachtenden en aarzelenden dan terug. Het traject RosmalenDen Bosch leverde, behoudens een tijdcontröle in Vlijmen, geen moeilijkheden meer op, maar gaf velen nog de ge legenheid om iets van de verloren tijd in te halen. DE UITSLAG EN WAT DIES MEER ZIJ. Nu ligt de „Schoenen-Rit 1952" in zijn geheel achter ons, neen, ei genlijk nog niet helemaal; dat zal straks wel blijken. Het was kwart over elf toen de uitslag van deze rit bekend werd gemaakt; tot zolang werd het ge duld van al die wachtenden in Ho tel Verwiel en elders op de proef gesteld; evenwel de stemming leed er niet onder. Er heerste die typi sche rallye-sfeer, moeilijk onder woorden te brengen, maar prettig om te ondergaan. In elk geval om kwart over elf kon de voorzitter van de Sportcom- missie, de heer A. Schaap, die mee deelde dat contróle no. 9 (dat was III. October 1940 was een belangrijke datum voor onze oudere meisjes. Een onderwijzeres, vol idealen en bezield met liefde voor de vrouwe lijke jeugd, begon te Kontich bij Antwerpen een „Opleiding tot de huishouding en het Moederschap". Zij was getroffen door het feit dat velen uit elke rang en stand hun levenstaak van vrouw en moeder beginnen, zonder daarvoor onder legd te zijn. Het werd een school voor meis jes die zeventien en ouder waren. Immers, juist in die leeftijd keert bij het meisje de innerlijke rust te rug en krijgt zij weer belangstel- ling om nieuwe dingen in zich op te nemen. Het programma sloeg een hele nieuwe weg in. Het moderne meis- j je zit boordevol problemen die om j een oplossing roepen, juist in ver band met haar taak als vrouw en moeder. Het doel der school was dan ook haar een antwoord te ge ven op de vele vragen die zij be wust of onbewust in zich draagt. En bij de verwerkelijking daarvan gebruikte men de nieuwe metho den die de wetenschap had uitge zocht als gunstig voor het onder richt. De school ging rustig haar gang. Na een jaar kwam er officiële sub sidie, en jaar in jaar uit werden de klassen gevuld met meisjes, die, al vorens hun levenstaak te beginnen, eerst weer eens wilden leren welke de betekenis van het leven is en hoe zij daar iets moois van konden maken. Wat heel bescheiden begonnen was en heel bescheiden ook werd voortgezet, zou na de oorlog plot seling een grote bloei krijgen. Niet in België, maar in Nederland. Het was in Maastricht, waar in de be drijven veel meisjes elke dag hun bezigheid vinden, dat men van deze school in Kontich hoorde, en met een van de beruchte controles in Buurmalsen) vervallen was, het woord geven aan de Edelachtbare Heer Burgemeester J. L. P. M. Teijssen, die dank bracht aan de genen die de mogelijkheid gescha pen hadden dit evenement in Waal wijk te doen gebeuren, de organi satoren van de „Schoenen Rit". Het was hem een grote vreugde op dit late uur nog zo velen aanwezig te zien bij de uitreiking van de prijzen van de „Schoenen-Rit" die zo uit stekend geslaagd was. Dit succes bood de beste vooruitzichten voor het jaar 1953, het jubileumjaar voor Waalwijk. Dan maakte de burgemeester het voorlopige algemeen klassement be kend. Hij werd met een kort woord bedankt door de voorzitter van de A. C. „De Langstraat", de heer H. Hoffmans, voor zijn steun vóór de rit, voor zijn bereidwilligheid het startsein te geven en de prijsuitrei king te verrichten. Dank bracht de heer Hoffmans ook aan dhr. Cas- pani, de Sportcommissaris van de R.A.C.-Zuid, aan Waalwijks Belang voor de leuke attentie van de ker- instemming van de Bisschop ging men er heen om na te gaan of er een mogelijkheid zou bestaan een soortgelijke stichting ook daar te beginnen. Het was een hele durf om daar in zulk een industrie-cen trum te beginnen met iets nieuws, een school voor meisjes die al jaren niet meer op de banken hadden ge zeten en die met hard werken hun brood moesten verdienen. Alvorens daarom te beginnen, werd O. L. Vrouw met aandrang ge smeekt het werk onder haar be scherming te nemen. Zij is de idea le Vrouw, naar welk voorbeeld elk meisje zich moet vormen. En om dat duidelijk uit te drukken, gaf men de school de naam van „Mater Amabilis", dat wil zeggen: „school van de Beminnelijke Moeder". En Maria nam de nieuwe vorm van on derwijs onder haar bescherming. De meisjes die de klassen volgden, voelden hoe hun hier geboden werd datgene waar zij -onbewust naar hunkerden. En zelf werden zij de grote propagandisten. De school bleek in een werkelijke behoefte te voorzien. Het is dan niet te verwonderen dat het aantal leerlingen steeds gro ter werd en ook elders begonnen werd met een zelfde succes. In en kele jaren steeg het aantal meisjes die daar hun vorming genoten tot over de vijfduizend. En nog dage lijks groeit hun aantal. Deze school, in België begonnen en in Nederland verder uitgebouwd, is haar tocht over de wereld reeds begonnen. Wenen en Parijs zullen ook weldra hun Mater Amabilis- school hebben, en ook voor Rome zijn er plannen. In officiële kringen werd zij be groet als DE school voor onze tijd, en ook kerkelijke instanties hebben van hun goedkeuring blijk gegeven. Meisje, dat je afvraagt hoe je je klaar kunt maken voor je grote taak van vrouw en moeder, daar ligt het antwoord op je vraag. sen en tenslotte voor heel 't naam loze leger van controleuses en con troleurs (een dankwoord dat zeer zeker op zijn plaats was). Het is een moeilijke rit geweest, en gerenommeerde rijders zagen zich een groot aantal strafpunten toebedeeld; dat was o.i. ook de re den dat er nog al enkelen waren die het zo maar niet direct eens wa ren met de uitslag van de commis sie en hun belangen bepleitten bij de Sportcommissie, wier hoofd ten slotte wel omgelopen moet hebben. In de loop van de avond, tenslotte, werd meegedeeld door de voorzitter van de Sportcommissie dat de dub bele contróle bij Halderen, no. 18, nog aan een onderzoek werd onder worpen, zodat de uitreiking der prijzen nog niet kon plaats hebben. Dit echter verhindert ons niet hieronder in elk geval het voorlo- uige algemeen klassement te geven en nogmaals te verklaren dat deze Schoenen-Rit een belangrijk sport evenement was, waaraan alle 90 deelnemers met genoegen hebben deelgenomen en dat dus daarom al leen al zeer goed is geslaagd. Ligtvoet-Verlaan, Eindhoven Houtman-Merks, Den Bosch Ververs-Melis, Kaatsheuvel Fourrech-Dee, Den Haag v. d. Schoot-Bruisters, Tilburg v. Lanschot-Swane, Den Bosch v. d. Meulen-Smulders, Eindhoven. Schalken-v. Mourik, Kaatsheuvel. Burgers-Krijgsman, Nijmegen. Janssen-Groen, Weert. Segers-Huybregts, Riel. Elzas-Dresens, Tilburg. Hoffmans-Hoffmans, Waalwijk, v. Rooy-Braat, Etten. Jetten-Jetten, Boxmeer, v. d. Wansem-Zwolle, Den Haag. Klijn-v. Meeuwen, Waalwijk. Mevr. v. d. Werff-v. d. Werff, Den Haag. Brands-Mej. Steenberghe, Tilburg. Stibbe-Pot, Vught. Rietema-Veening, Middelburg. Dingemans-Dingemans, Roermond, v. d. Berg-v. d. Braak, Veghel, Geurts-Odijk, Venlo. Mevr. Huurdeman-Hengst, Swalmen. Nierhorster-Mevr. Mundersloot, Den Haag. Brouwers-Reuver, Tilburg. Riemersma;V. Oekel. Eindhoven. Staal-v. Mil, Waalwijk, de Graaf-v. Deijl, Heerlen. Schoep-Klerkx, Waalwijk. Mej. -v. Dongen-Brakel, Oud-Beijerland. Schulink-Mevr. Schulink, Middelburg. Luyckx-de Beer, Amsterdam. Mevr. Schorer-Altena, Driebergen, v. Wijck-v. Wijck, Asten. Peels-Vérheugt, Budel. Meibergen-Jansen, Nijmegen. Pel-Pel, Middelburg, v. d. Broek-Jacobs, Eindhoven. Roxs-Vesters, Waalwijk. Dr. Bakkers-Plass, Eindhoven, v. Doorn-Mutsaerts, Tilburg, v. Rooy-v. d. Meeren, Eindhoven. Marx-Loman, Amsterdam. Martin-Mevr. Martin. Kuiper-Meijs, Eindhoven. Lodewijks-Kessels, Eindhoven, de Kort-de Kort, Waalwijk. Mej. v. Haaren-v. Haaren, Kaatsheuvel. IDe officiële uitslag is nog niet bekend omdat een moeilijke controle post ter elfde ure vervallen werd verklaard. Het is nu Zondagavond half acht; zo juist zijn we teruggekomen van de Schoenenrit 1952, die wij steekproefsgewijs hebben mee gereden, Op twintig na, zijn alle deelnemers nu ook binnen. Maar het is ons onmogelijk nu al te zeggen wie de mogelijke winnaars zijn van deze opwindende rit. Want opwindend was het, ontegenzeggelijk; opwindend, omdat de organisatoren de deelnemers voor meer dan een raadsel hebben geplaatst, om dat er gemeten en gezocht is moeten worden, omdat er terugge reden is moeten worden, omdat de „grenzen" van de controles aarzelend werden overschreden en men dan nog een dubbele stempel bleek te krijgen; een vloek en een zucht en verder maar- weer, door het mistroostige landschap van deze regenachtige Zondag.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 1