Waalwijkse en Langst Courant I Wijde Wereld I TUSSEN TWEE VUREN De Waalwijkse Drieling in veilige armen Het burgerlijk armbestuur van Loonopzand werd gereorganiseerd UIT DE Da raad onthield zijn goedkeuring aan een voorstel tot grondaankoop MAANDAG 23 JUNI 1952. Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 75e JAARGANG No. 51 Abonnement 2.60 franco p. p. 18 cent per week speciaal tarief. 2.35 per kwartaal Advertentie-prijs 10 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 187$ SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121 TEL.-ADRES „ECHO" Met vallen en opstaan leren klei ne kinderen lopen. Als de vergelij king niet manker gaat dan een wil lekeurige andere, kan men ze ook toepassen op de democratie en zou men kunnen zeggen dat ook zij door mislukkingen haar vorm krijgt. Toch aarzelt men het zo scherp te stellen, zich afvragend of de demo cratie zich kan veroorloven de wijs heid te verwerven door mislukkin gen. Er is natuurlijk een tijd ge weest, toen ze nog in de kinder schoenen stond, dat ze haar vorm moest vinden. Dit is echter meer een ontwikkelingsproces van eeu wen geweest dan een plotselinge sprong in het duister. Dat daarbij nu en dan ook schokken voorkwa men, valt licht te begrijpen. Nu evenwel de democratie gevestigd is, zelfs soms op haar retour lijkt, verdraagt zij veel minder geëxperi- menteer. Daarom is het de moeilijk heid voor nieuw gestichte staten 'n koers te vinden die past in het be stel dat in deze tijd opgang maakt. Het is vrij wat gemakkelijker een naam te kiezen dan die gestand te doen, want niet iedere regerings vorm die zich democratie noemt is dat ook. En dan hoeft men nog niet per se te denken aan een stelsel dat de naam verkracht en die toe gepast op een systeem dat in wezen volkomen totalitair is. Men ver klaart de mensheid tegenwoordig echter erg gemakkelijk mondig, of schoon zij daar lang niet altijd de bewijzen van aflegt, en als enkele voormannen weten wat ze willen, houdt dat niet in dat het gehele volk zich bewust is waarvoor het strijdt of wat het krijgt toegewor pen. Dit geldt vooral in het laatste geval, wanneer een staat die eigen lijk steeds onder vreemde heersers heeft gestaan en waar binnenslands nog zo goed als middeleeuwse toe standen heersen, plotseling de vrij heid en de democratie niet zozeer als geschenk krijgt, dan wel als op dracht. Het moet in zo'n geval wel erg goed gaan om geen mislukkin gen te krijgen en in dit licht is de vraag begrijpelijk of een ware de mocratie hiervan de logische uit komst zal zijn. Dit zijn enkele overwegingen die opkomen wanneer men de gebeur tenissen, vooral van de laatste maanden, in Korea nagaat. Essen tieel zijn die voor onze streken van vrij weinig belang, want hoezeer Korea ook in het brandpunt van de belangstelling staat, de binnenland se aangelegenheden oefenen als zo danig te weinig invloed in de we reld, dan dat ze ons zouden kunnen interesseren. Zelfs als symptoom van de mislukking van een goedbe doelde Amerikaanse poging, zijn ze meer te betreuren dan belangwek kend. Hun internationale aspect krijgen ze slechts door hun verband met de Koreaanse oorlog. Immers, de Verenigde Naties strijden in Ko rea voor het behoud van de demo cratie en wat baat hun dat als een eventuele overwinning op het com munisme zou worden beloond met de vestiging van anarchie. Want dit zijn uiteindelijk de twee vuren waartussen Zuid-Korea zit en het is moeilijk te bepalen welke van de twee kwaden het minste is. De heer Syngman Rhee is een ta melijk eigengereid man en het is niet de eerste keer dat de Verenig de Naties het met hem aan de stok hebben. Indertijd ging het over het al dan niet overschrijden van de 38ste breedtegraad. Nu tracht Rhee door mooie bedoelingen voor te spiegelen zijn despotische neigingen te camoufleren. Politieke tegenstan ders onder beschuldiging van sa menzwering tegen de staat te arres teren bewijst niets, en het is tegen woordig misschien even compro mitterend tegenover degenen die laat arresteren als tegenover de ge arresteerde. Dat Rhee de grondwet wil passeren door de presidentsver kiezingen door het volk te doen houden in plaats van door het par lement, is in ieder geval geen goed teken en over verschillende van zijn handelingen hebben de Ver enigde Naties onomwonden van hun afkeuring blijk gegeven. Dat is per slot van rekening hun goed recht, want, zoals gezegd, zij hebben zich in Korea een positief doel gesteld: de handhaving van de democratie. Een mislukking van dit streven, dat met immense offers ge paard gaat, zou niet alleen weer on middellijk de pijnlijke overweging van vergeefse offers oproepen, maar uiteraard ook koren zijn op de mo len van de Roden. Het zou dan ook al een erg ongelukkige indruk ma ken als de werkzaamheid van de Verenigde Naties een averechtse uitwerking had. Daar komt bij dat de positie van de Westelijke wereld in het Verre Oosten al uiterst deli caat is, zodat een bevredigende op lossing in Korea voor heel de poli tiek van de Verenigde Naties ui terst belangrijk is. Een nederlaag tegenover de anarchie zou daarom een even grote ramp zijn als een nederlaag tegenover het commu nisme. Pan Moen Jon, Koje, Syngman Rhee: de struikelblokken liggen in de uithoek van de wereld die Ko rea is, opgestapeld. En wanneer zullen die opgeruimd zijn? Het ziet er niet opgewekt uit. De communis ten rekken de wapenstilstandsbe sprekingen, versterken ondertussen hun militair potentiëel en men vraagt zich af waar dat heen moet. Vooralsnog is het in alle opzichten afwachten wie bij deze eindeloze touwtrekkerij uiteindelijk toch nog aan het langste eindje trekt. Dat er op een dergelijke manier over het lot van millioenen wordt beslist, is een van de vele verschijnselen; niet dat er iets fout is in de wereld, maar dat het plan waarop de poli tiek nu verkeert, gevaarlijk helt. Wanneer zal ze weer eens een iets verheffender aanblik bieden? OOK VOOR HET HOGER ONDERWIJS EEN WETSONTWERP. Nadat Minister Rutten Woensdag een tweetal wetsontwerpen bij de Tweede Kamer indiende, respectie velijk betreffende het Voorberei dend Hoger en het Middelbaar On derwijs waarover wij in ons vorige nummer al schreven, heeft hij Don derdag een wetsontwerp in gediend voor het Hoger Onderwijs. In dit ontwerp is wel het belang rijkste dat zich naar de voorgrond dringt, het voorstel, om aan de Rijksuniversiteiten en aan de Tech nische Hogeschool rechtspersoon lijkheid te verlenen. Het gevolg hiervan is, dat de universiteiten in de toekomst zullen ressorteren on der de Rijksdienst. Hierdoor zal de universiteiten een grotere mate van zelfstandigheid gegeven worden; en vele bepalingen die een remmen de invloed uitoefenden op een dy namische instelling, zoals een uni versiteit is, zullen nu wegvallen. Bepaalde bevoegdheden blijven vooralsnog aan de overheid voorbe houden, zoals het benoemen van hoogleraren en lectoren en een re pressieve controle op het vermogen van de universiteit. Het wetsontwerp beoogt ook een nauwere samenwerking tussen alle Universiteiten en Hogescholen en als middel hiertoe suggereert het een Hoge Academische Raad waar in zitting hebben de rectoren van de universiteiten en vertegenwoor digers uit het wetenschappelijk le ven. Het curatorium, waarin de Rector magnificus en een ander lid van de senaat, een adviserende stem heb ben, ziet zijn verantwoordelijkheid natuurlijk ook toegenomen. In de doelstelling van het Hoger Onderwijs komt ook duidelijk tot uiting dat de opleiding gericht is op het bevorderen van maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef en op de persoonlijke vorming der studen ten. Op de begroting van de universi teiten zal ook een bedrag moeten worden uitgetrokken, dat bestemd dient te worden voor collectieve voorzieningen ten behoeve van de studenten; hierbij heeft men 't oog op bureaux voor studentenbelan gen, gezondheidszorg etc. Hoewel het probleem der werk studenten in dit ontwerp nog geen oplossing heeft gevonden, lichtte de Minister toch toe, dat men, wat dit probleem betreft, naar een spoedi ge oplossing streeft. Voorts is nog vermeldenswaardig dat in bepaalde studierichtingen de studie met een baccalaureaatsexa- men, af te leggen pl.m. een jaar na het candidaats-examen, kan wor den afgesloten, terwijl ook in de wet zal worden opgenomen dat de academicus, die niet gepromoveerd is, niet beschouwd zal worden als afgestudeerd. Ook in Loon op Zand is nu, na de raadsvergadering van Don derdag j.l., het Burgerlijk Armbestuur gereorganiseerd tot een Gemeentelijke Instelling voor Maatschappelijke Zorg. Er waren leden die aanvankelijk een beetje bang waren dat nu de ar menzorg' te ambtelijk geregeld zou worden, maar burgemeester van der Heijden wist hen van het tegendeel te overtuigen. Ook is er in deze vergadering wijd en breed gesproken over een voorstel tot aankoop van grond, welke grond bedoeld was als eventuele compensatiegrond; burgemeester van der Heijden kon niet verhinderen dat de raad, met uitzondering van de bei de wethouders, gehoor gaf aan de waarschuwende stem van twee vertegenwoordigers der boeren in de raad. 41.600.—; TE WEINIG VOOR WONINGBOUW. De notulen vormden, zoals steeds, het begin van de vergadering; en dhr. Mallens had hier tegen „heel wat" opmerkingen, waarvan hij er echter maar twee ter sprake bracht; het betrof hier bepaalde uitlatingen van de heer Mallens, die niet in het verslag waren vermeld. De voorz. had er geen bezwaar tegen deze alsnog aan te brengen. Bij de ingekomen stukken kon de voorzitter de raad mededeling doen van de termijnen van de nationale leningen voor de woningbouw, die voor de gemeente beschikbaar wa ren gesteld. In totaal beliepen deze termijnen een bedrag van 41.600.-. De heer Beerens adviseerde B. W. om met de meeste spoed voor dit geld woningen te bouwen. Men kan hier, antwoordde de voorz., maximaal vier woningen voor bouwen; deze worden dan per stuk veel te duur en we krijgen hiervoor geen goedkeuring. En de voorz. wees er voorts op dat de raad indertijd besloten had 44 wo ningen te bouwen; ook voor deze woningen was men nog steeds aan het proberen geld te krijgen. Bij het vaststellen van de opcen ten op de personele belasting, drong de heer Mallens er bij het college op aan, zeer ernstig te trachten de gemeente hoger geklasseerd te krij gen; veel mensen, wier draagkracht deze belasting te boven ging, zou den er dan buiten vallen. Toen B. en W. voorstelden gelden beschikbaar te stellen voor nieuwe leermiddelen ten behoeve van de meisjesschool te Loon op Zand, maakte de heer Mallens hier in zo verre bezwaar tegen, dat hij 't niet nodig achtte voor 7 a 8 leerlingen die -men nu meer had, een nieuwe Singer-naaimachine aan te schaf fen. Mogelijk kon men de lessen toch zodanig verschuiven, dat deze uitgave niet nodig was. De voorz. wees deze opmerking echter van de hand, door er op te wijzen dat het lesrooster er op was gericht zo voordelig mogelijk les te geven. Bovendien had deze aan vrage de goedkeuring van de in specteur. Tot men aan de herziening van de straatnamen kwam, gingen alle punten vlot onder de voorzitters hamer door, en over de straatnamen kunt U elders in dit blad lezen. REORGANISATIE EEN BE LEMMERING VOOR STILLE ARMEN Toen de reorganisatie van het Burgerlijk Armbestuur aan de orde werd gesteld, betreurde de heer de Cock het, dat er vooraf geen over leg was gepleegd met het volledige Armbestuur. Leden die vele tien tallen jaren in het bestuur hadden gezeten, moesten nu van de reorga nisatie in de krant vernemen. Hij zou voorts graag zien dat de leef tijdsgrens van de bestuursleden tot 70 jaar werd verhoogd; bejaarde mensen wekken meer vertrouwen, zei hij, en in deze leeftijdsgroep treft men meer personen aan die over de nodige tijd beschikken. Buiten het normale presentiegeld vond hij bezoldiging van één van de bestuursleden, die een vrij druk ke taak had, niet overbodig. Hij nam aan dat de reorganisatie noodzakelijk was, maar voor de stille armen zou de nieuwe regeling een beletsel zijn, meende hij, om dat het gemeentelijk apparaat geen vertrouwen meer zou wekken; daarom zag hij graag een vertrou wensman in 't bestuur, zoals eerst. Ook de heer Beerens was er enigszins voor bevreesd dat alles een beetje te ambtelijk zou worden. Men moest echter maar eens af zien hoe het geheel zou werken; 't was niettemin een algemeen aan vaardbare vorm. Betreffende 't hoofdstuk genees kundige behandeling armlastigen, zou hij graag zien dat de armlas tigen verzekerd werden. De heer Mallens, die over het al gemeen geen bezwaren had tegen het ontwerp, wilde echter wel graag Natuurlijk moest de Waalwijkse van de gelukkige moeder Mevr v. We vernemen dat ook het g^mwn drieliii" de drie gebroeders van Loon-Slaats, onder de toeziende tebestuur van zijn belangstelling Loon Fransje, Keesje en Reneetje, blikken van de Hoofdzuster en een bij deze blijde gebeurtenis heeft op de foto. We zien ze hier volko- verpleegster van de Kraam-afdeling laten blijken, tesamen met v men tevreden in de veilige armen van het St. Nicolaas-Ziekenhuis. anderen. de herkiesbaarheid van de bestuurs leden tot tweemaal toe beperken, om aldus jong bloed en nieuwe ideeën in de instelling te brengen. Hij vroeg ook: Acht U het per se noodzakelijk dat er een vreemde kracht wordt benoemd als hoofd van de nieuwe afdeling. Kan er niet één van onze ambtenaren- benoemd worden? De voorz. antwoordde op de ge maakte opmerkingen, als volgt: Er was inderdaad overleg gepleegd met het Burgerlijk Armbestuur, al was dit misschien niet op de juiste tijd geschied. Het uitgangspunt van de besprekingen was steeds geweest het Armbestuur te behouden, en daarnaast een sociale dienst in het leven te roepen. „U moet dit niet zien, aldus de voorz., als een aan val op het B. A., want in de eigen lijke kern van de zaak is het B. A. niet aangetast". De kwestie van de leeftijd noem de hij zeer betrekkelijk, en het was erg moeilijk hiervoor de juiste maatstaf te bepalen. In 't algemeen droeg men met z'n vijfenzestig jaar het werk aan de jongeren over. Maar van de zijde van het college was er geen bezwaar de termijn voor de zittende leden te verlengen tot 70 jaar. „Ik geloof niet dat U bang behoeft te zijn, aldus vervolg de de voorz., dat de armenzorg te veel ambtelijk zal worden. We gaan uit van de gedachte dat de mensen niet het gevoel krijgen: we worden van de armen bedeeld. Op de eer ste plaats moeten de gezinnen met raad terzijde gestaan worden; het gaat niet in de eerste plaats om ondersteuning, maar de a-sociale en armlastige gezinnen moeten daarboven uitgeheven worden. Dit is een te grote taak voor het Arm bestuur, daarom is een gediplo meerde kracht die zich hieraan vol ledig kan geven, noodzakelijk". De voorz. merkte vervolgens nog op, dat alle uitgaven, behoudens spoedgevallen, goedgekeurd dienen te worden door het Armenbestuur. Op de opmerking van de heer Beerens betreffende de geneeskun dige verzorging, antwoordde hij dat men moeilijk iedere armlastige kon gaan verzekeren. De geneesheren hebben als gemeente-arts en als ar- men-arts een vaste aanstelling en vergoeding. De nieuwe aan te stel len geneesheren krijgen reeds een geringere vergoeding; wanneer dit hier ook eenmaal zou gebeuren, dan kon men overgaan tot verzekering van de armlastigen, maar dan bleef de moeilijkheid dat men moeilijk iemand die armlastig werd, van te voren kon gaan verzekeren. De suggestie van de heer Mallens om de herbenoeming maar tot twee maal te beperken, achtte de voorz. niet juist. De raad kon iemand die niet voldeed als bestuurslid, te al len tijde ontslaan. Bovendien zou de bevolking vertrouwen krijgen in een man, die geruime tijd reeds be stuurslid was. Men kon ook geen ambtenaar van de secretarie be noemen als hoofd van de afdeling; als eerste eis moest men stellen dat deze een behoorlijke opleiding op dit gebied had gehad; geen van de ambtenaren was in het bezit van 't diploma Maatschappelijk werker. De heer de Cock betoogde, toen het zijn beurt weer was, dat het practisch werk toch zou moeten geschieden door de ambtenaar, en de mensen van goeden huize die steun nodig hadden, zouden niet zo gemakkelijk naar een ambtenaar gaan. De heer Mallens wilde dat art. 6, waarin werd bepaald dat de be stuursleden door de raad werden benoemd uit een voordracht van B. en W., gewijzigd zou worden in die zin, dat de raad de bestuursleden zouden benoemen, na ontvangst van een voordracht van B. en W., zonder dat men echter hieraan ge bonden was. Wanneer iemand een maal in het bestuur zit, dan blijft hij er gemakkelijk in zitten, dan kiest men hem de volgende keer uit sleur weer. De voorz. antwoordde op de op merking in tweede instantie van de heer de Cock, dat de schroom voor het hoofd van de afdeling, zijns in ziens, de mensen niet zou weer houden. Dit instituut moest groeien en bovendien was men niet ver plicht naar het hoofd van de afde ling te gaan, men kon ook naar een van de bestuursleden. De tweede suggestie van de heer Mallens zou betekenen dat B. en W. alleen maar een aanbeveling ga ven. B. en W. echter waren meer dan wie ook in staat over het werk van het bestuur te oordelen, omdat zij er dichter 'bij stonden. De leden van dit instituut hadden een vaak ondankbare taak en deden gemak kelijk in de ogen van de bevolking iets niet goed. Hij zou de bepaling willen handhaven. SLECHTS 2 x HERBENOEMEN? „Maar dan hoogstens tweemaal herbenoemen", zei de heer Mallens. „Iemand die vijftig jaar is, kan nog 15 jaar prachtig werk doen", repliceerde de voorzitter. „Wanneer we dit nu bepalen", zei de heer Mallens, dan is dat voor niemand nadelig; na drie jaar kan de betreffende eventueel weer her benoemd worden; en zo hebben we tenminste kans dat we eens jong bloed en andere ideeën krijgen". „Die krijgen we nu toch", meen de de voorz., „want wanneer ze 65 jaar zijn gaan ze er uit". De heer Beerens verklaart zich volkomen eens met het college en ook de heer Mallens moet er zich bij neerleggen, wanneer het ont worpen reglement wordt goedge keurd, met als enige wijziging, dat de leeftijdsgrens van de thans zit tende leden op 70 jaar wordt ge steld. DE GRONDKWESTIE. Zoals uit de door ons reeds ge publiceerde agenda en prae-advie- zen blijkt, stelden B. W. hierna voor te besluiten tot aankoop van. een tweetal perceeltjes grond. Het eer ste, dat van Verhagen, leverde niet veel moeilijkheden op, de heer v. Kuik merkte alleen op dat de heer Verhagen in zijn onderhandelingen met het college helemaal geen prijs had genoemd; maar, geen moment aarzelend, duwde de voorzitter een document onder de neus van de heer v. Kuik, waaruit wel heel dui delijk bleek, dat Verhagen zeer wel op de hoogte was. Het stuk zou gekocht worden voor 1.500. Meer moeite leverden de twee perceeltjes van de erven A. v. d. Poorte op, die B. W. voor teza men 11.478.75 wilden kopen. De heer Broeders noemde de grond prijs veel te hoog, te meer omdat het hier een vrijwillige verkoop be trof, en men dus geen volledige bedrijfs ver gunning hoefde te beta len! Dit bedrag was het dubble van de toelaatbare prijs. De heer Grootswagers hoopte niet dat het gevolg van de aankoop van deze grond onder Berkdijk zou zijn, dat men nu weer in Berkdijk ging bouwen ten koste van de an dere kerkdorpen. De heer v. Kuik vond de prijs zeker 2/3 boven de gangbare waar de van het land. Hij was volkomen tegen dit voorstel. „Zo kunt ge zo veel land kopen als ge wilt", zei hij, „en nog voor veel minder geld". In zijn antwoord tot de heer Grootswagers verklaarde de voor zitter dat men nergens aan had ge dacht toen men deze grond wilde kopen, alleen dat het goede com pensatiegrond zou zijn. Tot de heren Broeders en van Kuik zeide de voorzitter dat ze niet mochten vragen: wat is deze grond waard als landbouwgrond; wij moe ten. aldus de voorzitter, betalen de waarde van de grond plus de be drijfsschade, die door veel factoren wordt hepaald en niet te voren genoemd kan worden, betalen. „Geef de boeren aan wie in de toekomst grond ter compensatie moet worden aangeboden, dat hele bedrag maar, dan kunnen ze overal veel goedkoper terecht", meende de heer Broeders. De voorzitter was de mening toe gedaan, dat men dit alles pas kon beoordelen, wanneer B. W. met een voorstel komen tot compensatie en er ontspon zich een zeer tech nisch debat, waarvan de voorzitter zei, dat men langs elkaar heen praatte. De heer Broeders merkte nog op, dat met deze koop geen boeren- en ook geen algemeen belang werd gediend. Deze week waren er al boeren die moeilijkheden onder vonden met de verkoop van grond, toen men van deze koop las in de krant. De heer v. Kuik vertelde dat de grond toebedeeld zou worden aan een van de erven, maar dat die hem echter niet wilde, omdat ie zo slecht was. Later, aldus de heer v. Kuik, sprak ik een andere erfgenaam, die zei: „Nou zal ie er wel spijt van hebben, dat ie 'm niet genomen heeft". Bij ons in de buurt, vervolgde de heer v. Kuik, is er grond verkocht die voor 2/3 beter was tegen 1/3 van de prijs. En de boeren zeggen: „Ik wil heel mijn boerderij wel ver kopen voor die prijs". Het voorstel werd tenslotte in stemming gebracht en verworpen, met 13 stemmen tegen en 2 stem men (die van de wethouders) voor. EEN JEUGDHUIS JE. Het voorstel tot beschikbaarstel ling van de gemeentelijke opslag ruimte aan de Mgr. Völkerstraat aan de Jeugdbeweging in de St. Jozefparochie, deed de heer Groot swagers opmerken, dat het z.i. on economisch was alles rond het ge meentehuis op te slaan en deed hem vragen wie de onkosten betaalde die gemaakt zouden moeten worden om er iets fatsoenlijks van te maken. De heer Mallens vroeg of men er al enig denkbeeld van had, voor hoe lang het in gebruik werd gegeven en waarom men een retributie vroeg van 10.en geen normale huur. En kon men op deze plaats niet beter woningen bouwen. De voorzitter noemden deze geste een tegemoetkoming aan de jeugd organisaties van de parochie St. Jo zef, die geen onderkomen hadden; men wilde alles zo goedkoop moge lijk voor hen houen en de 10. retributie had men gevraagd om te constateren dat het gementeeigen- dom was. „Komen er geen kosten voor de gemeente bij"?, vroeg de heer Mal lens. „Wij richten heus geen nieuw jeugdhuis in", antwoordde de voor zitter, „hoogstens zullen een paar arbeiders enkele dagen moeten be steden aan de afrastering".

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 5