Waalwijkse en Langsiraaise Courani
I
Wijde Wereld
HUUR VRAAGSTUK
Gemeenteraad Waalwijk
struikelblok der regering?
UIT DE
JjUSt&K vizK Milan
Een probleem dai niei eenvoudig is op ie lossen
HONDERD JAREN ONDER
DE KROMSTAF
PR AE-ADVIEZEN
MAANDAG 27 OCTOBER 1952
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
DE ECHO HET ZUIDEN
75e JAARGANG No. 87
Abonnement
18 cent per week
2.35 per kwartaal
2.60 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878.
SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL TEL. 2121
TELEGR.-ADRES„ECHO"
Het is geen wonder dat de huurverhoging, die al maanden in de
pen is, zo lang uitgesteld is. Dit vraagstuk is voor de meest be
kwame deskundigen een zorgenkind. De grote moeilijkheden, waar
mee onze huidige regering tot stand is gekomen, hebben het pro
bleem nog ingewikkelder gemaakt. Bezien wij enkele konsekwenties
aan een drastische verhoging verbonden, dan komt men tot merk
waardige conclusies.
Over de noodzaak van huurverhoging bestaat practisch geen ver
schil van mening. Zowel in werkgevers- als werknemerskringen
ziet men in, dat de huidige huurprijs van een huis in een wanver
houding staat tot de lasten aan de exploitatie verbonden. De grote
vragen richten zich ook niet op de mate van verhoging. Men acht
algemeen een stijging van minstens een kwart van de huurprijs van
10 Mei 1940 gewenst. Over rendabiliteit van het huizenbezit zal
men dan nog nauwelijks kunnen spreken.
brengen in vermindering of afschaffing
van de grondbelasting, waar echter ook
nadelige gevolgen aan verbonden zijn.
Het is duidelijk dat een zodanige ver
hoging van de huurprijs voor de meeste
huurders niet te dragen zal zijn, omdat
het huidige loonpeil op de bestaande hu
ren is gebaseerd. Het meest eenvoudige
zou dus zijn, de lonen evenredig te ver
hogen. I
Dit zou slechts voor loontrekkers een
oplossing brengen, die bovendien nog
averechts voor hen uitwerkt, omdat een
loonsverhoging tot prijsstijging leidt,
waarmee de werkgelegenheid ernstig kan
worden geschaad. Die werkgelegenheid
is gedeeltelijk afhankelijk van orders uit
het buitenland, die aanzienlijk moeten
afnemen wanneer wij tot prijsverhoging
moeten overgaan. De regering zal dus
die loonsverhoging als middel tot aan
passing verwerpen, omdat de werkgele
genheid een zaak is van de eerste orde.
Ook zijn met een loonsverhoging de dé
taillisten, zelfstandige ambachtsheden etc.
niet gebaat, integendeel: zij moeten dan
behalve de hogere huren voor bedrijfs
ruimte èn woning óók hogere salarissen
uitbetalen. Een drie dubbele verzwaring
van lasten dus!
Zij zullen een veel hogere prijs moeten
berekenen voor hun diensten.
Tenslotte zijn pensioentrekkers niet in
staat hun grotere huuruitgaven door eni
ge toename van inkomsten te compen
seren. 1
Dus prijsverlaging?
De oplossing van het vraagstuk schijnt
gelegen in een aanpassing via verlaging
van de kosten van levensonderhoud. Dat
zou betekenen subsidie op verscheidene
levensmiddelen, doch hiermee wordt het
staatsbudget wellicht overmatig belast.
Bovendien kan een subsidie-stelsel een
grote vraagverschuiving in het leven roe
pen, zodat sommige bedrijfstakken er
door worden bevoordeeld, terwijl ande
re ernstig worden getroffen. Daarom zal
een subsidie-compensatie niet op de
juiste wijze aan de veranderde situatie
het hoofd bieden.
Men zou een directe aanpassing kun
nen bereiken via verlaging van loon- en
inkomsten-belasting, maar men vergete
niet dat juist de landgenoten met de
grootste zorgen met grote gezinnen en
lage inkomens, dan de volle last te dra
gen krijgen, omdat zij geen belasting' be
talen.
Men zal een drastische huurverhoging
alleen kunnen opvangen door een com
binatie van maatregelen, waarbij zowel
het bedrijfsleven, de staat, de huurder
als de verhuurder een steentje moeten
bijdragen tot het algemeen welzijn. Daar
bij zullen de laatsten zoveel mogelijk
moeten worden ontzien, omdat de huis
eigenaren nu reeds 12 jaar lasten dragen,
die het volk in zijn geheel dient op te
vangen. De staat kan wellicht een óffer
In termijnen
Gezien de geweldige schok van een
belangrijke verhoging is het misschien
aan te bevelen de verhoging in étappes
te doen plaats hebben, b.v. met tussen
ruimten van een half jaar of een jaar.
De huurders kunnen zich dan ook beter
rekenschap geven van de hoge kosten
aan een woning verbonden, zodat alle
beschikbare woonruimte ook nuttig
wordt gebruikt. Dit is nog steeds niet
het geval en zodra de financiële konse
kwenties bij het betrekken van woon
ruimte een rol gaan spelen, mag men
verwachten dat het huisvestingsprobleem
veel sneller wordt opgelost dan men nu
mag hopen.
Zal een verhoging van huren alge
meen zijn, d.w.z. in gelijke mate plaats
vinden voor bedrijfs- als voor woon
ruimte? De bedoeling ervan is de eige
naar tegemoet te komen in de gestegen
kosten van onderhoud en afschrijving. In
veel huursommen voor bedrijfsruimte zit
echter een aanzienlijke premie verwerkt
voor de vestigingsplaats. Iemand die een
hoge huur betaalt omdat hij in het cen
trum van een stad woont, zal mede be
talen voor de gunstige verkoopgelegen
heid, die hem wordt geboden.
In de huur van bedrijfsruimte speelt
deze factor een belangrijke rol. Er is
dus zeker reden om bij de verhoging van
ons bezit aan onroerende goederen in
catgorieën te verdelen. De vraag is in
hoeverre dit technisch mogelijk is.
En eten huurbelasting?
Bij alle vragen worstelt de regering
nog met het probleem of een huurbelas
ting moet worden ingevoerd. In socia
listische kringen wordt dit dikwijls be
pleit. Het is echter duidelijk, dat hiermee
de huiseigenaren wel worden gegriefd,
doch niet zijn gebaat. Het is lang niet
onwaarschijnlijk dat deze kwestie het
huurvraagstuk nog op de lange baan zal
schuiven om de levensduur van de re
gering te rekken.
Het lijkt immers onmogelijk, dat in een
kabinet, waarin de meeste vogels geen
rode of rose veren dragen, de langzame
socialisatie van ons huizenbezit zal wor
den voorgestaan. Het zijn zowel tech
nische als principiële vragen, die het
verwaarloosde huurbeleid zullen maken
tot een doorn in het vlees van ons mi
nisterie en de vraag dringt zich aan ons
op of deze doorn verschillende ministers
niet zo prikt, dat zij de komende huur
verhoging met hun zetel in het kabinet
zullen moeten betalen.
drs M.
J
Oostenrijk heeft het voor het naoor
logse Europa unieke schouwspel te zien
gegeven van een regering die zes jaar
lang onafgebroken aan het bewind is ge
weest. Al die tijd hebben katholieken en
socialisten, ondanks vele en sterke te
genstellingen, in eensgezindheid getracht
de moeilijkheid het hoofd te bieden en
het land er weer bovenop te brengen.
Nu echter de verkiezingen in Zicht ko
men, betrekken de partijen hun stellin
gen, met het onvermijdelijk gevolg dat
hun exponenten ook scherper tegenover
elkaar komen te staan. Waarmee de-
kiem gelegd is voor een kabinetscrisis
die ter elfder ure de verkiezingen
zouden volgend jaar April gehouden
worden dan ook is uitgebroken. i
Het is kanselier Figl geweest die de
coalitie van katholieken en socialisten
tot stand heeft gebracht en in stand
heeft gehouden. Wegens zijn staatsbe
zoek aan de Beneluxlanden heeft hij ook
in ons land enige dagen in het centrum
van de belangstelling gestaan, waarbij
ruimschoots van de gelegenheid gebruik
is gemaakt om de grote verdiensten en
ervaring van deze man te schetsen. Ge
ducht tegenstander van het Naziregiem
heeft hij een zevental jaren (van 1938
tot 1945) in concentratiekampen doorge
bracht en toen hij daarna in de Russen
nieuwe tegenstanders ontmoette, is hij
ook voor hen niet geweken. Integendeel,
met voortvarendheid heeft hij de her
bouw van Oostenrijk ter hand genomen,
toen deze taak op zijn schouwers werd
gelegd en evenveel jaren als hij in de
gevangenis heeft doorgebracht, vecht hij
nu al voor de bevrijding van zijn land.
Tot nog toe zonder succes, hoewel zijn
streven de sympathie van de hele vrije
wereld geniet. Er zijn echter barrières
opgericht, die maar door één landl ter
wereld opgeheven kunnen worden: Rus
land weigert echter deze positie in Mid
den-Europa prijs te geven.
Enorm zijn de problemen waarvoor de
Oostenrijkse regering zich zowel óp na
tionaal als internationaal na de bevrij
ding zag gesteld. Het land kwam volko
men berooid uit de oorlog en kwam al
aanstonds tussen twee stoelen te zitten
Waren de Oostenrijkers bevrijd of vorm
den ze een vijandelijke natie? Deze
vraag is nog steeds niet definitief opge
lost, maar voor de praktijk hebben de
bezetters een compromis gevonden.
Oostenrijk bestuurt zichzelf en heeft
een eigen minister van buitenlandse za
ken, al moet het natuurlijk tussen de ob
stakels die een bezetting nu eenmaal
meebrengt, doorlaveren. Het land wordt
namelijk ook bezet gehouden door En
geland, Frankrijk, Amerika en Rusland,
wat bij geen enkel bevrijd land is ge
beurd. Misschien is dat trouwens voor
een groot deel de redding van Oosten
rijk geweest. Polen en Tsjecho-Slowakije
liggen er immers kort in de buurt om
te bewijzen wat het zeggen wil door de
Russen alleen „bevrijd"' te worden. Maar
dat is dan ook wel de enige zegen van
de bezetting, waarover van die kant nog
wel eens graag gepraat wordt.
De Oostenrijkers zelf zijn er helemaal
niet mee ingenomen, wat heel goed te
begrijpen is, wanneer men er aan denkt
hoe zware lasten ze op land en volg
legt. Bovendien willen de Oostenrijkers
onderhand baas in eigen huis worden
en dat is alleszins begrijpelijk. Hoeveel
verder hebben Duitsland en Italië het in
dit opzicht al gebracht. Oostenrijk moet
alsmaar op een vredesverdrag blijven
wachten en als er niet vandaag of mor
gen een kentering komt, zal het nog wel
even duren. Men weet hoeveel er al
over gepraat is in eindeloze conferenties
tussen de betrokken mogendheden, maar
elk voorstel in die richting stuitte af op
verzet van de Russen, die geen vredes
verdrag wensen, omdat zij zich dan uit
Oostenrijk zouden moeten terugtrekken.
Hetgeen niet met hun bedoelingen zou
stroken. Nu heeft men het voorlopig
maar in de doofpot geduwd - in Ne
derland bergt men dergelijke penibele
kwesties in een ijskast maar de Oos
tenrijkse regering blijft zich inspannen
om bet eruit te krijgen.
Binnenlands zijn het vooral de hoge
prijzen tegenover de armoede der bevol
king die problemen scheppen, terwijl de
rijksbegroting een aanzienlijk tekort ver
toont. Dit is gewoonlijk de situatie die
de communisten in de kaart speelt, maar
de aanwezigheid van de Russische be
zettingstroepen schijnt op de Oostenrij
kers een averechtse uitwerking te heb
ben. Communistische pogingen om de
moeilijke toestand uit te buiten hebben
tot nog toe tenminste geen succes gehad.
Men herinnert zich de mislukte poging
tot onruststokerij die de communisten in
Wenen hebben gedaan.
Ondertussen hebben socialisten en ka
tholieken al de naoorlogse jaren nauw
samengewerkt om het land van de sla
gen die het gekregen heeft te genezen.
Daarbij hebben ze de wind niet mee-
gehad. maar aan de andere kant dwong
het hun tot een eensgezindheid ten
minste voor de praktijk die anders
wellicht nooit bereikt zou zijn. Dit heeft
mede tot- gevolg gehad dat Oostenrijk
niet geplaagd is door kabinetskrisissen
die de kwaal zijn van de naoorfcg.se de-
mokratie in veel WesteuropeSt landen,
zodat de regering zo sterk mogelijk
stond tegenover de vier bezettende mo
gendheden en er een stabiel beleid ge
voerd kon worden.
Het zijn echter sterke benen die de
weelde kunnen dragen en het zijn zeer
onzelfzuchtige partijen die tegen de ver
kiezingen alleen aan het landsbelang
denken. Het is ook in Oostenrijk onmo
gelijk gebleken. De naderende uitspraak
van de kiezers verleidt de partijen licht
tot reclamestunts die de partij zelf mis
schien enig voordeel beloven maar in
wezen schadelijk zijn voor het landsbe
lang. Terwijl een van de eerste doel
stellingen van de regering het sluitend
maken van de begroting is, meenden de
socialistische ministers, bij een tekort
van 400 millioen shilling, dat er niet ge
noeg was uitgetrokken voor sociale za
ken hun paradepaard en volks
huisvesting. Maar evengoed als de soci
alisten de sympathie van hun kiezers op
deze manier trachten te winnen, probe
ren de katholieken die te behouden door
de lasten niet groter te maken, wat bij
grotere uitgaven noodzakelijk zou zijn.
Daar beide partijen echter op hun stand
punt bleven staan, was een breuk on
vermijdelijk, die ook kanselier Figl, ijlings
uit Nederland teruggekeerd, niet kon
voorkomen.
Nochtans blijft een samenwerking tus
sen katholieken en socialisten de enige
mogelijkheid voor een meerderheid met
reële regeringskracht. De zetelverhou
ding in het huidige parlement is: 77 ka
tholieken volkspartij, 67 socialisten, 16
rechtsconservatleven en 5 communisten.
Wanneer de socialisten in de oppositie
gedwongen zouden worden, zou de arm
slag van de regering heel wat minder
worden, wat slechts nadelig voor het
land zou zijn. Vervroegde verkiezingen
zouden de spanning die de krisis heeft
veroorzaakt, kunnen opheffen. Kanselier
Figl heeft inmiddels verklaard dat het
land geen dag zonder regering kan. Er
is dus haast bij.
Wanneer het volgend jaar honderd
jaren geleden is, dat de kerkelijke hiërar
chie in Nederland werd hersteld, dan zal
dit feit gevierd worden met grootse
feestelijkheden, die nagenoeg allemaal in
Utrecht zijn geconcentreerd. Van 13 t.m.
18 Mei 1953 zullen deze grote feestge-
tholieke volkspartij, 67 socialisten, 16
beurtenissen plaats hebben, aldus lezen
wij in de St. Jansklokken.
In de avond van 13 Mei zullen de
feesten plechtig onder de bescherming
van de H. Willibrordus worden gesteld
en op 14 Mei (Hemelvaartsdag) zal er
's morgens in alle kerken, zoveel moge
lijk gelijktijdig, een H. Mis uit dankbaar
heid worden opgedragen, terwijl om 11
uur de Bisschoppen in hun kathedralen
een Pontificale H. Mis zullen celebreren,
's Middags zal in Utrecht een grote bij
eenkomst der katholieken plaats vinden,
rond een machtig kruisbeeld en daar
zullen zij hun Nederlandersschap belij
den; er zullen dan ook estafettelopers
aankomen uit alle delen van het land, die
de huldebetuigingen meedragen van de
katholieke jeugd. Een speciaal voor deze
gelegenheid gecomponeerd Domine Sal-
vam Fac van Marius Monnikendam zal
worden uitgevoerd, evenals een aantal
vaderlandse liederen.
Op Vrijdag 15 Mei zullen alle chari
tatieve verenigingen in Nederland voor
degenen die aan hun zorgen zijn toever
trouwd een extra verrassing bereiden.
Voorts zijn er in Utrecht historische
kinderoptochten, herdenkingsspelen, mee
tings, defile's, terwijl op 17 Mei de kar
dinaal legaat een openluchtmis zal pon
tificeren. In de middag van die dag zal
het huldeblijk, een bijdrage voor bouw
van de medische faculteit van de R.K.
Universiteit, worden aangeboden.
Op Maandag 18 Mei zal er in Nijme
gen een academische zitting zijn, waarbij
ook de katholieke professoren van de
niet-katholieke universiteiten aanwezig
zullen zijn.
Dit waren enige hoogtepunten uit de
viering van het eeuwfeest van het her
stel der Kerkelijke Hiërarchie in Neder
land.
DE BRITSE ATOOMPROEF.
In het Britse Lagerhuis heeft premier
Churchill verklaard, dat'het doet van de
recente Britse atoomproef op de Monte
Bello-eilanden was, het onderzoeken van
de uitwerking van een atoomontploffing
in een haven. Het atoomwapen, later
sprak Churchill van een bom, was op
een fregat tot ontploffing gebracht. Op
enkele gloeiende brokstukken na, die
over de eilanden verspreid werden en
daar grote branden veroorzaakten, ver
dampte hëel het 1450 ton metende fre
gat. Op het fregat moet een temperatuur
van ongeveer een millioen graden Fah
renheit hebben geheerst.
De proefneming kostte, ruim 1 -milliard
gulden.
ATTLEE VERSLOEG BEVAN.
Met 188 tegen 51 stemmen, 50 onthou
dingen, heeft de parlementsfractie van de
Engelse Labourpartij Donderdag j.l. be
sloten, dat alle groepen of organisaties
binnen de partij die niet officieel worden
erkend, ontbonden moeten worden. Hier
mee heeft Attlee dus de overwinning be
haald op Bevan. Maar het feit, dat nog
51 leden zich openlijk tegen het beleid
van de fractie hebben getoond, wekt
nogal ongerustheid. En het ziet er niet
naar uit, dat Bevan zich bij deze uitslag
zonder meer neer zal leggen.
BURGEMEESTER VAN BOXMEER
NAAR OISTERWIJK.
Bij K.B. is ingaande 16 November be
noemd tot burgemeester der gemeente
Oisterwijk mr H. L. F. M. Baron van
Hövell van Wezeveld en Westerflier met
toekenning van gelijktijdig eervol ontslag
als burgemeester der gemeente Boxmeer.
DE MAU MAU OEFENT NOG
STEEDS Z'N LUGUBERE
TERREUR UIT.
Bij Njeri, 100 km ten Noorden van
Nairobi, zijn onlangs door leden van
de Mau Mau, de lugubere organisatie die
Kenya in Afrika onveilig maakt, een
inlands opperhoofd en enkele politieagen
ten doodgeschoten en na gedood te zijn
in stukjes gehakt. En steeds gaat dé or
ganisatie door met haar praktijken, on
danks de versterkingen die Engeland
heeft gestuurd en ondanks het feit, dat
reeds honderden verdachte personen zijn
gearresteerd en verhoord.
De Mau Mau heeft gedreigd alle
„moordende blanken" te zullen doden en
ook alle inlanders die voor de blanken
werken.
UITGEBREIDE AGENDA
Openbare vergadering van de
Raad der gemeente Waalwijk op
Donderdag 30 October 1952 om 7.30
uur ten gemeentehuize.
AGENDA
1. Vaststelling van de notulen van
de vergaderingen, gehouden op
25 Sept. en 1 Oct. j.l.
2. Ingekomen stukken:
Goedgekeurde besluiten door
Ged. Staten.
3. Voorstel tot verhoging van
crediet voor vernieuwing van t
zwembad (prae-advies nr. 582).
4. Voorstel tot het bouwen van
een werkplaats bij het perceel
Poolsestraat 17 (prae-advies
583).
5. Voorstel tot het inrichten van
de bergplaats bij het perceel
Beatrixstraat nr. 2 tot opslag
ruimte voor vlees (prae-advies
nr. 584).
6. Voorstel tot het geven van na
men aan diverse straten en plei
nen (prae-advies nr. 585).
7. Voorstel tot het vaststellen van
een verordening, als bedoeld in
art. 11, 2e lid van de Winkel
sluitingswet 1951, betreffende
verlenging sluitingsuur voor
sigarenwinkels, kapperszaken,
brood- en banketzaken, en be
treffende openstelling van be
paalde groepen van winkels ge
durende enkele uren op de Zon
dag (prae-advies nr. 586).
8. Voorstel tot goedkeuring van
een wijziging van de begroting-
1952 van de gemeentelijke in
stelling voor Maatschappelijke
Zorg (prae-advies nr. 587).
9. Voorstel tot verlaging van de
vermenigvuldigingsfactor voor
het schoolgeld voor gewoon la
ger, voortgezet gewoon lager,
buitengewoon lager en uitge
breid lager onderwijs (prae-ad
vies nr. 588).
10. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet van f 381.30
voor de aanschaffing van klein-
beeld-projector ten behoeve van
het openbaar gewoon lager on
derwijs (prae-advies nr. 589).
11. Voorstel tot het verlenen van
de gevraagde medewerking in
gevolge art. 72 e.v. der L.O.-
wet 1920 voor de verbetering
van de St. Petrusscholen (prae-
advies nr. 590).
12. Voorstel tot het verlenen van
de gevraagde medewerking in
gevolge art. 72 e.v. der L.O.-
wet 1920 voor de uitbreiding
van de speelplaats van de R.K.
jongensschool te v.m. Besoyen
(prae-advies nr. 591).
13. Voorstel tot het verlenen van
de gevraagde medewerking in
gevolge art. 72 e.v. der L.O.-
wet 1920 voor de aanschaffing
van leerboeken ten behoeve
van de Nuts' u.l.o.-school (prae-
advies nr. 592).
14. Voorstel tot het verlenen van
bewilliging aan de ontwerp be-
groting-1953 van het Welstands
district Oost-Brabant (prae-ad
vies nr. 593).
15. Voorstel tot aankoop van gron
den, gelegen te v.m. Besoyen,
van de R.K. Kerk te Besoyen.
16. Voorstel tot aankoop van gron
den nabij Het Hoefswiel van de
Erven Th. H. J. C. Raming.
17. Voorstel tot aankoop van gron
den te v.m. Besoyen en bij de
Eerste Zeine van Prof. Dr. P. J.
M. van Gils.
18. Voorstel tot aankoop van gron
den te v.m. Besoyen.
19. Voorstel tot verlenging van di
verse pachtcontracten (prae-
advies nr. 599).
20. Voorstel tot het beleggen van
overtollige kasgelden (prae-ad
vies nr. 600).
21. Voorstel tot het aangaan van 'n
rekening-courant-overeenkomst
voor het jaar 1953 met de N.V.
Bank voor Nederl. Gemeenten
(prae-advies nr. 601).
22. Voorstel tot het aangaan van
een rekening-courant-overeen
komst voor het jaar 1953 met
de Ned. Handelmij. N.V.
23. Voorstel tot het aangaan van
een geldlening, groot 55.000.
looptijd 25 jaren, rente 4%, met
de N.V. Bank voor Nederl. Ge
meenten (prae-advies nr. 603).
24. Voorstel tot delegatie ingevolge
art. 212 van de Gemeentewet
aan B. en W. van de bevoegd
heid tot regeling van de bezol
diging van de plaatselijke amb
tenaren en bedienden (prae-
advies nr. 604).
25. Voorstel tot intrekking van de
28e wijziging der gemeentebe
groting 1952 en het daarmede
corresponderende raadsbesluit
tot het aangaan van een geld
lening.
26. Wijziging van de begroting-'52.
27. Voorstel betreffende de verkoop
van grond aan de Jan de Rooij-
straat.
(Prae-advies nr. 582).
Verhoging crediet
aanleg zweminrichting.
In de raadsvergadering van 14
December 1951 werd besloten tot 't
aanleggen van een zweminrichting
bij Het Hoefswiel, alsmede tot het
beschikbaarstellen van het daartoe
benodigde crediet ten bedrage van
98.900.een en ander nadat te
gen het oorspronkelijk opgemaakte
plan van de zijde van de Ged. Sta
ten dezer provincie, met een be
roep op de huidige tot soberheid
dwingende omstandigheden, bezwa
ren waren gerezen.
In het nieuw ontworpen plan zijn
twee rechthoekige bassins gepro
jecteerd, waarvan de kop wanden
geconstrueerd zouden worden uit
betonnen dam wanden, terwijl de
langswanden zouden worden ge
vormd uit een aarden talud. Uit
elders opgedane ervaringen is B. en
W. evenwel gebleken, dat het be
zigen van aarden taluds voor de
langswanden grote bezwaren op
levert voor een behoorlijk gebruik
van de inrichting, met name het af
glijden van aarde, verzanding van
de bassins enz. Deze bezwaren spre
ken des te sterker waar de bodem
gesteldheid van de nieuwe zwem-
gelegenheid van die aard is, dat,
vooral bij regenachtige weersom
standigheden, drassige perrons zul
len ontstaan. Een goed geoutilleerd
zwembad brengt daarom de nood
zakelijkheid mede, dat de perrons
worden betegeld en de langswan
den evenals de kopwanden uit be
ton worden vervaardigd. Het komt
B. en W. voor, dat hiermee aan de
eis van soberheid door het college
van Ged. Staten gesteld, geen ge
weld wordt aangedaan.
Aangezien de dienst van Ge
meentewerken met de uitvoering
geen bemoeiingen heeft, worden
geen omslagkosten voor gemeente
werken geraamd.
B. en W. stellen voor te bseluiten
tot uitvoering van de bovenbedoel
de werkzaamheden en 't reeds toe
gestane crediet voor de aanleg van
de zweminrichting te verhogen,
waarvoor de raad het besluit nr. 80,
tot wijziging van de gemeentebe
groting dienst 1952, ter vaststelling
wordt aangeboden.
(Prae-advies nr. 583).
Credietverstrekking
bouw werkplaats.
Door Th. Kelder, huurder der ge
meentewoning Poolsestr. 17, wordt
gevraagd om van gemeentewege
een werkplaats te willen doen bou
wen achter genoemd pand.
Door de Directeur van Gemeente
werken worden de bouwkosten van
de werkplaats geraamd op 1500.-.
De huurder is bereid als meerdere
huur hiervoor per week 2.90, ge
durende 15 jaren, te voldoen.
B. en W. stellen voor aan 't ver
zoek van adressant te voldoen en 't
nodige crediet voor de bouw van
bedoelde werkplaats beschikbaar te
stellen.
(Prae-advies nr. 584),
Credietverstrekking inrichten
berging tot opslagplaats voor
vlees.
"11
Door J. v. d. Broek, huurder der
gemeentewoning Beatrixstraat 2,
wordt gevraagd om van gemeente
wege de bij zijn woning behorende
berging te willen doen inrichten tot
opslagruimte voor vlees.
Door de Directeur van Gemeente
werken worden de kosten van in
richting der berging geraamd op
620.De huurder is bereid als
meerdere huur hiervoor 1.60 per
week, gedurende 10 jaren, te vol
doen.
B. en W. stellen voor aan het ver
zoek van adressant te voldoen en
het nodige crediet voor de inrich
ting van bedoelde bergplaats be
schikbaar te stellen.
(Prae-'advies no. 585)
Straatnamen.
Bij het uitvoeren van het uitbreidings
plan is het om verschillende redenen van
belang, dat reeds bij de aanleg wordt
overgegaan tot het geven van namen aan
straten, pleinen, enz. Alleen reeds uit
hoofde van een doelmatige plaatsaan
duiding voor bouwpercelen enz. is een
spoedige naamgeving gewenst.
Er zijn thans weer straten in aanleg
in de St. Antoniusparochie (verbindings
straat Eerste Zeine - Pastoor Kuypers-
straat), in Baardwijk (pleintje aan het
Oostelijk uiteinde der Mgr. Zwijsenstr.
en verbindingsstraat tussen dit pleintje
en de nieuw te scheppen verbinding Gro
testraat Laageinde) en in Besoijen
(stratencomplex ten Oosten van de Be-
soyense Straat en nabij de R.K. kerk).
Met betrekking tot het geven van een
naam aan de verbindingsstraat Eerste
Zeine -Pastoor Kuypersstraat zij op
gemerkt, dat deze omgeving door de
Pastoor Kuypersstraat wordt gescheiden
van de z.g. Transvaalbuurt. Deze laat
ste is nog voor uitbreiding vatbaar, zo
dat de in het College geuite wens om
ook nog een straatnaam te wijden aan
Generaal de Wet t.z.t. kan worden ver
wezenlijkt. Aangezien in de omgeving
van de vorenbedoelde verbindingsstraat
blijkens het uitbreidingsplan nog meer
straten kunnen worden verwacht, be
staat er aanleiding, hier een andere
straatnaamserie toe te passen, b.v. van
Zuid-Nederlandse schrijvers en dichters.
In verband met het in 1951 gevierde
eeuwfeest van Hugo Verriest en het
plaats gehad hebbende gemeentelijk con
tact met diens geboorteplaats Deerlijk,
stellen wij U voor, de bedoelde straat-
namenserie te openen door aan deze
verbindingsstraat de naam te geven yan
„Hugo Verrieststraat".
Het pleintje in Baardwijk, dat de af
sluiting vormt van de Mgr. Zwijsen-
straat, sluit aan bij de straten welke ge
noemd zijn naar personen, die zich ver
diensten hebben verworven voor de
emancipatie en ontwikkeling der pro
vincie Noord-Brabant. B. en W.stellen
voor, dit pleintje te noemen „Oranje
plein", hiermede te kennen gevende, dat
het gewest Noord-Brabant bij haar ge
voerde strijd om gelijke rechten ten op
zichte van de andere rijksdelen steun
heeft mogen ondervinden van het Oran
jehuis. Aldus wordt tegelijk een waar
dige overgang verkregen van deze
„emancipatorenbuurt" naar het Oostelijk
daarvan gelegen stratencomplex, waar
van het begin gevormd gaat worden
door de in aanleg zijnde laan vanaf het
„Oranjeplein" naar de te scheppen nieu
we verbinding Grote Straat Laagein
de 't Komt B. en W. voor dat 't passend
zou zijn hier een „staatsliedenbuurtte
scheppen. Teneinde de rij van staatslie
den te openen, stellen B. en W. voor aan
deze in aanleg zijnde, vrij brede hoofd
laan de naam te geven van „Thorbecke-
laan", naar Mr J. R. Thorbecke (geboren
te Zwolle 14 Januari 1798 en overleden
te 's-Gravenhage 5 Juni 1872), de grote
Nederlandse staatsman en minister, wiens
naam onverbrekelijk verbonden is met
het baanbreken van de democratische
gedachte in Nederland en die de ont
werper was van de gemeentewet, pro
vinciale wet en kieswet.
In Besoijen komt allereerst aan de or
de het geven van een naam aan de in
aanleg zijnde straat, welke vanaf de Be-
soyense Straat in Oostelijke richting
loopt tot bij de R.K. begraafplaats en
dus het bestaande „Hollandse Steegje"
doorkruist. Aangezien aan het begin
punt van deze straat de (in 1923 afge
broken) Besoijense molen stond, stellen
wij U voor, deze straat „Molenstraat" te
noemen.
De uitweg vanaf deze straat naar de