flSoew?
Waalwijkse en Langsiraatse Courani
I Wijde Wereld
v.
Spanje in de ÏLnesca
Gemeenteraad Loon op Zand
Bi@df de B.B.A. voldoende service?
UIT DB
Hef verkeer in da Langstraat
GAAT WINKELSLUITING BEHANDELEN
MAANDAG 24 NOVEMBER 1952
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
75e JAARGANG No. 9J
Abonnement
18 cent per week
2.35 per kwartaal
2.60 franco p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m,
Contract-advertenties
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878.SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL TEL. 2121
TELEGR.-ADRES „ECHO"
VEEL KAN EN MOET ER OP DEZE MEEST RENDABELE
LIJN VERANDERD WORDEN.
De laatste tijd staat het verkeer in de Langstraat wel zeer in
liet teken der belangstelling; allereerst is daar de hernieuwde
actie voor het herstel van het personenvervoer per trein zoals
dat door vele instanties onder de aandacht van vele instanties is
gebracht; en vervolgens is het vervoer, zoals dat thans door de
B.B.A. wordt verzorgd, actueel om diverse artikelen in de pers,
met reacties daarop van de B.B.A., en om bepaalde maatregelen
die het gemeentebestuur van Waalwijk neemt.
Met het nut van het „frappez, frappez toujours" voor ogen, wil
len wij aan deze laatste kwestie nog enige aandacht besteden.
VERVOERSMISÈRE.
We hoeven onze lezers niet meer
onder de aandacht te brengen dat
wij het herstel van het personen
vervoer per trein als de primaire
verkeerseis voor Waalwijk en de
Langstraat blijven beschouwen,
herhaaldelijk hebben wij dit reeds
betoogd. Dit zij ook thans voorop
gesteld, wanneer we nu onze ge
dachten laten gaan over het bus
vervoer in öhze omgeving, en wat
daaraan verbeterd zou kunnen en
moeten worden.
Het is mogelijk dat de Lang-
straatse gemeenten als zodanig
nooit hebben geprotesteerd tegen
't vervoer, zoals dat door de B.B.A.
werd geregeld, hoewel daar de laat
ste dagen wel een verandering in
is gekomen, gelijk de directie wel
ervaren zal hebben.
Maar de directie zal niet kunnen
ontkennen dat er uit de gemeenten
haar klachten hebben bereikt. Het
is immers meermalen voorgekomen
dat reizigers zich schriftelijk of
mondeling tot de directie hebben
gewend met klachten, terwijl het
publiek ook weet dat de in de
Langstraat verschijnende bladen
meer dan eens bepaalde toestanden
op het gebied van het vervoer heb
ben gelaakt en ter kennis hebben
gebracht van de directie, die dan
verzocht dergelijke klachten niet
meer te publiceren, maar recht
streeks aan haar kenbaar te maken.
Wij zijn geen geregelde busreizi
gers, maar wij zouden toch uit on
ze ervaringen van de laatste weken
enkele dingen naar voren kunnen
brengen die een sprekend bewijs
zijn voor de onvoldoende service
die de B.B..A. biedt.
Wij spreken dan nog niet van de
vele keren dat we al hangende on
ze reis hebben moeten maken en
dermate opgepakt stonden, dat een
veevervoerder zich er wel voor zou
wachten zijn beesten zo te versjou
wen.
Maar goed, ge bereikt in elk ge
val Uw bestemming; hetgeen niet
het geval is wanneer de bus U laat
staan, omdat ge er niet meer bij
kunt, of wanneer de bus in het ge
heel niet komt, of zo laat, dat het
geen zin meer heeft vaak U nog op
weg te begeven, omdat de afspraak
die ge had toch niet door zal gaan,
of omdat ge de verbinding die ge
per se moest hebben, toch niet meer
haalt.
De B B.A. kan dan deze dienst
wel gaan vergelijken met andere
diensten of met de spoorverbinding
die hier vroeger was: dit heeft ech
ter niet de minste zin: men heeft
zich immers te richten naar de be
hoefte die bestaat op het traject
waar een bepaalde dienst wordt ge
reden en een feit is het ook, dat de
trein U vroeger niet liet staan en
niet liet wachten.
En is het te begrijpen, hoewel
niet te billijken, dat de Nederland
se Spoorwegen zich beroepen op 'n
exploitatietekort op de Langstraat-
se lijn, uit het jaarverslag van de
B.B.A. blijkt dat de lijn Tilburg
Den Bosch via de Langstraat haar
beste lijn is.
Hiermee willen wij niet zeggen
dat de B.B.A. de exploitatie-uit
komsten als verontschuldiging zou
aanvoeren voor wat aan de service
ontbreekt, wij willen enkel hiermee
aantonen dat het een gerechtvaar
digde eis is wanneer de gemeenten
en de reizigers, die gebruik maken
van deze lijn. de service vragen die
zo gemakkelijk te bieden is.
Wij zouden nog moeten spreken
over het winterseizoen, wanneer de
gladde en besneeuwde wegen het
verkeer per bus helemaal onzeker
maken en ge er absoluut niet on
aan kunt of de bus wel op tijd zal
zijn en of ze überhaupt wel zal ko
men.
TOCH ZEKER GEEN
AANHANGWAGENS
We heben in het antwoord dat de
B.B.A.-directie schreef op een ar
tikel in het Dagblad „De Stem"
kunnen lezen, dat zij een oplossing
speciaal voor het spitsuren-pro
bleem suggereert in de vorm van
aanhangwagens, voor welke oplos
sing zij de medewerking inroept
van gemeentebesturen en wegbe-
heerders.
Indertijd, toen de beruchte op
leggers waarmee de Nederlandse
Spoorwegen de Langstraat onveilig
maakten, verdwenen, hebben we
hier een zucht van verlichting ge
slaakt. Iedereen immers was er van
overtuigd dat deze vehikels, zowel
voor de inzittenden als voor het
verkeer op de weg, een gevaar op-
leveirdetiwij weten niet precies
wat de B.B.A. bedoelt met deze
aanhangwagens, maar de mogelijk
heid lijkt ons niet uitgesloten dat
ze nog onhandelbaarder zijn en nog
meer gevaar opleveren en nog min
der prettig rijden dan de opleggers.
Wij zijn voor dit experiment zeer
huiverig en we hopen dat de Lan!g-
straatse gemeentebesturen zich er
niet aan gaan wagen.
ANDERE MOGELIJKHEDEN.
Beter lijken ons enkele suggesties,
zoals die, naar wij menen te weten,
speciaal in Waalwijk leven en ook
reeds geopperd zijn; suggesties die
de mogelijkheid in zich dragen dat
het probleem der spitsuren wordt
opgelost, zonder de gevaarlijke
slingerende apparaten die opleg
gers of aanhangwagens heten.
Wil de B.B.A. haar bussen inder
daad goede vervangers laten zijn
van de trein, voor zover wij hier
van vervangers mogen spreken,
want helemaal vervangen kan men
de trein nooit, dan zal er in Waal
wijk een remise moeten komen
waar het nodige reserve-materiaal
voorhanden is, dan zal er een kan
toor moeten zijn met een perma
nent aanwezige chef, die op mo
menten, waarop dat nodig is, kan
beslissen dat er reserve-materiaal
wordt ingezet.
Hoe is het nu? Wanneer b.v. op
het Waalwijkse Raadhuisplein blijkt
dat de beschikbare bus of bussen
onmogelijk de wachtende reizigers
kunnen vervoeren, dan laat dit een
kletsende conductrice en een siga
retten rokende (wij meenden te
weten dat dit verboden was op het
Raadhuisplein!) chauffeur volko
men onverschillig, en trouwens
welke maatregelen zouden zij moe
ten nemen om de mensen op een
behoorlijke manier te vervoeren?
Beschikte de B.B.A. hier echter
over reserve-materiaal in voldoen
de mate, was er een chef die de be
voegdheid en de bekwaamheid had
op het juiste ogenblik te beslissen
over het inzetten van dit materiaal,
dan zou er veel leed voorkomen
kunnen worden.
Meer zou er echter veranderd
moeten worden: de bussen zouden
van het Raadhuisplein moeten ver
dwijnen, een nieuw emplacement
zou wellicht gevonden kunnen wor
den op het Vredesplein, het mate
riaal zou in alle opzichten verant
woord en comfortabel moeten zijn,
gedurende heel de dag zou er elk
uur een pullmancar van 's-Bosch
naar Lage Zwaluwe v.v. moeten
rijden.
En wat ook zeer belangrijk is:
met de Nederlandse Snoorwegen
zou een regeling getroffen moeten
worden dat de treinabonnementen
ook geldig zijn op de bussen. Want
nu is het vaak zó, dat reizigers de
Langstraat niet inkomen, omdat in
Den Bosch, Lage Zwaluwe en Til
burg hun treinabonnement ophoudt
geldig te zijn.
Wij menen dat deze eisen red-
liik zijn voor een industrie-gebied
als de Langstraat is We zijn hier
toch al tot een tweede rangs-gebied
geworden, voornamelijk om onze
gebrekkige verbindingen: en mocht
de hernieuwde actie om herstel van
de treinverbinding geen succes
hebben, dan mogen en moeten wij
toch trachten de busverbindingen
dermate goed functionerend en
comfortabel te maken, dat het ge
mis van de trein zo min mogelijk
wordt gevoeld.
Zo min mogelijk, want wij blij
ven persisteren bij onze mening,
dat het spoorwegvervoer nooit ver
vangen kan worden.
Wij hopen dus dat de B.B.A. met
de wensen die in de Langstraat
leven rekening zal houden en dat
j zij ons mee zal helpen in onze
streek de voorwaarden te scheppen
voor een zekere en gevariëerde uit
bouw van de industrie, waarvoor
goede verbindingen een eerste ver
eiste zijn.
Spanje is tot de wetenschappelijke en
culturele organisatie van de Verenigde
Naties, de UNESCO, toegelaten met 44
van de 65 stemmen. Dit feit op zich is
niets bijzonders, want deze organisatie
breidt zich voortdurend uit. Het is zelfs
niet buitengewoon dat een land dat geen
lid is van de U.N.O. zelf tot de UNES
CO toetreedt, want ook dat is al vaker
gebeurd. In de UNESCO zijn namelijk
de tegenstellingen die een groot aantal
landen verhinderen lid te worden van de
U.N.O. niet zo sterk, omdat de UNES
CO maar een ondergeschikte organisa
tie is en de Sovjet-Unie er geen lid van
wil zijn.
De vermeldenswaardigheid van Span
je's toelating tot de UNESCO ligt alleen
in het feit dat het Spanje is. Men weet
dat dit land zoveel als het zwarte schaap
van de Europese familie is. Het wordt
buiten de Europese instellingen gehou
den, buiten (de NAVO en buiten de Ver
enigde Naties, zogenaamd omdat het een
fascistische dictatuur is. Vooral de so
cialisten blijven op dat chapiter hame
ren en spannen zich ijverig in om Span
je in de hoek te houden waar het inder
tijd ingedrukt is. In dit opzicht zijn soci
alisten en communisten het gloeiend eens.
Dat het hun niet altijd lukt is bewezen
toen de aanbeveling van de Algemene
Vergadering om de diplomatieke betrek
kingen met Spanje te verbreken, onge
daan werd gemaakt, al was hun eerder
het succes te beurt gevallen dat dit plan
inderdaad werd aanvaard. Nu werd
Spanje weer een beetje losgemaakt uit
zijn isolement, doordat het toegelaten
werd tot de UNESCO.
Onder de voorstemmers bevonden zich
Amerika, Engeland, Frankrijk en Italië.
De Verenigde Staten zoeken al jarenlang
toenadering tot Spanje, ook op militair
terrein, waarvoor Franco van zijn kant
politieke concessies in ruil tracht te krij
gen. Engeland en Frankrijk zijn echter
hevige tegenstanders van het Spaanse
regiem, maar de regeringen van beide
landen hebben voor deze keer blijkbaar
over hun hart gestreken. Of het moet
zijn dat de huidige conservatieve rege
ring haar socialistische voorgangster niet
volgt op haar rigoureus anti-Spaanse
weg. Frankrijk zou ongetwijfeld het
grootste struikelblok zijn geweest, voor
al door de grote invloed die de socialis
ten, daar hebben, maar toen het Franse
kabinet eenmaal besloten had vóór toe
lating van Spanje te stemmen, was een
vlot verloop van de gang Van zaken
haast gewaarborgd, ofschoon de socialis
ten nu natuurlijk wel boos zijn.
De 4 tegenstemmers waren Mexico,
Uruguay, Birma en Joegoslavië. Het ver
zet van de laatste is wel het merkwaar
digste, want de regeringsvorm daar ver
schilt heel weinig van de Spaanse, en
het lijkt voor een christen toch altijd nog
aangenamer en minder gevaarlijk leven
onder Franco dan onder Tito. En als
men de zaak zuiver cultureel wil bekij-
ken, dan lijkt de cultuur die Tito be
vordert wel erg eenzijdig gericht, terwijl
z? op zuiver marxistische grondslag be
rust.
De Nederlandse delegatie zag zich
verplicht zich van stemming te onthou
den. Met welke bedoeling Den Haag de
ze richtlijnen heeft gegeven, is niet dui
delijk. Het getuigt niet bepaald van een
krachtige principiële houding. Er kan
toch niet zo'n ernstig bezwaar tegen be
staan dat Spanje deelneemt aan de we
tenschappelijke en culturele arbeid van
de Verenigde Naties dat Nederland daar
aan niet zijn volledige goedkeuring zou
kunnen hechten? Er zijn wel leden van
de UNESCO die gevaarlijker ideeën
voorstaan dan Spanje.
Het is duidelijk dat de overwegingen
in deze kwestie meer van politieke dan
van culturele aard zijn geweest. Wat
niet zo onbegrijpelijk is nademaal tegen
woordig de onderlinge betrekkingen tus
sen verschillende landen bijna altijd in
de politieke sfeer worden getrokken. En
men kan er in een geval als het onder
havige weinig anders in zien dan een
vertroebelen van de atmosfeer. Het is
min of meer pijnlijk dit te moeten con
stateren, maar het is nu eenmaal een feit
dat politieke factoren nu niet bepaald
zuiverend werken. Waaruit volgt dat de
politiek in veel opzichten wel ver van
haar eigenlijke doel, de bevordering van
het algemeen welzijn, is afgedwaald.
De N.R.C. schrijft naar aanleiding van
Spanje's toelating tot de UNESCO dat
het toch wel iets zegt, dat dit land juist
tot deze organisatie is toegelaten. „Het
doel dezer organisatie toch is bij te dra
gen tot de vrede en de veiligheid door
het bevorderen van samenwerking tussen
de naties door middel van onderwijs, we
tenschap en cultuur, teneinde de alge
mene eerbied door rechtvaardigheid, toe
passing van het recht en voor de rech
ten van de mens en de fundamentele
vrijheden, welke door het Handvest
vastgesteld zijn voor alle Volken der
aarde, zonder onderscheid van ras, sexe,
taal of godsdienst te verzekeren. Dat wil
zeggen, dat Spanje, wil het zich een
waardig lid van de Unesco tonen, an
dere kerken dan de Rooms-katholieke
zal hebben te ontzien, de volksontwik-
keling zal dienen te bevorderen en wat
dies meer zij. Wanneer het zich naar de
geest van de doeleinden der organisatie
gedraagt, zal het zich op die wijze waar
dig kunnen tonen lid te worden van de
Verenigde Naties." Dit klinkt heel mooi
en heeft wel iets weg van een verma
ning aan een jongetje dat de eerste stap
heeft gezet op de weg naar verbetering.
Maar het klopt niet allemaal. Op de
eerste plaats worden bovengenoemde
eisen helemaal niet gesteld aan een lid
Van de Verenigde Naties, anders mocht
er wel eens grote schoonmaak worden
gehouden. In de praktijk komt het er op
neer dat een land lid kan worden van de
U.N.O. als de Groten het om heel an
dere redenen dan idealistische motieven
eens zijn. Vervolgens is het een beetje
kinderachtig ten aanzien van Spanje
steeds maar aan te dringen op meer vrij
heid voor andere kerken, terwijl er to
talitaire staten in de UNESCO en
andere organisaties van de Verenigde
Naties optreden, waar geen enkele
kerk ook maar enige vrijheid heeft. En
Joegoslavië stemde nota bene tegen de
toelating van Spanje.
De Sovjet-Unie van haar kant wil
niet meedoen aan het werk van de
UNESCO, maar als ze nu eens wel wil
de, zou er dan iemand zijn die een waar
schuwende vinger tegen haar zou op
heffen? Toch zou het in dat geval met
meer recht gebeuren. Wanneer men der
gelijke dingen opmerkt, wil dat niet zeg
gen dat men alles wat in Spanje gebeurt
toejuicht. Integendeel, maar het gaat er
om dat men de dingen in hun ware ver
houding ziet en niet tegenover de een
opschroeft wat men tegenover ,de ander
maar blauw-blauw laat.
Een opmerking als die van de N.R.C.
zou stand houden als er ideale verhou
dingen; in de U.N.O. heersten en dat
gene wat in Spanje niet goed is erger
zou zijn dan datgene waarvan men enig
lid van de Verenigde Naties zou kunnen
beschuldigen. En dat is zeer zeker niet
het geval.
Niettemin heeft Spanje een stapje ge
zet op de weg naar opneming in de vol
kerengemeenschap. Misschien komt het
nog eens zover dat men meer waarde
hecht aan Spanje's plaats in die gemeen-
sschap dan aan tendentieus verzet ener
zijds van een groep die zelf allerminst
erop kan bogen een brandschoon regiem
te vertegenwoordigen, anderzijds van een
groep die dé werkelijkheid niet kan zien
doordat hun het gezicht belemmerd wordt
door spoken die ze zelf opgeroepen heb
ben.
Openbare vergadering van de raad
der gemeente Loon-op-Zand, te houden
op Woensdag 26 November 1952, des
avonds om 7 uur ten gemeentehuize.
Agenda:
1. Vaststelling openstaande notulen.
2. Ingekomen stukken
Van gedeputeerde staten goedkeurin
gen van raadsbesluiten.
3. Verzoek om medewerking te ver
lenen ex artikel 72 der Lager-Onderwijs-
wet 1920 van het bestuur der R.K. Jon
gensschool St. Jan, Schoolstraat lb te
Kaatsheuvel.
Prae-advies
Bovengenoemd schoolbestuur heeft
verzocht de nodige gelden beschikbaar te
stellen voor het meubileren van een
leegstaand leslokaal, alsmede voor het
aanschaffen van leerboeken, leermidde
len en schoolbenodigdheden, totaal tot
een bedrag van 1.818.65.
B. en W. stellen voor overeenkomstig
het advies van de Inspecteur, de gevraag
de medewerking te verlenen.
Wat*
ictuMwet
f25-
U kunt daarvoor morgen
reeds zo'n schitterende
Pfaff-naaiinachine in huis
hebben.
Gaat U eens praten in het
dichtstbijzijnde Pfaff-naai-
machinehuis. Men demon
streert U daar graag de
vele moderne typen Pfaff-
machines. U kunt dan de
mooie kasten en koffers
eens op Uw gemak bekij
ken. Na de eerste betaling
van f25.- Wordt de verdere
afrekening zó geregeld, dat
U niet in de zorgen komt.
4. Voorstel tot voorlopige vaststel
ling van de bedragen, bedoeld in artikel
55ter, lid 1 en 2 der Lager-Onderwijs-
wet 1920.
5. Verzoek om medewerking inge
volge artikel 72 der Lager-Onderwijs-
wet 1920 van het bestuur der St. Ber-
nardusschool te Kaatsheuvel, voor aan
schaffing van 55 letterdozen voor aan
vankelijk leesonderwijs ad 374.
6. Voorstel tot benoeming van een
commissie van advies als bedoeld in de
Woonruimtewet 1947.
De commissie, wier mandaat per 1
October 1952 is beëindigd, werd ge
vormd door de heren: S. J. C. de Cock,
voorzitter: P. J. Broeders, J. W. van
Noije, H. J. Pooters, J. A. Vloemans.
B. en W. stellen voor over te gaan
tot benoeming van een commissie voor
het tijdvak van 1 October 1952 tot 1
October 1953.
7. Aanbieding gemeenterekening met
bijbehorende bedrijfsrekeningen over het
dienstjaar 1951 en benoeming van een
commissie tot onderzoek dier rekeningen.
Prae-advies
De gemeenterekening sluit
a. gewone dienst
inkomsten
uitgaven
nadelig slot
b. kapitaaldienst
inkomsten
uitgaven
1.308.167.61
1.365.553.91
57.386.30
2.197.294.92
4.272.568.17
nadelig slot 2.075.273.25
De navolgende rekeningen leverden
over 1951 een nadelig slot op tot de
daarachter vermelde bedragen:
drainage-velden 2.594.82
gasbedrijf 21.737.
woningbedrijf 8.798.37
8. Voorstel tot verkoop van grond
aan de Parkstraat aan J. A. de Kort,
Gasthuisstraat 67 te Kaatsheuvel.
Prae-advies
Ten behoeve van de besteding van een
herbouwplicht wenst J. A. de Kort, Gast
huisstraat 67 te Kaatsheuvel van de ge
meente grond aan te kopen welke is ge
legen aan de Parkstraat alhier. Verzocht
wordt een perceel te verkopen met een
breedte van 15 m' en een diepte van 45
m' voor de prijs van 3.40 per m2 of
153.per m' langs de straat.
Ten einde een spoedige bebouwing te
bevorderen zouden B. en W. aan de
verkoop de voorwaarde willen verbin
den dat het gekochte perceel binnen één
jaar na overdracht bebouwd moet zijn.
9. Voorstel tot het aangaan van een
vaste geldlening groot 145.000.met
de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeen
ten te 's-Gravenhage.
Prae-advies
In de raadsvergadering van 12 Febr.
1951 werd besloten om een post aan de
begroting toe te voegen, wegens ver
schuldigde bijdrage aan de N.V. Pnem
te 's-Hertogenbosch voor de uitbreiding
van het laagspanningsnet in deze ge
meente.
B. en W. zijn thans door de N.V.
Bank voor Nederlandse Gemeenten te
's-Gravenhage in de gelegenheid gesteld
om speciaal voor dit object een geldle
ning af te sluiten, groot 145.000.
rentende 4J4 cn met een looptijd van
30 jaren, af te lossen in 20 jaarlijkse ter
mijnen te beginnen in 1963.
B. en W. stellen voor om tot het aan
gaan dezer lening te besluiten.
10. Voorstel tot het verlenen van een
renteloos voorschot van 1.600.aan
de Zangvereniging „Bel Canto" alhier.
Prae-advies
Het bestuur van de zangvereniging
„Bel Canto" alhier verzoekt bij schrijven
van 4 Augustus 1952 om toekenning van
een renteloos voorschot, groot 1.600.
Deze gelden zijn bestemd om de vleu
gel, die in zeer slechte toestand ver
keert, geheel te reviseren. Het is duide
lijk dat voor een zangvereniging een
goede vleugel onontbeerlijk is, speciaal
wanneer zulk een vereniging vaak met
concerten en medewerking aan uitvoe
ringen naar buiten optreedt.
Het overgelegde exploitatie-overzicht
over 1951 toont bovendien duidelijk aan
dat de onderhavige uitgave niet uit het
eigen budget van de vereniging kan wor
den gefinancierd.
B. en W. achten daarom het verlenen
van een renteloos voorschot gewettigd,
terwijl, in verband met de beperkte jaar
lijkse middelen, een aflossing in 16 jaar
lijkse termijnen van 100 aanvaardbaar
is.
11. Voorstel tot het aangaan van een
vaste geldlening groot 200.000.voor
de tijd van 30 jaren met de N.V. Am-
sterdamsche Maatschappij van Levens
verzekering „Amstleven" te Amsterdam.
Prae-advies
Deze lening, welke eventueel op 1
Maart 1953 zal worden gestort, kan o.a.
gedeeltelijk dienen ter consolidatie van
de vlottende schuld der gemeente, welke
rond Maart 1953 moet worden afgelost.
B. en W. stellen voor om tot het aan
gaan dezer lening te besluiten.
12. Voorstel tot het aangaan van een
geldlening met de Bank voor Nederland
se Gemeenten te 's-Gravenhage.
Prae-advies
Ons bereikte een aanbieding van ge
noemde bankinstelling voor een te slui
ten vaste geldlening. De strekking van
de uitgifte dezer lening is: de vlottende
schuld, aangegaan voor de woningbouw,
(fe consolideren.
Waar de gemeente momenteel een
grote vlottende schuld heeft en uitgezien
wordt naar consolidatie van het ko t
lopend geld, is er alle reden om van de
ze aanbieding gebruik te maken, waar
van de voorwaarden uiterst gunstig zijn.
B. en W. stellen daarom voor tot het
aangaan der lening te besluiten.
13. Voorstel tot het opnemen Vet)
een clausule in de concessievoorwaarden
met de N.V. Waterleiding Maatschappij
„Noord-West-Brabant" te Oudënbosch
WINKELSLUITING 1.
14. Voorstel tot vaststelling van ver
ordeningen ingevolge de Winkelsluiting s
wet 1951.
Prae-advies
Ingevolge de op 1 October j.l. in wer
king getreden Winkelsluitingswet 1951
kan de raad diverse verordeningen met
betrekking tot het sluiten van winkels er,
tot het verlenen, van ontheffingen van
de in de wet gestelde verboden, vaststel
len.
Artikel 4.
Volgens dit artikel kan de raad bepa
len, dat het verboden is een door heat
aan te wijzen groep winkels voor Let
publiek geopend te hebben
a. op Maandag vóór 13 uur;
b. op iViaanaag, Dinsdag ot Woens
dag na 13 uur.
/alvorens een standpunt in deze in te
nemen hebben wij het gevoelen gevraagd
van de R.K. Middenscandsvereuigingui
van Kaatsheuvel en Doonopzand.
IJe aideiing Kaatsneuvex sieiae vm.r
de halve-dagsiuiting te bepalen op iViaah-
dag vóór ld uur. De araeiing Koon-cp-
z,and zag deze halve-dagsiuiung voor al
le winkels, met uitzondering van de vis
winkels, gaarne bepaald op Dxnsuag na
li uur. Voor laatstoedoelue winKeis was
het wenselijk deze sluiting vast te stal
len op Maandag vóór ld uur.
Klaar aanleiding van de-voorstel:au
van de atdelingen van de K.k.xvx. V
werd aan ,de K.k. öoerenOonden en (je
atdehng Kaatsheuvel en Doonopzana van
de Katholieke Arbeidersbeweging ge
vraagd hun mening kenbaar te mak ui.
Deze bonden en de ardeiing Loonopz J.1
van de K.A.B. konden zich, evenals de
Kamer van Koophandel en Fabrieken te
Waalwijk, met de voorstellen van de
K.K.M.V. geheel verenigen. De K.A.i
atdeling Kaatsheuvel stelt evenwel voor
de sluiting van de winkels in Kaatst .u-
vel vast te stellen op Dinsdag na ld u.
Bovendien zijn er ten aanzien van
deze halve-dagsluiting nog de navolg: ri
de voorstellen, c.q. verzoeken binnen
gekomen:
a. van de R.K. Bakkersvereniging Sc.
Hubertus: géén halve-dagsiuiting;
b. van de manufacturiers te Looil-
op-Zand. Deze geven, indien voor Loon-
op-Zand een halve-dagsluiting werdt
vastgesteld, de voorkeur aan een sluiting
op Maandag vóór 13 uur.
Uit het bovenstaande volgt dat de
voorstellen dermate tegenstrijdig zijn, dat
indien daaraan zou worden voldaan, e; n
chaotische toestand zou ontstaan. B. ca
W. stellen daarom dan ook vóór, voor
deze gemeente géén halve-dagsluit'ng
vast te stellen.
Mocht de raad evenwel van mening
zijn dat hiertoe wel moet worden over
gegaan, dan stellen B. en W. voor d?,ze
sluiting als volgt vast te stellen:
voor Loon op Zand
Dinsdag na 13 uur alle winkels met
uitzondering van viswinkels. Voor deze
laatste categorie de sluiting vast te su l
len op Maandag vóór 13 uur.
voor Kaatsheuvel
Maandag vóór 13 uur alle winkels met
uitzondering van die inrichtingen waar
het bedrijf van dames- en/of herenkap
per wordt uitgeoefend en de winkels
waar men brood en banket pleegt te ver
kopen.
Voor de kappersbedrijven kan de slui
ting worden gehandhaafd op Dinsdag r.a
13 uur.
B. en W. merken hierbij nog op da; 'n
door de raad vast te stellen verordei ,i«g
niet geldt in de tijdvakken van 29 1 lo-
vember tot en met 4 December; van 20
tot en met 24 December; op 30 en 31
December; noch voor de weken wa. rin
Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, He
melvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Per
ste Kerstdag, Tweede Kerstdag of een
nationale feestdag valt op een anc'are
werkdag dan de aangegeven dag.
Artikel 11, eerste lid.
Ingevolge het eerste lid van artikel 11
van meergenoemde wet kan de r.v J
voor ten hoogste een en twintig door
hem aan te wijzen werkdagen per jaar
bepalen, dat het winkelopenstellingsvcr-
bod (op werkdagen vóór 5 en na 18
uur en halve-dagsluiting) niet geldt.
De beide afdelingen van de R.K.M.V.
stellen ons voor deze ontheffing tot 22
uur te verlenen voor de navolgende da
gen
a. alle werkdagen vallende in het
tijdvak van 22 November tot en met 5
December (St. Nicolaastijd);
b. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag
voor de eerste Zondag in Juli (kermis
dagen);
c. de werkdag onmiddellijk vooraf
gaande aan 15 Augustus (Maria Hemel
vaartsdag) en 1 November (Allerheili
gen);
d. de Vrijdag en Zaterdag voor Pa
sen en Pinksteren.
B. en W. kunnen zich met dit voorn: el
verenigen.
Artikel 11, tweede lid.
De afdelingen Kaatsheuvel en Li cn-
op-Zand van de R.K.M.V. stellen ons
voor met gebruikmaking van dit artikel
de winkelstand op Zondag, vooral in de
zomermaanden, een zo groot mogelijke
vrijheid te geven. Bovendien verzoeken
bovengenoemde afdelingen om ontheffing
van de winkelsluiting op alle werkdagen
te verlenen tot 19.00 uur. Naar de me
ning van B. en W. zijn er plaatselijk