flSoew? Waalwijkse en Langsiraatse Courani I Wijde Wereld v. Spanje in de ÏLnesca Gemeenteraad Loon op Zand Bi@df de B.B.A. voldoende service? UIT DB Hef verkeer in da Langstraat GAAT WINKELSLUITING BEHANDELEN MAANDAG 24 NOVEMBER 1952 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 75e JAARGANG No. 9J Abonnement 18 cent per week 2.35 per kwartaal 2.60 franco p. Advertentieprijs 10 cent per m.m, Contract-advertenties speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878.SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL TEL. 2121 TELEGR.-ADRES „ECHO" VEEL KAN EN MOET ER OP DEZE MEEST RENDABELE LIJN VERANDERD WORDEN. De laatste tijd staat het verkeer in de Langstraat wel zeer in liet teken der belangstelling; allereerst is daar de hernieuwde actie voor het herstel van het personenvervoer per trein zoals dat door vele instanties onder de aandacht van vele instanties is gebracht; en vervolgens is het vervoer, zoals dat thans door de B.B.A. wordt verzorgd, actueel om diverse artikelen in de pers, met reacties daarop van de B.B.A., en om bepaalde maatregelen die het gemeentebestuur van Waalwijk neemt. Met het nut van het „frappez, frappez toujours" voor ogen, wil len wij aan deze laatste kwestie nog enige aandacht besteden. VERVOERSMISÈRE. We hoeven onze lezers niet meer onder de aandacht te brengen dat wij het herstel van het personen vervoer per trein als de primaire verkeerseis voor Waalwijk en de Langstraat blijven beschouwen, herhaaldelijk hebben wij dit reeds betoogd. Dit zij ook thans voorop gesteld, wanneer we nu onze ge dachten laten gaan over het bus vervoer in öhze omgeving, en wat daaraan verbeterd zou kunnen en moeten worden. Het is mogelijk dat de Lang- straatse gemeenten als zodanig nooit hebben geprotesteerd tegen 't vervoer, zoals dat door de B.B.A. werd geregeld, hoewel daar de laat ste dagen wel een verandering in is gekomen, gelijk de directie wel ervaren zal hebben. Maar de directie zal niet kunnen ontkennen dat er uit de gemeenten haar klachten hebben bereikt. Het is immers meermalen voorgekomen dat reizigers zich schriftelijk of mondeling tot de directie hebben gewend met klachten, terwijl het publiek ook weet dat de in de Langstraat verschijnende bladen meer dan eens bepaalde toestanden op het gebied van het vervoer heb ben gelaakt en ter kennis hebben gebracht van de directie, die dan verzocht dergelijke klachten niet meer te publiceren, maar recht streeks aan haar kenbaar te maken. Wij zijn geen geregelde busreizi gers, maar wij zouden toch uit on ze ervaringen van de laatste weken enkele dingen naar voren kunnen brengen die een sprekend bewijs zijn voor de onvoldoende service die de B.B..A. biedt. Wij spreken dan nog niet van de vele keren dat we al hangende on ze reis hebben moeten maken en dermate opgepakt stonden, dat een veevervoerder zich er wel voor zou wachten zijn beesten zo te versjou wen. Maar goed, ge bereikt in elk ge val Uw bestemming; hetgeen niet het geval is wanneer de bus U laat staan, omdat ge er niet meer bij kunt, of wanneer de bus in het ge heel niet komt, of zo laat, dat het geen zin meer heeft vaak U nog op weg te begeven, omdat de afspraak die ge had toch niet door zal gaan, of omdat ge de verbinding die ge per se moest hebben, toch niet meer haalt. De B B.A. kan dan deze dienst wel gaan vergelijken met andere diensten of met de spoorverbinding die hier vroeger was: dit heeft ech ter niet de minste zin: men heeft zich immers te richten naar de be hoefte die bestaat op het traject waar een bepaalde dienst wordt ge reden en een feit is het ook, dat de trein U vroeger niet liet staan en niet liet wachten. En is het te begrijpen, hoewel niet te billijken, dat de Nederland se Spoorwegen zich beroepen op 'n exploitatietekort op de Langstraat- se lijn, uit het jaarverslag van de B.B.A. blijkt dat de lijn Tilburg Den Bosch via de Langstraat haar beste lijn is. Hiermee willen wij niet zeggen dat de B.B.A. de exploitatie-uit komsten als verontschuldiging zou aanvoeren voor wat aan de service ontbreekt, wij willen enkel hiermee aantonen dat het een gerechtvaar digde eis is wanneer de gemeenten en de reizigers, die gebruik maken van deze lijn. de service vragen die zo gemakkelijk te bieden is. Wij zouden nog moeten spreken over het winterseizoen, wanneer de gladde en besneeuwde wegen het verkeer per bus helemaal onzeker maken en ge er absoluut niet on aan kunt of de bus wel op tijd zal zijn en of ze überhaupt wel zal ko men. TOCH ZEKER GEEN AANHANGWAGENS We heben in het antwoord dat de B.B.A.-directie schreef op een ar tikel in het Dagblad „De Stem" kunnen lezen, dat zij een oplossing speciaal voor het spitsuren-pro bleem suggereert in de vorm van aanhangwagens, voor welke oplos sing zij de medewerking inroept van gemeentebesturen en wegbe- heerders. Indertijd, toen de beruchte op leggers waarmee de Nederlandse Spoorwegen de Langstraat onveilig maakten, verdwenen, hebben we hier een zucht van verlichting ge slaakt. Iedereen immers was er van overtuigd dat deze vehikels, zowel voor de inzittenden als voor het verkeer op de weg, een gevaar op- leveirdetiwij weten niet precies wat de B.B.A. bedoelt met deze aanhangwagens, maar de mogelijk heid lijkt ons niet uitgesloten dat ze nog onhandelbaarder zijn en nog meer gevaar opleveren en nog min der prettig rijden dan de opleggers. Wij zijn voor dit experiment zeer huiverig en we hopen dat de Lan!g- straatse gemeentebesturen zich er niet aan gaan wagen. ANDERE MOGELIJKHEDEN. Beter lijken ons enkele suggesties, zoals die, naar wij menen te weten, speciaal in Waalwijk leven en ook reeds geopperd zijn; suggesties die de mogelijkheid in zich dragen dat het probleem der spitsuren wordt opgelost, zonder de gevaarlijke slingerende apparaten die opleg gers of aanhangwagens heten. Wil de B.B.A. haar bussen inder daad goede vervangers laten zijn van de trein, voor zover wij hier van vervangers mogen spreken, want helemaal vervangen kan men de trein nooit, dan zal er in Waal wijk een remise moeten komen waar het nodige reserve-materiaal voorhanden is, dan zal er een kan toor moeten zijn met een perma nent aanwezige chef, die op mo menten, waarop dat nodig is, kan beslissen dat er reserve-materiaal wordt ingezet. Hoe is het nu? Wanneer b.v. op het Waalwijkse Raadhuisplein blijkt dat de beschikbare bus of bussen onmogelijk de wachtende reizigers kunnen vervoeren, dan laat dit een kletsende conductrice en een siga retten rokende (wij meenden te weten dat dit verboden was op het Raadhuisplein!) chauffeur volko men onverschillig, en trouwens welke maatregelen zouden zij moe ten nemen om de mensen op een behoorlijke manier te vervoeren? Beschikte de B.B.A. hier echter over reserve-materiaal in voldoen de mate, was er een chef die de be voegdheid en de bekwaamheid had op het juiste ogenblik te beslissen over het inzetten van dit materiaal, dan zou er veel leed voorkomen kunnen worden. Meer zou er echter veranderd moeten worden: de bussen zouden van het Raadhuisplein moeten ver dwijnen, een nieuw emplacement zou wellicht gevonden kunnen wor den op het Vredesplein, het mate riaal zou in alle opzichten verant woord en comfortabel moeten zijn, gedurende heel de dag zou er elk uur een pullmancar van 's-Bosch naar Lage Zwaluwe v.v. moeten rijden. En wat ook zeer belangrijk is: met de Nederlandse Snoorwegen zou een regeling getroffen moeten worden dat de treinabonnementen ook geldig zijn op de bussen. Want nu is het vaak zó, dat reizigers de Langstraat niet inkomen, omdat in Den Bosch, Lage Zwaluwe en Til burg hun treinabonnement ophoudt geldig te zijn. Wij menen dat deze eisen red- liik zijn voor een industrie-gebied als de Langstraat is We zijn hier toch al tot een tweede rangs-gebied geworden, voornamelijk om onze gebrekkige verbindingen: en mocht de hernieuwde actie om herstel van de treinverbinding geen succes hebben, dan mogen en moeten wij toch trachten de busverbindingen dermate goed functionerend en comfortabel te maken, dat het ge mis van de trein zo min mogelijk wordt gevoeld. Zo min mogelijk, want wij blij ven persisteren bij onze mening, dat het spoorwegvervoer nooit ver vangen kan worden. Wij hopen dus dat de B.B.A. met de wensen die in de Langstraat leven rekening zal houden en dat j zij ons mee zal helpen in onze streek de voorwaarden te scheppen voor een zekere en gevariëerde uit bouw van de industrie, waarvoor goede verbindingen een eerste ver eiste zijn. Spanje is tot de wetenschappelijke en culturele organisatie van de Verenigde Naties, de UNESCO, toegelaten met 44 van de 65 stemmen. Dit feit op zich is niets bijzonders, want deze organisatie breidt zich voortdurend uit. Het is zelfs niet buitengewoon dat een land dat geen lid is van de U.N.O. zelf tot de UNES CO toetreedt, want ook dat is al vaker gebeurd. In de UNESCO zijn namelijk de tegenstellingen die een groot aantal landen verhinderen lid te worden van de U.N.O. niet zo sterk, omdat de UNES CO maar een ondergeschikte organisa tie is en de Sovjet-Unie er geen lid van wil zijn. De vermeldenswaardigheid van Span je's toelating tot de UNESCO ligt alleen in het feit dat het Spanje is. Men weet dat dit land zoveel als het zwarte schaap van de Europese familie is. Het wordt buiten de Europese instellingen gehou den, buiten (de NAVO en buiten de Ver enigde Naties, zogenaamd omdat het een fascistische dictatuur is. Vooral de so cialisten blijven op dat chapiter hame ren en spannen zich ijverig in om Span je in de hoek te houden waar het inder tijd ingedrukt is. In dit opzicht zijn soci alisten en communisten het gloeiend eens. Dat het hun niet altijd lukt is bewezen toen de aanbeveling van de Algemene Vergadering om de diplomatieke betrek kingen met Spanje te verbreken, onge daan werd gemaakt, al was hun eerder het succes te beurt gevallen dat dit plan inderdaad werd aanvaard. Nu werd Spanje weer een beetje losgemaakt uit zijn isolement, doordat het toegelaten werd tot de UNESCO. Onder de voorstemmers bevonden zich Amerika, Engeland, Frankrijk en Italië. De Verenigde Staten zoeken al jarenlang toenadering tot Spanje, ook op militair terrein, waarvoor Franco van zijn kant politieke concessies in ruil tracht te krij gen. Engeland en Frankrijk zijn echter hevige tegenstanders van het Spaanse regiem, maar de regeringen van beide landen hebben voor deze keer blijkbaar over hun hart gestreken. Of het moet zijn dat de huidige conservatieve rege ring haar socialistische voorgangster niet volgt op haar rigoureus anti-Spaanse weg. Frankrijk zou ongetwijfeld het grootste struikelblok zijn geweest, voor al door de grote invloed die de socialis ten, daar hebben, maar toen het Franse kabinet eenmaal besloten had vóór toe lating van Spanje te stemmen, was een vlot verloop van de gang Van zaken haast gewaarborgd, ofschoon de socialis ten nu natuurlijk wel boos zijn. De 4 tegenstemmers waren Mexico, Uruguay, Birma en Joegoslavië. Het ver zet van de laatste is wel het merkwaar digste, want de regeringsvorm daar ver schilt heel weinig van de Spaanse, en het lijkt voor een christen toch altijd nog aangenamer en minder gevaarlijk leven onder Franco dan onder Tito. En als men de zaak zuiver cultureel wil bekij- ken, dan lijkt de cultuur die Tito be vordert wel erg eenzijdig gericht, terwijl z? op zuiver marxistische grondslag be rust. De Nederlandse delegatie zag zich verplicht zich van stemming te onthou den. Met welke bedoeling Den Haag de ze richtlijnen heeft gegeven, is niet dui delijk. Het getuigt niet bepaald van een krachtige principiële houding. Er kan toch niet zo'n ernstig bezwaar tegen be staan dat Spanje deelneemt aan de we tenschappelijke en culturele arbeid van de Verenigde Naties dat Nederland daar aan niet zijn volledige goedkeuring zou kunnen hechten? Er zijn wel leden van de UNESCO die gevaarlijker ideeën voorstaan dan Spanje. Het is duidelijk dat de overwegingen in deze kwestie meer van politieke dan van culturele aard zijn geweest. Wat niet zo onbegrijpelijk is nademaal tegen woordig de onderlinge betrekkingen tus sen verschillende landen bijna altijd in de politieke sfeer worden getrokken. En men kan er in een geval als het onder havige weinig anders in zien dan een vertroebelen van de atmosfeer. Het is min of meer pijnlijk dit te moeten con stateren, maar het is nu eenmaal een feit dat politieke factoren nu niet bepaald zuiverend werken. Waaruit volgt dat de politiek in veel opzichten wel ver van haar eigenlijke doel, de bevordering van het algemeen welzijn, is afgedwaald. De N.R.C. schrijft naar aanleiding van Spanje's toelating tot de UNESCO dat het toch wel iets zegt, dat dit land juist tot deze organisatie is toegelaten. „Het doel dezer organisatie toch is bij te dra gen tot de vrede en de veiligheid door het bevorderen van samenwerking tussen de naties door middel van onderwijs, we tenschap en cultuur, teneinde de alge mene eerbied door rechtvaardigheid, toe passing van het recht en voor de rech ten van de mens en de fundamentele vrijheden, welke door het Handvest vastgesteld zijn voor alle Volken der aarde, zonder onderscheid van ras, sexe, taal of godsdienst te verzekeren. Dat wil zeggen, dat Spanje, wil het zich een waardig lid van de Unesco tonen, an dere kerken dan de Rooms-katholieke zal hebben te ontzien, de volksontwik- keling zal dienen te bevorderen en wat dies meer zij. Wanneer het zich naar de geest van de doeleinden der organisatie gedraagt, zal het zich op die wijze waar dig kunnen tonen lid te worden van de Verenigde Naties." Dit klinkt heel mooi en heeft wel iets weg van een verma ning aan een jongetje dat de eerste stap heeft gezet op de weg naar verbetering. Maar het klopt niet allemaal. Op de eerste plaats worden bovengenoemde eisen helemaal niet gesteld aan een lid Van de Verenigde Naties, anders mocht er wel eens grote schoonmaak worden gehouden. In de praktijk komt het er op neer dat een land lid kan worden van de U.N.O. als de Groten het om heel an dere redenen dan idealistische motieven eens zijn. Vervolgens is het een beetje kinderachtig ten aanzien van Spanje steeds maar aan te dringen op meer vrij heid voor andere kerken, terwijl er to talitaire staten in de UNESCO en andere organisaties van de Verenigde Naties optreden, waar geen enkele kerk ook maar enige vrijheid heeft. En Joegoslavië stemde nota bene tegen de toelating van Spanje. De Sovjet-Unie van haar kant wil niet meedoen aan het werk van de UNESCO, maar als ze nu eens wel wil de, zou er dan iemand zijn die een waar schuwende vinger tegen haar zou op heffen? Toch zou het in dat geval met meer recht gebeuren. Wanneer men der gelijke dingen opmerkt, wil dat niet zeg gen dat men alles wat in Spanje gebeurt toejuicht. Integendeel, maar het gaat er om dat men de dingen in hun ware ver houding ziet en niet tegenover de een opschroeft wat men tegenover ,de ander maar blauw-blauw laat. Een opmerking als die van de N.R.C. zou stand houden als er ideale verhou dingen; in de U.N.O. heersten en dat gene wat in Spanje niet goed is erger zou zijn dan datgene waarvan men enig lid van de Verenigde Naties zou kunnen beschuldigen. En dat is zeer zeker niet het geval. Niettemin heeft Spanje een stapje ge zet op de weg naar opneming in de vol kerengemeenschap. Misschien komt het nog eens zover dat men meer waarde hecht aan Spanje's plaats in die gemeen- sschap dan aan tendentieus verzet ener zijds van een groep die zelf allerminst erop kan bogen een brandschoon regiem te vertegenwoordigen, anderzijds van een groep die dé werkelijkheid niet kan zien doordat hun het gezicht belemmerd wordt door spoken die ze zelf opgeroepen heb ben. Openbare vergadering van de raad der gemeente Loon-op-Zand, te houden op Woensdag 26 November 1952, des avonds om 7 uur ten gemeentehuize. Agenda: 1. Vaststelling openstaande notulen. 2. Ingekomen stukken Van gedeputeerde staten goedkeurin gen van raadsbesluiten. 3. Verzoek om medewerking te ver lenen ex artikel 72 der Lager-Onderwijs- wet 1920 van het bestuur der R.K. Jon gensschool St. Jan, Schoolstraat lb te Kaatsheuvel. Prae-advies Bovengenoemd schoolbestuur heeft verzocht de nodige gelden beschikbaar te stellen voor het meubileren van een leegstaand leslokaal, alsmede voor het aanschaffen van leerboeken, leermidde len en schoolbenodigdheden, totaal tot een bedrag van 1.818.65. B. en W. stellen voor overeenkomstig het advies van de Inspecteur, de gevraag de medewerking te verlenen. Wat* ictuMwet f25- U kunt daarvoor morgen reeds zo'n schitterende Pfaff-naaiinachine in huis hebben. Gaat U eens praten in het dichtstbijzijnde Pfaff-naai- machinehuis. Men demon streert U daar graag de vele moderne typen Pfaff- machines. U kunt dan de mooie kasten en koffers eens op Uw gemak bekij ken. Na de eerste betaling van f25.- Wordt de verdere afrekening zó geregeld, dat U niet in de zorgen komt. 4. Voorstel tot voorlopige vaststel ling van de bedragen, bedoeld in artikel 55ter, lid 1 en 2 der Lager-Onderwijs- wet 1920. 5. Verzoek om medewerking inge volge artikel 72 der Lager-Onderwijs- wet 1920 van het bestuur der St. Ber- nardusschool te Kaatsheuvel, voor aan schaffing van 55 letterdozen voor aan vankelijk leesonderwijs ad 374. 6. Voorstel tot benoeming van een commissie van advies als bedoeld in de Woonruimtewet 1947. De commissie, wier mandaat per 1 October 1952 is beëindigd, werd ge vormd door de heren: S. J. C. de Cock, voorzitter: P. J. Broeders, J. W. van Noije, H. J. Pooters, J. A. Vloemans. B. en W. stellen voor over te gaan tot benoeming van een commissie voor het tijdvak van 1 October 1952 tot 1 October 1953. 7. Aanbieding gemeenterekening met bijbehorende bedrijfsrekeningen over het dienstjaar 1951 en benoeming van een commissie tot onderzoek dier rekeningen. Prae-advies De gemeenterekening sluit a. gewone dienst inkomsten uitgaven nadelig slot b. kapitaaldienst inkomsten uitgaven 1.308.167.61 1.365.553.91 57.386.30 2.197.294.92 4.272.568.17 nadelig slot 2.075.273.25 De navolgende rekeningen leverden over 1951 een nadelig slot op tot de daarachter vermelde bedragen: drainage-velden 2.594.82 gasbedrijf 21.737. woningbedrijf 8.798.37 8. Voorstel tot verkoop van grond aan de Parkstraat aan J. A. de Kort, Gasthuisstraat 67 te Kaatsheuvel. Prae-advies Ten behoeve van de besteding van een herbouwplicht wenst J. A. de Kort, Gast huisstraat 67 te Kaatsheuvel van de ge meente grond aan te kopen welke is ge legen aan de Parkstraat alhier. Verzocht wordt een perceel te verkopen met een breedte van 15 m' en een diepte van 45 m' voor de prijs van 3.40 per m2 of 153.per m' langs de straat. Ten einde een spoedige bebouwing te bevorderen zouden B. en W. aan de verkoop de voorwaarde willen verbin den dat het gekochte perceel binnen één jaar na overdracht bebouwd moet zijn. 9. Voorstel tot het aangaan van een vaste geldlening groot 145.000.met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeen ten te 's-Gravenhage. Prae-advies In de raadsvergadering van 12 Febr. 1951 werd besloten om een post aan de begroting toe te voegen, wegens ver schuldigde bijdrage aan de N.V. Pnem te 's-Hertogenbosch voor de uitbreiding van het laagspanningsnet in deze ge meente. B. en W. zijn thans door de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten te 's-Gravenhage in de gelegenheid gesteld om speciaal voor dit object een geldle ning af te sluiten, groot 145.000. rentende 4J4 cn met een looptijd van 30 jaren, af te lossen in 20 jaarlijkse ter mijnen te beginnen in 1963. B. en W. stellen voor om tot het aan gaan dezer lening te besluiten. 10. Voorstel tot het verlenen van een renteloos voorschot van 1.600.aan de Zangvereniging „Bel Canto" alhier. Prae-advies Het bestuur van de zangvereniging „Bel Canto" alhier verzoekt bij schrijven van 4 Augustus 1952 om toekenning van een renteloos voorschot, groot 1.600. Deze gelden zijn bestemd om de vleu gel, die in zeer slechte toestand ver keert, geheel te reviseren. Het is duide lijk dat voor een zangvereniging een goede vleugel onontbeerlijk is, speciaal wanneer zulk een vereniging vaak met concerten en medewerking aan uitvoe ringen naar buiten optreedt. Het overgelegde exploitatie-overzicht over 1951 toont bovendien duidelijk aan dat de onderhavige uitgave niet uit het eigen budget van de vereniging kan wor den gefinancierd. B. en W. achten daarom het verlenen van een renteloos voorschot gewettigd, terwijl, in verband met de beperkte jaar lijkse middelen, een aflossing in 16 jaar lijkse termijnen van 100 aanvaardbaar is. 11. Voorstel tot het aangaan van een vaste geldlening groot 200.000.voor de tijd van 30 jaren met de N.V. Am- sterdamsche Maatschappij van Levens verzekering „Amstleven" te Amsterdam. Prae-advies Deze lening, welke eventueel op 1 Maart 1953 zal worden gestort, kan o.a. gedeeltelijk dienen ter consolidatie van de vlottende schuld der gemeente, welke rond Maart 1953 moet worden afgelost. B. en W. stellen voor om tot het aan gaan dezer lening te besluiten. 12. Voorstel tot het aangaan van een geldlening met de Bank voor Nederland se Gemeenten te 's-Gravenhage. Prae-advies Ons bereikte een aanbieding van ge noemde bankinstelling voor een te slui ten vaste geldlening. De strekking van de uitgifte dezer lening is: de vlottende schuld, aangegaan voor de woningbouw, (fe consolideren. Waar de gemeente momenteel een grote vlottende schuld heeft en uitgezien wordt naar consolidatie van het ko t lopend geld, is er alle reden om van de ze aanbieding gebruik te maken, waar van de voorwaarden uiterst gunstig zijn. B. en W. stellen daarom voor tot het aangaan der lening te besluiten. 13. Voorstel tot het opnemen Vet) een clausule in de concessievoorwaarden met de N.V. Waterleiding Maatschappij „Noord-West-Brabant" te Oudënbosch WINKELSLUITING 1. 14. Voorstel tot vaststelling van ver ordeningen ingevolge de Winkelsluiting s wet 1951. Prae-advies Ingevolge de op 1 October j.l. in wer king getreden Winkelsluitingswet 1951 kan de raad diverse verordeningen met betrekking tot het sluiten van winkels er, tot het verlenen, van ontheffingen van de in de wet gestelde verboden, vaststel len. Artikel 4. Volgens dit artikel kan de raad bepa len, dat het verboden is een door heat aan te wijzen groep winkels voor Let publiek geopend te hebben a. op Maandag vóór 13 uur; b. op iViaanaag, Dinsdag ot Woens dag na 13 uur. /alvorens een standpunt in deze in te nemen hebben wij het gevoelen gevraagd van de R.K. Middenscandsvereuigingui van Kaatsheuvel en Doonopzand. IJe aideiing Kaatsneuvex sieiae vm.r de halve-dagsiuiting te bepalen op iViaah- dag vóór ld uur. De araeiing Koon-cp- z,and zag deze halve-dagsiuiung voor al le winkels, met uitzondering van de vis winkels, gaarne bepaald op Dxnsuag na li uur. Voor laatstoedoelue winKeis was het wenselijk deze sluiting vast te stal len op Maandag vóór ld uur. Klaar aanleiding van de-voorstel:au van de atdelingen van de K.k.xvx. V werd aan ,de K.k. öoerenOonden en (je atdehng Kaatsheuvel en Doonopzana van de Katholieke Arbeidersbeweging ge vraagd hun mening kenbaar te mak ui. Deze bonden en de ardeiing Loonopz J.1 van de K.A.B. konden zich, evenals de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Waalwijk, met de voorstellen van de K.K.M.V. geheel verenigen. De K.A.i atdeling Kaatsheuvel stelt evenwel voor de sluiting van de winkels in Kaatst .u- vel vast te stellen op Dinsdag na ld u. Bovendien zijn er ten aanzien van deze halve-dagsluiting nog de navolg: ri de voorstellen, c.q. verzoeken binnen gekomen: a. van de R.K. Bakkersvereniging Sc. Hubertus: géén halve-dagsiuiting; b. van de manufacturiers te Looil- op-Zand. Deze geven, indien voor Loon- op-Zand een halve-dagsluiting werdt vastgesteld, de voorkeur aan een sluiting op Maandag vóór 13 uur. Uit het bovenstaande volgt dat de voorstellen dermate tegenstrijdig zijn, dat indien daaraan zou worden voldaan, e; n chaotische toestand zou ontstaan. B. ca W. stellen daarom dan ook vóór, voor deze gemeente géén halve-dagsluit'ng vast te stellen. Mocht de raad evenwel van mening zijn dat hiertoe wel moet worden over gegaan, dan stellen B. en W. voor d?,ze sluiting als volgt vast te stellen: voor Loon op Zand Dinsdag na 13 uur alle winkels met uitzondering van viswinkels. Voor deze laatste categorie de sluiting vast te su l len op Maandag vóór 13 uur. voor Kaatsheuvel Maandag vóór 13 uur alle winkels met uitzondering van die inrichtingen waar het bedrijf van dames- en/of herenkap per wordt uitgeoefend en de winkels waar men brood en banket pleegt te ver kopen. Voor de kappersbedrijven kan de slui ting worden gehandhaafd op Dinsdag r.a 13 uur. B. en W. merken hierbij nog op da; 'n door de raad vast te stellen verordei ,i«g niet geldt in de tijdvakken van 29 1 lo- vember tot en met 4 December; van 20 tot en met 24 December; op 30 en 31 December; noch voor de weken wa. rin Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, He melvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Per ste Kerstdag, Tweede Kerstdag of een nationale feestdag valt op een anc'are werkdag dan de aangegeven dag. Artikel 11, eerste lid. Ingevolge het eerste lid van artikel 11 van meergenoemde wet kan de r.v J voor ten hoogste een en twintig door hem aan te wijzen werkdagen per jaar bepalen, dat het winkelopenstellingsvcr- bod (op werkdagen vóór 5 en na 18 uur en halve-dagsluiting) niet geldt. De beide afdelingen van de R.K.M.V. stellen ons voor deze ontheffing tot 22 uur te verlenen voor de navolgende da gen a. alle werkdagen vallende in het tijdvak van 22 November tot en met 5 December (St. Nicolaastijd); b. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag voor de eerste Zondag in Juli (kermis dagen); c. de werkdag onmiddellijk vooraf gaande aan 15 Augustus (Maria Hemel vaartsdag) en 1 November (Allerheili gen); d. de Vrijdag en Zaterdag voor Pa sen en Pinksteren. B. en W. kunnen zich met dit voorn: el verenigen. Artikel 11, tweede lid. De afdelingen Kaatsheuvel en Li cn- op-Zand van de R.K.M.V. stellen ons voor met gebruikmaking van dit artikel de winkelstand op Zondag, vooral in de zomermaanden, een zo groot mogelijke vrijheid te geven. Bovendien verzoeken bovengenoemde afdelingen om ontheffing van de winkelsluiting op alle werkdagen te verlenen tot 19.00 uur. Naar de me ning van B. en W. zijn er plaatselijk

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 1