Minister Zijlstra maakte kennis
met Waalwijk en zijn problemen
I
Wijde Wereld
"vlchün, 2w»* Waalwijkse en Langsiraaise Courant
Accountantskantoor J.VAN DIJK
In Brabant tekent industrialisatie-
vraagstuk zich scherp af.
Administraties en belastingen
UIT DE
MAANDAG 16 MAART 1953 «I mm «M YW^BSWIMlIfi -?6e JAARGANG No. 22
MINISTERIEEL WERKBEZOEK
DE GEVOLGEN VAN HET
GEBREKKIG VERKEER.
AFBRAAK EN OPBOUW
z=== DE ECHO \MI HET ZUIDEN Z2^
JAN TIELEN jq cent peI m.m.
speciaal tarief
BureauxGROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878. SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL TEL. 2121 TELEGR.-ADRES„ECHO"
DE MINISTER BEZOEKT DE „TIMTUR"-FABRIEKEN.
Van links naar rechts: burgemeester Teijssen; de directeur de heer Jos. Klijberg; Z.«Exc.
minister Zijlstra. Op de achtergrond wethouder v. Heeswijk, naar rechts op de rug gezien:
prof. dr. de Quay, en geheel rechts de heer Sluijmers, adjunct-directeur van Timtur.
Gedurende een twee-daags werkbezoek aan Noord-Brabant op Donder,
dag en Vrijdag van de vorige week, heeft de Minister van Economische
Zaken, Prof. Dr. J. Zijlstra, ook zijn schreden gericht naar onze gemeen,
te; om kennis te maken met de economische problemen, en problemen op
ander terrein die nauw met deze verbonden zijn, die Waalwijk in zijn
groei en zijn ontwikkeling belemmeren.
Door verschillende autoriteiten zijn deze vraagstukken onder 's ministers
aandacht gebracht en uit de belangstelling die Zijne Excellentie er voor
aan de dag legde, mogen we de reden putten voor de hoop, dat deze
belangstelling bestendigd zal blijven, tot heil van onze gemeente, die niets
liever wil, dan met grote sprongen voortsnellen op het pad der ontwikke
ling.
PROBLEMEN
VAN VELERLEI AARD.
De minister die eerst een bezoek van
enkele uren aan Breda had gebracht, ar
riveerde omstreeks kwart over drie op
het gemeentehuis te Waalwijk, waar hij
werd verwelkomd door burgemeester
Teijssen. In het gezelschap van de mi.
nister waren de commissaris van de Ko
ningin in Noord.Brabant, Prof. dr. J. de
Quay, dr. A. Winsenius, directeur ge
neraal van de industrialisatie, de gene.
raal-majoor b.d. Th. de Bie, commissaris
voor de militaire productie bij 't departe
ment voor economische zaken, de heer
H. Rorije, chef van het kabinet van de
.minister, een drietal leden van Gedepu
teerde Staten, te weten de heren Jhr.
Mr. jf Smits.van Oyen, G. P. Philippart
en Mr J. v. Hasselt.
Op het raadhuis volgde toen een be
spreking van de minister met de autori
teiten onder wie ook waren de beide
wethouders, de gemeentesecretaris, de
iheer J. v. Heesbeen, voorzitter van de
Kamer van Koophandel, de heer J. Klij
berg, directeur van de Timtur, de heer
P. v. -d. Graaf, directeur van Landis i&
Gyr n.v.
De burgemeester van Waalwijk gaf
zijne Excellentie een algemene indruk
van de gemeente en haar industriële ont.
wikkeling. De beroepsbevolking van
Waalwijk, een gemeente met pl.m.
15.000 inwoners, aldus de burgemeester,
vindt voor het overgrote deel zijn werk
in de industrie; voornamelijk in de
schoen- en lederindustrie die zich hier
in de loop der eeuwen heeft ontwikkeld.
De schoenindustrie ontwikkelde zich
uit het thuiswerk ên het handwerk.
Thans echter heeft het schootsvel afge
daan en de stoomschoenfabrieken waar
in reeds de stikmachine haar intrede had
gedaan, is uitgegroeid tot een moderne
fabriek. De Langstraat levert thans 33
van de totale Nederlandse schoenenpro.
ductie, Waalwijk 20 en is met dit per
centage de grootste schoenenproducent
in Nederland; het Waalwijkse product
heeft een klinkende naam.
Sprekend over de lederindustrie noem.
de de burgemeester de verschillende leer
soorten die in deze industrie vervaardigd
worden, terwijl hij hierbij ook noemde
de handel in grondstoffen, voor deze in
dustrie benodigd. De lederindustrie had
zich van een kunst tot een wetenschap
ontwikkeld, en was voortaan geconcen
treerd in naar de eisen des tijds inge
richte fabrieken. In dit verband wees hij
ook op de Middelbare Vakschool voor
de schoen- en lederindustrie.
Van de andere industrieën die men in
Waalwijk aantrof noemde hij de leder
waren- en handschoenenfabrieken, meu.
bel. en textielfabrieken, grafische bedrij
ven en voedingsmiddelenindustrie, een
moderne fabriek op electro-technisch ge
bied enz.
DESIDERATA.
Waalwijk, aldus de burgemeester, had
•een verlanglijstje, en bovenaan prijkte de
vestiging van zware industrieën die geen
vrouwelijke arbeidskrachten nodig heb
ben. Ook de eenzijdigheid van de in
dustrie diende doorbroken te worden;
verschillende voorwaarden hiervoor wa
ren reeds aanwezig, zoals het 13 ha
grote industrieterrein dat in aanleg was,
de grote industriële potentie van de ge
meente die een grote inkomende pendel
had. Daartegenover stonden belemme
ringen, en natuurlijk op de eerste plaats
de slechte verkeersgeografische toestand,
die een sterk remmende factor was; de
oplossing van dit probleem was een eer
ste vereiste voor de vestiging van zware
industrieën.
Ook de waterstaatkundige toestand in
het gebied had het economisch leven vol
komen beheerst en zeer ernstig belem
mert; bij stormvloeden zetten het Oude
Maasje en de Donge een groot gedeelte
van de streek onder water en daardoor
is elke industriële expansie uitgesloten.
Ook de verlangde en geprojecteerde
OostWest.verbinding en Zuid-Noord-
verbindiijg was niet mogelijk zolang de
inundaties bleven dreigen.
En toch waren betere wegen en betere
verbindingen een eerste voorwaarde. Het
behoeft geen betoog, dat de burgemees
ter in dit verband ook pleitte voor her
stel van het personenvervoer per trein
door de Langstraat en voor een haven
aan de Bergse Maas.
Tenslotte bood hij hem een Gids van
Waalwijk aan en een vraag-programma
van de SLEM, terwijl hij de hoop uit
sprak dat de Minister de tentoonstelling
met een bezoek zou vereren en dat de
regering een stand zou inrichten.
ACHTERUITGANG VAN
DE STREEK.
De heer v. Heesbeen ging dieper in
op de waterstaatkundige en verkeers-
toestand in het district van de Kamer
van Koophandel, hierbij aansluitend aan
hetgeen de burgemeester reeds had uit
eengezet betreffende dit probleem van
de kamer.
De heer van Heesbeen wees de mi
nister op de noodzakelijkheid van het
feit, dat als er sprake was van werk-
gelegenheidsverruiming, men deze moest
toepassen in de gebieden die daar het
meest geschikt voor waren; Waalwijk
meende hij kwam hiervoor ongetwijfeld
in aanmerking, op de eerste plaats om
de rustige ijverige bevolking, die zeer
industrie-minded was en op de tweede
plaats ook, omdat Waalwijk prachtig
zou komen te liggen aan open vaarwa
ter, onontbeerlijk voor zware industrie,
wanneer tenminste de Biesboschwerken
doorgang zouden vinden. Met nadruk
wees de heer van Heesbeen ook op de
sterke bevolkingstoename in de toekomst,
zoals die door het ETI was gepland, en
waarvoor ook werkgelegenheid moest
zijn. I
Hij vestigde de aandicht van de mi
nister ook op de sterke achteruitgang
die tot nog toe de streek had gekend i in
de jaren 19301948 bedroeg de bevoL
kingstoename m Nederland! 24.8 in
Noord-Brabant zonder het district van de
Kamer van Koophandel voor Noordelijk
Noord.Brabant! 37.9 in het district
van de Kamer slechts 17.67 terwijl
het geboorteoverschot toch aanmerkelijk
lag boven het rijksgemiddelde en slechts
heel even beneden het provinciaal ge
middelde.
Begrijpelijkerwijs wees ook de heer v.
Heesbeen op de funeste gevolgen die het
opheffen van het personenvervoer op de
lijn 's BoschLage Zwaluwe; de bewe
ring van de minister van Verkeer en
Waterstaat, dat bij een herstel van dit
vervoer de busdiensten niet meer ren
dabel zouden zijn, wees hij van de hand;
het intern verkeer in de Langstraat was
van die aard, dat de busdiensten nog
'wel een goudmijntje zouden blijven.
Een enquête bij de diverse bedrijven
had uitgewezen dat tengevolge van on
regelmatigheden in de loop der bussen
gedurende het afgelopen jaar, 15000 ver-
leturen waren genoteerd, om nog maar
niet te spreken van het verstoord wor
den van het gehele productieapparaat in
een bedrijf, wanneer degene die een be
paalde machine moest oedienien, waar
van meerdere machines afhankelijk wa
ren, enkele uren later op zijn werk arri
veerde.
Dat een goed functionerend verkeer zo
belangrijk was voor de industrie bleek
uit de cijfers betreffende het pendelver
keer waarvan de heer van Heesbeen me
dedeling deed. Het inkomend pendelver
keer, bedroeg in Waalwijk 1800, in het
rayon van het bijkantoor Waalwijk van
het arbeidsbureau 3119; 394 arbeiders
uit den Bosch kwamen dagelijks naar
Waalwijk; vroeger konden die gebruik
maken van de arbeiderstrein.
De voorzitter van de K.V.K. laakte
de houding van de ATO, welke organi
satie voortaan geen brandbare stoffen
meer vervoerde, zodat de 4 Waalwijkse
chemische fabrieken van hun vervoers.
gelegenheid verstoken waren.
DE UITVOER VAN
INLANDSE HUIDEN.
Een specifiek Brabants probleem, om
dat een groot gedeelte van de Neder
landse lederindustrie in Noord-Brabant
was gevestigd, noemde hij de grote en
gemakkelijke uitvoer van binnenlandse
huiden, waardoor de prijzen in het bin
nenland voor deze huiden boven het
wereldmarktniveau komen te liggen.
De heer van Heesbeen vroeg de aan
dacht van de minister voor het feit, dat
bij de lederhandel slechts 500 personen
betrokken waren, terwijl in de leder, en
leder verwerkende industrie 25000 arbei
ders werk vonden. Bovendien beliep de
export van inlandse huiden in de eerste
elf maanden van 1952 een bedrag van
17 millioen gulden, waartegenover stond
dat de uitvoer van leer, en leerartikelen
een bedrag van 65 millioen beliep,
In Nederland moest men kopen in een
lege markt, terwijl andere landen, zoals
Duitsland, Frankrijk en Engeland geen
huid uitlieten.
Gelukkig was er voor de kalfshuiden
een goede regeling getroffen, maar voor
de zware huiden nog niet.
Al een paar jaren geleden was met be
trekking tot dit probleem voorgesteld een
commissie in het leven te roepen van
vertegenwoordigers van handel en in
dustrie om deze uitvoer te regelen.
De heer P. v. d. Graaf, directeur van
Landis en Gyr n.v., sprak over de ont
wikkeling van zijn bedrijf,.dat sinds en
kele jaren in Waalwijk was gevestigd;
hij betoogde dat ook andere, dan het
traditionele bedrijf, hier een zeer gunstig
industriëel klimaat vonden.
DE TIMTUR WERD BEZOCHT.
Na de bijeenkomst ten gemeentehuize
bezocht het hoge gezelschap de Timtur-
fabrieken waar zij verwelkomd werden
door de directeur de heer J. Klijberg en
waar alvorens men het bedrijf bezichtig
de een uiteenzetting werd gegeven van
het fabricage-proces. Na bezichtiging van
het bedrijf, stelde de heer j. Klijberg
diverse problemen de schoenindustrie be
treffende aan de orde. Onder meer deel
de hij mee, dat de export van schoenen
zich in steeds stijgende lijn had bewo
gen; al was de belangrijke export naar
Indonesië de laatste jaren tot nul gere
duceerd, de uitvoer naar de overige lan.
den was dermate gestegen, dat men deze
vermindering op een zeer redelijke ma
nier had opgevangen.
Sprekend over de personeelsbezetting
tn de schoenindustrie (waarin maar wei
nig meer arbeiders werkzaam zijn dan er
schoenlappers zijn in Nederland, n.l.
15000 ongeveer) wees de heer Klijberg
op een groot tekort aan stiksters alleen
in Waalwijk was een tekort van 400
stiksters, In dit verband was het zeer
wenselijk, dat hier zwaardere industrieën
zouden verschijnen; de dochters van de
arbeiders in die nieuwe industrieën zou
den te werk gesteld kunnen worden in
Minister Zijl sir a
Wanneer er ooit eens een verenigd
Europa zal geconstrueerd zijn, zal de
constructie vandit gebouw een heel
vreemdsoortige zijn en wanneer men de
wording aanschouwelijk voorgesteld zag,
zou men waarschijnlijk het beeld voor
ogen krijgen van een grootse schepping
in aanleg op een tamelijk zwak funda
ment. En het zou niet ongewoon zijn als
men zou zien dat de ene ploeg vandaag
aan het afbreken was wat de andere
gisteren had opgebouwd. Zo zou de
schepping Verenigd Europa in dit sta
dium misschien' meer weg hebben van
een luchtkasteel dan van een stevig ge-
de schoenindustrie; maar voor de vesti1-
ging van de zware industrieën waren
weer andere voorwaarden noodzakelijk,
zoals een betere verkeersaccomodatie,
afsluiting van de Biesbosch enz., de be
kende problemen.
Het verbruik van lederen schoenen in
Nederland bedroeg 1.15 paar per hoofd
der bevolking, terwijl dit verbruik in
Amerika 3.80 paar bedroeg. Met behulp
van het Modecentrum streefde de in
dustrie er echter naar 'het Nederlandse
publiek meer shoeminded te maken.
De heer Klijberg deelde ook nog mee,
dat er een verhoging van de prijs der
schoenen in de lucht hing; de lederprij-
zen vertoonden namelijk een stijgende
tendenz.
Na deze bespreking op het privékan.
toor van TIMTUR was het moment aan
gebroken, dat de minister en zijn gevolg
weer moesten vertrekken, 's Avonds aan
een maaltijd in den Bosch zou Zijne Ex
cellentie verklaren, dat hij erg voldaan
was over zijn bezoek aan Waalwijk.
grondvest gebouw.
Waarmee maar gezegd wil zijn, dat
het Verenigde Europa er nog niet is, al
leeft in wijde kring het verlangen dat het
er eerder zal zijn dan het nu schijnt te
komen. Ook met een Europese grond
wet is niet het laatste woord gezegd,
want als die niet wordt ingevoerd, zijn
we nog even ver van huis. Er is dus
niet zo heel veel reden tot juichen nu de
Assemblée voor de Kolen, en Staalge
meenschap zo voortvarend is geweest
om direct na haar instelling een Europe
se grondwet te laten ontwerpen. Niet
dat ze ontworpen is, is haar waarde,
maar haar verwezenlijking, die evenwel
nog niet in de naaste toekomst verwacht
kan worden. Waarin de oorzaak daar
van ligt, zou misschien door een onder
zoek uitgemaakt kunnen worden, al is
het complex van vraagstukken dat er
mee samenhangt zo ingewikkeld dat het
niet gemakkelijk uit te maken is, waar
de fouten precies schuilen.
Het is niet verwonderlijk, als er on
dertussen bij de ware Europeanen een
zekere wrevel is gegroeid tegen Frank
rijk, dat vooraan zou moeten staan bij
de opbouw van een Verenigd Europa
en dat enige tijd geleden een tamelijk
scherpe ommezwaai heeft gemaakt. Er
zijn in Frankrijk altijd wel nationalisti
sche tendenties geweest, die vooral
vreesden voor de overheersing van een
niet-Frans element in een federatie.
Daarvoor is typerend de uitlating van
een der Franse afgevaardigden in
Straatsburg, die het bestond in Straats
burg te verklaren dat hij geen ander Eu
ropa wenste te accepteren dan een
waarvan Parijs de hoofdstad zou zijn en
waarvan zowel de burgers als de taal
Frans zouden zijn. Natuurlijk is dit een
uiterste, maar ondertussen zitten er toch
dergelijke federalisten in een Europees
parlement. Over het algemeen echter
was de regering van Pinay met Schu-
man als minister van buitenlandse zaken
tamelijk sterk Europees georiënteerd.
Toen hadden de Gaullisten dan ook geen
vinger in de pap. René Mayer heeft ze
echter wel een vinger in de pap gege
ven om hun medewerking te verkrijgen
en toen dat lukte door een bepaalde be
lofte over het Europese leger, kon met
een wel de uitvaart van Frankrijks Eu
ropese politiek gevierd worden. Schu-
man bedankte ervoor hieraan mee te
doen, zijn partijgenoot Georges Bidault
volgde hem op en verloochent geregeld
zijn afkomst door op gezette tijden een
domper te zetten op het Europese en
thousiasme van parlementen en collega's.
Men herinnert zich de vreemdsoortige
wijze waarop hij in Rome is omgespron
gen met het Verdrag van de Europese
Defensiegemeenschap in verband met de
Franse protocollen.
Ook in Straatsburg waar de vergade
ring ad hoc van het Kolen, en Staal
parlement het ontwerp voor een Euro
pese grondwet met een overweldigende
meerderheid aanvaardde, heeft Bidault
zijn best gedaan om mogelijk enthousias
me te bekoelen. Toen Spaak namelijk in
een waarlijk Europese rede het ontwerp
had aangeboden aan de ministers van het
zo geheten Klein Europa, d.w.z. Fran
krijk, Duitsland, Italië en de Benelux-
landen, waarschuwde Bidault dat de na
tionale regeringen over een Europese
grondwet wel eens anders zouden kun
nen denken dan de Straatsburgse verga
dering. Waar overigens niemand aan
twijfelt gezien de koers die Frankrijk
sinds enige tijd vaart, maar het doet toch
onaangenaam aan dat dit per se gezegd
moet worden op het ogenblik dat bij
uitstek geschikt is om de zaken eens in
een wat wijder perspectief te zien.
Men kan zich dus enerzijds erover
verheugen dat er een ontwerp voor een
Europese grondwet is dank zij de voort
varendheid van het parlement van de
Kolen- en Staalgemeenschap dat daarvan
een van zijn eerste werkzaamheden
maakte. Anderzijds moet men zich geen
illusies maken over de verwezenlijking
van dit ontwerp, want eer het aangepast
is aan de wensen en verlangens van alle
zes de regeringen en alle zes de parle
menten zal er nog wel heel wat water
door de Europese rivieren stromen. Men
denke b.v. aan de Nederlandse voor
waarde dat politieke integratie gepaard
moet gaan met ekonomische integratie,
terwijl de verwezenlijking van een eko
nomische unie in Beneluxverband al veel
weg heeft van een onmogelijkheid. Uit
eindelijk is het maar de vraag of en
wanneer men zal inzien van hoe groot
belang de integratie van Europa is, van
groter belang dan de dikwijls armzalige
souvereiniteit waaraan verschillende Eu
ropese landen zich nog vastklampen als
uit de goede oude tijd. Hoe betreurens
waardig het ook is dat sommige rege
ringen eerder geneigd zijn tot afbraak
dan tot opbouw van het ene Europa,
bemoedigend daartegenover is het dat
van andere zijde onvermoeibaar wordt
gewerkt aan datzelfde ideaal en dat tel
kens nieuwe initiatieven bewijzen dat het
leeft.
Russen beschieten geallieerde
vliegtuigen.
De Russen hebben weer een nieuw
spelletje uitgevonden, dat ze blijkbaar
met veel ambitie spelen het beschieten
van gealliëerde vliegtuigen. Het is alleen
jammer dat dit spel al verschillende
mensenlevens heeft gekost, terwijl het
eens te meer bewijst dat de Russen ge
woon lak hebben aan internationale over
eenkomsten.
Was het in het begin van de vorige
week een Amerikaanse Thunderjet die
het slachtoffer werd van deze Russische
handelwijze, Donderdag werd het lucht
ruim boven de Britse sector geschonden
eerst deed een Russische straaljager een
schijnaanval op een Britse bommenwer
per en later werd een andere zonder par
don neergeschoten. Zes van de zeven
bemanningsleden werden daarbij gedood,
de zevende werd gewond. Dit alles ge
beurde volgens ooggetuigen duidelijk bo
ven Wetsduits gebied.
Zowel de Amerikanen bij de Tsjecho-
slowaakse regering als de Engelsen bij de
Russische commandant in Duitsland
hebben ernstige protesten ingediend.
Maar wat is daarvan het gevolg? Dat
de Russen met een brutaliteit die de
propaganda van Goebbels naar de kroon
steekt, de feiten verdraaien en beweren
dat de Engelse bommenwerper boven
Oostduits gebied vloog, dat de Russische
Na afloop van zijn tweedaags
werkbezoek aan onze provincie,
waarbij hij ook in Waalwijk ver
toefde, heeft Zijne Excellentie de
Minister van Economische Zaken,
prof. dr J. Zijlstra, aan vertegen
woordigers van de Brabantse pers
de gelegenheid gegeven zijn in
drukken, in dit bezoek opgedaan,
te vernemen. In zijn beschouwin
gen en ook in zijn „ministeriële"
antwoorden op de diverse vragen,
wilde minister Zijlstra niet met
even zoveel woorden verklaren dat
de provincie Noord-Brabant zijn
speciale aandacht had, maar uit
hetgeen hij verklaarde, ineiien wij
toch wel te hebben mogen beluiste
ren dat Brabant zijn speciale aan
dacht verdient.
Wij moeten
Zwitserland spelen.
Met name zei de minister: Het
industrialisatie-vraagstuk in Ne
derland hangt ten nauwste samen
met de bevolkingsaanwas. In Bra
bant is deze bevolkinsaanwas meer
geproportioneerd dan elders, wat
betekent dat het industrialisatie-
vraagstuk zich hier bijzonder
scherp en duidelijk aftekent."
En verder: Zijn bezoek aan
Brabant was een van de officiële
provinciebezoeken en dat Brabant
niet het laatst aan de beurt was,
zei ook al veel. Mijn indrukken zijn
vele en velerlei, verklaarde de mi
nister-voorts, en als hij dan enkele
indrukken, die zich, nu de ver
moeienis zich deed gevoelen, uit
zijn herinnering opdrongen, wilde
weergeven, dan was hem bij zijn
bezoek aan de Hispano Suissa fa-
Leraar Boekhouden M. O.
WAALWIJK.
Grotestraat 180 (Ned. Handel Mij.) Telef. 2475
(Belastingen onder leiding van
oud-controleur der belastingen.)
brieken te Breda wel heel sterk op
gevallen, dat het in Nederland mo
gelijk is een uitermate hoge graad
van geschooldheid te verkrijgen bij
de Nederlandse arbeider. Men had
altijd gedacht dat men voor aller
lei precisiewerk in Zwitserland
moest zijn en dat men dat hier op
z'n minst na 10 jaren kan verkrij
gen, maar zijn bezoek aan die fa-^
briek had het tegendeel bewezen.
Het enige wat mogelijk nog verbe
terd kan worden, was het produc-
tiefempo.
„Wij moeten deze kant beslist
uit: de kant van de goede ge
schooldheid. De enige mogelijkheid
voor Nederland is om Zwitserland
te spelen."
In Eindhoven bezocht de minis
ter de sigarettenfabriek van Mig
non en de Bock waar niet alleen
sigaretten gemaakt worden, maar
ook de machines die voor de fabri
cage noodzakelijk waren.
„Wij moeten, zei minister Zijl
stra, de intelligentie die in ons volk
polentiëel aanwezig is, in alle op
zichten uitbuiten door scholing en
vooral ook door scholing in de be
drijven, willen wij met succes de
zware strijd strijden die ons Ne
derlanders wel voor een uiterst
zware taak stelt.
Brabant is ook rampgebied, ver
volgde de minister, maar in dit
verband verklaarde hij dat de me
ning zich heel sterk aan hem voor
deed, dat wij alle paarden achter
alle wagens zouden spannen, wan
neer wij door het herstel van het
getroffen gebied onze inspanning
voor de industrialisatie zouden la
ten afleiden. We zouden komen te
slaan voor een serie van rampen,
die ieder jaar terug kwamen.
De bewindsman beantwoordde
na deze algemene opmerkingen 'n
aanlal vragen.
Op een desbetreffende vraag
antwoordde hij dat de verkeers
situatie rond Waalwijk wel de
nodige aandacht behoefde, maar
de oplossing van dit vraagstuk
was geconditioneerd door de af
sluiting van de Biesbosch, vooral
t.a.v. de OostWest verbinding.
Betreffende de doorbreking van
de industriële een|zijdigheid in de
Langstraat zei de minister, dat 't
goed zou zijn als er wat sprei
ding kwam, maar er waren zo
veel gemeenten die industrie ver
langden, ook al was het maar
vast een eenzijdige.
Aan het slot van de bijeenkomst
dankte de minister de Commissa
ris van de Koningin Voor de zeer
hartelijke ontvangst en voor de
wijze waarop hij hem in de pro
blemen had ingeleid. Ons is opge
vallen, besloot de minister, dat er
een goede ondernemingsgeest In de
industrie aanwezig is. Het wel en
wee in de industrie is in hoge mate
afhankelijk van deze onderne
mingsgeest. Er is in Brabant een
goede voorraad van geschoold on
dernemersschap. Deze voorwaarde
voor een gezonde industrie kan er
in Brabant goed mee door.
De Commissaris op zijn beurt
dankte de minister voor de zeer
grote belangstelling die hij had ge
toond voor de problemen die ons
bezig hielden, een belangstelling in
de wijdste zin van het woord. De
Commissaris was er van overtuigd
dat de samenwerking tussen over
heid en bedrijfsleven zeer goed is
en aan beide kanten hoog wordt
'gewaardeerd, zoals ook de minis-
ter de vorige dag aan een maaltijd
die Gedeputeerde Staten aanboden,
had verklaard.
Toen verliet minister Zijlstra
Brabant welke provincie deze twee
dagen zo warm in zijn daadwerke
lijke ministeriële belangstelling
werd aanbevolen en naar wij ho
pen zal deze belangstelling onze
provincie ook ten goede komen.