Minister Zijlstra maakte kennis met Waalwijk en zijn problemen I Wijde Wereld "vlchün, 2w»* Waalwijkse en Langsiraaise Courant Accountantskantoor J.VAN DIJK In Brabant tekent industrialisatie- vraagstuk zich scherp af. Administraties en belastingen UIT DE MAANDAG 16 MAART 1953 «I mm «M YW^BSWIMlIfi -?6e JAARGANG No. 22 MINISTERIEEL WERKBEZOEK DE GEVOLGEN VAN HET GEBREKKIG VERKEER. AFBRAAK EN OPBOUW z=== DE ECHO \MI HET ZUIDEN Z2^ JAN TIELEN jq cent peI m.m. speciaal tarief BureauxGROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878. SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL TEL. 2121 TELEGR.-ADRES„ECHO" DE MINISTER BEZOEKT DE „TIMTUR"-FABRIEKEN. Van links naar rechts: burgemeester Teijssen; de directeur de heer Jos. Klijberg; Z.«Exc. minister Zijlstra. Op de achtergrond wethouder v. Heeswijk, naar rechts op de rug gezien: prof. dr. de Quay, en geheel rechts de heer Sluijmers, adjunct-directeur van Timtur. Gedurende een twee-daags werkbezoek aan Noord-Brabant op Donder, dag en Vrijdag van de vorige week, heeft de Minister van Economische Zaken, Prof. Dr. J. Zijlstra, ook zijn schreden gericht naar onze gemeen, te; om kennis te maken met de economische problemen, en problemen op ander terrein die nauw met deze verbonden zijn, die Waalwijk in zijn groei en zijn ontwikkeling belemmeren. Door verschillende autoriteiten zijn deze vraagstukken onder 's ministers aandacht gebracht en uit de belangstelling die Zijne Excellentie er voor aan de dag legde, mogen we de reden putten voor de hoop, dat deze belangstelling bestendigd zal blijven, tot heil van onze gemeente, die niets liever wil, dan met grote sprongen voortsnellen op het pad der ontwikke ling. PROBLEMEN VAN VELERLEI AARD. De minister die eerst een bezoek van enkele uren aan Breda had gebracht, ar riveerde omstreeks kwart over drie op het gemeentehuis te Waalwijk, waar hij werd verwelkomd door burgemeester Teijssen. In het gezelschap van de mi. nister waren de commissaris van de Ko ningin in Noord.Brabant, Prof. dr. J. de Quay, dr. A. Winsenius, directeur ge neraal van de industrialisatie, de gene. raal-majoor b.d. Th. de Bie, commissaris voor de militaire productie bij 't departe ment voor economische zaken, de heer H. Rorije, chef van het kabinet van de .minister, een drietal leden van Gedepu teerde Staten, te weten de heren Jhr. Mr. jf Smits.van Oyen, G. P. Philippart en Mr J. v. Hasselt. Op het raadhuis volgde toen een be spreking van de minister met de autori teiten onder wie ook waren de beide wethouders, de gemeentesecretaris, de iheer J. v. Heesbeen, voorzitter van de Kamer van Koophandel, de heer J. Klij berg, directeur van de Timtur, de heer P. v. -d. Graaf, directeur van Landis i& Gyr n.v. De burgemeester van Waalwijk gaf zijne Excellentie een algemene indruk van de gemeente en haar industriële ont. wikkeling. De beroepsbevolking van Waalwijk, een gemeente met pl.m. 15.000 inwoners, aldus de burgemeester, vindt voor het overgrote deel zijn werk in de industrie; voornamelijk in de schoen- en lederindustrie die zich hier in de loop der eeuwen heeft ontwikkeld. De schoenindustrie ontwikkelde zich uit het thuiswerk ên het handwerk. Thans echter heeft het schootsvel afge daan en de stoomschoenfabrieken waar in reeds de stikmachine haar intrede had gedaan, is uitgegroeid tot een moderne fabriek. De Langstraat levert thans 33 van de totale Nederlandse schoenenpro. ductie, Waalwijk 20 en is met dit per centage de grootste schoenenproducent in Nederland; het Waalwijkse product heeft een klinkende naam. Sprekend over de lederindustrie noem. de de burgemeester de verschillende leer soorten die in deze industrie vervaardigd worden, terwijl hij hierbij ook noemde de handel in grondstoffen, voor deze in dustrie benodigd. De lederindustrie had zich van een kunst tot een wetenschap ontwikkeld, en was voortaan geconcen treerd in naar de eisen des tijds inge richte fabrieken. In dit verband wees hij ook op de Middelbare Vakschool voor de schoen- en lederindustrie. Van de andere industrieën die men in Waalwijk aantrof noemde hij de leder waren- en handschoenenfabrieken, meu. bel. en textielfabrieken, grafische bedrij ven en voedingsmiddelenindustrie, een moderne fabriek op electro-technisch ge bied enz. DESIDERATA. Waalwijk, aldus de burgemeester, had •een verlanglijstje, en bovenaan prijkte de vestiging van zware industrieën die geen vrouwelijke arbeidskrachten nodig heb ben. Ook de eenzijdigheid van de in dustrie diende doorbroken te worden; verschillende voorwaarden hiervoor wa ren reeds aanwezig, zoals het 13 ha grote industrieterrein dat in aanleg was, de grote industriële potentie van de ge meente die een grote inkomende pendel had. Daartegenover stonden belemme ringen, en natuurlijk op de eerste plaats de slechte verkeersgeografische toestand, die een sterk remmende factor was; de oplossing van dit probleem was een eer ste vereiste voor de vestiging van zware industrieën. Ook de waterstaatkundige toestand in het gebied had het economisch leven vol komen beheerst en zeer ernstig belem mert; bij stormvloeden zetten het Oude Maasje en de Donge een groot gedeelte van de streek onder water en daardoor is elke industriële expansie uitgesloten. Ook de verlangde en geprojecteerde OostWest.verbinding en Zuid-Noord- verbindiijg was niet mogelijk zolang de inundaties bleven dreigen. En toch waren betere wegen en betere verbindingen een eerste voorwaarde. Het behoeft geen betoog, dat de burgemees ter in dit verband ook pleitte voor her stel van het personenvervoer per trein door de Langstraat en voor een haven aan de Bergse Maas. Tenslotte bood hij hem een Gids van Waalwijk aan en een vraag-programma van de SLEM, terwijl hij de hoop uit sprak dat de Minister de tentoonstelling met een bezoek zou vereren en dat de regering een stand zou inrichten. ACHTERUITGANG VAN DE STREEK. De heer v. Heesbeen ging dieper in op de waterstaatkundige en verkeers- toestand in het district van de Kamer van Koophandel, hierbij aansluitend aan hetgeen de burgemeester reeds had uit eengezet betreffende dit probleem van de kamer. De heer van Heesbeen wees de mi nister op de noodzakelijkheid van het feit, dat als er sprake was van werk- gelegenheidsverruiming, men deze moest toepassen in de gebieden die daar het meest geschikt voor waren; Waalwijk meende hij kwam hiervoor ongetwijfeld in aanmerking, op de eerste plaats om de rustige ijverige bevolking, die zeer industrie-minded was en op de tweede plaats ook, omdat Waalwijk prachtig zou komen te liggen aan open vaarwa ter, onontbeerlijk voor zware industrie, wanneer tenminste de Biesboschwerken doorgang zouden vinden. Met nadruk wees de heer van Heesbeen ook op de sterke bevolkingstoename in de toekomst, zoals die door het ETI was gepland, en waarvoor ook werkgelegenheid moest zijn. I Hij vestigde de aandicht van de mi nister ook op de sterke achteruitgang die tot nog toe de streek had gekend i in de jaren 19301948 bedroeg de bevoL kingstoename m Nederland! 24.8 in Noord-Brabant zonder het district van de Kamer van Koophandel voor Noordelijk Noord.Brabant! 37.9 in het district van de Kamer slechts 17.67 terwijl het geboorteoverschot toch aanmerkelijk lag boven het rijksgemiddelde en slechts heel even beneden het provinciaal ge middelde. Begrijpelijkerwijs wees ook de heer v. Heesbeen op de funeste gevolgen die het opheffen van het personenvervoer op de lijn 's BoschLage Zwaluwe; de bewe ring van de minister van Verkeer en Waterstaat, dat bij een herstel van dit vervoer de busdiensten niet meer ren dabel zouden zijn, wees hij van de hand; het intern verkeer in de Langstraat was van die aard, dat de busdiensten nog 'wel een goudmijntje zouden blijven. Een enquête bij de diverse bedrijven had uitgewezen dat tengevolge van on regelmatigheden in de loop der bussen gedurende het afgelopen jaar, 15000 ver- leturen waren genoteerd, om nog maar niet te spreken van het verstoord wor den van het gehele productieapparaat in een bedrijf, wanneer degene die een be paalde machine moest oedienien, waar van meerdere machines afhankelijk wa ren, enkele uren later op zijn werk arri veerde. Dat een goed functionerend verkeer zo belangrijk was voor de industrie bleek uit de cijfers betreffende het pendelver keer waarvan de heer van Heesbeen me dedeling deed. Het inkomend pendelver keer, bedroeg in Waalwijk 1800, in het rayon van het bijkantoor Waalwijk van het arbeidsbureau 3119; 394 arbeiders uit den Bosch kwamen dagelijks naar Waalwijk; vroeger konden die gebruik maken van de arbeiderstrein. De voorzitter van de K.V.K. laakte de houding van de ATO, welke organi satie voortaan geen brandbare stoffen meer vervoerde, zodat de 4 Waalwijkse chemische fabrieken van hun vervoers. gelegenheid verstoken waren. DE UITVOER VAN INLANDSE HUIDEN. Een specifiek Brabants probleem, om dat een groot gedeelte van de Neder landse lederindustrie in Noord-Brabant was gevestigd, noemde hij de grote en gemakkelijke uitvoer van binnenlandse huiden, waardoor de prijzen in het bin nenland voor deze huiden boven het wereldmarktniveau komen te liggen. De heer van Heesbeen vroeg de aan dacht van de minister voor het feit, dat bij de lederhandel slechts 500 personen betrokken waren, terwijl in de leder, en leder verwerkende industrie 25000 arbei ders werk vonden. Bovendien beliep de export van inlandse huiden in de eerste elf maanden van 1952 een bedrag van 17 millioen gulden, waartegenover stond dat de uitvoer van leer, en leerartikelen een bedrag van 65 millioen beliep, In Nederland moest men kopen in een lege markt, terwijl andere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Engeland geen huid uitlieten. Gelukkig was er voor de kalfshuiden een goede regeling getroffen, maar voor de zware huiden nog niet. Al een paar jaren geleden was met be trekking tot dit probleem voorgesteld een commissie in het leven te roepen van vertegenwoordigers van handel en in dustrie om deze uitvoer te regelen. De heer P. v. d. Graaf, directeur van Landis en Gyr n.v., sprak over de ont wikkeling van zijn bedrijf,.dat sinds en kele jaren in Waalwijk was gevestigd; hij betoogde dat ook andere, dan het traditionele bedrijf, hier een zeer gunstig industriëel klimaat vonden. DE TIMTUR WERD BEZOCHT. Na de bijeenkomst ten gemeentehuize bezocht het hoge gezelschap de Timtur- fabrieken waar zij verwelkomd werden door de directeur de heer J. Klijberg en waar alvorens men het bedrijf bezichtig de een uiteenzetting werd gegeven van het fabricage-proces. Na bezichtiging van het bedrijf, stelde de heer j. Klijberg diverse problemen de schoenindustrie be treffende aan de orde. Onder meer deel de hij mee, dat de export van schoenen zich in steeds stijgende lijn had bewo gen; al was de belangrijke export naar Indonesië de laatste jaren tot nul gere duceerd, de uitvoer naar de overige lan. den was dermate gestegen, dat men deze vermindering op een zeer redelijke ma nier had opgevangen. Sprekend over de personeelsbezetting tn de schoenindustrie (waarin maar wei nig meer arbeiders werkzaam zijn dan er schoenlappers zijn in Nederland, n.l. 15000 ongeveer) wees de heer Klijberg op een groot tekort aan stiksters alleen in Waalwijk was een tekort van 400 stiksters, In dit verband was het zeer wenselijk, dat hier zwaardere industrieën zouden verschijnen; de dochters van de arbeiders in die nieuwe industrieën zou den te werk gesteld kunnen worden in Minister Zijl sir a Wanneer er ooit eens een verenigd Europa zal geconstrueerd zijn, zal de constructie vandit gebouw een heel vreemdsoortige zijn en wanneer men de wording aanschouwelijk voorgesteld zag, zou men waarschijnlijk het beeld voor ogen krijgen van een grootse schepping in aanleg op een tamelijk zwak funda ment. En het zou niet ongewoon zijn als men zou zien dat de ene ploeg vandaag aan het afbreken was wat de andere gisteren had opgebouwd. Zo zou de schepping Verenigd Europa in dit sta dium misschien' meer weg hebben van een luchtkasteel dan van een stevig ge- de schoenindustrie; maar voor de vesti1- ging van de zware industrieën waren weer andere voorwaarden noodzakelijk, zoals een betere verkeersaccomodatie, afsluiting van de Biesbosch enz., de be kende problemen. Het verbruik van lederen schoenen in Nederland bedroeg 1.15 paar per hoofd der bevolking, terwijl dit verbruik in Amerika 3.80 paar bedroeg. Met behulp van het Modecentrum streefde de in dustrie er echter naar 'het Nederlandse publiek meer shoeminded te maken. De heer Klijberg deelde ook nog mee, dat er een verhoging van de prijs der schoenen in de lucht hing; de lederprij- zen vertoonden namelijk een stijgende tendenz. Na deze bespreking op het privékan. toor van TIMTUR was het moment aan gebroken, dat de minister en zijn gevolg weer moesten vertrekken, 's Avonds aan een maaltijd in den Bosch zou Zijne Ex cellentie verklaren, dat hij erg voldaan was over zijn bezoek aan Waalwijk. grondvest gebouw. Waarmee maar gezegd wil zijn, dat het Verenigde Europa er nog niet is, al leeft in wijde kring het verlangen dat het er eerder zal zijn dan het nu schijnt te komen. Ook met een Europese grond wet is niet het laatste woord gezegd, want als die niet wordt ingevoerd, zijn we nog even ver van huis. Er is dus niet zo heel veel reden tot juichen nu de Assemblée voor de Kolen, en Staalge meenschap zo voortvarend is geweest om direct na haar instelling een Europe se grondwet te laten ontwerpen. Niet dat ze ontworpen is, is haar waarde, maar haar verwezenlijking, die evenwel nog niet in de naaste toekomst verwacht kan worden. Waarin de oorzaak daar van ligt, zou misschien door een onder zoek uitgemaakt kunnen worden, al is het complex van vraagstukken dat er mee samenhangt zo ingewikkeld dat het niet gemakkelijk uit te maken is, waar de fouten precies schuilen. Het is niet verwonderlijk, als er on dertussen bij de ware Europeanen een zekere wrevel is gegroeid tegen Frank rijk, dat vooraan zou moeten staan bij de opbouw van een Verenigd Europa en dat enige tijd geleden een tamelijk scherpe ommezwaai heeft gemaakt. Er zijn in Frankrijk altijd wel nationalisti sche tendenties geweest, die vooral vreesden voor de overheersing van een niet-Frans element in een federatie. Daarvoor is typerend de uitlating van een der Franse afgevaardigden in Straatsburg, die het bestond in Straats burg te verklaren dat hij geen ander Eu ropa wenste te accepteren dan een waarvan Parijs de hoofdstad zou zijn en waarvan zowel de burgers als de taal Frans zouden zijn. Natuurlijk is dit een uiterste, maar ondertussen zitten er toch dergelijke federalisten in een Europees parlement. Over het algemeen echter was de regering van Pinay met Schu- man als minister van buitenlandse zaken tamelijk sterk Europees georiënteerd. Toen hadden de Gaullisten dan ook geen vinger in de pap. René Mayer heeft ze echter wel een vinger in de pap gege ven om hun medewerking te verkrijgen en toen dat lukte door een bepaalde be lofte over het Europese leger, kon met een wel de uitvaart van Frankrijks Eu ropese politiek gevierd worden. Schu- man bedankte ervoor hieraan mee te doen, zijn partijgenoot Georges Bidault volgde hem op en verloochent geregeld zijn afkomst door op gezette tijden een domper te zetten op het Europese en thousiasme van parlementen en collega's. Men herinnert zich de vreemdsoortige wijze waarop hij in Rome is omgespron gen met het Verdrag van de Europese Defensiegemeenschap in verband met de Franse protocollen. Ook in Straatsburg waar de vergade ring ad hoc van het Kolen, en Staal parlement het ontwerp voor een Euro pese grondwet met een overweldigende meerderheid aanvaardde, heeft Bidault zijn best gedaan om mogelijk enthousias me te bekoelen. Toen Spaak namelijk in een waarlijk Europese rede het ontwerp had aangeboden aan de ministers van het zo geheten Klein Europa, d.w.z. Fran krijk, Duitsland, Italië en de Benelux- landen, waarschuwde Bidault dat de na tionale regeringen over een Europese grondwet wel eens anders zouden kun nen denken dan de Straatsburgse verga dering. Waar overigens niemand aan twijfelt gezien de koers die Frankrijk sinds enige tijd vaart, maar het doet toch onaangenaam aan dat dit per se gezegd moet worden op het ogenblik dat bij uitstek geschikt is om de zaken eens in een wat wijder perspectief te zien. Men kan zich dus enerzijds erover verheugen dat er een ontwerp voor een Europese grondwet is dank zij de voort varendheid van het parlement van de Kolen- en Staalgemeenschap dat daarvan een van zijn eerste werkzaamheden maakte. Anderzijds moet men zich geen illusies maken over de verwezenlijking van dit ontwerp, want eer het aangepast is aan de wensen en verlangens van alle zes de regeringen en alle zes de parle menten zal er nog wel heel wat water door de Europese rivieren stromen. Men denke b.v. aan de Nederlandse voor waarde dat politieke integratie gepaard moet gaan met ekonomische integratie, terwijl de verwezenlijking van een eko nomische unie in Beneluxverband al veel weg heeft van een onmogelijkheid. Uit eindelijk is het maar de vraag of en wanneer men zal inzien van hoe groot belang de integratie van Europa is, van groter belang dan de dikwijls armzalige souvereiniteit waaraan verschillende Eu ropese landen zich nog vastklampen als uit de goede oude tijd. Hoe betreurens waardig het ook is dat sommige rege ringen eerder geneigd zijn tot afbraak dan tot opbouw van het ene Europa, bemoedigend daartegenover is het dat van andere zijde onvermoeibaar wordt gewerkt aan datzelfde ideaal en dat tel kens nieuwe initiatieven bewijzen dat het leeft. Russen beschieten geallieerde vliegtuigen. De Russen hebben weer een nieuw spelletje uitgevonden, dat ze blijkbaar met veel ambitie spelen het beschieten van gealliëerde vliegtuigen. Het is alleen jammer dat dit spel al verschillende mensenlevens heeft gekost, terwijl het eens te meer bewijst dat de Russen ge woon lak hebben aan internationale over eenkomsten. Was het in het begin van de vorige week een Amerikaanse Thunderjet die het slachtoffer werd van deze Russische handelwijze, Donderdag werd het lucht ruim boven de Britse sector geschonden eerst deed een Russische straaljager een schijnaanval op een Britse bommenwer per en later werd een andere zonder par don neergeschoten. Zes van de zeven bemanningsleden werden daarbij gedood, de zevende werd gewond. Dit alles ge beurde volgens ooggetuigen duidelijk bo ven Wetsduits gebied. Zowel de Amerikanen bij de Tsjecho- slowaakse regering als de Engelsen bij de Russische commandant in Duitsland hebben ernstige protesten ingediend. Maar wat is daarvan het gevolg? Dat de Russen met een brutaliteit die de propaganda van Goebbels naar de kroon steekt, de feiten verdraaien en beweren dat de Engelse bommenwerper boven Oostduits gebied vloog, dat de Russische Na afloop van zijn tweedaags werkbezoek aan onze provincie, waarbij hij ook in Waalwijk ver toefde, heeft Zijne Excellentie de Minister van Economische Zaken, prof. dr J. Zijlstra, aan vertegen woordigers van de Brabantse pers de gelegenheid gegeven zijn in drukken, in dit bezoek opgedaan, te vernemen. In zijn beschouwin gen en ook in zijn „ministeriële" antwoorden op de diverse vragen, wilde minister Zijlstra niet met even zoveel woorden verklaren dat de provincie Noord-Brabant zijn speciale aandacht had, maar uit hetgeen hij verklaarde, ineiien wij toch wel te hebben mogen beluiste ren dat Brabant zijn speciale aan dacht verdient. Wij moeten Zwitserland spelen. Met name zei de minister: Het industrialisatie-vraagstuk in Ne derland hangt ten nauwste samen met de bevolkingsaanwas. In Bra bant is deze bevolkinsaanwas meer geproportioneerd dan elders, wat betekent dat het industrialisatie- vraagstuk zich hier bijzonder scherp en duidelijk aftekent." En verder: Zijn bezoek aan Brabant was een van de officiële provinciebezoeken en dat Brabant niet het laatst aan de beurt was, zei ook al veel. Mijn indrukken zijn vele en velerlei, verklaarde de mi nister-voorts, en als hij dan enkele indrukken, die zich, nu de ver moeienis zich deed gevoelen, uit zijn herinnering opdrongen, wilde weergeven, dan was hem bij zijn bezoek aan de Hispano Suissa fa- Leraar Boekhouden M. O. WAALWIJK. Grotestraat 180 (Ned. Handel Mij.) Telef. 2475 (Belastingen onder leiding van oud-controleur der belastingen.) brieken te Breda wel heel sterk op gevallen, dat het in Nederland mo gelijk is een uitermate hoge graad van geschooldheid te verkrijgen bij de Nederlandse arbeider. Men had altijd gedacht dat men voor aller lei precisiewerk in Zwitserland moest zijn en dat men dat hier op z'n minst na 10 jaren kan verkrij gen, maar zijn bezoek aan die fa-^ briek had het tegendeel bewezen. Het enige wat mogelijk nog verbe terd kan worden, was het produc- tiefempo. „Wij moeten deze kant beslist uit: de kant van de goede ge schooldheid. De enige mogelijkheid voor Nederland is om Zwitserland te spelen." In Eindhoven bezocht de minis ter de sigarettenfabriek van Mig non en de Bock waar niet alleen sigaretten gemaakt worden, maar ook de machines die voor de fabri cage noodzakelijk waren. „Wij moeten, zei minister Zijl stra, de intelligentie die in ons volk polentiëel aanwezig is, in alle op zichten uitbuiten door scholing en vooral ook door scholing in de be drijven, willen wij met succes de zware strijd strijden die ons Ne derlanders wel voor een uiterst zware taak stelt. Brabant is ook rampgebied, ver volgde de minister, maar in dit verband verklaarde hij dat de me ning zich heel sterk aan hem voor deed, dat wij alle paarden achter alle wagens zouden spannen, wan neer wij door het herstel van het getroffen gebied onze inspanning voor de industrialisatie zouden la ten afleiden. We zouden komen te slaan voor een serie van rampen, die ieder jaar terug kwamen. De bewindsman beantwoordde na deze algemene opmerkingen 'n aanlal vragen. Op een desbetreffende vraag antwoordde hij dat de verkeers situatie rond Waalwijk wel de nodige aandacht behoefde, maar de oplossing van dit vraagstuk was geconditioneerd door de af sluiting van de Biesbosch, vooral t.a.v. de OostWest verbinding. Betreffende de doorbreking van de industriële een|zijdigheid in de Langstraat zei de minister, dat 't goed zou zijn als er wat sprei ding kwam, maar er waren zo veel gemeenten die industrie ver langden, ook al was het maar vast een eenzijdige. Aan het slot van de bijeenkomst dankte de minister de Commissa ris van de Koningin Voor de zeer hartelijke ontvangst en voor de wijze waarop hij hem in de pro blemen had ingeleid. Ons is opge vallen, besloot de minister, dat er een goede ondernemingsgeest In de industrie aanwezig is. Het wel en wee in de industrie is in hoge mate afhankelijk van deze onderne mingsgeest. Er is in Brabant een goede voorraad van geschoold on dernemersschap. Deze voorwaarde voor een gezonde industrie kan er in Brabant goed mee door. De Commissaris op zijn beurt dankte de minister voor de zeer grote belangstelling die hij had ge toond voor de problemen die ons bezig hielden, een belangstelling in de wijdste zin van het woord. De Commissaris was er van overtuigd dat de samenwerking tussen over heid en bedrijfsleven zeer goed is en aan beide kanten hoog wordt 'gewaardeerd, zoals ook de minis- ter de vorige dag aan een maaltijd die Gedeputeerde Staten aanboden, had verklaard. Toen verliet minister Zijlstra Brabant welke provincie deze twee dagen zo warm in zijn daadwerke lijke ministeriële belangstelling werd aanbevolen en naar wij ho pen zal deze belangstelling onze provincie ook ten goede komen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1953 | | pagina 5