PRIMA
MEIKERSEN
WAALWIJK
witte en zwarte Kuikens
Lenie Treffers
ALLEMAAL EEN PORTIE ZON
Notaris M. F. M.van Gurp
EEN WANDELWAGENTJE
1 ZITKAMER
Bezoekt de
Kersenboomgaard
EEN PRIMA VERKOOPKRACHT.
NET R.K. MEISJE
a. ERVAREN MEUBELMAKERS,
b. LEERLING MEUBELMAKERS,
e. EERSTE KLAS STOFFEERDERS,
(I. HALFWAS STOFFEERDERS
I. MAGAZIJNBEDIENDE
f. MAGAZIJNHULP.
KANTOORBEDIENDE
N.V. COWA
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 22 JUNI 1953
50 Jaar FORD.
Millioen Automobielen.
HENRY FORD „De wijze oude man
uit Detroit" vestigde een Imperium.
,DE ECHO"
JANNY
Hendrik Hermanus
Bekendmaking
Veiling van PANDEN
te Baardwijk.
TE VERKOPEN
DAGDIENSTBODE
C. VAN HULTEN
M. v. d. ZANDEN
met slaapkamertje
Prima PENSION
KERSEN TE KOOP.
vanaf keden
bij C. SCHOP te Drongelen
AANBESTEDING
HET BOUWEN VAN KANTOREN
GEVRAAGD
PIET KLERKX - WAALWIJK
JUFFROUW
MAG. „DE
ZON" - KAATSHEUVEL
WÊ&jj
De mensen die een generatie ouder zjjn dan wij, vertellen
ons, hoe zij uit hun huizen liepen, wanneer er een automo
biel in aantocht was en in een weergaloze bewondering
voor de techniek, die dit had weten te bereiken, het vehi
kel nastaarden.
Wanneer nu de straaljager z'n gierende ljjnen boven onze
hoofden trekt, nemen we amper de moeite hem met onze
ogen te volgen en wij weten dat zijn snelheid ons gehoor
orgaan bedriegt.
Wij willen hier maar mee zeggen, dat de techniek de laat
ste kwarteeuw dergelijke vorderingen heeft gemaakt, dat
het verschijnsel auto door ons aanvaard wordt als van-
zelfsprekend, als niet meer weg te denken uit ons maat
schappelijk bestaan.
Deze vanzelfsprekendheid is echter ook te danken aan wij
len Henry Ford, die vijftig jaren geleden de eerste Ford
automobiel vervaardigde, de eerste van de 44 millioen, die
in deze vijftig jaren de lopende banden van zijn giganti
sche fabrieken verlieten.
EEN HELE WERELD OP
WIELEN.
We kunnen Henry Ford helemaal
liet de verdienste toeschrijven de
ïitvinder te zijn geweest van de
mto; de auto was de auto, toen
7ord zich er mee ging bemoeien,
;r was practisch niets meer aan
lit te vinden. Er waren enkel nog
le mogelijkheden, de auto van een
;eldzaam product te maken tot het
femeengoed van de mensheid, er
vas enkel nog de mogelijkheid van
le massaproductie, van een ge-
Jroomlijnde wereld op wielen.
Henry Ford droomde zijn droom
ran auto's bij duizendtalen, toen
edere auto nog stukje voor stukje
n elkaar werd gezet en de werke.
ijkheid zou zijn droom overtref-
en, want het werden auto's bij
nillioenen.
Hij, de eenvoudige boerenzoon,
lie later monteur werd bij een
lectriciteitsmaatschappij, deed ze-
'en jaar over de bouw van zijn
erste auto, een soort canapé op
vielen; 20 jaren later bouwde hij
r 2 millioen in één jaar.
Vijftig jaren geleden richtte hij
le Ford Motor Company op; hij
vist enkele mensen warm te krij-
,en voor zijn ideepn, o.a. de ge-
uoeders Dodge, die motoren en
:hassis voor hem wilden bouwen;
net een beginkapitaal van 28.000
lollar begon hij aan de verwezen-
ijking van zijn droom.
Zijn eerste lopende band was een
talen kabel, voortgetrokken door
en windas over de fabrieksvloer,
riet daaraan eerst één, later 0, 12,
0 automobielenchassis. Toen brak
le staalkabel en kwam Ford op 't
dee de fabrieksvloer te laten be
jegen met bet autochassis er op.
let ideaal waarnaar hij streefde
,-as: een auto per minuut, de wer-
elijkheid werd: een auto per 10
econden.
Wat is het hoogtepunt geweest
n deze fantastische opgang?
Wus 't het moment, waarop Hen-
y Ford de hak van zijn hoge laars
ette in de modder langs de River
touge en zei dat hij daar een fa-
riek van honderd millioen dollar
ou bouwen
Was 't het ogenblik dat hij aan-
ondigde, dat hij voortaan slechts
én soort auto zou bouwen, het
ermaarde T-model, in elke kleui
,ie de koper verlangde, mits dat
lechts zwart was. Was 't het mo-
ïent waarop liy moest vaststellen
at het T-model zjjn tijd overleefd
ad en dat er iets anders voor in
e plaats moest komen?
DE VERMAARDE T-FORD.
Men kan zich niet voorstellen,
»at de T-Ford voor Amerika en
enslotte voor de gehele wereld he
ekend heeft. Iedereen kon zo'n au-
o kopen en de grote reclame was
lat driekwart van de onderdelen
linder dan een dollar kostten, lie
'ord-T was een machineheest, zo,
ls er weinig zijn geweest. Het ver-
nderde de levenswijze van milli-
enen mensen en verheugde de
tarten van tientallen millioenen.
len kon de T-Ford niet belachelijk
inden, al was het alleen maar
imdat 'het dier er zo onschuldig
litzag; maar toch lag over het ge-
,eel een soort latente vijandschap
egen alles wat mens was. Om te
veten of er nog olie in het carter
at, moest men er onder kruipen
n 'twee kraantjes open zetten. Om
e weten of er nog benzine in was,
noest men de voorbank er uit ha,
en en met een peilstaaf meten,
laar in noodgevallen liep hij ook
onder olie of benzine. T-Fords
ïebhen gelopen op wonderolie, le-
'ertraan, alcohol, petroleum, Mar-
ini-cocktails en spiritus.
Twintig jaar lang waren Ame-
ika en een groot deel van de we-
eld vervuld van het geluid van
leze auto.
TUSSEN T, A EN V-8.
Goed beschouwd echter was de
'-Ford voor zijn tijd een goede
vagen.De choke mocht een sfu*i
zerdraad zijn, maar hij brak
ooit. Het chassis en de assen wa-
en van prima staal en niemand
veet nog, dat er twintig verschil-
ende soorten speciaalstaal in die
ïuilezel-achiige T-Ford verwerkt
varen. Het is geen wonder dat
lenry Ford een nationale figuur
verd in de Verenigde Staten. Sue.
es wekt altijd bewondering. Het
s zelfs niet zo verwonderlijk dat
ij eens het middelpunt was van
•en actie die hem tot president
ran de Verenigde Staten wilde ma-
en. In 1923 weigerde hij zich can-
lidaat te laten stellen tegen Coo-
idge. „Waarom zou ik", zei Ford,
„de man doet prima zijn werk",
een kenmerkend gezegde voor de
ze grote man, die tegen alle wetten
der waarschijnlijkheid, tegen elke
kansberekening in, de meest con-
currentiekrachtige, de meest pro
ductieve, meest sociale en meest
fantasierijke van alle industrieën
ter wereld schiep.
Hij schiep niet alleen een eigen
sfeer, maar ook die voor zijn con
currenten. Zijn hoge lonen en acht-
urendag betekenden een standaard
voor de hele automobielindustrie
in Amerika. Hij schiep zichzelf zijn
concurrenten, omdat zijn idééën
over massaproductie tenslotte ge
meengoed werden.
Alleen: men moest een Henry
Ford zijn om er alles uit te kunnen
halen.
Voor hem kwam toen de tijd,
waarin duidelijk bleek dat de T-
Ford uit de tijd was. Het publiek
kon meer betalen en verlangde
meer voor zijn geld. Ford wist dat
zijn T-wagen ernstig ziek was en
hij ging aan het denken over een
nieuwe wagen. Toen kondigde hij,
na zeven maanden wachten en na
honderd millioen dollar er aan te
hebben gespendeerd, met adver
tenties van 'n hele pagina in twee
duizend grote Amerikaanse dagbla
den aan, dat er een nieuwe Ford
zou komen: de A-Ford; deze was
duurder, maar men kreeg ook waar
voor z'n geld: meer modellen, meer
kleuren, een sterkere motor. Nog
geen maand na de eerste vertoning
van de A-Ford maakte Henry er
zesduizend per dag, twee millioen
per jaar, zolang de markt ze wilde
opnemen. Vijf jaar en negen milli,
oen Fords later was het afgelopen.
De dealers deserteerden, men voor
spelde algemeen Ford's faillisse
ment. Maar toen verscheen de V-8
en het was de beste wagen die
Ford ooit had gemaakt. Hij had de
dure achtcylinder-motor geperfec
tioneerd en de constructie daarvan
simpel gemaakt, door twee rijen
van vier cylinders in één motor
blok in V-vorm tegen elkaar te
zetten.
MOEILIJKE TIJDEN.
Het is met de Ford Motor Com
pany niet altijd even voorspoedig
gegaan, er zjjn ook tijden geweest,
en nog maar kort geleden, dat het
machtige Imperium zeer wankelde.
Nadat het Ford-bedrijf tijdens de
oorlogsjaren de normale auto-pro
ductie had stopgezet om op volle
kracht als oorlogsindustrie te gaan
werken aan de bouw van legerwa,
gens en vliegtuigen, overleed in
1943 de enige zoon van Ford, Ed-
zel, die in 1919 zijn vader als di
recteur van de Ford-Company was
ppgevolgd. Geen ogenblik aarzelde
de 81 jaren oude Amerikaan, zelf
nam hij weer de leiding van het
reuzebedrijf op zich. Er kon echter
gesproken worden van een nade
rende crisis. Het Fordrijk omvatte
honderdvijftigduizend arbeiders, 43
fabrieken en 23 landen. In de kas
waren zeshonderdtachtig millioen
dollar in contanten en effecten.
Deze getallen echter waren zeer
bedrieglijk. Het imperium wankel
de en stond op het pnnt ineen te
storten.
Ford, eens de grootste automo
bielbouwer ter wereld, zag zfjn
aandeel in de Amerikaanse auto
productie dalen: 49% in 1930, 20%
in 1945; in 1946 verloor de Ford
Company zoveel geld, dat de re
serves spoedig uitgeput zouden
zijn; het enige goed dat nog over
gebleven scheen te zijn, was de
naam: Ford.
HENRY FORD II.
In 1945 nam Henry Ford de
tweede, eerste luitenant der ma
rine met groot verlof, de geweldige
taak van de oude schouders van
zijn grootvader over. Hij verzeker
de zich van de medewerking van
Ernest Breech en toen hebben die
twee de balans opgemaakt; het zou
een spannend, maar uitvoerig re
laas worden alles te vertellen waar
mee Henry Ford de tweede na de
dood van zijn grootvader op 7
April 1947, het Ford-imperium van
de ondergang wist te redden. Alle
ballast werd overboord gegooid
Braziliaanse rubberplantages, een
tractorfabriek, de model-boerderij
en. Er moesten ruim tweehonderd
millioen erfrechten betaald worden
op de erfenissen van Henry I en
Edsel. Duizenden mensen werden
gepensioneerd, wat nog eens milli
oenen kostte, maar wat nodig was
om het bedrijf te verjongen. Met de
vakbeweging, waarmee Henry 1
nogal eens overhoop lag, 'werd de.
finitief vrede gesloten en toen gin
gen Henry en Breech eens naar de
auto kijken. Het ontbrak aan kleu
ren, aan modellen, aan lijn, aan al
les wat de auto sales-appeal kon
geven. Henry TI huurde George
Walker om een nieuwe auto te ont
werpen, die in 1949 uitkwam. De
slanke lijnen van deze wagen zul
len tot 1956 toe in productie blij
ven. Het vermogen van de motor
werd opgevoerd van 100 tot 110 pk.
DRIE BROERS.
Henry, Benson en William zijn
de drie kleinzoons van Henry Ford
de eerste, die het grote werk van
hun grootvader en hun vader
voortzetten. Henry U is president
van de Ford Motor Company, Ben
son directeur van de Lincoln-
Mercury-afdeling, William (Billy)
van de Special Product Operations
die nieuwe ideeën uitwerkt.
Zij zetten gedrieën het grote
werk voort, dat hun grootvader,
nu een halve eeuw geleden, begon
in een schuur met een handjevol
mannen. In de daaropvolgende ja
ren zette hij Amerika en een goed
deel van de rest van de wereld op
wielen.
De 'pionierstijd is nu voorbij;
automobielen maken is een ernsti
ge industrie geworden en is geen
avontuur meer.
Maar blijvend zal zijn de herin
nering aan de boerenzoon, die ge
loofde aan rijtuigen zonder paard
en die droomde van duizenden au
to's in een tijd, toen een enkele
auto nog een zeldzaamheid was.
Deze feestmaand is bijzonder aan
Jaem gedacht, ook in Nederland,
•waar het gouden Fordfeest is ge
vierd in de Fordfabriek aan de
Hemhrug te Amsterdam, waar da
gelijks 33 auto's de fabriek verlaten
en waar de vraag het aanbod over
treft.
Deze maand, de gouden Ford
feestmaand, wil men tot een bij
zondere prestatie kamen, namelijk
een productie van 1000 wagens.
Dit is het kleine Nederlandse
voorbeeld van de geweldige ener
gie waarop dit wereldomvattend
concern drijft.
Henry II, Benson en William Clay lord onder de portretten van
grootvader Henry en vader Edsel. Henry II is de president van de
Ford Motor Company, Benson president van de Lincoln-Mercury
Division, William Clay chef van de research-afdeling.
KAMER VAN KOOPHANDEL IN
NIEUW GEBOUW.
Eindelijk is overeenstemming be
reikt tussen het departement en de
Kamer van Koophandel voor Noor
delijk Noord-Brabant betreffende de
bouw van een nieuw kantoor voor
de Kamers van Koophandel, Han
delsregister c.a., aan de Wilhelmi-
nastraat alhier.
De aanbesteding heeft plaats op
10 Juli a.s. en 't beloofd een mooi,
representatief gebouw te worden.
geelt U voor Waalwijk
Kaatsheuvel ei de Lang
straat DE BESTE
RECLAME.
De Heer en Mevrouw
MOMBERS—RAMING
geven met vreugde kennis van de
geboorte van hun dochter
die bi] het H. Doopsel de namen
ontving van
Johanna Cornelia Francisca,
Waalwijk, 20 |unl 1953
Burg. Moonenlaan 4
De Ford-T, het geduldige machin ebeest, dat millioenen mensen
over de gehele wereld in staat stelde om auto te rijden. De Ford
Motor Company maakte vijftien millioen van deze wagens, die zo
simpel waren, dat men ondanks een enkele panne vooral van
de banden toch altijd weer thuiskwam.
De Heer en Mevrouw
H. H. H0GENH0UT-W1LLEMSEN
geven met grote vreugde kennis
van de geboorte van hun zoon
Zij noemen hem
Henk
Waalwijk, 13 Juni 1953
1 e Zeine 9
DANKBETUIGING
Langs deze weg betuigen wij
onze hartelijke dank aan Edel
achtbare Heer Burgemeester
Teijssen, Eerwaarde Heer Pastoor
Verbiesen, Familie, Vrienden en
Buurtbewoners voor de vele
cadeaux, bloemen en felicitaties
die wij bij ons Gouden Huwelijks
feest mochten ontvangen
G VERHULST-van DALEN
en Kinderen
Waalwijk, Juni 1953
Westeinde 26
Aan allen die blijk gaven van
belangstelling bij de Viering van
ons Gouden Huwelijksfeestzeggen
wij onze hartelijke dank.
Het is voor ons een onvergete
lijke dag geworden. Dit danken
wij vooral aan de hulde ons door
het buurtcomité gebracht.
Ook de feestavond in „Euphonia"
door hen verzorgd zal voor allen
een mooie herinnering zijn, daar
voor speciaal onze dank.
A. VAN R1EL
A. VAN RIEL-
PAAIJMANS
Kaatsheuvel, Juni 1953.
De Burgemeester van LOONOP-
ZAND maakt bekend dat vanaf
heden tot en met 5 Juli 1953 op de
werkdagen van 10 tot 12 uur voor
eenieder op de gemeente-secretarie
ter inzage ligt het uitbreidingsplan
dezer gemeente omvattende
1. het plan In hoofdzaak voorde
gehele gemeente
2. het plan in onderdelen voorde
kommen Loonopzand en De
Moer;
3. het herziene plan in onderdelen
voor de kom Kaatsheuvel.
Binnen zes weken na afloop van
boven genoemde termijn kunnen
belanghebbenden, die zich metbe-
zwarentot de gemeenteraad hebben
gewend, bij Gedeputeerde Staten
hunbezwarentegen dttplan indienen.
Kaatsheuvel, 22 Juni 1953.
De Burgemeester van
Loon op Zand
Mr. R. J. Th. van der Heijden
te WAALWIJK,
is voornemens ten verzoeke van
de Erven E. VAN DER HAMMEN
bij INZET op DONDERDAG 25
JUNI 1953 en bij TOESLAG op
DONDERDAG 2 JULI 1953, telkens
in het Café „HET VOSJE" te
Waalwijk, Laageinde 52, des avonds
om 7 uur, in afzonderlijke kopen
en in combinaties, in het openbaar
onder de kad. Gem. Baardwijk
1. Het WOONHUIS met ERF
Laageind 25, Sectie E 915, groot
0.85 A.
2. Het WOONHUIS met ERF,
Laageind 27, Sectie E 916, groot
0.75 A.
3. Het WOONHU.S met ERF,
Laageind 29, Sectie E 917, groot
1.50 A.
Elk der goederen is verhuurd
voor f 4.85 per week.
Aanvaarding in genot huur vanaf
betaling kooppenningen, weike
uiterlijk betaald moeten zijn 13
Augustus 1953.
ws m cota nan sa* bui sa» «ai b«ü sea
GEVRAAGD
zelfstandig kunnende werken,
liefst bekend met koken, was
buitenshuis.
Kloosterweg 23 Waalwijk
TE KOOP:
met bijbehorende zak.
In goede staat
Beatrixstraat 22 WAALWIJK
TE KOOP:
bij
Torenitraat 35 DRUNEN
TE HUUR
Brieven onder no. 5377 bur v. d. bl.
Profiteert van deze gelegen
heid.
Zegt hat voort.
Voor de verkoop van CHEMICALIËN en MODERNE
KLEEFSTOFFEN aan de schoenen- en lederindustrie
gevraagd
Reflectant moet voor 100% vakkundig op
de hoogte zijn van de thans gevolgde werk
wijzen in de schoenenfabricage, alsmede van
de problemen, die bij het gebruik van chemi
caliën in het algemeen en bij het toepassen
van kleefstoffen in 't bijzonder in de schoenen
fabricage voorkomen.
Brieven onder No. 5375 Bureau van dit blad.
B'EDT ZICH AAN:
voor dag en nacht.
Leeftijd 18 jaar. Prima referenties
van H.H. Geestelijken en vorige
betrek, staan ten dienste.
Woonpl. Dussen. Betrekking ge
zocht te Waalwijk.
Brieven onder No. 5376 aan het
bureau van dit blad.
Hoogeinde 34 Waalwijk
gediplomeerd coupeuse
beveelt zich beleefd aan voor
het betere naaiwerk.
Namens zijn opdrachtgever, de Kamer van Koophandel en Fa.
brieken voor Noordelijk Noord-Brabant te Waalwijk, zal onder
getekende in het openbaar aanbesteden, overeenkomstig het aan-
bestedlngsregtement W. B.
aan de Wilhelminastraat te Waalwijk.
Bestek en tekeningen zijn verkrijgbaar bij ondergetekende
Kleuterlaan 2 te Goirle tegen betaling van f25.— per stel of per
postwissel f25.50 per stel (restitutie f25.
De aanbesteding vindt plaats 10 JULI A.S. 11.30 v m in HOTEL
VERWIEL te Waalwijk.
De architect, ]OS. BEDAUX.
voor onmiddellijke indiensttreding.
bij voorkeur met Nijverheidsdiploma.
met ruime ervaring in meubel- en
woningstoffering.
vereistebetrouwbaar, werkzaam en
zelfstandig.
Voor prima krachten garanderen wij vast werk en hoog loon
Uitsluitend schriftelijk aanmelden. Persoonlijk bezoek
eerst na oproep der personeelsafdeling.
GROTESTRAAT 299
Boek- en Kantoorboekhandel
Leesbibliotheek „0£ BIEB", Waalwijk
vraagt
voor winkel en voorkomende werkzaamheden.
Leeftijd minstens 16 jaar. Mulo Diploma vereist.
Sollicitaties schriftelijk.
GEVRAAGD, mannelijk of vrouwelijk met H.B.S. of Mulo diploma
leeftijd ±18 jaar.
Brievan met uitvoerige gegevens te schrijven aan
CONFECTIE-ATELIERS, Min. Loeffstraat 57B Waalwijk.
Daar verlangen wij naar in de Zomer.
Met onze ZOMERKLEDING kunt U er
met volle teugen van genieten, want
wij hebben voor U
SHIRTS in diverse kleuren,
luchtige TRUITJES-PULLOVERS
en BLOUSES
en een groot sortiment
BADPAKKEN en ZWEMBROEKEN.