wtbMWaalwijkse en Langstraatse Courant WR1GLEY hoog niveau der uitgaven en belastingverlaging DS TROONREDE AANZIENLIJK BEGROTINGSTEKORT Rijksbegroting 1954 in het teken van niettemin vermindering van belastingdruk Einde aan achterblijven van het grote gezin 667 717. 453 598 1.059 1.052 88 528 298 531 754 126 100 60 401 1.044 1.051 388 457 642 656 594 5.690 6.561 6.512 5.125 5.965 5.517 566 596 995 VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1953. MM MM 76e JAARGANG No. 75 zr~ DE ECHO \M HET ZUIDEN tjp= JAN TIELEN 10 cent per m.in. speciaal tarief. Bureaux GROTE STRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621. OPGE RICHT 1878. Dr van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL, TEL. 2002. TELEGR.-ADRES „ECHO" H. M. Koningin Juliana heeft Dinsdagmiddag de Staten- Generaal geopend met het uitspreken van de traditionele troonrede, waarin z\j de lijnen aangaf, waarlangs het rege ringsbeleid zich zou bewegen. t.w NOG STEEDS DRUKKEN ZWARE MILITAIRE VER- PLICHTINGEN EN WATERSNOODSCHADE. Dinsdagmiddag heeft de minister van financiën de ont werpbegroting voor 1954 met de Millioenennota aan de Tweede Kamer aangeboden. De minister wijst als ken merk van de begroting aan het ongekend hoge niveau van de uitgaven tengevo ge van diverse zware verplichtin gen en noodzakelijke voorzieningen, waaronder de mili taire uitgaven en het herstel van de watersnoodschade een voorname plaats innemen. De begroting wijst dan ook op de lopende dienst een tekort aan van 401 mil- lioen en op de kapitaal dienst een van 594 millioen, der halve een tekort op de gehele dienst van 995 millioen. Het totaal der uitgaven wordt geraamd op 6-512 mil lioen en het totaal der middelen op 5.517 millioen. Oorspr. vastgesteld 1953 Kostprijsverhogende belastingen 2.229 Belastingen op winst, inkomen en vermogen 2.270 Winsten en andere baten van bedrijven 41 Overige middelen Gewone Dienst en Buitengewone Dienst I 311 Herziene raming 1953 2.181 2.497 33 866 1954 2.185 2.297 26 552 Totaal middelen Gewone Dienst en Buitengewone Dienst I Ontvangen aflossingen Overige middelen van de Buitenge wone Dienst II Totaal middelen Buitengewone Dienst II (excl. bijdrage wegens afschrijving) Totaal der middelen (excl. bijdrage wegens afschrijving) Bijdrage wegens afschrijving Totaal der middelen Overzicht der belastingen. De opbrengst van de voornaamste be lastingen, voorzover die ten bate komen van het Rijk, is in onderstaande tabel vermeld. De totale opbrengst der belas- Omzetbelasting Invoerrechten Accijnzen V ereveningshef f ing Motorrijtuigenbelasting Overige 4.851 5.577 5.060 146 248 252 23 35 91 169 283 343 5.020 5.860 5.403 105 105 113 5.125 5.965 5.516 tingen is in feite hoger. De gemeenten en de provincies ontvangen namelijk een ge deelte van de opbrengst der Rijksbelas tingen. Dit gedeelte, voor 1954 geraamd op 665 millioen gulden, is in de tabel reeds afgetrokken. Oorspr. Herziene Percentage vastgesteld raming 1954 van totaal 1953 1953 1954 1.068 984 984 21.9 356 345 345 7,7 409 465 448 10,0 240 235 250 5,6 80 80 85 1,9 76 70 73 1,6 Totaal kostprijsverhogende belastingen Inkomstenbelasting Loonbelasting Vennootschapsbelasting Vermogensbelasting Rechten van successie, overgang en schenking Overige Inhaal van belastingachterstand 2.229 2.179 2.185 48,7 779 885 811 18,1 579 587 544 12,1 690 733 712 16,0 76 76 78 1,7 80 73 73 1,6 66 79 79 1,8 65 Totaal belastingen op winst, inkomien en vermogen Rijk geheven belastingen 2.270 2.498 2.297 51,3 het 4.499 4.677 4.482 100,0 progressie word! verkregen. Dit zal een voelbare vermindering van de druk betekenen, in het bijzonder ook voor de lagere in komstenklassen en de midden groepen. Voorstellen zullen U bereiken in zake de compensatie voor van overheidswege gepensionneerden en voor degenen, die bij de wet vastgestelde sociale uitkeringen ontvangen. Daarbij zullen ook ver schillende vraagstukken, die met de kinderbijslag verband houden, een oplossing moeten vinden. Het ligt in het voornemen dei- regering daarbij aan een relatief achterblijven van de positie der grote gezinnen een eind te doen komen. Zij zal voorstellen indienen tot wijziging van de Pensioenwet 1922 op punten, waarover in het inte rim-rapport der desbetreffende Staatscommissie is geadviseerd. Ten aanzien van het tetevisiebe- stel hoopt de regering binnenkort haar plannen aan de Staten-Gene- raa! voor te leggen. Tijdens de overgangsperiode, aanvangende op 1 October 1953, zullen de televisie uitzendingen met steun van de overheid voortgang vinden. Op het gebied van het onderwijs zal veel van Uw werkkracht wor den gevergd, met name door de wetsontwerpen op het kleuteron derwijs, het voorbereidend hoger onderwijs en het hoger onderwijs. Daarnaast zullen U wetsvoorstellen tot wijziging der regelingen voor school- en collegegelden en voor het toekennen van studiebeurzen bereiken, terwijl een ontwerp tot wijziging van de nijverheidsonder wijswet in voorbereiding is. Ook overigens zal grote aandacht ver eist zijn voor de geestelijke en li chamelijke vorming van de jeugd in en buiten schoolverband. Daar naast hoopt de regering door een krachtige steun aan de wetenschap en door de bevordering en sprei ding van de kunst hij te dragen tot de versteviging van de geestelijke waarden van ons volk. En Hare Majesteit besloot In het komende jaar wacht U een veelomvattende arbeid, met grote verantwoordelijkheid voor de te nemen beslissingen. Moge de we tenschap, hij te dragen aan voor de toekomst van ons volk belang rijke besluiten U in Uw werk sti muleren. Dat God U wijsheid en sterkte moge schenken om Uw taak te ver richten als goede vertegenwoordi gers des volks Met deze bede ver klaar ik de zitting van de Staten- Generaal voor geopend. 's Rijks middelen. In de inleiding werd reeds vermeld, dat het Rijk in 1954 naar raming over een bedrag van 5.517 millioen aan mid delen zal kunnen beschikken. Oorspronkelijk Herzien Ontwerp- vastgestelde begrotingsbeeld begroting begroting 1953. 1953. 1954. 4.096 4.332 4.309 4.763 5.049 4.762 INTERNATIONALE SAMENWERKING. Na gewezen te hebben op de in ternationale toestand, speciaal ten aanzien van Korea en na „onze dappere vrijwilligers uit Neder land en Suriname'' herdacht te hebben, vervolgde H. M. Het beleid der Regering richt zich onverminderd op een voort zetting der internationale samen werking, zowel in de Verenigde Naties als in Atlantisch en Euro pees verband. Binnen het kader van de Noord- Atlantische Verdragsorganisatie gaat de opbouw der defensie regel matig voort. Economische integratie ziet de Regering als een van de voornaam ste' doelstellingen bij de vorming ener Europese Gemeenschap. Des betreffende voorstellen harerzijds zullen met andere belangrijke vraagstukken, welke aan de vor ming van een dergelijke gemeen schap verbonden zijn, onderwerp uitmaken van het op gang zijnd overleg tussen de Regeringen waar voor de arbeid der Assemblée ad hoe een waardevolle bijdrage heeft geleverd. In West-Europa is nauwe samen werking noodzakelijk, ook met landen,' die niet deelnemen aan de integratiepogingen. De Organisatie voor Europese Economische Sa menwerking en andere intergou vernementele organisaties bene vens de Raad van Europa blijven dan ook van groot belang. Overleg tussen de Regeringen der Benelux-landen heeft geleid tot overeenstemming omtrent tijde lijke maatregelen ter vermindering van gerezen moeilijkheden. Nauwe- er coördinatie van het interne en externe economisch beleid zal daarop moeten volgen. Totstandkoming van de voorge stelde (interparlementaire advies raad zal een wezenlijke stimulans kunnen zijn voor de groei der Be- nelux-gedachte in de drie landen. Wetsontwerpen, betrekking heb bende op de beoogde regelingen, zullen U spoedig bereiken. Het regeringsbeleid blijft gericht op het onderhouden van goede be trekkingen met Indonesië en het zoveel mogelijk verbeteren dier be trekkingen. De regering heeft aan de lands regeringen van Suriname en de Ne derlandse Antillen voorstellen ge daan om te komen tot hervatting van het overleg over de nieuwe rechtsorde in het Koninkrijk. Er is grond voor de verwachting, dat de besprekingen spoedig kunnen aanvangen. Maatregelen in het belang van de economische, geestelijke en sociale verheffing van de bevolking van Nieuw-Guinea zullen geleidelijk en in onderling verband worden ge troffen. Een belangrijke taak is weggelegd voor Zending en Missie. Aan de mogelijkheden voor een toe komstige politieke ontwikkeling zal de regering bij voortduring aandacht schenken. In het bijzonder is de aandacht gericht op verbetering en uitbrei ding van de landbouw voor eigen voorziening, naast winning van exportproducten. De regering zal, waar zulks in het belang is van het land, particulier initiatief aanmoe digen en steunen. HERINNERING AAN DE WATERSNOOD. Voor ons land zal 1953 in de her innering voortleven als het jaar van de watersnood, die zoveel leed bracht en zoveel schade aanrichtte. Onafscheidelijk zal daarmede ech ter verbonden blijven de heugenis aan het ontroerend medeleven in binnen- en buitenland, aan de war- më spontaniteit waarmede hulp werd geboden en aan de betoonde offervaardigheid. Het Rampenfonds en het Rode Kruis hebben veel gedaan om de getroffenen tegemoet te komen. De regering vertrouwt, dat het wetsontwerp inzake de schadere geling spoedig in behandeling zal komen. In de worsteling om een snel herstel van de geteisterde water keringen en een spoedige droog legging van de overstroomde gronden te verwezenlijken, zijn de beste tradities van ons volk gehandhaafd. Met dankbaarheid kunnen wjj constateren dat thans de dijken op één uitzondering na gedicht zijn. Er bestaat goede hoop dat vóór de najaarsstormen de sluiting voltooid zal z\jn. Dit ware de schoonste beloning voor de onvermoeide arbeid van velen. Alle krachten worden inge spannen voor het herstel der ge troffen gebieden, ook op het ge bied van landbouw en wederop bouw. Tevens is het oog gericht op de noodzakelijkheid om voor de toekomst grotere veiligheid te verzekeren. De ramp stelt hoge eisen aan de schatkist en heeft verschillen de takken van de agrarische pro ductie ernstig getroffen. De wijze waarop de schok is opgevangen, getuigt echter van de economi sche weerstandskracht waarover ons volk thans weer beschikt. De wijziging ten goede, die reeds eerder in 't buitenlands betalings verkeer was opgetreden, zette zich voort. De goud- en deviezenreserve nam gestadig toe. Dientengevolge was het mogelijk enkele verzachtende maatregelen ten aanzien van het deviezenbeleid te treffen. De rege ring gaat na of verdere verrui ming mogelijk is. Productie en werkgelegenheid liggen op een hoog niveau. De hulp die ons land in de jaren 1949 lot en met 1952 van de Verenigde Sta ten van Amerika ontving en die tot het economisch herstel in zo be langrijke mate heeft bijgedragen, kon worden beëindigd. Het behoud van het verkregen evenwicht en de voortzetting van de normale groei der economische bedrijvigheid eisen bij voortduring aandacht. De sterke toeneming van onze bevolking maakt het nodig de totstandkoming van nieuwe en de uitbreiding van bestaande wel vaartsbronnen met kracht te blij ven bevorderen. De aanhangige voorstellen inzake verlaging van de belastingdruk op het bedrijfsleven zullen daartoe kunnen bijdragen. Onmisbare voorwaarde voor een blijvend gunstige ontwikkeling is een verdere vergroting van de ex port en een zo ruim en vrij moge lijk internationaal handels- en be talingsverkeer. De regering is voortdurend bedacht op het stimu leren en steunen van maatregelen in die richting. Een nota over het middenstands- vraagstuk zal U dit zittingsjaar be reiken. Op grond van met het be drijfsleven gevoerd overleg heeft de regering goede hoop, dat de door haar gewenste verwezenlij king van de publiekrechtelijke be drijfsorganisatie op basis van vrij willigheid zal kunnen geschieden. Op korte termijn zal zij naar aan leiding van door de Sociaal-Econo mische Raad uitgebrachte adviezen de instelling van een aantal be- drijfslichamen bevorderen. Het vraagstuk van de bezitsvor ming is in studie, in samenwerking met de Commissie Bezitsspreiding. Het streven der regering blijft gericht op het scheppen van zoda nige economische voorwaarden, dat de landbouw en de visserij in staat worden gesteld de grootst mogelijke bijdrage aan de nationale welvaart te leveren. Hiertoe bevor dert zij krachtig het landbouwon derwijs, de voorlichting en het on derzoek. Was in de jaren na de laatste wereldoorlog de markt voor pro ducten van de landbouw en de vis serij gunstig, thans moet met een dalende tendens rekening worden gehouden. Het streven naar verla ging van kostprijzen en het voeren van een actief afzetbeleid vormen dan ook nog meer dan tevoren een belangrijk onderdeel van de land bouwpolitiek. Maatregelen tot verbetering van de toestand in de zeevisserij zijn in voorbereiding. WONINGBOUW. Ter voorziening in het nog steeds nijpende gebrek aan woningen be vordert ;de regerjing verwezenlij king van een bouwprogramma van 65000 woningen. Daarbij zal zij bij zondere aandacht schenken aan de bouw ter vervanging van de dooi de oorlog en de watersnood verlo ren gegane huizen. Het ligt in de bedoeling in dit zittingsjaar een ontwerp-Woning- wet en een ontwerp-Ruimtewet in te dienen. De regering overweegt of wijzi gingen in het systeem of in de or ganisatie van de tot dusver gevolg de loonpolitiek gewenst zijn. Hier bij zijn het werkgelegenheidsaspect en het behoud van de arbeidsvrede die tot dusver zo voorbeeldig ge handhaafd bleef, van veel belang. De uitvoering van de werkloos heidswet de ziektewet en de kin derbijslagwet verloopt in het alge meen bevredigend. In overweging is thans een voorstel om ook de land- en tuinbouwongevallenverze^ kering ter uitvoering aan de be: drijfsverenigingen over te dragen. De indiening van een wetsont werp lot het verbod van arbeid in de industrie voor 14-jarige meisjes is te verwachten. De gezondheidstoestand van ons volk blijft zich gunstig ontwikke len. De over het gepubliceerde vóóron'twerp-Ziekenfondswet ont vangen adviezen hebben de nood zaak aangetoond dit ontwerp na der in beschouwing te nemen. De verbreding en verdieping van het maatschappelijk werk, gericht op individu en gezin, zal de rege ring zoveel mogelijk bevorderen. Bijzondere aandacht zal zij be steden aan die gebieden in Neder) land, waar achterstand aanwezig is op maatschappelijk, cultureel en hygiënisch terrein. Voorstellen in de geest van het rapport van de Commissie Achter stallige Betalingen zullen U berei ken. Ten aanzien van de maatschap pelijke moeilijkheden, waarin een aantal Nederlanders in Indonesië verkeren, worden maatregelen voorbereid, welke tot een meer ge coördineerd beleid kunnen leiden. H. M. de Koningin wijdde voorts enige woorden aan de vervoers- wetten, die spoedig tot een begin van uitvoering zullen komen aan de organisatie Bescherming Bevol king, die in de loop van het aan staande zittingsjaar haar voltooiing zal naderen aan een ontwerp-Po- litiewet liet standpunt dat de re gering zal bepalen ten aanzien van de Friese taal in het rechtsverkeer; en vervolgde VOELBARE BELASTINGVERMINDERING. Mede als gevolg van de uitga ven voor het Rijk, voortvloeiend uit de stormramp, sluit de begro ting 1954 met een aanzienlijk te kort. Het beeld van deze begro ting, op zichzelf genomen, is dan ook zeker niet gunstig. De kosten van de rampschade zijn echter uitgaven voor eenmaal, terwijl de uitgaven voor herstel van d<^ oorlogsschade binnen afzienbare tijd zullen verminderen. Reke ning houdend met deze omstan digheden en met de algemene fi- nancieel-economische toestaan van het land, acht de regering het verantwoord het complex van ingediende belastingmaatre gelen aan te vullen met een wets ontwerp betreffende de inkom sten- en loonbelasting, waardoor een geleidelijker verloop van de UITGANGSPUNTEN. Bij de indiening van de ontwerp-be- groting 1953 werd ervan uitgegaan, dat het begrotingsbeleid, ondanks de druk der militaire uitgaven en ondanks de ge stegen uitgaven ter bevordering van de werkgelegenheid, gericht moest blijven op handhaving van het monetaire even wicht en daarmede op een blijvend even wicht in de betalingsbalans. De watersnood heeft de voor 1953 verwachte ontwikkeling grondig gewij zigd. De kosten van de herstelwerkzaam heden en de andere uit de ramp voort vloeiende uitgaven betekenen en zware belasting van de Rijksbegroting, waar mede naar schatting in totaal tenminste 800 millioen gulden zal zijn gemoeid, van welk bedrag de helft inmiddels ten laste van 1953 is gebracht. De inhoud van de ontwerp-begroting 1954 wordt, evenals dat in vorige jaren reeds het geval was, in belangrijke mate bepaald door de verplichtingen, waar toe ons land zich heeft verbonden in het kader van de Noord-Atlantische defen sie-inspanning. Ook in 1954 zal het Ne derlandse volk zich zware offers moeten getroosten ten behoeve van zijn militaire bijdrage aan het gemeenschappelijk ver- I dedigingssysteem. Voor defensiedoelein- den wordt opnieuw een bedrag van 1500 millioen aangevraagd. Van de hoge uitgaven, welke met het herstel van de getroffen gebieden zullen zijn gemoeid, mag evenals in 1953 een gunstig effect op de werkgelegenheid worden verwacht. Ook zal de werkgele genheid worden bevorderd door het on langs bij de Tweede Kamer der Staten- Generaal ingediende wetsontwerp, hou dende fiscale voorzieningen in het be lang van de werkgelegenheid op langere termijn. Nu de financiële en monetaire situatie van de Nederlandse Volkshuishouding zich sedert enige tijd kenmerkt door een zekere ontspanning en stabilisatie, kan, aldus merkt de Minister van Financiën op, worden gezegd, dat bij de samen stelling van de ontwerpbegroting 1954 als richtsnoer heeft gegolden het streven om door vergroting van de bestedings mogelijkheden in de bedrijfs- en gezins huishoudingen de levensstandaard van het Nederlandse volk te verhogen en op deze wijze, zonder het verkregen mone taire evenwicht in gevaar te brengen, via de Rijksbegroting een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan een verhoging van de nationale welvaart. De beschouwingen in de Millioenen- nota worden door een aantal tabellen verduidelijkt. In het onderstaand over zicht worden de begrotingscijfers voor 1954 vergeleken met de oorspronkelijk vastgestelde begroting 1953 en met de herziene begroting 1953. Omschrijving Gewone Dienst. Uitgaven Middelen Voordelig saldo Buitengewone Dienst I (Uitgaven en ontvangsten van aflopend karakter). Uitgaven Middelen Nadelig saldo Gehele^ Dienst. Uitgaven (inclusief nadelig saldo Landbouw-Egalisatiefonds) Middelen Nadelig saldo De nationale schuld. Blijkens het in de Millioenennota op genomen overzicht van de Nationale Schuld hfeft de daling van de totale Staatsschuld, die in de 12 maanden, ein digende 30 juni 1952, 1.795 min. gulden had belopen, zich in de periode 1 Juli 1952 tot 30 Juni 1953 verder voortgezet, ditmaal met een bedrag van 818 millioen, waarvan 598 millioen betrekking heeft op de binnenlandse schuld en 220 millioen op de buitenlandse schuld. De totale schuld per 30 Juni 1953 bedraagt 22.800 millioen gulden. RICHTSNOEREN. In een slotbeschouwing geeft de minister van financiën allereerst aan door welke richtsnoeren het financieel beleid gericht moet worden. Het moet gericht zijn op. het bevorderen en handhaven van een zo evenwichtig mogelijke con juncturele ontwikkeling en op de tweede plaats dient het bij te dra gen tot de oplossing van bestaan de structurele problemen dit laatste aspect treedt onder de hui dige omstandigheden het meest op de voorgrond. Voorts stelt de minister vast dat het Regeringsprogram van Maart 1951 zi,jn uitwerking niet heeft ge mist er kwam een einde aan de betalingsbalanstekorten, terwijl er sinds het derde kwartaal 1951 zelfs aanzienlijke overschotte wer den gerealiseerd, die, in tegenstel ling met de verwachting, in 1952 en de eerste helft van 1953 niet verminderden. Was, als keerzijde van de me daille, de ontwikkeling van de bin nenlandse bedrijvigheid minder gunstig, in de eerste helft van dit. jaar heeft zij zich duidelijk her steld. De industriële productie be- Onderstaande tabel geeft hiervan een gespecificeerd overzicht, waarbij boven dien de bedragen over 1954 worden ver geleken met de ramingen volgens de oor spronkelijke en de herziene begroting |l953. reikte haar tot dusverre hoogste stand, waarbij het peil van de eer ste helft van 1951 en 1952 met resp. 7 en 11 werd overschre den. Ook de werkloosheid ver toonde in de loop van dit jaar een opmerkelijke daling. GUNSTIGE EK. TOESTAND. Op grond van het voorgaande meent de minister van financiën met voldoening te mogen consta teren, dat de huidige ekonomische toestand in verschillende opzich ten als gunstig is aan te merken. Daartegenover mag echter niet uit het oog worden verloren, dat op langere termijn ons land zich nog steeds voor de zware taak ziet ge steld, werkgelegenheid te schep pen voor de gestadig groeiende be roepsbevolking. Het is in verband daarmede een ongunstig verschijn sel, dat de investeringsactiviteit thans een zekere terugslag blijkt te vertonen. Het vraagstuk van de werkgelegenheid op lange termijn eist hierdoor meer nog dan tevo ren de voortdurende aandacht op. Ook in dit geval heeft de wense lijkheid tot aanpassing van de eko nomische politiek zijn weerslag ge vonden in het financiële beleid! BELASTINGVERLAGING. Tesamen met de noodzaak van jbudgetaire compensatie van een deel der komende huurverhoging en de wenselijkheid van verlich ting van belastingdruk voor ver schillende inkomensgroepen is het verlangen, de werkgelegenheid op lange termijn te bevorderen door middel van het scheppen van ver sterkte prikkels tot investering, de drijfveer geweest tot het indienen van het complex van voorstellen Nadelig saldo 510 Landbouw-Egalisatiefonds. Nadelig saldo 80 Gewone Dienst, Buitengewone Dienst I en Landbouw-Egalisatiefonds. Voordelig/Nadelig saldo 77. Buitengewone Dienst II (Kapitaalsuit gaven en -ontvangsten). Uitgaven 916 Middelen 274

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1953 | | pagina 1