li Iiikin en Torens «en Brabant. Voor de Vrouw Alweerwol V NIEUW van builen NIEUW van binnen li py 1 PHILIPS RADIO 3 Bt"" Büfc..lillli Het meesI qekochte ioeslel ter wereld Weer twee superieure Philips toestellen! Ook in deze apparaten verwerkte PHILIPS tal van de nieuwe vindingen die de moderne ontvangsttechniek biedt. De sterkte en zuiverheid van het geluid zijn opgevoerd. Onverkort toongamma zorgt'voor ongekend natuurgetrouwe weergave. Allerlei storingen kunnen worden geweerd. Beide apparaten hebben ingebouwde antennes. Ga naar uw handelaar en laat uw eigen oog en oor u overtuigen! DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 23 NOVEMBER 1953 Directeur Van de Griendi van hei provinciaal genootschap belichtte er de schoonheid van. De torens en kerken van Brabant zijn gelijk kostbare fraai bewerkte edelstenen, gevat in het uitbundige groen van het zomerse Brabant se landschap. Het zijn schrijnen, overdadig geciseleerd, die bevatten de vroomheid, de schoonheidszin en de gemeenschapszin van de Brabander die ze schiep. Ze zijn vergroeid met het landschap, ver groeid met de dorpen en steden; maar onverbreekbaar verbonden met de Brabantse grond, streven ze toch omhoog, wijzen zij de mens naar de hemel en naar God. Meer en meer wedijveren de fabrieksschoorstenen met hen in hoog te en aantal; ook in belangrijkheid? Zo lang we de torens zien zo als ze zijn, zolang we het zinvolle doel voor ogen houden waar mee het Brabantse volk ze bouwde, zullen ze blijven de welspre kende getuigen van ons gericht zijn naar den hemel en wat is be langrijker dan dat? SCHIAPARELLI LANVIN-CASTILLO m CHRISTIAN DIOR MARC BOHAN HUBERTd. GIVENCHY Het is goed ons te realiseren wat de Brabantse torens en kerken zijn, wat hun schoonheid is, hun ware schoonheid en daarom kan het initiatief van het Pro vinciaal Genootschap van Kunsten en Wetenschappen in Noord-Brabant niet vreugdevol genoeg worden begroet. De directeur van dit Genootschap namelijk, de heer Thijs van de Griendt, heeft een lezing voorbereid over de 'Schoonheid van Oude Kerken en Torens van Noord- Brabant, een lezing met lichtbeelden die ons vele fraaie kerken en torens tonen. Met deze lezing zal het Genootschap gaan tot het Brabantse volk en dit volk wijzen op de schoonheid dier kerken en torens die her en der verspreid over het Brabantse land, ons de welsprekende getuigen zijn van de vrome schoonheids zin onzer Brabantse voorouders. Voor het eerst werd deze lezing Vrij dagavond in Waalwijk gehouden voor de leden van de Kring Waalwijk van het Provinciaal Genootschap en voor de leden van het Heemkundig Genootschap „De Midden-Langstraat" en er was een goede belangstelling in de raadszaal van het Waalwijkse raadhuis, o.a. ook de beide Waalwijkse wethouders, de heren F. Smolders en J. van Heeswijk, verte genwoordigende 't Waalwijkse gemeente bestuur, die bijzonderlijk welkom werden geheten door de voorzitter van het Ge nootschap, Jhr. van Weede. Ben van de kenmerken van deze tijd, zei deze in zijn openingswoord, is wel, dat het leven met het jaar drukker wordt, met de dag ingewikkelder; men komt haast niet meer tot culturele interesse, laat staan tot culturele arbeid. Men zou bijna angst krijgen voor een soort Ame rikanisme, een al te materialistische in stelling t.o.v. de cultuur. Daarom was het goed soms eens een dief te zijn van de eigen kostbare tijd en de eigen dag; er eens uit te breken en zich te wijden aan een onderwerp van de cultuur. Waartoe men ook thans de gelegenheid kreeg. De heer van de Griendt begon zijn uiteenzetting met er op te wijzen, hoe men op verschillende manieren de kerk kon bezien; een schilder zou in de kerk en de toren vooral zien het schilderach tige van het silhouet; een tekenaar zou het scherp belijnd zijn er van zien, en het lijnenspel der ornamenten; de archi tect zag dc ruimtewerking, de technische constructie, zoals die vroeger werd toe gepast; een historicus zag als het ware het leven, de geschiedenis van een toren, een cultuur-historicus bezag het object weer anders en daarenboven was er nog de functionele betekenis van kerk en to ren, een vorm van abstracte schoonheid, als het ware, die de katholiek er in zag. TORENREUS DIE DAAR STAAT TE HEERSEN. De lichtbeelden toonden ons dan een schone snoer van kapellekes, kleine en grote kerken en torens. We zagen hoe de kerk haar grootste schoonheid pas krijgt wanneei^zij gelijst is in het groen van de Brabantse canidassen, wanneer zij gevat is in de lijst (van huizen en boerderijen; verrassingen tan schoonheid en harmonie toonden die lichtbeelden ons; we zagen torenreuzen die over de wijde omtrek stonden te heersen en wegen en paden, huizen en gebouwen, heel het leven van de mens naar zich toetrokken. En dan vertelde de directeur van het Genootschap ons van de grote binding van deze Brabantse kerken met de kerk- bouwgeschiedenis buiten Brabant, zelfs met de grote Franse gothiek; Brabant heeft deel aan de geest en de vorm van de franse gothiek. DE KERKBOUW- GESCHIEDENIS. We vernamen in korte trekken de kerkbouwgeschiedenis in het westen. We zagen hoe de romeinse basiliek zich ver breidde over de Gallo-romaanse sector van het Romeinse rijk; dan zien we in de Frankische tijd kerken verschijnen die als grondvorm de basilica kennen; die kerken krijgen kruisbeuken, de ruimte tussen de absis en de dwarsbeuken, het zgn. koor wordt groter; er komt af en toe zelfs een tweede dwarsbeuk. Wanneer er rond het jaar 1000 een opleving komt in het kloosterleven, groeit de karolingische kerk naar vaster vor men; we zien een grotere gebondenheid tussen plattegrond en opbouw; het Ro maanse type ontstaat; dit type is erg metrisch, het zijn donkere kloosterkerken, die een zuiver meditatief karakter dra gen. In Zuid-Frankrijk ontstaat deze stijl en via de Scheldeschool en de Maas- landse en Rijnlandse school groeit deze stijl naar onze streken en ook in Bra bant waar tot nog toe slechts houten zaalkerkjes stonden, verschijnen dan voor het eerst turfstenen kerkjes en na het jaar 1200 ook kerkgebouwen in bak steen; deze eerste kerkgebouwen zijn vooral in het noordelijke Brabant, met name langs de Maas, waar de economi sche toestand nooit zo gunstig is geweest, bewaard, zoals in Eethen en Hedikhui- zen. DE GOTHIEK. Waar de Romaanse stijl ontstond, zou ook de schone gothiek ontstaan, zoals prof. van der Meer zegt; In lie de Fran se trok Frankrijk de mantel van zijn wit te kathedralen aan. De gotbische kerk was de kerk van de nieuwe jonge volksgemeenschap; in te genstelling tot de gedrukte lage romaan- se stijl, schiep de gothiek ijle, de hoogte instrevende ruimten, de zware muren werden glaswanden, die geen schragen de functie meer hadden; de gotische bouwstijl was het verwezenlijken van een droom, de droom van de stad Gods, zo als Johannes die verbeeldde in zijn Open baring. Geen mediteren paste meer in deze kerken, maar een hemels zingen. In alle Franse steden nagenoeg werd deze droom verwezenlijkt en rond 1250 kwam die droom naar onze streken; plotseling zoals in Doornik en Utrecht, elders teriuiks als het ware langs de we gen van de Scheldegothiek en over Lim burg; de gothiek had meer moeite gothiek te blijven naarmate zij verder in het noorden doordrong. De tweede sprong van de gothiek naar ons land was de grootste en de meest bewuste sprong; over Brabant kwam de gothiek; de Sint Gudule in Brussel en de St. Rombout in Mechelen werden de oer typen van een eigen Brabantse Gothiek. DE BRABANTSE GOTHIEK. De kenmerkende verschillen tussen de Brabantse gothiek en de Franse zijn o.a. de ronde zuilen met het koolblad-kapiteel in plaats van de gelede pijlers; minder rijzig zijn de Brabantse gothische kerken; in den Bosch bijvoorbeeld is dit echter opgevangen door de pijlers zonder on derbreking door te doen lopen naar de hoeksteen en door de pijlers korter op elkaar te zetten; de Brabantse gothiek is soberder van ornamentering, echter weer de St. Jan in den Bosch, het schoonste gotische bouwwerk in Nederland, uitge zonderd. De Brabantse gothiek kent ook het triforium tussen scheiboog en licht ramen; en in veel gevallen de Maria kapel aan de noordzijde van het Priester koor. Deze Brabantse gothiek heeft zich ook buiten Brabant verspreid, o.a. over Zee land en Holland. In de beide Kempen kwam een verta ling van de Brabantse pothiek, in de vorm van de bakstenen kerken; prachtige eeuwigheidsmonumenten in het schone Kempische landschap. Veel van al het schoons dat in deze tijd in Brabant is ontstaan is verloren gegaan; in de vorige eeuw toen de ka tholieke godsdienst opleefde, na de gene- raliteitsperiode, bleken vele van deze kerken te klein; men brak ze af en bouw de nieuwe; en U begrijpt dat deze nieu we kerken het in schoonheid en adeldom van lijpen niet haalden bij de tempels van de Brabantse Gothiek. Echter, daar is nog veel schoonheid overgebleven; we zagen het op de lich- beelden; kleine kerkjes in de Brabantse dorpen, prachtig in hun eenvoudig lijnen spel en in de soberheid van hun orna mentering; de grote kerken in plaatsen zoals Oirschot, Oosterhout, Boxtel; de kathedralen van den Bosch, van Breda en Bergen op Zoom, en dan de torens, wachters over het Brabantse land, klok- kedragers en dragers van het prestige van het dorp, eenzame reuzen, die hun kerk verloren hebben en verlaten staan midden in de wijde velden van Brabant. Daar is nog veel schoonheid, en de verdienste hierop te hebben gewezen is de grote verdienste van de heer M. v. d. Griendt, daar dreigt veel in ver vallen staat te geraken en hierop de aandacht gevestigd te hebben is wellicht zijn grootste verdienste, want het zou jammer, erg jammer zijn, wanneer deze vormen van Katholieke Brabantse cul tuur verloren gingen. Het gehoor in de Waalwijkse raads zaal was de heer van de Griendt erg dankbaar voor zijn boeiende causerie en deze dankbaarheid werd vertolkt in het woord dat de voorzitter van het Ge nootschap Jhr. van Weede tot hem richtte. Dit winterseizoen kan elke vrouw zich practisch kleden. Met elk type en niet iedere mogelijkheid werd rekening gehouden. Grote, kleine, brede, lange of struise vrouwen kunnen te kust en te keur uitzoe ken, wat bij haar type past. Er werd zelfs door vele ontwerpers rekening gehouden met de „loop" van sommige vrouwen. Er is een speciale automode ge creëerd. Een auiomode, niet alleen geschikt voor limousine-bezitsters, maar ook voor de vrouw, die zich niet meer dan een „brommer" kan aanschaffen. Korte driekwart- en zevenacht ste wintermantels geven, wanneer daaronder een bijpassend tailleur wordt gedragen, voldoende warm te. De mantels slijten enorm in een auto. Daarom zal de eigenaresse van zo'n voertuig, of die van een bromfiets, of een heel gewoon sta len rosje, zich liever 'n korte win termantel aanschaffen dan 'n lan ge die onherroepelijk op één plaats gaat slijten, wanneer er voortdu rend op wordt gezeten. Deze sportieve costuums zijn niet alleen fraai van coupe, maar ook zeer practisch. De modellen zijn zó gesneden, dat zij op elk uur van de dag bruikbaar zijn. Een wollen tweed costuum wordt in sommige gevallen van een bont kraag voorzien, maar ook wel en dat is wel zo practisch afge biesd met wollen saifjn- of dito moiré-band. Of en dit is nog aardiger - een sportief winter- ensemble, waarbij men een jersey sweater draagt, wordt afgebiesd met dezelfde jersey, waarvan de sweater werd vervaardigd. Vooral Lanvin, Dior en Schiapa- relli brengen een groot aantal van dit soort costuums. Het ene mis schien wat sportiever dan het an dere, maar al deze kledingstukken zijn op de practijk berekend. De bijgaande tekeningen tonen duidelijk de grote verscheidenheid van lijn en stijl van het huidige modebeeld. Deze vijf wintercos- tuums van de meest vooraanstaan de Franse ontwerpers zfjn niet al leen bedoeld voor Fran?aises, maar ook de Nederlandse vrouw zou zo'n costuum heel goed staan. Tiental len variaties bieden de winter-en sembles. Het tailleur of de japon van een wintercomplet kan in hel vroege vóór- of najaar zonder man tel worden gedragen. Men kan de eerste mantel, mits deze van een der nieuwste materialen dus van laken, zibeline, flanel of tweed in een der modetinten is ge maakt, ook dragen op een geklede of sportieve japon, bij een' sport- rok en een sweater. Men behoeft dan alleen maar rekening te hou den met de gelegenheid, waar men heen gaat. 6 buizen met 9 func ties. De basis van de pres taties. waarmede dit toestel u verbaast. if Zit- Bgg»j MÉMM PHILIPS 632 PRIJS I 435 - (of contant 144.25 en I 25 - per maand) Extra-gevoelige en sublieme FM-ontvangst door speciale voorversterkerbuis en nieuwe schakelingen Dubbele electrische klankkleurregeling Hoge eo lage tonen ver sterkt of verzwakt u onaf hankelijk van elkaar. Vliegwielafstemming Vanzelf loopt de stations- wijzer verder, zodra u deze in beweging zet. Grammofoon-aanslui ting: ongekend zuivere weergave van uw grammo foonplaten, o.a.door speciale luidsprekerconstructie. PHILIPS 430 PRIJS I 268.— (oI contant 126,65 en 116.15 per maand) Eindbuis met grote reservekracht, in com binatie met de gevoelige luidspreker, groot geluids volume, krachtige weergave. I In prijzen van 98.- f162.- 210.- f 245.- f 268.- f 295.- 1339.- f435.- f498.- 1535.- f675.- Groot eindvermogen Hiervoor zorgt een nieuwe 1 2 watt) Noval eindbuis. Dubbele klankkleur regeling, waardoor u elk geluids-timbre naar eigen voorkeur kunt instellen Afstembuis met lich tend uitroepteken. Het uitroepteken vertelt u of de afstemming zuiver is. Twee gekruiste raam- antennes. U stelt de best gerichte antenne in en on derdrukt zo storingen. Grammofoon-aanslui ting ongekend zuivere weergave van uw grammo- foonplaten.o.a.door speciale luidsprekerconstructie. 8 buizen met 12 func ties. Uiterst gevoelige AM- en FM-ontvangst. Ingebouwde FM-dipoolantenne Onverkort toongamma U komt niets te kort. De bassen en boventonen zin gen onverkort mee in de natuurgetrouwe weergave. In een handomdraai richt O de draaibare, ingebouwde Ferroceptor antenne op het gekozen station en weert u storingen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1953 | | pagina 3