VROON DREG8NANV woens IE OPDRACHT ROBERT MERSHAM -prijzen 45 39' Uit Binnen- en Buitenland 6 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 7 DECEMBER 1953 6 ALLEEN GELDIG WOENSDAG 9 DECEMBER 's-HERTOGENBOSCH TILBURG HELMOND VOORAL MET HET OOG OP DE TOEKOMST. PLEEGZUSTER BLOEDWIJN SCHRIFTELIJKE EN TELEFONISCHE BESTELLINGEN WORDEN HIEROP NIET AANGENOMEN Onze bekende vetleder werkschoenen met hout- gepende dubbele lederen zolen, Wit flanel, van prima zachte kwaliteit, QQ e 75 cm. br., p. mtr, Katoenen theedoek, 61 x 61 cm frisse ruiten, Cc gezoomd en gelust Dameshemd of -direc- toir, interlock, zware kwaliteit, alleen wit, 75 maten 39-47 Jockeypet, van wollen tricot, in alle modekleuren, voor meisjes van 045 8 12 jaar Massage- en haarborstel, in plastic, grof en fijn, met bewerkte steel, diverse kleuren, O C c merk ,,Gilac" Wollen japonstof, in zwart en diverse modetin- ten, mooie kwaliteit, 130 cm. breed, A 50 per meter maten 44-50 Panonderzetter aluminium, 2 maten per stuk Onmisbaar in de keuken. Kerstkransjes, fijn c bakwerk, 250 gram Boterhamworst, zeer fijn, 1 50 gram Voor de vrouw die zelf haar kleding maakt. Rokmeter, met zware zwart metalen voet en nik kelen stang, prima A 90 gummislang met bal Ceintuur, mooie kwaliteit suède met plastic bies, in groen, rood, bruin en zwart, 4 cm. 1.60 3 cm. 1.45 o 130 L cm. Kop met schotel, van 1 e keus porcelein met diverse frisse bloemdecörs. 7Cc prettig model *- Divanbed, 80 x 1 90 cm., sleemodel met gezond heidsspiraal, 10 jaar garantie solide uitvoering vangen, waarbij werd opgemerkt, dat voor deze verbetering telken jare gelden op de begroting zijn uitgetrokken, doch dat over deze credieten niet werd be schikt. HET BERUCHTE RIJWIELPAD. Het rijwielpad langs de weg Tilburg Loon op Zand Kaatsheuvel Waal wijk verkeert nog steeds in zeer desolate toestand, zodat er prachtisch geen ge bruik van wordt gemaakt. In de afgelo pen zomer werd het recreatieoord „De Ëfteling" te Kaatsheuvel door 400.000 personen bezocht, waardoor het verkeer op de hier bedoelde weg, waar de wiel rijders op het weggedeelte rijden, elke dag levensgevaarlijk was. Reeds ver scheidene jaren komt op de begroting een post voor ten behoeve van „aanleg van nieuwe rijwielpaden ter vervanging van de door oorlogshandelingen ver nielde weg WaalwijkTilburg, doch tot heden bleef de onhoudbare toestand voortbestaan. In de tweede gewone zitting 1953 is van de zijde van Gedeputeerde Staten meegedeeld, dat de plannen gereed zijn er. zodra men klaar is met de grondaan kopen tot uitvoering kan worden over gegaan. Enige leden zouden gaarne ver nemen hoe het met deze grondaankopen staat. Met hoeveel eigenaren is onder handeld en met hoeveel eigenaren moet nog worden onderhandeld? Valt te ver wachten dat deze nieuwe rijwielpaden in 1954 worden aangelegd? Houden Gede puteerde Staten er rekening mee, dat het in verband met het zeer drukke verkeer van en naar „de Ëfteling" nagenoeg on doenlijk is om deze werken in de zomer maanden uit te voeren en kan daarom niet aanstonds worden aangevangen met een gedeeltelijke uitvoering om vervol gens in het najaar als eventueel nog aanwezige moeilijkheden inzake grond aankopen overwonnen zijn het werk te voltooien? Tenslotte, om ons tot de problemen van de Langstraat te bepalen vroegen enkele leden: Wanneer wordt de verbe tering van de Emmaweg lopende van het Station te Geertruidenberg naar de spoorwegovergang aldaar, ter hand ge nomen, nu deze weg, welke een onder deel vormt van de verkeersweg door de Langstraat, eigendom der provincie is geworden? De lezer, de mening van ons blad ken nende, begrijpt, hoe het bovenstaande, uit het rapport van de commissie van rapporteurs, welke commissie bestond uit de heren J. M. van Daal, voorzitter, B. J. van Buël, J. L. Loeffen, Mr C. E. A, M, van de Mortel, L. L. P. M. Teijssen en' Mr F. J. J. L. van Lanschot, rappor teur, dat het bovenstaande ons uit het hart gegrepen is. De regels die we gewijd hebben aan het herstel van het personenvervoer in de Langstraat zijn niet meer te tellen: we zijn steeds waar en wanneer dat no dig was opgekomen voor het recht en het belang van de plaats en streek ,wier belangen te dienen wij ons mede als taak hebben gesteld. We kunnen ons niettemin enisgzins voorstellen dat er stemmen zijn, die het rendement van een spoorwegverbinding door de Langstraat betwisten, die er op wijzen, zoals reeds meermalen gedaan is, dat bijvoorbeeld de stations erg ongun stig 'gelegen zijn en dat het publiek thans zeer verwend is, door de half-uurdienst op den Bosch en Tilburg en de uur- dienst op Lage-Zwaluwe, hoewel dit ver wennen maar zeer betrekkelijk is en er meer sprake is van gewennen dan van verwennen: want dat laatste doet de B. B. A. ons heus niet in alle opzichten. Maar bij dit alles moet men niet ver geten, wè zeggen het nog eens voor de zoveelste keer, van hoe groot belang een spoorwegverbinding is voor het pres tige van een streek, (men spreekt in t Westen over de Langstraat, die van de landkaart is weggevaagd), van hoe groot gewicht een spoorwegverbinding is, die deel uitmaakt van het centraal spoor wegnet van Nederland, voor de han del en de industrie, die de Langstraat met Waalwijk als geografisch en econo misch middelpunt, toch tot een belang rijk gebied stempelen. Niet voor niets is daarop door gemeentebesturen, Kamer van Koophandel, handelsreizigersvereni gingen e.d. uit den treure gewezen. En vooral moet men niet vergeten het oog gericht te houden op de toekomst) en dan bedoelen we ook, maar nog niet zo zeer, de tamelijk verre toekomst, wan- heer de grote snelheden die een deel van de mensheid reeds bereikt, binnen het bereik zullen liggen ook van de provin cie in het interstedelijk en interprovinci aal verkeer. Wanneer men gaat praten op hoog niveau van zeer snelle dieselverbindingen tussen de hoofdsteden van Europa, is het dan van een industriegebied als de Langstraat, steeds belangrijker ook t.a.v. de export, te veel geëist, wanneer het vraagt om een :goede snelle moderne ver binding; is het dan te veel gevraagd in geschakeld te worden in het grote nationale en later ook internationale ver keer, in plaats van, gelijk nu, als een verscholen gebied te liggen tussen duinen en Maas, slechts toegankelijk langs We gen, die 'te enen male niet meer passen ii> een groter verkeersnet. Is het dan wonder dat ook de Langstraat een goede accomodatie vraagt voor haar inkomen de en uitgaande reizigers, waarvan de eerste inderdaad de Langstraat schuwen, juist om de gebrekkige verkeersaccomo- datie en de onvoldoende verbindingswe- gen? Natuurlijk voor het intergemeentelijk verkeer binnen de grenzen van de Lang straat moeten de frequente busdiensten gehandhaafd blijven; wij zouden deze busdiensten willen vergelijken met de stadsdiensten in elke behoorlijke plaats: het is niet nodig en bovendien onrenda bel het boemelverkeer van vroeger te herstellen. Maar een industriecentrum als Waalwijk en andere industrie-gemeen ten, vragen wel opgenomen te wor den, zoals we zeiden, in het grote lan delijke treinverkeer; men wil zich niet de kans laten ontnemen uit te groeien tot een nog belangrijker economisch en in dustrieel centrum, welke groei door het uitblijven van de nodige verkeersmaat regelen zeer belemmerd is. en ten aanzien waarvan ons gebied reeds grote schade is toegebracht. Juist door 't feit van gemis aan spoor wegverbinding, gingen industrieën en handelszaken Waalwijk en andere plaat sen voorbij. De klachten m.b.t. de B.B.A., die en kele leden, zoals uit het boven gepubli ceerde blijkt, hebben gehoord en doorge geven, kunnen niet anders dan onze vol ledige instemming hebben. Als er inderdaad nog maar sprake was van behoorlijke staanplaatsen, maar het zijn in sommige tijden, zoals in de achter ons liggende drukke Sint Nico- laasweken, meer hangplaatsen. En dan is men dikwijls nog blij dat men meemag, of dat men niet halverwege de reis Til burgWaalwijk moet uitstappen met de goede raad maar naar V/aalwijk te gaan lopen of te wachten op de volgende bus, omdat een extra-bus in Kaatsheuvel meende te moeten terugkeren naar Til burg, zoals onlangs nog gebeurde. Men kome overigens op de spitsuren maar eens op 't Raadhuisplein te Waal wijk kijken of vrage eens aan geregelde busgebruikers hoe ze denken over t transport in 't gure jaargetijde of de winter, als ze de trein in Den Bosch of Tilburg moeten halen, of op tijd op school, kantoor of fabriek moeten zijn. Men make maar eens een reis naar Lage-Zwaluwe of Dordrecht door de bochtige Langstraat! Laten we hopen, dat Gedeputeerde Staten, zoveel in hun vermogen ligt aan de wensen van de Langstraat en haar vertegenwoordigers in de Provinciale Staten, tegemoet zullen komen. Er zijn zeer grote belangen mee gediend en daarvoor zullen zeker onze Statenleden op de bres staan. PATER STOKMAN OVER HUMANISME. „Alleen al omdat het Humanisme een wereldbeschouwing wil opbou wen zonder uit te gaan van een per soonlijke godheid, is het voor de ka tholiek niet mogelijk met dit huma nisme instemming te betuigen. Eerst door het Godsbesef krijgt het mensbesef licht en glans". Van dit principiële standpunt ging in de Tweede Kamer Pater Stok man uit, toen hij een rechtvaardi ging opbouwde, waarop de K.V.P.- fractie zich accoord kon verklaren met het beleid, dat minister Staf aanlegt ten opzichte van de huma nistische verzorging in het leger, in welk beleid is verdisconteerd de subsidie voor een humanistisch vor mingscentrum en enkele humanis tische militaire tehuizen. Nu de minister eenmaal een hu manistisch vormingscentrum heeft toegestaan, meent Pater Stokman, dat zijn fractie zich daarbij zal moe ten neerleggen. Een blijvend verzet door tegen de betrokken begrotings post te stemmen, zou de foutieve conclusie in de hand kunnen wer ken, „dat de Overheid naar onze mening 'n bepaalde levensbeschou wing met machtsmiddelen zou moe ten tegengaan, of dat wij van de Overheid zouden verlangen, dat zij de eerbied voor de godsdienst zou trachten te handhaven met midde len, die wij daartoe ongeschikt en ongewenst achten", aldus pater Stokman. „Wij moeten van bepaalde crite ria uitgaan", zo zei pater Stokman. „Er kan verschil van mening over deze criteria zijn", zo vervolgde de katholieke afgevaardigde, „maar de noodzakelijke plaatsbepaling be hoeft nog niet de tegenstelling aan te scherpen en een meningsverschil over concrete normen is geen belet sel, dat christenen en niet-christe- nen in een democratische staat el kander blijven verstaan. THEEPRIJZEN WORDEN VERHOOGD. In de vergadering van de Neder landse koffiehandelaars en thee pakkers werd besloten de con sumptieprijs voor thee te verhogen. De verhoging bedraagt voor de bes te kwaliteiten tien cent per halve kg., voor de middenthee 20 cent en voor de goedkoopste kwaliteiten 30 cent per halve kg. Thee van 88 cent per ons wordt nu 90 cent per ons, die van 74 cent komt op 78 cent en de mindere kwaliteiten van 56 cent op 62 cent per ons. De consumptie prijs voor koffie blijft onveranderd. RODE OORLOGSMISDADEN. De Algemene Vergadering van de UNO heeft met 42 tegen 5 stemmen bij 10 onthoudingen een resolutie aanvaard, waarin uiting wordt ge geven aan „ernstige bezorgdheid" over de beschuldigingen, dat de Noordelijken in Korea 38.000 UNO- militairen en Zuidkoreaanse bur gers om het leven hebben gebracht dan wel verminkt. GEVANGENEN UIT RUSLAND AL „EEUWEN" THUIS. „De repatriëring van krijgsgevan genen uit de Sovjet-Unie is al eeu wen geleden voltooid", zei vandaag de Russiche afgevaardigde bij de Verenigde Naties, Tsarapkin, in de sociaal-culturele commissie. De Sov jetunie had nog slechts „enkele oor logsmisdadigers", die door dwang arbeid hun straf uitboetten. Deze uitlating van de Russische afgevaardigde stond in pijnlijke te genstelling met verklaringen van andere UNO-leden, volgens welke nog ruim 355.000 militairen en bur gers uit andere landen achter het IJzeren Gordijn gevangen worden gehouden. De Westduitse staatssecretaris prof. dr Hallstein, had in het begin van deze week in New-York ver klaard, dat nog 103.000 Duitse sol daten en 133.000 Duitse burgers in Rusland werden vastgehouden. Dit bleek uit de rapporten van het Duitse Roode Kruis. De Italiaanse afgevaardigde Guidotti schatte het aantal Italiaanse krijsgevangenen in Rusland op 63.000. De Japanner Sawada verklaarde, dat 14.500 van zijn landgenoten in Russische ge vangenschap waren en meer dan 42.000 in communistisch China. 500 EMIGRANTEN KOMEN IN ONS LAND DE FEESTDAGEN VIEREN. Het was een hele drukte aan de kade van de Holland-Amerika Lijn te Rotterdam. Talrijk waren de fa milieleden van de ongeveer vijfhon derd emigranten, die met de „Maas dam" zouden aankomen om de feest dagen Sinterklaas en Kerstmis. weer eens in de vertrouwde Ne derlandse sfeer te vieren. Toen het schip voor de kade kwam, speelde het muziekcorps van de HAL Sin terklaasliedjes. Op de „Maasdam" verscheen de Sint met zijn knecht op het dek om de „afhalers" te be groeten. De commissaris voor de emigratie mr. ir. B. W. Haveman, sprak een welkomstwoord tot de Sint en een gedicht tot de emigranten. Een grote calèche, bespannen met vier schimmels, stond gereed, doch alvorens de Sint vertrok, sprak hij nog woorden van dank tot de ge zagvoerder en de bemanning van het schip. Onder gejuich verliet hij de kade. Toen was het woord aan de emi granten, die het schip verlieten en hun familieleden konden begroeten. DUIZENDEN VRAGEN omdat ze weten hoeveel KRACHT ERIN ZIT SALARISSEN DER ONDERWIJZERS. Kleuteronderwijs. Minister Cals acht een verlenging van de leerplicht of een plicht tot voortgezette vorming wenselijk. Hij deelt dit aan de Tweede Kamer mede in zijn Memorie van Ant woord. Een voldoend en goed ge schoold kader zal hierbij van de grootste betekenis zijn. De minister is bereid om het hele probleem sa men met de minister van Sociale Zaken te bespreken. In 1954 zullen ongeveer 500 loka- en voor liet kleuterónderwijs kun nen worden gebouwd. Er heerst hier inderdaad een achterstand aan behoorlijke schoolruimte, zo con stateert minister Cats. Hij verwacht dat de achterstand in de komende jaren geheel teniet zal kunnen wor den gedaan. De achterstand in de bouw van de scholen voor lager onderwijs zal in 1955 niet of nau welijks nog bestaan. De onderwijzerssalarissen vindt de minister niet te laag. De onder wijzers hebben toeslagen ontvangen evenals de ambtenaren, en de mar ge voor hoofdaktebezitters is in dertijd in overleg met de onderwij zersorganisaties vastgesteld. Een verontrustend verschijnsel is het gebrek aan animo bij de onderwij zers voor aktenstudie. LEVENSLANG GEËIST TEGEN HOOFDVERDACHTE IN DE WOERDENSE MOORDZAAK. In de zaak tegen de gebr. B. te Bodegraven, die Vrijdagmorgen voor de Utrechtse rechtbank werd behandeld in verband met de moord op de Woerdense politie agent A. v. Eek, heeft de officier van justitie levenslange gevange nisstraf geëist tegen Chr. J. B. en zes jaar gevangenisstraf voor zijn broer J. G. B. 22 DODEN BIJ VLIEGONGELUK Naar verluidt, zijn 80 km. ten Noorden van Madrid 22 personen om 't leven gekomen bij een vlieg ongeluk. De bemanning van vijf koppen zou zijn gered. Onder de slachtoffers allen passagiers bevonden zich een Amerikaan en een Engelsman. SLIPPENDE AUTO REED OP ZEVEN KINDEREN IN. Op de 's Gravendijkwal in Rotterdam is Vrijdag een auto gselipt, toen de be stuurder remde om een groep schoolkin deren de gelegenheid te geven over te steken. Deze manoeuvre had tot gevolg, dat de wagen juist op de kinderen inreed. Zeven van hen werden licht gewond. Na onderzocht te zijn konden zij allen het ziekenhuis verlaten. NIEUWE OMROEPEN? Het ligt in de bedoeling van minister Cals om in de nieuwe Omroepwet, die straks bij de Tweede Kamer zal worden ingediend, voor te stellen ook andere dan de thans bestaande omroeporganisa ties in de gelegenheid te stellen hun stem in de aether te laten horen. De minister deelt dit in zijn memorie van antwoord aa nde Tweede Kamer mede. Het ontwerp-Omroepwet is on langs de Ministerraad gepasseerd, zodat een spoedige indiening te verwachten is. FEUILLETON van „De Echo van het Zuiden". VAN 16) door Martin Verduyn. Doch om de een of andere sinistere reden werden bij blijk baar nog in leven gehouden en na enige snauwerige bevelen van de commandant van de troep werden zij ontwapend en werden hun de handen op de rug gebonden. De taaie Dun well, nauwelijks bekomen van zijn gewonde hand, werd vaar dig en snel verbonden. In half be wusteloze toestand strompelde de sergeant achter Mersham aan. Het meisje staarde doodsbleek voor zich uit. Het was duidelijk dat zij wor stelde om niet het bewustzijn te verliezen. Crane zag doodsbleek, maar Flanders stond er in beleefde afwachting bij en knikte Marion be moedigend toe. Prof. Nichols toonde niet de min ste verlegenheid toen hij vlug van de baar afsprong en openlijk toon de gesimuleerd te hebben. Hij nam direct de leiding, maar vermeed zorgvuldig zijn assistente aan te zien. „Nu is het met de beschaving ge daan", dacht Mersham, toen zij de martelgang naar het Duitse kamp begonnen. In zijn koortsachtige toe stand, onder de moordend hete Afri kaanse zon, dacht hij reeds in de helse hitte van atoombommen te lo pen. De wereldsteden van het wes telijk halfrond waren enorme zwar te heuvels geworden in een grauw versteende woestenij. Hier en daar rolde een geel-zwart, half verkoold mensenskelet, bewogen door de wind, heen en weer, een laatste eenzame herinnering aan een ver gaan geslacht Met de weeë geur van Sammy Dunwell's bloeddoorweekt verband in de neus, ontwaakte Mersham uit een onrustige slaap. Zijn sergeant lag vlak naast hem op de naakte grond van een legertent. Door het tentzeil zag Mersham de schaduw van de schildwacht die hen bewaak te. Dunwell sliep nog en Mersham trachtte zich te realiseren hoe lang hij geslapen had. Hij had er echter geen notie van, maar hij voelde dat het vroeg in de morgen was. De slaap had zijn koortsaanval doen wijken en bij volle bewustzijn dacht hij na over hun hopeloze toestand. Hij dacht vooral aan de assistente van de verraderlijke atoomgeleerde. Misschien was zij met Nichols reeds op weg naar Berlijn en zou men haar daar dwingen mee te werken aan de constructie van de atoom bom. Weigerde zij, dan wachtte deze jonge vrouw een afschuwelijk lot. Maar veel bitterder was de plotse ling opkomende gedachte dat zij met Nichols onder één hoedje speelde en wel degelijk medeplichtig was aan het monsterachtige verraad. Waarom had hij eigenlijk onmid dellijk aangenomen dat miss An drews aan de goede zijde stond? Zij had immers niet anders kunnen ver klaren toen 't spel anders uitkwam dan de vijand verwacht had. Hoe zou haar houding nu zijn? Mersham was zich er van bewust dat de ge dachte aan een eventueel verraad van deze vrouw hem meer kwelde dan alle andere gebeurtenissen en dreigingen. De gedachte ontstelde hem zo, dat hij met een ruk over eind kwam, ternauwernood 'n kreet beheersend, daar hij had vergeten geboeid te zijn. Het sterke touw sneed in zijn vlees en gesmoord vloekend viel hij weer achterover. Het gerucht deed Dunwell ontwa ken. De sergeant keek Mersham met ogen vol pijn en woede aan. Van wanhoop en vertwijfeling was echter geen sprake. „Zijn we nog niet dood?" kreun de Sam. Mersham antwoordde niet. Hij was er van overtuigd dat zij de avond niet meer zouden zien. „Wat hebben die schoften met ons voor?" vroeg de sergeant verder, „en waar zijn Crane en Flanders?" Ieder andere ondergeschikte zou Mersham als een goed officier een optimistisch antwoord gegeven heb ben, hoewel het volkomen belache lijk leek hier nog aan het moreel van de „troep" te denken, maar Dunwell kon de waarheid best ver dragen. „Je weet 't Sam", antwoordde Mersham. „We hebben geen enkele kans meer. Straks maken ze ons als honden af". „Waarom hebben ze 't dan nog niet gedaan?" constateerde Dunwell meteen. „Ze willen eerst nog inlichtingen" zei Mersham. Er viel een korte pau ze in het gesprek. Toen zei de sergeant: „Als ze Brent en Hartley niet gevonden hebben „Zij moeten haast van honger en dorst zijn omgekomen en als ze er het levend afgebracht hebben, zijn ze óf reeds gevangen en in onze na bijheid, of ze doen een poging om ons te bevrijden. Op dat laatste zin speel je natuurlijk". ,,'t Zijn flinke jongens", zei Dun well hoopvol. Mersham zag zijn ser geant even glimlachend aan. Hij voelde zich even beschaamd om ei gen gevoelens van wanhoop. Maar hoe kon een kerel als Sam ooit de volle consequenties van hun falen overzien? Toch waren het de kerels als hij, met een gezond vertrouwen, moed en zonder al te veel verbeel dingskracht, die een oorlog winnen. Voor Sammy Dunwell bestond er slechts één probleem: hoe er uit te komen en zoveel mogelijk vijanden dood te schieten. Daarom zou hij dit karwei misschien beter hebben kun nen opknappen dan een ontwikkeld officier, wiens gedachten en gevoe lens verlamd zijn door het weten van een nadere catastrophe. Toch hadden Dunwell's woorden hem even een duw gegeven in de richting der hoop, al geleek deze hoop dan volkomen onzinnig. Mers ham begon na te denken over mo gelijkheden. Buiten was alles nog stil. De na zi's schenen volkomen zeker van hun zaak. Wanneer Hartley en Brent nog leefden en op vrijq voe ten waren, zouden zij dat wist hij zeker in ieder geval een po ging tot bevrijding wagen. De span ning werd nu ondragelijk. Zouden de jongens in het kamp zijn, of slo pen ze nog in de jungle rond? Mersham's geduld werd niet te lang op de proef gesteld. Nog geen kwartier later werd het kamp ge wekt en de schildwacht beduidde zijn gevangenen met een gebaar de tent te verlaten. Ellendig en huive rend van de ochtendkoude werden de mannen naar een grotere tent geleid, waar de commandant, een jonge, grimmig uitziende man, de gelaarsde benen onder de tafel ge stoken en op zijn gemak in een kopje koffie roerend, hen zonder een woord aanstaarde. „Gestapo-intimidatie", dacht Mers ham. Hij had gelijk, want plotseling veerde de officier overeind en blaf te: „Hebt u niets te zeggen?" Beide mannen zwegen en Dun well snoof. De officier achter de tafel stond op, een kleine lederen zweep in de hand. Hij boog zich over de tafel en zei nu op vlakke toon: „Ik weet dat u slechts een opdracht uitvoerde. (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1953 | | pagina 6