WMIWÏR
OCEAANLIEFDE
D.D.D.
LANDBOUW
POPENT
WRIGLEY
BIOSCOOP-PROGRAMMA
UITTE KRUIS"
Excursie Duitse Meubelfabrikanten.
2
DE
ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 28 MEI 1954
2
't Loopt gesmeerd
doodt rat en muis
VROUWELIJKE JOURNALISTEN
BEZOEKEN WAALWIJK.
Van 31 Mei t.m. 4 Juni organiseert de
Vereniging „Nederlands Fabrikaat" een
pers-excursie voor vrouwelijke journa
listen, die hen zal brengen bij verschil
lende consumptieve industrieën in Neder
land. Het doel van deze excursie is: de
ceelnemers in staat te stellen door eigen
waarneming na te gaan, wat die indus
trieën doen, om hun kwaliteitsproduct te
handhaven c.q. te verbeteren.
En zo zal deze groep vrouwelijke
journalisten op hun tocht langs de Ne
derlandse industrieën ook Waalwijk een
bezoek brengen. Óp Donderdag 3 Juni
zal de groep om kwart over twee in
Waalwijk arriveren, waar zij ontvangen
zullen worden in Hotel Verwiel. Na
mens de kring van Waalwijkse schoen
fabrikanten zullen zij begroet worden
door de heer C. 'W. Pullens, die een
causerie zal houden over de ontwikke
ling van een kwaliteitsproductie. De heer»
Hornman, ontwerper, zal over zijn werk
vervolgens vertellen.
Daarna bezoeken de dames in afzon
derlijke groepen gelijktijdig vier schoen
fabrieken, namelijk de N.V. Nederl.
Schoenenunie Bloch en Stibbe-Hollandia,
firma Blok van Heijst, N.V. Stoom-
schoenenfabriek A. H. van Schijndel en
Timtur N.V., Schoenfabriek Timmermans
van Turenhout.
Om vijf uur vertrekt het gezelschap
weer naar Zeist.
VAN HAREN OPENDE 80e FILIAAL.
Naar we uit de Maasbode vernemen
heeft de N.V. Ivo van Haren's Schoen
fabrieken Dinsdag j.l. te Rotterdam haar
80e filiaal geopend.
Het nieuwe filiaal is gebouwd in de
Korte Hoogstraat, waar een gevel werd
opgetrokken van 18.60 meter. De be
drijfsruimte, wordt evenals de etalage,
gedeeld met van den Brinks dameshoe
denzaak.
De Kostbare pui van zwart Zweeds
graniet trekt in het bijzonder de aan
dacht: de bekleding van de vier bouw
lagen daarboven is van gepolijste kunst
steen: de etalages werden omlijst met
geanoliseerd aluminium: de etalage-om
gang is met travertin-tegels belegd.
Wanneer men de winkelruimte via de
deuren van securitglas betreedt, schrijft
de Maasbode, heeft men een diepte voor
zich van 30 meter, in het midden waar
van een lichtkap het daglicht doorlaat.
Langs de wanden zijn rekken, die een
deel van de anderhalf millioen paren,
die van Haren's Schoenfabrieken per
jaar produceren, moeten bergen. Voor
de afzet van een zulk een colosale pro
ductie zorgen de 80 filialen, waarvan
de Korte Hoogstraat thans de benjamin
heeft verkregen.
De opening heeft een extra feestelijk
tintje gekregen door de aanwezigheid
van van Haren's muziekkorps, dat voor
Rotterdam geen onbekende is.
KOFA HIELD BIJZONDERE
MODESHOW.
Dat er in de heren-mode toch ook nog
al variëteit te zien is, werd ons Dins
dagavond wel duidelijk, toen de firma
Cunen Kofa in de etalages van de he
ren-modezaak aan de Markt een heren
modeshow hield.
Een drietal heren Mannequins en een
jongens mannequin showden een keur
van costumes, deftige geklede costumes,
zowel als vlotte sportcombinaties, terwijl
ook de jassen en zeker ook niet de hoe
den werden vergeten.
Ook bleek dat de herenkleding, wel
niet in die mate als de dameskleding,
niet buiten de invloed van de mode kan
blijven, om dit te bewijzen waren daar
de smalle pijpen en de brede omslagen,
om maar 'ns iets te noemen.
De prachtige zomeravond zorgde er
voor dat er honderden kijklustigen wa
ren op de Markt, waaruit wel blijkt, dat
deze show, die opgeluisterd werd met
een plaatje en verduidelijkt door een
praatje, zeer in de smaak viel.
Zo zijn ook de heren dus bij Kofa
Cunen aan hun trekken gekomen, al was
de belangstelling van de dames zeker zo
groot, en zo is ook gebleken, dat men
niet duur gekleed behoeft te gaan om
goed en modieus gekleed te gaan. Een
dergelijk initiatief vraagt om herhaling.
DRANKWINKEL VERWISSELT
VAN EIGENARES.
De lang en goed bekend staande drank
winkel van Mevr. de Wed. Schrijner-
Schoep zal volgende week van eigena
res veranderen. Mevr. Schrijner die ja
renlang haar zaak heeft behartigd heeft
als haar opvolgster aangewezen Corry
Smits, die al veertien jaren bij haar in
dienst is en als zodanig ook steeds mede
de belangen van de winkel heeft behar
tigd. Volgende week Donderdag echter
zal de winkel heropend worden en dan
zal zij de winkel gaan drijven.
Met de winkel zelf echter is ook het
een en ander gebeurd. Hij is gemoder
niseerd. Hoewel niet uitgebreid biedt hij
thans toch een ruime frisse aanblik en
de kleurige flessen met hun rijke inhoud
zullen het in dit interieur best doen. De
fa. Hens schilderde het geheel keurig op;
de fa. van den Heuvel zorgde voor een
moderne verlichting, terwijl de fa. Aarts
zorgde voor een keurig nieuw plafond.
We wensen Corry Smits veel succes
in deze fraaie zaak.
VOETBALTOURNOOI VAN
NIJVERHEIDSSCHOLEN.
Na Breda en Geertruidenberg is thans
de Nijverheidsschool voor Waalwijk en
Omstreken aangewezen om het jaarlijkse
voetbaltournooi te organiseren.
Op Zaterdag 5 Juni zal dit tournooi
op de RKC-terreipen gehouden worden
en hieraan zal worden deelgenomen door
de nijverheidsscholen van Geertruiden
berg, Oosterhout, Breda, Klundert en
Waalwijk.
Breda dat al twee jaar de beker in
zijn bezit heeft, zal hem, wanneer men
er weer in slaagt te winnen, zich de de
finitieve bezitter van de wisseltrophee
kunnen noemen.
Om 9 uur zullen de elftallen elkaar
begroeten in de cantine van de Nijver
heidsschool.
Om half tien begin de eerste van de
wedstrijden die gespeeld worden onder
de reglementen van de KNVB en onder
leiding van KNVB-scheidsrechters. Er
wordt een halve competitie gespeeld en
de wedstrijden duren tweemaal een
kwartier.
Het wedstrijdprogramma luidt als
volgt:
Half 10 :BredaOosterhout.
10.15 GeertruidenbergKlundert en
Breda—Waalwijk.
11 uur GeertruidenbergOosterhout
en KundertWaalwijk.
Middagpauze in de cantine, waar ver
versingen worden aangeboden.
2 uur KlundertBreda en Geertrui
denbergW aalwijk.
2.45 WaalwijkOosterhout en Bre
daGeertruidenberg.
half 4 OosterhoutKlundert.
Om half vijf volgt in de cantine de
prijsuitreiking.
Veria h°Ud' 60 mon,er-
fa«de«.
BIJZONDERE FILMS IN
MUSIS SACRUM.
Musis Sacrum presenteert de ko
mende week een bijzonder pro
gramma, waarin films worden
vertoond die veel opzien hebben
gebaard.
MOULIN ROUGE.
Ongetwijfeld heeft iedereen al
eens van deze film gehoord, en
mocht er iemand zijn, die, ondanks
de geweldige bekendheid die er
aan gegeven is, niets van deze film
weet, dan kent hjj zeker de song
of Moulin Rouge.
Moulin Rouge, de verfilming van
het leven van de bekende Franse
schilder Toulouse-Lautrec, is in
derdaad een bijzondere film, met
veel goede eigenschappen. U kunt
het best gaan kijken, om hiervan
overtuigd te raken.
Het leven van Henri Graaf de
Toulouse-Lautrec is geen gemak
kelijk leven geweest. Zeer gehan
dicapt door zijn lichaamsgebrek
verliet hij het vaderlijk slot om
schilder te worden; zijn roeping
als artist bracht hem naar Parijs,
Witte Kruispoeders
verdrijven direct en
afdoende hoofd en kiespijn,
xenuw- of rheumatische pijnen
en houden U daardoor jong
en monter!
Ze zijn onschadelijk voor de
maag! Houdt ze steeds bij de
hand!
Ook ln tablet- en cachet-vorm.
Ar Vraagt Uw Apotheker
of Drogist!
het Parijs van het fin de siecle,
met zijn betoverend uilgaansleven,
waarin de Moulin Rouge zo'n be
langrijke plaats innam, vooral ook
om het optreden van de beroemde
can-can-danseressen. Op fascine
rende wijze wordt ons deze Parijse
wereld geschilderd, de wereld van
verlopen artisten, boeven en lichte
vrouwen, met wie de begaafde
Toulouse-Lautrec omging. Hij heeft
er een ellendig leven geleid, een
leven dat hem na zeer veel teleur
stelling, vooral op het gebied van
de liefde en de kunst, 'tenslotte de
ondergang brengt. Maar als hij op
zijn sterfbed ligt in het voorvader
lijk slot, dan nog ziet hij met liefde
de bonte beelden van het Parijse
verleden voor zijn zwakke ogen
voorbijtrekken, in de opwindende
werveling van de can-can.
José Ferrer, die de hoofdrol ver
tolkt in deze verfilming van het
boek van Pierre La Mure, toont
zich een bewonderenswaardig ar
tist; zijn prestaties in deze film
zijn wonderbaarlijk, zoals de ge
hele enscenering en montage van
deze boeiende geschiedenis velen
en ook U zal frapperen.
Toeging 18 jaar.
LIME-LIGHT.
Van bijzondere allure is ook
Charley Chaplin's film Limelight,
die al eerder in Waalwijk vertoond
werd, maar die niettemin om zijn
grote kwaliteiten een reprise meer
dan verdient.
We geven toe, deze film kent mo
menten van een zwakke melo-dra-
matiek, maar daarnaast is er toch
ook heel veel goeds, zijn er prach
tige opnamen en is er van uitste
kend spel te genieten van de ras
acteur die Chaplin is. Bovendien
is het probleem dat er in gesteld
wordt, uitermate boeiend. Het is
het probleem van de ietwat uit de
tijd geraakte clown Calvero, die
zeer mistroostig is, wanneer hij
bemerkt dat hij zijn vat op het pu
bliek heeft verloren. Zijn eigen
leed echter vergeet, hij, manneer
hij (Charley Chaplin) een al even
gedesillusioneerd balletdanseresje
redt van een poging tot zelfmoord.
Hij geeft het danseresje 'n prach
tige rol van Claire Bloom) de moed
om te leven terug en ook de moed
om zich weer aan haar kunst te
wijden. Dank zij de mislukte clown
Calvero wordt zij een gevierde
danseres en tussen beide mensen
ontstaat een warme genegenheid,
waarvan het meisje graag getuigt,
maar waarvan de ouder wordende
clown iedere uiting vermijdt, om
dat hij, de mislukte, haar succes
niet in de weg wil staan. Hij ver
laat haar en laat haar alleen in
haar grote triomfen; hij wordt ten
slotte een gedegenereerd straatmu
zikant. Maar dan vindt Terry hem
in de allermiserabelste omstandig
heden terug. Zij organiseert 'n gro
te liefdadigheidsvoorstelling met
de clown als top-nummer, en wer
kelijk, dan krijgt Calvero zijn zelf
vertrouwen en zijn grote techniek
terug, zijn optreden wordt een ge
weldig succes, maar teveel heeft
hem dit alles aangegrepen en 'tus
sen de coulissens terft hij, terwijl
voor het laatst zijn ogen rusten op
Terry, die hij in het felle licht
op het toneel ziet dansen.
Toegang 14 jaar.
CIRCUS SARAN.
Ook de kinderen worden niet
vergeten; voor hen draait Zaterdag
en Zondag om 3 uur de film Cir
cus Saran, waarin Watt en Half
Watt optreden, samen met Leo
Slezak, Hans Moser en anderen, 'n
bezetting die een gezellige leuke
film garandeert.
Ongetwijfeld zullen de jongelui
er een plezierige middag aan be
leven.
Maandagmiddag werd in de foyer van bet Concertgebouw te Amsterdam ter
gelegenheid van het afscheid van Jo Vincent door het comité huldeblijk Jo Vin
cent een door de Haarlemse schilder Otto de Kat vervaardigd portret aangebo
den aan het Concertgebouwbestuur. Jo Vincent bij haar portret.
Op 28 en 29 Mei a.s. zal een ge
zelschap meubelfabrikanten uit 't
belangrijke meubelcentrum West-
falen-Lippe een bezoek aan Ne
derland brengen. Dat de meubel
industrie in dit gebied een belang
rijke plaats inneemt, blijkt wel
hieruit, dat alleen reeds in de
buurt van Herford, Lemgo, Det-
mold en Wiedenbrück bijna 50
van alle meubelindustrieën van 't
Land Noordrijn-Westfalen zijn ge
vestigd, n.l. 301 fabrieken niet
22.000 werknemers.
Aan de excursie nemen 24 fabri
kanten deel. Zij zijn de gasten van
de Centrale Bond van Meubelfa
brikanten, die hiermede een ant
woord geeft op de ontvangst, die
in October 1953 werd bereid aan
6o Nederlandse meubelfabrikan
ten, toen zij gezamenlijk een be
zoek brachten aan de Duitse indus
trie in Westfalen-Lippe.
Deze uitwisseling van excursies
is een gevolg van de contacten die
sedert enige jaren in het kader van
de Union Européenne de 1'Ameu
blement (de Europese Federatie
der Meubelindustrie) zijn tot stand
Niet krabben. De helder
rjlTJ/ vloeibare D.D.D. kal-
I T*. I I n meert de jeuk in enkele
w M.% seconden, doodt de ziek-
i tekiemen, geneest tot diep
tn de huidporiën.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
gekomen tussen de verschillende
organisaties van de meubelindus
trie in West-Europa. Het is daar
om misschien wel interessant naar
aanleiding van dit Duitse bezoek
iets te vertellen over deze Europe
se organisatie.
Zij vond haar ontstaan en nood
zaak in het na de laatste oorlog in
Europa sterk groeiende besef, dat
de landsgrenzen in economisch op
zicht moeten worden geslecht, wil
len wij, Europeanen, in de wereld
het hoofd boven water houden.
Deze grenzen hadden zin en waren
nodig in tijden, dat de diverse
landen in de wereld een overheer
sende positie innamen. Zij verlie
zen hun zin naar mate de Europe
se landen, relatief gezien, minder
gaan betekenen. Wat deze landen
echter op zichzelf beschouwd niet
meer kunnen nastreven, n.l. een
vooraanstaande positie in de we
reld, kunnen zij gezamenlijk zeer
stellig nog wel tot stand brengen.
Zo wordt er in steeds bredere
kring gestreefd naar een Europa,
dat economisch één is, naar een
geïntegreerd Europa dus, waarin
de samenwerking primair is en de
tegenwerking van elkander naar
.de achtergrond is gedrongen.
Wij zijn nog niet zover, dat er
economisch geen grenzen meer in
Europa zijn, maar het is wel zaak
dat wij ons daarop voorbereiden.
Daarvoor is o.a. nodig, dat wij el
kaar leren kennen, van elkaar
trachten te leren. Zoals de natio
nale werkgeversorganisaties heb
ben bewerkt, dat haar leden elkaar
niet meer uitsluitend beschouwen
als concurrenten, maar ook als
collega's, met wie zij samen een
gemeenschappelijke verantwoorde
lijkheid dragen voor het welzijn
van de totaliteit van de bedrijfs
tak, zo streeft ook de U.E.A. er
naar, te bewerkstelligen, dat de
Europese meubelfabrikanten el
kaar internalionaal gaan zien als
collega's, die over en weer op el
kaar rekenen kunnen en van el
kaar kunnen leren.
Een der middelen om dit doel te
bereiken, vormen bedrijfsbezoeken
als deze excursie van Duitse meu
belfabrikanten naar Nederland.
Bezoeken worden gebracht aan
de Meubelfabriek Dirks van Oers
te Waalwijk, de U.M.S. te Utrecht
en Kempkes te Waddinxveen.
Vooris zal er ruimschoots gele
genheid bestaan om rustig van ge
dachten te wisselen over gemeen
schappelijke problemen.
Behalve Nederland en Duitsland
zijn bij de U.E.A. aangesloten
Noorwegen, Zweden, Groot-Brit-
tannië, België, Frankrijk, Italië,
Oostenrijk en Finland. Binnen het
kader der organisatie werden op
technisch gebied reeds vele gege
vens uitgewisseld, werd de libera
lisatie van de invoer van meubelen
sterk bevorderd en groeide een sa
menwerking, als wij voor de oor
log niet voor mogelijk hadden ge
houden.
SPAAR DE AARDAPPEL
Van de aardappel kan gezegd wor
den ,dat deze een massa- zowel als een
kwaliteitsproduct is, althans behoort te
zijn.
Het zal duidelijk zijn, dat het hier
door nodig is de aardappel de grootst
mogelijke zorg te geven.
Helaas is men in ons land nog lang
niet ten volle overtuigd van deze drin
gende eis.
De reden die het noodzakelijk maakt
deze eis ter sprake te brengt schuilt o.a.
in het mechanisch rooien. Het zal im
mers niemand verbazen, dat deze werk
wijze, behalve vlug, dikwijls ook vrij
ruw geschiedt.
De beschadigingen en kneuzingen die
aardappelen op kunnen lopen zijn he
laas niet steeds direct zichtbaar.
Veelal is dit eerst het geval, als ze de
consument of gebruiker bereikt en dan is
het onheil gebeurd.
In Amerika had dit verstrekkende ge
volgen; de aardappel liep er grote kans
impopulair te worden. Toen vond en
zocht men middelen om hem bij het rooi
en, sorteren en vervoeren te sparen.
Ook wij moeten hiervan kennis ne
men, omdat er aanzienlijke exportbelan
gen mee zijn gemoeid.
Een Amerikaanse autoriteit op het ge
bied Van aardappelenrooien geeft enkele
punten !aan, die in acht moeten worden
genomen om tot goede resultaten te ko
men.
Samengevat houden zij voor iedere
gebruiker van een rooimachine goede
raadgevingen in. Men moet niet sneller
rijden dan 1,6 tot 2,4 km. per uur en de
snelheid van de staafrooster mag niet
uitkomen boven 45 cm. per minuut. De
staven van het rooster moeten naar be
neden buigen en met rubber zijn afge
werkt en bekleed. 'Deze bescherming met
rubber is ook' van betekenis voor sor-
teermachines, terwijl de valhoogte voor
de aardappels in al deze gevallen niet
boven 15 cm. mag uitkomen.
Zo kunnen goed materiaal en goed ge
bruik samenwerken om de aardappel, het
zeer belangrijke massa-product, te spa
ren voor consument en poter.
doos 90 ct
FEUILLETON
VAN
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN
25).
„Het weer is niet zo .prettig van
daag".
„Niet prettig? Ik vind het heer
lijk. Ik houd van storm en ruw
weer. U als zeeman toch zeker
ook?"
Gordon verbaasde zich in stilte
over de veranderingen die zo plot
seling in het meisje konden plaats
vinden. Gisteren was ze koel en
onvriendelijk tegen hem, nu glim
lachte ze aanmoedigend. Het ver
moeide, down gestemde meisje van
gisteren stond nu opgewekt en uit
dagend lachend voor hem. Haar
ogen glansden en haar lang haar
wapperde in de wind.
„Voor de afwisseling houd ik wel
van een beetje storm. De meeste
passagiers denken er echter an
ders over. Hebt u de leegte in de
eetzaal gezien?"
„Ik ben niet in de eetzaal ge
weest. Als je nog niet ziek bent,
wordt je het daar."
„Niets aan 'te doen" verzekerde
Gordon haar. „De ventilatie is be
ter als waar ook. De lucht van de
spijzen maakt echter velen, die al
op het randje van zeeziekte lopen,
ziek. Voelt u zich goed?"
„Heel best", lachte het meisje.
„Gelooft u ook niet, dat het voor
het grootste gedeelte verbeelding
is, die zeeziekte?"
„Er komt veel verbeelding bij.
Iemand die niet ziek wil worden,
zal het ook niet zo gauw worden.
Toch zijn er naturen, die er abso
luut niet tegen kunnen. Ik ken een
officier, die elke reis opnieuw voor
enkele uren niet lekker is. Hoogst
onprettig, maar er valt weinig aan
te doen."
Al pratend wandelden zij over
het dek en het meisje stelde voor
boven op het zonnedek te gaan
staan, om, zoals zij het noemde,
eens flink uit te waaien. Boven
raasde de wind inderdaad in volle
kracht. Zij moesten zich vastgrij
pen aan de railing en de wind
deed onmiddellijk een aanval op
de pet van Gordon, die hij nog net
kon grijpeijj Verbaasd keek het
meisje naar Gordon's hoofd, dat
nog steeds versierd was met het
verband, dat door dokter Merry-
land aangebracht was.
„Wat is dat?" vroeg zij. „Hebt u
een ongeluk gehad?"
Hoewel de kapitein de passa
giers buiten de zaak wenste te hou
den, meende Gordon, dat het geen
kwaad kon als hjj het meisje, dat
er toch al zo nauw bij betrokken
was, vertelde van hetgeen er zich
die nacht had afgespeeld. Op een
luchtige conversatietoon vertelde
hij van de nachtelijke achtervol
ging en de klap die hij had ontvan
gen. Het gezicht van het meisje
drukte oprechte verbazing, ver
mengd met ongerustheid, uit.
„Deed het erg veel pijn?" vroeg
ze, haar handje op zyn mouw leg
gend. „Wat verschrikkelijk. Is die
man gepakt?"
„Nee", antwoordde Gordon op
recht. „Ik weet trouwens niet of 't
een man was. Bovendien heb ik
gegronde redenen om aan te ne
men, dat als we die „schaduw" te
pakken hebben, we ook de moor
denaar van O'Connell hebben."
Het gezicht van het meisje be
trok even. „Als ik 't goed begrijp,
verdenkt u my ook als dader?"
„Daar zullen we het nu niet over
hebben", zei Gordon. Wie het ook
is, we zullen hem of haar vinden."
En dan overstappend op een ander
onderwerp, vervolgde hij: „Ik denk
dat we spoedig ander weer krygen.
De barometer kondigt dat aan en
ook de radio spreekt zich op de
zelfde wyze uit. Het zal een hele
opluchting zijn voor de meeste
passagiers.
Lucia gaf geen antwoord. Ze
stond tegen de railing geleund en
hield zich aan de ijzeren stangen
vast. Haar gezichtje was iets om
hoog gericht en ze staarde in de
verte met een droefgeestige glim
lach om haar lippen. Ze deed Gor
don, zoals zij daar stond, denken
aan de „Mona Lisa", waarvan hij
het schilderij eens in het Louvre in
Parijs gezien had. Het meisje be
merkte plotseling dat hij haar
stond aan te kijken. Ze kleurde iets
en vroeg: „Belangstelling voor
moordenaressen
Gordon trok zich van het verwijt
niets aan en antwoordde: „Ik kan
me levendig voorstellen dat een
film waarin u optreedt, alleen
daarom al een succes moet wor
den."
„Dank u voor het compliment.
Doen alle knappe Amerikaanse of
ficieren dat?"
„Niet altyd. Alleen als het een
heel aardig meisje is."
„Met andere woorden
„Conclusies kunt u zelf trekken."
Lucia Marino lachtte. „U bent
een charmeur. Heeft iemand dat
wel eens tegen u gezegd?"
„Nee", zei Gordon oprecht. „Ik
was me daarvan niet bewust. Ik
geloof trouwens, dat iedere man
een charmeur wordt, als hij met 'n
aardig meisje praat."
„Daar heb ik nog nooit iets van
gemerkt. Men is altijd onvriende
lijk tegen mij."
„Kom nu. Daar geloof ik niets
van."
„Toch is het zo. Men verdenkt
mij zelfs van moord."
„Zou dat laatste misschien niet
uw eigen schuld zijn? Wellicht ver
trouwt u sommige mannen niet.
Ook niet als ze het beste met u
voor hebben en u alleen willen
helpen."
„Zouden er zulke onbaatzuchti
ge mannen zijn?"
„Die zijn er wel. Het is soms
zelfs niet moeilijk ze te vinden."
„Daar heb je er misschien een",
zei het meisje lachend, terwijl ze
wees op een mannenfiguur, die
met moeite optornde tegen de wind
en ook de 'trap naar het zonnedek
op kwam.
„Wie is dat? Kent u hem?" vroeg
Gordon, die hem hoogst onwelkom
vond.
De man stevende op hen af.
„Goede morgen, miss Marino.
Hoe voelt u zich?"
„Uitstekend, mr. Rodriguez. Hebt
u al kennis gemaakt met mr. Jen
kins, de tweede stuurman?
Miss Marino stelde de beide he
ren aan elkander voor. Rodriguez
bleek uit Mexico afkomstig te zijn
en ging thans naar Miami om zijn
vacantie aldaar door te brengen.
Hij was directeur van een film
maatschappij en had Lucia uitge
nodigd tot een conferentie met een
zijner regisseurs, die bezig was
met een nieuwe rolprent. Miss Ma
rino stelde voor naar beneden te
gaan en daar het gesprek voort te
zetten. Het zonnedek was bij storm
nu niet bepaald een ideale plek
voor conversatie. Beneden in de
rooksalon ontstond al spoedig een
levendige discussie tussen Gordon
en mr. Rodriguez, die zich ont
popte als een liefhebber van de
tective en een hobby had voor
„crime" in het algemeen.
Gordon, die zich in het begin 'n
beetje stijf hield, ontevreden over
zijn komst, die het interessante ge
sprek met Lucia Marino onder
brak, ontdooide spoedig. De man
bleek een geestig causeur te zijn,
die een zeer scherpe kijk had op
de onderwerpen die hij aanroer
de. Ook Lucia volgde hem met dui
delijke interesse.
(Wordt vtrvolgd)