KOM, HEILIGE GEEST,
Gezonde
ZWITSAL
Waalwijkse en Langsiraaise Courani
De Katholiek in het open
bare leven van deze tijd
Uit Binnen- en Buitenland
Het is niet overbodig, nu, op
het Pinksterfeest van 1954 eens
bijzonder tot de Heilige Geest te
bidden, dat Hij bij ons komt om
ons hart en ons verstand bereid
te maken voor het goede, dat hij
over heel de wereld komt om er
de Liefde weer te brengen en de
Vreze des Heren.
De Nederlandse Bisschoppen over
Met behoud van «igen eenheid en zelf
standigheid samenwerken met anderen.
POEDER
ZEEP OLIE
KOFFIE EN THEE WEER
DUURDER.
VRIJDAG 4 JUNI 1954.
Uitgever
Waalwjjkse Stoomdrukkerij
Anloon Tielen
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
DE ECHQ HEI ZUIDEN
77e JAARGANG No. 45
Abonnement
19 cent per week
2.45 per kwartaal
f 2.70 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux: GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
Dr van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL. 2002. OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO'
De Kerk die Christus gesticht
had, toen hij tijdens zijn leven op
aarde de Oude Wet vervolmaak
te, is waarlijk niet grandioos be
gonnen. Het was slechts een
handjevol getrouwen dat Hij ach
terliet, toen Hij terugkeerde naar
de Vader die Hem gezonden had;
voor het merendeel eenvoudige
ongeletterde vissers, mensen die
slechts groot waren, in zoverre zij
als het ware roekeloos de daad
stelden toen Christus die van hen
vroeg en alles verlieten om Hem
te volgen. Maar voor het overige
deel waren zij kleine mensen, die
niets verstonden van het Konink
rijk dat Christus vestigde, bange
mensen, die Hem in de.steek lie-
ten toen het Sanhedrin hem greep
en ter dood bracht, zelfzuchtige
mensen die streden om de voor- j
rang in dat Koninkrijk. Wat
moest er met zulke mensen wor-
Spritus Domini replevit orbem
terrarum... zingen wij in de In
troitus van de Pinkstermis, wan
neer wij dit wondere gebeuren
herdenken de Geest van God
heeft heel het aardrijk vervuld.
Zoals de Heilige Geest deze
eerste paus en eerste priesters met
Zijn wijsheid en Zijn kracht ver
vulde, hen deed gaan naar de
straten van Jeruzalem, van Athe
ne en van Rome, en hen daar
deed prediken van de ene, ware
God, onverschrokken tot in de
marteldood, zo heeft de Vertroos
ter, de Vader der Armen, de Ge
ver van Geschenken, het Licht
der Harten, en hoe hij ook meer
wordt genoemd in de hymne, het
hele aardrijk vervuld met Zijn
zeven gaven, zo heeft hij milli
oenen gemaakt tot vurige belij
ders van het Geloof, tot onver
schrokken strijders voor de Kerk
den van de geweldige opdrachten van Christus, zo heeft hij milli
die Christus had gegeven, hoe
moesten deze mensen de strijd
doorstaan, die Christus had voor
zegd, hoe moesten zij de Kerk
vestigen, die zou duren tot aan 't
einde der tijden en die de poorten
der hel zelfs niet vermochten te
overweldigen? i
Wellicht hebben zij dat zich
zelf ook afgevraagd, toen zij ang
stig bijeenscholen, na Christus
dood, uit vrees voor de Joden;
na Zijn Hemelvaart als kleine
weeskinderen die nog niet ge
leerd hebben in het leven te
staan.
Zij zaten bijeen en ze konden
wellicht niet meer doen dan zich
afvragen wat Christus bedoeld
kon hebben met de vertrooster die
Hij hun zou zenden; zij konden
niet meer doen dan blindelings
vertrouwen op Zijn woorden, zo
als zij blindelings Hem ook ge
volgd waren.
En toen werd het Pinksteren,
toen kwam de Vertrooster en zij
zagen zijn verschijningsvorm als
een vurige tong, zij werden Hem
gewaar in het hevige ruisen van
de wind en in zich ervoeren zij
plotseling zijn geweldige kracht.
Et repleti sunt omnes de spiritu
sancto.lezen wij En allen wer
den zij vervuld van de Heilige
Geest en zij zijn gegaan naar de
straten en pleinen van het drukke
Jeruzalem en in alle dialecten en
talen hebben deze uitverkoren
eenvoudigen Gods wonderbaar
lijkheden verkondigd.
oenen in de loop der eeuwen deel
genoten gemaakt van het grote
geheim der Goddelijke Liefde.
Zo heeft de Heilige Geest in
de kleine zwakke mens het vuur
van Zijn Liefde ontstoken, zo
heeft hij de harten der gelovigen
vervuld, alles herschapen, en het
aanschijn der aarde vernieuwd.
In ons geloof weten wij de Hei
lige Geest de derde persoon der
Heilige Drievuldigheid, weten wij
hem de liefde die de Vader de
Zoon toedraagt en de Zoon de
Vader, weten wij hem de uitdeler
der zeven gaven van wijsheid en
verstand, van raad en sterkte,
van wetenschap en godsvrucht en
van de vreze des heren; en daar
om ook weten wij Hem de redder
van de wereld, van deze wereld,
die zijn zeven gaven het meest
van al nodig heeft.
Want zoals hij elf vissers sterk
genoeg maakte om de Kerk te
vestigen, zo kan Hij ook ons, onze
maatschappij weer bereid maken
tot de vurige liefde en het grote
geloof, zo kan hij ook nu weer j
het aanschijn der aarde vernieu
wen, instaurare in Christo, ver
nieuwen in Christus.
Zoals we Maandag reeds berichtten, is Zondag j.l. door de
dén het dnnt He? Ir Hoogwaardig Episcopaat aangebo-
tot titel nJ^choppen geschreven Mandement dat
deze tiid" Katholiek in het openbare leven van
aeze tijct Dit mandement, verdeeld in 3 delen zet in het
eerste deel de theologische grondslagen uiteen waaron de
plicht van de christen berust, aan het Christendom fn deze
ZSJÜSSSSt SüKS?- '"t,et UM hiervan behandelt^
dividu, hij is tevens sociaal wezen
en levend lidmaat van de mense
lijke gemeenschap. Uit de samen
leving en samenwerking van de
mensen ontstaat het openbare le
ven. Ook dit openbare leven moei
gekerstend worden. Dan zal ook
het openbare leven weer strekken
tot verheerlijking van God en te
vens de sfeer scheppen, waarin de
enkeling zowel zijn tijdelijk als zijn
eeuwig welzijn kan nastreven en
bewerken. Op maatschappelijk ge
bied moet dus alle scheiding tus
sen godsdienst en leven worden
vei worpen. Kerk en Staat hebben
zeker een eigen gebied; kerkelijk
en wereldlijk terrein mogen niet
vei eenzelvigd worden. Maar heide
levensgebieden mogen geenszins
gescheiden worden, want 't leven
blijft één. Daarom mag dat leven
ook het openbare niet losge
maakt worden van God en Gods
dienst, moeten Kerk en Staat sa
menwerken en moet er geestelijke
hai monie bestaan tussen ons per
soonlijk en maatschappelijk leven.
tn dit verband keren de bisschop
pen zich tegen het „vals spiritua-
ls™e volgens hetwelk de ware
katholiek zich zou moeten afhou
den van de zaken der wereld, want
de wereld zal moeten worden ge
kerstend; we zullen Christus in'de
wereld moeten brengen, schrijven
ereerst door persoonlijke
heiliging en persoonlijk getuigen.
Maar niemand kan voorbijgaan aan
net teit, dat de mens een sociaal
wezen is, en dat in zijn sociale aan
leg de mogelijkheid ligt tot een ho
gere ontwikkeling van zijn per
soonlijkheid. Zelfs voor zijn per
soonlijke heiliging, maar vooral
\oor het apostolaat, kan de mens
9.,°°^ n*et buiten de maatschap
pelijke vormen.
Op wereldlijk terrein golden
daarvoor in ons land bijzondere
redenen, die nog steeds aanwezig
zijn, deels minder, maar deels ook
meer klemmend dan in het verle
den, en dan herinneren zfj er aan
hoe destijds in ons land, met volle
instemming van het Episcopaat,
verenigingen tot stand kwamen om
de meest bedreigde klassen tot ho
gere welstand te brengen en ze te
vens te vrijwaren voor de grote
gevaren, die dreigden van de kant
van neutrale of onchristelijke ver
enigingen. Van het begin af aan
heeft de leiders daarbij ook voor
gestaan, het bundelen van krach
ten ter doorvoering van een her
vorming van de maatschappij „in
de geest van het evangelie", zoals
de encycliek zegt.
Nu deze verenigingen zijn uit
gegroeid volgens de bedoelingen
van de oprichters, en zelfs ster
ker dan zij hadden durven ver
wachten, is er geen reden er min
der belangstelling voor te tonen
integendeel, wie goed ziet, zal
juist nu de tfjd gekomen achten
om de volle vruchten te plukken
van de arbeid en de offers van
het verleden, om de maatschappij
zo goed mogelijk uit te bouwen
in christelijke zin en zo op de
beste wfjze de ware belangen van
het volk te dienen.
Niet alleen het veranderde in
zicht, maar ook de natuurlijke
drang van de omstandigheden en
een hogere ontwikkeling leiden tot
de organische opbouw van de maat
schappij, welke door de sociale
leer van de kerk steeds is gepro
pageerd. Steeds meer levensgebie
den worden in het igeordend maat
schappelijk leven opgenomen. Wan
neer we de regeling en ordening
van deze levensgebieden niet wil
len overlaten aan de burgerlijke
overheid alleen, dan zal het maat
schappelijk leven naar voren moe
ten treden; en als wij in ons le
vensbeschouwelijk verdeelde land
de katholieke opvattingen willen
doen gelden, dan kan dit in het al
gemeen in een geordende maat
schappij moeilijk anders dan orga
nisatorisch.
tweede gedeelte conérpto vr^on 'ueivan uenanueit t
liek op sociaal ^^oHtieUterre'ii? bèzigmhonffln^e
tenslotte het derde deel zich richt eêï^tal St™
nungen, die buiten liet christendom staan en de kathoH?k
deze™trömin^e'n kan^bepalein "oud^ ,°eë
VOORAL EENHEID.
H.3
Het Mandement van de Bisschop
pen verschijnt in eefi tijd, waarin
zich in Nederland, zoals zij in hun
inleiding schrijven, veel wijzigin
gen en kenteringen merkbaar ma
ken. Enerzijds is er een verblij
dende bezinning in vele geesten,
anderzijds echter veruiterlijking
en verwarring. Er is een groeiend
verlangen naar meer eigen en meer
verantwoordelijk geestelijk leven,
maar ook veel vervlakking en ver
zinnelijking. Tegenover veel spon
tane impulsen naar vernieuwing
en verdieping is een toenemende
ontkerkelijking waar te nemen.
Terwijl velen verlangen naar een
meer persoonlijke houding tegen
over en een meer persoonlijke be
leving van onze leer en onze rijk
dom in Christus, lopen sommigen
van hen het gevaar, dat zij de waar
de en de noodzaak van onze ver
bondenheid en eenheid uit 't oog
verliezen.
In deze tijd van tegenstellingen
en van ontwikkeling, voelen de bis
schoppen de wenselijkheid het Ne
derlandse katholieke volksdeel een
mandement voor te leggen over
„De Katholiek in hel openbare le
ven van deze tijd".
Dan geven de bisschoppen hun
uiteenzetting over de christelijke
levensbeschouwing, die heel ons
leve mot oinva, in e doorc n-
nefhebben uit heel ons hart en met
til onze krachten; met een nieuw
woord zegt men tegenwoordig, dat
heel onze levenshouding geïnte
greerd moet worden in onze' gees
telijke verheffing tot kind van God,
waardoor alles van waarde wordt
voor het eeuwige leven. Wie dit
beseft, zal elke scheiding tussen
godsdienst en leven als een funda
mentele dwaling verwerpen, van
godsdienstig iberalisme tot atheïs
tisch humanisme toe. Ons leven
moet van God zijn en voor God Ge
leefd worden.
De mens is echter niet enkel in-
EENHEID.
I Lr moet altijd, schrijven de bis-
schoppen verder, ijuimte blijven
voor vrijheid en initiatief, als er
i tegelijkertijd maar voldoende een
heid is in beginsel en ideaal; wan
neer er katholieken onder elkaar
verschillen, leidt dit gmakkelp
tot onenigheid en twist. Maar wan
neer leiders twisten, hoe zal dat
geen nadelige invloed hebben op
de volgzaamheid van een eenvou
dige katholiek en hoe bevreemdend
zal het werken op mensen die staan
huiten ons igeloof. Bij alle zoeken
naar nieuwe vormen, bij alle aan
passing aan nieuwe noden en situ
aties, bij alle respect voor elkan
ders mening, zal altijd het grote
goed der eenheid gesauveerd moe
ten worden en vooral ook met eer
bied en volgzaamheid gewerkt
moeten worden in de richting
welke het door God gestelde gezag
aangeeft. os
Zonder deze eenheid lopen wij
in de eerste plaats gevaar speelbal
te worden van de bedoelingen en
strevingen van anderen; we zou
den niet in staat zijn de gevaren
voor het welzijn der gemeenschap
en der kerk, die er steeds zijn, te
keren, maar vooral zouden we niet
in staat zijn, waardevolle bijdragen
te leveren voor de christelijke op
bouw der maatschappij. Waar de
katholieken hun eenheid missen,
daar is de Heilige Kerk haasi altijd
weer in de verdrukking geraakt.
Het heeft ons, schrijven de bis
schoppen, de laatste jaren dan
ook ten zeerste verontrust, dat
er in ons land katholieken zijn,
die schijnbaar zo van doorbraak
gedachten vervuld zijn, dat zij
voor de eenheid der katholieken
weinig of geen oog meer In ken
te hebben.
Van de andere kant echter
moeten en willen wie ook van
harte samenwerken met allen die
waarlijk het goede van de ge
meenschap beogen. Maar open-
heid en verruiming mogen geen
at breuk doen aan de hechtheid
van de fundamenten en de muren
welke het katholieke bestel in 't
openbare leven schragen. Daar
om is de grote richtlijn die wij U
geven: één in eigen verband en
van daaruit samenwerking met
anderen, met behoud van eigen
zelfstandigheid.
Het eerste deel sluit met enkele
hoofdstukken over de verhouding
tussen priester en leek en de plaats
van de leek in het apostolaat, ter
wijl de bisschoppen de gelovigen
tenslotte aansporen zich steeds on
der hun leiding te blijven scharen.
DE KATHOLIEKE SOCIALE
ORGANISATIES.
Onze katholieke sociale bewe-
gmg, schrijven de bisschoppen in
liet tweede deel van hun Mande
ment, heeft van haar oorsprong af
in de voorste linies gestaan, ze is
een stuwkracht geworden bij het
scheppen van gezonde maatschap
pelijke toesianden; ze heeft onze
arbeiders behoed tegen grote ge
varen; ze heeft de werkgevers ge
ïnspireerd tot een christeiijk-soci-
ale houding; ze heeft in alle stan
den en rangen rijke vruchten
voortgebracht voor het godsdien
stig leven en de christelijke levens
houding der katholieken. Ze heeft
bewezen dat ook bij een snelle in-
dusirialisatie het volk kan worden
behoed tegen materialisme en pro-
letarisme.
Intussen echter zijn er tekenen
die er op wijzen dat het werk van
cyize katholieke sociale actie min
der belangstelling ondervindt. We
zien daarin een symptoom van 'n
zekere „moeheid"; wie echter de
werkelijkheid ziet en 't doel daar
bij scherp voor ogen houdt, zal be
sefien dat de sociale organisaties
juist nu hard nodig zijn en hij zal
ze zeker niet laten verzwakken op
een tijdstip waarop zij hoop geven
tot volle vruchtbaarheid te zullen
komen voor het geestelijk en tijde
lijk heil van de medemens.
Er valt de laatste jaren een ze
kere reserve te constateren, welke
bij sommigen overgaat in onver
holen critiek op de maatschappe
lijke organisaties. Veelal zijn het
buitenstaanders, die sterk leven uit
de persoonlijkheidsgedachte en
vrezen dat het georganiseerde le
ven te veel de verzorging der men
sen aan zich zal trekken. Zij me
nen dat de maatschappelijke groe
peringen zich in hun eigen organi
saties op gaan sluiten en zo de so
ciale tegenstellingen eerder accen
tueren. Zulke gedachten, niet he
lemaal zonder grond, zijn echter
schaduwzijden van iets wat nodig
is, of mogelijke gevaren, die op
soepele wijze moeten worden voor
komen. Het gaat in wezen om een
juiste verhouding van individu en
gemeenschap.
Het is in het korte bestek van
dit artikel niet wel doenlijk de
rijkdom van gedachten weer te ge
ven, die de bisschoppen ontwik
kelen ten aanzien van de grote so
ciale vraagstukken, zoals daar nog
zijn: de verhouding tussen de
stands- en de vakorganisaties, de
publiekrechtelijke bedrijfsorganisa
tie, de samenwerking tussen de
standen enz., alle gebieden waar
op de katholieken een „grootse
taak" hebben.
De bisschoppen komen dan tot
de conclusie: Voor een goede sa
menwerking en een juiste doorvoe
ring van onze sociale gedachten is
het zeker gewenst, dat de katholie
ken spoedig komen tot de opstel
ling van een breed katholiek soci
aal program.
Hier ligt een bijzondere taak
voor de leken en speciaal voor de
katholieke sociale organisaties. In
onderling beraad en met een even
wichtige toepassing van de begin- j
selen, moeten zij concrete gestalte I
geven aan de sociale leer der kerk;
die leer moei vruchtbaar gemaakt i
worden voor de practijk van het 1
maatschappelijk leven.
POLITIEKE EENHEID
HET MIDDEL.
Een noodzakelijk middel om
de sociale opdracht van de Pau- i
slelijke encyclieken ujt te voeren,
noemt 't mandement de politieke
eenheid en ten aanzien hiervan
zeggen de bisschoppen, dat zij
de laatste tijd dikwijls ,bezorgd
zijn geweest, als zij moesten er
varen, dat men blijkbaar nogal
licht en gemakkelijk disputeerde
over de politieke eenheid. Het
heeft ons, schrijven zij, diep
verontrust, dat men Onze stem
op zo waardige wijze en op
zo indrukwekkend moment ge
uit hier en daar niet goed
heeft verstaan. Sommigen zijn
zo ver gegaan dat zij het ver
band der eenheid hebben verla
ten. Wie onbevooroordeeld de
ontwikkeling volgt, moet vre
zen, dat onze politieke kracht
en invloed zullen gaan verbrok
kelen als men zou blijven door
gaan met op deze wijze de
waarde van onze politieke een
heid te verkleinen. Het is te
vrezen dat dit een ernstige te-
Uitsluitend bij Apothekers en Drogisten
rugslag zal hebben op het soci
ale en culturele streven der ka
tholieken. Bij alle respect dat 1
wij hebben voor de eigen poli
tieke meningsvorming in be
paalde vraagstukken wan
neer deze tenminste niet in
strijd komen met het beginsel en
de zedelijke normen en niet te
kort doet aan de christelijke
plicht blijven Wij U dan ook
in het belang van ons Katholiek
openbaar leven vermanen, ge
lijk wij dat bij monde van de
Kardinaal-Aartsbisschop reeds
deden op het moment van de
viering van 't herstel der Hiër
archie: Blijft één!
Ook hier, dus ook in het politie
ke leven, is offerbereidheid en op
rechte naasienliefde nodig, wil het
belang van de enkeling ingevoegd
worden in het belang van de maat
schappelijke groep waartoe hij be
hoort, en het belang van die groep
in t grote kader van het algemeen
welzijn. Eenheid tussen mensen
kost altijd offers, ook van eigen in
zicht, maar de eenheid is ook of
fers waard.
SOCIAAL PROGRAM.
Uiteraard zal een dergelijk
program niet eens en voor goed
vastgesteld kunnen worden; het
zal iets moeten hebben van het
veranderlijke en dynamische van
de sociale rechtvaardigheid waar
in zich weerspiegelt de verande
ring en ontwikkeling van de
maatschappij. Als daarbij waar
achtig naar gerechtigheid voor
allen wordt gezocht, en als dat
verlangen naar gerechtigheid op
zijn beurt bezield wordt door de
„liefde der broederschap", door
de liefde van een levend en naar
daden dringend christendom, dan
zal het een programma zijn van
brede allure; het zal iets hebben
van de christelijke magnificen-
tia, van de ruimhartigheid en
grootmoedigheid, die niet vraagt
wat er strikt gebeuren moet,
maar eerder wat er gezamenlijk
gebeuren kan.
Met ingang van 1 Juni zijn de
koffie- en theeprijzen opnieuw
verhoogd, zo vernemen wij in vak
kringen. De thee zal met 2 tot 4 ct.
per pakje van 100 gram in prijs
verhoogd worden, de stijging van
de koffieprijs bedraagt 12 tot 15
centen per 200 gram. Deze verho
ging is wederom een gevolg van
hel prijsverloop op de wereld
markten.
NEDERLANDSE TROEPEN
NAAR DUITSLAND.
Nederlandse, Britse en Belgische
strijdkrachten zullen van 22 tot 28
September deelnemen aan de groot
ste militaire manoeuvres in het
Noordelijk deel van West-Duits-
land sedert het einde van de oor-
l0if,.,DeT. oeJening. die de naam
„Battle Royal" draagt, zal worden
gehouden in liet gebied van Qua-
kenbueck, Miinster, Paderborn,
Lembo en Minden.
De leiding van de manoeuvres
berust bij de bevelhebber van de
LHtse. legergroep Noord, generaal
Sir Richard Gale, en de bevelheb
ber van de Britse tweede tactische
luchtvloot, luchtmaarschalk Sir
Harry Broadhurst.
EEN OP DE ZES NEDERLAN
DERS STERFT AAN KANKER.
Voor de algemene ledenvergade
ring van de Ned. Vereniging tot
steun aan het „Koningin Wilhel-
mina honds" voor de kankerbe
strijding, welke Zaterdag te Arn
hem is gehouden, heeft prof. J.
Tuntler, hoogleraar te Groningen,
gesproken over het kankervraag-
siuk.
Er sterven in ons land jaarlijks
gemiddeld ongeveer 14.000 perso
nen aan kanker, of een zesde van
het aantal sterfgevallen, ofwel 125
mannen en 135 vrouwen p. 100.000
mensen. Meer vrouwen dus dan
mannen.
Uit de cijfers van een der groot
ste Amerikaanse levensverzeke
ringsmaatschappijen blijkt voorts,
naar spreker zei, dat ónder haar
verzekerden de sterfte in tien jaar
tüds (1936/'381946/'48) met on
geveer 11% is gedaald. Dit kan
worden toegeschreven aan het op
tijd stellen van de diagnose en aan
operaties, die tien jaar geleden nog
onmogelijk waren. Prof. Tuntler
zei voorts zelf niet te geloven dat
de sterfte aan kanker zozeer toe
neemt. Indien het aantal bekende
gevallen tweemaal zo groot zou
worden als b.v. in 1938, dan duidt
dit er op, dat men tweemaal zoveel
als vroeger in staat is kankers te
diagnosticeren.
De sterfte onder de mannen aan
longkanker is ongeveer zes keer zo
groot als onder --de vrouwen. Ge
zegd wordt nu, dat het roken daar
bij wel een rol zal spelen. Met een
dergelijke conclusie moeten we
echter voorzichtig zijn, aldus spre
ker. Wel is er alle reden het ver
band tussen longkanker en roken
zeer ernstig te bestuderen.
Voor wat betreft het verschil tus
sen mannen en vrouwen komen,
aldus spreker, wanneer men de
kankers aan specifiek vrouwelijke
organen uitzondert, vormen als
huidkanker, keelkanker, blaaskan
ker enz, veel meer bij de man dan
bij de vrouw voor.
Geografisch zijn er ook veel ver
schillen aan te wijzen. Duidt dit
op verschillen in voeding en le
venswijze? Opmerkelijk is vooral
ook, dat bepaalde vormen van kan
ker meer voorkomen bij welgestel-
den en andere vormen van deze
ziekte bij armeren.
Tenslotte merkte spreker op dat
de strijd tegen de kanker niet ho
peloos is en dat ongetwijfeld suc
ces zal worden geoogst, al gaat dat
niet in een paar jaar tijds.
VIER LEEUWARDER CHIRUR
GEN SCHEIDEN SIAMESE
TWEELING.
De Friese Siamese tweeling, die
sinds 8 November van verleden
jaar in het Diaconessenhuis te
Leeuwarden wordt verpleegd, zal
op Zaterdag 12 Juni gescheiden
worden. Vijf artsen, die aan het
vooronderzoek hebben deelgeno
men en waarvan er enigen aan de
operatie zullen meewerken, heb
ben dat Maandag officieel meese-
deeld. Aanvankelijk had men de
twee kinderen eerder willen schei
den, doch het feit dat de meisjes
waterpokken kregen, maakte het
noodzakelijk de operatieve ingreep,
waarvoor overal in de wereld veel
belangstelling beslaat, enige weken
uit te stellen.
PRESIDENT ROBERT.
De pseudo-president Robert, die
z n oom, een leraar te Heerlen, een
notaris te Maastricht en vele an
dere familieleden voor 115.000
neeft opgelicht, stond 1.1. Dinsdag
voor de rechtbank te Maastricht
terecht.
Men zal zich herinneren dat hij
met een jacht, dat vorstelijk werd
aangekleed en waar keurig werd
gfjuifd' naar. sPanje vertrok, om
elders een rijk te stichten, waar
hy als vorst zou tronen enuit
de greep der Russen zou zijn.
Maar tspoedig kwam de werke
lijkheid, de centen raakten op en
de gedupeerden moesten huis
waarts, vrjjwel van alles beroofd,
omdat zij zich door de mooie
praatjes van Robert hadden laten
beetnemen.
En de president zelf stond als
oplichter voor de rechtbank en
hoordé vier jaren eisen.
Hy zei dat hij „niemand had be
nadeeld!"
DE CONFERENTIE TE GENÈVE
Militaire deskundigen uit
Indo-China uitgenodigd.
De negen landen, die zich te Ge
neve bezig houden met het Indo-
Chinese vraagstuk, hebben verte
genwoordigers van het opperbevel
van de Fransen en de Vietminh
uitgenodigd naar Genève te komen
om daar te onderhandelen over 'n
regeling voor een staken van het
vuren. Dit is de eerste belangrijke
beslissing, welke de conferentie
tot dusverre heeft genomen.
Men verwacht, aldus Reuter, dat
deze militaire deskundigen deze
week het overleg zullen beginnen
met een bespreking over Vietnam,
de grootste van de drie verbonden
staten van Indo-China, en 't voor
naamste strijdtoneel.
VERKIEZINGEN IN LUXEM
BURG: ZEGE VOOR
KATHOLIEKEN.
Na de Zondag gehouden alge
mene verkiezingen heeft premier
Bech het ontslag van zijn regering
aan groothertogin Charlotte aange
boden. De groothertogin verzocht
Bech evenwel, een nieuwe regering
te vormen.