KOM, HEILIGE GEEST, Gezonde ZWITSAL Waalwijkse en Langsiraaise Courani De Katholiek in het open bare leven van deze tijd Uit Binnen- en Buitenland Het is niet overbodig, nu, op het Pinksterfeest van 1954 eens bijzonder tot de Heilige Geest te bidden, dat Hij bij ons komt om ons hart en ons verstand bereid te maken voor het goede, dat hij over heel de wereld komt om er de Liefde weer te brengen en de Vreze des Heren. De Nederlandse Bisschoppen over Met behoud van «igen eenheid en zelf standigheid samenwerken met anderen. POEDER ZEEP OLIE KOFFIE EN THEE WEER DUURDER. VRIJDAG 4 JUNI 1954. Uitgever Waalwjjkse Stoomdrukkerij Anloon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHQ HEI ZUIDEN 77e JAARGANG No. 45 Abonnement 19 cent per week 2.45 per kwartaal f 2.70 franco p. p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux: GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 Dr van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL. 2002. OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO' De Kerk die Christus gesticht had, toen hij tijdens zijn leven op aarde de Oude Wet vervolmaak te, is waarlijk niet grandioos be gonnen. Het was slechts een handjevol getrouwen dat Hij ach terliet, toen Hij terugkeerde naar de Vader die Hem gezonden had; voor het merendeel eenvoudige ongeletterde vissers, mensen die slechts groot waren, in zoverre zij als het ware roekeloos de daad stelden toen Christus die van hen vroeg en alles verlieten om Hem te volgen. Maar voor het overige deel waren zij kleine mensen, die niets verstonden van het Konink rijk dat Christus vestigde, bange mensen, die Hem in de.steek lie- ten toen het Sanhedrin hem greep en ter dood bracht, zelfzuchtige mensen die streden om de voor- j rang in dat Koninkrijk. Wat moest er met zulke mensen wor- Spritus Domini replevit orbem terrarum... zingen wij in de In troitus van de Pinkstermis, wan neer wij dit wondere gebeuren herdenken de Geest van God heeft heel het aardrijk vervuld. Zoals de Heilige Geest deze eerste paus en eerste priesters met Zijn wijsheid en Zijn kracht ver vulde, hen deed gaan naar de straten van Jeruzalem, van Athe ne en van Rome, en hen daar deed prediken van de ene, ware God, onverschrokken tot in de marteldood, zo heeft de Vertroos ter, de Vader der Armen, de Ge ver van Geschenken, het Licht der Harten, en hoe hij ook meer wordt genoemd in de hymne, het hele aardrijk vervuld met Zijn zeven gaven, zo heeft hij milli oenen gemaakt tot vurige belij ders van het Geloof, tot onver schrokken strijders voor de Kerk den van de geweldige opdrachten van Christus, zo heeft hij milli die Christus had gegeven, hoe moesten deze mensen de strijd doorstaan, die Christus had voor zegd, hoe moesten zij de Kerk vestigen, die zou duren tot aan 't einde der tijden en die de poorten der hel zelfs niet vermochten te overweldigen? i Wellicht hebben zij dat zich zelf ook afgevraagd, toen zij ang stig bijeenscholen, na Christus dood, uit vrees voor de Joden; na Zijn Hemelvaart als kleine weeskinderen die nog niet ge leerd hebben in het leven te staan. Zij zaten bijeen en ze konden wellicht niet meer doen dan zich afvragen wat Christus bedoeld kon hebben met de vertrooster die Hij hun zou zenden; zij konden niet meer doen dan blindelings vertrouwen op Zijn woorden, zo als zij blindelings Hem ook ge volgd waren. En toen werd het Pinksteren, toen kwam de Vertrooster en zij zagen zijn verschijningsvorm als een vurige tong, zij werden Hem gewaar in het hevige ruisen van de wind en in zich ervoeren zij plotseling zijn geweldige kracht. Et repleti sunt omnes de spiritu sancto.lezen wij En allen wer den zij vervuld van de Heilige Geest en zij zijn gegaan naar de straten en pleinen van het drukke Jeruzalem en in alle dialecten en talen hebben deze uitverkoren eenvoudigen Gods wonderbaar lijkheden verkondigd. oenen in de loop der eeuwen deel genoten gemaakt van het grote geheim der Goddelijke Liefde. Zo heeft de Heilige Geest in de kleine zwakke mens het vuur van Zijn Liefde ontstoken, zo heeft hij de harten der gelovigen vervuld, alles herschapen, en het aanschijn der aarde vernieuwd. In ons geloof weten wij de Hei lige Geest de derde persoon der Heilige Drievuldigheid, weten wij hem de liefde die de Vader de Zoon toedraagt en de Zoon de Vader, weten wij hem de uitdeler der zeven gaven van wijsheid en verstand, van raad en sterkte, van wetenschap en godsvrucht en van de vreze des heren; en daar om ook weten wij Hem de redder van de wereld, van deze wereld, die zijn zeven gaven het meest van al nodig heeft. Want zoals hij elf vissers sterk genoeg maakte om de Kerk te vestigen, zo kan Hij ook ons, onze maatschappij weer bereid maken tot de vurige liefde en het grote geloof, zo kan hij ook nu weer j het aanschijn der aarde vernieu wen, instaurare in Christo, ver nieuwen in Christus. Zoals we Maandag reeds berichtten, is Zondag j.l. door de dén het dnnt He? Ir Hoogwaardig Episcopaat aangebo- tot titel nJ^choppen geschreven Mandement dat deze tiid" Katholiek in het openbare leven van aeze tijct Dit mandement, verdeeld in 3 delen zet in het eerste deel de theologische grondslagen uiteen waaron de plicht van de christen berust, aan het Christendom fn deze ZSJÜSSSSt SüKS?- '"t,et UM hiervan behandelt^ dividu, hij is tevens sociaal wezen en levend lidmaat van de mense lijke gemeenschap. Uit de samen leving en samenwerking van de mensen ontstaat het openbare le ven. Ook dit openbare leven moei gekerstend worden. Dan zal ook het openbare leven weer strekken tot verheerlijking van God en te vens de sfeer scheppen, waarin de enkeling zowel zijn tijdelijk als zijn eeuwig welzijn kan nastreven en bewerken. Op maatschappelijk ge bied moet dus alle scheiding tus sen godsdienst en leven worden vei worpen. Kerk en Staat hebben zeker een eigen gebied; kerkelijk en wereldlijk terrein mogen niet vei eenzelvigd worden. Maar heide levensgebieden mogen geenszins gescheiden worden, want 't leven blijft één. Daarom mag dat leven ook het openbare niet losge maakt worden van God en Gods dienst, moeten Kerk en Staat sa menwerken en moet er geestelijke hai monie bestaan tussen ons per soonlijk en maatschappelijk leven. tn dit verband keren de bisschop pen zich tegen het „vals spiritua- ls™e volgens hetwelk de ware katholiek zich zou moeten afhou den van de zaken der wereld, want de wereld zal moeten worden ge kerstend; we zullen Christus in'de wereld moeten brengen, schrijven ereerst door persoonlijke heiliging en persoonlijk getuigen. Maar niemand kan voorbijgaan aan net teit, dat de mens een sociaal wezen is, en dat in zijn sociale aan leg de mogelijkheid ligt tot een ho gere ontwikkeling van zijn per soonlijkheid. Zelfs voor zijn per soonlijke heiliging, maar vooral \oor het apostolaat, kan de mens 9.,°°^ n*et buiten de maatschap pelijke vormen. Op wereldlijk terrein golden daarvoor in ons land bijzondere redenen, die nog steeds aanwezig zijn, deels minder, maar deels ook meer klemmend dan in het verle den, en dan herinneren zfj er aan hoe destijds in ons land, met volle instemming van het Episcopaat, verenigingen tot stand kwamen om de meest bedreigde klassen tot ho gere welstand te brengen en ze te vens te vrijwaren voor de grote gevaren, die dreigden van de kant van neutrale of onchristelijke ver enigingen. Van het begin af aan heeft de leiders daarbij ook voor gestaan, het bundelen van krach ten ter doorvoering van een her vorming van de maatschappij „in de geest van het evangelie", zoals de encycliek zegt. Nu deze verenigingen zijn uit gegroeid volgens de bedoelingen van de oprichters, en zelfs ster ker dan zij hadden durven ver wachten, is er geen reden er min der belangstelling voor te tonen integendeel, wie goed ziet, zal juist nu de tfjd gekomen achten om de volle vruchten te plukken van de arbeid en de offers van het verleden, om de maatschappij zo goed mogelijk uit te bouwen in christelijke zin en zo op de beste wfjze de ware belangen van het volk te dienen. Niet alleen het veranderde in zicht, maar ook de natuurlijke drang van de omstandigheden en een hogere ontwikkeling leiden tot de organische opbouw van de maat schappij, welke door de sociale leer van de kerk steeds is gepro pageerd. Steeds meer levensgebie den worden in het igeordend maat schappelijk leven opgenomen. Wan neer we de regeling en ordening van deze levensgebieden niet wil len overlaten aan de burgerlijke overheid alleen, dan zal het maat schappelijk leven naar voren moe ten treden; en als wij in ons le vensbeschouwelijk verdeelde land de katholieke opvattingen willen doen gelden, dan kan dit in het al gemeen in een geordende maat schappij moeilijk anders dan orga nisatorisch. tweede gedeelte conérpto vr^on 'ueivan uenanueit t liek op sociaal ^^oHtieUterre'ii? bèzigmhonffln^e tenslotte het derde deel zich richt eêï^tal St™ nungen, die buiten liet christendom staan en de kathoH?k deze™trömin^e'n kan^bepalein "oud^ ,°eë VOORAL EENHEID. H.3 Het Mandement van de Bisschop pen verschijnt in eefi tijd, waarin zich in Nederland, zoals zij in hun inleiding schrijven, veel wijzigin gen en kenteringen merkbaar ma ken. Enerzijds is er een verblij dende bezinning in vele geesten, anderzijds echter veruiterlijking en verwarring. Er is een groeiend verlangen naar meer eigen en meer verantwoordelijk geestelijk leven, maar ook veel vervlakking en ver zinnelijking. Tegenover veel spon tane impulsen naar vernieuwing en verdieping is een toenemende ontkerkelijking waar te nemen. Terwijl velen verlangen naar een meer persoonlijke houding tegen over en een meer persoonlijke be leving van onze leer en onze rijk dom in Christus, lopen sommigen van hen het gevaar, dat zij de waar de en de noodzaak van onze ver bondenheid en eenheid uit 't oog verliezen. In deze tijd van tegenstellingen en van ontwikkeling, voelen de bis schoppen de wenselijkheid het Ne derlandse katholieke volksdeel een mandement voor te leggen over „De Katholiek in hel openbare le ven van deze tijd". Dan geven de bisschoppen hun uiteenzetting over de christelijke levensbeschouwing, die heel ons leve mot oinva, in e doorc n- nefhebben uit heel ons hart en met til onze krachten; met een nieuw woord zegt men tegenwoordig, dat heel onze levenshouding geïnte greerd moet worden in onze' gees telijke verheffing tot kind van God, waardoor alles van waarde wordt voor het eeuwige leven. Wie dit beseft, zal elke scheiding tussen godsdienst en leven als een funda mentele dwaling verwerpen, van godsdienstig iberalisme tot atheïs tisch humanisme toe. Ons leven moet van God zijn en voor God Ge leefd worden. De mens is echter niet enkel in- EENHEID. I Lr moet altijd, schrijven de bis- schoppen verder, ijuimte blijven voor vrijheid en initiatief, als er i tegelijkertijd maar voldoende een heid is in beginsel en ideaal; wan neer er katholieken onder elkaar verschillen, leidt dit gmakkelp tot onenigheid en twist. Maar wan neer leiders twisten, hoe zal dat geen nadelige invloed hebben op de volgzaamheid van een eenvou dige katholiek en hoe bevreemdend zal het werken op mensen die staan huiten ons igeloof. Bij alle zoeken naar nieuwe vormen, bij alle aan passing aan nieuwe noden en situ aties, bij alle respect voor elkan ders mening, zal altijd het grote goed der eenheid gesauveerd moe ten worden en vooral ook met eer bied en volgzaamheid gewerkt moeten worden in de richting welke het door God gestelde gezag aangeeft. os Zonder deze eenheid lopen wij in de eerste plaats gevaar speelbal te worden van de bedoelingen en strevingen van anderen; we zou den niet in staat zijn de gevaren voor het welzijn der gemeenschap en der kerk, die er steeds zijn, te keren, maar vooral zouden we niet in staat zijn, waardevolle bijdragen te leveren voor de christelijke op bouw der maatschappij. Waar de katholieken hun eenheid missen, daar is de Heilige Kerk haasi altijd weer in de verdrukking geraakt. Het heeft ons, schrijven de bis schoppen, de laatste jaren dan ook ten zeerste verontrust, dat er in ons land katholieken zijn, die schijnbaar zo van doorbraak gedachten vervuld zijn, dat zij voor de eenheid der katholieken weinig of geen oog meer In ken te hebben. Van de andere kant echter moeten en willen wie ook van harte samenwerken met allen die waarlijk het goede van de ge meenschap beogen. Maar open- heid en verruiming mogen geen at breuk doen aan de hechtheid van de fundamenten en de muren welke het katholieke bestel in 't openbare leven schragen. Daar om is de grote richtlijn die wij U geven: één in eigen verband en van daaruit samenwerking met anderen, met behoud van eigen zelfstandigheid. Het eerste deel sluit met enkele hoofdstukken over de verhouding tussen priester en leek en de plaats van de leek in het apostolaat, ter wijl de bisschoppen de gelovigen tenslotte aansporen zich steeds on der hun leiding te blijven scharen. DE KATHOLIEKE SOCIALE ORGANISATIES. Onze katholieke sociale bewe- gmg, schrijven de bisschoppen in liet tweede deel van hun Mande ment, heeft van haar oorsprong af in de voorste linies gestaan, ze is een stuwkracht geworden bij het scheppen van gezonde maatschap pelijke toesianden; ze heeft onze arbeiders behoed tegen grote ge varen; ze heeft de werkgevers ge ïnspireerd tot een christeiijk-soci- ale houding; ze heeft in alle stan den en rangen rijke vruchten voortgebracht voor het godsdien stig leven en de christelijke levens houding der katholieken. Ze heeft bewezen dat ook bij een snelle in- dusirialisatie het volk kan worden behoed tegen materialisme en pro- letarisme. Intussen echter zijn er tekenen die er op wijzen dat het werk van cyize katholieke sociale actie min der belangstelling ondervindt. We zien daarin een symptoom van 'n zekere „moeheid"; wie echter de werkelijkheid ziet en 't doel daar bij scherp voor ogen houdt, zal be sefien dat de sociale organisaties juist nu hard nodig zijn en hij zal ze zeker niet laten verzwakken op een tijdstip waarop zij hoop geven tot volle vruchtbaarheid te zullen komen voor het geestelijk en tijde lijk heil van de medemens. Er valt de laatste jaren een ze kere reserve te constateren, welke bij sommigen overgaat in onver holen critiek op de maatschappe lijke organisaties. Veelal zijn het buitenstaanders, die sterk leven uit de persoonlijkheidsgedachte en vrezen dat het georganiseerde le ven te veel de verzorging der men sen aan zich zal trekken. Zij me nen dat de maatschappelijke groe peringen zich in hun eigen organi saties op gaan sluiten en zo de so ciale tegenstellingen eerder accen tueren. Zulke gedachten, niet he lemaal zonder grond, zijn echter schaduwzijden van iets wat nodig is, of mogelijke gevaren, die op soepele wijze moeten worden voor komen. Het gaat in wezen om een juiste verhouding van individu en gemeenschap. Het is in het korte bestek van dit artikel niet wel doenlijk de rijkdom van gedachten weer te ge ven, die de bisschoppen ontwik kelen ten aanzien van de grote so ciale vraagstukken, zoals daar nog zijn: de verhouding tussen de stands- en de vakorganisaties, de publiekrechtelijke bedrijfsorganisa tie, de samenwerking tussen de standen enz., alle gebieden waar op de katholieken een „grootse taak" hebben. De bisschoppen komen dan tot de conclusie: Voor een goede sa menwerking en een juiste doorvoe ring van onze sociale gedachten is het zeker gewenst, dat de katholie ken spoedig komen tot de opstel ling van een breed katholiek soci aal program. Hier ligt een bijzondere taak voor de leken en speciaal voor de katholieke sociale organisaties. In onderling beraad en met een even wichtige toepassing van de begin- j selen, moeten zij concrete gestalte I geven aan de sociale leer der kerk; die leer moei vruchtbaar gemaakt i worden voor de practijk van het 1 maatschappelijk leven. POLITIEKE EENHEID HET MIDDEL. Een noodzakelijk middel om de sociale opdracht van de Pau- i slelijke encyclieken ujt te voeren, noemt 't mandement de politieke eenheid en ten aanzien hiervan zeggen de bisschoppen, dat zij de laatste tijd dikwijls ,bezorgd zijn geweest, als zij moesten er varen, dat men blijkbaar nogal licht en gemakkelijk disputeerde over de politieke eenheid. Het heeft ons, schrijven zij, diep verontrust, dat men Onze stem op zo waardige wijze en op zo indrukwekkend moment ge uit hier en daar niet goed heeft verstaan. Sommigen zijn zo ver gegaan dat zij het ver band der eenheid hebben verla ten. Wie onbevooroordeeld de ontwikkeling volgt, moet vre zen, dat onze politieke kracht en invloed zullen gaan verbrok kelen als men zou blijven door gaan met op deze wijze de waarde van onze politieke een heid te verkleinen. Het is te vrezen dat dit een ernstige te- Uitsluitend bij Apothekers en Drogisten rugslag zal hebben op het soci ale en culturele streven der ka tholieken. Bij alle respect dat 1 wij hebben voor de eigen poli tieke meningsvorming in be paalde vraagstukken wan neer deze tenminste niet in strijd komen met het beginsel en de zedelijke normen en niet te kort doet aan de christelijke plicht blijven Wij U dan ook in het belang van ons Katholiek openbaar leven vermanen, ge lijk wij dat bij monde van de Kardinaal-Aartsbisschop reeds deden op het moment van de viering van 't herstel der Hiër archie: Blijft één! Ook hier, dus ook in het politie ke leven, is offerbereidheid en op rechte naasienliefde nodig, wil het belang van de enkeling ingevoegd worden in het belang van de maat schappelijke groep waartoe hij be hoort, en het belang van die groep in t grote kader van het algemeen welzijn. Eenheid tussen mensen kost altijd offers, ook van eigen in zicht, maar de eenheid is ook of fers waard. SOCIAAL PROGRAM. Uiteraard zal een dergelijk program niet eens en voor goed vastgesteld kunnen worden; het zal iets moeten hebben van het veranderlijke en dynamische van de sociale rechtvaardigheid waar in zich weerspiegelt de verande ring en ontwikkeling van de maatschappij. Als daarbij waar achtig naar gerechtigheid voor allen wordt gezocht, en als dat verlangen naar gerechtigheid op zijn beurt bezield wordt door de „liefde der broederschap", door de liefde van een levend en naar daden dringend christendom, dan zal het een programma zijn van brede allure; het zal iets hebben van de christelijke magnificen- tia, van de ruimhartigheid en grootmoedigheid, die niet vraagt wat er strikt gebeuren moet, maar eerder wat er gezamenlijk gebeuren kan. Met ingang van 1 Juni zijn de koffie- en theeprijzen opnieuw verhoogd, zo vernemen wij in vak kringen. De thee zal met 2 tot 4 ct. per pakje van 100 gram in prijs verhoogd worden, de stijging van de koffieprijs bedraagt 12 tot 15 centen per 200 gram. Deze verho ging is wederom een gevolg van hel prijsverloop op de wereld markten. NEDERLANDSE TROEPEN NAAR DUITSLAND. Nederlandse, Britse en Belgische strijdkrachten zullen van 22 tot 28 September deelnemen aan de groot ste militaire manoeuvres in het Noordelijk deel van West-Duits- land sedert het einde van de oor- l0if,.,DeT. oeJening. die de naam „Battle Royal" draagt, zal worden gehouden in liet gebied van Qua- kenbueck, Miinster, Paderborn, Lembo en Minden. De leiding van de manoeuvres berust bij de bevelhebber van de LHtse. legergroep Noord, generaal Sir Richard Gale, en de bevelheb ber van de Britse tweede tactische luchtvloot, luchtmaarschalk Sir Harry Broadhurst. EEN OP DE ZES NEDERLAN DERS STERFT AAN KANKER. Voor de algemene ledenvergade ring van de Ned. Vereniging tot steun aan het „Koningin Wilhel- mina honds" voor de kankerbe strijding, welke Zaterdag te Arn hem is gehouden, heeft prof. J. Tuntler, hoogleraar te Groningen, gesproken over het kankervraag- siuk. Er sterven in ons land jaarlijks gemiddeld ongeveer 14.000 perso nen aan kanker, of een zesde van het aantal sterfgevallen, ofwel 125 mannen en 135 vrouwen p. 100.000 mensen. Meer vrouwen dus dan mannen. Uit de cijfers van een der groot ste Amerikaanse levensverzeke ringsmaatschappijen blijkt voorts, naar spreker zei, dat ónder haar verzekerden de sterfte in tien jaar tüds (1936/'381946/'48) met on geveer 11% is gedaald. Dit kan worden toegeschreven aan het op tijd stellen van de diagnose en aan operaties, die tien jaar geleden nog onmogelijk waren. Prof. Tuntler zei voorts zelf niet te geloven dat de sterfte aan kanker zozeer toe neemt. Indien het aantal bekende gevallen tweemaal zo groot zou worden als b.v. in 1938, dan duidt dit er op, dat men tweemaal zoveel als vroeger in staat is kankers te diagnosticeren. De sterfte onder de mannen aan longkanker is ongeveer zes keer zo groot als onder --de vrouwen. Ge zegd wordt nu, dat het roken daar bij wel een rol zal spelen. Met een dergelijke conclusie moeten we echter voorzichtig zijn, aldus spre ker. Wel is er alle reden het ver band tussen longkanker en roken zeer ernstig te bestuderen. Voor wat betreft het verschil tus sen mannen en vrouwen komen, aldus spreker, wanneer men de kankers aan specifiek vrouwelijke organen uitzondert, vormen als huidkanker, keelkanker, blaaskan ker enz, veel meer bij de man dan bij de vrouw voor. Geografisch zijn er ook veel ver schillen aan te wijzen. Duidt dit op verschillen in voeding en le venswijze? Opmerkelijk is vooral ook, dat bepaalde vormen van kan ker meer voorkomen bij welgestel- den en andere vormen van deze ziekte bij armeren. Tenslotte merkte spreker op dat de strijd tegen de kanker niet ho peloos is en dat ongetwijfeld suc ces zal worden geoogst, al gaat dat niet in een paar jaar tijds. VIER LEEUWARDER CHIRUR GEN SCHEIDEN SIAMESE TWEELING. De Friese Siamese tweeling, die sinds 8 November van verleden jaar in het Diaconessenhuis te Leeuwarden wordt verpleegd, zal op Zaterdag 12 Juni gescheiden worden. Vijf artsen, die aan het vooronderzoek hebben deelgeno men en waarvan er enigen aan de operatie zullen meewerken, heb ben dat Maandag officieel meese- deeld. Aanvankelijk had men de twee kinderen eerder willen schei den, doch het feit dat de meisjes waterpokken kregen, maakte het noodzakelijk de operatieve ingreep, waarvoor overal in de wereld veel belangstelling beslaat, enige weken uit te stellen. PRESIDENT ROBERT. De pseudo-president Robert, die z n oom, een leraar te Heerlen, een notaris te Maastricht en vele an dere familieleden voor 115.000 neeft opgelicht, stond 1.1. Dinsdag voor de rechtbank te Maastricht terecht. Men zal zich herinneren dat hij met een jacht, dat vorstelijk werd aangekleed en waar keurig werd gfjuifd' naar. sPanje vertrok, om elders een rijk te stichten, waar hy als vorst zou tronen enuit de greep der Russen zou zijn. Maar tspoedig kwam de werke lijkheid, de centen raakten op en de gedupeerden moesten huis waarts, vrjjwel van alles beroofd, omdat zij zich door de mooie praatjes van Robert hadden laten beetnemen. En de president zelf stond als oplichter voor de rechtbank en hoordé vier jaren eisen. Hy zei dat hij „niemand had be nadeeld!" DE CONFERENTIE TE GENÈVE Militaire deskundigen uit Indo-China uitgenodigd. De negen landen, die zich te Ge neve bezig houden met het Indo- Chinese vraagstuk, hebben verte genwoordigers van het opperbevel van de Fransen en de Vietminh uitgenodigd naar Genève te komen om daar te onderhandelen over 'n regeling voor een staken van het vuren. Dit is de eerste belangrijke beslissing, welke de conferentie tot dusverre heeft genomen. Men verwacht, aldus Reuter, dat deze militaire deskundigen deze week het overleg zullen beginnen met een bespreking over Vietnam, de grootste van de drie verbonden staten van Indo-China, en 't voor naamste strijdtoneel. VERKIEZINGEN IN LUXEM BURG: ZEGE VOOR KATHOLIEKEN. Na de Zondag gehouden alge mene verkiezingen heeft premier Bech het ontslag van zijn regering aan groothertogin Charlotte aange boden. De groothertogin verzocht Bech evenwel, een nieuwe regering te vormen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1954 | | pagina 1