.miWYR BRILLEN! favanti Nationaal Reuze-Circus I0S MULLENS I MAG. DE ZON UW MODEBRON EUROPA'S GROOTSTE 10.000 ZITPLAATSEN WAALWIJK - Vredosploln BLUF NIET THUIS ALLEN NAAR HET TRICOHUIS. H. SENGERS - TILBURG Prof. Lorentzstr. 14 «lUiHU» NEERLANDS NIEUWE TUNNEL ONDER 'T NOORDZEEKANAAL. Slechts 2 dagen. Dinsdag 5 en Woensdag 6 October massale programma's met 45 wereldattracties 180 minuten!! 4 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 4 OCTOBER 1954. 4 Broodbakker L.l. broodbakker WERKSTER HUURT EEN WASMACHINE. W. v. d. HEIJDEN \/AKI MA ADEM DEN B0SCH TILBURG BREDA EFFICIENCY IN ADMINISTRATIE EN ORGANISATIE II moderne hulpmiddelen voor administratie en organisatie iedere avond 8 uur precies. Woensdagmiddag 3 uur GROTE MATINEE met het onverkorte avondprogramma samengesmolten tot één daverend schouwspel in DE GROOTSTE CIRCUS-COMBINATIE ALLER TIJDEN! Prijzen der plaatsen: van 11.- tot 14.50. BRABANTS GOEDKOOPSTE TEXTIELMAGAZUN BRENGT EEK WEERGALOZE AANBIEDING IN NYLONS drie verschillende Fancy hielen 1.98 De bekende Libelle serie NYLONS van 4.95, 4.65, 4.25 nu 2.98 Fille d'écosse HEREN- ANKLETS A-keus 49 cent. NYLONS met Fancy-hiel met naad en mindering 2.98 STERKE BLOKKOUS zeldzaam mooi 4 5 6 7 KINDER HEMDJE EN BROEKJE Confettie interlock 49 ct. p. stuk ONDER JURKEN met schouder band en ronde hals. A-keus 1.98 ZAKDOEKEN flinke maat, mooie kwaliteit 3 stuks voor 98 ct. RUITEN TAFEL KLEDEN grote maat extra goedkoop 2.98 De bekende VIVAL BLOUSES lange mouw, al le maten, vanaf I.SO Kleine stijging per maat. HEREN- P YAM A'S fijnste kwaliteit keper flanel 9.98 TRAININGS BROEKEN donkerblauw 50 60 70 125 145 165 185 8 9 10 1.75 2.15 2.60 80 90 100 198 220 245 2.98 3.50 4.— Heuvelstraat 97 GESLAAGD. Op het dezer dagen te Den Bosch ge houden examen slaagde onze stadgenoot de heer Jan Pulles voor Schoenwinkeher. DE GEMEENTE NAM AFSCHEID VAN PIET DIJKSTRA. We zeiden in ons vorige nummer al dat Piet Dijkstra de gemeentelijke dienst ging verlaten. Zeven en dertig jaren is deze werker in dienst van de gemeente geweest en hoe zeer zijn werk is gewaar deerd kwam tot 'uitdrukking in het af scheid dat Vrijdagmorgen ten raadhuize Van hem werd genomen. Al de collega's van gemeentewerken, het administratief personeel en de leden van het politie-korps waren in de raad zaal aanwezig toen burgemeester Teijs- sen de scheidende employé toesprak. Het gemeentebestuur vond het prettig uitdrukking te kunnen geven aan zijn gevoelens van waardering voor alles wat Piet in die 37 jaren had gedaan. Verschillende werkzaamheden waren door hem verricht, maar de laatste tijd was hij belast met het schoonhouden van het gemeentehuis, waarin hij een altijd vriendelijke en gemoedelijke verschijning was. Het zou hem, aldus de burgemeester, niet meevallen nu afscheid te nemen, maar de band met de gemeente werd niet helemaal verbroken, want zijn func tie als parkwachter zou hij 'blijven ver vullen. Hij noemde hem een voorbeeld van plichtsbetrachting voor allen die in gemeentedienst werkzaam waren. Hij was een prima en voortreffelijk werker. De burgemeester hoopte tenslotte, dat Piet nog veel jaren zou kunnen genieten van een welverdiende rust. De kist sigaren die 'hij aanbood, zou hem hier wellicht een beetje bij helpen. De directeur van gemeentewerken, de heer Kobben, verklaarde toen hij in Waalwijk kwam in Piet direct de oud militair gezien te hebben, zo keurig als ■hij salueerde. Vanuit die diensttijd zou Piet ook wel zijn paraatheid hebben me degebracht, want steeds stond hij voor de gemeente klaar. Veel jaren zorgde Piet er voor dat de gemeentelijke loka liteiten, zoals het gemeentehuis, de gym nastiekzaal en de openbare school er al tijd netjes uitzagen. De heer Kobben zei tenslotte het jam mer te vinden dat Piet moest gaan ver trekken, hij was een trouw collega. Het geschenk dat de heer Kobben 'aan bood bestond eveneens uit sigaren, maar dc pruimtabak was ook niet vergeten. De heer van Well was de tolk van het personeel van gemeentewerken, en ook nu werd de sigarenvoorraad van Piet aangevuld. Namens het personeel van de gemeen te-secretarie dankte de gemeentesecreta ris de heer N. Vlaar Piet Dijkstra, van wie men altijd gezien had op 'het ge meentehuis 'hoe hij ploeterde en die een staat van dienst had die er zijn mocht. De heer Snijders, een collega van de scheidende werker, kende hem al vanaf de tijd dat hij in gemeentelijke dienst kwam onder het bewind van burgemees ter Surmont de Bas 'Seele en altijd had raen op gemeentewerken prettig met hem kunnen samenwerken. Ben lang zal hij leven werd er ge zongen en allen namen persoonlijk af scheid van Piet, die deze dag van af scheid maar ook van huldiging niet ge makkelijk zal vergeten. De bewondering en waardering de politie had Donderdag nog apart afscheid van hem genomen zullen hem goed hebben gedaan; hij heeft het ook alle maal in alle opzichten verdiend. PLOTSELING DOOD. Donderdagavond is de heer M. van Hoof uit de Sint Crispijnstraat, terwijl hij met zijn fiets door de eerste Zeine reed, plotseling onwel geworden en on middellijk ter plaatse overleden. De heer van Hoof bleek door een hartverlamming te zijn getroffen. BRIDGEN. Het competitie-viertal van de in Hotel Verwiel' gevestigde Bridgeclub „Waal wijk" 'heeft Maandag j.l. de bridgecom- petitie ingezet met een overwinning op het viertal van Safety Play uit 's-Her- togenbosch. De score was 26 matchpun- ten voor en 20 tegen. Het Waalwijkse viertal, dat verleden jaar tweede werd in zijn afdeling, zal die jaar met zelfvertrouwen zijn gees telijke krachten in de strijd werpen om te trachten eerste klasser te worden. Onder de overige clubleden wordt door onderlinge wedstrijden ijverig ge traind om nog een of twee strijdbare competitieviertallen te formeren. De bndgekwaliteit in deze jonge vereniging is in haar 2-jarig 'bestaan aanmerkelijk beter geworden. Verschillende nieuwe leden hebben zich voor het komende seizoen opgege ven. Wij wensen deze jonge club veel succes toe! EFFICIENCY IN ADMINISTRA TIE EN ORGANISATIE. De problemen, waarvoor het be drijfsleven zich in het huidige tijdsgewricht van industrialisatie en productieverhoging ziet ge plaatst, hebben de belangstelling voor meer efficiënte methoden van administratie en organisatie in be langrijke mate doen toenemen. Terecht eist de moderne onder nemer, dat de administratie „a la minute" de nodige èn betrouwba re gegevens kan verstrekken, wel ke hij nodig heeft bij het nemen van zijn beslissingen. Het doet ons dan ook genoegen onder verwijzing naar de in dit blad voorkomende adverteniie, te kunnen melden, dat een Waalwijk- se firma, t.w. de Handelsonderne ming Favanti (onder leiding van de heer F. A. van Tienhoven), de zer dagen in Waalwijk, Kaatsheu vel en Dongen op het bovenbedoel de gebied demonstratie-tentoon stellingen zal houden. Deze firma brengt een vrijwel compleet programma van moder ne hulpmiddelen voor administra tie en organisa'.ie en de leiding van de heer van Tienhoven, Accoun tant, waarborgt een deskundige be spreking van de administratief-or- ganisatorische problemen, welke zich in de bedrijven voor kunnen doen. De klachten over de pontveren bij Velsen, waar wachttijden van een uur geen zeldzaamheid zijn, en de stakingsmoeilijkheden bij de tunnelbouw vestigen de aandacht op een groot en groots werk, dat weer gans andere aspecten biedt dan dat andere interessante pro ject de Maastunnel. Br zijn verschillende methoden om tun nels te bouwen. Ben der meest toege paste is de Schild-methode, o.a. gebruikt voor de bouw van de grote verkeers- tunnels onder de Hudson (New York), de Schelde (Antwerpen), de Mersey (Liverpool) en de Theems (Londen). Bij deze methode wordt in de tunnel ge werkt onder zo hoge druk, dat het water er niet binnen kan dringen; het ene cir kelvormige segment na, of liever vóór het andere, doet de tunnel steeds meer vorderen en als een reusachtige rups kruipt het stalen monster steeds verder naar de overzijde. Dit is voor Nederland, waar staal duur is, een 'kostbare metho de. Daarbij stelt onze wetgeving (terecht! zulke strenge eisen voor de caissonar- beid, dat het bouwen van een tunnel volgens de Schild-methode te bezwaar lijk bleek. Bij de bouw van de Maastunnel volg de men dan ook een gans lander systeem en daardoor heeft deze tunnel dan ook niet de karakteristieke cirkelvorm, maar die van een platte doos, waarin openin gen zijn uitgespaard voor verkeers- en voetgangerstunnels en luchtverversings- kanaïen. TUNNEL IN MOTEN. Bij de Maastunnel, waaraan van 1937 tot 1942 is gewerkt, heeft men de z.g. Zink-methode toegepast. Negen tunnel moten, elk van ruim 60 meter lengte, voor en achter waterdicht gesloten, wer den neergelaten op de zoveel mogelijk vlak gemaakte rivierbodem. Daarna wer den in een caisson de schotten tussen, de tuimelstukken weggenomen. Hetzelfde systeem van bouw in seg menten wordt toegepast 'bij de Velser tunnel, maar hier geschiedt zulks op eveneens unieke wijze, n.l. in een open bouwput. Door middel van een „perma nente" stalen bekisting worden de be tonnen tunnelmoten gereed gemaakt en zo verlengt het tunnel-lichaam langza merhand zichzelf tot het midden van het Noordzeekanaal is 'bereikt. Dit kanaal is inmiddels zodanig verbreed, dat ook de grootste Oceaanstomers nog langs het bouwput-obstakel kunnen heenvaren. Dan begint men 'aan de overkant op dezelfde manier. De schepen varen nu over het reeds half gereedgekomen tun nellichaam langs de Noordelijke bouw put. En dan kan eindelijk de verbinding worden gemaakt en is de nieuwe oever verbinding gereed. Maar vóór het zover is... Indrukwekkende getallen. De nieuwe tunnel wordt langer (76 m) dan de Maastunnel (584 m) en bre der (32.87 m, Maastunnel 24,77 m), maar de Velser tunnel krijgt geen voet gangers- en wielrijdersaccomodatie. Naast de verkeerstunnel komt nog' een spoor wegtunnel, ter totale lengte van 1644 meter. De Velser spoorbrug is dus tot verdwijnen gedoemd. Het plan voor de tunnelverbinding stamt uit 1935. In 1941 werd met de bouw begonnen, in 1942 reeds werd die op order van de Duitsers stilgelegd. Toen men eerst tien jaren later de bouw hervatte, bleek een ingrijpende herziening der plannen nodig. Het verkeer was zeer intensief geworden, moeizaam verwerkten de ponten jaarlijks tussen de 1,5 en 2 millioen auto's. De tunnel kreeg inplaats van één, twee rijbanen. De kosten wer den aanvankelijk geschat op ca. 17 mil lioen gulden. Zo langzamerhand; is men er wel achter gekomen dat f 100 millioen de werkelijkheid meer nabij zal okmen- Machtige pompinstallaties houden de bouwput droog, waarin een deel van het tunnel-lichaam reeds in ruwe vorm ge reed is. 3 a 400.000 m3 beton en ca. 40 duizend ton staal zullen zijn verwerkt, wanneer de tunnel gereed is. En dat zal, als alles meeloopt, 1957 worden. Dankbaar heeft men partij getrokken o.a. van de ervaringen met de Maas tunnel bij de oplossing van allerlei vraagstukken, zoals bijvoorbeeld van de luchtverversing en verlichting, van de lawaai-bestrijding en niet het minst van de tunnelvrees, die eigenaardige nerveu ze aandoening, die automobilisten in de tunnel kan bevangen en hen ertoe leidt, zoveel mogelijk het midden te houden, daarmee het overige verkeer 'hinderend. Temeer daar het niet de bedoeling is in de tunnel verkeerspolitie te doen funge ren, moet alles in het werk gesteld wor den om een vlot functionneren van het verkeer te bevorderen. Zo wordt de Velser tunnel straks, met andere opmerkelijke werken als zijn col lega onder de Maas, de inpoldering van de Zuiderzee en de herwinning der over stroomde gebieden, een nieuw en trots monument van wat „een goede couragie" èn Nederlandse ingenieurskunst vermo gen 1 (Nadruk verboden) i Lk. GEWESTELIJK ARBEIDSBUREAU WAALWIJK. WORDEN GEVRAAGD Bouwnijverheid Timmerlieden Fabrieks'timmerman Bouwkundig timmerman Schilders Metselaars Halfwas schilder L.l. timmerlieden. L.l. schilders. Schoen en Leder O verleersnij ders Bijtuigers Machine-zwikkers Overhalers Doorzetters Aankloppers. Contrefort-inzetter. Opzoler. Hakfrontschuurder Hakkenafwerker. Kantenschrooiers Afmakers Zoolleerstanzers Binnenzoolstanzers Ophalers Hulp-ophalers. Inpakkers. Hulparbeiders voor alle afdelin gen Jeugdige schoenfabrarbeiders voor alle afdelingen. Schoenstikkers. Schalmers. Schoenstiksters Plaksters Handschoenstiksters Kurk-Hout-Stro: Machinale Houtbewerker. Meubelmakers L.l. meubelmakers Metaalnijverheid Mach. bankwerkers Stempelmaker Halfwas automonteur L.l. plaatwerker L.l. constructie-bankwerker. L.l. machine-bankwerkers L.l, automonteur Voeding en genot Handel. Winkeljuffrouw. Huish. diensten Dienstbode (dag en nacht) Dagmeisje Vrije beroepen Vrouwelijke kantoorbedienden BIEDEN ZICH A^N: Schoenen en Leder: Modeleurs. Stikmeester. Werkmeester Zwikkerij. Werkmeester Stanzerij. Magazijnknecht schoenfabriek. L.l. ledersorteerder lederfabriek Handel L.l. winkeljuffrouw Vrije beroepen: Boekhouder (MBA). Mannel. kantoorbtdiende Aanmelden dagelijks tussen 9 en 12 uur v.m. op het Arbeidsbureau te Waalwijk, Grotestr. 339, Tel. 2131. Deze bekendmaking is geldig vanaf 4 Oct. t.m. 9 Oct. 1954. Het Arbeidsbureau Waalwijk verstrekt ook inlichtingen aan ad- spirant-emigranten. De Heer en Mevrouw J. DE KORT-VLOEMANS geven met grote vreugdeken. nis van de geboorte van hun dechter IR ENE. Bij het H. Doopsel ontving zij de namen Henrica Maria Henriëtte. Waalwijk, 1 October 1954. Mr. v. Coothstraat 53 c, ONDERTROUWD COR HEIJS en RIEK VAN ENGELEN hebben de eer U kennis te geven van hun voorgenomen Huwe lijk waarvan de inzegening zal plaats hebben op Donderdag 28 October 1954 om 10 uur in de parochiekerk van St. Jan Baptist te Waalwijk. Kaatsheuvel, Gasthuisstr. 52 Waalwijk, Stationsstr. 47 a September 1954. Receptie van 1.30 tot 3 uur in Hotel „De Twee Kolommen", Grotestraat, Waalwijk. GEVRAAGD voor 1 dag per week. Aanmelden 's avonds na 7 uur Grotestraat 371, Waalwijk. CIU/A GROTESTR. 207 TEL 2190 Lakken - Vernissen - Verf waren - Behangselpapieren Stationsstraat 158 Telefoon 2413 DAN NATUURLIJK van Brlllenspecialist Vugklerslr. 25 Markt 32 N. Ginnekenstr. 23 Den Bosch - Tilburg - Breda - Eindhoven - Helmond - Venlo LEVERANCIER VAN ALLE ZIEKENFONDSEN. WIJ NODIGEN U UIT tot een bezoek aan onze DEMONSTRATIE-TENTOONSTELLINGEN, welke zullen worden gehouden (van 26 uur 's middags en van 7—9 uur 's avonds) op Dinsdag 5 October a.s. te WAALWIJK, Hotel Verwiel, Grotestraat 208 op Woensdag 6 October a.s. te KAATSHEUVEL, Hotel Euphonia, Hoofdstraat 191 op Donderdag 7 October a.s. te DONGEN, Hotel „Het Wapen van Dongen", Hoge Ham 105. U kunt zich daar deskundig, overigens geheel vrijblijvend, laten voorlichten over de toepassingsmogelijkheden in UW bedrijf van de hieronder vermelde ORNIS-ROLLEN-DOORSCHRIJFSYSTEEM het gepatenteerde en meest efficiënte systeem voor de loonadministratie. W-O-DOORSCHRIJFSYSTEMEN (VOOR HAND OF MACHINE) voor boekhouding, voorraad- en kostprijsadministratie e.d. W-O-DISPONENT -PLAN- EN STATISTIEKBORD de opzienbarende nieuwigheid op dit gebied biedt zeer vele mogelijkheden. ULTRADEX-PLAN- EN STATISTIEKBORDEN voorzien van het unieke schuifbandsysteem uiterst eenvoudig te bedienen. STANDARD-VLAKLIGGENDE KAARTSYSTEMEN voor order-, verkoop- en inkoopadministratie e.d. ADLER-BOEKINGSMACHINE MET AUTOMATISCHE VOORSTEEKIN RICHTING de bekende, snelle machine met automatische regel-zoeking. REBUILT-BURROUGHS-FACTUREER- EN BOEKHOUDMACHINES voor elk onderdeel van de administratie. BUREAU VOOR ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE AALWIJK - TELE F. 2684 (0 4160) SUNff CIRC Kinderen i. d. Matinée HALF GELD. VoorverkoopSIGARENMAGAZIJN JAC. MOONEN, Grotestraat 274, Tel. 3015 Waalwijk (ook met reducties) en vanaf Dinsdagmorgen 10 uur a. d. circuskassa's i

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1954 | | pagina 4