Waalwijkse en Langsiraatse Courant
CITY-SPEELGOED
I
1
Uit Binnen- en Buitenland
Autoriteiten staan machteloos
als niet ieder meewerkt.
STRIJD OM EIGENDOMSRECH
TEN VAN BATA-FABRIEKEN.
Een bron
van geluk
1 WITTE KRUIS
KOU-KOORTS-GRIEP
De Verkeersveiligheid eist steeds méér offers...
Maak Uw bloed zuiver met
Kruschen Salts.
En voorkom zo
Rheumatische Pijnen.
Voor Amsterdamse Gerechtshof.
'iÉsL,-' *- k
STRAALJAGER NEERGESTORT
OVERVAL OP POSTKANTOOR
TE RAVENSTEIN.
SPECIAALZAAK
RIJDAG 19 NOVEMBER 1954
Uitgever
Waalwjjkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
ECHO hei zmn
77e JAARGANG No. 92
Abonnement
19 cent per week
2.49 per kwartaal
2.70 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux: GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
Dr. van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL - TEL. 2002.
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES „ECHO"
Het is welhaast onmogelijk geworden in ons land te spreken
over verkeersproblemen en -ongevallen, zonder daarbij het
woord „onrustbarend" te gebruiken. Want op het ogenblik is
de situatie in Nederland zó, dat ieders dag tengevolge van
verkeersongevallen 3 of 4 mensen het leven verliezen, 40 weg
gebruikers zwaar lichamelijk letsel oplopen en een schade ver
oorzaakt wordt van ongeveer 14 millioen gulden. Dat zijn de
offers, die het wegverkeer op het ogenblik per dag vraagt.
Deze cijfers zullen ongetwijfeld nog stijgen, want het aantal
voertuigen in ons land dat, vergeleken met dat in andere lan
den, bepaald laag is, vooral wat de auto s betreft, stijgt snel.
En 'binnen niet al te lange tijd zal de „drukte" op onze wegen
verdubbeld zijn. Wat moet er gebeuren om de Nederlanders
op de weg een grotere veiligheid te bieden?
Over deze vraag breken talloze
autoriteiten en deskundigen zich
het hoofd. De Rijks- en de Provin
ciale overheid maken plannen voor
een veilig wegennet. Justitie en po-
litie dienen door bestrijding en be- j
straffing van overtredingen de ver-
keersveiligheid weer op geheel an
dere wijze. Scholen en verkeers-
bonden en andere organisaties
trachten door het geven van voor
lichting aan de jeugd en aan oude
ren eenieder de verantwoordelijk
heid bij te brengen, die iedere weg
gebruiker moet voelen ten opzichte
van zijn medemensen.
Een van de initiatieven ter be
vordering van de verkeersveilig
heid door een ernstige bestudering
van allerlei problemen is: de Weg-
verkeersdag, die de KNAC elk jaar
organiseert. Zo kwamen ook dezer
dagen in het Kurhaus te Scheve-
ningen weer tal van autoriteiten
op het gebied van Justitie en Poli
tie, van Verkeer en Waterstaat en
verscheidene burgemeesters bijeen
om door deskundige sprekers te
worden voorgelicht over enkele fa
cetten van het omvangrijke ver-
keersvraagstuk.
VERANTWOORDELIJKHEIDS-I
BESEF GEVRAAGD.
De Minister van Verkeer en Wa
terstaat opende deze wegverkeers-
dag. Hij wees o.m. op het goede
werk, dat op het gebied van de
verkeersveiligheid door de ver-
keersbonden en door andere orga
nisaties' wordt verricht. Maar on
danks al die activiteit is er nog
lang ,geen reden tot optimistische
geluiden. „Wij zullen ons steeds",
aldus de bewindsman, „de af
schrikwekkende cijfers van de on
gevallenstatistiek voor ogen moe
ten houden. Iedereen die aan het
verkeer deelneemt, moet worden
opgevoed tot een weggebruiker die
zich voortdurend bewust is van
zijn verantwoordelijkheid tegen
over zichzelf en jegens anderen.
Met slagzinnen, hoe pakkend ook
voor korte tijd, komen wij er niet.
Misschien kan een studie van de
psychologie van het verkeer ons
helpen een weg te vinden die tot
verbetering leidt".
De bloedzuiverende organen tot jeugdi
ge, krachtige werking brengen, het bloed
vrij maken van pijnverwekkende onzui
verheden, die zich anders vastzetten in
spieren en gewrichten; dat is het won
der dat zich voltrekt bij een regelmatig
gebruik van Kruschen; daarmee bevrijd
qe Uzelf van de jammer en de chagrijni
ge pijnen die U het leven maken tot een
Koop vandaag Kruschen bij Uw apothe
ker of drogist en begin morgenochtend
die heilzame kuur.
merkt. Als ergens een verkeersjzon-
daar te grijpen is, zo zegt men vaak,
dan schittert de politte door afwe
zigheid. Spreker meende dit ver
wijt te moeten omdraaien: zodra
de politie duidelijk zichtbaar op de
weg patrouilleert, heeft niemand
de moed tegen een verkeersregel
te zondigen! Daarom moet veel
waarde worden gehecht aan 'n in
tensieve controle door de politie
op de weg. Ook het waarschuwend
optreden van de verkeerspolitie is
van grote betekenis/Maar bij waar
schuwen alleen moet het niet blij
ven en blijft het in de praktijk ook
niet. In 1953 werden n.l. in ons
land wegens allerlei soorten ver
keersovertredingen 557.553 proces
sen-verbaal opgemaakt!
Wat de taak van de Justitie ten
aanzien van de verkeersveiligheid
betreft, ook deze instantie ontkomt
niet aan critiek van de spraakma
kende gemeente. Vaak beklaagt
men zich er over dat roekeloze au
tobestuurders, die een dodelijke
aanrijding op hun geweten hebben,
er met een zo geringe gevangenis
straf afkomen. Daartegenover staan
de talloze kleinere verkeersover
tredingen, die bestraft worden met
vaststaande, voor iedere overtreder
gelijke tarieven. In ernstige geval
len kan naast gevangenis- of hech-
tenisstraf en geldboete, als bijko
mende straf worden opgelegd het
ontzeggen van de rijbevoegdheid...
Deze straf is uitermate heilzaam,
aldus de heer Van Gilse, voor al
diegenen, die tekort schieten in
verantwoordelijkheidsgevoel.
SANAPIRIN (Mijnhardt) veelvoudi
ge geneeskracht door veelvoudige
samenstelling. Prijs per koker 90 en 50 ct
AUTORITEITEN ALLEEN ZIJN
MACHTELOOS.
Op deze 12e Wegverkeersdagv an
de KNAC is de aandacht van hon
derden autoriteiten, die uit hoofde
van hun functie betrokken zijn bij
het verkeersprobleem, weer eens
extra op de omvang van dat pro
bleem gevestigd. Maar: autoriteiten
en verkeersdes'kundigen alléén kun
nen de veiligheid op de weg niet
vergroten of voorkomen dat steeds
méér Nederlanders slachtoffer van
het verkeer worden. Daarvoor is
n.l. de medewerking nodig van ie
der die, hetzij als voetganger, het
zij als fietser of bestuurder van een
motorrijtuig, aan het verkeer deel
neemt, kortomvan het gehele Ne
derlandse volk. Z.
De „verkeersopvoeding" van de
weggebruikers was een van de drie
facetten van het verkeersprobleem,
die de Minister belichtte. Een twee
de facet is de wegenbouw, een der
de het optreden van politie en jus
titie. Over dit laatste onderdeel
van het vraagstuk, n.l. „Politie en
Justitie in dienst van de verkeers
veiligheid', sprak, nadat de bur-
gemeesters van Amsterdam, Den
Haas en Utrecht de speciale ver
keersmoeilijkheden in hun steden
hadden besproken, Mr. D. J. van
Gilse, procureur-generaal by het
Haagse Gerechtshof.
De heer Van Gilse wees er op,
dat onze wegenverkeerswetgeving
langzamerhand is uitgegroeid tot
een zodanig ingewikkeld geheel
van geboden en verboden, dat zelfs
juristen het spoor wel eens kwijt
raken. Er is dan ook dringend be
hoefte aan een populaire „veria-
li n«" van de wegenverkeerswet en
het° wegenverkeersreglement, wel
ke op gezag van de Rijksoverheid
zou moéten worden uitgegeven.
POLITIE EN JUSTITIE.
Een algemene klacht over het
politietoezicht op buitenwegen is,
aldus de procureur-generaal, dat
men van dat toezicht te weinig
De strijd om het eigendomsrecht
van het omvangrijke Bata-wereld-
concern is Donderdag voor 'n deel
- en wat betreft van de N.V. schoe
nen- en lederwarenfabrieken Bata
te Best geheel voortgezet in de
rechtszaal van het Amsterdamse
gerechtshof.
Begin vorig jaars prak de Am
sterdamse rechtbank als haar oor
deel ujt, dat Jan A. Bat'a, een in
Sao Paulo te Brazilië woonachtige
halfbroer van de in 1932 overleden
eigenaar en promotor van het Bata-
wereldconcern de Tsjechoslowaak-
se „schoenenmagnaat'' Tomas Bat'a
sr., zich terecht de eigenaar van
het concern beschouwt en dat der
halve de minderheid der aandelen
van de N.V. Bata-Best, zijnde circa
225 aandelen van 500, zijn eigen
dom zijn.
Deze uitspraak was min of meer
in tegenstelling met de talrijke
uitspraken van buitenlandse en
met name Amerikaanse vonnissen
die het eigendomsrecht betwistten
en uitspraken, dat het concern toe
behoorde aan de weduwe van To
mas sr., Mare Mencik die in Febru
ari van dit jaar is overleden en aan
haar zoon Tomas Bat'a jr., woon
achtig te Batana in Canada.
Namens de weduwe Marie Men
cik en haar zoon Tomas Bat'a jr.,
had mr. R. Korthals Altes bij de
rechtbank een vordering ingediend
waarin het eigendomsrecht van
Jan A. Bat'a op de aandelen van
het Nederlandse bedrijf, omvatten
de de schoenfabriek te Best en een
140-tal winkels:, ter waarde van
circa 25 millioen [gulden, werd be
twist. Namens de gedaagden, Jan
A. Bat'a, de N.V. Bata-Best en de
N.V. Amsterdamsche Bank, waar 't
resipisi berust van 202 aandelen,
die in 1942 door Bata-Best zijn
uitgegeven, traden op mr. C. baron
de Vos van Steenwjjk en mr. J. Jol
les.
In hoger beroep voor het ge
rechtshof te Amsterdam heeft mr.
Korthals: Altes urenlang gepleit.
Hij trad uitvoerig in de feiten, die
tot de huidige constellatie hebben
geleid. In 1932 kwam de million-
nair en eigenaar van de Tsjechi
sche Bata-fabrieken in Zlin, alsme
de van de fabrieken in Duitsland
en Polen en de in aanbouw zijnde
complexen in het toenmalige Brits-
Indië, Frankrijk en Engeland, door
een vliegtuigongeluk om hel leven.
Diezelfde dag werd zijn safe geo
pend en trof men 'twee enveloppen
aan, een met het opschrift „Jan A.
Bat'a" en de andere met „laatste
wil". De eerste bevatte een verkla
ring, die vertaald luidt: „Ik, on
dergetekende, Tomas Bat'a sr., ver
koop u, J. A. Bat'a, en gij koopt van
mij alle aandelen van Bata te Zlin,
evenals alle aandelen van de an
dere maatschappijen" (waarna een
opsomming volgde, waaronder de
toten nog geheten „Bata-maatschap-
schappij Amsterdam"). „Ik ver
koop u mijn gehele vermogen be
houdens enkele persoonlijke (met
name genoemde) bezittingen
voor zover het hier niet genoemd
wordt voor 50 millioen Tsje
chische kronen. Deze verkoopprijs
zijt gij verplicht in contanten inde-
loop van een jaar na overneming
der vennootschap te betalen met 5
pet. rente pro anno".
De waarde van dit bedrijfsver
mogen is later geschat op 750 a
1000 millioen kronen.
De brief met het opschrift „laat
ste wil" was gedateerd 19 Mei 1931
en bevatte een post „vordering op
J. A. Bat'a wegens alle verkochte
aandelen der binnen- en buiten
landse maatschappijenvijftig mil
lioen Tsjechische kronen". Bat'a
sr. kende zijn echtgenote Marie
Mencik vijf millioen kronen toe en
een aantal landgoederen tot een
waarde van 3,1 millioen kronen.
De zoon Tomas (die bij het over
lijden van zijn vader nog geen 18
jaar was) kreeg 22 millioen kro
nen.
'wordt een Witte Kruis»
poeder, die 'n barstend»
hoofdpijn, knagende kiespijn,
of tergende zenuw- en rheuma
tische pijnen direct wegneemt)
Witte Kruispoeders zijn one
schadelijk voor de maag.
Houdt ze steeds bij de handt
Ook in tablet- en cachet-vorm.
Vraagt Uw Apotheker
Drogist!
Uitvoerig stond mr. Korthals Al
tes bij deze feiten stil. Hij gewaag
de van „kwaadsprekerij" van be
paalde zijde en van „partijdig on
dervragen" door Londense advoca
ten. Hij releveerde, dat ook een
advocatenkantoor in New York,
waarvan Foster Dulles, de huidige
minister van buitenlandse zaken
der Verenigde Staten deel uitmaakt
zich met de zeer ingewikkelde af
faire heeft bezig gehouden. Hij be
twistte de juridische rechtsgeldig-
heir van de verkoopacte van To
mas sr. aan Jan A. Bat'a, waaron
der de laatste in het bijzijn van an
deren had geschreven: „Ik stem
toe in koop" en later „ik heb toe
gestemd en gekocht bij mondelin
ge overeenkomst". Hij laakte de
uitlating, die Jan daarna gedaan
zou hebben: „Zo, nu is alles van
mij", en hij noemde de bloei van
het wereldconcern, dat wasi opge
bouwd door het „autocratisch" ge
nie Tomas sr., de zoon van 'n een
voudig schoenmaker, een „won
der". Hij trachtte aannemelijk te
maken, waarom de wettige erfge
namen na de z.g. verkoop hadden
gezwegen en pas na 1945 de rechts
geldigheid zijn gaan betwisten.
INSTEMMING VAN REGERING
MET PLANNEN 5 MEI 1955.
Nadat gebleken is hoe de tiende
verjaardag van de nationale bevrij
ding door Nederland wordt ge
vierd, zal de regering haar stand
punt bepalen over de viering van
de nationale bevrijdingsdag in de
verdere toekomst. Dit deelt de mi
nister-president, dr. Drees, in een
nota aan de Tweede Kamer mede.
De regering is van oordeel, dat
er alle aanleiding is de tiende ver
jaardag van de nationale bevrij
ding 5 Mei 1955 op „grootse
wijze" te vieren. Met instemming
is daarom kennis genomen van de
vorming van een breed samenge
steld nationaal comité, dat de gro
te lijnen van de viering' van het
volgend jaar zal vaststellen. De re
gering is zelf van plan op 5 Mei
1955 in Wageningen, waar de ca
pitulatie-overeenkomst werd gete
kend, „een plechtigheid te doen
plaats vinden", aldus dr. Drees.
KATHOLIEK THUISFRONT
HERDENKT OP INDRUKWEK
KENDE WIJZE DE DODEN.
Onder overweldigende belang
stelling is in de St. Walburgiskerk
te Arnhem een plechtige doden
herdenking met militair eerbetoon
en dodenwacht opgedragen.
De H. Mis werd opgedragen door
de Hoofdvlootaalmoezenier Mgr. J.
F. M. de Sain, met assistentie van
de Aalmoezeniers Lt. Kol. R. H. M.
Verhoeven en J. B. v. d. Vegt. On
der de aanwezigen bemerkten we
de Lt.Gen. v. d. Kroon, de Gen.Ma
joor Mathon, de Gen.Maj. Steen-
metser, de Gen.Maj. Toet, de Gen.
Maj. van Straten en de Gen.Maj.
Sitzen.
Als vertegenwoordiger van het
Ministerie van Marine was aanwe
zig de Schout bij Nacht v. Straelen.
De burgemeester van Arnhem
was vertegenwoordigd door wet
houder van Buggenum; tevens wa
ren aanwezig de Tweede Kamerle
den Mej. Klompé, en de heren
Visch en Fens. Verder gaven tal
van civiele en militaire autoritei
ten blijk van hun meeleven.
Door de zorg van Nationaal Ka
tholiek Thuisfront werden na de
plechtigheid de familieleden van
de gesneuvelden naar het Katho
liek Militair Tehuis vervoerd, waar
vele aalmoezeniers de gelegenheid
gebruikten zich met de ouders te
onderhouden.
KATHOLIEK THUISFRONT
HULDIGT TWEE MEDEWER
KERS MET DE EREMERAILLE.
Op een bijeenkomst van Gewest
telijke Commissarissen is de Thuis
front-eremedaille toegekend aan de
heren W. Th. M. Ruygrok te 's Gra-
venhage en Mr. L. S. Hermans te
Heerlen, om hun uitzonderlijke
verdiensten voor het werk van de
militaire zielzorg.
Twee vliegers gedood.
Een Meteor-str aal jager van de
vliegbasis: Leeuwarden in Dinsdag
morgen omstreeks elf uur kort na
de start neergestort tussen Enge-
lum en Marssum, twee dorpjes bij
het vliegveld. De beide inzittenden
de sergeant-vliegers J. H. J. Telodo
uit Voorburg (Z.H.) en A. G. Kray-
efeld uit Barendrecht, zijn hierbij
om het leven gekomen. Volgens
ooggetuigen sloegen de twee mo
toren van het toestel af, toen het
zich nog maar op geringe hoogte
bevond. De machine kwam onmid
dellijk schuin naar beneden. Mis
schien was een buiklanding nog
mogelijk geweest, wanneer het lan
dingsgestel niet een aardappelhoop
had geraakt.
Kantoorhouder neergeschoten.
Blijkens een mededeling van de
officier van justitie te 's-Hertogen-
bóseh heeft Maandagavond om-
steeks 7 uur een gemaskerde man
een overval met roof gepleegd op
het postkantoor te Ravenstein, een
gemeente gelegen aan de Maas,
waar de spoorlijn NijmegenDen
Bbsch de rivier kruist. De houder
van het postkantoor is bij deze
overval door een kogel uit een pis
tool getroffen en kort daarna over
leden. De dader, die was gekleed
in een nieuwe, blauwe overall,
rijdt in een gestolen personenauto
merk Ford, kleur zeer donkergroen
nummer M 48080. De rijkspolitie
te Ravenstein, tel. 59, vraagt alle
inlichtingen.
Het slachtoffer is de 50-jarige
kantoorhouder J. van Dieten. De
overvaller schoot hem neer. toen
hij probeerde de geopende kluis
deur dicht te gooien. Hij werd in
de buikstreek getroffen. In het zie
kenhuis te Oss is hij overleden.
De buit is slechts gering. Kort
voor de overval was het grootste
deel van het geld in een postzak
naar de trein gebracht.
SCHOOLSTRIJD IN BELGIË
WORDT HEVIGER.
De schoolstrijd in België dreigt
thans in volle hevigheid te zullen
ontbranden. De. voorzitter van het
Algemeen Christelijk Vakverbond,
A. Cool, heeft namelijk tijdens ten
te Brussel gehouden protestbeto
ging die door meer dan achtdui
zend Roomskatholieke leerkrach
ten werd bijgewoond, aangekon
digd dat op 24 November in alle
instellingen van Roomskatholiek
onderwijs gestaakt zal worden.
Cool verklaarde: „Deze actie
richt zich tegen een regering, die
de democratie met voeten treedt,
de opinievrijheid aan banden legt
en de gezinnen der ontslagen ka
tholieke leerkrachten in ellende
dompelt.
De regering wil de schooloor-
log. Zij zal hem hebben en het zal
hard tegen hard gaan."
HERDENKING
ARDENNEN-OFFENSIEF.
Koning Boudewijn en de Ameri
kaanse generaal Maucliffe zullen
op 16 December in het Brusselse
„Palais des Academies" de tiende
herdenking bijwonen van de slag in
de Ardennen van 1944. De herden
king wordt georganiseerd door de
Belgisch-Amerikaanse vereniging
als hulde aan de 79.000 Ameri
kaanse soldaten, die gedood of ge
wond werden of verdwenen tijdens
de slag.
EERSTE VLUCHTEN OVER
POOLROUTE GESLAAGD.
Om veertig' minuten voor mid
dernacht Nederlandse tijd iS' Dins
dagavond de „Helge Viking" van
de Scandinavische luchtvaartcom
binatie SAS te Los Angeles geland.
In 27 uur en 10 minuten heeft deze
DG6-B Super Cloudmaster in wes
telijke richting de verbinding ge
maakt, die Dinsdagmorgen reeds
in Oostelijke richting tot stand ge-
bract was door de landing om ne
gen uur van de „Leif Viking" op
het vliegveld Kastrup bij Kopen
hagen. Dit toestel volbracht de
vlucht in iets minder dan een et
maal. Hiermee is de geregelde
rechtstreekse luchtdienst tussen
West-Europa en het westelijk deel
van de Verenigde Staten in beide
richtingen via het Noordpoolgie-
bied een feit geworden.
NIEUWE OVERVALLEN VAN
DUITSE AUTOGANGSTERS.
De bandieten die de Duitse we
gen onveilig maken, hebben in de
nacht van Maandag op Dinsdag op
nieuw twee overvallen gepleegd.
Bij Himmerkussen hielden zij op
een zijweg een auto aan en beroof
den de chauffeur, terwijl op korte
afstand speciale politiepatrouilles
bezig waren passerende auto's op
de snelweg te controleren. Kort te
voren was in dezelfde streek een
voetganger neergeslagen en be
roofd. Vierduizend man politie ma
ken een grootscheepse jacht op de
bandieten, een jacht die reeds 2
slachtoffers heeft geëist. Een pas
getrouwde vrouw werd door scho
ten van de politie gedood, toen
haar echtgenoot geen gevolg gaf
aan een bevel om te stoppen. Een
andere Duitser, die in 'n gestolen
wagen reed en eveneens het bevel
van de politie negeerde, werd ook
doodgeschoten. Het eerste slacht
offer had niets met de bende te
maken, de tweede stond hoogst
waarschijnlijk met hen in contact.
mmm
40-JARIGE FIRMA A. A. FARO
OPENT
VERNIEUWDE WINKEL.
40 jaren drijft de heer A. Faro te
Besoijen zijn rijwielhandel en re
paratie-inrichting. Heel beschei
den begonnen, is de zaak uitge
groeid tot een klein bedrijf, waar
dagelijks veel fietsen verhandeld
en gerepareerd worden en waar de
„bromfietsen" hun weg vinden
naar de berijders, die steeds groter
in aantal worden.
Vanaf 1923 is deze bloeiende
zaak gevestigd op Grotestraat 15,
voordien heeft de heer Faro zijn
bedrijf gedurende enkele jaren op
enige andere plaatsen uitgeoefend.
De bloei van dit 40-jarig bedrijf
heeft op geregelde tijden de uit
breiding van werk- en winkel
ruimte noodzakelijk gemaakt.
Heeft men enkele jaren geleden
de werkplaats aanzienlijk uitge
breid, thans is het de beurt aan de
winkel, die een grondige vernieu
wing en behoorlijke uitbreiding
heeft ondergaan.
PROPAGANDA-AV OND
CHR. NAT. VAKVERBOND.
Donderdag j.l. werd in het ge
bouw voor Chr. Belangen te Be
soijen een propaganda-avond ge
houden, georganiseerd door de
Chr. Besturenbond Waalwijk. De
voorzitter, de heer M. Faro, open
de deze vergadering met Schriftle
zing en gebed, heette daarna allen
hartelijk welkom, inzonderheid de
sprekers van deze avond, de heren
D. C. Dor, hoofdbestuurder Ned.
Chr. Beambtenbond, en J. de Graaf,
secretaris Chr. Metaalbewerkers-
bond en Dsi. Verweij, Ned. Herv.
predikant te Besoijen.
In zijn openingswoord wees de
voorzitter op de roeping en taak
van elke christen arbeider. Is het
nog nodig dat er avonden als deze
gehouden worden? En dan moet
ons antwoord zijn: ja. Het is goed
om steeds weer bij vernieuwing de
weg gewezen te worden. Deze weg
moeten wij kiezen uit overtuiging.
En die weg is „de weg van het
Evangelie". Het richtsnoer van ons
VUGHTERSTRAAT 59
's-HERTOGENBOSCH
We zijn er ons licht 'ns op gaan
steken en de indruk die de ver
nieuwing op ons maakte, was een
indruk van moderne inrichting,
van ruimte en helderheid.
De winkel, die aanmerkelijk die
per is geworden, is ingericht naar
ideeën van een binnenhuisarchi
tect van de Rudge; deze ideeën
werden uitgewerkt door de heer
Wjjnands Jr., die zich bij deze uit
werking een handig architect
toonde.
De heer Wijnands Sr. was de
aannemer en werkte voortreffelijk
samen met de fa. Treffers, die het
metselwerk verzorgde, de fa. Van
Loon, die alles keurig in de verf
stak en de fa. J. van Dongen, die
zorgde voor een deugdelijke mo
derne verlichting.
Wanneer Zaterdag deze vernieuw
de en gemoderniseerde winkel, in
feestgewaad stekend, geopend zal
worden en tevens herdacht zal
worden hoe 40 jaren geleden de
heer Faro het bescheiden begin
maakte van deze bloeiende zaak,
dan zal het zeker niet aan belang
stelling ontbreken; de zaak is be
kend in heel Waalwijk en omge
ving en evenzo de heer Faro zelf,
die ook op organisatorisch gebied
zijn sporen wel heeft verdiend.
Van onze zijde daarom ook een
hartelijk en welgemeend woord
van felicitatie met dit jubileum en
deze heropening en de beste wen
sen voor de toekomst.
hele leven. Alleen toekomst door
Jezus Christus. De Chr. Vakbewe
ging wil werken aan goede maat
schappelijke verhoudingen. Doel en
roeping van het Chr. Nat. Vakver
bond is te leven naar Gods Woord.
De eerste spreker, de heer D. C.
Dor, kreeg hierna gelegenheid om
te wijzen op „Onze weg". Er zijn
verscheidene wegen, zo begon spr.,
de weg van het liberalisme en van
het socialisme. En tussen deze twee
uitersten beweegt zich de chr. vak
beweging. Spreker stond inzonder
heid stil bij de na-oorlogse tijd,
waarin de vakorganisaties zijn ge
komen tot een nauwere samenwer
king. Dan alleen kunnen we komen
tot een goede maatschappij. Maar
het NVV heeft gemeend deze sa
menwerking te moeten verbreken.
Toch brengt die verbreking niet
zoveel moeilijkheden mee. Er is
nog overleg in de Stichting van de
Arbeid. Maar ondanks deze samen
werking heeft de Chr. Vakbewe
ging de weg te gaan in gebonden
heid aan Gods Woord. Spr. eindigt
met een gedicht van Waanders.
Na de pauze krijgt de heer J. de
Graaf het woord over „Ons doel".
Spr. begint met iets te vertellen
i over een voorval op de vergadering'
van de Verenigde Naties. Dat ging
over de vraag: „Hee^ de mens God
nodig bij de maatschappelijke
vraagstukken". Het noemen van de
naam van God sloeg' in die verga-