l.
Wijde Wereld
Waalwijkse en Langstraatse Courani
SINDS DE OORLOG WERDEN
300.000 HUIZEN GEBOUWD.
VAN SPRANG-CAPELLE.
UIT DE
JUtmnatlsehe Pijnen
maken U oud vóór Uw tijd.
DRIE DODEN OP
ONBEWAAKTE OVERWEG.
Belangrijke agenda voor de Gemeenteraad
yrrïTT^ilS APRIL 1955.
Uitgever
WaalwUkse Stoomdrukkerij
W Antoon Tielen
Hoofdredacteur
jan tielen
Dit blad
verschijnt 2 x per week
DE ECHO \M HEI ZUIDEN
78e JAARGANG No. 31
Abonnement
19 cent per week
2.45 per kwartaal
2.70 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux
GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 Dr van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL. 2002.
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES „ECHO"
Maar het tekort in ons land is
nog altijd 200.000.
Jaarlijkse productie stijgt
steeds.
poor de financiële steun van het
kon na de oorlog de woning-
S,uw fors worden aangepakt, met
;et resultaat dat sinds het eind van
je oorlog rond 300.000 woningen
zijn gebouwd. Sinds 1951 kwamen
jaarlijks gemiddeld 60.000 wonin
gen gereed en in 1954.bedroeg dit
aantal 68.309.
Van de totale na-oorlogse woning
productie is 2/3 tot stand gekomen
in opdracht van gemeentebesturen
en woningbouwverenigingen met
behulp van rijksbijdrage.
Ruim 30 procent is in opdracht
van particulieren gebouwd, hoofd
zakelijk met behulp van rijkspre-
niie, terwijl twee procent perso-
neelswoningen zijn van rijksdien
sten. Dit is, volgens door het minis
terie van Wederopbouw en Volks
huisvesting verstrekte gegevens, de
balans van 10 jaar woningbouw in
Nederland.
Door enkele huurverhogingen is
het huurpeil van de vooroorlogse
woningen thans op gemiddeld 141
procent gebracht van het peil van
1940.
Geen sluitende exploitatie.
Voor de na de oorlog gebouwde
woningen geldt in het algemeen
een door de overheid bepaald huur
peil dat aanzienlijk hoger ligt. Daar
tegenover zijn de bouwkosten ge
middeld 3.5 maal zo hoog als voor
de oorlog, zodat van een sluitende
exploitatie van woningen geen spra
ke kan zijn. De nieuwe woningen
zijn dan ook niet meer selfsuppor
ting. Deze situatie schept in een
land, waar ongeveer 70 procent van
alle woningen huurwoningen zijn,
uiteraard grote moeilijkheden voor
de woningvoorziening. De particu
liere opdrachtgevers, die voor de
oorlog het leeuwenaandeel van de
woningproductie verzorgden, ko
men onder deze omstandigheden ui
teraard niet tot bouwen.
Laat het zo ver niet komen begin
bijtijds Uw Kruschen kuur. Iedere mor
gen de kleine dagelijkse dosis zo veel
als er op een stuiver gaat en ge voelt
Li al gauw een heel ander mens. Dat
doet Kruschen's bloedzuiverende wer
king, een ware stimulans voor lever,
nieren en ingewanden. Een heerlijk mid
del: Kruschen Salts smakeloos in Uw
ir.orgen kopje thee.
Sinds 1947 wordt ook de particu-
j liere woningbouw door het rijk ge
subsidieerd. Dit geschiedt thans
door het verlenen van een premie
a fonds perdu, die ongeveer 1/3 deel
van de stichtingskosten van een
minimum woning uitmaakt.
Zeer gestegen behoefte.
De cijfers van de woningbehoefte,
die gedurende de oorlogsjaren wa
ren gedaald, vertoonde na de be
vrijding een enorme stijging, een
ongekend aantal huwelijken en de
terugkeer van vele Nederlanders
naar het vaderland waren daarvan
de oorzaak.
De toeneming van de woningbe
hoefte was in 1946 (73000) en in
1947 (70000) tweemaal zo hoog als
de gemiddelde jaarlijkse toeneming
in de vooroorlogse jaren.
Na 1947 liepen deze cijfers welis
waar terug, maar in mindere mate
dan verwacht werd. De toeneming
van de woningbehoefte is met 45.000
in 1954 weer iets groter dan in de
jaren 1952 en 1953 (41000 per jaar).
Thans bedraagt het totale woning
tekort nog 200.000.
Hoge productie.
Tegen de enorme toeneming van
de behoefte, zonk de woningproduc
tie aanvankelijk in het niet. Sinds
1949 ligt de jaarlijkse woningpro
ductie evenwel boven de gemiddel
de jaarproductie uit de dertiger ja
ren en sinds 1951 is zij hoger dan
in enig vooroorlogsjaar.
Het jaarlijks verlies aan wonin
gen door onbewoonbaarverklaring,
afbraak, etc. liep eerst enigszins te
rug om later weer toe te nemen.
In 1954 zijn ruim 9500 woningen
aan de voorraad onttrokken. Dit is
het grootste aantal in een jaar sinds
de bevrijding.
Eind 1949 legde de toenmalige mi
nister van Wederopbouw en Volks
huisvesting de volksvertegenwoor
diging een woningbouwprogramma
voor, waarvan de grondgedachte
was de woningbouw geleidelijk op
te voeren tot een productie van
55000 woningen oer jaar.
De streefgetallen van dit pro
gramma werden telkenjare aanzien
lijk overtroffen door de werkelijke
productie-aantallen.
Nadat de regering besloot voor
1954 en volgende jaren 't streefcij
fer tot 65000 woningen per jaar te
verhogen, werd ook dit verhoogde
cijfer in 1954 door de werkelijke
bouw overtroffen met 3500.
In de periode van 1948 t/m 1954
zijn rond 38.450 woningen meer ge
reed gekomen dan ingevolge het
woningbouwprogramma kon wor
den verwacht.
AMERIKAAN ONTDEKT
VACCIN TEGEN
KINDERVERLAMMING.
Gisteren, op de tiende herden
kingsdag van het overlijden van
president Roosevelt, zelf 'n slacht
offer van de kinderverlamming, is
meegedeeld dat een Amerikaans
dokter een entstof heeft ontwik
keld die 8() tot 90 percent zeker
heid tegen de gevreesd ziekte
geeft. Dr. Jonas A. Salk, de uitvin
der, acht het mogelijk, dat de doel
matigheid van het vaccin tot bijna
100 percent kan worden opge
voerd. Dit grote nieuws bereikte
de wereld vanuit de universiteit
van Michigan, waar voor een ge
hoor van 50() geleerden verslag
werd uitgebracht over de proef-
vaccinaties die tot de conclusie
van dr Salk hebben geleid. Meer
dan één millioen 800.000 Ameri
kaanse kinderen waren bij deze
proefactie betrokken. Van hen wer
den er 440.000 met het nieuwe
vaccin behandeld, slechts 113 kre
gen er kinderverlamming, maar
geen van hen stierf en de meesten
herstelden zonder nadelige gevol
gen. Zes grote Amerikaanse firma's
hebben de produel ie van de nieu
we entstof reeds ter hand genomen.
Dit jaar nog zal voldoende worden
afgeleverd om 45 millioen Ameri
kaanse kinderen te behandelen. De
ontwikkeling van de entstof en de-
massale proeven hebben niet meer
dan 10 millioen dollar gekost.
PRINS BERNHARD EN PRIN
SESSEN SINDS ZONDAG IN
BERGHUT.
Sneeuwstormen en 't gevaar van
eventuele lawines hebben Z. K. II.
Prins Bernhard en de Prinsessen
Beatrix en Irene in een kleine
berghut, de Damtalhütte, geïso
leerd, samen met een grole groep
toeristen. De Prins en de Prinses
sen brengen de tijd door met kaart
spelen, in afwachting van 't ogen
blik dat hei weer hun vertrek uit
de hut weer zal toelaten. Zij zijn
sinds Zondag in de hut.
De geïsoleerde groep in de hut
heeft geen gebrek aan voedsel,
want drie ervaren bergbeklimmers
hebben vanuit Galtür, in het dal,
voedsel en post naar boven ge*
bracht.
De afdaling van de berghut naar
Galtür is op het ogenblik nogal
riskant, daar er herhaaldelijk la
wines naar beneden storten. Daar
om hebben de bergbeklimmers, die
de Prins en de Prinsessen bege
leidden, hun on.raden een poging
tot afdaling te doen.
VIER NEDERLANDERS
ONTVOERD.
Vier Nederlandse personeelsle
den van de Garoeda Indonesan Air
ways zijn door een bende ontvoerd.
Zij behoorden tot het personeel dat
zich in de vroege ochtend per
vrachtauto van Makassar naar het
vliegveld Mandia begaf voor t ver
trek van het vliegtuig naar Mcna-
do. Onderweg werd de vrachtauto
door een bende aangehouden, die
alle inzittenden ontvoerde.
I)e Nederlanders zijn de heren J.
B. Sibenius Trip, assis.ent-station-
chef te Makassar (hij kwam op 1
Maart 1948 hij de KLM en werd bij
de Garoeda gedetacheerd). B. I..
Kobesen, motormonteur bij de tech
nische dienst (op 1 Augustus 1947
kwam hij bij de KLM in dienst; hij
werd eveneens bij de Garoeda ge
detacheerd), Emondt en Gaspersz.
(Beide laatstgenoemden zijn locale
krachten van de Garoeda). Verder
werden een Chinees personeelslid
en een Indonesische chauffeur ont
voerd. Ook een bus van de Garoe- j
da, die achter de vrachtauto reed, j
werd aangehouden, de inzittenden j
daarvan werden echier ongemoeid j
gelaten.
OPLOSSING VOOR FORMOSA.
De Amerikaanse minister van
buitenlandse zaken, Dulles, heeft
gezegd, dat de Amerikaanse rege
ring de mogelijkheden onderzoekt
van een oplossing van het vraag-
stuk-Formosa, zoals die gisteren
werd voorgesteld door de leider
van de democratische partij Ste
venson. Stevenson had er op aan
gedrongen, dat de Verenigde Na
ties, waaronder de Sovjet-Unie,
zich zouden uitspreken tegen het
gebruik van geweld in de Straat
van Formosa. Alleen dit, zo meen
de Stevenson, zou de Chinese com
munisten er toe kunnen brengen
van hun agressieve plannen af te
zien.
BETOGING IN ANTWERPEN.
Het „Comité voor vrijheid en de
mocratie" heeft meegedeeld dat de
katholieke volkspartij Zondag in
Antwerpen een massabetoging zal
houden tegen de schoolpolitiek van
de liberaal-socialistische regering
Van Acker. De burgemeester van de
Scheldestad heefi toestemming ge
geven tot het houden van een op
tocht. Zaterdag zal op een kader
dag van het comité in Brussel het
programma worden bekend ge
maakt.
521 „SPIONNEN"
GEARRESTEERD.
De Oostduitse regering heeft be
kend gemaakt, dat in de laatste tijd
521 geheime agenten, werkend voor
Amerikaanse en Britse geheime
diensten, in Oost-Duitsland zijn
gearresteerd. Zij zouden zich on
der meer hebben schuldig gemaakt
aan brandstichting en aan vergif
tiging van de veestapel.
Drie van de vijf inzittenden van
een Duitse personenauto zijn Dins
dagmorgen om het leven gekomen
bij een botsing met een trein op de
door knipperlichten beveiligde
overweg te Heiligerlee. De twee
andere inzittenden werden zwaar
gewond. De toestand van een van
hen, een 11-jarig meisje, is zorg
wekkend.
De auto werd bestuurd door de
43-jarige beeldhouwster Hertha
Behrens-Hoyer uit Oldenburg. In
de wagen zaten verder haar drie
kinderen, van wie er twee op slag
dood waren, en haar 63-jarige
schoonmoeder, mevrouw J. Beh-
rens-Hof, die in de loop van de
avond in het Academisch Zieken
huis te Groningen aan haar ver
wondingen bezweek. I)e omgeko
men kinderen zijn de 7-jarige Wil
lem Behrens en zijn 12-jarig zusje
Ingeborg. De 11-jarige Hertha en
haar moeder werden opgenomen in
het ziekenhuis te Groningen.
Het zicht bij de overweg is goed.
De trein, een diesel-eiectrische
Blauwe Engel, die om 13.49 uur uit
Groningen naar Winschoten ver
trok, greep de auto aan de achter
zijde. De wagen werd totaal ver
nield en kwam in brokstukken in
de sloot langs de berm van de
spoorbaan terecht. Vermoedelijk is
de bestuurster door de felle zon
verblind.
GRIJSAARD IN DEN HAAG
MET HAMER NEERGESLAGEN.
Een tot nog toe voortvluchtige
dader heeft Dinsdagmorgen de 72-
jarige Hagenaar W. Wubbe uit de
Engelenburgstraat overvallen en
beroofd van 1180 gulden. De over
valler was het winkeltje van de
oude man binnengekomen op hel
moment dat deze het spaargeld van
de uïtgaanskas van een vereniging
zat te tellen. Hij sloeg dhr. Wubbe
met een hamer op handen en borst.
Drie kwartier heeft de grijsaard
buiten bewustzijn gelegen tot een
buurjongetje hem vond. Hij heeft
geen noemenswaardig letsel van de
slagen overgehouden. De politie is
de dader op het spoor.
MOORD TE TILBURG.
De commissaris van politie te
Tilburg heeft een oproep om in
lichtingen verspreid:
le. Het meisje dat zich op 22
Maart op de Lovense Kanaaldijk
heeft opgehouden in gezelschap
van een in grauwgrijs uniform ge
kleed militair, die getracht zou
hebben haar mee le voeren naar de
steenfabriek Stevens;
2e. Alle meisjes die in gezelschap
van een dergelijk militair zijn ge
weest;
3e. Alle militairen die zich deze
avond in gezelschap van 'n meisje
in deze omgeving hebben opgehou-
den
4e. Alle personen die inlichtin
gen kunnen verstrekken omtrent
de militair, die zich in die tijd in
die omgeving bevond.
Het is geen lange agenda die de Gemeenteraad van Sprang-Capelle in
zijn openbare vergadering van hedenavond krijgt te behandelen, maar wel
een zeer belangrijke.
Zo is er het voorstel van B. en W. de Technische Kring Sprang-Ca
pelleWaspik op te heffen; B. en W. zetten in een uitgebreid en gedeg'cn
prae-advies uiteen hoe men tot dit voorstel gekomen is.
Dan zijn er nog voorstellen: tot het aanleggen van een plein op de hoek
van de Raadhuisstraat 'en de Koesteeg; tot het aanleggen van een proef-
rijwielpad langs een gedeelte van Heistraat en Raadhuisstraat, terwijl B.
en W. ook een crediet vragen voor de verbetering van de Nieuwevaart.
Stuk voor stuk voorstellen die gaan in de richting van een verbetering
van de toestand in de gemeente op diverse gebied.
De agenda is als volgt
1Opening.
2. Notulen.
3. Ingekomen stukken.
4. Opheffing gemeenschappelijke re
geling van het bouw- en woningtoezicht
en het toezicht op gemeentewerken 'en
-inrichtingen in de gemeenten Sprang -
Capelle en Waspik.
5. Aanleg plein hoek Raadhuisstraac-
Koesteeg.
6. Aanleg proef-rijwielpad in Heistraat
en Raadhuisstraat.
7. Verbetering Nieuwevaart.
8. Wijziging gemeente-begroting 55.
9. Mededeling'en.
10. Rondvraag.
11. Sluiting.
PRAE ADVIEZEN.
Gemeenschappelijke regeling
wordt opgeheven.
Bij raadsbesluit van 30 October 1953/
11 December 1953 en dat van de raad
der gemeente Waspik van 3 December
1953 werd overgegaan tot gemeenschap
pelijke regeling van het bouw- en woning
toezicht en het toezicht op gemeentewer
ken én -inrichtingen in de gemeenten
Sprang-Capelle en Waspik.
Daartoe werd een rechtspersoonlijk
heid bezittend lichaam gevormd, genaamd
..Technische Kring Sprang-Capelle/
Waspik".
In feite moet de datum van inwerking
treding op 1 Juni 1954 gesteld worden,
toen de nieuw benoemde kring-architect,
de heer W. Posthuma, in functie trad.
In wijlen de heer Posthuma heeft de
Technische Kring een zowel theoretisch
als practisch zeer bekwaam architect ge
had, die tot volle tevredenheid is werk
zaam geweest.
Helaas heeft hij slechts korte tijd hier
mogen werken. Zijn dood op 17 Decem
ber maakte aan dit veelbelovend begin
een einde.
In de vergadering van de Commissie
van Bestuur van de Technische Kring
van 27 December 1954 hebben B. en W.
van Sprang-Capelle daarop voorgesteld
geen nieuwe sollicitanten op te roepen
naar de betrekking van kring-architect,
doch een keuze te doen uit deg'enen, die,
na wijlen de heer Posthuma, als de meest
voor benoeming in aanmerking komende
sollicitanten waren gewaardeerd, t.w. de
heer L. Piasmans, Technisch ambtenaar
le klasse te Eindhoven en de heer P.
Toen, Technisch ambtenaar le klasse,
wnd. Directeur gemeentewerken te Epe.
De heren Piasmans en Toen kregen toen
ook van de heer Ir. Bolsius een
gelijke waardering.
Toen evenwel bleek, dat de heer Pias
mans zich niet meer beschikbaar stelde,
wenste het gemeentebestuur van Waspik
een nieuwe oproep naar sollicitanten in
de vakbladen te plaatsen. Waar de bur
gemeester van Sprang-Capelle in die ver
gadering van de Commissie van Bestuur
van de Technische Kring wegens ziekte
niet aanwezig kon zijn, hebben B. en W.
zich zij het node ihierbij neer moe
ten leggen. Zij hadden in dat geval gaar
ne de heer Toen benoemd, een zeer be
kwaam en ambitieus ambtenaar, omtrent
wie zij zeer goede inlichtingen hadden
ontvangen en fen aanzien van wiens
technische kwaliteiten ook de heer Ir.
Bolsius zich zeer gunstig had uitgelaten.
Immers voorzagen zij, dat bij hernieuwde
oproeping van sollicitanten een vertra
ging van tenminste een half jaar zou ont
staan alvorens een nieuwe kring-architect
in functie zou kunnen treden, terwijl dit
met het oog op de voorbereiding en uit
voering van vele aanhangige openbare
werken voor de gemeente Sprang-Capelle
funest zou zijn.
H M. 'cfe Koningin en H.K.H. Prinses Margriet brengen de vacanrie in Klostere
(Zwitserland) door.
Aan het begin van een skitochtH.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Margriet
met hun gids.
Eind December 1954 werd de oproep
naar sollicitanten geplaatst, waarop zich
29 gegadigden aanmeldden, terwijl vorig
jaar 66 sollicitanten reflecteerden.
B. en W. van Sprang-Capelle hebben
4 sollicitanten voor nadere kennismaking
aangewezen, waarbij zij uitsluitend heb
ben gelet op opleiding, bekwaamheid en
ervaring.
Het gemeentebestuur van Waspik
wees daarbij nog 4 andere candidaten
aan, die z.i. voor nadere kennismaking
in aanmerking kwamen.
De sollicitatie-stukken zijn om advies
gezonden aan Ir. Bolsius, die verklaarde
zich met de oproep der 8 candidaten ter
nadere kennismaking te kunnen vereni
gen.
Op 23 Maart 1.1. is met deze sollici
tanten kennis gemaakt. Evenals de vorige
maal woonde de heer Ir. Bolsius deze
vergadering als adviseur bij.
Ir. Bolsius gaf daarop te kennen, dat
de heer Toen (die wederom heeft gesol
liciteerd) en de heer Renema z.i. verre
de voorkeur genoten boven de andere
candidaten. Hij had hen beiden het cijfer
9 gegeven 'en naar zijn mening waren
beiden gelijkwaardig. Wie van de twee
benoemd zou worden, maakte voor de
heer Bolsius geen verschil. B. en W.
deelden de mening van Ir Bolsius volko
men. Zij gaven echter nog iets de voor
keur aan de heer To'en, gelet op diens
ervaring in vroegere functies en omdat
deze in de gemeente Epe (20000 inwo
ners) na een test als nr. 1 uit 70 solli
citanten tot wnd. Directeur van gemeen
tewerken werd benoemd, terwijl van hem
bekend is, dat hij zijn werk energiek tn
n.et voortvarendheid aanpakt. Bovendien
is de heer Toen wat ouder dan de heer
Renema, wat op betrekkelijk jeugdige
leetfijd, iets meer overwicht geeft.
Hei gemeentebestuur van Waspik gaf
echter de voorkeur aan de heer Kruijt-
Vvógeu. Deze leek z.i. de beste candiüaat
Hoewel de heer Kruijtwagen ctn
sympathieke indruk maakte, heeft h:j geen
enkele ervaring op het gebied van weg
er. waterbouwkunde, terwijl ziin opleiding
ook uitsluitend op het gebied van de
woningbouw ligt. En hoewel B. en W.
van Sprang-Capelle geenszins ie»s van
zijn kwaliteiten, die hij ongetwijfeld op
zijr. terrein bezit, willen afdoen, doet
die feit hem niet in aanmerking komen
voor kring-architect.
Voor Waspik kan wellicht worden
volstaan met een deskundige op het ge
bied van bouw- en woningtoezicht, om
dat aldaar blijkens mededeling van 't
gemeentebestuur van Waspik het ac
cent daarop valt, doch te Sprang-Capelle
ligt het zwaartepunt nog meer bij open
bare werken op het gebied van wegen
bouw en riolering dan bij bouw- en wo
ningtoezicht. Sprang-Capelle moet als
kring-architect iemand hebben die op
beide terreinen deskundig is.
Uit dit oogpunt schiet o.i. de heer
Kruijtwagen tekort voor de betrekking
van kring-architect.
De beide eerstgenoemde candidaten zijn
niet alleen theoretisch op beide terreinen
gevormd, doch hebben tevens zowel op
het gebied van woningbouw als op het
terrein van weg- en waterbouwkunde een
ruime practische ervaring en zelfs in lei
ding gevende posities.
Daarbij komt, dat de heer Kruijtwagen
niet aan de gestelde eis'en van benoem
baarheid voldoet.
B. en W. hebben daarom bij brief van
15 Maart 1955, ht gemeentebestuur van
Waspik medegedeeld, dat zij meenden er
goed aan te doen er reeds bij voorbaat
op te wijzen, dat zij niet kunnen mede
werken aan de benoeming tot kring
architect van e'en candidaat, die slechts
in het bezit is van het diploma P.B.N.A.
Ook uit dit oogpunt komt de heer
Kruijtwagen o.i. niet voor benoeming in
aanmerking.
Het gemeentebestuur van Waspik
meent evenwel, dat het PBNA-diploma
bouwkundig opzichter gelijkwaardig is
aan het diploma MTS.
B. en W. hebben het gemeentebestuur
van Waspik voorgesteld, deze kwestie
als een geschil aangaande de uitvoering
van de gemeenschappelijke regeling voor
te leggen aan Gedeputeerde Staten of
aan de Kroon, zulks ingevolge artike 7)
dei gemeenschappelijke regeling, doch
het gemeentebestuur van Waspik meent,
dat een dergelijke oplossing, hoe de be
slissing ook uitvalt, voor één der ge
meentebesturen onbevredigend zal zijn.
Na 3 maal vergaderd te hebben is wel
bewust van benoeming afgezien.
Uit de besprekingen bleek duidelijk,
dat geen der candidaten de meerderheid
der stemmen zou krijgen. Ieder der can
didaten van de afzonderlijke gemeente
besturen zou drie stemmen hebben ge
kregen, zodat het lot zou hebben moeten
beslissen.
Hoe de uitslag ook zou zijn, voor één
der gemeente-besturen zou dit zeer onbe
vredigend zijn. De sfeer van samenwer
king zou verbroken zijn.
Het gemeentebestuur van Waspik heeft
daarom het voorstel gedaan, nu de goede
sfeer tussen de naburige gemeenten nog
niet verbroken is, de raden van elk der
gemeenten voor te dragen de gemeen
schappelijke regeling op te heffen, waar
mee B. 'en W. van Sprang-Capelle heb
ben ingestemd.
Bovendien pleiten nog andere argu
menten voor opheffing.
Plantsoen.
Zoals reeds bekend is uit het onlangs
besproken uitbreidingsplan Vrijhoeve-
Capelle, is het de bedoeling eën plein
te creëren op de hoek van de Raadhuis
straatKoesteeg. Eigenlijk is het woord
plein niet juist; beter kan gesproken wor
den van een plantsoen, in de vorm van
een rechthoek, waarvan 2 zijden grenzen
aan Raadhuisstraat en Koesteeg, terwijl
de andere zijden zullen worden begrensd
door een nieuw aan te leggen straat.
Vooruitlopend op de gehele verwezen
lijking van het uitbreidingsplan inclu
sief de weg achter het gemeentehuis
is het noodzakelijk thans reeds dit onder
deel in uitvoering te nemen. Immers is
reeds een woning ter plaatse gebouwd,
terwijl het noodzakelijk is bouwterrein
voor zgn. betere woningen te Vrijhoeve-
Capelle bouwrijp te maken. Ook zal het
aanzien der geme'ente hierdoor worden
verbeterd.
Het door de Technische Kring Sprang-
CapelleWaspik terzake ontworpen
plan voorziet in de aanleg van een klin
kerbestrating ter breedte van 5 meter,
lopend langs de aan te leggen bebouwing
Tussen deze rijweg en de bebouwing is
een trottoir geprojecteerd ter breedte van
1.80 meter, terwijl de klinkerbestrating
de plantsoenzijde zal worden be
schermd door een betonnen opsluitband.
Tevens zal bij de uitvoering van het
onderhavig project een riolering worden
aangelegd, welke t.z.t. zonder meer aan
het hoofdriool zal kunnen worden gekop
peld. Totdat dit hoofdriool aanwezig zal
zijn kan de onderhavige riolering uiter
aard slechts dienst doën voor afvoer van
het hemelwater van de aan te brengen
bestrating; naderhand zullen de woningen
l.ierop worden aangesloten. Tot zolang
zal de riolering echter uitmonden op de
aldaar aanwezige sloot langs de Koe
steeg.
Het resterend pleingedeelte zal als
gazon worden aangelegd, door paaltjes
niet staalband van de bestrating te schei
den.
Het totaal der kostenbegroting beloopt
een bedrag van'f 20,000.
Proefrijwielpad.
De huidige verkeerssituatie in deze ge
meente bevredigt in geen enkel opzicht.
Dc in de dertiger jaren aangelegde as-
phaltbetonweg mag voor die tijd als een
redelijke en aanvaardbare oplossing heb
ben gegolden, voor het huidige nog steeds
in sterke mate toenemende snelverkeer,
moet hij als absoluut onvoldoende wor
den aangemerkt. De veelvuldiger voor
komende verkeersongevallen zijn evenzo-
vele helaas meestal droevige be
wijzen van deze stelling.
Teneinde deze verslechterende toestand
op te vangen hebben B. en W. zich be
raden op maatregelen welke een rede
lijke oplossing waarborgen.. Daartoe
lijkt het gewenst te onderzoeken of de
aanleg van rijwielpaden naast de be
staande wegverharding het snelverkeer
van de fietsers zal ontlasten. In verband
daarmede stellen zij voor bij wijze van
proef te.r weerszijden van de Raadhuis
straat en Heistraat tot een lengte van
500 meter, gemeten vanuit het kruispunt
„het Bruggetje", rijwielpaden aan te leg
gen ter breedte van 1,35 meter. Van zui
vere rijwielpaden, waarvan het gebruik
door fietsers verplicht is, kan hier even
wel niet worden gesprokén; het komt
hierop neer, dat de bitumen verharding
aan beide zijden met een aansluitende
baan van klinkers wordt verbreed. Daar
door zal de bestaande weg, thans breed
4,50 meter, een behoorlijke rijweg worden
met een totaal breedte van 7,20 meter.
Het ligt n.l. in de bedoeling de rijwiel
paden aan te legtfen in het verlengde van
het profiel van de bestaande weg. Zulks
is noodzakelijk in verband met de afvoer
van het hemelwater.
De totale kosten van dit project wor
den door de Technische Kring Sprang-
Capelle—-Waspik begroot op rond
f 46,000.
Verbetering Nieuwevaart.
Vorig jaar is de waterloop langs de
Nieuwevaart gedempt met de bedoeling
de gehele situatie aldaar te verbeteren.
Deze verbetering zal dan bestaan uit
vernieuwing en verbreding van het be
staande wegdek, de aanleg van een
groenstrook op de gedempte waterloop
en de aanleg van een klinkerverharding
op de westelijk daarvan gelegen zand
weg tussen Schrevelstraat en Wittebrug,
terwijl vóór het te bouwen politiebureau
een pleintje zal worden gemaakt als
parkeerruimte en tevens ter verfraaiing
van het dorpsbeeld ter plaatse.
In verband evenwel met de aanstaande
uitvoering van het rioleringsplan voor
Capelle en Nieuwevaart, waarvan de rea
lisering afhangt van de toekenning van
rijkssubsidie in dit werkgelegenheidsob-
ject, zou de verbetering van de Nieuwe
vaart zelve thans prematuur zijn.
Wel kunnen de overige details van het
plan in uitvoering worden genomen. De
aanleg van de riolering zal deze werken
t.z.t. niet aantasten Zoals de toestand nu
is, mag dit o.i niet achterwege blijven.
De aanleg van de groenstrook op de
gedempte waterloop, bestaande uit aan
voer en verwerken van zwarte grond,
het opruimen van puin en boomstronken,
het inzaaien met gazongras én het maken
van een afscheiding van de weg mct
paaltjes en plaatband wordt geraamd op
f 6214,94.
De aanleg van e'en klinkerverharding
ter breedte van 3 m op de zandweg en
op het pleintje vóór het toekomstig
politie-bureau wordt geraamd op
f 19.506,30.