l. Wijde Wereld Waalwijkse en Langstraatse Courani SINDS DE OORLOG WERDEN 300.000 HUIZEN GEBOUWD. VAN SPRANG-CAPELLE. UIT DE JUtmnatlsehe Pijnen maken U oud vóór Uw tijd. DRIE DODEN OP ONBEWAAKTE OVERWEG. Belangrijke agenda voor de Gemeenteraad yrrïTT^ilS APRIL 1955. Uitgever WaalwUkse Stoomdrukkerij W Antoon Tielen Hoofdredacteur jan tielen Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHO \M HEI ZUIDEN 78e JAARGANG No. 31 Abonnement 19 cent per week 2.45 per kwartaal 2.70 franco p. p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 Dr van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL. 2002. OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES „ECHO" Maar het tekort in ons land is nog altijd 200.000. Jaarlijkse productie stijgt steeds. poor de financiële steun van het kon na de oorlog de woning- S,uw fors worden aangepakt, met ;et resultaat dat sinds het eind van je oorlog rond 300.000 woningen zijn gebouwd. Sinds 1951 kwamen jaarlijks gemiddeld 60.000 wonin gen gereed en in 1954.bedroeg dit aantal 68.309. Van de totale na-oorlogse woning productie is 2/3 tot stand gekomen in opdracht van gemeentebesturen en woningbouwverenigingen met behulp van rijksbijdrage. Ruim 30 procent is in opdracht van particulieren gebouwd, hoofd zakelijk met behulp van rijkspre- niie, terwijl twee procent perso- neelswoningen zijn van rijksdien sten. Dit is, volgens door het minis terie van Wederopbouw en Volks huisvesting verstrekte gegevens, de balans van 10 jaar woningbouw in Nederland. Door enkele huurverhogingen is het huurpeil van de vooroorlogse woningen thans op gemiddeld 141 procent gebracht van het peil van 1940. Geen sluitende exploitatie. Voor de na de oorlog gebouwde woningen geldt in het algemeen een door de overheid bepaald huur peil dat aanzienlijk hoger ligt. Daar tegenover zijn de bouwkosten ge middeld 3.5 maal zo hoog als voor de oorlog, zodat van een sluitende exploitatie van woningen geen spra ke kan zijn. De nieuwe woningen zijn dan ook niet meer selfsuppor ting. Deze situatie schept in een land, waar ongeveer 70 procent van alle woningen huurwoningen zijn, uiteraard grote moeilijkheden voor de woningvoorziening. De particu liere opdrachtgevers, die voor de oorlog het leeuwenaandeel van de woningproductie verzorgden, ko men onder deze omstandigheden ui teraard niet tot bouwen. Laat het zo ver niet komen begin bijtijds Uw Kruschen kuur. Iedere mor gen de kleine dagelijkse dosis zo veel als er op een stuiver gaat en ge voelt Li al gauw een heel ander mens. Dat doet Kruschen's bloedzuiverende wer king, een ware stimulans voor lever, nieren en ingewanden. Een heerlijk mid del: Kruschen Salts smakeloos in Uw ir.orgen kopje thee. Sinds 1947 wordt ook de particu- j liere woningbouw door het rijk ge subsidieerd. Dit geschiedt thans door het verlenen van een premie a fonds perdu, die ongeveer 1/3 deel van de stichtingskosten van een minimum woning uitmaakt. Zeer gestegen behoefte. De cijfers van de woningbehoefte, die gedurende de oorlogsjaren wa ren gedaald, vertoonde na de be vrijding een enorme stijging, een ongekend aantal huwelijken en de terugkeer van vele Nederlanders naar het vaderland waren daarvan de oorzaak. De toeneming van de woningbe hoefte was in 1946 (73000) en in 1947 (70000) tweemaal zo hoog als de gemiddelde jaarlijkse toeneming in de vooroorlogse jaren. Na 1947 liepen deze cijfers welis waar terug, maar in mindere mate dan verwacht werd. De toeneming van de woningbehoefte is met 45.000 in 1954 weer iets groter dan in de jaren 1952 en 1953 (41000 per jaar). Thans bedraagt het totale woning tekort nog 200.000. Hoge productie. Tegen de enorme toeneming van de behoefte, zonk de woningproduc tie aanvankelijk in het niet. Sinds 1949 ligt de jaarlijkse woningpro ductie evenwel boven de gemiddel de jaarproductie uit de dertiger ja ren en sinds 1951 is zij hoger dan in enig vooroorlogsjaar. Het jaarlijks verlies aan wonin gen door onbewoonbaarverklaring, afbraak, etc. liep eerst enigszins te rug om later weer toe te nemen. In 1954 zijn ruim 9500 woningen aan de voorraad onttrokken. Dit is het grootste aantal in een jaar sinds de bevrijding. Eind 1949 legde de toenmalige mi nister van Wederopbouw en Volks huisvesting de volksvertegenwoor diging een woningbouwprogramma voor, waarvan de grondgedachte was de woningbouw geleidelijk op te voeren tot een productie van 55000 woningen oer jaar. De streefgetallen van dit pro gramma werden telkenjare aanzien lijk overtroffen door de werkelijke productie-aantallen. Nadat de regering besloot voor 1954 en volgende jaren 't streefcij fer tot 65000 woningen per jaar te verhogen, werd ook dit verhoogde cijfer in 1954 door de werkelijke bouw overtroffen met 3500. In de periode van 1948 t/m 1954 zijn rond 38.450 woningen meer ge reed gekomen dan ingevolge het woningbouwprogramma kon wor den verwacht. AMERIKAAN ONTDEKT VACCIN TEGEN KINDERVERLAMMING. Gisteren, op de tiende herden kingsdag van het overlijden van president Roosevelt, zelf 'n slacht offer van de kinderverlamming, is meegedeeld dat een Amerikaans dokter een entstof heeft ontwik keld die 8() tot 90 percent zeker heid tegen de gevreesd ziekte geeft. Dr. Jonas A. Salk, de uitvin der, acht het mogelijk, dat de doel matigheid van het vaccin tot bijna 100 percent kan worden opge voerd. Dit grote nieuws bereikte de wereld vanuit de universiteit van Michigan, waar voor een ge hoor van 50() geleerden verslag werd uitgebracht over de proef- vaccinaties die tot de conclusie van dr Salk hebben geleid. Meer dan één millioen 800.000 Ameri kaanse kinderen waren bij deze proefactie betrokken. Van hen wer den er 440.000 met het nieuwe vaccin behandeld, slechts 113 kre gen er kinderverlamming, maar geen van hen stierf en de meesten herstelden zonder nadelige gevol gen. Zes grote Amerikaanse firma's hebben de produel ie van de nieu we entstof reeds ter hand genomen. Dit jaar nog zal voldoende worden afgeleverd om 45 millioen Ameri kaanse kinderen te behandelen. De ontwikkeling van de entstof en de- massale proeven hebben niet meer dan 10 millioen dollar gekost. PRINS BERNHARD EN PRIN SESSEN SINDS ZONDAG IN BERGHUT. Sneeuwstormen en 't gevaar van eventuele lawines hebben Z. K. II. Prins Bernhard en de Prinsessen Beatrix en Irene in een kleine berghut, de Damtalhütte, geïso leerd, samen met een grole groep toeristen. De Prins en de Prinses sen brengen de tijd door met kaart spelen, in afwachting van 't ogen blik dat hei weer hun vertrek uit de hut weer zal toelaten. Zij zijn sinds Zondag in de hut. De geïsoleerde groep in de hut heeft geen gebrek aan voedsel, want drie ervaren bergbeklimmers hebben vanuit Galtür, in het dal, voedsel en post naar boven ge* bracht. De afdaling van de berghut naar Galtür is op het ogenblik nogal riskant, daar er herhaaldelijk la wines naar beneden storten. Daar om hebben de bergbeklimmers, die de Prins en de Prinsessen bege leidden, hun on.raden een poging tot afdaling te doen. VIER NEDERLANDERS ONTVOERD. Vier Nederlandse personeelsle den van de Garoeda Indonesan Air ways zijn door een bende ontvoerd. Zij behoorden tot het personeel dat zich in de vroege ochtend per vrachtauto van Makassar naar het vliegveld Mandia begaf voor t ver trek van het vliegtuig naar Mcna- do. Onderweg werd de vrachtauto door een bende aangehouden, die alle inzittenden ontvoerde. I)e Nederlanders zijn de heren J. B. Sibenius Trip, assis.ent-station- chef te Makassar (hij kwam op 1 Maart 1948 hij de KLM en werd bij de Garoeda gedetacheerd). B. I.. Kobesen, motormonteur bij de tech nische dienst (op 1 Augustus 1947 kwam hij bij de KLM in dienst; hij werd eveneens bij de Garoeda ge detacheerd), Emondt en Gaspersz. (Beide laatstgenoemden zijn locale krachten van de Garoeda). Verder werden een Chinees personeelslid en een Indonesische chauffeur ont voerd. Ook een bus van de Garoe- j da, die achter de vrachtauto reed, j werd aangehouden, de inzittenden j daarvan werden echier ongemoeid j gelaten. OPLOSSING VOOR FORMOSA. De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Dulles, heeft gezegd, dat de Amerikaanse rege ring de mogelijkheden onderzoekt van een oplossing van het vraag- stuk-Formosa, zoals die gisteren werd voorgesteld door de leider van de democratische partij Ste venson. Stevenson had er op aan gedrongen, dat de Verenigde Na ties, waaronder de Sovjet-Unie, zich zouden uitspreken tegen het gebruik van geweld in de Straat van Formosa. Alleen dit, zo meen de Stevenson, zou de Chinese com munisten er toe kunnen brengen van hun agressieve plannen af te zien. BETOGING IN ANTWERPEN. Het „Comité voor vrijheid en de mocratie" heeft meegedeeld dat de katholieke volkspartij Zondag in Antwerpen een massabetoging zal houden tegen de schoolpolitiek van de liberaal-socialistische regering Van Acker. De burgemeester van de Scheldestad heefi toestemming ge geven tot het houden van een op tocht. Zaterdag zal op een kader dag van het comité in Brussel het programma worden bekend ge maakt. 521 „SPIONNEN" GEARRESTEERD. De Oostduitse regering heeft be kend gemaakt, dat in de laatste tijd 521 geheime agenten, werkend voor Amerikaanse en Britse geheime diensten, in Oost-Duitsland zijn gearresteerd. Zij zouden zich on der meer hebben schuldig gemaakt aan brandstichting en aan vergif tiging van de veestapel. Drie van de vijf inzittenden van een Duitse personenauto zijn Dins dagmorgen om het leven gekomen bij een botsing met een trein op de door knipperlichten beveiligde overweg te Heiligerlee. De twee andere inzittenden werden zwaar gewond. De toestand van een van hen, een 11-jarig meisje, is zorg wekkend. De auto werd bestuurd door de 43-jarige beeldhouwster Hertha Behrens-Hoyer uit Oldenburg. In de wagen zaten verder haar drie kinderen, van wie er twee op slag dood waren, en haar 63-jarige schoonmoeder, mevrouw J. Beh- rens-Hof, die in de loop van de avond in het Academisch Zieken huis te Groningen aan haar ver wondingen bezweek. I)e omgeko men kinderen zijn de 7-jarige Wil lem Behrens en zijn 12-jarig zusje Ingeborg. De 11-jarige Hertha en haar moeder werden opgenomen in het ziekenhuis te Groningen. Het zicht bij de overweg is goed. De trein, een diesel-eiectrische Blauwe Engel, die om 13.49 uur uit Groningen naar Winschoten ver trok, greep de auto aan de achter zijde. De wagen werd totaal ver nield en kwam in brokstukken in de sloot langs de berm van de spoorbaan terecht. Vermoedelijk is de bestuurster door de felle zon verblind. GRIJSAARD IN DEN HAAG MET HAMER NEERGESLAGEN. Een tot nog toe voortvluchtige dader heeft Dinsdagmorgen de 72- jarige Hagenaar W. Wubbe uit de Engelenburgstraat overvallen en beroofd van 1180 gulden. De over valler was het winkeltje van de oude man binnengekomen op hel moment dat deze het spaargeld van de uïtgaanskas van een vereniging zat te tellen. Hij sloeg dhr. Wubbe met een hamer op handen en borst. Drie kwartier heeft de grijsaard buiten bewustzijn gelegen tot een buurjongetje hem vond. Hij heeft geen noemenswaardig letsel van de slagen overgehouden. De politie is de dader op het spoor. MOORD TE TILBURG. De commissaris van politie te Tilburg heeft een oproep om in lichtingen verspreid: le. Het meisje dat zich op 22 Maart op de Lovense Kanaaldijk heeft opgehouden in gezelschap van een in grauwgrijs uniform ge kleed militair, die getracht zou hebben haar mee le voeren naar de steenfabriek Stevens; 2e. Alle meisjes die in gezelschap van een dergelijk militair zijn ge weest; 3e. Alle militairen die zich deze avond in gezelschap van 'n meisje in deze omgeving hebben opgehou- den 4e. Alle personen die inlichtin gen kunnen verstrekken omtrent de militair, die zich in die tijd in die omgeving bevond. Het is geen lange agenda die de Gemeenteraad van Sprang-Capelle in zijn openbare vergadering van hedenavond krijgt te behandelen, maar wel een zeer belangrijke. Zo is er het voorstel van B. en W. de Technische Kring Sprang-Ca pelleWaspik op te heffen; B. en W. zetten in een uitgebreid en gedeg'cn prae-advies uiteen hoe men tot dit voorstel gekomen is. Dan zijn er nog voorstellen: tot het aanleggen van een plein op de hoek van de Raadhuisstraat 'en de Koesteeg; tot het aanleggen van een proef- rijwielpad langs een gedeelte van Heistraat en Raadhuisstraat, terwijl B. en W. ook een crediet vragen voor de verbetering van de Nieuwevaart. Stuk voor stuk voorstellen die gaan in de richting van een verbetering van de toestand in de gemeente op diverse gebied. De agenda is als volgt 1Opening. 2. Notulen. 3. Ingekomen stukken. 4. Opheffing gemeenschappelijke re geling van het bouw- en woningtoezicht en het toezicht op gemeentewerken 'en -inrichtingen in de gemeenten Sprang - Capelle en Waspik. 5. Aanleg plein hoek Raadhuisstraac- Koesteeg. 6. Aanleg proef-rijwielpad in Heistraat en Raadhuisstraat. 7. Verbetering Nieuwevaart. 8. Wijziging gemeente-begroting 55. 9. Mededeling'en. 10. Rondvraag. 11. Sluiting. PRAE ADVIEZEN. Gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven. Bij raadsbesluit van 30 October 1953/ 11 December 1953 en dat van de raad der gemeente Waspik van 3 December 1953 werd overgegaan tot gemeenschap pelijke regeling van het bouw- en woning toezicht en het toezicht op gemeentewer ken én -inrichtingen in de gemeenten Sprang-Capelle en Waspik. Daartoe werd een rechtspersoonlijk heid bezittend lichaam gevormd, genaamd ..Technische Kring Sprang-Capelle/ Waspik". In feite moet de datum van inwerking treding op 1 Juni 1954 gesteld worden, toen de nieuw benoemde kring-architect, de heer W. Posthuma, in functie trad. In wijlen de heer Posthuma heeft de Technische Kring een zowel theoretisch als practisch zeer bekwaam architect ge had, die tot volle tevredenheid is werk zaam geweest. Helaas heeft hij slechts korte tijd hier mogen werken. Zijn dood op 17 Decem ber maakte aan dit veelbelovend begin een einde. In de vergadering van de Commissie van Bestuur van de Technische Kring van 27 December 1954 hebben B. en W. van Sprang-Capelle daarop voorgesteld geen nieuwe sollicitanten op te roepen naar de betrekking van kring-architect, doch een keuze te doen uit deg'enen, die, na wijlen de heer Posthuma, als de meest voor benoeming in aanmerking komende sollicitanten waren gewaardeerd, t.w. de heer L. Piasmans, Technisch ambtenaar le klasse te Eindhoven en de heer P. Toen, Technisch ambtenaar le klasse, wnd. Directeur gemeentewerken te Epe. De heren Piasmans en Toen kregen toen ook van de heer Ir. Bolsius een gelijke waardering. Toen evenwel bleek, dat de heer Pias mans zich niet meer beschikbaar stelde, wenste het gemeentebestuur van Waspik een nieuwe oproep naar sollicitanten in de vakbladen te plaatsen. Waar de bur gemeester van Sprang-Capelle in die ver gadering van de Commissie van Bestuur van de Technische Kring wegens ziekte niet aanwezig kon zijn, hebben B. en W. zich zij het node ihierbij neer moe ten leggen. Zij hadden in dat geval gaar ne de heer Toen benoemd, een zeer be kwaam en ambitieus ambtenaar, omtrent wie zij zeer goede inlichtingen hadden ontvangen en fen aanzien van wiens technische kwaliteiten ook de heer Ir. Bolsius zich zeer gunstig had uitgelaten. Immers voorzagen zij, dat bij hernieuwde oproeping van sollicitanten een vertra ging van tenminste een half jaar zou ont staan alvorens een nieuwe kring-architect in functie zou kunnen treden, terwijl dit met het oog op de voorbereiding en uit voering van vele aanhangige openbare werken voor de gemeente Sprang-Capelle funest zou zijn. H M. 'cfe Koningin en H.K.H. Prinses Margriet brengen de vacanrie in Klostere (Zwitserland) door. Aan het begin van een skitochtH.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Margriet met hun gids. Eind December 1954 werd de oproep naar sollicitanten geplaatst, waarop zich 29 gegadigden aanmeldden, terwijl vorig jaar 66 sollicitanten reflecteerden. B. en W. van Sprang-Capelle hebben 4 sollicitanten voor nadere kennismaking aangewezen, waarbij zij uitsluitend heb ben gelet op opleiding, bekwaamheid en ervaring. Het gemeentebestuur van Waspik wees daarbij nog 4 andere candidaten aan, die z.i. voor nadere kennismaking in aanmerking kwamen. De sollicitatie-stukken zijn om advies gezonden aan Ir. Bolsius, die verklaarde zich met de oproep der 8 candidaten ter nadere kennismaking te kunnen vereni gen. Op 23 Maart 1.1. is met deze sollici tanten kennis gemaakt. Evenals de vorige maal woonde de heer Ir. Bolsius deze vergadering als adviseur bij. Ir. Bolsius gaf daarop te kennen, dat de heer Toen (die wederom heeft gesol liciteerd) en de heer Renema z.i. verre de voorkeur genoten boven de andere candidaten. Hij had hen beiden het cijfer 9 gegeven 'en naar zijn mening waren beiden gelijkwaardig. Wie van de twee benoemd zou worden, maakte voor de heer Bolsius geen verschil. B. en W. deelden de mening van Ir Bolsius volko men. Zij gaven echter nog iets de voor keur aan de heer To'en, gelet op diens ervaring in vroegere functies en omdat deze in de gemeente Epe (20000 inwo ners) na een test als nr. 1 uit 70 solli citanten tot wnd. Directeur van gemeen tewerken werd benoemd, terwijl van hem bekend is, dat hij zijn werk energiek tn n.et voortvarendheid aanpakt. Bovendien is de heer Toen wat ouder dan de heer Renema, wat op betrekkelijk jeugdige leetfijd, iets meer overwicht geeft. Hei gemeentebestuur van Waspik gaf echter de voorkeur aan de heer Kruijt- Vvógeu. Deze leek z.i. de beste candiüaat Hoewel de heer Kruijtwagen ctn sympathieke indruk maakte, heeft h:j geen enkele ervaring op het gebied van weg er. waterbouwkunde, terwijl ziin opleiding ook uitsluitend op het gebied van de woningbouw ligt. En hoewel B. en W. van Sprang-Capelle geenszins ie»s van zijn kwaliteiten, die hij ongetwijfeld op zijr. terrein bezit, willen afdoen, doet die feit hem niet in aanmerking komen voor kring-architect. Voor Waspik kan wellicht worden volstaan met een deskundige op het ge bied van bouw- en woningtoezicht, om dat aldaar blijkens mededeling van 't gemeentebestuur van Waspik het ac cent daarop valt, doch te Sprang-Capelle ligt het zwaartepunt nog meer bij open bare werken op het gebied van wegen bouw en riolering dan bij bouw- en wo ningtoezicht. Sprang-Capelle moet als kring-architect iemand hebben die op beide terreinen deskundig is. Uit dit oogpunt schiet o.i. de heer Kruijtwagen tekort voor de betrekking van kring-architect. De beide eerstgenoemde candidaten zijn niet alleen theoretisch op beide terreinen gevormd, doch hebben tevens zowel op het gebied van woningbouw als op het terrein van weg- en waterbouwkunde een ruime practische ervaring en zelfs in lei ding gevende posities. Daarbij komt, dat de heer Kruijtwagen niet aan de gestelde eis'en van benoem baarheid voldoet. B. en W. hebben daarom bij brief van 15 Maart 1955, ht gemeentebestuur van Waspik medegedeeld, dat zij meenden er goed aan te doen er reeds bij voorbaat op te wijzen, dat zij niet kunnen mede werken aan de benoeming tot kring architect van e'en candidaat, die slechts in het bezit is van het diploma P.B.N.A. Ook uit dit oogpunt komt de heer Kruijtwagen o.i. niet voor benoeming in aanmerking. Het gemeentebestuur van Waspik meent evenwel, dat het PBNA-diploma bouwkundig opzichter gelijkwaardig is aan het diploma MTS. B. en W. hebben het gemeentebestuur van Waspik voorgesteld, deze kwestie als een geschil aangaande de uitvoering van de gemeenschappelijke regeling voor te leggen aan Gedeputeerde Staten of aan de Kroon, zulks ingevolge artike 7) dei gemeenschappelijke regeling, doch het gemeentebestuur van Waspik meent, dat een dergelijke oplossing, hoe de be slissing ook uitvalt, voor één der ge meentebesturen onbevredigend zal zijn. Na 3 maal vergaderd te hebben is wel bewust van benoeming afgezien. Uit de besprekingen bleek duidelijk, dat geen der candidaten de meerderheid der stemmen zou krijgen. Ieder der can didaten van de afzonderlijke gemeente besturen zou drie stemmen hebben ge kregen, zodat het lot zou hebben moeten beslissen. Hoe de uitslag ook zou zijn, voor één der gemeente-besturen zou dit zeer onbe vredigend zijn. De sfeer van samenwer king zou verbroken zijn. Het gemeentebestuur van Waspik heeft daarom het voorstel gedaan, nu de goede sfeer tussen de naburige gemeenten nog niet verbroken is, de raden van elk der gemeenten voor te dragen de gemeen schappelijke regeling op te heffen, waar mee B. 'en W. van Sprang-Capelle heb ben ingestemd. Bovendien pleiten nog andere argu menten voor opheffing. Plantsoen. Zoals reeds bekend is uit het onlangs besproken uitbreidingsplan Vrijhoeve- Capelle, is het de bedoeling eën plein te creëren op de hoek van de Raadhuis straatKoesteeg. Eigenlijk is het woord plein niet juist; beter kan gesproken wor den van een plantsoen, in de vorm van een rechthoek, waarvan 2 zijden grenzen aan Raadhuisstraat en Koesteeg, terwijl de andere zijden zullen worden begrensd door een nieuw aan te leggen straat. Vooruitlopend op de gehele verwezen lijking van het uitbreidingsplan inclu sief de weg achter het gemeentehuis is het noodzakelijk thans reeds dit onder deel in uitvoering te nemen. Immers is reeds een woning ter plaatse gebouwd, terwijl het noodzakelijk is bouwterrein voor zgn. betere woningen te Vrijhoeve- Capelle bouwrijp te maken. Ook zal het aanzien der geme'ente hierdoor worden verbeterd. Het door de Technische Kring Sprang- CapelleWaspik terzake ontworpen plan voorziet in de aanleg van een klin kerbestrating ter breedte van 5 meter, lopend langs de aan te leggen bebouwing Tussen deze rijweg en de bebouwing is een trottoir geprojecteerd ter breedte van 1.80 meter, terwijl de klinkerbestrating de plantsoenzijde zal worden be schermd door een betonnen opsluitband. Tevens zal bij de uitvoering van het onderhavig project een riolering worden aangelegd, welke t.z.t. zonder meer aan het hoofdriool zal kunnen worden gekop peld. Totdat dit hoofdriool aanwezig zal zijn kan de onderhavige riolering uiter aard slechts dienst doën voor afvoer van het hemelwater van de aan te brengen bestrating; naderhand zullen de woningen l.ierop worden aangesloten. Tot zolang zal de riolering echter uitmonden op de aldaar aanwezige sloot langs de Koe steeg. Het resterend pleingedeelte zal als gazon worden aangelegd, door paaltjes niet staalband van de bestrating te schei den. Het totaal der kostenbegroting beloopt een bedrag van'f 20,000. Proefrijwielpad. De huidige verkeerssituatie in deze ge meente bevredigt in geen enkel opzicht. Dc in de dertiger jaren aangelegde as- phaltbetonweg mag voor die tijd als een redelijke en aanvaardbare oplossing heb ben gegolden, voor het huidige nog steeds in sterke mate toenemende snelverkeer, moet hij als absoluut onvoldoende wor den aangemerkt. De veelvuldiger voor komende verkeersongevallen zijn evenzo- vele helaas meestal droevige be wijzen van deze stelling. Teneinde deze verslechterende toestand op te vangen hebben B. en W. zich be raden op maatregelen welke een rede lijke oplossing waarborgen.. Daartoe lijkt het gewenst te onderzoeken of de aanleg van rijwielpaden naast de be staande wegverharding het snelverkeer van de fietsers zal ontlasten. In verband daarmede stellen zij voor bij wijze van proef te.r weerszijden van de Raadhuis straat en Heistraat tot een lengte van 500 meter, gemeten vanuit het kruispunt „het Bruggetje", rijwielpaden aan te leg gen ter breedte van 1,35 meter. Van zui vere rijwielpaden, waarvan het gebruik door fietsers verplicht is, kan hier even wel niet worden gesprokén; het komt hierop neer, dat de bitumen verharding aan beide zijden met een aansluitende baan van klinkers wordt verbreed. Daar door zal de bestaande weg, thans breed 4,50 meter, een behoorlijke rijweg worden met een totaal breedte van 7,20 meter. Het ligt n.l. in de bedoeling de rijwiel paden aan te legtfen in het verlengde van het profiel van de bestaande weg. Zulks is noodzakelijk in verband met de afvoer van het hemelwater. De totale kosten van dit project wor den door de Technische Kring Sprang- Capelle—-Waspik begroot op rond f 46,000. Verbetering Nieuwevaart. Vorig jaar is de waterloop langs de Nieuwevaart gedempt met de bedoeling de gehele situatie aldaar te verbeteren. Deze verbetering zal dan bestaan uit vernieuwing en verbreding van het be staande wegdek, de aanleg van een groenstrook op de gedempte waterloop en de aanleg van een klinkerverharding op de westelijk daarvan gelegen zand weg tussen Schrevelstraat en Wittebrug, terwijl vóór het te bouwen politiebureau een pleintje zal worden gemaakt als parkeerruimte en tevens ter verfraaiing van het dorpsbeeld ter plaatse. In verband evenwel met de aanstaande uitvoering van het rioleringsplan voor Capelle en Nieuwevaart, waarvan de rea lisering afhangt van de toekenning van rijkssubsidie in dit werkgelegenheidsob- ject, zou de verbetering van de Nieuwe vaart zelve thans prematuur zijn. Wel kunnen de overige details van het plan in uitvoering worden genomen. De aanleg van de riolering zal deze werken t.z.t. niet aantasten Zoals de toestand nu is, mag dit o.i niet achterwege blijven. De aanleg van de groenstrook op de gedempte waterloop, bestaande uit aan voer en verwerken van zwarte grond, het opruimen van puin en boomstronken, het inzaaien met gazongras én het maken van een afscheiding van de weg mct paaltjes en plaatband wordt geraamd op f 6214,94. De aanleg van e'en klinkerverharding ter breedte van 3 m op de zandweg en op het pleintje vóór het toekomstig politie-bureau wordt geraamd op f 19.506,30.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1955 | | pagina 3