dag. VROOM aIIKEENniW het! woens prijzen AMSTERDAM-VANCOUVER via de NOORDPOOL. ALGEMENE BERICHTEN PLUIMVEE BESTAAT DEZE WEEK EXTRA VOORDELIG DE ECHO VAN HET ZUIBEN VAN MAANDAG 25 JULI 1955 ALLEEN GELDIG WOENSDAG 27 JULI 's-HERTOGEN BOSCH TILBURG - HELMOND BELEEFD VERZOEK. A. G. F. V. d. WIEL AFWEZIG GEM. ZIT-SLAAPKAMER Schoolbenodigdhedcn MODELEUR- ONTWERPER Handelsdrukwerk V erenigingsdrukwerk Familiedrukwerk in het BETERE GENRE Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen - Waalwijk GEURIGE THEE 100 GRAM FIJNE AVEHA CACAO LUNCHGEHAKT PER BLIK 200 GRAM TOMATENSOEP met rijst en soepballetjes MAYONNAISE KOFFIEMELK BOTERHAMWORST IN 22 BOTERHAMKORRELS gram 33 PRIMA ZALM per .uk 84 Restantpartij prima bad* stof washandjes, in pastel tinten en donkere 4 kleuren, 4 stuks voor Sterke sajet werksokken, m. nylonversterking, 4 48 per paar Voile stores, 'n pracht- kwaliteit. Aan onderkant bewerkt m. ajour en satijn banden, 160 en 200 cm. lang, 200 cm. 4.28 *5 58 160 cm. •4ooie kwaliteit badstol bandages, als speciale opruimingsprijs, 4 3 stuks I Gesorteerde koekjes, heerlijk bij de koffie, 250 gram Belegen kaas, prachtpartij, /LQc 250 gram "O SCHRIFTELIJKE EN TELEFONISCHE BESTELLINGEN WORDEN HIEROP NIET AANGENOMEN. Ballpoint, sierlijk model, met dop en clip. Grote inktcapaciteit, A Oe 2 stuks Limonadeglazen, stevig model, met modern leuk gekl. decoraties 28 per 6 stuks Dubbele nappa-plastic ceintuur, beklede gesp, met doornsluiting, in zwart, rood, wit en groen, QQc 3 cm. 1.08 2 cm. Leuke damestassen, in bruin en groen cord tweed, div. mod., zowel v. Moeder als dochter. Een echte O 38 vacantie-aanbieding Prachtpartij dames pantoffels, met gevulcanis. zolen. In div. mooie dessins. Maten 36-42 <T48 Van 4.95 voor Uni zwanendons, prima kwaliteit, in de nieuwste lingeriekleuren, 70 cm. breed, 4 10 Tn div. kleuren per meter Wandelwagentje, het be kende „Nibs" model, geheel opvouwb., 1980 Partij jongenshemden, in vele mod. ruiten, m. knoop* of ritssluiting, 5 tot 11 Jaar, 098 5 Jaar Kleine stijging per maat I. Een week in Canada. Toen Lindbergh, nu alweer enkele de cennia geleden, de Atlantische Oceaan overvloog, ging er een golf van enthou siasme door de wereld. Niemand dacht toen nog aan een geregelde verbinding, maar de grote sprong was gelukt. En nu vliegen dagelijks de modernste passa giers-toestellen, met in totaal honderden passagiers, van West naar Oost en van Oost naar West. Maar ook toen het zo ver was bleef men aan het zoeken naar nog betere, nog veiligere, nog snellere verbindingen. 'En sinds enkele maanden hebben twee maatschappijen een andere route gekozen om de verbinding tot stand te brengen tussen de Oude en de Nieuwe wereld, de route via de Noord pool. Die twee maatschappijen zijn de (Scandinavische) 'S.A.S. en de Cana dese) C.P.A. (Canadian. Pacific Airli nes) en de verbinding, welke de C.P.A. sinds ruim een maand onderhoudt tussen Amsterdam en Vancouver, is voor ons, Nederlanders, dubbel belangrijk, want een der eindpunten in dus Amsterdam. Amsterdam en niet Brussel of Parijs of Londen. Waarom via de Pool? Via de pool. omdat de vlucht daardoor met ongeveer 1600 kilometer wordt bekort en ook om dat een veel groter deel van de vlucht over land gaat dan het geval is met de vlucht dwars over de Atlantic. Waarom Amsterdam als een der eind punten? Omdat Schiphol een luchthaven is, die wereldbekend is. Schiphol heeft een uiterst moderne outillage en is bo vendien eten der knooppunten van het vereldluchtverkeer. De passagiers, die de C.P.A. van Schiphol meeneemt, worden grotendeels door de K.L.M. aangevoerd en de passagiers, die door de C.P.A. op Schiphol worden aangevoerd, wor den door de K.L.M. verder gebracht naar hun eindbestemming. De K.L.M. en de C.P.A. zijn dus interlinepartners. En nu heeft dan de C.P.A. een aan tal Westeuropese journalisten i( Engel sen, 2 Nederlanders, een Belg, een Zwit ser, een West-Duitser, e'en Fransman) uitgenodigd de vlucht Amsterdam-Van couver vice versa mee te maken. Die uitnodiging kwam epkele weken geleden en op Schiphol fverzamelde zich op 9 Juli j.l. een internationaal journalistiek gezelschap. Een prachtige reis en een vreemde reis was het. Prachtig, want men reisde omgeven door alle comfort dat men zich maar wens'en kan. De C.P.A. toonde zich een uitstekende gastvrouw. En ook vreemd was de reis, want donker was het alleen toen we Zaterdagavond om 11 uur Amsterdam verlieten. Donker was het ook nog, toen we ruim na midder nacht, Glasgow overvlogen. Maar daar na is het tot het einde van de vlucht niet meer donker geweest. De zon trok met ons meeWeliswaar zagen we niet direct de zon, maar voortvliegend naar het Noord-Westen, naar Groenland, zagen we de hemel rood ten later ver scheen de zond zelf, laag aan de hori zon natuurlijk, maar hij was er...... En toen we om half twee landden op Groen land, op de Amerikaanse basis Sondre- ström, toen was het daa.r ongeveer half twee en het was tevens klaarlichte dag. Een vreemde gewaarwording. Even vreemd als de ontdekking, dat het niet koud was aan de Pool. Het was er lek ker. We liepen zonder jas van het vlieg tuig naar het hotelletje waar we een ver frissing konden gebruiken. De lucht was prettig prikkelend, maar het was niet kouder dan op een gure Juli-avond in Nederland. Ja, dat Sondreström. Een aantal Ame rikaanse militairen, wat vliegtuigen, loodsen_en barakken enzes Ameri kaanse meisjes. „Bevalt het U hier?", vroegen we aan een van de meisjes. „Och ja", antwoordde ze, „dat gaat wel. We worden goed betaald en we be hoeven hier niet langer dan een jaar te zitten." Nu, een jaar lijkt ons dan ook wel voldoende, als is het natuurlijk best door te komen. Maar Sondreström is wel een totaal verlaten oord. Het ligt daar, op Groenland dus, op een naakte rots bodem, er zijn talloze meertjes, in al lerlei schakeringen groen, er groeit alleen wat mos en er is uiteraard niets te be leven, behalve dan de ontspanning waar voor de Amerikanen zelf zorgfen. Een verlaten oord en een jaar daar zitten..., ja» dat kan dan toch wel lang worden... Overigens, als er gezegd wrodt „via de "ooi dan moet men dat wel met een korreltje zout nemen. Bij de Pool zelf komen de vliegtuigen niet in de buurt. Ze komen wel in de Poolcirkel en dus vrij Noordelijk. Maar via de Pool zelf, neen, zover zijn we nog niet en er zijn ook geen practische redenen aan te voe ren om dat wel te doen. Trouwens, de sensatie was zo al groot genoeg. Na een uur werd de tocht voortgezet. In onberispelijk Engels, Frans, Duits en Nederlands kondigde de steward aan wat er verder zou gaan gebeuren. De steward bleek een Nederlander te zijn. Vroeger werkzaam bij de K.L.M., maar de C.P.A. zocht mensen met talen kennis 'en met ervaring op dit gebied. Nu, toen had onze steward maar eens gesolliciteerd en de voorwaarden bleken aantrekkelijk te zijn. Van Amsterdam naar Sondreström vlo gen we Noord-West, van Sondreström r.aar Vancouver Zuid-West. Een enor me afstand, een eindeloos lijkende vlucht. Hierom zo eindeloos, omdat men steeds het horloge moet terugzetten en het dus maar niet later wordt. Tenminste niet veel. Toen we om 11 uur uit Amsterdam vertrokken, werd ons gezegd, dat de vlucht tot Sondreström 8 uren zou du ren. Dat klopte ook en wij hadden 'het toen dus 7 uur Zondagmorgen. Maar, het was half twee, twee uur. En toen was het nog 10 uren vliegen naar Van couver. Ook dat klopte en volgens onze Nederlandse tijd kwamen we dus om 5 uur Zondagmiddag is Vancouver aan. We hadden er toen een lange en ver moeiende vlucht opzitten en we verlang den naar een bad en een bed. Want er komt niet veel van slapen in een vlieg tuig en ook als men al een dutje doet, is men, na dat slapen met alle kleren aan, toch niet uitgerust. Goed, het was dus volgens onze hor-, loges 5 uur in de middag toen we aan kwamen. Maar volgens onze Vancou- verse gastheren was het 10 uur 's mor gens. Daar komen we nog op terug. Eerst nog iets over de vlucht. Zuid-West was dus de koers. Over water, sneeuw en ijs. Over Groenland en Davis Street, over Baffin eiland en de Hudsonbaai. Een kaal en troosteloos land, waar niets groeit, hoogstens wat simpele mossten. Maar een land, waar in ieder geval de mens nog niet in groten getale kan leven. Nog niet, zeggen we, want de beheersing van de natuur gaat steeds verder en wellicht komt de tijd, waarin ook die gebieden bewoonbaar zullen zijn, dank zij de vrijwel onuit puttelijke technische middelen waarover p_ien kan en zal kunnen beschikken om de gehele aarde bewoonbaar en toe gankelijk te maken. Het is nog niet zover, maar in Canada is de beweging „up North" gaande, welke slechts tot stil stand zal komen als het mtenselijk ver nuft geen oplossing ziet of, voor wat Canada betreft, bij gebrek aan mensen. Canada immers heeft nog grote gebie den te ontginnen, die een beter klimaat hebben dan de gebieden waar het toestel van de C.P.A. ons overheen voerde. En als men zover is, als ook deze gebieden toegankelijk en bewoonbaar zouden kun nen worden gemaakt, dan zal veel, zo niet alles afhangen van de vragen of de bodem vruchtbaar genoeg is om oogsten op te leveren, en indien niet, of er delf stoffen in de grond zitten, die de mens heid nodig heeft. Als we spreken over het toegankelijk maken van deze gebie den en over het bewoonbaar maken er van, dan denken we uiteraard aan de toepassing van de atoomkracht voor vre delievende doeleinden. We staan im mers wat dat aangaat eerst bij het aller prilste begin van ontwikkeling. Het duurde lang eer we in Zuid-Wes- teiijke richting de boomgrens overschre den. Gras zagen we al eerder en dat was al een verademing, het einde van de troosteloosheid, maar toen de bomen kwamen, veranderde het aspect geheel. Nog iets later zagen we de machtige bossen en de prairies met de eindeloze grasvlakten ten tarweveldenToen voelden we ons weer thuis boven onze cude planeet. En dan dat laatste stuk van de vlucht: de Rocky Mountains! Een onvergetelijk gezicht, deze kale met sneeuw bedekte toppen. Een landschap van een beklem mende woestheid en verlatenheid, maar in die woestheid en verlatenheid gran dioos. En, hoe woest ook en hoe ontoe gankelijk, eten minder sombere aanblik dan in het hoge Noorden. Misschien wel omdat we tenslotte allemaal wisten, dat do vlucht over de Rockies slechts onge veer een half uur duurt. Oost en West er van liggen vruchtbare gebieden. Na de Rockies, de daling naar de vlak te van Vancouver. Een 'betrekkelijk smal le vlakte, maar uitzonderlijk vruchtbaar. En zo cirkelden we dan boven Canada's grote havenstad aan de Pacific kust, een prachtige stad, aan éen prachtige baai. Brede straten, hoge moderne gebouwen, een heerlijke zomer (en een zeer zachte winter), een stad, brandend van activi teit. Iemand, die Vancouver voor de eerste maal bezocht, verzuchtte eens: „Komt er eigenlijk wel iemand tot werken in een stad, die zo mooi is en die zo'n prachtig uitzicht heeft, zowel op de baai als op de Rockies". Nu, de inwoners van Vancouver zitten heus niet de hele dag van het uitzicht te genieten. Van half negen tot vijf uur wordt er hard gewerkt, maar daarna en gedurtende de week-ends trekt men er veel op uit: naar de zee of naar de ber gen. Veel Nederlanders zijn er in groter- Vancouver, n.l. ongeveer zesduizend. Men komt dan ook overal landgenoten tegen. We behoeven nauwelijks te zeg gen, dat het hun over het algemeen goed gaat. Daarvan zullen we aan het slot var. onze reportage nog iets zeggen, want we lopen anders op ons verhaal vooruit. i(Nadruk verboden). OMSTREEKS 1980 ZAL DE WE RELDVRAAG NAAR ENERGIE VERDUBBELD ZIJN. De president van de Socony-Vacuum Oil Company, de heer B. Brewster Jen nings, heeft onlangs verklaard dat naar zijn mening de wereldvraag naar ener gie in de eerstvolgende 25, jaar op zijn minst zal verdubbelen en tussen 1980 en het jaar 2000 nogmaals zal verdubbelen. Zelfs wanneer rekening wordt gehou den met een toenemend verbruik van energie uit andere bron, zoals bijvoor beeld de atoomenergie, dan nog zal vol gens deze autoriteit de wereldvraag naar aardolie gedurende de eerstvolgende 45 jaar een hoeveelheid betreffen, die bijna tweemaal zo groot is als alle tot dusver ontdekte aardolie tezamen. Volgens zijn raming zal de vraag naar ruwe aardolie tegen het eind van deze eeuw tussen de 400 en 450 millioen vaten per dag bedragen. Dat zou dus neerko men op het drievoudige van de huidige vraag: in de laatste maanden heeft de wereldproductie van ruwe aardolie ge middeld 13,6 milloen vaten per dag be dragen. De heer Jennings was eveneens van oordeel dat het gebruik van aardolie producten in de voor ons liggende peri ode op meer selectieve wijze zal geschie den, waarbij geleidelijk het aandeel van de aardolie groter zal worden in die ge bieden, waar olie bijzondere voordelen biedt, zoals bijvoorbeeld als brandstof voor motorvoertuigen, smeermiddelen, asfalt en als grondstof voor de petro chemie (plastics, synthetische garens enz.). Hij wees er voorts op, dat in de Ver enigde Staten de exploratiekosten steeds hoger worden, terwijl de resultaten bij het zoeken naar nieuwe olievelden „te leurstellend" zijn. Dat het mogelijk was de Amerikaanse reserves te vergrotten is volgens hem slechts te danken aan meer efficiënte winningsmethoden. Tenslotte sprak de heer Jennings als zijn mening uit dat „wij op de lange duur in elk geval in toenemende mate behoefte zullen hebben aan de aanvoer van buitenlandse olie ter aanvulling van onze binnenlandse opbrengst", terwijl hij er de aandacht op vestigde dat door de jongste aanzienlijke verbeteringen in de raffinage-techniek grotere kapitalen moe ten worden geïnvesteerd in de moderni- zering van de fabrieken dan twee jaar geleden kon worden voorzien. BABIES IN ZIEKENHUIS VERWISSELD? 23 Jaar bij de „verkeerde" moeder. In December 1931 lagen verschil lende jonge moeders, wier baby pas was geboren, in het Academisch zie kenhuis te Leiden. Onder haar be vonden zich mevrouw v. Vegten uit Leiden en mevrouw Van Duyn uit Rijnsburg. Door bijzondere omstan digheden is thans het vermoeden gerezen dat destijds in het Leidse ziekenhuis de babies (twee meisjes) per abuis verwisseld zijn, zodat 23 jaar de betrokken moeders eikaars dochter hebben opgevoed. Qua bouw en uiterlijke kentekenen zou de dochter van mevrouw v. Vegten volkomen passen in het gezin van mevrouw v. Duyn. Omgekeerd zou dat het geval zijn met de dochter van mevrouw v. Duyn. Beide moe ders achten de mogelijkheid van 'n verwisseling niet uitgesloten. Vol komen zekerheid is er uiteraard niet, maar een bloedproef zal kun nen vaststellen of de babies destijds inderdaad zijn verwisseld en door „verkeerde" moeders zijn opgevoed. Indien de vergissing als echt ge- waarmerkt zou worden, zou dit vele consequenties hebben, die voor de betrokken families niet gemakke- 1 lijk te verwerken zullen zijn. PEKING WIL GELE RIVIER BREIDELEN. De vice-premier van communis tisch China, Teng Tzoe Hoei, heeft het Nationale Volkscongres te Pe king meegedeeld, dat de Gele Ri vier, die door haar overstromingen talloze mensenlevens heeft geëist en grote schade heeft aangericht, zal worden gebreideld, aldus meldt het communistisch persbur. „Nieuw China". In 3000 jaar is de rivier 1500 maal buiten haar oevers getre den. De overstroming van 1887 kostte een millioen mensen 't leven. De enige manier om overstromin gen te vermijden is, aldus Teng, de aanleg van dammen, reservoirs en waterlopen, waarmee de waterstand kan worden geregeld. Men is van plan alleen al 46 stuwdammen voor waterkrachtcentralen te bouwen. De uitvoering van deze plannen zal tientallen jaren vergen, aldus 't bericht van „Nieuw China". (Reuter) De heer P. B. te U. Het is mij onmogelijk Uw vraag te beantwoorden, daarvoor zou ik Uw dieren moeten zien. Het veel in elkaar zitten met hangende staart, kan zoveel verschillende oorzaken hebben. Raadpleegt U eens iemand die al lang kippen houdt of nog be ter een dierenarts. S.v.p. voortaan een postzegel voor antwoord inslui ten. In warme zomerdagen. Meermalen schreef ik over de be handeling van ons pluimvee in de koude wintertijd. Niet minder is 't. nodig ook eens na te gaan wat alzo gedaan moet worden voor een goe de behandeling van onze dieren in de warme zomertijd. Evenals voor ons is ook voor de kleine plaaggees ten van ons pluimvee de zomer een heerlijke tijd. Zij vieren dan hoog tij. De snelheid van hun vermenig vuldiging heeft dan haar hoogte punt bereikt. In een goed onder houden hoenderverblijf komt het intussen niet zo ver. Het is zeer goed bereikbaar de mijtenplaag te beheersen, ja zelfs bijna geheel en al te vermijden. Echter heb ik mij er altijd het best bij bevonden toch zodanig te werk te gaan alsof het ontuig er Was. Op het nacht- of slaaphok komt het in de allereerste plaats aan. Zo mogelijk wordt elke morgen de mest weggenomen. Dat geregelde opruimen is ook vooral voor de dieren van groot genot. Het -kippenvolk houdt van zindelijkheid maar ze moeten daarin niet tegen gewerkt worden door ze te noodza ken de nacht, de warme zomernacht door te brengen boven een laag van mest, waaruit de scherpe rampen opstijgen, die hun ademhalingsorga nen en ogen pijnlijk aandoen op den duur. Wat een wereld van microben en bacteriën, van luis en mijt is er in een niet schoongehouden hok aanwezig. Soms treft men bij z.g. liefhebbers nachthokken aan waar uit de stinkende lucht naar buiten walmt, zodra de deur geopend wordt. Behalve een behoorlijk op tijd uitgevoerd uitmesten is het goed 't nachthok van binnen met sproeikan te behandelen. De fijne straaltjes der creoline-oplossing doden dan vele mijten. Met een kwast kan men alle naden en kieren met ge wone petroleum bestrijken, waar tegen geen parasiet bestand is. Kippenvriend. W(j mogen nogmaals een dringend beroep doen op onze adverteerders, correspondenten e.a. hun adverten ties en bijdragen ZO TIJDIG MO GELIJK in te zenden, in elk geval vóór 9 uur op MAANDAG en DONDERDAG maar zo mogelijk ZONDAG EN WOENSDAG. Bij voorbaat dank REDACTIE. MED. DRS. TANDARTS van 28 Juli tlm. 8 Augustus Praktijk wordt waargenomen door Tandarts H. MINKE te Waalwijk en Tandarts A. W. F. WOONING te Kaatsheuvel. LERARES zoekt per 1 Sept. met of zonder pension in Waalwijk (liefst centrum.) Week-end weg. Brieven met prijsopgave onder No. 7210 Bureau van dit blad. Passers Driehoeken Kleurpotloden Vulpennen Schriften. „DE B I E B" Markt 11 Tel. 2684 wenst van betrekking te veranderen. Brieven onder No. 7211 Bureau van dit blad. PER PAK 100 GRAM PER LITERBLIK PER TUBE PER FLES Clndré van Mitst

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1955 | | pagina 7