W&ALWÏK 773 LAATSTE BERICHTEN 5000 ENTHOUSIASTE KVP-ers IN UTRECHT BIJEEN. Ook Amerika kent verkeersproblemen 6 maal t twee tchter- n hun tot de leende kwam A. de innaar 2e. ranten startte voor- Ie be- jam- e ron- irtijen VVil- u r en zesde DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 10 OCTOBER 1955 JAAR MAR Z^-\> CONGRES 1955 De KVP gaat eigen weg, geleid door rechtvaardigheid en menselijkheid. Uit alle delen van het land waren ze gisteren naar Utrecht gekomen, de bestuursleden, werkers, propagandisten en stoottroepen van de Katholieke Volkspartijmeer dan vijf duizend enthousiaste mannen en vrouwen vulden de enor me Margriethal van de Jaarbeurs en toen zij deze in de namiddag weer verlieten, waren ze nog enthousiaster, nog strijdbaarder. Het congres 1955 was als een grote wapenschouw voor de strijd om de verkiezingen 1956, een strijd die niet gemak kelijk zal zijn, maar waarvan de vooruitzichten voor de éne Katholieke Staatkundige Partij helemaal niet ongun stig zijn. Rechtvaardigheid en menselijkheid heeft de KVP in haar vaandel geschreven; zij \yijst de valse tegenstelling „con- servatief-progressiet" volstrekt af. De demagogie van deze tegenstelling, heet het in de conclusie van het congres, zal de Nederlandse Katholieken niet kunnen misleiden, maar deze zullen met de geestdrift van hun diepste overtuiging de politiek beamen, die zij naar waarheid in haar vaandel heeft staan: Rechtvaardigheid en Menselijkheid. TIJD VAN BIJZONDERE BLOEI. In zijn openingswoord zei de partijvoorzitter Mr. van Doorn, nadat hij de gasten had begroet, waaronder alle katholieke mi nisters en de staatssecretarissen behalve de ministers Becl en Luns) waren, alle katholieke mi nisters van staat, de nagenoeg complete kamerfracties, de voor zitter van de CVP in België en van de Christen Democratische Partij in Luxemburg, dat de KVP momenteel een tijd van grote bloei doormaakt, maar toch vroeg hij zich af, of de invloed van de katholieken wel evenre dig hieraan was; hebben wij, al dus de voorzitter, met name in het overheidslevcn voldoende kans onze stem te laten horen, spreken we voldoende mee in de bureaux en zalen, waar de plan nen worden gemaakt en de be sprekingen worden gevoerd, die de basis zijn van het beleid van de overheid. Bijzonder enthousiasme ver oorzaakte hij toen hij kwam te spreken over het feit, dat het be stuur van de KNP besloten had zich weer te scharen in de gele deren van de éne katholieke par ty. De besturen van KVP en KNP zei hij, hebben zich niet laten af schrikken door de wijze waarop vooral van socialistische zijde is betracht dit eenheidsgesprek eri dit besluit te diskwalificeren. SOCIALE RECHTVAARDIGHEID. De heer J. Middelhuis, lid van de Eerste Kamer en voorzitter van de KAB, hield een prachtige, boeiende rede over het onder werp: Katholieke politiek, recht vaardige politiek. Voor christendom, vrijheid en welvaart was de titel van 't werk program der KVP, dat gebouwd was op het oude ideaal van recht vaardigheid, waarheid en liefde. De mensen, zei hij, hebben nog nooit genoeg Christendom gehad om er genoeg van te krijgen; de mensen, citeerde hij Chesterton, zijn de sociale rechtvaardigheid niet moe, maar 't wachten er op. En hij kwam te spreken over de sociale voorzieningen. De so ciale voorzieningen door middel van de sociale wetgeving, zei hij, betekent, dat allen voor allen zorgen en dit streven toe te schrijven als een verdienste van het socialisme, ware een veel te grote lof. Deze gezindheid heet: solidariteit, en stamt uit de ka tholieke school En hij noemde de maatregelen die de regering diende te nemen om 't streven naar "sociale recht vaardigheid een concrete gestal te te geven, maatregelen die be tekenen een voortdurend streven naar een gemeenschap, waarin allen meer in staat zijn hun per soon zijn beter te beleven. En ook hij sprak over het ac- coord met de KNP: Dat gaat ons, ja, ook ons, katholieke arbeiders, zo na aan het hart, dat we op recht verheugd zullen zijn over de terugkeer van de KNP. Ze Eisenhower's Miljardenplan Etage-wegen het toekomstbeeld, ook voor Nederland Zelfs tof in de siad dringen de snelwegen door hebben getoond het offer van hun eigen inzicht te kunnen bren gen. De heer Weiter en ik zullen nog'wel 'ns verschil van mening krygen, maar voor deze moedige daad betuig ik gaarne myn res pect. Een kort woord sprak ook dc voorzitter van de Belgische CVP, Lcfèvre; hij had het over de nieuwe schoolwetten die de soci alisten hadden aangekondigd; de strijd van onze zijde zal opnieuw met heftigheid worden opgeno men, zei hij, en de instemming van de vergadering was uitbun dig. ALLE ZEILEN BIJ. Nadat de meer dan vijfduizend zich meer dan te goed hadden gedaan aan een overweldigende hoeveelheid boerekool, met een rookworst en een fles bier, in 'n verwonderlijk korte tijd opge diend in de enorme Bernhardhul, hield Ir. Kraayvanger, lid van de Eerste Kamer, een zeer goed uit gewerkte rede over het vraag stuk van de woningbouw., een re de die echter aanmerkelijk moest worden bekort, omdat de radio om 4 uur de stem van Prof. Hom me in de Nederlandse huiska mers wou laten klinken. De heer Kraayvanger kwam tot een aantal conclusies, om de woningnood, die een werkelijk nationale nood was, op te lossen, zoals: Het'terugwinnen van de arbei ders die het bouwvak hebben verlaten; een beroep op de jongeren om bouwvakarbeider tc worden, met loonbijslag in de leertijd; grensarbeiders en emigrerende arbeiders zien te winnen -voor deze vaderlandse taak; vrijstelling van militaire dienst voor bouwvakarbeiders, zoveel mogelijk, maar minstens in de zomer; geheel andere opzet van mon- tagebouw; afremming van niet strikt noodzakelijke bouwwerken, spe ciaal in de gebieden waar de woningbouw in de knel zit; meer armslag voor kleinere ge meenten, die gemakkelijk wat meer woningen zouden kunnen bouwen, zonder verstoring van het geheel; vergroting van productiecapa citeit van fabrieken van bouw materialen; bevordering van gebruik van machines; maatregelen om door te wer ken bij geringe vorst en aanpas sing van de vorstvcrletregeling; geen onderhoudswerken in de zomer; import van houten huizen; ep een loonregeling gericht op bekwaamheid en prestatie. PROF. ROMME. Ovationeel werd prof. Romme, de grote leider van de Katholie ke Tweede Kamerfractie begroet toen hij het spreekgestoelte be klom. En hij sprak het eerst Qver 't eenheidsgesprek. Het was, zei hij, hem lief geweest wanneer hij had ORANJE-VOORHOEDE MET TWEE DEBUTANTEN. Bram Appel leidt de aanval tegen België. De Keuze-Commissie van de KN VB heeft het Nederlandse elftal, dat a.s. Zondag in 't stadion Feijenoord tegen België speelt, als volgt sa mengesteld: Doel: de Munck (Fortuna '54). Achter: Wiersma (PSV); van dei- Hart (Fortuna '54); Kuys (NAC). Midden: Schaap ('t Gooi); Klaas- sens (Spel. VW '03). Vóór: Bosselaar (Feijenoord); de Bruyckere (Willem II); Appel (For tuna '54); Brooymans (Willem II); Clavan (SHS). Als reserves zijn aangewezen: Feijt (Willem II), Kerkum (Feije noord), Brusselers (PSV) en Schou ten (Feijenoord). kunnen zeggen dat bij de komen de verkiezingen alle katholieken in één katholieko partij zouden aantreden. Hij bleef echter ho pen op verandering, alhoewel niet in 1956, omdat dit zijn wens was, maar ook omdat de dwin gende kracht van de redelijkheid hiertoe dreef. I)e verkiezingsstrijd zal moe ten worden gevoerd, zei hij, in het Pro-teken. We moeten bena drukken waar we in de practi- sche politiek vóór zijn; en te meer reden bestaat er om onze eigen weg te hanen en te wijzen, om dat men ons wil degraderen tot een partij die anti is; zeker, we zijn anti-liberaal en anti-soci alistisch, maar omdat we vóór onze eigen weg zijn. Hij sprak over de Nieuw-Gui- nea-politiek, ten aanzien waar van hij een controverse consta teerde tussen Vos, die onlangs een felle aanval lanceerde op de door de regering gevolgde poli tiek, en minister-president Drees die wat dit betreft vuurvast was. Hy sprak om. over de nood van de weduwen en wezen; de enige daad die de regering stelde, zal zyn, dat zij binnenkort de zaak om advies naar de SER zal zenden. Hier klopt iets niet, maar de klop van de nood van wedu wen en wezen, de klop om men selijkheid zal moeten worden ge hoord. Nog over tal van andere kwes ties van practische politiek sprak deze KVP-voorman, die tenslotte van het kader der partij en van alle leden vroeg: Geestdrift, of ferbereidheid, strijdbaarheid en dienstvaardigheid. Toen werden de conclusies voorgelezen, de telegrammen ver zonden aan H. M. de Koningin en het Nederlands Episcopaat en de vijfduizend verlieten de zaal, over het gehele land uitdragend hun enthousiaste geestdrift, hun dienstvaardige vastberadenheid, te werken voor een maatschappij waarin rechtvaardigheid en men selijkheid tot gelding kunnen ko men. even vreemd hebben opgekeken. Maar de zeggingskracht van dit magistrale koor werk zal hem al spoedig hebben gegre pen. Na aanvankelijk te hebben geëxperi menteerd in progressief moderne richting is Jos van Amelsvoort meer en meer ge fascineerd geworden door de werken uit <je bloeitijdperken van de Europese mu zieklitteratuur: de barok. Deze stijl met zijn subtiele evenwicht tussen vakmatige logica en gevoel, met zijn maximum aan gevoelsexpressie die zich toch nooit verliest in het individua listische, deze stijl voelde van Amels voort blijkbaar aan als de zijne, geroe pen als hij zich voelde als componist van v.are kerkmuziek. Zijn werk is dan ook alleszins van barokke allure. Het is van de eerste tot en met de laatste fraze polyfoon van structuur. Hij behandelt zijn thematisch materiaal volgens de in de natuur ge legen wetten van harmonie, contrapunt en stemvoering, zoals die hun meest ge niale toepassing vonden in het werk van Bach. Verder kenmerkt zijn muziek een zelfde thematische concentratie. Van zelfsprekend maakt hij daarbij ook ge bruik van verworvenheden van latere tij den. Zo gaat hij bij het moduleren b.v. verder dan we bij de oude componisten zien. Dit alles veronderstelt een degelijk vakmanschap die de hedendaagse kun stenaars helaas al te vaak blijken te mis sen. Hoewel deze muziek dus dynamisch en dramatisch is van beweging en harmo nie, laat ze zich niet kennen als louter individueel. Integendeel, de persoonlijk heid ervarén we hier nooit als het onder werp van de muziek, maar treedt slechts op als de ordenende kracht die zin en leven schenkt aan het autonome klan kenspel. Vandaar ook dat deze muziek stijl zo uiterst geschikt is voor kerkmu ziek, afgestemd als ze is op het algemeen menselijke, het niet-individuële, en de taal sprekend van de gemeenschap. Het werk van Van Amelsvoort is dus traditioneel in de volle zin van het woord. Maar juist waar het hier gaat over kerkmuziek, verhoogt dit de waar de ervan. De visie van de 20ste eeuwse kunstbeschouwer, die aan een kunstwerk nog vóór de eis van het schone en ont roerende, de maatstaf aanlegt van het nieuwe, het baanbrekende, roept letterlijk om herziening. Onze geesten zijn a.h.w. geïnfecteerd door bepaalde 18-de en 19- de eeuwse invloeden zoals de verlich tingsidee van eeuwige vooruitgang en het romantische persoonlijkheidsideaal. Degenen die zich tegenover een kunst werk niet veilig voelen als zij niet eerst hebben mogen offeren aan de mode van hun tijd, zouden het bewust vermijden van technisch geëxperimenteer misschien willen ervaren als de nieuwste stunt van originaliteit en zich aldus kunnen bevrij den van hun vooroordelen.. Degenen die gisteren het voorrecht hadden bij de uitvoering van deze ma gistrale koorwerken aanwezig te zijn, lieten zich na afloop niet onbetuigd. De uitgevoerde delen van deze nieu we mis van Van Amelsvoort warfen ach tereenvolgens het Kyrië, Sanctus en Be- nedictus. Voor het slechts uit achttien leden bestaande kamerkoor, betekende deze uitvoering wel een uiterste krachts inspanning. Maar we konden toch een indruk krijgen van de waarlijk giganti sche allure van deze muziek. GILDE ST. CRISPIJN VAN BESOYEN. Maandag 24 October a.s. hoopt 't gilde St. Crispijn van Besoyen zijn jaarlijks statiedag te vieren. Tradi tiegetrouw is dit een hoogtijdag voor een gilde. Wetende dat dit jaar het gilde van Besoyen twee jubila rissen in zijn midden heeft, n.l. de heer Verhagen, die niet minder dan 55 jaar gildebroeder is, waarvan meer dan 50 jaren hoofdman, en de heer Duquesnoy die dit jaar 40 jaar bij het gilde is, waarvan zeer vele jaren secretaris, belooft 't wel weer iets aparts te worden. De feestcom missie is reeds in volle werking om deze dag voor de twee jubilerende gilde-broeders tot een onvergetelij ke te maken. De dag begint met een H. Mis voor de overleden en leven de leden van het gilde om 9 uur in de parochiekerk. Bij goed weer zal later op de dag een kleine wande ling worden gemaakt, terwijl de ju bilarissen 's avonds worden gehul digd in de gilde-kamer. Meer mogen wij er nog niet van zeggen, maar wel kunnen wij het verloop van deze dag gerust aan de gilde-broeders van St. Crispijn over laten. te Waalwyk op Donderdag 18 October a.s. lerdag KVP-JONGEREN. De jongerenafdeling van de KVP zal hedenavond om 8 u. in de Twee Kolommen in vergadering bijeen komen. K.A.V. AFD, WAALWIJK. De opening van het winterprogram be gint met een Maria-avond, op Dinsdag 11 October, met Lof om 7 uur in de Kapel bij de Eerw. Zusters. Na het Lof gaat men gezamenlijk naar Thalia, waar de verdere avond wordt doorgebracht. I Deze Maria-avond wordt door de kin deren van de leden opgeluisterd met zang' declamatie en toneel. E.H.B.O.-NIEUWS. Zondag j.l. werden in de zaal „De Kannonnier" te Oosterhout EHBO- wedstrijden gehouden, als voorwed strijden voor de a.s. Districts-kam- pioenschappen. De drie best ge plaatsten komen straks tegen elkaar uit voor het kampioenschap van Brabant. De uitslag was als volgt. 1. Ginneken, ploeg 144 p., com mandant 45 p. 2. Princenhage, ploeg 126 p., com mandant 52 p. 3. Dongen, ploeg 119 p., comman dant 37 p. 4. Waalwijk, ploeg 110 p., com mandant 46% p. 5. Middelbeers, ploeg 107 p., com mandant 57% p. 6. Driesprong, ploeg 107 p., com mandant 42 p. 7. Hank, ploeg 105 p., comman dant 39 p. 8. Breda, ploeg 104 p., comman dant 36% p. 9. Bosschehoofd, ploeg 97 p., com mandant 33% p. 10. Waspik, ploeg 92 p., comman dant 40% p. 11. Huibergen, ploeg 90 p., comman dant 48% p. 12. Teteringen, ploeg 80 p., com mandant 34 p. De organisatie was in handen van de afdeling Oosterhout, in samen werking met de districtsbestuur ders. ZILVEREN JUBILEUM BIJ WONINGBOUWVERENIGING „BAARDWIJK". Maandag 17 October zal de heer Otto Donkers, voorzitter van de wo ningbouwvereniging „Baardwijk" zijn zilveren jubileum vieren als lid van deze vereniging, die de laatste twintig jaren onder zijn bezielende leiding heeft mogen werken. Op die dag zal de voorzitter dooi de leden van het bestuur in een bij zondere bijeenkomst gehuldigd wor den, om zijn grote verdiensten voor de woningbouw in Baardwijk. Onder zijn voorzitterschap ver meerderde het aantal woningen van 42 tot 88. Het is geen gunstige tüd geweest voor de woningbouw in Baardwijk, maar zodra de mogelijkheden aan wezig zijn in Baardwijk weer wo ningen te bouwen, ligt het in de be doeling van de voorzitter te bevor deren dat in de knellende behoefte aan woningen in Baardwijk wordt voorzien. En die gunstige omstandigheden zullen wellicht niet meer zo heel lang op zich laten wachten. We wensen de voorzitter van deze vereniging graag van harte geluk èn goed succes voor de toekomst. AARDBEIEN. Hoewel we het niet uit eigen er varing weten, willen we toch gaar ne melding maken van het feit dat de mooie zomer Mevr. de Wed. Klerx-Aarts te Baardwijk, evenals meerdere anderen, heel gunstig ge zind is geweest en haar een mooie tweede aardbeienoogst heeft be zorgd. Zij plukte in de maand Oc tober op een dag liefst bijna een pond aardheien. AGENDA WAALWIJKS ORKEST. Woensdag 12 October om half 3 re petitie voor de blazers, om half negen voor het hele orkest, in Hotel Verwiel. GEVONDEN EN VERLOREN. Gevonden Sleutels aan ring; bruine hoed; shawl; portemonnaie zonder inhoud, knippatro nen, padvindersriem, handschoen, fluwe len mutsje, etui met foto's, rozenkrans in etui. Verloren Vulpen; actetas; steunzool; hanschoen; motorlaars; vulpen; bril; 1 paar regenpij pen, halsketting, kerkboek; nylonkous, ring en sleutels, portemonnaie; step. AGENDA OEFENING EN VERMAAK. Woensdag 8 uur repetitie dameskoor Oefening en Vermaak in De Twee Ko lommen. Zondag 12 uur mannenkoor in De Twee Kolommen. i NIEUWE BISDOMMEN IN ROTTERDAM EN GRONINGEN. Zijne Heiligheid de Paus heeft welwillend besloten om in Neder land twee nieuwe bisdommen op te richten, namelijk van Groningen en van Rotterdam, door gebied af te scheiden respectievelijk van 't aarts bisdom Utrecht en van het bisdom Haarlem en ze tegelijk op te richten als suffraganen van de metropoli- tane zetel van Utrecht. De lang verwachte her-indeling der Nederlandse bisdommen is bin nenkort een feit. Zaterdag heeft het officiële blad van het Vaticaan, de „Osservatore Romano", het pause lijk decreet gepubliceerd, waarbij Rotterdam en Groningen als de nieuwe bisschopzetels worden aan gewezen. Hoewel de definitieve wij ziging der grenzen pas wordt be kend gemaakt in de zeer binnen kort te verwachten pauselijke „bul der circumscriptie", kan worden verondersteld dat het bisdom Rot terdam zal omvatten de provincie Zuid-Holland en de provincie Zee land, behalve Zeeuws-Vlaanderen; het bisdom Groningen zou omvat ten de provincies Groningen, Fries land en Drente en verder de Noord- Oostpolder met de kop van Over- ijsel tot aan Dedemsvaart. Het Nederlandse episcopaat heeft van de op handen zijnde uitbreiding van het aantal bisdommen aan de regering schriftelijk mededeling ge daan. Deze brief is in de Minister raad besproken. Toen is de vraag gesteld of de voorgenomen uitbrei ding aanleiding zou kunnen geven tot moeilijkheden met bepaalde groepen andersdenkenden. Gecon stateerd werd dat dit „over het al- gemeea" niet het geval zou zijn. SPECIALE TREINEN VOOR POSTVERVOER. Maandagavond zijn de speciale avond- treinen voor postvervoer, die NS en PTT in gemeenschappelijk overleg heb ben ingesteld, voor het eerst gaan rijden. Het betreft hier een proef om te komen to: een beter verantwoord vervoer van de grote hoeveelheden post, die met de avondtreinen moeten worden vervoerd. Deze hoeveelheden belasten de perrons ernstig in de drukke uren, terwijl het lossen en laden bij de personentreinen, die slechts kort op de tussenstations sloppen, in de grootste spanning moest verlopen. Reeds op de eerste dag bleek, dat bij de nieuw ingelegde speciale posttre:nen, die veel langere stationnementen op de tussenstations kunnen hebben, het laden en lossen rustiger kon verlop'c-n. De hoe veelheden post in de personentreinen \va$ ren merkbaar geringer. PTT en NS zullen de resultaten van deze proeven grondig bestuderen en na gaan of uitbreiding van het aantal van de speciale treinen kan leiden tot een gioter efficiency bij de behandeling van de post. (Van onze verslaggever) NEW YORK (P.A.) Noord-Amerika wordt algemeen beschouwd als het „land der onbegrensde mogelijkheden Het wordt door de nuchtere Europeanen bewonderd om de astronomische geldsommen, dat het voor 'n bepaald doel kan uittrekken. Maarook het land van Uncle Sam kent zijn moeilijkheden en dit zijn niet alleen problemen van politieke aard, maar vooral de binnenlandse vraagstukken, die uitgegroeid zijn tot brandende kwesties. Niet alleen Nederland en vele andere landen in Europa hebben te kam pen met problemen, waar op het eerste gezicht moeilijk 'n oplossing voor te vinden is. Ook dat grote land aan de overzijde van de Atlantische Oce aan ziet zich geplaatst voor veelal dezelfde moeilijkheden, waarmede eer in vergelijking klein land te kampen heeft. Het grote verschil is echter, dat de moeilijkheden in de Ver. Staten met een grotere voortvarendheid worden opgelost dan in vele andere landen 'en voor wat betreft de nij pende verkeersproblemen, kan uncle Sam vele andere landen op de we reld een lesje geven: Nimmer had men ook in Amerika ver wacht, dat onze eeuw van technische vooruitgang een tijdperk van zorgen over de verkeersproblemen zou worden. Dc paar duizend auto's, die omstreeks 50 jaar geleden in Amerika rondreden, vormden geen verontrusting voor het verkeer in het algemeen. Langzamerhand echter ging men de grote voordelen van dit snellte vervoer middel inzien en gezien de economische ontwikkeling duurde het niet lang of in plaats van een paar duizend reden er tien miljoen auto's op dc Amerikaanse «cgen. Dertig jaar geleden wanen dat er al 20 miljoen en nauwelijks vijftien jaar later reeds 30 miljoen. Verkeersdeskundigen breken er zich reeds de nek over hoe zij dit probleem zouden moeten aanpakken. Statistici ston den stom verwonderd, nu heden ten da ge is gebleken, dat er reeds tien miljoen auto's meer zijn dan men had verwach*. In 1951 waren er 58.000.000 voertuigen op de weg, in 1965 zullen dit er, alweer volgens de statistiek 81.000.000 zijn, maar wie garandeert, dat hier niet weer een fout wordt gemaakt? Aan het werk. Het is president Eisenhower, die zijn medewerkers aan het werk heeft gezet en het Amerikaanse Congres verzocht om. let u wel, 25.000.000.000 dollar. Grote ontsteltenis heerste er in dit on- begrensde-mogelijkheden-land, toen dit 'enorme kapitaal bekend werd en vlugge rekenaars rekenden uit, dat de 160 mil joen Amerikaanse burgers, vrouw en kind meegerekend, boven de normale be lasting nog eens 150 dollar moesten op brengen om dit bedrag bijeen te brengen. Hoe groot de crisis zou kunnen worden blijkt wel uit het feit, dat m'en op de plaats van één auto in 1941 in 1965 drie auto's zou moeten persenI Eisenhower's plan houdt in, dat elke mijl verkeersweg, die thans niet geschikt is voor het verkeer, dat in 1974 wordt verwacht, moet worden vervangen, w?t eveneens geldt ten aanzien van iedere mijl, waarvan in 1964 kan worden ver wacht, dat zij in 1974 het verkeer niet meer kan verwerken. Voor wat betreft het wegdek, dit moet van dergelijk ma teriaal worden gemaakt dat het dertig tot veertig jaar mee kan. Vier-, zes- (en achtbaans wegen. De plannen voorzien in een net van hoofdverbindingen met hoge capaciteit, die 209 van de 237 Amerikaanse steden met meer dan 50.000 inwoners onderling zullen verbinden. Het merkwaardige bij deze wegen, die zeer verkeerseconomisch zullen worden aangelegd met 2, 4, 6 en S banen, is dat zij zo goed als geen kruis punten zullen hebben. Wanneer dergelij ke wegen elkaar kruisen, zal dit niet ge lijkvloers gebeuren, maar in etages. De Amerikanen staan kennelijk voor niets, want reeds zijn er wegen aange legd bij de ingang van grote steden, waar vijf snelwegen elkaar in etage krui sen en men dus een gigantisch bouw werk kan aanschouwen van viaducten, bruggen en tunnels boven elkaar. In som mige gevallen heeft men gelijkvloerse kruispunten bij de ingang der stad niet geheel en al kunnen voorkomen, maar di: net van zogenaamde expressways, die in de stad verbonden zijn met grote parkeerplaatsen op de hoge gebouwen, heeft reeds een lengte aangenomen van meer dan 600 kilometer door geheel Ame rika. Nog verder gaan de plannen van de Amerikaanse wegenconstructeurs. Zij dromen van expressways, die boven de spoorwegen de steden binnenkomen en hun parkeerplaatsen hebben boven de stationsemplacementen. Dat hiermede grote sommen gelds gemoeid zijn, is be grijpelijk, wanneer men bedenkt dat voor een rechtstreekse Oost-West verbinding de ronde som van 80 miljoen dollar moet worden betaald, waarvan de helft be. stemd is voor onteigeningsrechten en hul zensloop... Niet in een hand. De ambitie van de Amerikanen is er niet alleen op gericht om snelwegen aan te leggen en te verbeteren, waardoor de auto zijn snelheid, waarom het uiteinde lijk alleen begonnen is, kan handhaven. Ook aan de „highways" en de zoge naamde „primary roads" moet met voo-t- varendheid gewerkt worden. Een vergelijking hierbij te trekken nut de Nederlandse wegen is moeilijk, zo niet onmogelijk. Highways en expressways zijn in Nederlandse termen snelwegen van de eerste categorie en primary roads de snelwegen van de tweede categorie. Opmerkelijk is het te kunnen vaststel len, dat de wegenaanleg in Amerika in de diverse staten onderling niet zoals in Nederland in één hand berust. De we gen worden onderhouden door dc staten, waarin zij zijn aangelegd. Iedere staat heeft een eigen wegencommissie, aan wie de zorg van de wegenaanleg, de con structie en het onderhoud is opgedragen. Siechts op één punt bestaat er overeen stemming tussen de staten onderling en wel bij de wegbebakening. Anderzijds be staat er het bureau voor Openbare We gen, dat zich echter niet bezig houdt met de wegenaanleg en de aanleg van brug gen en tunnels, maar zuiver en alleen met het verstrekken vpn subsidies voor de wegenaanleg en het onderhoud. Stok achter de deur. Weliswaar komt men nu tot enige uni formiteit voor wat betreft de wegenaan leg, daar de staten, die zich voor subsi die wenden tot het bureau voor Openba re Werken hun projecten aan deze in stantie moeten voorleggen en slechts bij goedkeuring de subsidie verkrijgen. De in het kader van het tienjarenplan van Eisenhower aan te leggen wegen moeten aan bepaalde eisen voldoen. De ze eisen, vastgesteld door een speciaal voor dit plan ingerichte commissie, zijn niet gering, daar zij zijn aangepast aan de verkeerseisen zoals die in 1964 zul len zijn. Intussen is het nog zeer de vraag of deze plannen aan het geheel der behoef ten zullen beantwoorden. Voor dc par keerproblemen van de 81.000.0CX3 voer tuigen, die Amerika volgens de statistiek in 1965 zal bezitten, is slechts gedeeltelijk een oplossing gevonden, maar dit pro bleem staat in Amerika apart van het wegenprobleem. Hard wordt er gewerkt in dit wonderlijke land aan de wegen aanleg. hard wordt er ook in Nederland gewerkt aan de wegenaanleg, maar in dit opzicht kunnen wij misschien nog een voorbeeld nemen aan de uitvoering der plannen, zoals dit in Amerika ter hand wordt genomen. i

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1955 | | pagina 3