fa*
De avonturen van Bim en Bam
4
k
y
w
5 TASSER
een prima
O VERLEDERSNiJDER
AANBESTEDING
THUISSTIKKER
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 20 FEBRUARI 1956
WALTER
A. J. VAN DEN BREKEL
Fa. G. VLOEMANS
Gasthuisstraat 69
Kaatsheuvel
het houwen van 4-3 woningen
te Kaatsheuvel
in percelen of in massa
VOLLEDIGE OPLOSSING
TILBURGSE SPOORWEGWER-
KEN KOST 20 MILJOEN.
In Januari van het vorige jaar
heeft de gemeente een overeen
komst aangegaan met het Rijk
en de Ned. Spoorwegen inzake de
uitvoering van spoorwegwerken,.
omvattende a. het omleggen van
de spoorlijn Tilburg-Baarle Nas
sau; b. het verplaatsen van het
goederenemplacement in weste
lijke richting en c. het maken
van een onderdoorgang bij de
Heuvel-Koestraat.
De totale kosten werden elo-
baal geraamd op 8.400.000.
waarin Rijk en Spoorwegen resp.
zouden bijdragen 500.000.en
f 1 miljoen.
Nader overleg heeft er intus
sen toe geleid, dat overeenstem
ming is Verkregen omtrent de
uitvoering van het totale hoog-
spoorplan, waarin is begrepen
de totstandkoming van de onder-
gronddoörgangen bij de Gast
huisstraat en de St. Ceciliastraat
en het omhoog brengen van het
station, zomede het ophogen van
de spoorbaan ten westen daar
van. Indien de gemeente bereid
is 15 millioen bij te dragen in
de totaal geraamde kosten ad
f 20 miljoen, zou de uitvoering
van dit project met medewerking
van het Rijk en de Spoorwegen
kunnen worden verzekerd.
B. en W. stellen thans de raad
voor in die zin een nadere over
eenkomst aan te gaan.
Ged. Staten hebben zich be
reids met dit denkbeeld verenigd.
TWE.E DODEN BIJ AUTO
BOTSING.
In volle vaart zijn ZondagmuL
dag op de Harderwijkerweg bi]
Otterloo een autobus en een per
sonenauto met elkaar in botsing
gekomen. De gevolgen waren
verschrikkelijk.
De bestuurder van de perso
nenwagen, de 52-jarige Arnhem
se accountant K. F. van de Wal
en de naast hem zittende 83-ja-
rige W. Overbos werden onmid
dellijk gedood. De beide andere
inzittenden, de vrouw en de 20-
jarige dochter van de bestuur
der, werden in zorgwekkende
toestand naar Arnhem overge
bracht. Van de buspassagiers
werd niemand gewond.
Het ongeval is vermoedelijk
veroorzaakt, doordat beide voer
tuigen toen ze elkaar passeerden,
door het gladde wegdek zijn ge
slipt. De autobus greep de per
sonenauto, schoof deze door de
sneeuw vele meters de wegberm
in en verpletterde haar tegen een
heuvel. De slachtoffers moesten
uit de wrakstukken worden ge
zaagd.
Met de nieuwe Amerikaanse
straalverkeersvliegtuigen zal de
wereld voor de luchtreizigers
bijna de helft kleiner worden.
„Bij normale kruissnelheid is
het voorste gedeelte van 't vlieg
tuig voor de vleugels en de
moioren -practisch vrij van ge
luid. Naar achter gaande neemt
het geluid geleidelijk toe, maar
de volkomen afwezigheid van
trillingen doet iemand eerst in
zien welk een enorm voordeel
dit nieuwe vliegtuig biedt boven
de machine met zuigmotoren.
Het lijkt dat 't geluid eerder uit
aerodvnamische bron ontspringt
dan uit de motoren voortkomt.
Die indruk krijgt men heel sterk
als het vliegtuig voor de landing
snelheid mindert. Het valt on
middellijk op omdat eerst in de
cabine vrijwel geen geluid te ho
ren is.
De PAA heeft al enkele tijd
schema's gepubliceerd voor haar
straalverkeersvliegtuigenhier
uit blijkt overduideliik welk een
buitengewone winst in vliegtijd
vanaf December 1958 kan wor
den geboekt. Onderstaand laten
wij er enkele volgen:
Traject Afstand Uren en
in km. min.
New York-Parijs 6000 6.35
N. York-B. Aires 8664 11.15
Chicago-Londen 6320 6.45
Tokio-Seattle 7632 8.32
Honoloeloe-San Francisco
3872 4.30
Honoloeloe-Seattle
4.456 5.
Los Angelés-Guatemala (stad)
3.632 4.15
Momenteel is de korste tijd op
het traject New York-Parijs 11
uur. Een nog veel opvallender
verschil zal geconstateerd kun
nen worden op tiet traject Cni-
cago-Lonaen. Wanneer ue noor
delijke route wordt genomen,
kan de aisrand in 6 uur 40 min.
worden aigeiegd tegen 16 uur via
de tiuidige route met machines
met zuigermotoren. - Van San
Trancisco naar Tokio zal de reis
siecnts 12 uur en 45 minuten du
ren tegen thans 25 uur.
Zo wordt zelfs de mogelijkheid
voor de Amerikaan geopend om
in de toekomst een weekend in
Tanjs door te brengen. Wanneer
hij Vrijdagavond 8 uur (New
Yorkse P'dj uit New York ver
trekt, komt hij Zaterdagmorgen
8.30 (Parijse tijd) in Parijs aan.
Hij vertrekt Zondagavond om 10
uur uit Parijs en is dan zeven en
een half uur later (12.30 New
Yorkse tijd) weer terug.
Behalve dat, zoals reeds gezegd
de beide nieuwe straalverkeers
vliegtuigen voor de passagiers 'n
veel rustiger vervoermiddel zijn,
is ook het geluid dat zij in de
nabijheid van de luchthavens
maken, veel minder dan dat van
de thans overal gebruikte meer-
motorige vliegtuigen. Wanneer
de straalmotoren bovendien wor
den voorzien met de nieuwe ge
luiddempende apparaten, dan zal
dit geluid nog met minstens 10
procent worden verminderd. De
geluiddemper bestaat uit een ge-
cannelred apparaat, waardoor de
vorm van de uitlaatpijp wordt
gewnzigd.
De beide vliegtuigtypen zullen
tevens worden voorzien van
„remmen", bestaande uit een
paar schelpvormige apparaten,
die hydraulisch over de uitlaat
pijp van de motoren wordt ge
bracht en op die wijze de stroom
der uitlaatgassen bijna 160 gra
den naar voren kunnen afbuigen.
Bovendien zijn zij uitgerust met
de bekende remmen, aan de vleu-
gels.
Tenslotte is het een voordeel
dat met deze vliegtuigen hoog in
de stratosfeer kan worden gevlo
gen: op een hoogte van 9000 tot
12000 meter kunnen zij over het
algemeen de slechte weersom
standigheden ontlopen. Door
middel van radar worden in de
wolken, die te hoog zijn om bo
venuit te komen, de gedeelten
opgezocht, waarin de minste re-
mous voorkomen.
Zowel de Boeing als de Dou
glas hebben achterwaarts gerich
te vleugels; de vier straalmoto
ren zijn in schuitjes onder de
vleugels gehangen, waardoor in
geval van brand of het onklaar
raken van een turbine-schoepen-
wiel de minste schade te duch-
ten is.
De Heer en Mevrouw
VERWIEL-PLOEM
geven met grote vreugde ken
nis van de geboorte van hun
zoon
die bjj het H. Doopsel de na
men ontving
Walter Marguerite
Gérard Maria.
Waalwijk, 18 februari 1956
Voor de hartelijke belang
stelling, gebeden en beloofde
H.H. Missen bij het overlijden
van onze beminde broeder
zwager en oom
de Hoogeerwaarde Heer
emeritus deken-pastoor
te Kaatsheuvel,
zeggen wij U van harte dank.
Namens de familie
JOS VAN DEN BREKEL.
Tilburg, februari 1956.
DANKBETUIGING.
Onze hartelijke dank aan
allen, die onze huwelijksdag
onvergetelijk maakten, spe
ciaal aan de Directie van de
N.V. Ivo v. Har en's Schoen
fabrieken voor de milde gave
ons geschonken.
A. Herman
L. Herman-
v. Oostrum
Waalwijk, febr. 1956
Min. Loeffstraat 34.
VOOR DIRECT GEVRAAGD
Burgemeester en Wethouders van LOON OP ZAND
zullen op Woensdag 7 Maart 1956 des voormiddags om
11 uur in het gebouw Gemeentewerken, Huigenstr. 6
Kaatsheuvel, in het openbaar aanbesteden:
Het bestek en de daarbij behorende tekeningen zijn
vanaf 22 februari 1956 verkrijgbaar op het Bureau
Gemeentewerken te Kaatsheuvel, tegen betaling van
25.Bij ongeschonden inlevering op de dag der aan
besteding wordt 20gerestitueerd.
EEN ALLROUND
die in het bezit is van eigen
machine en 100 kwaliteit
garandeert, had gaarne voor
een solide firma WERK AAN
HUIS, die hem dan ook daar
voor naar evenredigheid wil
belonen.
Gaarne br." onder No. 7507
Bur. v. d. blad.
Uw keuze valt toch
ook op 'n bril van
Gedlpl. Opticiën
88 Stationsstraat 88
WAALWIJK.
Leverancier aan alle Ziekenfondsen.
V/6 I V
Copyright
„Hebben we daar even een mooie
theewagen gevonden" zegt Bim. En
Bam stelt voor: „We zetten er een
mast op en maken daar een zeil
aan, dan hebben we een pracht van
een zeilboot".
Dat doen ze, en als de boot klaar
is, gaan ze er vandoor. Kijk 't zeil
eens bol staan!
„Uit de weg, allemaal", roepen ze.
„Hier komen we met onze mooie
nieuwe zeilboot!"
Iedereen ziet hen voorbij stuiven,
behalve het nijlpaard dat bij het
meer staat te drinken en hen ook
niet hoort aankomen. Voor wie is
nu de schade? Kijk maar eens. Bim
en Bam komen met hun boot met
een harde smak tegen de logge dik
zak, die verbaasd opkijkt. Ze vlie
gen door de lucht en worden lelijk
gewond.
Maar er is wel hulp in de buurt
en als ze over de schok heen zijn en
men hen verbonden heeft, worden
ze met hun eigen theewagen, maar
nu zonder zeil, door Sim, de aap,
als in een ziekenauto naar huis ge
bracht.
-f
1ST
Bij de tekeningen:
met
Links boven: Meisjesshawl
bijpassend mutsje van Lucky.
Midden boven: Gedrukte kamga-
ren carré met bloemmotieven, Jago
Shawls.
Rechts boven: Herentrui in zwaar
breisel van Pehavee. De ruime ge
ribde afzetting aan de hals sluit
aan de voorzijde over elkaar.
Links midden: Herenvest in zwaar
ottoman wevenit van Spencer Hey.
Wollen gestreepte en geblokte das
sen Lucky.
Centrum: Jago Shawls: stola in
witte wol met strepen van open
breistreek.
Links onder: Wollen kamerjas
van Lucky. Kraag en zakken zijn
met koord afgezet.
Rechts onder: Kamgaren shawl
bedrukt met kleine kleurige figuur
tjes, Lucky.
Rechts midden: Gebreide muts
shawl combinatie van Jago Shawls.