SPORTSPIEGEL FILMJOURNAAL ODD DE DRIE ANKERS DB ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 16 MAART 1956 DE WERELD ROND BB Toen een man, die een ongeluk had gekregen, na geruime tijd het be- wustzijn herkreeg, vroeg hij'„Ben ik in de hemel?" Antwoordde zijn vrouw, die I naast het bed' zat: „Welnee, schat, ik UITSLAGEN VAN ZONDAG 11 MAART 1956. K. N. V. B. Res. 2e klas B. NAC 3Willem II 3 3—0 Res. 3e klas B. BSC 2- OSS 2- -PSV 4 -RKC 2 9—1 ven FEUILLETON De Echo van het Zuiden" IN deor: PIKE NORTON WILL'S 40) 'n Ogenblik rees bij hem de ge dachte dat Gerhard hem voor de gek had gehouden, maar over wegend dat, als dat het geval zou zijn, hij toch verder niets meer uitrichten kon en hij beter deze kans eerst benutten kon, stapte hij naar binnen. Mocht Gerhard hem iets voorgelogen hebben, dan had hij toch al 'het mogelijke beproefd. „Au Coin Bleu" was behalve cafe-chantant ook nog hotel en tevens restaurant. Dat tref je hier niet vaak, dacht Peter. Het café beneden was geheel verlaten. Aan de bar zat een eenzame figuur met een somber gezicht voor zich uit te staren. Peter ging aan een tafeltje vlak by het raam zitten. Een garcon met evenmin een opgewekt gezicht kwam naar hem toe. „Wat wenst mijnheer „Ik wilde graag „le patron" spreken", zei Peter. De man zweeg en aan het verlegen ge zicht dat de man zette, meende Peter te zien, dat de eigenaar op dit uur nog niet beschikbaar was. „Is het erg dringend", vroeg de kellner. Peter wuifde afwerend met zijn hand. „Breng me maar LUXOR. „ROES DER ZINNEN". Er is een aantal boeken van Cheyney verfilmd en uit de recettes die deze films hebben opgebracht mogten we conclude ren dat de filmmaatschappijen deze goudbron niet gemakkelijk zullen laten schieten. In „Het Mysterie der Twee Vrouwen" raakt Lemmy (Eddie Con- stantine) weer verzeild in allerlei on- verwikkelijke avonturen. Volgens het beproefde Cheyney-recept wordt er deze film ontzettend veel geknokt, ge- drenken, getelefoneerd en auto-gereden, maar het gaat toch 'allemaal op een wij ze, die u tenige uren in spanning en aan genaam bezig zal houden. KNVB Afdeling Noord-Brabant. le klas 103. AdvendoTerheijden 1—4 RaamsdonkTet. Boys (33 TPÖBe Ready afgek. Baronie 3White Boys 30 VCWNAC 5 0—1 le klas 104. Baardwijk 2Uno Animo 2 11 Boxtel 2—DESK 3 afgel. Noad 4RWB 2 uitgest. Vlijm. Boys 2Concordia 3 31 Wilhelmina 3RKDVC 3 60 le klas 105. AudaciaGloria 12 BroekhovenJong Brabant 31 BerkdijkKor vel 90 2a klas 206. Veerse Boys 2TSC 3 20 Be Ready 2Right "Oh 40 2e klas 212. Heusden 2WSC 4 8— RWB 3Haarsteeg 2 1— RKC 4Vlijm. Boys 3 1— 3e klas 305. Waspik 2SCO 3 Right 'Oh 2 Tet. Boys 2 TSC 4 3e klas 311. Dongen 3—RWB 4 Waspik 3—DESK 4 Berkdijk 3DVVC 2 Raamsdonk 3 3— 0—3 10—0 0—3 3—2 WEDSTRIJDPROGRAMMA VOOR ZONDAG 18 MAART 1956 K. N. V. B. BEROEPSVOETBAL. Hoofdklasse A. StormvogelsLimburgia Roda SportDOS Fortuna '54Amsterdam EindhovenVVV ExcelsiorNAC ADOSparta HVCRigtersbleek EBOHAjax Ajax Eindhoven NAC Fortuna '54 Sparta DOS SC VVV 03 Stormvogels 21 Noad Amsterdam Excelsior Limburgia ADO Roda Sport Rigtersbleel EBOH HVC Vitesse Hoofdklasse B. SVV—Willem II AlkmaarEmma Spel. EnschedeDe Volewijckers De GraafschapBVV Feijenoord—Schev. Holl. Sport EDOPSV ElinkwijkSittardia GVAVRapid JC 21 11 7 2 29 45-26 20 10 7 3 27 35-23 20 12 3 5 27 31-24 21 9 8 4 26 37-20 21 9 7 5 25 41-28 20 9 6 5 24 52-42 20 10 3 7 23 35-23 21 7 8 6 22 39-36 22 8 6 8 22 37-39 20 9 2 9 20 37-33 21 7 6 8 20 31-38 21 6 7 8 19 32-39 20 7 4 9 18 34-32 21 6 6 9 18 39-49 21 6 3 12 15 32-50 20 2 9 9 13 25-41 21 3 7 11 13 24-46 21 4 3 14 11 29-46 Elinkwijk 21 Spel. Ensch. 21 Rapid JC BVV Willem II DFC Alkmaar 21 21 20 21 21 koffie zei hij. „Ik zal verder wel wachten tot hij er is. Het heeft geen haast". De kellner verdween en bracht even latei- de koffie. Peter genoot van de zwarte drank en bemerkte dan ineens dat hij weer honger had. Ik kon hier nog wel eens ont- pyten, meende hij en weer wenk te hij de kellner. 'J? er iets niet in orde met de kollie? vroeg deze direct. „Nee" zei Peter met een glimlach, „inte gendeel, ze is uitstekend. Maar ik wil hier ontbijten, kan dat?" „Ze- fcer, w,l mijnheer mij maar vol gen/ Ze hepen naar een andere zaal en daar deed Peter een ont- die hem het hart sneller deed kloppen. Hier in de eetzaal passeerde hij een tafeltje, waar aan een heer alleen zat te ontbij ten. Op zichzelf natuurlijk niets bijzonders, maar de heer droeg 'n kort zwart baardje en bovendien een lorgnet. Onmiddellijk dacht Peter aan de beschrijving die Gerhard hem van de leider der organisatie had gegeven. Zwart baardje en een lorgnet. Het sloeg precies op dat heertje. Toeval? Het was wei haast uitgesloten, gezien hij zich hier bevond in een gebouw, dat door Gerhard was aangegeven- De man had hem niet gezien en Peter koos een tafeltje, waar hij de man schuin op de rug kon kij ken, zonder dat deze hem kon zien Peter steunde het hoofd in ?«n handen. Ik ben warm, geloof ik, dacht hij. Het zou wel heel toevallig zijn als ik in „Au Coin Bleu een man vond, die volgens de beschrijving op de „baas"'lijkt en het niet is. We zullen eens af wachten of we straks iets van „le patron" te weten kunnen ko men. Hij deed zich te goed aan het ontbijt dat de kellner hem inmid dels gebracht had en wachtte verder af. Na een ogenblikje stond de ge baarde figuur op. Peter volgde hem met de ogen en toen de man de eetzaal uit was, veegde hij in gedachten een paar kruimels van zijn broek. Nog steeds was hij er niet zeker van of dit nu Stratos of een dubbelganger was. De kellner kwam weer terug en ruimde het tafeltje af. Toen de man Peter passeerde, hield hij hem even aan. „Herinner ik mij dat goed? Is de man, die hier zó even zat te ontbijten, inderdaad een zeker mijnheer Stratos?" Mocht de vraag de kellner ver rast hebben, dan liet hij dit ner gens uit bliiken. „Stratos?" vroeg hij, de wenk brauwen fronsend. „Nee, zo heet hij niet. Ik weet wel haast zeker dat hij Dufresque heet." i>Q"> zei Peter, zich zo onver schillig mogelijk houdend, „dan heb ik mij vergist. Ik meende hem als Stratos te herkennen." Juist op dat moment kwam „le patron" binnen. Peter meen de hem als zodanig et moeten be titelen. En hij had zich niet ver gist. De man keek even zoekend rond en stevende toen op Peter af. Dichterbij komend zag Peter het gezicht plotseling vertrekken in een uitdrukking van grootste verbazing, vermengd met angst. Langzamer nu kwam hij naar 14 3 13 4 11 6 12 2 11 3 10 4 9 5 4 31 51-21 4 30 63-36 4 28 46-28 7 26 47-30 6 25 47-34 7 24 42-35 7 23 30-31 voren terwijl hij Peter nog steeds aanstaarde alsof deze een geest verschijning was. Peter deed als of hij hiervan niets bemerkte en stond op, toen de man vlak ach ter hem gekomen was. Mijnheer heeft naar mij ge vraagd?" vroeg de eigenaar van het hotel, terwijl hij vreemde slikbewegingen maakte. „Ja", zei Peter. „Het is eigenlijk niet zo belangrijk. Ik wilde u vragen of ik in uw hotel mijn intrek kan nemen voor een paar dagen." Het gezicht van „Ie patron" had zijn normale uitdrukking weer terug gekregen en Peter vroeg zich af, waarom de man zo geschrokken was. „Zeker mijnheer Harsjange, dat kan. Hoe lang denkt' u'te blijven?" „Harsjange" vroeg Pe ter verbaasd. ..Zo heet ik 'niet Mijn naam is Moldering. P J Moldering uit Amsterdam". „O. neemt u me niet kwalijk" haast te „le patron" zich te zeggen. „Ik dachtik meende, dat u Harsjange heette. Ik ken iemand van die naam. Neemt u me voor al niet kwalijk." Peter overwoog bliksemsnel de toestand. Harsjange? Waar had hij die naam meer gehoord? Dan wist hij het weer: Perpagos had hem ook al zo genoemd de avond voor hij vermoord werd. Wie mocht dat toch zijn? Men was nog al bang voor hem ook. Een zacht kuchje van de pa troon riep hem weer tot de wer kelijkheid terug. „U vroeg mij. hoe lang ik dacht te blijven?" vroeg hij, de man scherp opne mend. „Ja", zei deze, „dan kan ik daar rekening mee houden, wan neer andere gasten hun plaatsen vooruit wensen te bespreken." Peter zette alles op één kaart. Deze hotelier zag hem voor een ander aan. Een gevaarlijk tegen stander vermoedelijk. Wat hij ook zou zeggen men zou toch niet geloven, dat hij maar 'n een voudige journalist was, die zijn vacantie in Marseille wenste door te brengen. Dan maar door- buten, dacht hij. „Hoe lang ik hier blijf, kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Ik wil name lijk^ de aankomst van de „Aeo lus afwachten", zei hij zo on verschillig mogelijk. „Le patron" hapte naar adem. „De aankomst van de „Aeolus" afwaenten, zei u?" „Ja", ant woordde Peter en quasi ongerust de man aankijkend, voegde hij er aan toe: „Wat is er? Voelt u zich niet goed „O", zei „le patron" met een miniatuur zakdoekje zijn voorhoofd afvegend, „het is niets, ik heb nog niet ontbeten en voel me wat flauw. Let u er maar niet op. Het is zo weer over. Inwendig moest Peter la- ÜJ ei?; H1' had raak geschoten. Nu t volgende schot. Dat moest een voltreffer worden. „Ik zag hier zojuist een zekere mijnheer Dufresque. Vergis ik me als ik hem al eens eerder ont moet heb onder de naam Stra tos „Le patron" scheen nu een beroerte nabij. Hij hapte naar adem en zijn gezicht werd beur telings rood en bleek. „Excuseert u me, ik voel me niet goed»", mompelde hij dan en verdween schielijk. Peter staarde hem met een blik van triomf in z'n ogen Feijenoord GVAV MVV PSV SVV Sch. H. Sp. Graafschap Sittardia EDO Emma Volew. 20 21 20 20 21 21 21 21 21 21 21 9 4 9 4 9 2 9 2 8 3 8 3 6 6 6 6 5 4 2 4 3 1 7 22 45-37 8 22 44-46 9 20 36-2/ 9 20 47-39 10 19 40-32 10 19 38-46 9 18 31-4.5 9 18 39-54 12 14 22-44 15 8 20-62 17 7 27-70 le klas A. RBCVelocitas NECAGOYV RCHEnschedese Bovs XerxesDe Valk HeerenveenV eendam Go Ahead—PEC RCH AGOVV VSV DWS NEC Xerxes Go Ahead RBC Veendam Velocitas De Valk PEC Heerenveen Zwolse BoysLeeuwarden Baronie—'t Gooi Blauw WitLonga HelmondONA RhedenHeracles 16 10 5 1 25 33-13 17 10 2 5 22 44-25 17 9 4 4 22 31-22 17 9 3 5 21 39-22 18 9 3 6 21 35-28 16 6 6 4 18 19-13 15 6 4 5 16 26-25 17 5 6 6 16 34-27 17 6 2 9 14 31-43 16 5 3 8 13 20-27 16 5 3 8 13 28-37 17 6 1 10 13 28-49 16 3 3 10 9 23-39 s 17 3 3 le klas B. Herm. DVS"17 Haarlem 17 Leeuward. 17 Wageningen 16 Baronie 16 Blauw Wit 16 Longa 15 Helmond 15 Rheden 16 't Gooi 16 Heracles 18 Be Quick 15 Zwolse Boys 16 ONA 15 10 5 9 4 7 7 8 4 6 6 8 1 5 6 2 4 4 4 4 7 4 5 6 7 10 8 7 11 25 42-19 22 32-24 21 32-25 20 28-23 18 31-32 17 32-33 16 27-23 15 24-22 14 29-31 14 21-30 13 28-38 12 23-27 12 16-30 7 29-37 le klas C. Wilhelmina—KFC UVSFortuna VI. ZwartemeerDosko TOP—DHC Zeist—Oldenzaal ZEGTubantia HilversumVolendam KFC Helmondia Volendam Tubantia Wilhelmina Hilversum Fortuna VI. Dosko ZFC Zeist Oldenzaal UVS DHC Oosterp. Zwartemeer TOP 19 15 1 19 12 3 18 10 6 19 10 3 9 3 19 18 19 20 19 19 18 19 18 19 17 18 7 6 6 8 6 8 8 2 3 4 2 6 7 5 5 31 48-22 27 62-28 26 47-24 23 40-29 21 33-30 20 38-46 20 42-44 6 20 34-44 9 18 30-27 9 17 27-34 9 16 33-37 8 14 38-42 10 13 33-43 11 12 28-42 9 10 30-47 11 10 26-40 AMATEUR VOETBAL. le klas C. grabantiaAlmania 1 SCRoermond VSV '34Alliance FimbriaVlissingen Spel. EmmaSchijndel VSV '34 TSC Vlissingen Kimbria Brabantia Maurits 15 14 14 14 14 15 8 3 7 3 6 5 7 1 6 3 6 2 5 19 29-26 4 17 27-19 3 17 32-33 6 15 35-34 5 15 24-27 7 14 24-23 HOEST, GRIEP... na. „Ai", dacht hij, die gaat er vlug vandoor. Dat is jammer, want ik had hem nog veel meer willen vragen." Hij ging weer zitten en dronk langzaam zijn koffie uit. Hij moest nu afwachten, wat er ver der gebeuren ging en terdege op zijn tellen passen. Als Dufresque werkelijk dezelfde was als Stra- tos en daar twijfelde Peter al met meer aan, gezien de schrik van „Ie patron" dan was hij een gevaarlijk tegenstander. In ieder geval was hij hier in 't hól van de leeuw. En hier had Millv zich bevonden of bevond zij zich nog! Als ze hier nog was, dan zouden haar bewakers wel ter dege op hun qui vive zijn, nu een van hun tegenstanders zich in het hotel bevond. Toen hij dit overwoog bekroop hem een onpleizierig gevoel. Wat kon hij alleen tegen 'n ben de Hij tastte in zijn zak en lief koosde het koude staal van zijn revolver, Dat gaf hem weer moed Hij stond op en begon de eetzaal op en neer te ijsberen. Hoe kwam hij er achter waar 't mei®je zich op het moment be vondI? „Le patron" zou hem niet ïHhchten ofhij zou dezelfde methode tqe moeten passen als i--i L -ard Verduynen. Die mo gelijkheid wees hij onmiddellijk at als onbruikbaar. Hoe kreeg hft de man in een positie die ge schikt daarvoor was? Hier was geen Jaap, die hem helpen zou Iemand van het personeel uitho ren of omkopen? Dan zou hij toch eerst een paar mensen moe ten zien. (Wordt vervolgd). BS Als ge meent dat ge het als inan voor het zeggen hebt, vrienden, dan blent ge nogmaals een jandoedeloerus, vant ge kunt van ons wel aannemen dat ge met duizend en één ketenen ge boeid ligt. Uw vrijheid beweegt zich binnen de perken van de slavernij waar- in ge gedompeld zijt door de schoon heid van de vrouw. Ge denkt dat ge hank en vrij de wereld doorstapt met ten wijsje in uw keel en een lichtje in uw ogen, maar aan uw voeten ten polsen rammelen de ketenen, die ge niet voelt omdat zij omwonden zijn met het fluweel van tedere woorden en 'bestreken met de balsem van verleidelijke blikken. Dit zijn harde woorden, vrienden, en misschien zult ge achter ons de vrouwenhater ver moeden, die op deze wijze het gemis van eigen zoete dromen tracht te com penseren. Maar ge weet wel beter, ge kent ons nu onderhand wel zo goed, dat ge deksels wel weet, dat wij alom in de wereld reeds de hoed gelicht hebben voor Penelope. Onze beurs heeft zich al zo dikwerf geopend voor een geurig parfum of een melkzachte huidbalsem, cat het sluitinkje al sinds lange tijd zijn werk niet meer doet. En gij? Hoeveel blanke handen hebt gij al niet gevuld met het offer van uw adoratie, met de cijnzen van uw onderdanigheid? Zet u niet aan het tellen, want wij vrezen de onuitspreekbaarheid van de uitkomst, en waarom zoüdt ge gaan rekenen bij een zc licht en prettig juk? Maar zodra die slavernij ons het le ven gaat kosten, is het toch wel zaak dat wij even de hoofden bij elkaar ste ken om onze houding te bepalen, want wij zijn geen vossen, hermelijnen, bevers, mollen, panters, lammeren en veulens die zich gewillig ter slachtbank laten leiden om hun huid te offeren aan de vrouw. Wij offeren al genoeg. Wat ze in Japan doen moeten ze zelf wetten. Studenten en werklozen stellen daar namelijk hun bloed beschikbaar voor de bereiding van een nieuw schoonheidspreparaat waarop de Japanse vrouwen zeer gesteld zijn. Hoe het kan verkeren daar in Japan! Daar gaan wij echter niet aan, vrien den, wij laten ons ook niet nog het bloed aftappen. Wij vinden het trouwens he lemaal niet plezierig wanneer Silvana Pampanini met ons bloed op haar ge zicht rondloopt. Veel liever doten wij het aan in de bloedworst die wij dan zelf weer kunnen opeten. Zo ziet ge, vrienden, nu danst ge nog rond het gouden beeld der vrouw, maar eerdaagst zult ge niet meer kunnen dan sen Als ge uw beursje niet gesloten kunt houden, houdt dan toch in ieder geval uw aderen dicht! H Met dit bloedoffer zijn de. somber heden echter niet van de lucht, vrienden, er is nog meer, en wij gelovten wel dat ge dat momenteel in alle realiteit aan een lijve ondervindt. Ge begrijpt wel waar wij op doelen de schoonmaak. Voor u en voor ons is dit een jaarlijks terugkerende verschrikking, een soort ontheemding. Schoonmaak betekent dat ge als man geen eigen huis meer hebt. Ge moogt er nog wel in, maar dan zit ge daar temidden Van de emmers, de boenders, de ragebollen, de dweilten, de zeilwrijvers, de mattekloppers en stof fers. Ge moogt daar zitten op een keu kenstoel en u stil houden, want zodra ge een stap doet wordt ge de straat op geschoven. Is dit uw huis nog wel, vrien den, waar ge altijd met een zucht van tevredenheid bent binnengestapt? Kijk eens om u heen. Ge waant u in een ven du-huis waar dingen van vreemden aanstaren met lege ogen. Het vloerkleed bgt als een gestroopte huid op de gang I en de gordijnen hangen als onnutte lap pen over een stoelleuning. Alles wat een jaar lang met een gümlach op u heeft j neergezien grijnst u nu tegen als iets vijandigs, In uw boekenkast staat nu het bakje ZANDZEEPSODA, uw ver trouwde stoel ligt vol met lappen en borstels: en overal walmt u de lucht van 1 chloor en zeep en was tegen. En daar- j tussen door viert uw vrouw haar ziekte uit, die gepaard schijnt te gaan met een aanmerkelijke verhoging. Haar 'hoofd gaat schuil onder tulbandachtige wind- seis en achter elke band van baar vreemdsoortige kledij fladdert eten of andere lap te voorschijn. 'Snuivend en blazend zoekt zij haar weg tussen de chaos die haar niet schijnt te deren, want ze neuriet de vrolijkste wijsjes. Ge zit daar en zegt niets, want wat moet ge zeggen? Wat kunt ge uitrichten tegen zo n beeldenstorm? Ieder jaar weer, zo dra de lente in haar blauwe mantel uit de zonnewagen stapt, steekt uw vrouw zich in het schoonmaakpak. Ze schijnt door een ongekende drift bezetten, want alles wat haar voor de hand komt wordt ontworteld. Het ganse huis dreunt, trilt en schokt en... schreit. Ja, vrienden, ge loof niet dat al die dingen het leuk vin den om gewreven, gepoetst, met zeep j bekledd'erd en met mattekloppers ge rammeid te worden. Ze voelen zich even verlaten als gij daar op uw keukenstoel. En is het nodig? Nee, vrienden, wij dur- j ven hier te zeggen dat het helemaal niet j nodig is. Het stof wordt immers niet i v/eggenomen, alleen maar verplaatst. En - de dingen zijn veel vertrouwder wanneer I de tederheid van stof en spinnewebben er overheen ligt. Als uw huis schoonge maakt is, is het uw eigen huis niet meer. Ach ja, ge moet wel zeggen dat het een mooi stuk werk is ten dat het nu toch maar weer heerlijk ruikt, maar diep in uw hart vindt ge het een groot geklun gel en de frisse geur is zonder meer on uitstaanbaar, want wat u het dierbaarste was is met de schoonmaak in het vuilnis vat gegaan de geur van uw eigen wo ning die u iedere avond omvatte met rust en veiligheid. Als de schoonmaak voorbij is, woont ge in een andermans huis. En daarom zullen wij met 'hand en tand blijven vechten tegen de schoon maak en wij zullen dan ook aanstonds een politieke partij oprichten om eten anti-schoonmaakpropaganda te voeren. ontsmet Zuiver loeibare bedaart ziektekiemen VLOEISTOF - BALSEM - ZEEP GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN W Ja, waar moet ge als man heen in deze dagen. .Wij zien deze droefheid metersdik op uw gezicht liggen, vrien den, wanneer wij u nu zo door de straat zien stappen, uit uw huis verdreven door een batterij van boenders ten ragebollen. Waar moet ge heen? Ge stapt daar zo maar wat en telt de dagen die u nog scheiden van de paaseieren. Maar er is toch nog iets heel goeds, vrienden, iets dat ons persoonlijk alle schoonmaakver- schrikking doet vergeten Als wij te morgen wakker worden zit de zon al op het dak van 'het huis aan de overkant en zet de ganse kamer vol lach ende dingen. De vogels hebben hun bed al lang opgeschud en stemmen, aarzelend nog, hun nieuwe kelen, en op de wind i dansen geuren naar binnen waarvoor de zeepluchten jammerend op de vlucht j siaan. In alle geluiden horen we de zon S en we voelen shoe ons trage bloed weer wat sneller gaat vliedten. En als we uit het venster kijken, dan zien we haar komen in haar azuurblauwe mantel en het lange blonde haar vol met bloemen. Wij wuiven dan tegen haar, want ze kent ons al zoveel jaren... de lente. Ze heeft ons nog nooit in de steek gelaten en telkenjare brtengt ze de wonderlijkste geschenken mee die ons altijd weer diep ontroeren en onze dagen vullen met een verbijsterend geluk. Als ge daaraan denkt, vrienden, dan blaast ge de schoonmaak als een pluisje van uw hand. Verpand daarom uw hart aan deze vrouw die mooier is dan alle andere vrouwen. Ge moogt dit van ons. Wij weten zeer wel hoe moeilijk dit voor u is, omdat ge een goede in borst hebt en uw eigen vrouw de liefste vrouw is die ge u buiten de schoonmaak tijd maar denken kunt. Maar voor deze er.e keer moogt ge dit doen. Voor één keer moogt ge uw hoed lichten voor vrouwe 'Lente, haar ter wandeling no den en haar met eten twinkeling in uw ogen de geheimen van uw hart Vertel len. Voor één keer moogt ge als een zwerver verliefd worden op een vrouw in een azuren wijde mantel en bloemen in het lange blonde haar en moogt ge met haar alle bloemen buiten zetten. Voor één keer Omdat uw eigen vrouw ook 'haar hart verpand heeft. Aan ZAND—ZEEP—SODA ben toch bij je." j Tarara-boemdijee! Deze zwoele en alleen op de reclame ingestelde titel verbergt een verhaal dat in conceptie zeker niet nieuw is ten d'at al'een in de uitwerking verschilt van vele andere soortgelijke verhalen. Omwille van commerciële redenen heeft men bij de verfilming van deze novelle van Ca milla Boito sterk het accent gelegd op het zinnelijke element. Deze in de te re alistische uitbeelding niet verantwoorde beklemtoning heeft tot gevolg gehad dat de Katholieke 'Filmcentrale deze film al leen toelaatbaar acht voor 18-jarigen met werkelijke levenservaringen en onder scheidingsvermogen. Het is te Wensen Jat zij die verantwoordelijk zijn voor het bioscoopbezoek van jeugdige personen hieraan nu en ook in de toekomst de nodige aandacht besteden. Het verhaal speelt in de dagen dat Venetië de laatste maanden van de Oos tenrijkse bezetting beleeft. De dochter van de directeur van de Venetiaanse opera is lid van de verzetsbeweging, ter wijl haar vader met de Oostenrijkers collaboreert. Om een leidendë figuur uit de verzetsbeweging, die door de Oos tenrijkers is gearresteerd, te redden, zoekt de dochter contact met een Oos tenrijks officier. Dit contact loopt uit op een hevige liefde, die haar als een ob sessie vervolgt. Zij stelt de Oostenrijk se officier zelfs een aanzienlijk bedrag ter hand' dat deze nodig heeft om zich te laten afkeuren. Aan het slot blijkt echter dat de officier haar bedriegt met een andere vrouw. Zij 'klaagt hem dan aan wegens desertie en enkele uren later sterft de officier voor het vuurpeloton. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang zoals hierboven vermeld. „A PRICE OF GOLD". De naam Richard Widmark staat al tijd borg voor een film vol spanning en onwettige praktijken. Ditmaal wordt hij als sergeant van het bezettingsleger in Duitsland verliefd op een idealistische onderwijzeres, die een groepje wezen om zich heen 'heeft verzameld en binnenkort dank zij het geld van een rijke aanne- 'ïer met haar kinderen naar 'Brazilië hoopt te emigreren. Joe Lawrence (Ri chard Widmark) ziet deze aannemer liever komen dan igaan en smijt hem de deur uit. Weg aannemer, weg geld. Joe tracht nu zelf het geld voor Ma ria, de onderwijzeres, bij elkaar te krij gen. Bij baggerwerk in Berlijn is een aantal goudstaven gevonden. Dit goud dat door de bezettende macht is ver beurd verklaard, wordt bij gedeelten naar Londen gevlogen. Door middel van een stel gangsters en een omgekochte pi loot, tracht-Joe zich van het goud mees ter te maken Verder kunt u het zelf zien in een film met veel vaart en spanning. Maandag en woensdag. Toegang 14 jaar. MUSIS SACRUM. „HET MYSTERIE DER TWEE VROUWEN". De boeken van de beklende Engelse schrijver 'Peter Cheyney munten 'altijd u't door veel frisse en vrolijke knokpar tijen en een groot aantal blonde joffers op hoge hakken die hun aantrekkelijk heid niet onder stoelen of banken ste ken. De hoofdfiguur in veel van Chey ney s 'boeken is een zekere Lemmy Cau tion, een agent van de Amerikaanse F. B. I. 'Hij is eten elegante jongen, die al tijd rondloopt met de fameuze „grin", die de Caution-liefhebbers zo dierbaar is. Hij drinkt ontzettende hoeveelheden whiskey en kust links en rechts vrouwen, die hij daarna weer als stoelen opzij schuift. Dikwijls is hij ook humoristisch, en bij voorkeur wanneer hij in een vuist gevecht is gewikkeld, hetgeen nog al eens gebeurt. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 18 jaar. „MANON VAN DE BRONNEN". Het is te betreuren dat deze film slechts twee dagen op het programma staat, want zij is van bijzondere allure en weet d'e toeschouwer van de eerste tot de laatste minuut te boeien. Het is een verhaal prachtig van lbouw en met een biiljant meesterschap verfilmd. Door de veie tragische en humoristische accenten di„ zich in deze film voortdurend afwis selen, is het eten vertelling geworden van de beste soort, die eens te meer het be wijs vormt tot welke voortreffelijke din gen de Franse filmindustrie in staat is. De film voert ons binnen in een klein dorp in de Provence en doet ons kennis maken met een aantal simpele figuren die prachtig getypeerd zijn. Het kon- flikt d'at dit verhaal op gang brengt is al even simpel als de mensen in het kieine dorp. Er is namelijk geen water nteer. De bron, die 'het dorp ten de lan derijen altijd van water heeft voorzien, houdt op te stromen. Het gehele dorp raakt in wanhoop, want de oogst staat voor de deur. De onderwijzer verdenkt Manon, een geitenhoedster, er van dat zij de bron onklaar heeft gemaakt als een soort wraakneming op een haar aan gedane 'belediging. De grieven van Ma- non gaan echter veel dieper. Vroeger woonde ze met haar ouders op een boerderij in de omtrek. 'Haar vader kon de strijd tegen het wa tergebrek niet volhouden, want de boer derij had geen eigen bron. Na de dbod van Manon's vader wordt d'e boerderij verkocht 'aan hoer Llgolin. Dan blijkt er echter wel eten bron te. zijn, die echter door boer llgolin was diebtgestopt om de boerderij in handten te krijgen. Het hele dorp had er van geweten, maar nie mand had er over gesproken. Ugolin be kent onder druk zijn misdaad en pleegt zelfmoord. De onderwijzer wijst het dorp er dan op wat ze door hun stilzwijgen aan Ma'- nons vader hebben misdaan. De stijve koppen buigen zich. De dorpsbewoners begeven zich naar Manon en vragen haar of ze wil deelnemen aan de pro cessie om de heilige Dominica' water af te smeken. Daarna vraagt de onderwij zer Manon er op toe te zien dat het af gesmeekte wonder vervuld) zal worden... I waaruit dan blijkt d'at Manon inderdaad de bron onklaar gemaakt heeft) Een fascinerende film! Maandag en woensdag. Toegang boven 14 jaar. i De weldadige warmte van Ther mogene stilt de pijn ln keel en borst en verjaagt de aanval.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 6