Waalwijkse en Langstraatse Courant
MEMORIE VAN TOELICHTING
OP DE BEGROTING VAN 1956
DER GEMEENTE WAALWIJK
BRILLENi
Bri/lenspecialist VAN NS A A REN
r.; V Li..;. -:v .v-|v."'V V.
I
MAANDAG 26 MAART 1956
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antooo Tleien
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
KEI ZUIDEN
79e JAARGANG No. 24
Dit blad
verschijnt 2 i per week.
Abonnement
19 cent per week
f 2.45 per kwartaal
f 2.70 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
BureauxGROTE STRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL TEL. 2002.
Dr van BEURDENSTRAAT t.
OPGERICHT 1870
TELEGR.-ADRES JECHO"
Wij ontlenen daaraan 't volgende:
Indien de begroting op het nor
male tijdstip (september-oktober
1955) geheel gereed was geweest,
zou daardoor één opzet minder
noodzakelijk zijn geweest. Dat was
evenwel niet het geval. Bij het op
maken der begroting moet beschikt
kunnen worden over de cijfers der
rekening over het twee jaren voor
afgaande dienstjaar. In het opma
ken der gemeente- en bedrijfsreke-
ningen is evenwel nog steeds een
achterstand, ontstaan door in 1953
en 1954 ingevoerde algehele wijzi
ging in de. opzet, indeling en adnii-
nistra'tie van de dienst van gemeen
tewerken en wat het laatste be
treft ook van de andere bedrij
ven. Deze achterstand wordt zodra
mogelijk ingelopen.
Het zal u duidelijk zijn dat de be
groting, alsmede voor zover de
buitengewone werken betreft 't
gehele werkplan voor 1956 uiteinde
lijk zijn opgesteld onder de druk
van de remmende inhoud van de
circulaires van de minister van bin
nenlandse zaken dd. 3 en 17 oktober
1955, waarin zonder meer is gesteld,
dat de begrotingen voor 1956 op de
gewone dienst sluitend moeten zijn
en indien ze dat niet zijn slui
tend gemaakt moeten worden. In 't
laatste geval dient dan aangegeven
te worden welke uitgaven en welke
werken daardoor achterwege moe
ten blijven.
Zoals B. en W. bij prae-advies nr.
251, dd. 29 november 1955 meedeel
den, werden aanzienlijke bezuini
gingen op de dienst 1956 aange
bracht als gevolg van het aandrin
gen daarop door de minister in zijn
beide genoemde circulaires van 3 en
17 oktober 1955. B. en W. wezen er
in genoemd prae-advies echter te
vens op, dat het hen niet gelukt was
de begroting-1956 reëel sluitend te
krijgen alléén met de voor 1955 toe
gezegde subjectieve verhoging der
algemene uitkering uit het gemeen
tefonds. B. en W. deelden mede, dat
zij dit niet konden bewerken, eens
deels omdat door de reeds geïnves
teerde bedragen voor voltooide en
in uitvoering zijnde objecten de
jaarlijkse lasten reeds aanmerkelijk
zijn gestegen, anderdeels omdat de
eenmaal aangevangen uitbouw der
gemeente niet plotseling kan wor
den stopgezet. Ook thans staan B.
en W. nog volkomen op hetzelfde
standpunt. Waalwijk is zonder twij
fel een economisch zeer bloeiende
gemeente. Haar industrie en handel
zijn van grote betekenis en nemen
gestadig in omvang toe. Het daar
voor benodigde aantal werkkrach
ten is sedert jaren niet voldoende
in de gemeente Waalwijk zelf aan
wezig. Allengs is een belangrijk
aantal pendelaars ontstaan, dat mo
menteel is gestegen alleen reeds
voor de mannelijke arbeidskrachten
tot 2600. Wanneer daarbij nog ge
voegd wordt de omstandigheid dat
de hier gevestigde bedrijven in het
algemeen goed geleide en financieel
behoorlijk of zelfs goed gefundeer
de zaken zijn, dan is de conclusie
niet anders dan als volkomen juist
te kwalificeren, dat de gemeente bij
haar expansie-activiteit niet anders
doet dan bouwen aan haar natuur
lijke uitgroei. Ook haar ligging als
centrumplaats voor de Langstraat
en omgeving en de aanwezigheid
van groot vaarwater in haar on
middellijke omgeving, zijn ongetwij
feld gunstige factoren die pleiten
voor motivering van een uitbouw
van onze gemeente.
Hoewel de minister in zijn meer
genoemde circulaires aandringt op
het tijdelijk verlagen van het tempo
van uitvoering van buitengewone
werken, is het toch zeer moeilijk
daaraan zonder meer in het alge
meen te voldoen. Zaken, die uitstel
gedogen, kunnen en zullen ook naar
een later tijdstip worden verscho
ven. Aangelegenheden, zoals de wo
ningbouw, mogen evenwel naar de
mening van B. en W. niet worden
uitgesteld.
Het is de raad voldoende bekend
dat de woningnood hier ontstellend
groot is en toch staat het vast, dat
een zéér groot gedeelte van de hier
werkzame arbeidskrachten van bui
ten de gemeente zich niet als wo
ningzoekende heeft laten registre
ren, omdat zij weten dat de kans
om hier een woning toegewezen te
krijgen uiterst gering is, zo niet op
nihil is te stellen.
Wanneer nu de woningbouw voort
gang moet hebben, kunnen andere
daaruit voortvloeiende buitengewo
ne werken evenmin achterwege
blijven, zoals de aanleg van nieuwe
straten, rioleringen, hoofdleidingen
voor gas, water en elektriciteit, uit
breiding van bestaande en bouw
van nieuwe scholen, enz. Ook wer
ken, zoals de afbouw van het rio
leringstelsel met zijn bijbehorende
gebouwen, installaties en inrichtin
gen, een werk, waarbij in hoge mate
de volksgezondheid is betrokken
aan de lozing in de open sloten in
de Buitenpolder, moet zodra moge
lijk een einde komen gedogen
geen verder uitstel.
Weer andere werken moeten aan
de orde komen, omdat ze samen val
len met werken van andere instan
ties, zoals bv. het eerste gedeelte
van het Havenplan, dat gecombi
neerd wordt met de werkzaamhe
den inzake de aanleg van de nieu
we provinciale weg, welke weg de
havenkom kruist, zodat deze nood-
-zakelijk toch een wijziging moet on
dergaan.
Het thans aangeboden ontwerp
voor een begroting voor 1956 is zo
danig opgesteld, dat daarin zijn op
genomen alle hun inziens noodza
kelijke en niet uit te stellen uitga
ven en dat geraamd zijn alle rede
lijkerwijze te heffen of in te vor
deren inkomsten, terwijl in de af
zonderlijk bijgevoegde suppletoire,
begrotingen zijn geraamd die kapi
taalsuitgaven voor buitengewone
werken, welke naar de mening van
B. en W. dit jaar aan de orde be
horen te komen, zulks nadat zij zich
daaromtrent op grond van 't hier
vóór gestelde rijpelijk hebben be
raden.
Reeds in het prae-advies van 29
november 1955, nr. 251, hebben zij
er op gewezen, dat de in 1936 aan
gevangen onteigeningsprocedure in
zake gronden oorzaak is geweest,
dat Waalwijk niet reeds vóór de oor
log een aanmerkelijke uitbouw
heeft kunnen ondergaan en wel tus
sen de Stationsstraat en de Put
straat, een belangrijk gedeelte van
het uitbreidingsplan.
De gemeente Waalwijk had daar
door na de oorlog een belangrijke
achterstand in te halen, waarvoor 't
in onvoldoende mate de gelegenheid
heeft gekregen.
Ook dit hebben zij gemeend nog
even te moeten beklemtonen.
Zoals B. en W. reeds betoogden,
is het hun niet gelukt de begroting
sluitend te krijgen met de voor 1955
toegezegde subjectieve verhoging
van de algemene uitkering. Dit is
namelijk slechts mogelijk door ra
ming van een bedrag aan algemene
uitkering uit het gemeentefonds
ad 785.420.32.
Daarin is begrepen wegens:
a. basis-uitkering 13.58 per in
woner minus 1.56 ingevolge de
kleuter-onderwijswet, blijft
12.02) 257.008.27
b. reeds toegezegde subjectieve ver
hoging (als voor 1955, namelijk
17.67 per inwoner) 377.814.99
634.823.26
Resteert wegens aangevraagde ex
tra subjectieve verhoging voor 1956:
150.597.06.
Subsidies.
Hoewel B. en W. er naar gestreefd
hebben nieuwe subsidies en verho
ging van bestaande zoveel als mo
gelijk is te vermijden, zulks met 't
oog op de door de minister in het
algemeen ten strengste aangeraden
bezuiniging op de uitgaven, hebben
zij toch gemeend in enkele geval
len hiervan te moeten afwijken.
B. en W. stellen namelijk de vol
gende nieuwe subsidies of verho
gingen van bestaande subsidies
voor:
1. voor het museum voor de
schoen- en lederindustrie. Dit mu
seum is tot nog toe geheel aange
wezen geweest op het particulier
initiatief. Uitbreiding van dit in óm-
vang en belangrijkheid steeds toe
nemende museum is noodzakelijk.
Dit kan het bestuur evenwel onmo
gelijk zonder overheidssteun. B. en
W. stellen daarom een eenmalige
subsidie van 1000.voor. Voor
volgende jaren zal de aangelegen
heid nader door hen worden bezien.
2. Voor de jeugd"sportverenigin-
gen is 150.meer uitgetrokken
i.v.m. het toegenomen aantal onder
de J eugdsportraad ressorterende
verenigingen.
3. Voor ieder der Gemengde
Zangverenigingen
„Tot Bloei der Toonkunst" en
„Hallelujah" is een subsidie van
100.uitgetrokken.
Zoals bijna overal elders, kunnen
deze verenigingen zich financieel
niet meer bedruipen. Met de geste
gen kosten houden de bijdragen van
donateurs e.d. geen gelijke tred. De
meer en meer gangbare opinie van
de overheid is, dat dergelijke cul
turele verenigingen in het algemeen
belang in stand gehouden moeten
worden. Naar het voorbeeld van
steeds meer gemeenten stellen B. en
W. dan ook voor naast de muziek
verenigingen, waar nodig, ook de
zangverenigingen te subsidiëren.
Zij stellen verder voor deze subsi
dies telken jare opnieuw te bezien;
200.—.
4. voor de harmonie „St. Crispijn"
als bijdrage aan het „uniformen
fonds" voor één uniform een bedrag
ad 200.Vorig jaar bij gele
genheid harer bekroning in de eer
ste afdeling is dit fonds opge
richt.
5. Voor de Oorlogtsgedenkkapel te
Waalre 77.47.
6. Voor de bibliotheek „St. An-
tonius", die vorig jaar voor 't eerst
een voorlopig subsidie ontving van
100.is thans 200.uitgetrok
ken, alzo een verhoging ad 100.
7. Voor de „Waalwijkse Kring
van Kunst en Wetenschap" 750.
De Kring kan zich financieel niet
meer bedruipen. B. en W. achten
het van groot belang deze Kring, die
cultureel hoogstaande uitvoeringen,
films, enz. voor de inwoners van
Waalwijk en omgeving brengt ,in
stand te houden.
8. Voor de R.K. Levensschool te
Drunen: 20.per leerling uit
Waalwijk. De instelling vraagt een
hoger bedrag, doch kan subsidie van
het rijk en bijdragen van het be
drijfsleven vragen. Momenteel be
zoeken 7 leerlingen uit Waalwijk de
school; 140.
9. Voor de Jan van Eijck-acade-
mie te Maastricht, (voor schilderen,
tekenen, enz.), welke door enkele
Waalwijkse studenten wordt be
zocht; 300.
10. Voor de Sociale Avondschool
van de Katholieke Middenstands
bond 100.
De vorig jaar hier bestaande soort
gelijke school van de K.A.B. is op
geheven.
11. Voor een op te richten R.K.
Charitatief Centrum in de St. An-
tonius-parochie, voor een half jaar;
2000.—.
In verschillende gemeenten zijn
of worden dergelijke centra opge
richt. Dat hieraan in onze gemeen
te ook is gedacht en wel in een zo
snel groeiende wijk met zulk een
groot aantal volkswoningen, behoeft
eigenlijk geen verwondering te
wekken. De instellingen plegen sa
men te werken met de betrokken
gemeentelijke instanties, zoals hier
zijn de Gemeentelijke Instelling
voor Maatschappelijke Zorg en de
Sociale werkster. Met het voorge
stelde subsidie beogen B. en W. het
wijkwerk, mitsdien het concrete
maatschappelijke werk in de wijk
of in de parochie als zodanig te sti
muleren en te activeren.
Door het bestuur van Waalwijks
Belang is gevraagd het jaarlijks
subsidie te verhogen tot 1500.
gend jaar bescheiden worden over
gelegd betreffende het verloop der
inrichting, zullen B. en W. een ev.
nieuwe aanvrage opnieuw bezien.
No. 12. (Medisch sportbureau
„Waalwijk e.o."). Gebleken is, dat
dit bureau in oprichting geen
doorgang heeft gevonden. Mocht 't
bureau toch in het leven worden
geroepen, dan zullen B. en W. de
aangelegenheid ev. nader bezien.
Ten opzichte van de gemeente
bedrijven is na hetgeen hiervóór
reeds is meegedeeld omtrent de ba
tige of nadelige saldi het volgen
de op te merken:
Algemeen.
De begrotingen der bedrijven ken
merken zich dit jaar door een be
langrijke stijging der bedrijfskosten,
voor een deel als gevolg van de
loon- en salarisverhogingen, alsme
de door de stijging van het alge
meen prijspeil.
Deze toename der kosten, welke
de volle aandacht heeft van 't col
lege van B. en W., moet echter ge
zien worden in het kader van de
ontwikkeling, die onze gemeente
doormaakt en de doelstellingen,
welke worden nagestreefd. In dit
licht bezien, achten B. en W. de
stijging der kosten verantwoord.
Vleeskeuringsdienst.
De werkzaamheid van de dienst
is belangrijk vergroot door de op
name van de gemeenten Raamsdonk
en Waspik. Hierdoor is het noodza
kelijk het personeel uit te breiden
door aanstelling van een vierde
hulpkeurmeester. Ook de kosten
van vervoer en de kadaverophaal
dienst ondergaan door deze uitbrei
ding een stijging. Hiertegenover
kan de opbrengst keurlonen 25%
hoger werden geraamd dan in 1955.
Bij de beoordeling van de toename
van het nadelig saldo 1956 ten op
zichte van 1955 dient in aanmer
king te worden genomen, dat het
saldo 1955 niet reëel is, omdat hier
in de loonsverhogingen 1955 niet
zijn verwerkt. Een vergelijking met
liet werkelijke verliescijfer over '54
geeft derhalve een meer zuiver
beeld.
Waterbedrijf.
Ondanks de sterke toeneming der-
kapitaalkosten in de laatste jaren,
vertoont het bedrijf een constante
ontwikkeling. De tarieven liggen in
een vrij gunstige verhouding tot an
dere gemeenten, ook zonder dat van
de geboden gelegenheid tot tariefs
verhoging gebruik is gemaakt.
Badhuis.
Bij de behandeling der begroting
1955 is toegezegd de nodige maat
regelen te beramen om het bezoek
aan het badhuis te stimuleren. Al
vorens hiertoe is overgegaan, is aan
de dienst gemeentewerken opdracht
gegeven een onderzoek in te stellen.
Neem voor Uw kostbare ogen géén risicoNeem een BRIL van
dan bent U goedkoper uit
Vughterstraat 25 Den Bosch - Markt 32 Titburg - Nwe Ginnekemtr. 23 Breda
Alle kortingen worden bij ons DIRECT afgetrokken.
Over de vorige jaren is een subsidie
toegekend van 500.per jaar.
Hoewel B. en W. veel waardering
hebben voor 't werk dat Waalwijks
Belang ten behoeve van de bevorde
ring van het Vreemdelingenverkeer
verricht, menen zij dat een verho
ging van het subsidie met 1000.
per jaar zonder meer niet aanvaard
baar is. Daarnaast zijn B. en W. van
oordeel, dat, voor het geval Waal
wijks Belang speciale en betekenen
de acties ter hand neemt, aan de
raad voor dergelijke concrete ge
vallen een afzonderlijk verzoek om
subsidie zou kunnen worden ge
daan.
Ten aanzien van de 17 vermelde
subsidie-aanvragen, stellen B. en W.
voor een afwijzende beschikking te
nemen en wel voor zover daar
voor hierna geen speciale motieven
zijn aangevoerd in het algemeen,
omdat door de desbetreffende ver
enigingen enz. naar de mening van
B. en W. niet of niet voldoende een
algemeen of plaatselijk belang
Wordt gediend.
Ten aanzien van reeds in vorige
jaren afgewezen verzoeken hand
haven B. en W. hun reeds vroeger
ingenomen standpunt, namelijk ten
aanzien van de nrs. 5 en 6 resp. de
vereniging „Het Brabants Edelam-
bacht" te Tilburg en de stichting
Lager Nijverheidsonderwijs in de
bisdommen Breda en 's-Hertogen-
bosch te Tilburg.
Ten opzichte van de aanvragen
van de navolgende verenigingen,
wensen B. en W. nog het volgende
naar voren te brengen:
No. 7. (Stichting 1940-1945). Vroeg
in 1955 voor het laatst een (extra)
jubileumbijdrage. Bu en W. vinden
daarom geen termen thans nog een
subsidie voor te stellen.
No. 8. (Christelijke Leesbiblio
theek „Besoyen"). Indien een vol-
Bedoeld onderzoek is inmiddels in
gesteld en verwacht wordt dat het
desbetreffende rapport B. en W.
binnenkort zal bereiken. Aan de
hand van dit rapport zullen zij na
gaan welke maatregelen getroffen
kunnen worden om de exploitatie
uitkomsten gunstiger te doen zijn.
Zweminrichting.
De zweminrichting heeft in 1955
een zeer gunstig seizoen gehad. Dit
is in hoofdzaak beïnvloed door het
gunstige weer en de bescheiden
openstelling van de inrichting voor
familiebad. De geraamde ontvang
sten werden bijna met 100% over
schreden. Hier staat tegenover, dat
de kosten van hulp op topdagen be
langrijk zijn toegenomen. Teineinde
de publieke belangstelling te blij
ven trekken, zal dit jaar aan de or
ganisatie en beheer van het bad gro
te aandacht worden besteed. Maat
regelen zullen worden getroffen om
de doorstroming van het publiek
vlotter te doen verlopen.
Hypotheekbank.
Geconstateerd wordt, dat, on
danks de zeer gunstige voorwaar
den, weinig gebruik wordt gemaakt
van de gemeentelijke hypotheekre
geling.
Woningbedrijf.
In de loop van 1956 zullen in to
taal in exploitatie zijn:
696 woningwetwoningen (w.o. 8
winkels)
101 duplexvoorzieningen
36 noodwoningen
81 middenstandswoningen en 1
winkel
20 gemeentewoningen.
Totaal 934 woningen (1955: 806).
De reconstructie van de 150 wo
ningwetwoningen, gebouwd vóór
1940, is inmiddels gereed gekomen.
Een voorstel aan de minister van
wederopbouw en volkshuisvesting
tot herziening der huren van deze
woningen, gaat binnenkort uit.
Het onderhoud der woningen
heeft de voortdurende zorg van B.
en W.
Gemeentewerken.
Naast de steeds in omvang toe
nemende normale onderhoudswer
ken en diensten, heeft het bedrijf in
1956 de taak een groot aantal bui
tengewone werken te realiseren (zie
hierachter)
De organisatie van de dienst is
thans zover uitgebouwd, dat een
behoorlijke uitvoering der werken
is verzekerd. Bij de beschouwing
van de kosten van sommige hulp-
afdelingen blijkt, dat de kosten
hiervan iets uitgaan boven die in 't
vrije bedrijf. Hierbij dient echter in
aanmerking te worden genomen,
dat hierin de zgn. beschikbaarheids
factor is verwerkt. Zouden de werk
zaamheden door particulieren wor
den uitgevoerd, dan kan zeker ver
wacht worden dat de kosten als ge
volg van de te maken wachttijden
belangrijk boven de kosten, ver
bonden aan het beschikbaar zijn,
uitstijgen.
Elektriciteitsbedrijf.
De stroomafzet ontwikkelt zich in
gunstige richting. Dit jaar mag ver
wacht worden dat de afgifte de 4
miljoen kWh zal overschrijden (1939
miljoen, 1950 2,14 miljoen). De
tarieven liggen zowel ten opzichte
van de P.N.E.M. als van andere ge
meentelijke distributiebedrijven vrij
gunstig.
De voortdurende stijging van de
kolenprijs dient evenwel nauwkeu
rig te worden gevolgd.
Gasbedrijf.
Ook bij het gasbedrijf doet zich
de stijging van de kolenprijs ge
voelen, hoewel in mindere mate dan
bij het elektriciteitsbedrijf. De afzet
ontwikkelt zich gunstig. De plaat
sing van keukengeyzers en andere
huishoudelijke gasapparaten in huur
of huurkoop, neemt sterk toe. Het
vraagstuk van de opvanging van de
piekbelasting is thans in studie.
De hogere winstraming is mede
een gevolg van het gebruik van
meer moderne methoden van kos
tenverrekening.
De navolgende buitengewone
werken hebben B. en W. gemeend
voor 1956 op het program te moeten
plaatsen, zulks nadat van hun aan
vankelijk plan diverse objecten zijn
geschrapt in verband met het ver
zoek van de minister van binnen
landse zaken, gedaan in zijn meer-
geoemde circulairen van oktober
1955. B. en W. mogen hier verwij
zen naar hetgeen reeds is vermeld
bij de aanvang van deze aanbie
dingsbrief.
Van de voornaamste volgt hier
een bespreking.
1. Kosten opmaken uitbreidings
plan.
In 1956 zullen weder uitgaven
zijn te doen voor de opstelling en
herziening van diverse partiële uit
breidingsplannen.
2. Aankoop meubilair en ma
chines gemeentehuis en secre
tarie.
B. en W. stellen voor het nodige
krediet beschikbaar te stellen voor
een schrijfmachine met lange wa
gen voor de afdeling Algemene Za
ken, alsmede voor een stalen op-
bergkast. Een der aanwezige ma
chines op genoemde afdeling is
goeddeels verslaten, doch kan nog
dienst doen voor eenvoudig werk
op het archief.
3. Aanschaffing neveltankwagen
voor de brandweer.
Volgens de nieuwste inzichten in
zake brandbestrijding (o.a. laatst
gehouden congres te 's-Hertogen-
bosch) is hierbij de hulp van een
hogedruk-nevelspuit onmisbaar, om
dat de ervaring heeft geleerd dat
de snelheid van het eerste optreden
vaak bepalend is voor de omvang
van de brand en de daaruit voort
vloeiende schade. Door het inzetten
van een nevelspuit, wordt een be
langrijke tijdsbesparing verkregen
op de overigens onmisbare motor
spuit. Deze kan eerst uitrukken,
wanneer 5a 6 manschappen aanwe
zig zijn, terwijl een nevelspuit met
3 personen volledig is bemand. Er
kan bovendien óók sneller worden
opgetreden, omdat de aansluiting op
de brandkraan en het uitleggen dei-
slangen vervallen. Waterschade, die
bij binnenbranden veelal groter is
dan brandschade, blijft bij toepas
sing van een nevelblusser tot een
minimum beperkt. Dit is vooral ook
van belang voor die bedrijven, waar
aan grondstoffen waterschade van
grote omvang kan worden aange
bracht. Tenslotte is de nevelblusser
van belang voor afgelegen plaatsen
(boerderijen, enz.) waar geen
brandkranen aanwezig zijn, ofwel
waar de druk der waterleiding ge
ring is ('t oostelijk deel van Baard
wijk, het westelijk gedeelte van Be
soyen). De aanschaffing van een
neveltankwagen wordt voor Waal
wijk door de rijksinspectie van het
brandweerwezen in Noord-Brabant
noodzakelijk geacht, terwijl zij bo
vendien attendeerde op de zeer gro
te blus-capaciteiten bij ev. voorko
mende branden bij grote industriële
ondernemingen.
6-7. Kapitaalverstrekking Water
bedrijf.
Deze houdt meest verband met
uitbreidingswerken van het bedrijf,
welke parallel lopen met de werken
der gemeente op het gebied van
straten-aanleg en woningbouw;
suppl. nr. 2 van het bedrijf heeft
meer betrekking op kapitaalver
strekking van voorzieningen ten be
hoeve van het bedrijf zelf en voor
dienstaansluitingen.
8. Kapitaalverstrekking Slacht
huis.
Houdt verband met aanschaffing
van diverse slachttechnische toestel
len enz.
10. Premiën ingevolge de premie
regeling wonimgsplitsing en/of
woningverbetering.
De ten laste van de gemeente ko
mende kosten te dezer zake worden
op verzoek van gedeputeerde staten
voortaan op de kapitaaldienst ge
raamd. Hier zijn geraamd de kos
ten van woningsplitsing voor 2 ge
vallen en van woningverbetering
voor 10 gevallen.
12. Inrichting woningkartotheek.
Hiervoor wordt verwezen naar 't
prae-advies no. 29 dd. 16 februari
1956, waarop door da raad d.d. 23
februari 1956 reeds gunstig is be
schikt. De bij de aanstaande wo
ningtelling te verzamelen gegevens
kunnen tevens dienstbaar worden
gemaakt voor de inrichting van een
gemeentelijke woningkartotheek.
13. Verbetering 6 gemeentewonin
gen (Eerste Zeine 31a t/m 31f).
Hiervoor is door de raad reeds 'n
krediet toegestaan in de vergade
ring van 23 februari 1956.
14. Aanleg Vondelstraat (St. Anto-
niusparochie-oost)
Ter voorkoming van stagnatie in
de uitvoering van het woningbouw
programma, is het noodzakelijk dit
jaar in het genoemde deel der ge
meente een nieuwe straat aan te
leggen vanaf de Dr Ringersstraat
naar de Burg. Smeelelaan.
15. Uitbreiding stratenplan St. An-
toniusparochie.
Ter verkrijging van de noodzake
lijke bouwterreinen voor realisering
van de woningbouw, dienen in vak
B van het partiële uitbreidingsplan
Sint Antoniusparochie-oost enige
bouwstroken te worden aangelegd.
16. Aanleg straten uitbreidingsplan
Baardwijk.
Het krediet heeft betrekking op
de aanleg van een 6-tal straten en
is door de raad reeds toegestaan in
de vergadering van 26 januari 1956.
17. Aanleg straat, parallel aan de
Baardwijksestraat.
Ter verkrijging van de nodige
bouwterreinen ten behoeve van de
particuliere woningbouw in 't uit
breidingsplan-Baardwijk, stellen B.
en W. voor evenwijdig aan de
Baardwijksestraat 'n nieuwe straat
aan te leggen.
18. Aanleg stamriool Baardwijk
langs de Winterdijk.
Ter verkrijging van een behoor
lijk^ afwatering van de riolering in
Baardwijk, is het noodzakelijk dat
langs de Winterdijk, vanaf 't Voor
einde tot aan het rioolgemaal aan
de Groensteeg een nieuw stamriool
wordt aangelegd.
19. Aansluitingsriool Baardwijk op
stamriool.
In verband met de realisering van
het uitbreidingsplan-Baardwijk die
nen de rioleringen ter plaatse via 'n
aansluitriool verbinding te krijgen
met het stamriool. Een gedeelte
hieraan dient tevens om de wonin
gen langs de wegen, waarin dit aan
sluitriool komt te liggen, op dit ri
ool aan te sluiten.
20. Reconstructie Meerdijk.
Reeds in 1953 werd voor verbre
ding van de Meerdijk, welke de ver
binding vormt tussen Waalwijk-zuid
en de gemeenten Sprang-Capelle en
Loonopzand, een krediet gevoteerd,
hetwelk echter in verband met de
opmerkingen van gedeputeerde sta
ten is ingetrokken. De opmerkingen
betroffen in hoofdzaak het wegpro-
fiel, dat naar de mening van gede
puteerde staten te smal was opge
zet om een behoorlijke oplossing
van de verkeerssituatie ter plaatse
te verkrijgen. Na bestudering op
nieuw van het plan en na oplossing
van enkele moeilijkheden inzake
grondaankoop, is nu een herzien
plan gereed gekomen.
21. Aanleg straten ten oosten van
de Thorbeckelaan.
Ter voldoening aan de aanvragen
om bouwterreinen voor woning-