Waaiwijkseen Xangst Courant
VEILIG VERKEER
m VEILIG LEVER
Doe mee op 28, 29, 30, 3UMei en.... daarna!
I
MBTLtm
ïmïtfaékw
NIEUWE BOEKEN
ör vaa BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL. MU.
Uw verslaggever acht het zeer
wel mogelijk, dat ge u met
enige verbazing afvraagt wat bo
venstaande rustige en goede koei
en met veilig verkeer uitstaande
kunnen hebben, want ge weet
even goed als hij, dat een koe
weinig of geen deel heeft aan het
hedendaagse snelverkeer. Een
koe is eerder het toonbeeld van
een verkeersopstopping, want het
brave dier is zo traag, dat het
uren duurt voordat het zijn voed
sel definitief doorslikt; een koe
denkt altijd: morgen komt er
weer een dag, en het bijzondere
is dat zij nog gelijk heeft ook.
ARGUMENTEN.
1946
1947
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
1955
24
33
36
58
75
75
80
86
113
139
L»
auto's
wagens
voert.
l-l-'54 1 auto per
176
81
3
14966 57-58 inw.
171
79
7
16208 63-64
360
149
17
17879 33-34
180
86
3
13849 53-54
198
142
6
21627 62-63
287
217
11
15128 29-30
256
73
7
16417 48-49
353
201
10
25420 45-46.
459
98
6
19129 33-34
332
126
8
14969 32-33
GR/JP /VOG VA/VDAAG
Pft V/ER O's &/J DE //RAAG
VRIJDAG 25 MEI 1956
Uitgever
Waal wij kae Stoomdrukkerij
Antoon Tieten
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 z per week.
DE ECHO TM HEI ZUIDEN
79e JAARGANG No. 41
Abonnement
IS cent per week
i 2.45 per kwartaal
f 2.70 franco p. p.
Advertentleprija
IQ cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux: GROTESTRAAT 285, WAALWIJK
TEL. 2621
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES„ECHO'
i- ji.
De hierboven afgebeelde koei
en spelen dan ook slechts een
zeer ondergeschikte en toevalli
ge rol in het hierna volgende re
laas; ze gaan aanstonds weer af.
Wat ge hierboven ziet de ou
deren onder ons zullen het al wel
hebben geraden is de Stations
straat in de goede oude tijd, om
precies te zijn zo'n 50 jaar gele
den. Zo oud is dit plaatje dus
nog niet, maar de snelheid van
onze tijd is zó groot, dat wij 190(3
al als het grijze verleden zien.
Maar goed, dit is dus de Stations
straat en die koeien stonden daar
op vaste tijden, steeds kauwend
op hun maaltijd van twee uur
geleden. Ze werden betast, be
klopt, gekeurd en tenslotte ver
kocht. 'Ze keken de mensen om
zich heen verbaasd aan, want een
koe is nu eenmaal zo dom, dat
ze alles direct weer vergeet en
zich dus steeds weer opnieuw
verbaast over iets wat ze al een
keer gezien heeft. Zelfs uw ver
slaggever wordt nog steeds door
vele verwonderde koeienblikken
nagekeken, maar dat kan natuur
lijk wel een heel bijzondere reden
hebben.
Die koeien hierboven verbaas
den zich natuurlijk ook over het
verkeer in die dagen, ofschoon
dat toen toch maar heel tam kas.
Want wat kwam er door deze
Stationsstraat Boerenwagens,
fietsen en af en toe ook wel eens
een auto. Die beesten wisten niet
wat ze zagen en zeidengutmet
alle reden overigens, want een
auto in die dagen naderde nu
niet bepaald op pantoffels. Ja,
die goede, oude Stationsstraat
met zijn geurige koeienmarkt en
zijn rustige mensen, die van een
pijpje, een borreltje en een bab
beltje hielden en daarbij uren
konden zoek brengen. De Stati
onsstraat, in aanblik een rustie
ke dorpsstraat, waar, na het ver
trek der koeien, zekere geuren
bleven overheersen; waar moe
der haar kroost rustig de straat
op kon sturen om er naar harte
lust te ravottep; waar het oude
vrouwtje rustig kon oversteken,
omdat er mijlen in de omtrek
geen auto te bekennen vielwaar
na het donker worden de stilte
van de avond suisde als een gas
lamp; waar de lucht van benzine
en het lawaai van knetterende
motoren bijna even schaars wa
ren als water in de Sahara. Goe
de, oude Stationsstraat, die naar
een echt station leidde
Uw verslaggever wil hiermee
niets te kort doen aan de groot
heid van Waalwijk in die dagen,
integendeel, hij toeft alleen nog 1
maar wat bij de verukkelijke lan
delijkheid uit die dagen, en hij
wil dus alleen maar zeggen, dat
er wel heel wat veranderd is in
een zo betrekkelijk korte tijd.
SNELHEID.
W"ant wat is er over van de
Stationsstraat uit die dagen?
De naam, meer niet. Geen kpe
ziet ge er meer, althans niet in
levende lijve. Er is niets lande
lijks meer te bespeuren; de moe
ders houden er hun hart vast als
Jantje de straat op rent en opa
bedenkt zich wel twee keer voor
dat bij naar de overkant gaat om
twee sigaartjes te halen; 's mor
gens in alle vroegte valt de stilte
'er aan scherven en het lawaai
duurt tot diep in de avond; van
ver weg waait er de geur van bos
sen binnen, maar boven de den
nen en de kamperfoelie ruikt ge
benzine en de uitlaatgassen. En
zo is het in veel andere straten
van deze goede en nijvere stad.
Het leven van ons, hedendaag
se mensen, wordt beheerst door
de machine en de motor. In een
korte spanne tijds heeft ons le
ven zicb geconcentreerd rond het
woord „snelheid". Snelheid van
's morgens vroeg tot 's avonds
laatSnelheid ook nog 's nachts
Snelheid, jacht, haast, onrust
De mens van vandaag is zozeer
door snelheid en onrust bezeten,
dat hij langs 't leven heen dreigt
te schieten. De onrust houdt hem
dag en nacht gevangen, de haast
jaagt hem voort. Dat zijn de ge
volgen van onze onderwerping
aan motor en machine.
Uw verslaggever wil hier geen
tirade gaan houden op deze mo
derne tijd, waarvan hij zelf ook
een kind is. Het heeft geen enkel
nut om hiertegen te keer te gaan,
omdat we niet meer terug kun
nen. En dan daarbij, deze tijd is
in menig opzicht ook een geze
gende tijd- Dank zij wetenschap
en techniek kunnen we resulta
ten bereiken, die voorheen niet
mogelijk waren. Een kind, dat nu
in Australië op sterven ligt, kan
gered worden, als er in Engeland
brullend een straalvliegtuig op
stijgt om het reddend geneesmid
del te brengen. Dat is wonder
baarlijk en daarvoor en voor de
vele andere mogelijkheden, die de
moderne techniek ons biedt moe
ten we dankbaar zijn. Het is nut
teloos en niet goed om deze ont
wikkeling tegen te willen gaan.
De tijd schrijdt voort en de macht
van de mens groeit tot duizeling
wekkende hoogte.
Maar juist omdat deze hoogte
duizelingwekkend wordt, zullen
we er op toe moeten zien dat we
ons evenwicht bewaren, dat we
in de hand houden wat we ont
ketend hebben. En dan doelt uw
verslaggever in de eerste plaats
op het verkeer. Alleen iemand,
die met zijn ogen dicht loopt, zal
willen ontkennen, dat het moder
ne verkeer lijdt aan een snel
heidsmanie. De mens zit zozeer
gevangen in de greep van snel
heid, jacht en haast, dat hij zich
geen rust meer gunt, zelfs niet
als hij voor zijn plezier uit is. En
dit laatste toont overduidelijk
aan in welk stadium de „ziekte"
gekomen is. Want wat valt er
nog van de natuur te genieten als
men 's zondags in zijn auto stapt
en dan met een snelheid van 100
km oer uur langs de weg jaagt.
Uw verslaggever heeft bele an
dere opvattingen van een rustig
dagje uit en met hem waarschijn
lijk zeer veel anderen. De motor
rijder, die, in leer gewikkeld en
uitgerust met valhelm en stof
bril, die hem bet aanschijn geven
van een Marsman, op de motor
stapt en in recordtijd van hier
naar Maastricht jakkert voor zijn
plezier, kan niet genieten van het
bos, de hei, de geur van bomen
en planten. Hij ziet niet eens de
kleur van de hemel. Alleen maar
het grijze lint van de weg, dat
onder die daverende machine
voorbij ijlt; alleen maar de snel
heidsmeter 90100110.
Zijn starende ogen zien niets, zijn
oren horen niets, hij is een roer
loos wezen op een krankzinnige
machine, die hem elk ogenblik in
de steek kan laten. Als men al
deze maniakken ziet, dan vraagt
men zich af: waar moeten deze
mensen naar toe? Naar het graf
niet en naar het ziekenhuis ook
niet, want dan zouden ze aanmer
kelijk minder haast hebben. En
toch komen ze er, daar kunl ge
donder op zeggen. Jammer maar
waar, doch het ergste is, dat zo-
velen het slachtoffer worden van
deze wegpiraten, die duidelijk het
bewijs leveren geen enkel verant
woordelijkheidsgevoel te bezit
ten.
ROEKELOOS
EN ONDESKUNDIG.
deze snelheidsduivels
kennen we op onze binnen-
en buitenwegen nog de roekelo
zen, de onvoorzichtigen. Te gro
te snelheid is niet bun grootste
zonde, maar wel de gedachte ..het
kan nog net". Maar omdat het
meestal net niet kan, maken zij
niet minder ongelukken dan de
voorgaande categorie. Ook zij
worden door snelheid en haast
gedreven, met het gevolg dat er
onherstelbare fouten gemaakt
worden.
Een derde niet minder onaan
gename categorie is die der on-
deskundigen zij die zich in "het
verkeer begeven zonder de ver
keersregels voldoende te kennen.
Over de brokken die zij maken
zijn ook boeken vol te schrijven,
want door hun ondeskundigheid
veroorzaken zij een ware janboel,
waarvan de bonafide weggebrui
kers de dupe worden.
Uw verslaggever weet natuur
lijk ergens ook wel, dat het
ageren tegen snelheid geen nut
zal hebben. De mens van vandaag
kent nu eenmaal niet anders
meer dan haast en snelheid. Er
is niets wat nog rustig kan ge
beuren en de meest catastrofale
gevolgen daarvan zijn te bespeu
ren in het verkeer. Een „praatje
bij de haard" .sorteert al geen
enkel sukses meer op het stuk
der snelheidsbeperking. Een kal
me, logische uiteenzetting glijdt
langs alle kouwe kleren af en
waarschuwingen gaan het ené
oor in en het andere uit. Wij in
onze moderne wereld verlangen
staalharde argumenten, argu
menten die inslaan met de ont
zetting van een waterstofbom.
Welnu, hier zijn die argumenten
doden, zwaar gewonden en licht
gewonden. Zwaarder kent uw
verslaggever ze niet.
den samengedrongen in een kort
luguber doodsbericht. Ge kunt
dat zelf allemaal nagaan en daar- j
uit zelf uw conclusie trekken. j
BEVEILIGING
Maar, zult ge misschien zeg
gen, we hebben toch voldoende
beveiliging tegen 't steeds groei
ende verkeersmonster. We heb
ben een woud van verkeersbor
den en lichtsignalen, een leger
van politiemensen speciaal voor
bet verkeer en ontelbare voor
schriften, waar bijna niet meer
uit te komen is. Inderdaad, de
overheid stelt alles in het werk
om het verkeer in zo veilig mo
gelijke banen te leiden, maar ook
'zij zal zich in de toekomst voor
onoplosbare problemen geplaatst
zien, speciaal ten aanzien van t
verkeersvraagstuk in de bebouw
de kommen.
Er wordt genoeg gedaan om de
slachtoffers van het verkeer tot
een minimum te beperken, maai
er is hier maar één beveiliging
die afdoende is en wel deze: dat
elke weggebruiker zich van zijn
verantwoordelijkheid op de weg
bewust is. En deze verantwoor
delijkheid wordt groter naarma
te bet snelverkeer intensiever
wordt. Deze verantwoordelijk
heid houdt in een stipte naleving
van de verkeersvoorschriften, die
elke weggebruiker moet kennen;
deze verantwoordelijkheid eist
voorzichtigheid in de bebouwde
kommen, vooral in de buurt van
scholen; deze verantwoordelijk
heid eist, dat we auto, motor of
fiets beter kunnen laten staan
na alcoholgebruik. Het aantal
verkeersongevallen, dat te wijten
is aan de alcohol, loopt naar ont
stellende cijfers en toont wel heel
duidelijk aan, dat de vrolijke en
moedige feeetganger achter het
stuur een levensgeavrarlijk mens
is. Deze verantwoordelijkheid op
de weg eist ook, dat de wegge
bruiker zich beperkingen oplegt
ten aanzien van de snelheid.
En zo zou uw verslaggever nog
wel even door kunnen gaan. Hij
zou u het hele verkeersboekje
kunnen voorzetten, waarvan elk
niet nageleefd voorschrift een
dode kan betekenen. Hij zou dit
relaas kunnen verluchten met L
gehele arsenaal verkeerstekens,
'dat ons land kent, maar hij wil
Oo« vf.
MACABERE STATISTIEK.
Aanrijdingen in Waalwijk
1 dode 13 zwaar gewonden
3 doden 11 zwaar gewonden
2 doden 12 zwaar gewonden
1 dode 10 zwaar gewonden
5 licht gewonden
10 licht gewonden
13 licht gewonden
19 licht gewonden
Tot 1 mei 1956 hadden er precies 40 aanrijdingen plaats.
Resultaat 2 doden, 2 zwaar gewonden en 8 licht gewonden.
Ten opzichte van 1955 is weer een stijging te verwachten. De
meeste aanrijdingen vinden namelijk in de zomermaanden
plaats, omdat het verkeer dan intensiever is.
In nog geen tien jaar tijd hebben er in Waalwijk dus 759
aanrijdingen plaats gevonden en de droeve oogst van 4% jaar
is 9 doden, 48 zwaar gewonden en 55 licht' gewonden.
En dit zijn alleen nog maar de
argumenten, die uw verslaggever
ten aanzien van Waalwijk op
tafel wil leggen. Hij zou u nog
andere kunnen geven, hij zou u
de cijfers kunnen geven van alle
verkeersongelukken, van alle do
den, van alle zwaar gewonden en
van alle licht gewonden van alle
Nederlandse gemeenten. Dat zijn
cijfers, waarbij ge u afvraagt hoe
het in hemelsnaam mogelijk is
en of het verkeer al niet meer
slachtoffers heeft geëist dan alle
oorlogen tezamen. Ge kunt geen
dag uw krant opslaan of ge vindt
er de macabere statistiek van de
dood op de weg. Het zijn al lang
geen afzonderlijke berichtjes-
meer, maar stapelberichten waar
in alle verkeersslachtoffers wor-
wens blijven, zolang onverant
woordelijke mensen achter het
stuur van een luxe wagen die
vandaag de dag al 180190 km
per uur onder de banden wegjak-
kertkunnen plaats nemenzo
lang iedereen op een bromfiets
kan klimmen, zonder daarvoor
enig examen af te leggen; zolang
wielrijders maar raak rijden en
zolang voetgangers oversteken
op punten, waar ze het nu juist
niet moeten doen. Deze oorlog is
een totale oorlog, waarin we al
len betrokken zijn, wij groten en
onze kinderen. Het gaat hier om
levens, vandaag, morgen, over
morgen, elke dag van het jaar
GROOTSCHEEPSE ACTIE.
i a i i j..» - .1 1 i xl
Qe zult begrijpen, dat uw ver
slaggever dit relaas niet zo
maar schrijft, hoewel het hele
maal niet vreemd zou zijn als er
elke dag in elke krant een aan
sporing zou staan om mee te
werken aan de veiligheid van
ons verkeer. Dit artikel wil al
leen maar de belangstelling wek
ken van de gehele Waaiwijkse
burgerij voor de grootscheepse
„Veilig Verkeersactie", welke op
28, 29,' 30 en 31 mei a.s. in Waal
wijk zal worden gehouden, want
ook in deze stad neemt het ver
keer snel toe, hetgeen overdui
delijk blijkt uit het onderstaand
staatje, daterende van 1 augustus
1954. Sindsdien is het aantal au
to's nog aanmerkelijk toegeno
men. Het aantal auto's op het to
tale inwonertal is in Waalwijk
bijzonder groot, maar helaas ook
het aantal ongevallen.
gelijkertijd de politie door de mi-
1 'crofoon aanwijzingen over het
naleven der verkeersregels zal
geven. Voor de eerste maal zal
het publiek dan ook kennis kun
nen maken met een aantal ver-
keersbrigadiertjes, die de ge
luidswagen zullen begeleiden en
propagandamateriaal rond zul
len delen. Zodra deze verkeers-
brigadiertjes geheel zijn opgeleid
'een juist tijdstip is nog niet te
noemen zullen zij actief deel
nemen aan de regeling van het
verkeer en op enkele voorname
oversteekplaatsen optreden.
De Harmonieën „Sint Cris-
pijn" en „Sint Jan" en de Ka-
jotters Drumband hebben hun
muzikale medewerking voor deze
dagen toegezegd. Elke avond te
ca. 7 uur zullen zij een korte
rondgang door de gemeente ma
ken en zo naar de zaal der voor
stelling trekken.
hier geen verkeersles gaan geven.
Dit laatste is natuurlijk geen be
scheidenheid, maar ook doodge
wone onkunde. Uw verslaggever
laat het geven van verkeerslessen
veel liever aan de politie over,
die terzake kundig is. De enige
bedoeling van dit summiere re
laas is, elke weggebruiker op zijn
verantwoordelijkheid op de weg
te wijzen; te wijzen ook op de
oorlog, waarin wij gewikekld zijn
met bet steeds toenemende snel
verkeer en die alleen kan gewon
nen worden als iedereen zich ten
volle geeft aan het streven om
ons verkeer en in dit verband
speciaal ons Waaiwijkse verkeer
zo veilig mogelijk te maken
Die veiligheid zal een vurige
Een grootscheeps programma
dus, waarvan uw verslaggever
hoopt dat het voor de volle hon
derd procent zal mogen slagen.
Dit slagen hangt echter geheel af
van de belangstelling der Waai
wijkse bevolking. Een aanspo
ring moet hier eigenlijk overbo
dig zijn, omdat wij allen elke dag
deel hebben aan het verkeer. Van
het optreden van ieder van ons
hangt elke dag weer opnieuw de
veiligheid van het verkeer in on
ze stad af. Niemand kan dus zeg
gen: het gaat mij niet aan, te
meer ook omdat we allemaal nog
wel wat te leren hebben op het
gebied van de verkeersregels.
Dit relaas is verlucht met een
aantal goede wenken. Het zijn er
echter maar enkele van de hon-
VEELZEGGENDE STATISTIEK d.d. 1 AUGUSTUS 1954.
Vracht-
Inw. Gemiddeld
Boxtel
Geldrop
Gorkum
Loonopzand
(Kaatsheuvel)
Oosterhout
Tiel
Valkenswaard
Oss
Vught
Waalwijk
Motorrijwielen, bromfietsen zijn niet meegeteld.
"W/aalwijk heeft de eer als eer
ste gemeente in het district
Tilburg 'door de Veilig Verkeers-
tournee te worden bezocht.
Op 28, 30 en 31 mei zullen in
de „Gecroonde Leersse" dhr.
de Nijs heeft hiervoor zijn zaal j
gratis ter beschikking gesteld
en op 29 mei in het Gemeen
schapshuis te Baardwijk ver-
keersfilms worden gegeven, die
voor iedereen gratis toegankelijk
zijn. De eerste „verkeersavond"
zal worden geoDend door burge
meester Teijssen. Op deze avon
den zullen zowel verkeersfilms
als enkele culturele filmpjes ver
toond worden, terwijl verder het
woord gevoerd zal worden door
de heer Ziekemeijer, de leider
van de Veilig Verkeerstournee,
want deze avonden hebben niet
alleen een instructief, maar ook
een nropagandistisch karakter,
waardoor de Bond voor Veilig
Verkeer een groot aantal nieuwe
leden hoopt te werven.
De schooljeugd zal overdag in
de gelegenheid worden gesteld
deze filmpjes te zien.
Overdag zal een geluidswagen,
die maandagmorgen om 10 uur
arriveert, door de gemeente rij
den om de nodige aandacht voor
deze actie te vragen, terwijl te-
derden die er te geven zouden
zijn. Maar die ene wenk kunnen
we allen ter harte nemen: GRIJP
VANDAAG NOG DE VIER O'S
BIJ DE KRAAG
In deze snelle tijd is veilig ver
keer veilig leven.
Doe dus mee op 28-29-30-31
mei endaarna tot in lengte
van dagen
„ALS DE NACHT VALT.
Dit is geen detective-roman,
waarbij u de koude griezels over
de rug lopen, maar de titel van
een handig boekje, dat voor 10
cent bij de ANWB verkrijgbaar
is en waarin u alle wettelijke
voorschriften kunt vinden ten
aanzien van de verlichting van
uw voertuig. Door de vele in
structieve illustraties en waarde
volle raadgevingen, die dit boek
je bevat, zou men het in het be
zit wensen van elke weggebrui
ker. Iets om de' Veilig Verkeers-
week mee te beginnen.
Onwetendheid Onoplettendheid Onvoorzichtigheid Onwellevendheid