WAALWIJK De hoop van Christen en Communist B leerling winkelmeisje Vrouwelijke Administratieve Kracht 7 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 23 JULI 1956 7 Een vergelijking in ons nadeel WILDE VAART Cöop. Broederhulp GESLAAGD. Geslaagd voor het praktijkexa men boekhouden, gehouden in juni j.l., onze plaatsgenoot S. W. Peerik. K.A.V., AFD. BAARDWIJK. Op donderdag 19 juli j.l. maakte de K.A.V., afd. Baardwijk haar jaarlijks uitstapje. Omstreeks half 9 stapten alle leden in de touringcar van de firma Mulders-Sars. De reis was dit jaar - weer eens in onsi ei gen Holland - naar Rotterdam, Den Haag, Scheveningen. Na eerst het reisgebed gebeden te hebben door de eerwaarde adviseur kapelaan de Kroon, wenste hij alle leden een aangename en prettige reis toe, die ze zoals altijd van de KAV afdeling Baardwijk gewend zijn. In Rotterdam aangekomen, heb ben de K.A.V.-leden eerst onder het genot van een kopje koffie de in wendige mens versterkt. Het deed hun allen goed smaken. Daarna zijn ze naar het Dierenpark Blij dorp ge gaan, waar zij onder leiding van n gids de verschillende soorten^ die ren leerden kennen en waar zij de ze van nabij konden zien, hetgeen bij elkaar zeer interessant was. Na een tijdje in Blij dorp te hebben rondgewandeld, zijn ze weer de bus ingestapt en ging de reis verder naar Den Haag-Scheveningen, waar langs de boulevard werd gereden, omdat het weer niet erg geschikt WaS" T T Na terugkomst in Den Haag kreeg men circa 2 uur tijd om de stad te bezichtigen. Daarna ging het gezel schap tesaam naar Madurodam en panorama Mesdag, waarover alle leden vol lof waren over al 't moois wat daar te zien was. Na eerst nog iets gebruikt te hebben in Maduro dam, werd weer in de bus gestapt en ging de reis via Rotterdam huis waarts. In Rotterdam werd eerst nog de mooi Maastunnel bezichtigd en door verschillende leden ook be wandeld. Hier zag men ook nog drie grote zeeschepen vertrekken, het geen zeer interessant was. Vervol gens ging het weer verder en de laatste aanlegplaats was Zeven- bergschen Hoek, waar de kelen nog even werden gesmeerd. Na een uur tje gezellig bijeen te hebben geze ten, werd andermaal ingestapt en kwam men op tijd in Waalwijk aan. Alles bij elkaar was het een mooie en prettige reis, zoals men dat van de K.A.V., afd. Baardwijk gewend is. Alle leden keerden dus circa half 12 huiswaarts, voldaan en te vreden, vol goede moed voor het volgende jaar, BORSTONDERZOEK. In het tijdvak van 1 september tot en met 9 oktober a.s. vindt in deze gemeente wederom een mas saal borstonderzoek der bevolking plaats. Het onderzoek bestaat dit maal uitsluitend in het maken van een schermbeeldfoto; dus geen prik je of inspuiting. De bevolking be hoeft slechts eenmaal in het onder- zoeklokaal te verschijnen voor het nemen van de foto. In alle vier de delen der gemeen te (Waalwijk-Centrum, St. Anto- nius-parochie, v.m. Baardwijk en v.m. Besoyen) zal in een daartoe ingericht lokaal 't onderzoek plaats vinden, zodat niemand grote afstan den behoeft af te leggen om zich naar het onderzoeklokaal te bege ven. Het gemeentebestuur vertrouwt er op dat alle ingezetenen aan dit onderzoek zullen deelnemen, want eerst dan is een t b.c.-bestrijdings- campagne ten volle geslaagd. Dat deze ernstige ziekte een gezin over spoelt met leed en ellende, behoeft geen nader betoog. De gezondheid is immers een zeer kostbaar bezit. Tijdige ontdekking van de ziekte voorkomt veel leed. Niemand mag zich aan het onderzoek onttrekken zonder gewichtige redenen. Alles zou tevergeefs kunnen zijn indien niet iedereen de medewerking ver leent die gevraagd wordt. Het gaa+ hier immers om eenieders persoon lijk belang en het algemeen belang. Van iedere deelnemer aan dit on derzoek wordt een bijdrage van 1.- gevraagd. Voor hen die deze 1.- beslist niet kunnen afzonderen, zal gelegenheid tot kosteloze deelname bestaan. Kinderen, geboren in 1942 en later, behoeven niet aan het on derzoek deel te nemen. Ieder lid der bevolking zal bin nenkort een enquête-formulier ont vangen, Men wordt verzocht de daarop gestelde vragen duidelijk en volledig te beantwoorden en over de post terug te zenden. Het is port vrij. Door een massale opkomst, en al leen dan, gaat deze gevreesde ziek te tot een zeldzaam voorkomende behoren. VISSCHERSLUST. Zaterdag 28 juli a.s. nam. 8 u. heeft „Visscherslust" haar 37e jaar vergadering in haar clubhuis café Jan de Nijs. Naast de gewone punten en jaarverslagen staan bestuurs verkiezingen op de agenda, we gens periodieke aftreding, ter wijl er één vacature is. De peri odiek aftredenden, de heren Blom, voorzitter en Stevens, le commissaris, stellen zich her kiesbaar, terwijl het bestuur prijs stelt op een administratief onderlegd candidaat voor de va cature. Opgave candidaten bij de secretaris der vereniging voor de aanvang der vergadering. Voorts staat een adspiranten- concours.op de agenda, dat half augustus zal worden gehouden. Adspiranten die hieraan willen deelnemen, móeten dit voor 1 augustus a.s. aan de secretaris Winterdijk 29, opgeven. Contributie-inning maakt ook een deel der besprekingen uit., terwijl na afloop der vergade ring het rikconcours wordt voort gezet. Prijzen voor dit concours worden gaarne, van de leden, bij het bestuur ingewacht. Ons lid W. Spapens te Kaats heuvel, Haastrechtstraat 73, ver loor bij het vissen een gouden ring in de derde wei vanaf de Heusdense brug, Zuidzijde. Bij vinden wordt deze vanzelfspre kend bij de verliezer ingewacht. W.A.C.-NIEUWS. De laatste wedstrijd vóór de Bos sche Atletiekkampioenschappen, die op 29 juli a.s. zullen worden gehou den, was veelbelovend voor het jonge W.A.C., want tijdens atletiek wedstrijden te Tilburg, welke gis teren zijn gehouden, promoveerde F. Pullens naar de B-klasse; P. van Engelen werd eerste op de 3000 m. dames en R. Pullens eerste om de 200 m. dames. Verder werden er 2 eerste, 3 tweede en 4 derde prijzen in de wacht gesleept. In de 3000 m. C- en D-klasse trokken de W.A.C-ers direkt flink van leer. Veraa en F. Pullens na men direkt de kop, doch eerstge noemde moest zich na enige tijd te rug laten vallen. Pullens ging door, doch werd op de streep toch nog geklopt door Roelofs van H.A.C. De W.A.C.-er maakte echter de prach tige tijd van 9.37.9 minuten. Het clubrekord speerwerpen werd verbeterd door Ch. v. Delft met een worp van 40.09 m. 2e plaats). De dames waren niet zo goed op dreef als anders. In de sprint wer den een le, drie 5e en een 6e plaats verkregen. Op de 200 m. liet Riet Pullens echter ook het clubrekord sneuvelen met een tijd van 30.6 sec. Bij het hoogspringen meisjes A bracht Truusje Scheerders 't club rekord op 1.25 m. Ada v. Riel bezette bij het discus werpen dames C de 3e plaats met een worp van 26.05 meter. F. F. Hurkmans werd 3e bij het vèrsprin- gen met een sprong van 4.12 m. en in de afdeling meisjes A werd Eva Pullens 2e met een sprong van 4.51. Aan de kampioenschappen in Den Bosch nemen alle atleten en atletes deel. Zij die het wakkere W.A.C. willen aanmoedigen, kunnen zich opgeven bij mej. R. v. Duyl, Paul Krügerstraat 2. GEVONDEN EN VERLOREN. Gevonden Herenpolshorloge; kinderbril; portemonnee met inhoud (3 x) blauwe damesmantel; zakmesje; gouden ring met 3 steentjes; vulpen in etui; blauwe ceintuur; damespolshorloge; witte rozen krans. Verloren: Portemonnee met inhoud (4 x)kinderjasje; donkerblauwe gabardine regenmantelgroene wollen hoofddoek; herenpols horloge; schakelarmband; groe ne vulpen merk Parker; rijwiel- as; lichtgrijze gabardine regen jas. AGENDA. Woensdag 8 uur repetitie da meskoor Oefening en Vermaak in De Twee Kolommen. Zondag 12 uur repetitie Man nenkoor in Hotel Italiaander. Maandag en woensdag. Musis Sacrum 8 uur „Wed loop met het geluk", alle leef tijden. Luxor 8 uur: „De slavin der Minnetarees", 14 jaar. Woensdag 25 juli: Zaal F. van Helvoirt 7.30 uur; repetitie gehele Waal wij kse Os- kest. Rector R.K, Leergangen. Het curatorium van de R.K. Leergangen te Tilburg heeft ter voorziening in de vacature van mgr. prof. dr. Th. Goossens, tot rector benoemd dr. A. A. Weij- nen te Tilburg. Dr. Weijnen werd geboren te Fijnaart op 28 december 1909. Na in Nijmegen het doctoraal exa men Nederlandse taal en letter kunde te hebben afgelegd, promo veerde hij in juli 1937 op een proefschrift getiteld: „Onderzoek naar de dialectgrenzen in Noord- Brabant". Tot september 1946, toen hij werd benoemd tot vast docent aan de R.K. leergangen, was dr Weijnen rector van het St. Norbertuslyceum te Roosen daal. In 1955 werd hij tot con rector benoemd en in januari 1956 belast met het waarnemend recto raat, in verband met ziekte van mgr. Goossens. De nieuwe rector heeft zich vooral bewogen op het gebied van de linguïstiek. laderend in wat oude kran ten troffen wij in De Maasbode van enige tijd geleden een artikel aan, welks inhoud over een jaar wellicht niet minder actueel zal zijn dan thans. Niet alleen daar om, doch vooral om de bijzondere importantie van de inhoud heb ben wij gemeend dit artikel onder de aandacht van onze lezers te moeten brengen. Het betreft hier een voordracht welke door drs. J. M. M. Hornix is gehouden voor een zaal met jonge mensen. Mensen dus met nog een heel leven voor zich en waarvan dus met alle redenen mag worden verondersteld dat zij genoeg hoop bezitten. Het blad vervolgt dan Er zijn meer mensen dan Chris tenen op deze aarde en het is ze ker waar dat die anderen menta le eigenschappen bezitten die waren ze bezit van Christenen onderpanden ter zaligheid ge noemd zouden kunnen worden. Zo tekende drs. Hornix de Sov jet-wereldbeschouwing en de consequenties daarvan voor de belijders. Naar de „grosse Kladderadatsch". „Hun wereldbeschouwing is di alectisch en materialistisch („dia- mat"), zij komt tot uitdrukking in 'n theorie, welke niet alleen „logisch" de gebeurtenissen in de historie ként, maar deze ook kan beïnvloeden. De communist meent derhalve in het historisch proces te kunnen ingrijpen met het suc ces aan zijn zijde. Volgens hem heeft in de geschiedenis der mens heid arbeidsverdeling tot split sing van kapitaal en arbeid ge leid, dit weer tot klassenstrijd en deze laatste zal volgens Marx door de „grosse Kladderadatsch" (revolutionaire omwenteling) om slaan in een paradijstoestand op aardehet socialisme, waarin geen Staat meer nodig zal wezen en ieder vrij en gelukkig kan zijn Dit is het grote geloofspunt van iedere proletariër. In zijn artikel in de „Bolschewik" van 15 sep tember 1952 gaf Stalin spaarzaam enige nadere aanduidingen van deze overgang van communisme naar (paradijs)-socialisme. Zeer summier zou men deze overgang als volgt situationeel kunnen te kenen. De wereld is bezet door kapita listische grootmachten, die de staten regeren en die daarbij ge steund worden door de heersende bourgeoisieklassen (tijdperk van het imperialisme). De proletariërs worden onderdrukt, doch aan hen, de arbeidenden, behoort de wereld. Zij voeren in de commu- Jnistische partijen reeds onder gronds en bovengronds verzet. Zij bezitten zelfs al een bolwerk (de U.S.S.R.), 'n sterk leger (de Sovjet-armee) en bovendien een verbindingsapparaat (de Komin- form). Zij benutten de U.N.O. als luister- en spionnagepost. De grote verzetsleiders en bevrijders van alle proletariërs hebben onge veer 35 jaren nodig gehad, om hun bolwerk te consolideren en uit te bouwen. Thans zijn zij na genoeg gereed en kan de „grosze Kladderadatsch" praktisch een aanvang nemen (periode van de proletarische revolutie). Leger, partisanen en ondergronders, al len zullen daaraan mede dienen te werken, hoewel de omwenteling natuurnoodzakelijk komen moet (de vroedvrouw-theorie der re volutie). De proletarische revo lutie komt als de tijd er rijp voor is, zij verloopt enigszins schoks gewijs en kan volgens de theorie niet mislukken. De Sovjetleiders als grote historische zieners zullen het uur „U" bepalen. FEUILLETON van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" Door ALLAN PENNING. 33) „Meester, je bent een genie, al is het een volkomen miskend ge nie! Ja, met die paar simpele woorden heb je de sterkste lijn van verdediging gebouwd, die te denken is... Alles is zo klaar als een klontje, ze heeft je je naam laten schrijven en die mooie tje- rita er boven laten tikken... Nu is het maar de zaak, hoe nemen wij Sneeuwwitje waar?" „Wat niet bestaat kap', bestaat eenvoudig niet en al was ze een toverfee met vleugeltjes en een gouden staf, dan kon ze me nog niet op een tikmachine leren schrijven. D'r zijn zelfs an mijn karretje beneden moeren, die te klein zijn voor mijn knuisten en waar ik zo'n zwarte doerak bij moet halen met z'n naaldenvin gers.'. „Het lijkt allemaal mooi, Bill, maar voor zover ik zien kan, heb je je lelijk in de modder gevaren. Er zal heus niks anders op zitten dan te trouwen, maar ik zou het alleen eerlijk vinden, als je de toekomstige Arabella McLeod nog één kans gaf om te weten wat ze aanhaalt." „Hoezo een kans?" „Laat ik 's met d'r praten. Ga jij vanmiddag naar Arabella of er geen vuiltje aan de lucht is en vraag of ze 's bij me komt. Zeg maar, dat het oVer jouw toekomst gaat. Of ik je kan redden is weer vers twee, maar ik zou mijn ma chinist liever houden." Mopperend stemde Bill toe en na tafel klom Arabella de valreep op, uitgedost in het mooiste wat ze had. Het leek een arrepaard op twee benen. Bill trok zich be scheiden in zijn hut terug. „Mejuffrouw Gonsalez", sprak Peter deftig, nadat hij haar in de enige gemakkelijke stoel in de kaartenkamer had geïnstalleerd, „Bill McLeod heeft mij één en ander verteld en ik heb hem ern stig over zijn houding gekapit teld. Ik vind uw actie natuurlijk volkomen gerechtvaardigd. Een man van eer speelt niet op deze roekeloze wijze met de affecties van een onschuldige vrouw." Arabella begon uit de ogen te lekken en trok een enorme, hagel witte zakdoek te voorschijn. Een wolk van patchouli-geur dreef door de hut. „Wees verstandig, juffrouw Gonsalez, huil niet, want ik heb Bill er van weten te overtuigen, dat hem slechts één weg open staat. Hij zal u dan ook trouwen en wel zo spoedig mogelijk. Maar het is een hele stap en u kent hem nog maar weinig. Nu zal ik in alles meehelpen, zoveel als in mijn macht ligt, en daarom wilde ik het volgende voorstellen: Kijk, Bill kan een lastige klant zijn, hij is te lang vrijgezel geweest en hij zal aan het gareel van het huwe lijk moeten wennen. Dat is een verstandige vrouw als u best toe- vertrouwd, dus dresseer hem eerst een beetje... De „Ping Ho" heeft een klein reisje voor de boeg. We moeten even naar Penang en ko men dan weer langs Port Swet- tenkam terug. Dat is dus een kwestie van een vette week. Hou Bill die week hier, voed hem een beetje op. Ik geef hem vacantie en ik heb al iemand gevonden, die hem vervangen kan. Da's werke lijk de beste aanloop. Bill went GEVRAAGD voor kruidenierszaak. Aanmelden bij Hoofdstraat 35, Kaatsheuvel. jarenlang als zodanig werkzaam geweest, zag zich gaarne geplaatst in prettige werkkring. Brieven onder no. 7689 aan het bureau van JAN TUERLINGS, Kaatsheuvel. Kracht der toekomst verwachting. „De toekomstverwachting van het socialistische paradijs speelt dus voor de communist een zeer grote rol. Wij, westersen, zien dat als een Utopie, d.w.z. als een luchtkasteel, dat nooit verwezen lijkt kan worden, omdat b.v. de sterke macht en het straffe regiem dat het communisme strategisch eiste, maar niet op slag en stoot afgeschaft kan worden. Belangrij ker echter is dat de communisti sche leer een eschatologisch ka rakter draagt. Er is hoop voor de toekomst, zegt de communist; misschien niet voor ons, maar dan toch voor onze kinderen en kindskinderen. De corrynunisten kennen dus, wat men zou kunnen noemen een „long hope", zij hebben een voor hen klare visie op de toekomst en weten dienten gevolge hoe te handelen". Wie een weinig fantasie heeft en niet ongemerkt het grote spel in binnen en buitenland aan zich voorbij heeft laten gaan, kan voor zich met respect zien tot welk een voortdurende, nooit af latende inspanning een mens met een sterke hoop in staat is. De hoop is een drijfveer die bergen doet verzetten. Het rode apparaat is een mach tig fenomeen van de hoop op een eens komend rijk, waarin alle mensen gelukkig zullen zijn. Hoe Christelijk klinkt dat toch eigenlijk. In de discussie stelde drs. Hor nix deze vraag: Wat vormt voor ons westersen (tegenover het rode oosten dus) de „long hope", dus waar kunnen wij datgene op bouwen, waarmee wij de toekomst tegemoet treden? Aangezien de zaal gevuld was met jonge Christenmensen, kon het niet anders of het allesbepa lende Christendom moest in de discussie haar plaats bekomen. Christelijke hoop. En toch de Christelijke hoop bleek nauwelijks ontdekt. Drs. Hornix antwoordde zo: dan een beetje en de huwelijks boot gaat dan, met wind mee, de zee in." Arabella was vuur en vlam voor het plannetje en overstelpte Peter Wins met dankbetuigingen. „En wat Bill aangaat, kap'tein, laat dat maar aan mij over. Bin nen de week eet ie uit mijn hand", verzekerde ze hem, terwijl ze met haar zwarte poezelhandjes be moedigend op Peters schouders klopte. Toen ze weg was, riep hij Bill en als een paar samenzweerders staken ze de koppen bij elkaar. Telkens klonk een zacht gegrin nik op. Tot slot haalde de gezag.- voerder 200 dollar uit de brand kast, die hij Bill in de handen stopte. „Bill", zei hij met een demo nisch lachje, „zuip het nou niet allemaal op." Bill grinnikte. Een week later meerde de „Ping Ho" opnieuw langs de ka de van Port Swettenham. Een uur daarna kwam de schone Ara bella aan boord. Twee en drie treden van de valreep nam ze te gelijk. Nog voor ze op de com mandobrug was, begon ze al te schreeuwen. „Waar is de kap'tein? Ik moet de kap'tein hebben! Een arme al leenstaande vrouw zoiets aan te doen! De vuile drankladder, mijn goeie naam heeft ie te grabbelen gegooid. Mijn reputatie van jaren lang, als een eerzame, hard wer kende respectabele vrouw. Jaren lang hebben de mensen me ge kend. Jaren lang heeft geen mens en geen kind een onvertogen woord over me gezegd en nou... horen moet je ze! Vlak langs mijn huis lopen ze te zingen en te schreeuwen: Arabella, ga je trou wen met dat dronken varreke... Arabella met d'r whiskeyladder... Maar ik laat het me niet anleune Vandaag nog zal je 'm weg- hale, al moet je 'm op een bran card naar boord laten brengen. Even hapte ze naar adem. „Wat is d'r aan de hand?" vroeg Peter kalmpjes, „lukt het niet met de jonge liefde?" „Jonge liefde, ik zal 'm jonge liefde geven! Mijn hele boeltje heeft ie kort en klein geslagen. Mij heeft ie willen vermoorden... Dat is geen mens... da's een beest zuipen doet ie als een ketter. (Wordt vervolgd). Het antwoord luidtWij zijn op aarde om hier en hiernamaals gelukkig te worden. Dat betekent dus dat hier en hiernamaals met elkaar in ver band moeten staan en wel door het dienen van God. En dan schetst de inleider een huidig maatschappijbeeld waarin steeds sterker een spelelement aanwijs baar wordt. In het leven gaat het er om binnen de gedragsregels de^ spelregels een vrije persoonlijk heid te ontwikkelen; d.w.z. de variatie-mogelijkheden zien te ontdekken, in arbeid, vrijetijdsbe steding, gezin en zelfs in het geestelijk leven als zodanig. ,Ik geloof, dat binnen deze ge dachten nl. jezelf bepaalde ge dragsregels stelen en daarnaast jezelf een taak stellen, juist aan knopingspunten te vinden zijii met de reiigieuze wereld en ook met de humanistische wereld. Ook in deze laatste leeft de drang, om bepaalde gedragsregels voor de mens te stellen en dan binnen die gedragsregels dat spel van mens-zijn te laten voltooien en te laten voltrekken. Spelregels. Ik geloof daarom dat begrippen als rechtvaardigheid, als liefde enz. pas waarde voor ons krijgen, Wan neer wij deze in een spel waar in wij dus allen gelijke kansen heb ben in deze wereld, weten te in corporeren. Ik spreek hier als mijn overtuiging uit dat én in de indus trie én in de luchtmacht wij bijv. geheel andere begrippen zullen krij gen over wat men thans noemt: dis cipline, moreel e.d. omdat we veel zullen gaan leven in de gedachte: binnen de gedragsregels moet je je toch nog weten te ontplooien en die ontplooiing moet dan uitgaan van de kant van de bodem waar je op staat: de realiteit, en van de kant van het plafond: de ideale persoon lijkheid, voor een groot gedeelte voortkomend uit christelijke waar den. In de realiteit van het leven, in de arbeid en in de vrije tijd, in het ge zin en temidden der kameraden, als militair en als staatsburger, in voor- en tegenspoed moet deze per soonlijkheidsvorming plaats vinden. Zij moet plaatsvinden onder de in tentie van God te dienen, om daar door hier (op aarde) en hierna maals gelukkig te zijn. De aarde is de plaats van God en de vrije tijd is Gods tijd". Ander geluk. De lezer die even aandachtig is geweest, kan de grote gedachte van het betoog vatten: Hun „long hope" is het socialisti sche Paradijs en ziet hoe zij alle krachten er op samen spannen. Hoeveel te meer dan wij, Christe nen met ons Evangelie. Wij geloven in een ander geluk dat geen mens zelf maar meten kan en dat hier op aarde zijn af stralingen al hebben kan. Is dat geen geweldige reden om te hopen? Onze toekomstverwachting, zulk een toekomstverwachting zou een bergen verzettende Christelijke „long hope" moeten creëren; in con crete naar bovenstaand betoog ver taald: dagelijks moeten we er op uit zijn in de concrete situaties van het leven die voor ieder anders zijn beter mens te worden, om dat dat alleen maatgevend en es sentieel is voor het bereiken van ons geluk dat hier op aarde voor een deel en na de dood in oneindige mate ons deel zal zijn. Hebben wij geen reden vaak om het hoofd te buigen over de ge ringheid van onze Christelijke hoop? Zelfs zonder die vergelijking' met het rode oosten (die ons gemis aan hoop alleen maar feller doet uitko men) zouden wij reden hebben ons te kortschieten in deze groot en ernstig te noemen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 7