Waalwijkse Mater Amabilisschool viert eerste lustrum Waalwijkse en Langstraatse Courant léd I Grondgedachte: LIEFDE, LEVENSEENWUD EN DIENSTVAARDIGHEID Mlot voor do school, moor voor hot lovon VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1956 Uitgever: Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen 79e JAARGANG No. 72 Hoofdredacteur: Dit blad JAN TIELEN verschijnt 2x per week Abonnement: 19 cent per week 2.45 per kwartaal 2.70 franco p. p. Advertentieprij s 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief BureauxGROTESTRAAT 205, WAALWIJK - TEL. 2621 - KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES„ECHO" Op 25 en 26 september a.s. zal de Waalwijkse Mater Amabilisschool haar eerste lustrum vieren. Het is bij het bereiken van een zo gedenkwaardige mijl paal altijd een goede gewoonte om een terugblik te wer pen op de voorbije jaren, niet op de eerste plaats om de feestviering te rechtvaardigen, maar om terecht verheugd te zijn over de bereikte resultaten en om zich te omgor den met nieuwe energie voor de lange weg die nog in het verschiet ligt. Behalve echter het releveren van de op onze Waalwijkse Mater Amabilisschool bereikte resultaten, komt het ons belangrijk voor nog eens even een bescheiden licht te la ten schijnen op het feno ineen Mater Amabilisschool in het algemeen. BESTAANSREDEN. Ais men zich een ogenblik verdiept in de veelsoortig heid van het moderne onderwijs, in de jeugdbeweging en in de vele andere vormen van jeugd werk, dan dringt zich ten aan zien van de Mater Amabilis school welhaast zeker de vraag naar voren: heeft een dergelijke school nog wel een bestaansre den en een bestaansmogelijk- heid Wie een open oog en oor heett voor de jeugd van deze tijd, zal deze vraag met een volmondig „ja" moeten beantwoorden. Het zal hem of haar immers duide lijk zijn geworden dat een groot gedeelte van de hedendaagse jeugd met twee linkse handen tegenover het leven staat. Reis jes zowel als jongens. Ten aan zien van de meisjes ligt de zaak echter nog ongunstiger, want de statistieken wijzen uit dat ruim 50 van de Nederlandse meis jes na de leerplichtige leeftijd geen onderwijs meer ontvangt. Zij zoeken haar weg naar fabrie ken, magazijnen en kantoren, met een groot tekort aan kennis niet alleen, maar ook met een groot deficit aan persoonlijk heidsvorming en maatschappe lijke vorming. Nu kan men wel zeggen dat de ouders op de eerste plaats ver antwoordelijk zijn voor de op voeding van hun kinderen en dus ook er voor moeten zorgen dat hun kinderen temidden van het kille bedrijfs- en kantoorle ven opgroeien tot gave mensen, maar dit is zonder meer een Jantje van Leiden, want het is maar al te duidelijk dat dit voor de ouders een veel te zware taak is. Het komt er dus op neer dat het „werkende" meisje op een leeftijd, waarin zij juist alle steun en leiding nodig heeft om zich te ontwikkelen tot 'n chris telijke zelfstandige persoonlijk heid, aan haar lot wordt overge laten. De invloeden die zij in de ze ontvankelijke jaren van haar werk-milieu, de straat en 't ont spanningsleven ervaart, moeten over 't algemeen als „nadelig" worden gekwalificeerd. Temidden nu van de vele soor ten jeugd-beïnvloeding, die wij heden ten dage kennen, staat de Mater Amabilisschool. Een in stituut met een geheel eigen ka rakter en een geheel eigen taak, dat een meer intensieve vorming van de jonge vrouw beoogt. En hoe groot de behoefte was aan een dergelijk instituut, bleek wel uit de grote belangstelling in januari 1947, toen aalmoeze nier Houben het initiatief nam en de meisjes uitnodigde naar de Mater Amabilisschool te ko men. Mej. M C. Schouwenaars gaf gaarne gehoor aan zijn ver zoek, om het experiment dat zij tijdens de oorlog in Kontich bij Antwerpen had gedaan, nu in een meer definitieve vorm in Maastricht te ondernemen. En de belangstelling van het Nederlandse meisje is sindsdien in belangrijke mate toegenomen, hetgeen duidelijk blijkt uit het feit dat ons land op 31 december 1955 117 Mater Amabilisscholen telde met in totaal 17.488 leer lingen. WAT IS DE MATER AMABILISSCHOOL? De Mater Amabilisschool is een modern opvoedingsin stituut met een vaste methode, een verantwoord samengesteld leerplan, met een vaste regel maat van lessen, door specialis ten in de afzonderlijke vakken te geven. In een daarbij aanslui tende vorming buiten school verband wil het de meisjes in haar groei naar de volwassen heid een zo alzijdig mogelijke vorming geven en haar alle hulp bieden, welke kan bijdragen tot een harmonische ontwikkeling en een groei naar een christe lijke volwassenheid. Deze vrouwelijke vorming heeft men gesteld onder de schutse van de Moeder-Maagd Maria, Die voor docenten en leerlingen een voorbeeld is van liefdevolle overgave, oprechte levenseen- voud en echte dienstbaarheid. De Mater Amabilisschool koos deze deugden tot haar grondge dachte, omdat zij juist de „Ma ter Amabilis" (beminnenswaar dige moeder) in de meisjes tot werkelijkheid wil brengen. C ONMISBAAR INSTITUUT VOOR ELK WERKEND MEISJE De LIEFDE voor God en zijn naasten zal de mens zijn levens geluk doen vinden. De LEVENSEENVOUD opent de weg naar de zo'noodzakelijke zelfkennis en de echte zelfstan digheid, die een verantwoord handelen insluit. De DIENSTVAARDIGHEID ten, slotte vraagt telkens opnieuw een bewuste daad van naasten liefde, waardoor een evenwich tige persoonlijkheid er in zal slagen de, dienstvaardigheid ge leidelijk aan in een „dienstbaar zijn" als levenshouding te doen overgaan. HET PROGRAMMA. De Mater Amabilisschool is, voor wat het kernprogram ma betreft, een cursus van de huishoudschool en maakt dus als zodanig deel uit van het Nij verheidsonderwijs Dit kernpro gramma bestaat uit drie reeksen van lessen, die gebaseerd zijn op de behoeften en de belangstel; ling van het meisje in de groei naar de volwassenheid. Geen vorm van onderwijs dus die er op gericht is om de meisjes vol te pompen met veel overbodige theoretische kennis, maar die door een samenstel van lessen de meisjes een vrouwelijke vorming wil geven, een vorming die tot stand komt door het kernpro gramma en de activiteiten van het aanvullend programma. Het woord „school" is hier in zeke re zin dan ook misleidend, want we hebben hier niet te maken met een school zoals wij die kennen. De stof van de Mater Amabilisschool immers moet levensecht zijn en de docenten moeten datgene weten te bieden waaraan de leerlingen het mees te behoefte hebben en de lessen zullen eenvoudig en voor ieder begrijpelijk moeten zijn, omdat meisjes van allerlei milieu en verstandelijke ontwikkeling de school bezoeken. Het kernprogramma omvat de volgende leervakken: gods dienst (het geloofsmysterie; het christelijk leven als roeping; de dagelijkse praktijk van het chris telijk leven)medische raad (al gemene inleiding en kinderziek ten; 't moederschap; de vrouw); opvoedkunde (enige algemene beginselen voor een goede op voeding; puberteit en opvoe dingsmoeilijkheden; de volwas senheid en de levensstaten) verpleegkunde (baby- en kin derverzorging gezondheidszorg in het gezin; veiligheidsmaatre gelen in huis en maatschappelij ke gezondheidszorg)afwisselen de cursussen (smaakontwikke- ling; woninginrichting en beste ding van het gezinsinkomen; familie- en erfrecht, sociale wet geving en staatsrecht); zang en muziek (stemontwikkeling en zang; algemene muziekleer; mu ziekgeschiedenis, grammofoon platen etc.); lichamelijke opvoe ding (gymnastiekoefening, spe len etc.; oefeningen in aanslui- I ting op de lessen van de medi- sche raad; algemene bewegings- J leer)koken (eenvoudige bur- i gerkeuken; uitgebreide burger keuken; zuigeling-, kleuter- en ziekenvoeding)naaien (linnen naaien; grondbeginselen van costuumnaaien; meer zelfstan dig naaien). Naast 't kernprogramma kent de Mater Amabilisschool een aanvullend programma waarvan de opzet is een meer uitgebreide vorming tot schoonheidszin te geven in de vorm van het bezoe ken van tentoonstellingen, films, toneelvoorstellingen, concerten, het volgen van lezingen op gods dienstig en cultureel terrein en het organiseren van feestavon den. Dit aanvullend programma is een onmisbaar onderdeel in 't streven naar het geven van een harmonische ontwikkeling aan het oudere meisje. DE AVONDSCHOOL. De avondschool is toeganke lijk voor alle meisjes van 17 jaar en ouder. Het lesprogram ma voor de avondscholen wordt uitgewerkt aan de hand van drie vervolgreeksen, die gedurende drie jaren, telkens van septem ber tot mei, worden gegeven. Per week zijn vijf lestijden van 50 minuten beschikbaar, ver deeld over twee avonden Opname van fabrieksmeisjes in de avondscholen zou ter be vordering van haar maatschap pelijke integratie van groot be lang zijn. Het is echter gebleken dat dit niet in voldoende mate te verwezenlijken is en bovendien zijn er ook nog andere argumen ten welke krachtig pleiten voor de dagscholen. DE DAGSCHOOL. De oprichting van de dag school is afhankelijk van de me dewerking der bedrijfsdirecties, die hun werkneemsters in de ge legenheid moeten stellen deze cursus in werktijd te volgen. Bovendien draagt de werkgever dan nog een gedeelte bij in de kosten van het lesgeld. Met vreugde en dankbaarheid mag men constateren dat vele werkgevers voor de vorming van hun vrouwelijk personeel be tekenende offers brengen. Zij voldoen op deze wijze aan hun verplichting om de veelal nade lige invloed van de fabrieksar beid op de meisjes te verminde- ren. Afgezien v^n diegenen, die door economische of andere om standigheden niet kunnen mede werken, zijn er nog verscheidene lllllllBMlllli werkgevers die niet bereid zijn hun medewerking te verlenen. De christelijke werkgever moge er echter van doordrongen zijn dat zijn morele verplichting ten opzichte van zijn arbeidsters nog versterkt wordt door bovenna tuurlijke motieven. Bovendien draagt de werkgever niet alleen de lasten, maar verkrijgt hij ook voordelen, welke voor zijn be drijf van grote betekenis zijn. De persoonlijkheidsvorming van de jeugdigen zal zijn bedrijf immers in economisch opzicht ten goede komen. Het bij de meisjes ge wekte verantwoordelijkheidsge voel bevordert onder meer de goede geest en de arbeidspresta tie. Ook de overweging, dat het meisje van nu in de toekomst als arbeidersvrouw betekenis heeft voor het bedrijfsleven, is 'n aan sporing om, indien mogelijk, me dewerking te verlenen van de meisjes geleidelijk aan toenam, ondanks het feit dat in de loop van het jaar 15 cursisten de school om verschillende rede nen verlieten. Aan het einde van het jaar kon aan 26 meisjes een getuigschrift worden uitgereikt. Per 1 september bedroeg het aantal leerlingen 130, waarvan 102 avondschoolcursisten en 28 dagschoolcursisten. In de loop van het nieuwe cursusjaar ver lieten 30 leerlingen de school voortijdig, waarbij de redenen varieerden van „geen zin" tot „thuiswerk" en „onmisbaarheid in de huishouding". Einddiploma's werden in dat jaar uitgereikt aan 20 leerlingen van de avondschool en 9 leerlin gen van de dagschool. Getuig schriften werden uitgereikt aan 30 2e jaars avondcursisten, 34 le jaars avondcursisten en 15 le jaars dagcursisten. In het cursusjaar '55-'56 over schreed het aantal cursisten het getal 100. Per 1 september 1955 bedroeg het aantal leerlingen na melijk 132, waarvan 101 voor de avondschool en 31 voor de dag school; 26 leerlingen verlieten in de loop vari 't jaar de school. Aan 21 leerlingen van de avond- schoolcursus werd het eind diploma uitgereikt, terwijl 12 Ook wanneer de liefde van de man niet door de maag gaat, is Zo staan er nog tientallen foto's in de lijvige plakboeken die wij ter inzage mochten hebben harmonische^ ontwikkeling van de jonge vrouw door middel van toneel, muziek, lezingen etc. Het toneel mag zich in de warme belangstelling van velen verheugen het koken van een goede pot en taak van de vrouw 12 SEPT. 1951. De Waalwijkse Mater Amabi lisschool ging op 12 september 1951 van start. Uit het archief van de school blijkt echter dat reeds hij de opening van de Huis houdschool in 1949 de wenselijk heid van een Mater Amabilis school naar voren was gebracht. En zo werd dan ook reeds op 30 november 1949 op voorstel van burgemeester mr. R. Lambooy in de Huishoudschool 'n bespre king gehouden over de voorbe reidingen voor de oprichting van een Mater Amabilisschool te Waalwijk. Het zou echter 10 au gustus 1951 worden alvorens in het gemeentehuis onder voorzit terschap van burgemeester Lam booy de eerste vergadering plaats had, waarin ó.m. werd vastge legd dat de school op 12 septem ber 1951 om half 2 zou beginnen. Er zou gestart worden met 40 meisjes van 12 verschillende be drijven Daar twee grote bedrij ven zich kort voor de opening terugtrokken, viel dit aantal te rug tot 29. Het eerste stichtingsbestuur werd gevormd door: J. Klijberg, voorzitter; A. de Kort, vicevoor- zitter; de ZeerEerw. Heer J. Ras; C. Thomas; A. Meijs; Mevr. Ha- iners-Leijsten; mej. Verhelst en mej. de Brouwer, leden; mej. P. G. M. van Slobbe, secretaresse- penningm'eesteresse. De dage lijkse leiding van de school be- iustte bij mej. M. C. H. A. Hoff- inans. Dank zij een intensieve propa ganda kon voor het nieuwe schooljaar worden gestart met 79 leerlingen. Naast deze voor uitgang stond echter ook een te leurstelling. Op de bestuursver gadering van 23 juni '52 werd besloten om het volgend cursus jaar niet meer in hele bedrijfs tijd te geven, maar half in eigen tijd. Hierdoor dacht men meer meisjes te kunnen aantrekken, ook van die bedrijven die nog niet tot medewerking hadden kunnen besluiten. De verwach tingen liepen echter op een de ceptie uit, want voor geen enkel nieuw bedrijf was dit besluit aanleiding om medewerking aan de Mater Amabilisschool te ver lenen. Aan het einde van dit eerste cursusjaar moest de heer J. Klij berg tot zijn spijt bedanken ais voorzitter van het stichtingsbe stuur. Zijn functie werd overge nomen door burgemeester J. L. P. M. Teijssen. Aan 22 meisjes kon op 28 juli '52 een getuigschrift worden uit gereikt. GESTADIGE GROEI. Het cursusjaar '52'53 begon met de installatie van de HoogEerw. Heer Deken B. v. d. Hurk als bestuurslid der Mater Amabilisschool. Verder bleek in dat jaar dat de belangstelling lekkere hapjes een belangrijke in het huisgezin. leerlingen van de dagcursus het einddiploma ontvingen. Getuig schriften werden uitgereikt aan 25 2e jaars avondcursisten, 38 le jaars avondcursisten en 13 dag schoolcursisten. En zo zijn we dan langs een reeks dorre, maar toch ook bete kenisvolle cijfers gekomen aan het jubileum-cursusjaar 1956 1957, dat zal worden begonnen met in totaal 132 leerlingen. Voor de nieuwe cursus hebben 45 leerlingen voor de avond school ingeschreven en 13 voor de dagschool. In januari 1956 heeft mej. van Slobbe wegens drukke -werk zaamheden de functie van pen- ningmeesteresse moeten neerleg gen. Haar taak als penningmees ter werd overgenomen door dbr. J. Swarts. In bet afgelopen jaar heeft ook mevr. Hamers-Leijsten zich uit het bestuur teruggetrok ken als afgevaardigde van de K.A.V. AANVULLEND PROGRAMMA. Omdat wij in de gelegenheid waren twee lijvige plakboe ken door te bladeren, hebben wij kunnen constateren dat er op de Waalwijkse Mater Amabilis school behalve aan het kernpro gramma ook zeer grote aandacht wordt besteed aan het aanvul lend programma. Tientallen fo to's (met veel opgeruimde en blijde gezichten) en even zovele verslagen over excursies, cultu rele avonden, toneelvoorstellin gen en feestavonden spreken een overtuigende taal over dit zo be langrijke programmapunt op on ze Mater Amabilisschool. En vooral uit de verslagen komt dui delijk het grote enthousiasme der leerlingen naar voren. Het schoolblad „Mater Amabilisklan- ken" leest men met groot genoe gen, omdat men er zo duidelijk de vreugde en de voldoening in bespeurt van het zelf-doen, de blijdschap en dankbaarheid ook om de harmonische ontwikke ling welke de school de meisjes biedt. Wie wel eens een feest avond van de Mater Amabilis school heeft meegemaakt, zal dit onderschrijven. MEER MEDEWERKING. En iedereen, die van het leer- program van de school', maar vooral van het enthousiasme van de meisjes heeft kennis genomen zal van harte beamen dat aan de Mater Amabilisschool alle me dewerking moet worden gegeven die maar enigszins mogelijk is, omdat daarmee een werk wordt in stand gehouden, dat voor elk werkend meisje van zo onschat bare betekenis is de vorming van de jonge vrouw tot 'n chris telijke zelfstandige persoonlijk heid. Over het algemeen kan wor den gezegd dat de werkgevers uit Waalwijk en omgeving welwil lend staan tegenpver de Mater Amabilisschool. Toch rechtvaar digt het vrij grote verschil tussen hét aantal leerlingen van de dag en de avondschool de aansporing tot nog grotere medewerking. Er zijn omstandigheden waarin het bedrijfsbelang moet wijken voor het persoonlijk belang en o.i. is dit er een. De vorming van het meisje, die haar gehele latere le ven zal bepalen, prevaleert hier boven een betrekkelijk gering produktieverlies. In deze tijd, waarin de menselijke verhoudin gen en de plaats van de mens in 'het bedrijfsleven terecht in het middelpunt van de belangstelling staan, kan men niet meer aan de noodzaak van een Mater Amabi lisschool voorbijgaan en zijn ver plichtingen te dienaanzien ter zijde schuiven Velen hebben dit gelukkig ingezien en hebben hun volle steun, waar dit mogelijk is, gegeven. De 100 is echter nog niét bereikt en misschien zal dit wel altijd een utopisch verlan gen blijven. Maar toch hopen wij van harte en dit dan als mooi ste geschenk bij dit illustere ju bileum dat de Waalwijkse Ma ter Amabilisschool onder godde lijke zegen en menselijk verant woordelijkheidsgevoel en gene genheid moge uitgroeien tot een instituut, welks zegeningen tast- iiiaar mogen zijn in talloze jon ge huwelijken, bedrijven en huis gezinnen. Vele bekwame docenten, het bestuur en de directie, stel len al hun bekwaamheid en toe wijding beschikbaar om de meis jes die vorming te geven, welke zij behoeven om als gaaf en even wichtig mens door bet leven te gaan. Mogen ouders en werkgevers hun taak verstaan en voor doch ters en arbeidsters de mogelijk heid scheppen om aan deze vor-. ming tot een gave volwassenheid deel te hebben. LUISTERRIJKE VIERING. De viering van dit eerste lus trum op 25 en 26 sept. a.s. zal bij werkgevers, ouders en de diverse organisaties ongetwij feld de overtuiging vestigen dat de Mater Amabilisschool zich in de eerste vijf jaren van haar be staan op voortreffelijke wijze van haar taak heeft gekweten. Beide' feestavonden worden ge heel door leerlingen van de school verzorgd. Het uitgebrei de programma omvat zang, sket ches, een-acters, declamatie, rit mische gymnastiek en ballet (de Mater Amabilisschool heeft een aparte balletklas, die onder lei ding staat van Marianne Keser en waarvoor een overweldigende belangstelling bestaat). De regie is in de bekwame handen van Tiny v. d. Heijden. Op 25 september zal deze feest avond gegeven worden voor be stuur, werkgevers en de diverse organisaties. De ouders zullen deze feestavond kunnen bijwo nen op 26 september. Op 23 sep tember zal om 8.30 uur in de ka pel van de Eerw. Zusters een H. Mis voor de school worden op gedragen, waarna een gezamen lijk ontbijt zal volgen. Verwaarloos ze niet die Rheumatische Pijnen. I Anders kunt U straks niet meer op of neer,,. Begin morgen die bloedzuiverende Kruschen-kuur, om zelf te onder vinden en al spoedig! hoeveel beter ge U voelt, naar lichaam en geest. Want ook Uw stemming heeft van Rheumatische Pijnen zo te lij den. Eigenlijk vergallen die pijnen Uw hele leven, belemmeren U in Uw doen en laten. En dat terwijl hulp voor 't grijpen ligt. Neem toch Kruschen. De kleine dagelijkse do sis doet wonderen. Op Uw hele ge stel. etuitan SuneS Nasser doet nieuwe voorstellen. President Nasser van Egypte heeft aan alle landen ter wereld, uitgezonderd Israël, een uitnodi ging gestuurd deel te nemen aan een conferentie voor de oplossing van het geschil om het Suezka- naal. De bedoeling van Nasser is, dat al deze landen een commissie vormen, bevoegd om met de Egyptische regering te onderhan delen. Nasser heeft voorgesteld een oplossing te vinden voor de drie kwesties: 1) vrije en veilige vaart door het Suezkanaal, 2) verdere ontwikkelingen van het kanaal om in de toekomst aan nieuwe navigatie-eisen het hoofd te kunnen bieden, 3) vaststelling van de tol en andere lasten voor hen, die van het kanaal gebruik maken. ^AA»wnAlVLruW''*Vih^*i'''''' ■^1 I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 1