Waalwijkse Mater Amabilisschool viert eerste lustrum
Waalwijkse en Langstraatse Courant
léd
I
Grondgedachte: LIEFDE, LEVENSEENWUD EN DIENSTVAARDIGHEID
Mlot voor do school,
moor voor hot lovon
VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1956
Uitgever:
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
79e JAARGANG No. 72
Hoofdredacteur:
Dit blad
JAN TIELEN
verschijnt 2x per week
Abonnement:
19 cent per week
2.45 per kwartaal
2.70 franco p. p.
Advertentieprij s
10 cent per m.m.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
BureauxGROTESTRAAT 205, WAALWIJK - TEL. 2621 - KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES„ECHO"
Op 25 en 26 september a.s. zal de Waalwijkse Mater
Amabilisschool haar eerste lustrum vieren.
Het is bij het bereiken van een zo gedenkwaardige mijl
paal altijd een goede gewoonte om een terugblik te wer
pen op de voorbije jaren, niet op de eerste plaats om de
feestviering te rechtvaardigen, maar om terecht verheugd
te zijn over de bereikte resultaten en om zich te omgor
den met nieuwe energie voor de lange weg die nog in het
verschiet ligt.
Behalve echter het releveren van de op onze Waalwijkse
Mater Amabilisschool bereikte resultaten, komt het ons
belangrijk voor nog eens even een bescheiden licht te la
ten schijnen op het feno ineen Mater Amabilisschool in
het algemeen.
BESTAANSREDEN.
Ais men zich een ogenblik
verdiept in de veelsoortig
heid van het moderne onderwijs,
in de jeugdbeweging en in de
vele andere vormen van jeugd
werk, dan dringt zich ten aan
zien van de Mater Amabilis
school welhaast zeker de vraag
naar voren: heeft een dergelijke
school nog wel een bestaansre
den en een bestaansmogelijk-
heid
Wie een open oog en oor heett
voor de jeugd van deze tijd, zal
deze vraag met een volmondig
„ja" moeten beantwoorden. Het
zal hem of haar immers duide
lijk zijn geworden dat een groot
gedeelte van de hedendaagse
jeugd met twee linkse handen
tegenover het leven staat. Reis
jes zowel als jongens. Ten aan
zien van de meisjes ligt de zaak
echter nog ongunstiger, want de
statistieken wijzen uit dat ruim
50 van de Nederlandse meis
jes na de leerplichtige leeftijd
geen onderwijs meer ontvangt.
Zij zoeken haar weg naar fabrie
ken, magazijnen en kantoren,
met een groot tekort aan kennis
niet alleen, maar ook met een
groot deficit aan persoonlijk
heidsvorming en maatschappe
lijke vorming.
Nu kan men wel zeggen dat de
ouders op de eerste plaats ver
antwoordelijk zijn voor de op
voeding van hun kinderen en
dus ook er voor moeten zorgen
dat hun kinderen temidden van
het kille bedrijfs- en kantoorle
ven opgroeien tot gave mensen,
maar dit is zonder meer een
Jantje van Leiden, want het is
maar al te duidelijk dat dit voor
de ouders een veel te zware taak
is. Het komt er dus op neer dat
het „werkende" meisje op een
leeftijd, waarin zij juist alle
steun en leiding nodig heeft om
zich te ontwikkelen tot 'n chris
telijke zelfstandige persoonlijk
heid, aan haar lot wordt overge
laten. De invloeden die zij in de
ze ontvankelijke jaren van haar
werk-milieu, de straat en 't ont
spanningsleven ervaart, moeten
over 't algemeen als „nadelig"
worden gekwalificeerd.
Temidden nu van de vele soor
ten jeugd-beïnvloeding, die wij
heden ten dage kennen, staat de
Mater Amabilisschool. Een in
stituut met een geheel eigen ka
rakter en een geheel eigen taak,
dat een meer intensieve vorming
van de jonge vrouw beoogt.
En hoe groot de behoefte was
aan een dergelijk instituut, bleek
wel uit de grote belangstelling
in januari 1947, toen aalmoeze
nier Houben het initiatief nam
en de meisjes uitnodigde naar
de Mater Amabilisschool te ko
men. Mej. M C. Schouwenaars
gaf gaarne gehoor aan zijn ver
zoek, om het experiment dat
zij tijdens de oorlog in Kontich
bij Antwerpen had gedaan, nu
in een meer definitieve vorm in
Maastricht te ondernemen.
En de belangstelling van het
Nederlandse meisje is sindsdien
in belangrijke mate toegenomen,
hetgeen duidelijk blijkt uit het
feit dat ons land op 31 december
1955 117 Mater Amabilisscholen
telde met in totaal 17.488 leer
lingen.
WAT IS DE
MATER AMABILISSCHOOL?
De Mater Amabilisschool is
een modern opvoedingsin
stituut met een vaste methode,
een verantwoord samengesteld
leerplan, met een vaste regel
maat van lessen, door specialis
ten in de afzonderlijke vakken
te geven. In een daarbij aanslui
tende vorming buiten school
verband wil het de meisjes in
haar groei naar de volwassen
heid een zo alzijdig mogelijke
vorming geven en haar alle hulp
bieden, welke kan bijdragen tot
een harmonische ontwikkeling
en een groei naar een christe
lijke volwassenheid.
Deze vrouwelijke vorming heeft
men gesteld onder de schutse
van de Moeder-Maagd Maria,
Die voor docenten en leerlingen
een voorbeeld is van liefdevolle
overgave, oprechte levenseen-
voud en echte dienstbaarheid.
De Mater Amabilisschool koos
deze deugden tot haar grondge
dachte, omdat zij juist de „Ma
ter Amabilis" (beminnenswaar
dige moeder) in de meisjes tot
werkelijkheid wil brengen.
C ONMISBAAR INSTITUUT
VOOR ELK
WERKEND MEISJE
De LIEFDE voor God en zijn
naasten zal de mens zijn levens
geluk doen vinden.
De LEVENSEENVOUD opent
de weg naar de zo'noodzakelijke
zelfkennis en de echte zelfstan
digheid, die een verantwoord
handelen insluit.
De DIENSTVAARDIGHEID ten,
slotte vraagt telkens opnieuw
een bewuste daad van naasten
liefde, waardoor een evenwich
tige persoonlijkheid er in zal
slagen de, dienstvaardigheid ge
leidelijk aan in een „dienstbaar
zijn" als levenshouding te doen
overgaan.
HET PROGRAMMA.
De Mater Amabilisschool is,
voor wat het kernprogram
ma betreft, een cursus van de
huishoudschool en maakt dus
als zodanig deel uit van het Nij
verheidsonderwijs Dit kernpro
gramma bestaat uit drie reeksen
van lessen, die gebaseerd zijn op
de behoeften en de belangstel;
ling van het meisje in de groei
naar de volwassenheid. Geen
vorm van onderwijs dus die er
op gericht is om de meisjes vol
te pompen met veel overbodige
theoretische kennis, maar die
door een samenstel van lessen de
meisjes een vrouwelijke vorming
wil geven, een vorming die tot
stand komt door het kernpro
gramma en de activiteiten van
het aanvullend programma. Het
woord „school" is hier in zeke
re zin dan ook misleidend, want
we hebben hier niet te maken
met een school zoals wij die
kennen. De stof van de Mater
Amabilisschool immers moet
levensecht zijn en de docenten
moeten datgene weten te bieden
waaraan de leerlingen het mees
te behoefte hebben en de lessen
zullen eenvoudig en voor ieder
begrijpelijk moeten zijn, omdat
meisjes van allerlei milieu en
verstandelijke ontwikkeling de
school bezoeken.
Het kernprogramma omvat
de volgende leervakken: gods
dienst (het geloofsmysterie; het
christelijk leven als roeping; de
dagelijkse praktijk van het chris
telijk leven)medische raad (al
gemene inleiding en kinderziek
ten; 't moederschap; de vrouw);
opvoedkunde (enige algemene
beginselen voor een goede op
voeding; puberteit en opvoe
dingsmoeilijkheden; de volwas
senheid en de levensstaten)
verpleegkunde (baby- en kin
derverzorging gezondheidszorg
in het gezin; veiligheidsmaatre
gelen in huis en maatschappelij
ke gezondheidszorg)afwisselen
de cursussen (smaakontwikke-
ling; woninginrichting en beste
ding van het gezinsinkomen;
familie- en erfrecht, sociale wet
geving en staatsrecht); zang en
muziek (stemontwikkeling en
zang; algemene muziekleer; mu
ziekgeschiedenis, grammofoon
platen etc.); lichamelijke opvoe
ding (gymnastiekoefening, spe
len etc.; oefeningen in aanslui- I
ting op de lessen van de medi-
sche raad; algemene bewegings- J
leer)koken (eenvoudige bur- i
gerkeuken; uitgebreide burger
keuken; zuigeling-, kleuter- en
ziekenvoeding)naaien (linnen
naaien; grondbeginselen van
costuumnaaien; meer zelfstan
dig naaien).
Naast 't kernprogramma kent
de Mater Amabilisschool een
aanvullend programma waarvan
de opzet is een meer uitgebreide
vorming tot schoonheidszin te
geven in de vorm van het bezoe
ken van tentoonstellingen, films,
toneelvoorstellingen, concerten,
het volgen van lezingen op gods
dienstig en cultureel terrein en
het organiseren van feestavon
den. Dit aanvullend programma
is een onmisbaar onderdeel in 't
streven naar het geven van een
harmonische ontwikkeling aan
het oudere meisje.
DE AVONDSCHOOL.
De avondschool is toeganke
lijk voor alle meisjes van 17
jaar en ouder. Het lesprogram
ma voor de avondscholen wordt
uitgewerkt aan de hand van drie
vervolgreeksen, die gedurende
drie jaren, telkens van septem
ber tot mei, worden gegeven.
Per week zijn vijf lestijden van
50 minuten beschikbaar, ver
deeld over twee avonden
Opname van fabrieksmeisjes
in de avondscholen zou ter be
vordering van haar maatschap
pelijke integratie van groot be
lang zijn. Het is echter gebleken
dat dit niet in voldoende mate te
verwezenlijken is en bovendien
zijn er ook nog andere argumen
ten welke krachtig pleiten voor
de dagscholen.
DE DAGSCHOOL.
De oprichting van de dag
school is afhankelijk van de me
dewerking der bedrijfsdirecties,
die hun werkneemsters in de ge
legenheid moeten stellen deze
cursus in werktijd te volgen.
Bovendien draagt de werkgever
dan nog een gedeelte bij in de
kosten van het lesgeld.
Met vreugde en dankbaarheid
mag men constateren dat vele
werkgevers voor de vorming
van hun vrouwelijk personeel be
tekenende offers brengen. Zij
voldoen op deze wijze aan hun
verplichting om de veelal nade
lige invloed van de fabrieksar
beid op de meisjes te verminde-
ren.
Afgezien v^n diegenen, die
door economische of andere om
standigheden niet kunnen mede
werken, zijn er nog verscheidene
lllllllBMlllli
werkgevers die niet bereid zijn
hun medewerking te verlenen.
De christelijke werkgever moge
er echter van doordrongen zijn
dat zijn morele verplichting ten
opzichte van zijn arbeidsters nog
versterkt wordt door bovenna
tuurlijke motieven. Bovendien
draagt de werkgever niet alleen
de lasten, maar verkrijgt hij ook
voordelen, welke voor zijn be
drijf van grote betekenis zijn. De
persoonlijkheidsvorming van de
jeugdigen zal zijn bedrijf immers
in economisch opzicht ten goede
komen. Het bij de meisjes ge
wekte verantwoordelijkheidsge
voel bevordert onder meer de
goede geest en de arbeidspresta
tie. Ook de overweging, dat het
meisje van nu in de toekomst als
arbeidersvrouw betekenis heeft
voor het bedrijfsleven, is 'n aan
sporing om, indien mogelijk, me
dewerking te verlenen
van de meisjes geleidelijk aan
toenam, ondanks het feit dat in
de loop van het jaar 15 cursisten
de school om verschillende rede
nen verlieten. Aan het einde van
het jaar kon aan 26 meisjes een
getuigschrift worden uitgereikt.
Per 1 september bedroeg het
aantal leerlingen 130, waarvan
102 avondschoolcursisten en 28
dagschoolcursisten. In de loop
van het nieuwe cursusjaar ver
lieten 30 leerlingen de school
voortijdig, waarbij de redenen
varieerden van „geen zin" tot
„thuiswerk" en „onmisbaarheid
in de huishouding".
Einddiploma's werden in dat
jaar uitgereikt aan 20 leerlingen
van de avondschool en 9 leerlin
gen van de dagschool. Getuig
schriften werden uitgereikt aan
30 2e jaars avondcursisten, 34
le jaars avondcursisten en 15 le
jaars dagcursisten.
In het cursusjaar '55-'56 over
schreed het aantal cursisten het
getal 100. Per 1 september 1955
bedroeg het aantal leerlingen na
melijk 132, waarvan 101 voor de
avondschool en 31 voor de dag
school; 26 leerlingen verlieten
in de loop vari 't jaar de school.
Aan 21 leerlingen van de avond-
schoolcursus werd het eind
diploma uitgereikt, terwijl 12
Ook wanneer de liefde van de man niet door de maag gaat, is
Zo staan er nog tientallen foto's in de lijvige plakboeken die wij
ter inzage mochten hebben harmonische^ ontwikkeling van
de jonge vrouw door middel van toneel, muziek, lezingen etc. Het
toneel mag zich in de warme belangstelling van velen verheugen
het koken van een goede pot en
taak van de vrouw
12 SEPT. 1951.
De Waalwijkse Mater Amabi
lisschool ging op 12 september
1951 van start. Uit het archief
van de school blijkt echter dat
reeds hij de opening van de Huis
houdschool in 1949 de wenselijk
heid van een Mater Amabilis
school naar voren was gebracht.
En zo werd dan ook reeds op 30
november 1949 op voorstel van
burgemeester mr. R. Lambooy
in de Huishoudschool 'n bespre
king gehouden over de voorbe
reidingen voor de oprichting
van een Mater Amabilisschool te
Waalwijk. Het zou echter 10 au
gustus 1951 worden alvorens in
het gemeentehuis onder voorzit
terschap van burgemeester Lam
booy de eerste vergadering plaats
had, waarin ó.m. werd vastge
legd dat de school op 12 septem
ber 1951 om half 2 zou beginnen.
Er zou gestart worden met 40
meisjes van 12 verschillende be
drijven Daar twee grote bedrij
ven zich kort voor de opening
terugtrokken, viel dit aantal te
rug tot 29.
Het eerste stichtingsbestuur
werd gevormd door: J. Klijberg,
voorzitter; A. de Kort, vicevoor-
zitter; de ZeerEerw. Heer J. Ras;
C. Thomas; A. Meijs; Mevr. Ha-
iners-Leijsten; mej. Verhelst en
mej. de Brouwer, leden; mej. P.
G. M. van Slobbe, secretaresse-
penningm'eesteresse. De dage
lijkse leiding van de school be-
iustte bij mej. M. C. H. A. Hoff-
inans.
Dank zij een intensieve propa
ganda kon voor het nieuwe
schooljaar worden gestart met
79 leerlingen. Naast deze voor
uitgang stond echter ook een te
leurstelling. Op de bestuursver
gadering van 23 juni '52 werd
besloten om het volgend cursus
jaar niet meer in hele bedrijfs
tijd te geven, maar half in eigen
tijd. Hierdoor dacht men meer
meisjes te kunnen aantrekken,
ook van die bedrijven die nog
niet tot medewerking hadden
kunnen besluiten. De verwach
tingen liepen echter op een de
ceptie uit, want voor geen enkel
nieuw bedrijf was dit besluit
aanleiding om medewerking aan
de Mater Amabilisschool te ver
lenen.
Aan het einde van dit eerste
cursusjaar moest de heer J. Klij
berg tot zijn spijt bedanken ais
voorzitter van het stichtingsbe
stuur. Zijn functie werd overge
nomen door burgemeester J. L.
P. M. Teijssen.
Aan 22 meisjes kon op 28 juli
'52 een getuigschrift worden uit
gereikt.
GESTADIGE GROEI.
Het cursusjaar '52'53 begon
met de installatie van de
HoogEerw. Heer Deken B. v. d.
Hurk als bestuurslid der Mater
Amabilisschool. Verder bleek in
dat jaar dat de belangstelling
lekkere hapjes een belangrijke
in het huisgezin.
leerlingen van de dagcursus het
einddiploma ontvingen. Getuig
schriften werden uitgereikt aan
25 2e jaars avondcursisten, 38 le
jaars avondcursisten en 13 dag
schoolcursisten.
En zo zijn we dan langs een
reeks dorre, maar toch ook bete
kenisvolle cijfers gekomen aan
het jubileum-cursusjaar 1956
1957, dat zal worden begonnen
met in totaal 132 leerlingen.
Voor de nieuwe cursus hebben
45 leerlingen voor de avond
school ingeschreven en 13 voor
de dagschool.
In januari 1956 heeft mej. van
Slobbe wegens drukke -werk
zaamheden de functie van pen-
ningmeesteresse moeten neerleg
gen. Haar taak als penningmees
ter werd overgenomen door dbr.
J. Swarts. In bet afgelopen jaar
heeft ook mevr. Hamers-Leijsten
zich uit het bestuur teruggetrok
ken als afgevaardigde van de
K.A.V.
AANVULLEND
PROGRAMMA.
Omdat wij in de gelegenheid
waren twee lijvige plakboe
ken door te bladeren, hebben wij
kunnen constateren dat er op
de Waalwijkse Mater Amabilis
school behalve aan het kernpro
gramma ook zeer grote aandacht
wordt besteed aan het aanvul
lend programma. Tientallen fo
to's (met veel opgeruimde en
blijde gezichten) en even zovele
verslagen over excursies, cultu
rele avonden, toneelvoorstellin
gen en feestavonden spreken een
overtuigende taal over dit zo be
langrijke programmapunt op on
ze Mater Amabilisschool. En
vooral uit de verslagen komt dui
delijk het grote enthousiasme
der leerlingen naar voren. Het
schoolblad „Mater Amabilisklan-
ken" leest men met groot genoe
gen, omdat men er zo duidelijk
de vreugde en de voldoening in
bespeurt van het zelf-doen, de
blijdschap en dankbaarheid ook
om de harmonische ontwikke
ling welke de school de meisjes
biedt. Wie wel eens een feest
avond van de Mater Amabilis
school heeft meegemaakt, zal dit
onderschrijven.
MEER MEDEWERKING.
En iedereen, die van het leer-
program van de school', maar
vooral van het enthousiasme van
de meisjes heeft kennis genomen
zal van harte beamen dat aan de
Mater Amabilisschool alle me
dewerking moet worden gegeven
die maar enigszins mogelijk is,
omdat daarmee een werk wordt
in stand gehouden, dat voor elk
werkend meisje van zo onschat
bare betekenis is de vorming
van de jonge vrouw tot 'n chris
telijke zelfstandige persoonlijk
heid.
Over het algemeen kan wor
den gezegd dat de werkgevers uit
Waalwijk en omgeving welwil
lend staan tegenpver de Mater
Amabilisschool. Toch rechtvaar
digt het vrij grote verschil tussen
hét aantal leerlingen van de dag
en de avondschool de aansporing
tot nog grotere medewerking. Er
zijn omstandigheden waarin het
bedrijfsbelang moet wijken voor
het persoonlijk belang en o.i. is
dit er een. De vorming van het
meisje, die haar gehele latere le
ven zal bepalen, prevaleert hier
boven een betrekkelijk gering
produktieverlies. In deze tijd,
waarin de menselijke verhoudin
gen en de plaats van de mens in
'het bedrijfsleven terecht in het
middelpunt van de belangstelling
staan, kan men niet meer aan de
noodzaak van een Mater Amabi
lisschool voorbijgaan en zijn ver
plichtingen te dienaanzien ter
zijde schuiven Velen hebben dit
gelukkig ingezien en hebben hun
volle steun, waar dit mogelijk is,
gegeven. De 100 is echter nog
niét bereikt en misschien zal dit
wel altijd een utopisch verlan
gen blijven. Maar toch hopen wij
van harte en dit dan als mooi
ste geschenk bij dit illustere ju
bileum dat de Waalwijkse Ma
ter Amabilisschool onder godde
lijke zegen en menselijk verant
woordelijkheidsgevoel en gene
genheid moge uitgroeien tot een
instituut, welks zegeningen tast-
iiiaar mogen zijn in talloze jon
ge huwelijken, bedrijven en huis
gezinnen.
Vele bekwame docenten, het
bestuur en de directie, stel
len al hun bekwaamheid en toe
wijding beschikbaar om de meis
jes die vorming te geven, welke
zij behoeven om als gaaf en even
wichtig mens door bet leven te
gaan.
Mogen ouders en werkgevers
hun taak verstaan en voor doch
ters en arbeidsters de mogelijk
heid scheppen om aan deze vor-.
ming tot een gave volwassenheid
deel te hebben.
LUISTERRIJKE VIERING.
De viering van dit eerste lus
trum op 25 en 26 sept. a.s.
zal bij werkgevers, ouders en de
diverse organisaties ongetwij
feld de overtuiging vestigen dat
de Mater Amabilisschool zich in
de eerste vijf jaren van haar be
staan op voortreffelijke wijze
van haar taak heeft gekweten.
Beide' feestavonden worden ge
heel door leerlingen van de
school verzorgd. Het uitgebrei
de programma omvat zang, sket
ches, een-acters, declamatie, rit
mische gymnastiek en ballet (de
Mater Amabilisschool heeft een
aparte balletklas, die onder lei
ding staat van Marianne Keser
en waarvoor een overweldigende
belangstelling bestaat). De regie
is in de bekwame handen van
Tiny v. d. Heijden.
Op 25 september zal deze feest
avond gegeven worden voor be
stuur, werkgevers en de diverse
organisaties. De ouders zullen
deze feestavond kunnen bijwo
nen op 26 september. Op 23 sep
tember zal om 8.30 uur in de ka
pel van de Eerw. Zusters een H.
Mis voor de school worden op
gedragen, waarna een gezamen
lijk ontbijt zal volgen.
Verwaarloos ze niet
die Rheumatische Pijnen.
I Anders kunt U straks
niet meer op of neer,,.
Begin morgen die bloedzuiverende
Kruschen-kuur, om zelf te onder
vinden en al spoedig! hoeveel
beter ge U voelt, naar lichaam en
geest. Want ook Uw stemming heeft
van Rheumatische Pijnen zo te lij
den. Eigenlijk vergallen die pijnen
Uw hele leven, belemmeren U in
Uw doen en laten. En dat terwijl
hulp voor 't grijpen ligt. Neem toch
Kruschen. De kleine dagelijkse do
sis doet wonderen. Op Uw hele ge
stel.
etuitan SuneS
Nasser doet nieuwe voorstellen.
President Nasser van Egypte
heeft aan alle landen ter wereld,
uitgezonderd Israël, een uitnodi
ging gestuurd deel te nemen aan
een conferentie voor de oplossing
van het geschil om het Suezka-
naal. De bedoeling van Nasser is,
dat al deze landen een commissie
vormen, bevoegd om met de
Egyptische regering te onderhan
delen.
Nasser heeft voorgesteld een
oplossing te vinden voor de drie
kwesties:
1) vrije en veilige vaart door
het Suezkanaal,
2) verdere ontwikkelingen
van het kanaal om in de toekomst
aan nieuwe navigatie-eisen het
hoofd te kunnen bieden,
3) vaststelling van de tol en
andere lasten voor hen, die van
het kanaal gebruik maken.
^AA»wnAlVLruW''*Vih^*i''''''
■^1 I