Kleding voor a.s. moeders WAALWIJK CÊn Waalwijkse en Langsiraatse Courani 2-- Een Prinses koos KAATSHEUVEL ffl Sj Jffl IB b> m e 0 0 VRIJDAG 8 FEBRUARI 1957 Uitgever: Waalwykse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. DE ECHO VM HEI ZUIDEN 80e JAARGANG No. 11 Abonnement: 21 cent per week per kwartaal 2.70 2.95 franco p.p. Advertentiepr ij s 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: ..ECHO" DE LEMSTERAAK IS HET PRODUCT VAN EEN ROEMRIJKE FAMILIE Prinses Beatrix heeft haar keus gemaakt het geschenk, dat haar in het ko mende voorjaar zal worden aangeboden door het Comité Varend Nederland, is inderdaad een vorstelijk geschenk. De prinses koos uit de enorme hoeveelheid vaartuigen, die er in Nederland te vinden is, de Lemsteraak, en daarmee be wees onze kroonprinses, dat ze weet wat het beste schip is. Want zonder twijfel is er niets te verkiezen boven de Lemsteraak, het zeilschip, dat talrijke goede eigenschappen heeft, die andere vaartuigen missen. De Lemsteraak is een.schip met een historie, een rijke historie. De Lemsteraak is in het middelpunt van de belangstelling komen te staan en met de aak het beroep van scheepsbouwer, dat eigenlijk geen beroep is maar een gave. In Lemmer werd de eerste Lemsteraak ontworpen en gebouwd. Daarna trachtten verscheidene bouwers het model zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen, maar voor de insiders zijn de verschillen nog altijd duidelijk. Het is met de Lemsteraak als met de Haarlemmer olie er is maar één echte. VERBOUWEN? ceoi/Mur', Itj - r K /M- i 5 A LOM ICHT, COCKPIT u Gat In Bussum zou men stellig niet gaan zoeken naar de man, die alles over de Lem steraak en over de bouw van deze schepen kan vertellen. En toch woont Hendrik de Boer al jaren in 't Gooi. Hendrik de Boer, de zoon van Pier de Boer uit Lemmer. En - laten we het met een maar zeggen - Pier de Boer was de ontwerper van de Lemsteraak. Op 5 maart 1876 stichtte hij in Lemmer zijn eigen werf. Hij was in 1837 in Woudsend geboren en stamde uit een schippers- en scheepmakers familie. Het bloed verloochende zich niet. Nau welijks was hij op zijn werf aan het werk of de eerste Lemsteraak stond al op stapel. Waarschijnlijk had Pier de Boer zich laten inspireren door een zuiderzeevisvaartuig, dat men veel op het Heegermeer kon be wonderen. Het is nu eenmaal zo, dat een nieuw scheepstype nooit uit de lucht komt vallen. Het is altijd afgeleid van een bestaand mo del. Enfin, in dat zelfde jaar kwam de eer ste Lemsteraak van Pier de Bier gereed. Het had een lengte van ruim tien meter. SUCCES. Daarna maakte het nieuwe type Zuider zeevisvaartuig snel opgang. De scheepsbou wer uit Lemmer kreeg het druk, want er was vraag naar goede schepen, zowel in het noorden als in Zeeland. Die oude scheepsbouwers zijn ware kunstenaars, professoren in hun vak ge weest. Ze deden het zonder tekeningen. Het blote oog was onfeilbaar. Hendrik de Boer weet nog best, dat vader tijdens de bouw samen met z'n vrouw de lijn van het vaartuig bekeek. Met het blote oog werd de boeg precies in de juiste stand gezet en het was altijd raak. Er waren meer grote scheepsbouwers in Friesland. „Eeltsje" op de Joure was ook al zo'n virtuoos. Van hem gaat het verhaal, dat hij bij een schip stond, waaraan zijn mensen bouwden. Ze vroegen hem waar de zwaarden moesten komen. Eeltsje schoof zijn stuk pruimtabak van links naar rechts en zei: ppt - „daar moeten de zwaarden komen". En de duidelijk „gemerkte" plaats was de juiste. RIJKE HISTORIE. Pier de Boer begon dus zijn werk op de oude werf, die a hter de tegenwoordige is gelegen in Lemmer. In 1902 werd de werf in gebruik genomen. Herinneringen zijn er te over. Op die nieuwe werf werd de pri meur van de lieren getoond, waardoor een schip horizontaal op de helling kwam te liggen. Dat was in die tiid een ontdekking van formaat, want nu behoefden de bewoners niet meer dagenlang in een schuinliggend schip te wonen. Van heinde en verre kwa men de schinners naar Lemmer om daar reparaties te laten verrichten. Andere wer ven volgden natuurliik snoedig het voor beeld van de gebr. de Boer, die in 1900 de zeak overnamen. Maar de tijd ging verder De houten Lemsteraken nroeiden van 10 30 meter tot 11 76 meter. Tegen de eeuwwisseling begon men ook in Friesland aan de staalbouw en toen zette de groei van de Lemsteraak zich voort. In 1900 liep de eerste stalen Lem steraak bij de Gebr. de boer van de werf. Het laatste houten schip werd in 1913 ge bouwd. Van die oude en interessante tijd is niets overgebleven. De oude wertboeken zijn verdwenen en dat is erg jammer, want wel licht had men er veel uit kunnen leren. Maar zo was het vroeger. Als iemand het schip betaald had, was er niets meer om nog te bewaren. Er werden grote krassen gezet door de rekeningen en daarmee was de zaak afgedaan VIER ZOONS. Pier de Boer had vier zoons, die hun vader opvolgden, toen deze oveneed. Harm, de oudste, was bedrijisleider op de hout- wert; Llirk, geboren ui 18/7, heett onnoe melijk veel voor en op de weri gedaan, ook als boekhouder, evenals Hendrik, die nu in bussum woont. Hendrik was ontwerper en scheepstekenaar. Van zijn twaallde jaar tot zijn een-en-veertigste werkte hij op de wert, maakte tekeningen en sleet heel wat uren op de spantenvloer. Klaas, ten slotte, was bedrijtsleider in de ijzerbouw. In 194/ vond Dirk de boer het welletjes. Hij was de werl steeds trouw gebleven. Hen drik was in 1926 al naar Bussum vertrok ken. Harm overleed in 1940. Ary, de zoon van Dirk de boer, volgde zijn vader op en hij verricht zijn taak op de werf met ener gie. Niemand kan zeggen, dat de tegenwoor dige eigenaar een stugge Fries is. Integen deel, hij is een uitmuntend verteller, die de bezoekers urenlang kan bezig houden. Maar Ary gaat de moeilijkheden niet uit de weg. BOUWERSBLOED. Het bouwen zit de De Boers in het bloed. Het ging van vader op zoon over. Want wat Pier in Lemmer presteerde, speelden de jongere generaties ook klaar. Bij de Boer bouwden ze eens op de werf een logger. De tekeningen kwamen. Hen drik bekeek ze, waarna hij de opdrachtge ver vroeg of er iets veranderd mocht wor den. Die opdrachtgever kende de familie de Boer en hij stemde toe. Toen de logger van stapel liep was daarmee tevens de snel ste logger te water gelaten. Ze maken er zich niet druk over, Vader Dirk, zoon Ary in Lemmer en oom Hen drik in Bussum ook niet. Maar toch moet het hun goed doen te ondervinden, dat een vroeger als gewoon en helemaal niet bij zonder beschouwd beroep nu plotseling in de belangstelling is komen te staan. En nu ziet iedereen plotseling, dat die oude scheepsbouwers toch maar kerels van for maat waren. „Nee", zegt Ary de Boer, „er worden geen Lemsteraken meer gebouwd". We ke ken blijkbaar verbaasd, want hij herhaalde het nog eens nadrukkelijk. „Maar", wilden we weten, „als u nu opdracht krijgt om er een te bouwen, doet u het dan niet?" „Na tuurlijk wel", was het antwoord. „Maar er is op het ogenblik geen mens, die zo'n schip laat bouwen. Het is allemaal veel te duur. In ons vak ligt trouwens de hele binnen scheepvaart op z'n rug. Met de visserij is het afgelopen en de belangstelling voor ple ziervaartuigen is gericht op de goedkopere boten." Zo is het inderdaad. De werven maken een grote verandering door. Waar eens ge bouwd werd - bij de gebr. de Boer liepen 250 aken van stapel tot op de dag van van daag - ligt nu alles stil. Het personeelste kort is een van de factoren. De prijzen vor men een tweede belemmering en het uit sterven van de IJselmeervisserij heeft even eens grote invloed. Men kan op het ogenblik twee dingen doen. Of nieuwbouw, óf alleen reparatie werkzaamheden. En in de nieuwbouw is men aangewezen op de coasters, waarin een dikke boterham te verdienen valt. Ary de iioer zou, wanneer tuj tot coasterbouw be sluit, cle hele zaait moeten verbouwen, en uaar Kijat luj wel wat tegenop. Lr is geen opvolger en verder ligt er répara new er k 111 uvervroetl te wachten. Vvat Ue toekomst ook zalbrengen, de weri van de oeur. de boer in Lemmer voeit zien niet bedreigd, in friesland we ten ze de boer te vinueti. Hier weid tachtig jaar geleden een stlnp gebouwd, dat tut ver buiten de rrtese grenzen bekendheid kreeg, rner ontstond de LeiusterauK en hier gioeiüe de Lemsteraak naar de volwassen- ireid. Ue grote vraag is op het ogenblik wat er in de naaste toekomst gaat gebeuren. Lal op deze oude, vertrouwue piaats, de koninklijke Lemsteraak gebouwd worden volgens de tekeningen, die Ary de boer er reeus voor maak tel Lie technische commis sie van het Loiinté Varend INcderiand zal het moeten uitmaken. EIGENSCHAPPEN. De Lemsteraak is een halfoverdekt vis sersvaartuig, waarvan het volume van het voorschip groter is dan dat van het ach terschip. Daarom is het voorschip hoger, voller en breder gemaakt dan het achter ship. in de golven steekt het de kop op in piaats van in de golven te duiken. De kop van de Lemsteraak lijkt op die van een boeier, maar is hoger en nust de konen, die de boeier zo bekend maken. Dan zijn er verder talloze technische eisen, waaraan de echte Lemsteraak moet kunnen voldoen, eisen die stuk voor stuk van be tekenis zijn. Die zijn vrijwel onmogelijk op papier te zetten. Ook in 1957 moet het oog het nog doen en dit „oog" was reeds de grote troel van Pier de boer, toen hij de eerste Lemsteraak bouwde. Dit „oog" was ook gericht op de teke ning van de te bouwen logger, die later als snelste logger van stapel liep, toen een van de nazaten van Pier de boer een kleine veranderingen had aangebracht. En dan zal het tenslotte zelfs de leek wel interesseren .e weten, dat de Lemsteraak een breed gaf- teltuig heeft met een vrij brede fok. TACHTIG JAAR. Tachtig jaar ligt er tussen de bouw van de eerste Lemsteraak door Pier de Boer, en het maken van het ontwerp voor de ko ninklijke Lemsteraak, die varend Neder land zal schenken aan onze Kroonprinses. In die tachtig jaar is er veel gebeurd. Sche pen kwamen, schepen gingen. Scheeps bouwers kwamen, werkten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en velen slaagden er niet in het hoofd boven water te houden. Slechte tijden hebben de scheepswerven gekend, bar slechte tijden. Er zijn jaren ge weest, dat er met de bouw geen droog brood te verdienen viel. Pier de boer en later zijn vier zoons en nog later Ary, de kleinzoon (Advertentie) EZIEN het feit dat er in ons land y jaarlijks ongeveer 200.000 baby's worden geboren, is het vrij vreemd dat er nog maar sinds zeer kort bij de con- fectiefabrikanten belangstelling is ont staan voor het vervaardigen van verant woorde, flatteuze en prettig zittende posifiQV1eding. De mening dat een vrouw gcuurenae ae tijd, dat zij een kindje verwacht, gebaat z-su zijn met een japon in een te grote maat, die zij dan met be hulp van elastiek en bandjes op bepaal de plaatsen kan verwijden, berust op een misverstand. Een positie-japon dient voor het doel waar voor men haar draagt, speciaal ontworpen te worden, want zij moet inzake materiaal, con structie en coupe voldoen aan eisen, welkeaan gewone kleren niet worden gesteld. Modehuis Clous toont U een serie dieux piècess, pakjes en japonnen, die voor vele Nederlandse vrouwen in de loop van 1957 een uitkomst kunnen be tekenen. Zij zijn ontworpen door me vrouw Oeke Wieringa. Men zag prakti sche, niet dure camouflage-kleding, die er oneerbiedig uitgedrukt op is gericht van de a.s. moeder gedurende de vijf a zes maanden dat zij zichtbaar in verwachting is, te maken wat ervan te maken is. Het best voldoen de dieux pièces, die bestaan uit een rok met verwij dings- mogeiijkheden (t.w. een zg. kangoeroe- rok met een „uitholling overdwars", een clochette rok met ingelegde plooien op zij en de step-in rok met zijklepjes en ©en hoog opgeknipt voorpand) waar- overheen dan een losvallend jak of jas je wordt gedragen. Voor de zwaarste fi guren zijn echte jasjes met knoopslui- ting het meest geschikt, want om een zo slank mogelijk effect te krijgen, kan dat jasje open ovr een blouse wor den aangetrokken, maar heel tengere vrouwen kunnen volstaan met ©en jak je in overgooier-model zonder mouwen, met wijd uitgesneden ronde hals, dat op warme dagen als zodanig en als het kouder wordt over een witte blouse of een trui met col en lange mouwen past. In de lengte gestreept katoenen drill, een stof die vroeger voor kindermatro- zienpakjes werd gebruikt, is voor deze deux-pièces een ideaal, sterk, wasbaar materiaal en voor echte positie-mantel pakken werden in de collectie uitste kende resultaten bereikt met wollen pe- pita ruitjes en antraciet grijze flanei. De cape, die bij een der gepresenteerde mo dellen de plaats van het jasje innam, bleek een prachtige vinding. Kort en goed, op modegebied ziet de toekomst voor a.s. moeders er aanmerkelijk roos kleuriger uit dan vroeger. Onze „Maternity" afdeling heet U van harte welkom, U kunt in deze aparte afdeling in rustige sfeer de modellen op Uw gemak passen. MODEHUIS CLOUS, Schapenmarkt 25, 's-Heriogenbosch. DONKERGRIJS flanellen pakje met wit kraagje (boven); links: Cape en rok van antracietgrijze flanel; rechts: Pakje van blauw-wit gestreepte drill met witte piqué-garnering. van Pier, cle pionier, klaarden het. De roem van de Lemsteraak is ongetwijfeld voor de ze Lemsters een ruggesteun geweest. Nu, in 1956, is het vak van scheepsbou wer, dat we hierboven een „gave" noem den, naar voren gekomen en begint men in te zien, dat er meer aan vastzit dan ooit verondersteld werd. En in Lemmer en in Bussum zijn de De Boers trots op Pier, die in 1876 zijn ideeën in daden omzette, zon der er ooit van te hebben kunnen dromen, dat zijn Lemsteraak nog eens gebouwd zou worden voor een kroonprinses. PASTOOR KUIJPERSSCHOQL IN GEBRUiK GENOMEN. Dinsdag j.l. is de nieuwe Pas toor Kuijpersschool aan de Gui- do Gezeliestraat in gebruik geno men. De lc en 2e glas doen ai hun best om temidden van het geraas der voortgaande werk zaamheden hun prille hoofden te vullen met de voetangels en klemmen van onze moedertaal en de ogenschijnlijk zo gemakke lijke rekenkunst. NED .BOND VAN OUD STRIJDERS AFD. WAALWIJK. Vrijdag 8 februari onderlinge schietwedstrijden op de kegel baan van Hotel De Twee Kolom men. Aanvang 8 uur. AANRIJDING. In de nacht van woensdag op donderdag had bij de overweg aan de Stationsstraat een aanrij ding plaatc tussen een over de Burg. v. d. Ivlokkenlaan in Oos telijke richting rijdende perso nenauto, bestuurd door H. v. D. en een uit de Stationsstraat ko mende luxe auto, bestuurd door J. v. L.j beiden uti Waalwijk. De aanrijding ontstond doordat de laatstgenoemde bestuurder geen voorrang verleende aan de van rechts komende v. Dd. De mede passagier van v. L., een zekere J. de G„ werd uit de auto geslin gerd en vrij ernstig gewond. Dr. Langemeijer verleende eerste hulp en achtte overbrenging naar het St. Nicolaasziekenhuis noodzakelijk. De auto van v. D. moest worden weggesleept, ter wijl ook de andere auto vrij ern stig werd beschadigd. Door de politie werd procesverbaal opge maakt. HEROPENING. Met gelijktijdige herdenking van het 20-jarig bestaan van zijn schildersbedrijf heropent de heer Jos Bakkers zijn wederom uitge breide en verbouwde zaak in ga lanterieën, huishoudelijke arti kelen, schilders-benodigdheden enz. op heden vrijdag 8 februaii. Zij het enigszins ten koste van zijn woonruimte, is de zaak zeer verruimd en kan wedijveren met het beste op dit gebied overal el ders. Het door de eigenaar in ge varieerde tinten geverfde interi eur, wat het goed doet, bergt een overdaad aan artikelen in letter lijk alles wat in een huishouden nodig is. Dat de uitbreiding geen overdaad is, bewees de grote drukte met o.a. de Kerstdagen, toen men feitelijk noch publiek, noch artikelen de vereiste ruim te kon verschaffen. Door deze hernieuwde uitbrei ding is het bestaansrecht vol doende bewezen. Ook wij voegen gaarne onze gelukwensen toe aan de onge twijfeld vele bij deze feestelijke heropening. GESLAAGD. Bij de Stichting „Opleiding Gawalo" slaagde voor het vak- dinloma loodgieter P. L. van Woensel jr. met zeer gunstig re sultaat. KO EN FRANSJE DE NIJS TER AARDE BESTELD. Woensdagmorgen zijn de stof felijke overschotten van de heer J. de Nijs en diens 8-jarig zoon- tie op de r.k. begraafplaats te Oosterhout ter aarde besteld. Zij kwamen om het leven tengevol ge van een ernstig auto-ongeluk dat zaterdagavond op de Rijs- bergseweg heeft plaats gevonden. De solemnele uitvaartdienst werd ongedragen door de Hoog- Eerw. Heer Deken Aug. Sasse v. IJsselt, die ook de absoute ver richtte. De uitvaartdienst en de teraardebestelling werden door een groot aantal belangstellen den bijgewoond, waaronder ook autoriteiten van de gemeentepo litie te Waalwijk. De echtgenote van de heer de Nijs, die bij dit auto-ongeluk ern stig werd gewond, verblijft nog in het St. Ignatiusziekenhuis te Breda. Haar toestand is nog zeer ernstig. BURGERLIJKE STAND WAALWIJK. Geboren Catharina M A M dv W H G Mimpen- Vissers - Wouter zv A v Zelst-Klcinloog - Dirkje J A dv J A Kelder-v Zeist - Helena J F dv P A Snijders-v Heumen - Martinus L Lzv A W F Wooning-Meijs te Loonopzand - Marinus A W zv W J Maarschalkervveerd-v d Ven - Wilhelmina A dv J L Puiles-v d Hoven - Johannes H G zv J Berkelmans-v d Velden - Fran- cisca H J dv J A v d Kieboom-v Fessem - Dirk G zv J W v Wanrooij-v Zeist - Adri anus HWzvPMCFvd Mierden-de Haan - Irmengard W H dv G H A Holt- grefe-Wens veen - Wilhelmus M zv A C Laarakker-de Hart - Annegien dv P de Hoop-Ekelmans. Overleden Gene. Huwelijks-aangiften F H Verhoeven 38 j en J M Homber gen 31 j beiden te Waalwijk - H 1 Swin- kels 30 j en A W Maas 29 j beiden te Waalwijk - M v Erp 27 j en W A C Maas 26 j beiden te Waalwijk H W v Opstal 25 j te Dongen en H E de Vries 26 j te Waalwijk - P Brok 26 j en W A A de Vries 22 j beiden te Waalwijk. Huwelijken C L Schapendonk 29 j en W G Steen bergen 26 j beiden te Waalwijk - M J v Helvoirt 24 j en J A Siegenthaler 20 j beiden te Waalwijk - M v Eeten 54 j en M M Bossers 45 j beiden te Waalwijk. Ingekomen G M de Jong van Sprang-Capclle - A M C Labrujére van Middelburg - H J W P Berings van Helmond -AM van Til burg van Zeist - G A de Man en gezin van Drunen - A J Hordijk van Tilburg M J Jagers van Gemert. Vertrokken L J Bannet en gezin naar 's-Hage - G J J Mees naar 's-Bosch - M v d Heijden naar Vlijmen -MM Hilgerdenaar naar 's-Bosch - G M de Graaff naar Drunen -AP Kroot naar Drunen - L H G v d Hoven naar Valkenswaard. HET VERRAAD VAN BOEDAPEST De inwoners van Boedapest zullen de verschrikkingen, die door het verra derlijk gedrag der Russen over hun stad werden gebra ht, nooit kunnen vergeten. Toen aan een 12-jarige vluchteling werd gevraagd iets te vertellen over de straatgevechten die zich in de eerste dagen van november in zijn stad hadden afgespeeld, pakte hij een potlood en tekende op papier wat zich diep in zijn geest had gegrift.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 9