BINNEN- EN BUITENLAND
Waalwijkse en Langstraaise Courani
WAAKZAAMHEID was GEBODEN
GEZINSRAAD VRAAGT 50.000 EXTRA
WONINGEN PER JAAR
Een BRIL van STASSAR
is niet te evenaren!
De stand wan het voortgezet
onderwijs in Noord-Brabant
Verwaarloos ze niet
die Rheumatische Pijnen.
VERHUUR VAN KANTEN BRUIDSTOILETTFN
VRIJDAG 22 FEBRUARI 1957
Uitgever:
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 per week.
DE ECHO HEI ZUIDEN
80e JAARGANG No. 15
Abonnement:
21 cent per week
per kwartaal 2,70
2.95 franco p.p.
Ad vertentieprij s
10 cent per m.m.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002
Dr van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO"
Het verzet van de Nederlandse
delegatie tegen het streven van
de landen der Europese combi
natie om Nederland tot conces
sies te dwingen ten bate van de
gemeenschappelijke Europese
markt, heeft een zeer werkelijke
achtergrond. Na de moeilijkhe
den der Brusselse conferentie rs
de heer Spaak naar Nederland
gereisd, teneinde de plooien te
schikken.
Over de besprekingen van mi
nister Spaak met de Nederlandse
regering is tot dusver weinig uit
gelekt. Dit heeft onrust gewekt
bij 't Nederlandse bedrijfsleven.
Menigvuldig en ernstig zijn de
bedenkingen van onze industrie,
die thans los komen. Vèrschil-
lende industrietakken achten
zich tot ondergang gedoemd, in
dien de regering het verdrag in
zijn huidige vorm zou onderteke
nen en men neigt tot de mening
dat Nederland zich van de markt
in Europa moet verwijderen en
zich slechts moet aansluiten bij
een vrijhandelsgebied, waaraan
ook Engeland en andere Euro
pese landen zullen deelnemen.
o—
Het loont de moeite, dat men
zich in brede kring rekenschap
geeft van de gevaren, die ons bo
ven het hoofd hangen. Een onzer
landelijke dagbladen heeft de
kwestie eens op de keper be
schouwd en wij willen enige pun
ten, waarop het de aandacht ves
tigt, eens rustig bekijken.
Er is in het ontworpen ver
drag sprake van hetgeen men
noemt: ,,de sociale harmonisa
tie", dat wil zeggen de overeen
stemming van de arbeidsvoor
waarden in de aangesloten lan
den. Binnen vier jaar zal die so
ciale harmonisatie moeten zijn
voltooid. Het betekent, dat onze
voorzieningen moeten worden
opgetrokken tot het Franse peil
en dat er gelijke beloning moet
geschieden voor vrouwen- en
mannenarbeid.
Tengevolge van deze laatste
maatregel zullen de arbeidskos
ten in tal van bedrijven ontzag
lijk moeten worden verhoogd.
Wij geven enkele voorbeelden.
In de kledingindustrie met 30
procent, in de textielindustrie
met 10 procent, in de winkelbe
drijven met 14 procent. Voeg
daar nog bij de invoering van 'n
40-urige werkweek met een bij
slag van 25 procent voor langer
wérken en de betaling van 21 da
gen vacantie en ge krijgt een in
druk van de verzwaring der pro
ductiekosten.
De grote moeilijkheid voor Ne
derland is, dat men de buitenta
rieven, dat wil zeggen de invoer
rechten voor de gebieden die ter
zijde liggen van de gesloten Eu
ropese Unie, hoger wil stellen
dan Nederland verdragen kan.
Nederland zal bij de totstandko
ming van een gemeenschappelijk
buitentarief invoerrechten gaan
heffen op grondstoffen en hall-
fabrikaten, die voorheen niet of
nauwelijks werden belast.
Onze reeds uiterst kwetsbare
textielindustrie komt daardoor
in een nog moeilijker positie.
Ruwe katoen, die ons land ter
Anders kunt D straks
niet meer op oi neer
Krüschen-kuur, om zelf te onder
vinden en al spoedig. hoeveel 1
beter ge U voelt, naar lichaam en
geest. Want ook Uw stemming heeft
van Rheumatische Pijnen zo te lij
den. Eigenlijk vergallen die pijnen
Uw hele leven, belemmeren U in
Uw doen en laten. En dat terwijl
hulp voor 't grijpen ligt. Neem toch
Kruschen. De kleine dagelijkse do
sis doet wonderen. Op Uw hele ge
stel.
waarde van 214y2 miljoen imppr-
teert en waaróp thans geen in
voerrecht wordt geheven, zal vol
gens het gemeenschappelijk bui
tentarief worden gelast met een
invoerrecht van 2 procent. Het
invoerrecht op wol zal stijgen
van 2 op 3 procent. Op katoen
garens zal een invoerrecht van
10 procent komen te drukken te
gen 4 procent thans.
Ook de papierindustrie zal be
denkelijke gevolgen van het aan
hangige verdrag ondervinden.
Op hout, dat Nederland groten
deels van buiten de gemeenschap
invoert en dat thans niet wordt
belast, zal volgens het gemeen
schappelijk tarief 5 procent in
voerrecht worden geheven. Het
invoerrecht op cellulose stijgt
van 0 tot 8% procent, houtslijp
van 0 tot 2% procent.
Duitsland en Frankrijk be
schikken over eigen hout, cellu
lose en houtslijp en verwerven
dus met een enkele pennestreek
onder het verdrag van de „Euro-
markt" grote voordelen op de
Nederlandse papierbedrijven.
Ook de bouwnijverheid zal ge
troffen worden. Ér komt een in
voerrecht op gezaagd naaldhout,
dat stijgt van 0 tot 7 procent,
hetgeen de bouwkosten ongetwij -
feld nog sneller omhoog zal ja-
gen.
Wij zouden zo verder kunnen
gaan in schrijven over de slech
te kansen voor de auto-onderde
len-industrie, voor de luchtvaart
en voor de scheepsbouw. Sterk
sprekend is liet voorbeeld van
de landbouw. De ingevoerde land
bouwproducten, thans veelal on
belast, zullen door vrij aanzien
lijke invoerrechten worden ge
troffen.
Wij behoren niet tot hen, die
zo ver willen gaan, de mening uit
te spreken, dat Nederland zich
uit de groep van integrerende
landen moet terugtrekken. De in
ternationale gezindheid mag niet
zo groot zijn, dat er vitale natio
nale belangen aan worden opge
offerd. Maar men mag niet ge
heel blind wezen voor de voor
delen, die op de lange baan in de
samenwerking zijn verbonden,
met name het spet van onderling
rekening houden tussen de ver
bonden landen met elkanders be
langen. Maar er zijn erenzen,
welke het nationale zelfbehoud
verbiedt te overschrijden.
Internationale samenwerking
is iets anders dan dat de kleine
landen zich ten bate van de gro
te tot een eindeloos aantal con
cessies laten dwingen. Internati
onale samenwerking is de balans
tussen internationale plicht en
nationaal zelfbehoud. Men mag
zich niet alleen laten bevleugelen
door een internationale ideolo
gie, maar moet ook rekening
houden met de nijpende werke
lijkheid.
o-
Terwijl wij dit artikel schrij
ven, zijn wij nog niet op de hoog
te van de resultaten van de Pa-
rij se conferentie, maar wij menen
wel dat Nederland tot dusverre
het been strak hield. En wij zijn
in de gelukkige omstandigheden
dat wij in minister Luns een be
windsman bezitten, die zich
scherp instelt voor de belangen
van zijn land.
Wij hopen, dat de gevaren, die
Nederland bedreigen, in hoofd
zaak worden afgewend, al zal ei
wel een compromis te voorschijn
komen. Wij hopen ook, dat de
benaderingstaktiek, vooral van
de kleine en middelgrote bedrij
ven ten aanzien van landen,
waarheen wij kunnen exporte
ren, bekwamer en vaardiger zal
worden dan zij op het ogenblik
is. Er zijn gevaarlijke concurren
ten en vooral Duitsland toont
zijn aloude infiltratiebekwaam
heid. Waakzaamheid is het ge
bod. Aan de zijde van de regering
en aan de zijde van de industrie.
Nadat de ministers van bui
tenlandse zaken bijeen geweest
zijn en vrijwel tot resultaat zijn
gekomen, bleef er nog een kwes
tie over, die overgelaten werd
aan de minister-presidenten, die
daarover maandag en dinsdag
hebben geconfereerd. Men was
heel optimistisch gestemd, maar
dinsdagochtend bleek, dat er op
verschillende punten nog geen
overeenstemming was bereikt.
Vooral de eis van Frankriik,
dat de partners zouden investe
ren in de Franse kolonies in Af
rika, had veel critiek, vooral van
Duitsland. Het eindresultaat kan
men mogelijk elders in dit blad
lezen.
In opdracht van het provinci
aal bestuur stelde het Katholiek
Sociaal-Kerkelijk Instituut een
onderzoek in o.m. naar de stand
van het voortgezet onderwijs in
Noord-Brabant. Dit is een onder
deel van de opdracht aan dit In
stituut verstrekt om een sociaal
onderzoek in de provincie in te
stellen.
Bij dit onderzoek werd de vol
gende methode gebruikt. Tenein
de een inzicht te krijgen in de
deplneming aan het onderwijs
werd gebruik gemaakt van de
methode der analogie. Hierbij
wordt de belangstelling in de
Noordbrabantse gemeenten ver
geleken met de belangstelling in
naar structuur overeenkomstige
gemeenten in de rest van 't land.
De gegevens zijn ontleend aan 't
Centraal Bureau voor de Statis
tiek, dat het aantal leerlingen bij
het voorgezet onderwijs heeft be
rekend per 100 12- t.m. 20-jari-
gen in de bevolking van elke Ne
derlandse gemeente naar de toe
stand van 1 januari 1953.
Voor de belangrijkste onder-
wijstypen zijn de uitkomsten van
dit onderzoek aan de ontwikke
ling in de daaropvolgende jaren
getoetst en indien nodig gecorri
geerd. Dit onderzoek heeft geleid
tot de conclusie, dat de belang
stelling voor enige belangrijke
soorten van voortgezet onderwijs
in Noordbrabant aanzienlijk bij
de gestelde normen achterblijft.
Zo blijft voor het schooljaar
1955/56 het v.h.m.o. voor jon
gens achter met 7%, voor meis
jes met 11%.
Zo blijft voor het jaar 1954/55
het u.l.o. voor jongens achter
met 23%voor meisjes met 24%.
Voor het middelb. techn. on-
derw. is voor 1954/55 de achter
stand 23%: voor het Huishond-
onderwijs 8%.
Voor het lager technisch on
derwijs 1954/55 bestaat 'n voor
sprong van 6% en voor het Land
bouwonderwijs een voorsprong
van 17%.
Voor de onderwijzersopleiding
bestaat geen achterstand of
voorsprong.
Het algemeen beeld van dit
overzicht is voor Noordbrabant
in hoge mate ongunstig. Bij het
u.l.o. en het m.t.o. is de achter
stand zeer groot. Bij het u.l.o. be
draagt de achterstand thans
meer dan 4500 leerlingen, het
geen gelijk staat met een tekort
van minstens 35 ulo-scholen.
Laat men het huishoudonderwijs
buiten beschouwing, dan is de
achterstand uitsluitend gecon
centreerd in de hogere onderwijs-
typen.
Alleen de onderwijzersoplei
ding vormt hierop een uitzonde
ring. De situatie in dit onder
wij stype moge bij de eerste aan
blik niet ongunstig zijn, gelet op
't grote onderwijzerstekort waar
mee ons land in z'n geheel heeft
te kampen, is de situatie in dit
opzicht in Noordbrabant even
eens zeer verontrustend.
Dit geldt temeer, daar deze
provincie door zijn hoge gehoor-'
te-aantallen relatief meer onder
wijzers nodig heeft dan de mees
te andere provincies.
De achterstand Nan Noonl-
brabant bij het huishoudonder-
wijs is meer schijn dan werke
lijkheid. Het v.g.l.o., een ondei-
wijstype, dat officieel niet tot 'i
voortgezet onderwijs wordt ge
rekend, vertoont zeer veel over-
eenkopist met het primaire huis
houdonderwijs.
De belangstelling voor het v.g.
l.o. is in N.-Brabant zeer hoog;
in het schooljaar 1952/1953 wer
den tot het v.g.l.o. toegelaten
23.4% der 13-jarige meisjes in
Noordbrabant tegen 15.2% in het
rijk. In het gecombineerde on
derwij styoen v.g.l.o.-huishoud
school zal Noordbrabant wellicht
een voorsprong hebben op de
overige provincies in plaats van
een achterstand.
Noordbrabant heeft eveneens
een voorsprong bij 't lager tech
nisch onderwijs en bij het land
bouwonderwijs. Bij het laatstge
noemde onderwij stype is deze
voorsprong zelfs zeer groot. Dit
wijst er op dat het sterk industri
aliserend gewest Noord-Brabant
in zijn school- en beroepskeuze
nog sterk traditionalistisch is
georiënteerd. Is deze ontwikke
ling in hoge mate ongewenst
voor de agrarische bevolking zel
ve, die daardoor gevaar loopt in
ernstige mate overbezet te gera
ken, aan de andere kant dreigt
hierdoor het gevaar, dat de op
komende industrieën de vereiste
geschoolde krachten moeten ont
beren. Er dreigt daardoor een
kortsluiting te ontstaan tussen
vraag en aanbod op de arbeids
markt die niet alleen economisch
schadelijk is, maar tevens een
gezonde maatschappelijke en
culturele ontwikkeling in de weg
staat. De algemene conclusie van
het bovenstaande is, dat Noord
brabant in de hogere soorten
van voortgezet onderwijs 'n gro
te achterstand heeft ten opzichte
van de rest van ons land; en een
zekere voorsprong in de lagere
soorten van voortgezet onderwijs.
Speciaal in dat onderwijstype,
waaraan in de huidige faze van
toenemende industrialisatie dc
minste behoefte bestaat. Aan de
ze onderwijsstructuur kleven
twee grote bezwaren. Een daar
van is reeds genoemd, n.l. het
gevaar dat de opkomende indus
trieën de vereiste geschoolde ar
beidskrachten moeten ontberen.
Het tweede is, dat de provincie
veel te weinig krachten oplevert
voor de bezetting der kaderfunc-
tics. Hierdoor zullen vele krach
ten van buiten de provincie moe
ten worden aangetrokken, het
geen de konsekwentie met zich
meebrengt, dat het proces van
aanpassing van de bevolking aan
de nieuwe sociaal-economische
en sociaal-culturele structuur
voor een groot deel door perso
nen van niet-Brabantse herkomst
zal worden geleid.
Het rapport verdeelt nu de
provincie in een aantal rayons
en gaat voor ieder na de stand
van de verschillende typep voort
gezet onderwijs. Het zou ons te
ver voeren om dit alles weer te
geven.
In het Land van Heusden en
Altena is 't tekort aan jongens-
en meisjesleerlingen bij het u.lo.
ca. 20%. Het gewenste aantal
leerlingen in dit rayon bedraagt
per 1 januari 1953 ca. 375. Hel
laat zich gemakkelijk verstaan,
dat de enige school waarover het
gebied thans beschikt (te Sleeu-
wiik) onvoldoende is om in de
behoeften te voorzien. Dat in dit
overwegend protestantse gebied
een tweede protestants-chistelij-
ke u.l.o.-school ontplooiingsmo
gelijkheden heeft laat zich ver
staan.
Het rapport heeft hier klaar
blijkelijk niet gedacht aan de
Chr. u.l.o.-school te Aalst, die uit
het Oostelijk deel een aantal
leerlingen trekt.
Ook het Westelijk industrie
gebied heeft een belangrijk te
kort aan u.l.o.-leerlingen.
Het Land van Heusden en Al
tena levert ook nog veel te wei
nig meisjes voor het v.h.m.o. Als
algemene conclusie wordt afge
leid, dat de werfkracht van het
v.h.m.o. nauw samenhangt met
de afstand van de school.
oor het Land van Heusden
en Altena is ook een ernstig te
kort aan leerlingen voor het nij
verheidsonderwijs voor jongens.
Het gewenste leerlingenaantal
bedraagt 255, terwijl er hieraan
105 ontbreken, dat is 21.2% van
het totale tekort.
In het Westelijk industriege
bied is dit leerlingentekort 234
van de gewenste 1891.
Ook voor het landbouwonder-
w !leeft Land van Heusden
en Altena een tekort van 32 leer
lingen. Gezien het bovenstaande
is dit niet zo erg.
In het derde hoofdstuk van 't
rapport wordt nagegaan het ver
band tussen het beroep van de
ouders en het onderwijs van de
kinderen.
Daartoe is de volgende inde
ling der beroepen gemaakt
Iintellectuelen, docenten en
nieuwe middenstand; II: indus
triëlen, industriële middenstand
en handeldrijvende middenstand;
III: hoeren, tuinders, land- en
tumarbeiders en grondwerkers;
I\ industriearbeiders en bouw
vakarbeiders en overige arbei
ders.
Het v.h.m.o. werd bezocht uit
I: 55%; uit II: 23.7%; uit III:
6.1%; uit IV: 14.3%.
Het u.l.o. werd bezocht uit:
1: 30.1%; uit II: 24.3%; uit III:
11.9%; uit IV: 30.9%.
Kweekscholen werden bezocht
uit: 1: 44.3%; uit II: 16.7%; uit
III: 18.1%: uit IV: 20.1%.
Lager techn. onderw. werd be
zocht uit: I: 11.8%; uit II: 13.4
uit III: 14.5%; uit IV: 57.5%
De kweekscholen werden veel
bezocht door kinderen van do
centen. Ofschoon de docenten nog
geen 3% van alle leerlingen bij
net voortgezet onderwijs leveren
is hun bijdrage aan de onderwij
zersopleiding ruim 22%. Een an
dere groep, die eveneens veel
candidaten voor het onderwij
zerschap levert, is de groep der
agrariërs en in het bijzonder die
van de landbouwers. Na de do
centen (22%) en de nieuwe mid
denstand (18%) drukken de
landbouwers (16.5%) 't sterkst
hun stempel op de milieusamen
stelling der kweekschoolleerlin
gen.
Ook dit derde hoofdstuk is
zeer interessant, maar het zou
ons te ver voeren dit alles weer
te geven.
Een bijzondere plaats nemen
in Bergenopzoom en Roosendaal.
Hier is de belangstelling voor 't
middelbaar onderwijs zowel voor
jongens als voor meisjes zeer
hoog. Volgens de totaal score is
deze meer dan tweemaal zo hoog
als in de provincie in zijn geheel.
Het hoogst zijn de indices bij de
arbeidersbevolking: bij de jon
gens is de belangstelling voor 't
v.h.m.o. meer dan twee en een
half maal zo hoog, bij de meisjes
zelfs vier en een half maal zo
hoog als in de provincie. De ho- i
ge belangstelling voor het mid
delbaar onderwijs vindt globaal
genomen nergens in de provincie
zijn weerga. Zo rijst de vraag,
waarom ook elders uit de arbei
dersbevolking niét meer leerlin
gen het v.h.m.o. bezoeken.
Dit rapport geeft een boeiend
overzicht van de stand van het
voorgezet onderwijs in Noord-
Brabant.
D. Sch.
„Nationale noodtoestand".
Alleen nationale inspanning,
dat is het binnen enkele jaren
bouwen van minstens 50.000 ex
tra (semi-permanente) woningen
van minstens 15 jaar gebruiks
duur, kan het sluipend proces
van ondermijning van huwelijks-
en gezinsleven door gedwongen
inwoning teniet doen. Ons land
telt volgens de woningtelling
217.500 gevallen van inwoning
van gezinnen van twee of meer
personen. Een groot deel daar
van veroorzaakt een psychische
belasting, die een ernstige be
dreiging vormen voor onze gees
telij ke volksgezondheid.
Dit is een deel der 18 conclu-
sies, neergelegd in een rapport
van de gezinsraad voor de mi
nisters van maatschappelijk werk
en huisvestingbouwnijverheid van
j de gezinsraad.
j Het rapport spreekt van een
j nationale noodtoestand. In al z'n
geledingen zal ons volk zich
moeten inspannen om de uit het
woningtekort voor ons volksle
ven voortvloeiende schadelijke
gevolgen in moreel, psychisch en
sociaal opzicht te bestrijden.
De Gezinsraad vindt, dat aan
een juiste nreventieve zorg voor
de geestelijke volksgezondheid
tekort worden gedaan indien
leeftijd en/of huwelijksduur tot
normen bii de registratie van
woningzoekende verloofden en
jonggehuwden worden genomen.
Men wenst enige ministeriële
aanbevelingen te dier zake aan
de gemeentebesturen. Deze aan
bevelingen zouden een aantal
bezwaren terzake van de hante
ring van het vergunningsstelsel
moeten ondervangen.
Gezondheidszorg.
Bij de volkshuisvesting moet
meer betekenis worden toege
kend aan een op preventieve ge
richte geestelijke en lichamelijke
gezondheidszorg Bij woning
bouw en verdeling van woon
ruimte is inwinning van sociaal
geneeskundige adviezen wense
lijk. De band tussen de gezond
heidszorg en volkshuisvesting
worde hersteld.
Omzetting van gemeentelijke
vorderingsbevoegdheid in 'n wet
telijke verplichting wordt ge
wenst geacht. Op gemeentelijke
voorschriften t.a.v. woningsplit
sing en verbetering met premie
zou in verband met het gestegen
kostenpeil gemakkelijk dispen
satie moeten worden verleend.
De premieregeling zelve behoeft
herziening om weer stimulerend
te zijn.
De inwoning.
Bevordering van inwoning mag
slechts dan geschieden, wanneer
een vrije, zelfstandige huishou
ding kan worden gevoerd. Inwo
ning bij vreemden is te verkiezen
boven die bij ouders. De Gezins
raad meent, dat het vrijwillig ter
beschikking stellen van woon-
II. Stassar - Waahvyk
Stationsstraat 88, tel. 3037
Kortingen worden direct
in mindering gebracht
ruimte gestimuleerd kan worden
door het vooraf vaststellen van
een termijn.
De gevolgen van het woning
tekort wettigen volgens de Ge
zinsraad maatregelen tot vergro
ting van de voor de woningbouw
en de noodzakelijke toeleverings
bedrijven beschikbare arbeids
capaciteit.
De bouw van duplex- en tri-
plexwoningen met wooneenheden
van minstens drie kamers kan
bijdragen tot een spoediger op
lossing van de woningnood. De
burgerlijke utiliteitsbouw zal
stringenter dan tot nu toe be
perkt moeten worden. Tenslotte
beveelt de Gezinsraad ter over
weging aan een nationale lening
in de vorm van een volkslening
met lage rentevoet. Gezien de
huidige kredietinoeilijkheden en
de beperking der overheidsbeste
dingen zou dit een weg zijn om
de financiële middelen voor de
bouw van 50.000 extra woningen
binnen een paar jaar tijds bijeen
te krijgen.
DE BESTEDINGSNOTA.
De bestedingsnota van de rege
ring heeft over 't geheel geen bij
zonder gunstig onthaal gevon
den, noch in de publieker opinie,
noch in de pers. Men is niet be
vredigd en vooral toont men zich
bezorgd over de grote lasten die
opnieuw op het bedrijfsleven ge
legd worden en niet minder de
last die de consumptieve groep
duidelijker gezegd „de gewone
man" te verduren krijgt.
We zijn wel zeer benieuwd
hoe de Tweede Kamer er op zal
reageren, want nu spreekt men er
al van dat dit middel mogelijk
erger zal zijn dan de kwaal.
- 1J,.*.;
DE K A B. EN DE
BESTEDINGSNOTA.
De economische dienst van de
KAB heeft het effect nagegaan,
die de maatregelen ter beperking
van de bestedingen zullen heb
ben op de kosten van levenson
derhoud, en onderzocht in hoe
verre dit effect afwijkt van het
percentage, dat de drie vakcen
trales als maximaal aanvaard
baar hebben gesteld. De voorlo
pige conclusie van de economi
sche dienst is, dat dit maximum
als gevolg van de aangekondigde
prijsstijgingen met enige percen
ten overtroffen zal wórden. Het
verbondsbestuur van de KAB zal
over „deze ernstige situatie" nog
nader beraden, ook met de ande
re vakcentrales.
SIGARETTEN 10 CT. DUURDER
En straks de fietsen
Sigaretten worden duurder en
rijwielen waarschijnlijk ook. De
sigaretten gaan per 1 maart een
dubbeltje per pakje van twintig
stuks meer kosten. Voor de prijs
verhoging van rijwielen moet de
goedkeurins nog afkomen.
De stijging van de verkoop-
Bruidsmeisjesjaponnen, Sluiers, Kapjes, enz. Tevens grote
collectie GELEGENHEIDSKLEDING VOOR HEREN.
BOSSCHE KLEDING-SERVICE - De enige SPECIAALZAAK voor
DEN BOSCH e. o. - VUGHTERSTRAAT 205 - Tel. 5385 - DEN BOSCH
tprijs van sigaretten is na overleg
(tussen de minister van Economi
sche Zaken, sigarettenfabrikan-
ten en sigarettenimporteurs tot
stand gekomen. De verhoging
geldt voor alle prijsklassen. De
oude voorraden mogen voor de
oude prijs worden uitverkocht.
De prijsverhoging is een gevolg
van het voortdurend oplopen van
de prijzen van ruwe tabak op de
wereldmarkt, vooral de laatste
maanden.
Op een maandag te Zwolle ge
houden aandcelhoudersvergade^
ring van een rijwielfabriek werd
meegedeeld, dat voor fietsen
eveneens, een prijsverhoging in
net voornemen ligt. Goedkeuring
hiervoor is aangevraagd bij de
minister van Economische Za
ken.
MINISTER LUNS NAAR BONN.
Minister J. Luns van Buiten
landse Zaken heeft een uitnodi
ging aanvaard van zijn West-
duitse collega, minister v. Bren-
tano, om op 1 en 2 maart een be
zoek aan Bonn te brengen. Doel
van dit bezoek is, te trachten tot
een definitieve regeling te ko
men van een aantal vraagstuk
ken, die tot dusverre nog bestaan
tussen beide landen.
Deze vraagstukken zijn de te
ruggave der grenslanderijen, de
concessies voor het delven van
kolen onder het Duitse gebied,
het Eems- en Dollarvraagstuk
de oplossing van het vraagstuk
der „Auslandsbonds" en de in
terpretatie van de akte v. Mann
heim voor de Rijnvaart.
Men verwacht, dat er resulta
ten zullen kunnen worden ge
boekt, omdat naar verluidt -—
het Nederlandse standpunt ten
aanzien van bepaalde kwesties
gematigder zou zijn dan voor
heen en aan Duitse zijde 'n ster
ke wens tot oplossing van de
hangende kwesties bestaat.
BOOTJE OMGESLAGEN.
TWEE DODEN.
Twee arbeiders zijn dinsdag
avond bij Enkhuizen verdronken
toen het vletie omsloeg waarmee
zij van hun werk terugkeerden.
Drie opvarenden konden worden
gered. Allen waren in dienst van
de aannemerij Blankevoort, die
hij Enkhuizen de wrerkhaven aan
legt voor de nieuwe IJselmeer-
polder Markerwaard.