BINNEN- EN BUITENLAND Waalwijkse en Langstraaise Courani WAAKZAAMHEID was GEBODEN GEZINSRAAD VRAAGT 50.000 EXTRA WONINGEN PER JAAR Een BRIL van STASSAR is niet te evenaren! De stand wan het voortgezet onderwijs in Noord-Brabant Verwaarloos ze niet die Rheumatische Pijnen. VERHUUR VAN KANTEN BRUIDSTOILETTFN VRIJDAG 22 FEBRUARI 1957 Uitgever: Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 per week. DE ECHO HEI ZUIDEN 80e JAARGANG No. 15 Abonnement: 21 cent per week per kwartaal 2,70 2.95 franco p.p. Ad vertentieprij s 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO" Het verzet van de Nederlandse delegatie tegen het streven van de landen der Europese combi natie om Nederland tot conces sies te dwingen ten bate van de gemeenschappelijke Europese markt, heeft een zeer werkelijke achtergrond. Na de moeilijkhe den der Brusselse conferentie rs de heer Spaak naar Nederland gereisd, teneinde de plooien te schikken. Over de besprekingen van mi nister Spaak met de Nederlandse regering is tot dusver weinig uit gelekt. Dit heeft onrust gewekt bij 't Nederlandse bedrijfsleven. Menigvuldig en ernstig zijn de bedenkingen van onze industrie, die thans los komen. Vèrschil- lende industrietakken achten zich tot ondergang gedoemd, in dien de regering het verdrag in zijn huidige vorm zou onderteke nen en men neigt tot de mening dat Nederland zich van de markt in Europa moet verwijderen en zich slechts moet aansluiten bij een vrijhandelsgebied, waaraan ook Engeland en andere Euro pese landen zullen deelnemen. o— Het loont de moeite, dat men zich in brede kring rekenschap geeft van de gevaren, die ons bo ven het hoofd hangen. Een onzer landelijke dagbladen heeft de kwestie eens op de keper be schouwd en wij willen enige pun ten, waarop het de aandacht ves tigt, eens rustig bekijken. Er is in het ontworpen ver drag sprake van hetgeen men noemt: ,,de sociale harmonisa tie", dat wil zeggen de overeen stemming van de arbeidsvoor waarden in de aangesloten lan den. Binnen vier jaar zal die so ciale harmonisatie moeten zijn voltooid. Het betekent, dat onze voorzieningen moeten worden opgetrokken tot het Franse peil en dat er gelijke beloning moet geschieden voor vrouwen- en mannenarbeid. Tengevolge van deze laatste maatregel zullen de arbeidskos ten in tal van bedrijven ontzag lijk moeten worden verhoogd. Wij geven enkele voorbeelden. In de kledingindustrie met 30 procent, in de textielindustrie met 10 procent, in de winkelbe drijven met 14 procent. Voeg daar nog bij de invoering van 'n 40-urige werkweek met een bij slag van 25 procent voor langer wérken en de betaling van 21 da gen vacantie en ge krijgt een in druk van de verzwaring der pro ductiekosten. De grote moeilijkheid voor Ne derland is, dat men de buitenta rieven, dat wil zeggen de invoer rechten voor de gebieden die ter zijde liggen van de gesloten Eu ropese Unie, hoger wil stellen dan Nederland verdragen kan. Nederland zal bij de totstandko ming van een gemeenschappelijk buitentarief invoerrechten gaan heffen op grondstoffen en hall- fabrikaten, die voorheen niet of nauwelijks werden belast. Onze reeds uiterst kwetsbare textielindustrie komt daardoor in een nog moeilijker positie. Ruwe katoen, die ons land ter Anders kunt D straks niet meer op oi neer Krüschen-kuur, om zelf te onder vinden en al spoedig. hoeveel 1 beter ge U voelt, naar lichaam en geest. Want ook Uw stemming heeft van Rheumatische Pijnen zo te lij den. Eigenlijk vergallen die pijnen Uw hele leven, belemmeren U in Uw doen en laten. En dat terwijl hulp voor 't grijpen ligt. Neem toch Kruschen. De kleine dagelijkse do sis doet wonderen. Op Uw hele ge stel. waarde van 214y2 miljoen imppr- teert en waaróp thans geen in voerrecht wordt geheven, zal vol gens het gemeenschappelijk bui tentarief worden gelast met een invoerrecht van 2 procent. Het invoerrecht op wol zal stijgen van 2 op 3 procent. Op katoen garens zal een invoerrecht van 10 procent komen te drukken te gen 4 procent thans. Ook de papierindustrie zal be denkelijke gevolgen van het aan hangige verdrag ondervinden. Op hout, dat Nederland groten deels van buiten de gemeenschap invoert en dat thans niet wordt belast, zal volgens het gemeen schappelijk tarief 5 procent in voerrecht worden geheven. Het invoerrecht op cellulose stijgt van 0 tot 8% procent, houtslijp van 0 tot 2% procent. Duitsland en Frankrijk be schikken over eigen hout, cellu lose en houtslijp en verwerven dus met een enkele pennestreek onder het verdrag van de „Euro- markt" grote voordelen op de Nederlandse papierbedrijven. Ook de bouwnijverheid zal ge troffen worden. Ér komt een in voerrecht op gezaagd naaldhout, dat stijgt van 0 tot 7 procent, hetgeen de bouwkosten ongetwij - feld nog sneller omhoog zal ja- gen. Wij zouden zo verder kunnen gaan in schrijven over de slech te kansen voor de auto-onderde len-industrie, voor de luchtvaart en voor de scheepsbouw. Sterk sprekend is liet voorbeeld van de landbouw. De ingevoerde land bouwproducten, thans veelal on belast, zullen door vrij aanzien lijke invoerrechten worden ge troffen. Wij behoren niet tot hen, die zo ver willen gaan, de mening uit te spreken, dat Nederland zich uit de groep van integrerende landen moet terugtrekken. De in ternationale gezindheid mag niet zo groot zijn, dat er vitale natio nale belangen aan worden opge offerd. Maar men mag niet ge heel blind wezen voor de voor delen, die op de lange baan in de samenwerking zijn verbonden, met name het spet van onderling rekening houden tussen de ver bonden landen met elkanders be langen. Maar er zijn erenzen, welke het nationale zelfbehoud verbiedt te overschrijden. Internationale samenwerking is iets anders dan dat de kleine landen zich ten bate van de gro te tot een eindeloos aantal con cessies laten dwingen. Internati onale samenwerking is de balans tussen internationale plicht en nationaal zelfbehoud. Men mag zich niet alleen laten bevleugelen door een internationale ideolo gie, maar moet ook rekening houden met de nijpende werke lijkheid. o- Terwijl wij dit artikel schrij ven, zijn wij nog niet op de hoog te van de resultaten van de Pa- rij se conferentie, maar wij menen wel dat Nederland tot dusverre het been strak hield. En wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat wij in minister Luns een be windsman bezitten, die zich scherp instelt voor de belangen van zijn land. Wij hopen, dat de gevaren, die Nederland bedreigen, in hoofd zaak worden afgewend, al zal ei wel een compromis te voorschijn komen. Wij hopen ook, dat de benaderingstaktiek, vooral van de kleine en middelgrote bedrij ven ten aanzien van landen, waarheen wij kunnen exporte ren, bekwamer en vaardiger zal worden dan zij op het ogenblik is. Er zijn gevaarlijke concurren ten en vooral Duitsland toont zijn aloude infiltratiebekwaam heid. Waakzaamheid is het ge bod. Aan de zijde van de regering en aan de zijde van de industrie. Nadat de ministers van bui tenlandse zaken bijeen geweest zijn en vrijwel tot resultaat zijn gekomen, bleef er nog een kwes tie over, die overgelaten werd aan de minister-presidenten, die daarover maandag en dinsdag hebben geconfereerd. Men was heel optimistisch gestemd, maar dinsdagochtend bleek, dat er op verschillende punten nog geen overeenstemming was bereikt. Vooral de eis van Frankriik, dat de partners zouden investe ren in de Franse kolonies in Af rika, had veel critiek, vooral van Duitsland. Het eindresultaat kan men mogelijk elders in dit blad lezen. In opdracht van het provinci aal bestuur stelde het Katholiek Sociaal-Kerkelijk Instituut een onderzoek in o.m. naar de stand van het voortgezet onderwijs in Noord-Brabant. Dit is een onder deel van de opdracht aan dit In stituut verstrekt om een sociaal onderzoek in de provincie in te stellen. Bij dit onderzoek werd de vol gende methode gebruikt. Tenein de een inzicht te krijgen in de deplneming aan het onderwijs werd gebruik gemaakt van de methode der analogie. Hierbij wordt de belangstelling in de Noordbrabantse gemeenten ver geleken met de belangstelling in naar structuur overeenkomstige gemeenten in de rest van 't land. De gegevens zijn ontleend aan 't Centraal Bureau voor de Statis tiek, dat het aantal leerlingen bij het voorgezet onderwijs heeft be rekend per 100 12- t.m. 20-jari- gen in de bevolking van elke Ne derlandse gemeente naar de toe stand van 1 januari 1953. Voor de belangrijkste onder- wijstypen zijn de uitkomsten van dit onderzoek aan de ontwikke ling in de daaropvolgende jaren getoetst en indien nodig gecorri geerd. Dit onderzoek heeft geleid tot de conclusie, dat de belang stelling voor enige belangrijke soorten van voortgezet onderwijs in Noordbrabant aanzienlijk bij de gestelde normen achterblijft. Zo blijft voor het schooljaar 1955/56 het v.h.m.o. voor jon gens achter met 7%, voor meis jes met 11%. Zo blijft voor het jaar 1954/55 het u.l.o. voor jongens achter met 23%voor meisjes met 24%. Voor het middelb. techn. on- derw. is voor 1954/55 de achter stand 23%: voor het Huishond- onderwijs 8%. Voor het lager technisch on derwijs 1954/55 bestaat 'n voor sprong van 6% en voor het Land bouwonderwijs een voorsprong van 17%. Voor de onderwijzersopleiding bestaat geen achterstand of voorsprong. Het algemeen beeld van dit overzicht is voor Noordbrabant in hoge mate ongunstig. Bij het u.l.o. en het m.t.o. is de achter stand zeer groot. Bij het u.l.o. be draagt de achterstand thans meer dan 4500 leerlingen, het geen gelijk staat met een tekort van minstens 35 ulo-scholen. Laat men het huishoudonderwijs buiten beschouwing, dan is de achterstand uitsluitend gecon centreerd in de hogere onderwijs- typen. Alleen de onderwijzersoplei ding vormt hierop een uitzonde ring. De situatie in dit onder wij stype moge bij de eerste aan blik niet ongunstig zijn, gelet op 't grote onderwijzerstekort waar mee ons land in z'n geheel heeft te kampen, is de situatie in dit opzicht in Noordbrabant even eens zeer verontrustend. Dit geldt temeer, daar deze provincie door zijn hoge gehoor-' te-aantallen relatief meer onder wijzers nodig heeft dan de mees te andere provincies. De achterstand Nan Noonl- brabant bij het huishoudonder- wijs is meer schijn dan werke lijkheid. Het v.g.l.o., een ondei- wijstype, dat officieel niet tot 'i voortgezet onderwijs wordt ge rekend, vertoont zeer veel over- eenkopist met het primaire huis houdonderwijs. De belangstelling voor het v.g. l.o. is in N.-Brabant zeer hoog; in het schooljaar 1952/1953 wer den tot het v.g.l.o. toegelaten 23.4% der 13-jarige meisjes in Noordbrabant tegen 15.2% in het rijk. In het gecombineerde on derwij styoen v.g.l.o.-huishoud school zal Noordbrabant wellicht een voorsprong hebben op de overige provincies in plaats van een achterstand. Noordbrabant heeft eveneens een voorsprong bij 't lager tech nisch onderwijs en bij het land bouwonderwijs. Bij het laatstge noemde onderwij stype is deze voorsprong zelfs zeer groot. Dit wijst er op dat het sterk industri aliserend gewest Noord-Brabant in zijn school- en beroepskeuze nog sterk traditionalistisch is georiënteerd. Is deze ontwikke ling in hoge mate ongewenst voor de agrarische bevolking zel ve, die daardoor gevaar loopt in ernstige mate overbezet te gera ken, aan de andere kant dreigt hierdoor het gevaar, dat de op komende industrieën de vereiste geschoolde krachten moeten ont beren. Er dreigt daardoor een kortsluiting te ontstaan tussen vraag en aanbod op de arbeids markt die niet alleen economisch schadelijk is, maar tevens een gezonde maatschappelijke en culturele ontwikkeling in de weg staat. De algemene conclusie van het bovenstaande is, dat Noord brabant in de hogere soorten van voortgezet onderwijs 'n gro te achterstand heeft ten opzichte van de rest van ons land; en een zekere voorsprong in de lagere soorten van voortgezet onderwijs. Speciaal in dat onderwijstype, waaraan in de huidige faze van toenemende industrialisatie dc minste behoefte bestaat. Aan de ze onderwijsstructuur kleven twee grote bezwaren. Een daar van is reeds genoemd, n.l. het gevaar dat de opkomende indus trieën de vereiste geschoolde ar beidskrachten moeten ontberen. Het tweede is, dat de provincie veel te weinig krachten oplevert voor de bezetting der kaderfunc- tics. Hierdoor zullen vele krach ten van buiten de provincie moe ten worden aangetrokken, het geen de konsekwentie met zich meebrengt, dat het proces van aanpassing van de bevolking aan de nieuwe sociaal-economische en sociaal-culturele structuur voor een groot deel door perso nen van niet-Brabantse herkomst zal worden geleid. Het rapport verdeelt nu de provincie in een aantal rayons en gaat voor ieder na de stand van de verschillende typep voort gezet onderwijs. Het zou ons te ver voeren om dit alles weer te geven. In het Land van Heusden en Altena is 't tekort aan jongens- en meisjesleerlingen bij het u.lo. ca. 20%. Het gewenste aantal leerlingen in dit rayon bedraagt per 1 januari 1953 ca. 375. Hel laat zich gemakkelijk verstaan, dat de enige school waarover het gebied thans beschikt (te Sleeu- wiik) onvoldoende is om in de behoeften te voorzien. Dat in dit overwegend protestantse gebied een tweede protestants-chistelij- ke u.l.o.-school ontplooiingsmo gelijkheden heeft laat zich ver staan. Het rapport heeft hier klaar blijkelijk niet gedacht aan de Chr. u.l.o.-school te Aalst, die uit het Oostelijk deel een aantal leerlingen trekt. Ook het Westelijk industrie gebied heeft een belangrijk te kort aan u.l.o.-leerlingen. Het Land van Heusden en Al tena levert ook nog veel te wei nig meisjes voor het v.h.m.o. Als algemene conclusie wordt afge leid, dat de werfkracht van het v.h.m.o. nauw samenhangt met de afstand van de school. oor het Land van Heusden en Altena is ook een ernstig te kort aan leerlingen voor het nij verheidsonderwijs voor jongens. Het gewenste leerlingenaantal bedraagt 255, terwijl er hieraan 105 ontbreken, dat is 21.2% van het totale tekort. In het Westelijk industriege bied is dit leerlingentekort 234 van de gewenste 1891. Ook voor het landbouwonder- w !leeft Land van Heusden en Altena een tekort van 32 leer lingen. Gezien het bovenstaande is dit niet zo erg. In het derde hoofdstuk van 't rapport wordt nagegaan het ver band tussen het beroep van de ouders en het onderwijs van de kinderen. Daartoe is de volgende inde ling der beroepen gemaakt Iintellectuelen, docenten en nieuwe middenstand; II: indus triëlen, industriële middenstand en handeldrijvende middenstand; III: hoeren, tuinders, land- en tumarbeiders en grondwerkers; I\ industriearbeiders en bouw vakarbeiders en overige arbei ders. Het v.h.m.o. werd bezocht uit I: 55%; uit II: 23.7%; uit III: 6.1%; uit IV: 14.3%. Het u.l.o. werd bezocht uit: 1: 30.1%; uit II: 24.3%; uit III: 11.9%; uit IV: 30.9%. Kweekscholen werden bezocht uit: 1: 44.3%; uit II: 16.7%; uit III: 18.1%: uit IV: 20.1%. Lager techn. onderw. werd be zocht uit: I: 11.8%; uit II: 13.4 uit III: 14.5%; uit IV: 57.5% De kweekscholen werden veel bezocht door kinderen van do centen. Ofschoon de docenten nog geen 3% van alle leerlingen bij net voortgezet onderwijs leveren is hun bijdrage aan de onderwij zersopleiding ruim 22%. Een an dere groep, die eveneens veel candidaten voor het onderwij zerschap levert, is de groep der agrariërs en in het bijzonder die van de landbouwers. Na de do centen (22%) en de nieuwe mid denstand (18%) drukken de landbouwers (16.5%) 't sterkst hun stempel op de milieusamen stelling der kweekschoolleerlin gen. Ook dit derde hoofdstuk is zeer interessant, maar het zou ons te ver voeren dit alles weer te geven. Een bijzondere plaats nemen in Bergenopzoom en Roosendaal. Hier is de belangstelling voor 't middelbaar onderwijs zowel voor jongens als voor meisjes zeer hoog. Volgens de totaal score is deze meer dan tweemaal zo hoog als in de provincie in zijn geheel. Het hoogst zijn de indices bij de arbeidersbevolking: bij de jon gens is de belangstelling voor 't v.h.m.o. meer dan twee en een half maal zo hoog, bij de meisjes zelfs vier en een half maal zo hoog als in de provincie. De ho- i ge belangstelling voor het mid delbaar onderwijs vindt globaal genomen nergens in de provincie zijn weerga. Zo rijst de vraag, waarom ook elders uit de arbei dersbevolking niét meer leerlin gen het v.h.m.o. bezoeken. Dit rapport geeft een boeiend overzicht van de stand van het voorgezet onderwijs in Noord- Brabant. D. Sch. „Nationale noodtoestand". Alleen nationale inspanning, dat is het binnen enkele jaren bouwen van minstens 50.000 ex tra (semi-permanente) woningen van minstens 15 jaar gebruiks duur, kan het sluipend proces van ondermijning van huwelijks- en gezinsleven door gedwongen inwoning teniet doen. Ons land telt volgens de woningtelling 217.500 gevallen van inwoning van gezinnen van twee of meer personen. Een groot deel daar van veroorzaakt een psychische belasting, die een ernstige be dreiging vormen voor onze gees telij ke volksgezondheid. Dit is een deel der 18 conclu- sies, neergelegd in een rapport van de gezinsraad voor de mi nisters van maatschappelijk werk en huisvestingbouwnijverheid van j de gezinsraad. j Het rapport spreekt van een j nationale noodtoestand. In al z'n geledingen zal ons volk zich moeten inspannen om de uit het woningtekort voor ons volksle ven voortvloeiende schadelijke gevolgen in moreel, psychisch en sociaal opzicht te bestrijden. De Gezinsraad vindt, dat aan een juiste nreventieve zorg voor de geestelijke volksgezondheid tekort worden gedaan indien leeftijd en/of huwelijksduur tot normen bii de registratie van woningzoekende verloofden en jonggehuwden worden genomen. Men wenst enige ministeriële aanbevelingen te dier zake aan de gemeentebesturen. Deze aan bevelingen zouden een aantal bezwaren terzake van de hante ring van het vergunningsstelsel moeten ondervangen. Gezondheidszorg. Bij de volkshuisvesting moet meer betekenis worden toege kend aan een op preventieve ge richte geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg Bij woning bouw en verdeling van woon ruimte is inwinning van sociaal geneeskundige adviezen wense lijk. De band tussen de gezond heidszorg en volkshuisvesting worde hersteld. Omzetting van gemeentelijke vorderingsbevoegdheid in 'n wet telijke verplichting wordt ge wenst geacht. Op gemeentelijke voorschriften t.a.v. woningsplit sing en verbetering met premie zou in verband met het gestegen kostenpeil gemakkelijk dispen satie moeten worden verleend. De premieregeling zelve behoeft herziening om weer stimulerend te zijn. De inwoning. Bevordering van inwoning mag slechts dan geschieden, wanneer een vrije, zelfstandige huishou ding kan worden gevoerd. Inwo ning bij vreemden is te verkiezen boven die bij ouders. De Gezins raad meent, dat het vrijwillig ter beschikking stellen van woon- II. Stassar - Waahvyk Stationsstraat 88, tel. 3037 Kortingen worden direct in mindering gebracht ruimte gestimuleerd kan worden door het vooraf vaststellen van een termijn. De gevolgen van het woning tekort wettigen volgens de Ge zinsraad maatregelen tot vergro ting van de voor de woningbouw en de noodzakelijke toeleverings bedrijven beschikbare arbeids capaciteit. De bouw van duplex- en tri- plexwoningen met wooneenheden van minstens drie kamers kan bijdragen tot een spoediger op lossing van de woningnood. De burgerlijke utiliteitsbouw zal stringenter dan tot nu toe be perkt moeten worden. Tenslotte beveelt de Gezinsraad ter over weging aan een nationale lening in de vorm van een volkslening met lage rentevoet. Gezien de huidige kredietinoeilijkheden en de beperking der overheidsbeste dingen zou dit een weg zijn om de financiële middelen voor de bouw van 50.000 extra woningen binnen een paar jaar tijds bijeen te krijgen. DE BESTEDINGSNOTA. De bestedingsnota van de rege ring heeft over 't geheel geen bij zonder gunstig onthaal gevon den, noch in de publieker opinie, noch in de pers. Men is niet be vredigd en vooral toont men zich bezorgd over de grote lasten die opnieuw op het bedrijfsleven ge legd worden en niet minder de last die de consumptieve groep duidelijker gezegd „de gewone man" te verduren krijgt. We zijn wel zeer benieuwd hoe de Tweede Kamer er op zal reageren, want nu spreekt men er al van dat dit middel mogelijk erger zal zijn dan de kwaal. - 1J,.*.; DE K A B. EN DE BESTEDINGSNOTA. De economische dienst van de KAB heeft het effect nagegaan, die de maatregelen ter beperking van de bestedingen zullen heb ben op de kosten van levenson derhoud, en onderzocht in hoe verre dit effect afwijkt van het percentage, dat de drie vakcen trales als maximaal aanvaard baar hebben gesteld. De voorlo pige conclusie van de economi sche dienst is, dat dit maximum als gevolg van de aangekondigde prijsstijgingen met enige percen ten overtroffen zal wórden. Het verbondsbestuur van de KAB zal over „deze ernstige situatie" nog nader beraden, ook met de ande re vakcentrales. SIGARETTEN 10 CT. DUURDER En straks de fietsen Sigaretten worden duurder en rijwielen waarschijnlijk ook. De sigaretten gaan per 1 maart een dubbeltje per pakje van twintig stuks meer kosten. Voor de prijs verhoging van rijwielen moet de goedkeurins nog afkomen. De stijging van de verkoop- Bruidsmeisjesjaponnen, Sluiers, Kapjes, enz. Tevens grote collectie GELEGENHEIDSKLEDING VOOR HEREN. BOSSCHE KLEDING-SERVICE - De enige SPECIAALZAAK voor DEN BOSCH e. o. - VUGHTERSTRAAT 205 - Tel. 5385 - DEN BOSCH tprijs van sigaretten is na overleg (tussen de minister van Economi sche Zaken, sigarettenfabrikan- ten en sigarettenimporteurs tot stand gekomen. De verhoging geldt voor alle prijsklassen. De oude voorraden mogen voor de oude prijs worden uitverkocht. De prijsverhoging is een gevolg van het voortdurend oplopen van de prijzen van ruwe tabak op de wereldmarkt, vooral de laatste maanden. Op een maandag te Zwolle ge houden aandcelhoudersvergade^ ring van een rijwielfabriek werd meegedeeld, dat voor fietsen eveneens, een prijsverhoging in net voornemen ligt. Goedkeuring hiervoor is aangevraagd bij de minister van Economische Za ken. MINISTER LUNS NAAR BONN. Minister J. Luns van Buiten landse Zaken heeft een uitnodi ging aanvaard van zijn West- duitse collega, minister v. Bren- tano, om op 1 en 2 maart een be zoek aan Bonn te brengen. Doel van dit bezoek is, te trachten tot een definitieve regeling te ko men van een aantal vraagstuk ken, die tot dusverre nog bestaan tussen beide landen. Deze vraagstukken zijn de te ruggave der grenslanderijen, de concessies voor het delven van kolen onder het Duitse gebied, het Eems- en Dollarvraagstuk de oplossing van het vraagstuk der „Auslandsbonds" en de in terpretatie van de akte v. Mann heim voor de Rijnvaart. Men verwacht, dat er resulta ten zullen kunnen worden ge boekt, omdat naar verluidt -— het Nederlandse standpunt ten aanzien van bepaalde kwesties gematigder zou zijn dan voor heen en aan Duitse zijde 'n ster ke wens tot oplossing van de hangende kwesties bestaat. BOOTJE OMGESLAGEN. TWEE DODEN. Twee arbeiders zijn dinsdag avond bij Enkhuizen verdronken toen het vletie omsloeg waarmee zij van hun werk terugkeerden. Drie opvarenden konden worden gered. Allen waren in dienst van de aannemerij Blankevoort, die hij Enkhuizen de wrerkhaven aan legt voor de nieuwe IJselmeer- polder Markerwaard.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 1