Waalwijkse en Langstraatse Courant SPORTSPIEGEL TACHTIG JAAR GRAMMOFOON. ZENUWRUST Geluidsdrager en cultuurdrager tegelijk. In één nacht Uw handen gaaf en zacht VRIJDAG 8 MAART 1957 Uitgever: Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 z per week. 80e JAARGANG No. 19 Abonnement: 21 cent per week per kwartaal f 2,70 2.95 franco p.p Ad verten tieprij s 10 cent per m.m Contract-advertenties speciaal tarief BureauxGROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO' DE WERELD ROND UITSLAGEN VAN ZONDAG 3 MAART 1957. K. N. V. B. Res. 2e klas B. Longa 3NAC 3 14 Res. 3e klas B. 3—6 3—3 GW 2Zwaluw VFC 2 Concordia 2Schijndel 3 KNVB Afdeling Noord-Brabant. Ie klas 103. White BoysBe Ready 03 BerkdijkTPO TerheijdenVCW 3—1 3—1 3e klas 319. Heusden 3—RKC 5 3—3 RKDVC 5—WSC 6 1—3 Nieuwkuijk 2-Herptse Boys 110 Zaterdagmiddagcompetitie. Uitslagen zaterdag 2 maart. Ie klas. 2—2 uitgest. 3—3 2—4 2—2 uitgest. 1—0 2—6 uitgest. Ie klas 106. Voab 3—TAC 2 2—2 Zigo 2Dongen 2 32 Hieronymus 2RWB 2 15 Broekhoven 2—DESK 3 1—2 Taxandria 3Baardwijk 2 31 2e klas 205. Veerse Boys 2Tet. Boys 53 2e klas 211. Haarsteeg 2WSC 3 uitgest. RKC 4—WSC 4 1—1 Heusden 2Baardwijk 4 72 3e klas 307. Waspik 2White Boys 2 WVO 3—Right 'Oh 2' Duss. Boys 2-Raarnsdonk Waspik 3Be Ready 3 HNCVVN SSC—NAC KogelvangersONI SmerdiekVrederust Chrislandia—Seolto 2e klas. The Gunners 2BWR WHSSprang 2 HNC 2—PTT Good Luck 2DEB 3e klas B. Zwal. Boys 3-The Gunners 4 20 Wit Zwart 2ONI 2 34 WEDSTRIJDPROGRAMMA VOOR ZONDAG 10 MAART 1957 K. N. V. B. BETAALD VOETBAL. Ere-Divisie. AmsterdamGVAV EindhovenSparta MVV—NAC Rapid JCNoad ElinkwiikAjax FeiienoordDOS Willem II—VVV BVVFortuna '54 Spel. EnschedePSV 2—3 7—2 1—4 2—3 3e klas 308. DVVC 3Uno Animo 3 25 DESK 4—DVVC 2 1—2 WSC 5Berkdijk 2 06 Berkdijk 3White Boys 3 73 DWSKFC HVC—ADO SVVHaarlem AlkmaarLimburgia EmmaRoüa Sport Helmondia '55Xerxes W ageningenDe Graafschap le Divisie B. EBOH—Helmond SittardiaV oiendam EDOEigtersnieeK AUÜVV—DEC Scnev. Hoff. Sp.Hermes DVS rortuna VI.Excelsior RCHStormvogels 2e Divisie A. Enschedese BoysZwartemeer Zwolse BoysOldenzaal LeeuwardenTubantia HeraclesHeerenveen RhedenBe Quick Oosterparkers—PEC Go AheadVeendam ZeistLonga ONAWilhelmina RBC—TOP BaronieDosko 't Gooi—UVS ZFC—De Valk RBC Longa 't Gooi ZFC Zeist Hilversum Baronie DHC ONA Dosko Wilhelmint NEC UVS TOP De Valk AMATEUR VOETBAL. le klas C. MOC '17Kimbria SC EmmaVSV '34 TSCAlliance MauritsVVH '16 Maurits 17 Spechten 18 MOC 17 Vlissingen 18 SC Emma 17 Roermond 17 VSV 16 Kimbria 16 Brabantia 17 Alliance 15 TSC 16 VVH 14 2e klas A. Wit Zwart '32—DESK BoxtelSchijndel OSS '20Gemert JVC '31Sarto Baardwiik—Wilhelmina '08 Veloc—ODC Boxtel Sarto Wilhelm. Gemert Schijndel Veloc BS Omdat wij in de grond geen haar verschillen van alle andere mensen, die er ook van dromen binnen de kortste keren rijk te worden, hebben wij meermalen op het punt gestaan al onze biezen bij elkaar te pakaen en naar Amerika te gaan, waar telkenmale mensen dood gaan die dan aan een oi andere werkezel in Tjalleberd of Uücoten een bedrag nalaten waardoor de vaderlandse schatkist ineens wat meer kleur op de wangen krijgt. Het is er echter nooit van gekomen, hetgeen gij, slim als ge zijt, natuurlijk allang bebt opgemaakt uit het feit dat wij dit hier neerschreven. Nu eens misten wij de boot op het nippertje, dan weer kregen wij de ambtelijke toestemming wanneer het schip Southampton al dik ge passeerd was en de laatste maal sloegen wij 25 mijl buiten de Hoek overboord en kwamen terecht in de netten van de Sch. 93 zodat wij ontwaakten op de Scheveningse visafslag in plaats van in suite 126 van het Waldorf Astoria Hotel. Achteraf zijn wij deksels blij dat het noodlot zo onachtzaam met ons heeft om gesprongen, want onlangs kregen wij de uitslag van een enquête onder ogen, welke is gehouden onder leerlingen van middel bare meisjesscholen in Amerika. Hieruit hebben wij geconcludeerd dat eerlang elke vader het meest beklagenswaardige wezen van de Verenigde Staten zal zijn en dat het land zal vervallen tot de primitiviteit van het matriarchaat. Uit genoemde enquête bleek namelijk dat 74 van de meisjes in alle ernst de mening is toegedaan dat moe der veel te hard werkt in het huishouden, 64 is van oordeel dat vader thuis wat meer de handen uit de mouwen moet ste ken en 61 kondigde aan dat hun echt genoten later zullen moeten koken, wassen, de kinderen verzorgen en dat ze hun han den zullen mogen dichtknijpen als de vrouw daarbij een handje helpt. Wat de vrouw buiten die tijd van het hel pen zal doen, vermeldt de enquête niet. En dit, vrienden, is niet louter toekomst muziek, het heden is voor de Amerikaanse vaders ook niet om over naar huis te schrij ven, wanneer we tenminste het Belgische zangeresje Monique van Vooren, die bij de film enige naam (overigens niet om haai stem) heeft verworven, mogen geloven. Dat Monique de mannen van haver tot gort kent, moogt ge gerust van ons aannemen want ze is al drie keer gescheiden, hetgeen haar overigens niet belet om te wijzen op dit brokje huwelijksgeluk de Amerikaanse vrouw, aldus Monique, moest meer bedacht zijn op het geluk van haar man dan op al de machines en automaten die haar hel leven vergemakkelijken. Zelfs de man laat zich door zijn vrouw sturen, zegt zij. Ge zijt dus gewaarschuwd, vrienden: zo dra ge het Vrijheidsbeeld in de haven van New York voor u ziet opdoemen, is het met uw vrijheid gedaan. Laat ze het in Tjalleberd en Uücoten zelf maar verdienenl B3 Overigens zijn in Rotterdam ook niet alle vaders baas in eigen huis, hetgeen ook daar natuurlijk tot vreemde mistoe standen aanleiding geeft. Een man aldaar, die van zijn vrouw wekelijks een zekere hoeveelheid zakgeld kreeg - veel te wei nig natuurlijk voor het borreltje, het bil jartje en het voetbalpooltje - kwam op het idee om elke dag wat eieren mee naar huis te brengen, die hij dan bij haar tegen de kostprijs inleverde. Deze vindingrijke attentie had echter één nare kant: hij be taalde de eieren zelf namelijk ook niet, maar pikte ze in een melkwinkel. Daar ook eieren net zo lang te water gaan tot ze bre ken, zit de man nu in het schip met hele maal geen zakgeld. B9 Een ander uiterste in deze wonder lijke en zichzelf plagende wereld is het ge val van Robert Caro en zijn vrouw Madge waarin de geschiedenis van de twee ko ningskinderen in een moderne versie is herleefd. Robert en Madge ,zijn nu ruim een jaar getrouwd en wonen in Londen. Hoewel ze dol op elkaar zijn, kunnen ze niet bij elkaar komen, want Robert is ge woon niet in staat zijn vrouw te omhelzen, hetgeen voor een liefhebbend man een wei nig benijdenswaardige omstandigheid is. Hij zou het natuurlijk deksels graag willen maar het gaat gewoonweg niet. Het enige blijk van liefde dat hij haar kan geven is een vluchtige kus op haar ver uitgestoken hand. De oorzaak van dit huwelijk op een afstand is niet een bruisende rivier die door de kamer stroomt of het feit dat Madge Jkobert in een grote papagaaien- kooi heeft opgesloten, nee, de fout zit bij Robert. Artsen hebben namelijk vastge steld dat hij allergisch is voor Madge. Zo dra hij te dicht bij haar in de buurt komt barst hij in een onbedaarlijke niesbui uit zodat er van een kus niets maar dan ook niets terecht komt. De oorzaak ligt in het prachtige zwarte haar van Madge, in haar gezichtspoeder en in de grote veer op haar hoed. Omdat Madge meer voor Robert voelt dan voor wie ook heeft zij alle poe der afgezworen, de veer van haar hoed ge rukt en haar haar kort laten knippen. Ro bert heeft er niet veel hoop op dat het helpen zal, maar wij geloven dat ook hier de liefde aan het langste eind zal trekken. O Terwijl de ene helft van de mannen en vrouwen zo hard mogelijk loopt om bij elkaar te komen, doet de andere helft niets dan koffers pakken om zover mogelijk van elkaar verwijderd te raken. Iedere dag le vert de wereld alzo het beeld op van de gaande en komende man. Wat ons betreft, wij zullen in een echt scheiding nooit een aanleiding kunnen zien om een feestelijke taart te laten bakken, maar omdat wij niet iedereen zijn, kon het gebeuren dat dezer dagen een man de bak kerswinkel van Fred Northcott te Plymouth binnenstapte en hem opdracht gaf een echt scheidingstaart te bakken. De oppervlakki ge lezer zal misschien denken dat dit een taart is, waarbij onder de slagroom mos terd verborgen zit, maar dan vergist hij zich toch in de spitse geest van Fred. Deze eenvoudige bakker, voor wie wij een enorme bewondering koesteren, bakte een verrukkelijke bruiloftstaart, sneed deze doormidden, legde de twee helften met de ruggen tegen elkaar en plaatste tussen dé beide helften een aart met de woorden: Prettige herinneringen. De echtscheiding ging niet door, vrien den, waaruit ge moogt opmaken dat een eenvoudige bakker met wat deeg en een slagroomspuit grote dingen kan verrichten in deze bizarre tijden. Ook uw bakker is zo'n stille werker, vrienden, waarvoor ge gerust uw hoed moogt afnemen als ge hem tegenkomt. E3 Degenen die piekeren pver een of andere vorm van bijverdiensten, hebben misschien iets aan dit verhaaltje: de 33-ja- rige Italiaanse spoorwegarbeider Isio Pao- lucci won een grote weddenschap door zich in een leeuwenkooi te begeven en aldaar ten aanschouwe van de leeuwen een glas champagne leeg te drinken. Een van de leeuwen nam dat zo maar niet en kwam met dreigende blikken en een uitermate somber gebrom op Isio af. Deze echter schonk rustig een tweede glas in een bood het de leeuw aan. Het dier ledigde het glas ad fundum, draaide zich om en ging lig gen slapen. f achtig jaar geleden schreef een naald in een wasrol de eerste regels van een gloednieuw schriftThomas Alva Edison was er in geslaagd het geluid van de menselijke stem te registreren en even later te doen aflezen. Met „Mary had a little lamb", vijf woorden uit een kinderliedje die Edison aan zijn fonograaf toevertrouwde, begon het eerste hoofdstuk van het boeiende boek van de ge luidsregistratie. Dank zij Edisons uitvinding en de daaropvolgende belangrijke verbeteringen, waaronder die van Emile Berliner, de man die de grammo foonplaat introduceerde, is het „geconserveerd geluid" tot een gebruiksartikel geworden waarvan miljoenen mensen dagelijks profijt trekken. pis Miljarden platen. inds de introductie van de grammofoon plaat in 1888 door Berliner, of liever: sinds het vermenigvuldigen van deze geluidsdra gers een industriële bezigheid werd, heeft de mensheid enige miljarden platen versleten. Jaarlijks worden in de Verenigde Staten meer dan 200.000.000 grammofoonplaten verkocht. Men schat dat de helft van het aantal gezinnen in de V.S. over afspeelap paratuur beschikt. Wat de Europase landen betreft, in Engeland vond de grammofoon het ruimste verspreidingsgebied. Hier be schikt ongeveer een derde van de gezinnen over platenspelers. Voor Nederland, België en Duitsland geldt een percentage van 25, terwijl de wat uithuiziger Fransen op 18 percent worden geschat. Klassieke ruggegraat. het logboek van de geregelde vaart door platenland, de „World Encyclopaedia of Recorded Music" doorbladert, ontmoet van Evariste Felice dell Abaco tot en met Domenico Zimpoli de namen van bijna 2000 componisten, wier werken op de plaat zijn vastgelegd. En dan houdt de W.E.R.M. zich alleen nog maar bezig met het klas sieke repertoire, dat de ruggegraat van het platenbedrijf kan worden genoemd. Men vindt er liefst driehonderd merken van grammofoonplaten vermeld. In Nederland is het Philips die een be langrijke bijdrage levert aan de voorziening van de internationale platenmarkt. Kan het bedrijf wat de vervaardiging van afspeel apparatuur betreft bogen op een traditie die reikt tot het begin van het elektrische tijdperk in de geluidsregistratie, de platen- activiteit ving eigenlijk eerst aan omstreeks de tijd van de omwenteling in de platen- sector door de komst van de langspeelplaat. Hoe snel echter de opgang sipds 1951 zich heeft voltrokken valt uit de cijfers af te lezen. Cultuurdrager. 0 e honderden klassieke werken die in zes jaar tijds hun reproductie aan Neder landse activiteit danken, hebben tezamen een speelduur van bijna 1000 uur! Aan de faam van dirigenten van internationale re putatie als Bruno Walter, Sir Thomas Beecham, Dimitri Mitropoulos en Eugene I Ormandy werd extra luister bijgezet, terwijl Nederlandse orkestleiders als Eduard van Beinum en Willem Otterloo voor een groot deel mede aan de grammofoonplaat hun internationale vermaardheid danken. Tachtig jaar na Edison's vinding blijkt duidelijker dan ooit te voren van hoe grote waarde het geschenk was, waarmee hij de wereld mocht verrijken. Maar tevens wordt duidelijk, hoe belangrijk de taak is van de gene die, voortbouwend op Edison's grond slagen, zich in dienst van de gemeenschap hebben gesteld. De grammofoonplaat is immers niet slechts een „geluidsdrager", hij is tevens een „cultuurdrager" bij uitne mendheid. J ohn Kruesi had al heel wat met Edison te doen gehad, maar de opdracht, die hij op een dag in het jaar 1877 kreeg, leek hem beslist de meest ongerijmde die ooit uit een menselijk brein gekomen was. „Het geluid van de stem vastleggen en vervol gens weergeven", dat was het wat Thomas Alva Edison bereiken wilde met behulp van het apparaat waarvoor hij Kruesi de werktekeningen gegeven had. Het ging Kruesi, die tot dan toe vrijwel steeds zijn opdrachtgever om diens geniale ideeën be wonderd had, te ver. Hij was bijna in staat om de doorsnee-burger, die oordeelde dat aan de vermaarde man toch wel een steek je los was, gelijk te geven. Maar wat doe je als je een opdracht krijgt? Je voert die opdracht nauwgezet uit en als de rekening - in dit geval 18,00 groot - prompt betaald wordt, vraag je je heus niet af wat er met het werkstuk gebeuren gaat. Het blijft bij wat schouderophalen en een mee warig lachje. Als dit immers zou lukken had een mens een wonder bewerkstelligd. Zwaarmoedige gedachten, tobberijen en angstgevoel worden verdreven door MIJNHARDT'S ZENUWTABLETTEN Versterken het zelfvertrouwen en •temmen U weer moedig en rustig, Eerste proef gelukte. John Kruesi maakt de „geluidsschrij ver'. Hij leverde hem af aan Edison en mocht er bij blijven toen de eerste proef werd genomen. En het lukte wonderwel. Kruesi kon zijn oren niet geloven. Hij zag Edison aan de slinger draaien, hij hoorde hem de woorden zeggen van een oud kin derliedje: „Mary had a little lamb", terwijl de naald een fijne groef sneed in een plaatje tin dat over een rol was gespannen. Toen was het stil. Thomas Alva Edison zette de naald weer aan het begin van de groef. Opnieuw begon hij te draaien. Tot zijn verbijstering hoorde Kruesi hoe het appa raat de woorden herhaalde welke Edison even te voren gesproken had„Mary had a little lamb". Pers kreeg prachtprimeur. „Nooit was ik in mijn leven zo verrast als toen", zo schreef Edison later. „Ik was altijd een beetje wantrouwig en bang van dingen die het de eerste keer al deden". Nu staat zijn fonograaf als een stevig stuk bewijsmateriaal van menselijke vindingrijk heid in het Londense Victoria-and-Aibert- Museum. Voor het zover kwam moest er heel wat gebeuren. Edison was direct aan de slag gegaan om dezelfde nacht nog het povere eerste ge luidje wat meer karakter te geven. De dag daarop kreeg de Amerikaanse pers de pri meur. Tijdens een bijeenkomst in het kan toor van de „Scientific American" werden de journalisten met het geluidswonder ge confronteerd. Opgetogen berichten in de kranten waren het resultaat. „De tovenaar van Menlo-park" zo noemde men Edison, de man die het eenmaal gesprokene voor altijd kon vastleggen. Buikspreek-sensatie. n de wetenschappelijke kringen van het oude Europa was men gewoonlijk zeer sceptisch ten opzichte van sensatieberichten, die ook toen al uit de Nieuwe Wereld kwa men. Toen Edison in 1879 zijn fonograaf voor de Academie van Wetenschappen in Parijs liet demonstreren, liep het uit op een groot schandaal. Nauwelijks had het apparaat de eerste klanken geproduceerd of professor Bouillaud sprong woedend op en schreeuwde de man, die namens Edispn de demonstratie gaf, toe „Jij bedrieger, denk je dat wij ons door een buikspreker voor de gek laten houden?" Er ontstond een groot tumult en zelfs toen men de geleerde heer aanbood om zich persoonlijk van de mo gelijkheden van de fonograaf te komen overtuigen, wees hij dit met een hautain gebaar van de hand „Een mens met een beetje gezond verstand kan onmogelijk ge loven dat het nobele geluid van de mense lijke stem aan een onnozel metalen plaatje gehecht zou kunnen worden". -- L -*» - ifi* Enorme mogelijkheden. Bouillaud's naam bleef alleen voor het nageslacht bewaard door zijn krampachtig verzet tegen de vooruitgang. Die vooruit gang tegenhouden was onmogelijk. Zelfs een lauwe houding van het publiek, dat zich aanvankelijk zeer geïnteresseerd had ge toond, bleek een kwestie van enige jaren. De tijd was nog niet rijp. Edison echter voorzag de enorme mogelijkheden: in het zakenleven zou de fonograaf een belang rijke taak kunnen krijgen voor het vastleg gen van brieven, bij het spraakonderricht zou men er veel nut van kunnen hebben en het conserveren van het stemgeluid en de uitspraken van de groten der aarde zou de historici het schoonste document geven dat ze zich maar zouden kunnen wensen. En tenslotte het belangrijkste: hij zou de mu zikale meesterwerken tot de massa kunnen brengen. Bergen en dalen. H et begin was er. Door verbeteringen zou de tonograaf echter belangrijk aan bruikbaarheid winnen, legen de negentiger jaren van de vorige eeuw maakte rserkner naam met zijn revolutionair geluidsschriit en meer nog door de wasrol te vervangen door een vlakke ronde schijf. Had Edison s saltier in de wasrol een kaarsrechte groef getrokken, in die groef door niveauverschil tiet verschil in toonsterkte door snellere oi minder snelle opeenvolging van „bergen en dalen", Berliner volgüe een ander systeem. In 1888, kort nadat Edison de vervolmaking van zijn fonograaf ter hand had genomen, en er in geslaagd was repro- dukties van zijn geluidsroilen te vervaardi gen, demonstreerde Berliner zijn „gram- mophoon", een apparaat waarbij de naald de groeven niet langer op een rol maar op een vlakke schijf, de „grammophoonplaat", trok. Bovendien werkte Berliner niet meer met niveauverschillen in de groef, maar met uitwijkingen van die groef. Hoe dich ter deze uitwijkingen bij elkaar lagen, hoe hoger de verkregen toon was; hoe groter de zijdelingse uitwijking was, hoe krachtiger het verkregen geluid. De plaat die wij op onze moderne platenspelers leggen, gaat regelrecht terug op deze vinding van Ber liner. Hulp uit textielbranche. n de twintigste eeuw begon de grote opgang van de grammofoon. Hoewel de weergavekwaliteit van de muziek nog wei nig bevredigend was, naaldruis en krassen het luistergenot danig in de weg stonden, was de opkomst van de industrie die zich bezig hield met de vervaardiging van grammofoonplaten en afspeelapparatuur kort na het begin van deze eeuw in volle gang. Uit de sector van de knopenfabricage kwam het materiaal dat voor de vermenig vuldiging van platen kon worden gebruikt: Durenoid. De textielbranche, of liever een daaraan nauw verbonden bedrijfstak, name lijk die van de naaimachinefabricage, le verde nóg een belangrijk aandeel tot de po pularisering van de grammofoon. Werd de fonograaf met de hand aangedreven, er kwamen spoedig apparaten, die - evenals de naaimachine - door voetbeweging kon den worden aangedreven. Een zekere John son, werkzaam bij een fabriek van naaima chines, construeerde de eerste grammofoon motor die van een veeropwinding was voor zien. Nóg klinkt Caruso. „Mary had a little lamb"Thomas Alva Edison was begonnen met de registra tie van de menselijke stem en die stem had tot dan toe per plaat het meeste succes ge boekt. Nóg luisteren we naar „verdoekte opnamen van Caruso, de legendarische te nor, wiens stem reeds kort na de eeuw wisseling op de plaat werd vastgelegd. De fonograaf met zijn wasrol en de grammofoon met de vlakke schijf dongen lange tijd samen om de gunst van het publiek. Doch Berliner's vinding won. Rond de jaren vijf en twintig werd plotseling de aandacht gevestigd op de radio. Er waren lieden die meenden, dat toen het vonnis over grammofoon en fonograaf geveld was. Het nieuwe medium leek zulke overrompe lende mogelijkheden te bezitten dat het „geconserveerde geluid" praktisch kansloos scheen. Inspanning - Ontspanning. aar de kansen keerden. Vindingen op het geDied van de radiotechniek waren aan leiding tot belangrijke verbetering van de geluiüsreproductie-methoden. iVlicrotoons, elektronenbuizen ten beboeve van de ge- luidsversterking, alsmede elektrische snij- apparatuur kwamen voor de fabricage van giammotoonplaten ter beschikking. De ont wikkeling van de magnetische opnemer be tekende een nieuwe lase in de verbetering van de aispeelapparatuur, het vervangen van de door een veer aangedreven moior door de elektromotor eveneens. De zang verloor zijn monopolie-positie in de geiuids- reproductie, de kwaliteit van de orkestpla ten werd gaandeweg beter. En toen m de dertiger jaren de eerste platenwisselaars hun intrede in de woningen deden, was 't luisteren naar een complete operauitvoe ring van een inspannende bezigheid tot een ontspannende geworden. 'legen het eind van de twintiger jaren, toen reeds de seriefabricage van radio ontvangtoestellen op grote schaal ter hand was genomen, kwamen de eerste elektrische grammotoonopnemers ter beschikking. Grammofoon-versterkers deden vervol gens hun intrede en in het begin van de dertiger jaren volgde de eerste elektrische grammofoon, passend bij een radio-ont vangtoestel. Langs peelomwenteling. Hl ij zouden stap voor stap de weg kun nen volgen die sindsdien op het gebied van de geluidsreproduktie werd afgelegd. Tel kens treffen ons verbeteringen en vervol makingen. Zij zijn alle weinig spectaculair vergeleken bij de omwenteling die plaats vond toen de langspeelplaat gemeengoed kon worden. Phüips introduceerde de lang- speelapparatuur in Europa. De „vederlich te" opnemer deed zijn intrede, verwisselba re opnemerkoppen werden in de handel gebracht, de „langspeeldiamant" kwam. Verbeteringen op het gebied van de luid spreker - de dubbel-conus -, alsmede de magneto-dynamische opnemer, leverden dusdanige bijdragen, dat ook de meest- eisende luisteraar de hoogst mogelijke ge luidsweergavekwaliteit kon worden gebo den. Sinds „Mary had a little lamb" is er veel voor en over de grammofoon gezegd. Sinds Edison en Berliner is er veel en steeds kritischer geluisterd. En nog steeds vormen plaat en afspeelapparatuur een dagelijkse bron van studie is de research centra. Niet weg te denken. John Kruesi was sceptisch: hij werd overtuigd. Professor Bouillaud wilde niet geloven, maar de feiten hebben zijn onge loof achterhaald. Men noemde de radio aanvankelijk een concurrent, maar deze bleek een partner van de grammofoonplaat. Toen de bandopnemer zijn intrede deed, voorzegde men dat het met de plaat wel gauw gedaan zou zijn. Maar zij draaien, de platenspelers en platenwisselaars, en zij luisteren, de mensen, waar ter wereld ze zich bevinden: naar klassieke muziek, naar populaire muziek, naar het woord van gro ten die gingen doch wier stemmen via de plaat bewaard bleven. De grammofoonplaat is niet meer weg te denken uit deze samen leving. MVV 23 11 8 4 30 36-21 Feijenoord 23 12 4 7 28 33-29 Enschede 22 11 7 4 29 59-31 Aiax 23 12 4 7 28 44-34 VVV 23 12 4 7 28 33-29 Fortuna 22 12 3 7 27 50-33 PSV 23 13 0 10 26 62-49 DOS 23 12 1 10 25 58-48 NAC 23 9 6 8 24 40-44 Amsterdam 22 9 5 8 23 33-39 Snarta 23 7 9 7 23 46-46 Rapid 23 10 3 10 23 48-48 Noad 22 7 5 10 19 30-36 BVV 23 8 3 12 19 50-aö GVAV 22 5 7 10 17 33-44 Elinkwijk 23 7 2 14 16 38-64 Willem 11 22 4 4 14 12 33-54 Eindhoven 23 3 3 17 9 20-38 le Divisie A. ADO 20 15 4 1 34 70-23 AiKmaar 21 11 7 3 29 53-o3 Limnurgia 19 10 6 3 26 34-17 Heimonuia 20 10 5 5 25 3U-20 Haarlem 19 7 8 4 22 35-2/ SVV 19 8 5 8 21 3/-36 KFC 20 8 5 7 21 33-3/ Graafschap 20 6 7 7 19 31-32 Volew. 20 7 5 8 19 38-41 Xerxes 20 6 7 7 19 33-38 HVC 19 5 7 7 1/ 38-40 VV agening. 20 5 7 8 17 32-35 VSV 20 5 6 9 16 23-3 Roda Sport 20 6 2 12 14 83-49 DWS 20 4 6 10 14 23-44 Emma 21 1 5 15 7 21-oi Blauw Wit 22 16 2 4 34 51-19 Slormv. 20 10 7 3 2/ 30-Z8 Herm. DVS 20 11 4 5 20 5t-34 Sittardia 21 11 3 7 23 42-38 V ofendam 19 9 5 5 23 4y-35 DFC 20 9 5 6 23 40-38 Dxcelsior 20 6 11 3 23 2/-26 RCH 19 7 7 5 21 31-24 Hoil. Sp. 20 6 8 6 20 40-3/ Vitesse 21 6 8 7 20 30-27 Rigtersbl. 20 6 7 7 19 36-42 EDO 22 7 4 11 18 28-41 Helmond 21 6 3 12 15 3/-48 AGOVV 21 4 4 13 12 27-32 t ortuna VI. 20 4 3 13 11 24-46 EBOH 20 2 5 13 9 21-51 Leeuwarden 20 13 4 3 30 68-31 Heracles 20 10 7 3 27 43-21 Be Quick 20 10 6 4 26 53-27 Rheden 20 10 6 4 26 44-36 Veendam 20 9 7 4 25 43-38 Oldenzaal 20 7 8 5 22 37-34 Zwolse B. 20 8 4 8 20 44-37 Heerenveen 20 6 8 6 20 43-45 Tubantia 20 6 6 8 18 33-35 Velocitas 22 7 4 11 18 41-57 Go Ahead 20 6 4 10 16 32-37 Zwartemeer 20 4 8 8 16 33-48 PEC 20 6 2 12 14 37-02 Ensch. B. 21 4 5 12 13 29-43 Oosterp. 19 5 1 13 11 29-58 2e Divisie B. 20 12 6 1 30 41-20 20 11 4 5 26 42-24 19 8 8 3 24 45-23 19 11 2 6 24 61-34 20 9 6 5 24 43-35 19 8 7 4 23 47-40 19 9 3 7 21 33-42 20 7 6 7 20 35-37 20 7 5 8 19 44-52 18 6 6 6 18 33-41 19 4 9 6 17 23-30 20 6 3 11 15 42-43 18 4 6 8 14 35-36 19 1 6 12 8 27-60 20 2 3 15 7 29-63 11 3 3 25 35-16 9 7 2 25 44-25 11 2 4 24 37-25 9 3 6 21 40-32 8 2 7 18 44-41 7 3 7 17 41-35 6 2 8 14 23-33 6 2 8 14 33-37 5 3 9 13 32-39 5 2 8 12 25-28 4 3 9 11 21-32 1 2 11 4 19-51 17 11 5 1 27 46-12 17 10 5 2 25 42-19 17 9 6 2 24 43-25 16 7 5 4 19 28-19 18 8 1 9 17 41-37 18 7 3 8 17 31-36

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 5