VROOM aDREESM AWW IIW DOING Waarom paaseieren eten? DE'WARIE RUITER Wat kunt U kopen voor nog geen stuiver per dag? 2 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 8 APRIL 1957 2 WOENSDAG 10 APRIL WOeU^1141g"pi IJICIl NIET AANGENOMEN fDEN BOSCH TILBURG - HELMOND 45c uiting aan haar waardering voor de totstandkoming van deze win kelgalerij. Zowel de harmonie als de drumband brachten veel belang stellenden op de been. CONTACTGROEP VOOR HANDEL EN INDUSTRIE. De Contactgroep voor Handel en Industrie heeft op 12 april a.s. in Hotel Verwiel een bijeenkomst j belegd, waarop o.m. door de Kon. Rotterdamse Lloyd enkele films zullen worden vertoond over de bouw van de Willem Ruys, over Rali en over een reis per emigrantenschip. Van kindsbeen af maakten we het mee, dat Pasen het feest was van de eieren. Op deze feestda gen werden er meer eieren ge nuttigd dan anders. We hebben dat aanvaard en in de loop dei- jaren werd het iets vanzelfspre kends: Pasen en eieren zijn sy- noniem. Zo ging het velen van ons. Maar, vraagt men zich wel eens af, waarom paaseieren eten? 'j Het is werkelijk interessant te weten hoe dit is ontstaan. Reeds in zeer oude tijden ken de men aan het ei een bijzondere kracht toe. Men beschouwde het ei als kiem van nieuw leven en de schenker van levenskracht, een begrijpelijke zienswijze. De primitief denkende mens meen de, dat dergelijke krachten over draagbaar waren. Wij behoeven hierbij slechts te denken aan an dere gebruiken op dit gebied. De ouder gennanen hulden zich in berevellen, omdat zij meenden door in de huid van dit dier te kruipen, ook de moed en kracht van dit dier deelachtig te worden. Dergelijke opvattingen vinden we nog bij primitieve volken. Zo meende men ook door het ge bruik van eieren de levenskracht over te nemen. Dus at men eie ren om krachtig en gezond tc worden De functie van het ei bleef hier echter niet alleen toe beperkt. Men meende de kracht ook op andere zaken te kunnen overdra gen en zo verspreidde men onder andere eieren over de velden om deze vruchtbaar te maken. Daar is alras het eieren zoeken uit ontstaan, eerst clandestien, later georganiseerd. In de heidense gebruiken speelde het ei vooral omstreeks het lentefeest een belangrijke rol, aangezien men met dit feest de komst van het nieuwe leven vierde. Dan at men eieren, wer den ze op de akkers gelegd enz. De kerstening. Dergelijke gebruiken leven veelal honderden en honderden jaren. Zij worden overgedragen van geslacht op geslacht en zelfs het Christendom heeft geen kans gezien deze heidense gebruiken uit te roeien. Daarom liet men ze in stand, doch gaf er een andere geestelijke inhoud aan. In de middeleeuwen beschouw de men het ei als het witte graf, waaruit het leven (Christus) op rijst. Hiermede was het ei geker stend. Tijdens de Vasten was het verbóden eieren te nuttigen en zo beschikte men omstreeks Pa sen, dat het lentefeest verving, over 'n groot aantal eieren. Van zelfsprekend kregen de mensen dan lust om eieren te eten, na zo'n lange onthouding. Is het te verwonderen, dat juist toen het ei een nieuwe bloeiperiode door maakte? Een zeer groot deel van de folkloristische gebruiken die wii kennen dateert uit die tijd. Reeds vroeger kleurde men de eieren. Ze werden door moeder gekookt. Deed men dit in koffie, dan werden ze bruin, in uieschil- Ien geel, in spinazie groen en in lindebloesem rose. Door de ge kookte eieren met spekzwoerd te wrijven, verkreeg men een hoge glans. Het tikken of kippen. Het gebruik onder kinderen, dat er tegenwoordig vrijwel he lemaal uit is, was het zogenaam de „eier tikken", ook wel „eier- kippen" of „lommerkebaan" ge noemd. De kinderen speelden dit gewoon op straat en het leek in enkele opzichten op het huidige knikkeren, maar dan met ge kookte eieren. De eigenaar van het ei dat het langst zonder barst of scheur bleef, had gewonnen en verbeurde de eieren van de andere medespelenden. In sommige plaatsen had men voor dit spel een speciale plaats, zoals de Paasberg te Wagenin- gen, Nunspeet en Lóchem, te Ootmarsum op de Paaskamp en in de stad Groningen op 'n deel van de stadswal, hierna Eierwal genoemd. Het is heel lang algemeen ge bruik geweest en in enkele plaat sen van ons land is dit nog in ere gehouden, dat van palmzondag 'af de kinderen al zingend en soms uitgerust met een klepper bord langs de huizen trokken om eieren te bedelen. Geen boer of burger van enig bezit weigerde om één of meer eieren te schen ken en dikwijls werd hieraan nog een muntstuk toegevoegd. De op gehaalde eieren werden centraal ingeleverd en daar door een vol wassene verdeeld. Plaatselijk had men voor het eierbedelen soms een bepaalde dag, zoals op witte donderdag of de zaterdag voor Pasen. Zo leidden oude heidense op vattingen omtrent het ei en de kerstening daarvan, alsmede de onthouding in de vasten, tot het gebruik van eieren eten met Pa sen. Helaas weet een groot deel der mensen niets meer van de zinnebeeldige betekenis er van en de folkloristische gebruiken er omheen zijn in diep verval. Men eet veelai eieren en dan nog in bescheiden vorm, in verband met de hoge prijzen van dit pro duct, alleen omdat het gewoonte is, de diepere zin is zoek. (Nadruk verboden). 29/3,1 f.14.90 32/35 l 16.90 36/40 I. 18.90 Herenmaten f. 20.90 - "rnrnm maa nden SPAARUIT SCHOENEN Wij garanderen U schriftelijk geen zoolreparatierekeningen. EMZA schoenen verkrijgbaar bij de EMZA specialist FEUILLETON van ,DE ECHO VAN HET ZUIDEN" door HENRIC VAN NORCH. 23). Toen de Prediker de volgende morgen opstond, begaf hij zich eerst naar zijn primitieve plan- tenpers en zag hoe de zonneroos- jes zich onder de druk hadden gehouden. Hij rangschikte ze een weinig anders en legde een paar blaadjes in een andere stand. Daarop werden ze weer onder druk gezet Na het ochtendmaal gingen de beide vrienden op stap. De Pre diker zocht weer ijverig bloemen en planten, doch het gelukte hem slechts een paar te vinden, die hij nog niet bezat. De middag be steedde hij aan het drogen en beschrijven van het gevonden materiaal. De volgende morgen gingen de onaf scheidelijken weer eens melk halen. Toen de jonge boe rin hem het vocht in de kruik had geschonken, vroeg de Predi ker en hij meende dit op 'n heel onverschillige toon te doen: Kent ge hier in de omgeving ook een jonge vrouw die de naam van Maria draagt, Hanna De vrouw des huizes begon hardop te lachen. „Sinds wan neer begint de Prediker, de som bere kluizenaar, de vrouwen hater, weer belang in dames te stellen „Er kan toch een bijzondere reden zijn dat men een ogenblik van een uitgestippelde richtlijn afwijkt". „Nu ja, vooruit dan maar, we zullen dan maar zo'n uitzonde ringsgeval aannemen. Maar is 't beslist Maria Of kan het ook een Marije of een Margje zijn „Dat weet ik werkelijk niet." „Dan wordt het zeer moeilijk". „Ze heeft een slanke gestalte, enigszins bleke gelaatstint, is niet onknap, heeft bruine lokken en een moedervlekje boven de linker wenkbrauw. „Prediker, Prediker, ik geloof dat ge de dame al in de ogen ge keken hebt", spotte de boerin. Ze dacht nu even na, doch moest antwoorden „Tot mijn spijt ken ik geen Maria, waarop Uw beschrijving van toepassing is, Prediker". „Hanna, wilt ge tegenover de anderen zwijgen over hetgeen ik u gevraagd heb „Natuurlijk, dat spreekt van zelf." De Prediker verliet de hoeve weer. Op het erf trof hij zijn ou de kameraad Folkert. „Ook iets nieuws?" vroeg hij. „Ik zou niets weten", ant woordde de boerenknecht. „Nog iets van de Zwarte Rui ter vernomen?" „Och, 30 nu en dan hoor je ge ruchten, maar ik geloof dat de mensen er ook een heleboel bij fantaseren." „Dat denk ik ook, Folkert, maar toch, een heldere jongen is het. Ik heb groot respect voor hem." „En anders ik wel, Prediker". Toen ze weer op weg waren naar hun domein, zei de Predi ker: „Vriend, ze zijn er hier niet mee bekend, dat de Zwarte Rui ter en die Drentse boeren bij ons op bezoek zijn geweest in de nieuwe Hof. Gelukkig maar, want dan zouden ze allicht ook met het damesbezoek bekend ge raakt zijn. En wat had de arme Prediker dan voor leugens en uitvluchten moeten bedenken om dit te verklaren en te rechtvaar digen. Het zou een hele knak ge geven hebben aan onze goede re putatie, Vriend." In de middag ging de Prediker weer werken aan zijn herbarium, maar hij kwam tot de ontdek king dat hij nog slechts enkele vellen ongebruikt papier bezat. „Vriend* we zullen weer eens een reis naar de stad moeten on dernemen om een nieuwe voor raad papier in te slaan. Maar aangezien Groningen nu niet be paald naast de deur ligt, lijkt het me niet ongewenst om eens te trachten ons dichterbij van het nodige te voorzien. We gaan daarvoor eens bij Heeroom kij ken." Ze zochten het dorp weer op en begaven zich naar de woning van de pastoor. De pastorie lag naast de eenvoudige kerk en was niet anders dan een oud, verval len boerderijtje. „Maar de boe- ren vinden de woning vermoede lijk nog prima voor mijn heer de 'pastoor", dacht de bezoeker. De Prediker klopte aan de deur, die zich aan de zijkant van "de woning bevond. De deur werd geopend door Heeroom zelf. „Aha, de Prediker. Bijzonder aardig vind ik het dat ge mij eens komt opzoeken. Kom binnen, kom binnen en ga mee naar m'n kamer." Toen ze in het woon- en te vens studeervertrek van de pries ter waren gezeten, begon de Pre diker: „Laat ik zo brutaal zijn om direct met mijn boodschap te komen. U weet, dat voor mijn herbarium nogal veel papier be nodigd is, maar nu 'ben ik zo goed als door mijn voorraad heen. En ik zie er wel wat tegen op om alleen voor wat papier een reis naar de stad te ondernemen. Nu kwam de gedachte bij mij op dat Heeroom mij misschien wel aan een aantal vellen zou kunnen helpen." „Ik zal eens zien, mijn zoon. De zieleherder begaf zich naar zijn eenvoudige schrijftafel met enige laden, die in een hoek van het vertrek stond. Daarop lagen enige boeken, beschreven vellen papier en enige kerkregisters. Daarnaast lagen of stonden wat schrijfbehoeften, een kruisbeeld en een potje met droog fijn zand, dat vroeger dienst deed als vloei papier. De pastoor scharrelde wat in de laden en haalde hier uit een kleine voorraad papier. De Prediker keek intussen het vertrek eens rond. Het scheen hem toe, dat het leven van een dorpspastoor allesbehalve weel de was, iets waarmee hij ook wel een weinig bekend was. Alles in de kamer ademde eenvoud, zo niet armoede. Langs de wanden hingen enkele goedkope prenten met voorstellingen uit Jezus' le ven. De tegels aan de haard, de kaarsenkandelaar, de meubels, alles was van het soberste ma kelij. Niets was aanwezig dat ook maar enigszins naar welstand zweemde. Alleen een in hout ge sneden Mariabeeldje boeide de aandacht van de Prediker. Hij begreep dat het door de hand van een meester moest zijn ge sneden. De pastoor begaf zich weer naar de tafel in het midden van het vertrek en reikte de Prediker een bundeltje papier. „Grote dank eerwaarde, en zeg mij wat ik u hiervoor schuldig ben." „Niets, niets, helemaal niets, ik ben blij u van dienst te kun nen zijn", zeide de oude man. ,,U heeft me laatst al zeer gelukkig gemaakt met uw ruime gift. Ik heb er reeds enkele mensen blij mee kunnen maken". De Prediker haalde twee zil verstukken te voorschijn. (Wordt vervolgd) -M SCHRIFTELIJKE EN TELEFONISCHE ALLEEN GELDIG U .«ftn*! BESTELLINGEN WORDEN HIEROP Bijzonder mooi 32- deüg por seleinen koffieservie-, met fraaie bloemdécors. Geschikt voor 12 personen. De prijs bedraagt *5 "7 50 slechts Fleurige corsage, uit onze voorjaarscollectie, CC c in diverse tinten Extra zware mousse nylon herenanklets, sterk, altijd passend en sneldrogend. Mooie dessins in grijs, 4 95 beige en bruin Luxe fles prima eishampoo, speciaal tegen droog en dor haar; voldoende voor 20 wassingen, extra S c voordelig Prima graslinr.en slopen, met grote hoteloverslag, 62 x 72 cm. «3 2 stuks voor Suikereitjes, rose-wit. 250 gram Butterfingers; heerlijk boterbiscuitje, A c 250 gram Damespantoffels, m. prima rubber zool, in frisse voor jaarsdessins, in de 4 95 maten 3C t/m 42 Pakjes plastic broodzak jes, met sluiters. In zo'n zakje is Uw boterham hygië nisch verpakt; het voorkomt uitdrogen en is bovendien nog meerdere malen te ge bruiken. U hebt keuze uit: 13 normale zakjes of 10 stuks 20x30, 7 stuks voor 1/2 brood, 5 stuks voor 1 brood. 2 pakjes voor QQc Hangkap, van afwasbaar acella, in diverse mooie des sins. Compleet *3^50 met trekpendel Plastic klemschort, prac- tisch en elegant; past voor elke maat door goed sluiten de beugel en baleinen. Ver krijgbaar in rood, groen, geel, wit en blauw 095 en diverse dessins Damesbeurs, in saffiaan of glad rundleder; handig mo del met 2 kleingeldvakken en papiergeldafdeling. *375 In rood en zwart Popeline overhemd, No Iron, dus droogt snel en be hoeft niet gestreken te wor den. Verkrijgbaar 4 "3 25 in wit en grijs Deze vlotte damesblouse, van organza rayé is verkrijg baar in de nieuwste voor- jaarstinten. "T50 Maten 38-46 Dezer dagen hadden enkele jongens een vogel te pakken gekregen. Zij kwakten het dier in het water en bekogelden het met graszoden. Het werd een wild spel. Wie kan hem raken jongens? Vorig jaar zag ik een jongen van 6 jaar bezig met een poesje van 14 dagen, het lag in het water en werd door hem bewerkt met een knuppel. Weer anderen ontroven de wilde eenden van hun broedsel, hoewel bebroede eieren ongeschikt zijn voor consumptie. Hoe komt het toch dat kinderen zo wreed kunnen zijn, om een weerloos dier zo ho peloos voor zijn leven te laten worstelen? Behoren dié kinderen gestraft te worden? Het is voor hen een spel. Begrijpen ze wel wat ze doen? Zijn de opvoeders hierin niet te kort geschoten? Als ouders, opvoe ders en onderwijzend personeel de kinde ren eerbied bijbrengen voor al wat leeft, dat zou een beter middel zijn dan straf. Laat ze zien het wonder dat zich elk voorjaar voltrekt. Aan de naakte takken schiet het jonge groen uit. In het frisse gras zijn allerlei gekleurde bloemen als met kwistige hand rondgestrooid. Heel de natuur wordt als met een feestkleed over dekt. Men hoort de vogels zingen. Zij gaan een nestje bouwen, dat als een kunstig mandje gevlochten wordt tussen de takken. Allerlei soorten gekleurde eitjes komen daarin, waar dan de jonge vogeltjes uit komen. De ganse dag sjouwt dat vogel paartje ervan dat volle nestje met die vo geltjes te voeden, die altijd met open bek jes zitten te wachten op de hapjes, welke bestaan uit allerlei insecten, die de mens last veroorzaken. En dan komt de vijand. Wie? Wel de mens, groot of klein, om al dat mooie wreed te verstoren. Een wreede hand graait in dat nestje en klem zich morodend om de angstig piepende vogeltjes. Wordt echter een der oude vogeltjes gevangen, dan staat het andere voor een ondoenlijke taak. Opvoeden is een moeilijke taak. Wij willen graag van onze kinderen deug delijke mensen maken, een goed lid van de maatschappij, waarop we als ouders en op voeders trots kunnen zijn. We zien ze graag netjes gekleed en goed gevoed naar school toe gaan. Maar dat is niet genoeg. Een kind is een hoger wezen dat opvoeding no dig heeft. Aan de opvoeding hangt veel af hoe een kind zich gedraagt en zich later gedragen zal. Als men de kinderen in over daad en weelde, wat voedsel en kleding be treft, opvoedt, welke eisen zullen ze later stellen? Zijn ze dan bekwaam, ook als de tijd zich keert en men zich niet allerlei uxe kan verooroven, dat ze zich behoorlijk door het leven weten te slaan. Of wilt ge voor een ander niet onder doen. Want de een doet zus en zo en de ander heeft dit en dat en daar wilt ge niet onder staan. Dan leren uw kinderen ook: je moet zorgen altijd boven een ander uit te komen. Maar dat is niet de kwaliteit van het leven. Wat doet ge voor uw medemens? Als gij in uw leven alleen maar zegt „ik", dan zullen uw kinderen ook altijd zeggen „ik, ik, ik". Zij zullen later niets voor U, noch voor hun medemens over hebben. Leer ze ook iets voor hun naaste te doen. Leer ze vooral het schone van de natuur te zien. Onderwijzend personeel, probeer de kinderen de ogen te openen voor al het schone in de natuur en gij geeft ze een grote rijkdom mee voor hun hele le ven. Uw taak is groot en belangrijk, gij kunt een invloed ten goede op de kinderen uitoefenen. V. "s: ft De sterkste schoen voor jongens en meisjes ooit in Nederland gemaakt. De schoen met de EMZALITE zool»V__ (Wett. Ged. No. 11 791 5) met ventileer- cellen, die de voeten de juiste tempe ratuur geven. De schoen met O maanden schrittelijke garantie De schoen mét de wetenschappelijke pasvorm en moderne snit.' Lostrappen van de zool uitgesloten. v

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 2