VROOM aDREESM AWW
IIW DOING
Waarom paaseieren eten?
DE'WARIE RUITER
Wat kunt U kopen voor nog geen stuiver per dag?
2
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 8 APRIL 1957
2
WOENSDAG 10 APRIL WOeU^1141g"pi IJICIl NIET AANGENOMEN
fDEN BOSCH
TILBURG - HELMOND
45c
uiting aan haar waardering voor
de totstandkoming van deze win
kelgalerij.
Zowel de harmonie als de
drumband brachten veel belang
stellenden op de been.
CONTACTGROEP VOOR
HANDEL EN INDUSTRIE.
De Contactgroep voor Handel
en Industrie heeft op 12 april a.s.
in Hotel Verwiel een bijeenkomst j
belegd, waarop o.m. door de
Kon. Rotterdamse Lloyd enkele
films zullen worden vertoond
over de bouw van de Willem
Ruys, over Rali en over een reis
per emigrantenschip.
Van kindsbeen af maakten we
het mee, dat Pasen het feest was
van de eieren. Op deze feestda
gen werden er meer eieren ge
nuttigd dan anders. We hebben
dat aanvaard en in de loop dei-
jaren werd het iets vanzelfspre
kends: Pasen en eieren zijn sy-
noniem. Zo ging het velen van
ons. Maar, vraagt men zich wel
eens af, waarom paaseieren eten? 'j
Het is werkelijk interessant te
weten hoe dit is ontstaan.
Reeds in zeer oude tijden ken
de men aan het ei een bijzondere
kracht toe. Men beschouwde het
ei als kiem van nieuw leven en
de schenker van levenskracht,
een begrijpelijke zienswijze. De
primitief denkende mens meen
de, dat dergelijke krachten over
draagbaar waren. Wij behoeven
hierbij slechts te denken aan an
dere gebruiken op dit gebied.
De ouder gennanen hulden zich
in berevellen, omdat zij meenden
door in de huid van dit dier te
kruipen, ook de moed en kracht
van dit dier deelachtig te worden.
Dergelijke opvattingen vinden
we nog bij primitieve volken. Zo
meende men ook door het ge
bruik van eieren de levenskracht
over te nemen. Dus at men eie
ren om krachtig en gezond tc
worden
De functie van het ei bleef hier
echter niet alleen toe beperkt.
Men meende de kracht ook op
andere zaken te kunnen overdra
gen en zo verspreidde men onder
andere eieren over de velden om
deze vruchtbaar te maken. Daar
is alras het eieren zoeken uit
ontstaan, eerst clandestien, later
georganiseerd.
In de heidense gebruiken
speelde het ei vooral omstreeks
het lentefeest een belangrijke
rol, aangezien men met dit feest
de komst van het nieuwe leven
vierde. Dan at men eieren, wer
den ze op de akkers gelegd enz.
De kerstening.
Dergelijke gebruiken leven
veelal honderden en honderden
jaren. Zij worden overgedragen
van geslacht op geslacht en zelfs
het Christendom heeft geen kans
gezien deze heidense gebruiken
uit te roeien. Daarom liet men ze
in stand, doch gaf er een andere
geestelijke inhoud aan.
In de middeleeuwen beschouw
de men het ei als het witte graf,
waaruit het leven (Christus) op
rijst. Hiermede was het ei geker
stend. Tijdens de Vasten was het
verbóden eieren te nuttigen en
zo beschikte men omstreeks Pa
sen, dat het lentefeest verving,
over 'n groot aantal eieren. Van
zelfsprekend kregen de mensen
dan lust om eieren te eten, na
zo'n lange onthouding. Is het te
verwonderen, dat juist toen het
ei een nieuwe bloeiperiode door
maakte? Een zeer groot deel van
de folkloristische gebruiken die
wii kennen dateert uit die tijd.
Reeds vroeger kleurde men de
eieren. Ze werden door moeder
gekookt. Deed men dit in koffie,
dan werden ze bruin, in uieschil-
Ien geel, in spinazie groen en in
lindebloesem rose. Door de ge
kookte eieren met spekzwoerd te
wrijven, verkreeg men een hoge
glans.
Het tikken of kippen.
Het gebruik onder kinderen,
dat er tegenwoordig vrijwel he
lemaal uit is, was het zogenaam
de „eier tikken", ook wel „eier-
kippen" of „lommerkebaan" ge
noemd. De kinderen speelden dit
gewoon op straat en het leek in
enkele opzichten op het huidige
knikkeren, maar dan met ge
kookte eieren. De eigenaar van
het ei dat het langst zonder barst
of scheur bleef, had gewonnen
en verbeurde de eieren van de
andere medespelenden.
In sommige plaatsen had men
voor dit spel een speciale plaats,
zoals de Paasberg te Wagenin-
gen, Nunspeet en Lóchem, te
Ootmarsum op de Paaskamp en
in de stad Groningen op 'n deel
van de stadswal, hierna Eierwal
genoemd.
Het is heel lang algemeen ge
bruik geweest en in enkele plaat
sen van ons land is dit nog in ere
gehouden, dat van palmzondag
'af de kinderen al zingend en
soms uitgerust met een klepper
bord langs de huizen trokken om
eieren te bedelen. Geen boer of
burger van enig bezit weigerde
om één of meer eieren te schen
ken en dikwijls werd hieraan nog
een muntstuk toegevoegd. De op
gehaalde eieren werden centraal
ingeleverd en daar door een vol
wassene verdeeld. Plaatselijk
had men voor het eierbedelen
soms een bepaalde dag, zoals op
witte donderdag of de zaterdag
voor Pasen.
Zo leidden oude heidense op
vattingen omtrent het ei en de
kerstening daarvan, alsmede de
onthouding in de vasten, tot het
gebruik van eieren eten met Pa
sen. Helaas weet een groot deel
der mensen niets meer van de
zinnebeeldige betekenis er van
en de folkloristische gebruiken
er omheen zijn in diep verval.
Men eet veelai eieren en dan nog
in bescheiden vorm, in verband
met de hoge prijzen van dit pro
duct, alleen omdat het gewoonte
is, de diepere zin is zoek.
(Nadruk verboden).
29/3,1 f.14.90
32/35 l 16.90
36/40 I. 18.90
Herenmaten f. 20.90
- "rnrnm
maa
nden
SPAARUIT SCHOENEN
Wij garanderen U schriftelijk
geen zoolreparatierekeningen.
EMZA schoenen verkrijgbaar bij de EMZA specialist
FEUILLETON
van
,DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
door
HENRIC VAN NORCH.
23).
Toen de Prediker de volgende
morgen opstond, begaf hij zich
eerst naar zijn primitieve plan-
tenpers en zag hoe de zonneroos-
jes zich onder de druk hadden
gehouden. Hij rangschikte ze een
weinig anders en legde een paar
blaadjes in een andere stand.
Daarop werden ze weer onder
druk gezet
Na het ochtendmaal gingen de
beide vrienden op stap. De Pre
diker zocht weer ijverig bloemen
en planten, doch het gelukte hem
slechts een paar te vinden, die
hij nog niet bezat. De middag be
steedde hij aan het drogen en
beschrijven van het gevonden
materiaal.
De volgende morgen gingen
de onaf scheidelijken weer eens
melk halen. Toen de jonge boe
rin hem het vocht in de kruik
had geschonken, vroeg de Predi
ker en hij meende dit op 'n heel
onverschillige toon te doen:
Kent ge hier in de omgeving ook
een jonge vrouw die de naam
van Maria draagt, Hanna
De vrouw des huizes begon
hardop te lachen. „Sinds wan
neer begint de Prediker, de som
bere kluizenaar, de vrouwen
hater, weer belang in dames te
stellen
„Er kan toch een bijzondere
reden zijn dat men een ogenblik
van een uitgestippelde richtlijn
afwijkt".
„Nu ja, vooruit dan maar, we
zullen dan maar zo'n uitzonde
ringsgeval aannemen. Maar is 't
beslist Maria Of kan het ook
een Marije of een Margje zijn
„Dat weet ik werkelijk niet."
„Dan wordt het zeer moeilijk".
„Ze heeft een slanke gestalte,
enigszins bleke gelaatstint, is
niet onknap, heeft bruine lokken
en een moedervlekje boven de
linker wenkbrauw.
„Prediker, Prediker, ik geloof
dat ge de dame al in de ogen ge
keken hebt", spotte de boerin.
Ze dacht nu even na, doch moest
antwoorden „Tot mijn spijt
ken ik geen Maria, waarop Uw
beschrijving van toepassing is,
Prediker".
„Hanna, wilt ge tegenover de
anderen zwijgen over hetgeen ik
u gevraagd heb
„Natuurlijk, dat spreekt van
zelf."
De Prediker verliet de hoeve
weer. Op het erf trof hij zijn ou
de kameraad Folkert. „Ook iets
nieuws?" vroeg hij.
„Ik zou niets weten", ant
woordde de boerenknecht.
„Nog iets van de Zwarte Rui
ter vernomen?"
„Och, 30 nu en dan hoor je ge
ruchten, maar ik geloof dat de
mensen er ook een heleboel bij
fantaseren."
„Dat denk ik ook, Folkert,
maar toch, een heldere jongen is
het. Ik heb groot respect voor
hem."
„En anders ik wel, Prediker".
Toen ze weer op weg waren
naar hun domein, zei de Predi
ker: „Vriend, ze zijn er hier niet
mee bekend, dat de Zwarte Rui
ter en die Drentse boeren bij ons
op bezoek zijn geweest in de
nieuwe Hof. Gelukkig maar,
want dan zouden ze allicht ook
met het damesbezoek bekend ge
raakt zijn. En wat had de arme
Prediker dan voor leugens en
uitvluchten moeten bedenken om
dit te verklaren en te rechtvaar
digen. Het zou een hele knak ge
geven hebben aan onze goede re
putatie, Vriend."
In de middag ging de Prediker
weer werken aan zijn herbarium,
maar hij kwam tot de ontdek
king dat hij nog slechts enkele
vellen ongebruikt papier bezat.
„Vriend* we zullen weer eens
een reis naar de stad moeten on
dernemen om een nieuwe voor
raad papier in te slaan. Maar
aangezien Groningen nu niet be
paald naast de deur ligt, lijkt het
me niet ongewenst om eens te
trachten ons dichterbij van het
nodige te voorzien. We gaan
daarvoor eens bij Heeroom kij
ken."
Ze zochten het dorp weer op
en begaven zich naar de woning
van de pastoor. De pastorie lag
naast de eenvoudige kerk en was
niet anders dan een oud, verval
len boerderijtje. „Maar de boe-
ren vinden de woning vermoede
lijk nog prima voor mijn heer de
'pastoor", dacht de bezoeker.
De Prediker klopte aan de
deur, die zich aan de zijkant van
"de woning bevond. De deur werd
geopend door Heeroom zelf.
„Aha, de Prediker. Bijzonder
aardig vind ik het dat ge mij eens
komt opzoeken. Kom binnen,
kom binnen en ga mee naar m'n
kamer."
Toen ze in het woon- en te
vens studeervertrek van de pries
ter waren gezeten, begon de Pre
diker: „Laat ik zo brutaal zijn
om direct met mijn boodschap te
komen. U weet, dat voor mijn
herbarium nogal veel papier be
nodigd is, maar nu 'ben ik zo goed
als door mijn voorraad heen. En
ik zie er wel wat tegen op om
alleen voor wat papier een reis
naar de stad te ondernemen. Nu
kwam de gedachte bij mij op dat
Heeroom mij misschien wel aan
een aantal vellen zou kunnen
helpen."
„Ik zal eens zien, mijn zoon.
De zieleherder begaf zich naar
zijn eenvoudige schrijftafel met
enige laden, die in een hoek van
het vertrek stond. Daarop lagen
enige boeken, beschreven vellen
papier en enige kerkregisters.
Daarnaast lagen of stonden wat
schrijfbehoeften, een kruisbeeld
en een potje met droog fijn zand,
dat vroeger dienst deed als vloei
papier. De pastoor scharrelde
wat in de laden en haalde hier
uit een kleine voorraad papier.
De Prediker keek intussen het
vertrek eens rond. Het scheen
hem toe, dat het leven van een
dorpspastoor allesbehalve weel
de was, iets waarmee hij ook wel
een weinig bekend was. Alles in
de kamer ademde eenvoud, zo
niet armoede. Langs de wanden
hingen enkele goedkope prenten
met voorstellingen uit Jezus' le
ven. De tegels aan de haard, de
kaarsenkandelaar, de meubels,
alles was van het soberste ma
kelij. Niets was aanwezig dat ook
maar enigszins naar welstand
zweemde. Alleen een in hout ge
sneden Mariabeeldje boeide de
aandacht van de Prediker. Hij
begreep dat het door de hand
van een meester moest zijn ge
sneden.
De pastoor begaf zich weer
naar de tafel in het midden van
het vertrek en reikte de Prediker
een bundeltje papier.
„Grote dank eerwaarde, en zeg
mij wat ik u hiervoor schuldig
ben."
„Niets, niets, helemaal niets,
ik ben blij u van dienst te kun
nen zijn", zeide de oude man. ,,U
heeft me laatst al zeer gelukkig
gemaakt met uw ruime gift. Ik
heb er reeds enkele mensen blij
mee kunnen maken".
De Prediker haalde twee zil
verstukken te voorschijn.
(Wordt vervolgd)
-M SCHRIFTELIJKE EN TELEFONISCHE
ALLEEN GELDIG U .«ftn*! BESTELLINGEN WORDEN HIEROP
Bijzonder mooi 32- deüg por
seleinen koffieservie-, met
fraaie bloemdécors. Geschikt
voor 12 personen. De prijs
bedraagt *5 "7 50
slechts
Fleurige corsage, uit onze
voorjaarscollectie, CC c
in diverse tinten
Extra zware mousse nylon
herenanklets, sterk, altijd
passend en sneldrogend.
Mooie dessins in grijs, 4 95
beige en bruin
Luxe fles prima eishampoo,
speciaal tegen droog en dor
haar; voldoende voor 20
wassingen, extra S c
voordelig
Prima graslinr.en slopen,
met grote hoteloverslag,
62 x 72 cm. «3
2 stuks voor
Suikereitjes, rose-wit.
250 gram
Butterfingers; heerlijk
boterbiscuitje, A c
250 gram
Damespantoffels, m. prima
rubber zool, in frisse voor
jaarsdessins, in de 4 95
maten 3C t/m 42
Pakjes plastic broodzak
jes, met sluiters. In zo'n
zakje is Uw boterham hygië
nisch verpakt; het voorkomt
uitdrogen en is bovendien
nog meerdere malen te ge
bruiken. U hebt keuze uit:
13 normale zakjes of 10 stuks
20x30, 7 stuks voor 1/2
brood, 5 stuks voor 1 brood.
2 pakjes voor QQc
Hangkap, van afwasbaar
acella, in diverse mooie des
sins. Compleet *3^50
met trekpendel
Plastic klemschort, prac-
tisch en elegant; past voor
elke maat door goed sluiten
de beugel en baleinen. Ver
krijgbaar in rood, groen,
geel, wit en blauw 095
en diverse dessins
Damesbeurs, in saffiaan of
glad rundleder; handig mo
del met 2 kleingeldvakken en
papiergeldafdeling. *375
In rood en zwart
Popeline overhemd, No
Iron, dus droogt snel en be
hoeft niet gestreken te wor
den. Verkrijgbaar 4 "3 25
in wit en grijs
Deze vlotte damesblouse,
van organza rayé is verkrijg
baar in de nieuwste voor-
jaarstinten. "T50
Maten 38-46
Dezer dagen hadden enkele jongens een
vogel te pakken gekregen. Zij kwakten het
dier in het water en bekogelden het met
graszoden. Het werd een wild spel. Wie
kan hem raken jongens?
Vorig jaar zag ik een jongen van 6 jaar
bezig met een poesje van 14 dagen, het lag
in het water en werd door hem bewerkt
met een knuppel.
Weer anderen ontroven de wilde eenden
van hun broedsel, hoewel bebroede eieren
ongeschikt zijn voor consumptie.
Hoe komt het toch dat kinderen zo wreed
kunnen zijn, om een weerloos dier zo ho
peloos voor zijn leven te laten worstelen?
Behoren dié kinderen gestraft te worden?
Het is voor hen een spel. Begrijpen ze
wel wat ze doen? Zijn de opvoeders hierin
niet te kort geschoten? Als ouders, opvoe
ders en onderwijzend personeel de kinde
ren eerbied bijbrengen voor al wat leeft,
dat zou een beter middel zijn dan straf.
Laat ze zien het wonder dat zich elk
voorjaar voltrekt. Aan de naakte takken
schiet het jonge groen uit. In het frisse
gras zijn allerlei gekleurde bloemen als
met kwistige hand rondgestrooid. Heel de
natuur wordt als met een feestkleed over
dekt. Men hoort de vogels zingen. Zij gaan
een nestje bouwen, dat als een kunstig
mandje gevlochten wordt tussen de takken.
Allerlei soorten gekleurde eitjes komen
daarin, waar dan de jonge vogeltjes uit
komen. De ganse dag sjouwt dat vogel
paartje ervan dat volle nestje met die vo
geltjes te voeden, die altijd met open bek
jes zitten te wachten op de hapjes, welke
bestaan uit allerlei insecten, die de mens
last veroorzaken.
En dan komt de vijand. Wie? Wel de
mens, groot of klein, om al dat mooie
wreed te verstoren. Een wreede hand graait
in dat nestje en klem zich morodend om de
angstig piepende vogeltjes. Wordt echter
een der oude vogeltjes gevangen, dan staat
het andere voor een ondoenlijke taak.
Opvoeden is een moeilijke taak.
Wij willen graag van onze kinderen deug
delijke mensen maken, een goed lid van de
maatschappij, waarop we als ouders en op
voeders trots kunnen zijn. We zien ze graag
netjes gekleed en goed gevoed naar school
toe gaan. Maar dat is niet genoeg. Een
kind is een hoger wezen dat opvoeding no
dig heeft. Aan de opvoeding hangt veel af
hoe een kind zich gedraagt en zich later
gedragen zal. Als men de kinderen in over
daad en weelde, wat voedsel en kleding be
treft, opvoedt, welke eisen zullen ze later
stellen? Zijn ze dan bekwaam, ook als de
tijd zich keert en men zich niet allerlei uxe
kan verooroven, dat ze zich behoorlijk door
het leven weten te slaan.
Of wilt ge voor een ander niet onder
doen. Want de een doet zus en zo en de
ander heeft dit en dat en daar wilt ge niet
onder staan. Dan leren uw kinderen ook: je
moet zorgen altijd boven een ander uit te
komen. Maar dat is niet de kwaliteit van
het leven. Wat doet ge voor uw medemens?
Als gij in uw leven alleen maar zegt
„ik", dan zullen uw kinderen ook altijd
zeggen „ik, ik, ik". Zij zullen later niets
voor U, noch voor hun medemens over
hebben. Leer ze ook iets voor hun naaste te
doen. Leer ze vooral het schone van de
natuur te zien. Onderwijzend personeel,
probeer de kinderen de ogen te openen voor
al het schone in de natuur en gij geeft ze
een grote rijkdom mee voor hun hele le
ven. Uw taak is groot en belangrijk, gij
kunt een invloed ten goede op de kinderen
uitoefenen. V.
"s:
ft
De sterkste schoen voor jongens en
meisjes ooit in Nederland gemaakt.
De schoen met de EMZALITE zool»V__
(Wett. Ged. No. 11 791 5) met ventileer-
cellen, die de voeten de juiste tempe
ratuur geven.
De schoen met O maanden
schrittelijke garantie
De schoen mét de wetenschappelijke
pasvorm en moderne snit.'
Lostrappen van de zool uitgesloten. v