FILMJOURNAAL
Waalwijkse en Langsiraaise Courani
HUUR EN KRISIS.
Mater Amabilisschool sloot curcus
jaar met allerprettigste feestavond.
U kunt niet alles weten
Kroon Karpetten
Ditvoorst-Schrijvers
NIEUW BEDRIJFSCOMPLEX VOOR N.V. CHROOMLEDERFABRIEK
„DE AMSTEL" TE WAALWIJK.
VRIJDAG 17 MEI 1957
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week.
80e JAARGANG No. 39
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal f 2.85
ƒ3.10 franco p.p.
Advertentieprijs
10 cent per mm.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES: „ECHO"
Omtrent het drietal regerings
voorstellen betreffende de huur
verhoging bestaat allerminst een
gunstige prognose.
Zoals men weet, wil de rege
ring de huren verhogen met 25
procent, met blokkering van de
helft van de verhoging. Tegen de
huurverhoging als zodanig heeft
men geen bezwaren, maar tegen
de blokkering zijn velen gekant.
Er zijn vele eigenaars, die haar
gevoelen als. een voor hen onge
rechtvaardigde bestedingsbeper
king. De regering antwoordt
daarop, dat zij geen bestedings-
dwang beoogt, maar bestedings-
drang.
Het is o.i. moeilijk, de grens
tussen deze begrippen te vinden.
De blokkering zal weliswaar gel
den voor verbeteringen aan de
woningen, niet voor onderhouds
werk. Maar er zijn oude huizen,
die voor dergelijke verbeteringen
niet in aanmerking komen, om
dat zij behoorlijk ingericht en
onderhouden zijn. De blokkering
betekent dan een belemmering
voor de verhuurder in het ge
bruik van zijn geld.
Wij bevinden ons met het pro
bleem van de huurvefhoging
voor een uiterst ingewikkelde
materie. Aan de ene kant is de
huurverhoging voor de huurders
een bijzonder onaangename ge
schiedenis. Een nieuwe factor
die hen wederom door een kos-
tenvermeerdering ernstig treft
in hun reeds zo moeilijk bestaan.
Aan de eigenaar echter moet
noodzakeb;k worden tegemoet
gekomen, omdat het verhuren
van huizen door de ontzaglijke
stijging der onkosten een niet
meer ionend bedrijf is. Door de
blokkering wordt hun met de ene
hand ontnomen hetgeen men hun
met de andere hand gaf.
Wij mogen, hoe groot onze be
zwaren zijn tegen 't blokkerings
stelsel, niet verzuimen oog te
hebben voor enkele voordelen.
Wij zijn het eens met wat het
dagblad „Trouw" schrijft, dat
men niet zeggen kan: het is een
blokkering zonder meer. Immers
het geblokkeerde geld kan gede
blokkeerd worden, eer de gestel
de tien jaren om zijn, indien men
het geld wil besteden voor ver
betering van oude woningen.
Daar zit een gezond element in.
Het gezonde is dit, dat het re
delijk is, dat het oude woningbe-
zit, nu de huurprijzen opgetrok
ken worden in de richting van
de nieuwe woningen, ook verbe
terd wordt wat de inrichting er
van betreft. En dat is in het be
lang van het voortbestaan van
het oude huizen-bezit en daarom
een belang, zowel van verhuur
der en huurder en van ons volk
als geheel. Maar al met al, het
blijft een verplicht gerichte be
steding, een aantasten van de ei
genaar in zijn handelingsvrijheid
en hel levert een administratieve
rompslomp op, die de regering
ontkent, maar waarvoor wij niet
temin blijven vrezen.
Er is sprake geweest van een
huurbelasting. Daarvoor in de
plaats heeft men nu het blokke
ringssysteem gebracht. Men heeft
zoals Trouw het uitdrukt, door
dit blokkeringsstelsel „de huur
belasting afgekocht".
De regering is aan enkele be
staande grieven enigszins tege
moet gekomen. Zij heeft meege
deeld, dat de eigenaar gelden
voor woningen, die geen verbe
tering behoeven, kan overheve
len naar andere in zijn bezit zijn
de en in het grootboek ingeschre
ven woningen. Huurverhoging
van bedrijfspanden komt in het
algemeen niet voor doorbereke
ning in aanmerking. De rente
over het geblokkeerde geld is
bepaald.
De gereserveerde gelden zullen
rechtstreeks in 's Rijks kas ko
men, dus geen tusseninstantie.
Het geblokkeerde deel is vrij van
inkomstenbelasting. Maar hoe
zeer de regering bezig is geweest
zich te beraden, zij handhaaft
haar beginsel van de blokkering.
En hier blijft zij lijnrecht staan
tegenover de essentiële grief van
de oppositie. Het lot van haar
voorstellen is dus onzeker. Hier
opent zich 'n moeilijk perspectief
dat een politiek karakter heeft.
Er is een gevaarlijke coïnci
dentie. Het huurverhogingspro
bleem komt op in dezelfde tijd
waarin de kritiek op 't algemeen
beleid en op de samenstelling
van de regering vaardig wrordt.
Dr. Bruins Slot, 'n voorman van
de anti-revolutionairen, schreef
een artikel, waarin de regering
onder vuur genomen wordt. „De
monetaire toestand van ons land
verslechtert snel en voortdu
rend", zo zei hij, „de prijzen stij
gen met de regelmaat van de
klok. De landbouw verkeert in 'n
acute noodsituatie. De regering
vraagt adviezen hier en adviezen
daar en doet tot dusverre niets.
Er is een rapport van de Sociaal
Economische Raad, dat basis van
het regeringsbeleid zou zijn. Een
nota aan de Staten-Generaal
daarover, aanduidende welke
maatregelen zouden worden ge
troffen, werd al in december
verwacht en op 1 februari was
zij er nog niet. Aan dit kabinet
ontbreekt een basis. Dit kabinet
heeft in werkelijkheid geen ge
meenschappelijk regeerprogram.
Dit kabinet is niet homogeen en
daarom is het niet voor zijn taak
berekend
Dezer dagen heeft prof. Rom-
me er het zijne aan toegevoegd.
Hij zeide, dat het ernstige over
weging verdient de medewerking
van de KVP aan het kabinet te
beëindigen, wanneer het in zijn
intern beraad niet tijdig tot op
lossing zal weten te komen, zo
dat het bij de normale dnur van
de lopende parlementaire perio
de toch niets wordt; dat het aan
te bevelen is onthouding te over
wegen boven een „ongewijzigd
voortglijden naar 1960".
Al deze uitspraken zijn teke
nen aan de wand en zij doen ons
bevreesd zijn voor een ernstige
politieke situatie in de naaste
toekomst.
Kan ons land tegelijkertijd een
economische en een politieke
krisis beleven
Wij hopen dat regering en Sta
ten-Generaal zo behendig door
de doolhof, .waarin wij vertoe
ven, weten te manoeuvreren, dat
de gevaren die dreigen, worden
afgewend.
(Nadruk verboden).
25 Leerlingen ontvingen einddiploma.
JJoezeer de Waalwijkse Mater
Amabilisschool is uitgegroeid
tot een instituut, waarvoor de
belangstelling van de meisjes,
werkgevers en ouders een sterk
stijgende lijn vertoont, mocht
dinsdagavond weer eens blijken
toen deze school het cursusjaar
'56'57 sloot met het uitreiken
van einddiploma's en getuig
schriften en deze plechtigheid
omkranste met een allerprettig
ste feestavond.
De voorzitter van het school
bestuur burgemeester J. L. P. M.
Teijssen, heette de aanwezigen -
de grote zaal van de Gecroonde
Leersse was geheel gevuld - wel
kom en onderstreepte dat uit
deze grote belangstelling mocht
worden geconcludeerd dat er
allerwege een grote belangstel
ling bestaat voor de Mater Ama
bilisschool. Onder de aanwezi
gen bevond zich de diocesaan
leidster, mei. v. d. Besselaar, en
Vele werkgevers en chefs van
bedrijven.
Sprekend over het afgelopen
cursusjaar zei de voorzitter dat
'56'57 een zeer goed cursusjaar
is geweest. De schoolgemeen
schap heeft zich gekenmerkt
door een voortreffelijke geest.
Er was een uitstekend contact
tussen de leiding en de docenten
meerden in de toekomst de
vruchten van dit diploma zou
den mogen plukken.
Tenslotte bracht burgemees
ter Teijssen dank aan allen die
hadden meegewerkt aan de tot
standkoming van deze feest
avond. Een bijzonder woord van
waardering had de voorzitter
voor de Eerw. Broeders Romu-
aldus en Marius voor de wijze
waarop zij de decors hadden
verzorgd. Broeder Romualdus
mocht daarvoor een boekenbon
in ontvangst nemen en Broeder
Marius enig schildermateriaal
om daarmee zijn schilderkunst
verder te ontplooien. De heer
de Nijs werd voor diens goede
zorgen aan de zaal besteed be
dacht met een kistje sigaren.
De scheidende leerlingen bo
den de leidster van de school
mej. M. Hoffmans, een geschenk
aan als dank voor de vele goede
zorgen welke zij aan hen had be
steed.
En dan was daar de Mater
Amabilis-show „Tutti Frutti",
die de aanwezigen enkele uren
op zeer prettige wijze heeft be
ziggehouden. Het was een leven
dig en afwisselend geheel met
zang, voordracht, toneel en bal
let, waarvan elk onderdeel zeer
goed was verzorgd en men kan
biet anders dan bewondering
hebben voor hetgeen hier door
de meisjes werd gebracht; be
wondering en waardering ook
voor het voortreffelijke werk
van Marianne Keser (ballet),
Toos Baars (ritmische gym), Jo
Verhoeven (koor) en regisseur
Tiny v. d. Heijden. Zonder de an
dere onderdeien van deze kleu
rige revue afbreuk te willen doen
lijkt ons een aparte vermelding
van het gedanste sprookje „De
wonderput" op haar plaats. Van
de sprankelend, voorgedragen
proloog door Marianne Keser tot
aan de onthulling van de „schp-
ne" jonkvrouw was dat sprookje
een bijzondere ervaring, vooral
ook dank zij de uitstekend ge
danste rol van „slome" Hannes.
En met wat voor simpele mid
delen weet Marianne Keser een
uniek decor te scheppen.
De alleraardigste costuums
voor deze show waren van D. v.
Nooyen uit Rotterdam, de grime
was van Charles v. d. Heuvel uit
Dongen, het geluid van Egbert
v. d. Hammen uit Waalwijk en
het gordijndecor van W. Beijne
uit Amsterdam.
Het was een allerprettigste
sluiting van een vruchtbaar cur
susjaar.
enerzijds en de leerlingen ander
zijds. Eens .te meer is gebleken,
dat de Mater Amabilisschool 'n
onmisbaar instituut in onze sa
menleving is geworden. Spr.
complimenteerde de meisjes die
3 jaar lang blijk hebben gegeven
van een groot plichtsbesef. Hij
bracht dank aan de docenten, in
het bijzonder aan de eminente
leidster van de school, mej. M.
Hoffmans, en tenslotte aan allen
die op enigerlei wijze tijd en
zorg aan de schooi hebben be
steed.
Vervolgens ging de voorzitter
over tot het uitreiken van de
diploma's aan die meisjes die
3 jaar lang de school met vrucht
en toewijding hebben bezocht.
Het waren:
Adri Buis, Nel de Bont, Toos
de Bont, Cor Dumoulin, Willy v.
Helvoirt, Riet Hitters, Thera de
Louw, Lies Ketelaars, Riek Pey-
nenborgh. Net v. d. Steen, Jo
Veltman, Nel Verkooyen, Jeanne
v. d. Wiel, Francien v. d. Wiel,
Riet v. d. Broek, Laura v. d.
Broek, Betsie v. Engelen, Adri
v. d. Griendt, Joke v. d. Heyden,
Antoinet v. d. Houdt, Christien
v. d. Houdt. Corrie Maas, Fran
cien Maas, Ria Vrijhoeven, Joke
Timmermans.
Spr. hoopte dat de gediplo-
45 x 75 17.—
62 x 125 38.—
140 x 200 119.—
200 x 300 254
225 x 310 295.—
250 x 350 370
WONINGINRICHTING
In de pauze werden nog- ge
tuigschriften uitgereikt aan de
navolgende leerlingen
2e jaars getuigschriften.
Fia Bakkers, Franca Brekel-
mans; Nellie Broers, Annie van
Daalen, Rika v. d. Heijden; Tini
Konings, Antoinet Maas, Ida de
Peffer, Corrie Pullens, Jeanne
Schoemans, Ineke Trimbach,
Toos v. d. Water, Ria de Wert,
Thea Wijkmans, Ria IJpelaar,
Jeanne van Brunschot, Nellie v.
Engelen, Jeanne Heesters, Annie
v. Helvoirt, Annie v. Huiten, Ine
Kleijn, Lies Kooien, Corrie Kuij-
ten, Wies Leijtens, Jeanne Leij-
tens, Truus Steenbergen, Antoi
net Steenbergen, Chelley Strik,
Annie Verhoofstad, Jo Verschu-
re.
Ie jaars getuigschriften.
Nellie v. d. Eerden, Ria v. d.
Hoven, Trees Klerks, Trees v. d.
Lee, Nellie v. Loon, Annie de Ne
gro, Jannie v. Nooy, Cokkie Sar
ton, Mien Stoop, Ineke Trimbach,
Annie v. Velthoven, Jeanne Ver
donk, Adri Verhoeven, Tonnie
Appels, Willie Brok, Ria Dumou-
i lin, Ellie v. Gelder. Dini v. Gel-
der, Dini de Haan, Lies van Hel-
i vpirt, Annie v. d. Hoek. Ria v. d.
Hoek, Ria v. d. Hoven, Els Kleijn,
Cor Klerks, Tonnie v. Nooy, Ria
de Rooii. Ans Vervloet, Fried de
Louw, Fientje Evers, Anneke v.
Assen, Dini v. Baardwijk, Jannie
v. Bladel, Paula Boom, Antoinet
v. d. Broek. Ria v. Daalen. Corrie
Dekkers, Ria Goedhart, Joke v.
d. Griendt Dini v. Hulst, Lia v.
Kuik, Nel Leijtens, Riki Leijtens,
Adri v. Riek Dini v. d. Sanden,
Bertha Verdijk, Joke v. d. Wiel,
Riet Schouten.
Toen de fabrieksgebouwen van
de Lederfabriek „De Amstel" aan
de Grotestraat in de vroege mor.
fen van de 17e maart 1938 door
rand waren verwoest, werd het
bedrijf tijdelijk ondergebracht in
een pand aan de Burg. v. d. Klok-
kenlaan. De bedoeling was voor
één jaar. Dat ene jaar zijn er
echter twintig geworden, want
de tweede wereldoorlog stak een
spaak in het wiel van alle op-
bouwplannen. En ook na de oor
log, toen de fabriek de naam
kreeg van N.V. Chroomlederfa-
briek „De Amstel", waren de om
standigheden zodanig, dat er
vooralsnog van de bouw van een
nieuw bedrijfscomplex geen spra
ke kon zijn. De behoefte aan een
nieuw en groter pand deed zich
echter door de gestadige groei
van het bedrijf van lieverlee
meer en meer voelen. Met voort
varendheid werd er dan ook ge
werkt aan de plannen voor de
bouw van een geheel nieuw en
modern bedrijfspand, dat de uit- j
bouw van het bedrijf zou kunnen
opvangen en mede dank zij de
vlotte medewerking van het ge
meentebestuur mocht men het
genoegen smaken om juist voor
het in werking treden van de be
stedingsbeperking de goedkeu
ring op deze plannen te verkrij
gen.
Het nieuwe bedrijfscomplex,
waarvan de plannen zijn ontwor
pen door het architectenbureau
Op ten Noort Blijdenstein te
Utrecht in samenwerking met de
bedrijfsarchitect de heer A. C.
Fijan, zal aansluiten bij het be
staande pand in de Grotestraat.
Het nieuwe complex ziet men
hierboven in maquette afge
beeld. De hoofdingang bevindt
zich in de oostelijke gevel en men
bereikt deze via een inrit vanuit
de Putstraat. Naast de hoofdin
gang bevinden zich links de kan
toor- en expeditieruimte, rechts
de magazijnen. De noordelijke
gevel is geheel uit glas opgetrok
ken met het doel om in daar ge
legen magazijnen een maximale
hoeveelheid noorderlicht het
enige stabiele licht op te van
gen. De westelijke gevel sluit
aan bij de bestaande fabrieks-
ruimte, zodat het leder direct
vanuit de fabriek in de magazij
nen komt.
Deze maand nog zal een begin
worden gemaakt met de bouw
van dit nieuwe fraaie bedrijfs
complex, dat nog weer eens dui
delijk de industriële bloei van
Waalwijk zal accentuëren. De
duur van de bouw heeft men ge
raamd op 45 weken. De bouw zal
worden uitgevoerd door het aan
nemersbedrijf Fa. S. J. Pepping
te Kaatsheuvel.
MUSIS SACRUM.
„DIE DAG EINDIGDE MIJN
LEVEN".
Moet een vrouw haar man
vertellen dat het kind dat
geboren gaat worden, niet zijn
kind is Dit is het thema van
deze Duitse film met in de hoofd
rollen Curd Jürgens en Winnie
Markus. De vrouw zwijgt, want
zij weet dat haar liefde voor de
ander vóór haar huwelijk voor
haar man onvergeeflijk zal zijn.
De dokter en de pastoor kennen
haar geheim, maar zullen zwij
gen op grond van het beroeps-
en biechtgeheim. Maar ook al
zwijgt de vrouw, de man merkt
dat haar liefde gehandicapt is, hij
merkt dat aan de gewone kleine
dingen van het leven van elke
dag. Zij drijven steeds verder van
elkaar weg, totdat zelfs 't grote
woord valt: scheiding! De man
ontmoet een andere vrouw en de
vrouw ontmoet weer haar oude
jeugdliefde, maar beiden ervaren
dan meer dan ooit van elkaar te
houden. De vrouw voert 'n' laat
ste strijd met haar geheim en be
sluit om voor altijd te zwijgen,
omdat zij weet dat zij het geluk
van haar man en van hun kind
zal kapot maken als zij spreekt.
Van vrijdag t.m. zondag.
Toegang 18 jaar.
„DE KAPITEIN EN ZIJN HELD"
Deze kostelijke film is meer
dan alleen maar een lach
film, zij confronteert ons met 'n
tragedie, die in haar gevolgen
ontstellende en onherstelbare
vernielingen heeft aangericht
het „rücksichtslose" militairis
me van het Derde Rijk.
Scholier Keilerman meldt zich
in het laatste oorlogsjaar vrij
willig als soldaat. Niet uit motie
ven van dapperheid of vader
landsliefde, maar gewoon omdat
hij te zeer zou opvallen als hij 't
niet zou doen. Kellerman is ie
mand uit wie nooit en te nimmer
een soldaat zal groeien. Hij is 'n
mens die aan heel andere dingen
dan 't militaire handboek waar
de hecht, ergens is hij een dro
mer. Zijn chef, kapitein Eisen-
hecker, ziet direct dat er met
Kellerman als soldaat niets te
beginnen is. Eisenhecker is Prui
sisch militair „vom Kopf biss
Fusz", een feilloos onderdeel van
het moordende systeem. Hij pest
Kellerman op alle mogelijke ma
nieren. Tijdens een bombarde
ment vindt Kellerman tussen de
puinhopen een blanco oorkonde,
waarmee het ijzeren kruis wordt
toegekend. Hij vult zijn naam in
en als Eisenhecker hem 'n flinke
duw wil geven omdat hij te laat
van verlof is teruggekeerd, duwt
Kellerman hem de oorkonde on
der de neus. Kellerman is een
held, zelfs nu ook in de ogen van
Eisenhecker. Promotie on pro
motie volqt. totdat het bedrog
uitkomt. Eisenhecker durft ziin
superieuren echter niet in te lich
ten, omdat daarmee zijn eigen
reputatie in de waagschaal wordt
gesteld. Kellerman wordt onge
leid tot officier. Als de Amerika
nen steeds verder oprukken, ziet
Eisenhecker z'n kans. Hij plaatst
Kellerman op een onhoudbare
stelling, maar Kellerman geeft z'n
mannen opdracht terug te trek
ken. Dat is de kans voor Eisen
hecker, die Kellerman voor de
krijgsraad sleurt. Al zijn haat te
gen Kellerman barst ios in een
vreselijk requisitoir, dat plotse
ling onderbroken wordt door de
stem van een Amerikaans sol
daat: „Schreeuw niet zo".
Dan begint voor Kellerman 't
echte leven.
Een voortreffelijke film.
Maandag en woensdag.
Alle leeftijden.
LUXOR.
„DE MACHINIST".
Luxor brengt deze week 'n film
van Italiaanse origine, die
men gerust een film mag noemen
zoals er maar weinig worden ge
maakt en die dan ook zeer te
recht dooi; alle persstemmen ge
prezen wordt als een „ontroe
rend meesterwerk". Het verhaal
of zo men wil het conflict is zo
simnel en zo alledaags dat het
bijna aan onze aandacht zou ont
snappen, Het is het verhaal van
Andrea Morcocci, de machinist,
die elke dag weer opnieuw zijn
sneltrein over het traject doet
razen. Hij heeft zorgen deze An
drea, zoals elke mens zorgen
heeft. Zijn oudste zoon Marcello
is liever lui dan moe en z'n doch
ter Giulia is een meisje dat naar
weelde verlangt en is getrouwd,
met een jongen die een eenvou
dig baantje in een winkel heeft.
Maar er is echter ook een
grote vreugde in het leven van
Andrea en dat zijn zijn zoontje
Sandro, die hem elke dag op het
perron opwacht, wanneer hij van
de reis terugkeert en zijn vrouw
Sara, die het kleine inkomen van
het gezin zo goed mogelijk be
heert. Dan gebeurt het ongeluk!
Een man staat plotseling midden
op de rails. De remmen gillen,
maar het is te laat. Andrea gaat
vrij uit, maar hij piekert over
deze man. Zijn gedachten zijn
niet bii het baanvak, zodat hij
door een onveilig sein rijdt. Ge
lukkig voorkomt zijn assistent
een ramp. Maar Andrea gaat nu
niet vrij uit, hij heeft een ernsti
ge fout gemaakt en wordt ge
plaatst op een oude rangeerloco
motief. Zijn vakbond laat hem in
de steek en ook thuis worden de
zorgen zwaarder. Als de vakbond
een spoorwegstaking uitroept,
weigert hij deel te nemen, omdat
hij zich nog steeds door zijn bond
verraden voelt. Andrea rijdt,
maar wordt door zijn vrienden
als onderkruiper met de nek
aangezien. Dat trekt hij zich zo
aan dat hij zijn werk opgeeft en
een kroegïoper wordt. Maar het
is tenslotte de kleine Sandro die
hem redt... Het wordt een gran
dioos kerstfeest voor Andrea,
zijn laatste kerstfeest.
Regisseur Pietro Germi heeft
hier met de camera wonderlijke
dingen gedaan en een menselijk
epos geschapen zoals bij tijden
alleen de Italiaanse filmindustrie
dat kan.
Van vrijdag t.m. zondag.
Toegang 14 jaar.
„DE MACHT VAN HET
NOODLOT".
Libretto's van opera's zijn dik
wijls zeer ingewikkelde ge
schiedenissen en bet zou dan ook
te ver voeren om deze bekende
opera van Verdi in verhaal hier
weer te geven. Het feit echter
dat we hier te maken hebben met
'n groot werk van een der groot
ste operacomponisten, zal voor
velen voldoende aanleiding zijn
om een bezoek aan Luxor te
brengen. Het verhaal is, zoals
altijd bij Verdi, nogal bewogen
en de muziek en de zang (bet
orkest en koor van het tbeater
van de Opera van Rome) zijn
voortreffelijk.
Maandag en woensdag.
Toegang 14 jaar.
De porto verschuldigd voor brie
ven ter plaatsel is thans gelijk
aan die voor het overige bin
nenlandse verkeer. Een brief
tot en met 20 gram kost dus
0,10. BoVen 20 gram tot en
met 100 gram kost nu niet
meer 0.15 maar 0.20. Boven
100 gram tot en met 200 gram,
plaatselijk zowel als niet plaat
selijk, 0.30. Een onbeschre
ven ansicht kost nu 0.04 en
vroeger 0.02.
Een bijna onzichtbare glaslijm
maakt men door aluin te laten
smelten op een ijzeren lepel.
Eert vers ei heeft doorgaans een
ruwe oppervlakte. Het zinkt
in zout water en is doorzichtig
wanneer u het tegen het licht
houdt.
Hebt u geen keukenweegschaal,
dan kunt u z-ich als volgt red
den 1 liter 4, waterglazen,
1 volle eetlepel 20 gram, een
volle theelepel 10 gram, een
afgestreken eetlepel 10 gr.
Dit geldt voor meel. Een ge
wone koffiekop, gevuld met
meel, gries, suiker of rijst/sa
go, weegt resp. 100 gram, 150
gram en 175 gram.
Crêpe de chine krimpt, doch laat
zich gemakkelijk uitstrijken.
Men neme voor het wassen de
maat en controleert deze tij
dens het strijken.
Gaat u met vacantie, wacht dan
niet te lang met het in orde la
ten maken van de benodigde
papieren. Men voorkomt hier
mede teleurstellingen.
Schimmelvlekken in hout ver
dwijnen meestal door ze af te
wrijven met petroleum,
Eende-eieren doen niet onder
voor kippe-eieren v.z.v. betreft
voedingswaarde. Ze moeten
echter minstens 10 minuten
koken of aan beide kanten ge
bakken worden met doorge
prikte dooier. Voor gebruik in
gebak, gehakt en mayonaise
zijn ze niet geschikt.
(Nadruk verboden).
DE ECHO HEI ZUIDEN
MEU YVLAN DSTRAAT 14
TILBURG