Waalwijkse en Langsiraatse Courani KAATSHEUVEL Iiit de Langstraat Naar geautomatiseerde overwegen. BRILLEN SpeciatöU vanMAAREN i Orunen ESshout Vlijmen Was gs ik Haarsteeg* Sprang Capelle Raamsdonk BOOTTOCHT VOOR OUDEN VAN DAGEN NAAR ROTTERDAM. Tliet duutdet maat wei 3ecuuldet MAANDAG 17 JUNI 1957 Uitgever:. Waalwjjksn Stoomdrukkerij Antoon Tielao Hoofdredacteur: JAN HELEN Dit blad verschijnt 2 z per week, DE ECHQ Wl HEI ZUIDEN 80e JAARGANG No. 48 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p. p. Ad ver tentieprij s 10 cent per mm. Contract-advertenties speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 203, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO' LAAT DE TREIN DOEN WAT DE MENS NIET KAN Aanpassing aan de moderne ontwikkeling, met verhoging der veiligheid. (van onze verslaggever). In de komende tien a vijftien jaar zullen de N.S. alle belangrijke trajecten van automatisch blokstelsel voorzien. Dit houdt in, dat de door personeel bediende armseinen (de ouderwetse seinpalen, red.) worden vervangen door moderne lichtseinen, die door de treinen zelf worden bediend. Een groot aantal beman de blokposten zal dan kunnen verdwijnen. Reeds geruime tijd hadden de N.S. het voornemen om op grote schaal over te gaan tot automatisering van de overwegbeveiliging en dit voornemen kan nu tegelijk met de invoering van het automatisch blokstelsel worden verwezen lijkt, want wanneer men met het één bezig is, kan ook gemakkelijk en met min der kosten het ander gelijk worden uitgevoerd. Een voordeel van geautomati seerde overwegbeveiliging is, dat de kans op storing in lijnen met automatisch blokstelsel kleiner is dan op andere lijnen." Dit vertelde ons ir. J. J. Hissink, hoofd ingenieur bij de Dienst van Weg en Wer ken der N.S. tóen wij hem bezochten om eens een praatje te maken over het over wegprobleem in Nederland. „Inderdaad vormen de overwegen een probleem in ons land. Er zijn hier op een betrekkelijk klein gebied veel wegen en spoorwegen en dus veel kruisingen. Een klein deel hiervan, hoofdzakelijk gelegen in grote drukke rijkswegen en in enkele ste den, levert geen moeilijkheden op, aange zien men hier viaducten of onderdoorgan gen heeft gemaakt, zodat wegverkeer en railverkeer geen hinder van elkaar onder vinden, doch het grootste deel wordt ge vormd door gelijkvloerse kruisingen, al of niet beveiligd. „Er zijn op de hoofd- en lokaalspoorwe gen 850 „bewaakte" overwegen, waarvan er 340 op afstand worden bediend, en voorts 2288 „onbewaakte" overwegen, waarvan 2021 van Andreaskruisen als waar schuwingsmiddel zijn voorzien, 206 bevei ligd zijn met automatische knipperlichtin stallaties en 61 met halve overwegbomen. In totaal komen we dus op 3138 openbare overwegen; voorts zijn er dan nog ruim 3000 niet-openbare overwegen zoals uit wegen, overpaden en dergelijke zeer ver keersarme overgangen." Miljoenen „Natuurlijk gaat het om die openbare overwegen, die ons de grootste zorgen ge ven", verzucht de rijzige gestalte in de arm stoel tegenover ons. „De spoorwegen doen al het mogelijke om de overwegen zo vei lig mogelijk te maken. Miljoenen en nog eens miljoenen worden er aan besteed. Zo zijn vrijwel alle bewaakte overwegen voor zien van een moderne verlichting met na- triumlampen en zijn ongeveer 400 van de belangrijkste bewaakte overwegen uitgerust met rode knipperlichten, waarmede de wachters aan het wegverkeer duidelijk ken baar kunnen maken dat de overweg zal wor- den en is gesloten. Verder zijn de uitzichts- velden van zeer vele onbewaakte overwe gen belangrijk verbeterd. Ook de nieuwste overwegbevloering met betonplaten blijkt een belangrijke vooruitgang. Naast deze verbeteringen ligt het in de bedoeling om de komende jaren de daar voor in aanmerking komende bewaakte overwegen te voorzien van het nieuwe snuf je, de automatische halve overwegbomen, terwijl een aantal minder belangrijke be waakte overwegen en ook enkele onbe waakte overwegen voorzien zullen worden van automatische knipperlichtinstallaties. Naast deze verbeteringen hebben de N. S. toch nog steeds een open oog voor de meest ideale oplossing in de vorm van vrije kruisingen, doch hiermede zijn enorme be dragen gemoeid, waarbij ook de overheid in de beurs moet tasten, waardoor een en ander zeer gecompliceerd wordt. Dag in dag uit, jaar in jaar uit wordt er gewerkt aan plannen en verbeteringen van het over wegsysteem. In vele gevallen waar op de duur een viaduct of onderdoorgang nodig zal zijn, zal bij toepassing van automatische halve overwegbomen op veel kortere ter mijn een uit economisch en beveiligings oogpunt volledig verantwoorde oplossing worden verkregen. Ook hiermede zijn ech ter geweldige bedragen gemoeid en het is geen uitzondering wanneer voor één zo'n moderne overweg een bedrag van om streeks f 40.000 tot f 80.000 moet worden neergeteld." Waarom juist halve bomen? „Waarom prefereert men de automati sche halve overwegbomen?" informeerden wij. „Omdat de normale bomen bij de be waakte overwegen, waar het verkeer ten volle op vertrouwt, door mensen worden bediend, die door omstandigheden in ge breke kunnen blijven." Wij kijken in de ernstige ogen achter de brilleglazen. „Hun taak is zwaarder dan u zoudt vermoeden, omdat er een grote ver antwoordelijkheid op hen rust, namelijk het bepalen van het moment waarop de bo men moeten worden gesloten. Bij een over weg met druk verkeer is dat werkelijk steeds een probleem, want de overweg wachter wil het verkeer zo min mogelijk hinderen, doch anderzijds draagt hij de ver antwoordelijkheid dat de bomen toch op tijd dicht zijn en er geen ongelukken kun nen ontstaan. Hij moet dus steeds naar een compromis zoeken. Wel wordt de taak van de wachters zoveel mogelijk verlicht door hen in plaats van door de oude waarschu wingstekens (klokseinen) zo nodig door moderne geluidsseinen met verklikker lampjes te waarschuwen dat een trein op komst is en verder zijn er ook vele andere hulpmiddelen gemaakt. Bovendien wordt grote aandacht besteed aan de selectie en instructie van de wachters. Doch deson danks kunnen zich omstandigheden voor doen waardoor de wachter vergeet te slui ten en dit komt in weerwil van alle maat regelen toch nog voor. Gelukkig is het aan tal ongevallen met ernstige gevolgen hiervan zeer klein, doch dit neemt niet weg, dat het een gevaar betekent. Met de automatische halve overwegbo men ondervangt men in elk geval dit ge vaar. De naderende trein stelt zelf de over wegbomen in werking en menselijkerwijs gesproken is het uitgesloten dat de bomen zouden open blijven. Bij naderen van de trein gaan ongeveer 30 seconden voor het passeren van de overweg bellen luiden en rode lichten knipperen, Het wegverkeer wordt dus duidelijk gewaarschuwd; 5 sec. later gaan de bomen langzaam zakken, die hierover ongeveer 12 seconden doen. Door de halve bomen is insluiten uitgesloten, want wie eenmaal onder de boom door is, kan verder rijden en dus zorgen van de spoorbaan te zijn voordat de trein passeert. Zijn de bomen neer, dan houden de bellen op, doch de lichten blijven knipperen. Is de trein gepasseerd, dan gaan de bomen van zelf weer open en stoppen de knipper lichten pas, wanneer de bomen hun verti cale stand hebben bereikt." Nog geen minuuut wachten, i „Het geweldige voordeel van dit systeem is ten eerste, dat er geen mogelijkheid be staat dat de bomen open blijven, ten tweede, dat de wachttijd voor het wegverkeer tot een minimum wordt beperkt. Voor het pas seren van een trein zijn hoogstens 45 tot 50 seconden wachten nodig en dan kan men weer verder. Mócht er echter dadelijk van de andere kant een trein naderen, dan kan de wachttijd verdubbeld worden. Maar het enorme lange wachten, zoals bij normale bewaakte overwegen terwille van de veilig- theid of door abnormale omstandigheden wel voorkomt, behoort dan tot het verleden. Be halve economische voordelen door minder tijdverlies geven korte wachttijden voor het wegverkeer nog het voordeel dat er geen lange files worden gevormd die steeds ex tra gevaar meebrengen. Zo zien we, dat dit overwegsysteem alle mogelijke voordelen biedt," bepleit de heer Hissink, rustig ach terover leunend. „Maar het lijkt ons toch wel riskant, dat er een deel aan de linkerkant van de weg open blijft, niet zo zeer voor het verkeer als wel voor spelende kinderen. De moge lijkheid blijft altijd bestaan dat kinderen bij gesloten overweg toch overrennen", oppe ren wij. „Inderdaad", bevestigt onze gastheer, „maar het blijkt in de praktijk juist anders te zijn als men verwacht." Kinderen verstandiger dan wij. j Wij kijken de ingenieur vragend aan. „Ik zal u dit nader verklaren", vervolgde hij. „Wanneer een dergelijk overweg systeem in gebruik komt, zorgen wij er wel voor dat de eerste weken of zelfs maanden de wachter gehandhaafd blijft. Er wordt controle gehouden en voorlichting gegeven. Behalve door ons personeel wordt vaak ook door de politie het verkeer geïnstrueerd en natuurlijk wordt speciaal aandacht besteed aan de kinderen. Bovendien wordt zo enigs zins mogelijk door een geroutineerde propa gandist een aantrekkelijke lezing met film op de naburige scholen gehouden. Verder wordt een goed verzorgde en duidelijke fol der „Speel niet met uw leven" in de om trek van de overweg huis aan huis bezorgd. De kinderen die de overweg passeren zonder oudere geleide, zijn kinderen die regelmatig in de toekomst deze overweg zullen passeren en zij begrijpen heel spoe dig welke gevaren er dreigen. De praktijk heeft ons geleerd dat de kinderen in het geheel geen animo tonen over te steken wanneer deze sluit, want ze vinden het prachtig om te blijven luisteren en kijken naar de rinkelende bel en al die knipper lichten om tenslotte de trein voorbij té zien komen. Dit vindt juist zijn oorzaak in de speelsheid van de kinderen, zij hebben geen haast zoals volwassenen, die popelen om 1 verder te kunnen gaan. Bij geheime controles die wij hielden bij dergelijke overwegen, die reeds geruime tijd in werking waren en waarvoor we de drukste uitzochten, toonden de cijfers aan dat het juist de kinderen waren die het minst risiko's namen, hun gedrag wat de veiligheid betreft was voorbeeldig. Soms waren het juist de volwassenen die risiko's namen, hoewel het over de gehele linie ge weldig meeviel. Trouwens in heel veel ge vallen staan er bij deze overwegen politie mannen en wee degenen die bij rood knip perlicht doorrijden, ook al gaan de bomen nog niet neer. Dat kost hen geld, want op grote borden staat duidelijk aangegeven dat men bij rood licht moet stoppen en wachten. Het heeft geen zin risiko's te. ne men in verband met de zeer korte wacht tijd. Ja, wij zijn buitengewoon tevreden over dit nieuwe systeem en hopen dat ook het publiek er tevreden mee zal zijn, dan is alle moeite en geld niet tevergeefs ge weest. Natuurlijk hangt alles af van de discipline van de weggebruikers, want met dit systeem behoeven er beslist geen brok ken te komen," besluit de heer Hissink. Wij staan op, want wij zijn het met onze gastheer eens. Waar de spoorwegen zich zoveel moeite en kosten getroosten om de veiligheid van de weggebruiker bij overwe gen te waarborgen, mogen zij toch in elk geval op discipline en medewerking reke nen; slechts een levensmoede pleegt „zelf moord". VOETBALWEDSTRIJD VOOR DE ANJERACTIE. A.s. vrijdagavond zal het gemeenteperso- neel een voetbalwedstrijd spelen tegen het onderwijzend personeel. De wedstrijd welke wordt gespeeld om 7.30 uur op het DVC- terrein, is t.b.v. de Anjeractie 1957. H. Sacramentsdag. Donderdag zal ter ere van H. Sa cramentsdag een avondmis worden opgedragen, die wordt voorafge gaan door een plechtige processie door de straten. Om half 8 stelt de processie zich op in de kerk en gaat dan via Kerkstraat, Schans wijk en Heusdenseweg. Op het pleintje zal een rustaltaar worden opgesteld. De pas aangekochte wimpels en bloemenstandaards zullen woensdag op de daarvoor bestemde plaatsen worden gedeponeerd, met de bedoe ling dat de buurtbewoners er ver der zorg voor zullen dragen en voor bloemen zorgen. Ondanks de druk ke seizoen-werkzaamheden, ver wacht men toch dat allen tijd zul len weten te vinden om aan de pro cessie en de avondmis deel te ne- Uitstapje Ouden van Dagen. Het comité Ouden van Dagen is druk in de weer om de voorberei dende maatregelen te treffen voor 't uitstapje dat dit jaar zal gemaakt worden op donderdag 11 juli a.s. Het comité rekent weer op veler onmisbare steun. Reparatie en verfraaiing kerk. Vanaf de kansel heeft de Zeer- eerwaarde Heer Pastoor de mede deling gedaan dat de goedkeuring van de bisschoppelijke bouwcom missie is ontvangen voor de hoog nodige reparatie en verfraaiing van het interieur van de kerk. Deze week zal er hoogstwaarschijnlijk al begonnen worden met de vernieu wing van de vloer en de banken. Dit zal dan spoedig gevolgd worden door de beschildering. De pastoor deed een dringend be roep op de milddadigheid van de pa rochianen om er aan mee te werken dat de jaarlijkse rente en aflossing, die een behoorlijk bedrag vormen, zullen kunnen worden voldaan. Bondsfestival te Drunen. Door de Kerkelijke Fanfare zal zondag 30 juni worden deelgenomen aan het Bondfestival te Drunen, dat de harmonie „Beatrix" organiseert ter gelegenheid van haar 75-jarig bestaan. Daarom a.s. zondag extra repetitie. RONDE VAN BRABANT. Zondag 16 juni had in Vlijmen de aankomst plaats van de Ronde van Brabant. In verband hiermee was er een voorwedstrijd van Aspiranten en Nieuwelingen, die in 't zware parcours hun krachten konden to nen. Er was bij de eerste wedstrijd van de Aspiranten reeds een groot aantal uitvallers. Bij de Nieuwelin gen startte een 70-tal renners, waar onder 3 plaatselijke favorieten, n.l. v. d. Wiel, v. d. Griendt en R. Dek kers, verder nog J. Wilhelm uit Waalwijk en F. v. Heeswijk en P. v. d. Hoven, beiden uit Drunen, als mede leden van de wielerclub „De Zwaluw" uit Vlijmen, die er een spannende wedstrijd van maakten. R. Dekkers bleef het langste strijd leveren, maar was niet sterk genoeg voor de renner H. Giesen uit Rotter dam, die de zoveelste wedstrijd op zijn naam bracht. H. Rutte uit Leen de heeft lang geprobeerd om alléén weg te komen, wat hem een paar maal lukte, maar alleen kon hij het toch niet bolwerken. De volledige uitslag van de wed strijd in zijn geheel, in het volgend nummer. Na deze wedstrijd volgde de aan komst van de Ronde van Brabant,, waarin de plaatselijke favorieten meereden. Door middel van luid sprekers werd het grote aantal wie- Iersupporters op de hoogte gehou den van de renners die binnen moesten komen. Om kwart voor 7 volgde een mededeling dat 10 ren ners los waren .waaronder Wolfs uit Vlijmen, en toen werd meege deeld dat Wolfs alleen op kop lag met een paar honderd meter voor sprong, rekende men op een Vlij- mense overwinning, doch 9 km. ver der was alles weer bijeen. De span ning bleef; omstreeks 7 uur werd meegedeeld dat de renners in aan tocht waren; Wolfs alleen op kop met 150 m. voorsprong. Hij slaagde er in om als eerste, onder luide toe juichingen, over de eindstreep te gaan. Hierna 9 renners, waaronder de winnaar van de Ronde Schalk, Verhoef, die dit jaar een bijzondere prestatie heeft geleverd en een zeer goede kans maakt om uitgezonden te worden voor de wereldkampioen schappen; 2de werd M. Roks; 3e Ti- ni Wolfs en 4e v. d. Steen uit Etten. Van de overige Vlijmense renners hebben zich kranig gehouden v. d. Ven, die startte na de tijdrit, als 13e in het algemeen klassement; v. Dal werd in de laatste etappe los gere den door de eerste tien renners. Dan nog het lid van De Zwaluw Jozef Vermeulen (als bijnaam Wout je Wagtmans belooft een ech te Wout te worden, want hij reed zijn eerste grote wedstrijd met suk- ses; hij eindigde als 28ste, een mooie prestatie. Na aankomst van de renners werd Wolfs in de bloemetjes gezet, even als Schalk Verhoef, de winnaar van de Ronde van Brabant door zijn prachtige overwinning in de tijdrit. Libregts uit Vlijmen werd de eerste dag reeds uitgeschakeld door pech. Tot slot werd dank gebracht aan politie, voor de goede regeling bij de aankomst te Vlijmen. De wielerclub „de Zwaluw" kan met genoegen op deze wedstrijden terugzien. sussen van 6 lessen krijgen voor f 2.50. Alle inlichtingen zijn te verkrijgen tij dens de tentoonstelling bij de directrice en verder iedere maandag des avonds van 7 - 8 uur en dinsdagmiddag van 3-4 uur. E.H.B.O.-wedstrijden. Afdeling Sprang-Capelle. Hedenavond zal er in de zaal van de Wed. Cové-v. d. Haart 'n kring wedstrijd worden gehouden, waar aan deelnemen de ploegen van Veen, Nieuwendijk en Eethen. Deze laatste ploeg wist op 1 juni 1.1. het Landskampioenschap te ver overen in Utrecht. Belangstellenden zijn welkom. Toegang boven de 16 jaar. Aan vang 8 uur. GESLAAGD. De heer C. de Kroon, adjunct commies op het gemeentesekretarie te Waspik, slaagde te 's-Gravenhage voor het examen Gemeente-Administratie I. VOETBAL. In het kader van de Zomeravondkompe titie der KNVB, afdeling Raamsdonksveer en Omstreken, spelen verscheidene perso- neelselftallen mee van Waspikse bedrijven. De huidige stand is als volgt 1. Hollandia A (Keizersveer) 11 punten uit 6 wedstrijden; 2. Waspik-Veteranen 9 p. uit 5 wedstr.; 3. Derby Boys (Waspik) 6 p. uit 5 wedstr.; 4. Veerse Boys-Veteranen 6 p. uit 5 wedstr.; 5. PNEM (Geertruiden- berg) 6 p. uit 5 wedstr.; 6. SNAB (Raams donksveer) 5 p. uit 5 wedstr.; 7. Good Luck -Raamsd.v.-Veteranen 3 p. uit 6 wedstr.; 8. Baarsen Bolle (Geertruidenberg2 p. uit 5 wedstrijden; 9 Hollandia B (Keizersveer) 0 p. uit 5 wedstr. De Oranjecomité's van Raamsdonksveer en Raamsdonk(dorp) hebben wederom een tocht georganiseerd voor Ouden van Dagen. Dit jaar is het een boottocht naar Rotter dam. De vaarroute is als volgt: heen: Amei - Kil - Noord - Nieuwe Maas; terug: Nieuwe Maas - Oude Maas - Kil - Amer. De tocht wordt gehouden op woens dag 17 juli 1957 (vertrek des morgens). Ouden van dagen, die aan deze tocht willen deelnemen, dienen zich uiterlijk maandagvoormiddag, 8 juli 1957, te mel den bij Raamsdonksveer: C. Wieringa, Heereplein 3, N. Adriaanse, Pr. Hendrik straat 17a, H. Rolffs, Prins Hendrikstr. 43. Raamsdonk(dorp)A. L. Rodenburg, Schansstraat 16, J. de Groot, Molenstraat 2, C. Kanters, Lange Broekstraat 9, I. Hooij- maijers, Luiten Ambachtstraat 40. Aanmeldingen na maandagvoormiddag worden niet meer aangenomen. De Ouden van Dagen die wensen deel te nemen moe ten tenminste de leeftijd van 65 jaar bereikt hebben. HAASTEEG - HELVOIRT 1-1. De strijd om de Toon Schröder-beker loopt ten einde. Helvoirt. dat aan een gelijk spel voldoende had, heeft de demifinale be reikt en Haarsteeg is uitgeschakeld. On danks de zeer hoge temperatuur is er door beïde partijen zeer hard om de punten ge streden en aan de hand van de kansen had de thuisclub zeker een kleine overwinning verdient, maar Vrouwe Fortuna was deze middag niet aan haar zijde en zo eindigde deze ontmoeting in een gelijk spel. Voor de rust gaf de thuisclub meerendeels de toon aan, vaak werden er zeer goede aanvallen opgebouwd, maar succes bleef vooralsnog uit. Ook de gasten slaagden er niet in het net te vinden. Na de hervatting gaf Haarsteeg over alle linies de toon aan en het Helvoirt-doel kreeg het zwaar te verduren; tenslotte was het linksbinnen Kivits die met een hard schot de score wist te openen. Lang had de thuisclub van deze voorsprong geen plezier, want uit een der Helvoirt-aanvallen was 't de midvoor die doelman Beekmans kans loos passeerde. In de resterende tijd streedt de thuisclub hard om weer een voorsprong te verkrijgen, maar slaagde daarin niet. Helvoirt trok zich enigszins in de verde diging terug en wist tot aan het einde de 6tand gelijk te houden, waaraan ze voldoen de had om in de volgende ronde te komen. BEROEP AANGENOMEN. Ds. W. N. van den Hout, predikant bij de Geref. Kerk alhier, deelde j.l. zondag morgen aan de gemeente mede, dat hij gemeend had, het (voor 14 dagen) op hem uitgebrachte beroep van de Geref. Kerk te Hazerswoude (waarvan de gemeente niet in kennis was gesteld) te moeten aannemen. DE SPRANGSE MOLEN. De molen van de heer Volker alhier, ver keert in een zodanige staat van bouwvallig heid dat hij een gevaar voor de omgeving oplevert. Het zou in de bedoeling liggen de molen voor afbraak te verkopen. CHR. LANDBOUWHUISHOUDSCHOOL SPRANG-CAPELLE E.O. Woensdag 19 en donderdag 20 juni a.s. zal de jaarlijkse tentoonstelling gehouden worden, om eenieder te laten zien wat op bovengenoemde school geleerd wordt. De meisjes, die 6 klassen van de lagere school doorlopen hebben, moeten nu kiezen, waar zij hun leerplicht willen vervullen met het oog op hun toekomst. Gaan zij naar de land- bouwhuishoudschool, dan komen zij bij de 2-jarige primaire opleiding en kunnen het getuigschrift ingevolge art. 29 der Nijver heidsonderwijswet behalen. Zij krijgen alle vakken, die haar een algemene vrouwelijke vorming geven, zoals: koken, wassen, naaien enz. en ook Ned. taal, rekenen, Engels, kin derverzorging en opvoeding. Voor het eerst zal het met september a.s. mogelijk zijn, nog een 3e jaar op school te blijven, om het diploma huishoud-assistente te behalen. De meisjes leren in dit jaar meer zelfstandig te werken en gaan verder met allerlei vakken. Het diploma geeft toe gang tot de opleiding tot kinderverzorgster. Evenals andere jaren zullen avondcur sussen koken en naaien gegeven worden, zo wel voor de jonge meisjes als voor de huis vrouwen. Huisvrouwen kunnen korte cur- ONZE HUISHOUDSCHOOL. Zoals we in ons vorig nummer reeds me dedeelden, wordt er dinsdag en woensdag a.s. een tentoonstelling en show gehouden in de Huishoudschool. Grote affiches kon digen deze gebeurtenis aan en daarnaast gingen verschillende uitnodigingen naar de daarbij betrokken personen uit. Doch het is ondoenlijk iedereen schriftelijk te invite ren en toch is de tentoonstelling voor ieder een toegankelijk eniedereen is ook welkom. Daarnaast bestaat er tijdens deze ten toonstelling en ook nog daarna gelegenheid tot aanmelding voor de nieuwe cursussen, welke in September weer beginnen. Om nog eens duidelijk te maken, wat de Huis houdschool omvat, laten we hier nog eens volgen, welke mogelijkheden de school biedt. 1. Dagschool. Primaire opleiding. Dit is een tweejarige cursus, speciaal voor meisjes, die de lagere school hebben afgemaakt. Assistent in de Huishouding, eenjarige cursus speciaal voor meisjes, die twee jaar huishoudschool hebben doorlopen en ook voor meisjes, die twee jaar ULO, MMS of een ander voort uitgebreid onderwijs ge volgd hebben. Middagcursus naaien, een tweejarige cur sus voor meisjes van 14 jaar en ouder. De ze meisjes moeten minstens een jaar huis houdschool hebben gehad. 2. Avondschool. Naaicursus. Cursus D, twee avonden per week, en wel op maandag en woensdag of woens dag en vrijdag. Cursus E, een avond per week en wel op maandag of woensdag. Beide cursussen gaan het gehele jaar door. Knipcursus. Deze cursus wordt gegeven in 12 essen op woensdagavond. Kookcursus, Burgerkeuken op maandag. Fijne keuken op woensdag, beide cursussen in 12 lessen. Op vrijdagavond is er speciaal voor ge huwden een kookcursus en een handwerk - cursus. Op dinsdag- en donderdagavond zijn er lessen van de Mater Amabilisschool. De avondlessen beginnen steeds om 7 uur en eindigen om 9 uur. Op maandag wordt ei van 4 - 6.30 uur een speciale kook-naai- cursus gegeven voor meisjes die studeren voor kleuterleidster of kleuterhulp. Deze lessen worden geheel aangepast aan hun op eiding. Er is dus volop gelegenheid de huishou delijke kennis te vergroten. Mogelijkheden in overvloed, 't Is nu aan U om naar de Gasthuisstraat te komen en U op te geven voor een of andere cursus. U zult daar heus geen spijt van hebben. Vraag het maar eens aan onze leerlingen of aan de Moeders van de K.A.V., di e reeds een of meer cur sussen volgden. U behoeft U niet perse tijdens de ten toonstelling te melden. Iedere dag kunt U daarvoor aan de school terecht. U komt daar nooit tevergeefs, want iedere leer kracht kan U volledig op de hoogte stellen van alles vtat U weten wilt over de school. Wacht echter niet te lang met de aanmel ding, want nog steeds kampen we met plaatsruimte. Wilt U liever opbellen, ons nummer is 2349. Krijgt U niet direct ge hoor, bel dan nog maar een keer opnieuw, want tijdens de drukke lessen moet de tele foon wel eens afgezet worden. GESLAAGD. Te Dongen aan de St. Antoniuskeek- school slaagden o.m. voor het examen On derwijzeres de dames Jannie Kolsteren en Franca Beerens alhier. DE BRANDWEER HEEFT WERK. De brandweer heeft het de laatste dagen niet gemakkelijk. De vrijwilligers die zich voor deze dienst opgegeven hebben vinden dat heus niet erg, maar ergerlijk is het, om geen ander woord te gebruiken, wat don derdag na de middag geschiedde. Bij de brandmelding bij Hotel Smit werd brand gemeld, volgens de bediende van dit be drijf, door een damesstem, die mededeelde, dat er brand ontstaan was bij Groenendaal in de Sweenstraat. Direct rukte de brand weer met de grote wagen uit, doch noch bij de heer G. in de Sweenstr., noch in de ver re omtrek was iets van brand te bespeuren, evenmin te ontdekken, wie de oproeper(ster) van de brandweer was. Onverrichter zake waren de mannen, na een onnodig uur ver let, weer op de kazerne terug. Qle/t fócScA "Bteda VUGHTERSTR.2S MARKT32 NW. GINNEKENST22S Dat een dergelijke laffe streek door nie mand geapprecieerd wordt, zal ieder wel denkende burger met ons eens zijn. Hoe wel niet gemakkelijk, heeft de politie in de ze toch een onderzoek in handen. Zij stelt het zeer zeker op prijs, wanneer in dezen een tip kan gegeven worden, die kan leiden tot achterhaling van deze misplaatste grap. In de voormiddag van dezelfde dag was het in de onmiddellijke nabijheid van de brandweerkazerne waar even gevaar dreig de. Een schilder van de fa. Stappershoef uit Tilburg, was aan het in verbouwing zijnde pand van de heer H. Musters bezig de gootlijst van de oude verflaag te ontdoen. Daarvoor was de lijst eerst met een afbijt- middel ingekwast. Toen de schilder direct daarna de oude verflaag wilde afbranden, vloog in een moment een vuurstreep over de gehele lijst. De brandsirene riep direct de brandgasten op, doch toen de brand bare vloeistof was opgebrand, was het vuur meteen gedoofd. Wel werd de zaak nog even gecontroleerd, of de mogelijkheid bestond, dat het vuur zich had genesteld in het oude met riet onderschoten dak, waar mussen- en spreeuwennesten een dankbare prooi voor een begin van brand vormden, doch god dank was het bij het afbijtmiddelbrandje gebleven. Erger liet het zich zondagmiddag om 1 uur aanzien, toen dreigende rookwolken de zon in de omgeving van Café „De Efteling" aan de provinciale weg verduisterden. Een echtpaar uit Schiedam, dat enkele honderd meter op de vroegere Mastweg naast het café van de heer Vugts was gereden, ont dekte de brand, die ten noordoosten van deze weg in laag dennenhout woedde. Direct keerde mevr. Boom met de wagen naar café Vugts terug, doch ook door an dere burgers was de brand reeds ontdekt en werd de brandweer er van in kennis gesteld. De gemeentebrandweer en de Ef teling brandweergroep rukten aanstonds met groot materiaal uit. Ondanks de gevaarlijke droogte en de sterke noordoosten wind, mocht het met vereende krachten gelukken, met moedig en hard werken, de brand te localiseren. Was hier niet met zo grote doortastendheid opgetreden, dan was de ramp niet te overzien geweest. Nu mocht men na een goed half uur er in slagen het vuur meester te worden. Dat de blussing niet zonder gevaar was, konden we constateren, toen we bij herha ling het ontploffen van munitie hoorden. In hoofdzaak was dat geweermunitie, doch in het begin werd ook de ontploffing gehoord van zware granaten, die op dit terrein nog aanwezig zijn en mogelijk onder een kleine zandlaag bedolven door de hitte van de over de grond voortwoekerende vlammen tot ontploffing zijn gekomen. De rijkspolitie, in grote getale aanwezig, zette het terrein bij de ingang van de weg aan de Provinciale weg af, waar een grote menigte, daar passerend voor een bezoek aan de Efteling zich had verzameld. De terreinen waar de brand gewoed heeft zijn

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 5