Waalwijkse en Langsiraatse Courani
KAATSHEUVEL
Iiit de Langstraat
Naar geautomatiseerde
overwegen.
BRILLEN SpeciatöU
vanMAAREN
i
Orunen
ESshout
Vlijmen
Was gs ik
Haarsteeg*
Sprang
Capelle
Raamsdonk
BOOTTOCHT VOOR OUDEN VAN
DAGEN NAAR ROTTERDAM.
Tliet duutdet maat
wei 3ecuuldet
MAANDAG 17 JUNI 1957
Uitgever:.
Waalwjjksn Stoomdrukkerij
Antoon Tielao
Hoofdredacteur:
JAN HELEN
Dit blad
verschijnt 2 z per week,
DE ECHQ Wl HEI ZUIDEN
80e JAARGANG No. 48
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p. p.
Ad ver tentieprij s
10 cent per mm.
Contract-advertenties
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 203, WAALWIJK
TEL. 2621
KAATSHEUVEL
TEL. 2002
Dr van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO'
LAAT DE TREIN DOEN WAT DE MENS NIET KAN
Aanpassing aan de moderne ontwikkeling, met verhoging der veiligheid.
(van onze verslaggever).
In de komende tien a vijftien jaar zullen de N.S. alle belangrijke trajecten van
automatisch blokstelsel voorzien. Dit houdt in, dat de door personeel bediende
armseinen (de ouderwetse seinpalen, red.) worden vervangen door moderne
lichtseinen, die door de treinen zelf worden bediend. Een groot aantal beman
de blokposten zal dan kunnen verdwijnen.
Reeds geruime tijd hadden de N.S. het voornemen om op grote schaal over te
gaan tot automatisering van de overwegbeveiliging en dit voornemen kan nu
tegelijk met de invoering van het automatisch blokstelsel worden verwezen
lijkt, want wanneer men met het één bezig is, kan ook gemakkelijk en met min
der kosten het ander gelijk worden uitgevoerd. Een voordeel van geautomati
seerde overwegbeveiliging is, dat de kans op storing in lijnen met automatisch
blokstelsel kleiner is dan op andere lijnen."
Dit vertelde ons ir. J. J. Hissink, hoofd
ingenieur bij de Dienst van Weg en Wer
ken der N.S. tóen wij hem bezochten om
eens een praatje te maken over het over
wegprobleem in Nederland.
„Inderdaad vormen de overwegen een
probleem in ons land. Er zijn hier op een
betrekkelijk klein gebied veel wegen en
spoorwegen en dus veel kruisingen. Een
klein deel hiervan, hoofdzakelijk gelegen in
grote drukke rijkswegen en in enkele ste
den, levert geen moeilijkheden op, aange
zien men hier viaducten of onderdoorgan
gen heeft gemaakt, zodat wegverkeer en
railverkeer geen hinder van elkaar onder
vinden, doch het grootste deel wordt ge
vormd door gelijkvloerse kruisingen, al of
niet beveiligd.
„Er zijn op de hoofd- en lokaalspoorwe
gen 850 „bewaakte" overwegen, waarvan
er 340 op afstand worden bediend, en
voorts 2288 „onbewaakte" overwegen,
waarvan 2021 van Andreaskruisen als waar
schuwingsmiddel zijn voorzien, 206 bevei
ligd zijn met automatische knipperlichtin
stallaties en 61 met halve overwegbomen.
In totaal komen we dus op 3138 openbare
overwegen; voorts zijn er dan nog ruim
3000 niet-openbare overwegen zoals uit
wegen, overpaden en dergelijke zeer ver
keersarme overgangen."
Miljoenen
„Natuurlijk gaat het om die openbare
overwegen, die ons de grootste zorgen ge
ven", verzucht de rijzige gestalte in de arm
stoel tegenover ons. „De spoorwegen doen
al het mogelijke om de overwegen zo vei
lig mogelijk te maken. Miljoenen en nog
eens miljoenen worden er aan besteed. Zo
zijn vrijwel alle bewaakte overwegen voor
zien van een moderne verlichting met na-
triumlampen en zijn ongeveer 400 van de
belangrijkste bewaakte overwegen uitgerust
met rode knipperlichten, waarmede de
wachters aan het wegverkeer duidelijk ken
baar kunnen maken dat de overweg zal wor-
den en is gesloten. Verder zijn de uitzichts-
velden van zeer vele onbewaakte overwe
gen belangrijk verbeterd. Ook de nieuwste
overwegbevloering met betonplaten blijkt
een belangrijke vooruitgang.
Naast deze verbeteringen ligt het in de
bedoeling om de komende jaren de daar
voor in aanmerking komende bewaakte
overwegen te voorzien van het nieuwe snuf
je, de automatische halve overwegbomen,
terwijl een aantal minder belangrijke be
waakte overwegen en ook enkele onbe
waakte overwegen voorzien zullen worden
van automatische knipperlichtinstallaties.
Naast deze verbeteringen hebben de N.
S. toch nog steeds een open oog voor de
meest ideale oplossing in de vorm van vrije
kruisingen, doch hiermede zijn enorme be
dragen gemoeid, waarbij ook de overheid
in de beurs moet tasten, waardoor een en
ander zeer gecompliceerd wordt. Dag in
dag uit, jaar in jaar uit wordt er gewerkt
aan plannen en verbeteringen van het over
wegsysteem. In vele gevallen waar op de
duur een viaduct of onderdoorgang nodig
zal zijn, zal bij toepassing van automatische
halve overwegbomen op veel kortere ter
mijn een uit economisch en beveiligings
oogpunt volledig verantwoorde oplossing
worden verkregen. Ook hiermede zijn ech
ter geweldige bedragen gemoeid en het is
geen uitzondering wanneer voor één zo'n
moderne overweg een bedrag van om
streeks f 40.000 tot f 80.000 moet worden
neergeteld."
Waarom juist halve bomen?
„Waarom prefereert men de automati
sche halve overwegbomen?" informeerden
wij. „Omdat de normale bomen bij de be
waakte overwegen, waar het verkeer ten
volle op vertrouwt, door mensen worden
bediend, die door omstandigheden in ge
breke kunnen blijven."
Wij kijken in de ernstige ogen achter de
brilleglazen. „Hun taak is zwaarder dan u
zoudt vermoeden, omdat er een grote ver
antwoordelijkheid op hen rust, namelijk het
bepalen van het moment waarop de bo
men moeten worden gesloten. Bij een over
weg met druk verkeer is dat werkelijk
steeds een probleem, want de overweg
wachter wil het verkeer zo min mogelijk
hinderen, doch anderzijds draagt hij de ver
antwoordelijkheid dat de bomen toch op
tijd dicht zijn en er geen ongelukken kun
nen ontstaan. Hij moet dus steeds naar een
compromis zoeken. Wel wordt de taak van
de wachters zoveel mogelijk verlicht door
hen in plaats van door de oude waarschu
wingstekens (klokseinen) zo nodig door
moderne geluidsseinen met verklikker
lampjes te waarschuwen dat een trein op
komst is en verder zijn er ook vele andere
hulpmiddelen gemaakt. Bovendien wordt
grote aandacht besteed aan de selectie en
instructie van de wachters. Doch deson
danks kunnen zich omstandigheden voor
doen waardoor de wachter vergeet te slui
ten en dit komt in weerwil van alle maat
regelen toch nog voor. Gelukkig is het aan
tal ongevallen met ernstige gevolgen hiervan
zeer klein, doch dit neemt niet weg, dat het
een gevaar betekent.
Met de automatische halve overwegbo
men ondervangt men in elk geval dit ge
vaar. De naderende trein stelt zelf de over
wegbomen in werking en menselijkerwijs
gesproken is het uitgesloten dat de bomen
zouden open blijven. Bij naderen van de
trein gaan ongeveer 30 seconden voor het
passeren van de overweg bellen luiden en
rode lichten knipperen, Het wegverkeer
wordt dus duidelijk gewaarschuwd; 5 sec.
later gaan de bomen langzaam zakken, die
hierover ongeveer 12 seconden doen. Door
de halve bomen is insluiten uitgesloten,
want wie eenmaal onder de boom door is,
kan verder rijden en dus zorgen van de
spoorbaan te zijn voordat de trein passeert.
Zijn de bomen neer, dan houden de bellen
op, doch de lichten blijven knipperen. Is
de trein gepasseerd, dan gaan de bomen
van zelf weer open en stoppen de knipper
lichten pas, wanneer de bomen hun verti
cale stand hebben bereikt."
Nog geen minuuut wachten, i
„Het geweldige voordeel van dit systeem
is ten eerste, dat er geen mogelijkheid be
staat dat de bomen open blijven, ten tweede,
dat de wachttijd voor het wegverkeer tot
een minimum wordt beperkt. Voor het pas
seren van een trein zijn hoogstens 45 tot
50 seconden wachten nodig en dan kan men
weer verder. Mócht er echter dadelijk van
de andere kant een trein naderen, dan kan
de wachttijd verdubbeld worden. Maar het
enorme lange wachten, zoals bij normale
bewaakte overwegen terwille van de veilig-
theid of door abnormale omstandigheden wel
voorkomt, behoort dan tot het verleden. Be
halve economische voordelen door minder
tijdverlies geven korte wachttijden voor het
wegverkeer nog het voordeel dat er geen
lange files worden gevormd die steeds ex
tra gevaar meebrengen. Zo zien we, dat dit
overwegsysteem alle mogelijke voordelen
biedt," bepleit de heer Hissink, rustig ach
terover leunend.
„Maar het lijkt ons toch wel riskant, dat
er een deel aan de linkerkant van de weg
open blijft, niet zo zeer voor het verkeer
als wel voor spelende kinderen. De moge
lijkheid blijft altijd bestaan dat kinderen bij
gesloten overweg toch overrennen", oppe
ren wij.
„Inderdaad", bevestigt onze gastheer,
„maar het blijkt in de praktijk juist anders
te zijn als men verwacht."
Kinderen verstandiger dan wij.
j Wij kijken de ingenieur vragend aan.
„Ik zal u dit nader verklaren", vervolgde
hij. „Wanneer een dergelijk overweg
systeem in gebruik komt, zorgen wij er wel
voor dat de eerste weken of zelfs maanden
de wachter gehandhaafd blijft. Er wordt
controle gehouden en voorlichting gegeven.
Behalve door ons personeel wordt vaak ook
door de politie het verkeer geïnstrueerd en
natuurlijk wordt speciaal aandacht besteed
aan de kinderen. Bovendien wordt zo enigs
zins mogelijk door een geroutineerde propa
gandist een aantrekkelijke lezing met film
op de naburige scholen gehouden. Verder
wordt een goed verzorgde en duidelijke fol
der „Speel niet met uw leven" in de om
trek van de overweg huis aan huis bezorgd.
De kinderen die de overweg passeren
zonder oudere geleide, zijn kinderen die
regelmatig in de toekomst deze overweg
zullen passeren en zij begrijpen heel spoe
dig welke gevaren er dreigen. De praktijk
heeft ons geleerd dat de kinderen in het
geheel geen animo tonen over te steken
wanneer deze sluit, want ze vinden het
prachtig om te blijven luisteren en kijken
naar de rinkelende bel en al die knipper
lichten om tenslotte de trein voorbij té zien
komen. Dit vindt juist zijn oorzaak in de
speelsheid van de kinderen, zij hebben geen
haast zoals volwassenen, die popelen om
1 verder te kunnen gaan.
Bij geheime controles die wij hielden bij
dergelijke overwegen, die reeds geruime tijd
in werking waren en waarvoor we de
drukste uitzochten, toonden de cijfers aan
dat het juist de kinderen waren die het
minst risiko's namen, hun gedrag wat de
veiligheid betreft was voorbeeldig. Soms
waren het juist de volwassenen die risiko's
namen, hoewel het over de gehele linie ge
weldig meeviel. Trouwens in heel veel ge
vallen staan er bij deze overwegen politie
mannen en wee degenen die bij rood knip
perlicht doorrijden, ook al gaan de bomen
nog niet neer. Dat kost hen geld, want op
grote borden staat duidelijk aangegeven
dat men bij rood licht moet stoppen en
wachten. Het heeft geen zin risiko's te. ne
men in verband met de zeer korte wacht
tijd. Ja, wij zijn buitengewoon tevreden
over dit nieuwe systeem en hopen dat ook
het publiek er tevreden mee zal zijn, dan
is alle moeite en geld niet tevergeefs ge
weest. Natuurlijk hangt alles af van de
discipline van de weggebruikers, want met
dit systeem behoeven er beslist geen brok
ken te komen," besluit de heer Hissink.
Wij staan op, want wij zijn het met onze
gastheer eens. Waar de spoorwegen zich
zoveel moeite en kosten getroosten om de
veiligheid van de weggebruiker bij overwe
gen te waarborgen, mogen zij toch in elk
geval op discipline en medewerking reke
nen; slechts een levensmoede pleegt „zelf
moord".
VOETBALWEDSTRIJD
VOOR DE ANJERACTIE.
A.s. vrijdagavond zal het gemeenteperso-
neel een voetbalwedstrijd spelen tegen het
onderwijzend personeel. De wedstrijd welke
wordt gespeeld om 7.30 uur op het DVC-
terrein, is t.b.v. de Anjeractie 1957.
H. Sacramentsdag.
Donderdag zal ter ere van H. Sa
cramentsdag een avondmis worden
opgedragen, die wordt voorafge
gaan door een plechtige processie
door de straten. Om half 8 stelt de
processie zich op in de kerk en gaat
dan via Kerkstraat, Schans wijk en
Heusdenseweg. Op het pleintje zal
een rustaltaar worden opgesteld.
De pas aangekochte wimpels en
bloemenstandaards zullen woensdag
op de daarvoor bestemde plaatsen
worden gedeponeerd, met de bedoe
ling dat de buurtbewoners er ver
der zorg voor zullen dragen en voor
bloemen zorgen. Ondanks de druk
ke seizoen-werkzaamheden, ver
wacht men toch dat allen tijd zul
len weten te vinden om aan de pro
cessie en de avondmis deel te ne-
Uitstapje Ouden van Dagen.
Het comité Ouden van Dagen is
druk in de weer om de voorberei
dende maatregelen te treffen voor
't uitstapje dat dit jaar zal gemaakt
worden op donderdag 11 juli a.s.
Het comité rekent weer op veler
onmisbare steun.
Reparatie en verfraaiing kerk.
Vanaf de kansel heeft de Zeer-
eerwaarde Heer Pastoor de mede
deling gedaan dat de goedkeuring
van de bisschoppelijke bouwcom
missie is ontvangen voor de hoog
nodige reparatie en verfraaiing van
het interieur van de kerk. Deze
week zal er hoogstwaarschijnlijk al
begonnen worden met de vernieu
wing van de vloer en de banken.
Dit zal dan spoedig gevolgd worden
door de beschildering.
De pastoor deed een dringend be
roep op de milddadigheid van de pa
rochianen om er aan mee te werken
dat de jaarlijkse rente en aflossing,
die een behoorlijk bedrag vormen,
zullen kunnen worden voldaan.
Bondsfestival te Drunen.
Door de Kerkelijke Fanfare zal
zondag 30 juni worden deelgenomen
aan het Bondfestival te Drunen, dat
de harmonie „Beatrix" organiseert
ter gelegenheid van haar 75-jarig
bestaan. Daarom a.s. zondag extra
repetitie.
RONDE VAN BRABANT.
Zondag 16 juni had in Vlijmen de
aankomst plaats van de Ronde van
Brabant. In verband hiermee was er
een voorwedstrijd van Aspiranten
en Nieuwelingen, die in 't zware
parcours hun krachten konden to
nen. Er was bij de eerste wedstrijd
van de Aspiranten reeds een groot
aantal uitvallers. Bij de Nieuwelin
gen startte een 70-tal renners, waar
onder 3 plaatselijke favorieten, n.l.
v. d. Wiel, v. d. Griendt en R. Dek
kers, verder nog J. Wilhelm uit
Waalwijk en F. v. Heeswijk en P.
v. d. Hoven, beiden uit Drunen, als
mede leden van de wielerclub „De
Zwaluw" uit Vlijmen, die er een
spannende wedstrijd van maakten.
R. Dekkers bleef het langste strijd
leveren, maar was niet sterk genoeg
voor de renner H. Giesen uit Rotter
dam, die de zoveelste wedstrijd op
zijn naam bracht. H. Rutte uit Leen
de heeft lang geprobeerd om alléén
weg te komen, wat hem een paar
maal lukte, maar alleen kon hij het
toch niet bolwerken.
De volledige uitslag van de wed
strijd in zijn geheel, in het volgend
nummer.
Na deze wedstrijd volgde de aan
komst van de Ronde van Brabant,,
waarin de plaatselijke favorieten
meereden. Door middel van luid
sprekers werd het grote aantal wie-
Iersupporters op de hoogte gehou
den van de renners die binnen
moesten komen. Om kwart voor 7
volgde een mededeling dat 10 ren
ners los waren .waaronder Wolfs
uit Vlijmen, en toen werd meege
deeld dat Wolfs alleen op kop lag
met een paar honderd meter voor
sprong, rekende men op een Vlij-
mense overwinning, doch 9 km. ver
der was alles weer bijeen. De span
ning bleef; omstreeks 7 uur werd
meegedeeld dat de renners in aan
tocht waren; Wolfs alleen op kop
met 150 m. voorsprong. Hij slaagde
er in om als eerste, onder luide toe
juichingen, over de eindstreep te
gaan. Hierna 9 renners, waaronder
de winnaar van de Ronde Schalk,
Verhoef, die dit jaar een bijzondere
prestatie heeft geleverd en een zeer
goede kans maakt om uitgezonden
te worden voor de wereldkampioen
schappen; 2de werd M. Roks; 3e Ti-
ni Wolfs en 4e v. d. Steen uit Etten.
Van de overige Vlijmense renners
hebben zich kranig gehouden v. d.
Ven, die startte na de tijdrit, als 13e
in het algemeen klassement; v. Dal
werd in de laatste etappe los gere
den door de eerste tien renners.
Dan nog het lid van De Zwaluw
Jozef Vermeulen (als bijnaam
Wout je Wagtmans belooft een ech
te Wout te worden, want hij reed
zijn eerste grote wedstrijd met suk-
ses; hij eindigde als 28ste, een mooie
prestatie.
Na aankomst van de renners werd
Wolfs in de bloemetjes gezet, even
als Schalk Verhoef, de winnaar van
de Ronde van Brabant door zijn
prachtige overwinning in de tijdrit.
Libregts uit Vlijmen werd de eerste
dag reeds uitgeschakeld door pech.
Tot slot werd dank gebracht aan
politie, voor de goede regeling bij
de aankomst te Vlijmen.
De wielerclub „de Zwaluw" kan
met genoegen op deze wedstrijden
terugzien.
sussen van 6 lessen krijgen voor f 2.50.
Alle inlichtingen zijn te verkrijgen tij
dens de tentoonstelling bij de directrice en
verder iedere maandag des avonds van 7 -
8 uur en dinsdagmiddag van 3-4 uur.
E.H.B.O.-wedstrijden. Afdeling
Sprang-Capelle.
Hedenavond zal er in de zaal van
de Wed. Cové-v. d. Haart 'n kring
wedstrijd worden gehouden, waar
aan deelnemen de ploegen van
Veen, Nieuwendijk en Eethen.
Deze laatste ploeg wist op 1 juni
1.1. het Landskampioenschap te ver
overen in Utrecht.
Belangstellenden zijn welkom.
Toegang boven de 16 jaar. Aan
vang 8 uur.
GESLAAGD.
De heer C. de Kroon, adjunct commies
op het gemeentesekretarie te Waspik,
slaagde te 's-Gravenhage voor het examen
Gemeente-Administratie I.
VOETBAL.
In het kader van de Zomeravondkompe
titie der KNVB, afdeling Raamsdonksveer
en Omstreken, spelen verscheidene perso-
neelselftallen mee van Waspikse bedrijven.
De huidige stand is als volgt
1. Hollandia A (Keizersveer) 11 punten
uit 6 wedstrijden; 2. Waspik-Veteranen 9 p.
uit 5 wedstr.; 3. Derby Boys (Waspik) 6 p.
uit 5 wedstr.; 4. Veerse Boys-Veteranen 6
p. uit 5 wedstr.; 5. PNEM (Geertruiden-
berg) 6 p. uit 5 wedstr.; 6. SNAB (Raams
donksveer) 5 p. uit 5 wedstr.; 7. Good Luck
-Raamsd.v.-Veteranen 3 p. uit 6 wedstr.;
8. Baarsen Bolle (Geertruidenberg2 p. uit
5 wedstrijden; 9 Hollandia B (Keizersveer)
0 p. uit 5 wedstr.
De Oranjecomité's van Raamsdonksveer
en Raamsdonk(dorp) hebben wederom een
tocht georganiseerd voor Ouden van Dagen.
Dit jaar is het een boottocht naar Rotter
dam. De vaarroute is als volgt: heen: Amei
- Kil - Noord - Nieuwe Maas; terug:
Nieuwe Maas - Oude Maas - Kil -
Amer. De tocht wordt gehouden op woens
dag 17 juli 1957 (vertrek des morgens).
Ouden van dagen, die aan deze tocht
willen deelnemen, dienen zich uiterlijk
maandagvoormiddag, 8 juli 1957, te mel
den bij Raamsdonksveer: C. Wieringa,
Heereplein 3, N. Adriaanse, Pr. Hendrik
straat 17a, H. Rolffs, Prins Hendrikstr. 43.
Raamsdonk(dorp)A. L. Rodenburg,
Schansstraat 16, J. de Groot, Molenstraat 2,
C. Kanters, Lange Broekstraat 9, I. Hooij-
maijers, Luiten Ambachtstraat 40.
Aanmeldingen na maandagvoormiddag
worden niet meer aangenomen. De Ouden
van Dagen die wensen deel te nemen moe
ten tenminste de leeftijd van 65 jaar bereikt
hebben.
HAASTEEG - HELVOIRT 1-1.
De strijd om de Toon Schröder-beker
loopt ten einde. Helvoirt. dat aan een gelijk
spel voldoende had, heeft de demifinale be
reikt en Haarsteeg is uitgeschakeld. On
danks de zeer hoge temperatuur is er door
beïde partijen zeer hard om de punten ge
streden en aan de hand van de kansen had
de thuisclub zeker een kleine overwinning
verdient, maar Vrouwe Fortuna was deze
middag niet aan haar zijde en zo eindigde
deze ontmoeting in een gelijk spel. Voor de
rust gaf de thuisclub meerendeels de toon
aan, vaak werden er zeer goede aanvallen
opgebouwd, maar succes bleef vooralsnog
uit. Ook de gasten slaagden er niet in het
net te vinden.
Na de hervatting gaf Haarsteeg over alle
linies de toon aan en het Helvoirt-doel
kreeg het zwaar te verduren; tenslotte was
het linksbinnen Kivits die met een hard
schot de score wist te openen. Lang had de
thuisclub van deze voorsprong geen plezier,
want uit een der Helvoirt-aanvallen was 't
de midvoor die doelman Beekmans kans
loos passeerde. In de resterende tijd streedt
de thuisclub hard om weer een voorsprong
te verkrijgen, maar slaagde daarin niet.
Helvoirt trok zich enigszins in de verde
diging terug en wist tot aan het einde de
6tand gelijk te houden, waaraan ze voldoen
de had om in de volgende ronde te komen.
BEROEP AANGENOMEN.
Ds. W. N. van den Hout, predikant bij
de Geref. Kerk alhier, deelde j.l. zondag
morgen aan de gemeente mede, dat hij
gemeend had, het (voor 14 dagen) op hem
uitgebrachte beroep van de Geref. Kerk te
Hazerswoude (waarvan de gemeente niet in
kennis was gesteld) te moeten aannemen.
DE SPRANGSE MOLEN.
De molen van de heer Volker alhier, ver
keert in een zodanige staat van bouwvallig
heid dat hij een gevaar voor de omgeving
oplevert. Het zou in de bedoeling liggen de
molen voor afbraak te verkopen.
CHR. LANDBOUWHUISHOUDSCHOOL
SPRANG-CAPELLE E.O.
Woensdag 19 en donderdag 20 juni a.s.
zal de jaarlijkse tentoonstelling gehouden
worden, om eenieder te laten zien wat op
bovengenoemde school geleerd wordt. De
meisjes, die 6 klassen van de lagere school
doorlopen hebben, moeten nu kiezen, waar
zij hun leerplicht willen vervullen met het
oog op hun toekomst. Gaan zij naar de land-
bouwhuishoudschool, dan komen zij bij de
2-jarige primaire opleiding en kunnen het
getuigschrift ingevolge art. 29 der Nijver
heidsonderwijswet behalen. Zij krijgen alle
vakken, die haar een algemene vrouwelijke
vorming geven, zoals: koken, wassen, naaien
enz. en ook Ned. taal, rekenen, Engels, kin
derverzorging en opvoeding.
Voor het eerst zal het met september a.s.
mogelijk zijn, nog een 3e jaar op school te
blijven, om het diploma huishoud-assistente
te behalen. De meisjes leren in dit jaar
meer zelfstandig te werken en gaan verder
met allerlei vakken. Het diploma geeft toe
gang tot de opleiding tot kinderverzorgster.
Evenals andere jaren zullen avondcur
sussen koken en naaien gegeven worden, zo
wel voor de jonge meisjes als voor de huis
vrouwen. Huisvrouwen kunnen korte cur-
ONZE HUISHOUDSCHOOL.
Zoals we in ons vorig nummer reeds me
dedeelden, wordt er dinsdag en woensdag
a.s. een tentoonstelling en show gehouden
in de Huishoudschool. Grote affiches kon
digen deze gebeurtenis aan en daarnaast
gingen verschillende uitnodigingen naar de
daarbij betrokken personen uit. Doch het
is ondoenlijk iedereen schriftelijk te invite
ren en toch is de tentoonstelling voor ieder
een toegankelijk eniedereen is ook
welkom.
Daarnaast bestaat er tijdens deze ten
toonstelling en ook nog daarna gelegenheid
tot aanmelding voor de nieuwe cursussen,
welke in September weer beginnen. Om
nog eens duidelijk te maken, wat de Huis
houdschool omvat, laten we hier nog eens
volgen, welke mogelijkheden de school
biedt.
1. Dagschool. Primaire opleiding.
Dit is een tweejarige cursus, speciaal
voor meisjes, die de lagere school hebben
afgemaakt.
Assistent in de Huishouding, eenjarige
cursus speciaal voor meisjes, die twee jaar
huishoudschool hebben doorlopen en ook
voor meisjes, die twee jaar ULO, MMS of
een ander voort uitgebreid onderwijs ge
volgd hebben.
Middagcursus naaien, een tweejarige cur
sus voor meisjes van 14 jaar en ouder. De
ze meisjes moeten minstens een jaar huis
houdschool hebben gehad.
2. Avondschool. Naaicursus.
Cursus D, twee avonden per week, en
wel op maandag en woensdag of woens
dag en vrijdag.
Cursus E, een avond per week en wel op
maandag of woensdag. Beide cursussen gaan
het gehele jaar door.
Knipcursus. Deze cursus wordt gegeven
in 12 essen op woensdagavond.
Kookcursus, Burgerkeuken op maandag.
Fijne keuken op woensdag, beide cursussen
in 12 lessen.
Op vrijdagavond is er speciaal voor ge
huwden een kookcursus en een handwerk -
cursus.
Op dinsdag- en donderdagavond zijn er
lessen van de Mater Amabilisschool. De
avondlessen beginnen steeds om 7 uur en
eindigen om 9 uur. Op maandag wordt ei
van 4 - 6.30 uur een speciale kook-naai-
cursus gegeven voor meisjes die studeren
voor kleuterleidster of kleuterhulp. Deze
lessen worden geheel aangepast aan hun
op eiding.
Er is dus volop gelegenheid de huishou
delijke kennis te vergroten. Mogelijkheden
in overvloed, 't Is nu aan U om naar de
Gasthuisstraat te komen en U op te geven
voor een of andere cursus. U zult daar heus
geen spijt van hebben. Vraag het maar eens
aan onze leerlingen of aan de Moeders van
de K.A.V., di e reeds een of meer cur
sussen volgden.
U behoeft U niet perse tijdens de ten
toonstelling te melden. Iedere dag kunt U
daarvoor aan de school terecht. U komt
daar nooit tevergeefs, want iedere leer
kracht kan U volledig op de hoogte stellen
van alles vtat U weten wilt over de school.
Wacht echter niet te lang met de aanmel
ding, want nog steeds kampen we met
plaatsruimte. Wilt U liever opbellen, ons
nummer is 2349. Krijgt U niet direct ge
hoor, bel dan nog maar een keer opnieuw,
want tijdens de drukke lessen moet de tele
foon wel eens afgezet worden.
GESLAAGD.
Te Dongen aan de St. Antoniuskeek-
school slaagden o.m. voor het examen On
derwijzeres de dames Jannie Kolsteren en
Franca Beerens alhier.
DE BRANDWEER HEEFT WERK.
De brandweer heeft het de laatste dagen
niet gemakkelijk. De vrijwilligers die zich
voor deze dienst opgegeven hebben vinden
dat heus niet erg, maar ergerlijk is het, om
geen ander woord te gebruiken, wat don
derdag na de middag geschiedde. Bij de
brandmelding bij Hotel Smit werd brand
gemeld, volgens de bediende van dit be
drijf, door een damesstem, die mededeelde,
dat er brand ontstaan was bij Groenendaal
in de Sweenstraat. Direct rukte de brand
weer met de grote wagen uit, doch noch bij
de heer G. in de Sweenstr., noch in de ver
re omtrek was iets van brand te bespeuren,
evenmin te ontdekken, wie de oproeper(ster)
van de brandweer was. Onverrichter zake
waren de mannen, na een onnodig uur ver
let, weer op de kazerne terug.
Qle/t fócScA "Bteda
VUGHTERSTR.2S MARKT32 NW. GINNEKENST22S
Dat een dergelijke laffe streek door nie
mand geapprecieerd wordt, zal ieder wel
denkende burger met ons eens zijn. Hoe
wel niet gemakkelijk, heeft de politie in de
ze toch een onderzoek in handen. Zij stelt
het zeer zeker op prijs, wanneer in dezen
een tip kan gegeven worden, die kan leiden
tot achterhaling van deze misplaatste grap.
In de voormiddag van dezelfde dag was
het in de onmiddellijke nabijheid van de
brandweerkazerne waar even gevaar dreig
de. Een schilder van de fa. Stappershoef uit
Tilburg, was aan het in verbouwing zijnde
pand van de heer H. Musters bezig de
gootlijst van de oude verflaag te ontdoen.
Daarvoor was de lijst eerst met een afbijt-
middel ingekwast. Toen de schilder direct
daarna de oude verflaag wilde afbranden,
vloog in een moment een vuurstreep over
de gehele lijst. De brandsirene riep direct
de brandgasten op, doch toen de brand
bare vloeistof was opgebrand, was het vuur
meteen gedoofd. Wel werd de zaak nog even
gecontroleerd, of de mogelijkheid bestond,
dat het vuur zich had genesteld in het oude
met riet onderschoten dak, waar mussen- en
spreeuwennesten een dankbare prooi voor
een begin van brand vormden, doch god
dank was het bij het afbijtmiddelbrandje
gebleven.
Erger liet het zich zondagmiddag om 1
uur aanzien, toen dreigende rookwolken de
zon in de omgeving van Café „De Efteling"
aan de provinciale weg verduisterden. Een
echtpaar uit Schiedam, dat enkele honderd
meter op de vroegere Mastweg naast het
café van de heer Vugts was gereden, ont
dekte de brand, die ten noordoosten van
deze weg in laag dennenhout woedde.
Direct keerde mevr. Boom met de wagen
naar café Vugts terug, doch ook door an
dere burgers was de brand reeds ontdekt
en werd de brandweer er van in kennis
gesteld. De gemeentebrandweer en de Ef
teling brandweergroep rukten aanstonds met
groot materiaal uit. Ondanks de gevaarlijke
droogte en de sterke noordoosten wind,
mocht het met vereende krachten gelukken,
met moedig en hard werken, de brand te
localiseren. Was hier niet met zo grote
doortastendheid opgetreden, dan was de
ramp niet te overzien geweest. Nu mocht
men na een goed half uur er in slagen het
vuur meester te worden.
Dat de blussing niet zonder gevaar was,
konden we constateren, toen we bij herha
ling het ontploffen van munitie hoorden. In
hoofdzaak was dat geweermunitie, doch in
het begin werd ook de ontploffing gehoord
van zware granaten, die op dit terrein nog
aanwezig zijn en mogelijk onder een kleine
zandlaag bedolven door de hitte van de
over de grond voortwoekerende vlammen
tot ontploffing zijn gekomen.
De rijkspolitie, in grote getale aanwezig,
zette het terrein bij de ingang van de weg
aan de Provinciale weg af, waar een grote
menigte, daar passerend voor een bezoek
aan de Efteling zich had verzameld. De
terreinen waar de brand gewoed heeft zijn