Opening Machinefabriek Firma Wed. J. Verhulst
WAALWIJK
STASSAR
FILMJOURNAAL
Waalwijkse en Langstraatse Courant
PRISMA-horloges
Van dorpssmidse tot imposante industriehal.
KERMISMAT1NÉE
Oefening en Vermaak
Louise de Vries
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week.
Bureaux: GROTESTRAAT 205.
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
ƒ3.10 franco p.p.
Advertentieprijs;
10 cent per mm.
Contract-advertenties
speciaal tarief
WAALWIJK TEL. 2621
Liedertafel
zondag 14 juli, 12 uur
Musis Sacrum
GOUDEN EN ZILVEREN SIERADEN
VRIJDAG 12 JULI 1957
E ECHO «I HEI ZUIDEN
80e JAARGANG No. 55
Hoewel de Machinefabriek Fa. Wed. J.
Verhulst reeds sinds oktober haar bedrijf
uitoefent in de imposante industriehal aan
de Elzenweg, heeft de officiële opening nog
steeds niet plaats gehad. Maar van uitstel
is geen afstel gekomen, want op maandag
22 juli a.s. zal de feestelijke plechtigheid
van inzegening en opening plaats hebben.
Ten aanzien van het eerste onderdeel van
deze plechtigheid was er enig gemeet no
dig om vast te stellen onder welke paro
chie de fabriekshal nu eigenlijk thuis hoor
de. Het is namelijk zo, dat de grens tus
sen de parochie van O. L. Vrouw en die
van de H. Antonius precies door de hoofd
ingang loopt en het bedrijf dus halveert.
Bij opmeting bleek echter dat Pastoor Lam
een banddikte meer fabriek had dan pas
toor Verbïesen.
Deze dag zal dus worden geopend met
een gezongen H. Mis in de St. Antonius.-
kerk om 9 uur. Om 11 uur zal het bedrijf
door Pastoor Lam worden ingezegend,
waarna de opening zal worden verricht
door Burgemeester Teijssen. Om 12.30 zal
de aanbieding geschieden van het cadeau
door het bedrijfspersoneel. Dit geschenk
bestaat uit een gedenksteen, welke is aan
gebracht in de hal en die is vervaardigd
door drs. Werner, leraar aan de Academie
voor Beeldende Kunsten te Breda. Van 14
-15.30 uur receptie en gelegenheid om
de fabriek te bezichtigen. De tweede helft
van dit feestelijk gebeuren zal op 27 juli
a.s. plaats hebben. Deze dag is bestemd
voor een feest van de personeelsleden met
hun dames. In de morgenuren zullen de
dames gelegenheid hebben om de fabriek
te bezichtigen en zich op de hoogte te stel
len van de aard van het werk van hun man
resp. verloofde. Om 6 uur een gezellig
feest in „De Lindeboom" met muziek, een
conferencier en wat er al zo meer bij een
feest komt kijken.
GESCHIEDENIS.
Met de ingebruikneming van deze in
dustriehal heeft de Fa. Wed. J. Verhulst
een voortreffelijke kroon gezet op een 140-
jarig bestaan.
Toen omstreeks de jaren 1816 in de
Stationsstraat de Smederij Verhulst geves
tigd werd, kon uiteraard niemand vermoe
den dat dit bescheiden uit Vlijmen afkom
stige bedrijf zou uitgroeien tot een voor
Waalwijk betekenende industrie met leve
ranties over geheel Europa en zich 140
jaar later zou vestigen in een imposante
door de gemeente gebouwde industriehal
van 40 x 70 m. En ook smid Verhulst zelf
zal daar allerminst van gedroomd hebben.
Hij bleef in zoverre bij de bekende Waal
wijkse leest, dat hij in plaats van mensen
de paarden schoenen aanmat. En daarmee
was hij dik tevreden, want het paard stond
in die dagen nog in hoge ere en ten aanzien
van schoenen had het dit op de mensen
voor dat het een rustige en gauw tevreden
klant was.
Toch moeten zijn nakomelingen een ge
zonde eerzucht en een scherp zakelijk in
zicht eigen zijn geweest, want in de loop
der jaren breidt het bedrijf zich meer en
meer uit en wordt de aandacht van liever
lee sterker gericht op een wijder arbeids
veld, waarbij men uiteraard geheel was in
gesteld op de schoen- en lederindustrie (het
vervaardigen van droogkasten, transport
banden, 't verrichten van reparaties enz.
enz.).
In 1905 werd ook in de Grotestraat een
bedrijf ingericht, waar men een werkplaats
ruimte verkreeg van ca. 250 m2. Door een
aantal verbouwingen in 1920, 1948 en 1951
werd de bebouwde ruimte uitgebreid tot
ca. 750 m2. Tevens kreeg de firma de be
schikking over een 3-tal magazijnen in de
Grotestraat. Omstreeks 1926 begon de fa.
Verhulst met de fabricage van verwarmings
buizen.
De plannen voor de vervaardiging van
lucht- en warmte-technische artikelen da
teren uit de oorlogsjaren 1940-1945. Na
de oorlog zijn deze plannen snel en met
grote voortvarendheid gerealiseerd. Deze
fabricage-uitbreiding verschafte de firma
uiteraard een veel ruimer arbeidsveld ,en
al spoedig zag men zich dan ook geplaatst
tegenover betekenende orders uit binnen-
en buitenland. Met deze technische groei
HET SCHOEN. EN LEDERMUSEUM.
In een der bladen verscheen een overi
gens zeer waarderend artikel over ons
Schoen- en Ledermuseum.
Daarin komt echter een zin voor die om
z'n consequenties, tegenspraak behoeft. Er
staat nl. dat het een feit is, dat het Schoe
nenmuseum eerlang gevestigd zal worden
in het pand in de Grotestraat, thans in ge
bruik van de fa. Jos van de Ven.
Wat er nog ooit te gebeuren staat, we
ten we niet, maar zeker weten we, dat het
thans geen feit is dat het museum daar ge
vestigd zal worden, daar nog geen enkel
verzoek daartoe is ingediend en nog min
der dat daaromtrent een voorstel in de
raad is geweest, en vanzelfsprekend is, dat
de gemeenteraad, die in deze de enige be
voegde autoriteit is, ook in deze geen be
slissing heeft genomen of kunnen nemen.
Voorbarig is deze mededeling dus in elk
geval, aldus deelt het bestuur van 't mu
seum ons mede.
DR. MOLLERCOLLEGE WAALWIJK.
Eindexamen M.M.S.
Geslaagd
Ans Achten uit Vlijmen; Joke Beerens
uit Loon op Zand, Henny Hellings, Tea
i de Kort, Els van Steenderen, Jacqui v. d.
Velden en Marie José Vugs uit Waalwijk.
Afgewezen: geen.
De geslaagden hebben hun succes, alle
candidaten slaagden, gevierd met een rij
toer door de gemeente in 'n prachtig opge
tuigd voertuig, voorafgegaan door de jeugd
drumband uit de Putsteeg.
UITREIKING VERKEERSDIPLOMA'S
VAN VEILIG VERKEER.
Op dinsdag 9 juli jl. werden de diplo
ma's uitgereikt aan de geslaagden van het
onlangs in deze gemeente gehouden jeugd-
verkeersexamen.
Dit examen werd dit jaar in onze ge
meente voor het eerst gehouden en door de
plaatselijke vereniging voor Veilig Verkeer
georganiseerd. Zij heeft met haar actie veel
succes geboekt. Verheugend was vooral de
algemene deelname. De hoogste klassen van
alle in Waalwijk gevestigde lagere scholen
deden mee.
In totaal hadden zich 334 kinderen voor
dit examen aangemeld. In totaal kon aan
310 hunner het diploma worden uitgereikt.
Twaalf leerlingen slaagden met lof door
dat zij zowel het schriftelijk als het prac-
tisch gedeelte geheel foutloos aflegden.
Deze twaalf uitblinkers waren de meisjes;
konden echter de ruimte- en personeels
voorziening geen gelijke tred houden. Al
spoedig bleek dat de bestaande werkplaats
veel te klein was om deze uitbouw te kun
nen opvangen. Er moest bedenkelijk ge
woekerd worden met ruimte en een aantal
kapitale machines konden ternauwernood
een plaatsje vinden onder een buiten de
werkplaats gelegen afdakje. In de veel te
kleine werkplaats was het een voortdurend
gescharrel met het omvangrijke en zware
materiaal en de separate ligging der ma
gazijnen betekende een verlies van heel
wat werkuren.
Het is dan ook een gelukkige omstan
digheid dat het voortvarende en doortas
tende gemeentebestuur de betekenis van
deze belangrijke industrie voor de gemeente
inzag en met bekwame spoed de bouw van
een imposante industriehal heeft gereali
seerd, daarmee een belangrijke stap zet
tende naar meer differentiatie in de plaat
selijke industrie.
Met de personeelsvoorziening liggen de
zaken echter minder eenvoudig. Telde het
bedrijf in 1936 nog maar slechts 15 man,
thans is dit aantal opgelopen tot 80 en de
behoefte aan geschool personeel is momen
teel, met de ingebruikneming van de
prachtige industriehal aan de Elzenweg,
groot. Het aantrekken van geschoolde ar
beidskrachten gaat echter niet zo vlot als
de directie wel zou wensen.
IMPOSANTE HAL.
De nieuwe industriehal, waarin de fa.
Verhulst thans is gehuisvest, is een fraai en
imposant gebouw, gelegen langs de spoor
baan aan de Elzenweg. De bedrijfsruimte
heeft een oppervlakte van 26000 m2. De
overkapping overspant een breedte van 40
m zonder gebruikmaking van enige dak-
stutting. Dit geeft de fabriekshal een bij
zonder ruim aspect en maakt tevens het
hanteren en wenden van omvangrijk en
zwaar materiaal veel gemakkelijker. Veel
ramen maken deze hal tot een lichte, fris
se en prettige werkplaats.
Aan de voorzijde zijn over de gehele
breedte ondergebracht het privékantoor,
offertekamer, welke tevens kan dienen als I
als gast
Sopraan v. d. Ned. Opera
Entree f 1.- alles inbegrepen
Plaatsbespreking
13 juli 4 5 uur aan de zaal
i/i-Mi-j-rru iu'm'u iVii",'' e
Francien de Bree, Marijke Govers, Marga
v. d. Gouw, Annie v. d. Heijden, Annemie
van Sambeek, Hetty Zegers en de jongens
Aloys Brok, Clemens Brok, Joost v. Hooff,
Henk Leyten, Walter de Munnik en Arnold
Timmermans. De rijschool Moonen uit
Waalwijk beloonde deze uitblinkers met
een attentie in de vorm van een stel op
verkeersregels afgestelde speelkaarten.
Hoewel het in het voornemen van het
showroom, administratie, tekenkamer, een
2-tal cantines en een archiefruimte. Alles
ruim, licht en uitgevoerd in heldere, mo
derne tinten. Vooraan in de ruime hal is
als geschenk van het personeel een gedenk
steen aangebracht, welke de oude smidse
en de nieuwe produktiemethode voorstelt.
Achter deze ruimten bevindt zich de
enorme fabriekshal, waar een veelheid van
apparaten wordt vervaardigd. Deze grote
hal wordt verwarmd door drie apparaten
van eigen fabrikaat, die verwarmen door
middel van heet water onder druk. Zelfs
bij 15 graden vorst verspreiden deze drie
boven in de overkapping opgehangen ap
paraten een weldadige warmte. Rechts van
de fabriekshal bevinden zich nog een z.g.
balanceerkamer, waar diverse apparaten op
hun juiste balans worden onderzocht, een
testlokaal met diverse meetintrumenten en
een luchttunnel, een fraaie wasgelegenheid
en toiletten, een klein magazijn en een gar
derobe. Achter de fabriekshal bevinden
zich de garages en een verfspuiterij. Rond
het gehele complex is een bestrating aan
gelegd.
Met het oog op eventuele toekomstige
uitbreidingen heeft de fa. Verhulst, welke
wordt geleid door de drie gebroeders Ver
hulst, optie verkregen op de achter de
nieuwe fabriekshal gelegen grond.
Gaarne wensen wij dit snel groeiende
bedrijf alle succes toe in dit prachtige fa
brieksgebouw, dat op indrukwekkende wij
ze de van steeds meer differentiatie getui
gende industrialisatie van onze gemeente
accentueert.
Het ontwerp van de nieuwe industrie
hal is het produkt van een samenwerking
tussen architet A. van Huiten en de heer
Kobben, directeur van de dienst Gfemeen-
tewerken. De uitvoering is in handen ge
weest van de fa. P. A. Kramer, alhier.
De verwarmingsinstallatie is vervaardigd
door de fa. Verhulst zelf.
van leidende krachten in de leder- en
schoenindustrie.
Het is daarom voor de industriële leiders
een zeer goede gelegenheid om zich een
oordeel te vormen over hetgeen door mid
del van dit middelbare vakonderwijs kan
worden bereikt, temeer omdat zij zich hier
op de hoogte kunnen stellen van de pres
taties van hun eventueel toekomstige lei
dende krachten.
Ook voor ouders die aan de toekomst
van hun kinderen moeten denken en voor
degenen die belangstelling hebben voor de
leder- en schoenindustrie, komt op deze
tentoonstelling de veelzijdigheid van de
school op het gebied van de leder- en
schoenindustrie in de door haar, tijdens het
onderwijs, gefabriceerde producten op in
teressante en leerzame wijze tot uiting.
Door de moderniseringen die de laatste
tijd doorgevoerd konden worden is de
M.V.L.S. in staat geweest de allermodernste
ledersoorten zoals schrumpfleder van vette
vellen en halzen, kalfsleder voor orthopae-
dische doeleinden, bazaan en persians,
suède huning, splitsuède en rundbox zo
wel in caseïne als in plastic afwerking te
fabriceren naast gekleurde calfssuède en
getrokken handschoenenleder van Iams-
vellen.
Ook kan de M.V.L.S. U de zware over-
ledersoorten tonen naast de diverse tech
nische ledersoorten waarvan wij U hier m
willen noemen: tassenleder (van runderen
en varkens), grauw over leder, boekbinders-
leder, voetbal- en zooileder, reparatiecrou-
pons voor naai- en lijmdoeleinden, alsmede
halzen voor Good Year en Mackay bin
nenzolen.
Bij de afdeling machinale schoenfabri-
cage kan men de diverse stadia van de
schoen in bewerking zien. Het begint met
een ruwe blok hout, waarvan leesten ge
maakt worden, verder de ontwerpen, cli-
ché's, uitgewerkte series (graderen), ge
sneden en gestikte schachten en schoenen
gemaakt volgens de standaard- en volgens
fantasie fabricagemethoden.
Zo kan men op deze tentoonstelling zien
flexible, zowel origineel als repareerbaar,
Mackay houtgepend en doorgenaaid en
Mackay-Welt alles in de ruimste zin.
Het Good-Year systeem, het ago-systeem
en. combinaties van de diverse systemen.
Tijdens de tentoonstelling bestaat er ook
gelegenheid de school te bezichtigen waar
bij de directeur en/of leraren U alle ge
wenste inlichtingen zullen verschaffen.
Wij zouden ieder, die op een of andere
wijze voor de Leder- en Schoenindustrie is
geïnteresseerd, willen adviseren- om de
thans geboden gelegenheid, om nader met
de resultaten van het vakonderwijs dezer
school kennis te maken, te benutten."
LANGSTRAATSE SCOOTERCLUB
OPGERICHT.
Omdat er in de Langstraat al geruime
tijd behoefte bestond aan een scooterclub,
hebben een aantal bezitters van dit edele
voertuig dinsdag j.I. in Thalia de hoofden
bij elkaar gestoken om te komen tot een
Langstraatse Scooterclub. En niet zonder
resultaat, want ze is er gekomen, blozend
en flink in gewicht. Er werd een voorlopig
bestuur gekozen en verder werd er van
gedachten gewisseld over het huishoudelijk
reglement en statuten. De L.S.C. telt na
deze eerste vergadering 25 leden. Het doel
van de vereniging is het houden van oriën-
tatieritten, het rijden van ralleys en het
maken van pleziertochtjes onder elkaar.
Om vast een beetje vertrouwd te raken
met het en colonne rijden, heeft de club
voor zaterdag 20 juli a.s. een rit in de om
geving uitgeschreven. Er wordt om 3 uur
gestart bij het clubhuis (Thalia). Zij, die
zich als lid willen opgeven en aan deze rit
wensen deel te nemen, moeten hiertoe een
schriftelijke aanvraag indienen hij het club-,
huis. Zij ontvangen dan van het bestuur be
richt of zij kunnen deelnemen.
De L.S.C. zal zich aansluiten bij reeds
bestaande Brabantse Scooterclubs. Wij mo
gen er nog de aandacht op vestigen dat
de club zich niet zal inlaten met het orga
niseren van snelheidswedstrijden en hieraan
ook niet zal deelnemen.
GEVALLEN SOVJET-LEIDERS
WORDEN NIET VERVOLGD.
Malenkof, Molotof en Kaganowitsj, die
vorige week uit het partijpresidium zijn
gestoten, zullen niet gerechtelijk worden
vervolgd. Aldus heeft Radio-Moskou j.I.
woensdagavond in zijn Engelse uitzending
meegedeeld.
Oud-premier Georgi Malenkof is be
noemd tot directeur van een hydro-elek-
trische centrale te Ust-Kamenogorsk in
Oost-Kazakstan aan de Chinese grens, on
geveer 3000 kilometer van Moskou.
„De anderen" zouden volgens Radio-
Moskou eveneens „ander werk hebben
gekregen. De omroeper vertelde niet wie
„de anderen" waren en wat hij precies be
doelde met „ander werk". Dit nieuws over
de uitgestoten leiders werd gegeven in de
vorm van een commentaar over de „kapi
talistische propaganda".
BIJNA NEGEN TON VOOR
„GROOTBOEK IJ-TUNNEL".
De inschrijvingen op het „Grootboek-
IJ-tunnel" benaderen thans de 900 duizend
gulden.
Inmiddels heeft de afdeling financien
van de gemeentesecretarie te Amsterdam
aan allen, die tot dusver hun inschrijving
aan het gemeentebestuur zonden een voor
lopige ontvangstbevestiging gestuurd. De
officiële bewijzen van inschrijving zullen
laten volgen. Degenen, die het aanvraag
formulier voor inschrijving op het groot
boek wel aan 't gemeentebestuur toezonden
maar het daarop vermelde bedrag nog niet
overmaakten, wordt verzocht dit alsnog te
doen.
vindt U in een prachtige sortering bij
Zie tevens onze schitterende collectie
Stationsstraat 88 WAALWIJK
HORLOGES 2 JAAR GRATIS VERZEKERD TEGEN VERLIES EN DIEFSTAL
bestuur van Veilig Verkeer lag om de di
ploma's tijdens een filmvoorstelling uit te
reiken, werd van dit plan vanwege de grote
warmte afgezien. In plaats daarvan bezocht
een delegatie uit het bestuur de verschil
lende scholen en reikte daar onder een toe
passelijk woord van de inspecteur van poli
tie, de heer Hoog Antink, de diploma's uit,
Verheugend is dat deze actie van onze
plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer
zo'n groot succes is geworden. Het grote
nut van een dergelijk jeugdverkeersexamen j
behoeven we niet te verduidelijken, want
iedere weggebruiker weet langzamerhand
wel dat grondige kennis van de verkeers
regels een eis van onze tijd is.
SLUITING EN TENTOONSTELLING
VAN DE MIDDELBARE VAKSCHOOL
VOOR DE LEDER- EN SCHOEN
INDUSTRIE TE WAALWIJK.
Op donderdag 18 juli a.s. des morgens
om 11 uur zullen de dagcursussen van de
M.V.L.S. gesloten worden. Na de uitrei
king van de diploma's bestaat er gelegen
heid om het werk van de leerlingen te
bezichtigen, waarvoor een tentoonstelling
zal worden georganiseerd die geopend zal
zijn op donderdag 18 juli van 2 tot 5 uur
en op vrijdag en zaterdag d.a.v. van 9 tot
12 en van 2 tot 5 uur.
De M.V.L.S. is de enige school in Ne
derland die door middel van haar dagcur
sussen een opleiding geeft voor de vorming
MUSIS SACRUM.
„JA, JA, DIE LIEBE IN TIROL".
Musis Sacrum zet de kermis in met een
van de grootste Duitse musicals van de
laatste tijd, een film die wel bijzonder
goed past in het kader van een feestelijke
sfeer. Behalve de welbekende Hans Mo-
ser zien en horen we in deze CinemaScope-
productie het Don Kozakkenkoor, Anton
Karas en zijn cither, het Rias-dansorkest,
het Sunshine-kwartet, het Cornel-trio, het
Rias-koor e.a. Het bijzonder amusante ver
haal speelt zich af rond de barpianist Pe
ter Lenz, die een grote aantrekkingskracht
op de vrouwen heeft en dan ook menige
echtgenoot ongewild tegen zich in het har
nas jaagt. Hij wordt dan ook overal prompt
ontslagen. Dan zoekt Peter maar weer
troost bij zijn vriend Hans Bondy, die ech
ter helemaal geen succes heeft bij de vrou
wen. De vermakelijke en ingewikkelde si
tuaties stapelen zich dus op, maar vinden
ten slotte tegen een achtergrond van uit
stekende amusementsmuziek toch een
iedereen bevredigende ontknoping.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang alle leeftijden.
„ALARM IN DE PACIFIC".
Vele grote figuren heeft de tweede we
reldoorlog geteld. Figuren die niet groot
waren door hun rang of positie bij leger,
luchtmacht of marine, maar mannen die tot
het laatste ogenblik getuigden van een on
breekbaar doorzettingsvermogen en van
een grootse menslievendheid. Zo'n man was
admiraal Hoskins, van wiens leven tijdens
de oorlogsjaren deze film het ware ver
haal geeft. Hij begon als kapitein-ter-zee
en werd als commandant geplaatst op het
vliegdekschip „Hornet".
SW&1W - T TT
Tijdens zijn verlof wordt de Hornet
tot zinken gebracht. Een tijdlang krijgt hij
een functie als commandant in een oplei
dingskamp en als het nieuwe vliegdek
schip, de „Princeton" van stapel loopt,
denkt hij het commando te krijgen, maai
dit gebeurt niet. Hij mag alleen als toe
komstige kapitein de invasie meemaken.
Ook de „Princeton" gaat ten onder, ten
gevolge waarvan Hoskins een been vor-
liest. Hij weigert echter zijn ontslag. Hij
wil persé dat commando en krijgt het ook
over de nieuwe „Princeton". Dan rijst zijn
ster snel door de stoutmoedige ideeën die
hij verwezenlijkt, o.a. het laten opstijgen
van straaljagers van vliegdekschepen. Hij
wordt commodore van de zevende vloot en
mag ten slotte kiezen tussen twee belang
rijke posten welke de Marine te bieden
heeft. Hij weigert ze beide om zich geheel
te wijden aan het vervoer van gewonde en
verminkte soldaten.
Een harde film, waarin vooral sterk tot
uiting komt welk een grote steun de vrouw
van Hoskins voor hem is geweest. Twee
zeer goede rollen van Sterling Haydn en
Alexis Smith.
Maandag en dinsdag.
Toegang 14 jaar.
,Tü\ '-rr i-i
„MOEDER, WAT EEN KLAP".
IS?'
En dan tot besluit van de kermis een
film uit de oude doos, die echter toch nog
wel de nodige lachers op haar hand zal
krijgen. Want klappen vallen er aan één
stuk door in de films van Oliver Hardy en
Stan Laurel en ook al weet de toeschou
wer ruim van te voren hoe de klap zal
vallen en wie hem zal krijgen, er wordt
om de fratsen en de grollen van de „dikke"
en de „dunne" altijd weer hartelijk ge-