SPORTSPIEGEL DampobeVrijdr Ruffg handen In Slikkerveer lopen miniatuurschepen van stapel het gezonde gebaar: PUROL ZELDZAME EN MERKWAARDIGE INDUSTRIE VOOR NEDERLAND Feuilleton DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 6 DECEMBER 1957 SCHADUW OVER LEVEN ,oor rc\°n d- en V-e 85 WEDSTRIJDPROGRAMMA VOOR ZONDAG 8 DECEMBER. K. N. V. B. Amsterdam- —Fortuna '54 ADO 14 9 2 3 29 40—22 Ajax 14 9 1 4 19 28—14 Enschede 14 7 5 2 19 30—18 DOS 14 6 5 3 17 27—24 Rapid JC 14 8 1 5 17 29—22 MVV 14 7 2 5 16 31—20 PSV 14 6 3 5 15 32—28 GVAV 14 6 3 5 15 27—25 Feijenoord 14 7 1 6 15 37—35 Sparla 14 5 5 4 15 27—28 Fort. '54 14 5 4 5 14 21—23 VVV 14 5 3 6 13 25—22 BW 13 3 4 6 10 27—36 Noad 13 4 2 7 10 17—31 Amsterdam 14 3 4 7 10 18—28 Blauw Wit 14 3 3 8 9 20—25 NAC 14 4 1 9 9 20—36 Elinkwijk 14 3 1 10 7 16—35 11 7 3 1 17 30—16 12 7 3 2 17 29—19 12 7 2 3 16 33—23 12 7 1 4 15 30—21 11 6 1 4 13 20—15 12 5 3 4 13 29—23 12 4 5 3 13 23—20 12 5 3 4 13 27—27 12 6 1 5 13 20—18 12 4 3 5 11 25—23 12 4 2 6 10 21—23 12 3 4 5 10 18—27 12 3 2 7 8 18—26 12 3 1 8 7 17—27 12 2 3 7 7 18—29 12 2 3 7 7 19—40 ZFC 10 7 2 1 16 24- - 7 Hilversum 10 6 3 1 15 29- - 8 Zeist 10 6 1 3 13 24—19 't Gooi 11 4 5 2 13 22- -16 De Valk 12 3 7 2 13 17- -17 Wilhelmina 9 4 3 2 11 24- -17 ONA 10 5 1 4 11 17- -18 Baronie 9 4 2 3 10 21- -18 Dosko 11 4 2 5 10 21- -25 Longa 11 3 3 5 9 13—18 DHC 9 2 3 4 7 14—20 Emma 9 2 2 5 6 10—14 UVS 10 1 3 6 5 14—25 EBOH 11 0 3 8 3 11- -30 2e Divisie B. 11 8 0 3 16 33—15 11 5 5 1 15 29—13 11 7 1 3 15 26—15 11 7 0 4 14 23—18 11 5 3 3 13 29—16 12 5 3 4 13 22—24 11 4 4 3 12 29—24 12 3 6 3 12 17—15 10 4 2 4 10 20—23 11 5 0 6 10 19—24 11 5 0 6 10 20—32 10 4 1 5 9 20—22 11 3 1 7 7 10—22 11 2 2 7 6 15—25 10 1 0 9 2 12—36 - In Djakarta is gemeld, dat de mili taire autoriteiten ten minste achttien per sonen hebben aangehouden, terwijl een aan tal explosieven en documenten in beslag werd genomen in verband met de moord aanslag op president Soekarno. - De voorzitter van het Algemeen Landbouw Syndicaat te Djakarta, dr. J. Meyer, heeft meegedeeld, dat hij over weegt de leden van het Syndicaat aan te raden, dat de Nederlanders de onderne mingen in oost-Java zullen verlaten, daar op verschillende plaatsen het voedsel uit de Nederlandse huizen wordt weggehaald en geen voedsel wordt verstrekt. - Het radio-telefoonverkeer met Ne derland is sinds woensdagochtend gesloten. In Bandung wordt elk dienstbetoon aan de Nederlandse samenleving geweigerd. De Garuda Indonesian Airways heeft opdracht gekregen transport aan alle Nederlands vervoer te weigeren. De Indonesische monetaire raad heeft de mogelijkheid besproken van verbreking der handelsbetrekkingen met Nederland. De Sobsi, de communistische federatie van vakverenigingen in Indonesië heeft er bij de WFTU, het communistische wereld vakverbond op aangedrongen om een alge mene boycot van de Nederlandse belangen in de gehele wereld te organiseren. PROTEST VAN DR. DREES. De regering is vervuld van diepe be zorgdheid over de toestand in Indonesië. Zij treft reeds maatregelen en zal het mogelijke blijven doen om te waken voor de belangen van de Nederlanders in Indonesië, zei mi nister-president dr. Drees dinsdagmiddag in de Tweede Kamer. Hij kreeg onmiddel lijk na het openen van de vergadering het woord om een korte (vijf minuten durende) regeringsverklaring af te leggen. Het is on duidelijk, aldus de premier, of het gaat om enkele opzienbarende uitbarstingen van beperkte duur of om een grote poging de Nederlanders het leven in Indonesië onmo gelijk te maken. De Nederlandse regering is nog niet zonder hoop, dat de Indonesiërs zullen inzien, dat door een verbreken van de banden niet alleen Nederland, maar ook Indonesië ernstig schade zou lijden. Dr. Kortenhorst sloot zich hierbij aan. VLEESPRIJZEN KUNNEN OMLAAG? Bij besprekingen tussen 't ministerie van Economische Zaken en het Bedrijfschap voor het Slagersbedrijf over de vleesprijzen in de slagerij is naar voren gekomen dat, naar de mening van de minister van Eco nomische Zaken, niet alle slagers de daling van de veeprijzen voldoende in hun verkoop prijzen hebben doorberekend. DANK ZIJ TEMPO-BEPERKING. WEGVERKEER WERD VEEL VEILIGER Minder verkeersongevallen en een zeer belangrijke daling van het aantal gewon den bij ongelukken op de weg vormen het gunstige nieuws, dat te leze valt op de ba lans van een maand snelheidsbeperking voor zover betreft de grootste steden van het land. Een vermindering met 30 pet. en meer van het aantal ongevallen, vergele ken bij november 1956, blijkt normaal te zijn; in sommig® steden werd dit aantal zelfs gehalveerd. RECORD VAN 1957 85.000 HUIZEN. Minister Witte (Volkshuisvesting en Bouwnijverheid) verwacht, dat dit jaar bij na 85.000 woningen gereed komen. Met 't oog op de financiële omstandigheden is de bewindsman in de Memorie van Antwoord op zijn begroting over een dergelijke hoge produktie in 1958 niet optimistisch. De krapte op de kapitaalmarkt en de hoge rentestand maken het voor particulieren wel bijzonder bezwaarlijk woningen te laten bouwen. Vandaar, dat in 1959 met een niet onbelangrijke daling van het aantal gereed komende woningen rekening moet worden gehouden. Het aantal voltooide woningen is sinds het begin van 1957 groter dan dat van 1956 en vorige jaren. De produktie, welke voor dit jaar op 1100 miljoen gulden was ge raamd, zal in werkelijkheid rond 1400 mil joen gulden bedragen. Door het ontbreken van voldoende geldmiddelen is in de laatste maanden enige vertraging ontstaan in het tempo van afgifte der subsidiebeschikkingen voor de woningbouw. Tenslotte zegt de bewindsman, dat thans op korte termijn een herziening van de in komensgrenzen voor de toekenning van een extra huurbijslag aan bejaarden verwacht kan worden. (Volkskrant) ONTSLAGEN BIJ BRABANTSE INDUSTRIEËN. Bij Beckers' Haardenfabriek te Bergen op Zoom zijn thans in totaal zêstig perso neelsleden ontslagen. In deze fabriek wer ken in totaal circa 550 personen, die voor wat de rest betreft, zullen werken in een verkorte werkweek, tot 24 uur. Men wil deze verkorte werkweek toepassen tot 21 de cember. Ongeveer 100 arbeiders vallen niet onder deze regeling. Bij de Hudson sigarenfabrieken te Roo sendaal is per 1 januari ontslag aangezegd aan vijftig sigarenmakers. Ook onder de zogenaamde pendelaars zijn, voor zover bekend, thans de eerste slachtoffers gevallen. Zeven en twintig per sonen uit Breda en omgeving, werkzaam bij een fabriek te Dordrecht, die zich bezig houdt met het creosoteren van spoorbiel zen, is ontslag aangezegd. Bij de Bierbrouwerij „De Drie Hoef ijzers" te Breda zijn twaalf man ontslagen. Dit zijn Belgische arbeiders. De Ijzer- en Kopergieterij v.h. Gebr. Touw te Breda heeft enige tijd geleden aan negen arbeiders ontslag aangezegd. In Slikkerveer, een plaatsje onder de rook van Rotterdam, waar scheepswerven en motorenfabrieken floreren, staat een voor Nederland uniek bedrijf. Ge hebt daar geen vermoeden van als ge de hoge rivierdijk afgaat en een stil weggetje, dat Emmastraat heet, inslaat. Want in datzelf de straatje vindt ge op nummer tien een gebouw, dat eerder doet denken aan een timmerwerkplaats of iets van dien aard, dan aan een bouwbedrijf voor miniatuur schepen. Maar gaat ge er naar binnen, dan krijgt ge een keur van schepen in-het-klein te zien en ge waant u, zo zeker als twee maal twee vier is, in een speelgoedfabriek. Beroepsknutselaars. Toch is het allesbehalve een speelgoed fabriek daar in Slikkerveer, al zou het niet temin voor veel kinderen een verrukking zijn om er eens een paar uurtjes onge stoord te kunnen grasduinen. Nee, de modellen die wij vervaardigen - zo vertelde ons de huidige eigenaar, de heer A. Dubbelman - zijn bestemd voor de scheepvaartrederijen, die aan de scheeps werven de opdracht geven om een schip te bouwen. De rederijen vragen dan tevens om van het te bouwen vaartuig ook een morel te leveren. De werven sturen dan op hun beurt afschriften van de originele ont werpen en tekeningen naar de firma Dub belman te Slikkerveer. Alles moet daar op schaal worden gebouwd en dat wil heel wat zeggen. Het vereist een grote mate van be kwaamheid van de arbeiders om bijvoor beeld minuscule onderdeeltjes als de wiel tjes van de ankerwinch, de paaltjes en kop jes allemaal op maat en grootte te kunnen maken. Bovendien moeten zij, behalve ken nis van de scheepsbouw en de bewerking van hout en metaal, veel geduld en stalen zenuwen hebben voor dit futiele werk. Mo delbouwen is dan ook echt wat de heer Dubbelman noemt een specialistenwerk. De achttien mensen die hij in dienst heeft (waaronder timmerlieden, metaalbewerkers en schilders) zijn hoofd voor hoofd vak mensen, die het vervaardigen van een be paald onderdeel van zo'n modelscheepje wel is toevertrouwd. Voor de leek is het een wonder om te zien hoe zij het klaarspelen om van bijvoorbeeld een passagiersschip, een tanker, een onderzeeboot, een graan elevator etc., een volkomen natuurgetrou we reproductie te maken. Vanzelfsprekend heeft men voor het een en ander ook een aantal apparaten in gebruik, maar de mees te onderdelen moeten toch, daar de afme tingen nu eenmaal voor ieder schip ver schillend zijn, met de hand worden gefa briceerd. Dat is een uiterst precies en se- kuur werkje, dat bijzondere eisen stelt aan het concentratievermogen van deze, we mo gen wel zeggen beroepsknutselaars. „Een sneeuwbal In 1906 is de heer C. Dubbelman de vader van de tegenwoordige ondernemers - met een bedrijfje begonnen waarin giet- modellen werden gemaakt voor de sleep bootbouwers. Amper zes jaar later vroeg een van zijn relaties hem of hij eens een van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" door CARRY VAN DER RYKEN. 15). - Weet U wel, wat een herriema kers, - vooral Joop en Hans, - zijn? 't Zijn jongens! Ze laten zich van een leuning glijden, komen met vuile voeten binnen en... Mijnheer Francken keek haar glim lachend aan. - En jullie dan vroeger? Maar, Ine, besluit nog niet, denk er rustig over. Morgen kom je immers weer? Lang hoefde Ine 't voorstel echter niet te overwegen, 't Was een uit komst voor hen allen. Reeds de vol gende dag besprak ze met haar vader de nieuwe indeling van het huis. Ine zou met de kinderen de bene denverdieping gaan bewonen, de oude heer Francken de eerste étage; en daarboven waren nog vier kamers. De jongens kregen samen een grote. Ine ook. Mien en Maries je ieder een zijkamertje. De kinderen vonden de aanstaan de verhuizing een reuzepretje. Ze kenden de grote zolder van Grootva ders huis en maakten de meest fan tastische plannen. Zo werd de acht tiende juli, de dag waarop de verhui zing was bepaald, door allemaal met verlangen tegemoet gezien. - o - De telefoon rinkelde en met de haar eigen, wat langzame, bewegin gen, nam Cora de hoorn op. - Hallo? Ja, je raadt 't goed, ik ben 't zelf. Nee, Han is niet thuis; ik verwacht hem wel elk ogenblik. - Vanavond? Ja, goed. Hoe laat? - Half tien? Ik zal zorgen, klaar te zijn. Au revoir. Wie was daar aan de telefoon? klonk Han's stem achter haar, juist toen ze zich wilde omkeren. Ze schrok; beheerste zich meteen. - Ben jij daar al? negeerde ze zijn vraag. Te vroeg voor jou... eh... in teressante telefoongesprekken? Wie was 't? - O, Dutier, je weet wel. We ont moetten hem laatst in die bar, vlak bij de Grand' Place. Han herinnerde zich een klein donker type, dat wel wat al te famili air tegen Cora was geweest naar zijn Ï&0 cent ROTER scheepsmodel wilde maken. De heer Dub- beltnan deed dat natuurlijk met alle genoe gen en samen met zijn zuster bouwde hij het stoomschip „Marseillais". Het bleek een „sneeuwbal" te zijn, want spoedig vloeiden van her en der de opdrachten binnen. De grote Bernhard Ruys, een der toenmalige directeuren van de Rotterdam se Lloyd, toonde een blijvende interessen voor de kunstige arbeid van de heer Dub belman. Hij heeft niet nagelaten de firma bij alle mogelijke scheepvaartmaatschappijen te introduceren. Dit was na de eerste we reldoorlog. Wij hadden toen, aldus de te genwoordige directeur, tijdelijk een horlo gemaker, een zekere mijnheer Lorenzius, in dienst. Het was zijn taak onze mensen wegwijs te maken met de verschillende onderdelen en apparaten. Wij moesten zo veel mogelijk improviseren, want onderde len uit Duitsland, die allemaal gecatalogi seerd waren, konden wij niet gebruiken. Voor de scheepvaart-historie. Tot nu toe zijn bij de firma Dubbelman zo'n goede 600 modellen van stapel ge lopen". Voor de Rotterdamse Lloyd werden hele series gebouwd, onder andere van de „Indropoero", de „Sibajak", de „Slamat" en de „Baloeran." Van de nieuwe Staten dam werden niet minder dan honderd mi niaturen vervaardigd. Overal ter wereld kan men de modelscheepjes uit Slikker veer aantreffen: in alle kantoren van de Holland-Amerika lijn, in de etalages van reisbureaus, in de conversatiezalen van grote passagiersschepen, in de eenvoudige kapiteinshut van een vrachtboot, in Lon den, New-York, Parijs, Djakarta en Buenos Aires. Na de tweede wereldoorlog, toen de scheepsbouw sterk opleefde, is er een grote behoefte gekomen aan scheepsmodellen. Behalve precisiemodellen - de modellen dus die een zuivere copie vormen van het werkelijke schip - worden er bij de firma Dubbelman ook etalagemodellen gemaakt. Deze etalagewerkstukken dienen voor re clame. Een pas gebouwd schip kan niet door iedereen worden gezien en bewonderd. Daarom is bij de directies van de scheep vaartondernemingen 't idee geboren om de reislustigen het etalagemodel te tonen en ze zo als het ware naar het schip te halen. De etalageminiaturen worden uitsluitend van metaal gemaakt en kunnen tevens wor den verlicht. De precisiemodellen daarente gen worden behalve van metaal ook van hout gemaakt (lindenhout) Ook voor de scheepvaart-historie zijn de dingen die men in Slikkerveer fabriceert van veel belang, want straks, als bijvoor beeld een schip na dertig of veertig jaar dienst afgedankt wordt en naar de sloperij gaat, blijft, naast enkele foto's, het model over. En dit model komt dan terecht in het scheepvaart museum, waar iedere bezoeker zich aan de hand van deze „kopieën" een beeld kan vormen van de ontwikkeling in de scheepsbouw. Geen kinderspeelgoed Hoe lang werkt men ongeveer aan zo'n model? vroegen wij de heer Dubbelman. Dat hangt van de grootte en de construc tie van het te bouwen schip af, was zijn bescheid. Maar in 't algemeen moet op een werkduur van enkele maanden worden ge rekend. Voor een doorgewoon vrachtschip heeft men al gauw een 500 uren nodig. De prijs van zo'n schip-in-klein-formaat varieert van tot 7 duizend gulden. Het is dus bepaald geen kinderspeelgoed .1 In de afdeling houtbewerking, die is on dergebracht in de timmerfabriek van de heer Dubbelman, worden de casco's (de scheepsrompen) en een gedeelte van de bovenbouw vervaardigd. Momenteel is men bezig met de „Jason" (een motorschip), een tweetal graanelevators en de „Eury- medon". Dit laatste model wordt gebouwd voor de Verolme United Shipyards en De Haan en Oerlemans te Heusden. Zodra een model in de timmerfabriek waar ook nog stuurraderen worden ge maakt - gereed is gekomen, gaat het voor verdere uitvoering naar de afdeling metaal bewerking en vandaar komt het terecht bij de schilders, die zorgen voor de afwerking, die veelal beslist over de kwaliteit van het product. Want alle kleuren moeten zeer precies overeenstemmen met die van het grote schip. Dit vraagt een ontzettend grote toewijding en nauwkeurigheid van de schil ders. Eigen cachet. Het bedrijfje waarmede de vader van de heer Dubbelman in 1906 begon, is uitge groeid tot een florerende industrie, die terecht uniek mag heten voor ons land, want nergens anders worden zoveel model vaartuigen in massa geproduceerd. Men zit in Slikkerveer niet op orders te wachten, want bijna dagelijks komen er bestellingen binnen, tot zelfs uit het buitenland. En deze bestellingen worden goed en met pre cisie uitgevoerd door een keur van „scheeps bouwers". Of het nu modellen betreft van passa giersschepen, van vrachtboten, kustvaar ders, tankers, baggermolens, bokken of, kra nen, alle dragen het cachet, de typische stijl van dit merkwaardige bedrijf. In de loop der jaren is een geheel eigen genre ontstaan. De heer Dubbelman is daar trots op en met recht, want deze geheel eigen bouwtrant wijst op een verworven bekwaam heid die moeilijk of niet te evenaren valt. Arie van Pas. UITSLAGEN VAN ZONDAG 1 DECEMBER 1957. K. N. V. B. Res. Ie klas. Middelburg 2Taxandria 2 40 Goes 2—WSC 2 3—3 Zeeland Sp. 2-Vlissingen 2 28 Res. ,2e klas. Woensel 2—RKDVC 2 2—3 ODC 2—DESK 2 4—3 TSC 2PSV 4 5—2 Internos 2De Valk 3 34 Schijndel 2—BW 3 0—3 Eindhoven 3Veloc 2 30 RCD 2Roosendaal 2 111 Res. 3e klas B. GW 2Schijndel 3 42 RKC 2—TOP 2 1—4 Longa 3Zwaluw 2 n. gesp. OSS 2Concordia 2 31 OJC 2St. Michielsgestel 2 62 KNVB Afdeling Noord-Brabant. Ie klas 103 DHVBerkdijk 02 RaamsdonkTerheijden 21 WVO 2—VOV 3—2 Be Ready—DVVC 2—3 VCW—Right 'Oh 0—2 White BoysWaspik 10 le klas 104 I HaaftenSportver. '32 31 j J. v. ArckelAlem 51 I TGGHaarsteeg 21 EmplinaOVH 33 le klas 106 Zigo 2Voab 2' 07 DESK 3Dongen 2 24 RWB 2—TAC 2 1—1 Hieronymus 2—RKTVV 3 1—2 Uno Animo 2Taxandria 3 12 SET 3Baardwijk 2 22 2e klas 205 TPO—DIA 1—3 SCO 2Veerse Boys 3 20 Madese Boys 3Duss. B. 4r—2 Veerse Boys 2Siveo 51 2e, klas 207 WSC 3—WSJ 2 2—1 Gudok 3—GSBW 2 2—3 Sarto 3Willem II 6 41 Longa 5Voab 4 13 2e klas 210 Berkdijk 2Heusden 2 12 RKJVV 2—RKC 3 7—1 RKC 4Wilhelmina 3 05 BWBaardwijk 3 50 2e klas 211 TGG—RKKSV 3—2 Wilhelmina 4-Concordia 4' 21 OVH 2—Zwaluw VFC 3 sch. n. o. OJC 3—WSC 4 uitgest. 3e klas 307 Raamsdonk 2Duss. B. 2 71 White Bóys 2—Waspik 3 6—2 Right 'OhBe Ready 3 sch. n. o. 3e klas 317 Baardwijk 5—Baardwijk 4* 43 WSC 6—WSC 5 1_3 Dongen 3—Berkdijk 3 10—0 DVVC 2—DESK 4 5—3 3e klas 318 DESK 5—RWB 4 3—1 Nieuwkuik 2—Haarsteeg 3 2—0 RKDVC 4—Heusden 3 11 Vlijm. Boys 4-Herptse Boys 4—3 Zaterdagmiddagcompetitie. Uitslagen zaterdag 30 november. le klas VVNChrislandia 51 SmerdiekNAC 11 KogelvangersVrederust 33 SeoltoHNC 32 ONIGood Luck 2 31 2e klas Zwaluwse Boys 2HNC 2 13 DEBThe Gunners 2 19 3e klas B Gunners 4-Velocitas KMA 2 35 HNC 3—Surang 3 3—8 SSC 2—ONI 2 4—1 neus, keel,borst van vastzittend slijm BETAALD VOETBAL. Ere-Divisie. MVV—Rapid JC ADOEnschede Blauw WitPSV SpartaAjax DOSElinkwijk GVAV—VVV NAC—Noad le Divisie A. GraafschapWillem) II RBCV olendam V V VExcelsior HVC—SVV EDUDEC D w SHelmond AlkmaarV itesse Rocia Sport—AGOVV Graafschap DEC Willem II HVC Excelsior SVV Volendam DVVS Alkmaar Vitesse Helmond VSV AGOVV EDO RBC Roda Sport 12 9 0 12 8 1 11 6 7 6 5 5 5 4 4 12 12 11 11 11 11 12 12 3 11 4 12 3 11 2 12 1 11 1 18 20—17 1/ 33—17 15 31—19 15 24—14 15 19—13 12 16—17 11 23—19 11 20—19 11 18—23 10 22—26 10 14—17 9 12—23 9 14—22 8 8—16 7 10—21 6 16—27 le Divisie B. Leeuwarden—Sittardia WageningenHaarlem HelmondiaXerxes Limburgia—Fortuna VI. HDVS—KFC VolewijckersStormvogels EindhovenRCH Rigtersbleek—SHS Leeuward. Sittardia SHS Stormv. Eindhoven Wagening. Limburgia RCH Haarlem H. DVS Volewijck. Helmondia Xerxes KFC Rigtersbl. Fort. VI. 2e Divisie A. UVSON A EmmaWilhelmina 't GooiBaronie ZFCDHC LongaZeist EBOHDosko Go AheadOosterparkers RhedenVeendam ZwartemeerVelocitas) PECBe Ouick HeraclesNEC Enschedese BoysTubantia HeerenveenOldenzaal Heracles Go Ahead Ensch. Boys Rheden Oldenzaal NEC Be Quick Tubantia Velocitas PEC Zwartemeer Veendam Oostern. Heerenveen Zw. Boys AMATEUR VOETBAL. le klas C. KimbriaAlliance Snortcl. Emma —Heer BrabantiaVlissingen zin. - Een onbetrouwbare vent, was zijn oordeel. Wat wou hij van je? onder vroeg hij verder. Doe nu net, of je 't hele ge sprek niet gevolgd hebt... Echt iets voor jou, zei ze hatelijk. Ik heb 't niét gehoord. Han voelde zich driftig worden. Soms zou hij haar door elkaar kun nen schudden. Schei alsjeblieft uit met je vul gaire ruzies. Ik heb 't recht te weten met wie jij telefoneert en wat je af spreekt. We gaan vanavond naar een stuk in de schouwburg, dat heel goed moet zijn. Je hebt immers vergade ring van werkgevers, zei ze liefjes. Ja, zei hij kort, - ga je gang en amuseer je. Hij keek haar na, toen ze de ka mer verliet. Was dit de eerste keer, dat ze uitging met die man? Wat deed ze de hele dag?... Gewoonlijk bleef Han in de stad lunchen. AI dikwijls had hij haar ge vraagd, hem daar gezelschap te hou den. Telkens weer verzon ze een an dere uitvlucht. Toch was 't hem nooit zo opgevallen, 't Had allemaal nogal geloofwaardig geklonken. Maar nu Hij zou zijn ogen eens wat be ter open houden. Een kort belletje. Onwillekeurig keek hij door 't raam, zag de post bode voorbij gaan. Cora's voetstap pen in de gang. Hé, ze ging terug naar de slaapkamer, kwam even daarna binnen, haar handen leeg. - Geen post? verwonderde Han zich. - Neen, vandaag niet. Wil je thee? - Ik hoorde toch het postbelletje? - O, een drukwerkje. Ik heb 't meteen verscheurd. Wantrouwend keek hij haar aan; zei echter niets meer. - Ga ik nu overal wat achter zoeken? verweet hij zich zelf. Even na achten trok hij de deur met een korte slag achter zich dicht. En drie seconden later had Cora de linnenkast op haar slaapkamer ge opend. Van onder een stapel hand doeken haalde ze een kleine brief te voorschijn. Echte kinderpost. Rose, en kleine bloempjes langs de rand. Dit was 't tweede briefje uit dezelf de doos, dat ze onderschepte. Zon der naar de afzender te kijken wist ze, dat 't van Mariesje kwam. Vlug doorliep ze 't kinderlijk ge schrijf. - Hoe oud is ze nu zo wat? Nau welijks tien. Maar met zo'n briefje is ze best in staat, Han goed op te win den. En ik moet 'm juist een beetje kalm houden met 't oog op Dutier. Als ie nu nog naar z'n kinderen gaat verlangen... Een lucifervlammetje deed z'n werk aan Mariesjes brief. Met zorg koos ze toen een lila taf- zijden avondjapon en nam aan haar toilettafel plaats. Na enige tijd weer kaatste de spiegel een geraffineerde make-up. 't Lippenrood een tint die wonderwel paste bij de kleur van haar avondtoilet. Dutier, toch heel wat gewend op 't gebied van vrouwencharmes en op de hoogte van elk kunstmiddel, dat zij gebruikten, - kwam even on der de indruk van haar vreemde, bij na demonische, schoonheid. - Mes compliments Madame. - Kom, laten we gaan, zei ze. Hij hielp haar een korte bonten avondcape omdoen. - Geef me je sleutel maar... En het trottoir aflopend vroeg hij als ter loops: - Genoeg voor vannacht. Voor een herenhuis met veel ver guldsel, brede dubbele deur, koperen klopper, deed Dutier zijn wagen stil staan. Zulke huizen met prachtige voorgevels stonden er veel in Brussel. En dit huis onderscheidde zich in niets van vele andere. Alleen was hier de binneninrichting even mooi en lu xueus als men buiten veronderstelde. Heel dikwijls is dit niet het geval. De huisknecht ontving hen als oude bekenden, ging hen meteen voor naar een grote tuinkamer. Het was daar druk, maar de gesprekken klonken gedempt. Het geluid werd er ge smoord, niet alleen door de dikke ta pijten op de vloer, maar ook door de vele gordijnen overal langs de muren. Bovendien was men hier niet gewend hard te praten. Er was een bediende, die hun goed aannam en in de kamer zelf ophing. Langzaam liepen ze langs de ta fels; groetten hier en daar bekenden, die vluchtig even opkeken bij hun langskomen. Iedereen was verdiept in 't spel. Ze zochten zich een plaats aan een der grootste tafels. Ze waren nog niet lang gezeten of iemand boog zich even tussen hen in en fluisterde: - Deur vier. Dutier knikte. De man verwijderde zich. Cora keek naar 't gordijn, waar achter „deur vier" zich bevond. Als om zich duidelijk in te prenten, waar heen ze moest gaan bij 'n altijd te verwachten politierazzia. De eerste keer, dat ze hier kwam met Dutier, had men haar de vijf uitgangen van de grote tuinkamer gewezen. En bij elk bezoek werd hen 't deurnummer genoemd, waardoor ze eventueel kon den vluchten. (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 2