J X m tfy 3fü ZiïffMjeerbjkmti HET GRATIS KOOPUUR dm fJS VANAF VRIJDAG 13 DECEMBER TOT EN MET 24 DECEMBER VEGHEL WAALWIJK Raamsdonksveer voor dat het zijn eerste kerk kreeg De kerken van de Raamsdonksveerse parochie Overal thuis... ill 7 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 13 DECEMBER 1967 7 De vastgestelde uren liggen in een verzegelde enveloppe bij NOTARIS VAN GURP. Elke dag wordt na sluiting van die dag in de etalage bekend gemaakt. De volgende morgen kan de gelukkige koper reeds zijn kassabon inleveren voor een waardebon welke in alle afdelingen in betaling wordt aangenomen, alleen het moment van betaling aan de kassa, dat overeenkomt met uur op de koopbon DINSDAG EEN HALF UUR GRATIS KOPEN daar 's middags de zaak gesloten is. Zaak geopend elke dag van 9 uur doorlopend tot 6 uur Dinsdag van 9 tot 1 uur. Vrijdag tot 9 uur. Als kooptijd geldt het afgestempelde Thans de 4e reeds in ruim 400 jaar Provinciaal Nieuws Bestel tijdig uw VISITE-KAARTJES Zend deze COUPON aan: I 1 A KON I N KL IJ K E M AR I N E KOOP U RIJK ELKE DAG 1 UUR GRATIS KOPEN .i V -.V Een historische terugblik. Nu de nieuwe kerk te Raamsdonksveer zijn voltooiing nadert en op 15 december a.s. zal worden geconsacreerd, is het wel interessant ons eens te verdiepen in de ge schiedenis van dit kerkdorp. Raamsdonksveer is als dorp van vrij jon ge datum, d.w.z. jong in vergelijking met Raamsdonk zelf, dat immers reeds in oor konden uit het einde der dertiende eeuw genoemd wordt. Raamsdonksveer, dat steeds tot de ge meente (vroeger ambachtsheerlijkheid) Raamsdonk heeft behoord, ontleent zijn naam aan de veerdienst, die over het ri viertje de Donge de verbinding onderhield tussen Geertruidenberg en Raamsdonk. Deze veerdienst is er echter pas gekomen na de rampzalige St. Elisabethsvloed in 1421, toen de brug over de Donge werd weggeslagen en het gehele gebied, waarop thans Raamsdonksveer ligt, door het water werd overspoeld. Vóór de ramp van 1421 stonden hier vrijwel geen huizen, behalve op het Sandoel, waar zich enkele boeren hoeven bevonden. Het gehucht Batenbrug- ge, dat in meerdere middeleeuwse oorkon den wordt genoemd, moet ten zuiden van het Sandoel gelegen hebben, het werd ken nelijk door het water verzwolgen in 1421. De geografische situatie werd trouwens door die natuurramp aanzienlijk gewijzigd. De directe verbinding tussen Geertruiden berg en Oosterhout langs Batenbrugge en het kasteel van Strijen werd verbroken. De sterk verbrede rivier de Donge kreeg een geheel ander verloop en vormde tevens een groot meer ongeveer ter plaatse waar thans de Oranjepolder (in 1724 bedijkt) en de Hooislobben liggen. Stroomde de Donge vóór 1421 ten oosten van het Karthuizer- klooster en vormde zij daarmee de grens tussen de stadsvrijheid van Geertruidenberg en de ambachtsheerlijkheid Raamsdonk, nadien kreeg zij haar huidige bedding. De grens tussen beide voornoemde plaatsen bleef echter zoals vroeger en vandaar, dat het Lindonk en de Karthuizerpolder, hoe wel aan deze kant van de Donge gelegen, thans nog tot Geertruidenberg behoren. Na de ramp is men geleidelijk aan de polders opnieuw van kaden en dijken gaan voorzien en op die polderdijken ontstond langzamerhand het gehucht, dat wij tegen woordig Raamsdonksveer noemen. Vanaf de 16e eeuw komen we de plaats tegen als 't Veer of 't Raamsdonkse veer. Dankt het dorp wel zijn naam aan de veerdienst, toch is de ontwikkeling van de plaats daar geen gevolg van de aanwezigheid van het pon- veer. Zij is met haar specifieke straatdorp- karakter veeleer een logische voortzetting van de zich in westelijke richting uitbrei dende Langstraat met een zuiver agrarisch aspect. De aanlegplaats van het veer, waar in de directe omgeving geen enkel huis te bekennen viel, lag immers geheel ten noor den van dit dorp, dat zijn kernen eerder bij de haven, bij het Sandoel en op het Smids- eind had. In de 17e eeuw (in 1672 stonden er 45 huizen) maar vooral in de 18e eeuw breid de Raamsdonksveer zich steeds meer uit. De toenmalige bewoners verdienden hoofd zakelijk de kost in de landbouw, veeteelt en visserij. Er kon toen zelfs van een welva rende plaats gesproken worden, ofschoon die welvaart soms bruusk een einde nam, wanneer ter verdediging van de Republiek der Verenigde Nederlanden de vruchtbare polders onder water gezet werden, zoals dit geschiedde in 1672, 1701, 1746 en 1793. Het binnendringende vloedwater en het op gestopte water van de afgedamde rivier de Donge verzuurden dan de landerijen, wei en hooilanden zodanig, dat er jaren van moeizame arbeid nodig waren om weer tot een redelijke opbrengst te komen. Raamsdonksveer en in mindere mate ook Raamsdonk hebben trouwens in oorlogstijd nooit weigevaren bij de aanwezigheid van de sterke vestingstad Geertruidenberg op de noordelijke oever van de Donge. Bij een belegering van die stad gingen de huizen, schuren, stallen enz. van Raamsdonksveer (na eerst geplunderd te zijn) steeds in vlam men op. Dit was niet enkel het geval in de Tachtigjarige oorlog, maar ook in 1672 en vooral in 1793 en 1794. In de 19e eeuw gold nog lang (tot 1850 nl.) de wet, dat er in de zogenaamde verboden kringen van vestingen niet in steen gebouwd mocht wor den. Ook op het Veer mochten slechts hou ten huizen, schuren enz. gezet worden. De ze waren in geval van oorlog gemakkelijk met de grond gelijk te maken, waarmee men beoogde vanuit de vesting een onbelemmerd uitzicht te krijgen op de omgeving en op de naderende vijand. Zo mocht in 1843 de eer ste parochiekerk van Raamsdonksveer niet in steen worden opgetrokken. Wanneer U overigens in Raamsdonksveer rondkijkt, zal het U opvallen, dat er vrijwel geen huizen staan ouder dan de vorige eeuw. Dat Raamsdonksveer in de 18e eeuw en vooral in de 19e hoe langer hoe meer het moederdorp Raamsdonk ging overvleugelen, had naast de welvaart in de landbouw, vee teelt en visserij nog verschillende andere oorzaken. Vooreerst was er een levendige scheep vaart op de rivier de Donge vanuit Geer truidenberg en de noordelijke provincies met Oosterhout, 's-Gravenmoer en Dongen. De Groenendijkse haven was bovendien een zeer belangrijke loshaven voor Tilburg (tot de aanleg van het Wilhelminakanaal in de 20e eeuw!). Veel schippers vestigden zich in Raams donksveer en de daar aanwezige haven (de Kerkesloot) heeft toen heel wat meer ver tier te zien gegeven dan tegenwoordig. Vervolgens was vooral de aanleg van de grote weg van Brussel naar Amsterdam in de Napoleontische tijd over Oosterhout en Raamsdonksveer en via het pontveer over de Maas (Keizersveer is genoemd naar kei zer Napoleon) van groot belang voor de welvaart op 't Veer. Raamsdonksveer kreeg daarmee een wel zeer gunstige verkeers- geografische ligging. Het verkeer noord zuid werd al spoedig belangrijker dan dat in oost-westelijke richting (de Labstraat). Het werd een pleisterplaats voor de door trekkende rijtuigen en vrachtkarren. Uit spanningen als Het Hof van Holland (toen gedreven door de familie Heere), de Gou den Leeuw en Het Huis ten Deyl, dankten aan dit verkeer hun opkomst. Voorts waren er vooral in het begin der 19e eeuw voortdurend grote aantallen sol daten gelegerd, hetgeen ook de nodige be drijvigheid bracht. Een belangrijke bron van inkomsten was ook de verwerking van biezen, riet, griend en stoephout, dat hier in grote hoeveelheden uit de Verdronken Waard van Zuid-Hol land (de Biesbosch) werd aangevoerd. Ook was er reeds in 1782 sprake van een scheepstimmerwerf (van Pieter Ruyten- bergh). Tenslotte had de ambachtsheer van Raamsdonk er sedert 1724 zijn woning n.l. op de buitenplaats „Chartroise" (bij het voormalige Karthuizerklooster), hetgeen 't aanzien van 't Veer eveneens ten goede kwam. Raamsdonksveer had met dit alles Raamsdonk al ver in belangrijkheid over troffen. Vanzelfsprekend ontstond er daardoor op 't Veer behoefte aan verschillende maat schappelijke voorzieningen. Een eigen school had het reeds in 1739 gekregen (de ze stond achter het huidige gemeentehuis; ze werd in 1794 bij de belegering van Geertruidenberg platgebrand). Het Raad huis stond echter nog steeds in 't Dorp (het werd pas in 1929 naar 't Veer overge bracht), terwijl Raamsdonksveer ook ker kelijk nog steeds onder de parochie Raams donk ressorteerde. Dit verdroot uiteraard de talrijke katho lieke ingezetenen van 't Veer, die voor het bijwonen van de H. Mis zich een lange weg naar de schuurkerk van Raamsdonk had den te getroosten ofwel in Geertruidenberg ter kerke moesten gaan. In 1843 kwam aan deze toestand, zoals we elders in dit num mer zullen zien, een einde. J. H. VAN MOSSELVELD. De schuurkerkperiode. Zoals we reeds zagen kerkten de bewo ners van 't Veer tot in de le helft der 19e eeuw nog steeds in de parochiekerk van Raamsdonk. In 1843 kwam daaraan een einde, na een mislukte poging tot het stich ten van een eigen parochie in 1823. In 1843 werd tot eerste pastoor benoemd Petrus Arnoldus de Bont, voordien pastoor te Woudrichem. Het aantal zielen van de nieuwe parochie bedroeg toen 1400. Gelden om een nieuwe kerk te bouwen waren er echter niet en men was dan ook wat blij met een schenking door de weduwe van Simon van Son (Theodora Maria Spran- gers), die haar huis met schuur aan het kerkbestuur afstond. Het huis kon tot pas torie worden ingericht, de schuur werd tot kerk bestemd. Deze gebouwen stonden op het Smidseind. Nieuwe moeilijkheden doemden op, toen de militaire overheid weigerde toestem ming te verlenen voor het vervangen van de planken wanden der schuur door stenen muren. Deze moesten nl. bestaan uit een brandbare stof. Alleen de achtergevel mocht van steen zijn. Het kerkbestuur moest zich verder verplichten het kerkgebouw bij oor logsgevaar op het eerste verlangen der over heid te vernietigen! Spoedig werd nu met de verandering van de schuur tot godshuis begonnen en 3 de cember 1843 kon de kerk door de deken van Geertruidenberg worden ingezegend. Een nieuwe kerk. Twintig jaar lang hebben de bewoners van 't Veer het met deze kerkschuur moeten doen. Pas in 1862 waren er voldoende mid delen bijeen om over de bouw van een nieuwe kerk te denken. Architect Chr. We ber uit Roermond kreeg de opdracht daar voor een plan te ontwerpen. (Ook de pa rochiekerk van Raamsdonk is van deze bouwmeester) Hij projecteerde een gothieke kruiskerk met een toren als ingang. De kosten waren echter zo hoog, dat de toren al spoedig van het plan verdween. In juli 1862 begon men met de bouw, die bijna twee jaar in beslag nam. Op 4 juni 1864 werd de eerste H. Mis er opgedragen en op 6 juli 1868 werd de kerk pas geconsacreerd. De uitbreiding door Cuypers. Door de gestage uitbreiding van het aan tal inwoners op het Veer werd deze kerk echter al spoedig te klein. Velen gingen reeds in Geertruidenberg ter kerke, waar de pas gereed gekomen nieuwe katholieke kerk genoeg ruimte bood. Een geheel nieuwe kerk te bouwen was niet verantwoord. De bestaande kerk uit breiden had zijn bezwaren. Deze was te smal en verbreding was vrijwel niet moge lijk vanwege het er vlak naast gelegen gast huis. Men deed toen pastoor Van Brussel het idee aan de hand om Nederlands groot ste bouwmeester van die dagen, Dr. Pierre Cuypers, eens te raadplegen. Deze bezocht het Veer, bekeek de situatie en weldra kwamen de tekeningen op tafel voor een aanzienlijke vergroting der bestaande kerk met als bekroning een majestueuse toren. De pastoor was enthousiast, kreeg zijn kerkmeesters eveneens warm voor dit plan en zette een machtige bedelpartij op touw om dat alles te financieren. Weldra begon men te bouwen achter de bestaande kerk, waar toen het kerkhof ge legen was en men dus de daar hegraven lijken diende te verplaatsen. Achter het overigens kleine dwarsschip der bestaande kerk bouwde Cuypers als het ware een nieuwe kruiskerk, die op de vie ring een machtige toren kreeg. Het resul taat was de kerk, die tot onder de laatste wereldoorlog fier prijkte boven Raams donksveer, als toonbeeld van de offerzin en gulle gaven der Veerse bevolking. Op 18 sept. 1893 werd de aldus ver grote en vernieuwde kerk geconsacreerd. Niemand kon bevroeden, dat deze kerk - voor eeuwen - gebouwd nauwelijks 50 jaar later aan oorlogsvernieling ten offer zou vallen. De gebeurtenissen liggen ons nog vers in het geheugen. Op 31 october 1944 lieten de Duitsers aan de vooravond van de bevrijding, de vieringstoren springen en deze nam in zijn val de gewelven, het dak, de absis en het muurwerk mee. De klokken werden ver nield en ook het orgel werd zwaar bescha digd (de restauratie daarvan kostte nu evenveel als het gehele orgel in 1924 nieuw gekost had, nl. ruim f 10.000, - De Veerse bevolking is echter niet bij de pakken gaan neerzitten. In 1945 lapte men de ruïne zodanig op, dat er een nood kerk kon worden ingericht. 22 Nov. 1945 gaf de bisschop verlof om deze in te zege nen. Het verdere verloop kennen we. In mei 1953 kreeg architect C. H. de Bever te Eindhoven opdracht plannen voor een nieu we kerk te ontwerpen. Op 25 sept. 1955 vond de aanbesteding plaats en 4 april 1956 ging de eerste heipaal de grond in. 8 Nov. j.l. ging op de ranke toren de vlag in top. Moge deze kerk, die zo monumentaal en soliede gebouwd is, nog lang dienst doen voor de parochianen van Raamsdonksveer, v. M. ER IS TOCH WEL WAT VERANDERD. Toen er in 1908 in de R.K. Kerk te Raamsdonksveer een nieuwe Suisse was aangesteld, n.l. Jacobus Bakx, vroeg het kerkbestuur voor hem tevens commissie als onbezol digd rijksveldwachter. Op de vraag van de districtscom mandant der Rijksveldwacht, of dit nu wel nodig was, antwoordde de burgemeester, „dat inwilliging van het verzoek hem wel wenselijk voorkwam, vooral met het oog op den woesten aard van het volk te Raamsdonksveer." Bovendien was er van de uitoefening van het toe zicht in de kerk zonder commissie als onbezoldigd rijksveldwachter i weinig succes te verwachten. Bakx kreeg de gevraagde aan- i stelling. NAJAARSVERGADERING PROVINCIALE STATEN. In de najaarsvergadering der Provinciale Staten heeft de Commissaris der Koningin een belangrijke rede gehouden, waarin hij o.m. zeide, dankbaar gestemd te zijn over 't geen dit jaar is tot stand gekomen en al zal de materiële welvaart in 1958 wel min der zijn, het algemeen welzijn behoeft niet te verminderen. De werkgelegenheid in Brabant, die een voortdurende zorg voor het provinciaal be stuur is geweest in de jaren sinds de oorlog, vraagt thans verhoogde waakzaamheid. De Commissaris der Koningin, Prof. Dr. J. E. de Quay, heeft de Brabantse Staten hierop dinsdag met nadruk gewezen in zijn openingsrede van de winterzitting. De stij ging van het aantal werklozen is de laatste maanden relatief sterker dan in overig Ne derland. De afgelopen maand steeg het aantal werklozen in Brabant driemaal zoveel als in november van het vorig jaar, terwijl over dezelfde periode het aantal voor het hele land verdubbeld is. In absolute cijfers betekent dit, dat Brabant in november van dit jaar 7680 werklozen telde, tegen 4760 in de maand november van het vorig jaar. In het rayon Etten was de aanwas het grootst, 52 per duizend, gevolgd door de rayons Bergen op Zoom en Helmond, elk ongeveer 30 per duizend. Prof. De Quay wees op enkele middelen ter bestrijding van de toenemende werk loosheid. Daar is allereerst het uitvoeren van werkgelgenheidscheppende werken, als het aanleggen van wegen en het uitvoeren van ruilverkavelingen. Voorts een herleefde ac tiviteit van de P. C. J.-regeling en een hernieuwde opzet voor de economische ont wikkelingsgebieden, zoals die in de toe komstige industrialistatienota van de minis ter van economische zaken zal worden aan gegeven. Daarvoor is geld nodig. In dit verband wees de commissaris er op, dat de werkloosheid zeker ten dele ontstaat door de bestedingsbeperking bij overheid en par ticulier. Toch zal het voor Brabant nodig zijn tot uitvoering van dergelijke werken over te gaan. Of zal de emigratie weer toe nemen, nadat in het begin van dit jaar een klein vestigingsoverschot was gebleken? „Voor het komende jaar is de financie ring van slechts veertigduizend woningwet woningen voor het hele land verzekerd. Voor Brabant is thans de grote vraag hoe dit aan tal over de provincies verdeeld zal worden. Gevreesd moet worden, dat de bouw van veertigduizend premiewoningen niet verwe zenlijkt zal kunnen worden. En omdat in Brabant in het verleden de premiebouw de woningwetbouw heeft overtroffen, bestaat het gevaar, dat Brabant slechts tien procent van het totale contingent, dat zijn vierdui zend woningwetwoningen zal ontvangen. Voor ons is dit moeilijk aanvaardbaar". Al dus de Commissaris van de Koningin. CULTURELE ONTMOETING. Op 28 december a.s. heeft in Roosendaal een culturele ontmoeting plaats van scho len, die aangesloten zijn bij „ons middel baar onderwijs" in Noord-Brabant. Op die dag zullen leerlingen van middelbare scho len uit Bergen op Zoom, Dongen, Waal wijk, Den Bosch en Roosendaal laten zien wat zij bereikt hebben op het gebied van declamatie, toneel, zang, dans, tekenen enz. en dit onder het kritisch oog van een jury, waarin namen voorkomen als G. Slee (di recteur van de kunstacademie St. Joost, Breda); D. Roovers (beeldhouwer Breda); A. Maessen (toonkunstenaar, Roosendaal); Th. de Clercq (tekstenschrijver, Roosen daal); A. de Groot (musicus, Antwerpen); Mej. Nanninga (dans en ballet lerares, Rot terdam), pater Casimir Jochems (Boxtel) en anderen. De uitvoeringen vinden plaats in de aula's van de beide Lycea en in de Schouwburg en duren van 10 uur 's morgens tot 18.30 uur 's avonds met 'n korte onderbreking in de middagpauze en om ongeveer 16.30 uur als een officiële ontvangst plaats vindt op het Oude Raadhuis. Als bijzonderheid is dit jaar de program- ma-omslag ontworpen door de leerlingen van de beide Lycea in Roosendaal; de ont werpen worden 's middags tesamen met de tekeningen voor de culturele ontmoeting tentoongesteld in de schouwburg. bij de WAALWIJKSE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN - GROTE STRAAT 205 Nieuwste modellen Moderne letter „Op zijn werk" kan de marineman naar hartelust van zijn kennis en ervaring een nuttig gebruik maken. Maar niet alleen daar voelt hij zich thuis. Ook als dat werk erop zit en detijd van ontspanning is aange broken, voelt hij zich thuis, waar ter wereld hij zich ook bevindt. Willemstad Curagao HET HOOFD MARINEWERVING BEZUIDENHOUTSEWEG 123 - DEN HAAG Verzoeke toezending inlichtingenboekje: Naam: Leeftijd: I Straat: 3210-12 j^Plaats: Bij de Koninklijke Marine is voor flinke jongemannen van 16 jaar en ouder weer plaats in vele dienst vakken als matroos, telegrafist, elektromonteur, radio-radarmonteur, machinist, schrijver, chauffeur, marinier, vliegtuigmaker (-elektro monteur, -radio-radarmonteur, -foto graaf), vliegverkeersleider era. .'Zend voor nadere inlichtingen bovenstaande coupon in of beter nog, kom •eens praten op een van de volgende adressen: Breda, Fellenoordstraat 160, S. v. 8.30-12.30 uur en 13.30-17.00 uur, zaterdag van 8.30-12.30 uur. Buitendien maand, van 19.30—20.30 uur in het gebouw „Lange Stallen Kei- izsrstrHfit 's-Hertogenbosch, (Cantine-Citadelkazerne) Zd. Willemsvaart, maand, van 12.00—14.00 uur, woensd. van 19.30—20.30 uur. 'Tilburg, Bureau voor Statistiek en Voorlichting, Markt 9, maand. v. 12.00 15.00 uur, woensd. v. 17.00—20.00 uur en te 's-Gravenhage, Hoofd Marine werving, Bezuidenhoutseweg 123.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 7