Waalwijkse en Langstraatse Courant
Verenigd Europa?
BINNEN- EN BUITENLAND
Wie kijkt
die koopt
VOLKSBELANG'S
KWALITEITS-TEXTIEL
tot
verlaagd
Roemruchte luchtlijn verdwenen:
Eerste vlucht naar Batavia vergde
bijna 2 maanden
Wintersport wordt steeds meer populair.
Ziet onze speciale etalages I
VRIJDAG 10 JANUARI 1958
Uitgever:
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
81e JAARGANG No. 3
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs:
10 cent per mm.
Contra ct-advertenties
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8
OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES: „ECHO"
Na 35 jaar
Onzuiver bloed veroorzaakt
Uw Rheumatische Pijnen.
H - .•*•*<-
De tijd van Kerstmis en Nieuw
jaar betekent de inzet van het win
tersportseizoen, dat van december tot
maart en april duurt, en dat steeds
meer een neiging vertoont om zich uit
te strekken tot een flink eind in de
lente.
Op al de besneeuwde toppunten
van Frankrijk wordt er van nu af
duchtig geskied op de Vogezen, de
Jura, het Centraal Massief, de Py
reneeën, de Alpen, Oostenrijk, vooral
die, van het meer van Genève tot de
Middellandse Zee, bezaaid zijn met
aantrekkelijke centra voor een win-
tervakantie.
De gewoonte van een wintervakan-
tie dateert van nog niet zo heel lang
geleden. Wel betekende de oorlog
van 1914-'18 een duidelijke ver
andering in de algemene levensge
woonten, maar het zou tot omstreeks
1930 duren aleer de wintersport in
Frankrijk ingeburgerd zou raken.
Na de tweede wereldoorlog is zij
aanzienlijk gepopulariseerd en ging
een uitstapje naar de besneeuwde
bergen steeds minder tot de privile
ges van de economisch sterkeren be
horen.
Natuurlijk kleeft er aan de win
tersport - zoals trouwens aan veel
andere sporten en modes een dosis
snobisme. Het staat te kunnen mee
praten over de verschillende stations,
hun uitrusting, de kwaliteit van de
sneeuw, de bars.
Men hult zich graag in de flatteuse
skibroeken en de dikke, hoogge
kleurde truien die zo mooi contraste
ren tegen de schitterende witte
sneeuw.
Maar deze zeer menselijke zwak
heid terzijde gelaten, staat het vast,
dat de grote meerderheid der toeris
ten de werkelijke behoefte gevoelen
aan een onderbreking van het slopen
de winterseizoen in de drukke en
grijze steden, dat zij naar de bergen
trekken voor de weldoende rust die
er heerst, de diepe stilte, de zuivere
lucht, de sprookjesachtige, zuivere
schoonheid. Wat telt voor de mees
ten zijn de lange tochten over de
krakende sneeuw, de duizelingwek
kende dalingen, terwijl rondom ein
deloze panorama's opendraaien, de
gezonde oefening en het gevoel dat
men intens lééft.
Voortdurend zijn Frans Alpen cen
tra uitgebreid en zowat overal verge
makkelijken zetelliften, kabelsporen
en tandradtreintjes de beklimming
van de hoogten. De Franse staat, be
grijpend welk onuitputtelijk reservaat
voor de volksgezondheid en voor de
economie de Alpen betekenen, is zich
aktief met de organisatie van de win-
tervakanties gaan bezighouden.
De titel „Station voor wintersport
en alpinisme" wordt slechts toege
kend aan een centrum dat hoger moet
gelegen zijn dan duizend meter, dat
beschikt over minstens 150 hotelka
mers, over medische dienst en een
hulppost, over minstens één ski
piste van minimum 500 meter leng
te, over minstens drie ski-moniteurs.
Er bestaan thans in Frankrijk 75
stations die erkend zijn en die dus
aan al deze voorwaarden voldoen.
Er zijn er oude en wereldberoem
de bij zoals Chamonix, Mégève, aan
de voet van de Montblanc, en er zijn
er ook jonge in volle ontwikkeling
zoals Les Gets, Samoëns, Courche-
vel, Tignes.
Als 't vuur hoog opschiet
in de heel -
oplaaiend vanuit de maag
Van de meest weelderige palace-
hotels tot de meest democratische
jeugdherbergen beschikken de Fran
se Alpen thans over zowat 650 hotels
die alles bijeen 25.000 mensen kun
nen herbergen. Het hoogtepunt, in
de eigenlijke en in de figuurlijke be
tekenis, van de wintersport-outillage
in Europa, wordt gevormd door de
zweefbaan naar de Aiguille du Midi,
3800 meter, die de reiziger toelaat
tijdens een sensationele toch de
grootste alpenlandschappen te over
schouwen en in een minimum van tijd
een hoogteverschil te overwinnen van
2.780 meter.
Een nieuw stadium in de „trek
r ar de sneeuw" wordt sinds enige
winters gevormd door de „sneeuw
klassen"; verscheidene gemeentebe
sturen uit de Parijse aglomeratie
transporteren hun schooljeugd een
maand lang, mét de onderwijzers,
naar de Alpen, waar de lessen
's voormiddags normaal worden
voortgezet in een zuiver en verster
kend klimaat, terwijl de middagen
gewijd worden aan de ski en aan
wandelingen. Het is gebleken dat de
kinderen van zulk bedrijf terugkeren
in blakende gezondheid, en met veel
meer weerstand tegen de ziekten
waar de schooljeugd gewoonlijk te
gen het einde van de winter onder
lijdt.
Binnenland
Buitenland
DEZE VERKOOP BEGINT VRIJDAGMORGEN
Grotestraat 192
Waalwjjk
DE ECHO W HEI ZUIDEN
Voor Verenigd Europa wordt tegenwoor
dig op allerhande wijze propaganda ge
maakt. Velen hebben de indruk dat deze
propaganda het openen betekent van een
open deur. Wij zijn immers voor een Ver
enigd Europa. Wij menen, dat de grenzen
moeten verdwijnen, dat wij ons hoe langer
hoe meer wereldburgers moeten gaan ge
voelen en dat daardoor een nieuwe oorlog
kan worden verhinderd. De propaganda
sluit zich hier aan bij een door velen ge
koesterde ideologie.
Hetgeen de gedachte van een Verenigd
Europa echter nodig heeft, om zich op ge
zonde wijze te ontwikkelen is niet propa
ganda, maar kritiek. Alleen een critische
beschouwing kan ons in staat stellen, te
beseffen, aan welke positieve voorwaarden
het Verenigd Europa heeft te voldoen, wil
het inderdaad een waarde zijn voor de toe
komst. Zoals de gedachte zich thans ont
wikkelt, beoogt zij te komen tot een gelei
delijk verminderen der souvereiniteitsrech-
ten van de afzonderlijke (vooral de kleine)
naties. Er zal dan een hoge autoriteit ko
men en een europees parlement, waar men
elkander als in een Poolse landdag zal be
kampen.
Heeft iemand de illusie, dat de diepe
tegenstellingen tussen de grote mogendhe
den als bij toverslag zullen verdwijnen, zo
dra de Raad van Europa volkomen gaat
functioneren? In de ellende van het heden
troost men zich met een luchtspiegeling.
Maar er is niet alleen een dosis skeptiek
nodig om de nieuwe gedachte van het Ver
enigd Europa naar waarde in haar werke
lijkheidsmogelijkheden te schatten, men be
hoort zich ook rekenschap te geven van de
ontzaglijke gevaren waarmee de huidige
internationalistische politiek het in recht
vaardigheid samenleven der volken be
dreigt.
Het Verenigd Europa, met zijn europees
parlement en super-nationale gezagsorgani-
satie kan betekenen een voortzetting van
het oude imperialisme der grote mogend
heden onder nieuwe schoon-schijnende vor
men. Het is veel gemakkelijker imperialis
tische doeleinden te verwezenlijken onder
het mom van gemeenschappelijk Europees
belang, dan onder openlijke dwang, zoals
vroeger. De grote mogendheden zullen han
delsbelangen en politieke en strategische
belangen kunnen verwezenlijken, zonder dat
de kleinen in staat zijn zich te verzetten.
Reeds is er sprake van militaire steun
punten, dat wil zeggen van bezetting van
andermans grondgebied voor een „gemeen
schappelijke" verdediging, die bepaalde re
gionen (o.a. Nederland) aan de eventuele
vijand prijsgeeft. En grote commerciële of
fers kunnen van kleine mogendheden wor
den geëist, zonder dat er een aanwijsbaar
belang voor haar tegenover staat.
0-
Wij schrijven dit artikel, omdat het niet
goed is nieuwe instituten, die met een da
verende reclame aan de bevolking worden
opgedrongen, uitsluitend te bezien uit het
oogpunt van een naief idealisme. Men moet
ook kennis nemen van de tegenkant, om
niet door de reclame te worden overrom
peld.
De gedachte aan een federatief Europa,
zoals die thans bezig is op te rijzen in de
breinen der eenvoudige zielen en van de
reislustige propagandisten, heeft een ver
keerde basis. Zij berust op het domineren
van bestaande machtscombinaties, die een
nieuw vredelievend wapen krijgen om zich
te doen gelden en niet op de overweging
van een rechtvaardiger verhouding tussen
de volken. De kleine, neutralen landen,
Zweden, Zwitserland, Portugal behouden
een afstand van deze internationaliserende
politiek, die ons kleineren in het zog brengt
der angelsaksische macht. Een verenigd
Europa zal, wil het slagen, geheel anders
moeten worden opgezet dan men thans be
oogt. Er zullen waarborgen moeten worden
geschapen voor het recht der kleineren.
Want uit hen en uit hen alleen komt het
bewustzijn der vredesnoodzakelijkheid. Zij
worden beheerst door het beginsel. Zij zijn
de dragers der cultuur!
Nederland zal goed doen zijn kracht te
zoeken in toenadering tot de kleinere, neu
trale mogendheden. Het zal in de toekomst
zich moeten bewegen in de richting van
herstel zijner neutraliteitspositie. In toena
dering tot een bond van neutrale staten,
binnen (of buiten) het Europese blok, ligt
zijn kracht. Niet in een voetval voor nieu
we geallieerde beschikkingen, die zich ver
hullen in schone schijnen die de naieve idea
listen verblinden.
Nu in Indonesië de anti-Nederlandse ac
tie heeft geleid tot een teniet doen van al
het opbouwende werk onzer voorvaderen,
zal ook onze K.L.M. voortaan het recht
ontzegd zijn in Indonesië te landen. Dit be
tekent het einde van een roemruchte lucht
lijn, welke met enkele jaren onderbreking
tijdens de tweede wereldoorlog, ruim vijf
entwintig jaar wekelijks resp. dagelijks
werd gevlogen.
Reeds vijf en dertig jaar geleden werden
de eerste schuchtere pogingen gewaagd
voor een vlucht Amsterdam - Batavia. Op
26 maart 1923 werd de eerste vergadering
gehouden van het „Comité vliegtocht Ne
derland - Ned.-Indië" en 1 oktober d.a.v.
vertrok luitenant Van der Hoop met 2de
luit-vlieger H. van Weerden Poelman en
mecano Van den Broeke met een éénmoto-
rig Fokker van Schiphol naar Batavia. Door
motorstoring kwam het echter niet verder
dan Philippopel in Bulgarije en hier zou
deze eerste Indië-vlucht een ontijdig einde
hebben gevonden, ware het niet dat het Ne
derlandse weekblad Het Leven voor een
Eruschen zuivert dat bloed en
jaagt zo die pijnen eruit.
Geen wonder dat ge U al gauw een
ander mens voelt, tot wonder wat in
staat, terwijl gij met die tergen
de Rheumatische Pijnen van alle
dag nauwelijks meer op of neer
kunt. Kruschen maakt U weer een
ander mens vief, vitaalJaren
vallen van U af en ge ziet 't leven
weer van de zonnige kant. Uw apo
theker of drogist levert U Kruschen
graag.
nieuwe motor had gezorgd. De tocht kon
worden voortgezet en op 24 november 1923
landde het toestel onder reusachtige belang
stelling op het vliegveld Tjillitan bij Ba
tavia.
De tweede vlucht vond plaats op 14
juni 1927. Het was de Amerikaanse Ne
derlander van Lear Black, die een K.L.M.-
toestel voor een vlucht Amsterdam - Ba
tavia v.v. charterde. Deze Fokker, de H-
NADP met Geijsendorffer als gezagvoer
der aan boord, volbracht in 14 dagen de
tocht en had voor de retourvlucht eenzelfde
tijd nodig.
Van Postduif en Reiger.
Op 1 november 1928 opende de dat jaar
opgerichte Nederland - Indië - luchtvaart
maatschappij de K.N.I.L.M. officieel zijn
eerste luchtlijnen.
Inmiddels had de K.L.M. een jaar eerder
met de Nederlandse posterijen een over
eenkomst gesloten voor het maken van en
kele proefvluchten naar de Oost en deed
op 1 oktober 1927 luit.-vlieger G. A. Kop
pen met zijn metgezellen Elleman en Frijns
met de Postduif de befaamde eerste retour -
postvlucht naar Batavia.
Tussen half september en half december
1929 vonden veertiendaagse proefvluchten
plaats en werd op 1 oktober van dat jaar
een wekelijkse luchtlijn Amsterdam - Ba
tavia in werking gesteld. 25 September
1930 opende gezagvoerder Evert van Dijk
met het Fokkervliegtuig de Reiger de
vaste veertiendaagse postdienst op Indië.
Commandant Frijns vloog op 20 oktober
1932 voor de honderdste maal naar en van
Batavia.
Pelikaan en Uiver.
In 1931 had de nieuwbakken K.N.I.L.M.
al zijn vleugels ook naar elders uitgeslagen
en waren kapitein-vlieger Pattist met zijn
metgezellen Moll en Elleman erin geslaagd
een succesvolle tocht van Batavia naar Mel
bourne in Australië te maken. Veel be
kendheid verwierf ook de Pelikaanvlucht
met de bemanning Smirnoff, Soer, Gros-
feld en Van Beukering aan boord. In de
toen zeer snelle tijd van vier dagen werd
de kerstpost naar Batavia gevlogen en werd
de terugtocht in dezelfde tijd volbracht. Dit
geschiedde in december 1933. De K.L.M.
vloog toen met toestellen van het type DC
II.
De bekendste hiervan is wel de Uiver
geweest, waarmee werd deelgenomen aan
de Melbourne-race. Dit vliegtuig werd toen
tweede in de snelheidsrace, maar kwam als
eerste aan in de z.g. handicap-race, niet
tegenstaande een noodlanding bij het Au
stralische plaatsje Albury moest worden
gemaakt. De bemanning bestond toen uit
de heren Parmentier, Moll, Prins en Van
Brugge. De tijdsduur was teruggebracht op
drie en een halve dag.
Op 5 juni 1937 werden DC III machines
in gebruik genomen op de Indië-lijn en
werd de driemaal wekelijkse dienst naar
Indië aangekondigd. Het luchtrecht werd
afgeschaft en met ingang van 1 november
van dat jaar alle Indische post tot luchtpost
verheven. 13 November vond al de 500ste
vlucht Amsterdam Batavia plaats en kort
vóór het uitbreken van de tweede wereld
oorlog werd de 750ste volgemaakt.
De oorlog zette een lelijke streep door de
rekening van het K.L.M.-bedrijf, dat na de
bevrijding weer van voren af aan kon be
ginnen. Maar dank zij de energieke leider
Albert Plesman, die zijn vooroorlogse rela
ties in Amerika ertoe wist te bewegen een
aantal surplusvliegtuigen te leveren, kon
de dienst op 10 november 1945 worden
hervat en vertrok gezagvoerder Parmentier
van Schiphol met een „Skymaster" naar In
dië. Dit betekende de inleiding tot een
weer geregelde dienst op Batavia en het
duurde niet lang of er werd weer viermaal
per week heen en weer gevlogen. Zo werd
op 7 juni 1946 al de honderste naoorlogs
vlucht op dit traject gemaakt en werd 24
januari 1948 de 500ste vol geboekt.
Hoeveel vluchten zijn er tot op heden
weer gemaakt. De K.L.M. kon ons zelf hier
niet over inlichten. Dit alles behoort nu tot
het verleden, maar zal blijven voortleven
in de historie van onze zo befaamde lucht
vaart.
(nadruk verboden).
Dat is geen kwaal die ge nog langer hoeft
te dragen. Neem Rennies - die blussen de
brandende pijn. Voetstoots. Rennies neutra
liseren alle overtollig maagzuur en nemen
zo de oorzaak weg van de snerpend bran-
dende pijn.
HET BEDRIJFSLEVEN IN 1957.
De voorzitter van de Kamer van Koop
handel te Breda heeft een overzicht gege
ven van de gang van zaken bij het bedrijf
leven in het district van zijn Kamer. Daar
uit bleek, dat 1957 tegenover de voorgaan
de jaren een lichte teruggang inhield. Re
denen voor een alarmstemming zal hij
niet. Hij meende o.a., dat de werkloosheid
binnen redelijke grenzen is gehouden.
Hij besteedde ruime aandacht aan de
metaalverwerkende bedrijven.
In de steden Breda en Bergen op Zoom
immers zijn de grote ijzergieterijen en
haardenfabrieken geconcentreerd.
De bedrijvigheid in de ijzergieterijen, al
dus de voorzitter, bewoog zich gedurende
het eerste halfjaar van 1957 op hoog peil.
De krapte op de arbeidsmarkt - in niet
geringe mate mede bewerkstelligd door de
pendelbeweging naar Rotterdam en om
streken - bleef gedurende de eerste helft
van het jaar de belangrijkste rem op ver
dere ontplooiing. Naarmate het jaar vor
derde nam de willigheid van de verwer
kende industrie echter af.
Gedurende het laatste kwartaal bleek de
propaganda voor bestedingsbeperking en
de daarmede samenhangende suggesties
van te verwachten prijsdalingen het pu
bliek psychologisch te beïnvloeden.
Dientengevolge zwakte de markt niet al
leen voor investeringsmiddelen, maar ook
voor duurzame consumptiemiddelen in toe
nemende mate af.
Verwachting van prijsdaling met betrek
king tot het ijzergietwerk is ongerechtvaar
digd indien men let op het verloop van
grondstoffenprijzen en loonkosten.
Er blijkt - vooral voor wat de verwar
mingssector aangaat - een kennelijke ver
schuiving aan de gang te zijn van gietijzer
naar plaatijzer. Dit wijst volgens de mening
van de industrie ontegenzeggelijk in de
richting van kwaliteitsvermindering.
200 NEDERLANDERS IN OPLEIDING
VOOR GELEID PROJECTIEL.
Twee technische officieren van de Ko
ninklijke Luchtmacht zijn maandag in de
Verenigde Staten aangekomen om opgeleid
te worden voor de bediening van geleide
projectielen, die in de toekomst voor de
luchtverdediging van Nederland beschik
baar gesteld zullen worden. De beide offi
cieren vormen de voorhoede van een groep
van in totaal 200 militairen.
In februari en maart volgen nog 25 spe
cialisten op elektronisch gebied (een officier,
onder-officieren en korporaals), die allen
voor de bediening van de geleide wapens
worden opgeleid. Later in het jaar wordt
een groep onderhoudspersoneel ter oplei
ding uitgezonden, waardoor het totaal op
ongeveer 200 man komt. De opleiding
duurt twee jaar.
LIJK GEVONDEN VAN NEDERLANDS
MEISJE.
In een sloot naast een weg bij Colchester
(Engeland) is maandag het lijk gevonden
van het 19-jarige Nederlandse meisje M. C.
Zij had ernstige wonden aan het hoofd.
Het meisje heeft een maand in Engeland
als huishoudelijke hulp op een boerderij
gewerkt en keerde zondagavond niet terug
van een weekeindverlof.
Het meisje was afkomstig uit Voorburg.
Volgens de politie staat het niet vast, of
het meisje is vermoord dan wel tengevolge
van een verkeersongevol om het leven is
gekomen. Uit het onderzoek is gebleken,
dat het slachtoffer honderd meter van de
boerderij waar zij werkte, uit een autobus
is gestapt. Het stoffelijk overschot werd
door een landarbeider gevonden in een
droge sloot, waar het gedeeltelijk onder
kreupelhout lag.
In Engeland worden sinds ongeveer een
week een aantal meisjes vermist.. Naar
hun verblijfplaats wordt door de politie
een onderzoek ingesteld.
DRIE KINDEREN OMGEKOMEN
BIJ BRAND.
Drie kleine kinderen, respectievelijk vier,
drie en één jaar oud, zijn omgekomen bij
een brand, die maandagavond om half tien
na een hevige explosie uitbrak in de wo
ning van de heer P. de Boer aan de HBS-
weg te Ter Apel (Gr.).
De heer De Boer had zijn zoon, ds H.
P. de Boer, predikant te Heerlen, met
diens echtgenote en drie kinderen te lo
geren. Op het ogenblik dat de brand uit
brak waren de drie kinderen boven in de
slaapkamer, hun ouders beneden. Ds De
Boer heeft nog geprobeerd zijn kinderen
te redden, maar een grote steekvlam dwong
hem terug te gaan. Met ernstige brand
wonden is hij naar het ziekenhuis te Em-
men vervoerd.
De brandweren van Ter Apel en Emmen
konden niet verhinderen dat de woning ge
heel uitbrandde.
In Ter Apel worden aardgasleidingen
gelegd. In de woning van de heer De Boer
waren de binnenleidingen al klaar, 's Mid
dags had de familie al een gaslucht in de
woning bemerkt.
BELANGRIJKE BENOEMINGEN
IN EUROPESE ORGANEN.
De ministers van Buitenlandse Zaken van
de zes landen der Europese economische ge
meenschap zijn er op hun conferentie in
Parijs niet in geslaagd een definitieve of
tijdelijke zetel voor de nieuwe Europese
gemeenschappen, E.E.G. en Euratom, vast
te stellen.
Wel is besloten dat de Belg Paul Finet
voorzitter van de Hoge Autoriteit van de
Europese Gemeenschap voor Kolen en
Staal zal worden. Eerste vice-voorzitter
wordt de Nederlander D. Spierenburg. Bei
den zijn reeds lid van de Hoge Autoriteit.
De Duitse staatssecretaris van Buiten
landse Zaken, Waker Hallstein is aange
wezen voor het presidentschap van de Eu
ropese commissie van de E.E.G. Oud-mi
nister Mansholt en de Fransman Marjolin
zijn tot vice-voorzitters benoemd. (Men
had verwacht dat dr. Mansholt voorzitter
zou zijn geworden).
De voorzitter van de Franse Spoorwegen,
Louis Armand, zal voorzitter van de com
missie der Euratom worden. Mr. E. Sassen
is gekozen als lid.
Voor het presidentschap van de Euro
pese Investeringsbank van de E.E.G. zal
de Italiaan Pietro Campilli worden voor
gedragen, terwijl voorts besloten is dat een
Nederlander president van het gerechtshof
van de E.E.G. zal worden.
NIEUWE VOORZITTER
KATH. WERKGEVERS.
Mr. F. J. F. M. van Thiel is benoemd
tot voorzitter van de Algemene Katholieke
Werkgeversvereniging en het Katholiek
Verbond van Werkgeversvakverenigingen.
Hij volgt in die functie de heer L. v. Heijst
op, die de wens te kennen had gegeven als
voorzitter af te treden. Mr. F. van Thiel
was in het vorige kabinet minister vap
Maatschappelijk Werk. Hij is directeur van
de rijwielonderdelenfabriek N.V. Rotur te
Helmond en lid van de Tweede Kamer.
MASSA-KOEIENTRANSPORT NAAR
ITALIË.
32 wagons rundvee voor Italië
uit Leeuwarden vertrokken.
Uit Leeuwarden zijn maandagavond 32
spoorwagons met bijna 600 stuks rundvee
bestemd voor Italië, vertrokken. Dit was
vrijwel het grootste veetransport, dat uit
ons land ooit per trein vertrok. Er zullen
nog 80 dieren verzonden worden en de
volgende week nog eens driehonderd.
NOTARIS-FRAUDE MINSTENS
VIER TON.
De som, die de failliet verklaarde notaris
G. A. R. jr uit Heemstede in een tijdsbe
stek van ongeveer 15 jaar heeft verduisterd,
blijkt minstens 402 duizend gulden te be
dragen.
Accountants van de Kamer van Toezicht
en de curator, die in samenwerking met de
politie de praktijken van de notaris tot in
de finesses onderzoeken, houden het niet
voor onmogelijk dat het bedrag het half
miljoen overschrijdt. De notaris is ingeslo
ten in het huis van bewaring.
SLACHTOFFERS VAN DE STORM.
In een vliegende Noordwester is óp de
Noordzee de Nederlandse kustvaarder „Ca-
pella" met man en muis (9 personen) ver
gaan. Het schip hoorde thuis in Haren
(Gr.) en was met een lading suiker op weg
van Gdynia naar Londen.
Ook andere schepen raakten op de
Noordzee in moeilijkheden. Ze kregen ech
ter tijdig assistentie, of slaagden erin op
eigen kracht de woedende storm te weer
staan. Er werden windstoten geregistreerd
van 110 km per uur.
De „Capella" seinde dinsdagochtend, dat
zij zich ten noord-oosten van het lichtschip
Teenel in moeilijkheden bevond en aan
bakboord vijftig graden slagzij maakte.
Daarna werd niets meer van het schip
vernomen; 2 lijken en wrakstukken zijn
gevonden.
WEER OVERVAL OP BENZINE-
STATION.
Bediende opgesloten.
Drie, nog onbekende daders van naar
schatting ongeveer 25 jaar, hebben in de
afgelopen nacht omstreeks half twee een
overval gepleegd op het benzinepompstati
on van Ësso aan de rijksweg Amsterdam -
Den Haag onder de gemeente Haarlem
mermeer.
De 43-jarige pompbediende H. Tuin uit
Aalsmeer, die zich alleen in het kantoor be
vond en die door de drie mannen in het
aan de achterkant van het gebouwtje gele
gen toilet werd geduwd, heeft verklaard dat
zij in een blauwe Vauxhall voor het station
arriveerden.
Uit de kas werd f 350 gestolen.
SOEKARNO OP GEZONDHEIDSREIS.
President Soekarno van Indonesië is
maandagmorgen met een vliegtuig van de
G.I.A. van Djakarta vertrokken, op weg
naar India, het eerste van een reeks land
den, die hij zal bezoeken op een reis, die
aangekondigd is als een vakantie voor het
herstel van zijn gezondheid.
Zaterdag had Soekarno een bezoek ge
bracht aan de voormalige vice-president,
Hatta, die hem een afscheidslunch aan
bood. Zowel Soekarno als de minister van
buitenlandse zaken, Soebandria, die hem
op zijn reis vergezelt, heeft voor het ver
trek een verklaring afgelegd.; Soekarno in
de vorm van een boodschap aan het Indo
nesische volk, Soebandrio op een conferen
tie met buitenlandse journalisten.
50%