EERSTE BENELUXRAAD IN ONS LAND Et FILMJOURNAAL Waalwijkse en Langsi Courant DITVOORST-SCHRIJVERS DRUNENSE SCHEEPSSCHROEF OP 11SS H (bijna) GEREED -Qxpo"h1i BRUSSEL VAN LANSCHOT BANKBOEKJES HET VOORJAAR NADERT cXvo-C Musis Sacrum VRIJDAG 14 MAART 1958 Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 21 Abonnement: per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES„ECHO" GRONDSLAG VAN NEDERLANDS NIEUWE INTERNATIO NALE POSITIE. In het gebouw der Tweede Ka mer is de eerste vergadering ge houden in Nederland van de Raadgevende Interparlementaire Beneluxraad. Het was een treffend histo risch samenvallen, dat thans in dezelfde zaal, waarin tijdens de vereniging van Nederland, Bel gië en Luxemburg in één konink rijk het parlement vergaderde, thans, 128 jaar na de geweldda dige gcheiding van 1830, Belgi sche, Luxemburgse en Neder landse volksvertegenwoordigers, vrijwillig, met sympathie voor elkaar bezield, weer tezamen bij- Wanneer bent U een ander mens Daarvoor behoeft u geen toneel te spelen en voor iedere rol in een „andere huid" te kruipen! .wanneer u de goede gewoon te betracht in stoffige ruimten, drukke straten en volle trams een rol King-pepermunt aan te spreken, dan voelt u zich reeds een „ander" mens. eenkwamen. Het Belgische Ka merlid, üe heer Du nus cie War- naiië, herinnerde er aan, noe een naamgenoot van nem in het par lement van het verenigd Ko ninkrijk zitting bad genau en net met zijn Neuerianuse meaeieaen minder goed Kon vinaen, en hij steiae er prijs op, ten niijke van de veranaerue Deigiscne gezind heid, tnans zijn iveuerianus me delid, mr. burger, ais voorzitter voor te stenen. Een der Nederlandse leden her innerde aan een riioeiiijkneid, die in die voorbije aagen ontstaan was, toen de Neueriander Van basse van Y sselt weigerde te vol doen aan de wens van ne beigi- scne aigevaardigde De Brouckere om een in het Nederlands uitge bracht verslag ook in het brans over te leggen, omdat de heer De broucKère beweerde dat hij hier toe verplicht zou zijn. thans gaf de taaiverscneideiineid geen moeilijkheden: de Nederlandse leden en minister Luns spraken Nederlands; Nederlands spraKen ook de beigiscne leden, voor zo ver het Erans hun niet gemak kelijk lag, zoals ooK minister La- rocK, terwijl tevens alle aanwe zigen in de gelegenheid waren door koptelefoons kennis te ne men van de gelijktijdige verta ling in Erans of Nederlands. Wat de taal betreft, moet hier voorts gereleveerd worden het uitstekende en heldere Neder lands, waarin de heer Van Cau- welaert zijn gedachten tot uit drukking bracht. Wie het nog niet wist, kon hieruit leren, dat de Vlamingen Nederlands spre ken. Vreugde en kritiek. De heer Van Cauwelaert, die reeds vóór de eerste wereldoor log lid van de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordiging was, heeft sinds zijn, jeugd voor toenadering tot Nederland geij verd en sprak er na afloop der re. Ook werd de wens uitgespro ken, dat het jaarlijkse rapport een substantiële uiteenzetting zal geven van de pogingen tot coördinatie, en dat in het rap port diep zal worden ingegaan op de vraagstukken, waarover het advies van de parlementaire raad gevraagd wordt. Minister Luns, sprekende na mens ue drie regeringen, steme in net hcnt, aat op net geoieu uer buiienlanuse pontieK een vruchtbare samenwerking hau piaais gevonaen, cue reeas resul taten had opgeleverd, zoais o.a. in de Econonnscne en sociaie baan der veremgue Naties, waar bij tussen de beigiscne en Ne derlandse delegaties tijdens de discussies over net te voigen be leid eik vercnil van nationaliteit geneei was weggevallen, ue mi nister onuerstrcepie nog in een slotwoord, dat ue, samenwerking tussen de drie regeringen over het algemeen uitzonoernjK goed was. En wat de uitgesproken Kri tiek betrof, wees inj er op, hoe anes nog in een toestand van wording was en hij verzocht oe beneiuxraad zijn geoacnten te laten gaan over de in de toe- Komst te voigen procedure, ten- einue dan in overieg niet de re geringen tot de vaststelling van een vaste lijn te komen. Historisch moment. Zo ging deze eerste vergade ring m Nederiano dezer in de beneluxraad verenigde Neder landse, beigische en nuxeinnurg- se parlementsleden na dit ge- wicutig samenzijn weer uiteen. Wie aan de vergadering deeinam of wie naar bijwoonde, kon zien bewust zijn van een belangrijke gebeurtenis in het nationaal le ven der drie staten meaeneieeid te hennen, tiro te dingen kunnen hieruit voortkomen. Minister Luns verklaarde in een te brussei op 1b ienruari I9öö genouuen reue reeds „net standpunt uat de Nederlandse re gering inneemt, is u bekend. Wij zouden het toejuichen, wanneer de verdere ontwikkeling, met na me de groei van het gevoel van saamnorigheid, een situatie zou scneppen, waarin de voorwaar den zouden zyn vervuld voor de aaneensluiting in federaal staats verband". En de Belgische mi nister van buitenlandse Handel, de heer Eayat, verklaarde on langs te Brussel in een rede: „De samenwerking in beneluxver- band moet uiteindelijk leiden tot de hereniging van de Lage Lan den bij de zee, zoals wij die vroe ger in onze geschiedenis gekend hebben. De Lage Landen bij de zee zijn bovendien geografisch uitzonderlijk goed gelegen om gezamenlijk de poort te vormen voor het nieuwe Europa in een toekomst, die niet zal moeten onder doen voor het luisterrijk verleden". Dit zijn gewichtige uitspraken van Belgische en Nederlandse zijde, die de wens tot samenbun deling onderstrepen. Als Neder lander beseffe men het belang hierbij van Nederland. uitgebreide collectie VITRAGE en OVERGORDIJNSTOFFEN, alsmede allerhande VLOERBEDEKKING. Sinds 1878 NIEUWLANDSTRAAT 14 TILBURG vergadering zijn vreugde over uit, deze verenigde vergadering in Den Haag, in het gebouw en in de voorzitterszetel der Neder landse Tweede Kamer te hebben mogen openen. De alagmene strekking der door de leden gehouden redevoe ringen was die van kritiek op de summierheid van het door de re geringen uitgebracht rapport. Deze kritiek werd belichaamd in een resolutie, aangenomen met slechts één stem tegen, waarin o.a. werd uitgesproken, dat de debatten in de raad niet beperkt mochten blijven tot de vraag stukken betreffende de procedu- Engeland voor... en tegen. Het koninkrijk is, na de on dergang van ons oude staatsbe stel, na de Napoleontische tijd, met sterke medewerking van En geland opgericht om in inter nationaal opzicht een krach tige barrière te zijn tegen Frans expansiestreven naar het noor den. Om de levensvatbaarheid van het koninkrijk te verzekeren gaf Engeland er aan terug het op de Fransen veroverde koloni ale rijk in Oost-Indië. Na de laatste wereldoorlog, bij de veranderde internationale si tuatie, scheen voor de Britse po litiek dit belang bij de Neder landse staat niet meer te bestaan en een terugkeer in enigerlei vorm van Oost-Indië naar Ne derland werd door de Engelse politiek niet bevorderd. Door de afscheiding van Nederlands Oost- Indië is de internationale positie van Nederland totaal veranderd. Afgezien van de hierdoor ver minderde kracht en luister van ons staatsbestel: tot dusver zijn deze overzeese gebiedsdelen de magneet geweest, die Nederland naar de oceaan trok, en die aan sluiting aan en opgaan in het continent voorkwam. Thans zijn wij genoodzaakt ons weer in Europa in te leven, ons aan Europa aan te sluiten. En daarbij volgen wij thans de door natuur en historfe angege- ven weg: door aansluiting bij de zuidelijke Nederlanden, waarme de wij zo lang verbonden waren; de zuidelijke Nederlanden, waar van het grootste deel der bevol king met ons van zelfde stam is en in dezelfde Nederlandse taal denkt en spreekt. Tezamen zul len wij een nieuwe plaats in Eu ropa moeten veroveren om ons tussen de grote volken ah4 natie te handhaven. Mr. V. geven rente geen koersrisico geen kosten gemakkelijk beschikbaar storten of opnemen per kas of giro Vraag - telefonisch, schriftelijk of aan onze kas - de folder „Bankboekjes". BANKIERS ,f V* •- ft Tad Frodyma leverde gevaarte van 27 ton voor de deur af Heyselse klei zwichte voor Lips-Stoof-geweld Het bezichtigen van een in haar element zijnde scheeps schroef valt doorgaans alleen maar ten deel aan de enthousi aste leek, die zich daartoe opzet telijk te water begeeft, of aan het misfortuinlijke schepsel, dat om een of andere reden te water raakt. De eerste wijze is weinig in zwang en in het tweede geval is de belangstelling dermate vluchtig, dat men er weinig of niets van „meeneemt". En daar er nog steeds geen aquaria zijn uitgevonden waarin zich ten aan- scliouwe van iedereen scheeps- schoeven voortbewegen, blijft dit onmisbare scheepsdeel meest al voor het oog van de leek ver borgen. Het was daarom een zeer il luster idee van de N. V. Lips Scheepsschroevenfabriek te Dru- nen om de talloze wonderlijke en fantastische zaken welke de „Ex po" te Brussei zuilen omtoveren tot een bizar en fascinerend sprookjesland, te verrijken met een scheepsschroefweliswaar een schroef, die de bezoeker vanaf' een betonnen voetstuk wat droef aanstaart en haar machti ge, op het land zo nutteloze vin nen klagend ten hemel heft, maar die de met ontzag vervulde toeschouwer daardoor een niet minder imposant beeld geeft van de geruisloze voeten van een schip. Zelfs meer dan een impo sant beeld, want de lJrunense schroef, welke op de „Expo" te zien zal zijn, is de grootste 5-blad schroef, welke tot nu toe door de N.V. Lips werd vervaardigd. En als u dan nog weet, dat Lips tot de vier gjootste schroevenfa- brieken in lvuropa en tot de zes grootste ter wereld behoort, dan wordt het duidelijk dat het hier gaat om een schroef, die 'n plaats op de „Expo" meer dan verdient. Het uit een legering van koper, nikkel en aluminium vervaar digd gevaarte weegt 27 ton en heeft een diameter van 7 m. en is bestemd voor een caltex-super- tanker van 35.0UU ton. Superchauffeur. Tot voor kort was het voor uw: verslaggever, die alle moeite heeft om een heel petieterig per- sonenautootje netjes en braaf op de weg te houden, een raad sel hoe men 27 ton scheeps schroef heelhuids van Drunen naar Brussel krijgt. Momenteel weet hij hoe men dat doet, al thans hoe Ted Frodyma dat doet. Ted is een Pool, die na/ de bevrijding in Drunen achterbleef en daar nu een onmisbare kracht is in het Lips-bedrijf. Hij is} een autoriteit in het schroevéntrans- port en met 27 ton schroef rijdt hij even gemakkelijk weg als iiw verslaggever met een kistje aard appelen achter op de fiets. Het vorig jaar bracht Ted „even" 'n schroef van 24 ton naar Genua en dat gaat, naar u weet, over berg en dal. Nadat de route was verkend en afspraken waren gemaakt met de politie-autoriteiten, vertrok Tod de vorige week vrijdag met de „Expo"-schroef. 's Avonds was hij aan de grens bij Wuust- vvezel, waar het Lips-pronkstuk te kijk bleef staan voor iedereen die 't maar zien wilde tot maan dagmorgen. Maandagmorgen startte Ted voor het laatste „rukkie" en startte ook uw verslaggever dank zij een vriendelijke uitnodiging van de N.V. Lips. Wij, in onze geriefelijke luxe wagens, stelden ons voor, dat wij èrgens in of buiten Antwerpen een zwoegen de Ted Frodyma zouden passe ren en we hadden dan ook beslo ten om 10 km. voor Brussel, in restaurant Chateau Briand, op hem te wachten. In Antwerpen echter geen Ted, buiten Antwer pen ook niet, in Boom ook niet. Chauffeur met scheepsschroef zoek Deze gedachte kwelde ons totdat we Chateau Briand nader den en daar de schroef netjes voor de deur geparkeerd zagen staan en Ted binnen achter een groot glas bier, glunderend. Enfin, dat laatste eindje naar Brussel ging zonder politie en ook in de belgische hoofdstad had Ted niemand nodig om on der de hangende Beneluxpoort door op het tentoonstellingster rein te geraken. Onder het enorm vele werk, dat er op het „Expo"-terrein nog moet gebeuren alvorens deze gi gantische expositie er schoon en netjes bij! zal liggen, zal onge twijfeld het wegwerken van de kleibrij behoren. Overal regeert nog het sompige moeras van de klei, vieze, geelgrijze, vette en zware klei, die de schoenen van uw verslaggever in een oogwenk had veranderd in grauwe vorm loze klompen en die zelfs langs zijn broekspijpen omhoog scheen te kruipen. Zelfs de reeds aange legde harde wegen waren door het af- en aanrijden van talloze voeruigen herschapen in glibbe rige, zuigende kleibanen. De toegang tot, het nederland- se paviljoen, waarlangs het be tonnen voetstuk voor de schroef is geplaatst, was nog niet ver hard en daarom had men deze inrit berijdbaar gemaakt door middel van zware ijzeren platen. Naast het voetstuk stond de machtige kraan Gottwald van de fa. Stoof uit Breda gereed om de schroef van de truck te tillen en op het voetstuk te plaatsen. Des kundig overleg bracht echter aan het licht dat Gottwald het karwei niet zonder meer aan zou kunnep en daarom moesten nog een aantal voorzieningen worden aangebracht om de kraan een groter hefvermogen te geven. Toen het zo ver was, Schoof Ted Frodyma zijn truck langzaam achteruit over het smalle stalen pad; te smal, want in de laatste meters schoof de truck zijwaarts met een der achterwielen de klei in, dat tot aan de as onwrikbaar vast bleef zitten. Geholpen door een zware vrachtwagen van Stoof slaagde Ted er tenslotte in het zaakje weer vlot te krijgen. Het was tegen half vijf, toen de machinist van de Gottwald, Jan Koks, de schroef heel voor zichtig en op de centimeter nauwkeurig op het betonnen voetstuk plaatste, dat daarvan dermate schrok, dat het in een keer 33 mm. zakte. Deskundigen beweren, dat er nog wel wat mil limeters bij zullen komen. Maar goed, zij staat er, 't dof glanzende pronkstuk der neder landse schroevenindustrie, dat straks door miljoenen met ont zag en respect zal worden be wonderd. De nederlandse gast vrouwen op de „Expo" zullen u alles omtrent het maken van scheepsschroeven, kunnen ver tellen, want de N.V. Lips zal bin nenkort deze dames uitnodigen op haar bedrijf om haar te pre pareren op de vele vragen, die straks ongetwijfeld zullen wor den gesteld aangaande het mo deleren en gieten van scheeps schroeven. Met deze gigantische schroef heeft de N.V. Lips een in 't oog springende en prachtige bijdra ge geleverd tot de nederlandse inzending op deze wereldten toonstelling. ,2 Mpt „CUPIDO OP EEN DOLFIJN". Wie zich wil vermeien in de aanblik van de zo zoetjesaan welbekende Sophia Loren, kan dat deze week doen middels de tilm „Cupido op een dolfijn", waarin Sophie van hoofd tot voeten een grieks meisje uit beeldt, dat tijdens het sponzen- duiken is gestoten op een antie ke schat, zijnde een jongen op een dolfijn van goud met brons. Samen met haar vriend Rhif be sluit zij het geheim te verkopen aan de amerikaanse archeologi sche stichting in Athene. De lei der van dit, instituut maakt met haar een afspraak in een café. Terwijl Sophie, in dit verhaal Phaedra genaamd, in deze bor- maakt zij kennis met Victor Parmalee, een verwoed kunst verzamelaar, die dr. Calder het zo moeilijk mogelijk maakt. Per- malee komt ook achter het ge heim en zo blijft de toeschouwer vrij lang in het onzekere wie uit eindelijk met de schat zal gaan strijken. „Cupido op en dolfijn" is een aardig verhaal, waarbij de cine asten vooral en met grote be kwaamheid hebben gebruik ge maakt van het imponerende en betoverende griekse landschap. Naast Sophie zien we in de DEECHD TZUIDE 22 cent per week 1757 ■«-Hertogenbosch, Hoge Steenweg 27-31, Telefoon 8851* Eindhoven, Keizersgr. 17, Tel.7442* Tilburg, Stationstraat 17,toek.adres :VCWV W0VSW9 LB 113 MILJOENENDANS OP EXPO '58. EEN KIJKJE RONDOM HET ATOMIUM. NEDERLAND KAN VAN TOERISTENSTROOM PROFITEREN. (van onze verslaggever) „Dertig miljoen bezoekers worden verwacht op deze wereldtentoonstelling", zegt Denice als zij ons de weg wijst langs de gloednieuwe dubbeldeks boule vards naar de Heizelvlakte. Langs ontelbare bouwwerken, vele viaducten en onafzienbare parkeerterreinen, plaats biedend aan 35000 auto's en 2000 bussen, belanden we in de De Meysse-laan. „Hier komt het tramstation. Elke 12 seconden zal hier een tramtrein stoppen. Van de parkeerterreinen naar de hoofdingang wordt u vervoerd met omnibus sen, onder de tentoonstelling brengen de treinen u naar de Expo en op de helihaven, hier stijgen en landen straks elke dag 50 wentelwieken." Wij laten de wagen staan voor de Atomiumpoort en volgen onze officiële gastvrouw in haar terrarood en zwarte uniform, wadend door het slik, naar het 102 meter hoge symbool van de Brusselse Wereldtentoonstelling. „Het enige, wat ik nog niet weet, dat is de plaats waar ik straks zal komen te staan", zegt Denice. „Misschien aan de grens op een autoweg, het kan zijn in een internatio nale trein, maar het is ook mogelijk hier in de ontvangsthal, want daar komt een één- dagshotel, waar natuurlijk ook naast de schoenpoetser, typisten, telefoon- en tele graaf beambten ook tolken en gidsen moeten zijn." „En zou je dit werk altijd willen doen, of denk je dat het dan te zwaar zou wor den?" „O, maar dit is spijtig, zo kort als het duurt Nederland op één na het grootst. We zijn langs de grote afdeling der Bel gische Kongo met haar zeven paleizen en haar tropische tuin beland bij de Neder landse inzending. Ons land slaat geen gek figuurhet is na dat van Rusland het grootste in oppervlakte, nl. 24.857 m2. Het ligt vrij gunstig bij de Beneluxpoort en aan de Mogendhedenlaan, waaraan ook Frank rijk en de Verenigde Staten kolossale bouw werken oprichten. Strak en sterk rijst een koepelvormige staalconstructie op. Naast het rechthoekig paviljo zien we de dijk in aanleg, want onze waterstaat is van de partij. Een echt electrisch gemaal pompt water uit een pol der naar een bekken, dat tevens als haven fungeert. Verder zien c^e bezoekers hier de Zuiderzeewerken en het grootscheepse Del taplan. „Waar brengt Brussel die dertig miljoen bezoekers onder dak?" vraag ik. Het tere punt. Ongewild heb ik een tere snaar geraakt. Denice spreekt van 3.000 hotelkamers en 7.000 particulieren, die vreemdelingen wil len herbergen, maar ik weet al iets van de prijzen, die er hier en daar gevraagd wor den. Ik breng het te berde, maar de offi ciële hostess protesteert „er zijn maximale tarieven, de regering ziet daar op toe en de prijzen moeten in elke kamer vermeld staan!" Toch zullen er velen zijn, die straks niet te Brussel, maar elders zullen overnachten. Er zijn nog 2000 hotelkamers gereserveerd en kampeerterreinen voor 15.000 trekkers, desondanks liggen er mogelijkheden voor de hotels in Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaan- deren. Vooral als die dertig miljoen over troffen worden en er, zoals menigeen hier hoopt, 40 of 50 miljoen toeristen worden aangetrokken. „Ja, danerkent het meisje. „Heb dank, Denice, voor al je moeite. Het is schoon hier." „Geen dank, ik vond het zeer prettig u van dienst te kunnen zijn!" Zij leidt ons te rug. België heeft werkelijk goede gastvrou- DE WERELD IN CIJFERS. Opvallend is de rust in het 200 hectaren groot park. Er zijn behalve ontelbare klei ne, 46 nationale paviljoens van de deelne mende landen opgebouwd, die nu worden ingericht voor de ontvangst van de miljoe nen bezoekers. Hier en daar wordt nog ge schaafd en getimmerd. Vrachtwagens rijden af en aan, maar de modder absorbeert de meeste geluiden. Eenzame figuurtjes zetten graszoden uit op de vlakten, waar enkele dagen geleden nog betonmolens draaiden en bulldozers de grond verschoven. Stapels bouwmaterialen liggen nog overal opgetast. Hoog in de lucht op vreemd gevormde daken klinken hamerklopjes en spreken werklui in onver staanbare talen. „Er is nu 30.000 ton staal verwerkt en 150.000 kubieke meter aarde verplaatst", vertelt Denice „en er worden 50.000 bo men geplant". De zwevende bollen. „KIJK, links komt de kindertuin, dan de afdelingen jacht, visserij en het domein van de naaikunst, maar hier rechts het prachtige paviljoen van de keramische industrie. Ziet u die mozaiek eens." Hoog boven ons glanzen de enorme bol len van het atomium. Negen atomen zijn het van 18 meter doorsnede, onderling verbon den door buisvormige toegangen, waarin liften en roltrappen het publiek naar het restaurant in de hoogste bol brengen, van waaruit men een onvergetelijk uitzicht zal verkrijgen op geheel Brussel. „Nu worden deze bollen nog gesteund door staalconstructies, maar bij de opening zullen die verwijderd zijn en dan balanceert het gehele atomium op de onderste stalen sfeer", zegt Denice rustig. Zij heeft alle cijfers in het hoofd, zij is een opmerkelijk goede gids en zij spreekt geen Vlaams, maar keurig Nederlands. Is het wonder dat ik een paar persoonlijke vragen ga stellen? 320 gastvrouwen gereed. Denice blijkt al een half jaar lang op cursus te zijn. Zij is in het najaar aange nomen als gastvrouwe en kwam op school met 319 andere meisjes van verschillende nationaliteiten, waaronder ook enkele Ne derlandse. Zij moest bij haar aanmelding minstens drie talen spreken, nu beheerst zij het Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans. Op de speciale school van de Expo kreeg zij les in aardrijkskunde, algemene geschiedenis en kunstgeschiedenis, leerde zij de betekenis van alle Belgische beziens waardigheden, raakte zij thuis in tarieflijs- ten en dienstregelingen, telefoonnummers en grensdocumenten, openstellingsuren en eerste hulp bij ongelukken. KIi2i. wen. AÖC

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 5