Wiit be oube boos.
Waalwijkse en LangstraatseCourani
ALBERT DE KLERK BESPEELT
HISTORISCH ORGEL TE WASPIK
Glansrijk geslaagd
%^Uzsbelang
VOOR IEDERE BEURS
'nvan MAAREN'S
DE BEZOEKER IS KONING
OP DE „EXPO" '58
81e JAARGANG No. 30
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs:
10 cent per mm
Abonnement:
speciaal tarief
Contract-advertenties
hireaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8
OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES: „ECHO'
DAMESBLOUSES
DAMESPULLOVERS en VESTEN
Ziet onze etalage
nrc WERELD ROND
I Wie mocht denken, dat er
Duitsers meer zijn/die Hitier en
zijn onmenselijke stelsel nog met
hart en ziel aanhangen, vergist
zich. Na de vele publicaties óver
de afgrijselijke misdaden, waar
mee de nazi's de wereld in de
jaren '40'45 to,t een hel hebben
gemaakt, klinkt dit misschien
ongeloofwaardig, maar Herr
„Studienrat" Ludwig Zind uit
Offenburg (Baden) vormt er het
levende bewiis van.
„Herr" Zind moest zich dezer
dagen voor de strafkamer van
Offenburg verantwoorden voor
het feit, dat hij in april 1957 aan
de stamtafel van hotel Zahringer
Hof tegen de textielhandelaar
Kurt Lieser, een half-jood, heeft
gezegd, dat het jammer was dat
hij (Lieser) ook niet door de
schoorsteen van Auschwitz ver
dwenen was. Verder werd Lie
ser een „Dreckjude" genoemd en
kreeg hij te horen, dat er nog
veel te weinig Joden waren ver
gast. Zind had uiteraard een
flinke borrel op toen hij deze
menslievende taal uitsloeg, maar
ook toen hij nuchter was, bleek
hij deze mening met geheel zijn
teutoonse hart toegedaan. Hij
prakkizeerde er dan ook niet
over zijn uitlatingen te herroe
pen. „Liever straatveger dan
dat", was zijn besliste antwoord.
Ook voor de rechtbank was er
niets van 'n schuldbewuste Zind
te bespeuren. Hij gaf de door
hem gedane uitlatingen volmon
dig toe en hij gaf daarbij een
stukje nationaal-socialistische
„gedachtengang" ten beste waar
van de rechters en de pers met
hun oren zaten te klapperen.
Het uitmoorden van de Joden
achtte hij meer een „völkisch"
dan een nationaal-socialistisch
verschijnsel. Door de gehele ge
schiedenis heen treft men geno
cide aan, en dat het ten aanzien
van de Joden nu toevallig de
Duitsers zijn geweest, mag dit
volk nauwelijks aangerekend
worden. Aldus „Herr Studienrat"
Zind, die er verder geen bezwaar
tegen had wanneer Israël „aus-
radiert" zou worden en die in
het schenden van joodse graven
ook niets ergs zag. Tegen Kurt
Lieser zou Zind ook gezegd heb
ben, dat hij in de oorlogsdagen
honderd Joden met een spade
had doodgeslagen. Toen de pre
sident hem vroeg of dit werke
lijk waar was, wijzigde Zind zijn
verklaring en zei, dat het Russen
waren geweestwaarop de
aanklager hem direct een ander
proces voorspelde.
Zind is het typische specimen
van de meedogenloze prpfiteur,
een door en door geesteszieke,
die op bevel een, maar ook hon
derd moorden begaat zonder enig
gewetensbezwaar. Hij is lid ge
weest van ongeveer alle moord-
organisaties die Hitler in het le
ven heeft geroepen, tot aan de
SA en de SD toe. Na de bevrijd
ding werd hij gearresteerd en
onder de „lichte" gevallen ge
rangschikt. Na twee jaar werd
hij weer vrijgelaten, waarna hij
rustig en met overheidsgoedkeu-
ring weer aan het onderwijzen
sloeg.
Dat onze hedendaagse rechtr
spraak annex psychiatrie der
mate faalt en een dergelijke
groot-misdadiger niet alleen op
vrije voeten stelt, maar hem ook
nog de opvoeding van de jeugd
toevertrouwt, stemt tot grote
bezorgdheid.
Bij een volgende gelegenheid
immers zal hij weer zonder enig
gewetensbezwaar mensen. Jood
of geen Jood, afslachten.
Met de spa.
15 APRIL 1883.
RUSLAND. De keizerlijke
sieraden voor de kroning van de
czaar, de groote en kleine kete
nen van St. Andreas, de kronen
van den keizer en zijn gemalin,
de scepter enz. worden eerst-
daagst met veel plechtigheid
overgebracht uit de juweelenka
mer in het winterpaleis te St. Pe
tersburg naar de wapenkamer
van het Kremlin te Moskou.
Te Moskou gaat men ijverig
voort met de toebereidselen voor
de kroningsplechtigheid. De mu
ren en torens van het Kremlin
zullen rondom geïllumineerd
worden met licht van verschil
lende kleuren, en de torens van
de „Opstandings" en de St. Jans-
kerk worden verlicht met 3500
Edisonlampen en vier electrische
onnen,; elk met een lichtvermo-
gen van 40.000 kaarsen. De pa
leizen van Moskou en het huis
van den minister van oorlog zul
len, als voorzorgsmaatregel, te-
lephonisch verbonden worden.
16 APRIL 1908.
Wonderlijke toestanden heers
ten er in Vlijmen A.D. 1908 blij
kens het raadsverslag in ons
nummer van bovengenoemde da
tum. Vooral op maandag en dins
dag en 's zondags onder de H.
Mis moeten daar vreemde tafe
reeltjes te zien zfjn geweest
Op voorstel van den voorzit
ter wordt besloten om art. 41 in
de oude verordening, bepalende,
dat het verboden is om zich ver
kleed op straat te vertoonen, te
veranderen en dit verbod te la
ten vervallen, wijl daar de hand
toch nooit aan is gehouden.
Vastgesteld wordt, dat het
voortaan alleen geoorloofd is om
op Maandag en Dinsdag zich ver
kleed op straat te vertonen, ech
ter mag een man zich niet als
vrouw en een vrouw zich niet
als man verkleeden. Ook is het
verboden zich als dienaar van de
Godsdienst te verkleeden, of als
lid van een geestelijke orde, en
met het oog op de kerkelijke
diensten zich verkleed in de
Voorstraat te vertoonen van des
morgens 6 tot 's avonds 5 uur.
(En iets verder) De Heer van
Helvoirt: „Zou het ook niet ge
vonden kunnen worden, mijn
heer de Voorzitter, dat voortaan
de café's Zondagsmorgens geslo
ten moeten zijn. Dat is voor Vlij
men wel noodig hoor, want ik
heb meermalen gezien, dat ze on
der de H. Mis aan 't biljarten
waren en kaarten dat 't grof was.
Dat is hier in Vlijmen heel erg."
Het zou o.i. veel beter zjjn ge
weest als men de biljarts uit de
kerk had weggehaald en de kaar
ten in beslag genomen had.
15 APRIL 1933.
Volksmisleiding was ook reeds
in 1933 't stiekeme wapen waar
mee de socialisten de verkie
zingsstrijd in hun voordeel
trachtten te beslissen. In no. 1
van het verkiezingsorgaan van
de S.D.A.P. „Stemt Rood" van
april 1933 kwam een beschou
wing voor onder het hoofd:
„Zorgt dat Uw kinderen kunnen
leeren Regeering Ruys ont
neemt hun die gelegenheid." Zet
men daarnaast de uitlating, wel
ke minister Terpstra in maart
van dat ïaar in de Kamer deed,
n.l. „Ik geloof, dat, wanneer men
nagaat, wat in Duitschland, Bel
gië en andere landen per leerling
voor het onderwijs besteed wordt,
blijken zal, dat ons land aan de
spits staat", dan krijgt men toch
wel een heel rare smaak in de
mond.
Een vos verliest wel zijn ha
ren
OPTICIEN VAN MAAREN
Buitenland
OVERLEG TOPCONFERENTIE
OP 17 APRIL
De Sovjet-Unie heeft de drie
westelijke grote mogendheden
voorgesteld, ambassadeurs van
de betrokken landen op 17 april
in Moskou te laten beginnen met
de voorbereiding van een top
conferentie. Minister Dulles is
onmiddellijk naar het Witte Huis
gegaan, om de datum die door
de Russen is voorgesteld, met
P
resident Eisenhower te bespre-
en, die juist klaar stond om
naar Georgia te vertrekken om
een weekeind te gaan golven. De
Russische nota, die een antwoord
vormt op de verklaring van de
Westelijke Grote Drie van 31
maart, waarin de voorwaarden
voor een topconferentie waren
vervat, stelt verder voor, dat de
ministers van buitenlandse za
ken niet later bijeen zullen ko
men dan eind april of half mei.
Het bijeenroepen van een top
conferentie zou echter volgens
de Russen niet gekoppeld mógen
worden aan de resultaten van de
ministersconferentie. De moei
lijkheden die zich zoudep kun
nen voordoen op de ministers
conferentie, zouden door de
staatslieden met grotere be
voegdheden moeten worden op
gelost.
Binnenland
KLM IN '57 RECORD ONT
VANGSTEN WINST LAGER.
Het inkomen van de KLM is
in 1957 met 62 miljoen gulden
gestegen tot het recordbedrag
van 496 miljoen gulden. Deze
aanzienlijke vooruitgang is niet
voldoende geweest om te voor
komen, dat de bedrijfswinst van
de nationale luchtvaartmaat-
schappii vorig jaar is gedaald
met ruim negen miljoen tot 21,7
miljoen gulden. Dank zij de ver
koop van nagenoeg geheel afge
schreven oude vliegtuigen tegen
prijzen, die gelijk of "hoger wa
ren dan de prijs waarvoor de
KLM ze indertijd nieuw heeft
gekocht, is de uiteindelijke netto
winst slechts weinig achter ge
bleven bij die van 1956.
AFZET VAN GEDISTILLEERD
IN ONS LAND VORIG JAAR
16,4 PCT. TERUGGELOPEN.
De binnenlandse omzet van in
Nederland geproduceerde gedis
tilleerde dranken ps vorig jaar
teruggelopen. In 1957 beliep de
binnenlandse afzet 235.000 hl.
van 50 pet., het jaar daarvoor
281.200 hl. van 50 pet., dat is een
teruggang van 16,4 pet.
Het verbruik in Nêderland van
ingevoerde gedistilleerde dran
ken was in 1957 11.471 hl. van 50
pet., een nagenoeg zelfde hoe
veelheid als in 1956.
Met de totale export van ge
distilleerd was in 1957 een be
drag van 24.358.000 gemoeid,
dit is 2,5 miljoen of ruim 11
pet. meer dan in het jaar daar
voor. Deze cijfers worden ver
strekt in het verslag over 1957
van het Produktschap voor Ge
distilleerde Dranken.
MAANDAG 14 APRIL 1958
Uitgever:
vS aalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
'.ofdredacteur:
JAN TIELEN
- 'i hlad verschijnt 2 x per week
DE ECHO HEI ZEIDEN
Waspik zal dezer dagen genoemd worden. Niet dat het een overvloed aan
cultuurhistorische monumenten bezit, maar het heeft o.m. toch een fraaie mid
deleeuwse kruiskerk, daterend uit 1426, thans Ned. Herv. Kerk.
Deze kerk staat, met het orgel daarin dat door Matthaus de Crane in 17678
werd gebouwd, onder monumentenzorg.
Het kerkgebouw zelf is reeds lange tijd in restauratie. Twee van de drie etap
pes hiervan zijn achter de rug. Hiermee kwamen schip en transept geheel ge
reed en zo kon de kerk op woensdag 15 mei 1957 officieel her-ingebruik wor
den genomen. Nu ook het historische en waardevolle orgel is gerestaureerd zal
op donderdagavond 17 april de internationaal befaamde organist Albert de
Klerk op dit instrument een orgelbespeling komen geven. Deze avond is voor
iedereen gratis toegankelijk.
Restauratie van het orgel.
Apart werd de restauratie aangenomen
van het prachtige orgel. Hiermee is een to
taal-bedrag van f 25.000. - gemoeid en wel
f 18.000 voor het herstel van het orgel en
f 6.500 voor het herstel van het polychro-
meerwerk van het instrument. Zowel de ge
meente als de provincie en het rijk hebben
in deze restauratiekosten subsidies verleend.
Maar ook de activiteiten van het comité
„Restauratie Orgel" en de vrijgevigheid der
Waspikse bevolking moeten in dit verband
worden geprezen.
De orgelkast werd 15 mei 1957 reeds
afgeleverd. Het orgelfront is zeer merk
waardig en klassiek gecomponeerd. (Helaas
hebben moderne orgelbouwers voor het
uiterlijk te weinig aandacht.) Typerend
voor de 18e eeuw is ook het polichromeer-
werk. De firma Hulst uit Sprang-Capelle
heeft dit uiterlijk aspect keurig hersteld,
zodat steeds de namen Cousebant en Was-
cenaar, wier wapens tegen de orgelkast
hangen, onder ons levendig blijven als de
vermoedelijke schenkers van dit verrukke
lijke instrument. Voor de restauratie van
het binnenwerk wendde de Kerkvoogdij
zich tot de organoloog Dr. M. A. Vente uit
Utrecht. Hij trad als deskundig adviseur
met Monumentenzorg in onderhandeling.
Aan zijn onderzoekingen en studies ontleen
den wij ook verscheidene gegevens, die hij
zo vriendelijk was aan ons af te staan.
In overleg met dr. Vente heeft de Kerk
voogdij het restauratiewerk opgedragen aan
de Zaandamse orgelbouwers de fa. D. A.
Flentrop. De heer Flentrop is een orgel
bouwer van internationale faam. (Nog on
langs werd de heer D. A. Flentrop aange
zocht om de functie van voorzitter-secre
taris op zich te nemen bij de oprichting van
een internationale federatie van orgelbou
wers). De firma plaatste de laatste jaren
verscheidene orgels in Scandinavië, in wel
ke protestantse landen de orgelbouw op
hoog peil staat en waar men dus wel weet
waar Abraham de mosterd haalt.
In het onderhoud dat wij met de heer
Flentrop en zijn bedrijfsleider de heer
Buurman mochten hebben sprak de heer
Flentrop zijn bijzondere voldoening uit over
de opdracht welke hij van de Ned. Herv.
Gemeente te Waspik had gekregen. Wer
ken met historische monumenten is altijd
erg leerzaam en interessant, zo zei hij. En
wat het hier juist zo aantrekkelijk maakt
Aan dit orgel is in de loop der eeuwen niet
geknoeid. Het is nagenoeg geheel gaaf over
geleverd, zodat we practisch alleen de oor
logsschade en enige slijtage hadden te her
stellen.
De firma is op het gebied van het res
taureren van oude historische orgels ge
specialiseerd. In de Lutherse kerk van
Hoorn restaureerde zij voor enkele jaren
nog een orgel van het zelfde genre als dat
te Waspik, eveneens daterend rond 1770.
Matthaus de Crane me fecit ende
Het Waspikse orgel is een mechanisch
pijporgel met aangehangen kistpedaal. Dit
instrument stelt aan de bespeling heel eigen
eisen, maar geeft het ook een heel eigen
karakter. Ongetwijfeld geeft het in verband
met het kistpedaal beperkte mogelijkheden
qua programma, maar daartegenover staat
dat het een prachtige dispositie heeft met
een twintigtal registers. Het orgel is niet bij
zonder groot maar wel zeer waardevol en
edel van klank. Dit moge uit het volgende
blijken
De historische orgels van Nederland zijn,
naar mate van hun gaafheid en hun ouder
dom verdeeld in drie klassen, de zoge
naamde A-, B- en C-orgels. De A-orgels
zijn instrumenten die practisch geheel gaaf
zijn, het is dan ook geen wonder dat het
aantal A-orgels laag is. In Noord-Brabant
zijn er van de 35 op de monumentenlijst
geplaatste orgels slechts 4 die behoren tot
de A-klasse. Eén daarvan is het orgel van
de Ned. Herv. Kerk te Waspik. Alleen al
deze indeling wijst op het belang van dit
instrument. De dispositie is als volgt: hoofd
werk: C-d" Praestant 16 af c', Bourdon
16, Praestant 8, Holpijp 8, Octaaf 4, Hol-
fluit 4, Octaaf 2, Woudfluit 2, Mixture IV
sterk, Cimbaal III sterk, Cornet IV sterk
af c' Trompet 8 bas, Trompet 8 discant.
Rugwerk C-d"dwarsfluit 8 af c', Holpijp
8, Praestant 4, Fluit 4, Octaaf 2, Quint Yi,
Sexqualter II sterk af c'. Pedaal C-c'.
Dit orgel van Matthaus de Crane is klaar
blijkelijk geïnspireerd op het orgel uit de
grote kerk van zijn geboorteplaats Culem-
borg (waar zijn vader organist was en die
daar 't door de Brabander Matthijs Verhof
stad gebouwde instrument bespeelde bij de
ingebruikneming in 1719).
Ook moet de orgelbouwer Matthaus de
Crane zelf organist zijn geweest, want hij
bespeelde het Waspikse orgel bij de inge
bruikneming, 1767, zoals in fijne letters
boven de speeltafel staat te lezen: „Matthaus
de Crane me fecit ende bespeelde mij bij
den Eredienst".
De bouwtrant van Verhofstad en de Cra
ne is eer Zuidnederlands te noemen dan
Noordnederlands. Anders gezegd: Verhof
stad en de Crane zijn late vertegenwoordi
gers van de oud-Nederlandse bouwstijl. Zij
staan nl. los van de machtige Schnitger-
school, die sedert 1720 zulk een enorme in
vloed heeft gehad op de Nederlandse orgel
bouw. Zo is het Waspikse orgel enigszins
archaïserend van karakter, waaraan het
juist zijn bijzondere charme en historische
betekenis ontleent, afgezien nog van het
feit dat het practisch geheel origineel ge
bleven is.
Momenteel zijn de orgelbouwers bezig
met het orgel voor het laatst te intoneren,
een uiterst subtiel vakwerk, waarin de tech
nische en muzikale kwaliteiten van de or
gelbouwer duidelijk aan de dag treden. Na
de restauratie moet het instrument nl. pijp
voor pijp in de acoustiek ge- en beproefd
worden. De aard van de bepleistering der
muren beïnvloed bv. de klank. Na de into
natie wordt het werk opgeleverd.
Plechtige her-ingebruikname - Kerkconcert.
Donderdag 17 april a.s. wordt in een
dienst, waarin ds. K. Schipper voortgaat,
het instrument voor de kerkgemeente weer
in gebruik genomen. De orde van dienst is
als volgt
7 uur Opening met gemeentezang, schrift
lezing, gebed en welkom.
Overdracht van het orgel door de firma
Flentrop aan de Kerkvoogdij.
Overdracht van het orgel door de Kerk
voogdij aan de organist de heer J. Hartman.
Gemeentezang. Onder deze zang wordt
de begeleiding van het kleine orgel overge
nomen door het grote orgel, dat dan zal
worden bespeeld door de heer L. v. Baard
wijk, organist van de firma Flentrop.
Toespraken. Na deze toespraken zal de
zangvereniging O.K.K. een tweetal verzen
ten gehore brengen. Hierna weer gemeente
zang. Dan volgt een korte kerkdienst waarin
ds. Schipper zal voorgaan. Ongeveer 20.40
uur sluiting. Vervolgens een pauze van on
geveer 10 min. Tussen kwart voor 9 en 9 u.
begint dan het grote concert door de heer
Albert de Klerk.
In aansluiting op. de plechtige dienst geeft
niemand minder dan Albert de Klerk uit
Haarlem een orgelbespeling, waarbij het
instrument in al zijn artistieke klankrijkdom
te beluisteren zal zijn. Enkele „cultureel ge
occupeerde" plaatsgenoten hebben n.l. het
idee geopperd om op dit historische orgel
Albert de Klerk.
Albert de Klerk werd op 4 oktober 1917
in Haarlem geboren. Reeds op 10-jarige
leeftijd speelde hij bij afwezigheid van de
„grote" organist eens in de Sint Jozefkerk
te Haarlem, waar zijn vader directeur was
Van het parochiële kerkkoor. Op 16-jarige
leeftijd volgde hij de heer H. Andriessen
(die naar Utrecht vertrok) op als organist
van de Josephskerk. Hij studeerde orgel bij
Corn, de Wolff en Anthon van der Horst
en deed in 1939 cum Iaude eindexamen
aan het Amsterdamse conservatorium met
een bijzondere onderscheiding voor impro
visatie. Twee jaar later behaalde hij de
Prix d'Excellence.
Albert de Klerk is inderdaad een orga
nist bij de gratie Gods. Zijn improvisaties
zijn juwelen van vakmanschap en inventief
vermogen en hij beheerst een overwegend
groot deel van de bestaande orgelliteratuur.
De Klerk is als stadsorganist van Haar
lem eerste organist van Sint Bavo, waar
Piet Kee tweede organist is. Als zodanig
speelt de Klerk speciaal concerten; Piet
Kee meestendeels de kerkelijke diensten.
Sedert de Kerk als gemeentelijk organist
fungeert is zijn ster tot op een hoogte ge
rezen dat ze tot ver in het buitenland opge
merkt wordt. Het grote Duitse concern Te-
lefunken wist b.v. beslag op hem te leg
gen voor een serie orgelbespelingen (op
binnen- en buitenlandse instrumenten) wel
ke op de grammofoonplaat worden vastge
legd. (Voor een deel reeds in de handel)
met een repertoire dat strekt van Frescobal-
di tot en mét Mozart.
Enige tijd geleden ontdekte hij in Lon
den zes orgelconcerten van de vrij onbe
kende 17e eeuwse Engelse componist Tho
mas Arne, die hij in partituur bracht en
alle voor de radio uitvoerde. Maar hij is ook
evenzeer een overtuigend pleitbezorger voor
de moderne muziek en hij heeft dus con
certen van Van der Horst, Badings, Dres
den en Francis Poulence op zijn repertoire
staan.
Als componist heeft De Klerk immer een
daadwerkelijke interesse voor het volks
lied gehad. Verder componeerde hij veel
kerkmuziek, orgelwerken en instrumentale
en vocale kamermuziek. Hij heeft dan ook
beslist een zeer grote en verfrissende in
vloed op het muzikale leven in Nederland
gehad. En hij heeft die nog, vooreerst als
organist en componist, maar vooral ook als
leraar aan de r.k. kerkmuziekschool in
Utrecht en als dirigent van het koor „Ka
tholiek Haarlem".
Deze kunstenaar zal men op 17 april
in Waspik kunnen beluisteren. Voor de
fijnproevers een gezochte gelegenheid dus,
maar niet alleen voor zulk een happy few
van organophielen. (Voor hen zij nog opge
merkt dat A. de Klerk aan de hand van dit
concert ondermeer de bruikbaarheid van
het oude kistpedaal wil demonstreren).
Albert de Klerk is er pedagoog genoeg
IS ONZE VOORJAARSCOLLECTIE
in No-lron, popeline en nylon
Franse en Italiaanse import
GROTESTRAAT 192
WAALWIJK
in deze prachtige kerk een kerkconcert te
organiseren. En zo vormen de initiatiefne
mers de heren F. Berkelmans, A. van den
Broek, C. van Dongen, J. Hartman, M.
Maas en L. Verduijn een comité ad hoe
dat zich belastte met de uitvoering van de
ze plannen. In deze vorm willen zij ook na
mens de Waspikse bevolking blijk geven van
waardering zowel jegens de protestantse
gemeente als ten aanzien van de overheids
lichamen, die zich beiden zulk een grote
offers getroost-(t)-en om deze restauratie
te realiseren. Het comité meende voor zulk
een unieke historische gebeurtenis de hoog
ste artistieke maatstaven te mogen aanleg
gen, terwijl de aard van het gebeuren in
harmonie dient te zijn met de verheven reli
gieuze bestemming van kerkruimte en in
strument. Zo werd voor deze orgelbespe
ling een landelijke eerste-rangsorganist ge-
engageerd waardoor het kerkconcert inder
daad naar waarde zal overeenkomen met
het instrument en de ruimte waarin het zal
klinken. Wij juichen het in hoge mate toe
dat men open oog blijkt te hebben voor de
meer dan gewone kwaliteiten van dit orgel,
hetgeen zich onder meer manifesteert in het
initiatief om een internationaal befaamd or
ganist voor een bespeling uit te nodigen.
voor om in een kerkconcert bevattelijkheid
en artistieke kwaliteiten te laten samengaan.
Blijkens zijn programma is dat ook dit keer
het geval, want achtereenvolgens zullen
worden uitgevoerd
1. Toccata, Jan Pietersz. Sweelinck
(1562-1621)
b. Fantasie op de manier van een echo.
2a. Noël pour l'amour de Marie
Nicolaas le Bègue (1630-1702)
b. A, la venue de Noël, Claude Balbatre
(1727-1799)
3a. Aria, Jean-Baptiste Loeillet
(1680 - 1730)
b. Gigue.
4. Partite diverse sopra: „O Gott Du from-
met Gott", Joh. Seb. Bach
(1685-1750)
5. Andante F Dur K.V. 616, (für eine Wal-
ze in eine kleine Orgel), Wolfgang
Amad. Mozart (1756-1791)
6. Improvisatie over Ps. 150: Looft God,
Looft Zijn Naam alom", Albert de
Klerk (geb. 1917).
Als straks de organist alle registers weer
kan opentrekken zal blijken wat voor een
majestueus en ornamentiek orgel Waspik
bezit, en hoe rijk van klank dit instrument
is. Muzikaal Waspik, verzuimt Uw kans niet.
DEN BOSCH
VUGHTERSTRAAT 25
TILBURG BREDA
MARKT 32 NWE GINNEKENSTR. 23
12.000 Tolken en honderden hostesses.
300 Belgische meisjes bekleden op de
Wereldtentoonstelling te Brussel de char
mante functie van fair-hostess. Dank zij
hun aanwezigheid en veelzijdige kennis zal
het de bezoeker licht vallen België te waar
deren. Een opleiding van 4 maanden is
hieraan voorafgegaan.
De fair-hostesses ontvangen de bezoe
kers en geven inlichtingen
- op de 12 belangrijkste grensstations,
- op vliegvelden en heliports,
- op de Brusselse stations,
- in de havens van Antwerpen en
Oostende,
- in Brussel (Place de Brouckère), Brug
ge en Doornik,
- in het z.g. Paleis voor Onthaal op de
Wereldtentoonstelling zelf.
60 Fair-hostesses wijden zich uitsluitend
aan
- de pers, congressen, recepties, georga
niseerd door de Commissaris-Generaal
en de ontvangst van bepaalde autoritei
ten. Er is een reserve van 30 hostesses.
Behalve deze hostesses heeft praktisch
elke afdeling haar geüniformeerde gast
vrouwen. Andere bezoekers kunnen des
gewenst een beroep op speciale gidsen
doen.
Tolken.
12.000 Tolken staan ter beschikking van
buitenlandse bezoekers. De tolken, gekleed
in burger, zijn gemakkelijk te herkennen
aan hun ronde insignes, terwijl de geünifor
meerde een vierkant insigne dragen. De
kleur van deze insignes is verschillend, al
naar gelang de taal
rood (Engels), zwart (Duits), geel
(Spaans)paars (Portugees)wit (Russisch)
en groene ster met de letter E (Esperanto).
Gidsen, die tevens tolk zijn.
60 Gidsen op de Expo '58 zullen tegen
betaling tevens als tolk fungeren. Het ta
rief voor deze gidsen bedraagt 100 fr. per
uur, 300 fr. voor een halve dag en 500 fr.
voor een gehele dag. Men moet zich hier
voor richten tot de Dienst Gidsen-Tolken,
Paleis voor Onthaal, met opgave van de
gewenste taal en eventueel het aantal bezoe
kers, dat een groep vormt. Iedere gids zal
niet meer dan 30 personen tegelijk voor zijn
rekening kunnen nemen.
Speciale commissies.
Een „ijldienst", de z.g. Service-Dispatch
(tel. 79.20.40, 30 lijnen) is in het leven ge
roepen voor bezoekers, die contact wensen
met personen, die hetzelfde beroep uitoefe
nen of gemeenschappelijke culturele belan
gen hebben. De ontvangst geschiedt door
speciale commissies.
Telefoonnummer om te onthouden.
Er bestaat een speciaal telefoonnummer,
dat iedereen kan draaien, die inlichtingen
over de Wereldtentoonstelling wil hebben,
het doet er niet toe welke. Dit nummer is
Brussel 78.14.00 en het heeft 30 lijnen.
De tuinen op de Wereldtentoonstelling.
Van klassiek tot modern.
Op het terrein van de Expo '58 bevinden
zich de parken van Laeken en Ossegnem.
In hun majestueuze bossen domineren de
prachtige beuken, waaronder vele zeldzame
soorten.
Bij de opbouw van de tentoonstelling
heeft men kans gezien, niet alleen om de
bomen te sparen, maar, wat meer is, een
groot aantal paviljoens te plaatsen tegen
dit imposante bomendecor. Men heeft, nood
zakelijk bij een algemene, internationale
tentoonstelling de nadruk gelegd op de ge
bouwen, terwijl de luister van de tuinen
behouden is gebleven. Buiten deze twee
parken bleef tengevolge van de vele ge
houwen slechts weinig over voor tuinaan
leg. Dank zij de moderne tuinarchitectuur
is men er echter in geslaagd te woekeren
met de spaarzame ruimte en heeft men
tuinen aangelegd, zoals die bij het Belvé
dère, de Vlaamse Tuin, de Moderne Tuin
en de Kongolese Tuin.
Het 18e eeuwse Belvédère is de resi
dentie van de Belgische Commissaris-Ge
neraal en dient o.m. voor de ontvangst van
zeer belangrijke bezoekers. Dit houdt in,
dat het publiek hier geen toegang heeft.
Bij de stijl van de tuin, noodzakelijker
wijs klassiek gehouden met het ook op de
architectuur van het Belvédère, werd op
moderne wijze in het midden een bloemen
tuin aangelegd, terwijl men een pergola
ontworpen heeft, waar de gasten tijdens
feestelijkheden hij slecht weer eventueel be
schutting kunnen vinden.
De Vlaamse Tuin bestaat uit vier gedeel
ten, waarvan elk herinneringen oproept aan
een jaargetijde. In het midden van de tuin
staat een koepel, waarvan het publiek een
prachtig overzicht heeft over de vier jaar
getijden.
Hoewel de Kongolees weinig belangstel
ling heeft voor het aanleggen van tuinen,
heeft men toch bij het ontwerpen van deze
tuin getracht een karakter, representatief
voor de Kongo, te scheppen door de Spaans
of Indisch georiënteerde 150 meter lange
pergola en vele waterpartijen, het inboor
lingendorp, de driehoekige en schildvormi-
ge bloementuinen, enz.
De Moderne Tuin ligt tussen kleine pa
viljoens en lijkt daardoor groter dan hij is.
Opmerkelijk zijn hier de carré's met wa
terpartijen.
k