Waalwijkse en Langst Courant Belastingverlaging is gewenst Op 7 juni a.s. de 8e Radio-Rallye BINNEN- EN BUITENLAND Helpt Uw Rode Kruis helpen DE BLOEMETJES OP HET BEHANG „STASSAR is SERVICE speciaal voob UW BRIL VRIJDAG 16 MEI 1958; Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 39 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.8# f 3.10 franco p.p. Advertentieprijs 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO' Deskundige onderzoekers van het economisch leven zijn het er over eens, dat voorlopig van een terugkeer der volledige werkge legenheid geen sprake kan zi.in. Daarmee is ook de regering het eens, die voor dit jaar een aan zienlijke teruggang in belasting opbrengst verwacht, vooral ten aanzien van de loon- en vennoot schapsbelastingen. Minister Hot- stra heeft ook onthuld, dat de inkomsten aan invoerrechten veel minder zullen zijn dan in t vorige jaar. Maar dat zou hem vreugde moeten verschaffen! Hoe geringer de invoer, hoe groter de kans is op een sluitende beta lingsbalans. In de vorige maand werd onze invoer reeds voor 97 door uitvoer gedekt en me de met het oog op dit evenwicht werd immers overgegaan tot de inmiddels berucht geworden be stedingsbeperking Het komt ons voor, dat de klaagzang van de minister van financiën er op gericht was om reeds bij voorbaat diegenen de mond te snoeren, die hij de hui dige ontwikkeling aandringen op belastingverlaging, met het doel een optimistischer economische stemming te verwekken. Inder daad gaan er thans in verschil lende landen stemmen op om de fiscale druk te verlichten, ten einde de consumptie te stimule ren in plaats van af te rem|men. Wij horen zulke geluiden uit Amerika, waar Eisenhower ech ter verklaard heeft, dat er van belastingvermindering voorlopig niets kan komen. De V.S. heb ben te veel internationale ver plichtingen en bij verminderde belastingdruk zou een deel van de hulpverlening ten offer moe ten vallen. In Engeland denkt men er an ders over. Daar is reeds een be lastingverlaging aangekondigd om de werkloosheid te bestrij den. In Duitsland denkt men de zelfde weg te volgen en het zou dus geen wonder zijn, als wij in Nederland dit voorbeeld zouden volgen. Doet goed voorbeeld ook goed volgen. Drie tekenen zouden in de ge noemde richting kunnen wijzen. In de eerste plaats is er de stij gende ontevredenheid in ons land die onlangs tot uiting kwam in de verrassende stembusuit slag. Vervolgens is men in Den Haag druk doende met het vin den van bezuinigingen voor de volgende begroting in septem ber. Maar het is niet duidelijk of dit nu een gevolg is van de ver- wachte verminderde belasting opbrengst ingevolge de conjunc tuur, dan wel als logische kon sekwentie van een tariefsveria ging. Ten derde heeft de over beid de, keus, de weg in te slaan van een herleefde inflatie dan wel tot bestrijding van dege daalde economische activiteit door middel van andere maatre gelen met behulp van prijsver lagingen en dalende belasting druk.' Als de produktie van de indus trie daalt, is dit; meestal een ge volg van een verminderde con- sumptielust in het binnenland of wel van een daling van de ex port. Het is bekend, dat minister Zijlstra alle middelen te baat wil nemen om de uitvoer te verbe teren. Daarmee brengt men werk aan de winkel en verbetert men tevens de positie van de beta lingsbalans, terwijl tenslotte nog de deviezenpot wordt versterkt. Maar omdat alle landen hun uitvoeractiviteit trachten op te voeren, zullen wij stuiten op een leger van buitenlandse mededin- Ook bij dalende inkomsten krimpt ook de koopkracht in, omidat de mensen geen of minder loon krijgen. En dit verwekt weer nieuwe werkloosheid, tot dat tenslotte de economische ac tiviteit een minimumpunt be reikt. Werkgevers wensen dikwijls als. redmiddel de loonsverlaging, zodat men goedkoper kan fabri ceren, waarmee men de afzet weer op gang hoopt te brengen. Daarmee wordt echter het paard achter de wagen gespannen want loonsverlaging brengt minder koopkracht, dus minder moge lijkheid tot consumptie, dus min der afzet. Het middel is dus er ger dan de kwaal en wanneer men het loonpeil wenst te hand haven, is daar alles voor tel zeg gen. Prijsverlaging kan ook wor den geëffectueerd door daling van de grondstoffenprijzen en verlaging van de winstmarges. Hoewel het eerste aanwezig is, passen de prijzen van de eind- produkten zich daarbij tot op heden nauwelijks aan. Wanneer op dit terrein iets meer gedaan kan worden en men stimuleert die prijsdaling door verlaging van de kostprijsverhogende be lastingen en/of door daling van de inkomsten- en loonbelasting, dan kan het publiek voor het zelfde inkomen meer kopen of men verhoogt het netto-inkomen, met hetzelfde gevolg. Hiermee zou de stokkende afzet weer op gang kunnen worden geholpen. Nu is het waar, dat de koop lust in Nederland zich ondanks alles nog on een vrij hoog niveau blijft bewegen. Maar toch ver toonden de verbruikscijfers over januari reeds een teruggang en wanneer deze dalende lijn zich gedurende de zomermaanden voortzet, dan is men in septem ber a.s. geen dag te vroeg met de afkondiging van een ferme reeks van corrigerende maatregelen, onder welke belastingverlaging een belangrijke plaats kan inne men. Verlaging voor welke groepen? Een belastingverlaging zou geheel liggen binnen de lijnen van de door Nederland te volgen economische politiek in het ka der der Europese-Economjsche Gemeenschap. Recente bereke ningen over de belastingdruk in de verschillende landen van de E.E.G. tonen aan, dat wij niet minder dani 23,8 van ons bru- to-nationale produkt aan belas- tinb moeten opbrengen. In Bel gië betaalt men slechts 17,6 en onze zuiderburen, alhoewel niet steeds te benijden, leven toch ook op een redelijk peil. De West duitsers brengen een nog groter deel van de nationale brutopro- duktie naar de schatkist (24,9), maar daar heeft men inmiddels dan ook tot een verlaging beslo ten. Nu weten wij wel dat al de ze cijfers slechts een benadering van de werkelijkheid zijn, maar* een aanwijzing in welke richting wij het kunnen zoeken, is dit toch stellig. In welke hoek moeten de ver lagingen komen? Daar waar men er een oplevend effect voor de industriële activiteit van kan verwachten. De herleving van een flinke investeringsaftrek voor de industrie moet als eer ste wens worden genoemd. Ver volgens bestaat er reeds lang een onevenredige belasting van de ongehuwden. Zelfs minister Hof- stra gaf dit toe, maar verklaarde destijds, dat hij de inkomsten niet kon missen. Als derde groep van voor verlichting in, aanmer king komenden kunnen de mid dengroepen worden genoemd, die in goederen gemeten na de oor log'het minst van de welvaarts stijging hebben geprofiteerd. Wanneer een vermindering van de belastingdruk kan wor den gekoppeld aan een herzie ning van onze belastingwetge ving, waarbij tevens kan worden gestreefd naar vereenvoudiging daarvan, dan zal de bewindsman daar een zeer groot deel van ons volk een groot genoegen mee doen. Belastingverlaging geenl onzin. iMen kan het onzin noemen om bij dalende ontvangsten van de staat deze staatsinkomsten nog meer te verlagen. Maar het mjid- del van een belastingverlaging zal toch nog goedkoper blijken dan een handhaving van de be staande tarieven; met een gewel dig programma van openbare werken en veel steunuitkeringen. Met de laatste lapmiddelen wor den de mensen met kunstmidde len aan het werk gehouden in een lang niet altijd produktieve hoek. De stijgende lasten, die daar voor de staat aan zijn ver honden, kosten meer dan de der ving van opbrengst met herstel van de economische activiteit in het normale bedrijfsleven, waar bij het produktieverlies geringer zal zijn en de mensen in hun ei gen vak, dikwijls in hun eigen bedrijf aan het werk kunnen hlijven. En tenslotte gaat het daarom alleen, dat wij voor al len werk hebben en houden. Drs. M. gers, zodat er ook aan het bin nenlandse front maatregelen ge nomen moeten wmrden. Wij kun nen daarbij ook de inflatieberg opnieuw gaan bestijgen. Dan on dermijnen wij de koopkracht van de gulden vérder, wekken nieu we sociale spanningen op en kunnen er zeker van zijn, dat de betalingsbalans geheel uit het evenwicht raakt. Kwesties van koopkracht. In het centrum van de werk- telegenheidstheorie staat het be- oud en de mogelijkheid tot ver meerdering van de koopkracht van de bevolking. Beschikken wij over koopkracht, dan krijgen handel en industrie orders en houden de mensen aan 't werk. Daalt de werkgelegenheid, dan Op zaterdag 7 juni a.s. zal voor de 8ste maal de Radio- Rallye worden gehouden, een automobielsport-evenement, dat door „De' A.C. De Hertogrijders" in zeer nauwe samenwerking met de K.R.O. wordt georgani seerd. Vooral de laatste twee Radio- Rallyes's zijn bijzonder goed ge slaagd, dank zij vooral het feit, dat hierin een geheel nieuw idee was verwerkt, namelijk het uit knippen van een groot aantal verkeerstekens, welke op het wedstrijdreglement van 1956 af gedrukt stonden en welke men volgens radio-instructies van Leo Pagano opf de juiste manier op de ANWB-kaarten plakken moest. Om deze figuren moest hen dan de kortste route inteke nen en, later verrijden, zonder echter deze figuren te raken. Hetzelfde gebeurde in 't jaar 1957, toen men een „7" en twee „R"s, die op de omslag van het reglement stonden afgedrukt, moest uitknoppen en op de kaar ten moest overbrengen, waarna men eveneens de kortste route om dit cijfer en letters moest in tekenen en berijden. Deze opgave was alleen be stemd voor de deelnemers in de Senioren- en Juniorenklasse, terwijl de deelnemers in de toe ristenklasse hun route via een tiental radio-uitzendingen kre gen opgegeven. Buiten deze rij routes dienden alle deelnemers een tiental spe ciale boodschappen uit te voe ren, zonder welke de Radio-Ral lye niet denkbaar zou zijn, ter wijl men ook nog enkele rijproe ven moest afleggen, welke voor al bestemd waren voor de be stuurders der automobielen. Ook de komende rit op zater dag 7 juni zal geheel in het te ken der verrassingen staan, het geen al zal blijken zodra de eer ste radio-gegevens de lucht in zullen gaan. KLASSE-INDELING. De Radio-Rallye wordt verre den in 3i klassen De Seniorenklasse, bestemd voor ervaren bestuurders en kaartlezers, die in de z.g. „open" ritten, welke voorkomen op de nationale sportkalender, na 1 ja nuari 1956, hetzij als bestuurder, hetzij als kaartlezer, in één van deze ritten op een der eerste tien plaatsen in de hoofdklasse wer den geklasseerd. De Juniorenklasse, voor be stuurders en kaartlezers met eni ge wedstrijdervaring. Dei Toeristenklasse, welke uit sluitend bestemd is voor diege nen die geen ervaring hebben op automobielsportgebied en hoofd zakelijk deelnemen om er eens een dagje uit te zijn en de span ningen te proeven, welke aan 'n eenvoudige wedstrijd verbonden zijn. De Radio-Rallye is in hoofd zaak gebaseerd op kaartlezen, waarvoor men wat de Senioren en Junioren betreft mag spreken van een forse kaartleesrit, waar bij de Senioren een uur minder rijtijd hebben dan de Junioren. De route is uitgezet op de ANWB-kaarten van Noord-Bra bant Oost en West. De afstanden bedragen: iSeniorenklasse ca. 260 km. 36 km. per uur. Juniorenklasse, ca. 255 km. 32 km. per uur. Toeristenklasse ca. 185 km. 28 km. ner uur. STARTPLAATSEN. De deelnemers in de Toeris tenklasse kunnen een keuze ma ken uit de volgende startplaat sen: Oisterwijk, Oss, Veghel, Zaltbommel. Via een aanlooproute, waar door de organisatoren hopen de nodige spreiding onder de deel nemers te krijgen, komen zij op een gezamenlijke route. In de Toeristenklasse is een speciaal verrassingstraject ver werkt,' terwijl ook de uit te voe ren rijproeven, welke gebaseerd zijn op enkele zeer bekende volksspelen, zeer sterk zullen af wijken van deze proeven in de voorafgaande jaren. Alle deelnemers in deze klasse hebben één uur verplichte rust in het natuurpark „De Efteling" te Kaatsheuvel. De deelnemers in de Senioren en Juniorenklasse kunnen op ie der willekeurig punt starten, mits dit respectievelijk gelegen is op 25 km. voor de Senioren en 20 km. voor de Junioren van 's-Hertogenbosch. De finish voor alle deelnemers is op de Parade te 's-Bosch. De Radio-Rallve heeft zich in een steeds groter aantal deelne mers mogen verheugen. In 1957 gingen er 337 equipes van start met een totaal aantal inzittenden van mieer dan 1000 personen. i Niettegenstaande bestedings beperkingen worden er in 1958 minstens hetzelfde aantal deel nemers verwacht. PRIJZEN. Het Stichtingsbestuur heeft de hieronder staande prijzen reeds mogen ontvangen. Bronzen legpenning van Z.K. H. de Prins der Nederlanden, be stemd voor de beste prestatie kaartlezen in de Seniorenklasse. Legpenning van Z. Exc. de Commissaris der Koningin in de provincie N.-Brabant, bestemd voor de beste kaartlezer in de Juniorenklasse. Reproductie van' een Harer schilders.tukken, van H. K. H. Prinses Wilhelmina voor de toe ristenklasse. Massief zilveren schaak ge schonken door Z. M. de Koning van Belmë en bestemd voor de beste prestatie onder de Belgi sche deelnemers. De K.R.O. stelde als hoofd prijs in iedere klasse beschik baar een complete Parker-Set 51 in goud met inscriptie, en een lederen Clippertas. Verder zijn er 9 radiotoestel len en een groot aantal sport- prijzen en waardevolle gebruiks voorwerpen. De Radio-Rallye-Avond zal plaats hebben in de grote Bra- nanthal te VHertogenbosch, waarbij de prijzen zullen worden uitgereikt. RADIO-RALLYE EN I.A.R Zoals bekend, wordt binnen kort voor de eerste maal de I.A.R. (Int. Autoradio-Rallye) verreden welke georganiseerd wordt dooi de R.A.C. Zuid. Niettegenstaande men de RAC Zuid heeft verzocht bij hun pro paganda het duidelijke verschil te willen laten uitkomen tussen I.A.R. en de Radio-Rallye en men hieraan ook gevolg heeft gege ven, blijkt de laatste tijd steeds meer dat bij het publiek hierdoor verwarring ontstaat en men door Er staan zevenentwintig bloe metjes naast elkaar op het be hang en onder elkaar móeten het er vijftien zijn. Dat m'aakt met elkaar vierhonderd en vijf. Dat heb ik uit mijn hoofd uitgere kend en daar heb ik een hele morgen over gedaan. Het viel niet mee, maar de tijd schoot er wat mee op. Ik kan die vierhon derd en vijf bloemetjes niet alle maal zien, want voor de vijfde verticale rij staat de linnenkast tot de achtste en die kast rij kt tot de negende van de grond af. Nu bent u, lezer, misschien al ongeduldig geworden van het vijf seconden lezen van deze leu terpraat, maar de jonge vrouw, die al deze sommetjes heeft uit. gerekend en nog veel meer van dat soort zou die bloe metjes op haar behang voor geen gelet willen missen, want zij zijn voor haar een der weinige „amu sementen". Wanneer u en ik naar ons werk gaan, op de fiets mis schien en mopperend op de felle tegenwind of drenzerige regen, ligt zij op haar bed en telt bloe metjes. Wanneer u en ik er eens op uit trekken, als wij in de schouw burg zitten, in ons tuintje wer ken', spelen met ons kind or... noem maar op, ligt zij in bed en telt bloemetjes op het behang. De wijkzuster komt getrouw tweemaal per dag, tegen half zes komt haar man thuis, dan wordt er gegeten, hij brengt Fransje vijf jaar naar bed en om tien uur gaat het licht uit en dan zijn de bloemetjes op het behang voorlopig niet meer te zien. Soms ziet zij ze over dag ook niet: als haar ogen vol tranen staan. Dat kan ze zich alleen veroorloven als er niemand in de kamer is, want ze wil zo heftig graag de sfeer bewaren in huis, geen blok aan het been zijn. Bloemetjes, bloemetjes... Maar nu, mogen we hier „God lof"zeggen,, gaat ze er uit. Een volle week er uit, varen met de grote salonboot „Kasteel Staver- den", die u van de zomer wel eens op het IJsselmeer hebt ge zien. Varen door het zomerse Nederland, over onze wijde wa terwegen, onder de blauwe luch ten met die overzeilende witte stapelwolken. Ze krijgt met bed en al een plaatsje voor de grote ramen en dan heeft ze maar niets anders te doen dan het landschap aan zich voorbij te laten trekken en bloemen te tellen. Nee, niet te tellen, want het zijn er vele miljoenen en mis schien zal ze die wel eens niet zien, omdat haar ogen vol tra nen schieten. De helpers en helpsters van het Rode Kruis doen wel of ze dat niet zien, maar die tranen van geluk zijn voor hen de kost baarste beloning die ze voor hun vrijwillige hulp kunnen incas seren. Twintig weken vaart ,Het Kasteel" 'voor het Nederlandsche Roode Kruis, twintig maal ze ventig chronische patiënten, on der toegewijde hoede. Lezer, hoeveel bloemetjes staan er op het behang van uw slaapkamer? Nooit geteld? Ik ook niet. Wat zijn Wij bevoorrecht boven die wèl-bloemetjes-tel- lers. Zouden wij misschien iets voor hen kunnen doen? Stasaar, Stationsstr. 88, Waalwijk vluchtig lezen van, de folders en aanplakbiljetten dikwijls denkt dat de Radio-Rallye een aparte internationale klasse ingesteld heeft. Dit is echter niet bet ge val, er bestaat een aanmerkelijk verschil tussen deze twee auto mobiel-sportevenementen. ZENDTIJDEN. De K.R.O. te Hilversum zal 12 speciale uitzendingen verzorgen, welke bestemd zijn voor de deel nemers aan deze 8ste Radio-Ral lye, terwijl verder een groot deel van het programma hieraan zal worden toegepast. VREEMDELINGENBEZOEK STEEG IN 1S57 MET 10%. Er is alle reden voor optimis tische verwachtingen omtrent 't vreemdelingenbezoek aan ons land in dit jaar. Maar op de lan gere duur gezien zijn de vooruit zichten minder gunstig. Door de bevolkingsgroei, de stijging van het ontwikkelingspeil, cle grotere welvaart en de toenemende be hoefte aan recreatie in vele lan den zullen steeds meer mensen op vakantie' gaan. Maar daar mee is niet gezegd dat Nederland in de verwachte toeneming van bet aantal toeristen zal delen. De concurrentiestrijd op de toeristenmarkt is nu al fel en in deze strijd beschikt Nederland lang niet over de sterkste wa pens. Ons dicht bevolkte land bezit trouwens minder recreatie ruimte dan welk ander land ook. Dit zei de voorzitter van de Al gemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, mr. dr. L. N. Deckers vrijdag in Val- benburg op de jaarvergadering van deze vereniging. Volgens 't jaarverslag over 1957 hebben ruw geschat in 1957 15 miljoen buitenlanders Nederland bezocht. VERSTEKELINGEN. Dat men nauwlettend toeziet op de vreemdelingen die ons land bezoeken, is natuurlijk te prijzen, maar de vreemdelingendienst moet deze ook weer niet te ver drijven. Laatst werd een verstekeling uit Indonesië teruggezonden, en God weet met welke gevolgen voor deze man. Nu zijn er weer 14 verstekelingen uit Indonesië met de Willem Ruys in ons land aangekomen, blijkbaar om de hel in 'Indonesië te ontlopen, maar zonder geldige papieren. Wat zal deze mensen wachten daar, als de regering ze naar In donesië terugzendt. Laat men toch voor deze men sen in deze tijd de voorschriften zo soepel mogelijk hanteren WORDT BRUSSEL UITGEROE PEN TOT HOOFDSTAD VAN EUROPA Brussel maakt een goede kans om tot hoofdstad van Europa te worden uitgeroepen. De Europe se commissie van stedebouwkun digen, die over de plaats van ves tiging der Europese instellingen rapport moet uitbrengen aan 't Europese parlement, beeft haar onderzoek voltooid en haar con clusies aan het Europese .parle ment gezonden. Dit zal er in zijn zitting van 13 en 14 mei te Straatsburg een beslissing over hebben móeten nemen. De enige stad, die een ernstige concurrent voor Brussel zou kunnen zijn, is Nice. Maar men acht 't niet waar schijnlijk dat 't weelderige Nice als hoofdstad van het hard wer kende Europa zal worden uitge kozen, ook al niet omdat de zwaar betaalde Europese functi onarissen zich daar wellicht maar moeilijk op hun werk zou den kunnen concentreren., Overigens heeft de commissie van stedebouwkundigen geen en kele aanbeveling in haar rap port gedaan. Haar taak was slechts een objectief rapport sa- mlen te stellen over de mogelijk heden, die de onderscheiden can- didaat-steden boden. Volgens de Brusselse pers blijkt daaruit echter, dat Brussel de stad met de beste kansen is. De voornaamste troef van Brussel is, dat het absoluut geen woningnood kent. Er zijn drie duizend lege woningen ter be schikking van het Europese amb tenarenkorps tegen redelijke huurprijzen, en vijfhonderd ap partementen zijn gemeubileerd en wel terstond beschikbaar. De Europese instellingen kunnen worden ondergebracht in gebou wen, die ofwel meteen kunnen worden betrokken of spoedig ge schikt kunnen worden gemaakt. Eén Europees gebouwencom plex, waar alle Europese instel lingen centraal zouden kunnen worden ondergebracht, kan ge makkelijk worden" gesticht op de Heizelvlakte, waar thans de Ex po wordt gehouden. Bovendien kunnen de Brusselse hotels blij vend aan achttienduizend men sen onderdak verlenen. Ook de ligging van Brussel is ideaalbinnen een straal van 300 km vindt men zes Europese hoofdsteden, het ligt op 'n kruis punt van belangrijke verkeers wegen en is een internationaal centrum van handel en financi ën. Verder is van Brussel, uit de nieuwsvoorziening uiterst ge makkelijk, want het beschikt over snelle telex-, telefoon- en telegraafverbindingen en vele kranten hbben er corresponden ten. Tenslotte, aldus het rapport van de stedebouwkundigen, biedt Brussel uitstekende mogelijkhe den voor recreatie, door het land- schapschoon rondom de hoofd stad en zijn snelle verbinding via de autostrada van honderd kilometer naai Oostende. Voor „Europa" (de Europese ambtenaren en hun gezinnen) moet voor veertigduizend perso nen onderdak worden gevonden. SCHADE 1 MILJOEN. Het Engelse stoomschip „Bit tern", 1547 bruto registerton, heeft zondagnacht op de Java- kade een grote topkraan doen omslaan. Daarbij werd naar schatting voor 1 miljoen schade aangericht. Het schip werd bij 't manoeu- D^M HEI ZUID Altijd gaaf huidje WIJ VEBHUBEN BRUIDSTOILETTEN vanaf f 38.- tot f 55- GROTE DAMESHOEDEN yan f3.- tot f 6.-. Tevent grote colleette GELEGENHEIDSKLEDING VOOR HEREN, compleet f 21.- BOSSGHE KLEDING-SEBVICE - De enige SPECIAALZAAK voor DEN BOSCH en omstreken - VÜGHTERSTRAAT 205 - Telefoon 5385 (Na 7 uur - Sumatraitraat 10 - Telefoon 41 62) - DEN BOSCH POEDER -ZALF-OLIE-ZEEP iedere brilreparatie in één uur klaar O iedere nieuwe bril in een halve dag (uitgezonderd dubbele glazen) ziekenfondskortingen worden onmiddellijk ingehouden HET MODERNSTE optiekbedrijf der Langstraat

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1