Waalwijkse en Langst Courant
Belastingverlaging is gewenst
Op 7 juni a.s. de 8e Radio-Rallye
BINNEN- EN BUITENLAND
Helpt Uw Rode Kruis helpen
DE BLOEMETJES OP HET BEHANG
„STASSAR is SERVICE
speciaal voob UW BRIL
VRIJDAG 16 MEI 1958;
Uitgever:
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
81e JAARGANG No. 39
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.8#
f 3.10 franco p.p.
Advertentieprijs
10 cent per mm.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO'
Deskundige onderzoekers van
het economisch leven zijn het er
over eens, dat voorlopig van een
terugkeer der volledige werkge
legenheid geen sprake kan zi.in.
Daarmee is ook de regering het
eens, die voor dit jaar een aan
zienlijke teruggang in belasting
opbrengst verwacht, vooral ten
aanzien van de loon- en vennoot
schapsbelastingen. Minister Hot-
stra heeft ook onthuld, dat de
inkomsten aan invoerrechten
veel minder zullen zijn dan in t
vorige jaar. Maar dat zou hem
vreugde moeten verschaffen! Hoe
geringer de invoer, hoe groter de
kans is op een sluitende beta
lingsbalans. In de vorige maand
werd onze invoer reeds voor
97 door uitvoer gedekt en me
de met het oog op dit evenwicht
werd immers overgegaan tot de
inmiddels berucht geworden be
stedingsbeperking
Het komt ons voor, dat de
klaagzang van de minister van
financiën er op gericht was om
reeds bij voorbaat diegenen de
mond te snoeren, die hij de hui
dige ontwikkeling aandringen op
belastingverlaging, met het doel
een optimistischer economische
stemming te verwekken. Inder
daad gaan er thans in verschil
lende landen stemmen op om de
fiscale druk te verlichten, ten
einde de consumptie te stimule
ren in plaats van af te rem|men.
Wij horen zulke geluiden uit
Amerika, waar Eisenhower ech
ter verklaard heeft, dat er van
belastingvermindering voorlopig
niets kan komen. De V.S. heb
ben te veel internationale ver
plichtingen en bij verminderde
belastingdruk zou een deel van
de hulpverlening ten offer moe
ten vallen.
In Engeland denkt men er an
ders over. Daar is reeds een be
lastingverlaging aangekondigd
om de werkloosheid te bestrij
den. In Duitsland denkt men de
zelfde weg te volgen en het zou
dus geen wonder zijn, als wij in
Nederland dit voorbeeld zouden
volgen.
Doet goed voorbeeld ook
goed volgen.
Drie tekenen zouden in de ge
noemde richting kunnen wijzen.
In de eerste plaats is er de stij
gende ontevredenheid in ons
land die onlangs tot uiting kwam
in de verrassende stembusuit
slag. Vervolgens is men in Den
Haag druk doende met het vin
den van bezuinigingen voor de
volgende begroting in septem
ber. Maar het is niet duidelijk of
dit nu een gevolg is van de ver-
wachte verminderde belasting
opbrengst ingevolge de conjunc
tuur, dan wel als logische kon
sekwentie van een tariefsveria
ging. Ten derde heeft de over
beid de, keus, de weg in te slaan
van een herleefde inflatie dan
wel tot bestrijding van dege
daalde economische activiteit
door middel van andere maatre
gelen met behulp van prijsver
lagingen en dalende belasting
druk.'
Als de produktie van de indus
trie daalt, is dit; meestal een ge
volg van een verminderde con-
sumptielust in het binnenland
of wel van een daling van de ex
port. Het is bekend, dat minister
Zijlstra alle middelen te baat wil
nemen om de uitvoer te verbe
teren. Daarmee brengt men werk
aan de winkel en verbetert men
tevens de positie van de beta
lingsbalans, terwijl tenslotte nog
de deviezenpot wordt versterkt.
Maar omdat alle landen hun
uitvoeractiviteit trachten op te
voeren, zullen wij stuiten op een
leger van buitenlandse mededin-
Ook bij dalende inkomsten
krimpt ook de koopkracht in,
omidat de mensen geen of minder
loon krijgen. En dit verwekt
weer nieuwe werkloosheid, tot
dat tenslotte de economische ac
tiviteit een minimumpunt be
reikt.
Werkgevers wensen dikwijls
als. redmiddel de loonsverlaging,
zodat men goedkoper kan fabri
ceren, waarmee men de afzet
weer op gang hoopt te brengen.
Daarmee wordt echter het paard
achter de wagen gespannen want
loonsverlaging brengt minder
koopkracht, dus minder moge
lijkheid tot consumptie, dus min
der afzet. Het middel is dus er
ger dan de kwaal en wanneer
men het loonpeil wenst te hand
haven, is daar alles voor tel zeg
gen.
Prijsverlaging kan ook wor
den geëffectueerd door daling
van de grondstoffenprijzen en
verlaging van de winstmarges.
Hoewel het eerste aanwezig is,
passen de prijzen van de eind-
produkten zich daarbij tot op
heden nauwelijks aan. Wanneer
op dit terrein iets meer gedaan
kan worden en men stimuleert
die prijsdaling door verlaging
van de kostprijsverhogende be
lastingen en/of door daling van
de inkomsten- en loonbelasting,
dan kan het publiek voor het
zelfde inkomen meer kopen of
men verhoogt het netto-inkomen,
met hetzelfde gevolg. Hiermee
zou de stokkende afzet weer op
gang kunnen worden geholpen.
Nu is het waar, dat de koop
lust in Nederland zich ondanks
alles nog on een vrij hoog niveau
blijft bewegen. Maar toch ver
toonden de verbruikscijfers over
januari reeds een teruggang en
wanneer deze dalende lijn zich
gedurende de zomermaanden
voortzet, dan is men in septem
ber a.s. geen dag te vroeg met de
afkondiging van een ferme reeks
van corrigerende maatregelen,
onder welke belastingverlaging
een belangrijke plaats kan inne
men.
Verlaging voor welke groepen?
Een belastingverlaging zou
geheel liggen binnen de lijnen
van de door Nederland te volgen
economische politiek in het ka
der der Europese-Economjsche
Gemeenschap. Recente bereke
ningen over de belastingdruk in
de verschillende landen van de
E.E.G. tonen aan, dat wij niet
minder dani 23,8 van ons bru-
to-nationale produkt aan belas-
tinb moeten opbrengen. In Bel
gië betaalt men slechts 17,6 en
onze zuiderburen, alhoewel niet
steeds te benijden, leven toch ook
op een redelijk peil. De West
duitsers brengen een nog groter
deel van de nationale brutopro-
duktie naar de schatkist (24,9),
maar daar heeft men inmiddels
dan ook tot een verlaging beslo
ten. Nu weten wij wel dat al de
ze cijfers slechts een benadering
van de werkelijkheid zijn, maar*
een aanwijzing in welke richting
wij het kunnen zoeken, is dit
toch stellig.
In welke hoek moeten de ver
lagingen komen? Daar waar men
er een oplevend effect voor de
industriële activiteit van kan
verwachten. De herleving van
een flinke investeringsaftrek
voor de industrie moet als eer
ste wens worden genoemd. Ver
volgens bestaat er reeds lang een
onevenredige belasting van de
ongehuwden. Zelfs minister Hof-
stra gaf dit toe, maar verklaarde
destijds, dat hij de inkomsten
niet kon missen. Als derde groep
van voor verlichting in, aanmer
king komenden kunnen de mid
dengroepen worden genoemd, die
in goederen gemeten na de oor
log'het minst van de welvaarts
stijging hebben geprofiteerd.
Wanneer een vermindering
van de belastingdruk kan wor
den gekoppeld aan een herzie
ning van onze belastingwetge
ving, waarbij tevens kan worden
gestreefd naar vereenvoudiging
daarvan, dan zal de bewindsman
daar een zeer groot deel van ons
volk een groot genoegen mee
doen.
Belastingverlaging geenl onzin.
iMen kan het onzin noemen om
bij dalende ontvangsten van de
staat deze staatsinkomsten nog
meer te verlagen. Maar het mjid-
del van een belastingverlaging
zal toch nog goedkoper blijken
dan een handhaving van de be
staande tarieven; met een gewel
dig programma van openbare
werken en veel steunuitkeringen.
Met de laatste lapmiddelen wor
den de mensen met kunstmidde
len aan het werk gehouden in
een lang niet altijd produktieve
hoek. De stijgende lasten, die
daar voor de staat aan zijn ver
honden, kosten meer dan de der
ving van opbrengst met herstel
van de economische activiteit in
het normale bedrijfsleven, waar
bij het produktieverlies geringer
zal zijn en de mensen in hun ei
gen vak, dikwijls in hun eigen
bedrijf aan het werk kunnen
hlijven. En tenslotte gaat het
daarom alleen, dat wij voor al
len werk hebben en houden.
Drs. M.
gers, zodat er ook aan het bin
nenlandse front maatregelen ge
nomen moeten wmrden. Wij kun
nen daarbij ook de inflatieberg
opnieuw gaan bestijgen. Dan on
dermijnen wij de koopkracht van
de gulden vérder, wekken nieu
we sociale spanningen op en
kunnen er zeker van zijn, dat de
betalingsbalans geheel uit het
evenwicht raakt.
Kwesties van koopkracht.
In het centrum van de werk-
telegenheidstheorie staat het be-
oud en de mogelijkheid tot ver
meerdering van de koopkracht
van de bevolking. Beschikken
wij over koopkracht, dan krijgen
handel en industrie orders en
houden de mensen aan 't werk.
Daalt de werkgelegenheid, dan
Op zaterdag 7 juni a.s. zal
voor de 8ste maal de Radio-
Rallye worden gehouden, een
automobielsport-evenement, dat
door „De' A.C. De Hertogrijders"
in zeer nauwe samenwerking
met de K.R.O. wordt georgani
seerd.
Vooral de laatste twee Radio-
Rallyes's zijn bijzonder goed ge
slaagd, dank zij vooral het feit,
dat hierin een geheel nieuw idee
was verwerkt, namelijk het uit
knippen van een groot aantal
verkeerstekens, welke op het
wedstrijdreglement van 1956 af
gedrukt stonden en welke men
volgens radio-instructies van
Leo Pagano opf de juiste manier
op de ANWB-kaarten plakken
moest. Om deze figuren moest
hen dan de kortste route inteke
nen en, later verrijden, zonder
echter deze figuren te raken.
Hetzelfde gebeurde in 't jaar
1957, toen men een „7" en twee
„R"s, die op de omslag van het
reglement stonden afgedrukt,
moest uitknoppen en op de kaar
ten moest overbrengen, waarna
men eveneens de kortste route
om dit cijfer en letters moest in
tekenen en berijden.
Deze opgave was alleen be
stemd voor de deelnemers in de
Senioren- en Juniorenklasse,
terwijl de deelnemers in de toe
ristenklasse hun route via een
tiental radio-uitzendingen kre
gen opgegeven.
Buiten deze rij routes dienden
alle deelnemers een tiental spe
ciale boodschappen uit te voe
ren, zonder welke de Radio-Ral
lye niet denkbaar zou zijn, ter
wijl men ook nog enkele rijproe
ven moest afleggen, welke voor
al bestemd waren voor de be
stuurders der automobielen.
Ook de komende rit op zater
dag 7 juni zal geheel in het te
ken der verrassingen staan, het
geen al zal blijken zodra de eer
ste radio-gegevens de lucht in
zullen gaan.
KLASSE-INDELING.
De Radio-Rallye wordt verre
den in 3i klassen
De Seniorenklasse, bestemd
voor ervaren bestuurders en
kaartlezers, die in de z.g. „open"
ritten, welke voorkomen op de
nationale sportkalender, na 1 ja
nuari 1956, hetzij als bestuurder,
hetzij als kaartlezer, in één van
deze ritten op een der eerste tien
plaatsen in de hoofdklasse wer
den geklasseerd.
De Juniorenklasse, voor be
stuurders en kaartlezers met eni
ge wedstrijdervaring.
Dei Toeristenklasse, welke uit
sluitend bestemd is voor diege
nen die geen ervaring hebben op
automobielsportgebied en hoofd
zakelijk deelnemen om er eens
een dagje uit te zijn en de span
ningen te proeven, welke aan 'n
eenvoudige wedstrijd verbonden
zijn.
De Radio-Rallye is in hoofd
zaak gebaseerd op kaartlezen,
waarvoor men wat de Senioren
en Junioren betreft mag spreken
van een forse kaartleesrit, waar
bij de Senioren een uur minder
rijtijd hebben dan de Junioren.
De route is uitgezet op de
ANWB-kaarten van Noord-Bra
bant Oost en West.
De afstanden bedragen:
iSeniorenklasse ca. 260 km.
36 km. per uur.
Juniorenklasse, ca. 255 km.
32 km. per uur.
Toeristenklasse ca. 185 km.
28 km. ner uur.
STARTPLAATSEN.
De deelnemers in de Toeris
tenklasse kunnen een keuze ma
ken uit de volgende startplaat
sen: Oisterwijk, Oss, Veghel,
Zaltbommel.
Via een aanlooproute, waar
door de organisatoren hopen de
nodige spreiding onder de deel
nemers te krijgen, komen zij op
een gezamenlijke route.
In de Toeristenklasse is een
speciaal verrassingstraject ver
werkt,' terwijl ook de uit te voe
ren rijproeven, welke gebaseerd
zijn op enkele zeer bekende
volksspelen, zeer sterk zullen af
wijken van deze proeven in de
voorafgaande jaren.
Alle deelnemers in deze klasse
hebben één uur verplichte rust
in het natuurpark „De Efteling"
te Kaatsheuvel.
De deelnemers in de Senioren
en Juniorenklasse kunnen op ie
der willekeurig punt starten,
mits dit respectievelijk gelegen
is op 25 km. voor de Senioren en
20 km. voor de Junioren van
's-Hertogenbosch.
De finish voor alle deelnemers
is op de Parade te 's-Bosch.
De Radio-Rallve heeft zich in
een steeds groter aantal deelne
mers mogen verheugen.
In 1957 gingen er 337 equipes
van start met een totaal aantal
inzittenden van mieer dan 1000
personen. i
Niettegenstaande bestedings
beperkingen worden er in 1958
minstens hetzelfde aantal deel
nemers verwacht.
PRIJZEN.
Het Stichtingsbestuur heeft
de hieronder staande prijzen
reeds mogen ontvangen.
Bronzen legpenning van Z.K.
H. de Prins der Nederlanden, be
stemd voor de beste prestatie
kaartlezen in de Seniorenklasse.
Legpenning van Z. Exc. de
Commissaris der Koningin in de
provincie N.-Brabant, bestemd
voor de beste kaartlezer in de
Juniorenklasse.
Reproductie van' een Harer
schilders.tukken, van H. K. H.
Prinses Wilhelmina voor de toe
ristenklasse.
Massief zilveren schaak ge
schonken door Z. M. de Koning
van Belmë en bestemd voor de
beste prestatie onder de Belgi
sche deelnemers.
De K.R.O. stelde als hoofd
prijs in iedere klasse beschik
baar een complete Parker-Set 51
in goud met inscriptie, en een
lederen Clippertas.
Verder zijn er 9 radiotoestel
len en een groot aantal sport-
prijzen en waardevolle gebruiks
voorwerpen.
De Radio-Rallye-Avond zal
plaats hebben in de grote Bra-
nanthal te VHertogenbosch,
waarbij de prijzen zullen worden
uitgereikt.
RADIO-RALLYE EN I.A.R
Zoals bekend, wordt binnen
kort voor de eerste maal de I.A.R.
(Int. Autoradio-Rallye) verreden
welke georganiseerd wordt dooi
de R.A.C. Zuid.
Niettegenstaande men de RAC
Zuid heeft verzocht bij hun pro
paganda het duidelijke verschil
te willen laten uitkomen tussen
I.A.R. en de Radio-Rallye en men
hieraan ook gevolg heeft gege
ven, blijkt de laatste tijd steeds
meer dat bij het publiek hierdoor
verwarring ontstaat en men door
Er staan zevenentwintig bloe
metjes naast elkaar op het be
hang en onder elkaar móeten het
er vijftien zijn. Dat m'aakt met
elkaar vierhonderd en vijf. Dat
heb ik uit mijn hoofd uitgere
kend en daar heb ik een hele
morgen over gedaan. Het viel
niet mee, maar de tijd schoot er
wat mee op. Ik kan die vierhon
derd en vijf bloemetjes niet alle
maal zien, want voor de vijfde
verticale rij staat de linnenkast
tot de achtste en die kast rij kt
tot de negende van de grond af.
Nu bent u, lezer, misschien al
ongeduldig geworden van het
vijf seconden lezen van deze leu
terpraat, maar de jonge vrouw,
die al deze sommetjes heeft uit.
gerekend en nog veel meer
van dat soort zou die bloe
metjes op haar behang voor geen
gelet willen missen, want zij zijn
voor haar een der weinige „amu
sementen". Wanneer u en ik naar
ons werk gaan, op de fiets mis
schien en mopperend op de felle
tegenwind of drenzerige regen,
ligt zij op haar bed en telt bloe
metjes.
Wanneer u en ik er eens op
uit trekken, als wij in de schouw
burg zitten, in ons tuintje wer
ken', spelen met ons kind or...
noem maar op, ligt zij in bed en
telt bloemetjes op het behang.
De wijkzuster komt getrouw
tweemaal per dag, tegen half zes
komt haar man thuis, dan wordt
er gegeten, hij brengt Fransje
vijf jaar naar bed en om tien
uur gaat het licht uit en dan zijn
de bloemetjes op het behang
voorlopig niet meer te zien.
Soms ziet zij ze over dag ook
niet: als haar ogen vol tranen
staan. Dat kan ze zich alleen
veroorloven als er niemand in de
kamer is, want ze wil zo heftig
graag de sfeer bewaren in huis,
geen blok aan het been zijn.
Bloemetjes, bloemetjes...
Maar nu, mogen we hier „God
lof"zeggen,, gaat ze er uit. Een
volle week er uit, varen met de
grote salonboot „Kasteel Staver-
den", die u van de zomer wel
eens op het IJsselmeer hebt ge
zien. Varen door het zomerse
Nederland, over onze wijde wa
terwegen, onder de blauwe luch
ten met die overzeilende witte
stapelwolken. Ze krijgt met bed
en al een plaatsje voor de grote
ramen en dan heeft ze maar niets
anders te doen dan het landschap
aan zich voorbij te laten trekken
en bloemen te tellen.
Nee, niet te tellen, want het
zijn er vele miljoenen en mis
schien zal ze die wel eens niet
zien, omdat haar ogen vol tra
nen schieten.
De helpers en helpsters van
het Rode Kruis doen wel of ze
dat niet zien, maar die tranen
van geluk zijn voor hen de kost
baarste beloning die ze voor hun
vrijwillige hulp kunnen incas
seren.
Twintig weken vaart ,Het
Kasteel" 'voor het Nederlandsche
Roode Kruis, twintig maal ze
ventig chronische patiënten, on
der toegewijde hoede.
Lezer, hoeveel bloemetjes
staan er op het behang van uw
slaapkamer? Nooit geteld? Ik ook
niet. Wat zijn Wij bevoorrecht
boven die wèl-bloemetjes-tel-
lers. Zouden wij misschien iets
voor hen kunnen doen?
Stasaar, Stationsstr. 88, Waalwijk
vluchtig lezen van, de folders en
aanplakbiljetten dikwijls denkt
dat de Radio-Rallye een aparte
internationale klasse ingesteld
heeft. Dit is echter niet bet ge
val, er bestaat een aanmerkelijk
verschil tussen deze twee auto
mobiel-sportevenementen.
ZENDTIJDEN.
De K.R.O. te Hilversum zal 12
speciale uitzendingen verzorgen,
welke bestemd zijn voor de deel
nemers aan deze 8ste Radio-Ral
lye, terwijl verder een groot deel
van het programma hieraan zal
worden toegepast.
VREEMDELINGENBEZOEK
STEEG IN 1S57 MET 10%.
Er is alle reden voor optimis
tische verwachtingen omtrent 't
vreemdelingenbezoek aan ons
land in dit jaar. Maar op de lan
gere duur gezien zijn de vooruit
zichten minder gunstig. Door de
bevolkingsgroei, de stijging van
het ontwikkelingspeil, cle grotere
welvaart en de toenemende be
hoefte aan recreatie in vele lan
den zullen steeds meer mensen
op vakantie' gaan. Maar daar
mee is niet gezegd dat Nederland
in de verwachte toeneming van
bet aantal toeristen zal delen.
De concurrentiestrijd op de
toeristenmarkt is nu al fel en in
deze strijd beschikt Nederland
lang niet over de sterkste wa
pens. Ons dicht bevolkte land
bezit trouwens minder recreatie
ruimte dan welk ander land ook.
Dit zei de voorzitter van de Al
gemene Nederlandse Vereniging
voor Vreemdelingenverkeer, mr.
dr. L. N. Deckers vrijdag in Val-
benburg op de jaarvergadering
van deze vereniging. Volgens 't
jaarverslag over 1957 hebben
ruw geschat in 1957 15 miljoen
buitenlanders Nederland bezocht.
VERSTEKELINGEN.
Dat men nauwlettend toeziet
op de vreemdelingen die ons land
bezoeken, is natuurlijk te prijzen,
maar de vreemdelingendienst
moet deze ook weer niet te ver
drijven.
Laatst werd een verstekeling
uit Indonesië teruggezonden, en
God weet met welke gevolgen
voor deze man. Nu zijn er weer
14 verstekelingen uit Indonesië
met de Willem Ruys in ons land
aangekomen, blijkbaar om de
hel in 'Indonesië te ontlopen,
maar zonder geldige papieren.
Wat zal deze mensen wachten
daar, als de regering ze naar In
donesië terugzendt.
Laat men toch voor deze men
sen in deze tijd de voorschriften
zo soepel mogelijk hanteren
WORDT BRUSSEL UITGEROE
PEN TOT HOOFDSTAD VAN
EUROPA
Brussel maakt een goede kans
om tot hoofdstad van Europa te
worden uitgeroepen. De Europe
se commissie van stedebouwkun
digen, die over de plaats van ves
tiging der Europese instellingen
rapport moet uitbrengen aan 't
Europese parlement, beeft haar
onderzoek voltooid en haar con
clusies aan het Europese .parle
ment gezonden. Dit zal er in zijn
zitting van 13 en 14 mei te
Straatsburg een beslissing over
hebben móeten nemen. De enige
stad, die een ernstige concurrent
voor Brussel zou kunnen zijn, is
Nice. Maar men acht 't niet waar
schijnlijk dat 't weelderige Nice
als hoofdstad van het hard wer
kende Europa zal worden uitge
kozen, ook al niet omdat de
zwaar betaalde Europese functi
onarissen zich daar wellicht
maar moeilijk op hun werk zou
den kunnen concentreren.,
Overigens heeft de commissie
van stedebouwkundigen geen en
kele aanbeveling in haar rap
port gedaan. Haar taak was
slechts een objectief rapport sa-
mlen te stellen over de mogelijk
heden, die de onderscheiden can-
didaat-steden boden. Volgens de
Brusselse pers blijkt daaruit
echter, dat Brussel de stad met
de beste kansen is.
De voornaamste troef van
Brussel is, dat het absoluut geen
woningnood kent. Er zijn drie
duizend lege woningen ter be
schikking van het Europese amb
tenarenkorps tegen redelijke
huurprijzen, en vijfhonderd ap
partementen zijn gemeubileerd
en wel terstond beschikbaar. De
Europese instellingen kunnen
worden ondergebracht in gebou
wen, die ofwel meteen kunnen
worden betrokken of spoedig ge
schikt kunnen worden gemaakt.
Eén Europees gebouwencom
plex, waar alle Europese instel
lingen centraal zouden kunnen
worden ondergebracht, kan ge
makkelijk worden" gesticht op de
Heizelvlakte, waar thans de Ex
po wordt gehouden. Bovendien
kunnen de Brusselse hotels blij
vend aan achttienduizend men
sen onderdak verlenen.
Ook de ligging van Brussel is
ideaalbinnen een straal van
300 km vindt men zes Europese
hoofdsteden, het ligt op 'n kruis
punt van belangrijke verkeers
wegen en is een internationaal
centrum van handel en financi
ën. Verder is van Brussel, uit de
nieuwsvoorziening uiterst ge
makkelijk, want het beschikt
over snelle telex-, telefoon- en
telegraafverbindingen en vele
kranten hbben er corresponden
ten.
Tenslotte, aldus het rapport
van de stedebouwkundigen, biedt
Brussel uitstekende mogelijkhe
den voor recreatie, door het land-
schapschoon rondom de hoofd
stad en zijn snelle verbinding
via de autostrada van honderd
kilometer naai Oostende.
Voor „Europa" (de Europese
ambtenaren en hun gezinnen)
moet voor veertigduizend perso
nen onderdak worden gevonden.
SCHADE 1 MILJOEN.
Het Engelse stoomschip „Bit
tern", 1547 bruto registerton,
heeft zondagnacht op de Java-
kade een grote topkraan doen
omslaan. Daarbij werd naar
schatting voor 1 miljoen schade
aangericht.
Het schip werd bij 't manoeu-
D^M HEI ZUID
Altijd gaaf huidje
WIJ VEBHUBEN BRUIDSTOILETTEN vanaf f 38.- tot f 55-
GROTE DAMESHOEDEN yan f3.- tot f 6.-. Tevent grote colleette
GELEGENHEIDSKLEDING VOOR HEREN, compleet f 21.-
BOSSGHE KLEDING-SEBVICE - De enige SPECIAALZAAK voor
DEN BOSCH en omstreken - VÜGHTERSTRAAT 205 - Telefoon 5385
(Na 7 uur - Sumatraitraat 10 - Telefoon 41 62) - DEN BOSCH
POEDER -ZALF-OLIE-ZEEP
iedere brilreparatie in één uur klaar
O iedere nieuwe bril in een halve dag
(uitgezonderd dubbele glazen)
ziekenfondskortingen worden onmiddellijk ingehouden
HET MODERNSTE optiekbedrijf der Langstraat